ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 12/06/2012

הצעה לסדר היום בנושא: "החלטת היועץ המשפטי לממשלה לתקצב רבנים רפורמים וקונסרבטיביים"

פרוטוקול

הצעה לסדר היום
החלטת היועץ המשפטי לממשלה לתקצב רבנים רפורמים וקונסרבטיביים

הכנסת השמונה-עשרה
5
ועדת הכספים
12/06/2012

נוסח לא מתוקן
מושב רביעי



<פרוטוקול מס' 1115>
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, כ"ב בסיון התשע"ב (12 ביוני 2012), שעה 10:35
סדר היום
הצעה לסדר היום בנושא: "החלטת היועץ המשפטי לממשלה לתקצב רבנים רפורמים וקונסרבטיביים"
נכחו
חברי הוועדה: >
משה גפני – היו"ר
דניאל בן-סימון
אבישי ברוורמן
אורית זוארץ
גאלב מג'אדלה
שלמה מולה
ציון פיניאן
מוזמנים
>
השר יעקב מרגי - השר לשירותי דת

עו"ד יהודה שפר - המשנה לפרקליט המדינה, משרד המשפטים

עו"ד הראל גולדברג - משרד המשפטים

אריאל יוצר - אגף התקציבים, משרד האוצר

צחי דוד - אגף התקציבים, משרד האוצר

גלעד קריב - מנכ"ל התנועה הרפורמית

עו"ד עינת הורוביץ - מנהלת המחלקה המשפטית, התנועה הרפורמית

עדי שטיין - רכזת מכון "על משמר הכנסת"

יזהר הס - מכון "על משמר הכנסת"
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית פרלמנטרית
חבר המתרגמים – אהובה שרון
הצעה לסדר היום בנושא
"החלטת היועץ המשפטי לממשלה לתקצב רבנים רפורמים וקונסרבטיביים", של חבר הכנסת משה גפני
היו"ר משה גפני
אני ממשיך בסדר היום. על סדר היום הצעה לסדר היום בנושא: "החלטת היועץ המשפטי לממשלה לתקצב רבנים רפורמים וקונסרבטיביים", הצעה שלי על החלטת היועץ המשפטי לממשלה. הדיון הוא דיון תקציבי ואני רוצה לדעת מי מוסמך לתת כסף במדינת ישראל לדברים שאין החלטה לגביהם לא בממשלה ולא בכנסת. אני רוצה לדעת מהיכן לוקחים כסף לדבר הזה ומי הסמיך את היועץ המשפטי לממשלה לקבל החלטה בעניין.
שי חרמש
זה לא דיון שראוי שיתקיים בוועדת החוקה?
היו"ר משה גפני
אם אני מעביר את זה לוועדת חוקה, גם את החקלאים מעביר לוועדת החוקה. מה דעתך?
שי חרמש
אני אסתדר שם לא רע.
היו"ר משה גפני
אתה חושב שיהיה לך שם VIP כמו כאן?
שי חרמש
כמו כאן, אין.
היו"ר משה גפני
אני לא יודע ואין לי מושג באיזו ועדה זה צריך להיות.
ציון פיניאן
אם תעביר את זה לוועדת החוקה, עשב לא יגדל. אני מודיע לך ולכל החקלאים. עשב לא יגדל.
היו"ר משה גפני
בשביל הספורט הייתי מעביר את זה. את כללי המים הייתי מעביר לוועדת החוקה.

אני אענה לך על השאלה. מליאת הכנסת קיבלה החלטה להעביר את ההצעה הזאת לוועדת הכספים. היא קיבלה החלטה פה אחד, כולל אנשי קדימה שהיו במליאת הכנסת. אני כנאמן לתקנון הכנסת, אני עושה את הדיונים כפי שמליאת הכנסת מחליטה.

דבר שני. הקדמתי ואמרתי בתחילת הדברים שהנושא הוא לא דיון על הרפורמים ועל הקונסרבטיבים. זה בכלל לא הדיון. בעיניי הם גם לא קיימים. אני מדבר רק על התקציב. היועץ המשפטי קיבל החלטה על תקציב, כאן ועדת הכספים. אנחנו נצטרך לקצץ נניח בחקלאות.
שי חרמש
זה כמו האורתודוכסים. זה אותו סעיף.
היו"ר משה גפני
לא, אין אותו סעיף. אם זה אותו סעיף, היה צריך לקבל החלטה בחוק. אין אותו סעיף. לכן נמצא כאן השר ואני מברך אותו על כך שהוא נמצא כאן בדיון. קיבל היועץ המשפטי לממשלה החלטה שיכול להיות שאולי באמת כדאי לפזר את הכנסת. אתמול דנו על נושאים שקשורים לאזורי עדיפות, שבג"ץ קיבל החלטה איזה ישובים להוסיף.
שי חרמש
ואיזה לגרוע.
היו"ר משה גפני
ואיזה לגרוע, אבל לגרוע יש סמכות. אמרתי אתמול שבית המשפט יכול לומר שההחלטה היא לא חוקתית, בסדר, אבל אם הם מנהלים, אז למה אנחנו מקבלים משכורת? אפשר לתרום אותה ונלך הביתה. למה אנחנו צריכים לשבת כאן בכלל? למה הממשלה צריכה לפעול? יותר טוב שראש הממשלה ישחק כדורגל.
שי חרמש
היית אומר אותו הדבר אם נגיד היועץ המשפטי היה מחליט לנסר חמישה בתים במקום כלשהו במאה מיליון שקלים ולהזיז אותם לגבעה ממול?
היו"ר משה גפני
אני אומר לך שלו הפרקליטות הייתה עובדת – אני הצבעתי נגד חוק ההסדרה ואני אומר לך מהמקום בו אני נמצא שכל הדיון הזה היה מיותר לו הפרקליטות הייתה עושה את עבודתה ולא היה צריך להגיע לזה. כולם יודעים את זה. המחלוקת הזאת הייתה מחלוקת מיותרת. אגב, אני שמעתי את זה מאנשים – אני לא יכול להגיד את זה בשמם אבל מהבכירים ביותר במדינה – שאם הפרקליטות הייתה עושה את עבודתה, במקום להתעסק במה שזה לא עניינה, אז לא היינו מגיעים לכל הסאגה הזאת.
ציון פיניאן
החלטת בג"ץ באה בעקבות החלטת הפרקליטות.
היו"ר משה גפני
בג"ץ דווקא לא אשם בזה.
שי חרמש
אני שואל בהיבט הכספי. אתה אומר שההחלטה הזאת עולה כסף. מישהו החליט לנסר בתים.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת שי חרמש, אם יבוא לכאן דיון ממליאת הכנסת או דיון מהיר שנשיאות הכנסת תחליט עליו לדון מהיכן הכסף כדי לנסר את בתי האולפנה, אנחנו נדון בזה, אם זאת השאלה.
שי חרמש
נתת לי רעיון.
השר יעקב מרגי
רק אם תהיה ועדה שדנה בעולם דימויים.
היו"ר משה גפני
אתה יכול להגיש בקשה לדיון מהיר ואנחנו נדון על זה, כמובן אם יאשרו לך.

אני חוזר לנושא לשמו התכנסנו. היועץ המשפטי לממשלה החליט, בניגוד לעמדת הכנסת. הכנסת מכירה ברבנות הראשית כגוף היחיד המוסמך לעסוק בנושא רבנות והיועץ המשפטי החליט שצריך לתקצב גם רבנים רפורמים וקונסרבטיבים. הכנסת לא קיבלה החלטה כזאת, הממשלה לא קיבלה החלטה כזאת ובעצם זאת החלטה שאומרת שאם אנחנו עושים את זה במקרה של הרבנות, אנחנו יכולים לעשות את זה למשל במשרד התחבורה. למה שיהיה רק משרד אחד שמטפל בנושא של אגרת רישוי רכב? בואו נעשה שיהיה פלורליזם ושיהיו עוד משרדים. נעשה כמה משרדים שיטפלו באגרת רישוי רכב. יהיו כאלה שיתנו יותר מוקדים בישובים הערבים, יהיו כאלה שיתנו פחות, נעדיף את אלה שנותנים יותר. משרד הבריאות, למה דווקא משרד הבריאות יהיה מוסמך לעסוק בנושא של בריאות הציבור, ברפואה ובכל הדברים האלה? נעשה פלורליזם. למה צריך רק ברבנות? אם היועץ המשפטי לממשלה מקבל החלטה כזאת, אני רוצה שהוא יקבל החלטה על כל הדברים האחרים. אבל נניח רגע לעניין הזה והשאלה היא מהיכן יבוא הכסף. אני לא מקבל את עמדתו, אני חולק עליו, אני חושב שהוא לחלוטין טועה, אני חושב שהוא מפעיל כאן אג'נדה שמופעלת בפרקליטות. נכון הראל?
הראל גולדברג
אני לא פרקליטות אדוני.
היו"ר משה גפני
אבל משרד המשפטים.
הראל גולדברג
אני עובד משרד המשפטים, כן.
היו"ר משה גפני
לא שאלתי אם אתה עובד משרד המשפטים. שאלתי האם זה נכון מה שאני אומר אבל תכף נשמע.

לכן אדוני השר, אני רוצה לדעת מה הולך לקרות עם העניין הזה. בבקשה.
השר יעקב מרגי
כדי לענות על שאלת יושב ראש הוועדה, אני חייב להתחיל בקצת היסטוריה. יש בג"ץ שהוגש, אם אני לא טועה, ב-2004-2005 והראל יתקן אותי.
הראל גולדברג
2005.
השר יעקב מרגי
קהילת ברכת שלום. לפני כשנתיים, מיד אחרי כניסתי לתפקיד, המסקנות של הוועדה שהוקמה אז, בהחלטת בית המשפט אם אני לא טועה להקים את הוועדה או החלטת משרד המשפטים, לא יודע. הוקמה ועדה וחשוב שכבודו ישמע על כך. אם אני לא טועה, את הוועדה הקים השר יצחק כהן, שר הדתות דאז. קיבלתי עלי את המסקנות. אחת הדרכים לפתרון הבעיה, שהסכימו לה כל הצדדים, שיש ניתוק זיקה מוחלט בין משרד הדתות לבין העתירה הזאת ואם הם מדברים על קהילות, יטופלו במסגרת רכזי קהילות, ראשי קהילות, כל מה שקשור לקהילות ולא במשרד לשירותי דת. הכירו בזה. הצדדים להסכם הכירו בזה. הכיר בזה השליח של היועץ המשפטי לממשלה, לענייננו כאן זה הראל שהיה יושב ראש הוועדה, אם אני לא טועה, או מי מטעמו ומנכ"ל משרד ראש הממשלה שהיה שותף להסכמה הזאת, שהנושא יהיה במסגרת של תמיכה ואכן זה כך, זה במסגרת של תמיכה בשונה מבלבול המושגים במכלול הפרסומים שניתנו לסוגיה הזאת. זה במסגרת של תמיכה, כמו שכל גוף יכול להגיש בקשות תמיכה לכל הסעיפים, לכדורגל, לספורט, לסרטים, לכל ממסד התרבות, במסגרת תמיכה.
היו"ר משה גפני
או ליצנים.
השר יעקב מרגי
גם כן.
היו"ר משה גפני
ליצנים יכולים להגיש בקשה לתמיכה.
השר יעקב מרגי
כן. ודאי, אם זאת תרבות.
שי חרמש
זאת לא אותה אנלוגיה, נכון?
היו"ר משה גפני
אתה החלטת להיכנס לאנלוגיות שלי? מה אני מדמיין?
שי חרמש
דיברנו על הרפורמים ודיברנו על הליצנים, וזה נאמר במשפט אחד.
היו"ר משה גפני
נכון. אני שואל אם גם ליצנים רוצים להגיש בקשה לתמיכה והם יכולים לקבל.
שי חרמש
לרגע חששתי שרפורמים הם ליצנים ולא הבנתי.
היו"ר משה גפני
מה חשבת?
השר יעקב מרגי
תעלה ליו-טיוב ואני אראה לך סרטון ביו-טיוב שיאמר לך אם זה כן או לא.
היו"ר משה גפני
אמרתי במליאת הכנסת מה אני חושב עליהם.
השר יעקב מרגי
היה סיכום כזה שכשנתיים הוא מתהלך במסדרונות, בבירוקרטיה, שאכן זה הולך להיות במשרד התרבות, אכן זה הולך להיות במסגרת נוהל של תמיכה ובמפורש לא בהגדרה כלשהי שמתקרבת למושג "רב" כי לאורך כל הדרך, גם נציגי משרד המשפטים וגם אנחנו סברנו – וגם מנכ"ל משרד ראש הממשלה – שרב, ואכן כך גם היועץ המשפטי לממשלה באותה סיפא של הודעה שלו אמר, הוא מי שהוסמך לכך.
היו"ר משה גפני
שי חרמש מפריע לך. נתתי הרצאה לקיבוצניקים ואמרתי בדיחה, כמו שאני אומר תמיד, אבל אחרי חמש דקות אני שומע בקצה האולם בחורה שמתחילה לצחוק. הרכז אמר לי שלא אתרגש כי היא הבינה את הבדיחה אבל אמרתי את הבדיחה חמש דקות קודם. מה אתה צוחק באמצע?
שי חרמש
אנחנו קולטים לאט.
שכיב מוראד שנאן
יש חוק שאסור לספר בדיחה ביום שישי כדי שלא יצחקו בתפילה ביום ראשון.
שי חרמש
גפני, הרב יעקב מרגי שלח אותי לסרט ביו-טיוב על בר מצווה לכלבים.
השר יעקב מרגי
אני לא רב.

