ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 25/07/2012

חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 35), התשע"ב-2012

פרוטוקול

 
PAGE
13
ועדת הכלכלה
25/07/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 932>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום רביעי, ו' באב התשע"ב (25 ביולי 2012), שעה 9:00
סדר היום
<הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 37) (החזר בשל חיוב בסכום עודף בעסקה מתמשכת), התשע"ב–2012>
נכחו
חברי הוועדה: >
כרמל שאמה-הכהן – היו"ר
אורי מקלב
מוזמנים
>
הילה דוידוביץ -בלומנטל - עו"ד, משרד המשפטים

חנה וינשטוק טירי - יועמ"ש הרשות להגנת הצרכן, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

פאדיה זידן - עו"ד, לשכה משפטית, משרד התקשורת

מירב יוסף - ממונה על אגף פניות ציבור, הרשות לשירותים ציבוריים חשמל

שוש רבינוביץ - עו"ד, מנהלת המחלקה המשפטית, איגוד לשכות המסחר

איילת כהן מעגן - עו"ד, חברת בזק

יהל בן-נר - מנהלת אגף רגולציה וקשרי מפעילים, פרטנר תקשורת

עדי ויינברג - מנהלת רגולציה, הוט מובייל
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
אביגל כספי
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשם פרלמנטרי
ירון קוונשטוק
<הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 37)>
(החזר בשל חיוב בסכום עודף בעסקה מתמשכת), התשע"ב–2012
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
בוקר טוב, אנחנו פותחים את הדיון. על סדר-היום: הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 37) (החזר בשל חיוב עודף בעסקה מתמשכת), התשע"ב-2012, של חברי הכנסת מקלב, גפני, לוין, שאמה-הכהן. בקשה לדיון מחדש ודיון מחדש בעניין חיוב עוסק בתוספת תשלום, בשל הוצאות הצרכן, בסכום של 24 ש"ח, אם גבה העוסק סכום עודף.
לאה ורון
הבקשה היא של יושב-ראש הוועדה, של חבר הכנסת כרמל שאמה-הכהן.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כן, בבקשה, מי רוצה לדבר בעניין הזה? כן, בבקשה.
שוש רבינוביץ
בוקר טוב. אני מאיגוד לשכות המסחר. קודם כול, אנחנו מודים לך על המוכנות לפתוח את הנושא מחדש ולהעלות את זה על סדר-היום, גם ביום הזה שהוא באמת עמוס לקראת הפגרה, ואנחנו מאוד מעריכים את זה. אני מדברת פה בשם חברות התקשורת, ובכלל בשם כל החברות בלשכת המסחר שנוהגות להתקשר בעסקאות מתמשכות.

בעניין של 24 שקל, אנחנו סבורים שפה מדובר במנגנון חדש, מנגנון לא מוכר שאין דומה לו, ושהוא אפילו עלול להיות מנגנון מסוכן, שפותח פתח למתן פיצוי נכפה ללא כל המיצוי של הליך משפטי. נכון שיש בחוק הטכנאים את הפיצוי ללא הערכת נזק, אם הטכנאי איחר, אבל שם באמת בן-אדם ישב בבית, חיכה, והוא לא הגיע.
כאן צריך לתת את ה-24 שקל גם אחרי שתיקנו, זאת אומרת שכבר החזירו את הכסף, עם הצמדה, עם ריבית, תוך 14 יום, שזה באמת לכל הדעות זמן מאוד קצר, ולכן אין באמת צורך לעוד איזשהו כתם או אשם. ובנוסף, יש פה גם מנגנונים אחרים שמאוד מאוד מרתיעים: הפיצוי של סעיף 31א, שזה עד 10,000 שקל אכיפה אזרחית.
לכן אנחנו בהחלט סבורים שהמנגנון הזה מיותר, ואנחנו מבקשים להשאיר את התיקון כמו שהוא, רק להוריד את ה"בתוספת תשלום בשל הוצאות הצרכן בסכום של 24 שקלים חדשים".
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אוקיי. מי עוד? כן, בבקשה.
איילת כהן מעגן
אני מ"בזק". כפי שנאמר כאן, זה איזשהו משהו שנראה כמו ענישה כפולה, זה חסר תקדים. באמת הסכום מוחזר, הוא יכול להיות לחלוטין עקב טעות, הוא גם לא פרופורציונלי לסכומים אחרים, שאפשר לחשוב עליהם בנסיבות דומות לפחות שמוכרות לנו מהתחומים שלנו. יש פה, בדיוק כפי שנאמר על-ידי שוש, את כל שאר המנגנונים שמבטיחים גם החזרה, גם שמירת ערך הכסף, גם ענישה או עיצומים, כאשר מדובר במישהו שעושה את זה בסוג של רשלנות, כוונה, או אפילו בלי כל אלה.

