ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 16/07/2012

סכנה לאי פתיחת שנה"ל בבי"ס שער הנגב בשל העדר אישור למימון ליווי מבוגרים בהסעות

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת החינוך, התרבות והספורט
16/07/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 672 >
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שני, כ"ו בתמוז התשע"ב (16 ביולי 2012), שעה 13:00
סדר היום
<סכנה לאי פתיחת שנה"ל בבי"ס שער הנגב בשל העדר אישור למימון ליווי מבוגרים בהסעות>
נכחו
חברי הוועדה: >
עינת וילף – היו"ר
מוזמנים
>
דודו לוי - מנהל אגף הסעות, משרד החינוך

סא"ל אור אוחיון - ר' ענף רשויות, משרדי ממשלה ותשתיות לאומי, משרד הביטחון

סא"ל תומר תבור - ר' ענף לוגיסטיקה הנדסה ובקרה פיקוד דרום משרד הביטחון

אורי שמרת - אגף תקציבים, משרד האוצר

יואב גלובוצקי - מנהלן וחשב מח' החינוך, מועצה אזורית שער הנגב

איתי לביא - יו"ר פורום הורים שער הנגב

עמוס היטמן - נציג ההורים
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית פרלמנטרית
חבר המתרגמים
<סכנה לאי פתיחת שנה"ל בבי"ס שער הנגב בשל העדר אישור למימון ליווי מבוגרים בהסעות>
היו"ר עינת וילף
אנחנו קיימנו, הוועדה קיימה דיון בנושא הזה לפני מספר שבועות בנושא הזה של מבוגרים הנמצאים בהסעות, יישובי עוטף עזה, אני חושבת שלאור מה שקרה בשבועיים האחרונים, של ירי ישיר לתוך רכב, הצורך רק מתחדד. כשראיתי שאין כוונה להמשיך לתקצב את הנושא, רציתי לקיים דיון דחוף, כדי לראות איך כן מתקצבים את הנושא. אורי ממשרד האוצר נמצא פה, מצוין. בתקווה שנוכל לפתור את הנושא בשנת הלימודים הקרובה ואחריה ולהיות קצת יותר שקטים.
אני מבקשת להתחיל עם משרד החינוך. בבקשה, תוכל להציג את ההחלטה של אחראית מחוז דרום.
דודו לוי
ההחלטה של המשרד התקבלה בוועדת ההסעות העליונה בראשות המנכ"לית בחודש מאי האחרון וההחלטה הזאת אישרה את ההשתתפות של המשרד בעלות המלווים בשנת תשע"ב וכבר אז נאמר שהמשרד לא יוכל להמשיך לתשע"ג ואתם צריכים להבין שמדובר פה בליווי לילדים בחינוך רגיל.
היו"ר עינת וילף
מבינים לחלוטין.
דודו לוי
אנחנו מלווים בכל הארץ רק ילדים מחינוך מיוחד וגם אז רק בנקודות הקשות. אפילו ילדים בחינוך מיוחד בנקודות הקלות, לא מקבלים ליווי.
היו"ר עינת וילף
ברור לחלוטין, זה עלה גם בדיון האחרון והוסבר שוב ושוב שביישובים בעוטף עזה בהסעות שחלקן נמצאות בכינון ישיר, יש מצב ייחודי. אנחנו לא מתכוונים שהוא יימשך לנצח, אבל כל עוד הוא נמשך, אז הוא מצב ייחודי שלא קשור לחינוך מיוחד או לחינוך רגיל.
דודו לוי
אז אנחנו, בעיקרון, אנחנו מעוניינים לסייע בעניין הזה, אבל אנחנו צריכים לזה תקצוב. ולא תהיה שום אפשרות לדון בנושא הזה, אלא רק בוועדת ההסעות העליונה לשנת תשע"ג, אבל מאוד חשוב שיהיה, אם המועצה שפנתה.
היו"ר עינת וילף
התקציב הכולל מבחינת משרד החינוך, למשך עשרה חודשים של הסעות, הוא כמה?
דודו לוי
התקציב נקבע, תקציב לליווי למלווה לאוטובוס הוא 19,192 שקלים.
היו"ר עינת וילף
אבל כמה זה?
דודו לוי
