ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 16/07/2012

חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב-2012

פרוטוקול

 
PAGE
3
ועדת הפנים והגנת הסביבה
16/07/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 590>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שני, כ"ו בתמוז התשע"ב (16 ביולי 2012), שעה 12:30
סדר היום
<הצעת חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב-2012>
נכחו
חברי הוועדה: >
אמנון כהן – היו"ר
אריה ביבי

זאב בילסקי
ניצן הורוביץ

אורי מקלב
מוזמנים
>
השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ
שחר איילון - נציב כבאות והצלה, המשרד לביטחון פנים

שמעון בר נר - סגן נציב כבאות והצלה, המשרד לביטחון פנים

יורם לוי - דובר נציבות כבאות והצלה, המשרד לביטחון פנים

ישעיהו בר דב - סמנכ"ל למינהל, המשרד לביטחון פנים

חיים תמם - רח"ט בטיחות אש, המשרד לביטחון פנים

אורי שובל - רח"ט הדרכה, המשרד לביטחון פנים

אייל כספי - רח"ט מבצעים, המשרד לביטחון פנים

שמעון לייני - ממונה ארגון ובקרה, המשרד לביטחון פנים

יואל הדר - יועמ"ש בט"פ, המשרד לביטחון פנים

תומר לוי - יועץ משפטי, המשרד לביטחון פנים

נועה עסיס ווינשטוק - ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

עודד ברוק - ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

בני שאולי-כהן - לשכה משפטית מח' שכר, משרד האוצר

אפרת פרוקצ'ה - לשכה משפטית, משרד האוצר

אהרון עוזיאלי - סגן הממונה על השכר, משרד האוצר

מאיה לסר-וייס - לשכה משפטית, משרד האוצר

אסף יצחקי - רפרנט מערכת הביטחון אגף החשב הכללי, משרד האוצר

דן אורן - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

גבריאלה פיסמן - ייעוץ וחקיקה - פלילי, משרד המשפטים

מיכל אלעני - לשכה משפטית, המשרד להגנת הסביבה

יואב גדסי - יו"ר, ארגון הכבאים בישראל

תמיר ארז - חבר ועד, ארגון הכבאים בישראל

אבי אנקורי - חבר מזכירות, ארגון הכבאים בישראל

איציק בן אבו - חבר מזכירות, ארגון הכבאים בישראל

חיים בר - חבר מזכירות, ארגון הכבאים בישראל

קובי דדון - חבר מזכירות, ארגון הכבאים בישראל

מיכאל דהן - חבר מזכירות, ארגון הכבאים בישראל

אבי יהודה - חבר מזכירות, ארגון הכבאים בישראל

אייל כהן - חבר מזכירות, ארגון הכבאים בישראל

אלי לוי - חבר מזכירות, ארגון הכבאים בישראל

רונן מכטייב - חברי מזכירות, ארגון הכבאים בישראל

משה מלכה - חבר מזכירות, ארגון הכבאים בישראל

אילן נועם - חבר מזכירות, ארגון הכבאים בישראל

עמוס סילם - חבר מזכירות, ארגון הכבאים בישראל

סאמר עסלי - חברי מזכירות, ארגון הכבאים בישראל

יעקב דיין - כלכלן, ארגון הכבאים בישראל

משה כהן - ארגון הכבאים בישראל

יעל שילוני - יועצת משפטית, ארגון הכבאים בישראל

ארנון בר דוד - ההסתדרות הכללית החדשה

דב דקל - ראש אגף ביטחון, מרכז המועצות האזוריות

ענבר בן מנדה - עוזרת בלשכה המשפטית, נציבות שירות המדינה

עידו בן צור - עוזר יועמ"ש, נציבות שירות המדינה

ניסים מזרחי - רפרנט בנציבות, נציבות שירות המדינה

שמואל שפט - ראש צוות חקיקה, עיריית ירושלים

אלון גלרט - הקרן הקיימת לישראל

עמית יריב - יועץ, הקרן הקיימת לישראל

איתי קריידן - יועץ, הקרן הקיימת לישראל
ייעוץ משפטי
מירי פרנקל-שור
יהל עמית
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית פרלמנטרית
יפעת קדם
<הצעת חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב-2012>
היו"ר אמנון כהן
אני פותח את הדיון של ועדת הפנים והגנת הסביבה. הנושא על סדר היום הוא הצעת חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה. מדובר בהכנה לקריאה שנייה ושלישית. הוועדה השקיעה המון זמן בנושא החשוב הזה. היא השקיעה בתיאומים רבים לגבי ההסכם עם העובדים מן השורה, עם לוחמי האש, עם העובדים בחוזים האישיים, עם עובדי המעבר. אפילו בדברים שלא היו קשורים לוועד העובדים ביקשתי שיהיה ייצוג. ישר כוח ליואב גדסי שרצה להיות ממלכתי מבחינת כולם וייצג את העובדים במכלול הכולל. ישר כוח.

