ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 24/07/2012

תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשע"ב-2012, בדבר מערכת לדווח ומעקב על עבירות תעבורה (נוהל 6)

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הכלכלה
24/07/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 930>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, ה' באב התשע"ב (24 ביולי 2012), שעה 11:30
סדר היום
<תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשע"ב-2012, בדבר מערכת לדווח ומעקב על עבירות תעבורה (נוהל 6)>
נכחו
חברי הוועדה: >
נחמן שי –היו"ר
זאב בילסקי
מוזמנים
>
חוה ראובני - יועצת משפטית, משרד התחבורה

ג'קי - יעקב לוי - מנהל אגף קציני בטיחות, משרד התחבורה

חיים אמיגה - ע' יוע"מש, המשרד לבטחון פנים

אבשלום לביא - מנהל פיתוח פרוייקט דותן, משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

רונית פלץ - מנהלת טכנולוגיות, משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

אלברט אסרף - ראש מדור תחבורה, משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

משה ג'אנה - מנתח מערכות, משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

כרמית בקלר - מתכנתת, משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

נאוה שטכלברג - רמ"ד מחשוב חקירות , משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

מרדכי ברנס - יו"ר, אגודת אשכול

אליהו שארל אנדריי גרטלר - חבר ועד, אגודת אשכול

יחיעם ודעי - חבר ועד, אגודת אשכול

נמרוד הגלילי - מנכ"ל הארגון הישראלי להשכרת רכב וליסינג, איגוד לשכות המסחר

ענבר חן-מאירי - עו"ד מנהלת תחום, איגוד לשכות המסחר

ישראל טיקוצקי - יו"ר, איגוד לשכות המסחר

דוד קינג - מנהלת תחבורה, מגה קמעונאות, איגוד לשכות המסחר

צבי יוזנט - מנכ"ל האיגוד וקצין בטיחות בתעבורה, איגוד קציני הבטיחות והתעבורה

שמעון סודאי - יו"ר האיגוד וקצין בטיחות בתעבורה, איגוד קציני הבטיחות והתעבורה

עודד שאולוף - קצין בטיחות בתעבורה, איגוד קציני הבטיחות והתעבורה

שמריהו ארביסמן - יו"ר, ארגון חברות ההסעה

חיים מרציאנו - סמנכ"ל, ארגון חברות ההסעה

שוקי שדה - מנכ"ל, ארגון חברות ההסעה

איתן וכקמן - יו"ר הארגון, ארגון מנהלי תחבורה בישראל

אבי שטיצר - יו"ר ועדת אינטרנט, ארגון מנהלי תחבורה בישראל

פריד אברהם - יו"ר ארגון הגג של נהגי ובעלי המוניות בישראל, ארגוני המוניות

יהודה בר אור - מ"מ יו"ר ארגון הגג של בעלי המוניות, ארגוני המוניות

אליהו פליישמן - חבר הנהלה ארגון הגג של המוניות, ארגוני המוניות

צדקיהו קרני - יו"ר ארגון המוניות-ירושלים, ארגוני המוניות

מאיר אלרם - מנהל אגף נהגים ואכיפה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

מרב רפאלי - מנהלת תחום חקיקה פניות ציבור וכנסת, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

