ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 24/07/2012

הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 110) (מסירת מידע על תאונות דרכים), התשע"ג-2012

פרוטוקול

 
PAGE
22
ועדת הכלכלה

24/07/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 929>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, ה' באב התשע"ב (24 ביולי 2012), שעה 10:00
סדר היום
<הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (חובת שליחת דו"ח תאונה לרשויות), התשע"ב-2012>
נכחו
חברי הוועדה: >
חמד עמאר – היו"ר
זאב ביילסקי
מוזמנים
>
ג'קי - יעקב לוי - מנהל אגף קציני בטיחות, משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים

חוה ראובני - יועצת משפטית, משרד התחבורה

אסף וסרצוג - רפרנט ביטחון פנים באגף תקציבים, משרד האוצר

גל שופרוני - ראש ענף תקציבי, משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

חיים אמיגה - עוזר יועמ"ש, המשרד לבטחון פנים

דנית גלעד - תובעת, משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

ישראל ג'בלי - מנהל אגף בטיחות, החברה הלאומית לדרכים

גיטה גלי וולנר - מנהלת בטיחות אזור ת"א והסביבה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים


שי ישעיהו גלעד - נציג הלשכה, לשכת עורכי הדין

מרב מיכאלי - הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

גבי בן הרוש - יו"ר, מועצת המובילים והמסיעים

דוד כוכבא - מנכ"ל, מועצת המובילים והמסיעים

פיני קבלו - סמנכ"ל, מרכז השלטון המקומי

מרדכי פדר - יו"ר חיים בדרך מתונה

פרדי הרשקוביץ - אגד
ייעוץ משפטי
אלקנה אפרתי
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית פרלמנטרית
יפעת קדם
<הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (חובת שליחת דו"ח תאונה לרשויות), התשע"ב-2012>
היו"ר חמד עמאר
אני פותח את ישיבת ועדת הכלכלה. בוקר טוב לכולם. הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (חובת שליחת דוחות תאונה לרשויות), התשע"ב-2012, של חבר הכנסת זאב בילסקי, חבר הכנסת יריב לוין. ההצעה עברה בקריאה טרומית ב-27.6.2012. אני מבקש ממציע ההצעה להציג לנו אותה.
זאב בילסקי
אני שמח מאוד שאתה, אדוני היושב-ראש, יושב הראש של הישיבה הזאת. המשותף בינינו זאת המלחמה הבלתי פוסקת בתאונות דרכים. אני עוסק בכך עשרים ומשהו שנים. כל קצין משטרה כבר מכיר אותי לפני ולפנים. כל פעם הייתי צריך לעשות ככה, צריך לעשות ככה. אני שמח ששלושת חברי הכנסת יחד איתי הצענו את ההצעה הזאת, היא עברה והממשלה הסכימה לה. הבסיס של ההצעה מאוד מאוד פשוט. הוא מבוסס על הניסיון שלי כראש רשות. כאשר יש תאונה היחידי לפי החוק שמוסמך לשחרר את כלי הרכב שהיו בתאונה זה שוטר. כתוצאה מזה ישנם את אותם בוחנים, את אותם אנשים שהמשטרה הכשירה. הם בדרך כלל עמוסים בהרבה מאוד עבודה. הם מגיעים לתאונה ובוחנים מה קרה. אני הייתי באופן אישי יוצא לכל תאונה עם נפגעים שהייתה ברעננה. מה שלמדתי שם לא למדתי בשום מקום אחר. אחר כך הייתי קורא למהנדסים ולכולם ואומר להם בדיוק מה צריך לעשות שם. אם פעם אחת קורת תאונה יכולה גם לקרות תאונה נוספת בגלל אותה סיבה, אלא אם טיפלת בזה. הייתי רואה את אותו בוחן משטרה שמשרטט, שבודק, ששואל. אחר כך בביפר היו כבר מחכות לו שתי תאונות. אומרים לו לגשת להוד השרון, לגשת לכפר סבא. הוא סוגר את הפולדר והולך לתאונה הבאה. הוא עושה את מה שהוא עושה בתאונה הבאה. בסוף היום יש לו 5,10 תאונות שהוא טיפל בהן. הוא אוסף את הניירת, מסדר אותה ומוכן להגיש לבית משפט.
הרעיון של החוק הזה הוא לנצל את אותם אנשים מוכשרים שאנחנו מכירים, שהם בעלי ניסיון כדי לדווח דיווח מידי באותו יום, תוך 24 שעות, לראש הרשות או לחברה הלאומית לדרכים. הם צריכים משהו קצר, להגיד בתאריך כזה וכזה, בשעה כזאת וכזאת היה. צריך ניסוח משפטי. צריך להגיד משהו כמו הצומת חשוכה לגמרי, יש לפעול מיד לתיקון. צריכים לקבוע משהו כמו 30 יום לאותו ראש רשות או למנכ"ל החברה הלאומית לתקן את הטעון תיקון. אנחנו צריכים לעקוב אחרי זה. זה יגרום לכך שנחזיר הביתה בחיים הרבה מאוד אנשים שנגזר עליהם היום להיפגע בגלל שהיו אנשים שלא עשו. אני יכול לתת לכם דוגמאות עד הערב.
ברשויות מקומיות אוהבים לשתול פרחים, עצים ושיחים. זה מאוד יפה. בא הגנן, שותל שיח קטן. תאמינו לי, שיח קטן יפה מאוד, אבל מה לעשות שאחרי שנה השיח נהיה כל כך גדול שהוא מסתיר את שדה הראייה. כל מי שבא לפנות שמאלה לא רואה שום דבר כי פשוט השיח שם. אף אחד בעירייה לא יהיה זה שיעמוד ויגיד להעיף את השיח כי הבן אדם לא ראה שהוא פנה שמאלה. כשתהיה התאונה אותו בוחן שיגיע יראה את זה תוך שנייה. כל מה שצריך זה שיכתוב שבצומת שהיה בה תאונה היה שיח שהסתיר את שדה הראייה ויש צורך לסלק אותו. כשהייתי ראש עיר והמזכירה הייתה מודיעה לי הייתי עוזב אנשים באמצע, מבקש סליחה ויוצא למקום התאונה. אמרו לי פעם שסובארו כחולה נכנסה בעמוד והנהג נלקח לבית חולים. כשרצתי לשם ראיתי סובארו כחולה ששני הפנסים שלה היו בצדדים, הנהג היה בבית חולים והבוחן עמד . חזרתי למשרד והמשכתי בסדר יומי. לאחר שבועיים, שלושה המזכירה מכניסה לי פתק על כך שיש תאונה עם סובארו כחולה בכניסה לרעננה. קראתי לה ואמרתי לה שזה היה כבר ושתבדוק עוד פעם. תמיד הם פחדו להתווכח איתי כי בדרך כלל צדקתי. היא צלצלה לחבר'ה ואמרה שזאת הייתה תאונה שקרתה לפני שבועיים ושהיא כבר דיווחה לראש העיר. מסתבר שקרתה עוד תאונה עם סובארו כחולה בכניסה לרעננה. אמרתי שאני מוכרח לצאת לשם כדי לבדוק. נסעתי לשם והסתבר שמדובר באמצע הקיץ. עיריית רעננה ידועה במדשאות שלה, ידועה בהשקיית היתר שלה כך שהמים גולשים לכביש והכביש טיפה משופע. אנשים לוקחים את הסיבוב במהירות של קיץ, הם לא חושבים על המים. הם מחליקים ישר לתוך עמוד התאורה. מה לעשות שבסובארו הפנסים מגיעים אחד ליד השני. למחרת כל הדשא הלך. במקום זה שמנו משהו אחר. בחיים יותר אף סובארו לא תיכנס בעמוד התאורה בכניסה לרעננה כי מישהו החליט להשקות את הדשא.