אני אומר לכם שהחוק הזה מתגלגל בכנסת שני עשורים. בדקתי את הנושא. אני רוצה להגיד תודה מיוחדת לחבר הכנסת דוד אזולאי. הוא לא פה. הוא בטח יקרא את הפרוטוקול. כיושב-ראש ועדה הוא כל פעם הניח את הצעת החוק. הוא ראה צורך אמיתי לשנות את הצעת החוק. אני מודה לו, כי הוא היווה קטליזטור לממשלה שבסופו של דבר הביאה את הרפורמה שלה. ברפורמה של הממשלה איחדנו את הצעת החוק של חבר הכנסת אזולאי ואת החוק של הממשלה, שזאת הצעת חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה.


אני רוצה להגיד מילה טובה לראש הממשלה, לשר האוצר, לשר לביטחון פנים. אני רוצה לומר תודה לשר הפנים שלמרות שהסמכות כרגע לא אצלו והכפיפות של הכיבוי וההצלה לא אצלו, הוא כל הזמן דאג שאני לא אעביר את החוק בלי לסגור עם העובדים, שאני לא אעביר את החוק בלי לגמור עם השלטון המקומי שהוא כך או כך קשור לדברים. כמובן תודה לשר האוצר ולסגן שר האוצר, יצחק כהן, לעוזרים שלהם, למנכ"לים של המשרדים, לרותם פלג, לודים, למאיר בינג. אני רוצה להודות לעדי אביטל שעשתה מאחורי הקלעים את כל התיאומים בינינו. ישר כוח. אני מודה לכם שמאחורי הקלעים עשיתם את כל העבודה ואת כל התיאומים. אנחנו מודים לאורי, יועץ השר, שמרכז בין הכנסת לממשלה. הוא עושה עבודה מצוינת. אנחנו מודים גם לשלטון המקומי. למרות כל הדברים, למרות כל המורכבויות של הרשויות החלשות והרשויות החזקות ניסינו להגיע להבנה. אף פעם היא לא אופטימאלית. לא כולם נהנים. ניסינו כמה שפחות שהרשויות החלשות ישתתפו. אני מודה על כך שבאו להבנה ולקראת אותן רשויות חלשות.