דוד אוחנה - סמנכ"ל תפעול סופרבוס, חברות להסעה ציבורית

דן ארצי - קצין בטיחות ארצי, אגד, חברות להסעה ציבורית

פרדי הרשקוביץ - בוחן תאונות ראשי, אגד, חברות להסעה ציבורית

מרדכי פדר - יו"ר חיים בדרך מתונה, חברות להסעה ציבורית

שי ישעיהו גלעד - נציג, לשכת עורכי הדין

גבי בן הרוש - יו"ר, מועצת המובילים והמסיעים

דוד כוכבא - מנכ"ל, מועצת המובילים והמסיעים

נועם קום - יו"ר הפורום, פורום נוהגים היי-טק

עקב אדלר - חבר בהנהלת העמותה, אנשים באדום

ג'ין נורית גרוסמן - חבר הנהלה, אנשים באדום

עדנה צונץ - דוברת עמותה, אנשים באדום

ערן ראובני - מנכ"ל איגוד ITS ישראל

דורון רגב - מנכ"ל חב' תנועה נט
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית פרלמנטרית
יפעת קדם
<תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשע"ב-2012,>
בדבר מערכת לדווח ומעקב על עבירות תעבורה (נוהל 6)
היו"ר נחמן שי
שלום, ברוכים הבאים. אנחנו דנים עכשיו בתקנות התעבורה בדבר מערכת לדיווח ומעקב על עבירות תעבורה. יסוד העניין הוא בהצעת החוק של ידידי, חבר הכנסת זאב בילסקי. אני מבין שמשרד התחבורה הסכים, זה עבר ועדת שרים. אני מבקש מנציגי משרד התחבורה להציג את התקנות ולהסביר.
חוה ראובני
אנחנו נמצאים כאן עם התקנות שמבקש להתקין שר התחבורה למימוש החוק שנחקק לפני מספר חודשים בעניין המערכת לדיווח ומעקב. התקנות עוסקות בשני דברים. אחד זה העניין של הסימון של המדבקות על כלי הרכב והפרטים לגבי איך אפשר להגיש את הדיווח. השני הוא החובה של התאגידים להעביר לרשות דוח סטטיסטי על התלונות ועל מה שהתקבל. המהויות של הטיפול בתלונות ומסגרת הסמכות לטיפול בתלונות נמצאות בתוך החוק עצמו. התקנות מצומצמות בהיקפן. הנוסח הוגש על ידי שר התחבורה.
עדנה צונץ
אני, כמו שרבים כאן יודעים, אם שכולה. אני איבדתי את הבן שלי שהיה מפקד מטוס ללא טייס בתאונת דרכים קטלנית בה נהרגו 3 אנשי צבא קבע. לנהג שנהג במשאית שהרגה אותו היו 82 עבירות תנועה. כשהבאנו את הצעת החוק דרך חבר הכנסת בילסקי הבנו שיש כאן כלי שמשרת את הציבור, כלי שיכול לחסוך תאונות דרכים, כלי שיכול לחסוך מוות והרס ממשפחות. אנחנו נשארנו עם תאומים בני 4 חודשים וילד בן 5. החיים שלנו נהרסו.
יש כאן כמה רעיונות סביב התקנות האלו שמביאים הנציגים של קציני בטיחות בתחבורה שיש להם צי מכוניות רב. לא בטוח שתמיד אפשר ויש להם את האפשרות לקיים את הנוהל ולשמור על הנהג מפני עבירות ומפני תלונות. אי אפשר שהנהגים ייסעו בכביש כמו פראי אדם ואנחנו נשלם בדמנו, בבננו, בנכדנו, בילדנו. לא ניתן.
יש לנו מקורות שהם די מוסמכים לגבי העניין של מר שמעון סודאי שמסיט את הדיון הזה מהתקנות שצריכות להתקיים היום. מדברים על איך ייתכן שרוצים 3 חודשים נוספים, על כך שיש התנגדות ששם הנהג שעבר 5 תלונות לא יעבור למשרד התחבורה, שהשם של נהג האוטובוס והמשאית לא יעבור למשרד התחבורה. אנחנו ביקשנו וקיבלנו שלא יהיה נתב בתוך החברות האלו, שאני לא אגיע לטלפון ששם יגידו לי ללחוץ מספר 1 למנהל, מספר 2 למישהו אחר. עד שאני מדווחת ואני מסוגלת להגיד את הדברים לגבי איך הוא נהג, אני מאבדת את הזמן ואת האפשרות לדווח.
משרד התחבורה, לדעתי, צריך להציב דרישות מקצועיות למוקדים שיעשו את העבודה שלהם 24 שעות, לא 10 שעות. חברות לא נוסעות מעבר ל-10 שעות? אגד לא נוסע בכבישים בלילה? מה זה הדבר הזה של 10 שעות? אם משרד התחבורה לא יקבל סמכות לפקח על העניין הזה..
היו"ר נחמן שי
את רוצה מוקד של 24 שעות?
עדנה צונץ
המוקד חייב לעבוד 24 שעות. אני לא יודעת אם כל קציני הבטיחות יכולים לאפשר לעצמם, אבל מצידי שיעמידו שם מענה קולי מאויש על ידי בן אדם.
זאב בילסקי
את החוק כבר גמרנו. החוק אושר בקריאה שנייה ושלישית.
עדנה צונץ
אבל התקנות.
זאב בילסקי
עכשיו צריך להתייחס רק למה שכתוב בתקנות, לא למכתב של אף אחד.
עדנה צונץ
הבהרתי לחבר הכנסת נחמן שי את התהליך ולמה אני כאן.
מרדכי פדר
אנחנו מברכים את חבר הכנסת זאב בילסקי על כל הפעילות שלו בנושא תאונות דרכים ועל הצעת החוק הזאת. יש לקחת בחשבון בתקנות האלו את כל מה שנוגע להעברת פרטים שמיים. כל החוק מבוסס על דיווחים מאזרחים לקציני בטיחות בתחבורה. אין פה הליך הוגן שדורש מחוקר ונותן לנהג אפשרות להתעמת עם המתלונן. זה תלוי בשיקול הדעת של קצין הבטיחות. להעביר מידע שמי שהוא לא מבוסס, לא מבוקר למשרד התחבורה או לגורמים האחרים לשם אכיפה אנחנו מתנגדים מבחינה משפטית.
אתי בנדלר
עוד לא התחלנו לקרוא את התקנות המוצעות, אבל הוראת החוק מאוד ברורה בעניין הזה. הוראת החוק גוברת על תקנות. התקנות צריכות להיות במסגרת ההסמכה של החוק, לא בחריגה ממנו. אני אקרא את הסעיף המסמיך שמכוחו מותקנות חלק מהתקנות בעניין מסירת המידע למשרד התחבורה. סעיף 65ד(ה) אומר כדלקמן: "השר רשאי לקבוע הוראות לעניין חובת תאגיד לערוך דוחות תקופתיים הכוללים מידע סטטיסטי על יישום הוראות סעיף זה, למסרם למי שיקבע השר, ובלבד שתאגיד לא יחויב למסור מידע אישי על נהגים". הדברים מאוד מאוד ברורים. הכוונה של החוק הייתה לא למסור פרטים שמיים על נהגים, בין היתר בשל הנימוקים שהוצגו כרגע. בכל זאת לא מדובר ברשות חוקרת במדינת ישראל.
היו"ר נחמן שי
המתלונן מתלונן ואומר שהוא ראה מכונית מספר X.
אתי בנדלר
שמבצעת עבירה כזאת וכזאת. המידע הזה נמסר לקצין הבטיחות באותו ארגון.
היו"ר נחמן שי
כל הארגונים בארץ יחזיקו עכשיו מענה טלפוני?
אתי בנדלר
לא כל הארגונים. מדובר על תאגידים שיש להם 40 כלי רכב לפחות. אם לא מדובר בכלי רכב פרטיים אלא בכלי רכב כבדים יותר, זה יכול להיות גם 20 כלי רכב. קבוע בתקנות איזה מפעלים חייבים להחזיק קציני תעבורה.
היו"ר נחמן שי
גם צה"ל?
אתי בנדלר
בוודאי. זה לא חל על צה"ל באותה הוראה, כי לגבי צה"ל נקבע שהם יפעלו לפי הנחיות פנימיות. זה חל, בין היתר, על הכנסת, משום שהכנסת מחזיקה למעלה מ-40 כלי רכב. כך גם כל שירות המדינה. בוודאי שכל המפעלים שמחזיקים ברשות עובדיהם רכבים, רכבי ליסינג או רכבים בשכירות. אלה יכולים להיות עובדים שמועסקים ישירות וגם עובדי קבלן.
היו"ר נחמן שי
כל הארגונים האלה יחזיקו טלפון עם חיוג אישי?
אתי בנדלר
כן. ההיקף של ההוראות האלו הוא היקף מאוד מאוד רחב. התחולה היא תחולה מאוד רחבה.
היו"ר נחמן שי
כל ארגון צריך קו מיוחד?
אתי בנדלר
כל ארגון צריך להחזיק קו טלפון מיוחד עם חיוג מקוצר. גם מסגרת השעות שבה יפעל אותו מוקד טלפוני קבוע בחוק עצמו, לכן אין מקום לחרוג מכך.
נועם קום
רציתי להתייחס לכמה דברים שעדיין לא ברורים. מבחינת ציי הרכב נראה שהחוק הזה הולך להיות חוק המוקדים החיצוניים המסחריים, כיוון שעלות מספר מקוצר מאוד מאוד גבוהה. היא נעה בשיעורים של בין 1500 ל-2000 שקלים לחודש לפני מע"מ לכל חברה. למרבית הציים יהיה כדאי לקבל אותם ממוקדים חיצוניים. אנחנו קוראים לקבוע איזה שהם קריטריונים, שהרשות תקבע קריטריונים למוקדים. אני יודע שיש עם זה בעיה. לדעתי כבר יש את הקריטריונים האלה. ג'קי, אתה יכול להתייחס לזה. נקבעו בעבר קריטריונים, כמו מוקד מקצועי עם מענה של 24 שעות, הפקת דוחות וכדומה.
שוקי שדה
זה הכל מופיע בחקיקה. לא מדובר ב-24 שעות. יש שעות מוגבלות.
נועם קום
יש עם זה בעיה.
שוקי שדה
אין עם זה בעיה.
נועם קום
נשמע מהרשות. כיוון שלחוק הזה, כפי שעדנה אמרה, יש מטרה ולכולנו יש רצון שהוא ייעשה בצורה הכי טובה והכי בטוחה, צריך שיהיו קריטריונים למוקדים, שיהיה שירות ברמה מאוד מאוד גבוהה, לא שמחר מישהו יפתח בבית מוקד ויתחיל לתת שירותים למענה קולי.

לגבי המיקום של המדבקה. נקבע שהיא תהיה בצד השמאלי. הכוונה שהנהג ירשום את המספר. אני מציע שזה יהיה במרכז הפגוש האחורי, בטח לא על הדלת מצד שמאל, כי כל נהג משאית שיבוא ויגיד שאין לו מקום להדביק בפגוש, ידביק את זה על הדלת ואף אחד לא יראה את זה.

אנחנו רוצים זמן להתארגנות. כיוון שאנחנו מבינים את המשמעות, את העלויות וצריך בציים מאוד גדולים של אלפי מכוניות להיערך להחלפת מדבקות, להסכמים עם מוקדים וכדומה, אז 30 יום זה לא זמן סביר. צריך, לדעתי, לתת 90 יום.
היו"ר נחמן שי
אוקי, אתה מבקש להאריך את המועד של התחולה.
שמעון סודאי
אני רוצה לפתוח ולמסור שאיגוד קציני בטיחות מונה 3000 חברים. אנחנו מפעילים את הנוהל הזה כבר למעלה מ-6 שנים. אני חייב לתת מענה לגבי נושא של מוקד 24 או 10 שעות. אם ביום שבת אין מענה ונהג ראה שמישהו עשה עבירה, אין שום בעיה שהוא יעביר את התלונה גם ביום ראשון. זה מגיע ומטופל. הנושא של הזמנים זה לא בדיוק הסיפור שיגרום לזה ליפול.
אני חייב לציין שכל מה שקשור לנוהל 6 לא בא מהמקום הפלילי. זה מגיע מזה שיש הבדל בין זה שמישהו כמו שוטר רואה עבירה, מדווח, מטפל ונותן קנס, ובין אזרח שמדווח לפי נוהל 6. זה הליך שהוא לא פלילי. כל הנושא של להעביר פרטים אישיים פאסה. זה רק לגבי נושא של העברת נתונים סטטיסטיים. זה צריך להיות סטטיסטי רק כאשר זה מוצדק, כאשר התאונה נמצאה מוצדקת. לגבי הדברים הנוספים אני חייב להגיד שצריך למצוא פתרון לנהגים שנמצאו עם תלונות מוצדקות, זאת אומרת נתפסו שהם לא בסדר. לא צריך ללכת למסלול של ענישה, צריך ללכת למסלול של חינוך נכון לתעבורה ונהיגה אחרת. הנושא הזה מאוד חשוב. זה לא המקום. ישנם פה את כל הנציגים הרלוונטיים. נוכל לטפל בדברים האלה בחלק י' של פקודת התעבורה. שם המקום לתת לקצין הבטיחות את הסמכות ואת הכלים לטפל בדבר הזה. קציני הבטיחות נמצאים בקונפליקט בין המעביד, הנהג והמנהל שלו.
היו"ר נחמן שי
והציבור.
שמעון סודאי
והציבור. במקרה הזה יכול להיות מצב שקציני בטיחות מסוימים לא יצליחו לטפל בנושא, הם יהיו בקונפליקט מול המעביד שלהם. יכול להיות שיהיה מצב שהם יצטרכו לתת גיבוי..
אתי בנדלר
למה אדוני מתכוון באמירה "לטפל בנושא"?
שמעון סודאי
למשל קצין בטיחות קיבל עכשיו שם של הבוס שלו שעבר מספר עבירות תנועה שנמצאו מוצדקות וצריך לטפל בהן. זה יכול להביא את קצין הבטיחות למצב של בעיה מול הבוס שלו, מול המעביד. צריכים לתת לקצין הבטיחות גיבוי, כי אין גיבוי בחוק בנושא הזה. צריך לשים לזה לב. האיגוד לא נכנס לקונפליקט בין המעביד לקצין הבטיחות. התפקיד שלנו זה להעביר את החוקים, את התקנות לחברים. צריך לתת את הדעת בנושא הזה.


