פרוטוקול

 
PAGE
100
ועדת הפנים והגנת הסביבה
27/06/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
פרוטוקול מס' 577
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום רביעי, ז' בתמוז התשע"ב (27 ביוני 2012), שעה 9:00
סדר-היום
הצעת חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב–2012
נכחו
חברי הוועדה: אמנון כהן – היו"ר
דוד אזולאי

אריה ביבי

אבישי ברוורמן

דב חנין

אורי מקלב

חמד עמאר

ציון פיניאן

מירי רגב

זאב בילסקי

יצחק הרצוג
אכרם חסון

יואל חסון

יובל צלנר

דוד רותם

יוליה שמאלוב-ברקוביץ
מוזמנים
השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס
שחר איילון - נציב שירותי כבאות והצלה, המשרד לביטחון פנים

שמעון בן-נר - סגן נציב כבאות והצלה, המשרד לביטחון פנים

רותם פלד - מנכ"ל, המשרד לביטחון פנים

ישעיהו בר דב - סמנכ"ל, נציבות הכבאות, המשרד לביטחון פנים

דני קריבו - ראש אגף תכנון ארגון תקציבים ובקרה, המשרד לביטחון פנים

דרור כרמון - עוזר בכיר למנכ"ל לביטחון פנים

חיים תמם - רח"ט בטיחות אש, המשרד לביטחון פנים

יעל אהרונוביץ - רפ"ק, אגף חקירות ומודיעין, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

עודד ברוק - יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

נועה וינשטוק עסיס - יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

תמר ליברטי - ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

מאיר בינג - סגן הממונה על התקציבים, משרד האוצר

ודים גודון - רפרנט ביטחון פנים, אגף תקציבים, משרד האוצר

אהרון עוזיאלי - סגן בכיר לממונה על השכר, משרד האוצר

חוסאם סובחי - מרכז שכר והסכמי עבודה באגף השכר, משרד האוצר

נועם רבין - יועץ לחשב הכללי, משרד האוצר

אנסטסיה סורוקינה - רפרנטית, המשרדלביטחון פנים ותעשייה ביטחונית, משרד האוצר

בני שאולי כהן - עו"ד, לשכה משפטית מח' שכר, משרד האוצר

מאיה לסר-וייס - עו"ד, לשכה משפטית, משרד האוצר

אפרת פרוקצ'יה - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד האוצר

תמר קלהורה - עו"ד, ממונה, משרד המשפטים

רומי אבן דנן - ראש אגף חומרים מסוכנים, המשרד להגנת הסביבה

יעל בן-עמוס - עו"ד, לשכה משפטית, המשרד להגנת הסביבה

שרון מישר - רמ"ד בטיחות אש, צה"ל

אנפה כרמלי - הפרקליטות הצבאית, צה"ל

אייל טולדנו - ראש ענף חקיקה, צה"ל

קובי פאר - הוועדה לאנרגיה אטומית

אריה ברקול - מנהל יחידת ביטחון מים, רשות המים

שלמה דולברג - מנכ"ל, מרכז השלטון המקומי

חיים געש - ראש מועצת פרדס חנה כרכור, מרכז השלטון המקומי

נועה בן אריה - יועמ"ש, מרכז השלטון המקומי

משה גילצר - גזבר העירייה, עיריית תל אביב-יפו

ארנון בר דוד - יו"ר, הסתדרות המעו"ף

יעל שילוני - יועמ"ש, ארגון הכבאים בישראל

נאוה בוקר - יו"ר, "קרן ליאור בוקר"

אלי אפללו - יו"ר עמית, קרן קיימת לישראל

אלון גלרט - יועמ"ש, קרן קיימת לישראל

דוד גיל - גזבר, איגוד ערים לכבאות

אמיר צורי - גזבר, שירות כבאות הרצלייה, נציבות הגזברים

דניאלה אור - גזברית, שירות כבאות חולון, נציבות הגזברים

יניב נומה - גזבר שירות כבאות פתח-תקווה, נציבות הגזברים

אלי וידל - גזבר איילון, כבאות והצלה

אסי לוי - יו"ר היו"רים לאיגודי הכבאים

יואב גדסי - יו"ר, ארגון הכבאים בישראל

גדעון לייב - ראש מדור, כבאות חיפה

יוסי כץ - עו"ד, ארגון גמלאי כיבוי אש, "רשף"

יצחק פרץ - ארגון גמלאי כיבוי אש, "רשף"

אהרון אהרוני - ארגון גמלאי כיבוי אש, "רשף"

רחמים תשרה - ארגון גמלאי כיבוי אש, "רשף"

אבי אנקורי - חבר מזכירות, ארגון הכבאים בישראל

אבי יהודה - חבר מזכירות, ארגון הכבאים בישראל

שלומי לביא - חבר מזכירות, ארגון הכבאים בישראל

יוסי קור - חבר ועד, חיפה, ארגון הכבאים בישראל

אושרי אורן - חבר ועד, ארגון הכבאים בישראל

עידן חמיאס - חבר ועד, ארגון הכבאים בישראל

חגי סקורי - חבר ועד, ארגון הכבאים בישראל

אהרון אלמליח - כבאי, כיבוי אש בית-שמש
ייעוץ משפטי
מירי פרנקל שור
עידו בן יצחק
יהל עמית (מתמחה)
רכזת בכירה בוועדה
שושנה אזולאי
רשמת פרלמנטרית
רונית יצחק
הצעת חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב–2012
היו"ר אמנון כהן
אני פותח את הישיבה של ועדת הפנים והגנת הסביבה. הנושא על סדר-היום: הצעת חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב–2012, הכנה לקריאה שנייה ושלישית. אנחנו מתכוונים היום לראות את המצגת של התקינה ולהתחיל את ההצבעות.
ראשית, אני מברך את השר לביטחון פנים שיושב אתנו כאן, כמובן שהנושא הזה מאוד חשוב, ואני גם מודה לו שכל המשרד: המנכ"ל וכל הצוות המקצועי וכמובן משרד האוצר, משרד ראש הממשלה, משרד הפנים – למרות שזה עבר ממשרד הפנים – כל אנשי הצוות היו שם כל הזמן קשובים והתעניינו, כולל שר הפנים.
למעשה, היום אנחנו מדברים על חוק היסטורי, שמספר רב של שנים רצו להעביר אותו רפורמה בכבאות והנושא היה בעייתי, בגלל סיבות מוצדקות, לא מוצדקות, כרגע לא ניכנס לזה. כתוצאה מהאסון הכבד שקרה בכרמל – בו שילמנו מחיר כבד מאוד בחייהם ובבריאותם של החברים, הלוחמים והשוטרים, מצער שזה בנסיבות האלה – הגענו להבנה ולהחלטה, ואני מברך את הממשלה שהכינה את הרפורמה שהגיעה לוועדה. למעשה, הוועדה קראה את כל הסעיפים, שמעה את כל ההערות של האנשים שנמצאים כאן, ועדיין יש דברים שצריכים לבוא כרגע לסיכום סופי. פשוט נגדיר איפה הבעיות, כבר יש גם פתרונות ברוך השם.

אני רוצה גם לשבח את פעילות לוחמי האש אתמול בירושלים. אתמול בערב, לפני שנסעתי לכיוון הבית עברתי במקום, בבוקר שוחחתי עם ראש עיריית ירושלים, פשוט עניין אותי אם הפקנו לקחים, אם הכוחות היו מתואמים. אני רוצה לשבח את עבודת המטה של השר – גם נוכחותך שם היתה חשובה והתיאום בין הכוחות היה מוצלח ביותר, כך התרשמתי מראש עיריית ירושלים. הכוחות פעלו באופן כזה שהיו מתואמים, גם כוחות ההצלה, כל הכוחות בשטח – משטרה, כיבוי אש, חירום. בשם ראש עיריית ירושלים, בשמי, בשם עם ישראל, תודה לכם, תודה ללוחמים שהשתלטתם ושעשיתם עבודה מצוינת.
הבית הזה שלכם ואנחנו אתכם. וביחד, אני מודה שעד רגע זה – גם אתמול בלילה ישבתם לניסוח ההסכמים הסופיים על מנת לשמור על מעמד לוחם האש, שאנחנו שולחים אותו כמדינה לטפל בבעיה הזו, ואנחנו חייבים לתת לו את כל הגיבוי ואת כל התנאים. זה עדיין נמצא בסיום – נשמע את האוצר שיגיד לנו איפה זה עומד ונדע מתי זה יסתיים סופית. זה חשוב לנו מאוד.

נושא אחר שאנחנו עדיין צריכים לשמוע תשובות לגביו הוא הבעיה של תמיכת השלטון המקומי בממשלה, שצריכה עדיין להשתתף. אומנם כאשר אני בודק מספרית, ואנחנו מתעסקים עם ועדת כספים וכל הוועדות בנושאים כלכליים, בסופו של דבר השלטון המקומי ירוויח מכל המהלך הזה, כי כל הפנסיות, כל ההוצאות שהיו, בוודאי שהממשלה לוקחת על עצמה, זה הרבה מאוד כסף יחסית למה שהם צריכים להשתתף. אבל כרגע נראה שהשלטון המקומי עדיין משתתף בפעילות של כבאות והצלה.
יש איזשהו מתווה שנתתי למשרד האוצר, למשרד לביטחון פנים, שהם עדיין צריכים לתת לי תשובה. לא מה שכתוב בחקיקה. בחקיקה נאמר שעוד חמש שנים כולם צריכים לתת את אותו סכום שנתנו קודם. אני חושב שצריך להיות גם כאן משהו דיפרנציאלי, שהרשויות החלשות צריכות לשלם פחות. לדעתי, לא צריך להיות חמש שנים, והחזקות ישלמו יותר, אבל גם כאן אני רוצה שיהיה דיפרנציאלי. האוצר צריך להחזיר תשובה. שאלתי אותם – נקבל את התשובה.
היתה גם בעיה של חומרים מסוכנים וחומרים רעילים. האכסניה תישאר במשרד להגנת הסביבה או שזה יעבור לחוק שהלוחמים האלה למעשה באים במגע עם החומרים – אנחנו יודעים שהשבוע כשהיתה בשוהם דליפת חומר מסוכן הכבאים נכנסו לשם – ואנחנו צריכים לתת להם את ההגנה ואת ההכשרה הראויה, גם את הפיצוי על הדברים האלו.
אני מודה לייעוץ המשפטי של הוועדה, מירי ועידו, עשיתם עבודה מצוינת, עבודת מטה. שלא תחשבו שקראנו את החוק וזה נגמר. ישבו כאן צוותי העובדים, צוותים אחרים בנושא חומרים רעילים, היתה לנו גם בעיה בנושא של קק"ל – היה מצב שבו קק"ל לא הסכימו שיטילו עליהם משימות שהם לא יכולים לעמוד בהן, אז גם כאן שלחנו אותם לעשות עבודה. וכמובן, שאר הדברים שבאו להתאמות ותיאומים בין המשרד לביטחון פנים לבין הוועדה. כשאנחנו אומרים רפורמה, בוודאי ובוודאי שהיא לא תצא כמו שהיא נכנסה.
וכמובן, הדבר החשוב, כבוד השר, לזה צריך לתת את הדגש – חבר'ה אני לא שומע את עצמי – זה הנושא של תקינה ומבנה ארגוני, שאנחנו נראה כרגע במצגת. אנחנו צריכים להגיע למצב שבו אנחנו עוזרים לך, כבוד השר, נהיה אתך יד ביד, כך שזמן ההגעה של הכבאית לאירוע יצומצם עד כמה שאפשר, ונתאים אותו למצב שאנחנו עם המדינות המפותחות, שהזמן שלהם הוא ממש מינימלי. בעצם, אנחנו עומדים בפער עצום מאוד, בוודאי שכל דקה זה המון כסף, אנחנו מבינים את זה. ולכן, הנושא של תקינה ומבנה ארגוני חייב להיות מגובה בתקציב. ובתקציב אנחנו רוצים לתת גם עוד משהו, שלא יהיה מצב שבו התחלנו בתהליך של מבנה ארגוני, ויבוא עכשיו האוצר ויגיד לך, תעשה קיצוץ "פלט", ולא תוכל לעמוד בזה.
ואני דורש כאן, והוועדה גם ביקשה, שנושא המבנה הארגוני, שתציגו לנו היום, יהיה מגובה בתקציב. ולאחר מכן שלוש שנים לפחות לא לנגוע בתקציב הזה, לא לקצץ בו שום שקל, כי המערך צריך להיות מוכן, ואם חס וחלילה יהיה תרחיש כזה או אחר, או ביטחוני או חס וחלילה שריפה, שנוכל לתת מענה. צריכים לתת את הכלים. התקציב פה הוא נושא חשוב ביותר. זאת אומרת, כבוד השר, על התקציב תקום ותיפול הרפורמה היום.

לכן, אנחנו אתך ומגבים אותך, אנחנו רוצים שהתקציב יהיה ברור, שלא יגידו אילוצים כאלה ואחרים, ואילוצים יש הרבה. אתה אמון גם על משטרת ישראל, אתה אמון גם על כל נושא שירות בתי-הסוהר, צרכי עמך מרובים, תמיד יכול להיות שפה חסר לך, מפה חסר לך, ואני לא רוצה שייגעו בזה, בנושא של כבאות והצלה בתקופה שאתה רוצה לתת לו שיקום, ליישם את הרפורמה. ולכן, אני מבקש ממך שהנושא הזה יבוא לידי ביטוי.

פשוט ישבתי כמה דקות לפני כן עם הגברת נאוה בוקר, שהיא אשת אחד השוטרים שנספה באסון הכרמל, והיא לקחה על עצמה שליחות, מסירות, בהתנדבות, הזמנה חופשית להקים – על-פי בקשתכם, על-פי בקשת המשרד – מרכז הכשרה ללימודי כבאות והצלת חיים. אני יודע שיש לכם מרכז כזה שלכם, אבל היא רוצה לעבות, לעשות מרכז מבקרים. יש בן-אדם שאומר, אני מתחבר למשהו, אני רוצה לעשות, אני מבקש שתיתן לה את האכסניה, תעזור לה במה שצריך, אנחנו כוועדה נעזור לה, כל הממשלה תעזור. ואני מבקש לתת גם לזה התייחסות, כי אנחנו רוצים שגם כוחות המתנדבים האלה שעושים מתוך הלב יבואו לידי ביטוי. ברגע זה תחליטו מי מציג לנו.
יצחק הרצוג
אמנון, ומה עם ההסכם הקיבוצי?
היו"ר אמנון כהן
שאלה טובה, תיכף אענה. אתה רוצה כמה משפטים? אני רוצה לראות את התקינה. כבוד השר, רוצה להגיד דברים, בבקשה.
השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ'
בוקר טוב, אני באמת רוצה בפתח הדברים להגיד לך, אדוני היושב-ראש, מלה של תודה והערכה על כל מה שאתה עושה, על כל מה שאתה מקדם, זה לא פשוט – ולא בכדי הפורום פה רחב, ואנחנו רואים את ההתעניינות – להביא את כולם בסוף, להגיע להסכם וליצירת החוק, שנעלה אותו היום להצבעה, אני יודע שהקשיים הם מרובים, אבל אני באמת רוצה לומר לך מלה של תודה והערכה, וכמובן לחברי הוועדה.
חברי חברי הכנסת, מכובדים, אתמול היתה לנו שריפה. אני כבר עברתי שריפות. יש פה אנשי מקצוע שמתעסקים בשריפות. היא יכולה להתפתח לשריפה ענקית. גם השריפה בכרמל התחילה ממשהו קטן וזה התפתח. הנושא של השריפות בכלל בערי ירושלים, זה דבר שקורה מדי פעם, בעיקר בקיץ. הסיבות לשריפה עדיין בבדיקה. כנראה שאנחנו מדברים פה על הצתה, אבל הנושאים עדיין בבדיקה.
אתמול ראינו את לוחמי האש; ראינו את המשטרה; ראינו את מד"א; ראינו את המפקדים; את הפיקוד המשולב; את החפ"ק המשולב; את הגיבוי המהיר של כל צוותי הכיבוי מכל הארץ על-פי הנחיות הנציב; ראינו איך אחד עובד עם השני, והכל באמת למען מטרה של הצלת חיים. מטוסים באוויר מסייעים לכוחות הקרקע. לקח שעה, לקח שעתיים, לקח שלוש שעות, השריפה כובתה. ככה הייתי רוצה לראות את הטיפול בשריפות במדינת ישראל. אני מציין את זה לטובה לכולם, שבאמת עשו עבודה מצוינת. אבל זה היה למעשה, אנחנו עדיין ביומן, לא בסרט האמיתי שיכול להתפתח לנו בכל מקום בארץ. ארצנו הקטנטונת מרובת ומשופעת בשריפות.
הדבר השני, שהתחלנו פה את התהליך – רבותי, קצת שקט – של הרפורמה אחרי האירוע הקשה מאוד בכרמל, שבו נספו 44 אנשים, לוחמי אש, שוטרים, סוהרים. ב-9 בינואר 2011 אושרה החלטת הממשלה להעברת האחריות. חוק הכבאות וההצלה עלה לקריאה ראשונה בכנסת ב-21 במרץ 2012 ואושר, ולאחר מכן זה עבר לוועדת הפנים. אמרתי בפתח הדברים ואני אומר את זה גם היום - - -
היו"ר אמנון כהן
לא יכול, אני בעצמי לא שומע את השר. איך אתם שומעים? יש הרבה רעש שם.
קריאה
לא מעניין.
היו"ר אמנון כהן
לא חשוב, אין מה לעשות. מכבדים את כולם, כל אחד ידבר, אחד מעניין, אחד פחות מעניין, כל מי שצריך ידבר. למעשה, את שלב הדיבורים גמרנו. אנחנו הולכים להצבעות היום. כבר שמענו את כולם. לכן, אנחנו רק בתיאומים האחרונים ונלך להצבעה.
השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ'
אני רוצה לומר, ואני חוזר ואומר, לא אתן את ידי לפגיעה בלוחמי האש. לא אתן שייפגעו בזכויות ולא בשכר, בשום דבר – רק לשיפור אתן את ידי. והדברים האלה ברורים וחדים, אני חוזר על זה בפעם השנייה. עשינו באמת מאמצים אדירים להגיע להבנות, גם אני באופן אישי, המנכ"ל של המשרד, המנכ"ל הקודם של המשרד, כל משרדי הממשלה כולם נרתמו. אני יודע שהמלאכה לא פשוטה ולעשות את הרפורמה הזאת – היא באמת אחת הרפורמות החשובות במדינת ישראל.
אדוני היושב-ראש, הצגתי לראש הממשלה ולממשלה את מה שאתה הולך לראות, את כל הפערים הקיימים, על-פי הבנתנו ועל-פי מומחים שקיימים היום בארץ. מה הפערים? הפערים גדולים. חלקם הקטן נסגר במהלך השנה-שנה וחצי שהם נמצאים אצלי. עדיין תראו פערים גדולים. השנה היינו אמורים לקבל, היושב-ראש, כ-300 מיליון שקלים ב-2012, מה שאושר זה 40 מיליון שקלים בלבד. התקציב ייכנס גם לגבי ההמשך ל-2013 בדיוני התקציב. סך הכול כ-400 מיליון שקלים, מאז שזה עבר, כבר הושקע בתחום הכבאות כדי לשפר, והדרך עדיין ארוכה.
אנחנו באמת נמצאים בתחילתה של הרפורמה – עוד דקה ואסיים – זה שלב אחד שנראה אותו, שחסר עדיין, וחייבים לעמוד בתוכנית החומש שהכנו, כדי לסגור את הפערים. מצד שני, אסור לנו אחרי דוח המבקר להגיע למצב שהיינו בו לפני השריפה בכרמל. אסור לנו. בעיני, הביטחון ולתת את השירות של ההצלה לתושבי מדינת ישראל הוא בראש ובראשונה. יש פה משימה חשובה לכולנו, כדי להצביע היום ולהעביר את זה בוועדת הפנים, ואני מקווה שהוועדה תאשר את זה. תודה.
היו"ר אמנון כהן
תודה רבה. מי מציג את המצגת?
יצחק הרצוג
שנייה, אבל אין לך אישור לתוכנית חומש. אין לך אישור לתקצוב של כוח האדם ואין לך אישור להסכם קיבוצי.
היו"ר אמנון כהן
שנייה אחת, אנחנו בשלב הזה רואים את המצגת. יהיו לנו שאלות למצגת. בבקשה. מי מציג את המצגת? ודים, מי? בבקשה, אדוני.
דני קריבו
בוקר טוב, אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, הוועדה, כל היושבים פה, אנסה בכמה דקות לסקור בפני הוועדה את המערך, ולשקף בפני הוועדה את מצבו והכיוון שאנחנו רואים למערך. אסקור בקצרה – רקע, מצב המערך היום, מה נעשה מאז שעברה החלטת הממשלה לפני שנה וחצי, וכפי שהזכיר גם השר, מה מקובל בעולם ולאן אנחנו רוצים לקחת את המערך הזה.
אז כידוע, רצף של דוחות וועדות נמצאים ברקע של כל הרפורמה. כל הוועדות והדוחות בסופו של דבר הגיעו למספר מצומצם מאוד של המלצות שחלקם הגדול, אם לא כולם, נמצאים בחקיקה המוצעת פה. חקיקה, הקמת מערך ארצי וחיזוק המערך בכללותו, כדי שהמערך יוכל לתת את המענה הנדרש.
מבחינת המצב של המערך – אנחנו מדברים היום על מערך של כ-2,200 כבאים ועובדים. מרביתם האבסולוטי לוחמי אש – כ-75%, יתרת המערך– כוח תמיכה ואנשים שעוסקים במניעה ובחקירה.
מבחינת גילאי המערך – אנחנו מדברים על מערך מגוון, כפי שמצוין פה בשקף, חלק לא מבוטל בגילאים יותר מתקדמים, ואנחנו פועלים כדי לשפר את המצב הזה. כמובן כדי לבנות מערך שיש בו את הניסיון הנדרש מצד אחד, ומצד שני את הכוחות הצעירים שיודעים לרוץ מהר.
מבחינת מצבת וגילאי כלי רכב – אנחנו מדברים על מערך שיש בו כ-400 כלי רכב מבצעיים, ישנם פערים מסוימים שאנחנו פועלים כדי לסגור אותם – כ-70 כלי רכב מעל גיל 20, אחרי המאמצים שעשינו בשנה האחרונה, שתיכף אעמוד עליהם.

מה נעשה? – כפי שהזכיר השר, בינואר 2011 החליטה הממשלה להעביר את המערך, ומאז כולנו פועלים כדי לקדם את המערך – הופץ תזכיר חוק, חיזקנו את הנציבות, בנינו משל"ט ארצי וגויס כוח אדם, רכש והצטיידות, שתיכף אפרט, והוקמה טייסת בחיל האוויר כדי לתת את המענה מבחינת כיבוי אווירי.

