ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 17/07/2012

פניות ציבור בנושא כביש 443- פתיחת כביש 443 לכיוון תל-אביב והארכת שעות הפתיחה של המחסום בכניסה לאגן איילות

פרוטוקול

 
PAGE
2
הוועדה המיוחדת לפניות הציבור
17/07/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 180>
מישיבת הוועדה המיוחדת לפניות הציבור
יום שלישי, כ"ז בתמוז התשע"ב (17 ביולי 2012), שעה 10:00
סדר היום
<פניות ציבור בנושא כביש 443 – פתיחת כביש 443 לכיוון תל-אביב והארכת שעות הפתיחה של המחסום בכניסה לאגן איילות>
נכחו
חברי הוועדה: אורי מקלב – מ"מ היו"ר
מוזמנים
אל"מ עופר הינדי - ראש קשת צבעים בפיקוד מרכז, משרד הביטחון

רס"ן אודי שגיא - ראש מדור בטחוני פלילי בפרקליטות הצבאית, מרד הביטחון

רפ"ק עמית ליפשיץ - קצין טכנולוגיות מחוז ירושלים, מג"ב, עוטף ירושלים, המשרד לביטחון פנים

בנימין וייל - מנהל מחלקת פרוגרמות, משרד הבינוי והשיכון

יוסי אברהמי - ראש המועצה המקומית גבעת זאב

אלי בן חמו - סגן ראש המועצה המקומית גבעת זאב

אריה פאר - מהנדס המועצה המקומית גבעת זאב

אייל בק - קצין הביטחון במועצה המקומית גבעת זאב

עו"ד בתיה אבלין - יועצת משפטית, המועצה המקומית גבעת זאב

הרב דוד אהרן סופר - אחראי תחבורה בשכונת אגן האיילות, ועד התושבים גבעת זאב

בן ציון בצלאל גלינסקי - חבר ועדת התחבורה, ועד התושבים גבעת זאב

יוסף שלמה אביעזרי - פונה

מרדכי אדרי - פונה

נחום גליס - פונה

ישי גרינוולד - פונה

יצחק טומבק - פונה

מאיר סגל - פונה
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
קצרנית פרלמנטרית
ר.כ. חבר המתרגמים
<פניות ציבור בנושא כביש 443 - פתיחת כביש 443 לכיוון תל-אביב
והארכת שעות הפתיחה של המחסום בכניסה לאגן איילות>
היו"ר אורי מקלב
אני שמח לפתוח את הישיבה של הוועדה לפניות הציבור, שהנושא הוא פתיחת כביש 443 לכיוון תל אביב והארכת שעות הפתיחה של המחסום בכניסה לאגן איילות. כפי שידוע לכם, אני ממלא את מקומו של יושב הראש הקבוע חבר הכנסת דוד אזולאי, שנבצר ממנו לנהל את הישיבה.

קודם כל, לא לפרוטוקול, אני כינסתי את הישיבה כדי לראות אתכם שוב, כבר הרבה זמן לא ראיתי אתכם ואני כל כך נהנה לשבת אתכם. עם הזמן נהיינו חברים. אבל לא רק בשביל זה. קודם כל להודות לכם על מה שעשיתם עד עכשיו. אני חושב שצריך לראות את שלושת רבעי הכוס המלאה, וזה כבר לפרוטוקול, על העבודה המיוחדת שנעשית.
נתחיל קודם כל עם המחסום בכביש 443. אני חושב שיש שינוי דרמטי. אני בכל אופן מתעניין אצל אנשים שנוסעים, וגם אם יש פיקים, הם בתקופות הרבה יותר רחבות, לא באופן רציף. רוב הזמן זה פועל יפה ופתוח והתנועה גם זורמת ויש בכלל תשומת לב, רואים שיש תשומת לב, שיש מי שמפקח, מי שעושה, ובכלל כל הדברים שאתם עושים וזה כולל גם את הפתיחה של כביש 443 גם לתנועה בעקבות בג"ץ של ערבים. בסך הכל חיים עם זה היום. צריך להגיד את האמת, זה חי, זה זורם. היה חשש מאד גדול ודאגנו מאד, אבל גם ההיערכות שלכם וגם הפעילות שלכם והפתרונות שמצאתם, מכל הכיוונים, שזה באמת נעשה ומי שנוסע שם רואה שיש מי שפועל בעניין הזה. על אף שאני גם יודע שיש התגברות של כל מיני אירועים על הכביש עצמו, זריקות אבנים ובקבוקים. פעילות שוטפת יש כל הזמן, זה חלק אחד.

את זה אני אמרתי לכוחות הביטחון. אני גם רוצה לומר תודה מיוחדת לראש המועצה, אתה באמת ראש מועצה שמאד מעריכים ומוקירים את הפעילות שלך. אתה חי את השטח, אתה חי עם התושבים, אתה ער לזה, יש לך רצון חזק, פועל ועושה. אין דיסטנס בינך לבין התושבים, אתה מרגיש - הנה אחד מהתושבים ראש העיר. לפעמים כשאתה יושב ואומר זה ראש העיר, אתה רואה שיש ראש עיר ויש תושבים. אצלך רואים שהנה, אחד מהתושבים הוא ראש העיר, שמנהל את זה ומרגישים את זה בחוש מתוך הידע ומתוך המסירות, מתוך הקידום והרצון לקדם דברים.
בכל אופן, התכנסנו פה בשביל שלושה דברים: אחד, הארכת שעות הפתיחה של המחסום שנמצא בגן איילות. יש כבר שם למחסום הזה? שער איילות, זה מאד יפה גם גן איילות. או פרה-פרה. האמת היא שאני מרגיש לא כל כך נכון שאולי אנחנו עושים פרה-פרה מה שנקרא. התכנסנו לפתוח כמה שעות ועכשיו אנחנו מבקשים עוד כמה שעות ועוד כמה שעות. האמת שזה לא ככה. אני לא חושב שאנחנו חיים באווירה הזאת. אנחנו מראש דיברנו שאנחנו רוצים פתיחה. דיברנו על ניסיון לשעות ושנבדוק את זה אחר כך. ככה שלא בשביל ההרגשה הטובה – הנה, כבר נתתי לכם ואתם כבר לא מרוצים. קודם כל אמרתי, אנחנו מרוצים, מראש אמרנו שנבדוק את המקסימום של כמה שאפשר ואחרי תקופה אנחנו נבדוק את זה, נשמע את כל הצדדים איך זה פועל ואת זה אנחנו רוצים לשמוע.

אני מבין שיש גם איזו תובנה, גם דיברנו אז על פתיחה לכיוון תל אביב, זה חלק שאתם בוודאי יודעים. היום הפתיחה היא לכיוון ירושלים, כל מי שיוצא מכיוון גן איילות חייב לנסוע עד מחסום עופר וממחסום עופר או להגיע לירושלים, או לעשות סיבוב פרסה ולהגיע לכיוון תל אביב. כפי שאנחנו יודעים גם היום, שאולי חלק מהעומס על מחסום עופר ירד במידה מסוימת, כל מי שמגיע מהמרכז ונכנס לגבעת איילות ולא עובר את המחסום, אז זה כבר. זאת אומרת לפני כן הוא היה צריך לנסוע עד מחסום עופר ולהגיע דרך הכניסה, אבל וודאי גם יוריד מהלחץ אם אנחנו נפתח פתח ישירות לכיוון המרכז. אבל לא רק בגלל המחסום, שזה אולי החלק המשני, זה הדובדבן שבקצפת, זה יקל מאד על אנשים שלא יצטרכו לעשות את כל הסיבוב הזה, זה וודאי יקל עליהם.

יש כאן עוד נושא שהגיע אלינו רק ברגע האחרון, שזה נושא של קו תחנת האוטובוס.
שלומית אבינח
הגיע אתמול.
היו"ר אורי מקלב
הגיע אתמול, ורצינו להאריך את זה טיפה יותר מהר, אבל משרד התחבורה הגיע בסוף, נכון?
שלומית אבינח
לא הגיעו, אבל יש תשובה.
היו"ר אורי מקלב
הוא היה צריך להגיע, אבל בסופו של דבר הוא לא הגיע.
שלומית אבינח
תיכף ניתן את התשובה לפרוטוקול.
היו"ר אורי מקלב
אלה הם הדברים העיקריים. כפי שדרכנו פה בוועדה לפניות הציבור, אנחנו מתחילים עם הציבור. בוועדות אחרות מתחילים עם משרדי הממשלה או עם הרשויות או עם כוחות הביטחון, אצלנו זה מתחיל הפוך, אנחנו מתחילים עם הציבור ואחרי זה אנחנו נעבור אליכם, אנשי המקצוע ואנשי כוחות הביטחון. מי הדובר?
דוד אהרן סופר
הרב סופר. ראשית הדברים, אני מצטרף לדברי הרב מקלב. אנחנו מרגישים שינוי אדיר מבחינת המיקום של השכונה, איך שהיא הייתה לפני ואיך שהיא היום. השכונה במצב שלפני כבר הערכנו, היא הייתה בעצם חור אחרי סיבובים על סיבובים על סיבובים, כדי להגיע אליה. היום היא שכונה שיושבת על 443, ברגעים ספורים 14-15 דקות מגיעים לירושלים, למרכז העיר. זה עשה מהפך גם בנוכחות של התושבים עצמם וגם באופציה לשווק את הדירות ולתת לשכונה עתיד כשהיא נראית הרבה יותר טוב בכזאת צורה.

כמו שאמר הרב אורי, חיכינו לזה מאד והתכנסנו כאן כדי לשמוע מה ביכולת המועצה והאחראים על השמירה לעשות כדי להרחיב את שעות הפתיחה לשעות לפחות עד 12 בלילה, שזה השעות שבהן התושבים משתמשים בכביש. אנחנו רואים מזמן לזמן שיותר ויותר תושבי גבעת זאב גם משתמשים בכביש, ולא רק תושבי גן איילות. הנושא הזה מאד חשוב לנו, כמו הנושא של האפשרות לצאת שמאלה לכיוון תל אביב, ישירות מהשכונה ולא לעשות סיבוב של עשרה קילומטרים נוספים.
הדבר האחרון שנוגע לכביש הזה, זה הצבת תחנה לתחבורה ציבורית איפה שנמצא היום המעיין. בישיבות הקודמות היה כאן ישראל אפריאט, שאמר שמבחינת התחבורה ביו"ש אין שום בעיה להציב שם תחנה ולא רק זה. הוא גם התחייב שתוך חודש, וזה לפני ארבעה-חמישה חודשים כבר, תהיה שם תחנה. זה היה פשוט סדר עדיפויות - - -
יוסי אברהמי
איפה התחנה.
דוד אהרן סופר
התחנה היא איפה שהמעיין נמצא היום, ב-443. יש שם כבר מפרץ יפה, מוכן, רק בשביל תחנה, פשוט להציב שם תחנה. הוא אמר שהוא יציב אותה ולמעשה הדבר הזה נגרר ונגרר, ומבחינתנו זה ייתן מענה גדול מאד לתושבים שיבואו בקווי התחבורה ממודיעין או בקווי התחבורה שבאים מאל-על, או אפילו 422 החדש מבני ברק, שנותן לנו גם היום מענה נפלא מאד, אבל כשבאים תושבים, בפרט בשעות הלילה, הם צריכים לרדת בכניסה לגבעת זאב, ולנסות למצוא דרך לחזור את כל הדרך לגן איילות. אם תהיה שם תחנה ושעות הפתיחה יהיו נוחות יותר, פשוט התושבים יוכלו לרדת וללכת ברגל לביתם. מהצומת עד הבית זה מרחק של 5-7 דקות הליכה רגלית. יש שם רק ירידה.