תלוי כמה אוטובוסים יהיו.
היו"ר עינת וילף
סך-הכל.
דודו לוי
בואי נגיד, במועצה הספציפית שהיא זאת שהעלתה את כל הנושא, שער הנגב, זה 12 אוטובוסים כפול כ- 20,000 שקל, קרוב ל- 20, זה משהו כמו 240,000 שקל.
היו"ר עינת וילף
אז 240,000 שקל בשנה, זה התקציב הנדרש. אז טוב, על פניו, למשרד החינוך אין את התקציב הזה?
דודו לוי
התקציב של משרד החינוך מתוכנן לא ל- 240,000 שקל, לכל שקל. זה אומר שאם לוקחים 240,000 שקל עכשיו למתן הליווי הזה, ואנחנו לא מתוקצבים ספציפית מהאוצר לעניין הזה, זה אומר שצריכים לקחת את זה ממקום אחר במשרד.
היו"ר עינת וילף
אורי, התייחסותך? משרד האוצר.
אורי שמרת
קודם כל, כל שקל שמתוקצב למקום כלשהו, כמובן יורד ממקום אחר, לא רק במשרד החינוך, גם באוצר, חברים. אם נותנים עכשיו כסף לעוד סייעת בגן, אז ייתנו פחות כסף לבריאות, לרווחה או לתשתיות. אז כמובן שכל שקל בתקציב המדינה מיועד למטרה כלשהי. עכשיו, כמו שדודו אומר, ליווי כיום יש רק בחינוך המיוחד, אין בחינוך הרגיל בכלל, אגב, תקציב הליווי התחיל בתחילת שנות ה- 90 ודודי, תקן אותי אם אני טועה, בסביבות ה- 11 מיליון שקלים?
דודו לוי
בדיוק.
אורי שמרת
היום הוא מגיע ל- 160 מיליון שקלים, רק שהנוכחים באולם יבינו את הגידול האקספוננסיאלי בתקציב הזה והוא באמת ניתן רק ללקויות הקשות בחינוך המיוחד. כשאני אומר לקויות קשות, אני, אם אינני טועה, זה אפילו עיוורים וחרשים לא נחשבים לקויות קשות בעניין הזה, זה באמת כאשר המוצר הזה הוא מוצר הכרחי לילד שיש לו פיגור שכלי קשה להגיע לבית-הספר, אז הוא מקבל ליווי. זה לא שעכשיו כל נער בחינוך המיוחד מקבל את זה. זה באמת מוצר שמגיע לילדים מהספקטרום הקשה ביותר.
היו"ר עינת וילף
ועדיין-?
אורי שמרת
לעניין הספציפי. לעניין הספציפי, אנחנו לא חושבים שזה נכון להכניס את נושא הליווי לחינוך הרגיל בכללותו או למועצה אזורית כלשהי. היום אומרים שער הנגב, מחר יש טילים גם באשדוד, בבאר-שבע, ומחרתיים גם בתל-אביב ואנחנו יודעים את המצב הביטחוני בישראל. אנחנו יודעים אותו. בשנות ה- 90, היה פה גם אוטובוסים שהתפוצצו חדשות לבקרים וגם אז לא היה מלווה לאוטובוס של הילדים והי המסוכן להסתובב בקניון. היום ברוך השם המצב הרבה יותר טוב, אני לא חושב שזה נכון, המשרד שלי, לא חושב שזה נכון להכניס ליווי לחינוך הרגיל.
יחד עם זאת, במידה ומשרד החינוך יחליט, כמו שהחליט בשנה הקודמת, שהוא מעוניין להקצות מתקציבו לטובת הנושא, אנחנו לא נתנגד. זה כן סכום שהוא יודע להתמודד אתו. בואו נגיד את זה ככה. לא צריך על כל סכום ללכת לאוצר. אנחנו כן חוששים כאן מהשלכות רוחב.
היו"ר עינת וילף
לא צריך להגזים. בכינון ישיר אין הרבה, תראה. נכון, מצב ביטחוני יש.
אורי שמרת
היום זה כינון ישיר ומחר זה טילים על באר-שבע. מחר ראש עיריית אשדוד יגיד – אני שובת. אלא אם כן אקבל ליווי, כמו שער הנגב. מה נגיד לו? וייפול טיל בדיוק על אוטובוס. אז מחר כל הארץ תהיה מלווה. זה יכול לקרות, זה לא שזה.
היו"ר עינת וילף
הכל יכול לקרות.
אורי שמרת
לא, זה לא תסריט הזוי.
היו"ר עינת וילף
