ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 18/06/2012

סגירת סניף אגד בנהריה

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הכלכלה
18/06/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 890>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, כ"ח בסיון התשע"ב (18 ביוני 2012), שעה 11:00
סדר היום
<1. סגירת סניף אגד בנהרייה>
נכחו
חברי הוועדה: >
חמד עמאר – מ"מ היו"ר
מוזמנים
>
גבי נבון

מנהל אגף תחרות בתחבורה ציבורית, משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים

רן שדמי - יועץ תחבורה ציבורית, משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים

מורן מזור - רפרנט תחבורה באגף תקציבים, משרד האוצר

אלחנן ארז - מנהל משרד יו"ר מזכירות אגד, אגד


עודד שושני - מנהל הסניף, נציגי סניף אגד בנהרייה

עלם סעב - נהג, נציגי סניף אגד בנהרייה

אימן סעב - נהג, נציגי סניף אגד בנהרייה

אוסמה עלי - נהג, נציגי סניף אגד בנהרייה

זבן איהאב - נהג, נציגי סניף אגד בנהרייה

ראזי זבן - נהג, נציגי סניף אגד בנהרייה

מערוף קיס - נהג, נציגי סניף אגד בנהרייה

פריד סעב - נהג, נציגי סניף אגד בנהרייה

זאהר סעב - נהג, נציגי סניף אגד בנהרייה

ליאור רותם - דובר ועדת הכלכלה
רכזת בכירה בוועדה
עידית חנוכה
קצרנית פרלמנטרית
אושרה עצידה
<סגירת סניף אגד בנהרייה>
היו"ר חמד עמאר
בוקר טוב לכולם. אני פותח את ישיבת ועדת הכלכלה בנושא סגירת סניף אגד בנהרייה. אני מקיים את הדיון לאחר שישבתי עם מספר נהגים מסניף נהרייה שהעלו בפניי את בעיית סגירת הסניף ולמה הסגירה יכולה לגרום. היא יכולה לגרום לפיטורים של הרבה עובדים, במיוחד חבר'ה מהמגזר הדרוזי המהווים את רוב העובדים בסניף נהרייה.

לאחר שקראתי את החומר התברר לי שבאחד הסעיפים מופיע נושא סגירת סניף נהרייה, ובהסכם עם הממשלה אשכולות נהרייה וקריית שמונה עירוני שגם אותם התכוונה הממשלה להוציא למכרז יישארו באגודה כפיצוי בגין פיטוריה של קבוצת אגד על השתתפותה במכרז המטרונית בחיפה. אני מתפלא למה הוחלט עכשיו על-ידי הוועד, על-ידי ההנהלה ויושב-ראש אגד, לסגור דווקא את הסניף שדיברו עליו בהסכם שלא סוגרים אותו. אני רוצה לבדוק האם זה משיקולים אישיים בגלל שהיושב-ראש הוא דרומי - סליחה שאני מעלה את הנושא – או שסגירת הסניף היא משיקולים מקצועיים וענייניים.

אנחנו יודעים שהסגירה תגרום להרבה פיטורים שם. יש שם גם עובדים שהם מעל גיל 50 והשאלה היא מה יהיה איתם בהמשך. לכן, קודם כל, אני רוצה לשמוע את נציג העובדים. לאחר מכן אני רוצה לשמוע את נציג משרד התחבורה שייתן דעתו על ההסכם שהיה עם קבוצת אגד. אני רוצה לשמוע גם את נציג האוצר, ובסוף נשמע את נציג הנהלת אגד.

נציג העובדים, תציג את עצמך ואת התפקיד.
אימן סעב
אני סעב אימן מסניף נהרייה. התפקיד שלי הוא פקח תנועה בסניף. אני עובד באגד בערך 15 שנה, כשחמש שנים עבדתי פה בירושלים. קרה לי פה מקרה טרגי, היה לי פיגוע כאשר מחבל התאבד בתוך האוטובוס ושכבתי חודשים בבית. לאחר המקרה חזרתי לבית, לסניף נהרייה, על מנת שאוכל להשתקם ולבנות את ביתי. באותו זמן גם התחתנתי. הסניף קרוב מאוד לבית, זוהי נסיעה של בערך עשר דקות.
התקבלה באגד החלטה וכאנשי אגד אנחנו מכבדים מאוד את ההחלטות של אגד. אנחנו מכבדים כל החלטה שהתקבלה ברוב, והולכים לפי החלטות אגד. אבל ההחלטה הזאת שבאה פוגעת בעדה הדרוזית ישירות כי סניף נהרייה בנוי ברובו על העדה הדרוזית.
היו"ר חמד עמאר
כמה נהגים כלליים יש באגד וכמה מתוכם דרוזים?
אימן סעב
בערך 100 ומשהו עובדים, ואנחנו כמעט 40-50 עובדים.
היו"ר חמד עמאר
50%.
אימן סעב
ההפרטה של סניף נהרייה באופן כללי תביא לכך שנצטרך לנסוע כל יום למקום עבודה אחר שהוא מרוחק יותר מהבית. אנחנו לא יודעים איפה בדיוק יהיה מקום העבודה, האם בחיפה או בקריות או רחוק קצת. הלוך חזור זה בערך ארבע שעות נסיעה. חצי יום עבודה זה רק נסיעות.
יש לי שלושה אחים באגד, ואבא שלי עבד 40 שנה בסניף, מאז שהקימו את אגד. אם יוציאו את כולנו ביחד למקום אחר זה יביא לכך שיהיה לנו קושי להעביר את הבתים שלנו. אין אפשרות להעביר את הבתים שלנו. אחרי שהשתקמנו ובנינו בתים אין אפשרות לבוא ולהגיד לי לעבור ולגור במקום שהוא לא מתאים למנטאליות שלנו, זה בלתי אפשרי. אני גרתי חמש שנים בירושלים מפני שהייתי חייב לעבוד. בתור בחור צעיר לא נשוי עבדתי. אבל לאחר שקרה לי המקרה הייתי חייב לחזור כי לא יכולתי להמשיך לעבוד, היה לי קושי להמשיך לעבוד פה בגלל הנסיבות הלא נעימות. כשאני נזכר במקרה הזה זה נותן לי הרגשה לא כל כך טובה.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה.
זבן איהאב
שמי זבן איהאב. עבדתי עשר שנים בירושלים. אני סגן אלוף במילואים. נפגשנו בעניין הזה עם כבוד שר התחבורה ישראל כץ כמה פעמים בקריית שמונה ובחיפה. הוא אמר: זה לא עניין שלי, זה עניין פנימי של אגד. זה נכון שזה עניין פנימי של אגד. נעזוב את העניין של ההסכם. שר התחבורה הטיל וטו על הקטע של קריית שמונה שהוא לא יופרט, הוא הוציא אותו מכל העניין של ההפרטה. הוא הטיל וטו שהוא לא נכנס למכרז, והוא הכניס את העניין של נהרייה.
עם כל הכבוד לשר התחבורה, אני עבדתי עשר שנים בירושלים, וכך גם הרבה כמוני פה. זה גם לא 50 נהגים, זה יותר. זה 75 נהגים. אני לא יכול להעתיק את הבית שלי לחיפה ולנסוע עכשיו. כששאלתי את שר התחבורה הוא אומר לי: זה לא בעיה שלי, תעבור לחברה השנייה. אני חבר באגד כמעט 15 שנה, בתור מה אני אעבוד בחברה השנייה? האם על הסכם על חוזה, עובד קבלן? לדעתי, זה פוגע. יוציאו אותנו מהבית שלנו, יביאו נהגים מוואדי-ערה, סליחה על הביטוי, וישכירו להם דירה בנהרייה. הם יעבדו, ילכו הביתה בסוף השבוע, ואנחנו נישאר בלי עבודה.