גם הנושא של החומרים הרעילים והמסוכנים לא טופל ברמה הלאומית. אני רוצה להגיד תודה מיוחדת למירי, לעידו, הייעוץ המשפטי, שעשו עבודה. מדובר בתקציב נוסף. זה תקציב בין המשרדים. הייעוץ המשפטי ראה את הדברים האלה, ראה איך לוחם האש כשהוא נתקל בחומרים מסוימים צריך להתנהג, מה קורה איתו, מי אחראי על זה. אני מודה לכם, מירי, עידו ויהל. עשיתם עבודה מצוינת. אני ברמה הלאומית יכול להגיד שאת הנושא של חומרים מסוכנים כיסינו.
כמובן שבלי הנושא התקציבי לא יכולנו לאשר את הרפורמה. הדיון האחרון נסוב בנושא הזה, לכן אני מודה לשר לביטחון פנים שאמר שבלי תקציב לא נעביר את הרפורמה. גם שר האוצר דיבר איתי און- ליין על כך שנעביר את התקציב עם הרפורמה. הגענו להבנות שמעבר לתקציב השוטף כל שנה ושנה, שזה תקציב שנסוב סביב ה-700 מיליון, יהיה תקציב נוסף. הוא לא יפחת מ-240 מיליון. הוא מגיע קרוב למיליארד שקל. זה יהיה צמוד במהלך 5 שנים. זה ייתן גיבוי מלא למערך הכיבוי וההצלה כדי לעמוד בלוח הזמנים, כדי לתת למענה לכל תרחיש שיכול לקרות. יש גם את כל הנושא של הטייסת. גם שם יש תקציב של 170 מיליון שמחולק ל-4 שנים. גם הנושא של פיקוד העורף מקבל מענה, גם הכבאיות, גם כוח האדם וכמובן גם דברים נוספים. אני מודה שברמה הלאומית אנחנו פחות או יותר מביאים לאיזה שהוא פתרון בנושאים האלה. לפני שאני אכנס לסעיפים שעדיין נשארו פתוחים..
אורי מקלב
יש מישהו ששכחת להודות לו.
היו"ר אמנון כהן
עוד לא סיימתי להודות לחברי הכנסת המוכשרים שיושבים כאן איתנו.
אורי מקלב
לא לזה התכוונתי.
היו"ר אמנון כהן
חבר הכנסת ביילסקי עבד מול השלטון המקומי ועזר, חבר הכנסת מקלב לא פעם החליף אותי בדיונים. כמובן גם חבר הכנסת ביבי שמניסיונו הרב נהנינו כאן בוועדה ושינינו סעיפים. גם חבר הכנסת הורוביץ. את מי שכחתי?
אורי מקלב
אותם 44 אנשים שנהרגו באסון הכרמל. הם במותם ציינו את החיים. זה קידם את החוק הזה. אם לא היה אסון הכרמל היינו דנים בזה עוד הרבה מאוד שנים. זה נכון שהיושב-ראש עשה ופעל, אבל אסון הכרמל הוא זה שנתן דחיפה לחוק הזה. אני חושב שבמעמד חגיגי זה צריך להזכיר את אותם..
היו"ר אמנון כהן
הנה הזכרת. אנחנו כמובן מחבקים את המשפחות. אנחנו איתכם. אתם איבדתם את יקירכם. אלפי מילים לא יוכלו למלא את החלל החסר. חבל שבנסיבות טראגיות כאלו העברנו את החוק. אמרתי ששני עשורים אנחנו מדברים על הרפורמה הזאת. כנראה שהיה צריך לקרות איזה מקרה כדי שזה יהיה. אני מודה שוב לראש הממשלה שאם לא היה אומר שהוא רוצה לעשות את זה זה לא היה קורה. כבוד השר, תגיד כמה מילים. אחר כך ניכנס לסעיפים הפתוחים שלנו.
יצחק אהרונוביץ'
אדוני היושב-ראש, חבריי חברי הכנסת. זה יום היסטורי. אנחנו נמצאים ביום היסטורי למדינת ישראל, לחברה, לגורמי ההצלה. יש לי הרבה הערכה ללוחמי האש ולארגון. נעשו דברים מופלאים, כולל בימים האחרונים. אי אפשר להתעלם מזה. הם מסכנים חיים למען הצלת חיים. אני נכנסתי לפני כשנה וחצי לנושא. הוא הועבר אלי בהחלטת ממשלה. ידעתי את הקשיים, ידעתי את המורכבות של המבנה ואיך צריך להעביר את זה. לא ידעתי עד כמה ולא ידעתי איך נגיע בסוף לתוצר הכי נכון שיכול להיות. היום אני יכול להגיד לכם שאני באמת נמצא במקום אחר. ההחלטה היא להעביר את זה. הרפורמה והחוק יתנו לנו לממש את האפשרות כדי לקדם את הארגון ולהביא אותו לאופקים אחרים, למקומות אחרים. יש פה הרבה שותפים. יש את הלוחמים בראש וראשונה, את הוועדים וכמובן את האנשים ואת האיגודים. כל אחד נטל חלק. אתה, אדוני היושב-ראש, נתת חלק מרכזי. אמרתי את זה גם היום אצל ראש הממשלה. ראש הממשלה, האוצר, 2 המנכ"לים ואנשי המשרד התעסקו בזה. זה לא פשוט. הבנתי את הקשיים, אבל תמיד ראיתי את המטרה. המטרה היא להביא את המקום הזה, את הארגון הזה למקום אחר. אני מאוד שמח שהגענו ליום המיוחל הזה.
הנושא התקציבי עמד לנגד עיני. לא בכדי אמרתי בישיבה הקודמת שאני לא אתן להעביר ללא גיבוי תקציבי. גם אתמול במהלך הלילה היו ויכוחים על ויכוחים. סיכמנו על מיליארד שקל ל-6 שנים, או מיליארד 100 מיליון ל-6 שנים, כאשר 400 מיליון כבר הושקעו. אנחנו מדברים על מיליארד וחצי. בשנה וחצי אני רואה את ההתקדמות, אני רואה את החלק החיובי של ההסכם, של הרפורמה. אני רוצה להודות לכל האנשים פה. יש פה המון אנשים. אני באופן אישי מודה לכולם. עכשיו אנחנו יוצאים לדרך חדשה. תודה רבה.
היו"ר אמנון כהן
שחר, אחרי שנעביר את הסעיפים אני ארצה שתגיד כמה מילים. אנחנו סיימנו כאן בוועדה. זה צריך לעבור עוד מליאה. אתה זה שמתחיל את העבודה. אני רוצה לתת לך את כל הגיבוי של הוועדה לאורך כל הדרך. בהמשך נעשה דיונים של תיאומים במידה ויהיו לך קשיים ליישם את החוק. הרפורמה מטבעה היא רפורמה חדשה. יכול להיות שיהיו לך קשיים בדרך. אנחנו תמיד נהיה קשובים לעזור לך להוציא את זה לפועל כך שבאמת תהיה בשורה אמיתית לעם ישראל. אחרי שנצביע ניתן לך זכות דיבור. אתה השתתפת בכל הדיונים. מדינת ישראל סומכת עליך שתיישם את הרפורמה החשובה הזאת. אני כמובן לא שוכח להגיד תודה למנהלת הוועדה שלי שעושה עבודה מצוינת עם כל הצוות. היא מזמנת תוך כדי, אד-הוק, מהר, מבטלת, מוסיפה לסדר היום. את מוכשרת מאוד. אני מאחל לך אריכות שנים. יש לך תרומה רבה ויפה לחוק הזה.
מה אנחנו כותבים בסעיף 82 לגבי התקציב?
יהל עמית
82. תקציב שנתי. תקציב רשות הכבאות וההצלה ייקבע בחוק התקציב השנתי בתחום פעולה נפרד במסגרת תקציב המשרד לביטחון פנים.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו מצביעים על הסעיף הזה. מי בעד סעיף 82?