ולכן זה בהחלט מספיק. גם סביר להניח שזה לא יהיה פרופורציונלי לסכום הטעות בכלל, והוא פשוט מטיל על העוסקים איזשהו נטל שיכול להיות מאוד בעייתי גם בהמשך. וחלילה, זה לא איזה סוג של דווקא או משהו דומה לזה, אלא היום הרבה פעמים חברות לא מתווכחות עם לקוח, הן רוצות שהלקוח יצא מרוצה גם אם הוא לא לחלוטין צודק או לא צודק בכלל, וכן מפצות ולא מתווכחות ומחזירות. אני חושבת שזה פשוט יהרוס את המנגנון הזה, משום שזה מכניס את זה כבר לתלם אחר לחלוטין, וחבל.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
עוד מישהו? חבר הכנסת מקלב?
אורי מקלב
צריך לזכור מאיזה נקודת התחלה התחלנו. התחלנו בעצם כשחשבנו שצריך לתת 1,000 שקלים, אומנם לא בפעם הראשונה, אבל זאת היתה נקודת ההתחלה. לאחר מכן, כשזה לא התקבל, אנחנו גם תוך כדי הוועדה, באמת זה עלה הדבר הזה, אומנם - - - שזה קנס, אבל דיברנו יותר על ההיבט של החזר הוצאות. כלומר אנחנו לא יכולים להתעלם מכך שאפשר להגיד על זה "פשה הנגע". הנגע הזה של הטעויות פשה מאוד, הוא מאוד מאוד התרחב, ולא ראינו שום מנגנון, שום סיבה, שזה ירתיע לעשות את זה. אמרנו ש"שיטת מצליח", ככה קראנו לזה, יכולה לקרות.
לכן לקחנו בחשבון
בסדר, יש טעות. אם נניח טעות קטנה של כמה שקלים, אז גם הלקוח לא יפנה. אבל יש לו גם קושי מאוד גדול. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה, גם מאנשים שהיו פה וגם מאנשים שפנו אלינו, יש קושי מאוד גדול, יש לו טרחה מרובה כדי לתקן את הטעות הזאת.

