ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 03/07/2012

חוק סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים) (תיקון מס' 6), התשע"ב-2012

פרוטוקול

 
PAGE
16
ועדת החוקה, חוק ומשפט
03/07/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 642>
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, י"ג בתמוז התשע"ב (03 ביולי 2012), שעה 9:00
סדר היום
<הצעת חוק סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים) (תיקון מס' 6) (הארכת תוקף של הוראת השעה לעניין חקירת חשוד בעבירות ביטחון), התשע"ב-2012>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד רותם – היו"ר
יצחק הרצוג

אורי מקלב
מוזמנים
>
יואל הדר - יועמ"ש בט"פ, המשרד לביטחון פנים

נועה עסיס ווינשטוק - ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

סנ"צ אלעזר כהנא - ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק בועז חממי - ק' מדור חקירות באח"מ, המשרד לביטחון פנים

ענת אסיף - עו"ד, ייעוץ וחקיקה פלילי, משרד המשפטים

יפעת לביא - משפטנית, משרד המשפטים

רחל דניאלי - עו"ד, סניגוריה ציבורית ארצית, משרד המשפטים

נ' - ראש אגף חקירות, שב"כ

א' - יועמ"ש, שב"כ

לילה מרגלית - עו"ד, ראש תחום זכויות בפלילים, האגודה לזכויות האזרח
ייעוץ משפטי
אפרת חקאק
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשם פרלמנטרי
ירון קוונשטוק
<הצעת חוק סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים) (תיקון מס' 6) (הארכת תוקף של הוראת השעה לעניין חקירת חשוד בעבירות ביטחון), התשע"ב-2012>
היו"ר דוד רותם
בוקר טוב. קודם תסבירו לי למה אתם מחכים לדקה ה-91.
יואל הדר
רציתי להגיד לאדוני בוקר טוב.
היו"ר דוד רותם
בוקר טוב יש לי כבר שלוש שעות, אני לא מחכה שאתה תגיד לי, הוא מתחיל אצלי הרבה קודם.
יואל הדר
צהריים טובים לאדוני.
היו"ר דוד רותם
צהריים טובים.
יואל הדר
רציתי רק להסביר שאנחנו בעצם לא התמהמהנו, הפעילות של הגורמים המקצועיים בכל הטיפול בהצעה הזו. כבר בינואר השנה הפצנו תזכיר חוק. בתזכיר ביקשנו להפוך את הוראת החוק הזאת שהיא כבר תשע שנים להוראת קבע. הנושא עלה לדיון בממשלה במרץ. היו שם הסתייגויות של כמה שרים כשבסוף שלושה שרים הגישו ערר על העמדה שהתקבלה להפוך את זה להוראת קבע. בעקבות שיג ושיח שהתקיים תקופה מסוימת הוחלט על ידי הממשלה, שזה חוזר לוועדת שרים לבקש להאריך את ההוראה הזאת בעוד שנתיים נוספות.
היו"ר דוד רותם
יש לכם גם כאב גב? למה אתה חושב שכל הבעיות האלה מעניינות אותי? אתה מביאים חוק שאני תוך שבוע צריך לדון בו. אתם תגישו מצדי שנה קודם, ותפתרו את הבעיות שלכם בתוך הממשלה לבד. אל תבואו אלי לבכות.
יואל הדר
קודם כול, לא באנו לבכות אלא אדוני ביקש שנסביר ולכן אני מסביר, ונותן את כל ההסברים נכוחים. יכולתי להגיד דברים אחרים אבל אני נותן את הדברים נכוחים כדי שאדוני ישמע את כל הפעילות שנעשתה, אני חושב שהיא פעילות רצינית, כדי להוכיח את המחשבה שנעשתה פה.

