פרוטוקול

 
PAGE
14
הוועדה לזכויות הילד
18/06/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 183 >
מישיבת הוועדה לזכויות הילד
יום שני, כ"ח בסיון התשע"ב (18 ביוני 2012), שעה 11:15
סדר היום
<חילופי יושב ראש בוועדה>
נכחו
חברי הוועדה: >
זבולון אורלב – היו"ר היוצא
אורלי לוי אבקסיס – היו"ר הנכנסת
מיכאל בן-ארי

אילן גילאון
אברהם דואן

דב חנין

אכרם חסון

יריב לוין

אורי מקלב

מירי רגב

מאיר שטרית
מוזמנים
>
מנחם וגשל - המשנה למנכ"ל משרד הרווחה והשירותים החברתיים

ד"ר ליזה רובין - מנהלת המחלקה לאם וילד, משרד הבריאות

טובה בן ארי - מפקחת ארצית לזכויות הילד והתלמיד, משרד החינוך

יצחק קדמן - מנכ"ל המועצה הלאומית לשלום הילד

נצ"מ ערן קמין - ר' מחלקת נוער באח"מ, המשרד לבטחון פנים

עו"ד טל חסין - האגודה לזכויות האזרח

אתי בנימין - יו"ר הנהגת הורים ארצית

גדעון פישר - יו"ר ועד הורים ארצי

ניר ורגון - רבני צהר

לילי הלפרין - תכנית אמ"ת

ד"ר סמדר גרטנר - הסתדרות הפסיכולוגים וקופת חולים מאוחדת

אופק הרניק - יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית

עמרי שוקרון - מועצת התלמידים והנוער הארצית

עו"ד מאירה בסוק - נעמ"ת

ולרי זילכה - פורום ארגונים והורים למען ילדים עם מוגבלויות

הניה מרמורשטיין - פורום ארגונים והורים למען ילדים עם מוגבלויות

גלית וידרמן - סמנכ"ל יוניסף ישראל
ייעוץ משפטי
נירה לאמעי רכלבסקי
מנהלת הוועדה
רחל סעדה
קצרנית פרלמנטרית
חבר המתרגמים – אהובה שרון
<חילופי יושב ראש בוועדה>
היו"ר זבולון אורלב
שלום. חברים, התכנסנו כאן היום לישיבה חגיגית כשמטרת הישיבה הזאת היא חילופים בראשות הוועדה לזכויות הילד על פי מצוות ההסכמים הקואליציוניים. אנחנו נסיים היום את כהונתי כיושב ראש הוועדה ונבחר בחברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס כיושבת ראש הבאה. מיד אני אעביר את רשות הדיבור ליושב ראש ועדת הכנסת, חבר הכנסת יריב לוין, שכמצוות התקנון הוא זה שצריך לנהל כאן את עניין הבחירה.
הוועדה לזכויות הילד בעיניי היא מהוועדות החשובות למרות שהיא נקראת ועדה מיוחדת ואולי הגיע הזמן שהיא תהיה ועדה קבועה. אני מוכרח לומר שאני לא הרגשתי שנגרע משהו מסמכותה או מיכולתה לפעול בכל התחומים למרות שהסטטוס הוא סטטוס שונה. זכינו לשיתוף פעולה מלא של כל הגורמים הממשלתיים והגורמים הציבוריים לסוגיהם והם באמת רבים. עבורי זאת הזדמנות לומר תודה לאותם משרדי ממשלה – זאת אחת הוועדות שעוסקת עם הרבה מאוד משרדי ממשלה ואם אני אתחיל למנות, אני בטח גם אטעה ואקפח מישהו – למשרד הרווחה, למשרד החינוך, למשרד הבריאות, למשרד המשפטים, למשרד לביטחון פנים, למשרד התעשייה, למשרד האוצר, למשרד התחבורה בכל מה שקשור בבטיחות, למשרד הקליטה, למשרד התרבות והספורט. כמעט כל משרדי הממשלה שאיכשהו היו קשורים בעניין הזה. כמובן הארגונים הציבוריים כמו המועצה לשלום הילד, בטרם, יוניסף, הנהגת ההורים הארצית, שתי"ל, האגודה לזכויות האזרח, רבנים שומרים, רבני צהר שעזרו לנו בחקיקה, נעמ"ת, ויצ"ו, אמונה, נשות חירות וכל הארגונים שבאמת פעלו והרגשנו שאנחנו מהווים כתובת ראויה לטפל בסוגים שונים.

יש סדר יום מאוד מאוד עמוס של הוועדה הזאת. יש שני נושאים שלא סגורים ואני מאמין שהם ימשיכו לעמוד על סדר יומה של הוועדה. ביום ראשון השבוע עמדה על סדר יומה של ועדת שרים לחקיקה הצעת החוק של הקמת נציבות זכויות הילד, אותו רעיון שלדעתי הוא הכרחי שתוקם נציבות ממשלתית שתאגם, תרכז ותתאם את כל פעולות הממשלה בתחום זכויות הילד ותהיה שולחן עגול של כל משרדי הממשלה, כיוון שאנחנו נוכחים כאן בדיונים שמשרד ממשלתי אחד לא יודע מה עושה משרד ממשלתי שני ואין תיאום ואין קשר ביניהם, דבר שהוא דבר מדהים, וכאמור הילד חותך את כל משרדי הממשלה. על פי תיאום עם משרד המשפטים אנחנו דחינו את הדיון שם כדי שעד ה-24 בחודש משרד המשפטים ישלים את הדיונים בהצעת החוק ותוגש גם הצעת חוק ממשלתית. אני מאמין שברגע שהיא תוגש, הוועדה בוודאי תעסוק בה באופן נרחב. כמובן יש לנו חוב ישן לגבי חוק הגנה על מסגרות לפעוטות. הצעת החוק הממשלתית נמשכה אבל הצעת החוק הפרטית עדיין על שולחן הוועדה וגם הוא אני מקווה יגיע אולי לסיומו בקדנציה הזאת ונזכה לגאול את שלושה וחצי המיליארד שמחכים לחקיקת החוק הזה. אני מקווה שילדים רבים יזכו להגנה לאחר שאנחנו נוכחים יום-יום ושעה-שעה בפגיעות בילדים כיוון שהמסגרות אינן מחויבות היום ברישוי ובפיקוח.