לכן חיפשנו איזה משהו שיגרום לחברות – כדי שלא יהיה "מה יעשה הבן ולא יחטא" או מה תעשה החברה ולא תחטא, כדי שיהיה משהו שירתיע אותה ואפילו שלא יהיה דווקא משמעותי, העלות הזאת. אם נשתמש במונחים, "הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין". כשרואים משהו שפשה, אז צריך ללכת ליישר. כשרוצים ליישר משהו אז לא רק מספיק ליישר אותו, צריך לכופף אותו לצד השני.
נגיד לא הבנו, אבל אם הייתם באים בהצעה: תשמעו, 24 שקל זה יקר אבל 19.90 זה בסדר. אבל אתם לא באים, אתם כאילו מתעלמים מהדברים, כמה קשיים, כמה קושי זה לאחרים. אתם לא מסתכלים בכלל על הצרכן, מה קורה, שהוא צריך לעמוד ולחכות. יש לו עלויות. אנחנו דיברנו על החזר עלויות. במקרים רבים אחרים: צ'ק שחוזר, מכתב שחוזר, לוקחים סכומים מאוד גדולים. כמה עולה רק הודעה לבנק על צ'ק? 80 שקל. על מכתב שאתה חייב – יש 24 שקל, יש 18 שקל, יש כל מיני תעריפים של כל מיני חברות, ציבוריות, שגובות מהצרכן.
לכן אני אומר, אם הם היו באים בהצעה, אני יכול אולי לשקול. אף אחד לא מגיע בהצעה, אז אני לא יודע מה להחליט. אז תחליטו, תבואו.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כן, בוא ניתן להם לסיים ואנחנו נחליט. כן.
יהל בן-נר
אני מ"פרטנר". תראו, בסופו של דבר עשינו פה כברת דרך מאוד ארוכה, דווקא אני רוצה לענות לחבר הכנסת מקלב, בלחוקק את החוק הזה של החזר פיצוי, והוא קובע מנגנונים שלא היו עד היום. יש את זמן הבירור, יש את זמן התשובה, ריבית והצמדה, את כל המעטפת שהיא באמת מעטפת שנותנת מענה מאוד גדול לצרכן.
עכשיו, אתמול, לא יודעת אם אתם יודעים, אבל עברו גם העיצומים הכספיים על חברות התקשורת.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מה זה לא יודעים?
יהל בן-נר
נכון, אז אתם יודעים. לא, אולי לא כולם יודעים.
לאה ורון
מי העלה אותם למליאת הכנסת אם לא יושב-ראש ועדת הכלכלה?
יהל בן-נר
נכון. אז עברו גם העיצומים הכספיים, והנושא של חיוב יתר הוא ברישיון שלנו. לא רק בחוק הגנת הצרכן, גם ספציפית ברישיון. אם אנחנו חוטאים בחיוב יתר, אז יש עלינו גם מין שוט כזה של עיצום כספי מאוד משמעותי שיכול ליפול עלינו, ויש גם תובנות ייצוגיות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כן, אבל זה לא רק חוק לחברות הסלולר והתקשורת.
יהל בן-נר
לא, נכון.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
ואתם הולכים ומשתפרים, אני חייב לומר.
יהל בן-נר
טוב מאוד, אנחנו עובדים בזה. אני אומרת שבסופו של דבר יש פה חקיקה.
אורי מקלב
רק הערה אחת. זה לא הגיע רק מתוך כוונה עצמית - - - אבל כל מה שאת אומרת זה בעצם לא נותן שום דבר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
דרך אגב, את דיברת על פרופורציה, ברור לנו שזה לא פרופורציונלי להחזר. זה יכול להיות לא פרופורציונלי לכיוון הזה, אם זה החזר של ש"ח אחד, והחזר של 1,000 ש"ח זה גם לא פרופורציונלי. זה נועד לפצות על הטרחה שנגרמה לצרכן שלא באשמתו.
יהל בן-נר
נכון.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
- - - שאנשים יבזבזו זמן, יבזבזו זמן אוויר, פעימות מונה, איך שלא תקראו לזה, כדי לקבל את התשלום השגוי שהם שילמו בחזרה. וזה יהווה תמריץ, כי המנגנון הכי טוב הוא שברגע שאדם אחד העלה בפניכם – נניח שטעיתם בתום לב, שיש טעות, כנראה שזה לא רק עם לקוח אחד – ברגע שאתם מתקנים את זה מהר עם שאר הלקוחות אתם נמנעים מהתשלום של דמי הטיפול האלה. כי מי שאתם החזרתם לו מיוזמתכם ותיקנתם את העיוות, אתם עקפתם את הסעיף הזה.
אתי בנדלר
לא בהתאם למה שסוכם בוועדה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
זה מה שסוכם בוועדה.
אתי בנדלר
לא. מה שסוכם בוועדה זה שאם לקוח פונה והם מוצאים שאכן מגיע לו החזר, יצטרכו להחזיר את זה עם תוספת של 24 ש"ח.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
נכון. ואם ברגע שאת פנית, והם מצאו שאת צודקת והחזירו לך, ואז הם אומרים: רגע, זו בעיה רוחבית.
אתי בנדלר
אה, לגבי לקוחות אחרים. בסדר, אוקיי, אם הם מחזירים מיוזמתם ללקוחות שלא פנו אליהם.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
זה מה שהתכוונו. כי אז עמדנו על זה שזה יהיה כך.
יהל בן-נר