במקום הזה אין שום חששות לפתוח תחנה בגלל שהוא כביש שנושאים בו גם פלסטינאים, כי כמה מטרים לפניו, קילומטר בערך, יש תחנה של בית חורון שעומדת על הכביש הזה ואנשים יורדים וחוצים את הגשר ונכנסים לבית שלהם. התחנה פעילה, ככה שזה המקום וזה הזמן להציב שם תחנה.
היו"ר אורי מקלב
אפילו רק שיורדים, תחנת העלאה יש בכיוון השני, שזה יותר.
דוד אהרן סופר
בכיוון השני אפשר לעשות תחנת העלאה.
היו"ר אורי מקלב
זאת אומרת הבן אדם לא ממתין בתחנה לבד, הוא יורד והוא נכנס. שם, כשהוא ממתין, הוא יכול להמתין הרבה זמן כבודד, ועם כל זה - - -
דוד אהרן סופר
הציבו שם בטונדה.
היו"ר אורי מקלב
באופן כללי מאפשרים תחנה על כביש 443. אני מבין שזה מדאיג ולרוב יש לכם ערנות לגבי הדבר הזה, אבל כשאני ראיתי את זה אמרתי, על אף שיש מכוניות פלסטינאיות שעוברות על כביש 443, בכל אופן יש שם תחנת העלאה.
דוד אהרן סופר
לבית חורון יש תחנת העלאה, לנו אין אפשרות לעשות תחנת העלאה.
היו"ר אורי מקלב
אני חשבתי אם ילד עולה ומחכה לאוטובוס לבד, בודד בכביש גם בלילה גם ביום, ועם כל זה זה פתוח. אמנם ראיתי שתיחמתם קצת את התחנה, דהיינו שיש בטונדות.
דוד אהרן סופר
אני ראיתי באתרים, יש לפלסטינאים איזו שהיא אמונה במעיין הזה, שהמים שלו מבורכים, אפילו שיש להם ריח נורא של ביוב. המים מזוהמים, לא ראויים לשתייה.
היו"ר אורי מקלב
יש לזה ריח של ביוב והם טוענים שזה בסדר. אז השילוב הזה של ריח ביוב עם מים קדושים וטהורים שלא מזיקים, זה גורם לכך שזה כמעט הופך למפגע תברואתי.
דוד אהרן סופר
סליחה, ברשותכם, בגלל שנגענו בדבר הזה, יש שם פשוט שלולית ענקית ירוקה, שהיא אחת הגורמים הגדולים לכל היתושים בשכונה, אנחנו מוצפים ביתושים.
היו"ר אורי מקלב
זה מחוץ לשטח השיפוט של גבעת זאב בכלל.
דוד אהרן סופר
אבל הגבולות לא יודעים את הגבולות של תחום השיפוט.
היו"ר אורי מקלב
זה המינהל האזרחי. זה תמיד ככה. אם היו מבקשים מהיתושים ארנונה, דמי כניסה, זה היה בסדר. המינהל האזרחי צריך לטפל בזה, דרך אגב. מרססים את זה, או ניקוז. גם כשאתה מרסס, אני כבר הפכתי למומחה ביתושים. יש הטלה ודגירה, והתברואנים יודעים מתי לרסס שם. צריכים לפנות למינהל האזרחי, או המועצה ישירות.
יוסי אברהמי
אנחנו טיפלנו ברמה שלנו, של התברואן.
היו"ר אורי מקלב
אז יכול להיות שהמינהל האזרחי יכול לטפל.
דוד אהרן סופר
למעשה אם תהיה במקום הזה תחנה, אנחנו פותרים בעיה ענקית של כל המשפחות שנמצאות במרכז.
היו"ר אורי מקלב
מכיוון שמשרד התחבורה לא נמצא פה - - -
דוד אהרן סופר
אז הקדמתי ואמרתי שמשרד התחבורה אמר שהוא יעשה, ישראל אפריאט שהוא אחראי תחבורה אמר שהוא יעשה.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו נפנה. אני לא רוצה, בגלל שהם לא נמצאים פה. מזכירת הוועדה נכנסה עכשיו והביאה לי מכתב מדרור גנון, שהוא אומר – אמש קיבלתי את פנייתכם להשתתף בוועדה לפניות הציבור בנושא שבנדון. לצערי, עקב אילוצי לוח זמנים והתחייבויות קודמות. המכתב שנשלח לשר התחבורה היה ביום 9.7, ומקובל להמתין 14 יום. לגופו של עניין, הוא מדבר על קו 371, ואומר – עם ריבוי התושבים ולאור בקשתם, נפתחה חלופה ישירה, שהיא מדי זמן מתוגברת והיא תתוגבר יותר, ואם כניסת המפעיל החדש, יחושו התושבים בשיפור משמעותי. זה רק על החלק של 371 ישיר.
דוד אהרן סופר
זה נקרא 372. אבל מתי זה יהיה? אנחנו כבר מחכים לזה חודשים על חודשים.
היו"ר אורי מקלב
אוקי, אתם מדברים על תחנה ואנחנו נעביר.
יוסי אברהמי
זה כבר נושא אחר שאתה מעלה כרגע.
היו"ר אורי מקלב
אני מציע, העלית את זה כדי שזה יהיה בפרוטוקול של הוועדה, כדי שהוועדה תפנה בעקבות הדברים שהעלית לשר התחבורה או למנהל אגף בכיר בתחבורה הציבורית, כדי לראות איך אפשר לזרז ולקדם את הקמת התחנה.
דוד אהרן סופר
משפט אחרון, בעניין המחסום יש שני הנושאים גם של השעות וגם של הפנייה. בנושא של השעות, אנחנו ראינו בימים האחרונים שנעשתה ספירה ושמענו גם שהספירה העידה על עשרות בודדות של כלי רכב שנוסעים בכביש הזה. התפלאנו שהמועצה מצאה לנכון לעשות את הספירה בימים של החופש, כאשר הבנות לא יוצאות מהשכונה, כאשר המורות נשארות בשכונה.
היו"ר אורי מקלב
אתה מדבר על העיתוי.
דוד אהרן סופר
העיתוי של הספירה לא היה במקום. אם היו עושים את הספירה בזמן יותר מוקדם, היו רואים שמיום ליום אין שום ספק שהכביש הזה נהיה יותר ויותר פעיל, יותר ויותר סואן והשכונה גם היום גדלה, מהישיבה הקודמת שלנו, נוספו עוד עשרות משפחות.
היו"ר אורי מקלב
מישהו אתמול בערב ביקש ממני להצטרף לטרמפ משכונת רמות לקריית הממשלה, והוא שאל מתי אני יוצא. אמרתי תשמע, עכשיו זה כבר חופש גדול, אני יוצא 10 דקות יותר מאוחר. בחופש הגדול כביש בגין הרבה יותר פתוח, רואים את זה ממש באופן מוחשי במיוחד בבקרים וגם בצהריים. בחופש הגדול יש פחות עומס על התנועה, וזה נכון לכל הכבישים העירוניים, בכל אופן.
שלומית אבינח
בכביש הבין עירוני לא מרגישים שינוי.
היו"ר אורי מקלב
הפוך, יכול להיות ששם אולי יש אפילו תוספת, אבל בכבישים בתוך העיר יש הבדל משמעותי מאד בין חופש לבין שגרה.
דוד אהרן סופר
בנושא הזה של תוספת השעות, אנחנו מבקשים מהמועצה או ממי שאחראי על התקצוב של הדבר הזה, אם הוא יוכל לפתוח עד שתים עשרה בלילה. עשינו חשבון מהשעה שהשער נסגר היום, שבע בערב עד שתים עשרה בלילה, מדובר בתוספת של מספר שעות, בעלויות של לא יותר מבין 5,000 ל-7,000 שקלים לחודש, ואנחנו לא ניכנס לעניינים של תקציב המועצה, את זה היא וודאי יודעת טוב מאיתנו, אבל זה כסף קטן ומבחינת השירות לתושבים זה שירות שאין כדוגמתו. כמובן שזה כולל בשישי ובמוצאי שבת יפתחו יותר שעות.
קריאה
סוגרים לנו את זה בשעה שתיים, בן אדם רוצה לנסוע לבני ברק ועושה סיבוב של עוד 20 דקות.
דוד אהרן סופר
ועכשיו רק בנושא הזה לש פנייה שמאלה לכביש. הפנייה שמאלה, אין שום ספק, כל מי שנמצא פה יודע, זה דבר ממש משמעותי מאד לא רק לתושבי גן איילות, גם לתושבי שכונת משהב ולשכונות אחרות. יש שם פשוט שער שחוסם את היציאה לכביש, כאשר אין לו שום המשך. זה פשוט סתם שער מבחינתנו. אז כמובן שיש בעיות סטטוטוריות של הכביש וכל מיני דברים שאנחנו לא מבינים בהם, אבל לכאורה הפתיחה הזאת תחסוך עשרות קילומטרים לנהגים. היום כשאשתי צריכה לנסוע למודיעין ונוסעת הרבה בתקופה האחרונה, אני צריך פשוט לקחת אותה בכביש הזה, היא חוצה את הגדר, עולה על הגשר, ומחפשת להגיע לתחנה של בית חורון, עוד איזה עשר דקות הליכה. בזמן שאם היה כביש תקני היינו נוסעים דקות ספורות למודיעין ולכל מקום אחר, ומבחינתנו אנחנו ממש מבקשים, הגיע הזמן לפתוח אותו להתגבר על כל הבעיות הפרוצדוראליות מבחינתנו.
היו"ר אורי מקלב
נתחיל עם ראש המועצה, יוסי, בבקשה.
יוסי אברהמי
בוקר טוב. ראשית אני רוצה להודות לאדוני שזימן אותנו ועוקב אחרי הדברים.
שלומית אבינח
זו ישיבה שלישית בנושא.
יוסי אברהמי
כן, וכמו שאמרת יש שיפור בנושאים שטיפלנו. אני רוצה להדגיש שהמועצה הולכת יד ביד עם התושבים, אני רואה עין בעין איתם את הנושאים ואני מקדיש לא מעט זמן וגם תקציב, לגבי נושא גן איילות.
היו"ר אורי מקלב
הם גם מעריכים את העבודה שלך. אני אומר לך, שלא בפניך הם גם אומרים שהם חושבים שאתה ראש מועצה מצוין, כמובן שיש לך מגבלות, אבל הם רואים את הנכונות והם מאד מעריכים את מה שאתה עושה עבורם.
יוסי אברהמי
אז אני רוצה להודות להם ואני חושב שאנחנו נמשיך בקו הזה. סך הכל צריך להבין שאני עומד בפני לא מעט בעיות, ונתמקד כרגע בנושאים שהעלו:

לגבי הצבת תחנת האוטובוס, מבחינתנו אין שום בעיה. אני מצטער שאפריאט לא נמצא כאן, אבל הוא גם די משתף פעולה בנושא. לדעתי זה נושא שניתן לפתרון ואני לא רואה בזה שום בעיה.

