ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 10/07/2012

חוק המתווכים במקרקעין (תיקון מס' 7), התשע"ב-2012

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הכלכלה
10/07/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי









*
<פרוטוקול מס' 910>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, כ' בתמוז התשע"ב (10 ביולי 2012), שעה 9:30
סדר היום
<הצעת חוק המתווכים במקרקעין (תיקון מס' 7) (דין משמעתי ותיקונים שונים), התש"ע-2010>
נכחו
חברי הוועדה: חמד עמאר – היו"ר
מוזמנים
>
מורן רוזנבלום - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אתי מויאל - רשמת המתווכים, משרד המשפטים

הילה דוידוביץ -בלומנטל - עו"ד, משרד המשפטים

אילן אליהו - סגן רשם הקבלנים, משרד הבינוי והשיכון

עומר אוגולניק - חבר חטיבה, איגוד לשכות המסחר

ניסים הדס - חבר חטיבה, איגוד לשכות המסחר

ענבר חן-מאירי - עו"ד, איגוד לשכות המסחר

בני לובל - חבר, לשכת המסחר תל-אביב והמרכז, איגוד לשכות המסחר

יאיר לוי - יו"ר חטיבה, איגוד לשכות המסחר

תמיר מרדכי - חבר חטיבה, איגוד לשכות המסחר

יצחק לוי - סגן יושב ראש, לשכת המתווכים במקרקעין

רוני חיים - יועץ משפטי, לשכת המתווכים במקרקעין
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית פרלמנטרית
יפעת קדם
<הצעת חוק המתווכים במקרקעין (תיקון מס' 7) (דין משמעתי ותיקונים שונים), התש"ע-2010>
היו"ר חמד עמאר
בוקר טוב לכולם, אני פותח את ישיבת ועדת הכלכלה בנושא הצעת חוק המתווכים במקרקעין (תיקון מס' 7), התשע"ב -2012. בקשה לדיון מחדש של ממלא מקום שר המשפטים, חבר הכנסת בני בגין. אני מבקש ממשרד המשפטים להציג את הנושא.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
ביקשנו את הדיון מחדש בעקבות הסעיף שנקבע בשעתו בדיון שלפיו השר יהיה חייב בתוך 4 חודשים לקבוע הוראות לעניין פרסום מי שרישיונו בוטל לפי סעיף 5(ב) לחוק. לגבי ההסדרה הזאת, ככל שהיא תיקבע באינטרנט, קבענו הוראות. ההסדרה הזאת נקבעה לאחר שבשל טעות חשבנו שכיום לא קיימת שום הסדרה לעניין אופן הפרסום של מי שרישיונו בוטל או הותלה. לא שמנו לב לתקנה 11(ג) בתקנות המתווכים במקרקעין, שקובעת כבר היום ששמות ומספרי הזיהוי של מי שרישיונו מותלה או נשלל יפורסמו על ידי הרשם בהודעה ברשומות. המשמעות שכבר היום יש הסדרה לעניין הפרסום כאמור. אנחנו מבקשים לא לכבול בפרק זמן של 4 חודשים את השר להביא תקנות בעניין, כיוון שכבר קיימת תקנה.
היו"ר חמד עמאר
קיימות תקנות. האם יש פרסום של השמות או אין פרסום? אם קיימות תקנות, למה צריכים לבוא ולהעלות את הנושא הזה בישיבה? אם קיימות תקנות, זה מפורסם והכל, למה אתם מעלים את זה בכלל?
הילה דוידוביץ -בלומנטל
כי בשל טעות אנחנו לא..
היו"ר חמד עמאר
קראתי את המכתב של השר.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
בשל טעות לא העלינו בשעתו את תקנה 11(ג) שנפלה מעינינו. ראינו שיש צורך והוסכם כאן בוועדה לקבוע מטעמים של אזהרת הציבור הוראות לעניין הפרסום. לאחר הדיון גילינו שקיימת תקנה 11(ג), לכן ההסמכה באופן שהיא מנוסחת - בפרט העניין של ה-4 חודשים - מתייתרת במובן..
איתי עצמון
מה הפרטים שניתן היום לפרסם ברשומות לפי אותה תקנה שהזכרת?
הילה דוידוביץ -בלומנטל
שמות ומספרי הזיהוי לגבי כך שרישיונו מותלה או נשלל.
היו"ר חמד עמאר
זה מה שביקשתם בתקנה החדשה?
הילה דוידוביץ -בלומנטל
החוק קבע משהו כללי. הוא קבע שהשר תוך 4 חודשים יביא תקנות לעניין הפרסום של ביטול הרישיונות, כאשר אם הן יהיו לאינטרנט יהיה כך וכך וכך. כבר היום יש הסדרה, לכן ההסמכה הזאת של תוך 4 חודשים..
היו"ר חמד עמאר
מה אתם מבקשים? האם למחוק את התקנה או לתת הארכה?
הילה דוידוביץ -בלומנטל
מה שביקשנו זה לא להגביל בזמן את השר, זאת אומרת ככל..