בסופו של דבר יש פה גם את הגורמים המקצועיים שיסבירו, גם משרד המשפטים שהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה ריכז את הטיפול בנושא הזה בעקבות הערר של השרים. בעקבות כל השיג ושיח, ועקב זה שהוראת השעה פוקעת מחר, אז אני שמח שלפחות הגענו בזמן לפני הדיון, לפעמים זה קורה שאחרי הדיון.
דורית ואג
סליחה, בזמן?
אורי מקלב
יהודה ושומרון - - -
היו"ר דוד רותם
לא, זה לא יהודה ושומרון.
דורית ואג
אבל זה שניהם אותו סיפור כל פעם.
היו"ר דוד רותם
הופכים את כל מדינת ישראל ליהודה ושומרון.
אורי מקלב
שמה עשיתם מאמצים והצלחתם. ראו שהצלחתם להעביר תוך יום ולאשר את זה, "וירא כי טוב", אז ביום שלישי ש - - -
יצחק הרצוג
או במבקר המדינה שרואים שמצליחים, אז כולם רוצים לעשות את אותו דבר.
יואל הדר
אבל, אדוני, לגופו של עניין, ניסיתי להסביר מה קרה פה, שהיו דיונים רציניים. הנושא הזה, אני חושב שהוא חשוב למדינת ישראל. הנושא עצמו, גם אם אדוני לא יקבל את כל מה שקרה במהלך הדברים ויבקר אותנו על הדבר הזה, בסופו של דבר אני חושב שיש חשיבות רבה, ויציגו את זה פה הגורמים המקצועיים. אני לפחות השתכנעתי שהנושא מספיק חשוב כדי כן להאריך את ההוראה הזאת כהוראה שעה אם לא להוראת קבע, לפחות בשני נימוקים שאותי שכנעו. אני מניח שאם אותי שכנעו, אז בוודאי שאת אדוני ישכנעו, שאדוני יותר בקיא ממני בתחומים האלה.
היו"ר דוד רותם
אני ראיתי איך חוקרים חשודים הרבה שנים, אז אני יודע איך עושים את זה.
יואל הדר
אז אדוני יותר בקיא.
היו"ר דוד רותם
שכנעת אותי.
יואל הדר
אם אפשר לאפשר לנציגי השירות שיסבירו.
היו"ר דוד רותם
כן, המכונה א', אתה מוכן להסביר לי מה אתם רוצים?
דורית ואג
יש פה גם נ'.
א'
לידי ראש אגף החקירות, המכונה נ'. אנחנו בעצם מבקשים הארכה. העמדה המקצועית שלנו אומרת שזו צריכה להיות הוראת קבע. במסגרת הדיונים שלפני ושל עירוב השרים "הסכמנו" להגיע לסוג של הצעת פשרה שנבקש הארכה בשנתיים, למרות שזאת לא העמדה המקצועית שלנו. העמדה המקצועית אומרת שתיעוד חקירות של חשודים בעבירות ביטחון הוא שונה מכל תיעוד אחר. אלה עבירות שונות, הסביבה שונה.
יצחק הרצוג
תסביר לי למה, אני רוצה להבין. המשטרה חוקרת אותו, לא אתה חוקר אותו, בהתחלה לפחות, נכון? או שאחר כך אתה חוקר אותו.
נ'
אני אסביר ברשותכם.
יצחק הרצוג
מה שונה? נותנים להם מכות? זה כבר אסור.
נ'
