ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 09/07/2012

תקנות הבטחת הכנסה (נכסים), התשע"א-2011

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
09/07/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 745>
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שני, י"ט בתמוז התשע"ב (09 ביולי 2012), שעה 13:00
סדר היום
<תקנות הבטחת הכנסה (תיקון), התשע"א-2011>
נכחו
חברי הוועדה: >
חיים כץ – היו"ר
אורלי לוי-אבקסיס
מוזמנים
>
משה כחלון - שר הרווחה והשירותים החברתיים

אפרים חוג'ה - משרד הרווחה והשירותים החברתיים

אדהם חאסקיה - הלשכה לסיוע משפטי מחוז ירושלים, משרד המשפטים

רונן כהן - מנהל תחום פרט וחריגים, משרד הבינוי והשיכון

דב בארי - משרד האוצר

דניאל גוטליב - סמנכ"ל מחקר, המוסד לביטוח לאומי

גבריאלה היילברון - מינהל המחקר, המוסד לביטוח לאומי

מרים שמלצר - מינהל המחקר, המוסד לביטוח לאומי

אורנה וורקוביצקי - הבטחת הכנסה, המוסד לביטוח לאומי

רועי קרת - המוסד לביטוח לאומי

מלכה אבישג רוזנבלום - מתמחה, המוסד לביטוח לאומי

חזקיה ישראל - התאחדות התעשיינים
ייעוץ משפטי
שמרית גיטלין-שקד
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית פרלמנטרית
הדס צנוירט
<תקנות הבטחת הכנסה (תיקון), התשע"א-2011>
היו"ר חיים כץ
שלום רב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. על סדר-היום: תקנות הבטחת הכנסה (תיקון), התשע"א-2011. על מה אנחנו מדברים - מזה שנה אנחנו יושבים על עדכון שווי נכסים של אלה שפונים לקבל הבטחת הכנסה. אני רוצה שתבין, אדוני השר - אנחנו מתכבדים פה בישיבה בהשתתפות שר הרווחה - אנחנו מדברים על 98 אחוז מהמשפחות שמקבלות הבטחת הכנסה, יש להן נכסים עד 100 אלף ש"ח. 98 אחוז – כל הנכסים שלהם - עד 100 אלף שקל.
מרים שמלצר
רק 2 אחוז יש להם נכסים - סליחה שאני מתפרצת.
היו"ר חיים כץ
אנחנו מדברים על האוכלוסיות הכי חלשות שיש במדינת ישראל, שבאים לקבל הבטחת הכנסה, ואנחנו מתברברים פה שנה בהלוך ושוב, מה יהיה שווי הנכסים, שאם יהיה להם מיליון, איך נחשב את זה.

אני ישבתי עם השמאי הממשלתי. אני אומר לו: תגיד לי, כמה שווה תשואה על בית? כמה אתה יכול לקבל תשואה על בית? אומר לי: בית יקר, אם אתה מגיע ל-4 אחוז, אתה מוחא לעצמך כפיים. בפריפריה, ברחוק, אתה יכול להגיע לתשואות גבוהות. אבל 3-2.5 אחוז תשואה על בית להשכרה זו תשואה יפה במשק הישראלי. אצל אלה שיש להם רכוש של בית עד 100 אלף שקל, תקבלו תשואה של 8 אחוז. אין בתים כאלה. וככה אנחנו מתברברים. אני באתי ודיברתי אתך, ואמרתי: אני רוצה לקבוע תקנות של מה שמדבר המשק הישראלי. מה הם מקבלים בחיים, דברים ריאליים. ומי שיש לו כסף, זה עד 100 אלף שקל.
שר הרווחה והשירותים החברתיים משה כחלון
מעל 100 מה קורה?
היו"ר חיים כץ
הוא לא זכאי להבטחת הכנסה. אנחנו מדברים על אלה שיש להם 100 אלף שקל – שיתייחסו אליו כאילו הוא מקבל ריבית מק"מ. ריבית מק"מ, 2.6 אחוז – זה מה שהוא מקבל. אני לא אומר שיעשו טובות, אבל היום לוקחים ממנו 8 אחוז, כאילו – אני לא יודע איפה נותנים 8 אחוז. מי שיש לו כסף – ריבית מק"מ, לאורך כל הקו; לא עד 30 אלף ואז עוד אחוז וחצי. אתם רוצים להגביל עד 250 אלף, עד 400 אלף - ריבית מק"מ. נכס חקלאי – 0. גם השמאי אומר 0. עסק לא מניב, יש לו בית נתון להריסה שאסור לגור שם, עם הוראת הריסה – 0. הוא לא יכול להשכיר אותו. מסחר – מה שהם רוצים. אם יש לו משהו במסחר, עד 250 אלף שיחשבו לו תשואה 5 אחוז עד שווי הנכס שלו, 250 אלף שקל, שייתנו לו תשואה 5 אחוז, ואחרי זה מה שאתם רוצים. לא מעניין. לוקחים את האנשים האלה, שאין להם כלום, ומשחקים אתם. אין להם כלום. יש לו 100 אלף שקל, אומרים לו – אתה מקבל תשואה 8 אחוז. הורגים את הבן אדם. רוצים להרוג אותו - בואו נעשה את זה.
אני מציע לחלק את זה לכל מגדר וקבוצה שאמרתם. כסף, ריבית מק"מ לכל אורך הדרך. אתה רוצה 10 אחוז מעל מיליון - תחשיב לו 10 אחוז מעל מיליון. אין לו מיליון, אבל ריבית מק"מ אני לא חושב שזה חריג. אני חושב שזה מה שאתה מקבל במדינת ישראל, וריבית משתנה עם הזמן. קרה משהו במשק - הריבית משתנה. זה מתאים לאדוני סגן שר האוצר?
דב בארי
עוד לא סגן שר האוצר...
היו"ר חיים כץ
בדרך...
דב בארי
לא. במשרד האוצר יש סגן שר רציני וטוב בתפקיד.
אני מציע שנתחיל עם אנשי הביטוח הלאומי.
שר הרווחה והשירותים החברתיים משה כחלון
אני אתחיל, ברשותך, אדוני. קודם כל, ידידי חיים כץ, אני מודה לך גם על ההזמנה וגם על השנים שאתה משקיע בקידום נושאים גם של הביטוח הלאומי, גם של משרד הרווחה, גם של משרדים נוספים, אבל אני קרוב לעצמי - משרדים שאני ממונה עליהם, באמת בצורה יעילה, ואני חושב שפשוט יוצאת דופן. אני לא זוכר דבר כזה, ואני 9 שנים בכנסת, כל חיי אני עוסק בנושאים החברתיים – אני חושב שלא היה דבר כזה. באמת יישר כוח ותודה רבה מעומק הלב, בשם עוד הרבה אנשים, כולל פנסיונרים של קבע, שהצטרפו לאחרונה למעגל התודות.

