ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 18/06/2012

הצעה לסדר היום בנושא: התכנון והבניה - תוכניות לישובים הבדואים בנגב

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הפנים והגנת הסביבה
18/06/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי









*
<פרוטוקול מס' 570>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שני, כ"ח בסיון התשע"ב (18 ביוני 2012), שעה 12:00
סדר היום
הצעה לסדר היום בנושא: התכנון והבניה - תכניות לישובים הבדואים בנגב
נכחו
חברי הוועדה: >
אבישי ברוורמן – היו"ר
דב חנין

חמד עמאר

עפו אגבריה

טלב אל-סאנע

מוחמד ברכה
מסעוד גנאים

ג'מאל זחאלקה

גאלב מג'אדלה
מוזמנים
>
אהוד פראוור - ראש אגף תכנון מדיניות חברה וממשלה, משרד ראש הממשלה

יונתן דקל - משרד ראש הממשלה

אבי הלר - ממונה על מחוז הדרום, משרד הפנים

נסרין שאמי - מנהלת תחום מיעוטים, המשרד לפיתוח הנגב והגליל

ישראל סקופ - מנהל אגף פיקוח, מינהל מקרקעי ישראל

ד"ר רמזי חלבי - יועץ אסטרטגי, מרכז השלטון המקומי

רחמים יונה - ראש המועצה האזורית אבו-בסמה, עיריות ומועצות

דוד כהן - יועץ לראש המועצה האזורית אבו-בסמה, עיריות ומועצות

מוחמד אבו קרינאת - מהנדס הועדה, מועצת אבו-בסמה, עיריות ומועצות

פארס אבו עבייד - חבר מועצה מקומית לקייה, עיריות ומועצות

עאבד אל-סייד - אל-סייד, עיריות ומועצות

עבדאללה אל-סאנע - אל-סייד, עיריות ומועצות

צאלח עבדאללה - לקייה, עיריות ומועצות

אבראהים אל-וכילי - יושב-ראש המועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים בנגב

קייס נאצר - עו"ד, מנהל עמותת בקאא' לענייני תכנון ובנייה

איה בן עמוס - מנהלת מחלקת מדיניות ותקשורת, יוזמות קרן אברהם
רכזת בכירה בוועדה
שושנה אזולאי
רשמת פרלמנטרית
הילה מליחי
הצעה לסדר היום בנושא
התכנון והבניה – תכניות לישובים הבדואים בנגב
היו"ר אבישי ברוורמן
צהריים טובים. אני מכהן היום כיושב-ראש, ביקש ממני חבר הכנסת אמנון כהן. וכנראה הסיבה היא שלפני תקופה, כשנכנסתי לממשלה והייתי שר שאחראי לענייני ערבים, היה ראיון גדול איתי ב-Jerusalem Report. והכותרת היתה "השר הבדואי הראשון", מכיוון שאני – כמו שאתם יודעים – 16 שנה כנשיא האוניברסיטה הכרתי כל גבעה, כל מקום, פתחנו את האוניברסיטה. כמו שאמרתי, הכישלון היחיד שהיה לי זה עם ידידי, חבר הכנסת טלב אל-סאנע, כי כל המשפחה שלו הם בוגרים של האוניברסיטה, הגיעו לרמה הגבוהה ביותר. דוקטור ג'האד אל-סאנע הוא מטובי החוקרים בעולם ב-Computer graphic. שלחנו אותו לארצות-הברית, חזר, הוא יקבל את הפרופסורה. אמל אל-סאנע. רק הוא לא למד באוניברסיטה, ולכן הגיע למקום הכי נמוך, לכנסת. לצערי, זה המצב.
טלב אל-סאנע
הכישלון מגיע לכנסת.
טלב אל-סאנע
אבל איך אתה הגעת מנשיאות לכאן? איזה בושות עשית.
היו"ר אבישי ברוורמן
תאמין לי, הילדים שלי שואלים: אבא, מה אתה עושה כאן? אמרתי: צריך גם להתנהל בצורה אחרת, אין ברירה. אז קודם כל, תיכף נעלה, בהתאם להצעה לסדר בנושא התכנון והבנייה – תכניות לישובים הבדואים בנגב, של חבר הכנסת טלב אל-סאנע. יש פה קבוצה לא גדולה, הייתי שמח אם כל אחד יציג את עצמו, כדי שידבר גם לפרוטוקול. אז ברשותך, חבר הכנסת אל-סאנע, נלך מסביב לשולחן, וכל אחד יגיד מיהו ואת מי הוא מייצג. בבקשה.
יונתן דקל
יונתן דקל, משרד ראש הממשלה.
אהוד פראוור
אודי פראוור, משרד ראש הממשלה.
דוד כהן
דודו כהן, יועץ למועצה האזורית אבו-בסמה.
רחמים יונה
יונה רחמים, ראש המועצה האזורית אבו-בסמה.
אבי הלר
אבי הלר, הממונה על מחוז הדרום, משרד הפנים.
מוחמד אבו קרינאת
מוחמד אבו קרינאת, מהנדס המועצה האזורית אבו-בסמה, מהנדס הוועדה לתכנון ובנייה.
ישראל סקופ
ישראל סקופ, ממִנהל מקרקעי ישראל.
פארס אבו עבייד
פארס אבו עבייד, חבר מועצת לקייה.
עבדאללה אל-סאנע
עבדאללה אל-סאנע, מלקייה.
עבד אל-סייד
עבד אל-סייד, מהישוב אל-סייד.
נסרין שאמי
נסרין שאמי, מהמשרד לפיתוח הנגב והגליל. אני מנהלת תחום מיעוטים.
איה בן עמוס
איה בן-עמוס, מ"יוזמות קרן אברהם".
קייס נאסר
עורך דין קייס נאסר, מטעם עמותת בקאא' לענייני תכנון ובנייה.
היו"ר אבישי ברוורמן
הצטרפו אלינו חבר הכנסת זחאלקה, וחבר הכנסת דוקטור עפו אגבריה. רבותי, אני פותח את הדיון. אני מבקש מחבר הכנסת טלב אל-סאנע להציג את ההצעה שלו לסדר היום. בבקשה.
טלב אל-סאנע
אדוני היושב-ראש, אורחים יקרים, לדעתי, זה הנושא הקריטי, הנושא החשוב ביותר לגבי הנגב בכלל, ולגבי תושבי הנגב הבדואים בפרט, והוא סוגית היישובים הלא מוכרים. הבעיה כאן איננה בעייתם של התושבים הבדואים, ואני לא אומר את זה מתוך מגננה, אלא מתוך מציאות. מי שאמור לתת את המענה זה לא הבדואים, זו הממשלה. מי שאחראי על אישור תכניות מתאר והכרה ביישובים זו הממשלה וגורמי התכנון, ששנים רבות לא עשו ורק הפנו אצבע מאשימה. אצבע מאשימה לקורבן שחי במציאות מאוד קשה.
כאשר אנחנו מדברים על ישוב לא מוכר, אין לו סטאטוס מוניציפאלי, אין לו גוף שמעניק שירותים אזרחיים פשוטים. אין כבישי גישה, אין חשמל, אין מערכת חינוך ראויה, אין שירותי רווחה. אף אחד לא מעוניין במציאות הזו. והדבר האבסורדי ביותר, כאשר יוצאים ומבצעים הריסות, זה כביכול תחת הכותרת של עברייני בנייה. איך אדם יכול לבנות כאשר אי-אפשר לקבל היתר בנייה? מעמידים את האנשים במציאות בלתי מתקבלת על הדעת, בגזירה שאי-אפשר לעמוד בה. אנחנו רואים מה הממשלה עושה, איך היא מתהפכת, ואיך היא מקימה קואליציות כדי לפתור של בעיה של מאחזים קטנים עם חמישה בתים. ומה לא עושים – לנסר ולהעביר, ומה לא עושים? ואנחנו מדברים על ישובים, שבחלקם קיימים לפני קום המדינה. ואזרחים שצועקים הכירו ותנו לנו פתרון.
הוקמו ועדות שונות ומשונות. היתה תקופה, שאני חייב לציין אותה, שהיתה תחילתו של תהליך להכיר בישובים. דודו כהן היה אז הממונה על המחוז, לאחר מכן, אני חושב, אבי הלר הוא ממונה המחוז, שאני מקדם אותו בברכה. התהליך הזה נקטע. הישובים שהוכרו, לדעתי, ההכרה היא על הנייר. בפועל, הכול תקוע. אני אשמח אם הנציגים של המועצה האזורית אבו-בסמה יציינו את הבעיות שבהן הם נתקלים.