אני אסביר. החקירה היא חקירה משולבת. החקירה היא לא חקירה של השירות ואחריה יש עצירה מסוימת וחקירה של המשטרה, אלא היא חקירה משולבת. חוקרי המשטרה הם אלה שגובים את האמרה המשטרתית, או את העדות שלאחר מכן מוצגת במסגרת ההליך הפלילי, ומטבע הדברים חקירה מתפתחת ונגבות מספר עדויות במהלך החקירה. לעיתים העיתוי של גביית העדות הוא גם חלק משיטת החקירה, שאני כמובן מנוע מלפרט אותה כאן, אבל זה חלק מהדבר. ובפועל מה שקורה, בהנחה ונצטרך לתעד, זה שאנחנו נתעד חלקים מהחקירה וחלקים מהחקירה לא. במובנים מסוימים אפשר אפילו לראות טעם לפגם בדבר הזה.
מעבר לזה, הצילום עצמו או התיעוד עצמו עלול לחשוף את מצב החקירה, שיקולים של שימוש בתחבולות מסוימות בשלב כזה או בשלב אחר של החקירה, בפירוש לא מדובר כאן על שתי חקירות נפרדות.
יצחק הרצוג
אז למה היה ערעור לוועדת שרים? מי ערער?
נ'
שלושה שרים ערערו.
היו"ר דוד רותם
בגין, מרידור ואיתן.
יצחק הרצוג
מה הם חושבים, שיש פה בעיה של זכויות אדם?
נ'
דרך אגב, אנחנו הצבענו על הסוגיה הזאת ואמרנו במהלך כל הדיונים, אמרנו בכל המקומות, הן בפרקליטות המדינה והן בוועדת השרים והן בפני שלושת השרים שערערו, הסברנו שבעצם לא מדובר כאן על זכויות אדם ממספר סיבות. ראשית, מכיוון שאי התיעוד לא בא לכסות על דברים פסולים שנעשים בחקירות. חקירות השירות גם כך מבוקרות על-ידי גורמים רבים, לפני, תוך כדי ואחרי או במהלך ההליך הפלילי שבא בעקבותיהם. זה דבר ראשון.
אי התיעוד בא להגן על שיטות חקירה. והוא בא להגן על שיטות חקירה, במיוחד מכיוון שהיריבים שלנו הם ארגונים לומדים. בניגוד להליך הפלילי הרגיל, תמיד נוהגים לומר שחקירות של ארגוני פשע או של משפחות - - -
דורית ואג
אתם יודעים שהפרוטוקול שלנו באינטרנט?
היו"ר דוד רותם
למה בדקה ה-90 תמיד?
יצחק הרצוג
מה אתה רוצה, בגלל ששלושה שרים תקעו אותו.
היו"ר דוד רותם
במקום 11 שנים אכתוב 15 שנים. מה אכפת לי, שיגישו הסתייגות אם הם רוצים.
יצחק הרצוג
מי, השרים?
היו"ר דוד רותם
כן.
דורית ואג
ואם הם יהיו מוכנים קודם, אז תמיד אפשר לבטל.
יצחק הרצוג
אני לא חושב שצריך להגזים בכמות השנים.
היו"ר דוד רותם
אני לא רוצה להגזים, אבל זה התחיל בשנה וכל פעם הם באים לי בדקה ה-91, ואני צריך לרוץ מהר ולחוקק להם. אתם גם צריכים לדעת, אם אנחנו נאשר את החוק, אתם צריכים ללכת לאלקין שיסכים, כי אחרת החוק לא ידון היום.
דורית ואג
הסיכוי שהוא יסכים היום הוא לא גדול.
יצחק הרצוג
בסדר, אז שבוע הם לא יחקרו, מה את רוצה.
קריאה
לא מתוך בחירה אנחנו עושים את זה.
היו"ר דוד רותם
אוקיי. הגברת מרגלית.
לילה מרגלית