אני חושב שהנוהל הוא טוב, הוא הוכיח את עצמו. חשוב להגיד את זה כאן. צריכים שהחוק יהיה מותאם לתפקיד של קצין הבטיחות בתקנות. אנחנו אלה שהפעלנו אותו, אנחנו מכירים אותו, יש לנו את הניסיון. כל מה שנאמר פה רק מוסיף ולא גורע.
שוקי שדה
רציתי לגעת, ברשותך, בשני נושאים. מי שכתב בזמנו והמציא את הנוהל הזה זה אגף הרישוי שהייתי המנהל שלו. הכוונה שלי לא הייתה להגיע למצב הזה בכל מחיר, אלא פשוט לתת התראה ורמת דיווח. מסתבר שהלכו על זה מהוראת נוהל שכתבנו בזמנו למערכת של חקיקה.
היו"ר נחמן שי
מתי היה הנוהל?
שוקי שדה
לפני כ-8 או 9 שנים.
צבי יוזנט
8 שנים.
שוקי שדה
זה מה שעשינו בזמנו. מה שקורה נכון לעכשיו זה שהנוהל והחקיקה עומדים בעינם. ישנה בעיה אחת שחייבים לפתור אותה. היא הייתה כאיזה שהוא מחטף ברמת החקיקה. הנושא הוא המספר המקוצר. המספר המקוצר הזה כפי ששמענו עכשיו נותן למסגרת של חודש ימים רווח ברמת החברות שמספקות את המספר של למעלה מ-800 אלף שקל בחודש. למה אני אומר את זה? כי יש 465 חברות. אני מדבר רק על מערך האוטובוסים, לא על מערכות ומערכים אחרים. לא הייתי רוצה שזה יגיע מרמת הכנסת. לא יכול להיות דבר כזה.
אתי בנדלר
אני חושבת שהטענה שלך איננה נכונה.
שוקי שדה
למה?
אתי בנדלר
בקשר לצורת המדבקה, מה היא תכלול וכו' הדברים תלויים בהתקנת תקנות. החובה שלכל מפעל כזה או תאגיד כפי שמכונה בסעיף הזה יהיה מספר מקוצר נקבעה בחוק. החוק התקבל בחודש מארס. נקבע שתחילת החוק תהיה 6 חודשים מיום פרסומו. זה שייך כבר להערה לגבי ה-30 ימים שלא תואמים לאמור בחוק. התקנות צריכות להיכנס לתוקפן עם תחילת החוק, לא לפני כן, דהיינו ב-19 בספטמבר. תקופה של חצי שנה להיערך לחיוג מקוצר הייתה תקופה מספקת.
שוקי שדה
אולי לא הסברתי נכון.
זאב בילסקי
יש חוק. החוק עבר, נגמר. אין ויכוח על החוק. כולנו יכולים לדבר עד הלילה. אין סמכות לוועדה הזאת לדון בחוק שהתקבל. כל מה שיש לנו זה התקנות שאנחנו מדברים בהן. לגבי כל השאר אנחנו נשב. אם אתה רוצה אני אעשה חוק חדש.
שוקי שדה
אין בעיה, אני מוכן. חייבים לעצור את זה, זה לא יכול להיות. מדובר בכמות כסף אדירה.
זאב בילסקי
שוקי, זה נגמר.
שוקי שדה
חייבים לטפל בזה, אי אפשר להשאיר את זה כך.
זאב בילסקי
אנחנו נשב על זה.
שוקי שדה
אסור שזה יעבור ככה בצורה כזאת, כי קיימת בעיה.
זאב בילסקי
זה עבר.
חוה ראובני
זה נכנס לתוקף.
שוקי שדה
אני יודע. צריך לנסות להעלות את זה מחדש כך שזה לא יהיה ב-19 בספטמבר.
צבי יוזנט
בחוק הבא.
לאה ורון
מר שדה, מה הטענה שלך?
שוקי שדה
הטענה שלי שהחברות לוקחות על המספרים המקוצרים עלות גדולה מאוד.
לאה ורון
הוועדה הייתה מודעות לנושא בעת חקיקת החוק.
שוקי שדה
אני חושב שזה לא תקין. חייבים לנסות להוריד את זה, כי מדובר בעלות גדולה מאוד.
זאב בילסקי
בחוק הבא נעשה משהו אחר. בכל דבר שיש בו מספרים מקוצרים נכנסים גורמים חדשים. אני ראיתי שחברות מסוימות מציעות כמעט בחינם, בשקל או בחצי שקל את השירות הזה כדי לתת 24 שעות ביממה. ברגע שהחוק ייכנס לתוקף אתה תראה, אנחנו נראה שיהיו הרבה אנשים שייכנסו לזה. אנחנו נקבל פה שירות טוב. בשיחה שניהלתי עם איגוד קציני התחבורה אמרנו שנעקוב אחרי החוק הזה. זה חוק חדש.
לאה ורון
עו"ד ראובני, האם יש חובה בחוק למערכת חיוג מקוצר?
חוה ראובני
כן.
לאה ורון
באיזה סעיף?
צבי יוזנט
3453.
לאה ורון
אני מדברת על החוק עצמו, לא על התקנות. איפה בחוק נאמר שחלה חובה על תאגיד..?
חוה ראובני
זה בתקנות.
שוקי שדה
אם בתקנות, אז אפשר לשנות אותן.
קריאה
יש בסעיף 75ד(ג).
זאב בילסקי
כל המהות הייתה בחוק. עד שהוא רואה 02-5678 הוא עושה שתי תאונות. אמרנו שכל המהות של החוק היא המספר המקוצר.
שוקי שדה
חבר הכנסת בילסקי, כל המדינה הזאת נלחמת איך להוריד מחירים.
זאב בילסקי
חבר'ה, זה בחוק.
חוה ראובני
בחוק כתוב מספר טלפון מקוצר.
אתי בנדלר
בסעיף קטן (ג).
שוקי שדה
מקוצר זה 8 ספרות. זה מה שיש.
היו"ר נחמן שי
לא יכול להיות מקוצר יותר ארוך מהחיוג הרגיל.
שוקי שדה
אין בעיה, נעשה את החיוג הרגיל.
היו"ר נחמן שי
אתה מציע לבטל. זה בחוק. אמר חבר הכנסת בילסקי שזה בחוק. אנחנו לא יכולים להתווכח עם החוק. כל אחד בחדר יכול לשמור את דעתו על החוק, אבל החוק כבר עבר. אנחנו עכשיו בשלב השני בו נעשות התקנות.
לאה ורון
אם זה בחוק אי אפשר לעשות שום דבר.
שוקי שדה
אני בכל מקרה מבקש מהוועדה הזאת, כי היא מאוד חשובה ורצינית. אנחנו צריכים לטפל בעניין הזה. רק בחברות ההסעה זה 800 אלף שקל לחודש. זאת שחיתות ממדרגה ראשונה. מה שצריך לעשות זה לטפל בזה.
היו"ר נחמן שי
זה לא נכון שאי אפשר יהיה להעביר את זה לבתים פרטיים ולתת לאנשים לעבוד מהבית. כל אחד שיודע לתעל שיחות יכול להעביר את זה לבית פרטי שיושב בו פנסיונר, פנסיונרית או מי שלא יהיה.
זאב בילסקי
בוודאי.
שוקי שדה
כן, אבל שלא ייתן לנו לכתוב על האוטובוס מספר מקוצר. אני רוצה מספר רגיל.
היו"ר נחמן שי
יהיה כתוב לחייג 1341 עם כוכבית. זה יעבור למישהו שיעשה רישום ויעלה את זה על המחשב. קצין הבטיחות ייכנס למשרד..
שוקי שדה
חבר הכנסת שי, המספר המקוצר בבית זה גם כסף.
היו"ר נחמן שי
אפשר לעשות תיעול של זה. זה לא כל כך יקר.
שוקי שדה
בהחלט מקובל עלי, כמו שאמר שמעון מאיגוד קציני הבטיחות, שלגבי אנשים שעושים טעויות פה ושם לא יירשמו השמות הפרטיים של הנהגים אלא את מספר הרכב או את..
זאב בילסקי
בעקבות בקשתך החלטנו לסדר את זה השבוע.
דוד כוכבא
החוק אמנם עבר ולכן לא נדבר על פרטי החוק, אבל חשוב לי לומר..
היו"ר נחמן שי
אני מבין שהייתה לכם הזדמנות להביע את דעתכם על החוק במהלך..
דוד כוכבא
אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזאת ולומר שמועצת המובילים מתחילת הדרך ועד לרגע זה היא המעסיק, לא המעביד.
היו"ר נחמן שי
איך זה שהמעסיקים לא מעבידים?
דוד כוכבא
סודאי קרא לנו מעבידים. אנחנו מעסיקים.
היו"ר נחמן שי
אני עובד על החוק שיחליף את המילה "מעביד" במילה "מעסיק". עוד לא הצלחתי. זה יותר מסובך מאשר להעביר את החוק הזה.
דוד כוכבא
להיפך, אולי אנחנו כבעלים עבדים. מלכתחילה התנגדנו לחוק הזה. זה נכון שהוא עבר. אנחנו עדיין מתנגדים. נכבד אותו כי אנחנו מכבדים את החוק. אנחנו אפילו נעשה מאמץ להוכיח שהוא נכשל. כדי שנוכל להוכיח שהוא נכשל אני מבקש שיהיו איזה שהם מדדים שעל פיהם ייבחן העניין הזה, כולל לוחות זמנים, כי לחוקק חוקים קל מאוד. אחר כך זה מידרדר לחיוג מקוצר ומידרדר לעוד כל מיני המצאות שאני קורא להן פלסטר. זה נראה כמו פלסטר. הייתי רוצה שמישהו יעקב אחרי העניין הזה ויאמר בעוד שנה או בעוד שנתיים אם זה הצליח או לא הצליח. קל מאוד לחוקק חוקים, בטח חוק כזה שלמדינה לא עולה שקל. אם זה היה עולה 4 מיליון שקל לא היו מחוקקים.
אתי בנדלר
זה עולה למדינה כפי שזה עולה לתאגידים אחרים.
דוד כוכבא
זה לא עולה למדינה, כי זה לא בא מתקציב המדינה. אם היוזמה הייתה באה מתקציב המדינה..
אתי בנדלר
זה עולה למדינה כמעסיק.
דוד כוכבא
בטל בשישים. אנחנו התנגדנו לעניין הזה כיוון שראינו שסדרי העדיפויות כאן התהפכו. יש איזו שהיא אשליה בקרב כל התומכים ובעיקר בקרב היוזמים שהנה נפתרה בעיית תאונות הדרכים עם הפלסטר הזה.
עדנה צונץ
אוי, באמת.
דוד כוכבא
אני לא רוצה להתנצח איתך, כי זה לא מתאים. אני מכבד את המצב שאת נמצאת בו. אנחנו לא מדברים עם אנשים שנפגעו ופועלים אולי אפילו קצת רגשית בעניין הזה. זה בסדר. אין לנו שום בעיה עם זה.
אנחנו יודעים שזה לא יעזור. מועצת המובילים יזמה בוועדה הזאת מספר יוזמות שתכליתן הכשרת נהגים, הדרכת נהגים, חובה של השתלמות פנים מפעלית בחברות ההובלה. כל הדברים האלה תקועים. אין לי מושג למה. היו פה דיונים. גלעד ארדן דן בנושא השתלמות פנים מפעלית כשהוא היה יושב-ראש ועדת הכלכלה. תנסה להיזכר מתי זה היה.
לאה ורון
הוא סבר שלהצעת החוק אין מקום. הוא הגדיר את זה כדבר שמטיל על מועצת המובילים והמסיעים להיות מורים לנהגים חדשים.
דוד כוכבא
של עצמנו, של הנהגים שלנו.
לאה ורון
הוא סבר שאין לחוק מקום. אני חושבת שאחריו סברו כך יושבי ראש ועדה נוספים. הם לא מצאו לנכון להעמיד את הצעת החוק על שולחן הוועדה.
דוד כוכבא
אני לא חושב. העובדה שמשרד התחבורה החזיר כמה פעמים את הנושא הזה לדיון, אבל הוא לא עלה.
לאה ורון
אתה לא חושב, אני יודעת.
דוד כוכבא
כל הכבוד למי שיזם את היוזמה הזאת. יש פה עניין של דרייב אישי. אני לא בטוח שיש מהות גדולה מאחורי העניין הזה. זה קיבל עדיפות על חשבון דברים אחרים. זה רע מאוד, זה גרוע.
זאב בילסקי
נעזור לך. בוא תשתמש באלה שראית שיש להם דרייב כדי לעשות. מה שהצעת זה רעיון טוב. אני מוכן לשתף איתך פעולה כדי לעשות את אותן השתלמויות שאתה רוצה לעשות. בוא תשתמש בדרייבינג שיש לך פה כדי לנסות ולהניע את מועצת המובילים לעשות את הדברים הנכונים שאתה מציע.
דוד כוכבא
אנחנו לא טייקונים גדולים. הפרטים האלה של חיוג מקוצר שעולה כך או אחרת זאת לא הבעיה שלנו. אנחנו פשוט יודעים שזה לא יעזור. אנחנו יוזמים אין סוף יוזמות שקשורות בבטיחות. יושבים פה אנשי משרד התחבורה, הם מכירים אותנו. אנחנו תמיד משתפים פעולה עם יוזמות של משרד התחבורה בנושא בטיחות. חתכנו משאיות, חתכנו אורכים של משאיות, ירדנו במשקלים מ-64 טון ל-44 טון. יש לזה משמעויות כלכליות פי מיליון מחיוג מקוצר שעולה שקל וחצי. תמכנו בדברים האלה כי האמנו בהם. אנחנו לא מאמינים בדבר הזה, לכן אנחנו לא תומכים. אנחנו רוצים דברים אמיתיים כדי שתהיה תוצאה סביב העניין.
זאב בילסקי
אגב, למרות שאתה לא תומך אני כן תומך בהצעה שלך. ניקח שנתיים כדי לבחון את החוק הזה, לראות אם זה טוב, אם זה לא טוב, אם צריך לשנות אותו. אני חושב שהרעיונות שלך מצוינים, אתה פשוט פסחת עלי. אני אחד מחברי הכנסת הכי פנויים. כולם עכשיו יושבים בפיצול של הזה ולהדיח. אנחנו יושבים פה בענייני תחבורה.
דוד כוכבא
איך ניפגש אחרי הפגרה?
זאב בילסקי
אני עובד גם בפגרה. בשביל תאונות דרכים אני 24 שעות. אני מוכן לשבת איתך.
אתי בנדלר
אני רק רוצה לומר לנושא של בחינת ההצלחה או אי ההצלחה של ההוראות המוצעות. כיוון שהחוק עצמו לא נקבע כהוראת שעה אלא כחוק קבוע, אפשר לקבוע, ככל שהוועדה תחליט כך, שתוקף התקנות יהיה זמני כך שכדי להאריך אותן יהיה צורך לבוא לוועדה ולדווח על האפקטיביות.
ישראל טיקוצקי
אני רוצה להגיד משהו לגבי הדברים שאמר דוד. לי יש משרד עצמאי למתן שירותי קצין בטיחות. אני שם את הפלסטר - זה פלסטר, לא יותר מפלסטר – כבר בסביבות 7 שנים. אני מתעד את התלונות ומטפל בהן. אני מודיע לכם בצורה הברורה ביותר שלמעלה מ-90% מהתלונות אין בינן לבין בטיחות בדרכים כלום. יש תלונות על אחד שחסם, על אחד שסגר, על אחד שבשעה מסוימת לא העמיד את האוטו וכל מיני דברים כאלה. אין בהם כלום. זה רק אומר שלמשטרת ישראל קל מאוד, כי יש לה נוהל 6 ואלף שוטרים על הכביש. לגבי יתר הדברים אני מסכים עם הדוברים ובעיקר עם מה שאמר דוד.
מרדכי פדר
בנוגע לחסימות האלו מדובר בבריונות בכביש. ההתנהגות שגורמת לחסימות זאת אותה בריונות בכביש.
ישראל טיקוצקי
אני מדבר על חסימות חנייה.
מרדכי פדר
גם. מי שמוכן לחסום חנייה או מוכן לעקוף מישהו אחר, בסופו של דבר גם יעשה תאונה. אדוני טועה.
ישראל טיקוצקי
תשאל את המובילים למיניהם איך עושים את הדברים האלה.
מרדכי פדר
אדוני הנכבד, מי שבריון בחנייה גם בריון בנהיגה.
דוד כוכבא
זאת לא עבירת תנועה לחנות.
מרדכי פדר
לכן יש לך תאונות.
ג'ין נורית גרוסמן
אני רוצה להגיד שאני מכבדת את כל מי שדיבר כאן וטען שהוא מכבד אותי. אני אישה שגרה בארץ. אני נוהגת. אני משתמשת בכבישים. כמו כולנו אנחנו יודעים שיש בעיה בכבישים. לא צריך להיות גאון כדי לראות את הפחד להיות בכביש. כולנו אומרים תרבות נהיגה. אני בטוחה שהאנשים המכובדים כאן, אלה שמתעסקים עם זה יום יום, לא ערים פחות ממני לכל הבעיות האלו.
אני מאוד אהבתי את ההצעה שלך לגבי כל הנושא של החינוך כעונש. אני חושבת שגם ההצעה לחינוך נהגים זה דבר יפה מאוד. נוהל 6 זה מאמץ אמיתי לתת לציבור להיות חלק מהפתרון במקום להיות חלק מהבעיה. זה מאמץ לתת כלי של דיווח לכל מי שנוהג על הכביש ואומר איך האדם האחר נוהג. אנחנו יודעים שלא מדווחים למשטרה מפני שזה תהליך ארוך. עם כל הכבוד למשטרה, גם לא בטוח שמישהו יענה. היופי של נוהל 6 שזה לא פלילי. זאת אפשרות לתת לציבור לדווח על משהו שהוא ראה שהוא לא בסדר. כל מי שיש לו את המדבקה ער לזה שהוא לא אנונימי, שיש אפשרות לדווח עליו. אני נורא מתאכזבת שמישהו אומר שזה רק פלסטר.