מה שאני מצפה מבוחן משטרה שיגיע לשם זה שעל המקום יכתוב שיש מים על הכביש, שמדובר בחודש יולי ושלפי הערכתו הנהג שנסע במהירות סבירה ביחס לכביש לא ציפה שעיריית רעננה תשקה את הכביש באמצע הקיץ.
מה שאנחנו מבקשים זה שהוועדה תאשר את זה, שנצליח להביא את זה עוד במושב הזה למליאה כדי שנמצא את הנוהל הנכון. אני סומך על משטרת ישראל שבמהלך החקיקה לקראת השנייה והשלישית נסייג את כל זה. סך הכל זה גם עניין משפטי שבסופו של דבר צריך להגיע לצד השני. יש פה הרבה מאוד דברים. אני חושב שבכך שתהיה הודעה לרשות המוסמכת כדי שתתקן תוך 30 יום את הטעון תיקון אנחנו נציל הרבה מאוד אנשים שברגע זה הם לא יודעים שהצלנו אותם. אחרי שנעביר את החוק הזה הם יום אחד יהיו חייבים לנו הרבה מאוד. הם לא ייכנסו לאותם מצבים ששולחים אנשים לבית חולים, לבית לוינשטיין או לבית העלמין רק בגלל שלמישהו לא היה איכפת מספיק כאשר קרתה פעם אחת תאונה. אני מכיר הרבה מאוד אנשים. אצלי הם מתחלקים ל-3. המאושרים זה אלה שלומדים פעם ראשונה שאם קרתה תאונה צריך לתקן אותה, הפחות מאושרים זה אלה שפעם שנייה ושלישית, ויש את אלה שלא לומדים לעולם. אנחנו צריכים להיות אלה שנעזור לאותם אנשים. פעם אחת זה מספיק לתקן, לסדר ולהמשיך הלאה.
חוה ראובני
אנחנו כחלק מהממשלה תומכים בהצעה. יכול להיות שיש בפרטים דברים שצריך לדייק בהם. מולנו לא היה איזה מהלך של תיאום. ההצעה פחות קשורה אלינו.
זאב בילסקי
אתם פשוט כל כך רגילים אלי שאני כבר יודע שאתם איתי.
חוה ראובני
אנחנו תמיד עם אדוני. בסופו של דבר החובות המהותיות ומי שמוטלת עליו העבודה זה יותר המשטרה, הרשויות המקומיות, מע"צ. אולי צריך להזכיר כאן גם את הזכייניות שמתחזקות כבישים. יש כמה כאלו. מע"צ מתחזקת נתח נכבד, אבל יש עוד כמה גופים בכבישים הבין עירוניים.
פרדי הרשקוביץ
אנחנו תומכים בהצעה. האם חברה כמו שלנו שרוצה לראות אם היו בעיות בכבישים, אם היו תאונות יכולה לפנות אחר כך ולקבל את הנתונים? אני רוצה להתחבר לעניין הזה וללמוד מהבעיות שהצטברו בשטח. ראוי שיהיה כתוב באיזה שהוא מקום שגופים שמעוניינים או יש להם נגיעה לעניין הזה, יוכלו לפנות ולקבל את הנתונים.
זאב בילסקי
ללא ספק. האינפורמציה הזאת לא צריכה להיות אינפורמציה שמית של אנשים.
פרדי הרשקוביץ
אותי לא מעניין שמי. מה שמעניין אותי כשאני מטפל בתאונה זה לראות אם היו תאונות מהסוג הזה שיש להן איזה שהוא הסבר.
זאב בילסקי
בהחלט, תוך שמירה על צניעות הפרט. זה יהיה דבר שהוא בנוי. החלום שלי הוא שיום אחד ראש רשות ייבחן על המלחמה שלו בתאונות הדרכים. עד היום אף ראש רשות לא נלחם או לא נפל על תאונות דרכים. כל ראש רשות שבא מבקש שיבחרו בו כי החינוך הכי טוב, כי הפרחים הכי טובים. אני רוצה שראש רשות יכתוב שהוא הוריד את תאונות הדרכים ב-40%. אני רוצה שאנשים יבחרו אותו בשביל זה. אנחנו רוצים שהדבר הזה יהיה פתוח, שקוף וגלוי, כמובן תוך שמירה על צנעת הפרט. אנחנו לא מעוניינים לפרסם את השמות של האנשים.
מרדכי פדר
"מתונה" רוצה לברך את חבר הכנסת בילסקי על כל העבודה שלו בנושא בטיחות בדרכים בכלל ועל הצעת החוק הזאת בפרט. אני רוצה לקחת את הנושא שדיבר עליו פרדי. אנחנו מבקשים שהמידע הזה יהיה פומבי ושכך ייכתב בהצעת החוק. אנחנו חושבים שברגע שהאזרחים יכולים לגשת למידע הזה ולדעת שבאזור מסוים יש נקודת תורפה, הם יכולים ללחוץ על העיריות ועל הרשויות לטובה. הם יכולים להגיד שהם מכירים את האזור ושצריך לעשות ככה וככה. כך צריך לשפר. מאוד חשוב שבהצעת החוק עצמה הזכות לאזרח בנוגע לנגישות למידע הזה יהיה כתוב בבירור. יש הרבה מקרים שהבוחן לא מגיע, שהשוטר מקבל הוראה להפנות את המעורבים ללשכת התנועה הקרובה למחרת או בהמשך השבוע. חשוב מאוד שכל התאונות האלו ייכללו בסטטיסטיקה ובמידע שמועבר לרשויות.
דבר שלישי לא נוגע להצעת החוק הזאת, אבל יהיה בהצעת החוק הבאה של חברי הכנסת. אנחנו חושבים שבכל התאונות שיש נזק בלבד והן לא מדווחות למשטרה, צריכים לרתום את חברות הביטוח שידווחו באופן אנונימי, סטטיסטי לרשויות כדי שהרשויות יוכלו לראות ולטפל במקומות שיש בהם נזק.
חיים אמיגה
אנחנו לא חלוקים על כך שהמטרה של הצעת החוק ראויה. אנחנו תומכים בה ומסכימים למטרה. השאלה שעולה מבחינתנו היא אם הצעת החוק בנוסח שלה כיום, כפי שהיא מופיעה, אכן משיגה את המטרה הזאת. אנחנו סבורים שלא. אני גם אנמק מדוע.