אני רוצה להחזיר את הדיון לרצינות שלו. אני אומר שהיה חד משמעית, הנושא לא היה נתון לספק כלשהו או כאילו זה פתוח בכלל, זה לא היה פתוח. לכן ההבנות היו במסגרת הזאת שזה הולך בניתוק זיקה, הולך למשרד התרבות במסגרת נוהל של תמיכה ובהגדרה של ראשי קהילות ולא מעבר לזה. לצערי הרב השותפים להסכם הזה, שהם העותרים, נהגו שלא ביושר ברגע הנעילה, כשהיה צריך להודיע לבית המשפט.
היו"ר משה גפני
מי אלה העותרים?
השר יעקב מרגי
הרפורמים. התנועה הרפורמית. ברכת שלום. הודיעו לבית המשפט בסגנון כזה מאוד בומבסטי. יצא המרצע מן השק. כביכול כל מה שנעשה וכל העתירה שהייתה, זה לא תקציב וכל ההתנגדות שלנו היא הקטע של ההגדרה של "רב", ואכן התנגדנו. לצערי הרב השופטים בדיון לא רצו לשמוע את עמדת היועץ המשפטי של המשרד, לשמוע בדיוק את השתלשלות העניינים, ואני מצטט את לשונו של היועץ המשפטי של המשרד שלי, מר ישראל פת, והשופט אמר: לא מעניין אותי, לא דעתו של השר ולא היועץ המשפטי של משרד הדתות, אני רוצה לשמוע את היועץ וינשטיין. עם כל הכבוד, היועץ וינשטיין לא היה בסוד העניינים, לא היה בהתגלגלות. אנחנו מלכתחילה, המשרד וגם אייל גבאי שהוביל את זה וגם הראל גולדברג שיושב כאן, היו שותפים למהלך הזה שבמפורש לא קוראים להם רבנים. במפורש. זה במנותק זיקה בכלל ממשרד הדתות. היה ויכוח אם משרד האוצר רוצה לעשות אקט ישיר של תקצוב אותם אנשים, הוא התעקש ולקח, ואני מודיע שהוא לחץ את המשרד לעשות באמצעות התחייבות שלטונית של מנכ"ל-חשב, שלא בידיעתי כי אני הייתי מתנגד לכך באותו רגע. אני הודעתי ליועץ וינשטיין, סמוך להחלטה שלו, שאני מתנגד. הודעתי זאת בכתב ליועץ המשפטי של המשרד. מצדי שהעתירה תהיה פתוחה עוד עשרים שנים. הרי כל המטרה של העתירה הייתה קנטרנית, לתקוע את המינויים ואת התקנים של רבני ההתיישבות.
שלמה מולה
איזה רבנים?
השר יעקב מרגי
רבני ההתיישבות של המועצות האזוריות. רבני המושבים. מאז יש הקפאת תקנים. מאז לא מצאתי סקטור אחד. זאת ההזדמנות שלי גם – סלח לי אדוני היושב ראש על שאני מנצל את הבמה גם לעשות חשבון עם מי שצריך חשבון – לומר שלא ראיתי במדינה סקטור אחד שנגדו הייתה איזו עתירה שקשורה למינוי כזה. מקפיאים במסגרת אותה עתירה. מישהו קפץ על המציאה ונתן הודעה לבית המשפט שלא מונו מאז רבנים ולא מונו. יש ישובים ללא רבנים מאז 2005. מאז עתירת ברכת שלום. יכול להיות שאני לא מדייק בתאריכים, אבל מאז העתירה ב-2004-2005.

לא מצאנו דוגמה כזאת לא כאשר היה הוויכוח על תפקודם או אופן התנהלותם של הרופאים
היו"ר משה גפני
מי נתן את ההוראה שלא למנות רבני התיישבות?
השר יעקב מרגי
זה בדיוק כמו ההודעה של המדינה לבית המשפט על גבעת האולפנה. היה פרקליט שהודיע לבית המשפט כדי לייתר את העתירה. ממילא הולכים למנות רבנים עד שהנושא הזה יוסדר.
שלמה מולה
עכשיו היועצים המשפטיים אשמים?
השר יעקב מרגי
אף פעם לא. רק אנחנו אשמים. אנחנו אשמים בכך שמאפשרים את זה.
היו"ר משה גפני
השר אומר כן.
שלמה מולה
אני שואל אותו.
היו"ר משה גפני
התשובה היא כן. הוא לא אמר ברמזים אלא הוא אמר ברור.
שלמה מולה
אולי לפעמים השר טועה?
השר יעקב מרגי
אני אומר את דעתי.
היו"ר משה גפני
יש לי דוגמאות שהוא טועה, אבל לא במקרה הזה.
שלמה מולה
אני אומר לך שהוא טועה בעניין הזה. קודם כל צריך לקרוא להם רבנים.
השר יעקב מרגי
לא שמעתי שאתה רוצה לקרוא לי רופא. למה אתה לא קורא לי רופא?
שלמה מולה
אתה לא רופא.
ציון פיניאן
גם הם לא רבנים. לא כל אחד יכול להיות רב.
אורית זוארץ
לתפיסתך הם לא רבנים.
השר יעקב מרגי
לא לתפיסתי.
ציון פיניאן
יש גם דין תורה.
היו"ר משה גפני
יש חוק במדינה.
השר יעקב מרגי
אפשר להיות נאור ולקבל את שלטון החוק לא בסלקטיביות. אין מוסר כפול. היועץ המשפטי באותה הודעה שאתם קפצתם וצהלתם, כל מי שקפץ וצהל, כתב בסיפא: אין בהודעתי זו בנושא הלכה, רבנים ייקראו רק מי שנבחר על ידי הרבנות הראשית.
היו"ר משה גפני
זה החוק.
השר יעקב מרגי
עושים פלסתר מהחוק כשנוח. אם החוק טוב כשנוח וכשלא נוח. אני באתי לומר את הדברים.
שלמה מולה
שנה את החוק.
היו"ר משה גפני
הוא לא רוצה לשנות את החוק. הוא חושב שהחוק בסדר. תשנה אתה.
השר יעקב מרגי
רבותיי, אתם רוצים לעשות קרקס? אפשר להחליט שהדיון הוא על קרקס. אתם רוצים דיון על רבנים? אני הבאתי את העובדות.
שלמה מולה
למה אתה קורא לזה קרקס? מותר לשאול שאלות.
השר יעקב מרגי
מותר.
ציון פיניאן
אתם עושים קרקס מהמילה רב.
אורית זוארץ
בעיני המתבונן.
השר יעקב מרגי
ארבעה משפטים אחרונים ואם אני אומר דבר לא לעניין, אני מוכן לבדוק ולחזור בי. לא רציתי לגעת בנקודה הזאת. לצערי הרב אני כשר במדינת ישראל אומר לכם שיש תחושה שיש אג'נדה. הראל הוא לא הכתובת והוא גם לא יענה לך, גם אם הוא יודע.
היו"ר משה גפני
הראל עונה לוועדת הכספים כל מה שהוא יודע.
השר יעקב מרגי
רבותיי, אני כאיש ציבור, כשאני בא לגעת בנקודה מסוימת, אני בודק את עצמי עשרים אלף פעמים אם יש לי נגיעות, אם יש לי ניגוד עניינים וכל חבר כנסת או שר שיש לו ניגוד עניינים חותם על הסדרים. כשאני שומע ששופט אחד מתוך ההרכב שדן בעתירה של הרפורמים קיבל אות כבוד מהתנועה הרפורמית, הייתי מצפה ממנו, שופט עליון, שיפסול את עצמו.
היו"ר משה גפני
לא הבנתי.
ציון פיניאן
הוא לא הודיע לפני כן?
השר יעקב מרגי
אם שופט מסוים בהרכב – ואני אומר שאם אני טועה בעובדות שהובאו בפניי, אני מוכן לחזור בי בפומבי אבל אלה העובדות שהובאו בפניי.
היו"ר משה גפני
לא הבנתי מה.
השר יעקב מרגי
אחד השופטים קיבל אות כבוד מהתנועה הרפורמית והוא היה אחד מההרכב.
היו"ר משה גפני
מי זה השופט?
השר יעקב מרגי
חכה. אתה תשאל עוד שאלות ולכן תן לי לענות בבת אחת. שופט שני מודיע לפרוטוקול שהוא ייצג את התנועה הרפורמית בתשלום. הייתי מצפה ממנו לפסול את עצמו.
שלמה מולה
לפסול את כולם.
השר יעקב מרגי
שופט אחר בדיון אחר של אותה עתירה מודיע קבל עם ועדה שהוא חברו של אחד העותרים, של מי שיושב כאן, מר אורי רגב. הוא למד אתו. הוא היה באחד הדיונים.
קריאה
אורי רגב לא כאן.
השר יעקב מרגי
אז טעיתי. הוא לא כאן.
אורית זוארץ
גם ברבנות מקבלים החלטות לגבי הרבנים?
השר יעקב מרגי
קחי מסכת כתובות ותקראי.
אורית זוארץ
ההסכמות, העובדה שאין אישה בוועדה למינוי דיינים, כל הנושאים והסוגיות שאתם כל כך מגוננים עליהם. תבחנו קודם כל את עצמכם. בעיניי את הרבנות בכלל צריך לפרק.
השר יעקב מרגי
את מגלה בורות. את יודעת את זה?
אורית זוארץ
לפרק את הרבנות.
השר יעקב מרגי
את יודעת שאת מגלה בורות?
אורית זוארץ
היא רק מזיקה לאזרחי ישראל.
השר יעקב מרגי
אם היושב ראש לא מגן עלי, את משרתת אג'נדה בבורות מוחלטת.
אורית זוארץ
היא מזיקה לכלל אזרחי מדינת ישראל. רוב אזרחי מדינת ישראל מדירים את רגליהם מהרבנות בגלל ההתנהלות הזאת. אתם לא בוחנים את עצמכם.
ציון פיניאן
אני מבקש התייחסות להרכב השופטים.
שלמה מולה
תגישו קובלנה.
ציון פיניאן
למה אתם לא מתייחסים לניגוד עניינים של השופטים? אם זה היה בנושא התיישבות, הייתה זעקה עד השמים.
היו"ר משה גפני
חברת הכנסת זוארץ, יושב כאן השר שהסכים לבוא לדיון ומעלה כאן דבר.
שלמה מולה
מה זה הסכים? הוא חייב לבוא.
השר יעקב מרגי
לא חייב. אני יכול לשלוח עובד משרד.
היו"ר משה גפני
הוא לא חייב. הוא יכול לשלוח את המנכ"ל. הוא לא חייב. אני גם לא ביקשתי ממני. לפעמים אני מבקש מהשר ואומר לו שהדבר הוא קריטי.
שלמה מולה
חשבתי שאנחנו מיותרים.
היו"ר משה גפני
תכף נראה אם אתם מיותרים או לא, אבל מותר לי לשאול שאלה את חברת הכנסת זוארץ או שאי אפשר?
שלמה מולה
אתה היושב ראש ואתה מחליט.
היו"ר משה גפני
מזל שאני היושב ראש. הכול זמני.
אבישי ברוורמן
זה לא מזל. זאת שאלה של כוחה של יהדות התורה.
היו"ר משה גפני
אני רוצה לשאול אותך שאלה. אמר כאן השר דבר חמור.
אורית זוארץ
למה הוא לא העלה את זה במהלך הדיון? למה הסוגיות האלה לא עלו?
שלמה מולה
למה הוא לא הגיש קובלנה לנציבות השופטים?
ציון פיניאן
אני יכול להגיש הצעה לסדר?
היו"ר משה גפני
רק רגע. את יכולה להגיד מה שאת רוצה, גם אם אני אתנגד למה שתגידי אבל אני רוצה לשאול אותך שאלה ותעני לי בכנות. השר מגיע לוועדה, אמר כאן דבר חמור. ממה שאני שמעתי, הסתכלתי כאן בניירות ולא שמתי לב בהתחלה, הוא דיבר על שלושה שופטים והוא דיבר על נגיעה ממשית לנושא העתירה. ממשית. אם אני הייתי חבר בוועדה והייתי שומע את השר, ואני צריך לשקול גם מה אני כיושב ראש הוועדה צריך לעשות, הדבר הראשון שהייתי מעלה – זה ממש נגד שלטון החוק – נגיעה של אנשים שאמורים להיות מעל העניין, לשפוט בצדק ולשמוע את האנשים. אסור שתהיה להם כזאת נגיעה לעניין. אם אחד קיבל אות כבוד ואחד היה חבר של אחד העותרים. הרי מה עושים במשפטים מהסוג הזה? מגיע השופט ובהגינותו – ואם הוא לא מגיע, חבל על הזמן מה שעושים לו, אתם הראשונים, אתם. אז פתאום את קופצת ואומרת לשר שצריך לפרק את הרבנות. תפרקי את הרבנות.

