ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 07/08/2012

ההיערכות לבחירות לכנסת השמונה עשרה וניהולן - דוח מ.ה. 60ב', עמ' 1019.

פרוטוקול

 
PAGE
12
הוועדה לענייני ביקורת המדינה
07/08/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 278>
מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה
יום שלישי, י"ט באב התשע"ב (07 באוגוסט 2012), שעה 10:00
סדר היום
<ההיערכות לבחירות לכנסת השמונה עשרה וניהולן - דוח מ.ה. 60ב', עמ' 1019.>
נכחו
חברי הוועדה: >
אורי אריאל – היו"ר
מוזמנים
>
בועז ענר - משנה למנכ"ל ומנהל חטיבה, משרד מבקר המדינה

חנה יזרעלוביץ - מנהל אגף בכיר, משרד מבקר המדינה

אורלי עדס - מנהלת כללית, ועדת הבחירות המרכזית

ששי קציר - משרד הפנים

הניה מרקוביץ - מנהלת אגף בכיר תכנון ובקרה, נציבות שירות המדינה

אביתר טסלר - עו"ד, לשכה משפטית, נציבות שירות המדינה

דניאל שושני - מנהל פרויקט דמוקרטיה, מל"מ מערכות
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
גלעד קרן
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
קצרנית פרלמנטרית
הילה לוי
<ההיערכות לבחירות לכנסת השמונה עשרה וניהולן - דוח מ.ה. 60ב', עמ' 1019.>
היו"ר אורי אריאל
אנחנו מתחילים את הדיון בהיערכות לבחירות לכנסת השמונה-עשרה וניהולן – דוח מבקר המדינה 60ב' ממאי 2010.

החלטנו לקיים את הדיון הזה למרות שיש סעיפים רבים שהמבקר בדק והוא שואל אותנו למה לא מגיעים גם למוניציפלי וגם לאחרים, כי בסוף הבחירות יגיעו, גם אם לא יוקדמו, ואני לא יודע. הן יגיעו והן יהיו בעוד שנה וחמישה חודשים. ואנחנו רצינו לשמוע על הדברים שהיו בביקורת ולראות איך אנחנו נערכים לתת לכם בעיקר את הזמן להיערך כדי שהערות שהיו לא יחזרו על עצמן. בשביל זה יש לנו ביקורת. אני מקווה שאכן נשכיל לנצל את הזמן עד הבחירות ולהביא לתוצאות יותר טובות.

דוח הביקורת הקודם מציין דברים רבים שהתקיימו כשורה ובצורה טובה ובסך הכל מציין – אני מוכרח ורוצה לומר את זה – שהבחירות התנהלו כסדרן מבחינת ההתארגנות, לאו דווקא מבחינת התוצאות. כל אחד בהשקפת עולמו. מבחינת הארגון, הניהול והסיום שלהן, הבחירות התנהלו בסך הכל בסדר. ועדיין המבקר מעיר הערות ואני בטוח שכולנו שותפים לרצון לתקן אותן.

אנחנו נשמע את מבקר המדינה, את בועז שיציג לנו את הנקודות ואחרי זה נעביר את רשות הדיבור אליכם בהתייחס בכלל למצב ולהיערכות. אני מבקש שתאמרו לנו מה מצב ההיערכות היום לבחירות הבאות. שנית, הליקויים – איך תיקנתם מה שתוקן ואיך מתארגנים לתקן את מה שעדיין צריך. אם יהיה צורך נקיים עוד ישיבת מעקב אחת בעוד חמישה-שישה חודשים רק כדי לראות. יכול להיות שדיווח בכתב יספיק לנו. בועז, בבקשה.
בועז ענר
אני אפתח בכמה מילים ואעביר את רשות הדיבור לחנה, שריכזה את הביקורת הקודמת-קודמת, את הביקורת הנוכחית שהיתה ביקורת מעקב.

אין ספק שזה שיאה של הדמוקרטיה, שיאו של ההליך הדמוקרטי. כפי שאמר היושב-ראש, יום הבחירות התנהל זה כבר מספר פעמים בצורה באמת טובה. הדברים ברורים, ידועים, אין בעיות מהותיות. עם זאת, מבקר המדינה מדגיש תשומת לב רבה למנעל של מערכת הבחירות. בדקנו בעבר, בדקנו גם בדוח האחרון – 2009, חלפו כבר כמה שנים – ואנחנו באמת מצפים לשמוע על תיקון מהותי של הדברים. באופן חוזר ונשנה ישנן בעיקר שתי בעיות עיקריות: סדרי העסקה, קבלת העובדים, קרבת משפחה והיתה גם בעיה מהותית בתחום של שירותי המחשוב – שכירות, רכש מחשבים ששמנו דגש במישור הזה. נשמח לשמוע על ההתקדמות. את עיקרי הממצאים תפרט חנה, כפי שאמרתי.
חנה יזרעלוביץ
שלום, בוקר טוב, כמו שציינו קודמיי באמת הבחירות מתנהלות בצורה מסודרת. אני עוקבת אחרי זה יחד עם אורלי משנת 88' ובסך הכל הבחירות מתנהלות כסדרן. קודם כל, הייתי רוצה לברך את אורלי שהחליפה את תמי בתפקיד ולאחל לה הצלחה בתפקיד.
אורלי עדס
תודה רבה.
חנה יזרעלוביץ
כמו שצוין כאן קודם, הביקורת על הבחירות לכנסת השמונה-עשרה את הדוח מעקב על הביקורת לבחירות לכנסת השבע-עשרה. שם נעשתה ביקורת מקיפה וצוין בה שלמרות שלא היו באמת ליקויים ובעיות בבחירות, ארגון הבחירות היה בזבזני, עלה כסף רב ולא היה צריך לעשות כך.
עיקר הבזבוז ועיקר הליקויים בתחום המחשוב תוקנו בעקבות הקמת מערכת דמוקרטיה, שהיא מערכת מחשוב, חומרה ותוכנה חדשה שפועלת היום והיא תחסוך ככל הנראה כספים רבים.