אנחנו לא תמימים. כל מי ששורד בכבישים לא תמים. אנחנו לא חושבים שזה הפתרון לכל הבעיות של הכביש, אבל זה מאמץ רציני מאוד שאם כולנו נשתף פעולה ונגיע לזה שעל ידי הדיווחים האלה.. אני סומכת על קציני הבטיחות שיטפלו בזה, כי אני חושבת שיש להם עניין לא פחות ממני. אני מאוד מאוד שמחה שיש היום כלי שמרשה לכולם לתרום לבטיחות בכבישים. צר לי מאוד על אלה שאמרו שהם נגד. מה יש להיות נגד כלי שיכול להטיב את המצב? אני מאוד מקווה שכל אלה שאומרים שהם נגד יחשבו על זה עוד פעם. יהיה מעקב על החוק, נוכל לבדוק אם זה משפיע ועוזר. אני מאוד מקווה שכל מי שיושב כאן ייתן את הלב כדי שזה יצליח.
שמריהו ארביסמן
אני משמש כיושב-ראש ארגון חברות ההסעה מזה 12 שנה. יש לי גם חברת הסעות משלי. אני מסיע ילדים כבר 40 שנה. ארגון חברות ההסעה מסיע מידי יום מיליון תלמידים. הדבר הראשון שעומד כנר לרגלנו זה נושא הבטיחות. אני לא מוכר הסעות, אני מוכר ביטחון. אם אני לא אהיה בטיחותי אני לא אהיה קיים. הנושא הזה של הבטיחות הוא אצלנו במעלה ראשונה, משום שבמידה ולא ניתן את הבטיחות ברמה הגבוהה ביותר שיכולה להיות יחפשו אלטרנטיבה אחרת איך להסיע תלמידים, לא יתנו לנו לעשות את זה. עצם זה שאנחנו עושים את זה תחת מכרזים..
היו"ר נחמן שי
מה דעתך על התקנות?
שמריהו ארביסמן
התקנות האלו זה כמו שאמרו קודמיי.
היו"ר נחמן שי
פלסטר.
שמריהו ארביסמן
זה פלסטר. זה לא כפי שגברתי הנכבדה שאלה למה אנחנו נגד. אנחנו לא נגד משום שאנחנו רוצים להיות נגד, אלא משום שאני מקבל טלפונים מאנשים – אני נותן להם גם שירותים - שמציעים לי שהילדים שהנהג לוקח בבוקר ליד הבית ילכו כמה מטרים קדימה. הילדים לא ילכו כמה מטרים קדימה. הנהג ימתין עד שאני אאסוף את הילדים בבטיחות ואקח אותם לבית הספר. זה לא שאני נגד. אני נגד על מנת למנוע תאונה. אם הייתי יושב פה והייתי אומר שאני נגד משום שזה מפריע לי או ששיחות הטלפון האלו מטרידות אותי, אז את צודקת, אין לי מקום לשבת כאן בוועדה הזאת, אבל מאחר ואני חייב להמשיך ולהתפרנס מזה שאני מסיע את הילדים האלה בבוקר, בצהריים, לפעילויות.. אני מקבל מכתבי תודה והוקרה מהמוסדות שאני נותן להם את השירותים ומההורים שאני מסיע את הילדים שלהם, שזה הדבר הכי יקר להם. אני לא בא ואומר נגד.