בוודאי יש עוד נושאים רבים מאוד, נושאים שמחייבים מעקב. מנהלת הוועדה, רחל סעדה יחד עם אליה, יש תיק מאוד מאוד מסודר של הנושאים שעומדים על סדר היום ויושבת ראש הוועדה החדשה, שעד עכשיו הייתה חברה פעילה בוועדה, בטוח שהיא בקיאה בנושא. אני חושב שאנחנו מוסרים את הוועדה לידיים אמונות.
אני שוב רוצה להודות וכמובן להודות למנהלת הוועדה, לרחל סעדה ולאליה,. אני רוצה להודות ליועצת המשפטית שלנו נירה לאמעי, למריה, לאתי ולשרון ממרכז המידע והמחקר שאני חושב שעשה כאן עבודה מאוד מאוד ראויה. אנחנו אחת הוועדות שמעסיקה אותם באופן רציני ונרחב. אני מקווה שלא שכחתי מישהו. תודה לדוברת של הוועדה. אני חושב שהוועדה באמת זכתה לחשיפה ראויה, מקצועית וטובה מאוד.
שוב, תודה לכולם. אני מתכבד למסור את רשות הדיבור, בפעם האחרונה שאני יכול למסור רשות דיבור, ליושב ראש ועדת הכנסת, לחבר הכנסת יריב לוין.
יריב לוין
תודה רבה. קודם כל, זבולון, נדמה לי שזאת כבר פעם שנייה שאנחנו מנהלים טקס שאתה יוצא והיה לי פעם אחת טקס בו אתה נכנס. בכל זאת אני אחזור על מה שאמרתי גם בפעמיים הקודמות. אני חושב שהרוח המקצועית, הניסיון העצום שלך והראייה הרחבה שלך שבאה לידי ביטוי מכוח העובדה שגם היית בשעתו שר ומנכ"ל משרד ממשלתי ואתה יכול לראות את הדברים בכל היקף המעגל של העוסקים במלאכה, דברים שגם באו לידי ביטוי בפעילות של הוועדה הזאת. אני יכול לומר גם בשם ועדת הכנסת, ואני חושב בשם הכנסת כולה, תודה רבה על מלאכה חשובה שהעלתה את קרנה של הוועדה.
אני רוצה לברך את היושבת ראש הנכנסת ולומר לכם שלפני שהרכיבו את הממשלה, דיבר אתי אחד המועמדים לשרים ושאל אותי איזה תפקיד שר הוא יקבל. אמרתי לו שאני יודע איזה שר הוא לא יהיה. אמרתי לו שהוא לא יהיה שר התחבורה. הוא נעלב ושאל אותי למה. אמרתי לו כי בזה עסקת, זה אתה מבין ולכן הסיכוי שמישהו ימנה אותך לתפקיד הזה הוא קלוש מאוד. יש לי הרגשה נהדרת לומר שהכלל הזה לא עובד הפעם ונבחרת כאן יושבת ראש ועדה שמהרגע הראשון השקיעה את הנשמה בנושא הזה, מכירה אותו, מבינה אותו מקצועית, הייתה רוח חיה בעבודת הוועדה הזאת למן הרגע הראשון של הכנסת הזאת ועשתה עוד דבר אחד שבעיניי הוא מאוד מאוד חשוב והוא נלחמה ונאבקה לא רק על החוקים הפרטיים שלה אלא גם על כל סעיף קטן בכל חקיקה ממשלתית שיש לה נגיעה לנושאים האלה. אני בטוח, אורלי, שאת תובילי את הוועדה הזאת למקומות גבוהים, לעבודה סופר מקצועית עם כל הלב, הנשמה והידע המקצועי שלך. אני מאחל לך המון המון הצלחה.

אני מציע, בהתאם להוראות סעיף 106(א)(1) לתקנון הכנסת להביא בפניכם את המלצת ועדת הכנסת שהתקבלה בישיבתה ביום כ"א בסיוון התשע"ב, ה-11 ביוני 2012, ולהמליץ בפני חברי הוועדה המיוחדת לזכויות הילד לבחור בחברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס לכהן כיושבת ראש הוועדה במקומו של חבר הכנסת זבולון אורלב שמסיים את תפקידו.
היו"ר זבולון אורלב
מי שיכול להצביע אלה חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס וזבולון אורלב. מי יצביע במקום דני דנון? יריב לוין. מי יצביע במקום אבי דיכטר? חבר הכנסת מאיר שטרית. במקום אופיר אקוניס תצביע חברת הכנסת מירי רגב. מקדימה עדיין לא מונה והם צריכים למנות. מהעבודה לא מונה והם צריכים למנות. כלומר, כרגע אין מי שיצביע במקומם.
אורלי לוי אבקסיס
דניאל בן סימון מהעבודה.
היו"ר זבולון אורלב
לא, צריך שיהיה חבר ואחרי שהוא חבר, מישהו אחר יכול להחליף אותו. זאת מצוות התקנון.
יריב לוין
זאת ההזדמנות לבקש מכם להעביר אלי.
אילן גילאון
אדוני, אנחנו קולות הימאים.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו נקיים שתי הצבעות. בהצבעה אחת יצביעו אלה שרשאים להצביע, ובהצבעה שנייה יצביעו בהצבעה וירטואלית כל היתר.

אנחנו מצביעים על אישור ההצעה שהציע חבר הכנסת יריב לוין למנות את חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס כיושבת ראש הוועדה לזכויות הילד.

הצבעה
בעד אישור חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס כיושבת ראש הוועדה לזכויות הילד – פה אחד

אושר
היו"ר זבולון אורלב
אני קובע שהוועדה בחרה בחברת הכנסת אורלי אבקסיס פה אחד.

מי תומך בהחלטה הזאת? כולם פה אחד.
דניאל בן-סימון
אני תומך בחילופים באופן מיידי.
היו"ר זבולון אורלב
אני מודה לך. חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס, תתפסי את מקומך.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
ברשותכם, כמה מלים. אני רוצה להודות ליושב ראש היוצא, חבר הכנסת זבולון אורלב. אין ספק שהניסיון שלו והידע שלו התבסס גם על עבודה מהצד השני של המתרס, של משרדי הממשלה, שהרבה פעמים כל אחד דואג גם לקופה ואיך לנייד את התקציבים בתוך המשרדים תוך התחשבות במשרדי האוצר וכדומה וגם בכובע האחר של פרלמנטר טוב, של יושב ראש ועדה, כאשר לפעמים ניסה לעשות את האיזונים המתבקשים ולהראות לנו פן נוסף של תיקוני חקיקה כאלה ואחרים והחלטות שמתקבלות. אני רוצה לומר שהמעמד הזה מאוד מרגש אותי. מהרגע שנכנסתי לחיים הציבוריים כנבחרת ציבור, אני זוכרת את הפגישה הראשונה שהייתה לי עם יצחק קדמן מהמועצה לשלום הילד כאשר ביקשתי ללמוד את החומר עוד בטרם ההשבעה שלי. בהתחלה הוא הסתכל בסוג של – ויצחק, תודה בכך – בואי נראה כמה זה רציני, אבל אני חייבת לומר שמהתחלה היה שיתוף פעולה. הוא העמיס אותי בחומרים שבטח חשב שלא אעבור על כולם. אני חושבת שזה היה אז אתגר עבורי גם כדי ללמוד את המטריה אליה אני נכנסת ואחד הדברים הראשונים שעשיתי היה לבקש את השדולה לילדים ובני נוער בסיכון. תוך כדי הפעילות השוטפת העלינו לסדר היום, גם בהצעות לסדר, גם בדיונים מהירים שוטפים, גם בהצעות חוק תוך שיתוף פעולה עם ארגונים ועמותות שנמצאים יום יום בשטח. אף אחד לא המציא את הגלגל, ובטח לא אני, אלא הדברים האלה קיימים אלא שצריך מי שיציף אותם, מי שיסב את תשומת ליבנו לכך. למזלנו הרב באמת יש באוכלוסייה שלנו אנשים שמחויבים לנושא של ילדים ובני נוער בסיכון. לא רק זה, כמו שאמר זבולון לפני, יש לא מעט חוקים במשרדים השונים שההשלכה שלהם – אולי לא הישירה אבל בהחלט העקיפה – נוגעת בראש ובראשונה בילדים. אפילו אם אנחנו ניקח את הדיור הסוציאלי - שהוא באיזשהו אופן הדבר הבסיסי, האלמנטרי והראשון ביותר - קורת גג לאותם ילדים, אנחנו יכולים להבין שילד שנמצא ברחוב או באוהל או במקום אחר לא יכול לנהל חיים נורמטיביים ולהתפתח מבחינה חברתית ומבחינה אישיותית.