הצבעה

בעד – פה אחד
נגד – אין
נמנעים –אין

אושר
מירי פרנקל-שור
סעיף 98 מדבר על השתתפות הרשויות המקומיות. אנחנו רוצים לשנות את הגדרת מענק בסעיף 98. שני תנאים מצטברים לרשויות מסוימות.
נועה בן-אריה
החלוקה של העברת התקציבים במשך 5 השנים הקרובות מתחלקת בין שתי קבוצות של רשויות. יש רשויות שמקבלות מענק, יש רשויות שלא מקבלות מענק.
היו"ר אמנון כהן
מה יהיה כתוב?
נועה בן-אריה
ברשויות מקבלות מענק יש הגדרה של מענק. הגדרת המענק תכלול בתוכה מענק רגיל.
היו"ר אמנון כהן
ירושלים תיפגע מכך?
נועה בן-אריה
להיפך.
היו"ר אמנון כהן
אני רוצה שהם לא ייפגעו.
נועה בן-אריה
הכוונה שלנו היא שרשויות שמקבלות מענק תהיינה רשויות שמקבלות מענק איזון, רשויות שמקבלות מענק בירה ורשויות שמקבלות מענק שניתן ממשרד הפנים לרשות מקומית שמדורגת בקטגוריה מספר 1 במדד הפריפריאלי שנקבע על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מדד פריפריאלי הוא מדד ריחוק, מדד מרחק.
היו"ר אמנון כהן
אמרו לי שאילת מקבלת מענק מיוחד.
נועה בן-אריה
בדיוק.
היו"ר אמנון כהן
הם לא ייפגעו.
נועה בן-אריה
ההגדרה שנמצאת כאן נותנת מענה להסכם שהגענו עם האוצר שמחריג מרשויות כמו אילת וירושלים את..
היו"ר אמנון כהן
נצביע על ההגדרה בסעיף 98. מי בעד?

הצבעה

בעד – פה אחד
נגד – אין
נמנעים –אין

אושר
מירי פרנקל-שור
סעיף 119 הוא סעיף הגמלאות.
יהל עמית
119. תיקון חוק שירות המדינה (גמלאות). בחוק שירות המדינה (גמלאות) (נוסח משולב), התש"ל-1970 (1) בסעיף 105, בסופו יבוא: "(ג) על אף האמור בכל דין או הסכם החל ביום כינון הרשות תשולם לגמלאי איגוד לכבאות, ולגמלאי רשות מקומית, מאוצר המדינה, קצבה שלה הוא זכאי בהתאם להוראות הסדר פנסיה תקציבית קיים, אשר יחולו עליה הוראות חוק זה, והרשויות הפועלות לפי חוק זה יהיו מוסמכות לפעול גם לגבי הגמלאים האמורים, כאילו היו עובדי המדינה.

(ד) בסעיף זה – "גמלאי איגוד לכבאות" – מי שפרש לקצבה מאיגוד ערים לכבאות לפני מועד הקמת הרשות, והיה זכאי לקבלת קצבה לפי הסדר פנסיה תקציבית קיים מקופת האיגוד;

"גמלאי רשות מקומית" – מי שפרש לקצבה מרשות מקומית שיש לה מחלקה לשירותי כבאות, לפני מועד הקמת הרשות, ערב פרישתו הועסק במחלקה האמורה והיה זכאי לקבלת קצבה לפי הסדר פנסיה תקציבית קיים מקופת הרשות;

"הסדר פנסיה תקציבית קיים" – כהגדרתו בסעיף 107ג(ב), ולעניין אופן חישוב המשכורת הקובעת תחול פסקה (2) להגדרה "תוספת קבועה" כאמור באותו סעיף;

"יום כינון הרשות", "רשות הכבאות וההצלה" – כמשמעותם בחוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב-2012";

(2) אחרי סעיף 107ב יבוא: "עובד איגוד כבאות עובר ועובד רשות מקומית 107ג(א) על אף הוראות סעיף 107א והאמור בכל דין או הסכם, הוראות חוק זה יחולו על עובד כבאות בפנסיה תקציבית שהתמנה לפי חוק המינויים ביום כינון הרשות (בסעיף זה – עובד קיים), בשינויים אלה:

(1) ההגדרה "תוספת קבועה" לעניין פרק ב' תיקרא כך:

"תוספת קבועה" – תוספת המשתלמת על משכורתו היסודית של עובד המתקיים בה אחד משני אלה:

(1) תוספת שהוכרה על ידי הממשלה כתוספת קבועה לעניין חוק זה;
(2) תוספת שהייתה נכללת במשכורתו הקובעת של עובד לפי הסדר פנסיה תקציבית קיים, אילו המשיך לעבוד באיגוד ערים לכבאות או במחלקה לשירותי כבאות ברשות מקומית עד למועד פרישתו משירות, והכל בכפוף להוראות מגבילות.
(3) תקופות עבודתו של עובד קיים באיגוד ערים לכבאות או ברשות מקומית שיש לה מחלקה לשירותי כבאות שאלמלא הוראות חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה היו נושאות זכות לגמלאות לפי הסדר פנסיה תקציבית קיים, יראו אותה כתקופת שירות לעניין חוק זה, ולא יחולו לבי תקופות העבודה האמורות הוראות הסדר הפנסיה התקציבית הקיים.
(ב) בסעיף זה – "הוראות מגבילות" – כל אחד מאלה:
(1) סעיף 29 לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985;

(2) הוראות סעיף 23 לחוק התקציב לשנת הכספים 1982, התשמ"ב-1982;

(3) הוראות סעיף 24 לחוק התקציב לשנת הכספים 1983, התשמ"ג-1983;