לפני תקופה היו לי שיחות, אני לא אציין עם מי ומה, כל אחד יציג את הבעיה. אין תקציבים לאשר תכניות מתאר. שש שנים אין תכניות מפורטות. מציאות קשה. לסלול כבישים, תשתית מים ליישובים שזכו להכרה, אנחנו לא מדברים על ישובים לא מוכרים. אפילו היישובים שמוכרים, אין תקציבים. יש צוואר בקבוק שנקרא הרשות להתיישבות הבדואים, שהוסיפה רק בירוקרטיה, ולא מקדמת שום פתרון. אז אנחנו מתחילים בזה, ביישובים של המועצה האזורית אבו-בסמה, שהם תקועים, שאי-אפשר לקדם אותם מבלי להסיר חסמים בירוקרטיים, מבלי לתת לגופים לקדם את ההכרה בישובים, לפתח תכניות מתאר ותשתית, וגם תכניות מפורטות.
לגבי שאר היישובים, הוקמה ועדת גולדברג, תחת הכותרת – לא הכותרת של בעיה של בעלות קרקעות או סוגית הקרקעות – תחת הכותרת הסדרת התיישבות ביישובים הלא מוכרים. אחרי שנה שהוועדה ישבה על המדוכה ושמעה את התושבים, הקימו ועדת יישום בראשותו של מר אהוד פראוור. הוועדה הזו ישבה שנתיים. ומה שיצא תוך שלוש שנים – ועדת גולדברג שנה, ועדת פראוור שנתיים – ציפינו שיגידו היישוב הזה – פותרים אותו, המקבץ הזה – נותנים לו פתרון, מקדמים עניין. כלום. מדברים על הסדרת התיישבות – שום דבר בהסדרת התיישבות. ובהצעה שהונחה על שולחן הממשלה, שאושרה אז, ב-11 בספטמבר לפני שנה - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
11 בספטמבר.
טלב אל-סאנע
כן. זה תאריך חשוב, אנחנו אומרים שזה 11 בספטמבר של הבדואים. כך אנחנו רואים בהחלטת הממשלה, וגם עכשיו כל זה מוכיח שזה הכיוון. אין שום התייחסות לפתרון בעיית היישובים הלא מוכרים. שום דבר. הם הלכו והתמקדו בסוגית הקרקעות. לא עניין של הכשרת התיישבות, לא עניין של הכרה בישובים, לא מתן מענה לבעיה הקריטית. ואיך הם מסבירים את זה? הם אומרים: אי-אפשר לקדם את בעיית היישובים מבלי לקדם את בעיית הסדרת הקרקעות. מה הקשר? ישובים זה תכנון, זה לאשר תכניות. הרי יש ישובים במועצה האזורית אבו-בסמה שהם יכולים להתייחס אליהם, שאין בעיה של קרקעות. למשל בעניין של ביר הדאג'. יש בעיה של בעלות שם? יש בעיה של בעלות שם? אין שום בעיה של בעלות. אז למה לא מקדמים את היישוב ביר הדאג'? כי פשוט מאוד לא רוצים לקדם.
הוגש תזכיר הצעת חוק, אני קורא לך אדוני היושב-ראש, בתזכיר הצעת החוק כתוב "תזכיר חוק להסדרת התיישבות בדואים בנגב". זו הכותרת, הסדרת התיישבות בדואים בנגב. בחוק יש הסדרת התיישבות? שום דבר. שום מילה על התיישבות. שום מילה. בחוק יש דבר אחד, יש תוספת שנייה, שהם מזכירים את רשימת יישובי הקבע: רהט, חורה, כסייפה, לקייה, ערערה בנגב, שגב שלום, תל-שבע, יישובי המועצה האזורית אבו-בסמה: אבו קרינאת, אום בטין, אל-סייד, ביר הדאג', דריג'את, כחלה, מולדה, מכחול, קצר א-סר, תראבין א-צענא. יש שני ישובים שאפילו החלו להכיר בהם – אבו תלול, אל-פורעה, גם בתזכיר החוק השמיטו. אבל צריך להגיד לאנשים, שאנחנו - - - שום דבר. זו הרשימה.
מבחינת המיפוי, בהחלטה שבתכנית הממשלה שאנחנו מתנגדים לה – אמרו שהולכים להקים ועדה שתתכנן את המרחב. לא קמה, שום דבר. הדבר היחידי שאנו עדים לו הוא הביקורים הקבועים. ממש, על זה שומרים בקפידה, אז צריך לציין את זה, מידי שבוע יוצאים לסייר עם הבולדוזרים, עם המשטרה, ולבצע הריסות. אבל מה הפתרון? הרסתם. מה הפתרון? מה יצא לבדואים? מה יצא למחוז? מה יצא לממשלה? מה יצא לגורם כלשהו? מה הוא מרוויח? הרי מה עשיתם? הרסתם בית, השארתם את הילדים, את הנשים, בוכים עלי חורבות. אבל אין פתרון.
שני משפטים ואני מסכם. הגורם שמופקד איננו מתפקד. לא רואים אור בקצה המנהרה. אומרים לנו שני נימוקים – שמעתי את זה מהשר המופקד, בני בגין – אנחנו נפתור במגבלות הקרקע או במגבלות התכנון. בנגב אין מגבלות של קרקע, יש מגבלות של רצון. אין מגבלות של קרקע. אם היו במקום אחר, אולי אפשר היה לשכנע מישהו. מגבלות התכנון – כולנו יודעים שהתכנון בא לשרת את האנשים. יש את החוק שהכנסת הזו אישרה לגבי הסדרת חוות מתיישבים בודדים. 50 חוות. אנחנו מדברים על 45 ישובים של אלפים. יש בנגב ישובים של 20 משפחות ו-30 משפחות. הממוצע של היישובים הבדואים בנגב הוא 1,000 נפשות, לא 20 ו-30. ואומרים העניין של התכנון. שם, לגבי חוות המתיישבים הבודדים נאמר בצורה מפורשת, אף על פי כל תכנית מתאר ואף על פי כל דין מכירים בכל ישוב. התכנון אמור לשרת את התושבים ואת אנשים, לא אנשים מתאימים את עצמם לתכנון.
והדבר האחרון שאני רוצה לציין, אדוני היושב-ראש, הוא העניין שאי-אפשר להמשיך להרוס. אנחנו דורשים: אל"ף, להקפיא את כל התכניות – גם תזכיר החוק – ולקדם עניין של הכרה ביישובים. בי"ת, להקפיא את כל ההריסות כל עוד אין פתרון חלופי לאנשים. אנחנו רואים, כאשר רוצים להקים פרוזדור התיישבותי יהודי – חירן – זה בין ערד לחורה, מיד מקבלים החלטה ומקדמים. כאן מקדמים אך ורק סוגיה אחת, העניין של הריסת בתים. זה דבר איום ונורא, ואני מזהיר מפני המשך המדיניות הזו, שרק הורסים, ורק הורסים, ואין זרוע שבונה, ואין זרוע שמעניקה תקווה לאנשים.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה רבה. נתתי לחבר הכנסת טלב אל-סאנע לדבר יותר באריכות, כי הוא מגיש ההצעה. אני רוצה לפתוח את הדיון. ובדיון הזה אני אשמח בתחילה – אם זה מקובל עליכם – שחלק מהנציגים יציגו את הנקודה, ואז נפתח על זה דיון. אני רק אומר בהערת מסגרת, מכיוון שאני השקעתי, ואני גם קצת בקי בנושא, אחת השאלות המרכזיות – גם בזמן שידידנו עמרם קלעג'י הוביל את אבו-בסמה היו לנו הרבה מאוד שאלות איך לפתור את הבעיות. ואנחנו יודעים שהטעות הגדולה בדרך כלל בישראל שבאים עם עקרונות גדולים, ואחרי זה היישום לא מתאים לעקרונות. אני חסיד של ראש הממשלה, שלדעתי היה הטוב ביותר – בן-גוריון הוא ברמה אחרת – זה לוי אשכול, שתמיד היה לוקח עקרונות, אבל מוצא פתרונות.
ולכן השאלה הבסיסית, לאחר שהיה דוח גולדברג, והיה דוח פראוור, יש גוף של יישום, לאור השאלות שחבר הכנסת אל-סאנע שאל, כולנו שואלים היום האם מתקדמים לפתור את הבעיה באבו-בסמה. האם מקיימים בכלל את תהליך היישום, שדורון אלמוג עומד בראשו, או שאנחנו נמצאים במצב שהתסכול של האוכלוסייה מצד אחד, וחוסר הפתרון יכול לגרום לנו כאב גדול בנגב. כי אנחנו יודעים שהפתרון לנגב היום, יש בו שני דברים מרכזיים: שהצבא ירד מהר – והוא סוף כל סוף מתחיל לרדת, לבנות את עיר הבה"דים, להקים את יחידות המחשוב ותקשוב בסמוך לאוניברסיטה, מה שתכננו. ולתת לאוכלוסייה הבדואית גם את הפתרונות מבחינת התשתית, מבחינת התעסוקה, הסדר קרקעות, כדי שיהיה פה שילוב, כי בלי שילוב של בני ישמעאל ובני יצחק, הלא אנחנו יודעים, המקום הזה לא יוכל להיות תקין.
אני מציע – באיזה סדר מדוברי משרד ראש הממשלה, האם אתם רוצים שאני אפתח? אודי, האם אני אפתח אתך? או שנתחיל עם רחמים יונה. אני נותן לנציגי הממשלה לבחור. נתחיל עם אבו-בסמה. או אבי הלר, אתה רוצה? בבקשה.
אבי הלר
שלום לכולם, אני אבקש אולי בכמה משפטים לסרוק את המכלול של הסוגיה של האוכלוסייה הבדואית בנגב.
היו"ר אבישי ברוורמן
מה שאני מבקש, מכיוון שכולנו חכמים, כולנו יודעים את התורה, לתמצת, כדי שנוכל להגיע לדיון, ונגיע - - -
אבי הלר
כן. בכל זאת, כי מה שעלה לסדר-היום זה הנושא המרכזי, תכנון ביחס לצרכים של האוכלוסייה. וחבר הכנסת טלב אל-סאנע כבר הספיק להקריא את רשימת היישובים, הרשויות המקומיות שהן פוטנציאל לאכלוס האוכלוסייה הבדואית, ובצד השני הזכיר את הנושא של המועצה האזורית אבו-בסמה ליישוביה. וכמובן, מנגד לזה, התהליכים של הסדרת התיישבות הבדואים בנגב לכל היתר הנותר. אבל בכל זאת, נתון אחד חשבונאי ומתמטי, הוא חשוב לצורך הדיון כאן. לפי הנתונים של מרשם האוכלוסין במשרד הפנים היום, חיים במרחב הנגב כ-200,000 נפש באוכלוסייה הבדואית. לפי הנתונים של מרשם האוכלוסין, כ-120,000 בדואים רשומים כתושבי קבע של הרשויות המקומיות הידועות והמוכרות, כפי שהזכרנו אותם קודם.
ג'מאל זחאלקה
120,000?
אבי הלר
כ-120,000 תושבים רשומים במרשם האוכלוסין כתושבים של העיר רהט, תל-שבע, חורה, כסייפה, שגב שלום, עררה בנגב, וכיוצא בכך. בנוסף לכך, כאשר החלטנו - - -
ג'מאל זחאלקה
כמה בפועל גרים? כי זה מספר שעלול להטעות.
אבי הלר
אני יכול לומר לך, מכובדי, שלעניות דעתי, גרים קצת יותר מאלו שרשומים במרשם האוכלוסין. אוכלוסייה שאנחנו מגדירים כפזורה, שבתעודת הזהות שלו תמצא את שם השבט "אל-עזזמה", או "אבו-קרינאת", או שבט אחר, והוא מתגורר בפועל בתחום הקו הכחול של העיר רהט, או יישוב אחר.
כאשר הקמנו את המועצה האזורית אבו-בסמה בתחילת 2004, המדיניות, כאשר עשינו את הבחינה של פוטנציאל אכלוס של היישובים העתידים לקום בתחום אבו-בסמה, אנחנו יודעים לזהות היום כפוטנציאל סביב ה-25,000 נפש, מזוהים כפוטנציאל התיישבותי בתוך אותם 11 יישובי אבו-בסמה, ואפילו יותר מכך. למעשה מה נותר מתוך החשבון הגדול? כ-50,000 עד 60,000 נפש, כשההגדרה היא פזורה, שמתגוררים במקומות ברחבי הנגב, כשלמעשה - - -
טלב אל-סאנע
אולי לדייק, אבי הלר. כשאתה מדבר על פזורה ברחבי הנגב, מישהו עולה על דעתו שאתה מוצא אנשים פזורים – יש יישובים לא מוכרים - -
אבי הלר
לא בדיוק.
טלב אל-סאנע
- - כדי שאנשים שלא מכירים את הנגב יבינו במה מדובר, לא - - -
אבי הלר
חבר הכנסת טלב אל-סאנע - - -
טלב אל-סאנע
- - - לא מוכרים - - -
אבי הלר
כמו פרופסור ברוורמן – שמכיר כמעט כל גבעה וכל פיתול בכביש – שנינו אותו הדבר גם כן.
טלב אל-סאנע
הישיבה הזאת משודרת, יש אנשים שלא כמונו, לא יודעים. אז צריך להעביר תמונה מדויקת.
אבי הלר
מה שחשוב לומר לגבי - - -
עפו אגבאריה
מה אחוז השטח שמתגוררים עליו הבדואים שם, בכלל בנגב?
אבי הלר
מה שחשוב לציין כאן, כאשר הנושא התכנוני צריך לקבל את המענה או את הפתרון שלו, דבר אחד שצריך לומר אותו – כל הבסיס התכנוני קיים על בסיס תכנית המתאר המחוזית 4/14, ועל התוכנית המתוקנת של מטרופולין באר-שבע, תיקון 23 לתוכנית המתאר. תכנית שקיבלה תוקף כמעט היום, בחודש יולי לפני שנה, עומדת להתפרסם בימים הקרובים. התוכנית הזאת, הטיוטה שלה נמצאת כאן – הנה, זאת – היא הבסיס התכנוני שנותן לנו – גם למוסדות התכנון, וגם לאוכלוסייה הבדואית, לכל מי שנודע בעניין הזה – לעלות על הפלטפורמה הזאת ולחפש את הפתרונות להסדרת ההתיישבות.