בנייר העמדה שהגשנו פרטנו בהרחבה מדוע ציוד חקירות מהווה אמצעי חיוני מהגנה על זכויות האדם להגנה על ההליך הפלילי ועל הוגנות ההליך הפלילי, ולמניעת עיוותי דין. כולנו יודעים עד כמה בעייתי מצב בו אדם מורשע על סמך הודאה, יש נתונים שהבאנו גם בנייר העמדה שלנו מ-"Yeshiva University" בארצות-הברית, פרויקט החפות, שמתוך 225 מקרים של הרשעות שווא שנבדקו שם, לאחר שחפותו של הנאשם או הנדון הוכחה באמצעות אמצעי DNA לאחר המעשה, בלא פחות מרבע מהמקרים ההרשעה התבססה בין השאר על הודאת שווא.
וזה היה מתוך מודעות לבעייתיות הרבה של המצב הזה, שהמחוקק חייב את המשטרה לתעד חקירות בתיעוד חזותי. כרגע החובה הזאת חלה על כל עבירה שדינה מעל עשר שנות מאסר, והתקווה שעם הזמן ההוראה הזאת תוחל על כלל העבירות. ודווקא כשמדובר בעבירות ביטחון, ודובר על מנגנוני הבקרה שקיימים, דווקא בעבירות ביטחון מנגנוני הבקרה האלה ממילא פחותים וקיים חשש מוגבר לשימוש באמצעי חקירה פסולים.
דבר ראשון, יש מניעת מפגש עם עורך-דין בדרך כלל, לאורך זמן. זה יכול להיות עד 21 ימים, אם מדובר בחשוד מהשטחים זה יכול להיות אפילו יותר. יש גם את החוק שמאפשר עיכוב הביקורת השיפוטית על המעצר. כך שהחקירה מתנהלת ממילא כאשר אין מספיק מנגנוני בקרה, שיכולים להבטיח חקירה הוגנת ושיכולים להבטיח שההודאה תהיה כזאת שניתן לסמוך עליה בהליך הפלילי. ובנסיבות האלה קיימת חומרה מיוחדת לכך שהתיעוד לא מתקיים גם הוא.
וכשמסתכלים באמת על הנימוקים שהובאו, והתייחסנו לזה גם בנייר, הנימוקים מדברים על החשש שהקלטת תצא החוצה, שהיא תתפרסם בסופו של דבר. בוודאי ובוודאי שקיימות דרכים מידתיות יותר להתמודד עם החשש הזה, ולכן לא ברור כלל וכלל מדוע ישנה בקשה להאריך את הוראת השעה.
יצחק הרצוג
יש לי שאלה: האם יש לכם איזושהי טענה לגבי התקופה שעברה, של ניצול לרעה של ההליך הזה? דהיינו לדוגמה עבירה שהיתה לא ביטחונית, העבירו אותה תחת הקטגוריה של אולי עבירה ביטחונית. לא נתקלת במצב כזה, שעבריין שנחשד בעבירה לא ביטחונית נחקר תחת האצטלה שאולי זה עבירה ביטחונית?
לילה מרגלית
לגבי זה אני לא יודעת, אבל בוודאי ובוודאי שמצב כזה שאין תיעוד של החקירות לא מאפשר לבית-המשפט את הכלים הבסיסיים הדרושים לו כדי לבחון את ההודאה.
יואל הדר
אין תיעוד חזותי, לא שאין תיעוד.
לילה מרגלית
אנחנו מדברים על מצב שכן מדובר בעבירת ביטחון, אולי הסנגוריה הציבורית יכולה להתייחס לשאלה של אדוני.
אבל יש גם עוד משהו. התיעוד הזה חיוני בין השאר גם כדי לאפשר למנגנונים הרלוונטיים לבדוק למשל תלונות על התעללות בחקירות. במשך העשור האחרון הוגשו לא פחות מ-600 תלונות על התעללות בחקירות ביטחוניות. כאן אומנם מדובר רק בתיעוד של החלק המשטרתי של החקירה, אבל מתוך 600 תלונות אלה לא הוגש אפילו כתב אישום אחד, זאת אומרת לא נפתחה אפילו חקירה פלילית אחת, אם אני לא טועה.