למשל החוק של בריאות שיניים, ואולי תיקון של עוולה היסטורית משנת 1995 בחוק בריאות ממלכתי שבעצם החריג את הנושא של בריאות השיניים ושל בריאות הנפש מהחוק הזה, תיקון שאנחנו עושים. אני יכולה לומר שאני הייתי בין חברי הכנסת הראשונים שתמכה בסגן השר ליצמן בנושא הזה, גם אם בהתחלה התקציב הראשוני נלקח ממקום מסוים שלא כולם אהבו אותו. עשינו גם יחד עם הארגונים השונים בשטח עבודה.
יש כמובן חוקים נוספים שקל יותר לזהות אותם עם ילדים.

יש את הפעילות השוטפת גם עם ארגוני ההורים. אני יודעת שהיום יש להם ארגון יציג ואני בהחלט מברכת גם את יושב ראש הארגון ומצפה לשיתוף פעולה.
גדעון פישר
תודה. חד משמעית כך יהיה. תודה.
אתי בנימין
גם עד היום היה ארגון יציג.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
נכון, אבל היו כמה טוענים לכתר והיו כמה ארגונים. אנחנו נזמין את כולם להיות כאן חלק מהפעילות.

אני יכולה לומר לכם שאחד הדברים הראשונים בהם נטפל בוועדה הוא הנושא של הפדופיליה ברשת. אחד הדברים הבעייתיים ביותר הוא שהטכנולוגיה המתקדמת מציעה פתרונות ותפקידנו לעקוב ולראות מה הם הפתרונות המוצעים. אני יודעת למשל על אוניברסיטת באר-שבע שעשתה איזושהי מהפכה בתחום המחקר הזה והצליחה להביא גם איזשהו פתרון מסוים איך לזהות גונבי זהויות ברשת ולעשות את כל ההצלבות. אנחנו כבר ביקשנו מהוועדה להזמין ממחלקת המחקר של הכנסת את כל הפיתוחים הטכנולוגיים הקיימים ואנחנו נקים כאן צוות חשיבה ביחד עם חברי הכנסת.

אני רוצה קודם כל לומר תודה לכל חברי הכנסת שהגיעו וחלקם גם לא מהסיעה ואולי אפילו גם לא מהקואליציה, אבל ביחד הצלחנו להעביר ולמנוע, דבר שהוא לא פחות חשוב, חוקים שיכלו לעשות גם השלכות לא נעימות על חיי כולנו. דווקא שיתופי הפעולה בין הסיעות השונות הביאו לתוצאות טובות וכך אנחנו מתכוונים להמשיך לעשות. הוועדה הזאת גם תמשיך ותבקר ועדות שהסיקו מסקנות אך לא התגשמו בשטח.

אחד הדברים שנשים כאן על הפרק הוא את הנושא של בדיקה מה קורה עם הדוח הבין משרדי בראשותו של מוטי וינטר לגבי איתור ילדים בסיכון. הדוח קיים כבר כמעט שלוש שנים וההמלצות קיימות. הדוח הוא אחד הדוחות החשובים והמפורטים ביותר שראיתי, אבל היישום בשטח מתעכב. יכולנו למנוע אולי או לפחות לאתר ילדים שנמצאים במצבי משבר ואולי אפילו להציל את חייהם.

הוועדה הזו תעסוק בכל הנושאים ותהיה בית לכל מי שירצה להעלות נושאים לסדר היום, נושאים שיש להם השלכה על אותם ילדים ובני נוער. אני יכולה לומר שאנחנו כבר מוצפים בבקשות לדיונים. אנחנו גם נבחן הצעות חוק שהוועדה תגיש בשם הוועדה. אני מזמינה אתכם כבר ביום רביעי הקרוב, אז יתקיים כאן דיון מהיר של חבר הכנסת אורי מקלב וחברי כנסת נוספים לגבי כל הנושא של החינוך ושל הצהרונים, איך זה מתקבל, איך אנחנו יכולים להבטיח שאותה הטבה שהמדינה מוציאה עליה כסף תגיע באמת לאותם מורים, האם זה בכלל מתקיים ובאיזה מקומות זה מיושם ובאיזה לא.

אנחנו נהיה כאן ממש סוג של ועדת ביקורת אבל גם ועדה שתדע לומר תודה כאשר דברים נעשים כמו שצריך. תפקידנו הוא לתקן ואנחנו נזהה את הליקויים ונתקן אותם.

אני רוצה לומר תודה רבה ליושב ראש ועדת הכנסת חבר הכנסת יריב לוין, גם על הדברים שאמרת וגם על עבודה משותפת מתחילת כהונתנו עת שיתפנו פעולה בנושא של ילדים ובני נוער בסיכון כאשר חלקם הפך להיות הצעות חוק שעברו בקריאה השלישית ויש לנו עוד כמה על הפרק. אני יודעת שיש עוד ועדות נוספות שישמחו לשתף פעולה ולכן אני לוקחת אותך כחייל במערכה. כולנו חיילים. אני יכולה לומר לכם שוועדת העבודה, הרווחה והבריאות כבר תעשה שיתופי פעולה עם הוועדה הזאת לגבי נושאים שהם חופפים. בואו לא נשכח שעל הפרק יש כאן גם את נושא חזקת הגיל הרך, יש כאן נושאים של אחיות בית ספר שגם הם חופפים לעבודת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות וגם לכאן וכמובן גם נושאים אחרים. חבר הכנסת מאיר שטרית, גם על החוק שלך – במושגים המשפטיים זאת לידה בעוולה אבל ברשלנות רפואית בכל מה שקשור להריון ולידה - אני בטוחה שיהיו כאן דיונים. כמובן כל חוק, גם אם הוא חוק ממשלתי או חוק אחר, ננסה לתקן אותו ולהביא לתוצאה הטובה ביותר עבור הילדים.
אני רוצה להודות לכל הארגונים שאני משתפת אתם פעולה ביום יום, גם במסגרת השדולה וגם במסגרת הוועדות השונות. אני לא אמנה כל אחד ואחד מכם כי אני לא רוצה חלילה וחס לשכוח מישהו בטעות. לכן אני אומר לכולכם תודה.
שוב, אני רוצה לומר תודה לכל מי שרואה בעצמו כנושא הדגל הזה של ילדים ובני נוער, ההשלכות החברתיות שיכולות לעצב גורלות של ילדים ופרט לטרגדיה אישית, שאם לא ניתן לילדים האלה את ארגז הכלים לו הם ראויים כדי למצות את הפוטנציאל שלהם, תהיה כאן טרגדיה חברתית גדולה. אנחנו כבר על סף טרגדיה חברתית. מספר הילדים בסיכון כל הזמן עולה ולפי המועצה לשלום הילד מדובר בלמעלה מ-350 אלף ילדים, אבל אם אנחנו לוקחים את קו העוני לפי הלשכה הממשלתית לסטטיסטיקה, מדובר ב-800 אלף ילדים שחיים מתחת לקו העוני. אנחנו נבדוק מה יכול להוות איזושהי תשתית כדי להציל את אותם ילדים או לפחות לתת להם את הכלים לחיים נורמליים. זו חובתנו כמדינה וזו חובתנו כחברה.
אני אשמח לשיתוף פעולה מצד כל חברי הכנסת מכל סיעות הבית. אני מצפה שכל הסיעות ימנו חברים קבועים לוועדה. אני מזמינה גם את כל החברים האחרים. יש לנו כבר תוכניות לשיתופי פעולה בהמשך. מירי, דב, עם אילן יש לי כבר היסטוריה ותיקה, עם דואן אנחנו כבר עובדים על איזה שהם דברים נוספים. הרבה עבודה מחכה לנו. מבחינתי זה אתגר גדול ואני ניגשת אליו עם שיא המרץ. הוועדה הזאת תעבוד באופן רציף וגם אם צריך שבחלק מהישיבות יושב ראש אחר ימלא מקום, כמו שנעשה בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות, כך ייעשה. הוועדה הזאת תעבוד והיא תעבוד באופן שוטף. זאת כוונתי.