אבל אני חושב שנכון לומר עוד דבר אחד. אני הבאתי איתי כאן כמה נתונים חשבונאים, או מתמטיים, לצורך העניין. מוזכר פה הנושא של תכניות מתאר, מוזכר הנושא של תכניות מפורטות. אם נעשה כרגע סקירה של כל הרשויות המקומיות שקיימות בנגב, כולל היישובים של אבו-בסמה – למעט שניים, אם לא שלושה – לכולם יש תכניות מתאר. אם נעשה את חשבון סך הכול של תכניות מפורטות או מגרשים זמינים לשיווק ולאכלוס, אני מגיע למספר של כמעט 15,000 מגרשים על-פי תכניות. פירוש הדבר, אם אנחנו מחר בבוקר – או אתמול, לא היום, אתמול – רוצים ליישב את האוכלוסייה שאין לה מקום להתיישב בו, יש מקום לכולם.
טלב אל-סאנע
אני חושב שאתה מטעה - -
אבי הלר
אני לא מטעה.
טלב אל-סאנע
- - אני אומר את זה בלשון המעטה. כי אתה יודע, למשל את היישובים, אם לוקחים את כסייפה, ואם לוקחים אפילו את רהט אחרי ההרחבה, תוך התייחסות לריבוי הטבעי של הקהילה - -
אבי הלר
הכול נלקח בחשבון.
טלב אל-סאנע
- - לדחוס אותם בעוד - -
אבי הלר
הכול נלקח בחשבון.
טלב אל-סאנע
- - עשר שנים לא יהיה. אנחנו יודעים איפה הבעיה, ולכן כל המושגים האלה, שיש מגרשים ופתרונות, זה מטעה - -
אבי הלר
חבר הכנסת טלב אל-סאנע - - -
טלב אל-סאנע
- - אנחנו באים לתת פתרונות ולא – אני חושב להציג את התמונה איך שהיא נוצרה. ולכן בית המשפט - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מבקש - - -
טלב אל-סאנע
אני רוצה לציין, אפילו במועצה האזורית אבו-בסמה, ביישובים, לא נדבר על עתיר, וכל היישובים הלא מוכרים – ח'שם זנה, ביר אל-חמאם, וכל היישובים הלא מוכרים האחרים – יש רשימה ארוכה שאני יכול לפרט אותה – בתוך היישובים האלה אין שום התקדמות בשש השנים האחרונות. בחלקם אין גם תכניות מפורטות. ויש בעיה לתקצב את התוכניות. אפילו נקודת מים אין לך.
אבי הלר
זו שאלה אחרת. בין השאר, אם יש לי פלטפורמה תכנונית - - -
טלב אל-סאנע
תיאורטית, הכול תיאורטית. תרד למעשי, למציאות. לא תיאורטית.
היו"ר אבישי ברוורמן
רק שנייה אחת, רבותי, יש לנו מגבלת זמן, ויש פה קבוצה של אנשים. מה שאני מבקש - - -
טלב אל-סאנע
הקלישאות האלה שאנחנו שומעים אותם, זו תיאוריה. זה משהו תיאורטי. במציאות אין פתרונות.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מבקש, מר הלר יסיים את דבריו, כל אחד יגיד את דבריו. ואז אנחנו נתייחס – חברי הכנסת – ונראה מה מציאות, מה דמיון, והאם אפשר להפוך משהו להתקדם פה. מר הלר, כן.
אבי הלר
אני רוצה לנסות להמחיש דבר אחד, שלגבי היישוב לקייה, שבו מתגורר חבר הכנסת טלב אל-סאנע, במקרה, לפני כחודש-חודשיים אנחנו אישרנו תכנית להרחבת לקייה. תכנית שנותנת מענה מפורט, תכניות למגרשים – 2,250 מגרש. האם זה לא פוטנציאל אכלוס? האם זה לא פוטנציאל התיישבותי?
טלב אל-סאנע
מתי אושרה התוכנית?
היו"ר אבישי ברוורמן
התוכנית אושרה בשבוע שעבר.
טלב אל-סאנע
בשבוע שעבר.
אבי הלר
לפני כחודשיים כבר התוכנית מאושרת. אז נכון, יש שלב הבא, ללכת - - -
טלב אל-סאנע
בסדר. אנשים יכולים לבוא - - - שמאושרת לפני חודשיים?
אהוד פראוור
יכולות להיות שתי אפשרויות, או שתגיד שאנחנו לא עושים כלום, או שתמחא כפיים על מה שעשינו לפני חודשיים. תמחא כף.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מודיע לכם, אני היושב-ראש של הישיבה הזו. אני מבקש שאנחנו נעשה את זה בתרבות שבדרך כלל לא קיימת בכנסת. כל אחד מדבר בזמנו, כל אחד ממתין, אחרת לא נתקדם.
אבי הלר
אני רוצה לשאול בכל זאת עוד שאלה.
היו"ר אבישי ברוורמן
בבקשה.
אבי הלר
יש היום, לפי התוכניות, במרכז לקייה מגרשים מפותחים שפותחו על-ידי משרד הבינוי והשיכון – בזהירות רבה אני אומר – כמעט עשור אחורה. למה הם לא מתגוררים? כמעט 1,000 מגרשים.
היו"ר אבישי ברוורמן
מה הסיבה, מר הלר?
אבי הלר
הסיבה ידועה, אותו קונפליקט של תביעות הבעלות שלא נפתר.
היו"ר אבישי ברוורמן
תביעות בעלות שלא נפתרות.
אבי הלר
אבל על העגלה הזאת, אדוני היושב-ראש, צריכים לעלות שניים, לא רק אחד. שניים צריכים לעלות על העגלה הזאת.
היו"ר אבישי ברוורמן
לטנגו צריך שני רקדנים. תודה. רחמים, אתה רוצה להתייחס לנושא אבו-בסמה?
רחמים יונה
כן, אני רוצה להתייחס. צהריים טובים.
היו"ר אבישי ברוורמן
מתי נכנסת לתפקידך? כמה חודשים זה כבר?
רחמים יונה
בינואר השנה. בפועל, ממלא – ליוויתי את עמרם כל - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
את זה אני יודע, עבדת עם עמרם כל הזמן. כן.
רחמים יונה
בנושא של תכניות מתאר מפורטות, אני אבקש מדודו להתייחס יותר בפירוט, אבל אני רוצה דווקא בקטע הזה של התשתיות – ביוב, חשמל, מים – דוח פראוור שמתייחס לכל המשימה, הכלים של ההסדרה – לנקודה הזאת אין לנו תשובה לגבי תקציב, לכל הנושא של התשתיות במועצה האזורית אבו-בסמה. אנחנו היום בונים למעשה את חוד החנית – מבנה ציבור - - -
טלב אל-סאנע
אם אין לכם תקציב אז איך תקדמו תשתית?
היו"ר אבישי ברוורמן
אנחנו נחזור פה ונשים את – לפתח ההתנהלות הכושלת של משרד הפנים.
טלב אל-סאנע
אלו יישובי קבע. אלו יישובי קבע, זה מה שהוא אומר.
היו"ר אבישי ברוורמן
הוא פקיד. הוא אומר מה יש לו ומה אין לו. אז קודם נשמע את התמונה.
רחמים יונה
אנחנו בונים היום מוסדות חינוך, למעשה, במרכזי היישובים, איפה שהתוכנית מאפשרת לנו לבנות. אבל המקומות האלה רחוקים מהכבישים הראשיים, ואין לנו לא חיבור חשמל, לא מים, ולא דרכים שמובילות לאותה נקודה.
היו"ר אבישי ברוורמן
זאת אומרת, למשרד האוצר אין שום תקצוב לנושא הזה, לכן זה כרגע תכנון בלי גיבוי תקציבי.
רחמים יונה
היום גיבשנו תכנית, להגיש אותה להחלטת ממשלה, בעזרתו של אודי. אני מקווה שיעביר את זה הלאה. תכנית חומש שמדברת על כ-540 מיליון שקל לחמש שנים, לבנות את כל מוסדות החינוך והרווחה, מוסדות ציבור, הדרכים שמובילות למוסדות האלה, קווי המים שיובילו.
היו"ר אבישי ברוורמן
אם 540 מיליון השקלים האלו היו - - -
רחמים יונה
כולל גילאי גני ילדים - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
- - באיזשהן פשרות עכשיו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים שהממשלה לא תיפול, למשל, אתה היית יכול לצאת לדרך ובחמש שנים לבצע את המשימה?
רחמים יונה
אם מקימים יישובים – אני גם העליתי את זה בפני ראש הממשלה – צריך לתקצב אותם. אי-אפשר להקים ישובים בלי לתקצב אותם. אנחנו היום בנינו 13 בתי ספר, עוד שניים בבנייה, 15. עד היום לא סגרנו בית ספר אחד מהישנים. אנחנו בקושי מדביקים את הריבוי הטבעי. יש לי 20 בתי ספר ישנים שאבד עליהם הכלח. האחזקה שלהם יקרה מאוד. ואם אנחנו צריכים להחליף 20 בתי ספר ו-200 כיתות גן, אז זה כבר בעצמו 300 מיליון שקל.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני חושב שמר רחמים יונה מציג בצורה ברורה את הדילמה של הממשל. מצד אחד יש הצהרות על תכניות גדולות - -
רחמים יונה
בדיוק ככה. בדיוק ככה.
היו"ר אבישי ברוורמן
- - מצד שני תקציב למקום שכבר ברור – באבו-בסמה, מה צריך לעשות, אין תקציב. לכן אני פונה מפה לאנשי משרד ראש הממשלה, אין משמעות להצהרות בלי תקציב. וזה חוזר, לצערי, לאותה מדיניות של שר האוצר, שבה יש הכרזות גדולות, אבל אחרי זה – ולכן אתה זקוק לתקציב, נקודה.
רחמים יונה
היום אני אמור לפתוח שני בתי ספר במולדה. אין לי קו מים שמוביל לשם, ואני לא יכול לפתוח את זה.
טלב אל-סאנע
יישוב קבע – אין לו קו מים.
רחמים יונה
זה רק דבר - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
זה כתם על מדינת ישראל - -
טלב אל-סאנע
זה יישוב קבע.
היו"ר אבישי ברוורמן
- - אבל יש הכרזות בומבסטיות.
רחמים יונה
חיבור מים זמני – 1,250,000 שקל. אני כבר שנה מסתובב מסביב לזנב, אין תשובה.
טלב אל-סאנע
זה אומר הכול.
רחמים יונה
לגבי תכניות מתאר, דודו, בכמה מילים.
היו"ר אבישי ברוורמן
בבקשה. דודו מכיר, גם, כל פינה שם וכל מקום. הוא גם בנה שם בכל מיני מקומות.
דוד כהן
בוא נגיד כמה דברים לגבי תכניות. אחרי זה איפה באמת הבעיה, כי אנחנו הולכים סחור סחור, אבל לא שמים את האצבע על הבעיה. ביישובי המועצה האזורית אבו-בסמה יש ארבעה יישובים שהם מכוסים לחלוטין בתכניות מפורטות. וכל מה שהמדינה צריכה לעשות, זה להתחיל לפתח ולשווק. מכל מיני סיבות – חלקם דיברו פה, תביעות בעלות – זה לא נעשה. ולכן, כשאתה מסתובב בשטח אתה לא רואה הבדל בין פזורה לבין יישוב קבע שהמדינה החליטה שהוא יישוב. צריך להבין את זה, הבעיה בארבעה האלה היא לא תכניות, אלא פיתוח, שיווק והקמה של היישוב בפועל.