חבר הכנסת ציון פיניאן.
ציון פיניאן
אני מבקש הצעה לסדר, לדון על הרכב השופטים ובנגיעה שלהם בניגוד העניינים.
שלמה מולה
אני מתנגד לזה.
ציון פיניאן
ולאחר מכן לדבר על ההחלטה.
שלמה מולה
לא.
ציון פיניאן
קודם כל לדון על ניגוד העניינים של השופטים.
היו"ר משה גפני
אני מקבל את זה.
ציון פיניאן
אם אלה שופטי ישראל, אני מתבייש בשופטים האלה.
היו"ר משה גפני
אני מקבל את הצעתך.
אורית זוארץ
צריך לבדוק את הטענות האלה. אני לא מקבלת את הטענות האלה ככזה ראה וקדש.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת מולה, אני אאפשר לך. לא תלך היום הביתה בלי לדבר כאן אבל קודם השר.
אורית זוארץ
צריך לבדוק את הנתונים האלה לפני שקובעים.
היו"ר משה גפני
בסדר.
השר יעקב מרגי
אבל זה לא מה שאת עשית.
אורית זוארץ
צריך לעשות שינוי. הגיע הזמן.
היו"ר משה גפני
אמר השר ברוב הגינותו שהוא מוכן לעמוד ולהתנצל אם האינפורמציה שהוא קיבל איננה נכונה. הוא אמר. הוא בדק אותה.
שלמה מולה
זה לא המקום לבירור תלונות.
היו"ר משה גפני
איפה המקום? במועצת קדימה? זה המקום.
שלמה מולה
בנציבות תלונות על השופטים. זה המקום.
אורית זוארץ
מה עשה שר אחרי שהוא גילה? אותי מעניין מה עשה השר אחרי שהוא גילה. מה עשית כשר?
השר יעקב מרגי
בסדרה הזאת, אני חייב לומר שאפשר למנוע את הבעיה הבאה. הובא לידיעתי – גם זה צריך להיבדק, הראל – שהפרקליט שמטפל עכשיו בעתירה חדשה שלהם לגבי רבני השכונות, זה פרקליט שנישא בחתונה רפורמית. אם זאת האג'נדה שלו, אני מבקש שלא נבכה שוב.
שלמה מולה
אז מה?
היו"ר משה גפני
אבישי, רצית להעיר משהו.
אבישי ברוורמן
מכיוון שאני ידוע בוועדה הזאת במזגי הנוח ויודעים שאני אדם מאמין שלא שומר מצוות, מקובלים עלי גם הרפורמים וגם האורתודוכסים, אני מאמין באהבת חינם ולא בפילוג עם ישראל, מכיוון שיושב כאן הרב גלעד קריב שנדמה לי שהוא בקיא בהאשמות החמורות לכאורה שהעלה כבוד השר מרגי, הייתי שמח אם כבוד היושב ראש היה נותן לו את רשות הדיבור.
היו"ר משה גפני
ממש לא. עם כל הכבוד, כך מבררים דבר? לא בא בחשבון. עורך דין הראל גולדברג, אנחנו דנים על ההחלטה של היועץ המשפטי לממשלה והשר במסגרת הדיון הזה העלה כאן האשמות חמורות. אתם מודעים לזה? אתם יודעים על כך? אבל קודם כל לגבי הנושא עצמו.
ציון פיניאן
האשמות חמורות לגבי העבר ולגבי העתיד.
הראל גולדברג
אני מציע שעל התשובה יענה המשנה לפרקליט המדינה, מר יהודה שפר.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
יהודה שפר
שלום לכם. ראשית, אני מופתע מהביקורת שהושמעה כאן, גם מהותית וגם מהטון שלה, גם לגבי היועץ המשפטי וגם לגבי הפרקליטות. אני רוצה להתייחס בכמה משפטים להיבט המשפטי ואחר כך לשאלה הספציפית של ההיבט המשפטי.
היו"ר משה גפני
לחברי הכנסת יש חסינות. גם לגבי הטון שהם מדברים בו.
יהודה שפר
אני רק ציינתי שאני מופתע.
היו"ר משה גפני
אגב, יש חברי כנסת שמדברים כך גם כשמתקיים דיון על תקנות התקשורת. בסדר, זאת זכותך המלאה. אני רוצה להגיד לך שמשנה לפרקליט המדינה, יש לו זכות להיות מופתע. זאת זכות שמוקנית לו.
יהודה שפר
ברמה המשפטית, ההחלטה שהתקבלה במסגרת עתירה שהוגשה, מאז 2005, הייתה התוצאה המשפטית הנכונה משום שמאז 2005 באמת עוכבו, כאשר כתוצאה מהדיונים בעתירה והטענות בדבר אי שוויון בחלוקה במינוי של רבנים, לא התאפשר למנות רבנים אזוריים.
היו"ר משה גפני
סליחה. אני מודה לך שהגעת. משרד האוצר הוא הנושא המרכזי כאן בדיון. השאלה היא מאיפה אתם הולכים להוריד כסף כדי לממן את זה.
יהודה שפר
אני מיד אסביר גם את זה.

מכיוון שלא ניתן היה למנות רבנים אזוריים כל עוד יש לברר טענות ---
אבישי ברוורמן
רבותיי, מה הצחוקים האלה? אשרי האיש אשר במושב לצים לא ישב.
היו"ר משה גפני
שלא הלך בעצת רשעים ובמושב לצים לא ישב.
אבישי ברוורמן
את זה לא אמרתי. לקחתי רק את ה-לצים.
היו"ר משה גפני
האמת היא שמתי שאני עצוב ועצבני, אני אומר בדיחות.

כן, מר שפר, סליחה.
יהודה שפר
ההחלטה הייתה משפטית נכונה משום שבאמת עוכב מינויים של רבנים אזוריים.
השר יעקב מרגי
רבני מושבים ורבני ישובים.
יהודה שפר
נכון. העניין היה צריך הסדרה משפטית והיה תלוי ועומד בבית המשפט העליון שתפקידו להכריע בשאלות משפטיות בלבד. בהקשר הזה עלתה טענה לפגיעה בשוויון והיה צריך לברר את הטענה. בסופו של דבר משלוש סיבות ההחלטה עומדת מבחינה משפטית, כבוד היושב ראש. ראשית, משום שהתקבלה בהמלצת בית המשפט שהבהיר שאחרת יצא צו על תנאי ושר הדתות מודע לכך. שנית, משום שהפתרון שהוצע הוא פתרון שהומלץ על ידי ועדה בין משרדית על דעת כולם והוא פתרון של תמיכה דרך תקציב תמיכות של משרד התרבות ולא העסקה ישירה על ידי המדינה.
היו"ר משה גפני
זה מה שהשר אמר.
יהודה שפר
אני רק רוצה להבהיר את זה. דבר שמונע כל בלבול אפשרי משפטי ואין לו שום השלכות הלכתיות או משפטיות לגבי כל מערך החוקים המסמיכים רבנים במדינת ישראל. הדבר השלישי, וכאן אולי יש אי הבנה עם השר ולכן חשוב לומר את הדברים לפרוטוקול, הוא שההסדר הזה, ההחלטה של היועץ וההודעה לבית המשפט נעשו בתיאום מלא ומוחלט עם המשרד לענייני דתות ועם משרד התרבות.
השר יעקב מרגי
תעצור כאן. מר שפר, אתה לא מדייק. הודעת היועץ היא לא על דעתי.
יהודה שפר
לכן אני רוצה לדייק. הפרקליטות, כפי שהיא נוהגת בכל העניינים כמי שמייצגת את משרדי הממשלה, גם בעניינים אחרים שצוינו כאן לצערי לפני כמה דקות שאינם נוגעים לעניין, בכל העניינים האלה הפרקליטות מתאמת תיאום מלא עם המשרדים הנוגעים בדבר ובמקרה זה תיאום מלא ומוחלט עם הלשכה המשפטית של המשרד לענייני דתות, עם הלשכה המשפטית, על ההודעה שנמסרה לבג"ץ אחרי החלטת היועץ המשפטי לממשלה.
השר יעקב מרגי
הודעת היועץ הייתה בניגוד לדעתי והוא יודע זאת. מה זה תיאום עם המשרד?
היו"ר משה גפני
אדוני השר, אני אאפשר לך להגיב. מר שפר, אם אתה יכול להיות מדויק ולומר לנו את המציאות כמו שהיא. הודעת היועץ המשפטי לממשלה הייתה על דעת השר לשירותי דת?
יהודה שפר
התקשורת מתבצעת בצורה הבאה: הפרקליטות, יש לה קשר ישיר עם הלשכה המשפטית של המשרד. תפקידה של הלשכה המשפטית בכל משרד כמובן לתאם עם כל מי שצריך במשרד, עם השר, עם המנכ"ל, עם החשב לפי העניין.