לעצם העניין, אני חושב שאתה תיארת את זה נכון ואמרת: קחו מה שמגיע לכם. רבותיי, אם המשק יודע לתת תשואה או ריבית על 100 אלף שקל 3 אחוז, אין שום סיבה שביטוח לאומי יחשיב את זה 3.1 – לא 8. אני לא יודע מאיפה בא ה-8. ואם עומד לול במושב נטוע ריק, והערך שלו הוא 500 אלף שקל, אין שום סיבה, והוא ריק, ואתה תחשב את ההכנסה של אותו אדם שיש לו לול ריק או טרקטור תקוע, שמשנת 48' לא זז, אבל יש לו טרקטור על שמו במשרד הרישוי, ואתה תגיד לו: יש לך נכס, והנכס הזה מניב כך וכך. אין בזה שום היגיון, אני פונה לאוצר. לכן מיותר לציין, ואני בטוח שביטוח לאומי גם חושב כמוך, אדוני היושב-ראש, כל מה שבאים פה לתקן זה להתאים את המציאות. מעת לעת צריכים להתעדכן. גם האוצר - דב, אתה גם ידיד וגם אחד שאני עובד אתו הרבה ומעריך אותו מאוד – צריך להתעדכן, מה לעשות? פעם קיבלו 8 אחוז, בשנת 82', והיום מקבלים 2 אחוז. הדברים האלה כל הזמן הולכים ומשתפרים בתקופה האחרונה, והיושב-ראש פה שותף, וחלק הוא מוביל באופן עצמאי, לתיקונים הללו.

אני רוצה להודיע לך, אדוני היושב-ראש, שבתקופה הקרובה אנחנו מעבירים – אני מביא ב-15 בחודש לממשלה את נושא הרכב. גם רכב, שאדם מקבל הבטחת הכנסה – היום כשיש לו רכב, הוא לא יכול לקבל - שוללים את זה ממנו. אני מביא לממשלה הצעת מחליטים ב-15 בחודש, שאם יש לך פיאט אונו שעולה 3,000 שקל, זה אמנם פח וגלגלים, אבל זה לא נכס, ואי-אפשר לומר: יש לך פיאט אונו, ואיזו אם חד-הורית שגרה באיזה מקום מרוחק, וחייבת את האוטו, כי אין לה כדי להעביר שלה לבית הספר, ואבא שלה קנה לה ב-3,000 שקל רכב שיסיע אותה לבית הספר, אי-אפשר לומר לה: את משוללת קצבת הכנסה. אז אני יודע שאתם לא אוהבים את הדברים האלה, אבל אין מה לעשות. גם בג"ץ פסק את זה, ואנחנו נהפוך את זה לחקיקה. המגמה הזאת תמשיך, של ההתאמות ותיקון עוולות. אנחנו, כמובן, תומכים. אני לא רוצה להאריך, ואני שוב מודה לך.
היו"ר חיים כץ
אני מבין שהביטוח הלאומי - בואו נלך סעיף-סעיף על כסף. על כסף, ריבית מק"מ.
דב בארי
ראשית, אני מברך את השר כחלון, גם בתור מישהו שנהג בפיאט עד לא מזמן, ששווה איזה 3,000 שקל, עד לפני חצי שנה, בהחלט יש מקום, ונגיע לפה עד סוף מושב הקיץ, אחרי שישבנו עם מועצת הביטוח הלאומי כדי להביא את התיקון.