יש יישובים, יש לחצי מהם תכניות מפורטות, צריך להשלים, כמו אבו קרינאת, קצר א-סר. חלק יש מפורטות, צריך להשלים כיסוי. ויש כארבעה יישובים כמו אום בטין, מולדה, ועוד, שאין להם תכנית מפורטת אחת לשכונת מגורים אחת אפילו. ואת זה צריך לקדם. עכשיו, המועצה האזורית אבו-בסמה, אין לה תקציב לתכנון מפורט של יישובים, היא מקבלת הכול מהמדינה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה יודע, דודו, מה שכואב לי שלפני שנה וחצי, כשעוד הייתי שר, דיברנו על הדברים האלה. ועמרם היה, ישבנו ביחד - -
דוד כהן
אני זוכר. אני זוכר כמה פעמים. נכון, ישבנו בתל-אביב עם עמרם.
היו"ר אבישי ברוורמן
- - ואמרנו במקום כל הוועדות והדברים האלה – תקציב לאבו-בסמה.
רחמים יונה
אין. פשוט התקציב – כל אחד מחולק לפי - - -
טלב אל-סאנע
אפשר לשאול? דודו, לגבי ארבעת היישובים שציינת, שאין תכניות מפורטות, מה מעכב את יישום התוכנית?
דוד כהן
אמרתי קודם מה מעכב - -
היו"ר אבישי ברוורמן
כסף והסכם קרקעות.
דוד כהן
- - למשל בביר הדאג', גם אני שאלתי וגם היום אני שואל, ביר הדרג' הוא יישוב על קרקע מדינה. מסיבות שלא קשורות באבו-בסמה לא מצליחים לפתח ולשווק את המגרשים שם. אולי המדינה תדע לתת תשובות, אבל לא המועצה. מבחינת המועצה - - -
טלב אל-סאנע
אנחנו רוצים לדעת מה הסיבות.
דוד כהן
המועצה לא עוסקת בפיתוח ושיווק, לכן אני לא יכול להגיד לך למה. המדינה לא צריכה לשווק.
טלב אל-סאנע
אבל מי מעכב את הפיתוח והשיווק בביר הדאג'?
דוד כהן
אז תיכף אני אסביר את סוגית הפיתוח והשיווק.
היו"ר אבישי ברוורמן
אנחנו מגיעים לנקודות הברורות - - - אנשי ביצוע.
דוד כהן
עכשיו סוגית הפיתוח והשיווק והתשתיות שראש המועצה דיבר עליהן. המועצה התחילה – בצעד מבורך לדעתי – להתחיל להקים את מרכזי שירותים: בתי ספר יסודי, תיכון, גני ילדים, מתנ"סים, הכול. היום המועצה כמעט השלימה את מרכזי השירותים בחלק מהיישובים והיא רוצה לצאת לשכונות. אין היגיון לבנות שלושה בתי ספר יסודיים באותו מרכז במקום לפזר אותם בשכונות. אותו דבר גני ילדים.
אבל איפה הבעיה? הבעיה היא בשיטת פיתוח יישובים של המדינה. המדינה אומרת אני לא מפתחת תשתיות ביישוב, אלא אם כן יש לי תכנית מפורטת, עשיתי תיק שיווק, יש לי אומדנים, ויש לי מי משלם מה. עכשיו, ברור לגמרי שביישובי אבו-בסמה אין תיקי שיווק. עוד לא הגענו לשלב שלוקחים תכנית מפורטת ומשווקים. ולכן אין כסף לכביש, ליישוב, אין כסף לחשמל. כי כל ההעמסות של הפיתוח האלה חלות על התושבים שאמורים לגור במגרשים שהמדינה תפתח. ולכן אנחנו כולנו פה במלכוד. יש תכניות, אי-אפשר לפתח כי אין תיקי שיווק. אי-אפשר להביא כביש, מים וביוב.
היו"ר אבישי ברוורמן
זה בעצם משפט על הטמטום האנושי. הלא ברור שאי-אפשר לצאת מהמלכוד הזה, אלא אם פורצים דרך ואומרים אנחנו בונים ועושים את זה אחר כך.
דוד כהן
זה מה שרחמים אמר עכשיו. אני אשלים - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אז במקרה הזה הבעיה שלנו עם - - - הישראלית.
דוד כהן
בגלל הפוזיציה הזו, שנקלענו אליה לאחרונה, שאנחנו רוצים לצאת עם בתי ספר וגנים לא רק למרכז השירותים, אלא החוצה, ואין קווי מים, ביוב וחשמל – ובצדק לא מאשרים לנו לאכלס מבנים, כי אין קו מים, ואם יש, חס וחלילה, שריפה אי-אפשר לכבות. אז אנחנו יצאנו בהצעה – מה שרחמים דיבר כרגע, דורון אלמוג – בואו קחו כל יישוב, תחלקו אותו לרמת פיתוח שונה, תשתיות על. אלו אותם כבישים היקפיים ראשיים שישרתו את כל היישוב. דרכם תביאו את המים, הביוב והחשמל. לאורכם, לפי התוכניות, אפשר להקים בתי ספר יסודיים וגני ילדים. וזה סוג של מימון ביניים למועד שהמדינה תפתח את כל השכונות, שתחלק.
היו"ר אבישי ברוורמן
נכון, להתחיל.
דוד כהן
זו ההצעה שלנו, אנחנו מקווים שהיא תתקדם. אם זה לא יקרה - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אני הלא מכיר את הבירוקרטיה הישראלית ואת עודף הדברים. מי כרגע מחליט, שעוצר את הדברים?
טלב אל-סאנע
יש לו עוד בוס מעליו, זה נקרא הרשות. יש לו עוד בוס מעליו. על הבוס הזה יש עוד בוס. זה פשוט מאוד עוד בירוקרטיה ועוד בירוקרטיה.
היו"ר אבישי ברוורמן
מי מחליט?
דוד כהן
אנחנו כמועצה, כמו שראש המועצה אמר, הגשנו את הבקשה לדורון אלמוג לבקשתו, ובה פירטנו ברמה של כל יישוב מה אורך הכביש ההיקפי שאנחנו רוצים, כמה מים, ביוב ודברים כאלה, כדי שנוכל לפרוס בכל היישובים את כל בתי הספר, הגנים והכול. ולמועד שהמדינה תחליט לפתח את השכונות לאורך הכביש, מצדי שתעמיס על – אבל זה מחייב הרבה מימון ביניים.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני אומר את האמת פה, ואפילו גם שומעים הצופים – תיכף נשמע גם את האוכלוסייה הבדואית, את חברי הכנסת – אני מכיר את שלושת האנשים שיושבים פה. הם יודעים לעבוד, הם רציניים. אני לא מכיר הרבה אנשים שגם יודעים לבצע ורציניים. הבעיה היא שלא נותנים להם את הכלים, גם כשעמרם היה. ולכן אני שואל אותך, אודי פראוור, אנחנו עושים את הדוחות הכי יפים בעולם לגבי פתרון בעיית הבדואים, וכאן, שאומרים לך אנשי מעשה, שיש להם חוכמת לוי אשכול, בואו תעבירו כסף כדי שנתחיל לבצע, שום דבר לא זז. יש עוד מערכת – דורון אלמוג, ומעליו משרד האוצר, ראש הממשלה. מה קורה? כי המטרה היא ביצוע. איפה זה תקוע?
אהוד פראוור
זה התור שלי לדבר, או שזה התור שלי להערת שוליים?
היו"ר אבישי ברוורמן
כן, זה התור שלך.
אהוד פראוור
אם זה התור שלי, אז אני אומר עוד כמה דברים.
היו"ר אבישי ברוורמן
אבל קודם לשאלה הספציפית הזאת. הם רוצים לזוז קדימה ולבצע.
אהוד פראוור
הסוגיה של מה קרה לאבו-בסמה מאוד מטרידה אותנו. זו שאלה של איך בנוי השלטון המקומי ואיך הוא מתוקצב. ראיתי את החומר שהועבר לדורון אלמוג. אנחנו ניכנס לדיון הזה. המשבר באבו-בסמה בעוצמה שלו - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אבל אתה יודע שאת השיחה הזאת עשינו לפי שנה וחצי, כשאני הייתי עוד שר וישבתי עם עמרם קלעג'י? שום דבר לא חדש פה.
אהוד פראוור
אני לא הייתי בה. בשבילי הנושא הזה כנראה טיפה יותר חדש ממה שפה, לא שזה טוב, אבל זה כך. אני מסכים ששאלת חוסר היכולת של אבו-בסמה לפעול היא כרגע שאלה מרכזית, ויש בה חלק ממשלתי, ויש בה חלק אוכלוסייתי. אני יכול - - -
טלב אל-סאנע
תמיד קל לזרוק את זה על האוכלוסייה.
היו"ר אבישי ברוורמן
תן לו לדבר.
טלב אל-סאנע
20,000 שנים שומעים את זה – הם. הם אחראיים לאסונם ולבעייתם.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני אומר לך את האמת, הבעיה שלי - -
טלב אל-סאנע
ברוורמן, הוא אומר לך, אין לו כוח, אין לו כלים.
היו"ר אבישי ברוורמן
- - גם האוכלוסייה אשמה, גם – השאלה שלי כרגע – בתור איש ביצוע, שקשה לו לראות את חוסר התפקוד פה – מי נותן לדודו, לרחמים, למר הלר, להתקדם קדימה כדי שיתחילו בתוכניות האלה, להתחיל לבצע, שאנחנו מדברים כבר שנתיים, והאוכלוסייה הבדואית מסתכלת, ושום דבר לא קורה? כדי להראות שדברים קורים בשטח. אי-אפשר לפתור את כל הבעיות בעולם לפני שמתקדמים ממקום ספציפי. אם נחכה, המשיח לא יגיע גם קודם.
אהוד פראוור
קודם כל, אנחנו מתקדמים במקומות ספציפיים. אבל לא לקחנו את הנושא של הבדואים למשרד ראש הממשלה מתוך כוונה לא להתמודד עם כל השאלות שלו. השאלה של אבו-בסמה היא אחת השאלות הכי מרכזיות מבחינתי על סדר-היום. אני מקווה שבחודש-חודש וחצי הקרוב נסיים מתווה לתוך הדבר הזה. אי-אפשר להשאיר את סוגית - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
מתווה ותקציב.
אהוד פראוור
מתווה זה מתווה. אתה רוצה שאני אגיד את המילה המפורשת שמתחילה בתי"ו? מתווה שיאפשר לאבו-בסמה לעבוד באופן שיוכלו לפתח. כרגע העניין תקוע באופן עמוק. אין לי ספק - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
רגע, מה שאתה אומר כרגע שתוך חודש וחצי יהיה מתווה - -
אהוד פראוור
אני מעריך.
היו"ר אבישי ברוורמן
- - מתוקצב, כדי ששלושת החברים האלה יוכלו להתחיל - - -
אהוד פראוור
אני אומר שהסוגיה של אבו-בסמה – אני מסכים עם מה שנאמר פה – הגיעה למשבר כזה, שאי-אפשר להשאיר אותה כמו שהיא. שהזרוע הכי מרכזית של המדינה למימוש היישובים שהכרנו בהם – והם רבים עד למאוד, זה אבו-בסמה – ושכרגע הכלי הזה נתקע בקשיים יוצאי דופן, ושזה תפקיד של משרד ראש הממשלה להיכנס בעובי הקורה. אני מאמין אנחנו נעשה את זה ברצינות.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה יודע, הלא אני כל כך מעריך אותך, ואני חסיד של אביך הגדול, פרופסור פראוור, אבל אתה יושב במשרד ראש הממשלה, ואתה אומר הנה, עכשיו משרד ראש הממשלה – אני שואל כאן דבר מאוד פשוט: מי לוקח אחריות שהעסק הזה יזוז? שתוך חודשיים-חודש וחצי יש תאריך, החלטה, ויש ביצוע? מי הכתובת?