בתחום העסקת עובדים היו בעיות שנגעו לאופן העסקת העובדים, לתקן העובדים, למספר העובדים ולעובדים ביום הבחירות עצמו. ועדת הבחירות המרכזית מורכבת באופן קבוע ממספר מצומצם של עובדים, כשישה-שמונה עובדים, שכשלושה חודשים לפני הבחירות המטה המנהלי מתרחב ומגיע לכ-800 עובדים. ביום הבחירות עצמו מועסקים יותר מ-30,000 עובדים כמזכירים, כנהגים ותפקידים מהסוג הזה.

לוועדת הבחירות לא היה תקן להעסקת עובדים. נקבע כדבריהם תקן שהוא רשימה של משרות, אבל לא נקבעו דרישות המשרה והכישורים הנדרשים כך שאי אפשר לדעת שמי שממונה לתפקיד הזה אכן מתאים לו.
היו"ר אורי אריאל
רק כדי להבין, היו תקנים במובן המספרי אבל לא היה אפיון של התקנים.
חנה יזרעלוביץ
נכון. לא היו תיאורי תפקיד ולא היו דרישות משרה. חלק מהעובדים מועסקים במשרות קבועות וחלק מועסקים במשרות ארעיות ומשלמים להם לפי שעות עבודה. לא הוגדר באיזה תפקידים יועסקו עובדים קבועים ובאיזה עובדים ארעיים. גם זה נושא שצריך להיות מוסדר.

אופן גיוס העובדים – ועדת הבחירות המרכזית נוהגת להעסיק עובדים על סמך היכרות אישית ולא באמצעות פנייה לכל מי שיבוא בחשבון במהלך אותן ארבע שנים או כמה שיש בין מערכת בחירות אחת לשנייה. גם הדבר הזה עוד לא תוקן.

בעיה נוספת שהעלינו בבחירות לכנסת השבע-עשרה היתה שגילינו קרבת משפחה בין חברי ועדת בחירות אזורית לבין עובדי יום הבחירות. הוסדר הצורך שלא תהיה קרבת משפחה בין חברי אותה ועדה, אבל לא הוסדר שלא תהיה קרבת משפחה בין עובדי יום הבחירות לבין עובדי ועדת הבחירות המרכזית. מאחר ויש כאן אפשרות להשתכר סכום נכבד הצענו שגם זה יוסדר ותהיה מניעה של קרבת משפחה בין העובדים האלה.
בועז ענר
אני רוצה לציין שהגיעו למשרדינו בעבר וגם במערכת האחרונה מספר תלונות שמיות ואנונימיות שמתמיהות על המישור הזה, שמקבלים את א' ולא מקבלים אותי. זאת נקודה ציבורית מהותית – שוויון, שקיפות וכדומה.
חנה יזרעלוביץ
היו ועדות אזוריות בצפון שהעסיקו קרובי משפחה ממש בהיקפים ניכרים.

הוסדר אופן גיוס מזכירי ועדות הקלפי. נעשית פנייה לכל הציבור, מראיינים את האנשים ועושים רשימות. זה דבר טוב.

עוד דבר שהעלינו – אחרי כל מערכת בחירות מנהלי ועדי בחירות אזוריות כותבים סיכום והפקת לקחים מהבעיות העיקריות שהיו, אבל לא ראינו שנעשה איזשהו מהלך בעקבות הדוחות האלה, איזשהו דיון, הפקת לקחים ותיקון הדרוש תיקון לפי הליקויים שהם העלו.

אלה הנקודות העיקריות.
היו"ר אורי אריאל
תודה לחנה. אני מצטרף לברכות לאורלי שעכשיו היא עומדת בראש. קודמתה, תמי אדרי ששנים רבות עבדנו אתה, עזבה.

בבקשה, אורלי.
אורלי עדס
דיברנו כמה דקות לפני תחילת הישיבה ואמרתי שמבחינתנו בוועדת הבחירות אנחנו רואים בביקורת כלי ניהולי שחשוב מאד כי הוא נותן לנו נקודת מבט חיצונית. כולנו מאד חיים בחירות, מאד מכירים את המערכת מבפנים ונקודת המבט הנוספת הזאת נותנת לנו ראייה קצת שונה על הדברים. חנה ציינה שהיא מלווה אותנו משנת 88' וכל דוח ביקורת נבחן באופן מעמיק. אנחנו בוחנים כל דבר לגופו של עניין ועד היום, מאז שניתן דוח הביקורת הנוכחי במאי 2010 עדיין פועל צוות היגוי מטעמנו שבוחן את הדברים. אנחנו פועלים באמצעות צוות היגוי ויש שתי ועדות משנה מיוחדות שהקמנו לצורך הנושא. מרבית הליקויים עליהם הצביע המבקר בדוח תוקנו נכון להיום. מה שטרם תוקן נמצא עדיין בהליכי בחינה ואלה הנושאים היותר מורכבים כמו גיוס עובדים.
היו"ר אורי אריאל
תפרטי בבקשה מה תוקן ומה לא תוקן, בעיקר מה עוד צריך שיפור.
אורלי עדס
לגבי דרישות המשרה – לוועדת הבחירות היה תמיד תקן ותיאורי תפקיד. אכן, לא היו דרישות משרה. קבענו דרישות משרה לכל הדרישות בתקן, כולל השכלה ונסיון. כל עובד חדש שיגויס מעתה ואילך יגויס בהתאם לדרישות הללו. זה כבר תוקן.