(4) הוראות סעיף 24 לחוק התקציב לשנת הכספים 1984, התשמ"ד-1984;

"הסדר פנסיה תקציבית קיים" – הסדר תשלומים המשולמים למי שפרש מאיגוד ערים לכבאות או מהמחלקה לשירותי כבאות ברשות מקומית מידי חודש בחודשו באופן רציף לפי הסכם מקופת האיגוד או רשות מקומית במשך כל ימי חייו, ולאחר מותו לשארו יכול בכפוף להוראות מגבילות: חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב -2012, יום כינון הרשות כהגדרתה בחוק הרשות לכבאות והצלה;

"עובד כבאות בפנסיה תקציבית" – עובד העובר שהסדר הפנסיה החל לגביו ערב יום כינון הרשות הוא הסדר פנסיה תקציבית קיים.

"עובד עובר" – כהגדרתו בסעיף 86 לחוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב-2012;
היו"ר אמנון כהן
אנחנו מצביעים על סעיף 119 בנוסח שהונח על שולחן הוועדה עם התיקונים ועם התוספות. מי בעד סעיף 119?

הצבעה
בעד – פה אחד

נגד – אין
נמנעים –אין

אושר

בדיון קודם קיבלנו את ההסתייגות של חבר הכנסת אורי אריאל. הבנתי שיש לו דין ודברים עם משרד הבט"פ. היועץ המשפטי של המשרד יגיד לאיזה הבנות הגעתם. נשמע אם ההבנות מקובלות עלינו.
עודד ברוק
ההבנות היו שהנציבות יקבעו בפקודות שלהם הוראות בנושא דת, וזאת בתוך 4 חודשים ממועד כינון הרשות.
היו"ר אמנון כהן
איך ייקבעו?
עודד ברוק
בפקודות או בתקנות.
היו"ר אמנון כהן
תוך 4 חודשים?
עודד ברוק
בתוך 4 חודשים ממועד כינון הרשות.
היו"ר אמנון כהן
זה מייתר את ההסתייגות שלו? אנחנו מצביעים על הרביזיה של השר? מי בעד הרביזיה של השר?
הצבעה

בעד – פה אחד
נגד – אין
נמנעים –אין

אושר
אנחנו נעקוב.
עודד ברוק
ממועד כינון הרשות.
היו"ר אמנון כהן
אני אעקוב. אני יודע מה כתוב.
מירי פרנקל-שור
אני לא הבנתי שזה היה ממועד כינון הרשות. אני הבנתי שזה תוך 4 חודשים מיום אישור החוק.
עודד ברוק
עד אז לא יהיו..
היו"ר אמנון כהן
אנחנו בדיון הקודם קיבלנו החלטה לגבי ועדה מייעצת. פה בהתייעצות פנימית שלנו חשבנו שזה יהיה וולונטרי. גם הנציב אמר שזה יהיה וולונטרי. במחשבה שנייה, אחרי שפנו אלי הרבה חברי כנסת מהשורה הראשונה וראיתי גם מכתב של השלטון המקומי, אמרנו שחייב להיות איזה שהוא גוף ציבורי שיהיה ועדה מייעצת, שיביא מהניסיון שלו מהשטח, שיביא כתכנית עבודה דברים טובים. מדובר באנשים שהיו בתפקידים כאלה. סברתי שנחזור לכחול ונגיש את זה כהסתייגות, כי הצבענו על זה אחרת. איך תהיה לנו ועדה מייעצת?
מירי פרנקל-שור
בהתאם לסעיף 81 כמו שהיה בכחול.
יהל עמית
"ועדה מייעצת" – (א) השר ימנה ועדה מייעצת שתפקידה לייעץ לנציב לעניינים הקשורים לרשות לכבאות והצלה ולתפקידיה לפי חוק זה; (ב) הנציב יקבע את הרכב הוועדה, ובלבד שימונו לחברי הוועדה מי שהם בעלי ידע וניסיון בתחום הכבאות וההצלה; (ג) לא יתמנה ולא יכהן כחבר ועדה מי שעלול להימצא במישרין או בעקיפין במצב של ניגוד עניינים בין תפקידו כאמור לבין עניין אישי שלו ולבין תפקיד אחר שלו; (ד) חבר הוועדה המייעצת ימנע מהשתתפות בישיבות אם הנושא עלול לגרום לו להימצא, במישרין או בעקיפין, במצב של ניגוד עניינים בין תפקידו לבין עניין אישי שלו לבין תפקיד אחר שלו; חבר המועצה לא יטפל במסגרת תפקידו בנושא העלול לגרום לו להימצא במצב כזה גם מחוץ לישיבות; (ה) התברר לחבר ועדה מייעצת כי נושא הנידון בישיבה או מטופל על ידו עלול לגרום לו להימצא במצב של ניגוד עניינים כאמור בסעיף קטן (א), יודיע על כך לנציב וליושב-ראש הוועדה; (ו) בסעיף זה, "עניין אישי" – לרבות עניין אישי או תפקיד אחר של בעל עניין בו כהגדרתו בחוק ניירות ערך, התשכ"ח -1998, וכן של קרוב של בעל עניין כאמור. "קרוב" – בן זוג, הורה של בן זוג, הורה, הורה הורה, צאצא, צאצא של בן זוג, אח או אחות, גיס או גיסה, צאצא או בן זוג של כל אחד מאלה, סוכן או שותף, וכן תאגיד שהיה מועמד להיות חבר הוועדה או קרובו או מנהלו או נושא משרה בו או שחלקו בהון המניות או בהצבעה או בשניהם או חלק קרובו בהם עולה על 5%;
היו"ר אמנון כהן
אנחנו מצביעים על ההסתייגות. מי בעד ההסתייגות?
הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין
נמנעים –אין