ברמה הלאומית, במסגרת החלטת הממשלה מינואר 2011 הוקצו לא מעט משאבים – 305 מיליון שקלים לטובת המערך במשרד לביטחון פנים, במקביל לזה הקמת הטייסת, גם בסכומים לא מבוטלים, וחיזוק היכולות של פיקוד העורף בהיקף של כ-50 מיליון שקלים.
מבחינת המשרד – מה שנעשה מחולק בגדול לארבע קבוצות – גייסנו, כמו שנאמר, כוח אדם, סדר גודל קרוב ל-300 לוחמי אש חדשים, נרכשו עשרות רבות, כ-100 רכבים חדשים, רק כדי לשים את המספר הזה בפרופורציה, השנה הכי פורייה שהיתה עד אז מבחינת רכש כבאיות היא 1985, אז רכשו 18 כבאיות. בנוסף לזה, הקמנו מלאי אסטרטגי של חומר מעכב בעירה וחידשנו ציוד, גם אישי, גם יחידתי, פינוי, שיפוצים, אבל גם כפי שגם עלה בדיונים בוועדה וכפי שהזכיר גם השר, יש עוד מה לעשות, לא השלמנו את המהלך, אבל בהחלט התקדמנו.

מבחינת הטייסת – אנחנו מדברים על יחידה שיש בה שמונה מטוסים, יש פה את הנתונים של הפיצויים שלהם ב-2011. וכפי שעולה כמובן, עיקר העבודה בחודשי הקיץ.
מבחינת גודל השריפות ב-2011 – אז כפי שמצוין פה, שבע שריפות גדולות, שריפה גדולה אומר ארבעה מטוסים ומעלה פועלים בו זמנית באירוע, והנתונים פה לפנינו.
מבחינת המענה שאנחנו רואים כשאנחנו משווים את עצמנו לעולם – אז בעולם אנחנו מדברים על כשלוש שריפות ל-1,000 נפש, מספר דומה בארץ. זמני התגובה בעולם המערבי – סדר גודל של שבע עד עשר דקות, אצלנו יש מה לשפר. הצוותים או הצוות שמגיע לאירוע - - -
היו"ר אמנון כהן
אצלנו 17 דקות.
דני קריבו
כן, אמרתי שיש מה לשפר. מבחינת הצוות שמגיע לאירוע – גם שם יש מקום לשיפור גם מבחינת מספר הנפשות לתחנה בממוצע כמובן, אנחנו נדרשים לשיפור. התוכנית הרב-שנתית שגם אליה תיכף אגיע, שמנו למולה יעד כמותי איכותי שמדבר על 75% מענה איכותי לכלל האוכלוסייה בכל שעות היממה, כמדד למדוד את עצמנו, האם אנחנו משיגים את היעד ששמנו. המבנה הארגוני, אדוני היושב-ראש - - -
אבי אנקורי
אבל הוא לא גמור.
היו"ר אמנון כהן
לא להפריע עכשיו.
אבי אנקורי
אבל הוא לא גמור.
היו"ר אמנון כהן
לא להפריע. תפריע, אני אוציא. כן.
דני קריבו
כמובן שאנחנו מדברים על מערך ארצי. נציבות כבאות והצלה כגורם העליון במערך הזה, שלצדו כמובן בית-הספר. שבעה מחוזות במקביל למחוזות של המשטרה, של פיקוד העורף, כדי לוודא שהמענה גם בחירום ובכל מצב אחר הוא מרבי ומיטבי, ומתחת למחוזות תחנות, תחנות משנה ונקודות הזנקה, במטרה להביא את הכבאית ואת צוות לוחמי האש כמה שיותר קרוב לאירוע.
מבחינת המבנה בתוך הנציבות ובתוך המחוזות – אנחנו מדברים על גופים שיעמדו על שלוש רגליים – פעם אחת הרגל המבצעית, פעם שנייה הרגל המניעתית וכמובן גם המינהל כגורם התומך בכל המערך המבצעי והמניעתי. גם בנציבות וגם במטות של המחוזות אותם מבנים.

מבחינת מבנה התחנות – אנחנו מדברים על תחנות בשלושה גדלים שונים – התחנה המרכזית הגדולה עם 61 לוחמי אש, שיהיו לו צוותי כיבוי וכמובן גם מטה; תחנות משנה עם 31 לוחמי אש, גם הוא עם מטה מצומצם; ובסוף, נקודות הזנקה, שמטרתם, כמו שאמרתי קודם, לקרב את הכבאית והצוות כמה שיותר קרוב לאירוע.

מבחינת תקציב והתחשבנות – תקציב 2011 מתחלק מבחינת האחוזים, כפי שמוצג פה, בין הרשויות המקומיות, המדינה וההכנסות. ולהבדיל, ההשקעות המסיביות שבוצעו בשנים האחרונות, מרביתם על ידי המדינה, מיעוטם על ידי הרשויות, כ-90% על ידי המדינה, כ-10% על ידי הרשויות.
מבחינת מספרים – אנחנו מדברים על סדר גודל של קרוב ל-700 מיליון שקלים, כאשר כ-300 מיליון שקלים זה מהרשויות המקומיות ב-2011. החוק, אני מזכיר, מדבר על 2010 וכבר פה רואים את הפערים, והמספרים פה לפנינו. מבחינת ההקצאות המיוחדות, כפי שאמרתי, מרביתן על ידי המדינה, 320 מתוך ה-350 מיליון שקלים על ידי המדינה, וזה כמובן לא כולל את פיקוד העורף ולא את הטייסת.
מבחינת ההתחשבנות מול הרשויות המקומיות – מצד אחד, אנחנו מדברים על לקיחת הנכסים של הרשויות, הם נאמדים בסדר גודל קרוב ל-600 מיליון שקלים, כאשר גם מהמספר הזה, צריכים לזכור, שחלק לא מבוטל בעצם מההשקעות של המדינה ולא של הרשויות. ולצד זה, כ-2.5 מיליארד שקלים אומדן התחייבויות רק מול נושא הגמלאות. מן הסתם אנחנו נלמד על עוד התחייבויות וחובות בהמשך.
לקראת 2013 אנחנו רואים שהמדינה בכל מקרה תידרש להשקעות לא מבוטלות, גם מסוג תוספות כוח אדם שגויס, גם ההסכם הקיבוצי שגובש, גם הפערים למול מה שהחוק מדבר על ההשתתפות של הרשויות המקומיות והתוכנית הרב-שנתית שטרם סוכמה, וכפי שהזכרתי קודם, ההתחייבויות שניחשף אליהן בהמשך.
היו"ר אמנון כהן
באיזה סכום התקציב היום? כי פשוט יש לנו בחוק – אנחנו רוצים לעזור לנציבות וזה נופל על המשרד לביטחון פנים, אנחנו רוצים לשמור על התקציב הזה למספר שנים, אבל אין לי בסיס. על איזה סכום תקציב אתה מדבר, שמאושר או יאושר בתקציב 2013? יתכן שתגיד, הדרישה שלנו x, אנחנו במשא ומתן עם האוצר, אנחנו רוצים להגיע לזה, אבל מה הצפי, שאדע. פה אני רואה מה היה ב-2012.
דני קריבו
פה יש את הנתונים של 2010 ו-2011.
היו"ר אמנון כהן
אני גם יודע שיש פה השקעות חד-פעמיות בגלל המצב שהיה.
ישעיהו בר דב
יש 350 מיליון שקלים.
דני קריבו
לא, הם בצד. אנחנו מדברים על מערך שהתקציב שלו ב-2013.
היו"ר אמנון כהן
כמה יהיה ב-2013?
דני קריבו
אנחנו מדברים על מערך שב-2010, 2011 עמד על קרוב ל-700 מיליון שקלים מלמטה. ב-2012 אנחנו באזור ה-700 מיליון שקלים ואנחנו מצפים ומקווים שנוכל לעבור את המספר הזה בצורה משמעותית, כפי שהזכרתי גם קודם, אנחנו במגעים עם האוצר.
היו"ר אמנון כהן
התוכנית מדברת על בין כמה לכמה? מה שהצגתם לממשלה, לראש הממשלה, לשרי ישראל.
קריאות
- - -
דני קריבו
בתוכנית הרב-שנתית, אדוני היושב-ראש, אנחנו מדברים על תגבור של סדר גודל של 250 עד 300 מיליון שקלים למערך, וזה כדי לבצע את מה שכתוב פה – גיוס של כוח אדם נוסף, הקמת תחנות, רכש של רכבי כיבוי, מתקני אימון, וכמובן ציוד אישי ובניית מערך מתנדבים.

מבחינת כיבוי מהאוויר – גם שם אנחנו בעיצומה של עבודה כדי לקבוע את מענה הקבע, שמבחינתנו זה בתיאום עם חיל-האוויר, שאמור להתבסס מצד אחד, על הרחבת היחידה הנוכחית, ומצד שני, שדרוג בצי המסוקים של משטרת ישראל, שיגויס לצורך העניין גם למשימות של הכבאות.

לסיכום, אדוני השר, אנחנו מדברים על מהלך, כפי שאמר היושב-ראש, מהלך היסטורי, שהרגל המרכזית נמצאת פה – החקיקה שממסדת את כל העניין, תוכנית רב-שנתית שבאה לגבות את החקיקה, כיבוי מהאוויר שנותן את החיפוי, וכל זה במטרה לבנות מערך כיבוי מהמובילים בעולם.
קריאה
היושב-ראש שאל מה התקציב פה. שאלת מה התקציב.
היו"ר אמנון כהן
אני מבקש לא להפריע, לא תהיה לי סבלנות פה, אין שוק. רותם, כבוד המנכ"ל, אנחנו מעבירים חוק, חוק בלי תקציב לא שווה כלום. יש לנו כמה שערות לבנות בראש. לכן, דיונים, הכול בסדר. אז אני רוצה לדעת על מנת לעזור למשרד הזה, למערך הכיבוי וההצלה, כשאנחנו אומרים, תקציב שנת 2013 כרגע בדיונים, אבל הצפי הוא – זה הסכום. ואני רוצה להכניס אותו לפה ולשלם אותו לשלוש שנים ושאף אחד לא ייגע בו. אבל אולי זה לא רק המנכ"ל, כי אתה מדי פעם רוצה לתת לשם ולפה, לא יודע.
השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ'
לא, לא קשור.
היו"ר אמנון כהן
אבל אני, ונמצאים אחרי גם חברי הוועדה, בשבילנו התקציב חשוב מאוד, זה הלב של הרפורמה. בלי זה אני לא יכול להתקדם. אז סתם להגיד לי משפטים יפים, על הכיפק, אנחנו מבינים דיפלומטיה. כסף.
רותם פלד
העלות של התוכנית הזאת, כפי שגם הוצגה לראש הממשלה, בפריסה לחמש שנים עולה משהו שהוא בין 250 ל-300 מיליון שקלים בשנה.
יצחק הרצוג
והאוצר הסכים לה? יש הסכמה של האוצר? זו השאלה. אז מה אומר האוצר?
היו"ר אמנון כהן
כל שנה? בחמש שנים?
רותם פלד
כפי שאמר - - -
היו"ר אמנון כהן
הבנתי. נשמע את האוצר בנושא התקציב. ודים, אתה עונה בשם האוצר? בבקשה, איפה זה עומד מבחינתנו.
ודים גודון
קודם כל, אדוני היושב-ראש, אנחנו צריכים להסתכל בפרספקטיבה לפני כמה שנים – מערך הכבאות קיבל בשנתיים האחרונות תוספות תקציביות ניכרות, כמו שגם ציין השר, כמו שגם צוין במצגת. מדובר במאות מיליוני שקלים, כ- 500 מיליוני שקלים הושקעו על ידי המדינה במערך הכבאות. דבר כזה לא היה מאז קום המדינה. את זה צריך לקחת בחשבון.
היו"ר אמנון כהן
המנכ"ל אומר שמהיום במשך חמש שנים 2013 עד 2018, כל שנה 300 מיליון, בסדר? מקובל?
ודים גודון
אדוני היושב-ראש, אגיד לך ולוועדה הנכבדה, חוץ מהתוכנית הרב-שנתית הזאת שמוצגת פה על ידי המשרד לביטחון פנים, מדובר בתוספות שצריך להכניס למערך הכבאות ב-2013, שלא מופיעות פה בתוכנית הזאת – ההסכם הקיבוצי המתגבש עם העובדים, פערים שכבר קיימים בחוק לעומת הרשויות המקומיות. כבר היום, אם החוק יעבור כלשונו, מדובר בפער של כ-40 מיליון שקלים. הרשויות לא מסכימות לזה. צריך לראות איך אנחנו מגיעים לסיכום אתם.
יצחק הרצוג
מה, אתה אומר שאין כסף עכשיו.
ודים גודון
כלומר, מדובר כבר ביותר מ-100 מיליון שקלים שצריך לראות איפה מדינת ישראל מוצאת אותם, כדי להכניס את זה לתקציב הכבאות.
היו"ר אמנון כהן
אבל עכשיו מגדילים את הגירעון.
ודים גודון
אנחנו מדברים על הוצאה.
היו"ר אמנון כהן
בסדר, אבל יהיה כסף איך לממן, קח הלוואה, כמו שאתה לוקח לדברים אחרים.
ודים גודון
אנחנו מדברים על צד ההוצאה, על תוספות תקציביות. לגבי התוכנית הזאת, אדוני היושב-ראש - - -
היו"ר אמנון כהן
יש יותר מדי רעש פה, אני לא יכול – אפללו, אי-אפשר ככה. לא. אתם עושים רעש, אני לא שומע את הוועדה.
אלי אפללו
- - -
היו"ר אמנון כהן
אז תשב, אתה לא יכול כל רגע פה להסתובב, אי-אפשר. שב, ידידי. אי-אפשר לעבוד ככה. בבקשה.
אלי אפללו
אני לא עומד בשינויים. אשב.
ודים גודון
אדוני היושב-ראש, לגבי התוכנית הזאת, בנוסף לתוספות תקציביות שצריך להכניס חוץ מהתקציב, גם קנו עכשיו כבאיות, גם גייסו עכשיו כבאים - - -
היו"ר אמנון כהן
יש פה רפורמה.
ודים גודון
צריך לשלם לאנשים חדשים שכר, צריך לשלם דלק לכבאיות, זה כבר הרבה מאוד כספים שכבר צריך להגדיל את תקציב 2013.
היו"ר אמנון כהן
אז אתה אומר שזה יעלה יותר מ-300 מיליון.
ודים גודון
אני אומר, אדוני היושב-ראש, שאנחנו יושבים עכשיו בימים אלה עם המשרד לביטחון פנים לסכם את זה יחד עם משרדים אחרים לקראת תקציב 2013. בסופו של דבר ממשלת ישראל צריכה לקבל החלטה כמה כסף היא שמה לטובת הנושא הזה, ואנחנו צריכים לסכם את זה.
אריה ביבי
מה שכתוב פה זה על הקרח?
יצחק הרצוג
זהו, זו השאלה, אם זה על הקרח.
ודים גודון
ממש לא, ממש לא. אני לא מסכים.
אריה ביבי
אם זה לא על הקרח, אז הבנו.
אהרון אלמליח
זה על הקרח פה.
היו"ר אמנון כהן
תן רגע את המיקרופון לאהרון עוזיאלי. אני רוצה לדעת מה סיכמתם עם העובדים. עוד משפט אחד אין סנטימנטים לאף אחד, אני מוציא, את כל הקבוצה אוציא. אני מבקש לדעת וגם חברי הוועדה רוצים לדעת, ואנחנו נתנו פה מספיק זמן, ואני רוצה גם לשבח את עבודת ועד העובדים, יואב גדסי, ידידי, עשיתם עבודה טובה, התקדמתם כברת דרך ארוכה ביותר. אני גם יודע שהתחשבתם בממשלה, אבל שמרתם על החברים, ולנו חשוב לשמור על לוחמי האש. ואני רוצה לדעת מטעם משרד האוצר, סגן הממונה על השכר, איפה הגעתם, איפה זה עומד בניסוחים הסופיים.
מירי רגב
גם החוזים האישיים, כבוד היושב-ראש.
היו"ר אמנון כהן
סליחה, תני לי. יש לנו גם - - -
מירי רגב
לא רק הכבאים, גם חוזים אישיים.
היו"ר אמנון כהן
מירי, אני מבקש ממך. יש לנו פה גם את הנושא של הפנסיונרים, כבאים שהיו, מה מצב הסטטוס שלהם, יש לנו פה מכתב שקיבלת מידידי אלי ויטל, שהוא גזבר, עובד בחוזה אישי, יש לי פנייה גם מהמהנדסים ומההנדסאים, שהם כנראה גם בחוזה אישי - - -
מירי רגב
גם פקחים.
היו"ר אמנון כהן
שנייה. אסגור את הדיון, נלך. תתייחס בבקשה קודם כל להסכם הקיבוצי, לחוזים אישיים וכל מה שהעלינו, שנדע שחס וחלילה בהעברה הזאת, לא פגענו במישהו. התרשמתי, גם על ידי השר, גם על ידי משרד האוצר, שאין כוונה לפגוע באף עובד, שזו המטרה, זה בגדול, איך עושים את זה עכשיו. בבקשה, אדוני.
אהרון עוזיאלי
לפני מספר ימים ישבנו עם מנכ"ל ההסתדרות להתייחס לעובדים בהסכמים הקיבוציים. ההסתדרות לא כל כך אהבה את הטיוטה שהעברנו. היא הביעה קורת רוח , ולכן ישבנו אתמול על הטיוטה שלנו עם ארנון, שהוא יושב-ראש הסתדרות המעו"ף, עם יואב מארגון הכבאים ביחד עם אגף תקציבים ומנכ"ל המשרד לביטחון פנים כדי ליישר את ההדורים ולהבין בדיוק מה נכון ומה לא נכון מבחינת ההבנות שלנו ושל ההסתדרות.
אני שמח להודיע שקודם כל, להבנתי, ואני מניח שההסתדרות תחזק את האמירה הזו, אתמול התקדמנו בצורה ברורה מאוד מה נותן ההסכם הקיבוצי לכל סוגי העובדים שקיימים ברשות. ואני מזכיר, יש לנו פה כבאים על מספר - - - – יש לנו עובדים מינהליים, יש לנו עובדי - - - לכל סקטור, הוא ייחודי לעצמו עם הבעיות שלו, ואני חושב שנתנו מענה לכל - - -
מירי רגב
גם החוזים האישיים נמצאים בתוך המענה הזה מול ההסתדרות?
היו"ר אמנון כהן
תיכף הוא יענה.
אהרון עוזיאלי
לא, חוזים אישיים מעצם הגדרתם הם לא מול ההסתדרות. אתייחס לזה.
מירי רגב
בוודאי.
אהרון עוזיאלי
בכל מקרה, ההסתדרות ביקשה פסק זמן כדי לעגן את ההסכמות שנוגעות ברמה הכלכלית לטובת הסכם קיבוצי מסודר. הדבר זה ייקח לדעתי, כמה ימים, סדר גודל של שבוע. אני חושב שניתן לסכם את הדברים ולהגיע להסכם קיבוצי סגור סופי, שימצה את כל ההבנות שהגענו אליהן.