לעניין הגדרת משרות בתקן ולפי שעות – היתה הערה שלא נקבע באלו משרות יועסקו עובדים בתקן ובאלו משרות עובדים לפי שעות. צוות ההיגוי החליט לקבוע צורת העסקה קבועה ותהיה אחידות. קבענו משרות ליבה קבועות לכל הוועדות האזוריות, לכל אחת בהיקפים הנדרשים על פי הצרכים הספציפיים שלה, אבל יהיו משרות ליבה שרק בהן ניתן יהיה להעסיק עובדים בתקן ובכל יתר המשרות יהיו עובדים לפי שעות. מבחינה זו הליקוי הזה תוקן.

לגבי הפערים בין הוועדות בהקצאת שעות – זו ביקורת שנייה בעניין הזה. זה נושא מאד מורכב, הנושא של הקצאת שעות עבודה ואופן הניצול שלהן.
היו"ר אורי אריאל
בשביל זה בחרו אותך.
אורלי עדס
נראה, אולי זה יועיל בעניין הזה. בחנו את הנושא וכרגע אנחנו נמצאים לקראת שלב סופי של קביעת נוסחה חדשה שמבוססת על בסיס אחיד לכל הוועדות, אבל עם זאת אנחנו נותנים דגש גם לפרמטרים המיוחדים המשתנים בין ועדה לוועדה. כל ועדה יש לה את המאפיינים השונים שלה מבחינת השטח הגאוגרפי, סוג האוכלוסיה, כמות הריכוזים וכו', שמשפיעה על אופן ההיערכות מבחינת שעות עבודה.
היו"ר אורי אריאל
אורלי, יש לי בקשה ממך וגם מדוברים אחרים. כשעוסקים באיזשהו נושא, תנו גם תאריך. אם הבחירות הבאות יהיו בעוד חצי שעה נהיה מאורגנים יותר טוב?
אורלי עדס
כן. מבחינה זו הכוונה שלנו היא להפעיל את הנוסחה החדשה בבחירות הקרובות.
היו"ר אורי אריאל
גם אם הן יהיו בעוד חמישה חודשים?
אורלי עדס
גם אם הן יהיו בעוד חודש.
היו"ר אורי אריאל
הן לא יהיו, כי זה לא חוקי.
אורלי עדס
אנחנו נקווה שזה לא יהיה לפני הזמן, מבחינתנו, אבל אנחנו מתכוונים להחיל את הנוסחה.
היו"ר אורי אריאל
כמה זמן אתם צריכים להתארגנות? הנה, הכנסת מתכנסת הערב ומחליטה על פיזור. כמה זמן מינימום במאמץ גדול אתם צריכים?
אורלי עדס
המינימום הנדרש לפי החוק הוא 90 יום ואנחנו עומדים בזה. אנחנו עושים את זה בלחץ עצום, כמובן, וזה דורש מכל אחד מאמצים.
היו"ר אורי אריאל
בסדר, פעם בארבע שנים.
אורלי עדס
כן, אנחנו עושים את זה ב-90 יום. בנושא של הקצאת שעות אנחנו הולכים לקראת שלב סופי של קביעת נוסחה חדשה שלוקחת בחשבון גם את כל הפרמטרים המיוחדים. הנוסחה הזאת תהיה יחד עם הוראת שעה כי אנחנו נעשה את זה בהליך הדרגתי של שתי מערכות בחירות. כרגע, הבסיס הוא מה שהיה בפעם הקודמת וכפי שהצביע המבקר היו חריגות בשעות אם זה כלפי מעלה ואם זה חוסר ניצול. זה הבסיס שיש לנו כרגע. אנחנו מניחים ובטוחים שאחרי מערכת הבחירות לכנסת התשע-עשרה, אחרי שננסה את הנוסחה החדשה נפיק את הלקחים ואת המסקנות ויהיה לנו בסיס לכנסת העשרים שהוא יותר נכון מבחינה מספרית ועליו נוכל לבסס את זה. מדובר בהליך הדרגתי אבל זה כבר בשלבים סופיים.

היתה הערה לגבי כך שראש אגף המנהל אישר למספר ועדות אזוריות הקצאת שעות חריגה. בנושא הקצאת שעות מעבר להקצאה קבענו נוהל חדש וזה גם יהיה דו-שלבי. בשלב הראשון הקצאה של עד 10% - יידרש מנהל הוועדה להגיש בקשה מנומקת על דעת יושב-ראש הוועדה האזורית שהוא שופט, דבר שלא היה בעבר. הוא יצטרך לנמק את הבקשה שלו וזה יוגש לוועדה מיוחדת שתוקם לצורך הנושא ותהיה ועדה לחריגה בשעות. דרישה מעבר ל-10% האלה – תצטרך להיות מוגשת על ידי השופט, שהוא יושב-ראש ועדת הבחירות האזורית. הוא יצטרך לנמק את הדרישה מדוע דרושות לו שעות נוספות ולתת תכנית עבודה לשעות הנוספות שהוא מבקש. הכל יאושר בהתאם לצרכים. בבחירות יש תבנית מוגדרת, יש תכנית עבודה, יש משימות קבועות אבל עם זאת יש המון דברים שצפים ועולים בכל רגע נתון כתוצאה מבעיות בשטח וחייבים לתת להם מענה. אין ספק שצריך לאפשר למנהלים גמישות ניהולית אבל אנחנו מקווים שבכללים החדשים שקבענו נאפשר להם מצד אחד גמישות ניהולית ולנהל את הוועדה באופן הטוב ביותר כדי להשיג את המטרה של עריכת בחירות ללא תקלות, אבל לעשות את זה ביותר יעילות. אנחנו מקווים שזה יעבוד ואם לא, נפיק שוב את הלקחים.