אושר
ההסתייגות התקבלה, היא תהיה חלק מהחוק. יש עוד הסתייגות אחת לגבי ההסדר בין מערכת הביטחון למשרד לביטחון פנים. מה אומרת ההסתייגות?
יהל עמית
תקנות שנקבעו לפי חוק זה יחולו על מערכת הביטחון, אלא אם כן קבע השר אחרת, ולעניין הגופים המנויים בפסקאות (1)-(4) להגדרה "מערכת הביטחון" ייקבע כאמור בהסכמת השר הממונה, בשים לב לטעמים של ביטחון המדינה, שלום הציבור וביטחונו.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו מצביעים על ההסתייגות הזאת. מי בעד ההסתייגות?
הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין
נמנעים –אין

אושר

ההסתייגות אושרה, היא תיכנס לחוק. אנחנו נצביע על המכלול של החוק, כולל כל מה שעבר, כולל ההסתייגויות שהתקבלו. הצעת חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב-2012, כפי שהוסברה, כפי ששינינו, כפי שהוקראה ואחרי שהודנו לכל אלה שהתעסקו בזה. מי בעד הצעת החוק?
הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין
נמנעים – 0אין
אושר

אושר פה אחד. ידידי, שחר איילון, זכותך להגיד לנו איפה יש לך בעיות.
שחר איילון
מדובר בתהליך היסטורי, במעמד היסטורי. אני רוצה להתחיל בך, מר אמנון כהן. אני חושב שאתה איש מיוחד. אילולא אתה והכישרון המיוחד שלך לתווך, ללחוץ, להתרוצץ בנחישות, באהבה, באיכפתיות, אני חושב שהחוק הזה היה אולי בעוד כמה שנים, לא במועד הזה. יש לך חלק בלתי נפרד מהמעמד הזה. מגיע לך בזכות להתרווח על הכיסא, לנוח מעט. תודה שליווית אותנו לאורך כל התהליך. כמובן תודה למירי, היועצת המשפטית, יחד עם אנשי הצוות שלה. לחברי הכנסת שליוו אותנו אני רוצה להגיד תודה רבה על שהצבעתם פה אחד וגיליתם תמיכה בכל התהליך. כמובן תודה לכל אחד ואחד מהכבאים לוחמי האש.
אני חושב שכל מי שנמצא פה באולם הזה תרם את חלקו. אני רוצה להתחיל בהסתדרות, ביושב-ראש ארגון העובדים, יואב גדסי, ובאנשי המזכירות שנמצאים כאן. הכישרון של ארנון בר דוד לרכך, למתן, לדחוף דברים. השכל הישר ניצח. אני רוצה להגיד תודה מקרב לב ליעל שילוני שעשתה כאן עבודה של הרבה שעות ועדות ועבודת משפטים על חשבון הילדים והבעל. השלטון המקומי, קק"ל, כל מי שהיה לו עניין בהסכם הזה הגיע יחד איתנו לעמק השווה. גילינו בסופו של דבר את השכל הישר. על אנשי הנציבות, הסגן, ראשי האגפים אצלנו בנציבות עברו תקופות לא קלות. היו מקרים שהם חזרו לתחנות, חזרו אלי, היו עליהם לחצים מכאן או משם. אני רוצה להגיד לכם תודה על התמיכה לאורך כל הדרך. אני חושב שאתם חברים אמיתיים. לאנשי מזכירות העובדים - אני אומר את זה, כי הם מייצגים גם את הגמלאים וגם את הלוחמים – אני אשמח שבהמשך נטפל בבריאות של הכבאי, בבטיחות שלו. יש לנו הרבה מה לעשות. אמר נכון יושב-ראש הוועדה שמכאן אנחנו רק מתחילים את הדרך. יש לנו דרך ארוכה לעבור. הדרך הארוכה הזאת תוביל אותנו – אני מקווה – וגם את מדינת ישראל ליכולת של הצלה וכיבוי ברמות טובות בעולם.
לאוצר. אני לא מקנא בתפקיד שלכם. אני חושב שסגן הממונה על התקציבים, אהרל'ה עוזיאלי, ואנשי צוותו עשו עבודה מאוד מאוד קשה. כמובן אגף התקציבים שנמצאים כאן היום. במעמד ראש הממשלה נחתם היום הסכם יוצא דופן שמשריין את תקציבי הכבאות לשנים הקרובות. הוא יאפשר לנו להתפתח באופן הדרגתי לטוב ביותר. תודה גם לאנשי אגף התקציבים.