אהוד פראוור
אני עונה שמשרד ראש הממשלה הוא הכתובת העליונה.
היו"ר אבישי ברוורמן
ראש הממשלה עצמו?
אהוד פראוור
משרד ראש הממשלה הוא הכתובת - -
היו"ר אבישי ברוורמן
מי במשרד?
אהוד פראוור
- - העליונה לנושא הטיפול בנושא הבדואי. דורון אלמוג- - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אבל אני כבר שומע על זה בשנתיים האחרונות, ואני רואה שדברים שהיו ברורים באבו-בסמה – ואין אדם – האנשים שיושבים פה, עמרם קלעג'י, שאני הצעתי לראש הממשלה, שלא רצה להטיל עלי את האחריות לנושא הבדואי, התחננתי בפניו, גם בשביעייה, תן את זה לעמרם קלעג'י, שמקובל על כולם, כדי שתהיה פשרה, ושאנשים יהיו מובנים. ומה שאני רואה כרגע שהדבר תקוע, ולא זזים. קחו את אבו-בסמה ותזיזו את זה.
טלב אל-סאנע
דבר אחד זז, אדוני היושב-ראש, זה הריסת בתים. הקימו יחידת משטרה. זה תוקצב, שוטרים תוקצבו, והריסות יש. זה הדבר היחידי שזז בנגב.
היו"ר אבישי ברוורמן
מר הלר, יש לך הערה?
אבי הלר
משפט אחד, כי מדובר לגבי הנושא של שיתוף פעולה של האוכלוסייה. אני רוצה להביא בפני הוועדה, מה שנקרא, דוגמא קטנה, ולאו דווקא יישובים של אבו-בסמה, יישוב קבע ותיק, מוכר – תל-שבע. יום אחד אני מקבל פנייה לפגישה אישית עם יו"ר הוועד המקומי של שכונה 36 בתל-שבע. קיבלתי, ישבנו, דיברנו. והוא אומר: תראה, למה לא עושים לנו פיתוח תשתיות בשכונה 36? אמרתי: מחר ב-07:00 בבוקר, בכניסה לתל-שבע, ליד תחנת הדלק ניפגש, הולכים לסייר ביחד. הלכנו. ראינו.
נכון, זה נראה עזוב. רחוב אחר בתל-שבע מפותח – אספלט, מדרכות, מעקי בטיחות, אבן משתלבת, וכיוצא בזה. למה? הלכתי ובדקתי מול ראש המועצה. לא הייתי בסיור עם ראש המועצה. לבד. הוא אומר: אדוני, בוא תראה. הבאנו תקציב להחליף תשתיות מים וביוב, התושבים לא נתנו לקבלן להיכנס לשטח. למה? למה בצד שמאל, למה לא בצד ימין? למה פה, ולמה שם? גירשו אותו פעם-פעמיים. לקחו את הכסף, הפנו אותו למטרה אחרת. הלכנו, התערבנו - - -
טלב אל-סאנע
כשהבדואים אומרים לכם אל תכניסו - - -
אבי הלר
הלכנו והתערבנו וביקשנו - - -
טלב אל-סאנע
הגישה הזו שחוזרת – אנחנו - -
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר הכנסת טלב אל-סאנע.
טלב אל-סאנע
- - עם הגישה הזו מאה שנים לא נתקדם, חוץ מהריסות בתים, שכל שבוע אתה חותם על צווי הריסה, בלי לתת פתרונות לאנשים. יש זקנים, חולים. אתה מוציא להם צווי הריסה בחום הזה, או בחורף, מבלי לחשוב מה יהיה גורלם. בלי פתרונות ליישובים. אתה אומר לי שכונה בתל-שבע. יש לנו 35 יישובים שאין להם פתרונות. וכמה בתים הורסים? מה יהיה הפתרון - - -
אבי הלר
חבר הכנסת טלב אל-סאנע, תשאל בבקשה את דודו ואת רחמים איך סללנו את כביש הכניסה לאום בטין.
טלב אל-סאנע
לגבי ההתנחלויות ממשלת ישראל הקימה צעקה. עשרה חודשים לעשות את ההקפאה של הבנייה, הריבוי הטבעי. אתם רוצים להקפיא את הריבוי הטבעי של האנשים, של שנים. אבל מה הפתרונות שאתם מציעים?
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מבקש סדר. מר הלר, סיימת? דוגמא, אני רוצה - - -
טלב אל-סאנע
כאן שכונה, כאן בית – הבדואים אשמים. הבדואים אשמים. דיברנו, הבדואים אשמים.
היו"ר אבישי ברוורמן
טלב.
טלב אל-סאנע
באבטלה שלהם, בהזנחה שלהם, במצב הקשה שלהם, הם אשמים.
היו"ר אבישי ברוורמן
מר הלר, אל תענה עד שאני אגיד לך. אני רוצה להגן על מר הלר. הלא אני מאשים את ממשלות ישראל - - -
טלב אל-סאנע
זה הדבר הכי קל, להאשים את הקורבן. זה הכי קל.
היו"ר אבישי ברוורמן
טלב, תאמין לי, אני מדבר ברצינות, לא רק בסיסמאות. תקשיב. אין ספק שהאוכלוסייה הבדואית הופלתה, לא קיבלה את הגיבוי, ואני בין היחידים - - - אבל מצד שני, לא להגיד שיש בעיה גם כן בהתנהלות של האוכלוסייה הבדואית לגבי פתרון, זה גם קשקוש. לכן בשני הדברים האלה – הוא צודק ואתה צודק. עכשיו אני שואל שאלה: מי נציג משרד האוצר שאחראי על המימון של התוכנית הנהדרת של מר פראוור, דודו כהן, רחמים יונה והלר צריכים לריב. יש פה מישהו מהאוצר? יש פה? אני רוצה להגיד לכם, זאת הדוגמא הנהדרת - -
טלב אל-סאנע
איפה משרד הפנים?
קריאה
מה משרד הפנים?
טלב אל-סאנע
המנכ"ל, השר.
אבי הלר
מה הקשר לתקציב ולכסף?
היו"ר אבישי ברוורמן
- - מכיוון שמשרד האוצר והמדיניות שלו, מצד אחד מדבר שאנחנו נשנה את - - -
טלב אל-סאנע
- - - יישובים?
היו"ר אבישי ברוורמן
סליחה. אין פה נציג, ואני אומר, זה פשוט חמור, שבנושא שראש הממשלה, כשישב איתי, הגדיר שאחד הנושאים המרכזיים במדינת ישראל זה לפתור את בעיית הבדואים. גידול האוכלוסייה הוא אדיר, העוני הוא אדיר. אנחנו צריכים לפתח את הנגב ביחד. וכשבא דיון בנושא הזה, אין נציג של משרד האוצר, כשמשרד האוצר אפילו לא סופר את זה, ואין תקצוב לנושא הזה מכיוון שאז אנחנו באים לדבר פה קצת תקשורת, ואז האנשים הנהדרים האלה, שרוצים לפתור את הבעיה – יהודים, בדואים, ערבים אחרים – יושבים בלי כלים, בלי כסף ובלי אישורים. ועל הדבר הזה – גם כשהייתי נשיא האוניברסיטה – היו באים ומתחננים, תתחילו להתקדם. זה לא מעניין. והדבר הזה יתפוצץ עוד מעט בפני כל עם ישראל, כי בעיות שלא פותרים אותן – הלא אתם יודעים כמה בדואים היו ב-1948? אתה יודע כמה היו בנגב, חבר הכנסת זחאלקה? 15,000. חלק מהבדואים רצו להתגייר. בן-גוריון הסכים. אבל שר הדתות, מימון פישמן, התנגד. אז אתה מבין, כולנו פה בני דודים.
ג'מאל זחאלקה
לא כולם רצו, חלק.
היו"ר אבישי ברוורמן
אמרתי חלק. מתוך 50,000.
טלב אל-סאנע
כנראה שחשבו שאולי זו הדרך – אם יתגיירו יקבלו הכרה ביישובים שלהם. יתגיירו, יקבלו זכויות ותקציבים. לא התגיירו, צריך להעניש אותם, אין תקציבים. שוויון מותנה התגיירות.
היו"ר אבישי ברוורמן
כמו שחלק מהיהודים – אתם יודעים למשל, על מנת לקבל ג'ובים בגרמניה, חלק מהיהודים התנצרו בעבר. בכל מקרה, הגענו למצב היום שיש למעלה מ-200,000. העוני משווע, יש פתאום שינוי. ופה הבעיה היחידה היא – ואני אומר את זה – נוסף למנהיגות שתקבל פשרות לא לפי החוק הבדואי, אלא כמו שמתקדמים קדימה, חייבים למצוא פשרות לקרקע. מדינת ישראל, שאין באמת אחראי לנושא הזה, אין תקצוב, והעיקר יש הכרזות. ולכן אני אומר פה: אני מאשים את ממשלת ישראל שלא לוקחת את הנושא הזה, שהוא אחד הנושאים המרכזיים בישראל. לא תהיה עיר בה"דים, ולא יהיה פיתוח הנגב אם לא תהיה התקדמות בנושא הבדואי.
טלב אל-סאנע
ברשותך, היושב-ראש, משפט - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מבקש עכשיו - - -
טלב אל-סאנע
כן, לגבי אודי פראוור - - -
אהוד פראוור
אני רק רוצה לומר שאני לא דיברתי.
טלב אל-סאנע
כדי להשלים את התשובה.
אהוד פראוור
גם אין צורך שאני אדבר.
טלב אל-סאנע
אני רוצה להגיד, המטרה של הישיבה, וגם מה שהעלינו בדיון, הוא לא רק לגבי היישובים של אבו-בסמה. אבו-בסמה זו דוגמא קלאסית ליישובים שאי-אפשר לזרוק את האחריות לתושבים, כי יש מועצה ממונה שאומרת אנחנו רוצים, לא נותנים לנו כלים. אבל יש 35 יישובים – שאני הזכרתי אותם בהצעת החוק – שאין שום מתווה לפתרונן. אום אל-מילה, אל-מסעדיה, עווג'אן, מכימאן, סעווה, ח'רבת אל-ווטן, עתיר, תלאע אל-רשיד, אל-ע'רה – כל היישובים האלה. מה הפתרון שהממשלה מציעה לגבי היישובים האלו?
היו"ר אבישי ברוורמן
התמקדנו באבו-בסמה. מר פראוור, הפרענו לך, אתה רוצה להוסיף עוד?
אהוד פראוור
אני רק רוצה להעיר שאם סדר-היום של הישיבה הוא הצעת חוק תכנון ובנייה – תכניות לישובים הבדואים בנגב, לא ברור שמשרד האוצר הבין – או יכול היה להבין – שנושא אבו-בסמה הוא על סדר-היום.
היו"ר אבישי ברוורמן
אבל הוא מוזמן. הוא לא מבין?
אהוד פראוור
אפילו אני לא הבנתי את זה. אני יודע שבעיות ההבנה שלי – עכשיו הן בשידור – הן בחלקן מן המפורסמות. אבל נדמה לי שזה לא היה ברור מסדר-היום.
היו"ר אבישי ברוורמן
אבל בשביל מה יושבים אם לא באים נציגים כדי לקדם בעיה?
אהוד פראוור
אני לא אעיר לעבודת מזכירות הכנסת, אבל נדמה לי שאם היה כתוב "יישובי אבו-בסמה – למה הפיתוח לא מתקדם", האוצר היה פה. בכל מקרה, אני אעביר לו את הדברים, כי אני חושב שהם ראויים. אני רוצה לומר כמה דברים בנושא ההתיישבות. קודם כל, בעיית היישובים, הכפרים הלא מוכרים, הקהילות – וברור שאנחנו מדברים על קהילות, ואנחנו לא מדברים על ריכוזי אנשים, כפי שניסו לתאר – שאכן נמצאות ברחבי הנגב הן שאלה מרכזית של הממשלה, והן שאלה מרכזית של הקהילה הבדואית.