לענייננו, אני מסכים עם האמירות פה – בסופו של דבר הנוסח שהובא אליי, של התיקון הזה, שהוא מתגלגל על-ידי מינהלת המחקר של המוסד לביטוח לאומי ועל-ידי אגף הגמלאות של הביטוח הלאומי, כבר לפני שנה-שנה וחצי, נוסח שהוא מקובל עליי. ישבנו, הסבירו לי את התהליך - זה תיקון לא פשוט, תיקון נכון, והנוסח מקובל עליי, הנוסח המקורי שהונח על שולחן הוועדה.

לגבי השינויים שמוצעים פה כעת, אני לראשונה שמעתי על זה שמציעים שינויים אתמול בערב. עד עכשיו אני לא כל כך בטוח, מהם אותם שינויים.
היו"ר חיים כץ
בוא נעשה שינוי-שינוי. כן, אדוני.
רועי קרת
התקנות שהובאו בפניכם עברו במועצת המוסד, ואושרו על-ידי שר האוצר, כפי שהחוק מחייב. במה שאתם רוצים להקריא עכשיו לא עשו את הפרוצדורה הזאת. אנחנו מניחים שאפשר לעשות את זה גם הפוך, למרות שזאת שאלה קשה, אבל נצטרך לעשות את זה- - -
היו"ר חיים כץ
אנחנו נעביר את המספרים. או שיש הסכמות – תלכו בדרך המסודרת, תבואו חזרה בעוד שבוע, ונאשר אותם. לא קרה כלום. אנחנו עכשיו מתייחסים לקטע הכספי. יש לאדם 100 אלף שקל. ההצעה שלנו – ריבית מק"מ. סביר או לא? או שאנחנו רוצים לעשוק אותו?
רועי קרת
אין ויכוח על הסבירות, זה ודאי סביר. השאלה היא, כמה זה יעלה.
היו"ר חיים כץ
אני לא יודע כמה זה יעלה. אנחנו מדברים על האוכלוסיות הכי חלשות, שמדינת ישראל החליטה לשלם להם הבטחת הכנסה. אם המוסד לביטוח לאומי החליט לא לשלם להם הבטחת הכנסה, תגיד. אם יש לו 50 אלף שקל, זה כל הרכוש שלו, למה 8 אחוז?
רועי קרת
זה לא אנחנו החלטנו אלא אתם. התקנות שעברו, אושרו בכנסת. הכנסת רוצה לשנות- - -
היו"ר חיים כץ
לא סביר. אני לא רוצה כלום. אני לא רוצה לתת להם שום הטבה, אבל אני גם לא רוצה לפגוע בהם. אני אומר: במשק הישראלי ריבית מק"מ מקובלת – הרכוש שלהם – שווה ערך, איפה שהוא כספי - ריבית מק"מ. אני לא עושה להם כלום. אני לא רוצה לתת להם כלום, אבל אני גם לא רוצה לקחת מהם. זה שאני בא לאוכלוסייה הכי חלשה ולוקח מהם בגלל שהם חלשים, וגוזל אותם – לא רוצה. לא רוצה להיות שם. לא רוצה שיקבלו הבטחת הכנסה. אין שום ויכוח. אז אנחנו מציעים בתקנות על כל הכסף ריבית מק"מ. אנחנו מדברים על נכס מחקלאות כמו מה שאומר השמאי - 0 אחוז. אין לו תשואה על זה. בייחוד שהנכס שווה 100 אלף שקל.
רועי קרת
זה דבר שצריך לבדוק אותו. יש נכסים חקלאיים שאולי כן- - -
אורלי לוי אבקסיס
אז לא נעשה הצבעה עד שיבדקו אותו.
היו"ר חיים כץ
איזה נכסים חקלאיים?
רועי קרת
לא יודע, אדוני.
היו"ר חיים כץ
אתה יכול למצוא נכס חקלאי ששווה פחות?
רועי קרת
אני לא יודע.
היו"ר חיים כץ
אז תבדוק.
רועי קרת
אגב, זה יכול להיות גם נכסים של מיליון שקל, אם שיעור הריבית הוא אפס, ואז גם הכנסת צריכה לשאול את עצמה – למה שהוא לא ימכור- - -
היו"ר חיים כץ
אני פה בשביל לעזור למסכנים. בוא נפצל סעיף-סעיף. אני אלך אתך לאורך הדרך. גמרנו עם הכסף, עם המק"מ – נצביע רק על הסעיף הזה. אתם אומרים – מעל 33 אלף אתה רוצה עוד אחוז, ומעל 10,000 - עוד אחוז. מה זה? עד 250 אלף קח מק"מ, ומעבר לזה קח 200 אחוז. לאנשים האלה אין. את מי אתה מנצח? מועצת הביטוח הלאומי, את מי היא מנצחת - את זה שיש לו 80 אלף שקל? בוא נפצל את התקנות, ואיפה שאנחנו יכולים לעזור, נעזור. נעביר סעיף-סעיף. טק - עבר, טק – עבר. מה שלא מתאים לכם – לא צריך. נראה לי שהכנסתם לפה סעיפים בכוונה, בשביל לא להעביר.
רועי קרת
גם מה שכתוב פה הוא יותר מיטיב.
היו"ר חיים כץ
בוא נקדם. ריבית מק"מ אתם מוכנים?
דניאל גוטליב
ודאי, הצענו את זה.
היו"ר חיים כץ
האוצר.
דב בארי
יש לי ניסיון פה סביב שולחן הוועדה – לפעמים יש פה דוח שיח של חירשים, וצריך להבין בדיוק, למה כל אחד מתכוון.
אורלי לוי אבקסיס
הוא מתכוון שיש הצד של האוצר, ויש הצד של הח"כים החברתיים, שלפעמים שואלים שאלות שהן לא כל כך- - -
דב בארי
אני רק אדגיש - לעניין נכסים פיננסיים, יש הצעה של המוסד לביטוח לאומי, הצעה שמקובלת עליי, ורק אסביר את שתי הנקודות שלה: אחת, זה ריבית מק"מ לפי מנגנון שלוקח ממוצע שנתיים אחורה. למה מנגנון שלוקח ממוצע שנתיים אחורה – כדי שלא כל שנה זה ישתנה – אתה רוצה לנטרל את הרעשים של המערכת.
היו"ר חיים כץ
מקובל עלינו.
דב בארי
צריך לזכור – המנגנון הזה קובע גם מה שנקרא השתתפות עצמית - לפי שיעור הנכס הפיננסי, יש השתתפות עצמית. אם יש לך נכס פיננסי מועט, לוקחים לך רק את הריבית מק"מ; אם יש לך הרבה- - -
היו"ר חיים כץ
מה זה הרבה?
דב בארי
מופיעים פה.
היו"ר חיים כץ
33 אלף שקל הרכוש של בן אדם זה הרבה? אדוני השר, אני רוצה שתבין.
שר הרווחה והשירותים החברתיים משה כחלון
מה המספרים?
רועי קרת
שלוש פעמים הסכום הבסיסי- - -