הצעת החוק יוצאת מנקודת הנחה שאין נגישות לרשויות המקומיות לחומרים שמצויים בידי המשטרה, לכן היא קובעת מתווה שמטיל חובה על המשטרה להעמיד את הנתונים האלה לרשויות המקומיות. העובדות הן שהחומרים האלה כן מוגשים לרשויות המקומיות. יש מסלול שהמשטרה מעבירה את החומרים האלה להלמ"ס באופן מוסדר ולרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לפי סעיף 83 לפקודת התעבורה. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים על ידי המנהל האזורי מעמידה את הנתונים המעובדים לרשות הרשויות המקומיות. יש מתווה, יש מסלול קיים. יכול להיות שאפשר לשפר את המסלול הזה, יכול להיות שאפשר לבקש מהמשטרה להעביר את החומרים בקצב מהיר יותר או לייעל את המסלול הקיים, אבל לקחת מסלול מקביל אחר שמבקש מהמשטרה להעמיד שוב את אותם נתונים, שגם גם ככה היא מעבירה להלמ"ס, לכל רשות מקומית..
היו"ר חמד עמאר
אנחנו לא מדברים על להעביר מידע על כך שקרתה תאונה ב-X מקום. הצעת החוק מדברת - זה גם מה שהבנתי מהמציע של הצעת החוק - על לשלוח דוח מפורט של התאונה, מה הדברים שיכולים לשפר בשביל שלא תהיה עוד תאונה באותו מקום.
חיים אמיגה
הניתוח הזה מתבצע.
זאב בילסקי
כואב לי. תראה על מה אנחנו מדברים. אני מדבר על להציל חיי אדם. תוך 30 יום ראש הרשות צריך, כי אם לא אני אחפש אותו ואני אשאל אותו למה הוא לא סידר תאורה באותו מקום שהייתה תאונה, למה הוא לא הפסיק את הזרמת המים.
דנית גלעד
איפה זה רשום?
חיים אמיגה
החובה כרגע מוטלת על המשטרה, לא על הרשות.
זאב בילסקי
אתה שולח אותי ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה כדי שאם ראש הרשות ירצה הוא ילך, אם הוא לא ירצה הוא לא ילך.
חיים אמיגה
גם כרגע בנוסח הצעת החוק החובה לא מוטלת על הרשות להגיע למשטרה כדי לקבל את החומרים.
זאב בילסקי
המשטרה זאת החוליה המרכזית פה. חלק מהתפקיד של המשרד לביטחון פנים ושל משטרת ישראל זה להילחם, זה המאבק בתאונות דרכים. אתם צריכים לעמוד בראש החזית. מה זה אומר? אתה לא צריך לחכות שראש הרשות ילך, לא ילך, קרה, לא קרה, תיקן, לא תיקן. אתה בא ואומר שאתה היחידי שמוסמך להגיע לזירה, שאתה זה ששחררת את כלי הרכב, שלך יש את אנשי המקצוע הכי טובים שיודעים מה קרה, שאתה זה תשלח כל מה שמבקשים ממך. העתק אחד הולך לראש הרשות. אתה תטפל בראש הרשות שיצטרך לעשות את מה שאמרת לו. אם אתה שולח אותו עכשיו ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה לא עשינו בזה שום דבר.
חיים אמיגה
הצעת החוק לא מטילה כרגע שום חובה על שום רשות מקומית. זה המצב הקיים היום. הצעת החוק מטילה על המשטרה מטלה שכרוכה בעלויות תקציביות לא מבוטלות ומיותרות, כי החומרים כבר ממילא מועברים למשטרה על ידי הלמ"ס ומעובדים על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. הם מוגשים לרשויות המקומיות. לרשויות המקומיות יש נגישות לחומרים האלה. אולי אפשר לייעל את המסלול הקיים. לזה אני מסכים. יכול להיות שצריך להאיץ את הזמנים. זה גם מוסכם. לבנות מסלול מקביל אחר שמטיל על המשטרה חובה לעבד את הנתונים, לעזוב את העיסוקים האחרים החשובים שיש לה כדי להעביר אותם לרשות שממילא לא מחויבת לפעול לפי הנתונים האלה, זה פשוט מיותר. יש מסלול מובנה קיים, אפשר להשתמש בו.
אלקנה אפרתי
הצעת החוק מבקשת להוסיף הוראה לסעיף 83 לפקודת התעבורה. סעיף 83(א) שקיים כבר כיום מדבר על כך שבתאונת דרכים שבה נהרג אדם או נחבל חבלה של ממש, המשטרה מעמידה לרשות מנהל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בתוך 24 שעות ובאותו מנגנון את החומרים האלה. דבר אחד יש בנוסח הנוכחי - זה אולי דבר שאדוני וחברי הכנסת צריכים לתת את הדעת עליו - וזה שהמשטרה היום מחויבת להעביר חומרים שמתייחסים לתאונות שבהן נהרג אדם או נחבל חבלה של ממש. נוסח ההצעה כפי שמונח על שולחן הוועדה מתייחס לכלל תאונות הדרכים.
זאב בילסקי
כלל תאונות הדרכים עם נפגעים.
אלקנה אפרתי
את זה צריך לחדד.
היו"ר חמד עמאר
בדרך כלל כשאין נפגעים המשטרה לא מגיעה.
אלקנה אפרתי
אנחנו מדברים על אותן תאונות שבהן נהרג אדם או נחבל חבלה של ממש.
דנית גלעד
משנפגעו חבלה של ממש. יש אנשים שמדווחים על התאונה למשטרה רק אחרי חודש.
אלקנה אפרתי
זה דבר אחד. הדבר השני להכרעתו של אדוני זה שכיום יש חובה – אולי נציגי הממשלה יפרטו איך זה נעשה - להעביר את הדברים האלה תוך 24 שעות לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. אז צריך לראות איך זה משתלב.
חיים אמיגה
כדי להשיג את המטרה של הצעת החוק, לעניות דעתנו, היה צריך להטיל חובה על הרשות המקומית לפנות לנתונים של הלמ"ס, לקבל אותם במועד ולפעול בהתאם, לא להטיל חובה אחרת על המשטרה להעביר נתונים שכבר קיימים. זאת לא מטרת הצעת החוק.
גיטה גלי וולנר
הרשות הלאומית תומכת בהצעת החוק. בהתייחס לאמירה האחרונה לסעיף 83(א)(1) שהמשטרה מחויבת להעביר לרשות הלאומית תוך 24 שעות, אנחנו לא מקבלים את הפרטים של הקטלניות תוך 24 שעות. אם נרד לרזולוציה של מפגעים בטיחותיים, אז התזכיר ההנדסי מגיע, אם בכלל, הרבה יותר רחוק מזה.
היו"ר חמד עמאר
תוך כמה זמן הוא מגיע?
גיטה גלי וולנר
אין לוחות זמנים. אנחנו מקבלים את המברק של הקטלניות אחת לשבוע.
היו"ר חמד עמאר
רק מברק על כך שהייתה תאונה קטלנית?
גיטה גלי וולנר
סיכום של השבוע לגבי כל הקטלניות.
היו"ר חמד עמאר
זה נתון יבש.
גיטה גלי וולנר
נתון יבש על המעורבים, על המקום, על מזג האוויר. זה לא לרזולוציה של ניתוח הנדסי. מהדיווח הזה לא תקבל איזו שהיא ראייה אם היה שם איזה שהוא ליקוי בטיחותי או לא. אני כרגע אגיד מה אנחנו עושים. אנחנו מנהלים אזוריים. אנחנו מנהלים את כל הארץ לפי תאי שטח. כל אחד מאיתנו עובד מול מספר רשויות מקומיות. כרגע מהמשטרה מעבירה נתונים להלמ"ס. המשטרה מעבירה כל 15 לחודש את הנתונים להלמ"ס. להלמ"ס לוקח בערך חודש וחצי כדי לטייב את הנתונים. הם מגיעים אלינו. אנחנו עובדים על הנתונים ומטייבים אותם - המערכת שלנו הרבה יותר משוכללת - עוד יומיים. אנחנו מסוגלים להגיע לרזולוציה של פילוחים לפי סוג, לפי גילאים, לפי יום או לילה. כל ניתוח אפשרי אנחנו מסוגלים לתת. את הניתוחים האלה אנחנו מעבירים לרשויות המקומיות. יש לרשויות המקומיות יכולת לקבל מאיתנו כל ניתוח סטטיסטי כזה או אחר של תאונות הדרכים ברשות עצמה.
היו"ר חמד עמאר
אם הרשות מבקשת. אם הרשות לא מבקשת אתם לא מעבירים.
גיטה גלי וולנר
אנחנו נמצאים כרגע במצב שאנחנו דוחפים להם את הנתונים על מנת שראש הרשות ושאר האנשים שמנהלים את הרשות המקומית יהיו מודעים. האינטרס שלנו כרשות לאומית - אנחנו מנהלים את הנושא של הבטיחות בדרכים - שתהיה אחריות אישית של ראש הרשות עצמו, שזה יעלה על סדר היום הציבורי, שאנשים ידברו על זה, שראש העיר ייבחר על בסיס היכולת שלו למנוע תאונות דרכים. הסיכוי שיהיה אפשר לטפל במפגעים בטיחותיים אם הדיווח יעבור קרוב לתאונה הוא מן הסתם הרבה יותר גבוה. אנחנו מעדיפים ונשמח שראש העיר יקבל דיווח במברק, ב-sms על כל תאונת דרכים שהתרחשה במרחב העירוני. זה מבחינתנו יעלה את הסיכוי לטיפול בתאונות הדרכים.
דנית גלעד
אני רוצה להתייחס כאן לכמה דברים. אני אתייחס תיכף לדברים של גלי, שהם דברים מאוד מאוד חשובים. אני קודם רוצה להשלים דברים שנאמרו על ידי עו"ד חיים אמיגה מהמשרד לביטחון פנים. אני רוצה גם להתייחס לדברים של חבר הכנסת בילסקי. אכן ההצעה עברה בתמיכה של הממשלה בכפוף לכך שהנוסח יתואם עם כל משרדי הממשלה. העמדה של משרדי הממשלה לגבי הנוסח הנוכחי היא עלויות כספיות אדירות על משטרת ישראל. מבחינת כספי ציבור העמדה שלנו..
היו"ר חמד עמאר
נעשתה בדיקה על כמה מדובר?
דנית גלעד
ודאי.
היו"ר חמד עמאר
תני לי נתון.
דנית גלעד
אני אבקש להתייחס לזה בהמשך דבריי. אני אבקש שגם גל יתייחס לזה.
היו"ר חמד עמאר
נעשתה בדיקה כספית?
דנית גלעד
בוודאי. אדוני, אנחנו לא היינו מביעים פה עמדה. בתחילה חשבנו שאין ספק שחשוב שלעיריות ולרשויות המקומיות יהיה את המידע הזה, אבל ככל שהעמקנו לבחון את העניין הזה גם מבחינת היתכנות של היישום הזה, הבנו שקיימים היום כבר מנגנונים קיימים שהושקעו בהם כספי ציבור. כדי להטיל על המשטרה נטל של לפנות לכל רשות בנפרד ולהעביר אליה מידע באופן שוטף, נדרשות עלויות אדירות. יש הרבה מאוד רשויות בכל הארץ. מסתבר שברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מה שגלי עכשיו דיברה עליו, יש כבר את המנגנון הקיים שיש מנהל אזורי. כל מנהל אזורי עובד מול כמה רשויות. הוא באופן שוטף מעביר לאותן רשויות את המידע לגבי ליקויי הבטיחות. הוא גם מפקח על זה לראות אם הדבר נעשה. לא רק זה, גלי מציינת שהם אלה שצריכים לדחוף ולרוץ אחרי הרשויות כדי שהן בכלל יהיו מוכנות לקבל את המידע. לא רק זה, גם ביררתי והסתבר לי שבעבר הלמ"ס רצה להעביר לרשויות המקומיות את כל המידע הזה שעכשיו מבקשים שהמשטרה תוך 24 שעות תעביר אותו. הרשויות לא היו מעוניינות במידע הזה. נוח להן לקבל היום מידע מעובד וספציפי מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. אני יכולה גם להבין למה. הרשות הלאומית עושה את הניתוח שלה ואומרת להם שבכביש כזה וכזה יש בעיה ועליהם לתקן, בכביש כזה וכזה צריך לעשות כך וכך.
הכוונות של בילסקי הן אכן ראויות וטובות, אבל לטעמי מה שצריך לעשות זה להטיל בנוסח הזה חובה על הרשויות המקומיות לפנות לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כדי לקבל את המידע שכבר קיים ושהרשות הלאומית מעוניינת להעביר אותו. עלותו של ממשק אחד של משטרת ישראל מול הלמ"ס והרשות הלאומית שונה מאשר הממשק שבו אנחנו פונים לכל רשות מקומית בנפרד. אנחנו חושבים שצריך להעביר את זה לגורם אחד שכבר יש לו את המנגנון להעביר לכל גורם באופן ספציפי. צריך להטיל חובה על הרשויות. הקשבתי לחבר הכנסת בילסקי. אני שמחה שאם הכוונה היא להטיל על הרשות הציבורית את החובה להעביר את המידע תוך 24 שעות, שזאת חובה שאני תיכף אסביר מה המשמעויות שלה, אז לפחות שהרשות לא סתם תניח את המידע הזה באיזו מגירה. צריך שתהיה חובה בחוק, מעבר לחובה שלהם לפנות לרשות לקבל את המידע, לטפל במפגע הזה. אני מזכירה שלפי תקנה 18(ד) הרשות המקומית היא זו שאחראית שהליקוי הבטיחותי הזה יתוקן ולא יהיה.