אני מצהיר בזאת ומודיע בזאת, אחרי שבדקתי את העניין לקראת הדיון כאן היום, שההודעה בדבר עמדת היועץ המשפטי לממשלה כפי שנמסרה לבית המשפט העליון תואמה תיאום מלא ומוחלט עם הלשכה המשפטית של המשרד לענייני דתות ועם הלשכה המשפטית של משרד התרבות.
השר יעקב מרגי
בניגוד לדעתי.
יהודה שפר
בכך לדעתי הפרקליטות מילאה את תפקידה.
היו"ר משה גפני
יש לי שאלה אליך. השר אמר קודם – ותכף אני אאפשר לו להגיב על הדברים כי הוא אומר שהדברים כלפיו לא מדויקים –
יהודה שפר
לא אמרתי דבר כלפיו.
השר יעקב מרגי
אתה אומר שזה מתואם עם המשרד.
היו"ר משה גפני
צריך לאפשר לשר להגיב על הדבר הזה.
אבישי ברוורמן
כולנו מאפשרים.
היו"ר משה גפני
לא כולכם צריכים לאפשר. רק אני.
אבישי ברוורמן
אנחנו דמוקרטורה.
שכיב מוראד שנאן
דמוקטטורה.
היו"ר משה גפני
אני חושב שמאז אני בוועדה כאן, לא קיימתי דיון אחד כזה.
אבישי ברוורמן
אתה עכשיו מגיע לדבר הבסיסי. אתה בא לנקודה שנוגעת בציפור ליבך שהדת היהודית היא פלורליסטית.
היו"ר משה גפני
לא רלוונטי. זה לא הדיון כאן עכשיו.
יהודה שפר
אני עוד חייב תשובה לכבוש היושב ראש לגבי ההיבט התקציבי.
היו"ר משה גפני
לפני ההיבט התקציבי. השר אמר קודם שהמדינה אמרה לבית המשפט העליון כאשר התקבלה העתירה ב-2005, לעכב את כל המינויים של רבני המושבים, רבנים במועצות האזוריות עד שתתברר העתירה. זאת הייתה עמדת המדינה. זה נכון?
יהודה שפר
זאת שאלה שאני לא יודע את התשובה עליה.
היו"ר משה גפני
מי יודע לענות עליה?
השר יעקב מרגי
כרגע אמרת את זה. כרגע אמרת ואישרת שהייתה כריכת הנושא משום אי השוויון.
יהודה שפר
כן, ידוע לי.
היו"ר משה גפני
העמדה של המדינה הייתה כזאת? בסדר. הראל, אני אתן לך. אתה לא צריך לעשות לו כך כי תכף אני אתן לך את רשות הדיבור.
יהודה שפר
אני מסביר.
היו"ר משה גפני
אם זה נכון, זה דבר חמור.
יהודה שפר
זה לא דבר חמור אלא זה דבר שיגרתי ביותר.
היו"ר משה גפני
זה שגרתי שלא ממנים אנשים כשצריך?
יהודה שפר
אני אסביר לאדוני.
היו"ר משה גפני
אני גם אגיש עתירה.
יהודה שפר
נדמה לי שכבודו הגיש עתירות ויודע שכאשר יש טענות נגד מעשי השלטון, במקרים רבים או שיוצא צו ביניים פורמאלי או שמודיעים לבית המשפט שבינתיים ועד לבירור העתירה, זה מ-2005 ומי ידע שזה ייקח שבע שנים?
יצחק וקנין
למי היה נוח להודיע את זה?
יהודה שפר
לא, זה מעשה שגרתי.
יצחק וקנין
אם אני מחר מגיש עתירה נגד מי מהשופטים, אתם תעצרו את מינוי השופטים?
יהודה שפר
לא הבנתי את השאלה.
יצחק וקנין
עשר שנים לא ממנים רב אחד. הכול כאן זה משחק מכור. עשר שנים לא מינו רב אחד למושבים. אני איש התיישבות, עשר שנים לא ממנים. רבנים נפטרים, בכלל לא מעניין אתכם.
אבישי ברוורמן
אני שואל האם "רב", משמעו שהוא רב עם אנשים. דברו במתינות. דברי חכמים בנחת נשמעים.
השר יעקב מרגי
אין כאן רבנים. אף אחד כאן הוא לא רב. סביב השולחן הזה אין רבנים.
היו"ר משה גפני
אני רב עם כולם, אבל אף אחד כאן לא רב.
יהודה שפר
בתשובה לדברי חבר הכנסת הנכבד. שתי תשובות. ראשית, אני רק אמרתי שזה משהו שגרתי.
היו"ר משה גפני
תכף נדון אם זה שגרתי.
יצחק וקנין
שגרתי? עשר שנים לא ממנים רב. זה שגרתי?
יהודה שפר
רק לסיים את המשפט. או שיוצא צו ביניים או שמתחייבים לשנות את המציאות. אני רק רוצה להדגיש את הנקודה.
היו"ר משה גפני
רק רגע. אנחנו לא בדיון בפרקליטות אלא אנחנו עכשיו בכנסת ואני היושב ראש.
יהודה שפר
הטיחו בנו דבר.
היו"ר משה גפני
אני היושב ראש ואני שואל אותך האם זה נכון – זה מה ששואל חבר הכנסת וקנין, זה מה שאמר השר, זה מה שאנחנו כולנו רוצים לדעת – שבעקבות העתירה ---
יהודה שפר
לפני שבע שנים.
היו"ר משה גפני
מ-2005. כן, שבע שנים.
יהודה שפר
יש על זה התיישנות אחרי שבע שנים. אני לא יודע.
היו"ר משה גפני
שבע שנים. האם המדינה אמרה לבית המשפט שהיא מסכימה שלא ימונו רבנים? האם זה נכון, כן או לא? זה שגרתי או לא שגרתי, זאת פרשנות. קודם כל העובדה, האם היא נכונה או לא נכונה?
יהודה שפר
מסתבר שזאת לא הפתעה ראשונה. ההפתעה הראשונה היא לא ההפתעה היחידה היום. אני גם מופתע מהשאלה הזאת. אני אבדוק. זה דבר שקרה לפני שבע שנים ואין לי מושג.
היו"ר משה גפני
אמרת שאתה רוצה לומר משהו לגבי התקציב.
יהודה שפר
כן. במסגרת הדיונים האלה, איך לקדם ולאפשר סוף סוף מינוי של רבנים ולהגיע לפתרון פרגמטי, היו דיונים במשרד ראש הממשלה ואני מקריא לכם סיכום שהתקבל ב-8 בדצמבר 2011, סיכום של צבי האוזר בתפקידו אז כממלא מקום מנכ"ל המשרד שקובע ש"לצורך הטיפול בנושא, יועבר למשרדך – הוא כותב את זה למשרד התרבות – באופן מיידי תקן שיא כוח אדם פלוס נלוות מהמשרד לשירותי דת. כמו כן, בתוך כשישים ימים מיום כניסת מבחני התמיכה לתוקף לאחר בחינה ואפיון צרכים שייעשו על משרדך, יוקצה למשרד תקן שיא כוח אדם פלוס נלוות נוסף. כפי שסוכם בדיון שהתקיים בלשכתי ביום 23 בנובמבר 2011, יועבר למשרדכם על ידי משרד האוצר תקציב תוספתי לטובת התמיכות האמורות. גובה התקציב ייקבע על בסיס הערכת הצרכים שתבוצע על ידי נציגי משרד התרבות והספורט ונציגי משרד האוצר. הצרכים התקציביים לעניין זה ייבחנו במהלך השנה וכן מדי שנה התקציב יעודכן בהתאם".