שמרית גיטלין-שקד
מעל 33 אלף מתחילים- - -
היו"ר חיים כץ
נתחיל בזה – מעל 100 אלף.
אורלי לוי אבקסיס
זה גם קופות גמל וכאלו?
קריאה
כן.
היו"ר חיים כץ
אני רוצה להבין: אם אני מצביע על זה, יש לכם זכות למשוך את זה?
שר הרווחה והשירותים החברתיים משה כחלון
אגב, רועי, רק שתדע שאותו אדם שמקבל 2.5 אחוז מק"מ, הוא גם משלם מס על זה, כלומר ה-2.5 לא פטורים ממס. רק שתבין מה ההבדל בין עני לעשיר במדינה הזאת – אותו אדם שהיושב-ראש מדבר עליו, זה משתכר בהבטחת הכנסה. אנשים של מעמד הביניים והעשירים - למשל, יש עובדים ומקבלים משכורות יפות כמונו, למשל, אז יש לנו גם ביטוח מנהלים – שאנחנו מקבלים מהמדינה גם פטור ממס, גם חלק מהמעביד, ומתחלקים בעושר רק אנחנו. אותו מסכן, שאם חס וחלילה יש לו הכנסה של 2,000 שקל בשנה, הוא גם משלם עליה מס, ואתה גם רוצה לקחת לו חלק ממנה. גם דב בארי, טיפה תחשבו, ורועי, לפני שאתה מתעסק אתי בפרוצדורות – פרוצדורות זה טוב לגדולים; תעזבו את הקטנים. 100 אלף שקל זה מספר קטן, זה הכנסה של 160-150 בחודש, זה שלוש מנות שווארמה עם שתייה, ותעזבו את האנשים האלה – זה מה שיש לי לבקש מכם.
היו"ר חיים כץ
בבקשה.
דניאל גוטליב
אנחנו הוספנו – קראנו לזה לא תשואה אלא השתתפות עצמית, וההשתתפות העצמית היא הדרגתית. בחלק הנמוך יותר של הנכסים לקחנו 1.5 אחוז.
היו"ר חיים כץ
כמה זה החלק הנמוך?
דניאל גוטליב
זה מ-33 – 481 אלף שקל ל-100 אלף שקל, ליחיד עד גיל 55- - -
היו"ר חיים כץ
עכשיו אותו יחיד, לצורך העניין, אתה מחשיב לו את ה-33 אלף כבר ל-4 אחוז. איפה אתה במשק יודע לתת לי כזאת ריבית?
דניאל גוטליב
כי זאת לא ריבית. אגיד לך למה שמנו את זה, ותחליטו מה שתחליטו. אנחנו גוף מקצועי, יש לנו כל מיני שיקולים. השיקול היה שאם אתה לא רוצה שבנכסים של 272 אלף שקל, שזה לא מעט- - -
היו"ר חיים כץ
אני אומר: תתחיל מ-100.
דניאל גוטליב
כדי ששם הקצבה לא תיפול מ-100 אלף שקל עד 0 בבת אחת- - -
היו"ר חיים כץ
אדוני הסמנכ"ל, את המדרגות שלך תתחיל מ-100. עד 100 אל תיגע. שלא יהיה מישהו שבמהלך חייו הצליח לצבור 160 אלף שקל, שהתעשר על חשבון המדינה, והוא יבוא בפורש במקום בפיאט 500, כי יש לו 150 אלף שקל – זה כל הרכוש שלו.
דניאל גוטליב
אין לנו שום בעיה עם תיקון כזה, רק שהוא יעלה יותר כסף, לא חישבנו את זה. אם האוצר יסכים לזה, אנחנו מאוד נשמח, כי אנחנו בעד לחזק את האנשים המוחלשים במשק.
היו"ר חיים כץ
אדוני סגן שר האוצר, 100 אלף שקל תתחיל את המדרגות שלך. אתה יודע לחיות עם זה?
דב בארי
גם אני בעד לחזק אוכלוסיות מוחלשות. כולנו פה בעד לחזק אוכלוסיות מוחלשות, אבל זה הכול טוב ויפה ברמת הסיסמאות; בסופו של דבר צריך לרדת לרמת השטח, ולראות – אל"ף, מה העלויות, ואיך אנחנו מממנים את זה. זו השאלה.
אורלי לוי אבקסיס
אבל תמיד יותר קל לקחת מהאוכלוסיות המוחלשות כי אין להם פה? אומר לך שר הרווחה פה שדווקא מהמוחלשים אתה לוקח מס, שאתה לא לוקח מהממוצע ומעלה.
דב בארי
אם יורשה לי לסיים, התיקון שנמצא פה על השולחן הוא תיקון טוב ומיטיב. אני מסכים – הריבית של 8 אחוז היא ריבית לא ריאלית, לא נכונה. תגיד לי איפה אתה מקבל עכשיו 8 אחוז. זה לא העולם שאנחנו נמצאים בו. את ה-8 אחוז מציעים פה לתקן, ובצדק, ועושים פה תיקון מאוזן, שאומר: בוא נראה מה קורה בשוק, ולוקחים את הנכסים הפיננסיים, את ריבית המק"מ, משהו הגיוני. על זה לוקחים השתתפות עצמית, שהיא גם הגיונית. בסופו של דבר אנחנו מדברים פה על משאבים, ומשאבים מוגבלים. השאלה היא כמה אנחנו רוצים לעזור ואיפה לשים את הכסף. אני תיקון כזה של דיסריגארד של 100 אלף שקלים- - -
שמרית גיטלין-שקד
זה לא דיסריגארד.
היו"ר חיים כץ
אתה נואם פה כאילו אתה מדבר לאומה.
אורלי לוי אבקסיס
מדהים, הוא בא כדי לתקוף אותם.
היו"ר חיים כץ
צמחו לך כנפיים. אני לא אמרתי כלום. אמרתי – עד 100 אלף אל תיתן לו שום הטבה, אבל אל תיקח לו יותר ממה שאתה לוקח מאחרים. אתה תתייחס ל-100 אלף כאילו הוא מקבל ריבית מק"מ. מעל 100 אלף – הוא הלא רוצה לעשוק את המדינה, קח ממנו את המדרגות: במקום 33 אלף, שזה לא ריאלי, שאתה בא לעשוק אותו, כי דיברת על ה-8 אחוז, אין ריבית 4 אחוז במשק, גם הפריים היום הוא 3.75, אז אין כאלה דברים.
אורלי לוי אבקסיס
יש לי שאלת תם: כאשר אנחנו לוקחים את הנושא הפיננסי, אנחנו מסתכלים על זה אחרי שהורדנו את העובר ושב, שבדרך כלל הם מינוס בעובר ושוב?
אורנה וורקוביצקי
לא מתחשבים בזה.
היו"ר חיים כץ
אני לא רוצה לשחק במשחק הזה. אתם לא רוצים לתת להם? תגיד: אני לא רוצה, אני סוגר את הישיבה, נגמר הסרט הזה.
שר הרווחה והשירותים החברתיים משה כחלון
אני חותם על התקנות. זה תקנה שלי. אני שנה רב אתו על זה.