היו"ר חמד עמאר
אתה לא יכול להתקין תקנה בלי לתת זמן לשר.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
מה שאני מבקשת זה לשמר את המצב המשפטי הקיים היום.
איתי עצמון
עד מתי?
הילה דוידוביץ -בלומנטל
שהפרסום ייעשה ברשומות. ככל שהשר ירצה לשנות את אופן הפרסום היום, לרבות לעניין האינטרנט, הוא יביא תקנות באישור ועדת הכלכלה.
היו"ר חמד עמאר
כמה זמן לוקח לשר להתקין את התקנות החדשות?
מורן רוזנבלום
אנחנו מדברים כאן על סוגיה שהיא הרבה יותר מורכבת. כרגע הפרסום מתבצע ברשומות. הרשומות הועלו לפני מספר שנים לאתר האינטרנט. יש דברי חקיקה רבים ומרובים שקובעים גם הם פרסומים של פרטים מסוימים אודות אנשים.
היו"ר חמד עמאר
הם נמצאים באינטרנט.
מורן רוזנבלום
זה תהליך ארוך וכולל. זה לא רלוונטי דווקא לעניין המתווכים. זה עניין שהוא מאוד כללי. זה עניין שאנחנו מעוניינים לבחון אותו. מכיוון שהוא גדול ומשמעותי לא היינו רוצים להתחייב בזמן.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
תוך הדגשה שמבחינתנו רשומות זה רשומות. ההחלטה של פרסום הרשומות באינטרנט היא החלטה רוחבית. לא כתוב כאן שהרשומות יפורסמו באינטרנט. יש החלטה, שאני לא יודעת איפה היא מעוגנת, שכל הרשומות עולות לאתר האינטרנט. יש חוקים שונים שמציינים פרסומים בנושאים שונים ברשומות.
איתי עצמון
זה פרסום שעלול לפגוע באותם אנשים. יש לכך השלכות על השם הטוב, על הפרטיות. זה יכול לפגוע בזכות של אותם מתווכים לעיסוק. הוועדה חשבה שראוי שיהיה סעיף מפורש, מפורט שמתאים ל-2012, לא לעשור הקודם.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
אנחנו מקבלים את זה שסעיף ההסמכה יישאר, בלי לכבול את השר בלוח זמנים.
איתי עצמון
בתקנה שהזכרתם, אם לא נקבע איזה שהוא סד זמנים, יהיה כתוב פרסום ברשומות של שמות ומספרי זיהוי. אני לא בטוח שפרסום ברשומות הוא באמת רלוונטי או מתייחס לאזהרת הציבור. אני לא בטוח שראוי לפרסם מספרי תעודות זהות, מה גם שניתן לאחזר אחר כך באמצעות הרשומות באינטרנט את השמות. זה עלול לרדוף אדם מעתה ועד עולם. הוועדה חשבה שראוי שיהיה סעיף הסמכה מפורש ומפורט, שיהיה איזה שהוא דד ליין לקביעת הסדר חדש ומעודכן שלוקח בחשבון את אזהרת הציבור ואת ההגנה על השם הטוב ועל הפרטיות של המתווכים במקרקעין. אני מציע ליושב-ראש לקבוע איזה שהוא סד זמנים. תגידו כמה זמן נדרש לכם להיערך.
היו"ר חמד עמאר
ברגע שעוברים 4 חודשים אני מוכן לבוא ולהאריך את הזמן. לבוא ולהגיד שהשר יחליט מתי שהוא רוצה לפרסם תקנות.. אנחנו מחוקקים חוק. החוק הוא משנת 2012. לא נחזור אחורה לתקנות הישנות ולפרסום הישן. אני לא יודע אם מותר היום לפרסם תעודות זהות ברבים. תנו לי את הזמן שאתם חושבים שאתם יכולים להתקין את התקנה. בוא נחשוב ביחד אם הזמן הזה מתאים.
קריאה
זה לא מדויק. אין תעודות זהות.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
הנושא הזה של פרסום הרשומות שעולה לאינטרנט הוא כאמור נושא מאוד רחב. התחילה איזו שהיא בחינה במשרד המשפטים שבוחנת את השינויים שנדרשים בחוקים השונים, בשים לב לזה שבחוקים שונים כשאומרים רשומות המשמעות היא שהרשומות מפורסמות באינטרנט. הם בוחנים מה התיקונים שצריכים לעשות באותם חוקים. בשעתו כשכתבו רשומות רשמו רשומות נייר. במהלך השנים הייתה התקדמות טכנולוגית והתקבלה החלטה שהרשומות יעלו לאינטרנט. השאלה הזאת מבחינה טכנולוגית לא פשוטה, כי היום, בכפוף לדיני הפרטיות, יודעים שהפרסום באינטרנט צריך להיות בצורה מסוימת. לא מספיק להגיד..
היו"ר חמד עמאר
לכן אנחנו רוצים להתקין תקנות חדשות.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
זה לא שתוך חודש, חודשיים, שלושה..