לגבי אופן גיוס העובדים – זה נושא מאד מורכב. אנחנו בוחנים אותו מאז שנמסר הדוח ולמעשה הליך הבחינה התחיל אחרי הדוח לכנסת השבע-עשרה. המסקנה בזמנו היתה שלא משנים את סדרי הגיוס וגם הוקדמו הבחירות ולא ניתן היה לעשות דבר. בשנתיים וחצי האחרונות מינה צוות ההיגוי ועדה ציבורית שחלקה מורכבת מנציגים של ועדת הבחירות וחלקם אנשים חיצוניים למערכת, שבחן את הנושא. בנוסף לכך זה נדון בפורומים שונים – בנשיאות ועדת הבחירות, בוועדת הכספים של ועדת הבחירות. התקבלו החלטות מסוימות אבל חברי ועדת הבחירות, שלפי החוק הם אלה שאחראים לביצוע הבחירות, ביקשו לדון בהן מחדש. לצערי, לא היה יושב-ראש לוועדת הבחירות במשך עשרה חודשים ולכן כל הנושא הוקפא באופן מסוים כי זה היה צריך לבוא לפתחו.

עם מינויה של השופטת נאור, שבינתיים שוב התחלפה, חידשנו את הנושא. מונה צוות חדש לבחינת הנושא. אנחנו בוחנים את זה וזה בהליכי בחינה. זה מעלה הרבה מאד שאלות מאד מורכבות לגבי אופן ההתנהלות בתקופת בחירות. בחנו, למשל, את האפשרות להקים מאגר עובדים שיוקם כבר כעת. אני בספק אם נספיק לעשות אותו לבחירות הקרובות, אבל גם אם תתקבל החלטה זה כבר צעד אחד קדימה.

זה גם מעלה תהיות שונות ובעיות שונות, כמו, למשל: אם שלוש שנים לפני הבחירות נקים מאגר עובדים, נבחר עובדים שישמשו למשרות שיתפנו מעתה ואילך, עולה השאלה עד כמה הם יהיו זמינים בעוד שלוש שנים. אם מדובר בעובדי מדינה, האם הם יקבלו בכלל את ההיתר בעוד שלוש שנים, כי זה כל אדם לגופו. אם יהיה אדם שהוא מהמגזר הפרטי, האם המעסיק ייתן לו חופשה של שלושה חודשים או חודשיים לצאת לעבודת בחירות? זה מעלה המון שאלות ואנחנו בוחנים את זה לעומק. אנחנו מקווים להגיע להחלטה הכי נכונה שגם תתן מענה לשוויון ובמידת האפשר לפומביות, ועם זאת תאפשר לוועדת הבחירות להמשיך ולבצע את המשימה על הצד הטוב ביותר. זה עדיין בהליכי בדיקה וכפי שאמרתי, יש צוות שעדיין בוחן את הנושא.

לגבי קרבת משפחה של עובדי יום הבחירות ועובדי הוועדות האזוריות – כפי שאמרה חנה, בעבר נקבע נוהל שאסר על קרבת משפחה בין עובד ועדה אזורית אחת לעובד ועדה אזורית אחרת. יש לנו ברחבי הארץ 18 ועדות אזוריות וכבר נקבע שלא יכולים לעבוד שני קרובי משפחה. מאז אנחנו דורשים מעובדים לחתום על הצהרה שאין קרבה משפחתית ועם זאת, במערכת הקודמת נמצאו מספר מקרים שלמרות ההצהרה הזו כן נקלטו עובדים כאלה. אנחנו טיפלנו בנושא, אצל חלקם הופסקה עבודתם ובמקרים אחרים זה נבחן בוועדת חריגים.
לגבי הקרבה לעובדי יום הבחירות – התקבלה החלטה להרחיב את נוהל העסקת העובדים. קבענו נוהל שאוסר על העסקת קרובי משפחה ביום הבחירות שהם קרובים של עובדי אותה ועדה אזורית. דהיינו, אם אני עובדת בוועדה האזורית תל-אביב, קרובי משפחתי לא יוכלו לעבוד בוועדה האזורית תל-אביב. בהקשר הזה אני מוכרחה לציין שהנוהל הזה לא יחול על עובדי יום הבחירות שמוכתבים לנו בנסיבות מיקום הקלפי, כמו אבות בית, שהם אלה שאחראים לפתיחת בית הספר, הכנת הכיתית וכו'. אנחנו לא מחליטים מי הם יהיו, הם באים מטעם אותו מוסד ולנו אין שליטה על זה.

בנוסף, נקטנו שורה של צעדים לגבי אותם עובדים שצוין בדוח שהעסיקו עובדי משפחה ביום הבחירות וכפי שציינת, מספר רחב של עובדים. הם קיבלו מאתנו מכתבים שבהם הוסברה חומרת המעשה מבחינתנו והבהרנו שבעתיד נשקול גם את עניין העסקתם.
חנה יזרעלוביץ
של חברי ועדת הבחירות?
אורלי עדס
כן. אני רוצה לציין שיש כאן איזושהי בעיה. בנוהל שחל בבחירות לכנסת השמונה-עשרה לא היתה הוראה ברורה וכתובה שאסרה על ההעסקה הזו. לכן זה בגדר התראה כרגע אבל העמדנו אותם על חומרת המעשה. אין לי ספק שהתופעה תצטמצם בהיקף ניכר.

לגבי תקן כמותי למקומות קלפי נגישים – דובר על כך שנמשכת התופעה של מיעוט מצביעים בקלפיות הנגישות ושיש לכך עלויות כי זו קלפי מיוחדת.
חנה יזרעלוביץ
זה דבר מבורך.
אורלי עדס
יזמנו תיקון חקיקה בנושא והחוק תוקן. תיקנו את סעיף 68א לחוק הבחירות ונקבע בחוק שליושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית תהיה הסמכות לקבוע, במידה ובריכוז אחד של קלפיות בבית ספר מסוים יש חמש קלפיות שמוגדרות כמותאמות למוגבלים בניידות מבחינת המיקום שלהן. יושב-ראש ועדת הבחירות יהיה רשאי לקבוע שרק אחת מהן תשמש כקלפי למוגבלים בניידות. עשינו בדיקה ונכון לעכשיו כפי הנראה זה יצמצם את מספר הקלפיות הנגישות ב-300, ייחסכו עלויות של 300 קלפיות ועם זאת, הדגש הוא שאוכלוסיית המוגבלים לא תיפגע. אותה אוכלוסיה יהיה לה מקום קלפי באותו בית ספר עדיין תהיה קלפי מיוחדת, שמיועדת למוגבלים בניידות. זה תיקון חקיקה שנעשה והליקוי תוקן.