כבוד היושב-ראש, תראה, אנחנו בסוף לא הגופים היחידים שיכולים לטעות ולחייב בחיוב יתר. יש עוד הרבה גופים במשק.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
ברור.
יהל בן-נר
ולכן אני אומרת: אם הכנסנו את הנורמה הכללית הזאת של פיצוי ונורמות של החזר עכשיו לחוק הגנת הצרכן, אני חושבת, העמדה שלנו היא – גם בהתחשב בזה שיש עיצומים כספיים, ויש לנו תביעות ייצוגיות ויש לנו הרבה שוטים שמרחפים מעל הראש שלנו – שאפשר לתת לזה מספר חודשים, לראות איך זה עובד, אפילו להכניס תקנות באישור ועדת הכלכלה שהשר מוסמך לחתום עליהן, ולקבוע את זה בשלב קצת יותר מאוחר.
אני חושבת שלעשות נורמה רק לאלה שחוסים בחוק הגנת הצרכן ספציפית, זה אולי לא כל כך מידתי ואולי לא כל כך ראוי, כי יש עוד גופים שיכולים לטעות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כמו?
שוש רבינוביץ
לא, אם כבר, באמת, יש כל כך הרבה תיקונים גם היום בחוק הגנת הצרכן, לכלל העסקים.
יהל בן-נר
נכון. לדוגמה, בנקים.
שוש רבינוביץ
וכל כך הרבה שיפורים באמת שאתם עשיתם פה בוועדה, אבל זה הרבה מאוד חובות על העוסקים, הכול יחד. זה מכלול, גם על זה צריך לחשוב. ודווקא הטרחה היום, הרי עבר תיקון שמתקשרים למספר חינם וצריך לענות תוך שלוש דקות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
עוד לא נכנס לתוקף. ב-12 בדצמבר.
שוש רבינוביץ
עוד לא נכנס לתוקף, נכון, אבל עבר.
יהל בן-נר
השיחות המוקלטות.
שוש רבינוביץ
אני אומרת: יש כבר מגמה. קודם כול, יש שיפור בתודעת השירות בכלל, ללא צורך בחקיקה, ואנחנו תמיד אומרים את זה. אבל גם בחקיקה יש חקיקה מאוד ענפה, פעילה ואקטיבית, ולכן מנגנון נוסף נראה לנו באמת לא סביר. יש גם את 31א, כמו שאמרתי, את ה-10,000 שקל פיצוי. הכול יחד, אם אנחנו שוקלים ומאזנים, זה מיותר לדעתנו.
יהל בן-נר
כבוד היושב-ראש, כשחוזר לי צ'ק בבנק לא באשמתי, ומחייבים אותי עמלה של כמה שקלים ואחר כך אני צריכה לריב איתם, זה גם חיוב יתר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
עמלה שגויה או עמלה שסוכמה מראש?
יהל בן-נר
לא, עמלה שגויה. החזירו צ'ק, אז אני צריכה לפנות לבנק, ואני צריכה לריב אתו ולהגיד לו שזה לא.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
את צודקת.
יהל בן-נר
נכון, אני צודקת, אז בסוף לעשות נורמות שונות לגופים שונים, זה לא רעיון - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אנחנו בעד יישור קו. בואו אשאל אתכם שאלה עקרונית: השאלה אם הוויכוח פה הוא עקרוני בכלל על המנגנון ומבחינתכם זה אפס או אחד, או שאם אנחנו פותחים את הסעיף ומקטינים את הסכום, זה משהו שישנה את התמונה מבחינתכם? או שלא, תגידו ש-24, 22, 20, 16, 15, זה אותו דבר.
יהל בן-נר
בוודאי שעשרה שקלים זה לא כמו 24 שקלים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
יכול להיות שיש פה חברות או נציגים, שיגידו: שמע, עצם המנגנון מבחינתנו, ייהרג ובל יעבור מבחינת ההתנהלות שלנו מול הלקוחות. זה מצב אחד שאנחנו נצטרך להתמודד אתו. ומצב שני, תגידו: כל הקלה שתבצעו פה כדי לבחון את העניין הזה.
יהל בן-נר
השאלה אם אי-אפשר באמת להסתפק כרגע בלהוריד את ה-24 שקלים, ולהגיד שזה יהיה בתקנות בהמשך, אם הכנסת תגיע לאיזשהו רושם שצריך את זה.
אורי מקלב
אני מציע שתציע להם שתי חבילות: או חבילה אחת שאומרת שלא בפעם הראשונה, בפעם השנייה זה יהיה 24 שקלים, או שמהפעם הראשונה זה יהיה פחות, עשרה שקלים למשל. זאת אומרת, שתי חבילות שעומדות לפניהם, מה עדיף? האם עדיף שלא יהיה בפעם הראשונה, רק בפעם השנייה, וזה יישאר הסכום הזה, הפעם השלישית נניח 48 שקלים, כדי שיהיה איזה מנגנון, ולא הפעם הראשונה. או שאני אומר: לא, נוריד את הסכום, שבפעם הראשונה זה לא יהיה 24, זה יהיה 9.90.
כשמעמידים שתי חבילות, אדוני היושב-ראש, אז אתה נותן להם גם את האפשרות לשקול ביניהן.
יהל בן-נר
אנחנו יכולים להתפזר לאיזה שתי דקות לחשוב על זה? אפשרי?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
שתי דקות?
יהל בן-נר
כן, בכל זאת זו איזושהי הצעה חדשה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מה ההצעה שהצעת?
אורי מקלב
אני אומר: להעמיד בפניהם שתי חבילות, הם דווקא יודעים איך לעבוד עם חבילות.
אתי בנדלר
סל שירותים.
אורי מקלב