היו"ר חמד עמאר
נתתי לך חופשיות. תגידי לי כמה זמן אתם צריכים כדי להביא לכאן תקנות שנאשר. אם לא 4 חודשים, תגידי 6 חודשים, 8 חודשים, 9 חודשים, שנה. תגידי לי כמה זמן צריך כדי שיהיה חוק כמו שצריך בשנת 2012, 2013.
מורן רוזנבלום
כרגע הפרסום באינטרנט לא נגזר בהכרח מהתקנות. כרגע הרשומות מפורסמות באינטרנט, אבל מחר יכול להיות שהן לא תהיינה מפורסמות באינטרנט. חשוב לנו שיובהר כאן שהקשר בין הפרסום באינטרנט לרשומות לא הכרחי. אנחנו יכולים לבוא ולהתחייב על קביעת תקנות שלפיהן לא יפורסמו מספרי הזהות, כי אנחנו מבינים שיש בכך בעייתיות. יחד עם זאת, קביעת הסדר כולל ומקיף לגבי כל דבר חקיקה..
היו"ר חמד עמאר
כמה זמן?
מורן רוזנבלום
לגבי הורדת מספרי הזהות אנחנו יכולים להתחייב לשנה וחצי.
היו"ר חמד עמאר
תקנות שנה וחצי?
אתי מויאל
אני חייבת להגיד שהיום זה מפורסם ללא תעודת זהות.
היו"ר חמד עמאר
אם היום זה מפורסם, למה אני צריך שנה וחצי בשביל לקבוע שזה יהיה בלי מספרי תעודות זהות?
הילה דוידוביץ -בלומנטל
כי הנושא הוא לא רק תעודות זהות, הנושא הוא גם מבחינת האפשרות לאחזר את זה, מבחינת האפשרות למחוק את זה כאשר המידע הזה כבר לא נכון.
היו"ר חמד עמאר
לכן אני צריך כמה שיותר מהר את התקנות. ב-4 חודשים אמרתם שלא תספיקו, אבל שנה וחצי, 18 חודשים?
הילה דוידוביץ -בלומנטל
הנושא של כל הפרסום ברשומות הוא לא בידיי, הוא מופקד אצל רפרנטים אחרים במשרד. לפי מה שהתרשמנו - דיברנו לפני הדיון - אנחנו ממש לא יכולים להבטיח פרק זמן קצר של שנה.
היו"ר חמד עמאר
בוא נלך על המתווה של שנה, כאשר באישור הוועדה תהיה עוד חצי שנה. כך זה יצא שנה וחצי.
מורן רוזנבלום
אני רוצה להבהיר למה נועדה השנה. יש שתי אופציות. אופציה אחת שנלך לתקנות ונגיד את מה שקורה עכשיו בפועל – זה גם מה שהרשמת הסבירה - כלומר שלא יפורסמו מספרי תעודות הזהות.
לאה ורון
כפי שגברת מויאל אומרת, הם גם היום אינם מפורסמים.
איתי עצמון
למרות שהתקנה קובעת שכן מפרסמים.
מורן רוזנבלום
בתקנה כתוב שהם כן מפורסמים.
אתי מויאל
על פי חוות הדעת של היועץ המשפטי לא מפרסמים תעודות זהות בגלל חוק הגנת הפרטיות.
היו"ר חמד עמאר
זה בניגוד לתקנות שקיימות היום.
איתי עצמון
לכן הוועדה רצתה הסדר חדש. זאת אחת הסיבות.
היו"ר חמד עמאר
מה שהצעתי זה שנה. אם תראו שאפילו כשעבדתם 24 שעות ביממה לא הספקתם בשנה לגמור את זה, תחזרו אלינו בעוד שנה וניתן לכם עוד חצי שנה.
איתי עצמון
זה גם שנה מיום התחילה, כלומר עד שהחוק יעבור ועד שהוא יפורסם ברשומות. זה לא שנה ממועד הדיון עכשיו.
היו"ר חמד עמאר
זה יותר משנה.
מורן רוזנבלום
אנחנו מסכימים לגבי ההורדה של מספר תעודת הזהות, אבל יש את הסוגיה הגדולה יותר של איך אנחנו בסופו של דבר..
היו"ר חמד עמאר
כדי לתקן בתקנה שזה יהיה בלי תעודת זהות זה עניין של..
מורן רוזנבלום
זה עניין שהוא קצר.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
הוועדה דיברה בשעתו על אחזור ועל דברים נוספים.
היו"ר חמד עמאר
בשביל זה אני נותן לכם שנה.
איתי עצמון
הסעיף המסמיך לא מחייב פרסום באינטרנט. הסעיף המסמיך אומר שנקבעו הוראות לעניין פרסום באינטרנט לגבי פרסום פרטי מתווכים במקרקעין שרישיונם בוטל ובכלל זה שמותיהם, ייקבעו תקופת הפרסום והדרכים כדי למנוע את העיון באותם פרטים לאחר שתמה התקופה.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
השאלה אם המצב המשפטי הקיים שבו הרשם מפרסם ברשומות – נניח ונתקן את תעודת הזהות, רק נכתוב במקום זה במפורש את מספר הרישיון - יספק את רצון הוועדה. אני זוכרת שבשעתו דיברו על מובנים נוספים חוץ מתעודת הזהות. זה תיקון שהוא די פשוט. אנחנו יכולים תוך כמה ימים להשמיט את מספר תעודת הזהות ובמקום לכתוב..