זאת אומרת, יש כאן התחייבות של משרד ראש הממשלה.
היו"ר משה גפני
אני לא הבנתי. מאיפה הכסף?
יהודה שפר
כתוב כאן שזה יהיה מתקציב המשרד לענייני דתות שיועבר למשרד התרבות.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, הופחת מתקציב משרד הדתות? אתה אומר שאתה רוצה להשיב על התקציב, אז תשיב. זה נושא הדיון.
יהודה שפר
אני השבתי.
היו"ר משה גפני
הופחת כסף מתקציב משרד הדתות.
יהודה שפר
יש כאן התחייבות של מנכ"ל משרד ראש הממשלה לעשות כן.
היו"ר משה גפני
עורך דין הראל גולדברג, מי אמר את זה לבית המשפט, לעכב את המינויים של רבני המושבים?
הראל גולדברג
בעקבות פירוק משרד הדתות בסוף 2003, מנכ"ל משרד ראש הממשלה החליט בזמנו על הקפאת תקנים כוללת של כל המינויים שקשורים למשרד לשירותי דת, המשרד לענייני דתות בזמנו.
השר יעקב מרגי
זה היה טומי לפיד זיכרונו לברכה.
הראל גולדברג
זה היה נכון ל-2004. בזמן הדיון כאשר הוגשה בקשה לצו ביניים, המדינה התחייבה, כמו שאמר המשנה לפרקליט המדינה, והפרקליטות בשם המדינה הודיעה שלא ימונו רבנים עד לפתרון הסוגיה.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, העסק התחיל ב-2004.
הראל גולדברג
העתירה ב-2005. העתירה התחילה ב-2004.
היו"ר משה גפני
אתה צריך להסביר לי בדיוק כי אתה יודע שאני לא מבין מהר. לא למדתי משפטים ואני רוצה שהעובדות יהיו ברורות. ב-2004 הוקפאו התקנים של הרבנים במדינת ישראל הקפאה טוטאלית.
הראל גולדברג
לא רק של רבנים.
היו"ר משה גפני
של מי עוד?
הראל גולדברג
גם עובדי מועצות דתיות.
היו"ר משה גפני
ברור. כל מה שקשור לדת. את זה הבנתי. לא הוקפאו התקנים של הסגל הבכיר או הסגל הזוטר באוניברסיטאות.
אבישי ברוורמן
הוקפאו תקנים לעבודת השם, לרבנות.
היו"ר משה גפני
אני לא אומר פרשנות. אפשר לבטל בכלל את מוסד הרבנות במדינת ישראל, אבל את זה צריך לעשות בחקיקה. אני רוצה לדעת רק את העובדות.
אורית זוארץ
אפשר להצביע על זה כבר עכשיו.
היו"ר משה גפני
אפשר להצביע גם על כך שלא תהיה מדינה יהודית שגם זה חלק מהנושא.
אורית זוארץ
יהודית בעיני המתבונן. יהודית ולא חרדית. יש פער בין יהודית לחרדית.
היו"ר משה גפני
בסדר.
אורית זוארץ
גם הכיפות הסרוגות לא מקובלים עליכם. גם רבני צהר לא מקובלים עליכם, אז הרפורמים? שומו שמים.
היו"ר משה גפני
אני יכול לברר את העובדות בוועדה הזאת? חברת הכנסת זוארץ, את לא יכולה כל הזמן להתפרץ.
אורית זוארץ
הרב עמאר נתן לזה הכשר.
היו"ר משה גפני
אני רוצה לדעת עובדות. את לא יכולה להתפרץ כל הזמן. ב-2004 הוקפאו כל התקנים של נושאי המשרות הדתיות במדינת ישראל, הדת היהודית בלבד. לא הוקפאו התקנים של הקאדים והתקנים של המועצה הדתית הדרוזית ושל המועצה הדתית המוסלמית. הוקפאו רק התקנים של נושאי המשרה הדתית של הדת היהודית במדינת ישראל בשנת 2004. תקן אותי אם אני טועה כי אני לא מבין טוב אלא צריך שיסבירו לי.
הראל גולדברג
התקנים שהיו באחריות משרד ראש הממשלה, קרי, משרד לענייני דתות.
היו"ר משה גפני
אבל המשרד לענייני דתות לא היה.
הראל גולדברג
אגף המועצות הדתיות. הגופים האחרים שקשורים לעדות לא יהודיות עברו למשרדים אחרים.
היו"ר משה גפני
ושם זה לא הוקפא.
הראל גולדברג
אין לי מושג מה עשו המשרדים האחרים.
היו"ר משה גפני
אני אומר לך שזה לא הוקפא. אחרי כן הוגשה עתירה.
גאלב מג'אדלה
אתה רוצה שאני אעזור לך?
היו"ר משה גפני
לא, כי אני אצא מבולבל לגמרי.
גאלב מג'אדלה
לגבי העובדות.
היו"ר משה גפני
לא. קשה לי להבין את עמדת המשפטנים.
שלמה מולה
מתי אנחנו נדבר?
היו"ר משה גפני
אחרי שהממשלה תסיים להציג את עמדתה. אתה רוצה סתם לדבר? אתה לא יודע מה הולך. המדינה באה לבג"ץ בשלב מסוים ב-2005 ואמרה שהתקנים יוקפאו עד שתבורר העתירה. מי אמר את זה?
הראל גולדברג
הפרקליטות מסרה את זה לבית המשפט וחזקה עליה שהיא תיאמה את זה עם הגורמים המוסמכים, עם משרדי הממשלה.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, המשרדים ידעו שזה מה שאמרו לבג"ץ?
הראל גולדברג
חזקה על הפרקליטות שכשהיא מודיעה לבית המשפט, זה אחרי תיאום עם הגורם המוסמך.
היו"ר משה גפני
זה הליך שגרתי של שבע שנים? אם רופאים היו מגישים עתירה לבג"ץ, לא היו ממנים רופאים בבתי החולים? אם מישהו היה מגיש עתירה, לא היו ממנים מורים בבתי הספר? אני רק רוצה לדעת את העובדה ולא מעבר לזה. זה נראה הליך שגרתי שאומרים ששבע שנים לא ממנים אף אחד? יש מושב שחלק מהצורך החיוני של חיי הקהילה שלו, הוא צריך שיהיה רב, הוא צריך שיהיה מי שיעסוק בנישואין, בהלוויות, בבריתות, בשיעורי תורה וכולי, אבל שבע שנים לא ממנים בשום מושב במדינת ישראל, בשום תקן במדינת ישראל, לא ממנים אף אחד. אנשים נפטרים, אנשים פורשים לגמלאות, אנשים עוזבים מרצונם, כלום, שקט מוחלט? זאת הייתה עמדת המדינה?
הראל גולדברג
התחייבות המדינה, כמו שאמר כאן המשנה לפרקליט המדינה קודם, זאת הייתה התחייבות שהוא דמוי צו ביניים. המדינה התחייבה עד שהנושא לא ייפתר.
היו"ר משה גפני
הבנתי. אני לא מצפה להגינות מאף אחד כאן.
שלמה מולה
רבנים מתמנים לכל ימי חייהם. רופאים, לא.
היו"ר משה גפני
זה בסדר. רק שנדע את העובדות.
אבישי ברוורמן
אתה כל כך נהנה מהחקירה הנגדית שלך.
השר יעקב מרגי
הוא רואה שהדרך היחידה לקצוב את כהונתו זה על ידי הפיכתו לפרקליט.
היו"ר משה גפני
אריאל יוצר, אני מבקש לדעת. אתם אמורים להגיש לנו תקציב לשנת 2013. נמסר לי על ידי משרד האוצר – גם על ידי שר האוצר וגם על ידכם – שאתם אמורים להגיש לכאן תקציב ותקצצו ותפגעו במעמד הביניים והשכבות החלשות. בכלל, יהיה תקציב קשה. אני מבקש לדעת מאיזה תקציב אתם מתכוונים לקצץ בתקציב המדינה כדי לממן את הרבנים הרפורמים והקונסרבטיבים.
אבישי ברוורמן
אין ספק, מתקציב הביטחון. הרי שר האוצר אמר שיכולים לקחת מתקציב הביטחון.
היו"ר משה גפני
פרופסור ברוורמן, אני שואל שאלה רצינית.
אבישי ברוורמן
אני נותן לך את התשובות של שר האוצר.
היו"ר משה גפני
אריאל יוצר, אני שואל אותך שאלה תקציבית. מהיכן הכסף?
אריאל יוצר
מהיכן יבוא הכסף שיממן? אנחנו נעשה שינוי סדרי עדיפויות.
גאלב מג'אדלה
אפשר לשאול שאלה?
היו"ר משה גפני
כן, אבל הוא באמצע התשובה.
גאלב מג'אדלה
אני שואל מה עלות המימון.
היו"ר משה גפני
זאת שאלה.
אריאל יוצר
אנחנו נשנה את סדרי העדיפויות.
היו"ר משה גפני
כלומר, מה? מה שאבישי אמר, תורידו מתקציב הביטחון?
אריאל יוצר
נשתדל.
גאלב מג'אדלה
בלי לפגוע באימונים.
היו"ר משה גפני
בכמה כסף מדובר? שאל חבר הכנסת גאלב מג'אדלה. תענה.
גאלב מג'אדלה
מה העלות התקציבית.
אריאל יוצר
אם הייתה לי את העלות התקציבית, היא כבר הייתה מתוקצבת.
אבישי ברוורמן
בערך. עשרים מיליארד שקלים?
אריאל יוצר
עשרים מיליארד, בטוח לא. גם לא מאה מיליון שקלים.
אבישי ברוורמן
עשרה מיליון שקלים?
אריאל יוצר
מכאן והלאה, אני לא יודע. הם עושים חישוב.
אבישי ברוורמן
תגיד סדר גודל.
היו"ר משה גפני
אריאל יוצר, אתה יודע לתת תשובה לחבר הכנסת גאלב מג'אדלה ולומר על איזו עלות תקציבית מדובר?
אריאל יוצר
לא.
היו"ר משה גפני
כמה זמן אתה צריך כדי לדעת?
אריאל יוצר
משרד התרבות יסיים את החישובים שלו כי אנחנו עוברים למנגנון של תמיכה.
היו"ר משה גפני
למה הייתם צריכים לתת תקן למשרד התרבות לצורך העניין הזה?
אריאל יוצר
מישהו צריך לתפעל את המנגנון.
היו"ר משה גפני
לתפעל את מה? הרי בקשה לתמיכה כל אחד יכול להגיש.
אריאל יוצר
זה נכון אבל לא כל אחד יכול לבחון.
היו"ר משה גפני
לא לבחון. תקציב התרבות הוא תקציב שוויוני. אני אוכל להגיש בקשה?
אריאל יוצר
אתה תוכל אם אתה עונה על הקריטריונים.
היו"ר משה גפני
איזה קריטריונים?
אריאל יוצר
יש קריטריונים למנגנון התמיכה, מה הם תנאי הסף.
שלמה מולה
קודם כל תודיע שאתה רב רפורמי.
היו"ר משה גפני
מועצה אזורית אומרת שיש לה במסגרת פלורליסטית חבורת ליצנים שמציגה בבתי התרבות. אני יכול להגיש בקשה?
שלמה מולה
אתה לא התכוונת.
היו"ר משה גפני
אני כן התכוונתי, אבל מה זה בכלל משנה למה התכוונתי? לי יש חבורת ליצנים במועצה אזורית מסוימת.
אורית זוארץ
אתה רק מחזק את הצורך לפרק את כל מערך הרבנות ולפזר את הכספים דרך ועדות תמיכות ברשויות המקומיות.
היו"ר משה גפני
בסדר, תפרקי. את יכולה להגיש הצעת חוק.
אורית זוארץ
אולי הגיע הזמן. חבל מאוד שעשית את השינוי הזה. בזבוז כספי ציבור.
היו"ר משה גפני
אני שואל האם אני יכול להגיש בקשה לתמיכה.
אריאל יוצר
אם עברת את תנאי הסף, אתה יכול.
היו"ר משה גפני
אתה יודע מה הם תנאי הסף?
אריאל יוצר
לא. אני אבדוק ואני אגיד לך.
היו"ר משה גפני
כי אני רוצה להגיש בקשה. אם יאשרו לי את הבקשה הזאת, לא תעבירו תקציב.
אריאל יוצר
לא, אין דבר כזה. מנגנון התמיכה עובד בצורה כזאת שברגע שעברת את הקריטריונים, יש מחויבות להביא כסף
היו"ר משה גפני
יש מישהו מחברי הכנסת שרוצה להתייחס? רשות הדיבור לחבר הכנסת גאלב מג'אדלה.
גאלב מג'אדלה
שאלה נוספת. האם הרבנים הרפורמים מעוגנים בהסכם עבודה כי אני צריך להבטיח את תנאי העבודה שלהם?
היו"ר משה גפני
אין לי מושג. אני לא יודע.
השר יעקב מרגי
אתה כבר רוצה להקים ארגון לפני שיש עובדים.
גאלב מג'אדלה
אנחנו צריכים לוודא.
היו"ר משה גפני
אין לי תשובה על השאלה הזאת.
גאלב מג'אדלה
אני שואל כי אצל כבוד השר לשירותי דת יש עובדים ערבים שהולכים לעבור ממשרד הפנים אליו והם בלי הסכם עבודה אפילו אלא כמו בימי הביניים.
היו"ר משה גפני
לא, זה לא יהיה.
גאלב מג'אדלה
פעם היו גם נותנים להם כסף מזומן.
השר יעקב מרגי
הוא מדבר על תוכניות. חבר הכנסת מג'אדלה מדבר על יוזמה של הממשלה להעביר את האגף לעדות לא יהודיות ממשרד הפנים למשרד לשירותי הדת.
היו"ר משה גפני
בלי חוזה עבודה?
השר יעקב מרגי
אחת הסיבות שאני לא ממהר להסכים לקבל אותם, בלי שאני סוגר את כל הקצוות לגבי מי שיטפל בהם מ-א' ועד ת'. כמו שעשינו והצלחנו במשרד לשירותי דת, אני לא אעביר עוד קבוצת עובדים בלי שעל כל הנושאים אקבל מענה.
שכיב מוראד שנאן
השר מרגי, מתוכנן להיות אגף חדש במשרדכם.
השר יעקב מרגי
אם אצליח - כמו שרת התרבות שתפסה טרמפ על הסיפור של הרפורמים וקיבלה תקנים – לקבל תקנים שמגיעים בצדק כדי לנהל קבוצה של מעל 300 עובדי מדינה ולתת להם את כל השירותים שמקבל כל עובד ראוי ומכובד, אסכים להעביר אותם. אם לא אקבל כלים, לא אעביר אותם.
גאלב מג'אדלה
לזכותו של השר מרגי ייאמר שמזה שנה הוא מתעקש על כך.
היו"ר משה גפני
יפה. כל הכבוד. חבר הכנסת שלמה מולה.
שלמה מולה
תודה רבה אדוני. הרב גפני, צריך לשים את הדברים על השולחן. אני לא חושב שצריך לטאטא את העובדות ולא צריך להיתלות בהחלטות בית המשפט, כן או לא. מה שברור הוא שיש כאן ויכוח בין תפיסת העולם שלכם, זאת שאתה מייצג אותה, ובוודאי השר מרגי מייצג.
היו"ר משה גפני
מה זאת המילה "שלכם"?
שלמה מולה
אני מדבר על תפיסת העולם.
היו"ר משה גפני
אני לא אוהב כשאומרים "שלכם".
שלמה מולה
יש ויכוח מובנה וקיים, שכנראה לא ייפתר, בין התפיסה האורתודוכסית החרדית לבין התפיסה היותר ליברלית של הקונסרבטיבים והרפורמים. השאלה היא האם יש מקום לזרם ליברלי רפורמי וקונסרבטיבי במדינת ישראל או אין מקום. זה הוויכוח.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת מולה, אתה תוכל לומר כל מה שאתה רוצה, אבל אם אפשר להצטמצם בזמן. תדע דבר אחד, הדיון הוא לא הרפורמים והקונסרבטיבים. זה לא הדיון.
שלמה מולה
לא, זה לא נכון. אני לא חושב כך. אתה עשית תחקיר על עובדי המדינה ועל אנשים אחרים וביקשת לקבל תשובות שמתאימות לך. אני מדבר עכשיו על עניינם שנראה לי שתורמים לדיון. השר מרגי מבחינתו עשה את שיעורי הבית לגבי השופט, מי היה, מי ביקר באיזה בית כנסת ומי לא ביקר בבית הכנסת, זה תזה לבוא ולומר שהפסיקה שלהם היא פסיקה משוללת מן היסוד? לכן אני יכול לבוא ולחשוב אחרת ממה שאתה והשר אומרים.
יצחק וקנין
אתה יכול לחשוב אבל עם עובדות.
שלמה מולה
אני מדבר על עובדות.
יצחק וקנין
בלי עובדות אתה לא יכול לחשוב. אני יודע מה אני מדבר. אתה יודע מה זה שעשר שנים למושבים אין רבנים? לפעמים אין אפילו מי שיעשה הלוויה.
אורית זוארץ
אין רב במועצה האזורית?
יצחק וקנין
אין.
אורית זוארץ
יש רב במועצה האזורית.
היו"ר משה גפני
אין. יש מקומות שאין. הרב נפטר ואין אחר.
אורית זוארץ
לא בכל מושב צריך להיות רב.
השר יעקב מרגי
לא בכל מושב נותנים רב. רק לאלה שרוצים.
שלמה מולה
אני לא באתי להצדיק האם במשך עשר שנים שלא מינו רבנים, אם זה בסדר או לא. לפי דעתי זה לא בסדר. יכול להיות שהפרקליטות הייתה צריכה לעשות קצת יותר מאמץ ולסיים את הפרשה הזאת של הפסיקה במועד יותר מקוצר. אני לא יודע אם זה נעשה או לא נעשה ואני לא נכנס לוויכוח. אנחנו עכשיו במצב לפיו יש פסיקת בית משפט שאומר שמסלול כזה ואחר צריך להתקיים.