אני חושב שגולדברג יצר שינוי בתפיסה של הממשלה. אני חושב שנגמרה תפיסת האצבע המאשימה. אני חושב שזה בתודעתי הגדול שהוא חולל, ועם כל מה שנאמר עלי, אני משלים את דרכו בעניין הזה. אני חושב שהוא פתח באמת פתח לחשיבה חדשה. אני חושב שהדרך היא לא לגמרי פשוטה. ראינו כאן חלק אחד מהסיפור. הערת בצדק שבלי הסדרת תביעות הבעלות, יישובי אבו-בסמה יישארו תקועים לנצח. זאת הדרך שמגולדברג יש החלטה שלא מתכננים יישוב, לא סוגרים תכנון של יישוב, לפני שהקרקע מוסדרת, כי אחרת אי-אפשר לבנות אותו.
זה לגמרי פשוט. זה לא הולך כי אין איפה. ואי-אפשר לתכנן שכונה אם אין הסכמה מי יכנס אליה, שאיננו רק תובע הבעלות שלה, ואין טעם לתכנן שכונה. ואף על-פי כן יש תכניות מפורטות. ואני היום רוצה לראות שבהיותן, האוכלוסייה תיקח את האתגר ותיכנס לתוכן. מה שהמשפחה צריכה לצרכיה – מצוין, והשאר יהיה להכנסת אחרים. הסדרת התיישבות היא לא רק עניין של הממשלה, על אף שתמיד למדינה יש אחריות יתר.
האם רואים אור בקצה המנהרה? הרי בשנים שבהן לא עשינו שום דבר – אנחנו נמצאים בתכנון הולך ומתפתח במקומות הבאים – אני אמתין.
היו"ר אבישי ברוורמן
כן, בבקשה. מרמת התודעה, רק תעבירו את רמת הביצוע. אני מקשיב.
אהוד פראוור
אנחנו מתכננים בוואדי אל-נעם. זה לא תכנון פשוט. זה טיפול במספרים שאבי הלר תיאר, פחות או יותר ב-14,000 איש. זה אזור מוסכם שלא יגורו שם בגלל "רמת חובב" והשלכותיה. התכנון איננו פשוט. אנחנו נאבקים לייצר הסכמה רחבה של האוכלוסייה. ההסכמה על מאין הולכים לא מבטאת כרגע הסכמה לאן הולכים. זה תהליך שאנחנו מנהלים אותו בעדיפות ראשונה. א-זיאדנה, רח'מה, רמת ציפורים, אבו סעוד, אבו-קווידר, וכמובן אל-פורעה. מניתי עד עכשיו שמונה מקומות שבהם מתנהל כרגע תהליך של תכנון. אני חושב שאנחנו מתקדמים - - -
טלב אל-סאנע
תכנון או הידברות?
אבי הלר
הדיברות תוך כדי תכנון.
אהוד פראוור
מבחינתי, תמיד נעשית בהידברות. מאז שהנושא נמצא בהשפעתי לפחות, ישנה הידברות מתמדת במקומות האלה. אני רק רוצה לעשות הבחנה. אני חושב שצריך לעשות את ההבחנה בין הידברות לבין זכות וטו של מיעוט בתוך קבוצה, שישלול מהשאר את המענה שהם ראויים לו. זה לא אותו דבר. הדיברות והסכמה של 100% לא זהים. אנחנו מדברים על תכנון שאמור לשרת אנשים. קבענו בפעם הראשונה תכנית מתאר שמאפשרת – עם הערה כזו, והערה אחרת, ויש שתיים להערכתי – הושבה של חלק ניכר מהפזורה במקום תביעותיה. אנחנו מדברים היום על תאוצה של תהליך תכנוני. אני חושב שזה הקרבה מאוד מה שנעשה, אני מלווה חלק מהתהליכים האלה, ואני רואה. אני חושב שהדבר שעליו - - -
טלב אל-סאנע
מתי תהיה תכנית מפורטת, שאנשים יידעו? כל יישוב יידע איפה התיק שלו.
אהוד פראוור
אני אענה.
טלב אל-סאנע
שנה-שנתיים, קצב, מתי? לוח הזמנים.
אהוד פראוור
אני אענה לך על זה במסגרת – אני לא אענה לך על זה. כפי שאני - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אודי, אני אגיד לך - - -
אהוד פראוור
אז אני אסיים עוד משפט.
היו"ר אבישי ברוורמן
לא, אני אגיד לך את השאלה, מה מצפים, כי ברמה התיאורטית, הדברים האלה כבר נאמרו. ואני אגיד לך מה הבעיה. אתה לא אמון על פרקי אבות. הזמן קצר, המלאכה מרובה, הפועלים עצלים, ובעל הבית דוחק. בזמן שאנחנו מנסים להתקדם כל כך לאט ולא מתקדמים באבו-בסמה, על 10,000 נולדים עוד אלפים רבים והעסק גדל. ולכן הביצוע וקצב הביצוע הוא דבר הכרחי. עכשיו, יש פה שתי עכבות, אחת, אי-היכולת להגיע להסכם על הקרקעות. ודבר שני, תקצוב ומישהו שמנהל את העניינים, הוא בעל הבית, ונכנס ועושה את הפשרות האלה ופועל. החשש שלי, שאין תהליך שהוא אפקטיבי גם בביצוע וגם בדברים האלה. ואז האנשים המוכשרים האלה תקועים. על זה אני מדבר.
אהוד פראוור
אני רק אשלים את הנושא שקשור בפשרת קרקע. אני חושב שחלק גדול מאוד מזמן ההקשבה של השר בגין מושקע – הושקע, ועדיין, חוזר בסיבוב שני להיות מושקע בסוגיה של תמורות לתביעות הבעלות בתוך היישובים. ברור שצריך לנסות להגיע לפתרון שיהיה קרוב יותר למה שמצפים, אבל יותיר שטחי קרקע מתוכננים בתוך היישובים, לא רק לדור הבא-הבא-הבא שלהם, אלא גם לאחרים. אני לא חושב שזה רק אתגר של המדינה, אני חושב שזה גם אתגר של החברה הבדואית. אנחנו בתוך שיחה מעמיקה בנושא הזה בדיוק.