אני מבקש. לא קיבלנו את הנימוקים של משרד התחבורה. אגד - אין לנו בעיה. אנחנו פריפריה ואזור הדרום גם הוא פריפריה. אני לא חושב שגם הם צריכים להיפגע. נהרייה הוא אחוז אחד מתוך כל 7% של ההפרטה. העדה תורמת את חלקה בכל המצבים וצריך שזה לא יזיק לעדה. קצת התחשבות בחבר'ה. אומנם מדובר ב-75 או 80 נהגים, אבל זה לא נמדד ב-80 נהגים. זה 80 משפחות וזה הרבה אנשים. לדעתי, התחשבות שכזאת תציל פה את החבר'ה. כמו שהטילו וטו על קריית שמונה אני לא חושב שתהיה איזושהי בעיה להטיל וטו גם על נהרייה באחוז אחד, או מקסימום לדחות את זה ל-2020 עם ההפרטה הכללית של כל הקווים. זה ייתן לנו לפחות מרווח נשימה. תודה.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. גבי, נציג משרד התחבורה, בהסכם כתוב שנהרייה וקריית שמונה מחוץ להפרטה בגלל ההסכם שהיה לכם עם אגד. מה השתנה מאז שגרם לכך שהוחלט לבוא ולהפריט את נהרייה ולא להפריט את באר-שבע?
גבי נבון
אנחנו לא החלטנו לגבי אגד איזה קווים הולכים להפריט להם ומה אנחנו הולכים לקחת מאגד.
היו"ר חמד עמאר
אבל זה כתוב בהסכם. האם על ההסכם לא חתומה עליו הממשלה?
גבי נבון
כן, כן. אני אסביר. בכל אשכול קווים שאנחנו הולכים להוציא להפרטה, לתחרות, אנחנו יושבים במשא-ומתן עם הנהלת אגד ועם כל האנשים הרלוונטיים באגד. זה משא-ומתן מאוד מאוד ארוך. כל מה שאגד נותנת אנחנו לוקחים, ובלבד שזה יהיה איזשהו אשכול שיש לו איזשהו היגיון תחבורתי כדי להוציא אותו למכרז.