אני שמח שכאן, בדקה ה-90, הצלחתם שזה יהיה כניסיון לפרק זמן מסוים - אני, לצערי הרב, החמצתי את הדיונים הקודמים - כדי לראות אם אכן החוק הזה במשך תקופה של שנה שנתיים יוריד את הממוצע של התאונות, או שמא המדבקה.. אני בתוך עמי יושב ויודע איך אנשים מתלוננים על כך שאחד עקף אותם, על כך שאחד נסע כך וכך. מאז שיש את המדבקות האלו - על כל הרכבים של החברה שלי יש את המדבקות האלו, אתם יכולים לבדוק אותי - קיבלתי אך ורק דברים שוליים שאין בהם שום דבר על מנת להיטיב עם רמת הנהגים. כל חברה וחברה - אני אומר את זה בצורה הכי ברורה שיכולה להיות - עושה ביקורות, כנסים. יושב פה ג'קי שמכיר את החברות. הוא יודע איך יש לנו ביקורת חורף, ביקורת קיץ, ימי עיון תחת מסגרת של משרד התחבורה עם הנציגים שהוא נותן. אנחנו משלמים עבור זה. הנהגים מקבלים תדרוך לנהיגת חורף וקיץ.
עדנה צונץ
מה הפחד? מה הרתיעה לעשות נוהל 6 אם אתם כל כך בסדר?
פרדי הרשקוביץ
משנתקבלה תלונה על קציני הבטיחות האזוריים או נציגיהם, מזמינים את הנהגים לבירור. היה ומתברר שהתלונה מוצדקת מטפלים בעניין. בדקתי היום וראיתי ש-70% או 75% מהתלונות שמתקבלות אינן מוצדקות.
היו"ר נחמן שי
אגב, אתה מזמין את המתלונן או רק את נשוא התלונה?
פרדי הרשקוביץ
אם אני רוצה למצות את התהליך ולהעמיד את הנהג לדין פנימי אני לא יכול לעשות. אם הוא מודה זה בסדר, אבל בדרך כלל אנשים לא מודים. כדי לנהל איזה שהוא הליך פנימי אני צריך להזמין את המתלונן. אף אחד כמעט ולא רוצה להגיע, לכן יש עם זה בעיה.
אם הסעיף שמחייב לדווח על כל תלונה שהוגשה כפי שהוצע יעבור, אז תפקידו של קצין הבטיחות כבר לא יהיה קיים. מרוקנים מתוכן את תפקידו של קצין הבטיחות. למה אני מתכוון? אני מציע שמה שיעבור לרשויות אלה אותם המקרים שהתבררו על ידי קצין הבטיחות ונמצאו כמוצדקים. אם כל התלונות יעברו לרשות, אז בשביל מה צריך את קצין הבטיחות? שהאיש יתקשר ישירות לרשות. קצין הבטיחות צריך להיות החיץ בבירור של התלונות המוצדקות, אחרת אין לו תפקיד.

ההתייחסות השנייה היא לגבי העברת הדיווח על תאונות דרכים שנדון בדיון בשעה הקודמת. אני מציע שהדיווח לא יהיה על כל תאונות הדרכים, אלא על תאונות דרכים שיש בהן נפגעים, חבלה של ממש או תאונות קטלניות. כל שריטה זה לא לעניין.

לסיכום אני מציע שהחובה תהיה לגבי תלונות מוצדקות שהתבררו בבירור פנימי על ידי קצין הבטיחות ושהדיווח לגבי תאונות יהיה דיווח על תאונות עם נפגעים, חבלה של ממש או קטלניות.
ערן ראובני
העברתי אתמול הצעה שבעצם אומרת שיש היום אפשרות להשתמש בטכנולוגיית תקשורת וליישם חיוג מקוצר עם שתי ספרות. שתי ספרות יכולות להיות שתי ספרות קבועות שיינתנו כשירות לכולם. ניקח כדוגמה כוכבית 99. מהרגע ששתי הספרות האלו מחויגות, האדם המתקשר ממשיך לומר את המספר ובאופן אוטומטי זיהוי קולי מעביר אותו למספר שבחרה החברה שיהיה מספר הטלפון שלה. בצורה הזאת נחסכת כל הבעיה של המדבקות, גודל הספרות.