בוודאי ובוודאי שתיעוד כזה חיוני כדי לאפשר למערכת לבדוק את עצמה, לבדוק ולוודא שהחקירות מתנהלות כדין, בייחוד לאור המנגנונים האחרים שלא קיימים בהקשר הזה.
היו"ר דוד רותם
תודה. עוד מישהו רוצה להגיד משהו?
יצחק הרצוג
הסנגוריה הציבורית.
היו"ר דוד רותם
הסנגוריה, כן.
רחל דניאלי
כל ניירות העמדה, גם שלנו, גם של האגודה וגם של עדאללה, מדברים גם על החשיבות הגדולה של הכלי הזה, של התיעוד, והחשיבות של הכלי הזה לחקירה היא לא מוטלת בספק. זאת אומרת, גם כתוב בפסיקה, ויש הרבה מאוד מקרים לעניין תיעוד של עבירות, תיעוד של החקירות. הדברים האלה ברורים וגם המחוקק אמר את זה, שהיום בעבירות חמורות יש צורך של תיעוד, והתיעוד הזה הוא חשוב ועל זה אין ויכוח.
לעומת זאת, מהצד השני יש לנו כאן סוג של אזהרה שהיא אזהרה כללית מאוד, אני לא אגיד ספקולטיבית, אבל "ייתכן שזה יביא ל - - -". האם ייתכן שזה יביא בכל המקרים? יש כאן את האזהרה הזאת לעומת כלי מאוד חשוב שכבר הוכרה חשיבותו.
ועכשיו השאלה שנשאלת היא
הדיון הזה הרי כבר נערך כאן לפני ארבע שנים, הדברים האלה נאמרו כבר.
יצחק הרצוג
למה ארבע? זה לא היה לתשע שנים?
רחל דניאלי
לא, לפני ארבע שנים היה חמש, ואחר כך חמש. והיה כאן דיון והדברים נאמרו, והוועדה ישבה ושאלה את השאלות, ועובדה שזה היה רק להוראת שעה. ועכשיו אנחנו מבקשים פה לשנתיים כשהמטרה היא להסדיר את הדברים. הדברים האלה נאמרו כבר לפני ארבע שנים. הדברים לא הוסדרו כי ברור שהבקשה המאוד מקיפה הזאת היא לא מאוזנת לעומת החשיבות, ולא נעשה שום דבר בארבע שנים האלה.
יצחק הרצוג
אני לא יודע מה נעשה, הביקורת שלך על הממשלה אולי היא מאוד נכונה, אבל בקטע של איזון אינטרסים בין טיפול והתמודדות עם סוגיות של טרור שהן באמת מקבלות מעמד נפרד, גם בציבוריות וגם בדין הפלילי, אז נוצר פה איזשהו איזון. זה לא שלא נוצר איזון. עובדה שהממשלה אומרת: תנו לי רק עוד שנתיים.
רחל דניאלי
צריך אבל לזכור שאנחנו מדברים על חקירות משטרה ולא על חקירות של השב"כ.
היו"ר דוד רותם
אבל זה חקירות מעורבות.
יצחק הרצוג
בגלל שזה משולב.
היו"ר דוד רותם
תגידו, אתם לא יודעים איך זה עובד?
רחל דניאלי
אנחנו יודעים יפה מאוד איך שזה עובד. אבל המטרה הסיכולית, החשש האמיתי, אפשר לשמור עליו.
היו"ר דוד רותם
מה החשש האמיתי?
רחל דניאלי
לא, הרי הוא מחולק כאן גם למטרה סיכולית, והמשטרה ממילא אמורה לתעד לפי הכללים שהם אמורים לתעד.
יצחק הרצוג
הוא רק אומר שארגוני הטרור למדו עוד יותר ועוד יותר את שיטות החקירה.
רחל דניאלי
ולכן אני אומרת שצריך פה איזון.
היו"ר דוד רותם
ותאמינו לי, הם לא מרביצים בחקירות. השיטות הן הרבה יותר חכמות.
יצחק הרצוג
אבל לא הצעת איזון.
רחל דניאלי
קודם כול, בנייר העמדה שלנו הצענו איזונים שאנחנו חושבים שחייבים להישקל. ואני חושבת שגם העובדה שמבקשים כאן שנתיים ואומרים שצריך לבדוק את הדברים, אכן צריכים לבדוק.
היו"ר דוד רותם
לא, הם אומרים שנתיים כי אין להם ברירה, כי יש בממשלה כמה שממררים להם את החיים.
יצחק הרצוג
הם צודקים שהם ממררים את החיים.