לגבי שבעה יישובים שלא היתה בהם קלפי נגישה – נמצא שבשבעה יישובים לא היתה קלפי נגישה. הסברנו שלא תמיד זה תלוי בנו מכיוון שמדובר בתנאי השטח של מקום הקלפי. גם מבחינה גאוגרפית לא תמיד זה אפשרי, במקומות כמו ירושלים וכו', ולעיתים זה הנגשה שנדרשת על ידי הרשות המקומית, גם אם אלה תיקונים קלים. לגבי שבעת המקומות הספציפיים אותרו בחלוף הזמן מבנים.

יש לנו צוות שפועל לאיתור מקומות קלפי למוגבלים בניידות. מקומות שבהם הוא מוצא שנדרשות התאמות קלות, שבאמת לא כרוכות גם בעלויות רבות מצד הרשות או בבנייה מחודשת, אנחנו מסבים את תשומת לבם, מעבירים להם פירוט מה הדבר שיאפשר להפוך את המקום הזה לקלפי נגישה, כולל מידות וכו'. באמת, בשבעת המקרים האלה פעלנו מול הרשויות המקומיות והותאמו מקומות קלפי מיוחדים. בעקרון, היום יש בכל רשות מקומית ובכל מועצה אזורית קלפיות נגישות למוגבלים. יש כ-1,400 קלפיות כאלה. הצוות שלנו ממשיך לאתר לאורך כל ימות השנה.

הפעלת מערכת המחשוב החדשה – היתה הערה לגבי הדרכת בעלי התפקידים במטות המנהליים. הליקוי הזה גם תוקן. אנחנו מקווים. אנחנו נבחן את זה בפעם הבאה ואני מקווה שזה יעבוד. הכנו ערכות הדרכה, היינו כולנו ערוכים, נקבעו ימי הדרכה מרוכזים והוקדמו הבחירות. ברגע שמוקדמות הבחירות לא תמיד העובדים זמינים באותו רגע לעבודה. גם אם הם אנשים קבועים שעובדים בתפקידים הללו, עדיין הם נדרשים לקבלת היתר ממקום העבודה שלהם או לקבלת חופשה. כל עוד הם לא מקבלים את זה, הם לא יכולים להתחיל לעבוד. ברגע שהם לא יכולים להתחיל לעבוד הם לא יכלו להגיע להדרכות הללו.

בעיה נוספת שלא אפשרה את ההדרכות היתה המבנים. אנחנו מקבלים התראה, כפי שאמרת, של כמה ימים שנקבע מועד הבחירות ומקימים יש מאין. ישנו צוות מצומצם שפועל פה מתוך הכנסת במבנה אחד ואנחנו מקיימים 18 מחוזות ברחבי הארץ על כל המשתמע מזה, החל בגיוס העובדים, הקמת המבנה עצמו, הפיזי, למשרדי הוועדה והכשרתו לעבודה. לעיתים זה לוקח שבוע, שבועיים או שלושה, תלוי בכל מקום. ברגע שהמקום הוכשר מייד צריך להתחיל לעבוד. במערכת הקודמת לולא היינו מתחילים לעבוד מייד ומתעכבים עם הפעלת המערכת, סביר להניח שזה היה גורם לעיכובים בהמשך שהיו עלולים לפגוע במהלך הבחירות. לכן בחרנו בכל זאת להתחיל ללא הדרכות.

כרגע אנחנו נמצאים בסיומו של הליך תלת לאורך שלוש השנים האחרונות של שדרוג המערכת הממוחשבת החדשה ושדרוג התשתיות והכנסת שיפורים בעקבות הלקחים שלנו. ברגע שנסיים נעדכן את ערכות ההדרכה. אנחנו מתכוונים כבר כעת, בתקווה שלא יקדימו את הבחירות, לקיים מפגש הדרכה שלפחות נציג אחד מכל נושא בכל ועדה אזורית יודרך כבר עכשיו. לפחות נציג אחד יידע ויכיר את המערכת על כל השיפורים שלה. כך שגם אם תיווצר בעיה שוב בלחץ הזמנים ולא תתאפשר הדרכה מרוכזת, יהיה נציג אחד בכל תחום שישלוט בזה.
בנוסף לזה אנחנו בשלבי הפקה של מדיה חדשה, של סרטוני הדרכה שישולבו בתוך המערכת הממוחשבת עם הדרכה קולית למשתמשים וזה ילווה אותם ביום-יום. שוב, במידה ולא תתאפשר הדרכה מרוכזת אלא הדרכה צמודה שמלווה בסרטון, בכל מסך שהם יפתחו יהיה סרטון שיסביר מה צריך לעשות עכשיו. אנחנו מקווים שזה יפתור את הבעיה וזה לוקח אותנו גם צעד אחד קדימה.