לגבי הארכת השעות של הפתיחה של המחסום, מבחינת המועצה כרגע אני לא ערוך לזה תקציבית. אדוני ידוע שאני עורך לפי שנת תקציב מסודר. דרך אגב, התקציב של המועצה עוד לא מאושר, אני עובד 1 חלקי 12. זה גם איזה שהוא אבסורד, כי משרד הפנים לא אישר לי את התקציב כי הורדתי את נושא הארנונה מ-3.1, ביקשתי להוריד את זה ל-1.4 לתושבים. אמרו לי לא, אין בסמכותך. אמרתי להם אבל אני המועצה, ברוך השם קצת בשיפור, במצב כלכלי טוב - - -
היו"ר אורי מקלב
אז יש לך תוספת בגלל שאתה לוקח 3.1.
יוסי אברהמי
כן, אבל הם לא מוכנים לאשר לי.
היו"ר אורי מקלב
יש לנו קשרים בעניין הזה, הוועדה יכולה טיפה לעזור לך באופן פורמלי בעניין.
יוסי אברהמי
מה שכן אני יכול לומר והגזבר פשוט לא נמצא איתי כרגע, אבל מראשי בעניין הזה, אני אומר שאני אהיה מוכן כרגע יותר מלבדוק לפתוח את השער בעוד שעתיים שלוש. אם זה נסגר היום בשבע, שאנחנו נפתח את זה עד השעה 10 בשלב הזה. אני אבחן עם הגזבר ואם ניתן יהיה, אני אעביר את זה.
היו"ר אורי מקלב
אתה אומר פרה-פרה.
יוסי אברהמי
כן. שלבים, שהרב סופר יודע איך זה עובד אצלנו.
דוד אהרן סופר
אנחנו יודעים שהמועצה הזאת התחילה בגירעון של 22 מיליון שקלים, והיא עומדת היום בגירעונות של מיליונים בודדים. אין אח ורע לדבר כזה בנושא של ניהול תקציבי של מועצה. אבל אנחנו אומרים, כל כך הרבה הצלחת וכל כך הרבה קידמת, מה נשאר, כמה אלפי שקלים בחודש, עד שתים עשרה בלילה.
היו"ר אורי מקלב
מבקשים ממי שמסוגל. ממי שלא מסוגל - לא מבקשים ממנו.
דוד אהרן סופר
ממי שמסוגל מבקשים, בדיוק. עד שתים עשרה בלילה כי אנחנו לא נוכל עוד חצי שנה לבוא ולבקש עוד שעתיים. צריך לגמור את זה בשתים עשרה.
יוסי אברהמי
אני חושב שלהערכתי שנת התקציב הבא, וזה בעוד כמה חודשים, אנחנו נערך לזה שהשער יהיה פתוח הרבה יותר, כמו כל שער אחר ביישוב. לשלב הזה, לעת הזו, אני אורה לפתוח את השער בעוד שעתיים-שלוש, כרגע, במידי.
היו"ר אורי מקלב
אם אני יכול לבקש שבתקופה של בין הזמנים, שזה שלושה שבועות שאני מבין שיש שם גם חתונות וגם הרבה יציאות, אז ניתן להם בהתחלה אולי בסוף שבוע ניתן להם גם עד שתיים עשרה ניסיון. רק שלושה השבועות של אוגוסט, זה מיד אחרי תשעה באב עד ראש חודש אלול. שלושה שבועות שאני חושב שניתן להם, זה יכול מאד מאד לעזור. גם אז אנשים באים לראות את השכונה, באים לבקר אנשים.
יוסי אברהמי
אוקי, אין בעיה. מבחינתי שלושה שבועות אנחנו נפתח את זה עד שתיים עשרה ואחרי זה זה יעבור משבע לעשר.
דוד אהרן סופר
זה עד 29.7.
היו"ר אורי מקלב
אתם יודעים שיש לוח שנה שהרב סופר הוא זה שמוסמך לגבי מה יהיה בעוד 25 שנה, מתי תהיה בר המצווה של הבן וכו'. באיזה יום תהיה יום ההולדת בגיל 65 שנה וכדומה. יש כאן בחור שעובד כאן בכנסת, מאותה קבוצה של אלווין, זאת אומרת אנשים מוגבלים בחינוך מיוחד, שמשתלבים בבתי הכנסת. כשאני אומר לו את תאריך הלידה שלי, אז הוא אומר לי באיזה יום זה היה, באיזה יום יהיה יום ההולדת שלי בעוד שנה, חמש שנים, עשר שנים, בשניות. יותר מהר ממחשב. זה לא ייאמן. אתה שואל אותו איזה תאריך היה בשנה הזו בחודש הזה, איזה יום זה היה, מיד הוא אומר לך.
שלומית אבינח
הוא גם מכפיל 4 ספרות ואומר לך את התוצאות.
היו"ר אורי מקלב
כן, והבחור מוגבל ממש ועם כל זה בחלק הזה זו גאונות שאין כמוה. אני הכרתי אותו כשעבדתי בעיריית ירושלים, בתיקיה. יש שם עובד שזוכר את כל מספרי הזהות של כל עובדי עיריית ירושלים, שזה 7,000 עובדים, את כל הפנסיונרים. יש לו גם איזו שיטה שהוא עושה את זה, הוא בחור גאון. בשאר הדברים הוא מוגבל. בחלק הזה זה פשוט גאונות. הוא זוכר את כל מספרי הזהות של כל עובדי העירייה.
דוד אהרן סופר
אחד הרבנים אצלנו בשכונה זוכר את כל מספרי הטלפון של כל התושבים בעל פה.
יוסי אברהמי
תיכף אני אתייחס לנושא הפנייה שמאלה. אני רוצה לומר ברמה העקרונית שאני בעד, אדרבא. ברור שזה מאד מורכב ודיברו איתי מהצבא אתמול והם תיכף יגידו את דברם, אבל מבחינתי – כל מה שניתן מהמועצה לפתוח את זה, אנחנו נעשה את הכל. יש בעיות סטטוטוריות, תיכף עופר יתייחס לזה. ברמה הביטחונית אני רוצה להדגיש שמפקד המחוז שגם הנציג שלו פה נמצא בעוטף, שברמה העקרונית אין להם שום בעיה לפתיחה מבחינה ביטחונית. יש פה את העניין הסטטוטורי של הכביש, עופר יתייחס לזה.

ברשותך אדוני, אני רוצה להעלות עוד נקודה אחת. אנחנו נצטרך להיפגש פה לדעתי אוטוטו, יש פה בעיה מאד מורכבת. בזמן הקרוב אמורות להיות עבודות בכביש 1, נושא מבשרת, כל האזור הזה של הרחבת הכביש. עומדים לסגור שם שני מסלולים ולפתוח אחד, שבאופן טבעי כל התנועה תוסט לכיוון 443. להערכתי זו קטסטרופה. אני אמור להיפגש עם שר התחבורה בשבוע הבא, להעלות את הנושא. חייבים להתייחס לזה, כי אם כרגע יש בעיות של המחסום בפקקים, זה יהיה קטסטרופה שאני לא יודע איך נצא מזה. צריך לחשוב על זה עכשיו, לא ברגע שיתחילו לעבוד שם.
עופר הינדי
אני אעדכן אתכם.
יוסי אברהמי
אוקי. אני רוצה בנקודה אחרונה להדגיש לאדוני, שמבחינת המועצה גן איילות זה סיפור שאני לפנים משורת הדין אכלסתי את השכונה הזאת. צריך להדגיש את זה ולהיות ברור מאד לתושבים שם. בכל עיר נורמאלית יש מצב שהשכונה נמסרת למועצה, לעירייה, גמרו תשתיות, גמרו מבני ציבור, גמרו את כל מה שצריך, מוסרים למועצה, היא אחראית. זה לא המצב. אני לפנים משורת הדין אכלסתי את השכונה בלי תשתיות, בלי תאורה נורמאלית, בלי קווי ביוב, בלי מבני ציבור, בלי מקווה, בלי שום דבר. מה קורה היום? אני נמצא במצב אבסורד. אני אכלסתי את השכונה לפנים משורת הדין, באו אלי התושבים, חלק שיושבים כאן, אמרו לי – אדוני, אנחנו אמורים לשלם שכירות כל חודש, זה אלפי שקלים, תציל אותנו. אנחנו או ברחוב או בזה. ואני הוריתי למהנדס המועצה, אדוני תאכלס אותם. אבל מה קורה? זה חוזר אלי כבומרנג. כל התלונות בעניין המקווה וגני ילדים ובתי ספר, שאני הייתי אמור לקבל – לא נמצאים בשכונה, ואני אמור לתת את השירותים, לא אני כביכול, זה משרד החינוך ומשרד השיכון. לא כבישים מוכנים, לא כלום. אני רוצה שיהיה מובן לתושבים שאני פשוט עשיתי להם טובה שאכלסתי את השכונה ולא ייתכן מצב שאני אקבל את כל הריקושטים היום שאני האחראי הבלעדי לכל הנושא הזה.
דוד אהרן סופר
כבר חלפו שלוש שנים.
יוסי אברהמי
אוקי.
דוד אהרן סופר
אז עוד כמה נחכה?
יוסי אברהמי
משרד השיכון הם הכתובת הבלעדית כרגע, שהם אמורים למסור אלי את השכונה ואז אני הכתובת היחידה, ברגע שאני אקבל את השכונה לידי. זה לא המצב כרגע, אז זה צריך להיות מובן. עם כל זה, אנחנו עושים מאמץ מאד גדול. אני רוצה להגיד לאדוני שתקצבנו כרגע מיליון ומשהו שקלים עבור מקווה, שראיתי כצורך דחוף, בהול, לסיים בשכונה. הצבתי קרוואנים ללא היתרים, אני אומר את זה, מול מהנדס המועצה שהיה לנו ויכוח משפטי מאד קשה עבור בתי כנסת וגני ילדים. גם עשיתי את זה לפנים משורת הדין. נתתי להם להציב ופחות או יותר לחיות בצורה נורמלית. אבל צריך להבין שלא אני הכתובת הבלעדית לכל הבעיות בשכונה.

לגבי הפניה שמאלה, אני מבקש שאדוני יורה לעופר להציג או להציף את הבעיות שם ונתייחס לזה.
היו"ר אורי מקלב
תודה רבה לך על כל הדיווח. אחרי זה אני אתן לכם להוסיף וגם לתושבים. אני באמת מזדהה איתך בחלק שנאמר כאן. אני מכיר את הדבר הזה, שאם אתה רוצה ואתה באמת חושב שאנשים משלמים שכר דירה ואין להם איפה לגור והם נזרקים לרחוב ומקדמים את האכלוס, כשהיזמים לא עומדים בדרישות ולאחר מכן בעצם אתה הכתובת לעניין הזה, זה באמת נכון. אבל מצד שני גם החיים שיש בתוך השכונה, חיי יום יום, חיי השעה, הם דברים חשובים. דרך אגב, יש שם טוב לשכונה, אנשים מתעניינים, זה מקום שיש בו התעניינות לבוא ולגור שם ומקום בעל שם באמת מעולה.
דוד אהרן סופר
המחירים יעידו.
היו"ר אורי מקלב
המחירים גם יעידו. יש כאלה שזה כבר לא בהישג יד שלהם, אבל מצד שני גם היום חלק מהציבור מגיע, רוצה לראות מה קורה עם צרכי הציבור, אם יש בית ספר, אם יש מדרכות, אם יש חשמל, אם יש מספיק גני משחקים. זה חלק היום שנותן חלק מתרבות הדיור וזה גם כן דבר חשוב מאד.
עופר, בבקשה, אנחנו באמת מעריכים את ה - - -
עופר הינדי
קודם כל אני מרגיש פה כבר במשפחה. אני אומר לכם שאולי הבעיה היא בצבא, אני קיבלתי על הדיון הזה הודעה רק אתמול. אבל יכול להיות שהבעיה היא בצבא, ואני לא בא פה בטענות לאף אחד.
היו"ר אורי מקלב
זה כבר מופיע אפילו באינטרנט.
עופר הינדי
בסדר, יכול להיות שזה פנימי אצלנו בצבא. קודם כל אני אומר לכם אני עובד - - -
היו"ר אורי מקלב
הכל עובר לרות בר.
עופר הינדי
אני אבדוק את זה. קודם כל אני עובד במהלך השנים כראש מנהלת קשת צבעים, כל כך הרבה עיריות, מועצות. לא נתקלתי בתופעה כזאת, כל כך הרבה פעמים בדיונים, עם חבר הכנסת מקלב, למרות שהמועצה, אני אומר לכם, פשוט יישר כוח. זאת אומרת אם אומרים נציגי ציבור, זו המילה לנציגי ציבור ולא משנה אם מסכימים או לא מסכימים, אבל אתם יכולים להיות גאים שאלה הנציגים שלכם פה. זה ברמה הכללית.