בחיוג מקוצר קבוע אנשים זוכרים לאט לאט והם לא צריכים להתמקד במדבקה. אם כל אחד היום לפי ההצעה צריך לקנות לעצמו מספר מקוצר ב-1800 שקלים לחודש, פה אפשר ליצור שירות יותר זול.
היו"ר נחמן שי
השוק יהיה שוק משוכלל שיתנהל בהתאם.
חוה ראובני
לגבי הנושא של חקיקה זמנית. אני סבורה שזה לא רעיון טוב. מרגע שהחוק הוא הוראה קבועה, המשמעות של לקבוע את התקנות כהוראה זמנית היא שאנחנו עלולים למצוא את עצמנו במצב של חוק ריק מתוכן. יש חקיקה של הכנסת, אבל אי אפשר..
היו"ר נחמן שי
לא זמנית. אפשר לקבוע שיש נקודת זמן בעוד שנתיים בה הדבר הזה ייבחן מחדש.
חוה ראובני
אפשר לקבוע הוראות שיימסר דיווח.
אתי בנדלר
מה את מציעה?
חוה ראובני
אני מציעה לקבוע את התקנות כתקנות קבועות כפי שמופיע בחוק המסמיך. אם הוועדה רוצה לקבוע שלבים, נקודות דיווח..
אתי בנדלר
את לא יכולה לקבוע את זה בתקנות, כי אין לך סעיף מסמיך לזה.
חוה ראובני
אין לי סעיף מסמיך לזה, אבל..
זאב בילסקי
אני חושב שההצעה הזאת נכונה. אני בעצמי רוצה לבחון את זה. לא כל דבר שאני מציע.. יש פה אנשים שמלגלגים, שמזלזלים. אלה אנשים שאחראים על הבטיחות של מיליון תלמידים, אנשים שמסיעים 40 טון, 60 טון. יש היגיון במה שהם אומרים, כי הם טורחים הרבה למען הבטיחות. אני ככה התחלתי פה להתעסק בזה. אני אומר שמכל מלמדיי השכלתי. אני מציע שנעשה תקנות קבועות. אני אבוא בדברים עם שר התחבורה ועם הרשות כך שבעוד שנתיים נעשה בחינה. בינתיים הרשות תיקח את זה על עצמה. אנחנו לא נעגן את זה בתקנות.
אתי בנדלר
אין לי שום בעיה עם העניין, אני רק רוצה לומר לאדוני שאם מישהו לא ייזום דיון יזום בוועדה או אם יושב-ראש הוועדה לא ישתף איתו פעולה, לא יהיה דיון בנושא הזה.
זאב בילסקי
בסדר גמור. מכיוון שהרשות היא זאת שתבחן את זה וזאת שתרכז את כל האינפורמציה אצלה, אנחנו נמצא את הדרך..
היו"ר נחמן שי
זה לא יהיה בחוק.
אתי בנדלר
בכלי של מתן תוקף זמני לתקנות נקטנו לא פעם כדי להבטיח דיון חוזר בוועדה. ההחלטה היא שלכם.
היו"ר נחמן שי
אם זה זמני, באופן אוטומטי זה חוזר לוועדה.
דוד כוכבא
אם לתקנות יש תוקף צריך יהיה לחזור לדון בהן.
היו"ר נחמן שי
זה מה שנאמר.
זאב בילסקי
אני אמצא את הפתרון.
דוד כוכבא
זה יכול להתקבל היום בתקנות.
זאב בילסקי
את התקנות צריך לאשר.
חוה ראובני
היו כאן הערות לעניין תפקידו של קצין הבטיחות. המתח הפנימי שבו פועל קצין הבטיחות כמועסק על ידי מישהו שהוא צריך למתוח עליו ביקורת קיים בהקשר הזה. הוא מתח מובנה לעצם תפקידו של קצין הבטיחות באופן כללי. החוק הזה לא שונה מכל שאר תפקידיו של קצין הבטיחות. חובות הדיווח על כל התלונות לא יהיה מתפקידו של קצין הבטיחות במסגרת החוק הזה, כי החוק מטיל עליו בנוסף לדיווח של התאגיד גם חובה לברר, לנקוט אמצעים ולהודיע לנו על האמצעים שננקטו. אם התלונה הייתה תלונת סרק, הוא יודיע שתלונת הסרק נמצאה לא מוצדקת ולא ננקטו אמצעים. לבדוק הוא יהיה חייב בכל מקרה. הדיווח לא יהיה דיווח שמי. החוק קובע את זה במפורש. החוק עבר במארס. ניתן זמן התארגנות של 6 חודשים. התקנות האלו נדרשות בשביל לקבוע מה צריך להיות במדבקות. התקנות האלו לא שולחות את התאגידים לרוץ תוך חודש להתקשר עם נותני שירותים. אין לשר סמכות. אני חושבת שזה גם לא נכון שתהיה לו סמכות לעשות רגולציה של call centers. זה לא תפקידו של שר התחבורה. שר התחבורה הוא רגולטור של חברות ההסעה. הן צריכות לעמוד בחובה בכל דרך שהן ימצאו לנכון. שימוש בכוכבית 99 כמו שהציע מר ראובני פה זאת גם חלופה. אם יבחרו בה התאגידים, מה טוב.
פרדי הרשקוביץ
מה לגבי התאונות? כל התאונות, או רק תאונות..?
אתי בנדלר
זה חלק מהוראות התקנה הבאה. גם אני רשמתי לעצמי את השאלה הזאת.
חוה ראובני
תקנות התעבורה (תיקון מס'), התשע"ב-2012. בתוקף סמכותי לפי סעיפים 65ד(ג) ו-(ה) ו-70(23א) לפקודת התעבורה (להלן – הפקודה), ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 65ד(ג) לפקודה ולפי סעיף 21א(א) לחוק יסוד: הכנסת, וסעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977, אני מתקין תקנות אלה:

הוספת תקנות 587ב1 ו-587ב2 1. אחרי תקנה 587ב לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961, יבוא:

587ב1 "מדבקה". במדבקה שיש להדביקה על כלי רכב שברשות תאגיד לפי סעיף 65ד(ג) לפקודה יתקיימו כל אלה:

(1) המדבקה תהיה מלבנית ומידותיה לא יפחתו מהמפורט להלן: ברכב מסוג 1M, 2M ו-1N - אורכה לא יפחת מ-10 ס"מ ורוחבה לא יפחת מ-40 ס"מ; ברכב מסוג N2, N3, M3 - אורכה לא יפחת מ-15ס"מ ורוחבה לא יפחת מ-50 ס"מ;
אבי שטיצר
הפוך. הרוחב והאורך התחלפו.
קריאה
גם קודם. אורכה וגובהה.
חוה ראובני
(2) הרקע שלה יהיה לבן או צהוב והאותיות והספרות בצבע שחור או כחול;

(3) ייכתב עליה מספר טלפון מקוצר בן 3, 4 או 5 ספרות..
קריאה
אפשר להוסיף גם שתיים?
חוה ראובני
אפשר לומר עד 5 ספרות.
אתי בנדלר
המכיל לא יותר מ-5 ספרות.
מרדכי פדר
כולל הכוכבית.
חוה ראובני
כוכבית לא צריך לזכור.
מרדכי פדר
אתה מרשה כוכבית 12345, או רק כוכבית 1234?
זאב בילסקי
שזאת תהיה הצרה שלי.
חוה ראובני
ספרות לא כוללות כוכבית. כוכבית זה לא משהו שצריך לזכור ולהסתכל על הרכב.
היו"ר נחמן שי
הכוכבית זה צ'ופר.
חוה ראובני
"..ומתחת למספר הטלפון ייכתבו המילים "איך אני נוהג/ת? או "איך הנהיגה שלי?""
;
שמעון סודאי
המושג הזה של "איך הנהיגה שלי" או "איך אני נוהג" נלקח מאירופה והגיע לכאן לישראל. אנחנו לא מתנהגים פה כמו באירופה. אם היינו מתנהגים כמו באירופה זה היה בסדר גמור. אני חושב שהמשפט הזה בשתי החלופות יוצר גירוי לנהג אחר להתלונן.
היו"ר נחמן שי
מה אתה מציע?
שמעון סודאי
למה לא לרשום "רכב זה ביצע עבירת תנועה? תתקשרו". לא צריך יותר מזה.
היו"ר נחמן שי
יותר אותיות. זה יותר מידי.
זאב בילסקי
שמעון, זה בסדר.
שמעון סודאי
אני שואל פה את האנשים שבחדר.
חוה ראובני
לא כל אחד יודע מה זו עבירת תעבורה.
שמעון סודאי
מה זה המילים "איך הנהיגה שלי"? בן אדם קיבל רישיון מהמדינה. הוא הגיע אלי..
היו"ר נחמן שי
זאת אמירה ערכית. "איך הנהיגה שלי" זאת אמירה ערכית. זאת התרשמות.
חוה ראובני
נהג שעוקף הלוך וחזור וכל פעם מאותת. הוא עושה את זה בלי סוף. אתה נוסע אחריו 10 קילומטר וקיבלת סחרחורת. אני לא חושבת שהוא עשה איזו שהיא עבירת תעבורה במישור הטכני.
היו"ר נחמן שי
אנחנו נשאיר את זה כך.
חוה ראובני
(4) גודל האותיות המופיעות עליה לא יפחת מהמפורט להלן: ברכב מסוג M1, M2 ו-N1 - אורכן לא יפחת מ-2.5 ס"מ ועוביין לא יפחת מ-1 ס"מ.
ערן ראובני
נדמה לי שהמילה "גובהן" צריך להיות פה. לאות יש גובה, לא אורך.
קריאה
אולי גובה ורוחב.
ערן ראובני
עובי. המילה "עובי" מופיעה. את המילה "אורך" צריך להחליף במילה "גובה".
היו"ר נחמן שי
תיקנו.
חוה ראובני
במקום אורכן יהיה גובהן. "ברכב מסוג 2N, 3N ו-3M
- גובהן לא יפחת מ-6 ס"מ ועוביין לא יפחת מ-1.5 ס"מ;.