איתי עצמון
איך שהסעיף המסמיך נוסח והוחלט בוועדה אין חובה לקבוע פרסום באינטרנט. משהוחלט על פרסום באינטרנט הוועדה רצתה שיינתן מענה לשמירה על הפרטיות ועל השם הטוב של המתווכים. על זה דובר.
מורן רוזנבלום
אנחנו מסכימים שהוראה מפורשת לגבי הפרסום באינטרנט – לא של הרשומות באינטרנט – יהיה מלווה בהוראות מקבילות כלשהן. לצורך זה לא היינו רוצים להתחייב בזמן. זה שונה מהעניין של הורדת תעודות הזהות. הורדת תעודות הזהות זה משהו שאנחנו כן יכולים להתחייב עליו בפרק זמן שהוא קצר יותר.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
יש פה משהו שלא הבנתי.
היו"ר חמד עמאר
אנחנו רצינו לעשות תקנות חדשות שמתאימות לשנת 2012,2013, לא לחזור אחורה לתקנות שקיימות. זה חוק חדש.
איתי עצמון
אדוני רוצה שתהיה חובה לפרסם פרטים באינטרנט?
היו"ר חמד עמאר
הסעיף הסמיך את השר.
איתי עצמון
אני אקרא את הסעיף כפי שאושר בדיון הקודם. "השר, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, יקבע הוראות לעניין פרסום או העמדה לעיון הציבור של ביטול רישיונות לפי סעיף קטן (ב)", שזה הסעיף שמסמיך את הרשם לבטל רישיונות. "נקבעו הוראות כאמור באותן תקנות לעניין פרסום באינטרנט של הפרטים האלה ובכלל זה שמות המתווכים, ייקבעו תקופת הפרסום והדרכים כדי למנוע ככל הניתן את העיון בפרטי המתווכים במקרקעין לאחר שחלפה תקופת הפרסום". הסעיף המסמיך כפי שנוסח אז לא מחייב פרסום באינטרנט. השאלה אם הכוונה שתהיה חובה לפרסם באינטרנט.
היו"ר חמד עמאר
דיברתם על כך שאתם רוצים פרסום באינטרנט?
מורן רוזנבלום
אנחנו דיברנו על פרסום ברשומות.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
אנחנו רוצים לשמור את המצב הקיים היום.
היו"ר חמד עמאר
הפרסום באינטרנט חשוב. לכל אחד יש נגישות לאינטרנט. כל ילד יכול לעשות את זה. אני זוכר שראיתם לנכון להגיד שצריך פרסום באינטרנט.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
כי חשבנו שלא קיים שום הסדר. המצב שהיה לנגד עינינו בשעתו שלא קיים שום הסדר ולכאורה אין שום דרך לפרסם את שמו של מי שרישיונו בוטל. משגילינו שזה ברשומות – אפשר להתווכח אם רשומות זה מיושן, לא מיושן..
היו"ר חמד עמאר
לכן אמרתם שאתם לא רוצים 4 חודשים ולא רוצים להתקין תקנות חדשות.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
ככל שהשר ירצה לשנות..
היו"ר חמד עמאר
עכשיו ביקשת שנה וחצי כדי לעשות..
הילה דוידוביץ -בלומנטל
זה משהו שהוא מאוד קשה לי. אם הכוונה היא רק לגבי תעודת זהות אני יכולה לעשות את זה בפרק זמן מאוד מאוד קצר.
היו"ר חמד עמאר
חשוב לי מאוד שיהיה גם פרסום באינטרנט.
איתי עצמון
בתיקון לסעיף 5 לחוק נצטרך לשנות את הנוסח.
היו"ר חמד עמאר
כן. צריך שיהיה פרסום באינטרנט. אתם לא רואים לנכון שיהיה פרסום באינטרנט?
הילה דוידוביץ -בלומנטל
יש פרסום ברשומות.
היו"ר חמד עמאר
למי יש היום נגישות לרשומות? האנשים היום מסתכלים יותר באינטרנט, רוצים לפתוח את האינטרנט כדי לבדוק.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
בגלל זה העבירו את הרשומות לאינטרנט. אני מניחה שאחד הרציונאליים היה שהרשומות יעברו לאינטרנט, כי אף אחד לא ניגש לספרים ומפשפש ברשימות. אני מניחה שבגלל זה העלו אותן לאינטרנט.
היו"ר חמד עמאר
אתם לא רוצים פרסום באינטרנט?
הילה דוידוביץ -בלומנטל
אנחנו רוצים פרסום בצורה נפרדת באתר של הרשם. זה משהו שכרוך בשאלות טכנולוגיות.
מורן רוזנבלום
לא בטוח שזה דבר נכון בגלל אפשרויות האחזור, בגלל זה שאנחנו לא מחויבים לזה שאתר אחר, למשל, ייקח את הרישום ויעתיק אותו. אנחנו כן חושבים שככל שמדובר..