ברמה של הפרקטיקה של הנושאים שהועלו פה. ביחס לפתיחת המעבר, שעות נוספות, קודם כל יישר כוח לראש המועצה, אבל ידבר על זה, כי זו הסמכות המלאה של מג"ב עוטף משטרת מחוז ירושלים. אני חושב שבעניין הזה אני לא נדרש להגיב לשעות. אני יכול לומר פה שני דברים ביחס לשני הנושאים שעלו. אחד בצורה שהיה במצע לדיון ואחד שעלה ושמעתי אותו.

לגבי הפתיחה של הכביש שמאלה, לכיוון תל אביב: אלף, אם אתם חושבים שיש צורך ולהערכתי יש צורך, זאת אומרת מן הראוי שתהיה גם פנייה שמאלה למנוע את העניין הזה. אבל לא מתחילים בנו, מתחילים בהליכי תכנון. מגישים תכניות, כל הדברים האלה ומניעים אותם. ואז בוחנים את התכנית בהיבטים המשפטיים, הסטטוטוריים, הביטחוניים ואז בוחנים את התכניות. תנועתיות, תחבורתיות וכל הסיפור, ואני עד היום לא ראיתי תכנית כזאת. לא ראיתי תכנית כזאת. מי שמקדם תכניות זה המועצה, זה משרד השיכון. אני לא יודע אם המינהל מקדם תכניות כאלה. אין לי מושג, זה לא תחום שאני עוסק בו, אני לא מתכנן כבישים. אני מבין קצת בכבישים, אבל בעניין הזה מי שרוצה בעניין הזה.
ביחס למה שקיים היום והשימוש, אני אנסה להיות פה קצת יותר פתוח, כי אני מרגיש בבית, אך יחד עם זאת עדין. כל מה שנעשה שם היום, כולל מי ששם את האספלט, פעל שלא בתום לב ובניגוד לחוק. כשאתה מסיע את אשתך על הדרך הזאת, אתה נוסע בדרך שהיא אסורה לתנועה, בדרך ביטחונית, בתוך צו תפיסה ביטחוני, על אדמות פרטיות. לכן גם אם יקרה לך חלילה משהו בקטע הזה, אתה תתבע רק את עצמך ולא אף גוף אחר.
דוד אהרן סופר
אין תמרור שאוסר שם.
עופר הינדי
אוקי, יכול להיות, הערת את תשומת ליבי ואני אדאג שיהיה שם באמת תמרור שאוסר את התנועה הזאת ואפילו נחסום אותה. אני אומר את זה בעניין הזה, דרך הדברים הפשוטים, שתבין. אי אפשר לקחת משהו שנבנה ולצורך משהו מישהו עשה שם משהו שדרך אגב בגינו הוצא גם צו הפסקת עבודה על ידי המינהל האזרחי, ולבנות עליו תזה. אם יש בעיה תחבורתית, יש נהלים מסודרים לפתור בעיות תחבורתיות. יש הליכי תכנון, מבצעים אותם בצורה סדורה וכל הדברים האלה. לכן, זה לא שאנחנו נגד, אנחנו בעד הסדרה. אני חושב שיש הגיון רציני בהסדרה תחבורתית. יחד עם זאת, כל תכנית צריכה לעמוד במבחן המציאותי שלה. לקחת דברים ולעשות אותם בניגוד לחוק, בוודאי שאני לא נותן יד לדברים בניגוד לחוק וכל מה שקרה שם הוא בניגוד לחוק. יותר אני לא אוסיף.
יוסי אברהמי
עופר ברשותך, סליחה שאני קוטע אותך. אני רוצה להבין ברמה העקרונית, נתחיל בהליך תכנון, נעשה כל מה שצריך, נפעיל את משרד השיכון שהם מאד בעד והעוטף בעד וכל העולם בעד. מה עמדתכם אתם כרגע, ונתחיל בתהליך תכנוני או מה שצריך. אני הבנתי שאתם מצד אחד, בל יעבור שאתם מתנגדים ובמצב של הכביש הקיים.
עופר הינדי
אנחנו בעד כל הסדרה תחבורתית שתעמוד במבחן המשפטי-סטטוטורי-ביטחוני. ואני בגדול, בנושא הביטחוני, בהנחה שהתכנית תעמוד, לא חושב שהבעיה הביטחונית היא זאת שתשנה את התכנית. לכן אני ממליץ לכם לקדם הליכי תכנון מסודרים. לא לקחת מקום ולא לעשות דברים בניגוד לחוק, ועליהם לנסות ליצור משאב. אם מישהו חושב, ואני כבר פותח סוגרים, שהכביש החדש יוכל להתבסס על התוואי הזה, להערכתי זה לא עומד בשום מבחן. מה שנסלל שם לא עומד בשום מבחן. מבחן תחבורתי, מבחן משפטי, מבחן סטטוטורי. זה אדמות פרטיות. זאת אומרת אם בג"ץ 443 עומד לנגד עיניכם, שאנחנו תפסנו אדמות להציב איזה שהוא אלמנט מרכיב ביטחוני על הכביש, ללכת ולהפוך אותו לכביש לתנועת ישראלים על אדמות פרטיות, להערכתי, ככה במבחן הראשוני, ואני לא משפטן, זה לא יעמוד בשום מבחן.
היו"ר אורי מקלב
מי סלל את הכביש הזה, הצבא?
עופר הינדי
משרד השיכון, שלא בסמכות, בניגוד לחוק. מישהו עשה פה עבירה, בוא נקרא לילד בשמו.
דוד אהרן סופר
גברת סוניה, שהייתה כאן בישיבות הקודמות אמרה שיש תב"ע על הכביש הזה.
עופר הינדי
אין שום תב"ע על הכביש הזה, אני לא מכיר תב"ע לכביש הזה וזה לא רלבנטי. עזוב מה אמרה. לכו תעשו שיעורי בית. תקשיב. חברה, אנחנו לא קבוצת תכנון פה, אני מציע למועצה לשבת עם - - -
היו"ר אורי מקלב
איך אתה יכול לבדוק את המצב הסטטוטורי באמת?
עופר הינדי
את המצב הסטטוטורי אני אומר לך עכשיו: הכביש הזה נמצא בתוך צו תפיסה ביטחוני, על אדמות פרטיות פלסטיניות, נקודה.
דוד אהרן סופר
פרה פרה על מה הוא עומד?
עופר הינדי
חלקו הקטן אדמות פרטיות, חלק מהתב"ע של גבעת זאב. אני מציע לכם, לפני שאתם באים לכנסת, שבו מקצועית. לא לבוא לפה סיסמאות ולזרוק פה דברים. סך הכל אנחנו מעריכים את חבר הכנסת מקלב, הוא צריך לקבל החלטות, הוא צריך שתהיה לו התמונה המלאה.
היו"ר אורי מקלב
חשוב שאנחנו באמת נדע. מאיזה סיבה משרד השיכון באמת סלל את זה?
עופר הינדי
לחץ. מישהו לקח את האספלט ושם שם ובדק את הערנות של המשטרה. ותראה, קודם כל אני שמח על התהליך שקרה פה בגן איילת, בגבעת זאב, אבל התחלנו מלפתוח את השער שעתיים בבוקר. עלינו לצהריים. עלינו לשתיים עשרה בלילה בין הזמנים. המשכנו על תחנת האוטובוס. בסדר גמור, זה לגיטימי, בסדר. האויב של הטוב מאד הוא המצוין, אני בעד, כל עוד הוא מתנהל במדיניות החוק והסדר בצורה אחת. אנחנו בעד, כי המטרה שלנו היא פשוט לעזור, אבל בהתאם לחוק ולסדר שצריך. לא לקחת דברים.
היו"ר אורי מקלב
פנייה שמאלה באמצע 443 עם רמזור ועם משהו מסודר, זה לא בא בחשבון?
דוד אהרן סופר
לבית חורון יש גשר, 200 תושבים.
עופר הינדי
עניינית נראה שרמזור פותר שם בעיה בפנייה שמאלה. העניין הזה צריך לעמוד בקריטריונים של מהנדסי כבישים.
שלומית אבינח
אני לא מבינה, מי צריך לעשות?
עופר הינדי
צריך להיות יזם שמוביל תכנית, שמאשר אותה במינהל אזרחי, קמ"ט תחבורה, מישהו שיתקצב את התכנית הזאת ויבחן אותה.
דוד אהרן סופר
יעשו כביש ראשי בשביל רמזור?
עופר הינדי
לא יודע, אני לא יודע. כביש 5 לאריאל, בעלייה - - -
דוד אהרן סופר
יעצרו את זה בשביל רמזור? זה לא נשמע הגיוני בכלל.
עופר הינדי
אבל בואו לא נעשה קבוצת תכנון. ובואו תקראו למשרד התחבורה.