לגבי העניין של ה-24 שעות נשמעו פה הערות. אני מבקשת להזכיר שמשטרת ישראל עושה את עבודתה נאמנה. אם היא תעביר מידע על איזה שהוא ליקוי בטיחותי תוך 24 שעות היא לא תעשה בהכרח את עבודתה נאמנה, כי בתוך 24 שעות לא ניתן להעביר..
היו"ר חמד עמאר
כשניכנס לסעיף נדבר על הזמן הזה.
דנית גלעד
לגבי ה-24 שעות שהמידע מועבר לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אז בנושאי תאונות קטלניות יש, לפי מה שהבנתי, ביפרים שהרשות הלאומית מעדכנת און-ליין בשוטף. קודם כל יש את המידע הראשוני על כך שהייתה תאונה קטלנית. אנחנו לא יודעים מיד למה, מה וכמה. חוקרים מי אשם. גם מפגע בטיחותי צריך לחקור. מגיע מהנדס בטיחות של משטרת ישראל. הדבר הזה נעשה בשיתוף פעולה עם הרשויות. דוח תחקיר יכול לקחת הרבה מאוד זמן עד שהוא נערך. הוא צריך להיות יסודי ורציני. אני מניחה שאתם מצפים שהעבודה שלנו תהיה רצינית ולא נעביר משהו שהוא מאוד מאוד ראשוני בתוך 24 שעות ולא מכיל את המידע האמיתי והמעמיק.
יש כמה נקודות בהצעה הזאת שאנחנו מבקשים לשנות. זה במסגרת התיאום שהתבקש חבר הכנסת בילסקי לעשות עם משרדי הממשלה. אנחנו מדברים על כך שזה יתייחס לתאונות שבהן נהרג אדם או נחבל בו חבלה של ממש, כפי שסעיף קטן (א) קובע. אני מזכירה שיש הרבה מאוד תאונות שבכלל לא נחקרות במשטרת ישראל בהתאם לסדרי העדיפויות שלה.
זאב בילסקי
הסכמנו.
דנית גלעד
מאחר ואנחנו מדברים על ליקויי בטיחות, אז זה לא יכול להיעשות תוך 24 שעות. המידע שמועבר בסעיף קטן (א) הוא הרבה יותר..
זאב בילסקי
48.
דנית גלעד
גם ב-48 שעות לא יהיה לך דוח אישור מהנדס.
זאב בילסקי
96.
דנית גלעד
אני לא רוצה להיכנס לזה. הדבר העיקרי שאנחנו מבקשים - אני מבקשת שיאפשרו לגל להתייחס לנושא התקציבי - זה שמשטרת ישראל תמשיך להעביר את המידע לגורם אחד, שזאת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים באופן ישיר או באמצעות הלמ"ס, לפי מנגנון שיהיה לשביעות רצונה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים היא זאת שתעביר את זה לרשויות. ממילא היא מעבירה את זה היום. אני מבקשת שהחובה תוטל על הרשויות לפנות לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.
זאב בילסקי
עם הרשות לא תהיה לי בעיה. הם ידחפו את זה, הם יעבירו.
דנית גלעד
למה אנחנו מגינים פה על ראשי הרשויות שלא פונים ולא מבקשים את המידע?
זאב בילסקי
מי אמר שמגינים?
דנית גלעד
דה-פקטו אני שומעת מגלי שהיא צריכה לרוץ אחרי ראשי הרשויות כדי שיקבלו את המידע.
היו"ר חמד עמאר
בשביל זה מבקש חבר הכנסת לעשות משהו מסודר, משהו שיגיע גם לראשי הרשויות. זה התפקיד של הכנסת. בואו נתקדם בנושא הזה.
דנית גלעד
אני רק מבקשת שיאפשרו להתייחס לנושא של העלויות, כי באמת הן עלויות שמשתנות. הן מגיעות למיליונים.
גל שופרוני
אנחנו מסתכלים פה על תמונה שיכולה להגיע לממדים מאוד גדולים מבחינה משאבית. עדיין הצעת החוק היא בתהליך של גיבוש והתהוות. מבחינת כל הערכות שביצענו, מבחינת כל התיאומים והבדיקות אנחנו מגיעים פה למספרים אסטרונומיים, בפרט כשמדובר על תקציבים שאין להם מקורות. אנחנו מגיעים למספרים של מעל ל-17 מיליון שקלים בשנה, בהערכה הכי גסה.
היו"ר חמד עמאר
היום אתם מעבירים את החומר לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, נכון?
גל שופרוני
כל מה שאני אומר עכשיו זה תוספתי. בנוסף לעלויות שלנו שכרוכות היום בהעברת המידע להלמ"ס יש את כל המספרים שאני אומר לך עכשיו. אני מדבר על השוטף. יש גם עלויות קבועות. בוא נגיד שאת החד-פעמיות נשים בצד. המשאבים האלה הם אדירים. אגף התנועה מטפל היום בכל כך הרבה משימות. הוא מנסה לתת מענה לכל כך הרבה תרחישים שונים. להעמיס עכשיו את העלויות האלו, במיוחד שקיים מנגנון קיים, מקביל, אפקטיבי..
היו"ר חמד עמאר
אני חושב שאתה מזלזל בנו כחברי כנסת.
גל שופרוני
בטח שלא.
היו"ר חמד עמאר
אני אומר לך. כולם היום משתמשים באי-מייל. היום אתה לוחץ על כפתור. במקום שתלחץ רק על הכפתור של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אתה תלחץ כך שזה ילך לעוד 3 גופים, 4 גופים. אני לא חושב שזה עולה 17 מיליון שקל. אתה יכול לעשות את זה בלחיצת כפתור. הצעת החוק לא מדברת על לשלוח את זה עם שליח. היא לא מבקשת ממך שום דבר. ממילא אתה מכין את הדוח ושולח את זה לגוף אחד. תכתוב בנוסף עוד 3,4 כתובות.
דנית גלעד
יש הרבה מאוד רשויות ברחבי הארץ שצריך יהיה להעביר אליהן בנפרד.
חיים אמיגה
צריך לפלח כל רשות.
דנית גלעד
אני רק רוצה להזכיר שהמידע שמועבר לרשויות מועבר בכספות. צריך להקים ממשק ספציפי עם כספת. לכל רשות צריך שתהיה כספת בנפרד. חלק מהמידע חסום תחת הגנת הפרטיות. אנחנו לא יכולים להעביר אותו ככה באימייל.
היו"ר חמד עמאר
העניין של ה-17 מיליון הופך את זה להצעה תקציבית.
זאב בילסקי
אפילו לא היית צריך להגיד 17 מיליון, מספיק 5 מיליון. באמת הופתעתי. יש תאונות מזעזעות. יש לפעמים דברים שהבטן מתהפכת לך כשאתה רואה את התאונה ואת יודע שיכולת למנוע אותה. 4 נזירות נסעו בדצמבר לבית לחם דרך בית שאן. מישהו הציב שם עמודי תאורה זמניים, מטר על מטר על מטר של בטון. האוטו שנכנס לא השאיר להן שום סיכוי. אם היה מישהו שהיה מסתכל ואומר שאי אפשר לשים את זה קרוב, יכול להיות שהיינו מונעים את זה. כל יום אני יכול לספר לך סיפורים. אני חשבתי שמשטרת ישראל, שהיא זאת שצריכה להילחם בתאונות דרכים, תקפוץ כמוצאת שלל רב. אני מכיר את כל האנשים, אני עבדתי איתם. זה לא הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. זה מחוזות, זה אנשים שעובדים איתך ביום יום. אלה אנשים שכשיש פקק תנועה אתה מצלצל אליהם באופן אישי ומבקש מהם לעשות טובה ולשלוח מישהו. זה קשר ישיר בין ראש רשות - בייחוד הרשויות הגדולות - למשטרת ישראל. כל מה שאני מצפה גם בלי החוק ובלי שום דבר זה שהבוחן ירים אלי טלפון ויגיד לי שיש מים על הכביש.
דנית גלעד
אתה יודע שזה נכון ואנחנו עושים את זה.
זאב בילסקי
דנית, שמעתי אותך היום. בואי אני אגיד לך משהו. החוק הזה הוא חוק ערכי. זה חוק של אנשים שמוכנים ללכת יחד איתי ועם היושב-ראש במאבק לתאונות דרכים על-מנת להפסיק פה את מה שקורה. הצגתי לכם את התמונה, נתתי לכם הצעות, הסברתי לכם את הפשטות של העניין הזה. לא רצינו לעשות פה נוהל מסובך. לא כספות ולא שום דבר. הבוחן חוזר בסוף היום, בסוף הלילה אחרי שהוא טיפל ב- 10 תאונות דרכים. יש לו 3 רשויות מקומיות. הוא שולח להן 5 שורות - אני אנסח יחד איתכם ואסדר את זה יחד איתכם – על כך שהייתה תאונה. יכול להיות שיש תאונות שבכלל הנהג אשם, אין שום בעיה עם תשתית. הוא גם יכול לא לכתוב שום דבר. איפה שהוא רואה בעליל שיש מים על הכביש, שיש צמח שהסתיר את שדה הראייה, שיש מעבר חצייה שנשחק כבר מזמן - הוא רואה את זה, הוא יודע את זה במקום – הוא מבקש לשלוח אחד שיסדר את זה למחרת. אני אקח את ראשי הרשויות אחד אחד שלא עשו את מה שהם צריכים לעשות. הם יועמדו לדין. זה פיקוח נפש. מכיוון שאתם בכלל לא קרובים לעסק הזה, אתם עוד ב-17 מיליון, אני אציע ליושב-ראש - זאת החלטה שלו - שנעביר את זה בקריאה ראשונה. לקראת השנייה והשלישית נשב יחד עם הרשות כדי שתהיה הגוף שיעמוד מול ראשי הרשויות. אנחנו כבר נראה איך אתם מדווחים. אם אתם רוצים לדווח לרשות, תדווחו לרשות. אנחנו ניקח את הרשות. היא גוף שבאמת איכפת לו מהנושא. כל פנייה שלי לרון או למי מהם נענית מיד. הם רוצים לעשות את זה. גם בחוק השני שאנחנו מעבירים הם תומכים ועוזרים לנו.
אני לא רוצה להטיל עליכם 17 מיליון, או שחס וחלילה לא יהיו משכורות לשוטרים בגלל שאנחנו צריכים להעביר פקס אחד, אימייל אחד לראש הרשות על כך שהייתה תאונה ברחוב זה וזה, בשעה זאת וזאת בגלל מים על הכביש. אני אדאג אחר כך לסדר את כל העניינים. אני לא נכנס ל-17 מיליון. אני בהחלט מוכן שנשאיר את התיאום שסיכמנו עליו. אנחנו נבדוק לקראת השנייה והשלישית כיצד להעביר את הנושא ממשטרת ישראל כך שנעמוד מול הרשות. אנחנו נעמוד מול הרשות, מול ראשי הרשויות ומול הרכזים האזוריים. אנחנו נפתור את זה בדרך כזאת, ובלבד שלא נצטרך לחכות חודשים כפי שקורה היום בתאונה. אני מסכים להערה שלך לגבי תאונה עם נפגעים. אני לא מחפש להתחיל פה להסתבך עם 10 אלפים הודעות. נעשה את זה דרך הרשות.
אלקנה אפרתי
אם זאת ההסכמה – כמובן שנצטרך לשמוע את העמדות של הגופים השונים - האם לא נכון לקבוע, לפחות בשלב הראשוני, כבר כרגע את ההסדר שאדוני מציע?
זאב בילסקי
שמה?
אלקנה אפרתי
שהעברת המידע תהיה בידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. האם אני מבין שהמידע נמצא כיום בידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים?
זאב בילסקי
אני צריך פה פרטנר שמבין את העסק.
גיטה גלי וולנר
כמו שתיארתי.
אלקנה אפרתי
כפי שזה הוצג.
זאב בילסקי
אנחנו נישאר באותה הסכמה שהסכמנו עליה ברגע שהגשנו את החוק על כך שנמשיך לתאם. גם כשנוציא את זה מה-17 מיליון נמשיך ונתאם אתכם. הזמן פה הוא קריטי. אני ראיתי אנשים שאיבדו את החיים שלהם ברגע, בשנייה. לי זה כואב, לי זה איכפת. במוצאי שבת הייתי ביום ההולדת של אמיר בלחסן שבשנייה אחת בפגע וברח דרסו אותו, הלכו לרחוץ את האוטו ואחר כך למסעדה בראשון. הייתי ביום ההולדת שלו. אני הייתי אצל שחר גרינשפן בבית וראיתי מה התובעת המשטרתית התעללה ועשתה לאנשים. אני ראיתי שופטת שלא ראתה אפילו את זאת שהיא פטרה ב-1000 שקל קנס. אני הייתי שם. להצעות החוק שלי זה כבוד להצטרף ולהיות חלק. אני אומר לכם שכל מה שאני צריך זה לתאם אתכם כדי שבסופו של דבר נביא לכך שהמידע שמגיע יהיה מהיר, עדכני ופשוט בכמה שורות. כל מה שקשור לראש הרשות לא מעניין אותי. כל הדברים האחרים זה לבית משפט. מה שמעניין אותי זה מה ראש הרשות יכול לעשות בנוגע לאותה תאונה. יכול להיות שלגבי חלק גדול מהתאונות הוא לא יכול לעשות שום דבר. כשנהג נוסע 180 באיזה שהוא מקום ראש הרשות לא יכול לעשות שום דבר, אבל אם מעבר החצייה לא צבוע אני רוצה לדעת את זה מיד. אני אדאג יחד עם הרשות, יחד עם המחוקקים האחרים שראש הרשות ידע שזה התפקיד שלו.
פעם ראשי רשויות היו מזרימים ביוב חופשי , עד שבא מישהו והעמיד שני ראשי רשויות לדין. אני כמעט הועמדתי לדין. יום אחד גלש ביוב. אמרו שאני צריך לעמוד לדין. שאלתי על מה אני הולך לעמוד לדין. עזבתי את הכל והתעסקתי כל הזמן בביוב, כי לא רציתי לעמוד לדין על כך שהזרמתי ביוב. ראש רשות שלא מבין שהמלחמה בתאונות דרכים זה חלק מהעשייה שלו היום יומית ושזה דוחה את כל הדברים האחרים.. אם כן יהיו פרחים, לא יהיו פרחים זה לא משנה לאף אחד. ראש הרשות צריך לתקן תקלה תוך 48 שעות. אני אעשה ככל שיהיה לי כוח פה שזה יהיה תוך 24 שעות. יחד עם הרשות נדאג שזה יהיה באותו יום. אני אדאג שראש הרשות תוך 30 יום יצטרך לדווח לרשות מה הוא עשה, מה הוא לא עשה. יום אחד ראש רשות במדינת ישראל יעמוד לדין על כך שאמרו לו, שהזהירו אותו, ששלחו לו והוא לא עשה את מה שהוא היה צריך לעשות. אז אתם תראו שכל ראשי הערים מפסיקים להתעסק בכל הדברים האחרים. אנחנו נביא לכך שנציל לפחות עוד 50, 100 אנשים במדינת ישראל. זה מה שאפשר לעשות היום.
נועם קום
אנחנו מברכים בשם פורום נוהגים היי-טק על היוזמה הזאת. אנחנו חושבים שהיא חלקית בלבד. אני מקבל פה את הטיעונים. חובת הדיווח רק על משטרת ישראל זה מגוחך, כיוון שמשטרת ישראל מתייחסת רק לתאונות עם נפגעים. עיקר התאונות הן תאונות של נזק עצמי. אני חושב שצריך להרחיב את החוק הזה כך שתהיה חובה על כל מפגע תשתיתי, על בעל הרכב, על מי שמעורב בתאונה ועל חברות הביטוח. אם אתם רוצים לדבר פה על מניעת תאונות בכשל תשתיתי - אנחנו יודעים שגורם התשתית הוא מאוד מאוד משמעותי – צריך להרחיב את המעגל הזה, לא לבנות רק על המשטרה. זה לא לעניין, זה לא רציני.