היו"ר חמד עמאר
איך זה בלשכת עורכי הדין?
רוני חיים
גם את הרשומות אפשר להעתיק מאתר לאתר אם הן ממילא באינטרנט.
מורן רוזנבלום
נכון, לכן זה משהו שדורש עבודה מאוד מאוד רצינית.
היו"ר חמד עמאר
אמרת שאת צריכה שנה וחצי.
מורן רוזנבלום
מה שאמרתי הוא שהורדת מספרי תעודות הזהות זה משהו שאנחנו מוכנים להתחייב לו בזמן קצר. לגבי הסוגיה הרוחבית יותר אנחנו מסכימים לקבוע שככל שהשר יקבע הוראות לגבי הפרסום באינטרנט כך תהיינה הוראות מקבילות. אנחנו לא יכולים להגיד את אותו הדבר לגבי פרסום ברשומות, כי יש כאן שאלה בדומה לפרסום פסק דין על ידי אתר משפטי, לאו דווקא המדינה. אנחנו צריכים לחשוב איך אנחנו יכולים לפתור את העניין כך שגם לנו תהיה איזו שהיא אחיזה.
היו"ר חמד עמאר
כמה זמן אתם צריכים בשביל לפתור את העניין?
מורן רוזנבלום
אני לא חושבת שהיינו רוצים להתחייב לזמן בעניין הזה. זה משהו שהוא חשוב לנו. זה משהו שהוא חשוב גם לשר המשפטים. הגנת הפרטיות מאוד חשובה לשר המשפטים. ככל שייקבעו תקנות לעניין הזה..
היו"ר חמד עמאר
אנחנו צריכים ללכת על שנה, כאשר אם תראו שבשנה לא הספקתם אנחנו נאריך את זה בחצי שנה.
איתי עצמון
באישור ועדה?
היו"ר חמד עמאר
כן.
איתי עצמון
לפי סעיף 115 לתקנון, ככל שאתה מעוניין לפתוח את הסעיף יש לקיים הצבעה על הבקשה. לאחר מכן ניתן לאשר את התיקונים. אתה מאשר את הבקשה לדיון מחדש?
היו"ר חמד עמאר
כן.
איתי עצמון
הבקשה לדיון מחדש של שר המשפטים אושרה. עכשיו לגופם של הסעיפים. מה ההסדר שאתה מבקש?
היו"ר חמד עמאר
אני רוצה פרסום באינטרנט.
איתי עצמון
חובה?
היו"ר חמד עמאר
כן.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
יש היום פרסום באינטרנט. הרשומות הן באתר של משרד המשפטים.
היו"ר חמד עמאר
אמרתם שאתם מפחדים שיעתיקו מהאתר של האינטרנט. אני יכול לקחת את הרשומות ולהעתיק אותן.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
כתוב היום, למיטב ידיעתי, שהפרסום של מי שרישיונו בוטל יהיה ברשומות. יש החלטה כללית שאומרת שהרשומות מועלות לאינטרנט. יש המון חוקים, מינויים, כל מיני דברים שמפורסמים ברשומות. התקבלה בשעתו החלטה שהכל עולה במקום בספרים לפרסום באינטרנט. השאלה אם ראוי שהרשומות יעלו לאינטרנט או לא, אם הרשומות זה משהו מיושן או לא, באיזה אופן ראוי שהרשומות יעלו לאינטרנט. זאת שאלה רחבה. אנחנו לא חושבים שנכון אגב המתווכים פה.. היא רלוונטית לעוד חוקים, כמו ללשכת עורכי הדין ששם כתוב ברשומות אבל הן עולות לאינטרנט.
רוני חיים
למיטב ידיעתי – אני לא מתחייב לזה - באתר של לשכת עורכי הדין יש פרסום של מי שרישיונו נשלל.
היו"ר חמד עמאר
אני רואה שהנושא חשוב לכם. אתם הצעתם שנה וחצי. אני מוכן ללכת על שנה וחצי. אם לא תספיקו בשנה וחצי תהיה לכם עוד חצי שנה באישור הוועדה. הלכתי לקראתכם עד הסוף.
מורן רוזנבלום
חשוב לי לחדד שהוראות לעניין פרסום באינטרנט הן לא היינו אך כמו הוראות לגבי הפרסום ברשומות.
היו"ר חמד עמאר
אני יודע. זה משהו אחר לגמרי.
איתי עצמון
אני רוצה להבין בדיוק מה עכשיו יהיה נוסחו של הסעיף.
היו"ר חמד עמאר
אנחנו קובעים בסעיף חובת פרסום באינטרנט.
איתי עצמון
עם כל ההוראות שקבענו לגבי תקופה ומניעת אחזור.
היו"ר חמד עמאר
ושנה וחצי.
איתי עצמון
לגבי התקנות הראשונות יש שנה וחצי ואפשרות להאריך, באישור ועדה, בעוד חצי שנה. לגבי תוקפה של תקנה 11 לתקנות המתווכים שמדברת על פרסום ברשומות, השאלה אם אין צורך לקבוע איזו שהיא הוראה ששומרת על תוקף התקנה לאור הסעיף המסמיך.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
העמדה שלנו היא שרשומות לא שווה פרסום באינטרנט. זאת העמדה שגיבשנו אצלנו. ככל שהיועץ המשפטי ואנחנו נמצא שש צורך לשמר במפורש את ההסדר היום של פרסום ברשומות, אפשר..