אני רוצה להודות גם לצוות הוועדה שיש לי אתו היסטורי המשותפת. עם היועצת המשפטית העברנו בוועדת החוקה חוקים שקשורים לילדים בסיכון והחוקים הם חוקים טובים.

בהחלט יש למה לצפות. תודה רבה.
מאיר שטרית
אינני חבר הוועדה אבל באתי לכבודך, כפי שעשו חברי כנסת אחרים. אני מאחל לך הצלחה רבה בתפקיד. את פעילה חברתית בכנסת, התפקיד מתאים לך ואת מתאימה לו. אני מאחל לך הצלחה רבה בעבודה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
תודה רבה.
מירי רגב
גם אני באתי לכבודך. אנחנו משתפות הרבה פעולה בנושאים החברתיים. אני חושבת שאין מי שראויה כמוך למלא את התפקיד הזה.

כמובן אני רוצה לומר כמה מלים טובות וחמות על זבולון שהצליח להעביר כאן הרבה מאוד מהלכים והצליח לקדם אותם. הייתי שותפה למהלך אחד כזה כאן ותודה לך על שזכיתי להיות חלק ממנו. כשמדברים על ילדים, זה דבר שהופך אותנו, כולנו, לאנשים רגישים ופתוחים. זה פותח את הלב כי אנחנו יודעים שילדים הם חסרי אונים. אין להם יכולת להתארגן, אין להם יכולת לצעוק את הכאב שלהם, הם עושים את זה דרך ציורים ובדרכים אחרות כי מאוד מאוד קשה להם לבטא את מה שהם מרגישים. לכן אני רואה את הוועדה הזאת כוועדה שבעצם מייצגת את הילדים, כוועדה שמגינה על הילדים, כוועדה שמפקחת על חוקים שאנחנו בעצמנו מחוקקים ולא תמיד מצליחים, חלק מהמשרדים, לעמוד בהם.

אני בהחלט רואה אותך כשותפה מלאה לכל מה שתצטרכי בעניין הזה. אני אשמח להיות שותפה לכל החוקים ולדיונים. אני כמובן גם אצטרף לשדולה. אין לי ספק שאת תובילי מכאן קדימה את מה שזבולון עשה. את ראויה ביותר לעניין הזה. תצליחי. אנחנו כולנו אתך.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
תודה רבה.
אילן גילאון
אין ספק שאי אפשר להגזים בחשיבותו של הנושא הזה. אני לא יודע אם זאת הוועדה הכי חשובה בכנסת אבל זה הנושא הכי חשוב בחיים. אני יכול להעיד על עצמי שלפני הציונות, הסוציאליזם, אחוות עמים, את קיבוצניקית ואת יודעת שזה היה כתוב ב"על המשמר" פעם, הילדים הם לפני כן.

אני רוצה קודם כל להודות לך זבולון. כהרגלך גם את התפקיד הזה עשית על הצד הרציני והטוב. ברכות על כל מה שהיה ובעיקר על החוק האחרון שלך של הסבתות והסבים ואני אומר את זה כגורם מעוניין.
זבולון אורלב
שותפי הנאמן לחוק, יריב לוין.
אילן גילאון
כשנולדו לי הנכדים, אמרתי שאם הייתי יודע דבר כזה, הייתי בכלל מדלג על השלב של הילדים.
זבולון אורלב
רציתי להכניס לחוק שהכללים של סבא, כשהוא מקבל את הנכד, אם הוא לא בוכה, אם הוא לא רעב ואם הוא יבש. אם הוא לא עומד בכללים האלה, הוא מוחזר להורים.
אילן גילאון
אפשר עוד לעשות תיקוני חקיקה. זה מיוחד למי שהוא ראש הוועדה לזכויות הילד. זאת ריבה מיוחדת.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
זאת החולשה שלי.
אילן גילאון
זבולון, אתה תקבל כסגן יושב ראש הכנסת. זאת ריבה אחרת.

אני אומר מה הסיבה האמיתית שאני בא לכאן. בעולם הזה שאנשים הם תחילה והילדים הם ראשונים, אני רוצה לומר משהו על אורלי לוי. הייתי כמעט אומר שאם היא לא הייתה מעשנת, היא הייתה כמעט מושלמת. כששאלו אותי מה טוב בזה שנבחרתי בכנסת, אמרתי שמה אני יכול לומר שהוא טוב זה שאני יושב במקום בו אני רואה את אורלי לוי.
עכשיו ברצינות. אני חושב שזאת בחורה שקדנית שזה דבר מדהים לגבי חברי כנסת, בחורה שלומדת, כמעט הייתי אומר חרשנית. זה פשוט לא אופייני לפוליטיקאים. היא גם דעתנית וגם יש לה יושרה רבה. יש לה את כל התכונות לנהל מערכות קצת יותר גדולות מהוועדה הזאת כי היא ילדה בנפשה והאחריות שלה היא כמו של אימא ויש לה חזון. בעניין הזה נדמה לי שכאן זה סוג האנשים שאנחנו צריכים כאן. זה כמעט כמו שכיית חמדה מתוך הספרים הישנים של פעם. יש בכנסת אנשים כאלה והיא אחת הבולטות בהם. הציבור לא תמיד מבין ולוקח את כולנו כמקשה אחת אבל לא היא. אני לא יודע איך להביע את ההרגשה שלי אבל אני אומר משהו שאורי אורבך אמר לי כשהלכתי להיבחר ב-מרצ. הוא אמר לי שהוא מאחל לי הצלחה גדולה במפלגה קטנה. אני חושב שזה מה שאני רוצה לאחל גם לאורלי. אני מאוד גאה על כך שאני יכול להיות שותף בכנסת שאורלי לוי היא חברת כנסת.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
תודה רבה. יצחק קדמן.
יצחק קדמן
שלושה דברים ומאוד בקיצור. לפני 15 שנים בכנסת ה-14 הוגשה ליושב ראש הכנסת דאז, דן תיכון, המלצה להקים ועדה מיוחדת שתעסוק בילדים ונוער. זו הייתה המלצה של ועדת משנה לענייני הגיל הרך שבראשה עמדה חברת הכנסת לשעבר תמר גוז'נסקי. לקח לכנסת שנתיים נוספות וביום 27 ביולי 1999, לפני 13 שנים, התחילה הכנסת ה-15, התאספה לראשונה ועדה שאז נקראה ועדה לקידום מעמד הילד, בחרה בתמר גוז'נסקי ליושבת ראש הוועדה. מאז, במשך 13 שנים, הוועדה הזאת פועלת בהתמדה כשהיו לה עד עכשיו תשעה יושבי ראש, ואני לא כל כך רוצה לומר כן ירבו. תמר גוז'נסקי, רן כהן, ענת מאור, מיכאל מלכיאור, נדיה חילו, שלי יחימוביץ, דני דנון, זבולון אורלב ועכשיו אורלי לוי אבקסיס.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
נכנסת לנעליים גדולות.
יצחק קדמן
באמת קבוצה נפלאה של חברי כנסת שעשו והתמסרו למען הנושא הזה.