אורלי לוי אבקסיס
הרבה פעמים החסכונות מהווים איזו רשת ביטחון לבנק עצמו עבור המינוס. לכן אין לו באמת חסכנות.
שמרית גיטלין-שקד
אתה יכול לאשר רק חלק מהתקנות.
היו"ר חיים כץ
בבקשה.
דב בארי
כבוד היושב-ראש, אל"ף, התקנות כן צריכות את הסכמת שר האוצר. דבר שני, לגופו של עניין, להצעה שלך, להצעה שאתה דיברת צריך לדאוג לשני דברים: אל"ף, צריך להבין, האם אתה מציע לקחת ריבית מק"מ מהשקל הראשון של הנכס או- - -
היו"ר חיים כץ
מהשקל הראשון. אני בעד לא לתת להם כלום.
דב בארי
זה ממש לא מה שאמרתי. אמרתי שאת ההצעה הזאת צריך לבדוק, לגופו של עניין, מה העלות של זה. אם מבטלים בכלל את הדיסריגארד – הרי כרגע יש מנגנון. המנגנון מציע להתעלם בכלל – מי שיש לו עד 33 אלף שקלים מהבנק לא רואה את זה, נותן לו את זה. אתה מציע לשנות את זה. צריך לראות את זה.
שמרית גיטלין-שקד
לפי חוק הבטחת הכנסה, יש היום דיסריגארד – 33 אלף ליחיד ו-50 אלף לזוג - שמהם מתעלמים, וזה לפי חוק, זה לא קשור לתקנות האלה.
היו"ר חיים כץ
טוב. אנחנו הולכים להצביע על שינוי התקנה. אם שר האוצר לא רוצה לחתום, שלא יחתום. אנחנו הולכים להצביע על שינוי התקנה שאומרת כך: מעבר לדיסריגארד עד 100 אלף שקל ובכלל – ריבית מק"מ. מ-33 אלף שקל- - -
שמרית גיטלין-שקד
עד 100 אלף שקל. לכל אחד יהיה הדיסריגארד שלו.
היו"ר חיים כץ
עד בכלל. אם יש לו חצי מיליון, הוא לא זכאי בין כה וכה.
דניאל גוטליב
זה לא נכון. תלוי מה הרכב המשפחה.
מרים שמלצר
ותלוי בשיעור ההשתתפות.
היו"ר חיים כץ
המשק זה ריבית מק"מ? ריבית מק"מ, ממוצע שנתיים. ששר האוצר לא יחתום. שיגיד: לעניים אני רוצה לקחת יותר. לעשירים אני נותן, לתשובה אני נותן, לדנקנר אני נותן, אבל זה שיש לו 33 אלף שקל – אני לא רוצה לתת לו; אני רוצה לקחת בשביל לממן את ההם. עכשיו אל תגיד, ששר האוצר יגיד. הוא רוצה לבוא? שיבוא ויציג את עצמו.
אורלי לוי אבקסיס
הוא לא ביקר פה בוועדה בכלל.
היו"ר חיים כץ
לא, הוא בסדר, יש לו נציג טוב, שהיום צמחו לו הכנפיים.
דב בארי
גם היושב-ראש מדבר עם שר האוצר באופן קבוע.
היו"ר חיים כץ
אתה זוכר את ניצולי השואה? אתה לא רוצה שיחזור ניצולי השואה.
דב בארי
הוועדה סוברנית, להחליט מה שהיא רוצה, והשר כחלון יכול להחליט מה שהוא רוצה, וכמובן, לא לזה אני מתנגד; אני פשוט אומר שצריך להיות מודעים למה עושים פה.
היו"ר חיים כץ
בבקשה.
גבריאלה היילברון
לידיעת הוועדה, זה אומר שמשפחה חד-הורית עם שני ילדים או זוג ללא ילדים בני 55 ייצאו ממערכת הבטחת הכנסה במיליון וחצי.
היו"ר חיים כץ
בסדר. אם יש להם מיליון וחצי, לא צריכים לקבל הבטחת הכנסה.
שר הרווחה והשירותים החברתיים משה כחלון
והיום בכמה הם יוצאים?
גבריאלה היילברון
ב-500. אני לא אומרת שיש כאלה אנשים.
היו"ר חיים כץ
אני חוזר לתחילת הדיון, המשפט הראשון שהקראתי: מכלל מקבלי הבטחת הכנסה- המשפחות - 98 אחוז – אין להם 100 אלף שקל. אתם משחקים אתי בתיאוריה בשביל להכשיל.
דניאל גוטליב
לא משחקים, כי אנחנו הבאנו את הנתונים.
היו"ר חיים כץ
אז יש לו מיליון וחצי.
שר הרווחה והשירותים החברתיים משה כחלון
2 אחוז, מה יש להם?
דניאל גוטליב
יותר.
שר הרווחה והשירותים החברתיים משה כחלון
אין להם 100, יכול להיות שגם אין להם 10. זה לא אומר שיש להם 99.
היו"ר חיים כץ
תקריאי את הנוסח שאנחנו מצביעים עליו בנושא הכלכלי.
שמרית גיטלין-שקד
בלי הגבלה?
היו"ר חיים כץ
עד 400 אלף, בלי שום שינוי – ריבית מק"מ. אחרי זה – תעשו מה שאתם רוצים.
שר הרווחה והשירותים החברתיים משה כחלון
אדם יש לו 100 אלף שקל – אל תיגעו בו.
דניאל גוטליב
אם אתה אומר עד 100 אלף שקל – זה בסדר, ומ-100 אלף – תישאר עם השיעורים שלנו, ואז יהיה חוסר רציפות רק בין ה-100 אלף שקל, בין ה-0- - -
היו"ר חיים כץ
לא. אני ב-100 אלף – מה שב-33 יזוז ל-100.
שר הרווחה והשירותים החברתיים משה כחלון
כל השאר לא ישתנה.
היו"ר חיים כץ
אנחנו במסגרת הדיונים פה כבר שנה מידיינים על אחד שיש לו אולי 200 אלף שקל, אולי.
אורלי לוי אבקסיס
אגב, אתה יודע כמה יש ב-2 אחוזים האלה של המעל? 44 איש בכל הארץ.
דניאל גוטליב
מקבלי הבטחת הכנסה.
היו"ר חיים כץ
הזמן שאתם משחיתים לנו בשנה בעניינים האלה- - -
אורנה וורקוביצקי
אנחנו יזמנו את זה.
היו"ר חיים כץ
אבל אתם יזמתם את זה לא ריאלי בשביל להכשיל אותנו, כי אני צריך להיות מטורף כדי לאשר לך את מה שאת יזמת, כי מה שאת יזמת הוא לא ריאלי, לא רציני, עבודה לא רצינית. את באה היום למשק ואת רוצה שאני אחייב אחד שש לו צריף 8 אחוז תשואה - זה מבייש, כאילו הח"כים הם מטומטמים. זה לא עבודה, לא רציני, לא יאה, לא מתאים. השחת זמן שלך ושלנו. "יזמנו את זה" - יציאה גדולה.