הערה נוספת בתחום הזה היתה בנושא של קבלת הציוד. היתה הערה שהתייחסה לכך שמתאמי המיכון, שהם למעשה עובדי הספק, בחלק מהמקרים הם אלה שאישרו את קבלת הציוד. תיקנו גם את הליקוי הזה. אנחנו נוציא הנחיה במקביל לטופס חדש שהכנו, שבו תהיה רשימת הציוד, ויידרשו שני אנשים לחתום על כל קבלת ציוד מטעם הוועדה, האחד יהיה מנהל ועדה אזורית או מי מטעמו שיחתום ויאשר את קבלת הציוד עצמו. מתאם המיכון יהיה החותם השני אבל הוא יאשר את תקינות הציוד כיוון שהוא הגורם שמכיר את החומרה.
חנה יזרעלוביץ
מתאם המיכון הוא מטעם הספק?
אורלי עדס
כן. הוא יאשר את תקינות הציוד כי הוא בעצם האיש הטכני המקצועי שמכיר. לא בהכרח מנהל הוועדה האזורית הוא איש מחשוב שיודע לבדוק האם הכבל הזה או הראוטר הם תקינים. מנהל הוועדה או מי מטעמו יאשרו את קבלת הציוד והמתאם מיכון את תקינות הציוד. אנחנו גם אמרנו לחברת מל"מ, שנציגיה נמצאים כאן, שמבחינתנו טופס כזה שייחתם על ידי מתאם המיכון בלבד יהיה כאילו הציוד לא סופק. הם ינחו את מתאמי המיכון, אנחנו ננחה את האנשים.
היו"ר אורי אריאל
מה טיב ההתקשרות עם המל"מ? לכמה זמן זה?
אורלי עדס
חברת מל"מ זכתה במכרז שאומר שההתקשרות אתה היא לשלוש מערכות בחירות או 12 שנה, המאוחר שבהן. בינתיים הפעלנו את המערכת לראשונה בבחירות לכנסת השמונה-עשרה. מאז הדוח בכנסת השבע-עשרה שבו עיקר הליקויים התמקדו בעיכובים בהקמת המערכת ובחוזה הישן, חלקם גם בחוזה החדש, עשינו נהלים חדשים ואנחנו פועלים בהתאם להם.

לסיכום אני יכולה לומר שלמעלה מ-90% מהליקויים תוקנו. אנחנו עדיין ממשיכים יום-יום ובמקרה היום יש ישיבה של צוות ההיגוי. גם ביוזמתנו אנחנו מפיקים את הלקחים הפנימיים שלנו, כל פעם מטפלים בתחום אחר, בין בחירות לבחירות לוקחים כל פעם תחום אחר ומשפרים אותו והפעם, למשל, לקחנו את נושא מערך ההדרכה שהולך לעבור שינוי מהותי מבחינת התכנים שלו, מבחינת הליכי הסינון, אופן הלימוד וכן הלאה. פרסמנו מכרז להפקת לומדה אינטראקטיבית שתשמש גם כהליך סינון וגם כהליך לימוד. אנחנו באמת לוקחים את הדברים לתשומת לבנו כי מטרתנו היא לייעל ולשפר את העבודה גם של הוועדה ותמיד להגיע ליעד שהבחירות יתקיימו באופן תקין וראוי.
היו"ר אורי אריאל
תודה על הסקירה הממצה ובעיקר על התיקונים של הליקויים. אורלי, אני רוצה שבמהלך שבועיים-שלושה תרכזי לנו את הדברים שאתם עדיין עוסקים בתיקונם, מה הליקוי, מה התיקון ומה תאריך היעד שבו זה יהיה מתוקן.
אורלי עדס
זה קצת קשה.
היו"ר אורי אריאל
את תחליטי מה הזמן. יכול להיות שהזמן הוא בין חודשיים לשלושה ואני לא תופס אתכם על יום. אני הייתי מציע להיערך ככל שאתם יכולים. העובדה היא שאתם מתקנים וזה סימן טוב כי יש למי לבוא בדרישה, בגדר אין מזרזים אלא למזורזים. מי שכבר עובד, אפשר לבקש ממנו להזדרז. מי שלא עובד, אז כלום. תנסו להיכנס לאיזה מוד של עבודה ולוח זמנים שהוא שלושה-ארבעה חודשים ככל שזה ניתן ונטייב את המערכת לרמות כפי שראוי לנו.

ששי קציר, משרד הפנים, רוצה להוסיף לנו משהו?
ששי קציר
בכמה מילים. במהלך כל ימות השנה עם ועדת הבחירות המרכזית אנחנו פועלים בשיתוף פעולה מלא. יש לנו הרבה דברים משותפים. אם אנחנו מדברים על לקחים, גם של המבקר, אנחנו גם עברנו ביקורת כזו, אבל יש גם לקחים שלנו. אנחנו משתפים אחד את השני בלקחים. יש דברים שהם די דומים ואז אנחנו באופן הזה מנסים לשפר את המערכות שלנו.

אורלי דיברה על אחד האתגרים המשמעותיים גם בוועדת הבחירות המרכזית וגם אצלנו והוא איך בפרק זמן קצר יחסית אנחנו מעבירים ידע ואת כל בעלי התפקידים מעמידים בכשירות כדי שיוכלו למלא את תפקידם. בדבר הזה אנחנו משקיעים מאמצים רבים גם אצלנו וגם אצל אורלי. דובר פה על מדריכים וגם אנחנו מצאנו לנכון שאותה רשימה של מדריכים תהיה רשימה משותפת. באמצעות המדריכים אנחנו מצליחים להעביר את הלקחים של כל אופן ההדרכה לבעלי התפקידים ובזה אנחנו גם פועלים. יש לנו עוד מה לעשות.