כל אסון יכול לקרות. אבל אני עדיין חושבת שמדובר כאן במקרה שהוא הרבה יותר ייחודי, כי זה ממש יום יום, שעה שעה, זה אפילו לא סבבים. כלומר, מדובר ביום יום, שעה שעה, שהאוטובוסים יכולים להיות מטווחים. כלומר, זה לא מצב שאפילו אתה יכול להגיד סבב ואז אפשר גם לשבות לכמה ימים. אנחנו נמצאים במצב שבאוטובוסים האלה, הילדים נמצאים בסיטואציה שהיא ממש בכינון ישיר.
אורי שמרת
ואם יהיה מלווה, אז הוא יוכל לעזור להם מול הכינון הישיר? אם מישהו יירו בו, יירו בו, גם במלווה אפשר לירות. יש ערך מוסף למלווה, אף אחד לא מטיל ספק בו.
היו"ר עינת וילף
אתה לא יכול להתכחש.
אורי שמרת
אנחנו לא חושבים שזה נכון. לא חושבים שזה נכון. מחר, היום יהיה מלווה בשער הנגב, בחינוך הרגיל, מחר כולם ידרשו את זה ואגב, גם בצדק.
היו"ר עינת וילף
אני חושבת שלא. אני חושבת שכן יש כאן מקרה ייחודי, אבל בבקשה.
איתי לביא
אני יושב-ראש פורום הורים. אני רוצה להתייחס לכמה דברים שנאמרים כאן. המצב הוא ייחודי ומצב יכול להתפתח בארץ לכל שינוי ולכל מקום ואתה צודק בדבריך. יחד עם זאת, אנחנו פה במשך 12 שנה עשויים בסיטואציה שהיא באמת ייחודית, ייחודית לאזור שלנו. סיטואציה שעפות רקטות וטילים ופצצות מרגמה ולעתים, כמו שקרה לפני שבועיים, ירי מנשק קל שאולי לא מכוון בדיוק למכונית ותחנת דלק, אבל הוא פוגע כי אף אחד לא מכוון בצורה מדויקת. ואנחנו צפויים, ואנחנו נמצאים במצבים שהם יום-יומיים, שאוטובוס יוצא מקיבוץ, אומרים לו – עצור, יש התראה לחדירה, שנה מסלול, סע לפה, סע לשם, עמוד שלוש שעות, אל תזוז. באוטובוס הזה יש נהג ו- 50 ילדים. הנהג הוא לא זה שצריך לטפל בסיטואציה הזאת. אנחנו נמצאים במצב שהיה ביום שישי האחרון שני אוטובוסים, היו בפעילות במתנ"ס. היתה התראה להימצא 15 שניות ממרחב מוגן, ולהתרחק מהיישובים שהם עשרה קילומטר מגבול עזה. שני האוטובוסים האלה חיפשו מקום לעשות את הפעילות. יצאו מהמתנ"ס, התקשרו אלי, אני נמצא בקיבוץ יותר מרוחק, סידרנו מקום, הדברים האלה הם יום-יומיים. אוטובוס יוצא מבית-ספר, יש התראה, הוא נשאר בבית-הספר שעתיים, שלוש שעות. מי צריך לטפל? המורים נסעו הביתה.
אנחנו ניסינו לעשות, ליזום ליווי מכל סוג שהוא שיכול להיות קיים או שהיה קיים. ניסינו הורים מתנדבים, ניסינו פנסיונרים, ניסינו סטודנטים מספיר בתשלום, ניסינו ילדים, נערים ב- י"א, י"ב, שיודעים תרומה לקהילה, הכל היה בשלבי הכנה ונטרף ברגע שפגע טיל קורנט באוטובוס. נטרף. לא ילד ב-י"א או י"ב ייקח אחריות, לא פנסיונר ייקח אחריות, לא סטודנט בספיר ייקח אחריות. פה צריך מישהו שעבר הכשרה, שיודע שברגע שיש תרחיש כלשהו, ויש ארבעה תרחישים ביום, הוא יודע בדיוק מה לעשות וזה לא התפקיד של הנהג. חס וחלילה. ואנחנו נמצאים במקום כזה שצריך תשובה היום. יכול להיות שמחר יבוא שלום עם החמאס, יכול להיות שמחרתיים יעופו טילים על אשדוד ועל באר-שבע וגם באר-שבע ואשדוד ירצו ליווי. ואז ישבו משרד החינוך ומשרד האוצר ויגידו כמו שאתה אומר – אנחנו נוריד 50,000, 100,000, 300,000, 200 מיליון מ-א', ב', ג', ונקציב היום לליווי, כי היום ליווי זה הדבר החשוב ביותר, זה סדר העדיפות.