(5) גודל המספרים המופיעים עליה לא יפחת מהמפורט להלן: ברכב מסוג 1M, 2M ו-1N גובהם לא יפחת מ-4.5 ס"מ ועוביים לא יפחת מ-1 ס"מ; ברכב מסוג 2N, 3N ו-3M גובהם לא יפחת מ-6 ס"מ ועוביים לא יפחת מ-1.5 ס"מ;

(6) היא תודבק בחלק האחורי של הרכב, בצד שמאל – אני מבקשת להוסיף ככל הניתן – במקום הנראה לעין, ואם הדבר לא ניתן עקב היעדר מקום מתאים, תודבק המדבקה על הדלת הקדמית השמאלית של הרכב.
הכלל צריך להיות מאחורה, רצוי בצד שמאל. זה מכיוון שלעולם ברכב שנוסע אחרי אותו רכב תמיד בצד שמאל שלו יהיה מישהו. במקומות אחרים לפעמים יש, לפעמים אין. יש כלי רכב שאי אפשר בצד שמאל מאחורה, לכן הכלל הוא קודם כל אחורי, אחר כך בצד שמאל ככל הניתן. יש כלי רכב שאי אפשר להדביק מאחורה כי אין להם דופן אחורית משום מין וסוג. אני חושבת על מכונית אשפה או על מערבל בטון. באלה אין מנוס אלא להדביק את זה במקום אחר. הברירה האחרת היא פשוט בדלת שמאל.
היו"ר נחמן שי
בחרתם בדלת הקדמית השמאלית.
חוה ראובני
כן, בדלת הקדמית השמאלית.
היו"ר נחמן שי
מה אתה אומר?
זאב בילסקי
מקובל עלי.
חוה ראובני
אחרת נצטרך להגיד להם..
איתן וכקמן
לא צריך להיות צד שמאל. אפילו לא צריך להיות כתוב צד שמאל. יש רכבים שלא ניתן. צריך שיהיה בחלק האחורי, אם במגן או במכסה בגאז'. לפעמים אי אפשר להדביק במגן.
היו"ר נחמן שי
ממש לא. צריך להיות איזה שהוא סדר. העין שלך לא צריכה לחפש לאורך כל החלק האחורי של האוטו איפה זה, אם בימין, בשמאל או באמצע. ההרגל צריך להיות שמחפשים את זה בצד שמאל, שזה גם כיוון הנהיגה והנהג. היא מציעה עוד שתי אופציות בהנחה שבחלק מהמכוניות לא ניתן להדביק את המדבקה. אם תגיד שבכל מקום ניתן, אז תקבל את זה למטה, למעלה, בצדדים.
איתן וכקמן
כולם מדביקים את זה במרכז הרכב. תסתכלו היום בנוהל. כולם במרכז הרכב, חוץ ממצב שיש משהו יוצא דופן.
היו"ר נחמן שי
אתם העדפתם משמאל, נכון?
חוה ראובני
העדפה היא לשמאל. אם אי אפשר משמאל, אז מקום אחר מאחורה.
אתי בנדלר
מה הניסוח שאת מציעה?
חוה ראובני
אני מבקשת להוסיף אחרי המילים "בצד שמאל" את המילים "ככל הניתן".
שמעון סודאי
החוק עבר. כרגע מונחות התקנות. מחר בבוקר צריכים להתחיל לעבוד. ב-19 מגיעים החגים וצי רכב של 1000 מכוניות..
היו"ר נחמן שי
אתה מבקש עוד 10 ימים. תיכף נגיע לזה.
שמעון סודאי
אנחנו צריכים להתארגן.
אתי בנדלר
החוק קבע מתי הוא ייכנס לתוקפו.
חוה ראובני
ב-16 זה ראש השנה.
אתי בנדלר
לא, אי אפשר.
היו"ר נחמן שי
אומרת היועצת המשפטית שגם אם אני מבית הלל ולא מבית שמאי אני לא יכול לתת לך עוד 10 ימים.
זאב בילסקי
החוק קבע 6 חודשים.
היו"ר נחמן שי
צריך להחזיר את זה לחקיקה ראשית למליאה. יושב-ראש הכנסת ממש ישמח שנביא לו חוק 24 שעות לפני יציאת הכנסת לפגרה, נכון?
אתי בנדלר
הוא יכול לשמוח יותר, אני אשמח פחות.
היו"ר נחמן שי
תהיה בכל מקרה תקופת חסד בכל ארגון עד שהדבר הזה ייכנס. ככה זה בחיים.
אתי בנדלר
אפשר להצביע על 587ב1.
היו"ר נחמן שי
הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין
נמנעים –אין

אושר
לאה ורון
חבר הכנסת בילסקי הצביע במקום חבר הכנסת ישראל חסון.
אתי בנדלר
אושר בשינויים.
חוה ראובני
587ב2 דוח תקופתי ומידע על נהג (א) מדי שנה ולא יאוחר מיום 31 בינואר בכל שנה ימסור תאגיד כהגדרתו בסעיף 65ד לפקודה, לרשות, דוח לשנה שלפניה שיכלול פרטים כמפורט להלן:

(1) מספר התלונות שקיבל כל נהג בתאגיד או מי שהנהג הרשה לו לנהוג ברכב של התאגיד, מהות התלונה ואופן הטיפול בה;