אזרחים שמדווחים - יושבים פה החבר'ה של "מתונה", שזה עיקר העיסוק שלהם - מדווחים לרשויות על מפגעים ולא נעשה שום דבר. אני יכול להביא דוגמה. פתחו את הטיילת לתפארת בירת ישראל. עוברים שם מעל ל-1000 אנשים בערב. אין שם מעבר חצייה ראוי. יש שם מגבלות של שדה ראייה. דיווחנו את זה למוקדים. לא מתייחסים לזה, לא מטפלים בזה. הכתובת על הכביש. יש עוד הרבה מאוד מקרים. אני, לצערי, איבדתי בן של בת דודתי בגלל כשל תשתיתי בצומת גוש עציון. הכתובת הייתה על הצומת. הרשות, המועצה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לא מתייחסים. צריך את החוק הזה להרחיב לכל הגופים, לא רק לגבי המשטרה. מדובר בכמויות זניחות.
זאב בילסקי
אני חייב להגיד למען השקיפות שישראל ג'בלי הכשיר אותי בתור מכוון תנועה. אני הייתי ראש הרשות הראשון שהיה לו אישור. עברתי קורס של 3 ימים. אחד היה בכיתה, אחד בשטח ואחד מבחן בהצטיינות. הוא עשה שתי טעויות. הוא הגביל את זה רק לרעננה. אני היום בכנסת אמרתי לשר לביטחון פנים שאני היחידי שיכול לכוון פה תנועה, הוא לא יכול. דבר שני שהוא לא עשה זה שהוא לא הגביל את זה בתאריך, אז עדיין יש לי את התעודה שהוא חתום עליה.
ישראל ג'בלי
אם למען השקיפות, אז בזמנו כשהיית ראש עיר מוקדי התאונות יחד עם המהנדס של הרשות, יחד עם הבוחנים הכינו חוברת, יצאו למקום. החוברת הזאת הוגשה לראש העיר. כל הליקויים וכל ההמלצות טופלו בחודש ימים. זה לזכותך.