סדר העדיפות של ההורים של שער הנגב ושל המועצה האזורית שער הנגב, ששולחים את הילדים כל יום בכביש שהוא מסוכן, הוא שיהיה מלווה מבוגר שידע איך להגיב לתרחישים לא צפויים. ואף אחד מאיתנו לא מדבר על פגיעה ישירה באוטובוס. בוודאי שלא. בשום פנים ואופן. זה אף אחד לא יוכל לעזור, גם לא אוטובוסים ממוגנים, ש... רצה לשלוח לנו, שהם מלכודת מוות. לא, אנחנו לא רוצים את זה. אנחנו מדברים על התרחישים היום-יומיים שקורים. נתתי דוגמה מיום שישי האחרון, שתי דוגמאות, שאנשים היו צריכים לברוח, כי שני אוטובוסים של פעילות נערים היו צריכים לצאת כי היה פתאום איזה שהוא תרחיש, איזה שהיא כוננות. ואנחנו לא רוצים לשלוח את הילדים שלנו רק עם נהג. ומדובר בתקציב שהוא לא איום ונורא, אני רואה בעיתונים 300 מיליון לפה, 100 מיליון לפה, אני היום רק פתחתי עיתון וקראתי משרד האוצר יתקצב איזה 100 מיליון, אני אפילו לא רוצה לדעת, דברים שהם לדעתי קצת הזויים, אבל אני לא מתערב בשיקולים פוליטיים. שאנחנו מבקשים 240,000 שקל לדברי דודו לוי, העלות האמיתית שיגיד לכם יואב שהוא חשב בקריאה שעלה בשנה שעברה זה 320,000 שקל, כרגע אני אל מדבר על העלויות. אנחנו רוצים, ההורים, שעל האוטובוס יהיה מלווה מבוגר פעמיים ביום – בהסעה לבית-הספר ובהסעה חזרה מבית-הספר וזה לא בקשה בשמיים. זו בקשה הגיונית ופשוטה ביותר.
היו"ר עינת וילף
משרד הביטחון, אני אשמח להתייחס על, אתם אגב, דבר כזה, פועלים בנושא? יכולים לתת מלווים מצדכם?
סא"ל תומר תבור
בוא נגיד ככה. אני מפיקוד הדרום, ראש ענף להב. אנחנו לא מתנגדים לליווי של מבוגרים באוטובוס.
היו"ר עינת וילף
אף אחד לא מתנגד. זה לא הבעיה.
אורי שמרת
גם אם זה מתקציבכם? אם אפשר לשאול-? שאלה לגיטימית.
סא"ל תומר תבור
עם כל הכבוד – לא.
אורי שמרת
לא, אני שואל.
סא"ל תומר תבור
לא. לא מתקציבנו.
אורי שמרת
בסדר.
סא"ל תומר תבור
מי שיודע, כשמבצעים הגנה, כי זה מה שכרגע פיקוד הדרום עושה במרחב, תמיד יש לך חוסר של כוח אדם, תמיד רוצה יותר. ואני לא חושב שזה נכון להוציא כרגע בט"שית, כדי לתת ליווי לאוטובוס. זו עמדתי המקצועית.
היו"ר עינת וילף
מה לגבי חיילים?
סא"ל תומר תבור
חיילים זה על בט"שית. אני לא חושבת שלקחת.
איתי לביא
זה באוטובוס, בתוך האוטובוס.
סא"ל תומר תבור
אני לא חושב שזה נכון לקחת חיילים מחטיבה 84, שאמורים לתת הגנה לאורך הגבול, אם זה בסיני או לאורך הגבול של סיני או לאורך גבול רצועת עזה, לשים אותם על אוטובוסים. זה לא התפקיד, כרגע. בהגנה נותנים הגנה מרחבית. על המרחב.