היו"ר אורי מקלב
יש כמה רמזורים, למה זה פחות?
דוד אהרן סופר
מה הבעיה עם גשר? גשר זה הכי טוב לכולם.
אריה פאר
כל רמזור בדרך, זה רמזור שנועד למחלף עתידי. זאת אומרת הוא אפילו מתוכנן, רק מחכים למאסה התנועתית. אז בוא תחשוב על מחסום, על העומס במכבים לעומת מה שיש פה, אז אנחנו ניכנס לפרופורציה נ כונה.
היו"ר אורי מקלב
במכבים מתוכנן מחלף?
אריה פאר
בוודאי.
היו"ר אורי מקלב
וצומת מאד מסודר.
אריה פאר
יש שם מחלף שמחובר עם כביש 455, אבל הם בינתיים ניתקו את החמצן.
היו"ר אורי מקלב
אבל יש עוד רמזורים בכביש. הרמזור הראשון אחרי תחנת הדלק, יש שם רמזור.
עופר הינדי
זה לכיוון רעות-מכבים.
אריה פאר
שם אין מחלף.
היו"ר אורי מקלב
בסדר, אבל עד המחלף יש פניה שמאלה, יש עוד כמה פניות.
קריאה
אני חושב שמי שמתבונן מיד בכביש רואה שמתוכנן מחלף.
אריה פאר
אני חוזר ואני אומר, רמזורים נמצאים במקומות שמועדים לביטול.
שלומית אבינח
אבל מי צריך לעשות את התכנית?
היו"ר אורי מקלב
אני חושב שמשרד התחבורה צריך להיכנס לזה.
אריה פאר
מע"צ.
היו"ר אורי מקלב
אבל מי מזמין את זה אצל מע"צ?
דוד אהרן סופר
כאן ההיגיון אומר שמאחר שיש גשר סמוך, לעשות עוד מחלף שני מטר ממנו זה לא לעניין.
יוסי אברהמי
אנחנו נעלה את זה מול השר.
דוד אהרן סופר
הכי פשוט זה לעשות בצד שמאל, פנייה שמאלה.
היו"ר אורי מקלב
יש שתי אפשרויות, אומר עופר, אם אתם תסדרו את זה באופן סטטוטורי, קודם כל צריך לבדוק. אי אפשר לפתוח משהו רשמי. סטטוטורי זה לא נבנה, אין כביש שם, זה תפיסה, זה כביש שנסלל שלא כחוק, וזה אחד. שניים, האם הכביש באמת עומד במבחני הבטיחות של כביש, תנאים של כביש. גם כביש שנוסעים עליו, כביש שאתה פותח אותו בשביל נסיעה על שני מסלולים לכלי רכב ביטחוניים שנוסעים לאיזה צורך אחד, לצורך של כביש. לכביש יש כמה פרמטרים שקוראים לזה כביש. לפני זה הוא לא כביש, הוא שביל, גם אם הוא עם אספלט, ואת זה מתוך הדברים של עופר.
עופר הינדי
גם היום הסטנדרט שמי ששם את האספלט, זה לא עומד בשום סטנדרט תחבורתי-בטיחותי-מינימאלי. ואני לא רוצה לומר מעבר לזה שזה לא חוקי. זה שסלל נושא על ראשו, ידיעה אפשרית עתידית על ראשו אישית, זה שאישר, שאם רכב נוסע שם כמו הכבוד הרב ואשתו, ומתהפך, את מי הוא תובע, הוא יתבע את זה שסלל. זה שסלל, המלצתי האישית, כדאי שיוריד את האספלט לפני שיתבעו אותו. אבל אני סוגר אותו.
שלומית אבינח
צריך לשים שם שלט – כניסה אסורה. תעשו משהו, כי אנשים לא יודעים.
היו"ר אורי מקלב
הם באו לפה כדי לפתוח, הם לא באו כדי לסגור.
עופר הינדי
אני אומר את זה, אני קיבלתי את ההערה. אנחנו נסגור את הקטע הזה, כדי להציל את ראשו של זה שסלל.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו רוצים לתקן. באנו לתקן, לבדוק.
עופר הינדי
ואם יש פה סביב השולחן מישהו שאישר את הסלילה ויש לו יד, כדאי שילך ויתחיל לחפור באספלט.
דוד אהרן סופר
זה שנתיים לפני שבאנו לשכונה בכלל, על מה אתם מדבר?
אלי בן חמו
אנחנו היינו בדיון אצל מנהל המחוז. מנהל המחוז בודק את הנושא של הכביש הזה. יש מודדים בשטח כרגע. המודדים, לפי דעתם הכביש נמצא בתוך התב"ע של הכביש הישן, של הכביש שנוסע כרגע. בודקים את זה כרגע בנושא של המדידות.
היו"ר אורי מקלב
המחוז של משרד השיכון?
אלי בן חמו
כן, מנהל המחוז.
שלומית אבינח
אבל יש פה נציג של משרד השיכון.
יוסי אברהמי
רגע, דקה, צריך להבין אותו, זה חשוב מאד.
אלי בן חמו
וכל מה שנאמר פה כרגע בנושא של אסור ומותר וכל הדברים האלה, יש לי קצת - - -
היו"ר אורי מקלב
עופר, יש כאן בדיקה. בכל הפעילויות בעניין הזה הם טוענים שיש להם בדיקה של משרד השיכון, חכה שנשמע.
עופר הינדי
אין בעיה בנתונים שיש בידי, ויש בידי נתונים מדויקים, לא משנה מה הם אומרים. יכול להיות שזה, ואם נצטרך נשב.
אלי בן חמו
זה תמיד ככה. לצבא תמיד יש להם את הניירות שלהם ולנו יש את הניירות שלנו.
עופר הינדי
כן, אבל בסוף אני ניזון מהמפות הקובעות.
אלי בן חמו
לא יודע.
עופר הינדי
אני ניזון מהמפות הקובעות.
אלי בן חמו
אני גם ראיתי מפות קובעות, והן שונות ממה שאתה אומר.
עופר הינדי
בסדר, ידידי, זה לא הדיון.
אלי בן חמו
למה לא?
עופר הינדי
אם זה מאושר והכל, אז אני אשמח והכל יהיה פנטסטי.
אלי בן חמו
אני לא אומר שזה מאושר, אני אומר שזה בבדיקה כרגע.
עופר הינדי
בסדר, אז תגיד את זה גם לזה שמודד ושם את האספלט, תגיד לו מה אמרתי ביחס לתביעות העתידיות על נסיעה בכביש. זה ביחס לכביש הזה. אני מציע באמת שיתקיימו הליכים כמו כל שכונה, גם בגן איילות, הליכים מסודרים של תכנון, לעניין הכביש הזה. ועד שזה לא יתקדם בצורה מקצועית, אין לנו מה לשוב - - -
אלי בן חמו
זאת הדרך, זה מה שאנחנו עושים כרגע.
עופר הינדי
אוקי, אז אין פתרון ביניים. לכן בעניין הזה אני מבקש גם להוריד את זה מסדר היום, כי זה לא רלבנטי.
יוסי אברהמי
כן, לא להעלות את זה כנושא לסדר היום, זה מאד רגיש גם מבחינה פלסטינאית. אם אתה אומר שזה אדמות פרטיות, אז בכלל.
עופר הינדי
בדיוק, כדי שזה לא יעצור לנו דברים בעתיד. בדיוק. צדק ראש המועצה.
הדבר השני שאני רוצה לדבר, זה ביחס לתחנת אוטובוס. עקרונית, נראה לכאורה שלא צריכה להיות בעיה להקים תחנת אוטובוס. הבעיה שלנו באוטובוסים על כביש 443, כיום יש שתי תחנות בכביש 443. למעשה תחנה אחת בשני צדי הכביש, צמוד לבית חורון. הבעיה שלנו באוטובוסים האלה מתחלקת לשניים. אחת לגבי הנוסעים שממתינים לאוטובוסים, מהסכנה שיעשו להם מעשו, עד סכנה וכולל איום חטיפה. לטובת העניין שילדים, בני נוער, אנשים, יושבים בתחנות, זה איום אחד שאנחנו לוקחים אותו בחשבון ונערכים אליו. הדבר השני שמשבש לנו את החיים במעברים, פלסטינאי בתחנות האלה יכול לעלות בבית חורון לאוטובוס. דרך אגב, אין לנו סמכות למנוע ממנו את העלייה לאוטובוס. אבל כתוצאה מכך אנחנו עושים בידוק במעברים. הבידוק במעברים של האוטובוסים מן הסתם, גורר תשומות בידוק במעברים, שלא מאפשרות את השטף הזה.