יש לנו עוד פעילויות רבות שאנחנו עושים בשיתוף פעולה מלא, כמובן בתהליך של ההכנות וגם בתהליך של הבחירות עצמן. משרד הפנים אמון על נושא פנקס הבוחרים ואנחנו גם מעורבים בנושא של מיקום הקלפיות.
היו"ר אורי אריאל
אתם ערוכים לבחירות מבחינתכם? אני שואל אותך כמו שאני שואל את אורלי.
ששי קציר
אנחנו ערוכים לבחירות. אגב, בימים אלה אנחנו נמצאים בהכנות של מערכות בחירות של המועצות האזוריות. בדצמבר השנה כמחצית מהמועצות האזוריות מקיימות בחירות. זה תהליך קצת יותר ארוך ולכן בימים אלה אנחנו נמצאים בתוך מערכת בחירות ואנחנו מוכנים גם למערכת הבחירות שעל פי התאריך תהיה ב-22 באוקטובר בשנה הבאה, שזה אותו מועד של הבחירות לרשויות המקומיות ולכנסת.
אורלי עדס
גם אם הן יוקדמו אנחנו מוכנים.
ששי קציר
כן, כן.
היו"ר אורי אריאל
יהיה לכם יותר נוח אם הבחירות המוניציפליות יהיו בנובמבר והבחירות הכלליות במועד אחר, או שזה לא משנה לכם?
ששי קציר
מנסיון העבר, הבחירות לכנסת ולרשויות המקומיות לא התקיימו באותו יום.
היו"ר אורי אריאל
לא אמרתי באותו יום, אבל זה לא בידיכם. זה בידינו.
אורלי עדס
יש כבר הצעת חוק שמונחת להפרדה.
ששי קציר
אם לא יקרה דבר, אני מניח שהבחירות לכנסת יתקיימו במועדן והבחירות לרשויות המקומיות יידחו לרבע הראשון של שנת 2014.
היו"ר אורי אריאל
תודה. אני מעיר שאתם תיערכו. אני יודע שאתם נערכים כי הרי זה יכול להיות גם מעכשיו לעכשיו. אתה אומר: "אם לא יקרה שום דבר". עד היום במדינת ישראל תמיד קרה משהו. לפי המקובל פה במדינתנו היקרה כנראה גם הפעם יכול, לא בהכרח, לקרות משהו. אתם ערוכים, נכון?
ששי קציר
אין לנו בתכנית העבודה נסים.
היו"ר אורי אריאל
בסדר גמור. אין סומכים על הנס.

עורך הדין תומר, היועץ המשפטי של הוועדה, בבקשה.
תומר רוזנר
קודם כל, אני גם רוצה להצטרף לברכות לאורלי על התפקיד החדש בהזדמנות רשמית זו.

שני נושאים שהייתי רוצה שהוועדה תשמע לגביהם מידע. הראשון, לגבי הנושא של המחשוב וההסכם החדש שלכם עם חברת מל"מ. האם הבטחתם בהסכם הזה שהזכויות בכל החומרה והתוכנה יהיו של הוועדה והמידע שמצטבר, באופן שיבטיח את אי תלות ועדת הבחירות המרכזית בספק החיצוני? הנושא השני הוא בנושא של היחסים בין ועדת הבחירות המרכזית לבין מנהל הכנסת. אני מבין שבתקופה האחרונה חלו שינויים במדיניות של מנהל הכנסת לגבי יחסיו עם ועדת הבחירות המרכזית באופן שעלול היה לעורר קשיים בתפקוד הוועדה. האם הנושא הזה נפתר ואם כן, כיצד?
אורלי עדס
בנושא של ההסכם עם מל"מ, למטב זכרוני הבטחנו את הדברים. אני מוכנה לבדוק את זה שוב.

לגבי מנהל הכנסת – ועדת הבחירות יושבת בכנסת משנת 69' ומנהלת את ענייניה מתוך משכן הכנסת מכוח חוק משכן הכנסת ורחבתו, שאומר שיושב-ראש הכנסת רשאי להתיר לוועדת הבחירות לנהל את ענייניה במשכן. המילה "רשאי" הפכה עם השנים לארבעים שנה ומעולם לא היתה מחלוקת על העניין הזה. שיתוף הפעולה עם מנהל הכנסת היה הדוק מאד ואני רואה את זה כך שהכנסת וועדת הבחירות זה סוג של כלים שלובים. זו הדרך לעבוד וכך זה צריך להיות.

לצערי, הגישה הנוכחית בכנסת קצת שונה. עלו מעט קולות לגבי מעבר הוועדה מהמשכן אבל כרגע זה לא על הפרק. לגבי כל הסדרת מערכת היחסים, שעד כה היתה מעולה, היתה מערכת תשלומים. ועדת הבחירות משלמת את ההוצאות הנובעות מכוח פעילותה כאן במשכן. היא שילמה עד היום רק עד מה שנבע בתקופת בחירות כי היקף הפעילות הוא גדול. את כל ההוצאות הנלוות מהפעולות שלנו כאן. היא לא שילמה בעבור השהייה שלה ביום-יום כי היו לנו שני חדרים קטנים. אני מניחה שזה נבע מזה ואי אפשר היה לתמחר ארנונה או חשמל או הוצאות כאלה ואחרות.

היום, עם הדרישה שבאה מצד הנהלת הכנסת, הוועדה משלמת לכנסת את כל ההוצאות הנובעות בהתאם לדרישת הכנסת. יושב-ראש הכנסת אמור להוציא בקרוב מסמך תנאים שמסדיר את כל נושא התשלומים, שזה כולל את הגלישה ברשת האינטרנט של הכנסת, את השימוש ברשת המחשבים של הכנסת לכל עמדת מחשב, ארנונה וכל מה שמשתמע מזה. כל הוצאה והוצאה. בנוסף לזה, לגבי העסקת עובדים כפי הנראה הולך להיות שינוי מהותי מבחינת הכנסת. היו עובדים שהעסקנו בעבר גם בשוטף במסגרת היתר לעבודה פרטית שקיים בתקשי"ר ובשירות המדינה. העסקנו עובדות כנסת בחשבות ועדת הבחירות בהיתר לעבודה נוספת. עבודתן, לצערי, הופסקה. אלה עובדות שהוכשרו בין עשר לעשרים שנה, למדו את עבודת הוועדה ולצערי עבודתן בוועדה הופסקה כי הוחלט שעובדי חשבות הכנסת לא יכולים לעבוד בוועדת הבחירות והן לא עובדות יותר.