אני לא רוצה להיכנס לנושא הזה של הדיווחים, אבל אני יכול להגיד שנכון להיום יש לנו ממונה בטיחות בכל מרחב. אין דבר כזה שהמשטרה לא מדווחת על ליקוי בטיחותי כשהיא מגיעה למקום. בתאונות קטלניות זה ברור. מגיע גם ממונה בטיחות. אנחנו מקבלים את זה מהמהנדסים. אנחנו מקבלים גם דוח מסודר. הדוח חשוב מאוד. אני מסכים שדוח ביום אחד הוא בעיתי, כי אם ישלחו דוח אחד ויתברר שזה לא נכון ולא זאת הייתה הבעיה.. הדוח צריך להישלח בתום החקירה, באמת כשכבר יודעים ויש מספיק ממצאים כדי להעביר.

אני רוצה לציין שהנושא של הליקויים מועבר היום על ידי המהנדסים של המשטרה בתאונות שהבוחנים מגיעים. אנחנו לא מחכים, חלילה, לתאונה הבאה. אני לא מדבר עכשיו על כל ההליכים שאנחנו מטפלים במוקדי סיכון כשאנחנו יוצאים יחד עם הרשות הלאומית ויחד עם המשטרה לשטח לבחון, לבדוק ולעשות.

אני רוצה לציין את הכמויות האדירות שיתחילו להגיע. כבר היום מגיעות כמויות אדירות. כל אחד שחושב שהוא מומחה שולח מיד לרשות לתקן, לעשות. זה כמויות. כדי לתת מענה אתה צריך לצאת לשטח. אתה לא יכול לתת מענה על סמך מכתב. מדובר במערכים שלמים כדי לתת את הפידבקים חזרה אם זה ייפתח לכולם.