(2) מספר תאונות הדרכים - כאן אני מבקשת להוסיף שבה נהרג אדם או נחבל של ממש – שבהם היה מעורב כל נהג בתאגיד או מי שהנהג הרשה לו לנהוג ברכב של התאגיד.
(ב) קיבל התאגיד יותר מארבעה דיווחים על עבירות שביצע נהג בתאגיד יודיע על כך לרשות מיד לאחר קבלת התלונה החמישית ויודיע על אופן הטיפול בה." כאן אני מבקשת, לבקשת משרד המשפטים הבוקר, להוסיף (ג) כדי לחדד. אני נטיתי לחשוב שזה מיותר, אבל הוא ביקש. (ג) דיווח כאמור בסעיף זה לא יכלול מידע שיש בו כדי לזהות את האדם אליו מתייחס הדיווח.
אתי בנדלר
זה מחויב. אני התכוונתי להעיר את זה.
חוה ראובני
אנחנו מדברים על דיווחים סטטיסטיים.
אתי בנדלר
דיווחים כאמור בתקנה זו לא יכללו מידע שיש בו כדי לזהות את האדם אליו מתייחסים הדיווחים.
היו"ר נחמן שי
מה ייכלל בדיווח?
חוה ראובני
סטטיסטיקה.
היו"ר נחמן שי
הוא יגיד שיש לו 7 נהגים שעברו..?
חוה ראובני
שיש לו נהג אחד שיש לו כך וכך ותלונות, לנהג אחד 0 ולנהג אחר..
צבי יוזנט
ומה הפעולות שנקטנו.
היו"ר נחמן שי
לא באופן שהוא יסגיר אותו.
חוה ראובני
לא רק שזה לא יהיה שמי, זה לא יכלול משהו שיהיה בו כדי לזהות.
אתי בנדלר
זאת אומרת שלא יהיה כתוב מנכ"ל החברה.
היו"ר נחמן שי
או עובד החברה.
אתי בנדלר
עובד החברה זה ברו. זה לא מזהה, אלא אם כן יש עובד אחד.
צבי יוזנט
הרי יודעים את זה כי כל חברה מדווחת. ממילא יש את השם של החברה.
אתי בנדלר
לא יכלול מידע שיש בו כדי לזהות את האדם..
חוה ראובני
אליו מתייחסים הדיווחים.
עדנה צונץ
אלא אם כן יטפל קצין הבטיחות באופן הראוי ביותר.
זאב בילסקי
זה משהו אחר. יש פה את הדיווחים ואת הטיפול של קצין הבטיחות.
היו"ר נחמן שי
זה לא מפריע. כאן מדובר שהוא מוציא מידע מסוים מתוך הארגון החוצה. משרד המשפטים ביקש שהמידע הזה יהיה מצומצם.
חוה ראובני
אף שמהחוק נובע שהמידע לא יכול להיות מזוהה.
אתי בנדלר
בכל מקרה ראוי היה להבהיר את הדברים.
היו"ר נחמן שי
אם היועצת המשפטית חשבה שזה ראוי, אז זה..
אתי בנדלר
אלו שתי ההערות שהיו לי. אחת לגבי השמות, השנייה לגבי מה היא תאונה.
היו"ר נחמן שי
מי בעד 587ב2?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין
נמנעים – אין
אושר
אתי בנדלר
תחילתן של תקנות אלה ביום 19 בספטמבר 2012. כמובן שיתווסף התאריך העברי.
היו"ר נחמן שי
מתנה לחג.
דוד קינג
אני מברך את כולם על כך שעבר החוק. עשינו כל מה שאמרתם. מ-2006 אני מקיים את הנוהל הזה. יש פה כמות רכבים, סטטיסטיקות. עכשיו אני שואל מה אני עושה עם זה, מה התועלת שתצא לנו, לאזרחים, מזה. העברתי את החומר. יש לי מ-2006 400 רכבים ו-70 תלונות. כולם תוחקרו. דיברתי אישית עם כולם. לאנשים נלקחו הרכבים. מה אני עושה עם החומר הזה? תיקנתם תקנה. מה עושים עם זה? עפיפון? מוחאים כפיים? חבר'ה, צריך להקים..
היו"ר נחמן שי
אתה בדיוק הגעת לשלב שבו יוזם החוק רוצה לסיים ולהסביר לך למה צריך את החוק הזה.
זאב בילסקי
השאלה שלך מאוד טובה. על עצם השאלה ועל הפעולות שתיארת אני מברך אותך. אני רוצה להסביר מילה אחת לגבי המהות של החוק. אני נכנסתי לחוק הזה תודות לאנשים מופלאים שעברו את הנורא מכל בעצמם, מאוגדים בעמותה שנקראת "אנשים באדום". לקחתי את המושכות והבאתי את זה עד לרגע הזה, מתוך התייחסות בכבוד לאנשים שכבר שילמו את המחיר ועושים היום את הכל כדי שאנשים נוספים לא ישלמו את המחיר.

החוק הזה מבוסס על אדם אחד. הוא הבסיס של כל החוק. עליו זה ייפול או יתקדם. זה קצין הבטיחות. מתוך החקיקה של החוק הזה למדתי הרבה מאוד על עבודת קציני הבטיחות. ישבתי איתם, דיברתי איתם לא פעם. יש לי הרבה מאוד מחשבות לגבי מעמדו של קצין הבטיחות, כשמצד אחד יש את מנהל החברה שאומר לו לבוא, מצד שני יש את חובתו המקצועית כשהוא רואה את הצמיגים שחוקים או כל מה שקורה. אני תוך כדי חקיקת החוק ראיתי הרבה מאוד חברות שבלי החוק ובלי שום דבר לקחו את העסק ברצינות, תחקרו ולקחו רכבים. יש מקומות שבהם הורידו את עקומת תאונות הדרכים בחברה כתוצאה מנוהל 6. שמעתי את כל אותם אנשים שהסבירו לי שאני איש של פלסטרים. יש כל מיני עיתונאים שכתבו כמה אני לא מבין בעסק, כמה לא יצא מזה שום דבר. רק האנשים התמימים שלא מבינים הם האנשים שמקדמים את הדברים. בגלל אלה שכבר יודעים הכל, ראו הכל אנחנו חיים עם 400 הרוגים כל שנה. אם אנחנו חוסכים קצת זה הרבה בגלל סוגי הרכב שעולים על הכביש, שהם סוגי רכב אחרים לעומת מה שהיה פעם. זה מה שמוריד הרבה את תאונות הדרכים.
אבי שטיצר
מוריד את הנפגעים, לא את התאונות.
צבי יוזנט
גם תאונות.
זאב בילסקי
כל תאונה זה אחר כך נפגע. בוא נאמר תאונות. אנחנו עשינו פה נוהל שהפך לחוק שיש לו סיכוי. הייתי רוצה לתת לנוהל הזה סיכוי. אם הייתה במדינת ישראל אפשרות לאגף התנועה, לאדון ברונו ידידנו הטוב, לקבל עוד 5000 שוטרים עם ניידות, עם מצלמות, מה אני אגיד לך, יכול להיות שהיינו מביאים בשורה לעולם. אני מכיר את משטרת ישראל. למשטרת ישראל יש היום 27 אלף 340 שוטרים בשביל הכל. כל יום מטילים עליה משימה נוספת. כל יום המשטרה צריכה לעשות. כל חוליי החברה הישראלית זה משטרה. כשאבי נאור הקים את "אור ירוק" הוא כתב לשינוי תרבות הנהיגה. אמרתי לו, אבי, אתה יודע מה, תוריד את הנהיגה, בוא נעשה משהו לשינוי התרבות.
אנחנו חיים פה במדינה שהתרבות שלה לוקה ב-0. אנשים מרשים לעצמם לעשות מה שלא היו מרשים בכל מקום אחר. אנחנו רואים את זה על הכביש. זה לא סתם. אותם בריונים שאנחנו רואים על הכביש הם בריונים. הם עושים את זה במגרש הכדורגל, הם מרשים לעשות את זה על הכביש. אם יכולתי להביא את המשטרה לא הייתי צריך את החוק הזה. אני פה נעזר בציבור. אנחנו נתאזר כולנו בסבלנות, ננשוך שפתיים. חלק יהיו סתם תלונות. אם יהיה נהג שנקבל עליו תלונה אחת אחרי השנייה בחדרה, פעם ברעננה ופעם באילת אנחנו נטפל בו ברצינות. ניקח לו את האוטו, נוציא אותו. יכול להיות שחסכנו חיים של בן אדם. תראו לי כל אלה שיושבים פה כמה פעמים בחיים שלכם יצא לכם לחסוך חיים של בן אדם. לא קצת כסף, חיים של בן אדם. כל שבוע אני בבית לוינשטיין. אם אתם לא מאמינים, אני אקח אתכם לשם. תראו מה קורה לאנשים האלה. תראו את אותם נהגים בריונים שפגעו לא רק בחיים שלהם אלא באלה שנסעו ממול.

אני שמעתי היטב את מועצת המובילים. אני אומר לכם שמכל מלמדיי השכלתי. אני אבוא בדברים עם הרשות שכעבור שנתיים יתקיים פה דיון לאור הלקחים שהפקנו מאימוץ התקנות ומהחוק. הדיון הזה יכלול את כל הסטטיסטיקות שתתקבלנה. אנחנו נשב ונדון. היה ונראה כעבור שנתיים שיכול להיות שכל מה שהתעסקנו אלה דברים זוטרים, לא שווים שום דבר, אז מי שישב פה יהיה מספיק אמיץ כדי להגיד שהגענו לסוף הדרך. אני אומר לכם שמתוך מה שראיתי בחברות רציניות, מקציני בטיחות רציניים החוק הזה.. אני תחקרתי את זה בצבא, בחיל האוויר. מה שהצבא עשה בחיל האוויר עם נוהל 6, שהיום זה הופך להיות לחוק, יכול להיות סימן. אם תיקחו את החברה המרכזית למשקאות ואת מה שהיא עשתה עם משאיות, עם נהגים אתם תראו לאיזה הישגים הם הגיעו כתוצאה מזה. אנחנו נדאג לדבר גם עם משרד התחבורה על-מנת שיפרסם את הנוהל, כדי שאנשים ידעו על מה הם מתלוננים, כדי לנסות ולחנך אנשים לתרבות של לא לראות ולעזוב.
אני רוצה להודות לחברים הטובים שלי ב"אנשים באדום". אני רוצה להודות לכם על היוזמה. אני רוצה להודות לקציני הבטיחות של מדינת ישראל, לאנשים שעושים את העבודה. אני מרגיש שאני שותף שלכם, שאני חבר שלכם. אנחנו נמשיך הלאה. אני רוצה להזמין את כל מי שיש לו רעיונות טובים לפנות אלי, לא לבזבז את הזמן. אם אני רואה הצעת חוק שנראית לי מקדמת נעשה את זה. תודה אחרונה ליושב-ראש הישיבה שהסכים לעזוב את כל מה שהוא עשה, לבוא לפה ולהיות שותף להעברת התקנות. תודה רבה לכם.
היו"ר נחמן שי
תודה, חברים. תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:00.>

קוד המקור של הנתונים