היו"ר חמד עמאר
בתקנות היום כתוב פרסום עם תעודת זהות. אתם היום מפרסמים בלי תעודת זהות. אני לא יכול להשאיר את המצב כמו שהוא היום. אני חייב לשנות ולתת לכם את האפשרות של שנה וחצי להתקין את התקנות.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
אם אדוני מוטרד מהנושא של מספר תעודת הזהות אנחנו יכולים, לדעתי, אפילו תוך כמה שבועות..
היו"ר חמד עמאר
בלי קשר לתעודת זהות. את ביקשת שנה וחצי. אני הלכתי לקראתך ואמרתי לך שנה וחצי עם אפשרות לעוד חצי שנה. את חוזרת מהשנה וחצי?
הילה דוידוביץ -בלומנטל
הייתה פה איזו שהיא אי הבנה. פתחנו את הדיון וגם כתבנו במכתב של שר המשפטים שאנחנו מבקשים לא להגביל את שר המשפטים בזמנים לעניין פרסום באינטרנט בגלל המורכבות של זה.
היו"ר חמד עמאר
אנחנו יודעים שיש מורכבות לנושא, אבל יותר משנה וחצי? אתם רוצים שהשר יפרסם תקנות חדשות?
הילה דוידוביץ -בלומנטל
יש מגמה להתמודד עם כל הנושא הזה של פרסומים באינטרנט. אני פשוט חוששת..
לאה ורון
מה שהקציב לכם היושב-ראש זה שנה וחצי. במידה ותרצו הוא יאריך לכם בעוד חצי שנה.
מורן רוזנבלום
השאלה למה נועדה השנה וחצי הזאת.
לאה ורון
למה שביקשתם. למה ביקשת שנה וחצי?
מורן רוזנבלום
דיברנו כאן על כמה דברים. כשאני אמרתי שנה וחצי התכוונתי לפרסום ברשומות. נשמע פה גיחוך.
היו"ר חמד עמאר
קיים היום פרסום ברשומות. אתם לא עובדים לפי התקנות, כי אתם מורידים את תעודות הזהות.
מורן רוזנבלום
חשוב לנו שההוראות המקבילות וההתחייבות תהיה אם השר יקבע הוראות לעניין פרסום באינטרנט. נוסח צר שלא ידבר על פרסום ברשומות.
איתי עצמון
זה מה שהיושב-ראש מבקש.
היו"ר חמד עמאר
אני הייתי בדיונים. אם לא הייתי בדיונים ולא הייתי רואה את החשיבות של הפרסום באינטרנט לא הייתי נכנס לנושא הזה, הייתי הולך לפי הבקשה שלכם, אבל נוכחתי בכל הדיונים וניהלתי אותם. אני מבקש שיהיה פרסום באינטרנט. אני נותן לכם שנה וחצי. אם לא תספיקו בשנה וחצי אני אתן לכם עוד חצי שנה להכין את זה. אני חושב ששנתיים זה המון המון זמן כדי להכין תקנות מתאימות למצב הנוכחי ולטכנולוגיה שיש היום.
מורן רוזנבלום
לא ירדתי לסוף דעתך. אנחנו מדברים על הפרסום של הרשומות שכרגע מתפרסמות באינטרנט, להבדיל מפרסום באינטרנט. ככל שהשר יקבע שפרסום..
היו"ר חמד עמאר
אני רוצה פרסום באתר של משרד המשפטים.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
שלא במסגרת רשומות?
היו"ר חמד עמאר
לא במסגרת רשומות. זה מה שעלה בדיון.
מורן רוזנבלום
אני חייבת להגיד שזה לא מה שדיברנו עליו. אנחנו דיברנו על הפרסום ברשומות. הסיבה שזה עלה..
היו"ר חמד עמאר
למה בוועדה עצמה לא ביקשתם את זה?
הילה דוידוביץ -בלומנטל
בשל טעות - זה מה שקורה, לצערי, לכל בן אדם - לא היינו מודעים לתקנה 11(ג). חשבנו שהמצב היום הוא שאין שום אפשרות לפרסם את שם מי שרישיונו בוטל. זה מצב לא תקין. יש צורך להזהיר את הציבור. אנחנו מבינים את האינטרסים, כמו שאדוני אמר, שהנושא כן יפורסם. הוויכוח פה הוא איך. אנחנו בבית נזכרנו בתקנה 11(ג) שקובעת הסדר לגבי איך ליידע את הציבור, דהיינו הרשומות. עכשיו השאלה היא אם אנחנו מתווכים על האיך. השאלה אם אנחנו רוצים בנוסף לרשומות באינטרנט שיהיה גם באתר של רשמת המתווכים עוד מסמך נפרד.
מורן רוזנבלום
אני לא בטוחה שזה נדרש.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
היום יש את פרסום הרשומות באינטרנט באתר של משרד המשפטים. אם אני מבינה את אדוני, הוא רוצה רשימה נפרדת.