בנוסף לישיבה הזאת שאנחנו יושבים פה, ואני מאוד מתפלא למה כי הנושא הזה כבר נדון בבג"ץ שהגישו נהגי אזור הצפון של אגד. בג"ץ דחה את העתירה הזאת. אני חושב שכל הטענות האלה כבר נדונו בבג"ץ והבג"ץ הזה כבר נבחן.
דבר נוסף – לגבי העסקת הנהגים. אני לא יודע אם מישהו פה כבר מכתב פיטורין, כן או לא.
קריאות
כי ההפרטה עוד לא יצאה לפועל. אנחנו לא ישנים בלילה.
גבי נבון
קודם כל, כל המכרזים הם כבר באוויר. היה מכרזPQ שבו פרסמנו את כל המכרזים שאנחנו הולכים לפרסם עד 2015 וגם המכרז הזה כבר נמצא באוויר. או ט וטו אנחנו יוצאים במכרז לחברות שהגיעו ב-PQ בשלב הראשון.
לגבי העסקת הנהגים – משרד התחבורה מחפש נהגים. בכל אשכול שאנחנו מפריטים דווקא אנחנו מאוד מאוד נשמח לעזור לכל מי שחושב שהוא לא יישאר באגד. כמו שאתם ציינתם, אם האשכול הזה יוצא מאגד אז הוא עובר למפעיל אחר. אותו מפעיל פועל באזור אז אני לא מבין מה העניין שמגיעים למקום העבודה אחרי ארבע שעות - אני לא בטוח. מי שירצה לעבוד אני חושב שמקומו מובטח. גם היום אנחנו מחפשים נהגים בכל מקום ונשמח לקבל אותם.
היו"ר חמד עמאר
האם משרד התחבורה מעסיק נהגים? לא ידעתי שהוא מעסיק.
גבי נבון
לא, לא מעסיק. אבל אנחנו עוזרים למפעילים.
היו"ר חמד עמאר
אתה אומר לי שמשרד התחבורה מחפש נהגים, ואת זה אני לא יכול - - -. אני בעצמי עבדתי במשרד התחבורה.
גבי נבון
לא משרד התחבורה. סליחה, אתה צודק. מפעילי התחבורה הציבורית באשר הם, כל 17 החברות שנמצאות בשוק, היום מחפשים נהגים. שכר הנהגים עלה משמעותית גם במכרזים.
קריאה
מה זה קשור? אני חבר באגד 15 שנה.
היו"ר חמד עמאר
סליחה, כל מי שרוצה לדבר מבקש אישור ואז אני נותן לו. אני יודע שאתם קצת מתרגשים מכל הנושא, אבל בואו נשמור על הדיון.
קריאה
כי הוא לא בקלחת הזאת. הוא לא נוסע ארבע שעות.
גבי נבון
אני לא נמצא בארגון להגיד לו שיפטר אותך או לא יפטר אותך בכלל, אני מצטער לומר את זה. בכל מקרה הענף מחפש נהגים וגם משלם טוב לנהגים.
היו"ר חמד עמאר
הרי אני גם צפוני ואני יודע מה עברנו בכל המלחמות שהיו לנו וגם במהלך כל המצב הביטחוני שהיה בצפון, גם במלחמת לבנון השנייה. נהגי אגד הם אלה שהיו בקו האש הראשון, אף אחד אחר לא. לא החברות הפרטיות, לא חברות אחרות. בגלל ששקט עכשיו בצפון לבוא ולקחת את קו נהרייה ולהגיד: אני מפריט אותו, וזאת כשאנחנו לא יודעים מה יקרה בעתיד? אני לא יודע אם נהג שיבוא מאיזשהו מקום, ואני לא רוצה להזכיר, יהיה בשעת הצורך והאם אני אמצא אותו במקום בו אני צריך אותו, או שהוא יתפוס את הרגליים ויעזוב אותי ויגיד לי: אתה תסתדר, אנחנו לא בעסק.
אנחנו כבר ניסינו אותם בכל מלחמות ישראל. בכל המצב הביטחוני הקשה בצפון הם עמדו, עבדו, נשארו במקום. אלו אנשים שעושים את העבודה בצורה הכי טובה שיש. למה לקחת את הקו הזה שנמצא במקום הרגיש הזה ולהגיד: אני רוצה להפריט את הקו הזה? אני חושב שגם למשרד התחבורה כשהוא בא ואמר שהוא לא מפריט את קריית שמונה היה שיקול, גם שיקול ביטחוני וגם שיקול תעסוקתי לאנשים בקריית שמונה. איזה שיקול הופעל כאן מבחינתכם לבוא ולהגיד שאת נהרייה מפריטים?