לגבי החוזים האישיים – כל העובדים, עובדים מהכבאויות, מהאיגודים והמחלקות העירוניות, כל העובדים, כולל עובדים בחוזים אישיים, עוברים לרשות החדשה. העובדים בחוזים אישיים, הודענו ואני מודיע פה, אם יש שאלה בעניין, יזכו מבחינתנו במענק החד-פעמי שמשולם לכל העובדים העוברים מהאיגודים הקיימים והמחלקות לרשות החדשה. החוזים עצמם ברובם לא ישתנו, כי מה שיש בחוזה אישי יישאר - - -
היו"ר אמנון כהן
איפה אעגן את זה?
אהרון עוזיאלי
נוציא הודעה - - -
היו"ר אמנון כהן
אומנם יש לנו פרוטוקול, אבל איפה אני יכול לעגן, שאהיה סמוך ובטוח - - -
אהרון עוזיאלי
הממונה על השכר - - -
היו"ר אמנון כהן
תן להשלים, בבקשה.
מירי רגב
רגע, תן לו להשלים את השאלה.
היו"ר אמנון כהן
אני מסיים את החוק, מצביע, והכל בסדר. אתה מבטיח שהכול בסדר פה. פה אל תגיד לי יש לי חור בתקציב, נסיבות, עניינים.
אהרון עוזיאלי
אמרנו את זה.
היו"ר אמנון כהן
אני יכול לקבל בבקשה מכתב לוועדה של מה שאתה אומר כרגע - -
מירי רגב
נכון.
היו"ר אמנון כהן
- - למרות שזה כתוב בפרוטוקול, שאתם מתחייבים. כל מה שאתה אומר, אני רוצה שתעלה את זה בכתב לפחות לוועדה. אני לא יכול לחייב אותך שתכניס את זה בהסכם הקיבוצי, כי זה הסכם אחר, כי זה הסכם בחוזים אישיים. אבל אני כוועדה רוצה לעקוב, ואז אני יכול להחזיק את הנושא האחר של המשרד לביטחון פנים, אם הוא לא יעמוד בהתחייבויותיו. אז אני כאן רוצה מכתב - - -
יצחק הרצוג
זה לא המשרד לביטחון פנים, אמנון, זה האוצר, אתה יודע את זה. שהוא יתחייב.
אריה ביבי
זה האוצר.
היו"ר אמנון כהן
זה בסדר.
מירי רגב
כן, זה נכון.
היו"ר אמנון כהן
הוא האוצר, הוא מתחייב, הוא מביא לי מכתב.
יצחק הרצוג
הוא לא מתחייב, זו הבעיה. לא אהרון. אהרון בסדר, זה - - -
אהרון עוזיאלי
אני מוחה ידידי, חבר הכנסת הנכבד, אני מוחה על ההתייחסות. אני מבקש להבהיר ולהודיע, ואין לי שום בעיה, גם נעשה את זה ברמה הפורמלית מול הוועדה, ונראה לי שלא פחות חשוב מול המשרד לביטחון פנים ונציגות הכבאות, שזה יהיה המצב – זאת אומרת שהעובדים האלה עוברים עם מענק, כפי שמשולם לאחרים. לגבי הדברים - - -
מירי רגב
מה מבטיח של יפטרו אותם? איך אתה מבטיח שאתה ממשיך להעסיק אותם ושלא יפטרו אותם?
אהרון עוזיאלי
מה מבטיח שלא יפטרו אותי?
מירי רגב
לא, לא. זו תשובה שהיא לא תשובה. מה מבטיח?
אהרון עוזיאלי
אבל אבהיר - - -
מירי רגב
האמת היא שמול פקידי האוצר, זה באמת מבטיח. לא מפטרים אף פקיד אוצר, ואין לכם אחריות על כלום - -
יצחק הרצוג
שאם יהיה מעבר - - -
מירי רגב
- - גם מבקר המדינה שאומר שהאוצר אחראי על חלק מהשריפה, אין שום דבר לפקידי האוצר. אתם תמיד נשארים בתפקיד. השאלה שלי מאוד פשוטה – האנשים האלה 20% מעובדי הרשות לא היו אמורים להתפטר באף שלב. אני שואלת אותך שאלה פשוטה, מה מבטיח את זה שהם חלק מההסכם, נכנסים לתוך המשרד לביטחון הפנים, מקבלים את הזכויות שלהם, ולא מחר בבוקר באים ובעוד חודש מפטרים אותם. זה הכול.
היו"ר אמנון כהן
אבל זה הסכם אישי.
מירי רגב
אמר היושב-ראש דבר מאוד נכון, תוסיף מסמך לגבי מי שחתום על חוזה אישי.
היו"ר אמנון כהן
מירי, אבל זה חוזה אישי.
מירי רגב
בסדר, אמנון, אבל אתה מכיר את המשחק, תוך חודש יגידו – יפטרו אותם.
היו"ר אמנון כהן
מירי, אני, אמנון נכנס לחוזה אישי לשלוש שנים, גמרתי שלוש שנים, נגמר. אם הוא רוצה אותי, מחזיק אותי.
מירי רגב
אוקיי, מצוין.
היו"ר אמנון כהן
זה אותו דבר בכל דבר. לא יהיה מצב עכשיו שיפטרו מישהו בגלל שהיה מעבר.
מירי רגב
זה בדיוק, זה העניין, זו הנקודה, כבוד היושב-ראש, אתה דיברת על - - -
היו"ר אמנון כהן
היא אומרת, הברור מאליו צריך גם להיאמר.
מירי רגב
בדיוק, להיאמר ולהיכתב.
אריה ביבי
נא לכבד את החוזים האישיים.
אהרון עוזיאלי
אני רוצה להבהיר ולחדד. אנחנו לא מחפשים, במירכאות או לא במירכאות, את העובדים בחוזים אישיים, להיפך. אנחנו חושבים שאותם עובדים בוודאי אותם 12 גזברים לדוגמה, שפנו אליך בצורה ישירה - -
אסי לוי
מיועצים משפטיים?
היו"ר אמנון כהן
סליחה, צא החוצה עכשיו.
מירי רגב
למה דווקא הוא?
היו"ר אמנון כהן
רק נכנסת, בשביל זה העניין, שב פה בשקט.
מירי רגב
מה הוא אמר? דווקא אסי – אתה מוציא דווקא את הליכודניקים.
קריאות
- - -
מירי רגב
דווקא את הליכודניקים הוא מוציא החוצה.
היו"ר אמנון כהן
יש פה גם מפלגת העבודה, גם קדימה, אני רואה את כולם, רק ש"ס אין פה. זה בסדר.
קריאה
אמנון, אנחנו פה.
היו"ר אמנון כהן
אה, פה. אתה כבר פה?
קריאה
אני פה, אמנון.
היו"ר אמנון כהן
בסדר.
ציון פיניאן
אמנון, כדי לאזן תוציא ממרצ.
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
חבר'ה, הרפורמה חשובה. זה בסדר מדי פעם – תן תשובות ענייניות, כן, בבקשה.
אהרון עוזיאלי
אני רוצה להבהיר, שאל"ף, אין לנו שום - - -
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
זהו, הפגנו את המתח, נגמר.
אהרון עוזיאלי
אין לנו שום כוונה לפטר את העובדים האלה בעקבות המעבר. אני חושב שאנחנו זקוקים לעובדים האלה, ואנחנו צריכים את השירותים הטובים שלהם. זה לא אומר שיש חסינות, כמו לכל עובד אחר בחוזה אישי שלא יפוטר forever, אבל אני מודיע שבעקבות המעבר אין שום כוונה או חשיבה לצמצם את מצבת העובדים האלה בחוזים.
היו"ר אמנון כהן
פנסיונרים?
אהרון עוזיאלי
לגבי הפנסיונרים – אנחנו ממילא נערכים למיפוי הזכויות של כל העובדים והפנסיונרים באיגודי העובדים ובמחלקות.
היו"ר אמנון כהן
זה מכוח נושא אחר.
אהרון עוזיאלי
זה מכוח זה שהתחייבנו לשקף את תקציבי הרווחה וכל מה שעומד לזכות העובדים והפנסיונרים. במסגרת הזאת ייסקרו גם הזכויות של הפנסיונרים, כל נושא פעילות הרווחה, הביטוחים השונים שעומדים לרשותם, דברים מהסוג הזה, אם יש להם מתקנים למשל, שהיום מעמידה הכבאות, במקומות המקומיים, לרשות הפנסיונרים כפינות שיכולים להשתמש בהם, לעשות שירותים כאלה ואחרים. הדברים האלה - - -
דב חנין
למה בעצם, אדוני - - - לנו על ההסכם?
היו"ר אמנון כהן
מה שלומך, דב, הגעת? מרגיש טוב? איך היית בוועדה אחרת? לא השתעממת?
דב חנין
מצוין, בוועדה האחרת היה מצוין.
היו"ר אמנון כהן
אה, מצוין היה? בסדר.
אהרון עוזיאלי
הדברים האלה יישמרו, כמו שהיה קודם, גם להבא.
יוסי כץ
מי אחראי?
אהרון עוזיאלי
זאת המחויבות שנתנו גם לעובדים הפעילים וגם נשכפל את אותה התחייבות לטובת הפנסיונרים - -
היו"ר אמנון כהן
בסדר?
יוסי כץ
אם זה ייעשה.
היו"ר אמנון כהן
בוודאי.
אהרון עוזיאלי
- - כי באמת אין חשיבה שבמסגרת הזאת פתאום ייקרו דברים לרעה – לא לעובדים ולא לפנסיונרים, לעומת המצב שקיים כיום בכל איגוד ומחלקה.
היו"ר אמנון כהן
בסדר? לגבי עובדים נסכם כך, אנחנו בעזרת השם - - -
ציון פיניאן
עובדים זה החלק הכי חשוב.
מירי רגב
בוא נראה מה הוא מסכם.
אריה ביבי
שמחר לא ייתקע - - -
יצחק הרצוג
אולי נשמע את יואב גדסי?
דב חנין
אדוני היושב-ראש - - -
היו"ר אמנון כהן
אתן לך, רק תראה אם מה שאני אומר מקובל, אז נתקדם. אני רוצה כרגע להתחיל בסעיפים, להתקדם בהצבעות. יש עוד הרבה הערות לסעיפים. הייעוץ המשפטי כאן יאיר את עניינו. לגבי העובדים הבנתי שנשארו נושאים של ניסוחים בין מחלקות משפטיות, זאת אומרת, במקרו, ברמת התקציב הכול סוכם.
אני מבקש מידידי אהרון, תעביר לוועדה בכתב לגבי חוזים אישיים, שאין כוונה לפטר, שהם יזכו במענק כזה וכזה וכל מה שהבטחת ומה שאמרת, אני לא רוצה מעבר לזה, אבל אנחנו צריכים לגבות את זה. אני לא רוצה לחייב אותך להכניס את זה בהסכם הקיבוצי, כי זה לא האכסניה שלו, גם לא רוצה להכניס את זה לחוק, כי זה לא המקום שלו. לכן, אני מבקש מכתב, שאדע לעקוב ואם יש איזושהי בעיה, שנקיים דיון נוסף כאן עוד פעם ועוד פעם, עד שנגמור את הבעיה. אני מקווה שלא תהיה בעיה.
מירי רגב
מצוין.
אבישי ברוורמן
בסדר גמור.
אריה ביבי
לא, לא רק מכתב. אני חושב שהם צריכים לבוא לוועדה ולהגיד לנו מה נעשה עם האנשים.
היו"ר אמנון כהן
אריה, לא, זה בלי שום קשר. אני רוצה קודם כל, מכתב. חבר'ה, יואב. זה לגבי החוזים האישיים.
אהרון עוזיאלי
נמלא אחר בקשתך.
היו"ר אמנון כהן
פנסיונרים גם. כל הנושא של הניסוחים – מתחילת הרפורמה אמרתי שנסגור את כל הקצוות, כולל חומרים מסוכנים, כולל קק"ל, כולל השלטון המקומי וכולל העובדים. לא רציתי להתנות אחד בשני בשום דבר, בשביל שאחד מהם לא יקבל יותר כוח מהשני. כולם אותו דבר.
הרפורמה חשובה ביותר, אבל לא על חשבון משהו אחר. אבל אני אומר עוד פעם, אל תתפסו אותנו במלה ואל תמתחו את העצבים של כולם. הרפורמה חשובה לכולנו, חשובה לעם ישראל. אני מבקש לסיים את הניסוחים, את מה שנשאר לכם, לא למשוך לשבוע-שבועיים-חודש, אפשר גם שנתיים. להושיב אותם בחדר, שישבו יום-יומיים-שלושה.
בכל מקרה, אם אני מצביע היום, אני רוצה בשבוע הבא, ביום שני, להניח את זה על שולחן הכנסת כבר. אני לוקח על עצמי, ואני מבקש את הייעוץ המשפטי של הוועדה, עדיין תנסחו את החוק. שבוע הבא יש לכם את הזמן לתיאומים סופיים. כל השבוע הבא אתם יושבים על תיאומים סופיים, כאשר אנחנו נדחה את ההנחה למליאה ליום שני אחרי זה, לא הקרוב. אבל אחרי זה אין.
מירי רגב
עד יום שני המכתב, אריה, תגיד את זה.
אבישי ברוורמן
בסדר.
היו"ר אמנון כהן
אל תיקחו אותנו כמובן מאליו. לא בטוח שזה לא יעלה, אבל לא בטוח שזה כן יעלה. לכן, כל אחד מטעמו יעשה את המאמצים שלו לסיים, כולל פנסיונרים, מכתב שאני צריך לקבל, כולל נושא של ניסוחים של יושב-ראש ועד העובדים עם ההסתדרות. אהרון, אתם צריכים לסיים עד סוף שבוע הבא, מקסימום עד יום ראשון הבא.
מירי רגב
גם עם הרשויות המקומיות - - -
היו"ר אמנון כהן
סליחה, ארנון עכשיו. יש לך מיקרופון, ארנון.
קריאה
מבנה ארגוני, תקציב, מה עם שאר הדברים?
היו"ר אמנון כהן
סליחה, לאט-לאט. נציג ההסתדרות, ארנון.
ארנון בר דוד
אנחנו מלווים את התהליך תקופה ארוכה מאוד. אתמול אחר הצהריים ובלילה ישבנו שבע שעות רצופות, בסוף הגענו להבנות על כל הנושאים עליהם דיברו פה. אתם יודעים שהבנות זה הבנות, ובסוף נייר חתום זה נייר חתום. יש עדיין מרחק בניסוחים, זה ייקח זמן. אני לא רוצה שניתפס פה רק על פנסיונרים או - - - של הפנסיונרים – גם לגבי האיגודים, טכנאים, הנדסאים, גם הנושא של החוזים האישיים, למרות שאני לא מייצג אותם, עלה אתמול. את התשובות שמעתם היום.
למעשה, מבחינת הסיכומים עוד לא סגור היום. עם כל הכבוד לחקיקה ולרפורמה, אדוני היושב-ראש, אני חושש שברגע שתעבור פה החקיקה, אז אנחנו לא נתקדם בנושא הניסוחים וניתקל בבעיות או בהקשחת עמדות, ואני חושש מהעניין הזה. וזה ייקח עוד מספר ימים, עוד שבועיים, שנגיע להבנות סופיות.
הייתי מבקש ממך, אדוני היושב-ראש, להיות מודע – לא לקיים היום את ההצבעות. אנחנו רוצים להגיע לרפורמה הזאת בהבנות שיתגבשו בשיתוף פעולה, כמו שפעלנו בתקופה האחרונה באחריות לאומית – יושבים פה ידידי הכבאים מכל רחבי הארץ, הם הולכים למהלך הזה, הם יודעים מה קורה, אבל הם גם רוצים להיות רגועים, הם רוצים להיות שותפים, והם לא רוצים לקבל חקיקה על הראש כשאין עדיין את ההסכם - - -
היו"ר אמנון כהן
אבל יש לך את הזמן.
ארנון בר דוד
יש זמן - - -
היו"ר אמנון כהן
סיימתם אתמול ביום שלישי, נתתי כבר - - -
ארנון בר דוד
- - -
היו"ר אמנון כהן
אז יש לך כמעט שבועיים עד יום ראשון. זאת אומרת ש - - -
ארנון בר דוד
- - -
היו"ר אמנון כהן
לא להפריע. לחץ יש.
אבי אנקורי
מה הלחץ? מה?
קריאות
- - -
אבי אנקורי
מה הלחץ? מה קרה? אבל מתחרים על הראש שלנו? מה קרה?
מירי רגב
כבוד היושב-ראש, אם לא יהיו ניסוחים סגורים - - -
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
- - -
אבי אנקורי
לא להעלות להצבעה, כי אז זה הכול אבוד - - -
מירי רגב
יש לנו שלושה שבועות, אפשר לחכות עוד שבוע – רוצה לקדם את העניין - - -
היו"ר אמנון כהן
אל תדברי, אל תדברי את, עזבי אותי. את רוצה, אני לא מצביע.
מירי רגב
אני רוצה שתקדם את העניינים, זה הכול.
היו"ר אמנון כהן
את לא רוצה להצביע? לא להצביע?
מירי רגב
אני רוצה לוודא שהניסוחים סגורים.
אבי אנקורי
לא, לא להצביע. לא.
שלומי לביא
לא להצביע.
אהרון אלמליח
לא להצביע.
מירי רגב
שלא תהיה בעיה - -
קריאות
- - -
מירי רגב
- - שאנחנו מצביעים על דבר אחד, ואחר כך יוצרים בעיה במקום אחר.
היו"ר אמנון כהן
חברת הכנסת מירי רגב, אגיד שביקשת לא להצביע היום? תגידי עכשיו את.
מירי רגב
אני אומרת לך דבר מאוד פשוט, נצביע כשהנושא סגור.
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
מספיק, חאלס. צבועים לא צריכים להיות פה עכשיו. אל תעשו לי פה - - -
מירי רגב
זה לא צבועים. אנחנו צריכים לסגור את העניין.
היו"ר אמנון כהן
עכשיו ארנון בזכות דיבור.
אלי אפללו
אנשים שלי באים להצביע נגד.
היו"ר אמנון כהן
אתה מבקש שבועיים. אני נותן לך שבועיים פחות יומיים. אתה צריך - - -
אבי אנקורי
בלי הצבעה היום.
היו"ר אמנון כהן
דווקא אני גומר את ההצבעה היום.
אבי אנקורי
אין בעיה. אני מבטיח לך שלא יהיו כבאים במדינה היום.
היו"ר אמנון כהן
מאה אחוז. צא החוצה עכשיו ותעשה הצבעה.
גדעון לייב
אף אחד לא יכנס היום לתחנות. אף אחד שלא יכנס לתחנות.
היו"ר אמנון כהן
מאה אחוז, אף אחד לא צריך.
קריאות
- - -
גדעון לייב
לא יכנסו לתחנות.
אבי אנקורי
הכול על הגב שלנו.
גדעון לייב
מה, על הגב שלנו יעשו מה שרוצים - - -
היו"ר אמנון כהן
גדעון, מספיק.
ארנון בן דוד
גדעון, יש דרך להגיד את הדברים.
גדעון לייב
- - - עם האוצר, זאת התוצאה.
קריאה
- - -
היו"ר אמנון כהן
גדעון, מספיק.
ארנון בר דוד
אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, אני מבקש את החשיבה שלכם וגם את ההגנה שלכם – שלא להעביר פה חקיקה מבלי שההסכם יהיה חתום, גם מבחינת ההרגשה של הכבאים שלא מוליכים אותם לאיזשהו מקום אפל, אנחנו בישורת האחרונה. אדוני היושב-ראש, אין לנו כרגע שום עניין למסמס ולעכב, ואנחנו בסוף התהליך. אני זקוק כרגע לעוד שבועיים, פחות יומיים. קח את העניין הזה בחשבון לפני שאתה הולך למהלכים. אני צריך רק - - -
מירי רגב
למה שבועיים? אתה לא יכול לסגור את זה השבוע?
ארנון בר דוד
אני לא יכול.
קריאות
- - -
ארנון בר דוד
אני מבקש ממך, אדוני היושב-ראש, את ההגנה ועם חברי הכנסת, שגם אם אתה הולך לאיזשהו מהלך, שאנחנו נהיה מאובטחים. אני מעביר כעת - - -
היו"ר אמנון כהן
לא, אתה לא מעביר אף אחד. דיברנו מספיק, אנחנו הולכים להצביע.
שלמה דולברג
אדוני היושב-ראש, אנחנו רוצים להגיד מלה. ברשותך, סליחה.
דב חנין
אדוני, היושב-ראש, אפשר - - -
היו"ר אמנון כהן
לא, כרגע לא.
שלמה דולברג
פורום נכבד.
היו"ר אמנון כהן
תוך כדי ההצבעות.
דב חנין
עוד אין הצבעות.
קריאות
- - -
דב חנין
אמנון, כל הכבוד לעובדים. עוד לא התחלנו הצבעות.
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
ועד העובדים, אני מבקש.
דב חנין
הצעה לסדר.
אבי אנקורי
הוא מעביר את זה בלי כסף, אין כסף, הוא מעביר - - -
היו"ר אמנון כהן
שנייה אחת, לא לדבר.
קריאות
- - -
אבי אנקורי
גם על השאלות ששאלת לא קיבלנו תשובות. שאלת את האוצר שאלות, לא קיבלנו תשובות - - -
היו"ר אמנון כהן
התשובות לא בשבילך. אני השתכנעתי מהתשובות.
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
אני מבקש להוציא את הכבאים.
דב חנין
זו שערורייה.
קריאה
- - -
היו"ר אמנון כהן
אתם רוצים ככה? מה זה?
דב חנין
אפשר הערה לסדר?
אהרון אלמליח
זה בדיוק היחס, גם ההסכם הוא כזה.
היו"ר אמנון כהן
שב בשקט. בבקשה. עשינו מעל ומעבר בשבילך, אל תגיד.
אהרון אלמליח
מעל ומעבר.
היו"ר אמנון כהן
אל תזלזל, כי עשינו מעל ומעבר.
שלומי לביא
סליחה, אדוני היושב-ראש, הם לא נתנו לך כסף. שאלת, הם לא נתנו לך תשובה.
היו"ר אמנון כהן
אני שואל, עד יום ראשון הבא, אני רוצה שתתכנס ותביא לי את החתימה.
קריאה
תגיד לו חודש.
היו"ר אמנון כהן
מבחינתך זה אצלך כרגע בניסוחים.
ארנון בר דוד
אין על זה ערבות שזה ייגמר עד יום שני הבא.
מירי רגב
למה אין? כבוד היושב-ראש, יש עוד הצעת חוק להעביר. למה בדברים אחרים יש, ובזה אין? שבו, תגמרו את ההסכם הזה.
ארנון בר דוד
מה זה, את צועקת עלי? לא הבנתי. אני מייצג את - - -
מירי רגב
לא, אני שואלת למה ההסתדרות לא גומרת את ההסדר.
ארנון בן דוד
- - -
יצחק הרצוג
מה את רוצה מההסתדרות?
מירי רגב
ההסתדרות יחד אתם יושבים וסוגרים את ההסכם.
קריאות
- - -
ארנון בר דוד
אני מסביר את העניין, אמרתי בדברי שישבנו פה שבע שעות והגענו להבנות.
יצחק הרצוג
מה את רוצה מהם? הם עושים עבודה. יושבים כל הלילה, מה את רוצה?
ארנון בר דוד
עכשיו צריך – לנסח אותם - - -
ציון פיניאן
אם הגעתם להבנות, למה עוד שבוע? אתם יכולים לעשות את זה ביומיים.
מירי רגב
- - -
קריאות
- - -
יואב גדסי
חברת הכנסת מירי, גברת, ישבנו פה בוועדה - - -
היו"ר אמנון כהן
סליחה, גדסי, אתה לא משתלט. לא.
יואב גדסי
לא, אבל אתה לא נותן לנו את הזכות להגיד משהו.
היו"ר אמנון כהן
בסדר גמור, תיכף אתן לך, אבל תן לי רגע לסכם כמה דברים. ארנון, אתה גומר לי את זה היום לשבוע הבא?
ארנון בר דוד
אמרתי שאנחנו עושים מאמץ לסיים, אבל ביקשתי ממך ומחברי הכנסת הגנה - - -
היו"ר אמנון כהן
קיבלת הגנה. כבר חודשיים נתנו לך.
ארנון בר דוד
לא, אבל אם אני לא גומר, ואם הם מעכבים ולא אני מעכב, אז קח את זה בחשבון - - -
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
לוקח בחשבון. יואב.
יואב גדסי
אני חייב להגיד כמה דברים. אדוני היושב-ראש, למרות כל העיכובים שהיו בתקופה האחרונה, ואתה יודע את זה, פניתי אליך וביקשתי שישלחו לי טיוטת הסכם, ולא להגיע לדקה ה-90, לפני יומיים ולשלוח לנו טיוטה עם - - - . אני פניתי וביקשתי, אבל אל תבואו אלינו ותגידו שאנחנו אלה שמעכבים, אנחנו לא רוצים לעכב. אנחנו עושים הכול מעל ומעבר, ותוך כדי זה גם מכבים שריפות וחוטפים על הראש.
היו"ר אמנון כהן
אני רואה שלא חטפת, קיבלת - - -
קריאות
- - -
יואב גדסי
חטפנו גם על הראש מכבוד השר, שאנחנו הוועדים מעכבים.
קריאות
- - -
יואב גדסי
עם כל הכבוד, אדוני השר - -
קריאות
- - -
יואב גדסי
- - בתוך השריפה הזאת אתמול, היו גם ועדים שם, וחשוב שגם הם יקבלו הערכה. לא יכול להיות שתוך כדי זה - - -
קריאות
- - -
יואב גדסי
סליחה, אל תפריעו לי. שתוך כדי זה שאנחנו יושבים במשא ומתן, אתם תוקפים אותנו.
מירי רגב
כבוד היושב ראש שאל אותך קודם שאלה, תגיד לו אני עומד בזה. שואל אותך שאלה מאוד פשוטה - - -
יואב גדסי
חסר, אדוני היושב-ראש, בתוך ההסכם - - -
היו"ר אמנון כהן
מירי, תני לו רגע, הוא מדבר, נו.
יואב גדסי
אדוני היושב-ראש, חוץ מהעובדים שבחוזים האישיים, יש עוד חלק מהעובדים שעוברים ששייכים לאיגודים, שהם לא נכללים בתוך הסכם המעבר, שהחריגו אותם, הוציאו אותם. עובדים עוברים שלא הכלילו אותם.
היו"ר אמנון כהן
מה זה עובדים עוברים?
יואב גדסי
כבאים שנקלטו לא על ידי הבט"פ. וגם לגבי זה יש לנו בעיה. ויש לנו בעיה - - -
היו"ר אמנון כהן
מה, התעוררת? אז מה עשית אתמול בלילה?
יואב גדסי
לא הסכמנו.
אבי אנקורי
120 כבאים.
יואב גדסי
יש גם את זה. יש עובדים שאין להם פנסיה בכלל. אתה יודע שיש עובדים שאין להם פנסיה? מה אני עושה אתם?
מירי רגב
נביא אותם לחיים כץ לוועדת העבודה והרווחה.
יואב גדסי
אני מפקיר אותם? אדוני היושב-ראש, אין מבנה ארגוני.
מירי רגב
הוא שואל שאלה נכונה, ועל זה - - -
יואב גדסי
אני שואל אותך, יש מבנה ארגוני? כשאנחנו עוברים אליו, אנחנו יודעים מה המסלול שלנו לעתיד? אני רוצה לדעת איזה מסלול.
היו"ר אמנון כהן
נו, ראית מצגת. מה, לא ראית?
יואב גדסי
מה זה מצגת?
קריאות
מה, מצגת? מה רשום שם?
יואב גדסי
המצגת הזאת לא סוכמה בכלל. זו טיוטה. היתה ישיבה שאמורה להיות אתמול על הנושא של מבנה ארגוני, בוטלה.
קריאה
לא בוטלה - - -
יואב גדסי
והם לא הגיעו בגלל כל מיני אילוצים. אז תן לנו את האפשרות לשבת ולסגור את הדברים. קיבלתם מכתבים גם מאנשי איו"ש, גם לגביהם יש אלף ואחת טעויות. יש עובדים בלי פנסיה. מה אתה רוצה לעשות אתם? להפקיר אותם? זו ההזדמנות לתקן את ההבנות של כל השנים האלה, לא רק את ההבנות שכולם - - -
היו"ר אמנון כהן
אני לא רוצה לתקן את כל המדינה עכשיו.
יואב גדסי
סליחה, אדוני היושב-ראש, בדוח מבקר המדינה מלה אחת רעה לא היתה נגד ועד העובדים.
היו"ר אמנון כהן
אף פעם לא.
יואב גדסי
בגלל שלא שמעתם את כל הצעקות שלנו, כשצעקנו שחסר כוח אדם וציוד.
היו"ר אמנון כהן
טוב, תודה.
יואב גדסי
אז אני מבקש שתיתן לנו את האפשרות לשבת ולגמור את ההסכם הזה ובלי לחץ מהחקיקה בהרמת יד היום, שזה אחר כך יהיה מאוחר.
היו"ר אמנון כהן
יש עוד עובדים שלא נכללו. מה עם זה?
מירי רגב
לא, שיגיד שההסכם יהיה עד יום ראשון סגור עם כל כלל העובדים וכל המגזרים בדיוק כמו שהיושב-ראש ביקש.
אסי לוי
הנושא שירותי.
רותם פלד
תיכף אתן למשרד האוצר להתייחס בהיבטים שלו. אני רק יכול להגיד שהרי גם בהעברת החקיקה יש לנו כברת דרך ארוכה לעשות, עד הרגע שבו יש רשות שעומדת על הרגליים. אני מעריך שבפרק הזמן הזה יהיו הרבה דברים שנצטרך לטפל בהם. לכן, בכל מקרה העברת החקיקה היא לא חסם מבחינת המשא ומתן עם העובדים ועם שאר הנושאים שהוצגו פה. אני יכול רק להגיד שכלל העובדים וכלל הבעיות של העובדים עלו במשא ומתן מול הוועד ומול ההסתדרות. כולם קיבלו מענה כזה או אחר, ואם אתם רוצים, אז האוצר יפרט לכם את זה.
קריאה
זה הברדק – מה שאתם עושים.
היו"ר אמנון כהן
לא יכול לתת.
מירי רגב
למה אתה לא יכול להכין את המכתב אם כולם קיבלו מענה?
אבישי ברוורמן
אמנון, אפשר לדבר?
מירי רגב
כמו שהיושב-ראש ביקש – יום ראשון, מכתב כתוב, חתום, שכולם יהיו רגועים.
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
אהרל'ה, תענה בבקשה, מה עם 100, 120 העובדים האלה? אם לא יהיה שקט, אוציא את האנשים, אשאיר פה רק חברי כנסת ונקבל החלטות. אם יהיו הפרעות, אוציא את כולם.
יצחק הרצוג
תיתן לח"כים לדבר.
היו"ר אמנון כהן
שנייה אחת. לא, דיברנו כבר.
דב חנין
לא דיברנו.
היו"ר אמנון כהן
הייתם צריכים לבוא בחוק, לא בהצבעות.
דב חנין
עדיין לא דיברנו.
היו"ר אמנון כהן
בהצבעות תצביע נגד.
דב חנין
לא, אי-אפשר להצביע. אדוני היושב-ראש, זה מעוגן בתקנון.
היו"ר אמנון כהן
בסדר. ועדת האתיקה, כן.
דב חנין
זה מעוגן בתקנון. מה זאת אומרת זה בסדר?
אהרון עוזיאלי
אני רוצה להבהיר קודם כל, שאין עובדים שלא מטופלים. כל העובדים העוברים - - -
היו"ר אמנון כהן
תנו לשמוע תשובות, חבר'ה.
אהרון עוזיאלי
כל העובדים העוברים מטופלים או כמו שהבהרתי קודם ברמת החוזים האישיים או ברמת ההסכם הקיבוצי, כולם מטופלים ולכולם ניתן מענה. יש לנו קבוצה של כבאים חדשים, אם אליהם אתם התייחסתם, שמועסקים במישרין על ידי המדינה. הם אף פעם לא - - -
יואב גדסי
לא, לא.
אבי אנקורי
הוא לא יודע על מה אנחנו - - -
קריאות
- - -
אהרון עוזיאלי
אם הכוונה - - -
היו"ר אמנון כהן
מספיק.
אהרון עוזיאלי
אוקיי, הבנתי. הכוונה - - -
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
אוציא אותם. שקט, שקט.
קריאה
אני כבר 20 שנה תורם - - -
היו"ר אמנון כהן
שקט.
מירי רגב
מה קרה? מותר להם להביע את עמדתם.
היו"ר אמנון כהן
תמשיך לתרום, אבל בשקט. כן.
אהרון עוזיאלי
אנחנו במסגרת - - -
קריאה
אמנון, אני עוד אחזור לרחובות.
ציון פיניאן
לרמלה, לרמלה.
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
כן.
אהרון עוזיאלי
יש שלוש רמות של עובדים כבאים ברשויות הכבאות השונות – יש עובדים ותיקים מאוד, יש עובדים שנקלטו לאורך השנים האחרונות ויש עובדים שנקלטו לפי הסכם חדש שההסתדרות והאוצר הגיעו אליו יחד עם המעסיקים. כך שהסדרנו בעצם – וזה אחד הדברים הגדולים שעשינו לטובת הקמת רשות ארצית חדשה, כך שכבאים חדשים כולם נהנים מאותו שכר שמשולם לפי רמת שכר אחידה ארצית, להבדיל - - -
אריה ביבי
יש לי שאלה בשבילך, תגיד, אדוני, כמה פעמים בשבוע ישבת אתם?
אסי לוי
כלום.
אהרון עוזיאלי
ישבנו הרבה מאוד.
אסי לוי
לא.
אריה ביבי
אתה אומר שיש זה, יש זה, איך אתה רוצה לפתור את הבעיה אם אתה תשב אתם פעם בחודש?
מירי רגב
עושים רפורמה, אבל האנשים לא בפנים.
אהרון עוזיאלי
יש הסכם, הכול סגור. אדוני, הכול סגור.
מירי רגב
- - -
קריאות
- - -
אהרון עוזיאלי
הכול סוכם כבר.
קריאות
- - -
אסי לוי
איזה סגור? אהרל'ה, על מה אתה מדבר בכלל? יש מלא אנשים שלא תהיה להם פרנסה מחר בבוקר. אתה מנותק מהמציאות. מה קורה לך? מה זה?
קריאה
- - -
היו"ר אמנון כהן
אסי – לא, שנראה אם הוא מתייחס בכלל.
אסי לוי
לא, אבל נשמה - - -
אהרון עוזיאלי
רבותי, אין, אני חוזר ומדגיש, ישנם כאלה - - -
היו"ר אמנון כהן
העובדים האלה שעליהם דיבר יושב-ראש ועד העובדים, עובדים עוברים נכנסים?
קריאות
לא.
אהרון עוזיאלי
הם מטופלים במסגרת ההסכם הקיבוצי.
היו"ר אמנון כהן
חלקם בהסכם הקיבוצי?
אהרון עוזיאלי
כן.
היו"ר אמנון כהן
מה התקציב?
אהרון עוזיאלי
הם מתוגמלים בדיוק לפי ההסכם שנחתם לפני שנתיים יחד עם ההסתדרות, הכול - - -
היו"ר אמנון כהן
מה אתה אומר?
אסי לוי
אני מדבר על הסכם המעבר. הם עובדים איגודים ורשויות, אני רוצה שיחול עליהם, כמו שעל כולם, הסכם המעבר. מה שאתה נותן לכולם, חוץ מעובדי הבט"פ - - -
אהרון עוזיאלי
אני מאוד מצטער, אנחנו - - -
קריאה
זה סוכם אתמול.
אהרון עוזיאלי
סיכמנו אתמול חד-משמעית את הדברים.
אסי לוי
שיהיה דין אחד לכל העובדים העוברים.
אבי אנקורי
הם נותני שירותים שם, מה זה?
אהרון עוזיאלי
אנחנו לא רואים, אני רוצה להבהיר לחברי הכנסת הנכבדים - - -
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
לא שומע, אהרל'ה, נו.
אהרון עוזיאלי
אני רוצה להבהיר בדיוק מה קורה. ישנם עובדים שנקלטו בשנתיים האחרונות והם כבר ידעו והם ארעיים, והם ידעו שהולכת להיות מוקמת רשות ארצית - -
אבי אנקורי
מאיפה הם ידעו? אבל איך הם ידעו?
אסי לוי
הם ידעו והיית שותף לזה.
אהרון עוזיאלי
- - והדברים הם ברורים ומסוכמים.
קריאה
מפיל עלינו את האחריות.
קריאות
- - -
אהרון עוזיאלי
הם יודעים, ולכן אנחנו הסכמנו - - -
אסי לוי
הם בהסתדרות - - -
קריאות
- - -
אהרון עוזיאלי
הם בהסתדרות. חבריה, אני נורא מצטער, זו לא צורה לרמת דיון.
אסי לוי
תביא לנו - - -
אהרון עוזיאלי
יש לנו הסכמות ברורות בעניין. הדברים ידועים, חדים וחלקים, ואנחנו לא מתכוונים לייצר בינם לבין הכבאים, שאנחנו גייסנו במישרין – המדינה, לא מתכוונים לייצר בינם לבין העובדים החדשים אצלנו שום פערים. לכן, כולם נהנים מאותו הסכם, כולם משולמים לפי אותו דבר, ובנוסף, הם זכאים, אותם כבאים שיותר ותיקים למענק מעבר מוגדל.
מירי רגב
אבל תביא את ההסכם מחר בבוקר.
היו"ר אמנון כהן
הבנתי. הבנתי שיש דברים לא סגורים.
אהרון עוזיאלי
לא, הכול סגור.
ודים גודון
אדוני היושב-ראש, אני רוצה להוסיף משהו - - -
קריאות
- - -
מירי רגב
מי שעליו נופלת כל האחריות זה שחר איילון. האם הוא מוכן שמחר לא יהיו לו כבאים בגלל העניין הזה?
אהרון עוזיאלי
איזה עניין?
קריאות
- - -
ודים גודון
אדוני היושב-ראש, רק להוסיף - - -
היו"ר אמנון כהן
לא צריך.
קריאה
למה לא ישבתם חודש לפני לסגור את ההסכם?
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
לא צריך.
ודים גודון
ישבנו אתמול כל היום עם ההסתדרות, הכול סוכם. הגענו להסכמות.
היו"ר אמנון כהן
לא צריך. אני מבקש לשבת. אפשר לשבת? ודים.
יצחק הרצוג
הוא אומר שחודש לא ישבו אתם. רק אתמול.
היו"ר אמנון כהן
ישבו, ישבו. תפסיקו.
קריאות
לא ישבו - - -
גדעון לייב
נותנים את הנשמה. אין להם - - -
קריאות
- - -
גדעון לייב
אמרת להם שיביאו את הפרוטוקול, הם לא הביאו. אמרת להם – תביאו את הפרוטוקול, אבל הם לא הביאו אלה. תראה, כולם חבורה של "אוצר", - - - של כולם אוצר, גם המנכ"ל מהאוצר.
היו"ר אמנון כהן
גדעון, מספיק.
קריאות
- - -
שלמה דולברג
מלה לשלטון המקומי.
היו"ר אמנון כהן
נושא השלטון המקומי עדיין פתוח.
קריאה
ודים, תרגיע.
קריאות
- - -
שלמה דולברג
תן לנו לדבר.
קריאות
- - -
שלמה דולברג
תן לנו לדבר מלה, אני רוצה שישמעו את זה. תן לנו מלה.
קריאות
- - -
שלמה דולברג
רק העובדים? תן לנו מלה גם בשם השלטון.
גדעון לייב
בשריפות אנחנו נותנים את הנשמה. כמה אתם משלמים? אתה רואה אותנו בכלל?
קריאות
- - -
גדעון לייב
קבוצת חבורה של אוצר. אין לכם ערך בכלל לכבאים.
שלמה דולברג
אני מבקש מלה לשלטון המקומי, יושב-ראש הוועדה.
היו"ר אמנון כהן
אתה לא מדבר, לא.
שלמה דולברג
מלה, מלה.
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
השלטון המקומי, מייצג אתכם יושב-ראש הוועדה. אם אתם לא סומכים עליו, אז דברו.
שלמה דולברג
תן לנו להגיד מלה.
היו"ר אמנון כהן
אם אתם לא סומכים על יושב-ראש הוועדה, תדברו, אבל אחר כך אני בא על מאה אחוז. מאה אחוז חמש שנים, מה שאתה רוצה. אם אתה לא סומך, דבר.
חיים געש
לא, רצינו לעודד, לחזק.
היו"ר אמנון כהן
לא צריך.
חיים געש
לא צריך? לא צריך.
היו"ר אמנון כהן
מתחילים את ההצבעות.
קריאות
- - -
דב חנין
אדוני היושב-ראש, דקה אחת. למה לא - - -
היו"ר אמנון כהן
כולם ביקשו. יש פה 20 אנשים רוצים לדבר.
דב חנין
הצעה לסדר.
היו"ר אמנון כהן
אין.
דב חנין
מה זה אין הצעה לסדר?
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
תוך כדי ההצבעות.
דב חנין
לא, אני מבקש דקה אחת.
היו"ר אמנון כהן
בסדר, לא התקבלה.
דב חנין
למה לא?
היו"ר אמנון כהן
ידידי, תוך כדי הצבעה אמרתי, תדבר. נתחיל את ההצבעות.
אבי אנקורי
- - - בוא תבדוק אותי – תבדוק אותי היום.
היו"ר אמנון כהן
מתחילים את ההצבעות. נדלג כרגע על פרק שמדבר על העובדים, נדלג על פרק שמדבר על השלטון המקומי, כי עדיין לא סגרתי.
יוסי כץ
וגם סעיפי הגמלאים.
קריאה
נותני שירותים.
היו"ר אמנון כהן
כל נושא העובדים. אני הולך לסעיף ההגדרות.
אסי לוי
זה נותני שירות, זה לא קשור, אמנון - - -
היו"ר אמנון כהן
צא החוצה עכשיו.
אסי לוי
דקה.
היו"ר אמנון כהן
עכשיו אתה יוצא החוצה. לא יעזור כלום.
אסי לוי
אבל - - -
מירי רגב
אסי, תשתה מים ותחזור.
אסי לוי
עזוב, נו - - -
היו"ר אמנון כהן
אתה יוצא החוצה. לא יעזור כלום.
אסי לוי
אבל איך כולם ילכו - - -
היו"ר אמנון כהן
ככה.
אסי לוי
בסדר, בלי ידיים.
היו"ר אמנון כהן
עוד מישהו מפריע – יוצא החוצה. סעיף ההגדרות, פרק א', מטרת ההגדרות. אני מבקש לדעת איפה יש הערות, כי קראנו את כל הסעיפים, דנו בהם, באיזה סעיף יש לנו הערות. בבקשה, הייעוץ המשפטי.
ציון פיניאן
אדוני היושב-ראש, יש לי רק הערה.
היו"ר אמנון כהן
איפה יש הערה?
ציון פיניאן
הערה.
היו"ר אמנון כהן
סעיף 1. למה אין מיקרופון? מספיק נו, תשלוט בחבר'ה שלך, מספיק. לסעיף 1 – מטרת החוק אין הערות. ממשיכים. סעיף 2 – בהגדרות יש ארבעה שינויים. בבקשה, הייעוץ המשפטי.
מירי פרנקל שור
בסעיף 2 יש שינויים בארבע הגדרות. בהגדרה על "יום כינון הרשות" - - -
היו"ר אמנון כהן
עודד, תקשיב.
מירי פרנקל שור
בסעיף 2 קיימות - - -
קריאות
- - -
קריאות
לא שומעים.
היו"ר אמנון כהן
תשבו בשקט, נו.
מירי פרנקל שור
בסעיף 2 יש ארבעה שינויים בארבע הגדרות – בהגדרת "יום כינון הרשות" בעמוד 3 להצעת החוק המודפסת שחילקנו – התיקון הוא "יום כינון הרשות" רק מופנה לסעיף - - -
קריאות
- - -
מירי פרנקל שור
"יום כינון הרשות", זה שינוי טכני, נצביע. הוא מדייק, ש"יום כינון הרשות" מופיע בסעיף 114(ב) להצעת החוק. הגדרת "כבאי" - - -
דב חנין
מירי, את יכולה לקרב את המיקרופון?
היו"ר אמנון כהן
טוב, בבקשה.
מירי פרנקל שור
בהגדרת "כבאי" אין שום שינוי. השינוי הוא רק שינוי נוסחי. הגדרת "כבאי" עברה לסעיף 12(ד) להצעת החוק. לגבי "מתנדב" – ההגדרה תהיה "מתנדב" ולא "כבאי מתנדב" על מנת להבחין בין כבאים לבין מתנדבים. לגבי – לקראת הסוף – הגדרת "קצין כבאות והצלה בכיר", אנחנו דייקנו בהגדרה, כאשר "קצין כבאות והצלה בכיר" יהיה טפסר משנה ומעלה. אלו השינויים לסעיף 2 להצעת החוק, אפשר להצביע.
היו"ר אמנון כהן
הבנתי. פרק א'. לפני שאנחנו מצביעים על פרק א' עם השינויים הקלים, סעיף 1 ו-2. במשפט אחד, דב, אחר כך אתה. בינתיים לא מצביעים על סעיפי העובדים שאמרתי וכו'.
דב חנין
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אני רוצה לפנות אליך, אדוני היושב-ראש, בדקה, הישיבה הזו מתקיימת עם המון מתח, אני מרגיש את המתח הזה באוויר. ואני מאוד מבין את התחושות של הכבאים ואת החששות שלהם. בחוק הזה הוועדה, ואתה באופן אישי, השקעתם המון-המון מאמצים והמון עבודה. ואני חושב שהדבר הנכון כרגע הוא להציע לכל הצדדים לנצל את השבועיים הקרובים, כדי לסיים את כל החוק, ואז נעשה את ההצבעות באווירה רגועה, בצורה עניינית ובהרגשה טובה לכולנו.
היו"ר אמנון כהן
תודה רבה. חבר הכנסת ביבי, בבקשה.
אריה ביבי
אדוני היושב-ראש, קודם כל, אני רוצה הבטחה ממך, שאם אנחנו מצביעים היום, אתה לא מביא את זה למליאה להצבעות, עד שכל הנושא של הכבאים יגמר עם ההסתדרות ועם - -
קריאות
כל מיני ארגונים.
אריה ביבי
- - כל הנושא של החוזים האישיים, כל הנושא של הגמלאים, כל מה שנתון היום בסימן שאלה, זה חייב להיגמר - - -
היו"ר אמנון כהן
הבנתי. תודה.
אריה ביבי
דקה אחת, הוא לא יישב פעם בשבועיים, אלא יום-יום, שעה-שעה עד שיסיימו את זה - -
היו"ר אמנון כהן
תודה.
אריה ביבי
- - אם לא, זה לא יבוא למליאה. ואני אומר לך, אם אתה רוצה שנצביע היום, אני רוצה את ההתחייבות שלך פה לפני כל האנשים האלה.
היו"ר אמנון כהן
טוב, תודה. משפט, בבקשה.
אבישי ברוורמן
אני אומר משפט - - -
דוד רותם
אתה דורש התחייבויות. הוא חייב לך משהו?
היו"ר אמנון כהן
זה נכון.
אבישי ברוורמן
בגלל שיש פה תקשורת, אז כולם רואים את הקולות.
אריה ביבי
ואני חשבתי שאתה חבר שלי.
אבישי ברוורמן
אני חושב שאפשר להצביע היום על הסעיפים שלא קשורים לעובדים, לגמלאים, כל אלה, וזה אני פונה אליכם, כי הלוא החיים זה לא רק הפתרון, זו הדרך. שבו עכשיו באוצר, היו פה מספיק דברים, קחו את השבוע-שבועיים, ארנון בר דוד, ואני בטוח שאמנון, אתה עם המנהיגות שלך, נוציא את הסעיפים, זה מקובל על ארנון, מקובל על יואב גדסי, להצביע על דברים אחרים ואת הדברים האחרים תסגרו.
היו"ר אמנון כהן
אוקיי, תודה. אנחנו מצביעים על פרק א' – מטרת החוק והגדרות, סעיפים 1 ו-2 עם התוספות שהקריאה היועצת המשפטית של הוועדה. מי בעד פרק א' מטרת החוק והגדרות? מישהו סופר? איפה שוש? מי מצביע במקומי? כל חברי הוועדה. מי נגד?
הצבעה