ניסינו בזמנו, אז עוד במסגרת העבודה שעשיתי על כביש 443 וההיערכות המשפטית אליו, להוביל עבודה שהתחנות יהיו דווקא ביישוב בית חורון, שהאוטובוס ייכנס על הגשר ואז זה כביכול התנועה היא לא באיו"ש. זאת אומרת בירושלים-מכבים, אתה לא צריך לבדוק את האוטובוסים בכלל. ואז אתה בונה להם את הנתיב שלהם, אתה לא עוצר את התנועה בכלל, אין לך את מה לבדוק. לא הצלחתי בעניין הזה.

כשאתה אומר תחנה נוספת, זה פוטנציאל נוסף של האיום מספר אחת והאיום השני. אני לא אומר שזה בלתי אפשרי למצוא לזה פתרון - - -
דוד אהרן סופר
דיברנו שם על תחנת הורדה.
עופר הינדי
אז קודם אם כל אם זה הורדה אז זה אומר שזה הורדה והוא לא מעמיס, אבל ההורדה בדיון שאחרי דיון ההורדה יהיה דיון העלאה.
דוד אהרן סופר
אין העלאה שם מהגשר, כביש 443 אי אפשר לחצות אותו, אין גשר, אין כלום.
עופר הינדי
לא, אבל העלאה לירושלים, ירצו לעלות?
דוד אהרן סופר
הורדנו את זה. הוא יכול לעשות סיבוב. בכיכר עצמה, איפה שפרה-פרה, יעצור שם.
היו"ר אורי מקלב
.... בכניסה לירושלים והוא נוסע - - -
עופר הינדי
אני לא אומר, אני בכוונה דיברתי על בית חורון. אני לא אומר שאין פתרון. קודם כל ברמה הפרקטית, הרי כבוד הרב יודע. דקה אחרי שאתה עושה ירידה יש גם בקשה של העלאה. זה דקה אחרי, למדנו את זה בפגישות פה.
היו"ר אורי מקלב
שיטת פרה-פרה.
עופר הינדי
כן, פרה-פרה, למדנו, זה הסיסמה שלנו פה. עניינית נצטרך לשבת. במסגרת העניין הזה של ההסדרה והבקשה ממשרד התחבורה, אם הוא יוכל להיכנס לשער בגן איילות ולעשות ממש פרסה, אבל יהיה תחת משגיח, לדעתי זה פותר את הבעיה. אבל בשביל זה יש את הממונה על התחבורה הציבורית, משרד התחבורה.
היו"ר אורי מקלב
כל נסיעה על הכביש גורמת לבעיה - - -
עופר הינדי
אם זה יהיה בתוך הכיכר סביב אחרי השער, לדעתי זה פותר את הבעיה. אבל לך תשכנע את הקו הזה להיכנס. זה כלכלי, זה לא דבר פשוט.
היו"ר אורי מקלב
הנוסעים מאד מתמרמרים על כך שהם צריכים לסטות מהדרך, כל סטייה, אפילו שהיא חצי דקה.
עופר הינדי
זה אוטובוס שמגיע מלא, ממודיעין עילית לדוגמא, והוא אומר עכשיו אני נכנס להוריד, או שלפעמים אין בתחנה אף אחד, נכנסתי סתם.
אריה פאר
אז תעשו הורדה בלבד.
עופר הינדי
גם הבידוק של האוטובוס.
אלי בן חמו
לא צריך בידוק. אם זו הורדה בלבד לא צריך בידוק.
היו"ר אורי מקלב
.... האוטובוס, צריך את ההיבט הביטחוני.
עופר הינדי
חיובי, חיובי.
היו"ר אורי מקלב
אתה לא אומר שזה לא ניתן לפתרון, אתה אומר שצריך להתמודד עם הבעיות. זה מה שאתה אומר וזה מקובל. אתה גם אומר שאם זו תחנת הורדה, עוד יותר קל. זאת אומרת זה פחות בעייתי.
עופר הינדי
נכון.
היו"ר אורי מקלב
תסביר לי רק למה אין בעיה מירושלים לכיוון בית חורון, למה זה דבר שלא צריך. אם באוטובוסים שנוסעים מירושלים לבית חורון לא צריך שום בידוק, מכיוון שזה קו - - -
עופר הינדי
אם לא היו את האוטובוסים, אתה, אם אתה מפגע פוטנציאלי, פלסטינאי לא יכול לעלות בכביש 443, אז היית כמה בתל אביב.
היו"ר אורי מקלב
לא, הייתי בירושלים.
עופר הינדי
היית בירושלים יכולת לפגע שם. מה, אתה עכשיו בוחר לפגע בתל אביב?
קריאה
יש תחנת ההעלאה בשני הכיוונים.
עופר הינדי
את זה אני יודע. הוא אומר למה לא צריך בידוק.
היו"ר אורי מקלב
אז הוא אמר שבזה יש לנו בעיות.
עופר הינדי
תשאיר לנו את שיקול הדעת מתי בודקים ולא בודקים. גם את זה אנחנו מנהלים פה מדיניות של סיכונים. אם אני אבדוק כל אוטובוס, כל בן אדם, אתה תעמוד שעתיים במחסום, והוועדה הבאה תהיה פה על העומסים במחסומים. תנו לי את הקרדיט בעניין הזה לנהל את המדיניות של ניהול סיכונים.
היו"ר אורי מקלב
אני רק רוצה להגיד, הוא אמר את זה שיש לו היום להתמודד עם הבעיה הזאת, שהיא קיימת. אנחנו רצינו להכניס אותם לתוך בית חורון, אבל הוא אומר שיש בעיה. הוא אומר שזה מוסיף לו עוד בעיה בעניין הזה, ולכן הוא אומר שהבעיה שקיימת היום בבית חורון, אתה מבקש להוסיף אותה בגן איילות. לכן הוא העלה את הנושא הזה. יש עוד משהו, עופר?
עופר הינדי
דבר אחרון זה לעדכן אתכם. אלף, אנחנו ביזמתנו בפיקוד המרכז התקיימו דיונים במשרד התחבורה על השפעות העבודות בכביש מספר 1 על כביש 443. בעלי עניין רבים יש בעניין. אני חושב שהיה סיכום סך הכל לא רעש של מנכ"ל משרד התחבורה, בהקשר הזה. תהיה העמסה. אם בנובמבר מתחילים את הפרויקט, בנובמבר אמורות להתחיל העבודות, הולכים ב-443 גם לסדר את נתיב הזחילה של המשאיות ואת כל הדברים האלה, כי אנחנו צופים, עם סיכומים שמנכ"ל משרד התחבורה אמור להיפגש גם עם סגן מפקד מחוז ירושלים, בקשר להפעלת כל הנתיבים, השישה, במהלך כל השעות, כדי להקל על העניין. יש סיכומים, צריך לעמוד בהם. אם יממשו את כל הסיכומים, לא תהיה בעיה בכביש 443.
היו"ר אורי מקלב
תודה רבה לך. למעשה זו אמירה אופטימית.
שלומית אבינח
כל ששת הנתיבים?
עופר הינדי
יש סיכוי. אל תכתבי שישה נתיבים. יש סיכום עם מנכ"ל משרד התחבורה, אם הוא ימומש להערכתי לא תהיה בעיה.
היו"ר אורי מקלב
כן, בבקשה, אתה רוצה להוסיף?
עמית ליפשיץ
כן, בהמשך לדבריו של עופר. זה תמיד מדהים איך בשמות יש סחף, אז גם השם לא נכון וגם התפקיד לא נכון. אני לא רוצה להתהדר בנוצות לא לי.
שלומית אבינח
זה מה שעדכנו אותנו.
עמית ליפשיץ
אין בעיה. אני עמית ליפשיץ, קצין טכנולוגיה של מג"ב, עוטף ירושלים.
היו"ר אורי מקלב
אז מה לא נכון פה?
עמית ליפשיץ
לא שם המשפחה ולא התפקיד.
היו"ר אורי מקלב
התפקיד שלך הוא תפקיד חדש, או שאתה כבר הרבה זמן בתפקיד?
עמית ליפשיץ
שמונה שנים, חדש. אלף אנחנו שמחים לעזור לתושבי השכונה. אני חושב שאנחנו מסייעים בשמירה על השכונה, אני לא יודע עד כמה אתה מודעים לזה, מבחינת הגדר. יש לנו שם הרבה מאד מלחמות באזור שלכם.
קריאה
שב"חים. עשרות שב"חים.
עמית ליפשיץ
שב"חים, היה לנו מטען על הגדר במקום ממש קרוב לשכונה. אנחנו באמת מכל כיוון אפשרי שמחים לעזור לשכונה, שמחים לשמור על השכונה ואנחנו מברכים על זה ש - - -
קריאה
בשבת היה מטען.
עמית ליפשיץ
בשבת היה מטען. ... חדשה, באזור שנקרא השיח', שכחתי את השם, יש שם איזה שהוא קבר שיח', ממש מול שכונת גן איילות. אם שמעתם את הפיצוץ זה לא בכדי, כי זה ממש קרוב, בקו אווירי זה כמה מאות מטרים.
היו"ר אורי מקלב
דרום מערב.
עמית ליפשיץ
בדיוק. אז אלף אנחנו מברכים על זה שאפשר לשכונה. זה האינטרס שלנו, כי בסופו של דבר אנחנו רואים אתכם האזרחים כלקוחות שלנו. אז בכל דרך אפשרית שאפשר לעזור, זאת הגישה העקרונית. מבחינת שעות, אם אפשר להרחיב את הסעות, אם אפשר לסייע וראש המועצה הולך לקראתכם, מבחינתנו אין שום בעיה.

אבל ויש כאן אבל, אנחנו רוצים להזכיר לוועדה בעצם, שלהסכם הזה היו שני צדדים. מצד אחד עומד הצד שבא ומסייע לתושבים וכתוצאה מזה גם מסייע למחסום בהקלה על שאר האזרחים שעוברים שם במחסום. הצד השני הוא הצד הביטחוני. אנחנו פה בשביל לשמור על הביטחון שלכם, של כל תושבי ירושלים, והצד הזה של ההסכם ואני אומר את זה בשיא העדינות, אני לא רוצה כאן יותר מדי להרחיב, לא נשמר. אנחנו בודקים את זה, אנחנו עושים את הביקורות שלנו, בין אם גלויות, בין אם סמויות. הצד הזה לא נשמר. לא רוצה כרגע יותר מדי להרחיב.

מה שאני מבקש מהוועדה, למצוא ולבדוק מה היא הדרך שבה אנחנו כן שומרים על הפן הביטחוני. יש סיכום שמי שנכנס לכאן, תושבי גבעת זאב, תושבי השכונה וכלל גבעת זאב, וזה בסדר. איך שומרים על הפן הזה? זאת אומרת שרק התושבים ייכנסו ובאמת שזה ייבדק.
שלומית אבינח
מה, שמאפשרים לשב"חים להיכנס, לזה אתה מתכוון?
עמית ליפשיץ
יש פה שני דברים.
שלומית אבינח
יש פה פרוטוקול, הפרוטוקול זה גם היסטוריה, אז תפרט.
עמית ליפשיץ
אני מגיע לזה.
שלומית אבינח
מה שאתה יכול לומר, תאמר לפרוטוקול.
מרדכי אדרי
סליחה, הגדר שם זה חצי מטר גובה. אני מול הבית שלי כל לילה רואה אותם ורב איתם, עשרות שב"חים ישנים במקום, יורדים כל יום בחמש בבוקר.
עמית ליפשיץ
תן לי בבקשה לסיים את דברי.
שלומית אבינח
הוא באמצע זכות דיבור.
היו"ר אורי מקלב
אם יש לך מה להגיד, תירשם. אל תעיר הערות ביניים. אני מבין שיש לך מה להגיד, תרשום ואחרי זה תגיד את הדברים האלה. אנחנו חייבים לנהל ועדה מסודרת, גם אם זו אווירה כזאת.
עמית ליפשיץ
הבקשה שלנו מהמועצה, ואני יודע שהמפקד שלי דיבר עם ראש המועצה והם ביניהם מסוכמים, וגם חשוב שזה ייאמר כאן. הבקשה שלנו מהמועצה היא לממש את אחריותה לוודא שההסכם הזה אכן מתקיים. כשאני מדבר בהמשך לשאלתך, אני אומר שני דברים. פעם אחת על זה שלא באמת מתבצע תמיד בידוק. לפעמים כן, ואנחנו ראינו גם שכן, בחלק מהביקורות עשינו ביקורות אקראיות וכן מתבצע בידוק, ולפעמים לא. ופעם שנייה, שמוכנסים גורמים לא מורשים, גם בזמן הבידוק, אם זה בעצימת עין, אם מעבר לזה, ואני לא יכו להרחיב. ופה באמת חשוב מאד שהצד הזה של ההסכם יישמר. כי מבחינתנו, אם אחרי שעשינו את כל העבודה והמועצה ניסתה לממש את אחריותה ולא הצליחו, מבחינתנו ההסכם הזה בטל. מבחינתנו, ברגע שלא שומרים על הפן הזה של ההסכם, ההסכם הזה לא יכול להתממש.
היו"ר אורי מקלב
ואתם בקשר עם המעוצה בעניין הזה?
עמית ליפשיץ
כן. כי אם אנחנו שומרים על כל גבולות ירושלים במסגרת המגבלות, גדר נמוכה, גדר גבוה, כן אלקטרונית, לא אלקטרונית, עושים את המקסימום ובסופו של דבר יש לנו חוליה חלשה בשרשרת, אז החוליה החלשה בשרשרת - - -
היו"ר אורי מקלב
אנחנו רושמים לעצמנו את הדבר הזה, ואני מניח שהמועצה גם.
יוסי אברהמי
אני חושב שאנחנו בדו-שיח, אני בכל אופן, עם מפקד העוטף.
עמית ליפשיץ
בהחלט, בהחלט, ציינתי את זה.
יוסי אברהמי
אני חושב שלא צריך להרחיב בנושא בעניין הזה, העניין מטופל. יש עניין של פרוצדורה מבחינת השמירה. נטפל בזה. לא צריך להרחיב.
עמית ליפשיץ
מעבר לזה, אין לנו כל התנגדות. מעבר לזה הכל בסדר.
היו"ר אורי מקלב
טוב שזה נאמר. מה שקשור לתושבים, אני מניח שאתם יודעים. מה שקשור למועצה, המועצה תעדכן את התושבים בצורה מסודרת, אבל תדעו שברקע יש את הדבר הזה. תודה.

משרד השיכון, בנימין וייל, מנהל מחלקת פרוגרמות.
בנימין וייל
כן, במחוז ירושלים. אנחנו מובילים יחד עם המועצה, למען התושבים, את הפיתוח של השכונות המערביות של גבעת זאב ואנחנו גאים בזה, למרות שיש לנו הרבה מגבלות. ולכן, מכיוון שזה הולך בעצלתיים, יש הרבה עיכובים בדרך. ולכן אנחנו בהחלט תומכים בהצעה לפתיחה של הפניה שמאלה. אנחנו עם המועצה, אנחנו עם התושבים בנושא הזה. אנחנו יזמנו בדיקה מקצועית ראשונית. מקצועית ראשונה. דהיינו, אנחנו לא ניכנס לתכנון מפורט, כל זמן שאנחנו לא מקבלים פידבקים מהמינהל האזרחי ומהגורמים המוסמכים, באיזה מידה ניתן לתכנן מקצועית את החיבור הזה. אבל לצערנו, אחרי שהתחלנו את הבדיקה הראשונית ואכן - - -
שלומית אבינח
מתי היא התחילה?
בנימין וייל
היא התחילה מזמן. קודם כל אנחנו מול מע"צ וקמ"ט תחבורה, בוחנים את כל האפשרויות. הרי אם וכאשר השכונות יתרחבו בעתיד, לסדרי גודל של אלפי יחידות דיור, ברור שהפניה הזו היא פתרון זמני לחלוטין. שם נצטרך להגיע אולי לא רק לרמזור, אלא למחלוף. אנחנו בוחנים לטווח ארוך את כל האפשרויות.