הבעיה שלנו היא לא רק הפסיקה הזאת ומילוי צו בית המשפט אלא באופן כללי. עם ישראל היום מחולק. יש מיליוני יהודים – יכול להיות שאתם תחשבו שהם לא יהודים – שנמצאים בחוץ לארץ וגם בארץ והם הולכים עם הזרם של הרפורמים, הקונסרבטיבים ואחרים. מה שאתם באים ואומרים הוא שמבחינתכם, חוץ ממה שקיים במדינת ישראל, לא רוצים להכיר. רוצים לפלג את עם ישראל.
היו"ר משה גפני
למה אתה מדבר בשמנו? אל תדבר בשמי.
שלמה מולה
אני מדבר בשמי.
היו"ר משה גפני
אל תגיד מה שאנחנו כי אחרת זאת נראית שתיקה כהודאה. אמרת למשל שאתם לא אומרים שהם יהודים. אנחנו לא אומרים דבר כזה. יהודי הוא יהודי גם אם הוא עובר עבירות.
שלמה מולה
אתה קורא להם ליצנים.
היו"ר משה גפני
מותר לי לכנות כל אחד מה שאני חושב שהוא. אני אומר על חברי כנסת דברים מסוימים, אני אומר על עצמי הרבה פעמים ואני אומר על מי שאני חושב שהוא ליצן שהוא ליצן. מה דעתך? זאת לא הגדרה הלכתית.
שלמה מולה
אני לא מקבל את מה שאתה אומר.
היו"ר משה גפני
אז תגיד שמדובר באנשים רציניים.
שלמה מולה
אנשים מאוד רציניים. אני אומר לך אנשים מאוד רציניים. אנשים טובים, יש להם לב טוב, אוהבים את מדינת ישראל.
היו"ר משה גפני
היית צריך לראות איזו הפגנה הם עשו נגדי.
השר יעקב מרגי
באיזו שנה הם התחילו לאהוב את מדינת ישראל? אם זה היה תלוי בתנועה הרפורמית, לא אתה ולא אני היינו.
שלמה מולה
אני יכול לומר לך שיש הרבה דברים שהייתי אומר, אבל אני אחסוך מעצמי ולא אומר אותם.
היו"ר משה גפני
בסדר. רק אל תדבר בשמי.
שלמה מולה
הרב גפני, זה באמת לא נוגע לדברים שנראים לי כמאוד בעייתיים. בסך הכול יש כאן חלוקת משאבים כספית. הרב מרגי לא רוצה שהם יקבלו דרכו, בסדר.
השר יעקב מרגי
אני לא רב.
שלמה מולה
השר מרגי לא רוצה שהם יקבלו את הכסף דרך המשרד שלו, בסדר. כיבדנו את רצונך ובית המשפט בא ואמר שנלך ללימור לבנת. מה רע בזה? הרי כולם אותה מדינה ואתם יושבים ליד אותו שולחן, הגברת לבנת והשר מרגי ביחד.
השר יעקב מרגי
יושבים בשולחן הממשלה.
שלמה מולה
אז מה הבעיה בזה?
ציון פיניאן
שרת התרבות והספורט ושר הדתות.
שלמה מולה
דרך אגב, היא שרת תרבות מצוינת. שרת תרבות טובה מאוד.
ציון פיניאן
מעולה. מצוינת.
היו"ר משה גפני
שלמה, תסיים. הבנו את המסר.
שלמה מולה
אני חושב שכאשר מדברים על חלוקת משאבים של המדינה, יש דברים שלא תמיד כולנו אוהבים, אבל אם יש פסיקת בית המשפט – צריך לקיים אותה ככתובה וכלשונה.
ציון פיניאן
מה היה אם בנושא של יש"ע השופטים היו ברמה הזאת? מה הייתם עושים? שלושתם נגועים בנגיעה.
שלמה מולה
כל פסיקה שסובול יפסוק, יגידו שהוא מתנחל ולכן לא נקבל אותה? למה לך להגיד את זה?
ציון פיניאן
שופט שקיבל אזרחות כבוד מטבריה, יכול לדון על טבריה? לא.
שלמה מולה
אני אגיד לכם מה אני מציע. יש לכם בעיה, יש את נציבות השופטים, תגישו אליה קובלנה והנושא יידון שם אבל לא ליד השולחן הזה.
ציון פיניאן
הייתה שופטת ששינתה פרוטוקול.
שלמה מולה
אז תגיש קובלנה נגדה.
השר יעקב מרגי
חבר הכנסת מולה, אנחנו שומרים על כבודו של בית המשפט ואנחנו מכבדים חוק. אף אחד כאן לא רצה לפגוע. היושב ראש שאל שאלה. לי יש תהיות בנושא ואמרתי. אלה הנתונים שהועברו אלי ממנכ"ל משרדי שבדק.
היו"ר משה גפני
חברת הכנסת אורית זוארץ.
אורית זוארץ
כבוד השר, אתה גם דיברת על סוגיות שקשורות למשרדך והיועצים המשפטיים במשרדך הביעו את עמדתם שאמורה לייצג בצורה כזו או אחרת את משרדך.
השר יעקב מרגי
זאת לא עמדתי.
אורית זוארץ
צריך לבחון את הדברים האלה. אתה צריך לקבל החלטה לגבי היועצים המשפטיים.
השר יעקב מרגי
הם נתונים יותר למרות היועץ המשפטי.
אורית זוארץ
אתה שר ואתה צריך להתוות מדיניות.
השר יעקב מרגי
אני מאחל לך להיות שרה פעם במדינת ישראל כדי שתביני. אם את חושבת שאת יכולה להחליט מי יהיה היועץ המשפטי שלך במשרד, את טועה טעות חמורה.
אורית זוארץ
יש מדיניות שהשר אמור להתוות ואני תוהה.
השר יעקב מרגי
הוא לא יכול. בנושא משפטי הוא לא יכול.
אורית זוארץ
אני מצרה על כך. זה לא סוד שיש זרמים במדינת ישראל שמבחינתם בית המשפט ובית המשפט העליון הם גורם שהוא לא רלוונטי ולצערי הרב הדברים האלה חוזרים כל פעם מחדש. אני רוצה לברך על ההחלטה הזאת לתת מענה ליהדות הרפורמית והקונסרבטיבית. הגיע הזמן שנקרב את היהדות לעם ואת העם ליהדות ולצערי הרב ההתנהלות לעתים קרובות גם של הרבנות היא התנהלות שמרחיקה את העם מהיהדות וגורמת לו ללכת לזרמים אחרים ולקבל מענה ליהדות על פי דרכו.

יש כאן החלטה וצריך למצוא את המקור התקציבי. אני כן רוצה לשמוע על לוחות הזמנים של משרד התרבות ומשרד האוצר.
היו"ר משה גפני
הם לא יודעים לענות על זה.
שלמה מולה
אולי כן?
היו"ר משה גפני
הם לא יודעים. אריאל, אתה צריך לתת תשובות.
אריאל יוצר
אין בעיה.
אורית זוארץ
אני מבקשת לקבל את לוחות הזמנים. כמה זמן ייקח לאוצר ולמשרד התרבות לגבש את הצרכים ואת העלויות כי אנחנו מתכוונים להילחם על הסכומים האלה ועל התקציבים האלה בתקציב 2013.
היו"ר משה גפני
למה כל הזמן את מדברת בלשון רבים?
השר יעקב מרגי
את לא תצטרכי להילחם. זה יהיה יותר מהר מאשר משרד הדתות.
היו"ר משה גפני
את מדברת בלשן רבים, כי זה את ומולה? אז תגידי. חברת הכנסת זוארץ וחבר הכנסת מולה הולכים להילחם על זה שיהיו תקציבים בזמן.
אורית זוארץ
נכון, וגם עוד יהודים בישראל שרוצים לקרב את הדת למדינה. לא כולם יושבים בכנסת.
השר יעקב מרגי
אני יכול להרגיע אותך. זה יהיה יותר מהר מאשר השר לשירותי דת יעביר את אותם קריטריונים פחות מסובכים רק לקליטה רוחנית. יאמר לך הראל גולדברג, הרפרנט שלנו במשרד המשפטים שלקח שנתיים וחצי ועדיין לא יצאו לפועל. תהיי רגועה כי זה יהיה יותר מהר.
אורית זוארץ
אנחנו מקווים מאוד שזה יהיה יותר מהר.
היו"ר משה גפני
למה? למה הדם שלהם שונה מאשר הדם של הקליטה הרוחנית?
אורית זוארץ
צריך לעשות שינוי בסדרי העדיפויות.
היו"ר משה גפני
אבל למה את מברכת על זה? את הרי בעד שוויון.
אורית זוארץ
אני מברכת כי זה צעד חשוב ומבורך. להשוות את התקציבים. בואו נחלק את כל תקציבי הדת באופן שוויוני ליהודים במדינת ישראל ולאלה שמאמינים ורוצים להיות חלק מהיהדות.