אני לא נותן ספציפית, מה שנקרא מענה, לחדירה, או ספציפית מענה לירי שטוח מסלול או ספציפי לירי תלול מסלול או ירי נ"ט. כשאני עושה הגנה, אני נותן להכל. כלומר, אני לא יכול להגיד – תשמע, OK, אני שם את החייל, אז הוא ייתן כרגע מענה על הכל, לא. אני צריך לעשות מכלול רחב של מכשול, הגנה, תצפית, מכ"מ, חייל, סיור, סיור עומק, כיתות כוננות, כאלה ואחרות, לטובת הגנה על היישוב.
היו"ר עינת וילף
עדיין, אני חייבת להגיד, אני כל הזמן מקשיבה לדברים שנאמרים כאן, גם על-ידי משרד החינוך, גם על-ידי משרד האוצר, גם על-ידי משרד הביטחון. מדובר כאן ב- 300,000 שקלים, זה פשוט לא יאומן, זה, אלה מספרים קטנטנים בתקציבים, ודאי של שני המשרדים שלכם, שהם שני המשרדים עם התקציב הכי גדול במדינת ישראל ועם כל הכבוד, גם באוצר זה טעות עיגול. כלומר, אם יש כסף לאוניברסיטה חדשה פתאום ויש כסף להעביר דברים ויש שלל דברים, לא מדובר, אין השלכות רוחב, אין כאן, יש כאן מקרה ייחודי, צריך לפתור את בעיית שנת הלימודים תשע"ג, תפתרו אותה, אם צריך, תדבר עם משרד החינוך שהם ייתנו 100,000 והם ייתנו 100,000 ואתם תתנו 100,000 אבל אלה סכומים פשוט, זה בדיחה.
דודו לוי
סליחה, זה מדובר כרגע רק על שער הנגב, יש עוד מועצות שבהחלט יכול להיות, בעוטף עזה, שהן גם יבקשו את אותו דבר.
אורי שמרת
ואת חייבת לתת להם.
היו"ר עינת וילף
מה?
דודו לוי
אם הם יבקשו נצטרך לתת גם להם.
אורי שמרת
תהיי מחויבת לתת להם.
דודו לוי
אי-אפשר יהיה לתת לשער הנגב ולא לתת לשדות נגב ולא לתת לאשכול ולא לתת לחוף אשקלון.
היו"ר עינת וילף
צריך באמת מדובר בכמה יישובים שנמצאים, האוטובוסים שלהם עוברים ליד הגבול. לא צריך להתפרע לכיוון השני. מדובר על אוטובוסים, אפשר להגדיר את זה, כמו שידעו להגדיר טוב מיגונים לעד קילומטר פה ועד קילומטר פה, אפשר להגדיר אוטובוסים שעוברים בטווח שהמסלול שלהם עובר בטווח מסוים מהגדר. לא צריך, אפשר, ואז אין שום השלכות רוחב. מגדירים את הטווח מהגדר של האוטובוסים, התקציב סגור, הוא לא מתפרש וזה הולך לשם. ברור שתמיד יהיו לחצים לעוד, אבל באמת שאני חושבת שמדובר כאן בסכום קטנטן ובקשה סבירה לחלוטין ובתקציבים של כולכם זה באמת אפילו טעות עיגול.
עוד מישהו מבקש להתייחס?
יואב גלובוצקי