הפתרון של הפניה שמאלה הוא פתרון זמני, טכני בלבד. ונכון נאמר, שהמודד שלנו בחן את המצב הסטטוטורי, את המצב המאושר של הכביש עם הצו דיקור, וההצעה שלנו לאפשר פניה שמאלה, לתוך קו הדיקור של הכביש המאושר, וכך לאפשר את החיבור. 443 היא תכנית מאושרת.
היו"ר אורי מקלב
אתם רוצים לבדוק את השמאלה על התכנית המאושרת.
בנימין וייל
על התוואי המאושר של הכביש שלא נוצל. אנחנו בבדיקה - - -
היו"ר אורי מקלב
אם תידרש סלילה אחרת, אם תסללו.
בנימין וייל
אני לא מדבר על מה שנמצא היום. אני מדבר על תכנון מכאן ואילך.
היו"ר אורי מקלב
אני מדבר עכשיו על פתרון.
עופר הינדי
הוא מדבר על משהו עתידי.
בנימין וייל
כן, כן, תכנון מקצועי של פניה בקטע של נדמה לי 200 מטרים מהפניה שמאלה, עד לחיבור לגשר של בית חורון. אבל אנחנו חייבים עם פרטנר, ועד כמה שאני הבנתי, אני לא מהנדס תחבורה ולכן אני לא מ בין את המהלך הזה, אבל הבנתי שהיו עיכובים מאד ארוכים במינהל האזרחי במתן תשובות, ולכן נעצרנו. זו הסיבה שאנחנו לא יכולנו להתקדם, לא מעבר לזה. אנחנו מוכנים מהיום למחר לקדם, יחד עם המועצה ועם כל מי שדרוש, מבחינה סטטוטורית ומבחינה ביטחונית, ואנחנו עובדים עם עופר באופן שוטף, להוביל את כל המהלך מבחינה מקצועית, של פתיחת הכביש. עד כאן.
היו"ר אורי מקלב
אם היינו יודעים את דבריך היינו מזמינים את המינהל האזרחי, אבל מכיוון שלא ידענו את זה, אנחנו נפנה למינהל האזרחי בעניין הזה, כדי להאיץ - - -
יוסי אברהמי
כן, כי הם הכתובת המרכזית כרגע בעניין הזה.
היו"ר אורי מקלב
ואם יהיה צורך גם נעשה ישיבה איתם, או איזו פגישה איתם, כדי שהם יאיצו. אם אתה אומר, זו גם בשורה לתושבים בסך הכל, שאתם לא רק מתכננים אלא גם תאיצו את התהליכים, במידה ויהיו לכם גם פרטנרים לעניין הזה. אמרת שמבחינת המועצה אין בעיה עם כוחות הביטחון.
שלומית אבינח
צריך תשובות מקצועיות.
היו"ר אורי מקלב
תשובות. זה תשובות. אנחנו נמצא את הדרך איך להאיץ את הטיפול בתשובות שלהם, כדי שזה יהיה על סדר היום באמת, וכפי שאמרת, זה לא רק השירות לתושבים של היום, זה בסך הכל עתידי להתפתחות, אם אנחנו רוצים התפתחות של האזור הזה.

משרד התחבורה, אמרנו שלא. מטעם המועצה, בבקשה.
אריה פאר
אני הייתי נוכח באותה ישיבה אצל מנהל המחוז במשרד השיכון. אני מהנדס המעוצה.
היו"ר אורי מקלב
אתה גם כן אורח קבוע.
אריה פאר
נעשתה עבודה גדולה באמת, עם המודד, עם מהנדס התחבורה של חברת דאל, שהיא החברה שמתכננת את כל השינויים והמעברים בכביש 443. יש עוד נקודה אחת שצריכה שם בדיקה לעומק, והיא יותר קשה. אני רוצה לומר שהאדריכל דניאל חלימי משתף פעולה, היה פעם אחת בשטח ואמור להגיע פעם נוספת. מבחינת דניאל חלימי, למי שלא יודע, הוא סגן ראש לשכת התכנון ביו"ש, ואני מאמין שאחרי הפגישה הזאת נדע מה שנדע מבחינת סקר היתכנות הסטטוטורי, לאן פנינו. אז הישיבה הזאת הקדימה את הישיבה הבאה בשבועיים.
היו"ר אורי מקלב
אוקי, בסדר גמור. עוד מישהו רוצה, לפני התושבים?
מרדכי אדרי
רציתי רק לשאול ולהגיד משהו לגבי הביטחון. יש לנו תופעה של שב"חים בשכונה. יש שם גדר של ממש חצי מטר, והם עושים קפיצה מעל ונכנסים כל יום ראשון ליד הגדרות. מהשומר עד לצד ימין הכל פרוץ שם, כל הגדר פרוצה, גדר התיל. נכנסים לשם ביום ראשון בין 10 ל-20 שב"חים שישנים כל השבוע, אתם יודעים מזה. הם ישנים כל השבוע בשכונה וכל הלילה, ולפעמים מגיע מג"ב ולא מוצאים אותם, בגלל שהם מתחבאים בתוך הפינות. אנשים רואים אותם מהבתים ישנם שם, יש להם שמיכות, לא יודע עוד מה יש להם שם. הם ישנים קבוע בתוך האתרים. כל שבוע נכנסים משם 20-30 איש. הוא דיבר על ביטחון, שכל כך מקפידים בביטחון. אבל רק דבר אחד, שאנחנו נמצאים בשכונה שיש בה 300 עובדים ערבים. טרקטורים מסתובבים שם, משאיות, אין אף שמירה באמצע היום. בן אדם יכול להיתפס בשיגעון, יש שם עשרות ילדים שמסתובבים ברחוב.
קריאה
זה לא הכתובת.
מרדכי אדרי
מה זה לא הכתובת? אני אומר, מבחינת ביטחון שלהסתובב שם, ראש המועצה. מי אחראי על הביטחון? יש שם 300-400 ערבים שנמצאים מדי יום ואין שומר אחד.
עופר הינדי
ישכחו בסוף למה באנו.
מרדכי אדרי
זה באופן כללי, זה חשוב מאד. שאם תהיה חס וחלילה תקרית, זה יותר חשוב מכל הפתחים ומכל המעברים.
עופר הינדי
... לא צריך להתעסק בפתחים.
מרדכי אדרי
ביטחון זה חשוב מהכל. ראש המועצה יודע שביטחון חשוב מהכל.
יוסי אברהמי
בוודאי.
היו"ר אורי מקלב
אתה צודק, אבל זה לא הנושא שלנו כעת. מרדכי, העלית את זה, אנשים שמעו, אולי בסבב תהיה להם אפשרות לענות גם על זה. גלינצקי, בבקשה.
בן ציון בצלאל גלינסקי
רציתי לדבר על שני דברים, אני אשתדל לא להרחיב. אלף, בגבעון הישנה, כשעדיין היה מעבר פלסטיני בעצם, המחסום היה ברמות, שיש לגבעון מחסום גבוה ללא שמירה, שנפתח על ידי טלפון מהתושבים. זאת אומרת זה מחסום גבוה עם תיל מעליו, אין אפשרות לעבור מעליו, רק לתושבים יש את המספר. אני חושב שזה יכול להיות פתרון משמעותי, הן תקציבי, שאתה לא תצטרך להעמיד שומר 24 שעות. כל תושב שמגיע בעצם מקיש את המספר, יש את זה בהמון יישובים בארץ. איזו שהיא גדר צהובה, גבוהה, עם תיל מעליה, רק לתושבים יש אפשרות כניסה.
עופר הינדי
מה התפקיד שלך?
קריאה
גלינצקי, אתה לא הקשבת לדיון.
בן ציון בצלאל גלינסקי
זו הצעה בלבד.
אלי בן חמו
הרעיונות קיימים.
בן ציון בצלאל גלינסקי
בוא תתגייס לקבע.
קריאה
הוא לא היה בצבא, אנחנו היינו בצבא. הוא לא היה בצבא הילד.
בן ציון בצלאל גלינסקי
דבר נוסף שאני חושב שזה דבר שקשור לוועדה, כי הזכרתי את זה גם בוועדה הקודמת, זה לגבי החרישות שעשו בכביש החדש במחסום, עשו שם שישה נתיבים עם 4 חרישות מאד גבוהות. בכמה וכמה מחסומים שהייתי - - -
היו"ר אורי מקלב
אתה מתכוון במחסום עופר?
בן ציון בצלאל גלינסקי
במחסום עופר. בישיבה הקודמת שלנו ישבנו על כביש 443, והזכרתי את זה. עופר לא נתן לי את הנתונים של מה העובי באמת שצריך ומה גודל החרישות שהוא אמר, רק הוא אמר שאם הזכרתי אז אולי הוא יחריש יותר את החרישות במחסום מכבים. אבל למעשה אם עכשיו את כל כביש 1 עולים להעלות על כביש 443, אז אני חושב שזה דבר שצריך לתת עליו את הדעת, אם להנמיך אותם, זה פשוט סבל לכל הנוסעים בכביש.
עופר הינדי
תפתח סוכנות לצמיגים.
בן ציון בצלאל גלינסקי
זהו, אני חושב. הייתי שם כשחרשו שטח ממש ליד.
עמית ליפשיץ
אני יכול להגיד לך שהשקם והערב יש לנו דיונים אצל עופר, ויכוחים בינו לביני שאני דורש ממנו להעמיק את החרישות ולהוסיף במפרים, כי זו סכנת נפשות. יש לנו חיילים שגמרו בבית חולים וסיימו את השירות - - -
עופר הינדי
תקשיב, החריצים האלה נכתבו בדם. בדם.
עמית ליפשיץ
בדם.
בן ציון בצלאל גלינסקי
אבל זה המקום היחידי בארץ, מה שאני ראיתי - - -
עופר הינדי
זה חלק מההיערכות הביטחונית במעבר.
עמית ליפשיץ
אני רב איתו.
עופר הינדי
עזוב, הדיון הוא לא על החריצים. תצא דרך גבעת זאב, אל תצא דרך שם.
יצחק טומבק
יש לי שאלה לראש המועצה.
עופר הינדי
זה פניות הציבור של ראש המועצה פה.
יצחק טומבק
בקשר למה שהוא אמר מקודם. הוא אמר שכל האכלוס של השכונה שלנו זה לפנים משורת הדין, עם כל מה שהוא אמר. יש לי שאלה כזאת, כל התושבים משלמים ארנונה כדת וכדין, לא לפנים משורת הדין, אלא במידת הדין. אם אחד לא משלם, יש לו עיקול על הבנק.
יוסי אברהמי
כן, נכון.
יצחק טומבק
למה שזה לא יהיה הדדי? אם גובים מאיתנו ארנונה, אז שגם המועצה תיתן.
יוסי אברהמי
מה ההדדיות, של מה? מה אתם רוצים שמה?
דוד אהרן סופר
כבישים.
קריאה
פסי האטה, ניקיון, דברים נורמאליים.
מרדכי אדרי
מר יוסי אברהמי, פחי אשפה מסריחים מול הבית שלי, כ-25 שנה - - -
עופר הינדי
נראה לי שאני צריך לצאת מפה, זה נראה לי פנימי, ישיבת מועצה.
מרדכי אדרי
לך למעלה יש פחים צהובים.
היו"ר אורי מקלב
אדרי, אני קורא אותך לסדר, אתה יותר לא פותח את הפה ולא מדבר ללא רשות.
שלומית אבינח
סליחה, מה זה? תכבדו את עצמכם.
היו"ר אורי מקלב
לא, זה לא יכול להיות. אתה יודע שיש כאן סדר בכנסת, אתה מבייש את הוועדה ומבייש אותנו כיושבים בישיבה אחת עם קריאות הביניים האלה. זה לא נהוג פה, ממש לא נהוג פה. זה לא ישיבה של ועד השכונה פה שאתם יושבים, גם אם זה לא עם ראש המועצה.
יוסי אברהמי
אני ברשותכם - - -
יצחק טומבק
מתלוננים על כביש בעייתי - - -
היו"ר אורי מקלב
סליחה מר טומבק, לא, זה גם לא הנושא. אני לא יכול לסטות מן הנושא. אמר ראש המועצה את מה שהוא אמר בנושא הזה כראש מועצה כשהוא דיבר ברשות הדיבור. זה גם לא היה במסגרת הדיון ממש. הוא דיבר על המכלול. כשראש המועצה מגיע לפה הוא נותן מכלול, הוא לא רק מונה נקודות, הוא נותן מכלול על מה שקורה. בלי שהוא עונה אפילו, אני אומר לך – אין קשר בין הנושא של הארנונה לדברים האלה. הוא אמר הפוך, הוא אמר שהוא רוצה לתת את השירות המרבי. כדי לתת את השירות המרבי, הוא היה צריך לקבל דבר מושלם והוא היה צריך לתחזק אותו. זה ידוע. אני קצת מכיר את ראש המועצה ואני מכיר את ההתחבטויות האלה. עד היום יש לי נקיפות מצפון במקומות שאני הייתי בהם בירושלים, ואני זירזתי ואני ביקשתי לאפשר לעירייה או למחלקה לאשר. נניח מחלקת דרכים, על שכונה מסוימת שלא רחוקה מהבית שלי, שמכיוון שהיו צריכים להיכנס ערב פסח, ומי שעיכב את זה זה היה מנהל מחלקת הדרכים, הוא אמר שהכביש לא נעשה טוב. והקבלן אמר תשמעו, העירייה מעכבת. מה הוא שלח, בחכמה שלו או אפילו קצת שלא ביושר, הוא שלח את התושבים אלי ללחוץ, ואני לחצתי ושיחררו להם את זה. מה קרה, שלא עברו כמה שנים, הם באו אלי שהכביש שקע, הם סובלים מזה היום, מכיוון שבזמנו העירייה שחררה את טופס 4 לקבלן, ונתנה לו אישור אכלוס. על זה ראש המועצה דיבר. הוא לא דיבר על הנושא שהפוך, ארנונה היו צריכים לשלם יותר, בשביל להקדים לכם את האכלוס, והיום הוא צריך להשקיע יותר בדבר שהוא לא קיבל. זה ההסבר שאנחנו לא רוצים שהוא ייכנס לזה, אבל זה לא הנושא של הדיון. הדברים האלה מה שנקרא – אוי לי מיוצרי, אוי לי מיצרי. זה חלק מהבעיות. הוא בא לקראת התושבים, הוא אומר אני רוצה לעזור, אני הבנתי את חיסרון הכסף שיש לכם, את הבעייתיות שיש לכם, אנשים שמכרו דירות ואין להם מקום, ושנת הלימודים נפתחת, כל מיני בעיות שיש לתושבים שרוצים להתאכלס. באתי לקראת, אבל היום לא נעשה שום דבר. הוא אפילו אמר את זה, בלי שהוא אמר את זה. לחץ מהתושבים על היזמים על דברים שהיזמים היו צריכים לעשות, אם זה דברים של היזמים. אולי אפילו פניה שלכם למשרדים. הוא לא יכול להגיד את זה. הוא ראש מועצה. אבל אם נניח משרד השיכון או משרד החינוך מעכב בנייה של משהו, אז התושבים גם יכולים לעזור. הוא לא יכול לבקש מהתושבים, אבל יש כאן עניין של שיתוף פעולה.
יוסי אברהמי
אז אני אחסוך לכם הרבה בכל הנושא הזה. הנושא הוא דוגמא קלאסית של ריבוד הכביש. אני עיכבתי מול משרד השיכון, בנימין יודע כרגע, כי אני טענתי שברגע שבונים בתוך השכונה ומשאיות ובלגן, אז עוד שנתיים אני אצטרך לרבד את הכביש. אמרתי בואו נעכב את זה. התושבים לוחצים, אני אישרתי למשרד השיכון, אוקי צאו לדרך. אבל יש פה אבסורד ויש פה מורכבות שאתם לא מודעים לזה. אני צריך להתייחס, האחריות היא עלי. אבל אם אתם רוצים את הריבוד של הכביש, אין בעיה. אני נתתי את האוקי למשרד השיכון, יצאו לדרך, ירבדו את זה. השם גדול, יהיה עוד כמה שנים כשתחזרו אלי, תגידו לי המשאיות הרסו לנו את הכבישים וזה.