חבילה אחת שאומרת, שלא יחול בפעם הראשונה, בפעם הראשונה יש טעויות, אבל כשתוך פרק זמן מסוים כבר יש טעות שנייה, אז זה נותן את ה-24 שקלים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אני רוצה לתת לצרכן גם לחפש ולפנות על הטעות ולא להזניח גם על הפעם הראשונה. אולי לא לבלבל, אין בעיה, אני מוכן עוד לשקול נניח הפחתה, אבל שזה יהיה ברור, ומהפעם הראשונה, וקבוע, ולא שיתחילו עכשיו להתווכח אם זו פעם ראשונה או שנייה ומה מגיע.
אורי מקלב
אבל מצד שני, חבילה שנייה זה יהיה, 9.90 מהפעם הראשונה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
זה פחות או יותר אותו דבר, אבל זה מאבד את הבהירות ואת הראשוניות.
שוש רבינוביץ
כמו שנאמר פה, הנוהג מאוד מקובל, גם לתת לפנים משורת הדין, זאת אומרת לא להיכנס לוויכוח.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
זה תמיד אפשר. לא, אבל זה תמיד תוכלי.
שוש רבינוביץ
כן, אבל אנשים ייפנו, הם יגידו - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לא. אם את אומרת לאדם: אני נותנת לך לפנים משורת הדין, אני לא אתן לך את הדמי טיפול, מותר - - -
שוש רבינוביץ
אתה כן צריך, כי הוא פונה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לא. אם הסכמתם על זה, זה לא מחייב. אם הוא מסכים לא לקבל את זה, הוא יכול גם לוותר על ההחזר, אם הוא רוצה.
שוש רבינוביץ
אבל זה לא מה שכתוב כרגע.
אתי בנדלר
סליחה, הם צריכים לתת תשובה בכל מקרה לצרכן, ולומר לו: מגיע לך או לא מגיע לך ולנמק את תשובתם. הם יכולים לומר: לא מגיע לך, אבל אנחנו מוכנים לפנים משורת הדין.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כי אתה צרכן שלנו קבוע.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
ואז הסעיף לא חל.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
ואז הסעיף לא חל.
שוש רבינוביץ
ואז הסעיף לא חל?
אתי בנדלר
ואז הסעיף לא חל. זאת אומרת, אבל הם צריכים לתת לו קודם כול תשובה: לא מגיע לך, והוא יכול להתווכח על זה. אומר: אני לא רוצה לפנים משורת הדין.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
נכון. אז אדרבה, הם יוצאים הכי בסדר, נימקו למה לא מגיע לו, ואומרים לו: אחרי שנימקנו למה לא מגיע לך, אנחנו מוכנים, בגלל שאנחנו אוהבים אותך ורוצים שתישאר אתנו, לתת לך את הפיצוי.
אורי מקלב
יצא פה במקרה הלא טוב, אני מבין, שלא מגיע לך.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
זה גם יכול להיות עכשיו, עם או בלי, זה לא משנה.
אורי מקלב
אבל כשיש קנס - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אם הייתי קובע פה 24 שקלים בכל פעם שיש החזר, אם זה לפנים משורת הדין או מהדין, היו צריכים לתת את הדמי טיפול, הייתי מבין שזה יכול להפריע, לתת במקרים שהם מרגישים שהם צודקים, ובכל זאת רוצים לבוא לקראת הצרכן. פה אתה נותן להם את הגמישות.
אתי בנדלר
רק למה שאתה התחלת לומר, חבר הכנסת מקלב, במקרה שהם דחו את תביעת הצרכן בטענה שלא מגיע לו, והוא מגיש נגדם תביעה ומוכיח שכן מגיע לו, אז לא רק שהוא יקבל את ההחזר אלא גם פיצויים לדוגמה.
אורי מקלב
יש כאן משהו, החוקים משתלבים אחד בשני.
אתי בנדלר
כן.
אורי מקלב
כן, אבל אנחנו יודעים, עד שזה מגיע ועד שהוא יודע. אתמול הייתי בישיבה של הוועדה לפניות הציבור, מתברר שאונקולוגים, מגיע להם מסל הבריאות, ואנשים לא יודעים שיש להם את האפשרות בכלל, שיש להם ועדות ערר, הקימו מנגנון שלם בשביל מי שקופת החולים לא נותנת לו. לפי הסקרים, רוב האנשים, אנשים שקצת מתמצאים ויודעים את הזכויות שלהם, ולא יודעים שיש את המנגנון הזה, שהם צריכים איזושהי ועדה שמגינה עליהם, של סממה, איך שקוראים לוועדה הזאת . קל וחומר, שמה מדובר בסכומים מאוד גדולים.
אתי בנדלר
אבל אתה יודע, חבר הכנסת מקלב, שזה לא יחול, כי זה חל רק ביחסים בין צרכן לעוסק, והמדינה בפעילות הזאת איננה בגדר עוסק. אז דווקא בתביעות נגד המדינה, שהן לא מעט, של אזרחים שתובעים את זכויותיהם מהמדינה ולא מקבלים אותם, ולעיתים מקבלים אותם רק אחרי הגשת תביעות, כמובן זה לא יחול.
אורי מקלב
כן. אני מדבר על כך שהאחוז שפונה והאחוז שמתעקש הוא אחוז מאוד קטן. אסור לנו לשכוח. זה שאנחנו שומעים על זה שהתעקש וקיבל, הוא אחוז מאוד קטן. אנחנו יודעים את זה. אנחנו מודעים ולא עושים את זה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אנחנו צריכים כבר לסכם.