בעד – רוב
נגד – מיעוט
נמנעים – אין
סעיפים 1–2 נתקבלו.
היו"ר אמנון כהן
הסעיפים אושרו. הלאה, ממשיכים לפרק ב'. גם פה אנחנו רוצים רק את ההערות שביקשנו. פרק ב' – "הרשות הארצית לכבאות והצלה". יש לנו פה נושא של חומרים מסוכנים?
אהרון אלמליח
מה זה זה?
היו"ר אמנון כהן
סימן ב' – יש לנו פה שינויים? לסעיפים 3 ו-4 יש שינויים. היועצת המשפטית של הוועדה, בבקשה.
מירי פרנקל שור
אני מראה את השינויים.
היו"ר אמנון כהן
הכבאים, אנחנו עושים הכול בשביל שהכול יהיה בסדר, אז תהיו סבלניים. הכול יהיה בסדר, גם מה שביקש חבר הכנסת ביבי.
אהרון אלמליח
את השבת נתנו בלי ברכה.
היו"ר אמנון כהן
בלי ברכה? יש ברכת כהן תמיד עליכם.
אהרון אלמליח
איפה?
היו"ר אמנון כהן
אל תדאג. הלאה, בבקשה.
מירי פרנקל שור
בסעיף 4 - - -
היו"ר אמנון כהן
זהו, נגמרו ההערות.
קריאה
ארנון, תרגיע.
מירי פרנקל שור
בסעיף 4(א)(6) במקום הנוסח שבהצעת החוק, אני קוראת את הנוסח המוסכם - - -
היו"ר אמנון כהן
איפה עודד?
עודד ברוק
כאן.
מירי פרנקל שור
הנוסח מתייחס לתפקידי הרשות – במקום סעיף השר שהיה בהצעת החוק, ההצעה המוסכמת "לבצע פעולות נוספות לשם הצלת הנפש והרכוש, שלשם ביצוען נדרש ציוד המצוי בידי הרשות". זה סעיף שאם הנציב לא מונה בהתאם לסעיף א', אבל הציוד מצוי בידי רשות הכבאות, ניתן לבצע את הפעולות הנוספות.
סעיף קטן (ב) – בפסקה אחת, "הרשות, לשם מילוי תפקידיה" תכשיר לא רק כבאים אלא גם תאמן ותכשיר את המתנדבים. סעיף נוסף, "תכשיר עובדי רשות לטיפול באירועי חומרים מסוכנים". פסקה נוספת, "תקיים תרגילים משותפים עם גופי הצלה אחרים". אלה - - -
היו"ר אמנון כהן
אחרי שישבו כבר.
מירי פרנקל שור
אני חוזרת רגע לסעיף קטן (א), את פסקה (5) אנחנו מציעים למחוק. רשות הכבאות צריכה לסייע, היא גוף עזר וגוף הצלה, היא מסייעת לא רק להג"ה, מסייעת לגופים נוספים. לכן, אנחנו לא רואים מקום לייחד רק את הסיוע להג"ה, ועל כן אנחנו מציעים למחוק את פסקה (5).
היו"ר אמנון כהן
עודד, אתה בקשר?
עודד ברוק
- - -
היו"ר אמנון כהן
אין ברירה, אין מה לעשות.
מירי פרנקל שור
הכול מסוכם.
היו"ר אמנון כהן
בסדר גמור, הלאה.
קריאה
לא, יש הערות.
היו"ר אמנון כהן
עוד מעט, תן לה לסיים קודם.
מירי פרנקל שור
סימן א' אלו ההערות.
מאיר בינג
יש בעיה ליעל.
היו"ר אמנון כהן
יעל אומרת שיש לה בעיה? מה הבעיה, יעל?
יעל שילוני
סעיף (6).
היו"ר אמנון כהן
איזה (6)?
יעל שילוני
סעיף קטן (6), א(6) – (4) עד (6) - - -
מירי פרנקל שור
יעל, שלחנו נוסחים, ביקשנו הערות שלכם, נקבל כרגע הערות בזמן ההצבעות.
היו"ר אמנון כהן
אין הערות כרגע, סיכמנו כבר.
יעל שילוני
הנוסח הזה לא הועבר אלינו.
היו"ר אמנון כהן
הועבר.
יעל שילוני
לא הועבר. כבוד יושב-ראש הוועדה, לא הועבר. הבוקר דיברתי - - -
דוד רותם
את יכולה להגיד לנו רק מי את, בבקשה?
קריאה
היא היועצת המשפטית שלנו.
יעל שילוני
יועצת משפטית של ארגון הכבאים. את הנוסח הזה ראיתי לראשונה הבוקר, ולא הועבר אלינו. לא הועבר אלי. אתם יכולים לעשות בדיקה ביניכם. המייל היחיד שקיבלתי מהיועצים המשפטיים נגע לסעיף 90 לחוק. זאת היתה - - -
היו"ר אמנון כהן
אבל מה הבעיה?
יעל שילוני
ההערה כדלקמן, סעיף קטן (6) מייצר מצב בו עובדי הרשות לכבאות עשויים להידרש לדברים שהם לחלוטין לא בתחום הצלת נפש, לחלוטין אזרחיים, כגון, ניסור עצים, שטיפת מדרכות, שורה של דברים שיש להם את הציוד, והם סוגיות אזרחיות - - -
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
מה את מציעה?
יעל שילוני
אנחנו מציעים שפעולות נוספות, ככל שרוצים לעשות אותן מעבר למה שבחקיקה ויובאו לוועדה - -
מירי רגב
מצוין, נכון.
יעל שילוני
- - ויאושרו על ידה ויוספו בסעיפים מפורשים, כפי שנעשה ביחס לסעיפים הרחבים מאוד שלמעלה.
דוד רותם
מה נכון? מה מקשקשת זאת? מירי רגב הזאת, אפשר למות ממנה. חוסר הבנה משווע, היא לא מבינה על מה היא מדברת בכלל.
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
עודד, תקשיב.
מירי פרנקל שור
הנושא עלה לפנינו, אבל בואו נראה מה היתה בעצם נקודת ההתחלה. נקודת ההתחלה של פסקה (6) היתה סעיף סל רחב מאוד שבעצם אמר, שרשות הכבאים מוסמכת לפעול להצלת חיי אדם ורכוש במקרים אחרים שקבע השר. זאת אומרת, יעל, זה היה סעיף סל לא רק לגבי מקרים בהם יש לרשות הכבאות ציוד, אלא לגבי כל פעולה להצלת חיי אדם כפי שיקבע השר.
הסעיף רחב מאוד ולא ניתן להטיל על רשות הכבאות תפקידים נוספים, בהחלט סברנו שתפקידים נוספים בתפיסה כל כך רחבה חייבים לבוא לאישור הוועדה להצעת החלטה – ולכן, כהצעת פשרה, אנחנו מציעים את ההצעה בסעיף (6). ניתן להטיל פעולות נוספות להצלת חיי אדם, כאשר זו בעצם תפקידה של רשות הכבאות, אבל רק בתנאי שהציוד מצוי בידי רשות הכבאות. לדעתי, זו פשרה - - -
היו"ר אמנון כהן
מקובל?
יעל שילוני
לא, לא מקובל ואסביר מדוע. אנחנו בסעיף קטן (3) שמדבר על פעילות חילוץ והצלת לכודים בין אם יש לנו את הציוד, בין אם אין לנו את הציוד, זו האחריות שלנו. אבל הצלת הנפש והרכוש, במיוחד הרכוש, זה אפילו לא ציוד ייחודי של הרשות לכבאות, כלומר, זה מאוד רחב. מה יש לנו? יש לנו מכוניות, יש לנו אנשים שיכולים לרוץ, יש לנו מסורים – ניחא, אם זה היה המטפים והסולמות, שבזה אנחנו מתייחדים. אני חושבת שהסעיף, אני חוזרת, כבוד היושב-ראש, הסעיף הזה חייב לרדת. הוא כל כך רחב.
קריאות
- - -
מירי פרנקל שור
המשמעות של הדברים – אם מתקבלת הצעת עמדתה של עורכת-דין שילוני, הוועדה מצביעה על פסקאות (1) עד (5). בהצעת החוק הממשלתית היתה פסקה (6), שאפשרה לשר להוסיף תפקידים נוספים. יש תפקידים מ-(1) עד (5) שנפרסו בפנינו שאינם מנויים בפסקאות (1) עד (5), לכן, סברנו כהצעת פשרה בין עמדת הממשלה לבין העמדה שכל דבר יגיע, כל שינוי להוספת תפקיד, כקריאה ראשונה בקריאה שנייה ושלישית, הפשרה היא – אם מדובר בהצלת נפש ורכוש, כאשר - - - עתודה של רשות הכבאות, כאשר האמצעים מצויים בכבאות, לא מטילים תפקיד כאשר האמצעים אינם מצויים בידי רשות הכבאות. לדעתי, זו פשרה סבירה, ולכן, אני ממליצה לוועדה לקבל את זה.
אהרון אלמליח
אדוני היושב-ראש, אנחנו מחר נהיה גננים בסוף.
היו"ר אמנון כהן
תודה. קיבלנו. אנחנו הולכים להצבעה על-פי הצעת הוועדה, סעיפים 3 ו-4.
מירי פרנקל שור
אני מונה את השינויים – בסעיף 4(א) אנחנו מציעים למחוק את פסקה (5), "לסייע לשירות ההתגוננות האזרחית", את זה למחוק. סעיף (6) - - -
היו"ר אמנון כהן
יעל, תעקבי. יש לך שעורה?
יעל שילוני
- - -
היו"ר אמנון כהן
רפואה שלמה.
מירי פרנקל שור
סעיף (6) או לא לקבל או לקבל – אני חושבת שפשרה בין הממשלה לסעיף (6) - - -
יעל שילוני
אנחנו מאוד מבקשים להוריד את זה. זה תנאי עבודה, זה מאוד בסיסי, זה - - -
היו"ר אמנון כהן
להוריד את זה? את יכולה לחיות עם זה אם אוריד?
עודד ברוק
אנחנו צריכים את זה - - -
קריאות
- - -
יעל שילוני
התפקידים שאנחנו עושים זה תנאי העבודה שלנו.
מירי פרנקל שור
זו הצעת פשרה, נקבל את זה.
היו"ר אמנון כהן
הלאה.
מירי פרנקל שור
והשינויים, כפי שהסברתי לסעיף קטן (ב), פסקה (1א) ו-(6) כהצעתנו.
היו"ר אמנון כהן
אז סעיפים 3 ו-4?
קריאות
- - -
אייל טולדנו
לגבי ההצעה למחוק את סעיף קטן (א)(5) – נבקש להשאיר בכל זאת את התפקיד של "לסייע לשירות ההתגוננות האזרחית". נכון שבחוק ההתגוננות האזרחית יש סמכות לקצין הג"ה לתת הוראות לחבר ארגון עזר להעמיד את הציוד שלו ולבצע פעולות שנדרשות, אבל אנחנו רוצים להתייחס לשירותי הכבאות כגוף שיסייע בפעילות של שירות ההתגוננות האזרחית, כשיש מצב מיוחד בעורף או בשעת התקפה, ולא רק להתייחס אליהם כארגון עזר, שאפשר לתת להם הוראות, אלא כחלק מהתפקידים שלהם. לכן, חשוב לנו להשאיר את זה.
אהרון אלמליח
מה, להיות גננים?
אייל טולדנו
לא גננים. אני מדבר על מצב מיוחד בעורף או על שעת התקפה.
היו"ר אמנון כהן
טוב, בסדר, שמענו אתכם, הסעיף נשאר. מעמידים להצבעה.
מירי פרנקל שור
אבל אם הסעיף נשאר, הכבאות מוזכרת בחוקים נוספים כארגון הצלה וכארגון סיוע, ואז אנחנו צריכים למנות ולבדוק ולתקן את כל הסעיפים – גם למשטרה למשל, יש באסון לאומי.
קריאה
- - -
מירי פרנקל שור
יש לכם את הכיסוי.
קריאה
היושב-ראש, היועצת המשפטית צודקת - - -
קריאה
זה אחד הדברים בחוק לפקודת המשטרה.
היו"ר אמנון כהן
בסדר. השר לביטחון פנים יודע מה לעשות אם הסעיף לא יתקבל. הוא מומחה בדברים האלה. תגיד לו מה לעשות.
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
הבנתי, קיבלנו, בסדר.
קריאות
- - -
יעל שילוני
- - - חלק מזה, לכן, צריך לחשוב, אתם חלק מהעניין הזה - - -
היו"ר אמנון כהן
אנחנו מורידים את סעיף (5). לכן, בניגוד למה שאתה מבקש, שר הביטחון יכול להכניס הסתייגות למליאה - - -
מירי רגב
בחירום הוא צודק, אבל אנחנו לא מדברים - - -
היו"ר אמנון כהן
לא בחירום.
מירי רגב
אתם חלק בחירום בעניין הזה, אבל אנחנו לא מדברים על מצב חירום.
מירי פרנקל שור
לא, מירי, צריך להיות - - -
היו"ר אמנון כהן
מעמידים להצבעה את סעיפים - -
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
- - 3 ו-4 על-פי איך שהוקראו. מי בעד הסעיפים 3 ו-4? מירי, אני לא רואה את היד. תרימי יד. אגיד שאת נגד? מי נגד הסעיף?
קריאה
רגע, זה הסעיף? אני מבולבל. רגע, אני לא מבין – רגע, אנחנו נגד.
יואב גדסי
כולם בעד בלי לדעת.
היו"ר אמנון כהן
מי נמנע?
הצבעה
בעד – רוב
נגד – מיעוט
נמנעים – אין
סעיפים 3–4 נתקבלו.
היו"ר אמנון כהן
הסעיפים אושרו. בבקשה, הלאה.
אבי אנקורי
ארנון, למה נותנים לזה יד – הם לא יודעים כלום, הם לא רוצים לסייע, זה נהיה שוק, מרימים ידיים, מורידים ידיים, למה זה נהיה שוק? עזוב אותי. נגמר הסיפור, יואב. בוא - - -
היו"ר אמנון כהן
יאללה, לך, סוף-סוף. הלאה.
אבי אנקורי
סוף-סוף, אל תדאג. אני מודיע לכם אם יהיו כבאים בישראל - - - . תזכור את השם הזה אנקורי. כל הוועדים החוצה, אין לכם מה לעשות פה.
היו"ר אמנון כהן
בסדר, סימן ב'.
מירי פרנקל שור
סימן ב' סעיף 5 מדבר על נציב כבאות והצלה. אתה רוצה שנקרא אותו?
היו"ר אמנון כהן
רק את השינויים. עודד, תקשיב.
יהל עמית
"תקופת כהונתו של הנציב תהיה ארבע שנים, ואולם רשאי השר, באישור הממשלה" - -
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
נו, הלאה. עודד, חיזקתי אותך שם.
יהל עמית
- - "להאריך את כהונתו לתקופה שלא תעלה על שנה אחת".
אבישי ברוורמן
לא שומעים אותך. לא שומעים כלום.
היו"ר אמנון כהן
תתקדם, תמשיך.
יהל עמית
סעיף 6, "כשיר להתמנות כנציב מי שנתקיימו בו כל אלה:

(1)
הוא בעל ניסיון ניהולי או פיקודי בגוף בעל היקף פעילות הולם בהתחשב בהיקף
פעילותה של הרשות;

(2)
הוא בעל תואר אקדמי;

(3)
הוא לא הורשע בעבירה אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי

להתמנות לנציב;

(4)
הוא עומד בתנאי כשירות נוספים ככל שנקבעו לעניין זה לפי חוק שירות המדינה
(מינויים)".
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
הלאה.
קריאות
- - -
אבישי ברוורמן
לא שומעים.
קריאה
תוספת - - -
היו"ר אמנון כהן
לא הכנסנו.
מירי רגב
כולם בעלי תואר אקדמי פה גם כן, בכנסת. כולם בגופי הממשלה הם בעלי תואר אקדמי.
היו"ר אמנון כהן
לא חייב.
דוד רותם
אני רוצה להבין, ראש הכבאים צריך להיות עם תואר אקדמאי? אני מציע שזה יהיה כל תואר במשפטים, שיוכל להתגונן. שחר, זה תואר במשפטים, אחרת לא תדע להתגונן.
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
זה חיים, זה בסדר, הוא מסכים. תתקדמי הלאה. רק את השינויים.
מירי פרנקל שור
שינויים – בסעיף קטן (7) אנחנו ממליצים למחוק את סעיף קטן (ב) – "נקבעה תקופת ניסיון", כאשר ממונה נציב. לעמדתנו, כפי שהעלה חבר הכנסת ביבי בוועדה, אין מקום לקבוע תקופת ניסיון.
היו"ר אמנון כהן
כן, הורדנו את סעיף (ב).
מירי פרנקל שור
זה סימן ב' – אפשר להצביע מסעיף 5 עד 9 כולל.
היו"ר אמנון כהן
מצביעים על סעיפים 5 עד 9 כולל, עם השינוי – הורדת פסקה (ב) בסעיף 7, ומוסיפים את התנאים ב-5 וב-6. מי בעד סימן ב' סעיפים 5, 6, 7, 8 ו-9, כפי שהוסבר כרגע? מי נגד?
הצבעה
בעד – 4
נגד – 1
נמנעים – אין

סעיפים 5–9 נתקבלו.
היו"ר אמנון כהן
אושרו כהצעת הוועדה. סימן ג', בבקשה.
מירי פרנקל שור
לגבי סימן ג' – בסעיף 10 אין הערות. בסעיף 11 – הצעתנו, להוסיף סעיף קטן (ג) שהוא הצעת היועץ המשפטי של הוועדה בעקבות קריאת דוח מבקר המדינה. אספנו את הערות מבקר המדינה, ואנחנו סוברים שיש מקום לתת ביטוי להערות מבקר המדינה על ידי מתן הנחייה לנציב הכבאות להוציא הנחיות לגבי נושאים שעליהם דיברנו, ואקרא את הסעיף –
"על רשות הכבאות וההצלה מוטלת החובה והאחריות להבטיח את רמת כשירותה והעובדים בה באמצעות מתן הכשרות, אימונים וציוד הולמים על-פי משימות יחידותיה; הנציב יקבע בפקודות כבאות והצלה את הכשירות הנדרשת מהרשות ומעובדי הרשות לצורך מילוי תפקידי הרשות, את פריסת המערך המבצעי, זמני ההגעה הנדרשים לאירוע כבאות והצלה, ואת הרכב צוותי הכיבוי וגודלם".
היו"ר אמנון כהן
בסדר?
שחר איילון
בטח שבסדר.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו רוצים לתת לך כוח, שתהיה חזק וכו'.
שחר איילון
בוודאי שמוטלת עלי אחריות כבדה, ואני חושב שהיועצת המשפטית הבינה את זה. האוצר מתנגד, כי זה מחייב אותו שאם אקבע שיש ארבעה אנשים בצוות או חמישה, הוא צריך לשלם את זה.
היו"ר אמנון כהן
תעברי הלאה.
מירי פרנקל שור
סעיפים 10 ו-11.
היו"ר אמנון כהן
סעיפים 10 ו-11, להצביע. השלטון המקומי, פתרתי בעיה?
מאיר בינג
סעיף 11.
היו"ר אמנון כהן
רגע, השלטון המקומי, פתרתי בעיה? זה מותנה אחד בשני.
מאיר בינג
לא. השלטון המקומי לא פתרנו.
היו"ר אמנון כהן
לא פתרנו, אוקיי.
מאיר בינג
סעיף 11 – יש שתי אופציות לפתור את זה, הראשון, להשמיט את החצי השני של הפסקה. השני, להגיד בכול – בכפוף למסגרת התקציב. אין לאף מפקד יחידה, לא משנה אם זה כבאות, לא משנה אם זה בבית-חולים ולא משנה אם זה מנכ"ל משרד החינוך, לקבוע הוראות מעבר לתקציב שיש לו. במסגרת התקציב שיקבע הכשרה - - -
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
דבר, דבר מהכתוב בסעיף (ב).
מאיר בינג
זה לא כתוב בחוקים. באף חוק לא כתוב. אין סמכות חוקית למפקד יחידה.
מירי פרנקל שור
גם בחוקים לא כתוב, הסיפה שמופיעה הסעיף קטן (ב), שהכול יהיה בהתאם ובכפוף להוראות חוק יסודות התקציב, וחוק התקציב השנתי.
מאיר בינג
בסדר.
היו"ר אמנון כהן
לא כתוב, אז בוא נוריד את זה. בוא נוריד את זה - - -
שחר איילון
אפשר להוריד את סעיף (ג) ואת סעיף - - -
מאיר בינג
עדיף למחוק את כל סעיף (ג), בחוק אין סמכות למפקדים לקבוע את - - -
היו"ר אמנון כהן
בסדר, אנחנו עושים חוק, רפורמה, צריך לתת כוח לנושא הזה.
מאיר בינג
בחוק לא יכולה להיות סמכות למפקד לקבוע מעבר לתקציב.
היו"ר אמנון כהן
מאיר, בסדר, תצביע נגד. סימן ג' – סמכויות הנציב, סעיפים 10 ו-11 עם התוספת של פסקה (ג). מי בעד ההצעה? מי נגדה?