לגבי העסקת העובדים בתקופת הבחירות – נקבעו כללים חדשים שיושב-ראש הכנסת אמור לחתום עליהם, למטב ידיעתי בקרוב, שעוסקים בכך שעובדי השירותים, כפי הנראה, לא יוכלו לעבוד כבר עבור ועדת הבחירות, עובדים אחרים לא יוכלו לעבוד בגלל ניגוד אינטרסים כאלה ואחרים. אני לא יודעת בדיוק איך זה ייקבע ואני מקווה שתיכתב לכל עניין כזה חוות דעת כנדרש, כפי שמקובל כאשר מצביעים על ניגוד אינטרסים. אי אפשר להשתמש רק באימרה ניגוד אינטרסים אלא צריך גם להצביע על זה. יש גם הנחיה, ואני מניחה שתומר מכיר אותה, של היועץ המשפטי לממשלה שגם במקרה של בחינת ניגוד אינטרסים יש לעשות את המרב כדי לאפשר לעובד לקבל את ההיתר ולהגביל במגבלות מסוימות. רק במקרים החריגים ביותר לא לאפשר את זה. אני מקווה שגם במקרים האלה הכנסת תנהג כך כי אין ספק שכל ההחלטות הללו מצרות את צעדיה של ועדת הבחירות.

ועדת הבחירות העסיקה במשך השנים המון עובדי כנסת שהוכשרו. התחום של הבחירות הוא תחום ייחודי. גם מזכירה בוועדת הבחירות, גם תפקידה כמזכירה לא מסתכם בהקלדה או בתיוק. היא רוכשת תחומי ידע מיוחדים ומסוימים וכל אחת עוסקת בתחום מאד מאד ספיציפי ומיוחד. לצערי, ברגע שתופסק עבודתם של עובדים כאלה ואחרים זה יצר את צעדינו. אני מקווה שבבוא הזמן תתקבלנה ההחלטות הנכונות שיאפשרו גם לנו להמשיך ולבצע את העבודה כנדרש.
תומר רוזנר
כלומר, זה לא ישפיע על המוכנות שלכם לבחירות.
אורלי עדס
אנחנו למודי נסיון ואנחנו נמצא פתרון לכל דבר ועניין. חבל רק שהידע והנסיון שנצברו יילכו לאיבוד. השקענו באנשים הללו.
היו"ר אורי אריאל
תודה. הזמן הגיע אז תיערכו. גם אם זה בנובמבר, מה שלפי הנסיון המצטבר ב-64 שנים זה לא, הגענו ואנחנו כבר לקראת.

עוד מישהו ממשרדי הממשלה לפני מל"מ? מל"מ, יש לכם משהו להוסיף לנו? אתם ערוכים?
דניאל שושני
ערוכים ומוכנים.
היו"ר אורי אריאל
ערוכים ומוכנים.
דניאל שושני
בהחלט.
היו"ר אורי אריאל
עוד מישהו רוצה? בבקשה.
הניה מרקוביץ
אני כבר איחלתי לאורלי הצלחה בתפקיד במפגשים שאנחנו מקיימים בשוטף. אם הכנסת היא אחד ממקורות כוח האדם לעובדי ועדת הבחירות, שירות המדינה הוא המקור השני הגדול לעובדים. אנחנו כרגע במשא ומתן ובפגישות אינטנסיביות כבר כמה חודשים עם אורלי והצוות שלה כדי לבחון שוויוניות של העסקת עובדי מדינה בוועדת הבחירות ובמיוחד דרך הקבלה שלהם לעבודה, למשרות שמתפנות. הדגש שנשים הוא על עובדי מדינה בכירים שיצאו לעבוד ויבקשו לצאת לעבוד בוועדת הבחירות. אנחנו בפגישות קבועות עם אנשי ועדת הבחירות כדי להסדיר את העניינים האלה.

אם ששי קציר הזכיר את הבחירות המוניציפליות, זאת מערכת אחרת שאנחנו מטפלים בה. אלה עובדי משרד הפנים שעובדים בבחירות אלו.
היו"ר אורי אריאל
אבל אנחנו לא דנים בזה. מתי להערכתך תסיימו את הדיונים האינטנסיביים?
הניה מרקוביץ
אני מקווה שלקראת החגים הנושא יהיה סגור.
היו"ר אורי אריאל
כלומר זה עכשיו, בעוד חודש.
אביתר טסלר
הדברים די סגורים בסך הכל.
היו"ר אורי אריאל
גם אם זה ייקח חודש וחצי בגלל החגים זה בסדר. אנחנו רוצים להבין את סדרי גודל הזמן.
הניה מרקוביץ
בטווח הקרוב.
היו"ר אורי אריאל
חברים, עוד מישהו לפני שאני מסכם?

תודה למבקר המדינה, תודה לכל המשתתפים. שוב, בהצלחה לאורלי. יש לכם אחריות מאד גדולה דמוקרטיה הישראלית, שהיא דבר חשוב. בעניין הזה יש הסכמה לאומית. לכם יש מרכיב מאד חשוב בהצלחה של הבחירות, כפי שציין המבקר בדוח הקודם וגם עכשיו. בסך הכל בבחירות אין תקלות גדולות כאלה שעושות רעש במערכת. עם זאת, המבקר מצא דברים מסוימים שחלק תיקנתם וחלק בעבודה לתיקון. שמענו את הדברים של הניה מנציבות שירות המדינה.

אנחנו מבקשים לקבל את הדוח שלך על הבעיות שעדיין קיימות, פתרונן, מי אחראי ותאריך משוער לסיום העניין. אם אפשר לקבל את זה תוך שבועיים-שלושה – אני לא רוצה ללחוץ על יום, אבל שזה יגיע בזמן הקרוב כדי שנעקוב יחד אתכם. אנחנו מודים לכל העוסקים במלאכה ומודים לכם, בעיקר לאלה שבאו. אנחנו נשקול אם לקיים עוד מעקב אחד בטווח של מספר חודשים. כרגע נסתפק במעקב של מכתבים ושל דיבורים בינינו. תודה רבה וכל טוב.

הישיבה ננעלה בשעה 10:55

קוד המקור של הנתונים