אני אעיר עוד דבר אחד ואחרון. אני לקחתי את הרשימה הזו, אני מוכרח לומר שבידי עוד רשימות שונות, כולל זו של ועד הכפרים הלא מוכרים. ואני רואה – אפילו בשאלת המאגר של מי ברשימה – פערים ניכרים בין מה שאני יודע לבין מה שיש פה. מה שאומר שכנראה הדרך הנכונה היא בכל זאת עבודה שצריך לעשות, כי אפילו הגבולות של על מי מדובר, בין מה שאני רואה פה למה שאני מכיר, הפערים גדולים מדי.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה. אני מבקש – רק רגע טלב.
טלב אל-סאנע
מאחר והעניין קריטי וחשוב מאוד – מה שאנחנו שומעים, נבדוק, נראה. אבל מי שאמון על התכנית, הוא הרי מנסה לקדם חוק לגבי הקרקעות. כל הזמן לוקחים אותנו לכיוון של הקרקעות. השאלה הפשוטה שממתינה למענה: מתי תהיה לאנשים שחיים ביישובים שלהם – מה עתידם? מה גורלם? מתי תהיה לכם תשובה? מה הפתרון לגבי כל יישוב ויישוב. בעוד שישה חודשים, בעוד שנה, בעוד שנה וחצי? לא הביצוע, לא יהיה להקים את היישוב, אולי להקים את היישוב בעוד עשר שנים. אבל לתת לאנשים תשובה מה גורלם ומה עתידם. מתי יהיו לכל אנשים האלה תשובות? בעוד שישה חודשים, שנה? זה מה שאנחנו רוצים לשמוע מהם.
היו"ר אבישי ברוורמן
טלב, אני פותח עכשיו. עוד אנשים רוצים להתייחס מהשטח לפני שאני מעביר לחברי הכנסת. עוד מישהו רוצה לדבר? בבקשה, תציג את עצמך.
פארס אבו עבייד
אבו עבייד פארס, מועצת לקייה. אני רוצה להתייחס לשלוש נקודות. נשאלת השאלה למה לא מפתחים את היישובים הבדואים. זו שאלה מאוד רצינית. כולם מדברים על תכניות, ואילו תכניות מתבצעות שם. האם התכניות האלה עונות על הצרכים של התושבים? האם הן מנוף כלכלי שיכול להצמיח חברה ולקדם אותה? וכאן נמצאת בדיוק הבעיה. אפשר להגיד יש תכניות מפורטות, הכול טוב ויפה, ואנשים לא רוצים. ברור שאנשים לא רוצים. כיוון שזה לא לוקח בחשבון את הצרכים של התושבים שלהם. הבדואי – אנחנו יודעים איך הוא חי, ואנחנו יודעים בדיוק מה הצרכים שלו.
היו"ר אבישי ברוורמן
אולי תפרט, כדי שאפילו הציבור – תפרט, תן דוגמא.
פארס אבו עבייד
ברגע שבדואי מגדל צאן, ומעבירים אותו ליישוב עירוני, והוא מקבל מגרש של 800 דונם, אולי חצי דונם - - -
ג'מאל זחאלקה
800 מטר.
פארס אבו עבייד
- - ואומרים לו שם אתה תחייה.
היו"ר אבישי ברוורמן
800 דונם זה קשה אפילו - - -
פארס אבו עבייד
הופכים אותו למובטל, הוא לא יכול לפרנס משפחה, הוא לא יכול לתת השכלה לילדים, ואז אומרים יש בתי ספר, אנחנו רוצים לקדם אותם, ולתת להם כסף והכול טוב. ככה אי-אפשר להתייחס לחברה הבדואית. אם באמת לא יושבים טוב מאוד ובודקים מהם הצרכים של כל יישוב ויישוב, מהם הצרכים של האנשים ואיזה סוג תכנון – שיגידו לי מהם סוגי התכנון הקיימים חוץ מסגנון אחד. לחברה הבדואית אין סגנון אחר, רק סגנון אחד. זה אחד. שתיים, הנקודה השנייה - - -
טלב אל-סאנע
אולי תפרט פארס, כשאתה אומר סגנון אחד, מה הכוונה רק לסגנון אחד.
פארס אבו עבייד
יישוב עירוני. להפוך את היישובים האלה ליישובים עירוניים, שחסרים כלים להתפתח שם. אם אני אתן לך רק דוגמא, יישוב שהוא קיים – אני לא מדבר על אבו-בסמה, אבו-בסמה עוד בשלבים יותר מאוחרים – אין שם אזורי תעשייה, אין שם אזורי מסחר בתוך היישוב. בלקייה, שאדוני מדבר עליה, אין שם מקום אחד בתוכנית להקים שם אזור מסחרי בתוך היישוב. אין. איך אפשר לפתח חברה כזאת כאשר אנחנו יוצרים מצוקה? האנשים מפתחים את העסקים שלהם בתוך השכונות ומתחת לבתים. וזה הופך לרעש, וזה על חשבון המשפחה, ועל חשבון הילדים. ואי-אפשר לפתח עסקים במצב הזה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני אבקש התייחסות לשאלה הזאת, לגבי התכנון של מקומות תעסוקה. אולי תענה על זה.
דוד כהן
אני חולק לחלוטין על מה שידידי פארס אומר, ואני אסביר למה. מאז 2002, כשהתחלנו לתכנן את היישובים הבדואים, אף יישוב בדואי הוא לא הוא רק קהילתי-עירוני, הוא משולב. יש יישובים שהם כמו מושב. ביר הדאג' תוכנן כיישוב כפרי נטו. שטח המגרשים הוא כמו נחלה שמוכרת במושבים. חלקת מגורים בחזית כדונם-דונם וחצי, ומאחור כארבעה דונמים קרקע חקלאית. אז לבוא ולהגיד שכולם עירוניים, ממש לא. ביישובים אחרים עשינו שילוב: חלק מהשכונות הן באמת פרוורים, כי לא כל הבדואים באמת חקלאים, צריך לדעת את זה. וחלק אחר מהשכונות – בעיקר במעטפת של היישוב – נתנו מגרשים כמו עם נחלה. ברגע שזיהינו קבוצה שיש לה הדרים והיא רוצה להישאר בתחום היישוב, היא קיבלה מענה. אז לבוא ולהגיד - - -
פארס אבו עבייד
אני - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
רק רגע, לא להפריע.
דוד כהן
ידיד, לא הפרעתי לך, תן לי, כל מה שאני אומר, אני יכול להפנות אותך לכל - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אל תלמדו מחברי הכנסת.
דוד כהן
לכן אני אומר, אנחנו מזמן הפסקנו את הגישה שאלו יישובים כולם כמו כסייפה ותל-שבע. לכן מאז, היישובים הבדואים מתוכננים כיישובים משלובים, כפרי, חקלאי, פרוורי, הכול בהתאם לפרוגרמה החברתית שמתוכננת ליישוב. לכל יישובי אבו-בסמה יש אזורי תעשייה ומלאכה מתוכננים. ואנחנו מתכננים ומקדמים אותם, באל-סייד – יש פה חברים שיודעים, באום-בטין, בביר הדאג', בכל יישוב. לכן אני קצת מופתע ממה שאתה אומר, אני מציע לך ללמוד את התוכניות.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה דודו. פארס, הבנו.
פארס אבו עבייד
רק משפט אחד.
היו"ר אבישי ברוורמן
כי בכל זאת, כשהוא אומר – ודודו, אתה יודע שהוא אמתי, והוא לא אומר סתם דברים - - -
פארס אבו עבייד
משפט אחד, אני רק רוצה להזכיר לו שכיום הרשות מבטלת את התוכנית של ביר הדאג', ורוצה לפתוח אותה. שם כל אחד קיבל מגרש מגורים וארבעה, מה שנקרא, משק חקלאי. יש לציין שהמשק החקלאי יהפוך עם הזמן – ב-15 הקרובות – למגורים, וככה אנחנו מאבדים את הפרנסה. שנגיד את האמת, בדיוק איך אנחנו מפתחים את החברה הבדואית. שתיים, אני רוצה להגיד דבר אחד, משפט אחרון. יישוב שנקרא אל-זרנוק, יש בו 3,000 תושבים. לא בעלי קרקע. לא בעלי קרקע. יושבים על אדמת מדינה. תכנית מטרופולין באר-שבע 14/23 מאפשרת להקים יישוב שם. אנשים כבר עשר שנים מטרטרים אותם – ניקח אתכם לרהט, לא רוצים ברהט, נזרוק אתכם משם. זה יישוב, 3,000 תושבים. קיים, בלוק אחד, צמודים אחד לשני.
היו"ר אבישי ברוורמן
מישהו רוצה להתייחס לזה? לגבי אל-זרנוק? מר הלר.
אבי הלר