אני רוצה לתת לכם דוגמה קטנה שלא באה לידי פרסום ומעט מדי, אדוני היושב ראש לשעבר, למרות עבודתה הטובה של הדוברת, נותנת התקשורת במה לוועדה החשובה הזאת. לפני מספר חודשים הופיע כאן ביוזמתו של היושב ראש לשעבר אב לילדה חולת נפש. במר ליבו סיפר איזה ייסורים הוא צריך לעבור מעבר לזה שיש לו ילדה שהוא צריך להתמודד אתה עם הממסד. בין היתר הוא סיפר שכאשר הילדה שלו אושפזה בבית חולים פסיכיאטרי, נשללה ממנה קצבת ילד נכה. חבר הכנסת אורלב קפץ ואמר שזה לא יכול להיות. כשהוא אומר שזה לא יכול להיות, תסמכו שזה לא יהיה. תוך מספר שבועות העניין הועלה כתקנה בחוק הביטוח הלאומי, הובא לפני כעשרה ימים לוועדת העבודה והרווחה של הכנסת ואני שמח להודיע לכם שהעוול הנוראי הזה לילדים שמאושפזים בבתי חולים פסיכיאטריים תוקן. הוסרה המגבלה שבין ליקוי נפשי לליקוי גופני. זאת דוגמה אחת. אגב, יש מאות ילדים כאלה בשנה שמאושפזים באשפוז פסיכיאטרי. זאת דוגמה קטנה ומצוינת איך הוועדה הזאת יכולה לשנות ולדלג על מכשולים מאוד גדולים, יכולה לתקן עוולות.
אני מאחל ליושב ראש היוצא שאת המרץ שלו, את הנחישות שלו, האכפתיות שלו והכישרון שלו ימצא להם נתיבים ראויים. זאת באמת דוגמה יוצאת מן הכלל לחבר כנסת שהוא גם מסור, גם מצליח, גם מצליח להשיג הישגים בלתי רגילים.

אומר עוד מילה אחת כי אומרים רק מקצת שבחו של אדם בפניו. אחד הדברים הכי קשים – יש כאן לפחות עוד אחד שעבר את זה – הוא לעבור ממעמד של שר ולחזור להיות חבר כנסת. זה דבר לא פשוט. אדוני, עשית את זה בהצלחה בלתי רגילה.

אני מאחל ליושבת ראש הנכנסת, אני מכיר אותה כבר לא מעט שנים והייתי אומר שאני אפילו מכיר את הדורות במשפחה, יצא לי לעבוד עם הדורות במשפחה. פעם היו אומרים שזאת הבת של דוד לוי והיום אומרים שזה האבא של אורלי לוי. זה מעבר יפה בין הדורות. אני מאחל לך שתיכנסי לנעליים הגדולים שהקודם שלך משאיר לך כאן. אני בטוח שתעשי את זה. את כבר הוכחת את עצמך בתקופה הקצרה שאת חברת כנסת. את לא יראה מאף אחד ותמשיכי לא לפחד כלל מפני שאנחנו כאן בוועדה שצריכה להילחם מלחמות מאוד מאוד גדולות.
לסיום אני רוצה לתת גם ליושב ראש היוצא וגם ליושבת ראש הנכנסת את הצהרת זכויות הילד בישראל עם איחולי הצלחה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
תודה רבה.
זבולון אורלב
יושב ראש לשעבר זה כבר תואר קבוע. תודה רבה, יצחק.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
דב ביקש לדבר. אם עוד מישהו רוצה לדבר, בבקשה.
דב חנין
גם אני אינני חבר הוועדה הזו אבל מגיע לוועדה הזאת ברצון, גם לכבודו של הנושא וגם לכבודם של היושב ראש היוצא והיושבת ראש הנכנסת. אני אומר מילה על הנושא. דיברו על חשיבותם של ילדים ואכן ילדים חשובים וילדים צריכים להיות במקום הראשון, אבל גברתי היושבת ראש הנכנסת, אני חושב שהנושא הזה חשוב מאוד גם מבחינה אחרת. אני חושב שאין ברומטר יותר מדויק למצבה של חברה מאשר מצבם של ילדים. הברומטר הוא מצוין אבל מצבה של החברה לא טוב. אנחנו רואים את זה בשורה ארוכה של עניינים שנדונים בוועדה הזאת ולכן גברתי, במובנים רבים הוועדה הזאת היא ועדה שצריכה לעשות עבודת תיקון חברתי שנוגעת בילדים אבל בעצם דרך ילדים עוסקת במורכבויות ובבעיות של החברה בכלל, ואת דיברת על זה בדברי הפתיחה שלך.

חבר הכנסת אורלב, אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולהביע הערכה עצומה לעבודתך. אתה אחד הפרלמנטרים המעולים שיש בכנסת. כל פעם אני מצטער מחדש שאתה בצד השני של הזירה הפוליטית.
זבולון אורלב
אתה יכול לעבור אלי.
דב חנין
אני מקווה שתבונתך אולי תחזיר אותך בתשובה ותחזור למקומות יותר נכונים. בכל מקרה, אתה עושה עבודה מצוינת בכל הנושאים שאתה מאמין בהם ומקדם דברים גם ברמה המעשית וגם ברמה המשפטית. גם בוועדה הזאת עשית עבודה מצוינת.

אורלי, נאמרו כל כך הרבה דברים לשבחך ונדמה שכאילו הכול נאמר, אבל ממש לא. אני למדתי להכיר אותך כחברת כנסת שמצטיינת בהרבה מאוד תבונה ומחשבה מעמיקה ונכונה, כישרון של לימוד ויכולת להבין דברים מורכבים, המון מסירות לדברים שאת מאמינה בהם ועניין של ילדים תמיד, מהרגע הראשון שהגעת לכנסת, היה בנפשך ובדמך. מר קדמן לקח ממני את שתי המלים שמאוד מאפיינות אותך וזה חוסר המורא. כשאת מאמינה במשהו, את הולכת אתו עד הסוף, לא עושה חשבון ומסוגלת להיאבק עליו. יותר מכל, מעבר לשכל, לתבונה, למסירות ולחריצות, יש לך את מצפון הלב. הלוואי שיהיו לנו הרבה חברי כנסת עם מצפון לב כמו שיש לך.

אני מאחל לך הצלחה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
תודה. זה נשמע כמעט כמו הספד. אתי בנימין ואחריה גלית וידרמן, סמנכ"לית יוניסף ישראל.
אתי בנימין
כמי שפעילה למעלה מעשרים שנים בוועדי ההורים וכמי שמייצגת בשנים האחרונות ציבור רחב של הורים במדינת ישראל, עבדתי רבות מול חבר הכנסת אורלב. אני לא רוצה לומר מול אלא ביחד עם חבר הכנסת אורלב. אני חושבת שהוא אחד מחברי הכנסת החרוצים ביותר שיש כאן במשכן, ולא חשוב באיזה צד של המפה הפוליטית הוא נמצא. תמיד הוא ראה את הילדים ואת טובת הילדים לנגד עיניו. אני מאחלת לך חבר הכנסת אורלב ולנו, כציבור הורים, ולילדים שלנו במיוחד, שנראה אותך בעתיד בתפקידים בכירים יותר במערכת החינוך של מדינת ישראל ושלא תעזוב אותנו.