אני אגיד לכם: אתם פניתם – קיבלתם. מאז שהכנו את זה לקריאה שנייה ולקריאה שלישית, אין כמעט מישהו שהיה מעורב, מהצד הזה, של החברות, של איגוד לשכות המסחר, שפנה וביקש שנשקול זאת מחדש. קיימנו התייעצות יותר מפעם אחת, המציעים, בינינו לבין עצמנו. לי יש דעה מאוד ברורה בעניין לגבי התיקון, אבל השותפים האחרים, קיבלתי את דעתם שיש מקום אולי להתגמש בעניין הזה, אבל זה לא יהיה למחוק את הסעיף. תורידו את זה מסדר-היום.
יהל בן-נר
רגע, אז יש לי הצעה. אפשר? אנחנו באמת חושבים שצריך להשאיר את זה אולי לתקנות ואז לראות את זה על כולם, אבל אם באמת אתם רוצים לפתור את זה כרגע, אולי אפשר ללכת למנגנון של 10% מסכום חיוב היתר, עד תקרה של 15 שקלים.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
ואם החיוב היה שקל?
יהל בן-נר
אז בטח לא 24 שקלים, החזר חיוב יתר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
10% יכול להיות גם לכיוון השני, כלומר הרבה יותר.
יהל בן-נר
אני אומרת: 10% עד תקרה של 15 שקלים.
קריאה
אין קשר.
יהל בן-נר
רגע, אני רוצה לענות על הקשר. אבל אף אחד לא בדק באמת, גם את לא בדקת, את הקשר היום. אז כל מספר שאנחנו נגיד הוא שרירותי. בגלל זה אני אומרת שהכי טוב לקבוע את זה בתקנות באישור ועדת הכלכלה, אחרי שתיעשה איזושהי בדיקה, אבל אנחנו לצערי לא מגיעים לנתיב הזה, את מבינה? אז צריך להגיד משהו.
אתי בנדלר
אכן כל סכום הוא שרירותי, אבל יש בכל זאת איזשהו היגיון מאחורי הסכום שחברי הכנסת מציעים לקבוע, יותר גבוה, פחות גבוה. קביעת החזר הוצאות כאחוז מסכום ההחזר הוא ממש מנותק לחלוטין מסכום ההוצאות שנגרם לצרכן.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
זה השרירות.
אתי בנדלר
כי אני לפעמים בשביל החזר של 50 שקלים טורחת יותר מאשר החזר של 5,000 שקלים.
יהל בן-נר
למה שזה יקרה אבל?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לפעמים הם אומרים לך: תוכיח לנו.
יהל בן-נר
תראו, אבל בסוף כל השיחות מוקלטות וכל ההסכמים מתועדים.
אתי בנדלר
החוק הוא חוק רוחבי, כפי שאמר יושב-ראש הוועדה, הוא לא חוק שנועד רק לחברות הסלולר שמקליטות את השיחות עם צרכניהן. זה חל גם ביחסים עם "המשביר לצרכן" ועם אלף ואחד גופים אחרים, וחברת החשמל.
יהל בן-נר
כן, אבל זה עסקאות מתמשכות.
אתי בנדלר
בעסקאות מתמשכת, כן.
יהל בן-נר
אבל, כבוד היועצת המשפטית, את מחזקת את דעתי שוב, שצריך לקבוע את זה בתקנות, כל אחד לגופו.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אין לנו עוד זמן.
עדי ויינברג
אני אשמח להגיד משפט.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
משפט, בבקשה.
עדי ויינברג
קודם כול, אני חושבת שההצעה של האחוזים היא כן נכונה, כי צריך לזכור שחלק מהמטרה היא לתת תמריץ לנו, לחברות, וזה בדיוק עושה את העבודה. זה עושה את העבודה מבחינת התמריץ.