אני רוצה לשמוע, אולי מהשר, על הנזקים שנגרמו כתוצאה מכך שלא מונו אותם רבנים אזוריים לאורך שנים. האם אנשים לא נישאו? האם אנשים לא נקברו? האם אנשים לא עברו ברית או לא עלו לתורה? אני רוצה לשמוע מה קרה בשבע השנים הקשות האלה שלא היו רבנים אזוריים.
השר יעקב מרגי
שתטריד אותך הסוגיה מה הנזק שנגרם לעם היהודי על ידי התנועה הרפורמית לאורך שנים, אני אתן לך את הנתונים.
אורית זוארץ
זה לתפיסתך. אני חושבת שהתנועה הרפורמית מקדמת את העם היהודי והתנועה הקונסרבטיבית מקדמת את העם היהודי ליהדות בניגוד לרבנות הראשית ולמוסדות הדת בישראל.
היו"ר משה גפני
נעזוב את הוויכוח הזה. תודה. אבישי, בבקשה.
אורית זוארץ
אגב, הנושא הבא שעל סדר היום הוא באמת כשירות הרבנים. יש הצעת חוק של הדרוזים על כשירות קאדים שעברה והצעת החוק הבאה היא כשירות רבנים. אנחנו רוצים לתת על זה את הדעת.
היו"ר משה גפני
תודה. אנחנו בכנסת רשאים להעביר כל חוק שעולה על דעתנו.
השר יעקב מרגי
השלב הבא הוא כשירות חברי כנסת.
אורית זוארץ
אנחנו הנבחרים.
היו"ר משה גפני
אורית, את השתלטת לגמרי על הדיון. השר מדבר אתי. הוא פנה אלי אישית.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת ברוורמן.
אבישי ברוורמן
אני רוצה לומר שלושה משפטים בחשיבותה של המילה, בחשיבותם של חברי הכנסת למרות שהם לא מבינים את החשיבות של המילים שלהם.

רוב היהודים בארצות הברית הם יהודים רפורמים.
שלמה מולה
וקונסרבטיבים.
אבישי ברוורמן
האנשים האלה מסורים למדינת ישראל. אני זכיתי להוביל את אוניברסיטת בן גוריון במשך 16 שנים וכשממשלות ישראל לא עזרו לי, אני גייסתי למעלה ממיליארד דולר. רוב הדברים האלה שעזרו לבנות מקום ליהודים דתיים אורתודוכסים, באו באמצעות אנשים מסורים שהם נאמנים למדינת ישראל. אם היו עכשיו מה שמצולם כאן, אם זה היה משודר עכשיו בוושינגטון או בניו יורק או במיאמי, וכאן אני פונה אליך מפני שאתה לא רק מנהיג יהדות התורה אלא אתה יושב ראש ועדת הכספים שהיא הוועדה החשובה ביותר בבית הנבחרים הישראלי. אתה מכיר את התקשורת ויודע שהתקשורת לוקחת את הדברים שאתה אמרת או רמזת על כך שהם ליצנים, וזאת אמונתך ואני מבין את זה, אבל היום אתה לא רק משה גפני איש התורה, איש תפיסת העולם החרדית, אלא אתה יושב בבית הנבחרים הישראלי ויושב ראש הוועדה החשובה ביותר. אני אומר לך המשפט הזה יגרום כל כך הרבה נזק ולכן אני אומר חכמים היזהרו בלשונכם.

אני אומר לידידי השר מרגי אותו אני מכיר מזה שנים רבות מעבודתנו המשותפת בבאר-שבע. אתה עכשיו אמרת ששופטי בית המשפט העליון האלה הם פסולים.
השר יעקב מרגי
לא אמרתי.
אבישי ברוורמן
אז אולי תאמר בדיוק.
קריאה
נגועים בניגוד עניינים.
אבישי ברוורמן
הם עברו מבחינה מוסרית והיו צריכים לפסול את עצמם. הדברים האלה הם דברים מאוד חמורים. אנחנו בעצם זורקים רפש כל הזמן בבית המשפט העליון. חולשת בית הנבחרים הישראלי היא שהביאה לכך שבית המשפט נכנס לכל מקום. לכן, מכיוון שבכל זאת יש לך חסינות, אני מצפה עכשיו שלאור ההאשמות החמורות – ולי חשוב מאוד כבודו של בית המשפט העליון לא בגלל שכל אחד יכניס כאן כותרת אלא מפני שישראל מתרסקת וכמדינה הופכת לאוסף של שבטים וכל המוסדות המרכזיים שלה, כל אחד מתנהל לפי רצונו.

אני פונה אליך גלעד קריב. היו כאן האשמות מאוד חמורות. אני מבקש שמיד יהיו תגובות מאנשים שמבינים כדי שאם הדברים האלה הם דברים שקריים, שיצאו קבל ם ועולם.
ציון פיניאן
חבר הכנסת ברוורמן, יש לי שאלה אליך. אם יוכח שדבריו של השר מרגי הם נכונים לגבי השופטים, מה אתה אומר על כך?
אבישי ברוורמן
לכן אמרתי שאינני יודע. הדברים שנאמרו הם חמורים ביותר, אבל המשמעויות שלהם, אני רוצה לשמוע את הדברים. יש ניואנסים וכולנו כאן שבט אחד עם אוסף של שבטים שמתגרים אחד בשני וחיים באותו מקום. כמה תארי כבוד מקבלים כאן בכל המקומות וכל האוניברסיטאות עושות מחזור של אותם אנשים כולל שלא היו צריכים לקבל לא חברי כנסת ולא שרים. ההאשמה הייתה חמורה מאוד ואני מבקש התייחסות.
היו"ר משה גפני
תודה. חבר הכנסת וקנין.
יצחק וקנין
הנקודה עליה אני רוצה לדבר ואני מפנה אותה למשרד המשפטים, להראל גולדברג ולסגן פרקליט המדינה, עורך דין שפר, וגם לבית המשפט העליון.

הוויכוח כרגע לא אם צריך למנות רב כזה או אחר, קונסרבטיבי או רפורמי במועצה אזורית כזו או אחרת. זאת לא הבעיה. הבעיה היא שבית המשפט אמר - ואני אומר באחריות שעמדת הפרקליטות הייתה - שכן אפשר לעצור את ההליך הזה של מינוי הרבנים עד שתוכרע העתירה בבג"ץ. עם כל הכבוד לבית המשפט העליון, אי אפשר לקחת מערכת שעובדת יום יום ולומר שיש רב מושב, נפטר, יצא לפנסיה, אף אחד לא ייכנס במקומו אלא היישוב יישאר כפי שהוא. אני אתן לכם דוגמה. נפטרים אנשים בישוב ואין מי שיגיד עליהם דבר תורה. ישובים מסורתיים, שומרי מסורת, הם לא אורתודוכסים, 98 אחוזים מהמושבים הם בכלל רחוקים מהאורתודוכסים. הישוב בו אני גר הוא לא ישוב אורתודוכסי כפי שחושבת חברת הכנסת זוארץ שהם חרדים. לא, כיפות סרוגים, חילוניים, נוסעים בשבת וכולי.
אורית זוארץ
אמרתי חרדים.
יצחק וקנין
אני אומר לך שאת לא מבינה את החיסרון כי את לא חיה בישוב כזה.
היו"ר משה גפני
אורית, אני לא מסכים לזה.
יצחק וקנין
אל תפריעי לי. אני נותן לך דוגמה. את אמרת דברים קשים בהם את בכלל לא מבינה, ותסלחי לי. את לא מבינה בהם כי את לא חיה את זה.
אורית זוארץ
כל הידע והסמכות בנושא הדת בידך?
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת וקנין, אל תפנה אליה. אורית, אני לא מסכים לזה. חבר הכנסת וקנין, אל תפנה לאף אחד אלא תאמר את דבריך.
יצחק וקנין
אני אומר את הדברים. במועצה בה אני גר 22 ישובים, מתוכם יש היום כשבעה-שמונה תקנים. תגידו לי, יש ישובים שלמים שאין רב בכלל, ומי ממלא את התפקיד הזה? נפטר הרב, יצא לפנסיה, אין מישהו במקומו. ברוב המקרים הרבנים המשיכו והמשיכו והגיעו לגיל כזה שהוא כבר לא מסוגל לתפקד גם אם הוא רוצה. איפה היינו עושים את זה בכל מערכת אחרת? האם הפרקליטות או משרד המשפטים או בית המשפט העליון היה מוכן שלא נמנה שופט בבית המשפט העליון? חסרים שלושים עובדים במשרד הבריאות, רופאים, לא נמנה אותם? מה הייתה עושה הפרקליטות במקרה כזה? מה היה עושה הראל גולדברג? אני שואל אותו. אני ישבתי אתו במספר ישיבות לגבי השאלה איך נמלא את התכנים האלה ובאיזו צורה נמלא אותם. לצערי הרב זאת שערורייה ממדרגה ראשונה, כל ההתנהלות של משרד המשפטים. זאת הייתה מגמה מכוונת שלא יתמנה אף רב. המגמה הייתה לא למנות רב אלא להרוג את כל העסק.