לך, חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס, אני עוקבת אחרי העשייה שלך, אני מכירה את העשייה שלך ואני שותפה לחלק מהעשייה שלך. אני מברכת על כך שאת זו שצריכה להחליף את חבר הכנסת אורלב כי לדעתי את הכי מתאימה. אני מאחלת לך המון המון הצלחה. את יכולה לראות בנו ההורים שותפים מלאים לכל העשייה כאן בוועדה ולמען ציבור ההורים והילדים במדינת ישראל.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
תודה רבה. אני אשמח לשיתוף פעולה ואני מצפה לו.
אתי בנימין
כבר הכנתי לך רשימת נושאים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אני כבר מוכנה לעבודה. יהיו לי הרבה שעות לימוד. גלית, בבקשה.
גלית וידרמן
חבר הכנסת אורלב, אנחנו רוצים להודות לך על תפקידך כיושב ראש הוועדה לזכויות הילד. אנחנו מודים לך מאוד על היוזמה שלקחת להעביר בחקיקה את הצעת החוק להקמת נציבות לילדים שאנחנו מאמינים שהיא תהיה צעד משמעותי בקידום זכויות הילד ובשיפור התיאום בין משרדי הממשלה. זה הצעד הראשון כאחד מעשרת האמצעים שמציבה הוועדה לזכויות הילד באו"מ ליישום האמנה הבין לאומית לזכויות הילד שישראל חתמה עליה ואשררה אותה בשנת 1991. אנחנו מקווים, חברת הכנסת אבקסיס, שבאמת יחד אתך נוכל להמשיך ולקדם את החקיקה של תשעת האמצעים האחרים שעומדים לרשותנו.

אנחנו מברכים אותך על הכניסה לתפקיד. אנחנו מאוד מעריכים את כל העשייה שלך למען ילדים וילדים בסיכון בישראל ואת החקיקה המאוד יפה שקידמת בכהונתך כחברת כנסת חרוצה מאין כמותה. אנחנו עומדים לרשותך עם הידע של הארגון העולמי והתמיכה בכל דבר לו תזדקקי בכהונתך כיושבת ראש הוועדה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
תודה רבה. חבר הכנסת אורי מקלב ואחריו חבר הכנסת דניאל בן סימון שביקש רשות דיבור. לאחר מכן כמובן נמשיך בסבב.
אורי מקלב
לפי רשימת הדוברים אני מבין שאני צריך לקצר. קודם כל, מכובדיי היושב ראש היוצא והיושבת ראש הנכנסת, יושב ראש ועדת הכנסת, חבריי חברי הכנסת. אנחנו נמצאים כאן בהרכב של חברי כנסת שהוא הרבה יותר רחב מהרכב הוועדה. יהדות התורה לא זכתה לכך שיהיה לה חבר בוועדה לזכויות הילד אבל אנחנו מכירים מכמה וכמה נושאים להם היינו שותפים בפעילות ובעבודת הוועדה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
היית כאן מאוד פעיל, כאילו אתה חבר מן המניין.
אורי מקלב
אבל אני מרגיש שלא הייתי מספיק פעיל. אני מרגיש שיש עוד כל כך הרבה נושאים ואפשר עוד הרבה לתרום דרך הוועדה לזכויות הילד כי כפי שאנחנו יודעים אלה לא רק זכויות הילד אלא גם זכויות ההורים. ביחד זה מגוון רחב של דברים שהם החשובים ביותר לנו.
היושב ראש היוצא, אני יכול לומר שאני תלמיד שלו. אני משתדל להיות תלמיד שלו ולא בישיבה אחת ולא בשתי ישיבות – גם כיושב ראש ועדת החינוך וגם כיושב ראש הוועדה הזאת – בסוף הישיבה או באמצע שלחתי לו פתק וכתבתי בו שעוד דבר למדתי ממנו ושוב ראיתי גישה שונה. הניסיון שיש ליושב ראש היוצא עם האופי המיוחד שלו, המקצועיות, הנינוחות, הידיעה היכן להיות החלטי והיכן לקצר את הדברים, ניהול הישיבה וכולי – כל ישיבה הייתי יוצא כתלמיד אחרי שלמדתי עוד משהו חוץ מהנושא עצמו. לא פעם הייתי בא לישיבות לא רק לשם הנושא אלא גם לראות איך עושים זאת. אנחנו יודעים שאנחנו עתידים, אם ירצה השם, לכהן בעוד תפקידים. זה היופי בכנסת, שמתחלפים ואנשים שונים מנהלים ישיבה כאשר כל אחד תורם משלו גם לאופי הדיון וגם לאופי הוועדה.

אין ספק שהיושבת ראש הנכנסת, כשהיא הייתה נכנסת לכל ועדה, ובוודאי לוועדה לזכויות הילד, הייתה משנה את אופי הדיון שהתקיים עד עתה. לא תמיד היה קל ליושב ראש היוצא להתמודד עם היושבת ראש הנכנסת בצורת הצגת הדברים, במרץ שלה אבל זה באמת האופי שלך. את נכנסת לכל הדברים באופן מאוד מאוד אישי, אכפתי, עם הרבה מרץ ועם ניסיון אישי רב. זה תרם רבות לדיון. היום יש לך תפקיד כיושבת ראש ובוודאי נזכה לכך שהוועדה הזאת תמשיך לדון בדברים מאוד מאוד חשובים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
הדיון הראשון הוא בנושא שאתה מעלה.
אורי מקלב
אני מוכן לתרום לחלק הזה. אנחנו מאחלים לכולם הצלחה, ליושב ראש היוצא וליושבת ראש הנכנסת.
זבולון אורלב
אני מצטרף לדברים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
תודה רבה. תודה רבה על האכפתיות. אני מצפה לראות אתכם גם בהמשך.
דניאל בן-סימון
אני חייב להודות שאני בדילמה לא קטנה כי אני מייחל לקיצור ימיה של הקואליציה הזאת והנה אני בדילמה. נכנסת יושבת ראש שפוגעת ברצון שלי לקיצור ימיה של הקואליציה כמה שיותר מהר.

במסגרת הדילמה הזאת אני חייב לומר מילה על זבולון אורלב. אם אפשר היה לנתק אותו מהאידיאולוגיה שלו, הוא היה מושלם. חבל שלא כי בין בתי אולפנה לבין כל מיני עניינים, אין יעיל ממנו במה שקשור לזכויות הבסיס של הנושאים הכי נוגעים לליבנו ואלה אנשים חסרי הישע האלה, הילדים, הנשים המוכות, החד הוריות וכל השכבות החלשות שלדעתי לא זוכות לאותה אנרגיה מחשבתית שוועדת החוץ והביטחון למשל מקבלת. הוועדות החשובות הן כאן. כלומר, אני מייחל ליום שבו יהיה היפוך תפקידים, שהוועדות האלה, הוועדה לקידום מעמד האישה, ועדת העבודה והרווחה, הוועדה לקידום הילד או לזכויות הילד, יהיו הוועדות שכולם יילחמו כדי להיכנס אליהן ולא בוועדה הפיקטיבית שנקראת ועדת החוץ והביטחון.

זבולון אורלב, כל הכבוד לך. שוב, אם היה אפשר להוריד ממך את האולפנה, אתה היית אדם כלבבי.

כפי שצוין כאן על ידי יצחק קדמן, המעבר שעשית ממעמד של שר למעמד של חבר כנסת, אני ראיתי את זה. אנשים לפעמים נופלים במעברים האלה. הנחיתה הזאת לא תמיד קלה אבל עשית את זה בסטייל.
זבולון אורלב
אני מעדיף את החזרה.
דניאל בן-סימון
אני יודע, אבל ירדת למעמד שלנו ולא ראו עליך את הייסורים שבליבך ואני ידעתי שיש ייסורים.