אני מציע לשדרג מול הרשות כך שהנתונים יעברו בזמן מסוים. אני חושב שהמשטרה צריכה לקבוע כמה זמן צריך כדי לרכז את הנתונים כך שלא ייווצר מצב שהמשטרה תעביר חצאי נתונים. במקרים שהליקוי בעייתי וצריך לתקן באותו רגע, כמו בור בכביש, ודאי שלא מחכים. אנחנו מקבלים את זה און-ליין. המשטרה שומרת. מגיעים ומתקנים את הבור. בוודאי שאם רכב סוטה ומבקשים מעקב בטיחות זה כבר לא עניין של ליקוי. אני הייתי ממליץ לטפל בנושא הזה מול הרשות, לחזק יותר את הקשר בין המהנדסים במשטרה, שגם ככה נמצא, לקציני הבוחנים והרשויות. צריך לתת באון ליין ליקויים בעייתיים שנוצרו, לא ליקוי שמישהו חושב שצריך לטפל בו. ליקויים כמו עץ שפתאום צמח והסתיר את כל שדה הראייה, מים גולשים לכביש, בור שנפער. בדברים שיכולים למנוע את התאונה הבאה הדיווחים צריכים לצאת הכי דחוף שיכול להיות.
קריאה
דיברו פה על זה שמספיק לשלוח העתק של הדוח מהרשות הלאומית לגופים האחרים. אני לא חושב שזה מדויק, כי כרגע לפי ההצעה חלק מהפרטים שנמצאים בדוח שנשלח לרשות הלאומית לא מופיעים בחובת הדיווח לרשויות המקומיות. במה שנשלח לרשות הלאומית יש פרטים מזהים. זה דבר שמביא לפגיעה בפרטיות. כרגע לפי המוצע אי אפשר לעשות העתק לגופים האחרים.
זאב בילסקי
אנחנו נעבד את זה עם הרשות.
אלקנה אפרתי
כשנגיע לשלב ההקראה אנחנו נפרט.
פיני קבלו
אנחנו רוצים לקחת את הכפפה יחד עם זאביק. כשאני שומע כאן שיש ראשי רשויות שלא מוכנים לקבל את הנתונים, אז אדרבא אנחנו רוצים לחבר את העניין. יש סדרי עדיפויות. אולי הצעת החוק הזאת באמת תמנף. כראש רשות אנחנו עושים דברים, מפתחים דברים. אולי הראייה המקצועית של שוטר, של מפקח.. כשיש עץ שצומח באמצע הכיכר שמסתיר את שדה הראייה ומישהו שעובר מעיר את ההערה הזאת, אז ראש הרשות שיוצא עם העובדים שלו צריך לגזום ולתקן. אנחנו נשתף פעולה אפילו אם זה יכביד עלינו ויטיל עלינו נטל נוסף. אם יתחמו את זה בלוח זמנים שנצטרך לטפל ולשפר אני חושב שזה יהיה לברכה. אנחנו תומכים בצעת החוק של זאביק.
חיים אמיגה
ככל שההצעה של חבר הכנסת בילסקי היא על כך שהחומר יועבר מהרשות לרשויות המקומיות, אז אני מניח שלא תהיה לנו התנגדות. אני מציע לאדוני היושב-ראש לשקול להוסיף למשוואה הזאת את החצי השני, זאת אומרת לחייב את הרשויות המקומיות לקבל את החומר, כי אם החומר מונח בידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בלי שהרשויות המקומיות טורחות לקחת את החומר, זה לא ייתן מענה למטרה של הצעת החוק.
זאב בילסקי
בעניין הזה נעשה הצעת חוק נפרדת. אני לא רוצה לכרוך אחד בשני. בכוונתי לטפל בעניין מצד ראשי הרשויות. אני מוכן להעביר את זה לרשות, רק אני צריך פרטנר. המשטרה מודיעה לפעמים כשיש בור בכביש, כשיש משהו.
דנית גלעד
מה זה לפעמים? אנחנו בדרך כלל מודיעים. נעלבתי קצת.
זאב בילסקי
את לא צריכה להיעלב. אני קיבלתי חום. דיברתי עם היושב-ראש בשקט. אמרנו אחד לשני שניקח מהמשכורת ונסדר. נעלבנו כשאמרתם שמדובר ב-17 מיליון. אנחנו לא יכולים לפתור את זה. יכול להיות שנשאיר פה את הדיווח של המשטרה, כי לפעמים המשטרה מדווחת ישירות באותו רגע. אחר כך לקראת שנייה ושלישית נחליט מה המשטרה מדווחת לרשות, מה היא מדווחת..
אלקנה אפרתי
נקריא את הנוסח כפי שהוא. הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (חובת שליחת דו"ח תאונה לרשויות), התשע"ב-2012. בפקודת התעבורה, בסעיף 83(א), אחרי פסקה (1) יבוא: "(1א) בלי לגרוע מהוראות פסקה (1), תעמיד המשטרה לרשותה של הרשות המקומית אשר בתחומה אירעה תאונת הדרכים – אני פה כן אציין שאנחנו מדברים על תאונה שבה נהרג אדם או נחבל חבלה של ממש - במועד האמור בפסקה (1), את פרטי המידע כמפורט בפרטים א,ב, ה, ו ו-ז בתוספת השישית, ככל שמידע זה מצוי בידיה באותה עת; המשטרה תשלים את העמדת המידע בתוך 24 שעות משעה שהמידע הנוסף הגיע לרשותה; אירעה התאונה בדרך שאינה דרך עירונית, תעמיד המשטרה את פרטי המידע האמורים לרשות לחברה הלאומית לדרכים בישראל בע"מ (להלן – מע"צ);
חוה ראובני
מה לגבי הזכייניות של הכבישים?
זאב בילסקי
כן, כדאי להוסיף את זה.
אלקנה אפרתי
האם זאת רשימה סגורה?
זאב בילסקי
כפי שתתפרסם מידי פעם. כפי שמשרד התחבורה יחליט.
חוה ראובני
יש לפי חוק את זכייניות כביש 6, מנהרות הכרמל והנתיב המהיר, אבל יש עוד כמה.
דנית גלעד
הרכבת היא גם..
חוה ראובני
יש עוד כבישים שמתוחזקים על ידי זכייניות ולא על ידי מע"צ למרות שהם לא כבישי אגרה. יש את 431, 531.
לאה ורון
השר הוא זה שיכול להודיע, להתקין תקנות ולהוסיף חברות?
חוה ראובני
זה גם דבר נזיל. אולי אפשר לתת איזו שהיא נוסחה כללית לגורם המתפעל או המופקד על תחזוקת כבישים לפי הסכם עם ממשלת ישראל.
זאב בילסקי
בסדר.
אלקנה אפרתי
הגורם המופקד על תחזוקת כבישים על פי הסכם כולל בתוכו גם את הגורמים על פי חוק? גם את כביש 6?
זאב בילסקי
גם את הרכבת.
דנית גלעד
חוה, הם לא רשות מקומית?
חוה ראובני
הם רשות תמרור מקומית, לא רשות מקומית.
דנית גלעד
אני חושבת שהכוונה הייתה לרשות תמרור מקומית, כי היא זאת שאחראית על הסדרי התנועה.
חוה ראובני
הם לא רק אחראים על הסדרי התנועה.
זאב בילסקי
אנחנו מדברים פה על משהו אחר.
היו"ר חמד עמאר
זה משהו אחר.
זאב בילסקי
אנחנו מדברים על תחזוקה, לא על תמרור.
חוה ראובני
יש גורמים שיש להם אחריות על התחזוקה הפיזית, לא רק על הסדרי תנועה ותמרור.
זאב בילסקי
אנחנו נסמיך את היועץ המשפטי למצוא את המשפט. הבנו את הכוונה של כולם פה. מדובר בכל גורם אחר..
היו"ר חמד עמאר
היועץ המשפטי בתיאום עם היועצת המשפטית של משרד התחבורה.
אלקנה אפרתי
למע"צ או לאותו גוף כפי שדובר לפי העניין.
זאב בילסקי
שמתחזק כבישים על פי חוק.
היו"ר חמד עמאר
אתה מציע שהמשטרה תעמיד לרשות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים?
דנית גלעד
לא מדובר על המשטרה, מדובר על הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.
זאב בילסקי
כן.
חיים אמיגה
בסעיף 83 מופיעה הגדרה של מנהל בפקודת התעבורה.
אלקנה אפרתי
צריך לשמוע את עמדת הרשות.
היו"ר חמד עמאר
מה ההצעה שלכם?
חיים אמיגה
במקום המשטרה יהיה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. הבנתי שזה מוסכם עליהם.
היו"ר חמד עמאר
מאיפה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תקבל את החומר?
דנית גלעד
היא מקבלת אותו היום.
חיים אמיגה
בהתאם לסעיף 83 לפקודת התעבורה המשטרה מעבירה את החומר לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.
היו"ר חמד עמאר
קיבלתי מידע כל כך שזה מגיע אליהם אחרי חודש וחצי.
דנית גלעד
יש נתונים שאי אפשר להעביר בתוך 24 שעות.
לאה ורון
סעיף 83(א)(1) אומר שתעמיד המשטרה לרשותו של המנהל כהגדרתו בחוק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הוראת שעה), התשס"ו-2006 ( להלן –מנהל הרשות) או לנציגו, בתוך 24 שעות משעה שנודע לה לראשונה על אירוע.
חיים אמיגה
יש סעיף בחוק שמחייב את המשטרה.
דנית גלעד
אפשר לשפר את הממשק אם יש בעיה.
זאב בילסקי
משטרת ישראל תשמח מאוד שנפנה לוועדת הביקורת וננסה לבדוק כמה זמן לוקח עד שמעבירים. אנחנו נעשה את הפינות. העיקר שהחוק קיים והרווחתם 17 מיליון, לא צריך לתרום שום דבר.
דנית גלעד
אנחנו נברר אם יש אפשרות לשפר את הממשק מול הרשות.
זאב בילסקי
זאת הערה יפה.
מרדכי פדר
האם התרשימים של הבוחנים מגיעים לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים?
גיטה גלי וולנר
לא, יש מידע שהוא חסוי. גם לגבי התזכירים ההנדסיים יש קצין אחד שמחליט שכן, יש קצין אחד שמחליט..
זאב בילסקי
כל מה שאני צריך זה פרטנר טוב.
דנית גלעד
ברור שאין כאן כוונה לפגוע בחקירה של משטרת ישראל, במיוחד אם ראש הרשות הוא זה שנושא באחריות על כך.
זאב בילסקי
ודאי שלא. אנחנו נעשה את זה בצורה כזאת שזה לא יפגע בחקירה, שזה לא יפגע בצנעת הפרט. ייעשה רק מה שאנחנו מצווים לעשות, שזה לתקן את אותם ליקויים מהר ככל האפשר כדי לחסוך לכם עבודה. בנוסף ל-17 מיליון שחסכנו לכם עכשיו יהיו גם פחות בוחנים. זה חיסכון נוסף.
אלקנה אפרתי
האם הכוונה היא שבניגוד למה שהיה בהצעת החוק כפי שאושרה בקריאה טרומית, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים היא זאת שתעביר לרשויות המקומיות בלוח הזמנים כפי שמופיע כרגע בהצעה?
מרב מיכאלי
אני חייבת להגיד שאנחנו שמחים לשתף פעולה. זה דבר שצריך להיבדק במשרד. מבחינת לוחות הזמנים זה לא דבר שאני יכולה לבוא ולהגיד פה עכשיו. זה דבר שצריך לבדוק.
זאב בילסקי
כפי שייקבע בתיאום עם הרשות.
אלקנה אפרתי
האם העיקרון שהמידע יועבר על ידכם לרשויות המקומיות מקובל עליכם?
מרב מיכאלי
כן.
דנית גלעד
ברור שזה רק לאחר שהמידע הועבר אליה.
אלקנה אפרתי
ברור. אנחנו פשוט נתקן את 83(א). זה עניין של נוסח. מה שאני רוצה להדגיש זה שאת העקרונות של הזמנים אתם יכולים להציע כבר כרגע לחברי הוועדה. דבר נוסף זה שנתייחס בדברי ההסבר לכך שבעת ההכנה לקריאה שנייה ושלישית הוועדה תבחן את לוחות הזמנים.
מרב מיכאלי
את לוחות הזמנים ודברים נוספים שקשורים בעניין הזה צריך לבדוק במשרד.
אלקנה אפרתי
בוודאי.
זאב בילסקי
אחרי הקריאה ראשונה.
היו"ר חמד עמאר
בהכנה לקריאה שנייה ושלישית ניכנס לעניין של הזמנים.
מרדכי פדר
האם אדוני מוכן להוסיף בסעיף הזה שהמידע יהיה נגיש לעיון הציבור?
דנית גלעד
לא, יש מידע שלא יכול להיות נגיש לעיון הציבור. אם אנחנו מדברים על מידע שיהיה נגיש לעיון הציבור, צריך יהיה להוריד חלק מהמידע.
אלקנה אפרתי
החובה היום של המשטרה להעביר לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים היא את כל הפרטים שמפורטים בתוספת השישית. אני לא אפרט כרגע את כולם, אבל אנחנו מדברים על צמצום מסוים של הפרטים האלה שהרשות תעביר לרשויות המקומיות. בכלל זה ייכלל מועד התאונה, פרטי התאונה, שזה ליקויים בדרך, מצב הכביש, מזג האוויר וכו', התרחשות התאונה, תוצאות התאונה וסיבה משוערת של גורמי התאונה. לא ייכלל במידע הזה שיועבר לרשויות המקומיות כלי הרכב המעורבים בתאונה על הפירוט שנמצא בתוספת השישית, נהגים ונפגעים. את הדברים האלה לא תהיה חובה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים להעביר לרשויות המקומיות.
חוה ראובני
במקום שתעמיד המשטרה לרשותה, יעמיד מנהל הרשות לרשותה.
אלקנה אפרתי
כן. זה יהיה תוך 24 שעות, לפחות כרגע.
קריאה
החומר שיותר לפרסום יהיה בהתאם להנחיית המשטרה.
גיטה גלי וולנר
זה מצוין שזה מרגע שאנחנו מקבלים את הנתונים מהמשטרה, כי אם אנחנו לא מקבלים ממנה אין לנו מה להעביר. 24 שעות..
דנית גלעד
24 שעות יספיקו לכם לנתח את המידע?
גיטה גלי וולנר
אנחנו מדברים פה על ניתוח של תאונת דרכים אחת, אנחנו לא מדברים על פילוח של נתונים סטטיסטיים. כשאנחנו מקבלים את הניתוח של התאונה אני מתקשרת לרשות ואומרת שהייתה תאונה. בוא נעשה את זה עד 72 שעות.
היו"ר חמד עמאר
אין בעיה שמהרגע שאתם מקבלים את המידע זה יהיה עד 72 שעות.
אלקנה אפרתי
לקראת ההכנה לקריאה השנייה והשלישית זה ייבחן. אני אכתוב את זה בדברי ההסבר.
גיטה גלי וולנר
הצעה נפרדת זה העניין של ההתייחסות של הרשות המקומית?
זאב בילסקי
זה בנפרד. את זה נעבד ביחד להצעת חוק חדשה.
גיטה גלי וולנר
אפשר שזה ייכנס בדברי ההסבר?
דנית גלעד
כולם עושים פה מאמץ מאוד מאוד גדול כדי להעביר את המידע, אבל לכאורה על הרשות אין שום חובה להשתמש בו.
אלקנה אפרתי
עצם הכללת הנושא בדברי ההסבר לא תמנע אפשרות של העלאת טענה לנושא חדש בעת הקריאה השנייה והשלישית. זה תלוי אם בכלל תיטען הטענה הזאת. עצם זה שזה ייכלל כרגע בדברי ההסבר לא תמנע העלאה של טענת נושא חדש בשנייה ושלישית.
לאה ורון
אתם רוצים שזה ייכלל בדברי ההסבר?
זאב בילסקי
זה לא משנה.
לאה ורון
זה כן משנה.
דנית גלעד
יכול להיות גם שהטענה תידחה. אולי בכל זאת כדאי שזה יופיע.
חיים אמיגה
זה יכול להופיע. זה לא יזיק.
מרדכי פדר
זה כן מזיק.
אלקנה אפרתי
הם מבקשים. צריך לדבר גם מה ייכלל. האם הוועדה מעוניינת לבחון לקראת הקריאה השנייה והשלישית אפשרות של מנגנון דיווח של הרשות המקומית על טיפולה בנתונים?
דנית גלעד
על הטיפול שלה בליקויים.
זאב בילסקי
אני אשמח מאוד.
היו"ר חמד עמאר
כן, תכליל את זה.
קריאה
אפשר לשלב את זה בשנייה ושלישית.
היו"ר חמד עמאר
תכליל את זה. בשנייה ושלישית נראה איך אנחנו משלבים את זה.
זאב בילסקי
זה רק מאפשר לנו אם נרצה.
חיים אמיגה
החומר שיועבר על ידי הרשות הלאומית לרשויות המקומיות יהיה החומר שקיבל את אישור המשטרה להעברה? יש גם חומרי חקירה.
אלקנה אפרתי
זה חומר שהעברתם.
דנית גלעד
אנחנו מעבירים מידע שיכול להיות שאין מקום להעביר אותו אם אותו גורם נחקר על הרשלנות שלו.
זאב בילסקי
אנחנו נעבד נוהל כך שתעבירו את המידע שאני מתכוון אליו. בכל השאר תעשו מה שאתם רוצים.