הצבעה

בעד – 5
נגד – 1
נמנעים – אין
סעיפים 10–11 נתקבלו.
היו"ר אמנון כהן
ההצעה אושרה. אנחנו עוברים לפרק ג' – כבאים עובדים ומתנדבים. ממשיכים, בבקשה. זה קשור לעובדים?
מירי פרנקל שור
לא, למה זה קשור לעובדים? זה לא קשור.
יעל שילוני
סעיף 12 זה סעיף מאוד מהותי.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו מדלגים על פרק ג'.
מירי פרנקל שור
למה?
היו"ר אמנון כהן
סיכמתי, אמרתי שאדלג.
עודד ברוק
אבל זה לא קשור.
היו"ר אמנון כהן
בסדר. תגמור את ההסכם, נדבר. הלאה. סימן ב' – כבאים מתנדבים. בבקשה.
יואב גדסי
מה המשמעות של זה? מתנדבים במקום כבאים?
היו"ר אמנון כהן
תיכף, הלאה. בבקשה. שינינו את זה. עודד, תקשיב.
מירי פרנקל שור
סימן ב' מדבר על מתנדבים. סעיף 16(א1) בא לתת ביטוי לחשש שעלה בוועדה, שיחידות שלמות לא יהיו מורכבות ממתנדבים בלבד, אלא ממתנדבים כאשר המטרה שלהם מתן מענה ראשוני. ולכן, ניסינו לעגן אמות מידה מתי יחידות יכולות להיות על טהרת המתנדבים בלבד.
סעיף קטן (א1) המוצע אומר – "הקמת יחידה המורכבת ממתנדבים בלבד תהיה בכפוף לתבחינים שקבע הנציב", שחר, כדאי שתהיה אתנו.
שחר איילון
אני אתכם.
מירי פרנקל שור
אז רק לתת לי שנייה לסיים את הסעיף – "בקביעת תבחינים כאמור יביא הנציב בחשבון, בין היתר, את מיקומה המתבקש של היחידה, ריחוקה מתחנות כיבוי, קרבתה ליער או לחורש ורמת הסיכון". אנחנו חושבים שזה נותן מענה למצב שלא תתחיל איזושהי תופעה של הקמת יחידות מתנדבים - -
היו"ר אמנון כהן
רק מתנדבים, כן.
מירי פרנקל שור
- - אלא רק למתן מענה ראשוני. זה לסעיף קטן (א1). שחר, אתה רוצה להעיר על זה?
שחר איילון
מסכים.
היו"ר אמנון כהן
לא, הוא מסכים. בטח שהוא מסכים.
מירי פרנקל שור
אתה מסכים.
דוד אזולאי
מה מעמדם של אנשי קק"ל בעניין הזה?
היו"ר אמנון כהן
עוד לא הגענו.
מירי פרנקל שור
לא, לקק"ל יש סעיף - - -
היו"ר אמנון כהן
למה אתה מתחיל אתי? דוד, יש דברים שעדיין לא לבנו, לא מגיעים אליהם כרגע.
דוד אזולאי
אני שואל שאלת הבהרה - - -
היו"ר אמנון כהן
איזה סעיף?
דוד אזולאי
אבל אני שואל שאלת הבהרה – האם קק"ל נכללים בסעיף של מתנדבים או לא? זה הכול. תענה לי על זה.
מאיר בינג
- - -
היו"ר אמנון כהן
מי זה שר? שר לא קשור פה. פה ועדה של הכנסת, שרים לא שולטים פה. שרים לא שולטים בוועדות הכנסת, תכניסו לראש כבר. אנחנו פה ועדה, היא קובעת מה יהיה. תביאו פתרון. איפה היה הפתרון עד היום?
מאיר בינג
היום ראינו את הנוסח הזה בפעם הראשונה.
היו"ר אמנון כהן
מה אתה אומר?
מאיר בינג
פעם ראשונה ראיתי את הנוסח הזה, זה כל מה שאני אומר.
היו"ר אמנון כהן
מה אעשה, אתה לא חי בכנסת. בסדר, אחר כך נדבר. תן לנו לעבוד עכשיו. לגבי קק"ל, נכנסים פה גם מתנדבים?
ודים גודון
קיבלנו את זה אתמול. אתמול בלילה קיבלנו את הנוסח.
דוד רותם
מה עשיתם מאתמול בלילה עד היום?
מאיר בינג
לא ישנו.
ודים גודון
לא ישנו.
דוד רותם
מאנשי האוצר מצדי שיישן בלילות – אתם גורמים נזקים - - -
מירי פרנקל שור
כן, קק"ל יהיו מתנדבים, אבל יש סעיף - - -
יהל עמית
לא, הם צוות כיבוי מפעלי.
מירי פרנקל שור
או שהוא צוות כיבוי מפעלי. מה השאלה?
דוד אזולאי
השאלה שלי, אם אנשי קק"ל שאמורים לתת את העזרה הראשונה, האם הם נכללים בהגדרה הזו כמתנדבים או לא?
קריאות
- - -
מירי פרנקל שור
לפי מה שאנחנו מבינים, קק"ל תהיה צוות כיבוי מפעלי.
דוד אזולאי
אוקיי, בסדר.
מירי פרנקל שור
לזה נגיע בהמשך.
דוד אזולאי
בסדר, אין בעיה, זה מה שרציתי לשמוע, אנחנו לא מתנדבים.
מירי פרנקל שור
צריך להבהיר את זה.
דוד אזולאי
ואחר כך אוכל לשאול את מה שאני צריך לשאול.
מירי פרנקל שור
דוד, רק להבהיר, נאמר את הדברים האלה במפורש על מנת שלא תהיה אי-הבנה, שקק"ל הוא צוות כיבוי מפעלי ולא נכנס להגדרת מתנדבים.
דוד אזולאי
הבנתי, קיבלתי. מצוין, תודה רבה גברתי.
מירי פרנקל שור
סעיף קטן (ב) מדבר על מתנדבים, זה בהתאם לשינוי ההערה. סעיף קטן (ג) – ברישה גם מתנדב, ולא כבאי מתנדב. לגבי פסקה (2) – אנחנו רק מחדדים, כאשר מדובר ביחידה של מתנדבים, עד לבואו של כבאי יהיו כל הסמכויות הנתונות לכבאי, ולאחר הגעתו של כבאי, למתנדב יהיו סמכויות רק בנוכחות כבאי ולשם סיוע לכבאי.
לגבי הדין המשמעתי – נקבע שלגבי מתנדבים, הוראות חוק שירות המדינה משמעת לא יחולו, ואנחנו כן נתנו סמכות למפקד יחידה שהוא כבאי לדין משמעתי למתנדב, אני קוראת את הסעיף המוצע –
"מפקד יחידה שהוא כבאי מוסמך רשאי להעמיד לדין משמעתי מתנדב בהתאם להוראות לפי חוק שירותי הכבאות כל עוד הן עומדות בתוקפן בהתאם להוראות סעיף 132(ב1), בעבירה שנקבעה לפי החוק האמור, ולהטיל עליו עונש של התראה או נזיפה או להפסיק את התנדבותו".

למעמדם של התקנות נגיע בהמשך, אלו תקנות שהוצאו מתוך חוק שירותי הכבאות משנות ה-50, שמקבלות מעמד בחוק הזה. לגבי סעיף 18 – התיקון טכני, ולגבי סעיף 19 – השינויים לגבי מתנדבים דינם יהיה כ"דין עובדי ציבור בחוק שירות הציבור (מתנות)", אבל כן השמטנו את ההגבלות שהוצעו בחקיקה לגבי חוק שירות הגבלות פרישה ולגבי "סיוג פעילות מפלגתית ומגבית כספים". לכן, פסקאות (1) ו-(2) לסעיף קטן (ב) נמחקות. הוועדה יכולה להצביע על סעיפים 16 עד 19.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו מעמידים להצבעה את סימן ב' – כבאים מתנדבים, סעיפים 16 עד 19 כולל, עם השינויים שהוקראו, בבקשה. מי בעד הסעיפים שהוקראו? מי נגד?

הצבעה
בעד – 7
נגד – 1
נמנעים – אין
סעיפים 16–19 נתקבלו.
היו"ר אמנון כהן
הסעיפים אושרו. פרק ד' – הטיפול באירועים. סימן א', סמכויות לטיפול באירוע, בבקשה. רק שינויים.
מירי פרנקל שור
השינויים בסעיף 20 – הקביעה לצורך מילוי תפקידו של כבאי, הקביעות של הנציב יהיו בפקודות ולא בנהלים. אנחנו לא יודעים מה זה נהלים. פקודות זה - - -
דוד אזולאי
שאלה, לגבי המתנדבים, הם מבוטחים? הם לא מקבלים שכר, אבל הם מבוטחים?
היו"ר אמנון כהן
כן, הם מבוטחים.
מירי פרנקל שור
עודד?
היו"ר אמנון כהן
עודד, אמרת לי בפעם הקודמת שמתנדבים מבוטחים.
עודד ברוק
הם מבוטחים, אל"ף, דרך ביטוח לאומי, ובי"ת, אנחנו - - -
דוד אזולאי
איך דרך ביטוח לאומי אם הוא לא מקבל שכר?
עודד ברוק
יש בביטוח לאומי פרק שלם לנושא מתנדבים.
שחר איילון
אנחנו רוצים שכל אחד מהם יבוטח ב-500 שקלים לשנה ביטוח נוסף שהוא ביטוח ריסק.
דוד אזולאי
שאתם תעשו את זה?
שחר איילון
כן.
היו"ר אמנון כהן
כן, תודה. שאלה חשובה, אבל דיברנו על זה.
דוד אזולאי
מצטער, לא הייתי פה, לא שמעתי.
מירי פרנקל שור
סעיף 20 – ברישה, במקום נהלים, יבוא פקודות כבאות והצלה. בסעיף 22 התיקון טכני.
בסעיף 23 – "מי שהתנדב לפי סעיף זה, יראו בו מתנדב, ויהיו נתונות לו הסמכויות כאמור בסעיף 16(ג)(1), ואולם הוראות סעיף 17 לא יחולו". זאת אומרת, סעיף המשמעת לא יחול על מי שבא והתנדב לסייע. סעיף 24 – שני עניינים. קודם כל, נקריא את הסעיף שמדבר על שיפוי של מי שהעמיד את הציוד שלו - - -
היו"ר אמנון כהן
הציוד האישי שלו.
מירי פרנקל שור
את הציוד האישי שלו לִרְשות - -
היו"ר אמנון כהן
הכבאים.
מירי פרנקל שור
- - הרשות. יהל יקרא אותו, ואחר כך יש שאלה שנשארה פתוחה.
יהל עמית
האמור בו יסומן (א), ואקריא את (ב) –

"(ב)
העמיד אדם ציוד לרשות רשות הכבאות וההצלה בהתאם להוראה לפי סעיף קטן (א), יוחזר הציוד למעט חומר שהתכלה למי שנלקח ממנו, מיד עם תום הטיפול באירוע כבאות והצלה או בתום תקופה שלא תעלה על יומיים ממועד מתן ההוראה; לא הסתיים הטיפול באירוע בתוך יומיים, רשאי הנציב להאריך את התקופה לתקופה נוספת, ככל שהדבר דרוש לשם טיפול באירוע.


(ג)
בעל ציוד זכאי לתשלום בעד ההוצאות הכרוכות בהחזרת הציוד לרשותו, בשיעור שייקבע בתקנות כאמור בסעיף קטן (ה).


(ד)
לא הוחזר ציוד או נגרם נזק לציוד שהועמד לרשות רשות הכבאות וההצלה בהתאם להוראה לפי סעיף קטן (א), יפצה אוצר המדינה את בעל הציוד בעד הציוד שלא הוחזר כאמור, או בעד כל נזק שנגרם לציוד, וכן ישולמו דמי שימוש בעד הציוד.


(ה)
השר, באישור שר האוצר, יתקין תקנות בעניין הדרכים להגשת בקשה של בעל ציוד לקבלת פיצויים, לרבות המועד להגשת בקשה, אופן קביעת הפיצויים, שיעור דמי השימוש בציוד, החזר הוצאות ותשלום ריבית והפרשי הצמדה לגבי תשלומים כאמור שלא שולמו במועדם.


(ו)
החלטה בדבר מתן פיצויים כאמור בסעיף קטן (ד) ובדבר גובהם תינתן בתוך 90 ימים ממועד הגשת בקשה לקבלת פיצויים, והפיצויים ישולמו בתוך 30 ימים ממועד מתן ההחלטה.


(ז)
הוראות סעיפים קטנים (ג) עד (ו) לא יחולו על ציוד או חומרים שהועמדו לרשות רשות הכבאות וההצלה לשם טיפול באירוע כבאות והצלה שאירע בנכס בבעלותו של בעל הציוד.


(ח)
לא תהיה לאדם כל עילת תביעה עלפי כל דין בשל נזק שנגרם לציוד, שהועמד לרשות רשות הכבאות וההצלה בהתאם להוראה שניתנה לפי סעיף קטן (א), או בקשר להוצאות שנגרמו לו או רווח שנמנע ממנו עקב העמדת הציוד כאמור, אלא לפי הוראות סעיף זה.


(ט)
בסעיף זה, "בעל ציוד" – לגבי ציוד הרשום לפי דין – הבעל הרשום, ולגבי ציוד אחר – מי שהוכיח, בדרך שתיקבע בתקנות, כי הוא בעל הציוד".
מירי פרנקל שור
זה סעיף השיפוי לאדם שהעמיד את הציוד לרשות הכבאות וההצלה. אבל השאלה שנשאלה, עודד, נשארה עדיין פתוחה, כאשר נגרם נזק מצד גימ"ל, אמרתם שתבדקו את נושא הביטוח.
שחר איילון
אדם לא צריך להינזק אם אני לוקח לו את הציוד או שאני מוסר לו - - -
מירי פרנקל שור
לא, אבל לצד שלישי, כאשר אתה - - -
שמעון בן-נר
היה ביטוח.
היו"ר אמנון כהן
בסדר גמור. תמשיכי עד הסעיף הבא ונגמור.
מירי פרנקל שור
סעיף 26 – מדבר על שימוש במים. אני מקריאה את סעיף קטן (ב), לאחר מכן אסביר.
היו"ר אמנון כהן
השימוש במים חשוב פה, היו לנו הערות, תקשיב קודם.
מירי פרנקל שור
"רשות הכבאות וההצלה תשפה אדם בעבור מים שהרשות השתמשה בהם לפי סעיף זה", זאת אומרת שיש חובה לרשות הכבאות וההצלה לשפות. "השר והשר לביטחון פנים יקבע הוראות לעניין דרכי הגשת הבקשה לשיפוי", השר קובע את דרך הבקשה לבקש את השיפוי. "ואת גובהו של השיפוי תקבע מועצת הרשות הממשלתית בהתאם לעלותם הריאלית".
דוד אזולאי
תוך כמה זמן?
היו"ר אמנון כהן
שלא יהיה מצב שהשתמשת במים והמחיר שלו פתאום כמו צריכה ביתית. לא רוצים שזה יגיע לזה. ומי שיקבע זו רשות ממשלתית של מים. כמה שעולה לו – לפחות את הצריכה הזאת תשלם, לא כמו צרכן ביתי.
שחר איילון
זה לא כל כך פשוט. בתחנות שלי משתמשים במים למקלחות ולצריכה שוטפת, אני משלם לרשות כמו כל אחד, את זה שמים בצד.
היו"ר אמנון כהן
נכון, אין בעיה.
שחר איילון
אני משתמש במיליוני ליטרים של מים לטובת הציבור. הנשק העיקרי שלי זה מים. אני לא מוכן לשלם עליו. קודם כל, לא מוכן לשלם עליו בכלל. אבל בהנחה שכן אצטרך לשלם עליו לאותן רשויות מים, אני מוכן לשלם את התעריף הנמוך של מקורות, עלות הפקת המים של מקורות. אני לא מוכן שבדרך יעשו עלי כל מיני בונוסים נוספים על כספים נוספים.
היו"ר אמנון כהן
מי יקבע את התעריף?
שחר איילון
מקורות והאוצר.
קריאות
- - -
נועה בן אריה
- - -
שחר איילון
אני לא מוכן לשלם – עם כל הכבוד לרשויות - - -
דוד רותם
הוא צודק.
קריאות
- - -
שלמה דולברג
אם הוא מקבל את זה מהתאגיד, משלם מחיר תאגיד עירוני. לא לוקח ממקורות את המים. בסדר, שישלם כמו שרשות מקומית משלמת.
שחר איילון
אשלם לך - - -
היו"ר אמנון כהן
המטרה של החוק, ונסגור את זה, שלא עושים סיבוב על זה. זה צורך ציבורי, ועל זה תאגידים לא ירוויחו כסף, רק מועצת המים תקבע את התעריף. זהו, גמור. תתקדמי הלאה. ריאלי.
קריאות
נכון.
דב חנין
צודק.
מירי פרנקל שור
אפשר להצביע - - -
קריאה
לעניין השיפוי, יש פה הערה.
היו"ר אמנון כהן
שנייה אחת.
מירי פרנקל שור
סעיף 20 עד 26 כולל.
עודד ברוק
השאלה אם ריאלי כולל באמת את מה שאמרת עכשיו, או שאולי צריך להגיד את המלה נומינלי, אני מציע ש - - -
דוד רותם
נומינלי.
נועה בן אריה
נומינלי זה לא ריאלי.
דוד רותם
נומינלי.
אבישי ברוורמן
לפי חוק המים.
נועה בן אריה
הפנייה לחוק המים.
עודד ברוק
אני חושש שיגידו לי ריאלי, עולה לי גם ככה - - -
היו"ר אמנון כהן
מה את אומרת?
דב חנין
לפי חוק המים, יש חוק.
נועה בן אריה
לא, אם מחליטים שלפי כללים שנקבעו ברשות המים, לפי חוק המים, אז נקבע כללים בהפניה לחוק המים.
היו"ר אמנון כהן
לפי חוק המים.
עודד ברוק
חוק המים מדבר על ריאלי, המחיר - - -
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
לא כולם מדברים, סליחה.
עודד ברוק
ריאלי לא טוב לי מחוק המים, כי חוק המים מדבר על המחיר הסופי שהרשות המקומית גובה.
שחר איילון
היום גובים את כל ההוצאות שלהם.
דב חנין
חוק תאגידי המים מתייחס לזה בבירור.
היו"ר אמנון כהן
לא תאגידים.
שחר איילון
היום הם גובים לפי מחיר התעשייה, זה מחיר של 14 שקלים לקוב. זה טירוף. אנחנו רוצים היום לא לגבות מהאזרח, אז מה, איגוד הכבאות ישלם עבור הדברים האלו?
דב חנין
ככה קובעים תעריפים בחוק.
קריאה
מגולם בזה גם אגרת ביוב, שלא רלוונטית.
שחר איילון
יש פה אגרת ביוב שאנחנו לא משתמשים, יש פה הרבה מאוד דברים. צריך לפי תעריף מקורות או נומינלי.
שלמה דולברג
הוא יכול לשלם לפי מה שהרשות המקומית מחויבת לשלם.
היו"ר אמנון כהן
תהיה המלה נומינלי. בבקשה. סיימנו את הסעיפים האלה? אנחנו מעמידים להצבעה את סעיפים 20 עד 26 כולל. מי בעד ההצעה? מי נגד?

הצבעה

בעד – 6
נגד – 1
נמנעים – אין
סעיפים 20–26 נתקבלו.
היו"ר אמנון כהן
הסעיפים אושרו.
דוד רותם
אדוני, השעה 11:00, יש לנו מליאה.
היו"ר אמנון כהן
יש לנו אישור מיושב-ראש הכנסת להמשיך את הדיון לפחות עד 11:30. מותנה להצבעות. אם יהיה - - - ודאי נפסיק, ואם יהיה הצבעות עוד 15 דקות אפשר יהיה להמשיך דיון. בבקשה.
דוד אזולאי
אדוני היושב-ראש, לגבי סעיף (ו) – מדובר פה על שיפוי לאותם אנשים שנותנים את הציוד שלהם לשירות הכבאות. מדובר פה על 90 יום ועוד 30 יום נוספים, זה אומר ארבעה חודשים. למה לא לקצר את זה ב-50%? אם השתמשו ברכוש של אדם, בוא נקצר את זה ל-60 יום, 30 ו-30.
היו"ר אמנון כהן
יש בעיה ביורוקרטית? אפשר לצמצם את הזמן, לא?
שחר איילון
יש כאן שמאות.
היו"ר אמנון כהן
שלוקחת זמן? מה קרה? לקחת לו את הרכב, השתמשת בו, עשית עבודה מצוינת, אבל פגעת לו בכמה דברים שם, למה הוא צריך לחכות 120 יום?
דוד אזולאי
ארבעה חודשים.
שחר איילון
לא, 90 יום עד שאני נותן לו תשובה ו-30 יום זה עד התשלום.
היו"ר אמנון כהן
90 יום זה הרבה זמן.
שחר איילון
מה שתחליטו.
היו"ר אמנון כהן
נעשה את זה חצי – 45 ימים זה מספיק ו-15.
שחר איילון
מה שתחליטו.
עודד ברוק
לתשלום בדרך כלל הם צריכים יותר. אז תשאיר 45 ו-30 יום.
היו"ר אמנון כהן
תיקון סעיף (ו) – 45 יום ו-30. אנחנו מצביעים על התיקון. מי בעד התיקון? מי נגד?
הצבעה

בעד – רוב
נגד – מיעוט
נמנעים – אין
סעיף 24(ו) נתקבל.
היו"ר אמנון כהן
תיקון טוב, דב.
דב חנין
אדוני היושב-ראש, הצעתי שההצבעות כולן יהיו אחרי ההסכם.
היו"ר אמנון כהן
בסדר. אתה צודק, גם אני הייתי מאוד רוצה. ממשיכים הלאה, סעיף 27.
מירי פרנקל שור
סעיף 27 פסקה (1) - - -
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
לא כולם חייבים לשבת, מי שרוצה לשתות, יש קפיטריה על הכיפק פה, באמת, משהו טוב.
מירי פרנקל שור
סעיף 27, פסקה (1) – זה סעיף שמדבר על טיפול באירוע חומרים מסוכנים. מי שיטפל בחומרים מסוכנים לא יהיו רק כבאים, אלא עובדי הרשות, גם עובדים שאינם כבאים.
היו"ר אמנון כהן
מה ההכשרות? מה התקציב?
מירי פרנקל שור
כלומר, עובדים וכבאים. הטיפול לא מיוחד רק לכבאים.
היו"ר אמנון כהן
בסדר, הלאה. מי בעד הסעיפים, עם התיקון, 27 עד 29, כולל? סימן ב', מי בעד? ציון, לא רואה את היד שלך. מי נגד?
הצבעה

בעד – 6
נגד – 1
נמנעים – אין
סעיפים 27–29 נתקבלו.
היו"ר אמנון כהן
הסעיפים אושרו. ממשיכים הלאה.
ציון פיניאן
דודו.
דוד רותם
השארתי את דב חנין לייצג אותי.
ציון פיניאן
תתקזז אתו, תתקזזו.
היו"ר אמנון כהן
כן, בבקשה.
מירי פרנקל שור
סעיף 30 – מדבר על צוותי כיבוי. בסעיף 30(ג) הנציב צריך להוציא צו לבעל מפעל, לקיים צוות כיבוי מפעלי. כאן במהלך הדיונים יש שתי אפשרויות – או הגעה להסכם עם המפעל, ואם לא יגיע הנציב להסכם עם המפעל, תהיה לו הסמכות להוציא צו. אקרא את הסעיף, סעיף קטן (ג) –

"הנציב רשאי להורות בצו לבעל מפעל, לקיים במפעלו צוות כיבוי בעל הכשרה לפעול באירוע דליקה עד להגעת כוחות רשות הכבאות וההצלה למקום האירוע, ולסייע לרשות בפעולותיה עם הגיעה למקום האירוע (בחוק זה – צוות כיבוי מפעלי)".