היו"ר דוד רותם
הם צודקים, בטח שהם צודקים.
יצחק הרצוג
מותר להציג איפכא מסתברא.
היו"ר דוד רותם
לא מצווה אבל.
יצחק הרצוג
אבל בסך הכול היתה עבודת מטה מסודרת. את אומרת: יש לי רעיונות, אני לא יודע אם יש לכם את הרעיונות.
רחל דניאלי
אני אומרת, שהכלל הזה שכל עבירות הביטחון, כולן – כשאנחנו יודעים גם, הם אומרים כאן בפירוש, שעומדים להיות שינויים במה הן עבירות ביטחון – כל העבירות כולן נכנסות בתוך אזהרה כללית כזאת שעשוי להיות - -
היו"ר דוד רותם
עוד מעט יעבור חוק המלחמה בטרור, אנחנו שמה נגמור את הטרור.
יצחק הרצוג
"מי בעד חיסול הטרור".
היו"ר דוד רותם
כן, אנחנו בעד חיסול הטרור.
רחל דניאלי
- - שהתיעוד הזה, כל תיעוד שהוא, בכל עבירה שהיא, בכל מצב שהוא, בכל חלוקה שהיא, הוא תיעוד שהוא מסוכן. שוב, לעומת החשיבות הגדולה של התיעוד לעבירות חמורות. אנחנו מדברים כאן על חלק מסוים שזה החלק המשטרתי. הם אומרים: אלה אומרים לתעד, אומנם מתעדים את זה בכתב, אבל התיעוד בכתב צריך להיות מאוד מפורט. הרי כל הדברים שנאמרים בחקירה הזאת ממילא נמצאים וממילא מועתקים על-ידי הסניגור.
אנחנו ואומרים
אותו תיעוד שהוא כל כך חשוב למשפט הוגן, אותו תיעוד צריך להיות אולי בחדרי המשטרה שהסניגור יבוא ויוכל לראות את זה שם, ואז ממילא כל עניין החשש הזה מתייתר. והדברים האחרים, שהתיעוד עשוי לגרום לחשוד שלא לדבר, הרי הוא דיבר לפני כן. ואם הוא רואה את המצלמה ולא ידבר, יש לנו גם את הדברים שנמצאים לפני כן, וזה נמצא בכל העבירות ולאו דווקא בעבירות ביטחוניות.
יצחק הרצוג
השאלה אם המדינה ניהלה איזה דיון בנושא הזה.
יואל הדר
עם הארגונים קיימנו דיונים בתוכנו.
יצחק הרצוג
אבל הסנגוריה הציבורית זה זרוע של הממשלה.
יואל הדר
כל ההערות הן לפנינו.
יצחק הרצוג
הם מציעים לכם הצעות מהצעות שונות.
יואל הדר
אבל זה לא פותר את הבעיה.
היו"ר דוד רותם
לכן לסנגוריה, כפי שאתה יודע, מותר גם להביע התנגדות לעמדת ועדת שרים.
יצחק הרצוג
בוא נשמע בבקשה את עמדתכם, אם אפשר, ברשותו של היושב-ראש.
היו"ר דוד רותם
מה אתה רוצה לשמוע?
יצחק הרצוג
מה אתם אומרים על הטענות שהועלו פה?
א'
הדברים האלה נשקלו, אגב הטענות האלה לא חדשות לנו. אגב, גם לשיטתם זה מאוד מסוכן לקחת קטע מסוים של החקירה ולהגיד: הנה, זו האינדיקציה שלא קרה שום דבר בחקירה. אני לא בטוח שזה באמת משקף את החקירה.
יצחק הרצוג
רציתי לשמוע את בט"פ ומשפטים.
היו"ר דוד רותם
בטח לא את החקירה של המשטרה.
יצחק הרצוג
לא, השאלה אם יש עמדה של בט"פ ומשפטים. מה העמדה שלכם?
ענת אסיף
העמדה של הממשלה היא כזאת: הצעת החוק שכרגע מונחת כאן, כפי שאושרה בוועדת שרים בגלגול השני שלה, מדברת על הארכה בשנתיים לא סתם כך. ההצעה הכוללת, זה כתוב גם בדברי ההסבר בכחול, מדברת על כמה מהלכים שהממשלה לוקחת על עצמה לקדם אותם במהלך השנתיים האלה. גם ההצעות שהועלו בעיקר על-ידי הסנגוריה, ודברים נוספים שנשמעו על-ידי השרים שהגישו את העררים, הם הסדרים שדורשים גם בחינה מול המשפט המשווה, וגם ככל שיחליטו לאמץ אותם הם דורשים תיקוני חקיקה.