אורלי, שוב, אין לי סימפטיה ענקית למפלגה שלך וזה דבר ידוע. אני לא מייחל לך שהיא תקטן, תעשו מה שבא לכם, אבל חשוב לי, בגלל הקשר הבין דורי שיש לי עם המשפחה שלך, עם אבא שלך שהייתי תלמידו – לא הכי מוצלח, אבל אחד מתלמידיו – ולכן אני באמת גאה, על אף שאני לא חבר בוועדה הזאת, לתמוך בך ולאחל לך הצלחה כמה שיותר גדולה בגלל הנושא, בגלל שהעתיד של המדינה מצוי כאן, בוועדה הזאת, במיוחד של אלה שנמצאים בשוליים. אין משימה קדושה ממנה, לתת לכל ילד את היכולת לא רק לחלום אלא להגשים את החלום שלו. אם אפשר לקדם אפילו ילד אחד, עשית את העבודה שלך. בהצלחה. תודה רבה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
תודה רבה. חבר הכנסת חסון.
אכרם חסון
אני באתי לכבודך. באתי לברך אותך. מניסיוני הקצר כחבר כנסת חדש אני יכול לומר שאת חברת כנסת מאוד פעילה, מאוד רצינית וחרוצה. אני בטוח ומשוכנע שתצליחי להצעיד את הוועדה הזאת קדימה, לחוקק חוקים חשובים מאוד וגם להקטין את כל הבעיות שקיימות בתחום הזה.

אורלב, היה לי הכבוד לעבוד אתו כשהייתי ראש עיר. הוא אדם רציני מאוד ואדם חשוב מאוד. אני מאחל לו הרבה עשייה והצלחות בהמשך הדרך.

יש לי בקשה אליך אורלי וגם לכל הארגונים שיושבים כאן. חברים, אני הייתי מנהל אגף נוער וספורט, הייתי מנהל מתנ"ס וגם הייתי ראש עיר. האמת היא שלא עזרתם הרבה למגזר הדרוזי או למגזר הלא יהודי. בואו נפתח את הלב ונאמר לכם את האמת. עם "בטרם" שיתפנו פעולה ועבדנו יחד. יש לנו נתונים לגבי הילדים שלנו בנושא דריסות על ידי מכוניות כאשר המספר הוא יותר גבוה מאשר במגזר היהודי, יש לנו הרבה מקרים של פגיעות בילדים בגלל אי טיפול בנושא הבטיחות כאשר אין מעקות, אין דברים שקשורים בבטיחות הילדים במגזר הלא יהודי, נושא שלא זכה לטיפול הולם וצודק. אני באתי לכאן כי הנושא הזה קרוב ללבי כי אני הייתי שם ואני יודע בדיוק מה קורה במגזר שלי. אני משוכנע שאורלי תיתן תשומת לב למגזר הלא יהודי ותעשי זאת יחד עם הארגונים. אני מקווה שמדינת ישראל, שהיא מדינה נאורה, הגיע הזמן שתשים על סדר יומה הציבורי להקטין לפחות בשישים או בשבעים אחוזים, כי אנחנו לא יכולים להתנהג כמו מדינת עולם שלישי בנושא הסיכון שקיים לילדים בכל התחומים.
אני לרשותך. אני תמיד אגיע לכאן ואתן דחיפה עד כמה שאפשר.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
תודה רבה. אני אפנה למנהלת הוועדה. הנה, אני רואה שהיא כבר רשמה את הנושא. הוועדה תהווה בית לכל ילד באשר הוא תוך שימת דגש במה אפשר לטפל ומה אפשר למנוע כי חלק גדול מאוד מהמקרים של תאונות אצל ילדים, אלה מקרים אותם היה אפשר למנוע. אנחנו נבקש גם נתונים ממרכז המחקר והמידע של הכנסת ונהיה אתך בקשר. תודה. חבר הכנסת דואן.
אברהם דואן
אני רוצה לברך את זבולון, כרמת-גני לשעבר לרמת-גני בהווה יש איזשהו מכנה משותף.

אורלי, יקירתי, אין אדם ראוי ממך לתפקיד הזה מסיבה את פשוטה. המון רגישות והמון נחישות. אלה שני פרמטרים מאוד מאוד משמעותיים בקרב מנהיג. זכויות הילד במדינת ישראל זקוקות למנהיג. להביא שינוי חשיבתי בהתייחסות שלנו לנושא של ילדים ונוער. אם אנחנו הולכים לאורך ההיסטוריה עם העבודה המדהימה שנעשתה, אנחנו לא נושאים הצלחה יתרה בתחום. רמת האלימות בקרב הילדים גוברת בבתי הספר ואנחנו צריכים לעשות חשיבה מחודשת האם זו הדרך שאנחנו צריכים ללכת בה. צריך לבדוק את הדברים אמפירית. איך אם אנחנו עושים הכול כל כך טוב וכל כך מוצלח, אנחנו לא משיגים את התפוקות הדרושות?

אני מצפה מהוועדה הזאת להיות יותר קשובה לצרכים של הילדים. אנחנו הבוגרים יודעים מה טוב לילדים וזה מוכח כלא נכון. אני רוצה לשמוע מה הילדים רוצים. אני רוצה שהוועדה הזאת לא רק תתכנס כאן אלא תצא לריצ'ינג אאוט ותשמע את הילדים ברחבי הארץ. ליצור מנהיגות של הילדים, להתחיל לחשוב בראש של הילדים ואז אולי נצליח להשכיל ולעשות את הדברים בצורה טובה.

אני מאמין בך. אני ביקשתי להיות שותף בוועדה לזכויות הילד ובוועדת העבודה והרווחה. אני עובד סוציאלי ואני רוצה שתהיה לנו ראייה קצת יותר רגישה.
זבולון אורלב
הסיעה שלך צריכה להחליט. יש עדיין מקום.
אברהם דואן
אני הבא בתור בוועדה. ביקשתי.
זבולון אורלב
גם לעבודה יש מקום. יש מקום פנוי שהסיעה לא ממנה. הבעיה היא שאף אחד בעבודה לא נאבק להיות חבר כאן.
דניאל בן-סימון
אני חייב לבדוק את הסוגיה הזאת. אתה מפתיע אותי. הייתי בטוח שיהיה מאבק אימים על מקום בוועדה הזאת. אגב, כולם בחוץ וביטחון.
אברהם דואן
זה אחד הדברים המדהימים אצל זבולון אורלב. הוא מיד עושה את החיבור. כדאי מאוד ללמוד את זה. זה שילוב נדיר אצל גברים שבדרך כלל הם ממוקדי מטרה אבל זבולון היה עם ראייה מאוד רחבה. לכן הוא השכיל לעשות עבודה מאוד מאוד רחבה ומקיפה. אני מאחל לך, את נכנסת לנעליים גדולות. בגין היכולות שלך, את תעשי את התפקיד לא פחות טוב. תודה רבה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
תודה רבה.
סמדר גרטנר
אני נציגה של הסתדרות הפסיכולוגים וקופת חולים מאוחדת. קודם כל, ברכות לחבר הכנסת היוצא ולחברת הכנסת הנכנסת.

כמה מלים קצרות. אני חושבת שבשנה האחרונה או בשנתיים האחרונות למדנו כפסיכולוגים לצאת מתוך החדרים הטיפוליים ומהעזרה שאנחנו נותנים אחד לאחד ולנסות לגייס את הידע שיש ברשותנו לטובת אוכלוסייה רחבה יותר. אני פונה אליך בבקשה אמיתית להשתמש בידע שלנו. אנחנו רוצים לתת אותו. יש לי הרבה מאוד דברים שהייתי שמחה לעשות ביחד אתך.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אני אשמח. אני גם כל הזמן שמחה ללמוד דברים חדשים ולהרחיב את היריעה כי אז אתה גם לומד על אופציות נוספות שקיימות. בלי שיהיה את הדבר הזה, לא נוכל לדעת מהי האמת הנכונה.