תודה לאנשי המשרד, אנשי הייעוץ המשפטי שהיו איתנו ועבדו מאחורי הקלעים שעות רבות. ליואל ולעודד. תודה למנכ"ל. אני חושב שגנות התחיל את הדרך. הכי טוב זה לתת את בעיטת הסיום. הייתה אנקדוטה שנאמרה על ידי סגן שר האוצר על כך שזאת הפעם האחרונה שאנשי האוצר הופכים להיות מנכ"לים, כי אחר כך האוצר משלם ביוקר. תודה לשר לביטחון פנים שאני חושב שבימים האחרונים נשכב על הגדר והטיל את כל כובד משקלו שמערך הכבאות יצא לדרך עם תקציבים ראויים ועם תקציבים מתאימים.

לגבי הוועדה המייעצת. אסי לוי מייצג את יושבי הראש. אלה אנשים שקנו הרבה מאוד ניסיון במהלך השנים. אני אשמח שיהיו לידי כייעוץ וככוח שייתן את הרוח הגבית. אם שכחתי מישהו אני מתנצל מראש. אני יודע שהיו עוד רבים שתרמו מאחורי הקלעים ובפרונט. אמנון, ישר כוח. בעזרת ה' נעשה ונצליח.
היו"ר אמנון כהן
בעזרת ה'. אני רוצה להגיד כמה משפטים להסתדרות. ההסתדרות פה שותף אמיתי בצלע הזה. ארנון, ישר כוח לך. אבי ניסן כבר פותר בעיות בתע"ש. יש לי עוד משימה איתכם לסיים, שזה הנושא של רש"א. יש שם עובדים. אני צריך לסיים את הנושא הזה. אין לנו מערך שיקומי לטובת האסירים. גם שם אני אצטרך את שיתוף הפעולה. אני נהנה לעבוד איתכם בשיתוף פעולה, כי אתם רואים ראייה מערכתית וכוללת, יודעים למתן את הדברים. ישר כוח לך. הרבה בריאות ונחת. החסרתם הרבה שעות מהבית, עבדתם ימים כלילות ולילות כימים. הקב"ה ישלם את השכר.
אריה ביבי
אני מצטרף לכל התודות לאנשים שמנית. אני חושב שכל מילה בסלע. לכל מי שהודית אני מצטרף, רק אני חושב שתם ולא נשלם. לפני 3 וחצי שנים עם כניסתי להיות חבר כנסת כתבתי שכיבוי אש צריך להיות במשרד לביטחון פנים. זה כתוב עם תאריך. למה אני אומר תם לא נשלם? כי אני חושב שגם מד"א צריך להיות במשרד לביטחון פנים. כל כוחות הביטחון צריכים להיות במשרד לביטחון פנים על מנת שידעו לדבר בשפה אחת. את זה אנחנו חייבים. חבל לי שנעשה את זה כשיהיה אסון.

אני רוצה לברך את גדסי ואת החברים שלו שעשו עבודה יפה מאוד. הם נכנסו לנושא הפשרה. זה לא היה קל מצידם. תודה לך, אדוני היושב-ראש, ולשחר, ידידי, שהיה פקוד שלי פעם. לחבריי חברי הכנסת שאני יודע שבנושא הזה רצו. אני חושב שהיום זה יום היסטורי.
ניצן הורוביץ
בעניין הזה, חברים, אין אופוזיציה ואין קואליציה. זה יום היסטורי. בהצלחה, שחר. אמרתי לך שתשאיר ליורש אחריך עבודה יפה מאוד שנעשתה פה. אני חושב, אמנון, שזאת ברכה גדולה.
אורי מקלב
אין ספק שמילות הברכה הראשונות צריכות להיות לך כיושב-ראש ועדה. אני גם אמרתי לך במהלך הדיונים. לא פעם פגשתי אותך במליאה לאחר יום של דיון בנושא הרפורמה ואמרתי לך כל הכבוד על כך שעמדת בזה. לא כל הדיונים היו באווירה כזאת חגיגית. חלק מהמאבקים ואי ההסכמות התנקזו לתוך הוועדה. כמובן מגיעה תודה לשר, לשחר שמייצג את כולם. גם אתם עברתם ימים קשים בתוך הבית פנימה. ראינו את זה. זה השתקף. היו ימים לא קלים.
הרפורמה הזאת לא דומה לשאר הרפורמות שהיינו רגילים אליהן, בין אם זו הרפורמה במים, הרפורמה בתכנון ובנייה או בתחבורה הציבורית. כאן זאת רפורמה שתלויה בחיי אדם. זה השוני המהותי. הוא מהותי מאוד מעבר לשינויים המבניים הדרמטיים, הפרסונאליים והמנהלתיים שיש ברפורמה הזאת.

דבר אחד חשוב להגיד על התקציב. אנחנו יודעים לבקר את הנושא של התקציב. אנחנו יודעים איזה צעד נעשה קדימה. זה לא בכדי ולא דבר של מה בכך. אני חוזר עכשיו מוועדת המשנה בראשותו של זאב בילסקי לגבי ערכות המגן ומוכנות העורף. המצב היום הוא ש-40% מתושבי מדינת ישראל לא מקבלים ערכות מגן. אין להם סיכוי לקבל. אין מחסני חירום. יש משפחות שבהן חלק מהילדים קיבלו והאימא צריכה להחליט למי לתת. מדובר פה בסכום שייעדנו אותו לכבאות. זה דבר שצריך להגיד עליו תודה.