אז זו דוגמא שאני כן מטפל בלי שאתם גם מודעים לעניין הזה.
מאיר סגל
יש עוד משפט אחד.
היו"ר אורי מקלב
אני לא יכול להרחיב בעניין הזה, אם אתה רוצה להגיד רק משפט בנושא של המחסומים. אני לא יכול להרחיב את כל הבעיות שיש בין גבעת איילות למועצה.
מאיר סגל
יש לי פה 100 חתימות של תושבי גן איילות, אני יכול להציג את המסמכים, ששמתי את המודעות האלה ביום שישי. לא דיברתי עם אף אחד מהציבור, לא היה לי זמן לדבר איתם. למעשה הציבור מעונין, כל הציבור בכללותו, של גן איילות, רוצים שייפתח הכביש, וגם כן כל התושבים מעוניינים שהכביש ייפתח לכיוון תל אביב.
היו"ר אורי מקלב
אוקי.
עופר הינדי
וואלה, הפתעת אותנו.
היו"ר אורי מקלב
תגובה במשפט אחד, הדובר האחרון.
אייל בק
כמה דברים קצרים. דבר ראשון, התפיסה של השער צריכה להיות תפיסה כוללת. יש לנו שם כמה מרכיבי ביטחון שעדיין לא הושלמו וצריכים להיות מושלמים, בין אם על ידי משרד השיכון, ואני רק מזכיר לכם שהמים שאתם שותים מגיעים ישירות ממקורות. זאת אומרת אין לי שליטה על המים, חלילה אם יש משהו לא בסדר, זו בעיה. אנחנו עדיין לא קיבלנו את המאגר, בגלל שאין לנו גישה למקום. המיקום של הגדרות בכל עניין הקומפלקס של השער, הוא לא נכון מבחינתנו. אנחנו צריכים להביא אותו לשער הקונזולי הגדול והסגור.

בעניין של ביתן השומר - בכלל, התפיסה שלנו היא שעניין ביתן השמירה זו נקודה שהיא נקודה חיה לאורך הכביש. זאת אומרת, אני שם מבחינתי, תושב שנתקע, השומר צריך לטפל בזה וחלילה סיוע רפואי ועוד כמה דברים. זה נקודה שהיא חשובה וצריך להעלות גם אותה.
יוסי אברהמי
למה משרד השיכון לא מזרז את זה, אני לא מבין. בנימין, למה לא מסיימים? אתה לא הכתובת בעצם. זה משה רכבי, אבל אוקי.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו גם נפנה בעניין הזה.
אייל בק
אני אומר עוד פעם, לטעמי האבטחה בשער הזה לא צריכה להיות מושתת רק על הרשות, היא צריכה להיות באחריות מג"ב, בנוסף לרשות, ואת זה אמרנו גם בישיבה הקודמת, אני חוזר על זה.
יוסי אברהמי
אתה מצחיק אותם, נו, זה בסדר.
עופר הינדי
לא, הוא רוצה להאמין במה שהוא אומר, הוא לא רוצה לאכול ענבים.
אייל בק
תראה, אני מצחיק, מצחיק, אבל תשמע. אני יודע נתונים שלנו, אני יודע כמה אנשים נכנסים וכמה שב"חים. אני יודע מי מדווח. רוב העבודה נעשית על ידי מחלקת הביטחון מתוך היישוב ולא ממג"ב שמגיע מחוץ ליישוב, בגלל הבעיות שלו. זאת אומרת הוא שומר על הגדר. יש לנו בעיה של שב"חים שם, יש לנו בעיה של גדר שהיא לא מתאימה והיא די חדירה לעניין הזה. אני גם פניתי דרך אגב לתושבים, שהתנדבו לכיתת כוננות ומשמר אזרחי. אנחנו עשינו הסברות ואנחנו מנסים להגביר את מודעות התושבים למה שקורה מסביבם. וחברה, מי שיעצור את התופעה זה התושבים.
היו"ר אורי מקלב
אוקי, זה לא הנושא. יש לך עוד עניינים?
עופר הינדי
להתחיל להתאמן.
היו"ר אורי מקלב
רבותי, אני מודה לכולם קודם כל, תודה רבה. קצת נסחפנו בדברים, עברנו לשב"חים ולגדר נמוכה. זה לא היה הנושא של הדיון. הדיון הוא כבישים ולא כיתות שמוכנות או לא מוכנות, פתיחת כיתות, קרוואנים, זה לא הנושא שלנו. אנחנו התמקדנו בנושא הזה וכשתפסת מרובה, לא תפסת. אבל בכל אופן, אנחנו רוצים לסכם.
קודם כל לא תמיד בכל הוועדות שאני מנהל, וודאי של פניות הציבור, יש הרגשה שיש רצון, שיש מוכנות, שיש הבנה. ישנה מחלוקת בצורך ובדרישה ובחשיבות של העניין. נתקלנו בכמה בעיות, אבל בכל אופן קודם כל בחלק הזה שמסוכם עלינו, ואנחנו רוצים לברך את הודעת ראש המועצה על כך שהוא יפתח את המעבר בעוד שלוש שעות כל לילה, ובימי שישי עד שתיים כפי שהובטח לוועדה. במוצאי שבת זה נכנס לתוך חשבון השעות. ... בשביל יושב הראש וההרגשה הטובה, שיהיה פתוח עד 24:000.

אנחנו גם מקבלים את הודעת ראש המועצה על העמדת תחנת אוטובוסים בכניסה לשכונה, בכפוף לכל הדרישות הביטחוניות וכל מה שצריך בעניין הזה.

בנושא החשוב ביותר, הפנייה שמאלה לכיוון תל אביב. מר וייל, הוועדה מבקשת לוח זמנים. אנחנו נפנה דבר ראשון למינהל האזרחי למתן תשובות ואנחנו נזרז את העניין. אנחנו מבקשים שהוועדה תקבל לוח זמנים שלכם, מתוכנן, במידה שהכל לפי הלוח כפי שאתם מתכננים, לתכנון ולביצוע של כל הדברים שאמרנו. אני מבין שיש כאן נושא של בדיקה שלכם את הכביש, אבל אנחנו לא רוצים להיכנס לפרטים. פתרון לבעיה, ובהחלט לתושבים לא משנה באיזו דרך ובאיזה כביש. הם רוצים לראות פניה שמאלה מסודרת, לכיוון המרכז. אנחנו במידת הצורך גם נעשה ישיבת מעקב.
בנימין וייל
סליחה, כפוף להסכמות של המינהל האזרחי.
יוסי אברהמי
כן, ברור.
היו"ר אורי מקלב
כן, אתם המובילים את הדבר, אנחנו צריכים לוח זמנים.
תודה רבה לכולם.
יוסי אברהמי
תודה לאדוני.
היו"ר אורי מקלב
תודה.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:30.>

קוד המקור של הנתונים