אני חשב מחלקת החינוך בשער הנגב. אני מקריא פה מייל שקיבלתי הבוקר, 8:32, נשמע צבע אדום בנחל עוז ופיצוץ. הנושא בבדיקה. אחרי זה ב- 8:47 – בהמשך להודעה קודמת, נפילה מחוץ לנחל עוז. אין נפגעים. הדבר הזה הוא יום-יומי.
היו"ר עינת וילף
כן, ברור.
יואב גלובוצקי
הוא חוזר על עצמו, זה הולך בגלים, הקסאם שנפל היה יכול ליפול ליד אוטובוס. לא חל שום שינוי. אם בתשע"ב ראו לנכון לתת לנו את הכסף הזה, אני חושב שאין שום סיבה שהשנה לא ייתנו את הכסף. עכשיו אני אכנס קצת לעניינים מספריים. כל עלות הליווי שלנו בתשע"ב הסתכמה ב- 330,000 שקל, שמתוך זה, המשרד בהתחלה התכוון לממן שבעה מלווים, שזה כ- 135,000 שקל, ואז הפער למימון המועצה וההורים שמשתתפים בעלויות האלה היה כ- 190,000 שקל. לאחרונה התקבל אישור על 12 קווים, במצב כזה משרד החינוך מממן 230,000 שקל ועדיין הרשות משתתפת ב- 95,000 שקל. זאת אומרת, אנחנו לא מבקשים את כל החבילה ממשרד החינוך והאוצר. הרשות המקומית גם משתתפת ודודו, עם כל הכבוד, בשנים האחרונות הכנסתם מערכת הסעות, חסכתם שם המון המון כספים, בבקשה, את הכספים שחסכתם שם, תנו למקרים המיוחדים האלה. תודה.
היו"ר עינת וילף
עוד מישהו מבקש להתייחס?
דודו לוי
רק הערה קטנה אחת שאם הרשות מעוניינת שנביא את זה לוועדת ההסעות העליונה, אז היא צריכה להגיש בקשה חדשה לתשע"ג ולהביא את המלצת הצבא לנושא הזה.
היו"ר עינת וילף
הגשתם בקשה?
יואב גלובוצקי
רק בשבוע שעבר התקבל מכתב.
היו"ר עינת וילף
אז בואו נעשה ככה. תגישו את הבקשה בהקדם, אני מבקשת שהיא תידון ללא דיחוי בוועדת ההסעות העליונה, מבקשת לתת להם את האישור בהקדם ולא, שלא ייעצר שום דבר. מבקשת מהאוצר להתגייס ככל הניתן ולהביא את הסיפור הזה לפיתרון מהיר באמת, זה דבר ראוי, נכון, ייחודי, נקודתי, לתשע"ג לאוטובוסים שנמצאים במסלולים שעוברים ליד הגדר, לא צריך להרחיב את זה מעבר לזה. אפשר למצוא את התקציב, זה לשנה הקרובה, אני לא מדברת כאן לשנים, נבדוק בכל פעם את המצב, אין כאן מטרה להיכנס לדברים ארוכי טווח ודאי שאין עניין שהמצב יימשך ולכן אני מבקשת לדון בזה, להגיש את הבקשה, לאשר, לדון בהקדם ולמצוא את הפיתרון. ומרגע שהוגשה הבקשה תשלחו עותק גם לוועדה אלינו. אני מבקשת שתודיעו לי כשזה נדון במשרד החינוך ואני מאוד מבקשת למצוא את הפיתרון כדי שאני לא אצטרך שוב לקיים דיון בנושא הזה. תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:30.>

קוד המקור של הנתונים