ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 24/07/2012

בחינה מחדש של בקשות סיוע מסלולי תעסוקה שהוגשו בשנים 2010 ו 2011 וסורבו בגלל מגבלת תקציב בתמת, בחינה מחדש של בקשות סיוע מסלולי תעסוקה שהוגשו בשנים 2010 ו-2011 וסורבו בגלל מגבלת תקציב בתמ"ת

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הכספים
24/07/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 1168 >
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, ה' באב התשע"ב (24 ביולי 2012), שעה 10:20
סדר היום
<1. בחינה מחדש של בקשות סיוע מסלולי תעסוקה שהוגשו בשנים 2010 ו-2011 וסורבו בגלל מגבלת תקציב בתמ"ת>
נכחו
חברי הוועדה: >
משה גפני – היו"ר
רוברט אילטוב
אבישי ברוורמן
שי חרמש

ציון פיניאן

פניה קירשנבאום

שכיב שנאן
מוזמנים
>
אשר שטרית - סגן מנהל מרכז ההשקעות, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

חדוה בר חן - מתמחה, מרכז ההשקעות, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה


נועם שטרן - אגף התקציבים, משרד האוצר

חזקיה ישראל - מנהל מחלקה, התאחדות התעשיינים
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית פרלמנטרית
חבר המתרגמים – אהובה שרון
<בחינה מחדש של בקשות סיוע מסלולי תעסוקה שהוגשו בשנים 2010 ו-2011 וסורבו בגלל מגבלת תקציב בתמ"ת>
היו"ר משה גפני
אני פותח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר היום דיון מהיר בנושא בחינה מחדש של בקשות סיוע מסלולי תעסוקה שהוגשו בשנים 2010 ו-2011 וסורבו בגלל מגבלת תקציב במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, הצעה לסדר של חברת הכנסת פניה קירשנבאום וחבר הכנסת מוחמד ברכה.
חברת הכנסת פניה קירשנבאום, בבקשה.
פניה קירשנבאום
כבוד היושב ראש, אני אהיה קצרה. לא פעם אחת דנו כאן בוועדה על הנושא של האבטחה והמענקים למפעלים בפריפריה שחייבים לתחזק אותם. דיברנו בוועדה על מפעל ספציפי ואני מדברת על מפעל טלדור באשקלון שמעסיק עובדים. היו דיונים עם מרכז ההשקעות והובטחו להם מענקים למסלול נוסף, לקבלת עובדים נוספים והרחבת הצוות. למרות כל ההבטחות, הנושא הזה נמשך ולא נפתר והמפעל שוקע בחובות ובבעיות. במקום להוסיף עובדים, בקצב הזה המפעל פשוט ייסגר.

למרות הפניות האישיות שלי למשרד התעשייה ובקשה לקדם את העניין הזה ולטפל, נתקלתי – אני לא יכולה לומר קיר אטום כי כן ענו לי אבל לא הצלחתי להזיז את העגלה הזאת אפילו במילימטר.

לכן ביקשתי להעלות את הנושא לדיון בוועדה ואולי במאמצים משותפים נוכל לקדם את העניין הזה כי אחרת נמצא עוד כ-300 עובדים בחוץ מחפשים עבודה.
היו"ר משה גפני
מה התשובה שהם נותנים לך?
פניה קירשנבאום
מתוכננים אצלנו, והנה אנחנו כבר נפגשים וכולי. אני אומרת לך שאני יכולה להראות את ההתכתבות שלי עם חזי צאיג במקרה הזה. הובטח לי שהשבוע ייפגשו אתם, בשבוע הבא ייפגשו אתם, כן ידאגו לתמיכה וכולי, אבל זה לא מתקדם לשום מקום. אני מדברת עם החברים שמלווים את המפעל הזה ופשוט החלטתי שאין דרך אלא להביא את זה לדיון כאן בוועדה.
אשר שטרית
אשר שטרית, סמנכ"ל מרכז ההשקעות. הקצאת המענקים, יש לה איזשהו הליך שהוא הליך מכרזי. היזמים השונים מגישים את הבקשות שלהם ולפי פרמטרים מסוימים אנחנו קובעים את הניקוד, לפיו הם מקבלים את הקצאות הכספים. החברה טלדור הייתה אחרונה מבין כלל החברות שהגישו את הבקשות והיא זכתה בשלוש נקודות מתוך מאה. לפניה יש הרבה מאוד חברות אחרות שלא זכו למרות הניקוד הגבוה שלהן.