היו"ר חמד עמאר
זה מה שעלה בוועדה.
לאה ורון
באתר של הרשמת, לא של משרד המשפטים.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
כן, אבל לא במסגרת הרשומות.
מורן רוזנבלום
אנחנו לא סבורים..
לאה ורון
לא במסגרת הרשומות. באתר של הרשמת.
מורן רוזנבלום
אנחנו מסתכלים על ההגנה, על שמו הטוב של האדם, ועל זה שבעבור תקופה, גם לאחר הביטול וגם לאחר ההתליה, לא היינו רוצים לפגוע בפרטיותו ובעיסוק שלו. אנחנו חושבים שאם בשאר בעלי המקצועות המוסדרים נקבע הסדר שמדבר על רשומות, זה יכול להישאר גם כאן ברשומות. אנחנו כן מסכימים..
היו"ר חמד עמאר
את בדקת שבלשכת עורכי הדין זה רק ברשומות?
מורן רוזנבלום
אנחנו לא רוצים להתחייב, כי אין לנו פה את החוק.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
דיברנו עם מי שאחראית אצלנו על הרשומות. היא אמרה שהיא מקבלת גם מלשכת עורכי הדין פרסום. לא מצאנו סעיף. אני די יכולה להיות בטוחה שקיים עוד מקצוע, אנחנו לא היחידים. רשומות זה מה שהיה מקובל..
איתי עצמון
מעבר לאינטרס של פגיעה בפרטיות או בשם הטוב של אדם, יש גם את האינטרס הנגדי של אזהרת הציבור. גם את זה צריך לקחת בחשבון. לכך אני חושב שמכוון היושב-ראש.
מורן רוזנבלום
לכן אנחנו חושבים שאם השר יקבע באופן פוזיטיבי שמעבר לרשומות צריך גם פרסום באינטרנט, אנחנו נדרש לקבוע הוראות מקבילות וכך וכך.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
מדוע זה נדרש כשיש הסדר שהוא הולם?
היו"ר חמד עמאר
אתם לא עובדים לפי ההסדר.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
אנחנו לא עובדים לפי ההסדר במובן זה שבמקום תעודת זהות כותבים מספר רישיון. את זה אפשר לתקן תוך כמה שבועות. זה טכני מבחינתנו.
היו"ר חמד עמאר
השר לא רואה לנכון לפרסם את זה באינטרנט?
הילה דוידוביץ -בלומנטל
אולי כן, אולי לא. אני לא רוצה לחייב אותו בגלל המורכבות של זה. יש מגמה, כפי שהסברנו פה, של האמונים אצלנו.
היו"ר חמד עמאר
אתם רוצים להשאיר את הסעיף בלי לחייב את השר להתקין את התקנות במגבלת זמן.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
בלי לחייב את השר לקבוע פרסום נוסף או אחר חוץ מהרשומות. זה מה שאנחנו רוצים. אנחנו מסבירים שכן יש מגמה כזאת, שכן יש איזה שהוא רצון לבחון. כל הנושא הזה של פרסומים באינטרנט גם עלה בהקשר של חוקים אחרים. בגלל המורכבות אנחנו חוששים ממגבלת זמן. בהינתן כך שיש היום הסדר שהוא כן..
היו"ר חמד עמאר
ופרסום בכלל בלי האינטרנט?
איתי עצמון
אם נשאיר את הסעיף המסמיך כפי שאושר, כלומר ללא חובת הפרסום באינטרנט, האם מקובל המועד שהציע היושב-ראש?
הילה דוידוביץ -בלומנטל
יש תקנות.
היו"ר חמד עמאר
צריך להסדיר את התקנות עכשיו.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
מבחינת תעודת הזהות?
היו"ר חמד עמאר
כן.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
זה פרק זמן קצר.
היו"ר חמד עמאר
4 חודשים מספיקים לכם?
הילה דוידוביץ -בלומנטל
להחליף את המילים "תעודת זהות" במילים "מספר רישוי"? זה, לדעתי, משהו שמוסכם.
מורן רוזנבלום
אנחנו חושבים שמספיק לפרסם מספר רישיון, שזה נתון שמזהה את האדם באופן חד ערכי רק לעניין הזה. אין צורך לפרסם מספר תעודת זהות, שזה מספר שיש לו ייחודיות שניתן לאדם עם היוולדו ובאמצעות הצלבתו ניתן להגיע לפרטים נוספים אודות האדם. אנחנו בהחלט חושבים שלא צריך לפרסם את מספרי תעודות הזהות אלא את מספרי הרישיון.
היו"ר חמד עמאר
כמה זמן אתם רוצים? 4 חודשים? אתם רוצים להשאיר את זה אותו דבר?
הילה דוידוביץ -בלומנטל
האם הוועדה רוצה שנבוא בשביל למחוק את המילים האלו? אפשר להגביל אותנו בלי שנגיע לוועדה. האם אתם רואים את זה כנושא שצריך להיות בוועדה?