אתה יודע, הם דיברו על המנטאליות. אני לא יכול לקחת היום משפחה, רוב המשפחות הדרוזיות גרות בתוך הכפרים הדרוזים. התושבים הדרוזים לא יוצאים מהכפרים שלהם, הם לא לוקחים את המשפחה ועוברים לחיפה כאילו זה דבר שהוא מובן מאליו. אצל העדה הדרוזית זה לא מובן מאליו. אני חושב שצריך להתחשב במקרה המיוחד והספציפי הזה, ולא לבוא ולהגיד: אנחנו מפריטים, חברות אחרות מחפשות. אני עובד במקום 15 שנים, האם אני רוצה לחפש מקום אחר? אני רוצה להישאר במקום שבו עבדתי ואליו אני רגיל. אני חושב שזה לא תשובה: משרד התחבורה מחפש עובדים. זה לא התפקיד שלכם.
קריאה
הם תומכים בחברות הפרטיות, זה משהו שהוא מאוד ברור.
מורן מזור
מורן מזור, נציג האוצר. אני לא רוצה להתפרץ לדבריו של גבי ממשרד התחבורה. קודם כל, חשוב להבין את הסכם התחרות באיזשהו קונטקסט שראוי להזכיר אותו פה. הסכם התחרות כמובן לא נועד לפגוע באף חבר אגד, אלא לשפר את מצב התחבורה הציבורית בארץ. כידוע לכולם, לפני יותר מעשור התחבורה הציבורית היתה מורכבת משניים-שלושה מפעילים, שני מפעילים גדולים שהיוו את תשתית התחבורה הציבורית בארץ באופן מוחלט: אגד ודן. הסכם התחרות בא להוציא חלקים מהפעילות של אגד לתחרות ולשפר את התחבורה הציבורית. אשכולות שיצאו למכרזים שיפרו באופן כללי את מצב התחבורה הציבורית בארץ לאורך העשור הזה. צריך לומר כי אגד בהסכם התחרות גם קיבלה תשלום על זה. זאת אומרת, היא קיבלה סיוע מהממשלה בגובה X מיליונים של שקלים בכל הסכם תחרות. היו שני הסכמי תחרות מאז שהתחלנו להוציא אשכולות לתחרות. אגד מקבלת סיוע. הסיוע הזה בחלקו צריך להינתן לשינוי ארגוני כזה או אחר שאגד מבצעת.
חשוב להסביר. תהליך המשא-ומתן שנעשה עם אגד לא כלל בתוכו איזשהו וטו מצד הממשלה או איזושהי עמדה לגבי איזה אשכול יצא לתחרות, ובלבד שיצאו אשכולות שיש בהם היגיון תחבורתי. כן היה משא-ומתן על היקף הקווים שיצאו לתחרות. צריך גם להזכיר שבמהלך המשא-ומתן הממשלה ערכה פשרה יחד עם אגד, ומהיקף של כ-25% ירדה ל-17%, באזור הזה. זה היקף הפעילות של אגד שיצא לתחרות.
גבי נבון
רק לציין שבאזור הדרום כמעט לא יצא, כמעט.
מורן מזור
נכון. חשוב להסביר שאנחנו לא התערבנו בהחלטה של אגד איזה אשכול להוציא, ובלבד שתהיה בו איזשהו היגיון תחבורתי.
היו"ר חמד עמאר
האם אתה אומר שסעיף 4 שמופיע בהסכם לא קיים היום?
מורן מזור
סעיף 4 – אתה מתכוון למה שכתוב שם לגבי המטרונית. אני לא מכיר את הסעיף הזה.
היו"ר חמד עמאר
אשכולות נהרייה וקריית שמונה עירוני שגם אותם התכוונה הממשלה להוציא למכרז יישארו באגודה פיצוי בגין ויתורה של קבוצת אגד על השתתפותה במכרז של המטרונית בחיפה.
רן שדמי
אין סעיף כזה בהסכם.
מורן מזור
זה לא ההסכם.
היו"ר חמד עמאר
האם יש לכם את ההסכם המקורי?
רן שדמי
אין עלינו. אין סעיף כזה בהסכם. מה שיש בהסכם שקשור לאשכול הצפוני – בעצם ניתנה לאגד. אחרי שכבר סוכמו הקווים אגד יכול היה להחליט האם הוא מוציא פעילות בהיקף של כ-2% מאזור הדרומי או מאזור הצפון. הוא היה צריך להודיע למשרד התחבורה עד ינואר 2011, למיטב זכרוני.
היו"ר חמד עמאר
יש עוד סעיף כזה על מה שאתה מדבר: אשכול דרומה נגב – לאגודה שמורה הזכות בתוך שנה להחליף אשכול זה באשכול שמשקלו שווה. זה בסעיף 3. אבל בסעיף 4 יש את - - -
רן שדמי
אני לא מכיר סעיף - - -
מורן מזור
זה לא ההסכם. אין פה את הצדדים, זה לא ההסכם.
רן שדמי
אתה מסתכל אולי על דף שאגד הפיצה.
גבי נבון
זה לא זה. זה כנראה אחת מהטיוטות שרצו בן הצדדים, אני לא יודע מה זה. זה לא ההסכם, הסכם זה חתום משני הצדדים בכל דף ובכל עמוד.
היו"ר חמד עמאר
האם אני יכול לקבל את ההסכם המקורי?
גבי נבון
בוודאי, למה לא?
היו"ר חמד עמאר
אני מבקש לרשום שיעבירו לנו, לוועדת הכלכלה, את ההסכם. אחד הדברים שאני רוצה לקבל כאן כוועדה זה את ההסכם, להעביר לוועדת הכלכלה בהקדם, תוך שבוע, את ההסכם. תרשום את זה אצלך שאנחנו נקבל את זה בוועדת הכלכלה בבקשה.
מורן מזור
חשוב להגיד, לא היה שום שיקול שנועד להפלות. זה בטח לא היה אחד מהשיקולים. הבחירה ניתנה לאגד. זה עניין פנימי של אגד, חשוב להגיד. הוא גם התנהל עד כה בתוך אגד. כלומר, זה שזה יצא עכשיו זה - - -
היו"ר חמד עמאר
אני העליתי את כל הנושא הביטחוני ואת כל הרגישות הביטחונית בצפון. אני חושב שמשרד התחבורה צריך לתת דעה בנושא. האם ניסו את החברות הפרטיות במצבים שכאלה? איך זה אמור לעבוד? הרי למשרד התחבורה יש תפקיד חשוב מעבר לזה שרוצים להפריט ורוצים להוציא את זה לשוק כמה שיותר מהר ושתהיה תחרות. האם הנושא הביטחוני נשקל בכלל בתוך ההסכם ובתוך כל המשא-ומתן? האם זה נלקח בחשבון או שהנושא הזה לא נלקח בכלל בחשבון?
גבי נבון
לא ברורה השאלה כי אני לא לוקח שום נושא ביטחוני. כאנשי מקצוע אנחנו לוקחים - - -
היו"ר חמד עמאר
כן, אבל אנחנו חיים בתוך המדינה שלנו, אנחנו מכירים את הנושא.
גבי נבון
יש גם קבוצות אחרות שעובדות בצפון ולכן אני לא מבין מה השאלה. יש את קונקס ויש את נתיב אקספרס בצפון והם עובדים ונותנים.
קריאה
לא צריך לתת להם. תשאיר את זה האחוז הזה לפריפריה.
גבי נבון
אנחנו קיבלנו רשימת קווים מאגד שהם ביקשו את הקווים להוציא למכרז, ואנחנו בנינו את המכרז על סמך הקווים שקיבלנו מאגד ועל-ידי זה בנינו את האשכול הצפוני, האשכול הגדול, שכבר נכלל במכרז ה-PQ שהממשלה הוציאה, הוא כלול במכרז. המכרז הזה עומד להתפרסם ממש בימים הקרובים. שוב, אני אומר עוד הפעם על הבג"ץ שהיה והבג"ץ דחה את העתירה הזאת.
קריאה
לעצור את התהליך הזה. תעשו טובה, משרד התחבורה.
היו"ר חמד עמאר
אבל למה אגד צריכה לקבוע איזה קווים יוצאים למכרז ואיזה לא?
מורן מזור
זה לא אגד קבע, זה נקבע בתהליך משא-ומתן. אגד קבע בסוף איזה אשכולות יש בהם מבחינתה.
זבן איהאב
אבל אגד קבעה בתנאי של אישור משר התחבורה על וטו על קריית שמונה. אני אגיד לך מה זה הווטו. אנחנו דיברנו עם שר התחבורה, היינו אצלו בבית. הוא דיבר עם מנהל המשרד שקוראים לו אלכס לנגר. הוא אמר לו: אני אמרתי נהרייה וקריית שמונה לא יצאו להפרטה. זה מצולם וזה מתועד. אז הוא אמר לו: קריית שמונה יש וטו, נהרייה יש איזה בעיות. זה גם פורסם בחדשות. עם כל הכבוד, אנחנו אחוז קטן.
גבי נבון
אם אני אוציא את קריית שמונה אחרי זה יבואו נהגי קריית שמונה יבוא ויגידו: תשמע, אנחנו - - -
זבן איהאב
עם כל הכבוד לאוצר, אני לא דיברתי על כסף, לא דיברתי על כלום. אני לא נכנס לעניינים של האוצר. יש את האגודה, נציגים של האוצר, של אגד ומשרד האוצר. אני דיברתי על העניין הזה שאנחנו אחוז קטן. רמת האבטלה בעדה הולכת והיא כל הזמן יורדת למטה. מה הבעיה לעזור לעדה? אנחנו משרתים, אנחנו נותנים את כל חלקנו כמו כל אזרח במדינה שנותן את מה שהוא יכול לתת. למה לדפוק אותנו? הרי אתם יודעים שבאשכול הזה יושבים חבר'ה מהעדה הדרוזית שכולם משרתים בצבא. כולם אחרי צבא ובסוף דופקים אותם. מביאים נהג מוואדי-ערה, עם כל הכבוד לקונקס, עם כל הכבוד לנתיב אקספרס. במלחמה בצפת הם הוכיחו שהם סגרו.
קריאות
אני נפגעתי במלחמה - - -
היו"ר חמד עמאר
אני יודע שאתם מדברים מתוך רגשות. אני רוצה לשמוע את נציג מזכירות אגד.
ארז אלחנן
קודם כל, כל נושא התחרות בתחבורה הציבורית נכפה עלינו הר כגיגית. לא רצינו אותו, אנחנו לא רוצים אותו. אנחנו לא חושבים שזה מועיל לתחבורה הציבורית, בניגוד לדעתו המכובדת של איש האוצר פה. אנחנו חושבים שהשיפור שיש בתחבורה הציבורית, ונכון יש יותר משתמשים בתחבורה הציבורית בשנים האחרונות, לא נובע מהתחרות. זה נובע מהשקט במדינת ישראל. כשהיו פיגועים היו יכולים להביא גם את גרייהאונד מארצות-הברית ואנשים לא עלו על אוטובוסים. ברגע שהאזור נרגע אנשים נוסעים. כשהיתה עלייה במספר הנוסעים אז זה גם באגד. באגד יש עלייה במספר הנוסעים בשנים האחרונות תודה לאל, ואני מקווה שכך יימשך.
ציין פה ידידינו גבי נבון שבאזור הדרום לא נגעו. הוא רק שכח לציין שבאזור הדרום חוסל סניף ערד.
גבי נבון
מה זה "לא נגעו"? כן, כל אזור הדרום בחוץ. הפוך אמרתי.
ארז אלחנן
הפוך? אז אולי לא הבנתי אותך טוב. הבנתי, שמעתי שאתה אומר - - -
גבי נבון
אזור הדרום כמעט כולו מופרט.
ארז אלחנן
אין בדרום כבר כמעט כלום, הכול זה כבר שאריות של סניפים. הפגיעה היא קשה והתחרות למי שלא יודע, היא תחרות על מי מצליח להנגיש נהגים בתור עבדים. היום אין ברירה כי לא באים נהגים לענף הזה אז מציינים שהשכר עלה. אין תנאים סוציאליים. בחברות האלה מהרגע להרגע אומרים לו: עוף לי מהעיניים. אין לו כלום. הוא נחשב לאסקופה נדרסת, ואני מדבר עם נציגי החברות האלה.
קריאות
- - - כמה נהגים מנתיב אקספרס שזורקים אותם כמו, תסלחי לי - - -
היו"ר חמד עמאר
אני מבקש שאף אחד לא יקטע אותו עכשיו. גם כאן צריך לרשום פרוטוקול. אם כולם מדברים ביחד אף אחד לא יבין.
מורן מזור
כדאי לדייק, כדאי לדייק.
היו"ר חמד עמאר
אתה רוצה להגיד שהאוצר עוקב אם העובדים מקבלים תנאים?
מורן מזור
התשובה היא כן, זה קבוע בתנאי המכרז.
היו"ר חמד עמאר
אני ישבתי עם נהגים בחברות אחרות ואמרו לי ודיברו איתי על התנאים. זה בתנאי המכרז אבל אני לא יודע מי עוקב אחרי זה. אתה הולך ובודק כאוצר אם מקבלים את התנאים או לא מקבלים את התנאים?
מורן מזור
יש מעקב.
גבי נבון
יש מעקב, מקבלים דוחות.
היו"ר חמד עמאר
אני בשבוע שעבר ישבתי עם נהגים מחברות אחרות, ואני לא רוצה להזכיר, ודיברו איתי על הבעיה הזאת של התנאים. למה הם רוצים להישאר באגד? כי אגד נותנת את התנאים. זה מה שאני מבין מהנהגים כאן, ולכן הם לא רוצים לעבור לחברות אחרות.
קריאה
אי-אפשר, לא יכולים לעבור כי אנחנו חברים.
ארז אלחנן
למעשה, זה מהות התחרות. אבל כפי שאמרתי, נכפה עלינו הר כגיגית. אף אחד באגד לא רצה את זה.
ציין פה נציג האוצר שנתנו לנו המון כסף, הוא רק שכח לציין שמי שהקים את התחבורה הציבורית במדינת ישראל הרבה לפני שקמה המדינה היתה אגד, החל מ-1933 כאגד ועוד לפני זה ככל מיני חברות קטנות שהתאגדו לתוך אותו אגד.
כל מקום אחר שהפריטו, ואם אנחנו מדברים כעת על פינוי בתים, משרד האוצר ישלם הרבה יותר ממה ששילם לאגד על כל הקווים האלה ועל כל הסניפים האלה.