ועוד דבר לעניין הפרופורציה, שלא רק שזה לא פרופורציונלי ביחס לחיוב העודף. היום יש חבילות, אנחנו יצאנו עם חבילות שהחיוב החודשי הוא 89 שקלים או תוכנית של 10 אגורות לדקה לאס.אם.אס למגה-בייט גלישה. זה אומר שהחיובים נורא קטנים. 24 שקלים, המון פעמים זה יותר מהחשבון החודשי. זה לא סביר. וצריך לקחת את זה בחשבון, אם מחליטים לא ללכת על אחוזים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אפשר לחתוך את זה על אחוזים, אבל על טעויות גדולות זה ימשיך למעלה.
עדי ויינברג
אין בעיה. אם זה אחוזים, אז נכון, טעויות גדולות, הקנס שלנו יהיה גדול, וזה בסדר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
טוב. מירב יוסף הדוברת האחרונה, ואנחנו מחליטים.
מירב יוסף
אני חושבת שני דברים. קודם כול, כמו שאמר חבר הכנסת מקלב, יש בעיה עם המדרגות ולא הייתי רוצה שיהיו מדרגות כי זה יבלבל.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מסכים אתך.
מירב יוסף
אני חושבת, ואמרתי את זה לפחות שלוש פעמים בוועדה הזו, שרצוי שתהיה התייחסות ספציפית לכל אחת מהחברות, ושזה לא יבוא דרך חוק הגנת הצרכן. אתם יודעים את העמדה שלי, אמרתי אותה מספר פעמים. אני חושבת שהדברים האלה צריכים לבוא דרך תקנות מסוימות, מסודרות, ספציפיות, לכל אחד מהגופים, או אמות מידה לנושא של חברת חשמל, כי לנו שמה יש התייחסות לנושא הזה של חיוב היתר.

לעניין התשלום, אני רוצה שתבינו שכל עלות כזאת שמוטלת על חברת החשמל לצורך העניין, כי אותה אני מייצגת, תחול אחר כך על כלל הצרכנים. אתה יודע, יושב-ראש הוועדה, שבסופו של דבר, כל עלות כזו מוטלת דרך התעריף. אז צריך לקחת את הדברים האלה בחשבון, ואם אפשר, באמת, להוריד את הסכום.
לאה ורון
להפחית?
מירב יוסף
כן.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
טוב. אז אל"ף, מי בעד הבקשה לדיון מחדש?

הצבעה

בעד הבקשה לדיון מחדש – פה אחד
הבקשה אושרה.
לאה ורון
חבר הכנסת אורי מקלב מצביע במקום חבר הכנסת ישראל אייכלר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אני מציע שבסעיף 13ד1(א)(2) במקום "24 שקלים חדשים" יבוא "16 שקלים חדשים". מי בעד ההצעה?

הצבעה

בעד התיקון בסעיף 13ד1(א)(2) – פה אחד
התיקון אושר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אושר פה אחד.

תודה רבה לכולם.

<הישיבה ננעלה בשעה 09:25.>

קוד המקור של הנתונים