איתי עצמון
הסעיף המסמיך באופן כללי לא מדבר על שינוי פרט זה או אחר, הוא מדבר באופן כללי על הסדרת פרסום פרטי מתווכים במקרקעין שרישיונם בוטל. אני חושב שכל הנושא הזה בשל רגישותו ראוי שיובא לאישור ועדה. יכול להיות שבעתיד יהיו תקנות לגבי פרסום באינטרנט, כי זה נותן את הפתח. אמרנו שאם ייקבע פרסום באינטרנט ייקבעו הוראות משלימות.
מורן רוזנבלום
השר, באישור ועדת הכלכלה, יקבע הוראות לעניין הפרסום. אנחנו מפרשים זאת כך שבאמת אנחנו לא נרצה לשים מספרי תעודות זהות אלא מספרי רישיון.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
נרצה לשכלל את ההוראה שקיימת היום.
איתי עצמון
אתם רוצים לקבוע את זה בצורה מפורשת?
הילה דוידוביץ -בלומנטל
התוצאה היא שאנחנו נרצה להשאיר את המצב היום, רק שבמקום מספר תעודת זהות יהיה מספר רישיון. ההוראה תישאר כך שהנושא יפורסם ברשומות. אנחנו לא נביא תוך 4 חודשים הסדר אחר, רק את זה שבמקום תעודת זהות יבוא מספר רישיון. עדיין הפרסום יהיה ברשומות. בבוא היום כשהשר ירצה לקבוע הוראות לעניין האינטרנט אנחנו נשמח לבוא.
איתי עצמון
משאנחנו יודעים שבפועל הפרסום ברשומות הוא גם פרסום באינטרנט, אני חושב שיש מקום למועד הזה. צריך שיהיה איזה שהוא דד ליין להסדרה כוללת של הנושא. אתם אמרתם שאתם צריכים לבחון מה יהיה דינו של פרסום ברשומות שמתפרסם באינטרנט. אנחנו לא יכולים להתעלם מעצם הפרסום של הרשומות באינטרנט. כאשר אני אקליד שם של מתווך במקרקעין אני אגיע לפרסום הזה ברשומות.
מורן רוזנבלום
זה מחזיר אותנו לדיון הראשון על כך שזה תהליך מאוד מאוד ארוך. אנחנו רוצים שיובהר שלשר המשפטים ההגנה על הפרטיות היא משהו..
היו"ר חמד עמאר
כמה זמן אתם מציעים?
מורן רוזנבלום
אנחנו מאוד נשמח לא להתחייב בזמן לעניין הזה.
היו"ר חמד עמאר
לא. זה מפורסם עכשיו באינטרנט, נרצה או לא נרצה. אני רוצה הסדר וזמן. אני לא מוכן לא להתחייב לזמן. עכשיו זה מפורסם. התקנות לא מפורסמות כפי שכתוב בחוק. אני רוצה לקבוע זמן בנושא הזה. אני קובע שנה וחצי ועוד חצי שנה באישור הוועדה.
איתי עצמון
הארכה באישור הוועדה. לגבי שמירת תוקפה של התקנה שקיימת אנחנו נבדוק אם יש צורך לכתוב זאת במפורש. אם מדובר בפרסום באינטרנט של הרשומות צריך לבדוק מה יהיה מעמדה של תקנה 11 שקיימת.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
אם יהיה צורך.
מורן רוזנבלום
אני רוצה להבהיר שפרסום ברשומות זה לא היינו אך כמו פרסום באינטרנט.
היו"ר חמד עמאר
הפרסום ברשומות הוא באינטרנט.
מורן רוזנבלום
כרגע.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
זה לא מכוח מה שהשר קבע, זה מכוח החלטה כללית.
היו"ר חמד עמאר
זה נמצא היום, נרצה או לא נרצה, לכן אנחנו רוצים לתקן. אני נותן לכם שנה וחצי, עוד חצי שנה באישור הוועדה ושימור של מה שנמצא עכשיו.
איתי עצמון
עד אותו מועד.
היו"ר חמד עמאר
כן. אני מאשר את זה.
הילה דוידוביץ -בלומנטל
אנחנו מדברים על פרסום באינטרנט באתר של הרשמת.
מורן רוזנבלום
על החלטה של השר לגבי פרסום באינטרנט.
היו"ר חמד עמאר
אנחנו לא דיברנו על פרסום באינטרנט, אנחנו דיברנו על הרשומות שמועברות היום לאינטרנט. דיברנו על ההסדר שקיים היום.
איתי עצמון
ככל שייקבעו הוראות לגבי פרסום באינטרנט יחול ההסדר שדיברנו עליו לגבי תקופת הפרסום והדרכים למניעת אחזור השמות.
מורן רוזנבלום
ככל שהשר יקבע הסדר לעניין פרסום באינטרנט, כי ברשומות – כמו פסק דין - יכול להיות שאין לנו שליטה על העלאה של מאגרים משפטיים כאלה ואחרים. חשוב לנו שיהיה ההבדל הזה.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה, אישרתי את זה. אני נועל את הישיבה.
<הישיבה ננעלה בשעה 10:05.>

קוד המקור של הנתונים