אם ציינו פה את מה שיקרה בזמן חירום אז לא צריך לנחש. היתה מלחמת לבנון השנייה. יושבים פה חבר'ה מנהרייה. הם יספרו לך איפה היו הנהגים של החברות האחרות. הסניפים שלהם נסגרו, נסגרו על מנעול ובריח. לא היה שם שירות, לא היה שירות. השירות המשיך להינתן על-ידי אגד בקווים שלה. בחברות האחרות לא ניתן שירות, לפחות בחלק מהימים של המלחמה הזאת.
גבי נבון
אני פשוט לא מבין למה מערבים פה בכלל את זמן החירום. בשעת חירום יש משק לשעת חירום ובמשק לשעת חירום יש גם את התחבורה הציבורית על-ידי כל החברות.
ארז אלחנן
גבי, העלו את זה ואני פשוט משיב לנקודה הזאת.
היו"ר חמד עמאר
מה השיקול של מזכירות אגד להחליט להשאיר את באר-שבע ולסגור את נהרייה? האם ידוע לך על סעיף 4 שאני הקראתי כשמשרד התחבורה אמר שהוא לא מכיר את הסעיף הזה?
ארז אלחנן
קודם כל, היה כזה דבר. זה לא חלק מההסכם. אני גם אמרתי לך את זה קודם, זה לא חלק מההסכם. זה היה במסגרת דיונים שקדמו להסכם. ניתנה לאגד אופציה להחליט בין אשכול באר-שבע לבין אשכול נהרייה. זו היתה האפשרות, הכניסו אותנו לתוך סד.
היו"ר חמד עמאר
האם זה כתוב בהסכם להחליט בין אשכול נהרייה לאשכול באר-שבע?
ארז אלחנן
זה היה בטיוטות שהועברו בין הצדדים. היה שם סעיף כזה שנתן לאגד להחליט מכאן או מכאן. זאת אומרת, או מדבשך או מעוקצך. שני הדברים האלה הם קשים. למה החלטנו בסוף להשאיר את באר-שבע ולא נהרייה? בלית ברירה. כי החלטנו שלא יכול להיות מצב שבין אשקלון לבין אילת אגד נמחקת, לא קיימת. צריך להבין, סגירת סניף באר-שבע זה גם סגירת סניף ערד שהוא גם כן כבר נשאר כקמצוץ עלוב, ואותו דבר לדימונה. זה היה באר-שבע, דימונה, ערד, ואגד לא קיים בין אשקלון ובין אילת. אני חושב שמבחינתנו אסור היה לנו לעשות כזה דבר. ולכן, לא היתה ברירה וזאת היתה האפשרות היחידה שהיתה כאן.
היו"ר חמד עמאר
אני מקווה שבסופו של דבר נצליח להשאיר את נהרייה.
ארז אלחנן
אנחנו נשמח מאוד.
היו"ר חמד עמאר
אם נהרייה נסגר, מה אנחנו עושים עם הנהגים שעובדים בנהרייה? כמזכירות לקחתם את זה בחשבון?
ארז אלחנן
כן.
היו"ר חמד עמאר
הם לא רוצים לעבור, הם חברים באגד והם עובדים 20 שנה באגד. אלו אנשים מעל גיל 50.
ארז אלחנן
קודם כל, זו תשובה אולי לגבי. כאן מדובר על חברים. זה לא עובדים שכירים שיעשו גמר חשבון באגד וילכו. היום הם עובדים עם התנאים. אני מניח שגם אתה לא היית רוצה לעבוד בתנאים כמו שמציעות החברות האחרות. אני לא יודע מי יזכה במכרז, אבל לא היית רוצה לעבוד בתנאים האלה.