אנחנו מבחינת ההליך המשפטי לא יכולים לתת מענק לחברה שזכתה במקום האחרון כאשר לפניה יש עוד הרבה מאוד חברות שלא זכו.
פניה קירשנבאום
למה לא אמרתם לי את זה במשך חודשיים? במשך חודשיים אמרתם שהם הולכים לקבל את המענק הזה, שהם הולכים למענק של הרחבת צוות העובדים, שהם הולכים לקבל והכל רק עניין של שבוע וכי תיפגשו אותם ותסכמו. למה את התשובה הזאת לא קיבלתי לפני חודשיים?
אשר שטרית
במקרה אני גם מנהל מסלולי התעסוקה, מנהל את המסלול הזה, אני נותן לך תשובה מוסמכת לעניין הזה. לא פנית אלי ואף פעם לא שמעתי ממך. זאת התשובה. מבחינת החוק, אנחנו לא יכולים לתת מענק לחברה שזכתה במקום האחרון כאשר לפניה ש עוד הרבה חברות שלא זכו. פירוש הדבר שאם מישהו יחליט לתת לחברה הזאת, לטלדור, יצטרך משהו כמו עשרות מיליוני שקלים כדי לספק את הביקוש של אותן חברות שזכו והניקוד שלהן גבוה לפני טלדור.
היו"ר משה גפני
את פנית בקשר לחברות ספציפיות?
פניה קירשנבאום
אני דיברתי על החברה הספציפית הזאת. לי נמסר שהחברה הזאת נמצאת במסלול תעסוקה. נמסר לי שכבר השבוע קובעים אתם פגישה. אם זאת הייתה התשובה, היינו מחליטים שאנחנו לא מחכים לפגישה במסלול תעסוקה אלא אולי מעלים את הנושא הזה ואולי חושבים.
היו"ר משה גפני
יכול להיות שתהיה השבוע פגישה בעניין?
אשר שטרית
אני לא יודע אם השבוע, אבל אולי בשבוע הבא - אולי השבוע ואולי תחילת שבוע הבא – נזמן אותם לשיחה, נסביר להם את העניין ונציע להם להגיש בקשה להקצאה הקרובה בעוד חודש.
פניה קירשנבאום
אבל הם חברה אחרונה ולכן מה אתם מציעים להם? בניקוד הם לא זכו. אני מנהלת אתכם שיחות מעל חודשיים. למה לא אמרתם שלא מגיע להם? זאת התשובה הכי ישרה שיכולתם לתת. המילה הזאת – לא מגיע להם – לא נאמרה פעם אחת במשך חודשיים. במשך חודשיים נאמר לי שיפגשו אותם, יסבירו, מגיע להם מסלול תעסוקה, מגיע להם הרחבה של צוות העובדים והם כמעט התחילו לגייס עובדים על סמך הדברים האלה.
היו"ר משה גפני
פניה, היות שאנחנו מוגלים בזמן, היות והנושא צריך בירור יותר משמעותי, אני מבקש לעקוב אחרי הדבר הזה. נראה מה הולך לקרות בימים הקרובים. תעדכן את חברת הכנסת פניה קירשנבאום ותעדכן גם אותי. יכול להיות שנמשיך את הדיון הזה כי זאת לא הטענה היחידה וצריך לברר אותה ולנסות להגיע לפתרון.
אשר שטרית
קח בחשבון שפתרון חיובי, קרי, מתן מענק לחברה, יחייב מתן מענקים לחברות שזכו בניקוד גבוה לפני החברה הזאת. מדובר על עשרות מיליוני שקלים.
היו"ר משה גפני
יכול להיות שגם להם מגיע.
אשר שטרית
מה זאת אומרת מגיע? המסלול הזה מנוהל על פי מכרז. אלה שמקבלים את הניקוד הכי גבוה, יקבלו את הכספים על פי אותו תקציב קיים.
היו"ר משה גפני
תודה.
נועם שטרן
אגף התקציבים. צריך להגיד שלתת מענקים לחברות אחרות גם יבוא על חשבון חברות אחרות. בכל שנה יש תקציב.
היו"ר משה גפני
אפשר לקחת את ה-250 מיליון שקלים של האלקטרוניקה הבידורית ולתת לכולם. מה זה יבוא על חשבון? יש כסף. אנחנו מכירים את הסיסמה המטופשת הזאת שאומרת יבוא על חשבון.
נועם שטרן
זה לא משנה כרגע מה התקציב של המסלול, אם הוא חמישים מיליון, מאה מיליון או סכום אחר.
היו"ר משה גפני
מה זה משנה? אני נותן לכם עכשיו 250 מיליון. תנו לכולם.
נועם שטרן
אני רוצה להתייחס לעניין כללי בלי שאלה של גובה התקציב.
היו"ר משה גפני
מגיע או לא מגיע, רוצים לעודד את זה או לא רוצים לעודד את זה – זאת השאלה המרכזית.
נועם שטרן
יש תקציב ומעודדים את הנושא. השאלה איזה חברות יקבלו את התקציב, קשורה לכל מקצה שמציעים.
היו"ר משה גפני
הבנתי. תודה. אנחנו נעקוב אחרי העניין הזה. אנחנו לא מסיימים את הדיון. נעקוב אחרי הנושא הזה. אני רוצה את הבירור בתוך כמה ימים. יתכן שאנחנו נמשיך את הדיון. אני מאוד מקווה שלא. אני מאוד מקווה שיגיע הפתרון לנושא הזה.

תודה רבה. אנחנו עוברים לנושא הבא.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:30.>

קוד המקור של הנתונים