תעשי עד 100 – ריבית מק"מ. מעל 100 – הריבית שהם הציעו. מ-0 עד 33 – כלום. זה הדיסריגארד. מ-33 עד 100 – ריבית מק"מ. מעל 100 – הטבלאות שלך, לפי הרכב המשפחה.
דניאל גוטליב
כי 100 לקחת מהיחיד.
היו"ר חיים כץ
גם למשפחה נתתי 100.
שמרית גיטלין-שקד
אחר כך בהתאם לשינויים שלך.
דניאל גוטליב
זה אחיד- - -
שמרית גיטלין-שקד
זה אנחנו מדברים רק על נכס פיננסי.
אורלי לוי אבקסיס
הרבה פעמים הנכס הפיננסי הוא לא ריאלי, כי הוא משמש רשת ביטחון - אני חוזרת על דברים שאמרתי קודם – בשביל איזשהו מינוס. כשאנחנו באים לבנק, ומבקשים הרבה פעמים לתת לנו מסגרת- - -
היו"ר חיים כץ
אין אנשים כאלה.
אורלי לוי אבקסיס
רוב האנשים הם כאלה. אומרים לך: אל תפתח את החיסכון- - -
היו"ר חיים כץ
הוא לא מגיע ל-100. אנחנו מצביעים רק על הקטע של הכסף. מי בעד – ירים את ידו.