לעצם העניין, מה אנחנו עושים באגד בכל המקרים? כל הסניפים שבהם נסגרו, ונסגרו הרבה מאוד סניפים, אנחנו או מעבירים עבודה או מעבירים את הנהגים לסניפים אחרים שבהם יש עבודה. כמובן שיש מקומות שבהם זה יותר קל לעשות, וכמובן שכשאתה הולך לקצוות זה הרבה יותר קשה. אם הגזרה הזאת תישאר וסניף נהרייה ייסגר אז אנחנו נצטרך לתת פתרון לנהגים בסניף נהרייה. יכול להיות שזה גם יעלה לנו מבחינה כלכלית ויפגע ברווחיות שלנו. אבל אף נהג לא ייזרק, כל נהג יקבל פתרון. הוא יהיה פחות נוח מהפתרון שיש להם היום, כי אין ספק שכשהם הם עובדים ליד הבית בעבודה שהם מכירים אותה והם יכולים לעשות אותה בעיניים עצומות יהיה להם יותר קשה כשהם יעברו למקומות אחרים, אם זה סניף קריות או אם גם יעבירו אליהם עבודה שהם יצטרכו לעשות אותה מחוץ למקום שלהם. אבל לעבודה אגד תדאג להם.
זבן איהאב
השאלה שלי היא אחרת. משרד התחבורה, באמת עם כל הכבוד, הוא לא מתייחס לאוכלוסייה שנפגעת? זאת אומרת, איזה אוכלוסייה נפגעת? האם יש סדר עדיפויות בעניין הזה? הרי ברור מי נפגע פה ואין פה ספק. אנחנו נפגענו בזה, סליחה על הביטוי. אני מוכן לקחת אותך באופן אישי ולארח אותך בצפון. תיקח נהג נהג מנתיב אקספרס ותראה.
היו"ר חמד עמאר
לא ניכנס לחברות אחרות, בוא נתמקד באגד.
זבן איהאב
סליחה על הביטוי, מאיפה הם באים? הם באים מכיוון הדרום, ואדי-ערה וכל האזור הזה. משכירים להם דירה ובסוף השבוע הם נוסעים. להם אין בעיה לעשות את זה. אבל אני שנותן שמונים יום מילואים בשנה נזרק החוצה או עושה על זה שלוש שעות הלוך חזור. אני לא מבין למה. כל העניין של הווטו של שר התחבורה הוא ממש מקומם. עם כל הכבוד לו, הוא לא התייחס מספיק לעניין הזה.
היו"ר חמד עמאר
האם יש וטו על קריית שמונה?
גבי נבון
לא ידוע לי שיש וטו כזה.
זבן איהאב
אני מוכן להשמיע לך את שר התחבורה.
היו"ר חמד עמאר
איך קריית שמונה יצאה? אני שואל עכשיו את משרד התחבורה ואחרי זה נשמע את מזכירות אגד האם היתה החלטה של מזכירות אגד להשאיר את קריית שמונה או היתה החלטה של השר להגיד שקריית שמונה לא יוצאים.
רן שדמי
יצאו עוד קווים.
היו"ר חמד עמאר
לא, אני שאלתי במיוחד על קריית שמונה.
רן שדמי
זה לא היה אינטגראלי עם האשכול. כשמדובר על 25% מפעילות אגד מדובר על קווים נוספים שיוצאים מקריית שמונה לחיפה וכד', דובר גם על האשכול העירוני של קריית שמונה. ברגע שירדו קווים מ-25 ל-17 ואגד רצה לחלק את הוצאת הקווים על פני כלל האזורים של אגד אז אגד אמר: תעשו פה.
היה בסוף משא-ומתן עם פשרה מאוד קשה. אני רוצה להגיד משהו לטובת הנהלת אגד בתור אחד שכן השתתף במשא-ומתן. אני אומר לכם שהנהלת אגד שישבה מול משרד התחבורה או באוצר נלחמו בשיניים על כל קו. כשגדעון מזרחי יושב-ראש מזכירות אגד היה צריך להגיד שהוא מוותר על אשכול הוא לא הצליח להוציא את המילים מהפה. זה היה משא-ומתן קשה, אמוציונאלי, מאוד רגיש, באמת באמת, וארוך. לקח שנה וחצי בערך לסכם את נושא הקווים. למיטב ידיעתי, מזכירות אגד ניסתה לעשות כל מאמץ לחלק את הנטל בין כלל הפעילות שלה. אני חושב שעל זה דווקא מגיע לה כל הכבוד ולא להתנגח בה.