וזו התוספת של האפשרות להגיע להסכם –
"וכן רשאי הוא להגיע להסכם עם בעל מפעל לגבי הקמת צוות כיבוי מפעלי כאמור במקום הוצאת צו".
זה הסעיף הראשון וזה גם תופס לגבי קק"ל. סעיף קטן (ד) – סברנו שיש מקום לתת הגנה נזיקית כאשר הסעיף יקרא כך –

"בזמן אירוע דליקה יראו בחבר צוות כיבוי מתנדב, יהיו נתונות לו הסמכויות לפי סעיף 20, והוראות סעיף 23(ג) יחולו עליו".
זה לגבי סעיף 30. אותה אפשרות להגיע להסכמה גם מתייחסת ב-31 לסעיף קטן (א) לגבי "רשות הטבע והגנים הלאומיים", ולעניין ההגנה הנזיקית, ניתנה אותה הגנה נזיקית גם לעובדי "רשות הטבע והגנים". אפשר להצביע.
היו"ר אמנון כהן
לגבי קק"ל, אני רוצה לדעת אם ההסדר מקובל. בסדר? ישבתם?
אלון גלר
לא מקובל. לא. אדוני, אני מבקש להתייחס לשני דברים, אחד - - -
היו"ר אמנון כהן
אמר לי שהכול סגור. מה אתה אומר לי - - -
אלון גלר
אנחנו כמעט סגרנו.
היו"ר אמנון כהן
כמעט?
אלון גלר
אנחנו כמעט סגרנו. אנחנו צריכים רבע שעה לסכם את הדברים.
היו"ר אמנון כהן
מה זה?
אלי אפללו
צריכים זמן לסכם.
אלון גלר
אנחנו צריכים לצאת עם האנשים של - - -
היו"ר אמנון כהן
מה, מה עשית אתמול?
אלי אפללו
לא סוכם.
היו"ר אמנון כהן
מה עשית שלשום? לא, ברצינות, עם כל הכבוד. באמצע ההצבעה אתה בא לי – עכשיו רבע שעה הוא רוצה?
אלי אפללו
אבל הוא לא יישב אתם נוסח.
אלון גלר
יש לנו נוסח סופי, חסר לנו משהו כתוב.
אלי אפללו
אנחנו רוצים להגיע אתם לזה.
אלון גלר
יש לנו הסדר - - -
היו"ר אמנון כהן
חודש אני משחק אתכם כבר.
אלי אפללו
אולי הם משחקים מִשְחקים אתנו הפוך? אנחנו רוצים להגיע בהבנה. החוק הזה חשוב לכולנו.
היו"ר אמנון כהן
אמר לי סגור, מה לא סגור?
אלי אפללו
אז זה לא סגור. אם זה היה סגור, אז לא היינו מדברים.
אלון גלר
אנחנו צריכים לצאת לרבע שעה לסכם. זה כל מה שאנחנו צריכים, לא שבוע ולא שבועיים.
אלי אפללו
לא, אנחנו צריכים כמה דקות לשבת ולנסות להסדיר את זה.
היו"ר אמנון כהן
מה אתה עושה פה? אתה יושב רבע שעה - - -
אלי אפללו
אבל הם לא יוצאים.
אלון גלר
הם לא יכולים לצאת.
אלי אפללו
אני לא יכול להוציא אותו.
דוד רותם
נצביע ונאשר, ואחר כך הם יספיקו ברבע שעה - - -
אלי אפללו
תגיד לא.
אלון גלר
לא, לא. ויש לי עוד הערה לסעיף.
שחר איילון
אני חושב שהוועדה, באמת, מירי, היתה מאוד הוגנת בכל מה שקשור לקק"ל ולאחרים משום שההתרעמות של קק"ל, שאני כצו אוכל לקבוע להם את גודל צוותי הכיבוי ואת כמותם, היתה מצד אחד מובנת, מצד שני, היא יכלה להפיל למעשה, את כל הבסיס שעליו אני מורה למפעלים להחזיק צוותי כיבוי.
ולכן, בסופו של דבר מה שסיכם השר אהרונוביץ', יחד עם אלי אפללו, זה שהמחירים שאותם משלמים היום בקק"ל עבור צוותי הכיבוי, אלי אפללו התנדב לשים עוד 50% מהמחיר, וזה יהיה הסכום הסגור ל-15 שנה, בנוסף למה שנקרא תוספת היוקר.
אלון גלר
- - -
היו"ר אמנון כהן
תן לאפללו, הוא דיבר. אפללו דיבר.
קריאות
- - -
קריאה
האם יש עליהם אחריות?
עודד ברוק
תמיד יש.
שחר איילון
הם הבעל הבית של היערות, תמיד יש. הם צוות מפעלי.
עודד ברוק
לא, זה גם בנושאים אחרים. זה לא ככה.
היו"ר אמנון כהן
אני מתקדם.
אלון גלר
יש לי רק הערה אחת לתוכן, מכיוון שקיבלנו פה בתיקון, הוסיפו סעיף שאומר – "וכן רשאי הוא להגיע להסכם עם אחד הגופים כאמור לגבי הקמת צוות כיבוי לשטחים פתוחים כאמור" - - -
היו"ר אמנון כהן
טוב, את הסעיפים האלה תסגרו עוד רבע שעה. ממשיכים עם סימן ד'.
דוד אזולאי
לפחות מה שאני קורא בהצעת החוק - - -
היו"ר אמנון כהן
על מה אתה מדבר?
דוד אזולאי
על סעיף 31.
היו"ר אמנון כהן
לא דנו בזה עכשיו.
דוד אזולאי
לא דנו בזה.
היו"ר אמנון כהן
הלאה. 32.
מירי פרנקל שור
רק נעשה סדר לגבי ההצבעות.
קריאה
- - -
היו"ר אמנון כהן
לא שומע יותר. היום ביקשתי סיכום. אין, אז תעזוב אותי. אין לי זמן עכשיו.
מירי פרנקל שור
לפרוטוקול, סעיפים 30 ו-31 לא הועברו. רק שיהיה מסודר.
היו"ר אמנון כהן
אין כרגע, לא מצביעים. הלאה. על סעיפים 30 ו-31 לא נצביע כרגע.
מירי פרנקל שור
סעיפים 32 ו-33 – בסעיף 33 מדובר על התקנת תקנות בעניין הושטת עזרה מחוץ לישראל, תיקון שקצת מגביל, הושטת העזרה תהיה כמובן רק בתחום הכבאות וההצלה. בסעיף 33 – סעיף קטן (ב) נמחק. סעיף קטן (ב) נתן סמכות לרשות הכבאות לפעול באזור. הסעיף נמחק והנושא יוסדר בצורה אחרת. על סימן ד' אפשר להצביע.
היו"ר אמנון כהן
מצביעים על סעיפים 32 ו-33 עם התיקונים. מי בעד? פיניאן? מי נגד?