אני מבקש שהרפורמה לא תחול על האישיות של לוחמי האש. עשינו רפורמה כללית. באישיות שלהם, במסירות שיש ללוחמי האש כפי שזה בא לידי ביטוי באסון הכרמל אל תיגעו. אנחנו עדים ליותר ויותר שריפות שבהן ראינו את המסירות שלהם. גם לפני הרפורמה הם היו כבאים מעולים ומסורים. בזה אנחנו רוצים שהכובע של כיבוי האש לא ישתנה. אנחנו מאחלים הצלחה לכל התהליך הזה.
זאב בילסקי
אדוני היושב-ראש, אני רוצה להודות לך, גילית פה יכולות בלתי רגילות. כשראיתי שהפסקת את הישיבה בשבוע שעבר תפסתי את הראש ולרגע אמרתי מה אתה עושה, אבל מסתבר שגם לגבי זה ידעת מה אתה עושה ויצא טוב.

אני, שהייתי קרוב ל-20 שנה מהחיים שלי בצד השני יחד עם האיגודים וראיתי איך לא הצלחנו ואיך עשינו הרבה פחות טוב ממה שיש עכשיו, חש בתחושה נפלאה לגבי הרגע ההיסטורי הזה שבו שדרגנו בצורה משמעותית שירות חשוב מאוד לציבור.

עוד שתי מילים לך, אלון בר דוד. לא כל כך הכרתי אותך. מהרגע שהתחלתי לשבת פה בישיבות כל פעם השם שלך עלה לחיוב. זה משהו שצריך לבדוק, כי כנראה יש משהו ביכולות שלך, בחזון שלך שמצד אחד אתה מייצג את העובדים ואת ההסתדרות.. אני אשמח להיעזר בשירותים שלך גם הלאה במערכות אחרות. יש לך תרומה נכבדה.
אדוני היושב-ראש, אני רוצה להגיד לך שעשית עמדי חסד גדול. כשבאתי לפה וראיתי את יואב מחייך רווח לי. זאת הייתה רק חצי עבודה שעשית בשבילי. בשבוע האחרון חשבתי לעזוב את רעננה וללכת למקומות אחרים, כי לא יכולתי שיעברו 5 דקות בלי שיחה מאסי. אם סידרת שאסי איך שנכנסתי חייך אלי, אדוני היושב-ראש, אז זה הדבר הכי טוב שיכולת לעשות בשבילי. אני רוצה לאחל לכולנו הרבה הצלחה.
יואב גדסי
אני חושב שכל הכבאים במדינת ישראל חייבים לך, לא רק אני וחברי המזכירות. הרבה ברכות על ניהול הוועדה, על כך שתרמת שההסכם יצא לפועל. בשנה האחרונה הרגשתי כמו רב חובל על ספינה בים סוער שצריך להביא את הספינה לחוף מבטחים. אני שמח שעשיתי את זה בעזרת לא מעט אנשים. חלקם יושבים פה. יושב פה אמנון בר דוד. בלי הסיוע של ההסתדרות והגיבוי של אבי ניסן קורן, של יעל, של חבריי חברי המזכירות שתמכו לאורך כל הדרך זה לא היה קורה. מאוד עזרה לי ההסכמה שקיבלתי מכל הוועדים להסכם. התרומה של נציבות הכבאות והצוות שלהם שהלכו איתנו ותרמו במו"מ. גם היסודות שהונחו על ידי גנות בשלבים הראשונים, בהמשך עם המנכ"ל רותם פלג, עם אנשי האוצר שאני מודה לכם שבסופו של דבר הצלחנו להגיע להבנות. כשהיום אנחנו רואים את עצמנו בדרך להיות עובדי מדינה אנחנו יכולים לבוא לנציבות המדינה ולהגיד שהבאנו נדוניה של מיליארד שקל. זה לא מעט. לא באנו בידיים ריקות. אני יכול רק לומר לכולנו, לי, לחברים שלי ולנציב הכבאות שחובת ההוכחה היום היא עלינו. אנחנו צריכים לתת שירות יותר טוב לעם ישראל ממה שנתנו עד היום בכלים המועטים ובכוח האדם המועט שהיה לנו. עשינו את המיטב. אני מקווה שנוכל לתת שירות יותר טוב. אי אפשר לא להגיד תודה לכל חברי הכנסת שהתמידו, באו וזה היה חשוב להם. תודה לכם, ביילסקי, מקלב, הורוביץ. תודה לאריה ביבי שהיינו משגעים אותו. תודה לחברי הוועדה וליועצים המשפטיים. ישר כוח. זאת בשורה לעם ישראל. אני מודה לכולכם.
היו"ר אמנון כהן
לוחמי האש, ישר כוח לכם. יש לכם משימה חשובה להמשיך לייצג ולעשות את העבודה. המדינה עומדת מאחוריכם. תמשיכו לעשות. אנחנו איתכם לאורך כל הדרך. לא רצינו לעזוב אתכם וגם לא עזבנו אתכם. אנחנו איתכם גם בהמשך. עלו והצליחו. תשמרו על המשפחות. כל טוב, הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 14:20.>

קוד המקור של הנתונים