למה זה נשאר בפנים וזה יצא? אני לא יודע להגיד על כל קו. היו עוד אזורים ש- - -. קריית שמונה חיפה גם כן היו בחוץ, כרמיאל יצאה. לא יודע, היו כל מיני דברים ש - - -
היו"ר חמד עמאר
האם היתה התערבות של משרד התחבורה איזה קו אגד יוציא או לא, או שלא היתה התערבות, או שאתה לא יכול לענות? אם יש הקלטה של השר שהוא אומר: אני שם וטו על זה או לא, אני - - -
רן שדמי
אני לא יודע להשיב על זה. לא מכיר, לא שמעתי. בתור אחד שהיה לא שמעתי את השר אומר לי: זה בפנים וזה לא. היתה עבודת מטה שעשה משרד התחבורה. הוא אמר: זה ה-25% שאנחנו רוצים להוציא לתחרות. זה משתלב עם פעילויות נוספות ואחרות בהתאם למדיניות שלו.
גבי נבון
לא רק אגד יוצא שם עכשיו להפרטה באזור, גם נתיב אקספרס משם יוצאים. לקחנו את כל הקווים שם ואיחדנו אותם לאשכול אחד גדול עם מכנה משותף תחבורתי אחד כך שיהיה אשכול אחד שאפשר יהיה לתת שירות לנוסע כמו שצריך ולא קו אחד מכאן או קו אחד מכאן. זה ביחד, קווי אגד וקווי קונקס ביחד.
היו"ר חמד עמאר
האם יש סמכות למשרד התחבורה לבוא ולהגיד: אני את נהרייה נותן וטו, אני לא רוצה שזה יופרט או שאין סמכות למשרד התחבורה?
קריאה
יש, בטח שיש.
היו"ר חמד עמאר
סליחה, אני מבקש לקבל תשובה ממשרד התחבורה ולא מנהגי אגד. האם יש סמכות או אין סמכות? כי אם יש סמכות אז אנחנו נפנה לשר שישאיר.
גבי נבון
אתה מדבר על להפסיק עכשיו, אחרי שההסכם חתום, ולהפסיק בכלל את המכרז ולעצור אותו?
היו"ר חמד עמאר
באופן כללי, האם יש סמכות למשרד התחבורה לבוא ולהגיד: את אגד בנהרייה אני לא רוצה להפריט, את קריית שמונה אני לא רוצה להפריט, את באר-שבע אני רוצה להשאיר ולא להפריט? האם יש סמכות? האם הסמכות הזאת הופעלה והיכן היא הופעלה?
מורן מזור
אולי יש סמכות לשנות את ההסכם. אני לא יודע לומר מה הסמכות, אבל זה לפתוח את כל ההסכם.
גבי נבון
את כל ההסכם מהתחלה, זה עוד שנתיים משא-ומתן.
מורן מזור
אני גם לא בטוח שהשיקול הזה - - -. צריך לחשוב בכל זאת, אני לא רוצה להיכנס לתוך השיקול הזה איפה כן ואיפה לא. בסוף יהיה גם מקום מפסיד במקום אחר מבחינת חברי אגד. אם זה לא יהיה נהרייה או באר-שבע, ואני לא יודע איזה אשכול יצא או לא יצא, מישהו יפסיד פה. אני לא בטוח שזה נכון לחשוב עכשיו איזה אשכול אנחנו עכשיו נוציא במקום האשכול הזה.
גבי נבון
זה לא רק זה. ראשית, זה לעצור את התהליך כי אם אנחנו הולכים למשא-ומתן אנחנו עוצרים את התהליך. יצא מכרז ה-PQ הגדול הזה וכל המציעים במכרזים כבר רצים לבנקים כדי לבקש הלוואות וכספים כדי להפעיל את האשכולות הגדולים האלה, ואת זה צריך להפסיק.
קריאות
עוד לא פורסם.
גבי נבון
פורסמו שלושה מכרזים. במכרז ה-PQ האשכול הזה פורסם. האם אתם קראתם מכרז PQ משנת 2010? תפתחו אותו ותראו את האשכול בפנים.
קריאה
הוא סותר את עצמו. הוא אומר: ב-2010 המכרז יצא, ה-PQ, כשבעצם הדיון היה רק ב-2011.
רן שדמי
לא, אבל היתה אפשרות או זה או זה.
גבי נבון
ב-2010 הודענו שאנחנו הולכים. כתבנו ב-PQ. תפתח את ה-PQ ותראה מה כתוב שם.
קריאות
משהו לא מסתדר לנו פה. האם משרד התחבורה והממשלה יכולים לעזור? לא צריך לפגוע במישהו אחר.
היו"ר חמד עמאר
רק אחד יכול לדבר. אדוני, תציג את עצמך.
פריד סעב
סעב פריד, אני מסניף נהרייה, שלושים שנה. אני מטפל בילד נכה צה"ל ממלחמת לבנון השנייה. האם אני ואימא שלו נעביר אותו איתי לקריות על מנת לטפל בו? ארבעה מהיושבים פה הם ממשפחות שכולות. האם נעביר את הקברים שלהם? חבר'ה, תתחשבו בנו. אנחנו אוכלוסייה מאוד מאוד - - -
בג"ץ אמר
אני לא דוחה, אני לא מתערב. אני הייתי שם. חבריא, אתם לא יודעים מה זה משפחה של נכה צה"ל. אני סובל. ריבונו של עולם, תתחשבו בנו.
קריאה
חוץ מזה זה היה אגד נגד אגד, המזכירות נגד החברים – אגד צפון. זה לא היה נגד משרד התחבורה.
פריד סעב
חבר'ה, הנהלת אזור הצפון על מנת לשמור על האוכלוסייה החלשה הזאת בצפון בקו נהרייה באה וישבה עם מזכירות אגד. הלכו על זה שלא יפריטו את קו נהרייה על מנת לא לפגוע בנו. ויתרו על המטרונית כדי שאנחנו נמשיך להתקיים. זה מה שהיה, בשבילנו הם ויתרו על המכרז של המטרונית, בשביל האוכלוסייה החלשה הזאת. ריבונו של עולם, איפה נלך? אף אחד לא יקבל אותנו. בוואדי-ערה לא יקבלו אותנו, בחיפה גם לא יקבלו אותנו. לא יתנו לנו לקנות דירה בחיפה כי אנחנו אוכלוסייה אחרת, שונה. אנחנו נותנים ותורמים למדינה. לא נעתיק קברים. אני לא אלך עם נכה צה"ל לחיפה, לא יעזור בית-דין. אם אני אגיע אפילו לראש הממשלה אני לא אעשה את זה. אדוני, תעזור לנו. תעזרו לנו עד הסוף. ריבונו של עולם, אתם שותפים איתנו יחד לדם, לנשק. תעזרו לנו. אתם לא יודעים כמה אנחנו סובלים. אני לא היחידי, יש הרבה נכים באגד שמטפלים בנכי צה"ל ומשפחות שכולות. כשאמרו ל - - - שלוקחים לו את הסניף הוא בכה דמעות. לאן הוא ילך עם הקבר של הבן שלו? איפה? תגידו לי. קצת שהמצפון והלב יעבדו קצת. מזכירות אגד מוכנה לוותר אם אתם תוותרו גם על האחוז הזה. אני בטוח, הם אנשים טובים כמו ההנהלה שלנו בצפון שנתנה את הנשמה בשביל שאנחנו נמשיך להתקיים.
היו"ר חמד עמאר
מה משקל האשכול הזה מתוך כלל האשכולות?
קריאות
עכו-נהרייה זה אחוז. נהרייה לבד ועכו פחות מאחוז.
היו"ר חמד עמאר
אני אתן את רשות הדיבור לנהג נוסף, ואחר כך אני רוצה לסכם את הדיון כי אנחנו צריכים להיכנס לדיון אחר.
זאהר סעב
שמי סעב זאהר. לפני שיצאתי לכנסת עם החבר'ה קיבלתי ברכה גם מהחברים הנהגים היהודים שאיתם אנחנו חיים ביחד. הכאב שלנו הוא יחד עם הכאב שלהם. הם הרימו ידיים, לא יכולים. תצילו אותנו. הם ביקשו מאיתנו ואני מבקש מכם להציל אותנו. הבחור הזה מהמזכירות אומר לכם: זה אתם, זה לא המזכירות של אגד. תעזרו לנו בקווים, תעזרו לנו את נהרייה. אני לא יודע מה להגיד לך. בוא תראה מה הולך בחברות האחרות, אבל זה לא מעניין אותי. רק אגד מעניין אותי.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. אני מסכם את הדיון. אני יודע שזה נושא מאוד מאוד רגיש ומאוד קשה. שמעתי את הנהגים ואני יודע שהם מדברים מדם ליבם. אני יודע ומכיר את הקשיים שיהיו להם.