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

אושר.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה. כל חברי הכנסת שנמצאים, אישרו את התקנה.
אורלי לוי אבקסיס
רק את זה.
שר הרווחה והשירותים החברתיים משה כחלון
אני הגעתי לנכס הפיננסי. עכשיו אתה מסתדר מצוין. תודה רבה.
היו"ר חיים כץ
עכשיו אני רוצה לדבר על מגורים. נציג האוצר יצא.
אורלי לוי אבקסיס
לגבי המדרגות מעבר ל-100 אלף, איך הם יהיו בנויים?
היו"ר חיים כץ
אין אנשים כאלה.
אורלי לוי אבקסיס
למה? אם זה משפחה עם כמה ילדים?
דניאל גוטליב
אנחנו חייבים להכין את הרקע החקיקתי.
היו"ר חיים כץ
אנחנו העברנו, כנראה, את התקנה של ההון הפיננסי, ואנחנו, כנראה, לא נמשיך לדון, כי נציג האוצר הלך.
זה פעם אחרונה שאתה קם והולך מפה ואין נציג אוצר, כי אתה מעכב את ישיבת הוועדה.
דב בארי
אני מתנצל.
היו"ר חיים כץ
אני עובר לקטע של המגורים. אני רוצה שתתייחס לתשואה של 3 אחוז במקום 5 אחוז לאורך כל הדרך. זה ריאלי, ואנשים לא מגיעים לתשואות כאלה בהשכרה. אני לא חושב שצריך לעשוק את האנשים האלה. נצביע על הקטע של תשואה של 3 אחוז ומגורים, בלי הגבלה. אם יש לו מיליון – הוא איננו שם. 3 אחוז – עד 250, ואחרי זה – מה שהם רוצים. אפילו 10 אחוז תשואה תחשיב לו.
רועי קרת
אני שואל את היועצת המשפטית של הוועדה, כי לא ברור לי מה סוכם – האם לגבי נכסי נדל"ן – לא כסף – התוספת ממשיכה לחול?
שמרית גיטלין-שקד
על זה אנחנו מדברים עכשיו.
רועי קרת
יש פה שאלת פרוצדורה, אבל היא יכולה להיות מאוד חשובה. בדרך כלל אנחנו מביאים נוסח, ומתקנים אותו תוך כדי, ויוצאים מהוועדה עם נוסח שאנחנו יודעים על מה סיכמנו. אני פה לא רואה את זה קורה. מי כותב את הנוסח של התקנות?
היו"ר חיים כץ
אתה תשב יחד אתה.
רועי קרת
אנחנו מסכימים קודם ונכתוב אחר כך?
היו"ר חיים כץ
אנחנו לא משנים את מה שאמרתם; אנחנו רק לא עושקים את המסכנים.
רועי קרת
גם לנו אין עניין לעשוק את המסכנים. זה לא יוצא מהכיס הפרטי שלנו.
היו"ר חיים כץ
אבל המספרים שלכם עושקים. אני לא הבאתי אותם.
רועי קרת
יותר טובים המספרים הקיימים- - -
היו"ר חיים כץ
בשבילי לא יותר טובים. אל תעשה לי טובה, אם אתה עושק. אתה אומר לי: אתה רגיל לקבל 20 סטירות ביום? אתן לך רק 5. אל תיתן לי סטירות בכלל. תן לי לחיות את החיים שלי. אני רוצה לקבל מה שמקבלים במשק. אל תיקח לי, אל תיתן לי. אתה לוקח את האוכלוסייה הכי חלשה, ולוקח לה. כשאני אומר לך תשואה של 3 אחוז על נכס עד 250, כמה יש כאלה בכלל?
רועי קרת
ואחרי 250?
היו"ר חיים כץ
לך לטבלאות שלך. עד 250 נכס תשואה של 3 אחוז, לא 4.
מרים שמלצר
כל נכס?
היו"ר חיים כץ
מגורים.
אורלי לוי אבקסיס
חיים, תסביר לי את העניין הזה של נכס מגורים.
היו"ר חיים כץ
הם ביקשו שכל נכס מגורים – לא שהוא גר בו אלא משכיר, מעבר למגורים שלו, שהוא שווה – לא יודע כמה – לצורך העניין, הם לוקחים עליו 4 אחוז תשואה. אני אומר: 3 אחוז ולא 4.
אורלי לוי אבקסיס
מה המצב היום?
אורנה וורקוביצקי
8 אחוז.
היו"ר חיים כץ
הם ירדו מ-8 ל-4, אבל זה לא מספיק.