המשנה למנכ"ל משרד הרווחה, מנחם וגשל.
מנחם וגשל
אני קודם כל מתנצל על האיחור. הודעתי שאני אאחר כי נקראתי אל השר לישיבה דחופה.

כמה מלים קצרות. ליושב ראש היוצא. אני מלווה אותו כבר לא מעט זמן בכניסתו ובצאתו. זה לא התפקיד הראשון שלו. אנחנו נפגשנו כבר יותר מפעם את בהזדמנויות האלה ואני צריך לומר לזבולון שזאת זכות גדולה מבחינתי לשבת וללמוד מדי פעם. גם בוועדה לזכויות הילד למדנו. למדנו לאורך הדרך איך לעשות את שיתופי הפעולה כדי שהם יהיו לטובת הילדים. צריך לומר שבסופו של דבר הוועדה הזאת, כמו עוד מעט ועדות, הן מהחשובות בעיני משרד הרווחה מבחינת תחום העיסוק שלו. אני חושב שאתה הובלת דברים חשובים וגדולים ואני מודה לך. אני מודה לך גם על שיתוף הפעולה וגם על הלמידה שלמדנו כאן במחיצתך בנוסף ללמידות האחרות.

לך גברתי היושבת ראש. אני חושב שבגלל החשיבות הרבה שמשרד הרווחה מייחס לנושא הילדים ובגלל העובדה שרק בשיתוף פעולה בסופו של דבר בין הממשלה לבין הוועדה – ואני מדבר כרגע על הוועדה הזאת – ניתן יהיה לקדם את הנושאים. אני לקחתי על עצמי את האחריות בוועדה הזאת בתקופתו של חבר הכנסת אורלב וייצגתי לא מעט פעמים את המשרד בוועדה הזאת כיוון שכל חיי עסקתי בילדים עד שעברתי לתפקידים של ניהול. אני רואה אישית חשיבות רבה בעניין ואני בהחלט מזמין שיתוף פעולה הדוק כדי לקדם את הנושא. אני חושב שבנמרצות שלך, בנחישות שלך כפי שנאמר, אפשר לקדם את הדברים. צריך לחבר את הדברים, ללכת ביחד ואני מקווה שזה יקרה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
תודה.
טובה בן ארי
ברצוני לברך את שניכם בשם מנכ"לית משרד החינוך ובשם שר החינוך, להצטער קצת על זה שאתה עוזב אותנו כי עבדנו ביחד תקופה מאוד משמעותית למען קידום מעמד הילדים בחברה שלנו. אנחנו מאוד נשמח לעבוד יחד עם חברת הכנסת הנכנסת. אפרופו פדופילים, ברצוני להעביר לך את סיכום הכנס שעשינו ביחד עם חבר הכנסת אורלב בנושא האם לילדים יש פרטיות באינטרנט. זה בצד מחקר שערכנו כאן. יהיו לך היום שיעורי בית בדרך הביתה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
קחו בחשבון שאני נוהגת ואני לא אעשה זאת תוך כדי נהיגה אבל אני אמצא לזה זמן.
טובה בן ארי
כיוון שהתפקיד של יושב ראש הוועדה לזכויות הילד הוא חובק עולמות ויש בו להשפיע רבות לא רק על זכויות ילדים אלא גם על מעמדם של הילדים בחברה הישראלית לרבדיה ולמגזריה, אנחנו מאוד נשמח במשרד החינוך לשיתוף פעולה הדוק יחד עם מנכ"לית המשרד כדי לסייע גם לילדים וגם להורים למצוא את הנתיב הנכון בשבילי הזכויות.

בהנחיית מנכ"לית משרד החינוך אנחנו מובילים מדיניות חינוך שמדברת על זכויות בכל המדרגים במערכת החינוך, מדברים גם על זכויות, גם על גבולות, אנחנו עובדים יחד עם משרדי הממשלה השונים, אנחנו עובדים בצמידות עם יוניסף בנושא הכשרת ילדים להיות נאמני זכויות ושגרירי זכויות. אנחנו נשמח לקיים אתך ואתם מפגש. אנחנו מקפידים על הפקת חומרים ועל מהלכים שברמה העקרונית וברמה הפרטנית אנחנו מאוד נשמח לשיתוף פעולה ולהובלה משותפת בהמשך הדרך. תודה ובהצלחה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
תודה רבה.
ולרי זילכה
אני מרכזת פורום ארגונים והורים למען ילדים עם מוגבלות. אין לי ספק שאתם רואים כאן ילדים ואתם מתכוונים גם לילדים שלנו. אני רוצה להודות בשם הפורום, בשם המשפחות, בשם הילדים שלנו גם לחבר הכנסת היושב ראש היוצא וגם לך, היושבת ראש הנכנסת, ולברך. גם תודה לאילן שמאוד מעורב בעשייה שלנו. אני רוצה לומר תודה רבה. אנחנו יודעים שהמקום הזה הוא בית גם עבור הילדים שלנו ואנחנו גם יודעים שהעשייה שלכם, גם בתוך הבית הזה וגם מחוצה לו, במקומות האחרים שאתם מקדמים דברים. תודה רבה. אנחנו נביא את הנושאים שלנו לסדר היום כאן.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אתם תמצאו כאן במה.
אופק הרניק
תודה רבה על רשות הדיבור. אני יושבת ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אנחנו מצפים לייצוג קבוע בוועדה. כמו שאמר חבר הכנסת דואן, אנחנו רוצים לשמוע אתכם.
אופק הרניק
כשאנחנו מוזמנים לוועדה, אנחנו דואגים להגיע. אני באמת רוצה לברך את יושב ראש הוועדה היוצא ולאחל הרבה הצלחה ליושבת הראש הנכנסת. באמת נשמח להיות מוזמנים להגיע. אנחנו תמיד דואגים להגיע מוכנים ולא סתם לדבר אלא עם איזשהו חומר רקע. נשמח לשיתופי פעולה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אנחנו נשמח מאוד כי הרבה פעמים אנחנו נזכרים. אני רואה את זה דרך העיניים של הבנות המתבגרות שלי שגם אם זה נדמה לנו שזאת תקופה, זה עולם ומלואו. לפעמים לא נעים לי שהיא מסתכלת עלי כאל אימא, כמו שאני הייתי ילדה והסתכלתי כאילו מה את בכלל מבינה. אנחנו צריכים אתכם כדי שתדעו להעביר את זה. אני ראיתי אתכם בוועדות רבות ואתם יודעים להעביר את המסר נכון והוא נקלט נכון. אנחנו לא יכולים לקבל החלטות בלי לשמוע גם את הנציגות שלכם כי זה בראש ובראשונה נוגע לכם. אני אשמח מאוד לשיתוף פעולה בכל נושא שנעלה כאן. תודה.

אנחנו סוגרים את ישיבת הוועדה. אני מזמינה ומודיעה שביום רביעי הקרוב בשעה 10:00 בבוקר תתקיים ישיבת ועדה שהתקבלה עוד כשהייתי בנשיאות, כסגנית יושבת ראש הכנסת, כאשר על סדר היום יהיה דיון מהיר של חבר הכנסת אורי מקלב לגבי הצהרונים שאמורים להיות ממומנים אבל מסתבר שיש בעיות מסוימות. אנחנו נבקש גם ממשרד החינוך להגיע ולתת לנו סקירה ולומר לנו היכן זה עומד. אני מבקשת גם מנציגות ההורים ובכלל מכל מי שרואה את עצמו שותף לבוא ולא רק להבטיח אלא זה הזמן להתחיל לקיים.

תודה רבה לכם. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:20>

קוד המקור של הנתונים