לכן, כוועדה אני קורא למשרד התחבורה ולממשלת ישראל לשקול את זה שנית ולקחת בחשבון את המצב הביטחוני בצפון ואת ההוכחה שהוכיחה את עצמה חברת אגד בכל המצבים הקשים של מדינת ישראל, ולשקול להשאיר את סניף נהרייה.

שנית, לקחת בחשבון גם את זה שהנהגים באים מאוכלוסייה מיוחדת. רוב הנהגים שם הם בני העדה הדרוזית וזה לא מהיום. כל אחד ואחד במדינת ישראל יודע שבני העדה לא עוזבים את היישוב שלהם ולא עוברים למקומות אחרים בגלל הצביון המיוחד של העדה והחיים המיוחדים שהיא חיה בתוך תוכה ובתוך עצמה.
אני קורא למזכירות אגד גם לשקול להשאיר את סניף נהרייה ובמקום זה לחשוב על הוצאת סניף אחר.

אני גם מבקש לקבל את ההסכם כי לפי מה שאני קיבלתי ליד רשום שם באופן ברור שסניף נהרייה נשאר עם סניף קריית שמונה. לכן, אני רוצה לראות את זה.

תודה רבה לכולם ושיהיה לכם יום טוב.
קריאות
<תודה רבה.>
<הישיבה ננעלה בשעה 11:50.>

קוד המקור של הנתונים