אני רוצה עד 250 תשואה של 3 אחוז. מי בעד – ירים את ידו.
הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

אושר.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה.
רועי קרת
ואחרי 250, לפי הטבלה- - -
היו"ר חיים כץ
כן.

עוברים למסחר. עד 250 – 5 אחוז תשואה, ומעבר ל-250 – הטבלאות שאתם קבעתם. רועי, אלה דברים ריאליים.
רועי קרת
אין על זה ויכוח. בעניין הזה אנחנו לא נמצאים בשני צדדים של המתרס.
דניאל גוטליב
כשאתה אומר 5 אחוז, אתה מתכוון לריבית המק"מ, שכרגע היא 2.5. היא עלולה מחר לעלות.
אפרים חוג'ה
משווי הנכס.
היו"ר חיים כץ
אנחנו כבר לא שם. בבקשה.
אפרים חוג'ה
אני אפרים חוג'ה ממשרד הרווחה, ואני אומר שמלאכתי נעשית בידי אחרים. באתי עם הנחיות, ואתה עושה את העבודה, ואני שמח שאתה מתחשב באוכלוסייה שהיא חלשה, והיא מגיעה אלינו בדלת האחורית.
היו"ר חיים כץ
תודה.
רועי קרת
5 אחוז על מסחר, נכון?
היו"ר חיים כץ
מסחר.
אורלי לוי אבקסיס
מה המצב היום על מסחר?
היו"ר חיים כץ
8. מסחר עם 8.5. מעל 250 – הטבלה שלכם.

אנחנו מצביעים על מסחר. עד 250 - 5 אחוז, ומעבר לזה – הטבלאות שלכם. מי בעד מסחר – ירים את ידו.
הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

אושר.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה. כל חברי הכנסת אישרו את התקנה.

עכשיו מדברים על חקלאות. על חקלאות אנחנו מבקשים 0, כפי שאומר השמאי הממשלתי. אם אתה רוצה מעל גובה מסוים, לא מפריע לי, אבל שווי נכס בחקלאות זה 0. אתם ביקשתם 2.6 ריבית מק"מ – לא ריאלי בכלל.
רועי קרת
אדוני, אפשר למכור את הנכס, ולקבל עליו כסף.
היו"ר חיים כץ
לא תמיד.
קריאה
השמאי אומר.
היו"ר חיים כץ
השמאי אמר לי 0 – אני דיברתי עם השמאי הממשלתי. אני לא רוצה להגיד, מה הוא אמר עוד עליכם.
דניאל גוטליב
לא, על השמאי הקודם.
קריאה
שהוא יגיד את זה לשמאי הקודם, כי אתו התייעצנו.
היו"ר חיים כץ
גם על החקלאות אנחנו מצביעים ב-0. מי בעד – ירים את ידו.

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

אושר.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה.
רועי קרת
עד איזה סכום?
היו"ר חיים כץ
אם אתה רוצה 400 אלף, לקחת 30 אחוז - קח. המטרה היא 250 אלף.
רועי קרת
מעל 250 אלף – לפי הטבלאות.
היו"ר חיים כץ
מעל 250 אלף.

התקנות אושרו, עכשיו אנחנו מחכים לכם.
דב בארי
אני מבקש לומר לפרוטוקול, שאני חושב שנעשה פה צעד שהוא לא אחראי, ושר האוצר, כל עוד לא מבינים את המשמעות התקציבית של ההחלטה הזאת שהתקבלה, אני חושב שלשר האוצר יהיה קושי להסכים עם זה. אם אין על זה עלויות, זה משהו אחד. צריך לבדוק את הטבלאות.
היו"ר חיים כץ
צר לי ששר האוצר מינה אותך פה לדיון הזה, להגיד את מה שאמרת, ששר האוצר – נעשה פה משהו לא אחראי, שמונע לעשוק את העניים והמסכנים במדינת ישראל, ולקחת מהם יותר מכל האזרחים במדינת ישראל. בושה לנציג של משרד האוצר, שאלה האוכלוסיות שהוא רוצה לעשוק. בושה שהוא מייצג ככה את שר האוצר. אני בטוח ששר האוצר, אם היה שומע את זה, לא היה נותן לך לדבר ככה.

<תודה רבה, הישיבה נעולה.>
<הישיבה ננעלה בשעה 14:05.>

קוד המקור של הנתונים