למשל אחת הטענות שעלו גם בערר וגם הושמעו כאן עכשיו נוגעת לרוחב הגדרת עבירת הביטחון. זה משהו שכבר נמצא בקנה של תהליך חקיקה בעקבות המלצות של ועדת נאור.
יצחק הרצוג
למשל רצח משפחת פלמר. בהתחלה חשבו שזה פלילי, אחר כך הבינו שזה ביטחוני. כלומר יש פה תחומים אפורים.
ענת אסיף
קודם כול, החקירות, כפי שהוסבר, הן חקירות משולבות, מכאן צומח הצורך בדבר הזה. מכל מקום, בשנתיים האלה הכוונה היא לא לשבת ולא לעשות דבר.
יצחק הרצוג
מה אדוני מציע?
היו"ר דוד רותם
אתה יודע, יהיה בחירות עוד שנתיים.
דורית ואג
עוד שנה.
היו"ר דוד רותם
ואנחנו לא נספיק.
יצחק הרצוג
מה אתה רוצה להציע?
היו"ר דוד רותם
אני הייתי רוצה שלוש שנים.
יצחק הרצוג
שלוש שנים אני מוכן, בתנאי שיש התחייבות של המדינה לעבודת מטה.
רחל דניאלי
התחייבות שהיתה גם לפני ארבע שנים.
יצחק הרצוג
ולא קרה, בסדר, אבל הפעם אני רוצה התחייבות לפרוטוקול.
היו"ר דוד רותם
ומה יהיה אם אני אכתוב במקום 11 שנים 12 שנים? אתם תגישו הסתייגות?
יואל הדר
המשרד לביטחון פנים לא יגיש הסתייגות.
היו"ר דוד רותם
לא יודע, שר המשפטים.
יצחק הרצוג
לא, אבל יש פה איזה טענה, הודית בזה שיש להם רעיונות. השאלה אחרי החקיקה אם תשבו על זרי הדפנה או תתחילו להתניע מהלך.
ענת אסיף
יש לנו החלטת ועדת שרים שהפכה להחלטת ממשלה שהפכה להצעת חוק עם דברי הסבר שמפורסמים, שבהם כתוב שהממשלה תבחן, שהממשלה גם תקדם.
יצחק הרצוג
וזה חוק המאבק בטרור?
ענת אסיף
לאו דווקא.
יצחק הרצוג
איזה חוק?
ענת אסיף
גם תיקון של הגדרת עבירת ביטחון וגם בחינה משווה של הסדרים למשל שהוצגו, מה קורה במדינות אחרות.
אלעזר כהנא
חלק מהמלצות ועדת נאור נוגעות גם לשינויים ושיפורים בנושא של מפגש עם עורכי-דין.
היו"ר דוד רותם
עוד דבר אחד, אני רוצה להכניס פה סעיף תחולה: תחילתו של חוק זה מהיום.
יצחק הרצוג
אני מוכן בתנאי שייאמר לפרוטוקול שהמדינה מתחייבת בעניין הזה: לקדם את החוק שהיא דיברה עליו, לקיים הידברות עם ארגוני הזכויות והסנגוריה על נוסחאות יותר מאוזנות, ומה שנאמר על דוח ועדת נאור. כלומר צריך לפחות שייאמר משהו לגבי הדבר הזה, כי זה נשאר תלוי באוויר.
ענת אסיף
זה מה שאמרנו.
היו"ר דוד רותם
תגידו שוב כדי שנוכל להצביע פה אחד.
יצחק הרצוג
בדיוק.
ענת אסיף
עמדת הממשלה שמובאת היום כוללת לא רק הארכה של הוראת השעה אלא גם התחייבות לעשות מהלכים, לבדוק שוב גם את נושא הגדרת עבירות הביטחון וגם נושא של הסדרים חלופיים, למשל בנושא של חיסיון ראייתי, שאולי אם הוא יהודק הוא יאפשר משהו אחר ממה שיש היום. וגם קידום של המלצות ועדת נאור בכיוון שהזכיר אלעזר.
יצחק הרצוג
אוקיי.
אפרת חקאק
אני מבקשת לא להכניס סעיף שבעצם יהפוך לסעיף רטרואקטיבי אם ההצעה לא עולה היום.
היו"ר דוד רותם
לא, את לא צריכה.
יצחק הרצוג
יהיה לך שבוע בלי.
היו"ר דוד רותם
בסדר, אם את אומרת שלא, אז לא.
יואל הדר
בדיוק מה שרציתי, לבקש תחולה רטרואקטיבית ממחר. אם נצליח להעביר את זה היום מה טוב, אם לא, לא תהיה תחולה, אנחנו במצב של כמה ימים שנהיה בלי.
היו"ר דוד רותם