יכול להיות שתצטרכו לשנות קצת מהדיווח שאתם נותנים היום, כי יש הרבה דברים שלא מעניינים אותנו. מה שמעניין אותי זה מה אני יכול לעשות. כל השאר זה לסטטיסטיקות. יכול להיות – אל תיבהלי כי זה כרוך בעלויות - שאנחנו ננסה לעשות משהו שאתם תדווחו לרשות, הרשות תעביר תוך כך וכך שעות ואנחנו נפקח על ראשי הרשויות שהם עושים את זה. זה מה שאני רוצה בהצעת החוק שלי. אם בדיווח הרגיל שאתם נותנים זה מצוי זה בסדר, אבל אם לא, יכול להיות שנבקש מכם שתדווחו להם דברים שיכולים לעזור כדי שלא תיקרה אותה תאונה עוד שבוע. אם זה הולך בנוהל הקיים – נניח שצריך לשנות בלי עלויות – נעשה את זה. אם לא, אנחנו נסתדר עם הרשות בחומר שאתם מעבירים להם. בחקיקה אחרת אני אכתוב מה אתם צריכים להעביר לרשות המקומית. היום אנחנו חייבים להציל את החוק הזה, כי זאת תחילתה של דרך שבסופו של דבר תמנע תאונות דרכים. אני נאלץ פה להתפשר על דברים שלא רציתי להתפשר עליהם. לקראת השנייה והשלישית נוכל לדבר עם השר.
חיים אמיגה
החומר שמועבר לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כולל בתוכו את החומרים הרלוונטיים ואת החומרים שיכולים להיות חומרי חקירה ביחס לאותה רשות. מה שאנחנו מבקשים זה שמתוך החומר שמועבר לרשות הלאומית..
היו"ר חמד עמאר
יהיה תיאום בינכם לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לגבי החומר שמועבר לרשויות.
אלקנה אפרתי
האם מבחינת נוסח הצעת החוק יש איזה שהוא שינוי שאתם רוצים?
דנית גלעד
אולי אפשר להוסיף שהחומר הזה יועבר, אלא אם כן המשטרה ביקשה שהוא לא יועבר.
היו"ר חמד עמאר
חלקו לא יועבר.
דנית גלעד
שחלקו לא יועבר על-מנת לא לפגוע בחקירה.
היו"ר חמד עמאר
בסדר, אין בעיה.
אלקנה אפרתי
המשטרה היא זו שתחליט מה החלקים הרלוונטיים.
דנית גלעד
יכול להיות שהמעבר של המידע יהיה בממשק ממוחשב, אלא אם כן המשטרה ביקשה באופן מסוים לגבי תיק מסוים לא להעביר מידע אם יש בו כדי לפגוע בחקירה.
היו"ר חמד עמאר
אני מעמיד את זה להצבעה. מי בעד?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין
נמנעים –אין

אושר
אנחנו מאשרים את זה עם השינויים הדרושים.
לאה ורון
חבר הכנסת בילסקי הצביע במקום חבר הכנסת יואל חסון. האוצר צריך להעביר עלות תקציבית שכרוכה בהצעת החוק.
אסף וסרצוג
כפי שהוצג כאן על ידי גל מהמשרד לביטחון פנים, משטרת ישראל העבירה הערכת עלות שנעה החל מ..
היו"ר חמד עמאר
אחרי השינויים.
אסף וסרצוג
הנוסח הקיים היום מחייב אותם לשלוח את הדוח שהם מכינים. מדובר בעלות של עשרות אלפי שקלים בשנה.
אלקנה אפרתי
העלות תהיה עשרות אלפי שקלים בשנה?
אסף וסרצוג
במידה ומשטרת ישראל מתחייבת לשלוח את אותו דוח שהיא אמורה לשלוח היום לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים וכל מה שנותר זה התיאום בינה לבין הרשות בעניין העברת הדוח לרשויות המקומיות, אז כן.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה, אני נועל את הישיבה.
<הישיבה ננעלה בשעה 11:05.>

קוד המקור של הנתונים