הצבעה

בעד – 5
נגד – 1
נמנעים – אין
סעיפים 32–33 נתקבלו.
היו"ר אמנון כהן
אושר. בבקשה.
מירי פרנקל שור
אנחנו עוברים לסימן ה' – מדובר על סימן שמאפשר הקצאת כבאים בתשלום. לגבי סעיף 34 אין הערות. לסעיף 35 - - -
אורי מקלב
לנו יש הערות.
היו"ר אמנון כהן
לאיזה סעיף?
היו"ר אמנון כהן
34 ו-35.
היו"ר אמנון כהן
בבקשה. תן לו מיקרופון.
אורי מקלב
אדוני היושב-ראש, עד עכשיו הסעיפים האלה שהיו עד היום, אני מניח שהיו כאלה שייצגו את כל הצדדים, אם זה הצד של הכבאים, הצד של האוצר, אבל עכשיו בסעיפים 34 ו-35 מדובר על גביית תשלום מאזרחים.
קריאה
לא שומעים.
אורי מקלב
אני אומר שהסעיפים האלה 34 ו-35 הם סעיפים שונים מכל הסעיפים שהיו עד היום, שלהם היו מייצגים, אני מניח שכשדנו בהם היה מי שייצג, מי שדאג ומי שהגן על כאלה שלא מצאו חן בעיניו הסעיפים. סעיפים 34 ו-35 הם סעיפים שחלים על האזרחים. מי יגן עליהם בתוך הדיונים, בתוך אלה שקבעו את החוק?
היו"ר אמנון כהן
אתה, אני.
אורי מקלב
אנחנו רוצים לשמוע ממך את זה.
שחר איילון
אבל חבר הכנסת, זה האזרח ביקש את העזרה. הוא ביקש.
אורי מקלב
נכון, הוא ביקש את העזרה. עכשיו אתה מטיל עליו תשלום. אנחנו רוצים לדעת אם יש שינויים ממה שהיה עד היום מקובל בתוך כיבוי אש. האם שילמנו עד עכשיו?
שחר איילון
לא, זה אותו דבר מה שיש היום. גם היום כשיש קרקס ויש צורך בכבאים, כשיש מופע גדול - - -
אורי מקלב
ואתה לוקח כסף?
היו"ר אמנון כהן
בוודאי.
שחר איילון
- - -
אורי מקלב
אבל יש אירועים שאתה לא לוקח – תהלוכות, הפגנות, אתה לא לוקח היום כסף.
ציון פיניאן
הכנסת ספר תורה.
אורי מקלב
נניח, הכנסת ספר תורה, שהוא אירוע כללי.
היו"ר אמנון כהן
לא, לא יהיה. משלם.
קריאות
- - -
שחר איילון
זה אירוע פרטי, לא ממלכתי.
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
לא כתוב, זה בחוק, הוא משלם. תעשה תהלוכה – תשלם.
אורי מקלב
הכנסת ספר תורה – לא משלם.
קריאות
- - -
אורי מקלב
הוא לא משלם עד היום.
קריאות
- - -
שמעון בן-נר
אתן לך תשובה. אנחנו כן גובים כסף על הכנת ספר תורה. עם כל הכבוד אני גובה. יש הרבה הכנסות ספר תורה בבני-ברק ואני גובה. אנחנו גובים על משחקי כדורגל, אנחנו גובים על כל מיני אירועים וזה לא רק מהחרדים.
אורי מקלב
מה הגדרת המשטרה?
שמעון בן-נר
אנחנו מביאים כבאים לשעות נוספות, זה עולה לנו עלויות יותר גבוהות.
אורי מקלב
בסעיף 83 לפקודת המשטרה, רק אסיים אדוני, מה הפטורים שהמשטרה נותנת? המשטרה באותם מקרים לא גובה כסף. לא יכול להיות שכיבוי אש כן יגבה כסף והמשטרה לא.
שמעון בן-נר
איך אתה יודע שהמשטרה לא גובה?
שחר איילון
אבל הם לא גובים על שריפות.
אורי מקלב
המשטרה לא גובה כסף בגיבוי בתהלוכת ספרי תורה. יש לי דוגמה. לא גובה. ואתה לא יכול שתגידו שהיום - - -
שחר איילון
יש שוטרים בשכר.
אורי מקלב
לא, אין שוטרים בשכר.
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
זה מה שאני אומר, אירוע בעל אופי ציבורי - - -
קריאות
- - -
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
מה זה – זו לא הגנה.
ציון פיניאן
אדוני היושב-ראש, איפה שהמשטרה גובה באמת יגבו.
מירי פרנקל שור
לא, זה לא בהכרח.
קריאות
- - -
דוד אזולאי
אתן דוגמה, ברשותך, אדוני היושב-ראש, אומר כאן מפקד תחנת בני-ברק שהם גובים על תהלוכת ספרי תורה, ואני מציע שתדייק בעניין הזה, עם כל הכבוד. האזרח שהזמין את התהלוכה של ספרי תורה הוא לא משלם, הרשות המקומית משלמת.
שמעון בן-נר
הוא כן משלם. זו העבודה היומיומית שלי.
דוד אזולאי
אבל הרשות המקומית משלמת.
שמעון בן-נר
מה פתאום. מה אתה מתווכח?
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
האזרח משלם.
אורי מקלב
זה קיים בעיר התורה. רק בעיר התורה. לא קיים בערים אחרות.
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
רגע, הוא מדבר.
דוד אזולאי
מדברים פה על תהלוכות של ספרי תורה, ואני רוצה להביא דברים אחרים, אתן דוגמה למשל, לפעמים נאלצים לעשות לוויות בלילה, במקום שאין תאורה.
שמעון בן-נר
על זה לא גובים כסף.
דוד אזולאי
ולא פעם שירותי כבאות נותנים את הסיוע הזה. פה נשאלת השאלה, האם צריך לממן את זה או לא צריך לממן את זה?
היו"ר אמנון כהן
מה אתה חושב?
דוד אזולאי
אני חושב שהרשות המקומית צריכה לעבוד מול הכבאות.
היו"ר אמנון כהן
הרשות המקומית, לא הכבאות.
שחר איילון
אז אשלח את הרשות המקומית.
דוד אזולאי
אנחנו כאזרחים לא צריכים לשלם.
היו"ר אמנון כהן
אתם תספגו את זה?
דוד אזולאי
מה שעד היום, שלא יהיה שינוי.
אורי מקלב
לא יהיה שינוי. מה שהיה עד היום, הוא מה שיהיה, אדוני היושב-ראש.
היו"ר אמנון כהן
שקט, בוא נשמע תשובה.
נועה בן אריה
ההערה שלנו שחוזרת על עצמה לגבי הסעיף כל פעם מחדש, שכל עוד זה מצוין כמו שזה מצוין, אז האירועים שנעשים בתחום הרשות המקומית, אירועים בעלי אופי ציבורי המאורגנים על ידי הרשות המקומית צריכים גם להיכנס לסעיף הזה. אני לא מדברת על כל אירוע פרטי.
היו"ר אמנון כהן
אבל הם שילמו עד היום.
חיים געש
לא.
קריאות
- - -
שחר איילון
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.
קריאות
- - -
שלמה דולברג
לא על זה מדובר, מדובר על אירועים ממלכתיים.
שחר איילון
יום הזיכרון אני מגיע. רק יום הזיכרון לא משלמים. אני בא.
היו"ר אמנון כהן
ככה זה יהיה. ימשיך להיות ככה. יום הזיכרון לא משלמים.
שלמה דולברג
אז זה לא כתוב ככה.
חיים געש
אז זה לא כתוב ככה.
נועה בן אריה
אבל זה לא מנוסח.
היו"ר אמנון כהן
אבל זה ממלכתי, זה אירוע ממלכתי.
שלמה דולברג
ממלכתי עירוני, זה צריך להיות, בעיר.
היו"ר אמנון כהן
עירוני זה עירוני. ממלכתי של המדינה.
שלמה דולברג
לא, אבל העירייה עושה את הטקס. העירייה עושה.
היו"ר אמנון כהן
בסדר, אבל זה אירוע שנגזר מאירוע ממלכתי.
שלמה דולברג
אוקיי, זה מה שצריך להיות כתוב.
קריאה
אבל עם כל הכבוד, יש כאן מחלקות, צריך להיות כתוב.
שחר איילון
כבודו, כבוד היושב-ראש, תראה, קודם כל שמנו פה סמכות ערעור. בוא נניח שלאדם מסוים או לרשות מסוימת - -
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
לא כולם מדברים.
שחר איילון
- - יש השגות לגבי קביעתו של מפקד המחוז שהם צריכים לשים כבאים בשכר. הנציב או סגנו הם סמכות ערעור, הם יכולים לבוא, לשטוח את טענותיהם, נשקול את זה ארצית.
היו"ר אמנון כהן
ידעו הערעור אחרי שנה, אני מכיר את זה.
שחר איילון
אמר 45 יום.
מירי פרנקל שור
לא, לא.
עודד ברוק
זה לא 45. בזה זה לא 45.
היו"ר אמנון כהן
חבר הכנסת דב חנין, בבקשה.
דב חנין
תודה אדוני, אני מתייחס - -
היו"ר אמנון כהן
בגלל זה אתה תתייחס קודם, יש לך רעיונות יצירתיים, כן.
דב חנין
- - לסעיף קטן (2) של סעיף 35. סעיף קטן (2) אומר שאסיפה או תהלוכה והפגנה לא צריך לשלם בהן. אבל יש שם החרגה, שלדעתי, אדוני היושב-ראש, גברתי היועצת המשפטי, היא מבלבלת והיא יכולה להטעות. וההחרגה אומרת, "משמרת מחאה או הפגנה, בעניינים בעלי אופי מדיני או ציבורי" – אני שואל, האם למשל, מחאה חברתית, צריך לשלם עליה? זה לא אופי מדיני, זה כנראה אופי ציבורי. הפגנות סביבתיות, צריך לשלם עליהן? לכן, ההצעה שלי ברמה הנקודתית, להוריד את הפסקה הזו שאומרת, "בעניינים בעלי אופי מדיני או ציבורי", ולומר באופן כללי "משמרת מחאה" או "הפגנה". זה דבר - - -
היו"ר אמנון כהן
תהלוכת ספר תורה.
דב חנין
בסדר, אני גם בעד. אני בעד. אבל בוודאי משמרת מחאה או הפגנה זה לא דבר שצריך לשלם עליו.
שמעון בן-נר
היושב-ראש, אנחנו לוקחים חלק רק באירועים של גורמי רישוי עסקים וזה מעל 1,000 איש. אנחנו לא דואגים לכל תהלוכה, זה לא מעניין אותנו, אנחנו לא מגיעים לזה. רק איפה שיש סכנה, שיש לפידים ודברים כאלה, אנחנו מגיעים.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אז אם נניח אעשה הפגנה - - -
שמעון בן-נר
אני לא רוצה לבוא להפגנות.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
רגע, אז כשיש לפידים, אתה בא חינם?
שמעון בן-נר
אז מארגן ההפגנה בא ומשלם לי. מארגן ההפגנה יודיע, יוציא רישיון עסק ויבוא לשלם.
קריאות
- - -
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
- - -
שמעון בן-נר
אז אנחנו לא באים. אנחנו לא באים. אין סכנה. כשמישהו מפגין עם שלט, אין שום סכנה.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אבל אם משלמים לך, אז אתה בא.
קריאות
- - -
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
לא יודעת, אדוני היושב-ראש, הוא יכול לפרט את זה בבקשה?
היו"ר אמנון כהן
מר נציב, שחר, אפשר להגיד שהמצב שהיה היום, זה מה שיישאר? שלא תיצרו לי משהו חדש.
שחר איילון
כן, כן.
היו"ר אמנון כהן
מה שהיה עד היום, אם גבית על פעילות מסוימת – תגבה, לא גבית עד היום – אתה לא גובה.
שחר איילון
נכון.
היו"ר אמנון כהן
גמרנו? איך אני סוגר את זה?
שלמה דולברג
תסגור את זה בנוסח.
זאב בילסקי
זה בסדר, הסטטוס קוו.
היו"ר אמנון כהן
מה שהיה הוא שיהיה, לא רוצה משהו חדש. אל תקבעו לי פה אגרות חדשות בגלל החוק עכשיו.
נועה בן אריה
אין בעיה.
היו"ר אמנון כהן
איך אני כותב? מה שהיה זה מה שיהיה.
ודים גודון
אדוני, זה בדיוק מה שכתוב בחוק.
היו"ר אמנון כהן
לא יודע מה היה, זה מה שיהיה.
מירי פרנקל שור
אולי אסביר. כל הנושא של כבאים בשכר הוא בעצם העתק ראי של שוטרים בשכר. אם אנחנו משנים את ההסדר שקיים לגבי כבאים בשכר, ייווצר איזשהו חוסר איזון בין הקצאה - - -
היו"ר אמנון כהן
הרגתם אותי עם הצעת החוק.
דוד אזולאי
אבל מירי, היושב-ראש אומר, בואו נשאיר, ננציח את המצב הקיים. הוא מקובל על כולם.
מירי פרנקל שור
אז זה המצב הקיים.
דוד אזולאי
במצב הקיים היום בתהלוכות ספרי תורה, אומר כאן נציג בני-ברק, שכן גובים כסף.
היו"ר אמנון כהן
זה היה תאגידי, אז אחד לקח אחד לא לקח. עכשיו לא ייקחו.
דוד אזולאי
יפה, בסדר.
היו"ר אמנון כהן
יאללה, תתקדמו הלאה. מה שהיה זה מה שיהיה, וככה תכתבי בחוק.
נועה בן אריה
עוד הערה.
היו"ר אמנון כהן
מה עכשיו?
דוד אזולאי
בכל בית יש מזוזה, ספר תורה זה הכבאות, זה המזוזה של הספר.
היו"ר אמנון כהן
הבנתי.
נועה בן אריה
אדוני היושב-ראש, עוד הערה לסעיף הזה.
קריאה
- - -
היו"ר אמנון כהן
ברור, כתבתי, מה אתה רוצה? מה שהיה, זה מה שיהיה.
מירי פרנקל שור
אנחנו לא יכולים לעגן את זה בחוק.
היו"ר אמנון כהן
יאללה, אני רוצה להצביע. לאן הגענו? סיימנו?
מירי פרנקל שור
לא, צריך להסביר. אסביר את 38.
היו"ר אמנון כהן
38 – מסבירים, בבקשה.
נועה בן אריה
רגע, אבל לסעיף 35 יש לנו הערה.
מירי פרנקל שור
נועה, אי-אפשר – הוועדה - - -
היו"ר אמנון כהן
מסבירים את 38. את מדברת אתי.
נועה בן אריה
אבל זה לא משהו שלא אמרנו.
היו"ר אמנון כהן
סליחה, גברת. בבקשה.
נועה בן אריה
זה לא משהו שלא הערנו כל הזמן.
היו"ר אמנון כהן
גברתי, מספיק.
נועה בן אריה
אדוני היושב-ראש, זה פשוט לא עובד. אנחנו לא יכולים. אמרו לנו שידונו בזה, ועכשיו מתעלמים מאתנו.
מירי פרנקל שור
סעיף 38 – הרכב ועדת הערר המוגדרת לגבי הצעת כבאים בשכר. בפסקה (1) השינוי, במקום קצין כבאות והצלה בכיר, שלא יכול לשבת על ערעור של מפקד מחוז, אנחנו מציעים "הנציב או סגנו, והוא יהיה היושב-ראש".
לגבי סעיף (3), עודד, זו הערה שלנו, שלא העברנו לכם, יש בעיה למנות נציג ציבור שימנה השר ללא שום איזושהי התווית שיקול דעת. אנחנו מציעים, במקום נציג ציבור, שזה היה עובד המשרד לביטחון פנים שימנה השר, אם זה מקובל עליכם.
שחר איילון
מקובל.
היו"ר אמנון כהן
יותר טוב, כן. בטח שמקובל. דווקא נציג ציבור, למה נציג ציבור?
מירי פרנקל שור
כי בדרך כלל נציג ציבור הוא כשיר - - -
דוד אזולאי
צריך שניים, למה צריך שניים? למה צריך "עובד המדינה שהוא משפטן הכשיר להיות שופט שלום". מה הולכים לעשות פה? אפשר לחשוב מה. שופט שלום – בשביל מה צריך את זה?
היו"ר אמנון כהן
שאלת, תענה, כן.
מירי פרנקל שור
דוד, כמו שהסברתי, נושא הקצאת כבאים בשכר הוא בעצם די תמונת ראי של הקצאת שוטרים בשכר. הרכב ועדת הערר בחוק המשטרה מדבר על ראש אגף מבצעים במשטרת ישראל שהוא היושב-ראש, נציג לשכת עורכי-הדין שכשיר להיות שופט שלום, הוא החבר השני.
ולכן, יש איזושהי הגבלה שבוועדה שהיא ועדת ערר על הקצאת כבאים בתשלום, כאשר מתעוררת שאלה, מהו ציבורי, מתי כן יהיה מקום לחייב, מתי לא יהיה מקום לחייב – בשוטרים בשכר סברנו שיש מקום שיהיה משפטן להחלטת הוועדה, פה דווקא הספקטרום קצת יותר רחב.
דוד אזולאי
ברשותך, אני מציע בסעיף (2), במקום "משפטן הכשיר להיות שופט שלום", שיהיה "קצין כבאות לשעבר", בדימוס, שהנציב יקבע מי יהיה. אדם שמבין בעניין. מה אתה מביא שופט? מביא עורך-דין?
מירי פרנקל שור
דוד, לא, זה לא – אסביר, קודם כל - - -
דוד אזולאי
מה הם מבינים בזה? קח קצין כבאות לשעבר, מפקד תחנת כיבוי לשעבר, הוא יודע את המלאכה, הוא יכול גם לשבת ולהבין את הדברים האלה.
שחר איילון
בוא אתן לך דוגמה, יש לי שבעה תורנים, ואני רוצה לפתוח את זה בשבוע הבא, אומרים לו, לא עמדת בתבחיני בטיחות באש, אומר, מה אני אעשה, שימו לי פה כבאית לשבועיים האלה עד שאני מכין את העבודות. אומרים לך, זה עולה לך 10,000 שקלים. אומר, לא, אני רוצה ב-5,000. בא לוועדה, יושב בוועדה עוד כבאי אחד ואומר, אני לא רוצה, אני רוצה אנשים אובייקטיביים.
היו"ר אמנון כהן
דוד, אני חושב להיפך, מישהו מחוץ ל"קופסה".
מירי פרנקל שור
מישהו שלא קשור לכבאות.
דוד אזולאי
הוא לשעבר.
היו"ר אמנון כהן
מחוץ למערכת. דווקא הוא מסתכל על האזרח, לא על המערכת.
שחר איילון
מסתכל על האזרח, לא על ה - - -
מירי פרנקל שור
יש לך כבר נציב או סגנות, כבר יושב-ראש הוועדה, צריך לתת דווקא - - -
היו"ר אמנון כהן
דווקא מישהו עם ראיה אחרת. אולי חבר כנסת לשעבר, למשל, זה יכול להיות.
קריאה
להביא את פיני צברי.
היו"ר אמנון כהן
מספיק עם זה.
אורי מקלב
האם ועדת הערר הזאת חלה גם על אזרחים? אזרח בא לבקש פטורים – האם מבטלים בזה את כל הוועדות שהיו בתוך רשות הכבאות? והם פונים היום לוועדת הערר הפנימית שלהם.
מירי פרנקל שור
לא, זה רק - - -
היו"ר אמנון כהן
לא, לא מכיר. איזה ועדות פטור היו?
אורי מקלב
ודאי, היו ועדות, היו בתוך רשות הכבאות. יש אנשים שנשרפו להם - - -
היו"ר אמנון כהן
איזה ועדת פטור יש?
שמעון בן-נר
ועדת הנחות.
שחר איילון
ועדת הנחות.
היו"ר אמנון כהן
ממשיכה?
שחר איילון
ודאי.
מירי פרנקל שור
איפה?
היו"ר אמנון כהן
היא תמשיך להיות?
חיים געש
היא לא מופיעה בחוק החדש.
מירי פרנקל שור
היא לא מופיעה.
שמעון בן-נר
זו ועדת הנחות.
חיים געש
היא לא מופיעה בחוק החדש. אין ועדת הנחות.
היו"ר אמנון כהן
שנייה-שנייה, לאט-לאט.
אורי מקלב
אני מציע שהמחאה החברתית - - -
חיים געש
בן-נר, זה לא מופיע. ועדת הנחות לא מופיעה בחוק.
מירי פרנקל שור
זו לא ועדת הנחות.
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
אחד-אחד, חבר'ה, אני לא שומע.
שחר איילון
קודם כל, יהיו הרבה הנחות. ביקשנו מהאוצר לגרום לכך שהוא יתקצב את שירותי הכבאות שאנחנו נותנים. בא הכבאי, מכבה שריפה בדירה, לאדם לא נשארת אגורה. נשאר ללא כל. אפילו פנקס הצ'קים נשרף לו. אחרי שבועיים היו שולחים לו חשבון מהכבאות, תשלם 1,000 שקלים על מים ועוד 500 שקלים על הרכב.
אנחנו חושבים שזה לא בסדר, זה גורם לנו לתדמית גרועה, זה פוגע באזרח שגם ככה נשרף לו הכול, ולכן, אמרנו, בואו תתקצבו את זה, זה לא סכומים גדולים, ואז לא צריך ועדת ערר לכבאות, כדי שאחר כך הוא יגיד, למה שלחתם לי את זה. אז זה מתייתר. הדבר השני - - -
היו"ר אמנון כהן
איפה ועדת ערר?
שחר איילון
לא צריך את ועדת ערר, כי אנחנו לא רוצים לשלוח להם את הצ'ק.
קריאה
אתה מדבר על משהו אחר – זה ועדת ערר?
היו"ר אמנון כהן
מי ישלם? האוצר ישלם?
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אבל את הצ'ק אתה צריך לשלוח. רגע, אדוני היושב-ראש, אני יכולה בבקשה.
היו"ר אמנון כהן
שנייה, שאלמד את זה. מי ישלם היום? אתה אומר, לא רוצה ועדת ערר, כי לא אקח ממנו כסף.
שחר איילון
הרשות. אם הרשות רוצה לערער - - -
היו"ר אמנון כהן
לא, אתה אומר שלא צריך את ועדת ערר, כי אני לא פונה אליו בכלל.
עודד ברוק
צריך להבחין בין שני דברים – אחד, פעילות מבצעית "פרופר" שעליה דיבר הנציב עכשיו, והשני, זה כאשר בן-אדם מבקש לקבל שירותים. זאת אומרת, הוא רוצה עבור צורך פרטי שלו – הוא עושה אירוע גדול, הוא רוצה שירותים. על זה מדובר בוועדת ערר הזאת.
היו"ר אמנון כהן
כבוד השר, יש מקום פה.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
רגע, אדוני היושב-ראש, אני מבקשת לדבר.
שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס
לא ראיתי אותך הרבה זמן.
היו"ר אמנון כהן
איך יכול להיות דבר כזה.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אדוני היושב-ראש, יש עוד נקודה שאני רוצה לומר.
היו"ר אמנון כהן
בבקשה, גברתי, כבוד חברת הכנסת יוליה שמאלוב-ברקוביץ.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
ניסיתי לשנות את הסגנון שלי.
היו"ר אמנון כהן
אי-אפשר לא לשים לב, את בוכרית מוכשרת, כן.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
קורים מקרים גם – וקיבלתי פנייה כזאת מבן-אדם שנשרף לו הבית לחלוטין. כיבוי אש הגיע – זה אמיתי - -
היו"ר אמנון כהן
אתה פורש בשיא?
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
- - אתם בטח יודעים על מה אני מדברת. טיפלו לו בשריפה, לבן-אדם לא נשאר כלום, לא רק צ'קים נשרפו, גם תמונות – החיים שלו הלכו. אחרי תקופה מסוימת הוא מקבל 6,000 שקלים תשלום עבור הטיפול – תסבירו לי איך אנחנו פה – אני חושבת שזה דבר, אני חושבת שזה די מה שדיבר חבר הכנסת מקלב, לא רק על ההפגנות, גם מבחינת זה שאנחנו רגילים שאתה מזמין אמבולנס, משלם 800 שקלים, אחרי זה אנשים מעדיפים לא להזמין אמבולנס. זה נשמע לי קצת מטורף, זה מקרה אמיתי, ואני דורשת לדעת מה קורה בחוק הזה, האם אנחנו מבטלים את הדבר הזה?
כן, שהאוצר ישלם. שאלתם מי – האוצר. בשביל זה אנחנו משלמים מס, מע"מ, מה שאתה רוצה. מדינת מסים, יש מספיק כסף, לא יכול להיות שנשרף לבן-אדם הבית, הוא מקבל 6,000 שקלים לשלם.
היו"ר אמנון כהן
העלית נקודה חשובה ביותר.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
ואפרופו – לשלוח צ'ק, אתם צריכים לשלוח לו באמת צ'ק.
היו"ר אמנון כהן
כן, תודה. עודד.
עודד ברוק
על זה בדיוק יושבת ועדה, כפי שאמר הנציב, אנחנו הצענו שעל פעילות מבצעית לא יגבו כספים. כרגע עדיין הוועדה לא סיימה את עבודתה והמצב יישאר כפי שהוא כרגע.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אבל בוא ננצל את החוק הזה עכשיו, פשוט – אדוני היושב-ראש - - -
אורי מקלב
הוא ענה – אסביר לך בשפה שלנו, הוועדה הזאת קיימת, מתקיימת והוקמה בשביל הדברים הציבוריים. הוא חושב שרשות הכבאות משיתים עליו הרבה כסף, יש לו רשות לערער, למה אתם לוקחים היום מחיר כזה וכזה. אבל כל הבקשות לפטורים שהיו עד היום, עדיין כמו שאמרנו שריפה, אדם נשרף לו הרכב והגיעו – דברים שמי שעבר את זה יודע, שהמקרים הכי קשים באמת מגיעים לפטור בוועדת הנחות. הוא אומר כרגע שוועדות הפטור לא מתבטלות, אנחנו רוצים לשמוע טוב, שהן לא מתבטלות והרשויות יקימו אותן או ועדות הכבאות בכל מקום ימשיכו להתקיים.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אז בוא תוודא את זה עכשיו, ננצל את החוק.
שחר איילון
מה שאומרת חברת הכנסת בעייתי, אסביר למה. יושבת על זה עכשיו ועדה. לאזרח הקטן שאין ביטוח ואין לו שום דבר – אנחנו לא רוצים לחייב אותו. אנחנו רוצים פטור, כי כמות האגרות שאנחנו גובים בתחום הזה או הכספים בהחזרים היא לא גדולה. יחד עם זאת, נשרף מפעל גדול, יש לנו שם הוצאות גדולות, יש להם חברת ביטוח, לכן, הוועדה יושבת, שאת חברות הביטוח כן לחייב.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
לא, אבל תחזור לנקודה שלי, אל תזרוק את זה בצורה כזאת - - -
אורי מקלב
הם לא פונים אליך.
היו"ר אמנון כהן
לא הוא אמר שני מסלולים.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אבל הוא אומר שהסכומים לא גדולים. 3,000 שקלים וגם 1,000 שקלים לבן-אדם שאיבד את ביתו ואת כל הרכוש שלו, זה הרבה כסף, גם 500 שקלים זה הרבה כסף.
היו"ר אמנון כהן
כן, ודים. - - - שלא לחייב את האזרח.
ודים גודון
צריך להבהיר שיש פה שתי נקודות, קודם כל, עניין התשלום צריך לשים את זה בצד.
היו"ר אמנון כהן
את המיקרופון אל תשים בצד.
דוד אזולאי
דבר לרמקול, זה חשוב שנשמע מה שאתה אומר. אתה אומר דברים חשובים.
שחר איילון
זה מוסדר בחוק החדש הזה.
עודד ברוק
הוסדר.
ודים גודון
לגבי הנקודה שהועלתה פה – נכון, יש עכשיו ועדה במשרד לביטחון פנים שבוחנים את כל האגרות. האגרות שמתקבלות מאזרחים באירועים מבצעיים – מדובר בסדר גודל, אם אני לא טועה, של 12 מיליון שקלים. המטרה של הוועדה הזאת, אדוני היושב-ראש - - -
ישעיהו בר דב
- - -
ודים גודון
של האגרות האלה על מבצעים.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
מי משלם את האגרות האלה?
ודים גודון
אדוני היושב-ראש, אגיד לכם מה הוועדה דיברה - - -
היו"ר אמנון כהן
שנייה, עוד בעיה שעליה אנחנו מקבלים פניות, בן-אדם שגר באזור הדרום, קיבל טיל ישיר לבית - - -
קריאה
לא, לא, זה משהו אחר.
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
לא פיצו אותו.
קריאות
- - -
שחר איילון
אתם הסדרתם את זה.
היו"ר אמנון כהן
אתם הסדרתם עכשיו בחוק. כן, גם את זה צריך להסדיר.
שחר איילון
אבל זה הוסדר בחוק הזה, החדש.
היו"ר אמנון כהן
הגיע הזמן. תודה רבה.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אבל מי משלם אגרות? אתה אומר 12 מיליון שקלים לאגרות - - -
היו"ר אמנון כהן
שנייה, בוא נשמע את זה. כן.
ודים גודון
הנקודה הזו שהעליתם הוסדרה פה בחוק. לגבי השאלה שהועלה פה עכשיו – יש פה את הוועדה הזאת שבוחנת את כל השורה של האגרות. הוועדה הזאת לוקחת את האגרות האלה ובסוף את התקציב שמתקבל מהאגרות האלה, סדר גודל של 10% - - -
היו"ר אמנון כהן
מכוח איזו ועדה זו?
דוד אזולאי
להגדיל למי שיש ביטוח.
ודים גודון
מכוח המשרד לביטחון פנים.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
מה זה האגרות האלה?
היו"ר אמנון כהן
איפה - - -
ודים גודון
אני רוצה להגיד לוועדה - - -
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
מי משלם את האגרות? סליחה - - -
ודים גודון
רגע, אפשר לדבר פה?
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אני שואלת אותך מה זה האגרות האלו.
היו"ר אמנון כהן
יוליה, דקה אחת. תני לו. רגע, לפני האגרות.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
שיסביר מה זה האגרות, כי אני רוצה לדעת האם יש מס חדש על הציבור?
היו"ר אמנון כהן
לא, אין דבר כזה.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אז שיסביר מה זה האגרות.
ודים גודון
יש הרבה מאוד אגרות. הרשות לכבאות גובה הרבה מאוד אגרות גם מהאזרחים היום וגם ממפעלים וגם מגופים אחרים, בעיקר בגין העסקה בשכר וגם בגין הפעילות שלהם. המטרה לקחת טיפה יותר, להעלות את האגרות האלה שגובים מגופים גדולים, ממפעלים, מגופים שיש להם ביטוח, אדוני היושב-ראש, ולהקטין או לבטל את האגרות האלה שהאזרחים משלמים, שמדובר בסדר גודל של 10–12 מיליון שקלים, שזה כ-8%–9% מסך האגרות המתקבלות מהכבאות – זו המטרה.
דוד אזולאי
- - -
ודים גודון
נבוא כמובן לוועדה לאישור עם שינוי האגרות האלה, בסוף הוועדה צריכה לאשר את זה.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
מה זה האגרות? זה האגרות ש - - -
היו"ר אמנון כהן
אנחנו לא דנים באגרות עכשיו.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אני רוצה לדעת מה זה אגרות.
היו"ר אמנון כהן
אז הם אומרים לך שיש אגרות קיימות, יש להם תעריפים, זה - - -
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
רגע, אני ואתה נשלם אגרה בשביל הרשות?
היו"ר אמנון כהן
כן.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
זאת אומרת שזה לא אגרת חוק. אם נשרף לי הבית, שלא נדע, יש לי אגרה – עונש.
ודים גודון
כן.
היו"ר אמנון כהן
כן.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
זה מה שהוא אומר, שיש אגרה שאם נשרף לבן-אדם הבית - - -
היו"ר אמנון כהן
על כל פעילות שאת מזמינה את כיבוי אש – נניח שהדלת נתפסה, מנעול נתקע, לא יכול לפתוח, מזמינה כבאי, משלמת על זה.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
על מנעול שנתקע זה נשמע לי הגיוני. אני מדברת על שריפה בלבד.
ודים גודון
עכשיו נציג הכבאות יסביר את כל זה.
דוד אזולאי
מה עם הצפה של הבית?
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אני לא יודעת אם זה כיבוי.
דוד אזולאי
מזמינים כיבוי.
היו"ר אמנון כהן
הגענו לסעיפים 38, 39.
מירי פרנקל שור
לגבי סעיף 38 – אני ממשיכה. הסברתי על הרכב הוועדה. לסעיף קטן (ב) אין הערות. לסעיף קטן (ג) – ההחלטה בערר טעונה הסכמת יושב-ראש. ועדת הערר היא לא החלטה שיש לה זכות וטו, אלא היא תהיה רק "לגבי הקצאת כבאים וציוד לאירוע או לפעולה ומספר הכבאים וכמות הציוד הדרושים לשם שמירה על הציבור מהתרחשות אירוע כבאות והצלה באירוע או בפעולה כאמור". רק לגבי התנאי הזה יהיה ליושב-ראש הוועדה, שהוא נציב או סגנו, זכות וטו.

אני עוברת לסעיף 39 – ייעוד התשלומים.
"התשלומים שיתקבלו בשל הקצאת כבאים וציוד בתשלום לפי פרק זה ייווספו לתקציב רשות הכבאות וההצלה" אנחנו מבקשים להוסיף, "לשם כיסוי הוצאות הקצאת הכבאים - - -
היו"ר אמנון כהן
עודד מסכים.
עודד ברוק
- - -
מירי פרנקל שור
רק שנייה, רק דקה. "והציוד לפי סימן זה ובהתאם לפקודות כבאות והצלה". מה שבעצם מוצע כאן, שהתשלומים שיתקבלו בשל הקצאת כבאי בתשלום שהציבור משלם, ילכו לתקציב רשות הכבאות וההצלה.

כפי שאמרתי, הסעיף הזה הוא בעצם תמונת ראי של הסדר שקבוע לגבי שוטרים בשכר וגם בהתאם להוראות סעיף 102ו לחוק המשטרה, יש הגבלה על השימוש בכספים. סעיף 102ו(א) קובע ש"התשלומים שיתקבלו בשל העסקת שוטרים בתשלום לפי פרק זה ייווספו לתקציב משטרת ישראל וישמשו לשם תשלום לשוטרים שהועסקו כאמור, לכיסוי הוצאות המשטרה בהעסקת שוטרים בתשלום ולרווחת כלל השוטרים ובני משפחותיהם".
היו"ר אמנון כהן
מקביל, אותו דבר.
מירי פרנקל שור
ולכן, אנחנו סוברים – רק שנייה, שחר – שיש להשוות את התפיסה לגבי שוטרים בשכר, כאשר אני מפנה את תשומת לב הוועדה לדוח מבקר המדינה לגבי קבל תרומות. לא היו נהלים, לא היו הנחיות. לכן, אני חושבת שגם לעניין זה על הנציב לקבוע הנחיות בנושא.
היו"ר אמנון כהן
זה חשוב בשבילך, לא בשבילי. תגיד קיבלתי.
שחר איילון
זו לא תרומה, זה עבור עבודה קשה שאנחנו עושים.
היו"ר אמנון כהן
בסדר, יישר כוח. נועה, מה מפריע לך בסעיף 35? אני רוצה להצביע – מהר, 11:30.
נועה בן אריה
צריכה להיות הבחנה בין המצב שבו יש לנו את האיגודים שזה האיגודים והרשויות המקומיות, לבין מצב שבו יש מחלקות עירוניות. עד היום מחלקות עירוניות לא שילמו לעצמם את התקציבים. מה שאנחנו מציעים בהקשר הזה, שלהבדיל מהאיגודים שישלמו לפי מה שקבעת בנוסח, כמו מה שהיה הוא שיהיה. לגבי רשויות מקומיות, שבהן יש מחלקה פנימית שמעולם לא שילמה – בתקופת המעבר, דהיינו בתקופת שלוש שנים-ארבע שנים, מה שייקבע, שבהן מעבירים תקציב של הרשות המקומית - -
היו"ר אמנון כהן
שיעור קיזוז?
נועה בן אריה
- - יהיה קיזוז של התשלומים הללו, ולאחר מכן נעביר את התשלומים, כיוון שהרשות עד היום לא שילמה.
שמעון בן-נר
מה פתאום – שילמה.
נועה בן אריה
לא שילמה לעצמה.
שמעון בן-נר
סליחה, הכבאים באו בהתנדבות?
נועה בן אריה
אבל זה שלה - - -
קריאות
- - -
היו"ר אמנון כהן
היה לך שבוע, אבל אי-אפשר לקבל את ההערה. אנחנו ממשיכים להצבעה.
שחר איילון
רגע סעיף 39.
נועה בן אריה
- - -
מירי פרנקל שור
לא, אם עושים את זה, את צריכה לעשות את זה לכולם. יש כל כך הרבה איגודים שיש שם מסלול – במחלקה העירונית, כמה יש לך? אם - - -
קריאה
- - -
היו"ר אמנון כהן
מה שהיה זה מה שיהיה. כשנעבור לאגרות בסעיף 83. מירי, מספיק. תודה, מצביעים. 34 עד 39 כולל התיקונים. מי בעד? מי נגד?
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אולי אהיה במקומו, אגיד נגד.
היו"ר אמנון כהן
את לא יכולה להיות נגד.

הצבעה

בעד – 3

נגד – 1
נמנעים – אין
סעיפים 34–39 נתקבלו.
היו"ר אמנון כהן
הסעיפים אושרו. אנחנו בסעיף הזה מפסיקים את ההצבעות. מה שאני מבקש ממשרד האוצר, מאגף החשבות ומכל מי שקשור לסיים את ההסכמים, ביום שני אני מחדש את ההצבעות. אם תביאו לי עד אז גם את ההסכמים, אני גומר את הכול, כולל מליאה אביא לך באותו היום, אבל אם לא תביא, בעיה מסוכנת. קק"ל, תסיימו גם.
קריאה
- - -
דוד אזולאי
לא, תגידו לי, אם לא תגיעו להבנות אגיש הסתייגות.
היו"ר אמנון כהן
אותו דבר עובדים, איפה אתם? איפה הם? הם הלכו. אני מבקש לסיים, כי פתאום אשאר ולא רוצה לעבוד בלי העובדים. אני צריך לקבל גם חוזים אישיים בכתב.
רותם פלד
כמו שאמרנו, הכול עם העובדים נסגר.
היו"ר אמנון כהן
לא, אקבל מכתב לגבי החוזים האישיים – עד יום שני תביא לי את המכתב. ביום שני המשך הצבעות. להביא את הכבאיות. הישיבה נעולה.
<הישיבה ננעלה בשעה 11:33.>

קוד המקור של הנתונים