כמה ימים לא תחקרו, מה קרה? אני לא מבין אותך, עדיין אנשים נשארים במקרר.
יואל הדר
עשינו חוקים הרבה יותר קלים מזה, שעשינו תחולה רטרואקטיבית. כל השח"מ למיניהם עשינו, ואני לא חושב שזה צריך להיות בעיה.
אפרת חקאק
כל סעיף רטרואקטיבי הוא לא קל, ופה אתם יכולים להעביר את זה היום, יש מליאה היום.
דורית ואג
שח"מ לא היה בוועדת חוקה, בגלל זה עשו לכם רטרואקטיבית.
יואל הדר
אבל זה לא רטרואקטיבית, כי אם למשל זה יעבור היום אז זה לא רטרואקטיבי.
אפרת חקאק
אם זה יעבור היום אז זה לא.
יואל הדר
אז אני מבקש שזה יהיה כבר מעכשיו. אני לא חושב שייגרם כל נזק אם יהיה רשום מה-4 ביולי.
היו"ר דוד רותם
למה לא רשמתם?
יואל הדר
כי חשבנו שנעביר את זה הרבה לפני.
היו"ר דוד רותם
הנחתם את זה בשבוע שעבר, השר שלך דיבר במליאה.
יואל הדר
בתזכיר החוק זה לא היה, בשלב השני גם כן זה לא היה, ולא חשבנו שנעביר את זה לא בזמן. לא צריך להפריע שזה יהיה ב-4 ביולי.
יצחק הרצוג
חבר'ה, עדיף שתדברו עם יריב לוין.
היו"ר דוד רותם
כן, אני מציע שתדברו עם יריב לוין ועם כל אלה, ותסדרו את זה.
דורית ואג
הם צריכים לדבר קודם כול עם יו"ר הקואליציה, לראות שהוא מוכן להביא את זה היום במליאה.
יצחק הרצוג
בסדר - - -
היו"ר דוד רותם
לא אני אדבר אתו, הם ידברו, אני לא עובד שלהם.
דורית ואג
ואם הוא מוכן, אז הם צריכים לפנות ליו"ר ועדת הכנסת ולבקש פטור.
יצחק הרצוג
אבל זה ביטחון המדינה. מה, אתה משחק עם ביטחון המדינה?
היו"ר דוד רותם
אני לא משחק עם ביטחון המדינה. שיעשו משהו בשביל ביטחון המדינה ולא יתקעו לי את זה עד הרגע האחרון.
יצחק הרצוג
מה אתה רוצה ממנו?
דורית ואג
קחו את גלעד סממה או מי שצריך, שיעשה לכם את העבודה.
יצחק הרצוג
מי שתקע אותו זה בטח למעלה שם בממשלה.
היו"ר דוד רותם
רבותי, תודה רבה לכם.
יצחק הרצוג
אני מעדיף בלי תחולה רטרואקטיבית, ופשוט פנייה של הוועדה להליך חקיקה מסודר ומואץ.
היו"ר דוד רותם
גברתי תקרא לנו את החוק.
אפרת חקאק
אני מבקשת שאם באמת הוועדה מחליטה על שלוש שנים, שהממשלה תבוא חצי שנה לפני, כדי שהוועדה תוכל לנהל דיון רציני, מעמיק בנושא הזה, ולא ביום האחרון.
דורית ואג
אנחנו תמיד מבקשים את זה.
אפרת חקאק
אפילו אם אין הצעת חוק.
היו"ר דוד רותם
טוב, בסדר.
אפרת חקאק
בסדר. חוק סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים) (תיקון מס' 6), התשע"ב-2012, תיקון סעיף 17:
1. בחוק סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים), התשס"ב-2002, בסעיף 17, במקום "תשע שנים" יבוא - - -
יצחק הרצוג
עוד שלוש.
היו"ר דוד רותם
12 שנים.
אפרת חקאק
"שתים עשרה שנים".
יואל הדר
12 שנה ועוד שבוע, אם לא תתנו לנו רטרואקטיבית.
היו"ר דוד רותם
איזה נודניק אתה. קחו אותו לחקירה.
אפרת חקאק
יש לנו בקשות רשות דיבור.
היו"ר דוד רותם
כן, יש רשות דיבור, ניתן להם רשות דיבור. מי בעד?

הצבעה

בעד החוק – פה אחד
החוק אושר.
היו"ר דוד רותם
פה אחד.

תודה רבה. החוק אושר לקריאה שנייה ולקריאה שלישית. לכו לשלום.
<הישיבה ננעלה בשעה 09:30.>

קוד המקור של הנתונים