אני אומר עוד משהו לגבי האוצר. האוצר עמד כמוצא שלל רב. כל רב כזה, צריך לשלם את הכסף שלו, ואז הוא רוצה כמה שפחות לשלם, אבל הם לא עשו את זה כמגמה. אם הדבר הזה היה נגמר, אני מאמין שאולי היינו גומרים את הפרשה, אבל מי שגרם את הנזק הגדול ביותר זה בית המשפט העליון שנתן צו ביניים כזה גדול כאורך הגלות. דבר כזה לא קרה במדינת ישראל שעצרו מערכת שלמה ולא נתנו לה להמשיך לתפקד. לא קרה דבר כזה במדינת ישראל. תראו לי עוד דוגמה ששבע שנים לא מתמנים. מעל שבעים רבנים נפטרו ובמקומם לא מינו רבנים אחרים. שבעים רבנים נפטרו ואף אחד לא מינה רבנים במקומם. רבותיי, היה תקן, הרב נפטר. לגבי ישובים חדשים, הייתי מקבל את החלטת הבג"ץ.
שלמה מולה
למה לא לקצוב את זה?
יצחק וקנין
אני מסכים אתך.
היו"ר משה גפני
אל תענה לו. כבר עברנו את הזמן.
יצחק וקנין
אני מסכים שנאמר שנקצוב את זה. זה משהו אחר לגמרי. זה מקום אחר. אני אומר שאם נפטר רב בישוב, צריך למנות. אם הפרקליטות הייתה אומרת שכל הישובים החדשים שצריך למנות להם רבנים, היא עוצרת את זה, אבל רב שמכהן ונפטר או יצא לפנסיה, גם את זה הם עוצרים? זאת צביעות ומגמה מכוונת ומרושעת, הייתי אומר. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני רוצה לסכם את הדיון.
יהודה שפר
האם אפשר להגיב לדברים?
גלעד קריב
הנוגעים בדבר לא יכולים להתייחס?
היו"ר משה גפני
אני לא מסיים את הדיון.
גלעד קריב
הנוגעים בדבר לא יכולים להתייחס?
היו"ר משה גפני
אני מבקש לא לדבר בלי רשות. נרשמת? תכף נראה מה אני עושה עם זה.
גלעד קריב
נרשמנו.
יהודה שפר
כבוד היושב ראש, אני מבקש להגיב לדברים.
היו"ר משה גפני
בבקשה, אבל בקצרה.
יהודה שפר
טלגרפית. הפרקליטות היא ודאי לא צד לעניין והסיבה המרכזית שהיועץ המשפטי לממשלה החליט כפי שהחליט היא כדי לשחרר את הברז, כדי לאפשר פשרה שתאפשר מינויים. הפשרה הוסכמה על הכול אלא הניסוח של המילה "רב", זה מה שהקפיץ את כל העניין. הפשרה הוסכמה והפשרה היא פרגמטית.
יצחק וקנין
אבל שבע-שמונה שנים לא ממנים?
יהודה שפר
שבע שנים לא ידוע לי על בקשה אחת של מישהו לבטל את צו הביניים למעט השנה האחרונה עת השר פנה.
ציון פיניאן
בקשה שנדחתה.
יהודה שפר
היא לא נדחתה אלא במסגרת המשא ומתן הגיעו לפשרה פרגמטית שהוצגה לבית המשפט ונפתרה הבעיה. לכן הפרקליטות היא ודאי לא צד שיש לו עניין כזה או אחר.
יצחק וקנין
איפה שאתם לא רוצים, אתם לא רוצים.
יהודה שפר
אין זה תפקידי להתעמת אתך.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת וקנין שאל האם היה יכול להיות דבר כזה בכל מערכת אחרת.
יהודה שפר
כן, התשובה היא כן. מעשה שגרה.
יצחק וקנין
בן אדם נפטר, יש תקנים ולא מקבלים במקומו. שופט הלך לעולמו, מקבלים שופט אחר או לא?
יהודה שפר
מעשה שגרה הוא שכאשר יש טענות לפגיעה בשוויון, נותנים צו ביניים ומקפיאים את המצב.
היו"ר משה גפני
עורך דין שפר, סיימת?
יהודה שפר
מעשה שגרה הוא.
יצחק וקנין
אני אומר את האמת והאמת כואבת.
יהודה שפר
מעשה שגרה הוא בין אם העותרים הם אורתודוכסים ובין אם הם אחרים.
היו"ר משה גפני
מעשה שגרה. אני לא מכיר את השגרה הזאת, אבל בסדר.
יהודה שפר
אדוני לא מכיר את השגרה של צווי ביניים של בית המשפט?
היו"ר משה גפני
אני מכיר צווי ביניים אבל אני לא מכיר מעשה שגרה ששבע שנים לא ימנו עובדים סוציאליים בגלל שמישהו עתר לבג"ץ.
יהודה שפר
למיטב ידיעתי אלה שפרשו לגמלאות, נשארו בתפקידם.
היו"ר משה גפני
עורך דין שפר, אתה השתלבת בעבודת חברי הכנסת לא רע.
יהודה שפר
אני לא בטוח שזאת מחמאה, כבוד היושב ראש.
יצחק וקנין
הרב של המושב שלי יצא לפנסיה. על מה אתה מדבר? למה אתה מספר סיפורים? הרב של המושב שלי, מושב יערה. תבדוק את זה.
הראל גולדברג
הייתה ועדה להארכת תקופת כהונה של רבנים.
היו"ר משה גפני
אני עוצר את הדיון. אני רוצה להתייחס רק במשפט אחד לדבריו של חבר הכנסת ברוורמן, כי הוא גם חבר טוב שלי והוא גם נתן לי את ראשות ועדת הכספים. אמר לי חכמים היזהרו בדבריכם ולכן אני רוצה לומר לך בארבע עיניים. אני רוצה לומר לך שאני יושב ומדבר ומנהל דיאלוג עם האנטי דתיים הכי גדולים. אני מופיע, אני מדבר ומנסה להגיע להסכמות. יש דבר שאני לא יכול לנהל אתו דיאלוג. אם מישהו בא, לוקח את התורה הקדושה – שאצלי זה הדבר הכי חשוב בעולם – וקורע אותו. אני לא יכול. אני לא רוצה להביא דוגמאות. אני לא יכול. אני יכול לשבת עם אנטי דתיים ואני יושב.
אבישי ברוורמן
אני מבין כל מילה שלך.
היו"ר משה גפני
אני יכול להיות יושב ראש ועדה, ואני מנסה להיות ממלכתי ואני רוצה להביא לכאן לידי ביטוי את הדעה של כולם ואני רוצה גם לסייע לכולם, ואני גם נוהג כך. יש דבר שאני לא יכול לאבד וזאת התשתית האידיאולוגית עליה אני חי. זה בכלל לא קשור לשום דבר אחר. כשאתה אמרת על ארצות הברית, בארצות הברית יש מיליונים אבל הם לא רפורמים. המיליונים האלה הם מיליונים שרחוקים מהיהדות והם גם היו מרוחקים ממדינת ישראל. צריך לקרב אותם וצריך להביא אותם כי ההתבוללות שם מגיעה לממדים בלתי סבירים ובלתי מתקבלים על הדעת.
אבישי ברוורמן
אני אנסה להסביר לך למה התכוונתי. אתה יכול לחיות באמונתך.
היו"ר משה גפני
אני לא הולך לוותר עליה.
אבישי ברוורמן
ניסיתי לומר לך רק דבר אחד עת אמרתי לך חכמים היזהרו בדבריכם. הציבור הזה נותן את התמיכה הכי גדולה לישראל גם בלובי וגם בכסף והוא רוב העם היהודי היום בארצות הברית. כשאומר יושב ראש ועדת הכספים את המילה ליצנים, אתה לא מבין כי הרבה מהאנשים האלה אומרים.
היו"ר משה גפני
הם שלחו לומר לי שכמה שאני אומר יותר, הם עושים על הגב שלי הרבה כסף.
היו"ר משה גפני
זה לא אתה. זאת מדינת ישראל. הבנת אותי?
היו"ר משה גפני
הבנתי. אני מקווה שגם הבנת אותי. אני מבקש, עם כל הכבוד, לדעת לגבי הנושא הזה של ההחלטה שעורך דין שפר אמר שהוא לא יודע עליה. לגבי הנושא הזה, אני מבקש לדעת מי יזם את העובדה הזאת. אני לא מסיים את הדיון אלא אני אמשיך אותו. מי יזם את ההחלטה הזאת? אני רוצה לקיים על זה דיון. לוקחים סקטור במדינת ישראל, כפי שהציג את זה חבר הכנסת וקנין ואנחנו מכירים את זה, ששבע שנים לא ממנים רבנים. בסדר, אפשר לקבל החלטה. הראל, לא עכשיו. אני אזמין אותך גם לדיון הבא. עם כל הכבוד, אתה צריך שתהיה לך גם סבלנות, אתה כאן הרי אורח כבוד.

אריאל יוצר, אני רוצה את הדיון ואני רוצה לדעת כמה כסף, מה לוחות הזמנים בהשוואה לדברים האחרים, האם גם אני יכול לבקש תמיכה כזאת כי לתמיכות יש קריטריונים. לקראת הדיון הבא אני רוצה את כל הפרטים האלה. אני רוצה לדעת האם גם אני יכול להגיש בקשה לתמיכה.

בדיון הבא אני אתחיל את הדיון עם הדברים שאמר השר. אני לא עובר על זה לסדר היום. זה לא עובר לידי. הציע חבר הכנסת ציון פיניאן לברר את העניין, האם אכן מדובר בהחלטה של בית המשפט שהיא נגועה בחוסר תום לב או בנגיעה. לכאורה יש חשד. יושב שר במדינת ישראל ואומר דברים.
שלמה מולה
אתה לא יכול לברר את זה כאן.
היו"ר משה גפני
אני יכול ועוד איך. גם אתה צריך לבקש את זה.
שלמה מולה
אם אתה רוצה להגיע לחקר האמת.
היו"ר משה גפני
אני רוצה להגיע לחקר האמת. זה יהיה בדיון הבא. אני אבקש לברר את מה שהשר אמר כאן. שר בממשלת ישראל, במדינת ישראל, נמצא בוועדה מכובדת של הכנסת, מטיל האשמה כזאת חמורה.
שלמה מולה
חמורה מאוד.
היו"ר משה גפני
צריך לברר אותה ואני מקווה בשביל בית המשפט שיתברר שמה שהשר אמר, לא נכון והוא אמר שהוא יבוא לכאן להתנצל.
שלמה מולה
השאלה שלי.
היו"ר משה גפני
אין שאלות עכשיו. אין שאלות. את זה אני אברר עד תום. אני רוצה לדעת האם זה נכון שישב בהרכב שופט שקיבל אות כבוד מהרפורמים. אני רוצה לדעת. אם זה נכון, אני רוצה לברר האם מותר לו לשבת בהרכב כזה. אני רוצה לדעת את מה שהשר אמר, אני רוצה לברר את זה עד תום.

אדוני השר, תאמר משפט לסיום ונסיים את הישיבה.
גלעד קריב
יושב ראש הוועדה, לאור הדברים שנאמרו על התנועה הרפורמית, האם אפשר לקבל את רשות הדיבור?
היו"ר משה גפני
לא, בדיון הבא.
גלעד קריב
זאת מערכת יתד נאמן או ועדה ממלכתית?
היו"ר משה גפני
תצא החוצה.
גלעד קריב
אני אצא החוצה. זאת לא מערכת יתד נאמן.
היו"ר משה גפני
צא החוצה.
גלעד קריב
זאת לא מערכת יתד נאמן. זאת ועדה ממלכתית ולא יתכן שידברו השמצות על התנועה הרפורמית.
היו"ר משה גפני
צא החוצה. אני מבקש להוציא אותו.
גלעד קריב
זאת בושה.
היו"ר משה גפני
בדיון הבא. נקבע שנברר את זה. הוא לא יגיד לי שזאת מערכת יתד נאמן כאן.

השר, משפט ואני מסיים את הישיבה.
השר יעקב מרגי
ידידי פרופסור ברוורמן.
אבישי ברוורמן
זה לא הגון.
היו"ר משה גפני
הוא יבוא ויגיד לי שזאת מערכת יתד נאמן? אמרתי שאני ממשיך את הדיון הזה. אני ממשיך אותו.
השר יעקב מרגי
חבר הכנסת ברוורמן, אני חייב להתייחס למה שאמרת. עם כל הכבוד, משום כבודו של כל גוף וכל שכן בית המשפט העליון, שאם יש ביקורת, שתיאמר. לא יתכן להפוך כל שאלה וכל תהייה, ואמרתי זאת בכבוד, ותאמינו לי, ביראת כבוד ואפילו בצנעה אמרתי את הדברים. לכן לא באתי לכאן לפגוע, לא להכניס מלים לפרוטוקול ולא לפגוע אלא אני באתי לשאול. שאל חבר הכנסת גפני שאלה ואני אומר את זה בתהייה. מה שמצופה לפחות ממני כשליח ציבור, כאיש ציבור, כשר, הייתי מצפה זאת משופטים. זאת שאלה שמשום כבודו של בית המשפט צריכה להישאל כי הדברים נאמרו. אם נאמרו לי ונאמרו למנכ"ל, חזרה שהדברים מתגלגלים במקומות אחרים. לכן אמרתי זאת דווקא משום כבודו של בית המשפט. אף אחד כאן לא רצה לפגוע בכבודו של בית המשפט.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני מודה לך אדוני השר. אני עושה הפסקה של חמש דקות וממשיך בנושא הבא.


<הישיבה ננעלה בשעה 11:50>

קוד המקור של הנתונים