בטח שפארס מתכוון לקבוצה של אבו-קווידר, בשפה היומיומית שלנו. יש כיווני תכנון לנושא של מציאת פתרונות לאוכלוסייה זאת. בישיבות שקיימנו עם הרשות להסדרת התיישבות הבדואים בנגב, בבג"ץ שהאוכלוסייה הזאת הגישה נגד המדינה, המדינה התחייבה למצוא מענה לאוכלוסייה זו. אחת החלופות היתה בשכונות הדרומיות של העיר רהט. פרופסור ברוורמן בטח מכיר את החלופה הזאת. כאשר הגענו למימוש האפשרות הזאת, בפועל הגענו למן מצב שהנהלת העיר רהט התנגדה לחלופה הזאת דרך הטענה שהאוכלוסייה זקוקה – בני התושבים של העיר רהט למעשה ייתפסו את כל המגרשים של ההרחבה. אנחנו כרגע בתהליך של בחינת אפשרויות להצעת חלופה במעטפת הצפונית של העיר רהט, בין הקו הכחול של רהט עד צומת בית קמה, איפה ששבט א-זיאדנה שוכן. אנחנו, נדמה לי, אם לא השבוע, בשבוע הבא נפגשים למטרה זו.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה רבה. כן, בבקשה.
רחמים יונה
רק בהקשר הזה, אני לפני שבוע-עשרה ימים קיימתי ישיבה עם הנציגים של היישוב אצלי במשרד. יש חילוקי דעות ביניהם. הם לא יודעים מי, איפה הם רוצים – רהט או במקום. אמרתי תלכו הביתה תחליטו, בכל אופן, הרשות להסדרה מוכנים או ברהט או שם לקבל את ההסכמות במקום.
פארס אבו עבייד
אבל במקום שלהם יש אפשרות.
רחמים יונה
מחכים לתשובה שלהם. ברגע - - -
פארס אבו עבייד
- - -
היו"ר אבישי ברוורמן
קיבלת תשובה, אתם יכולים להיפגש. עוד מישהו רוצה לדבר כאן? בבקשה, תציג את עצמך.
ג'מאל זחאלקה
אולי חברי הכנסת ידברו גם.
גאלב מג'אדלה
אמרת שאתה תעשה - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
עכשיו אני עושה.
אבראהים אל-וכילי
שלום לכולם, אני אל-וכילי אבראהים, יושב-ראש מועצת הכפרים הלא מוכרים. אני שמח שהיום חלק לא קטן מכל האנשים שדואגים לנו, ובאמת, עוזרים לנו כל הזמן – השאלה באיזה מצב. אני שמח לשמוע את החבר'ה פה, גם ממשרד הפנים וגם ממועצת אבו-בסמה, וגם אתכם. מה שאמרת בהתחלה, אנחנו רק מדברים, וזו האמת. אנחנו רק מדברים. אבל לפעמים מדברים וגם יוצא משהו. בעיית אבו-קווידר, אני רוצה להתייחס, כי פשוט מאוד בלבלו אותם. פעם אומרים להם רהט, פעם אומרים להם צפונית לרהט, ללקייה. כל הזמן יש להם מקום אחר.
עכשיו, אם אתה בא לקחת את משפחת אבו-קוודיר צפונית מרהט, אז תפתור את הבעיה של האנשים שנמצאים באותו מקום. מה אתה עושה איתם. איתם לא פתרת. אם אתה פותר את הבעיה שם, בסדר. אבל האנשים, התושבים עצמם, כשהם יושבים שם, איפה שאתה רוצה להוביל את משפחת אבו-קווידר – וזה לא יהיה אף פעם, אני אומר לך מפה. גם האנשים בעצמם וגם משפחת אבו-קווידר לא תסכים לשם. כי יש התנגדות חזקה מאוד ויש תושבים שנמצאים שם. הדבר השני, מה שאני מבקש - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אבל יש מקום שאפשר לפתור את הבעיה?
אבראהים אל-וכילי
יש.
פארס אבו עבייד
אותו מקום. אותו מקום. הם לא נותנים אישורים, באר-שבע מאפשרת.
רחמים יונה
זה לא נכון.
פארס אבו עבייד
תאמין לי - - -
רחמים יונה
אני דיברתי אתך.
היו"ר אבישי ברוורמן
פארס, אני קורא אותך לסדר.
אבראהים אל-וכילי
יש מקום. המקום לפתרון הבעיה הוא הדיבור עם האנשים, שהם ביחד מגיעים להסכמה. הפשרה –יש לפשרה מחיר, כולם יודעים את זה, גם בצד השני וגם בצד הזה. לפשרה יש מחיר תמיד. אבל אני מבקש מאבי הלר – הוא היום הממונה, וכל יום הוא חותם על צווי הריסה – אני מבקש ממך לא לחתום על אף צו הריסה כל זמן שלא דאגת לתושבים למקום מסודר. אתה משאיר ילדים בשמש ובקור העז בלי שום מטרה. ממש בלי קורת גג. וזה לא טוב בכלל לתושבים. הילד הזה, שנהרס הבית שלו, כשהוא חוזר ורואה אותו, זה אף פעם לא נמחק ממנו. ואנחנו לא רוצים להגיע לזה. אני מבין אותך, אבל אני לא מבין את המצב הזה שאנחנו רק מתקדמים בצווי הריסות. לא, יש גם פתרונות. תעשה פתרון, אחר כך אם מישהו מתעקש ויש בעיה, אני אבוא אתך שהוא יהרוס ויעבור. אבל אם אתה רק הורס, אתה לא תראה משם דבר. אנחנו יודעים שהאחריות היא לא עליך, יש גם מעליך. אבל גם אתה צריך להיות בכיוון הזה גם כן, להתחשב באנשים. אלו תושבי המדינה, אלו ילדים.
היו"ר אבישי ברוורמן
זה לא הוא, זה מעליו.
אבראהים אל-וכילי
בסדר. זה הוא, אנחנו מתחילים ממנו.
היו"ר אבישי ברוורמן
שוכראן. עוד משהו?
אבראהים אל-וכילי
כן, עוד משהו. עכשיו אני אמרתי, ואני אומר, לחברי שעוסק בתכנון – שהוא תרם הרבה לאוכלוסייה הבדואית כשהוא היה ממונה על משרד הפנים – דודו כהן, שיש לנו גם תכנית חלופית, שאפשר להסתכל שם. ואני מאמין שאתה הסתכלת שם וראית שיש פתרונות. יש פתרון. אפשר להגיע לפתרון. לנחלה אפשר להגיע, לדברים אחרים אפשר להגיע. ותאמין לי שאם יש בדואי אחד שמתעקש ויש אצלו בעיה, אתה תראה שהוא בעצמו יש לו את הפתרון.
אבל, כמו שאמרו קודם, לא נותנים כלים, גם לאנשים בשטח וגם לא לתושבים, וגם לא לאף אחד. אנחנו מבקשים שכולם ישימו יד אחת בשביל לפתור את הבעיה. אבל אי-אפשר גם – אני רוצה להעיר הערה אחת לגבי חיבורי מים לתושבים. לא יכול להיות מצב כזה שוועדה כל כמה חודשים יושבת ולא מחברת חיבורי מים לאנשים. זה משהו לגיטימי, מה שנקרא. אנשים מחכים לזה. ואנחנו רוצים באמת להתקדם, לא כל הזמן תקועים באותו מקום. אי-אפשר. זו אוכלוסייה שגדלה, זה אנשים. תרצה או לא תרצה, אנשים יבנו בתים חדשים. תהרוס או לא תהרוס, יחדשו את הבתים. גם אם תעצור אותם הם יבנו. אין מה לעשות.
אתה צריך לפתור את הבעיה, והבעיה היא היום – על הממשלה, בסדר, כולנו. אבל אם באמת שמים את המטרה הזאת בכיוון הנכון, אפשר לפתור את הבעיה. אבל אי-אפשר לפתור את הבעיה כל אחד בכיוון שלו, ואחר כך רק הריסות. זה לא מקובל. וגם יש מספיק קרקעות – גם למדינה וגם לבדואים. השאלה באמת אם רוצים כל אחד, איך אומרים? לקחת לכיס שלו יותר קרקע. את זה אני יודע. אבל גם האנשים הם לא רעים בכלל, הבדואים.
אני רוצה להגיד לך, אבי הלר – לך אני אומר את זה, לא לאודי – אני אומר לך שתגיד תודה שיש לך אוכלוסייה כמו האוכלוסייה הבדואית. אם יש לך אוכלוסייה אחרת, אתה היית משלם פי 10 יותר, ואני לא רוצה לחכות לזה. אני רוצה שבאמת תתפוס את הבעיה לפני שאנחנו מגיעים לזה. תודה לכם.
היו"ר אבישי ברוורמן
שיח' אבראהים, תודה, שוכראן. אני אומר את האמת, שמה שחסר לי פה – למה הזכרתי את עמרם קלעג'י, לאחר שראש הממשלה לא נתן לי את הסמכות לזה? אנשים שימצאו את הדרך, לא לתיאוריות וכותרות, שישבו עם האנשים ובחוכמת הלב לחבר את הפתרונות. זה מה שחסר לי בשטח. ואני נותן את זכות הדיבור לדוקטור רמזי חלבי.
ד"ר רמזי חלבי
תודה. אני אציג בקצרה, בשלוש-ארבע נקודות, את עמדת מרכז השלטון המקומי. קודם כל, אנחנו חושבים שהנקודה הראשונה היא קידום תהליכים משתפים ודיאלוג בין הבדואים והמדינה בנושאים שונים כמו התכנון וההתיישבות, נושא הפיתוח, נושא התכנון והתיאום בין כלל המערכות המוסדיות. זו נקודה אחת. נקודה שנייה היא קידום מודל מוסכם של יישוב מסוים, או מקבץ יישובים, שהצלחתו יכולה להוות מודל כדי לחקות את זה ביישובים אחרים. נקודה שלישית היא שינוי הרטוריקה ביחס לסוגיה ולבדואים. כלומר, גם כשדובר על ניסוח תזכיר החוק, שיעשה שימוש בשפה מפייסת, המתייחסת להכרה בבדואים ובצרכים שלהם.
הנקודה הרביעית – קידום צעדים בוני אמון קונקרטיים. כלומר, הפסקת הריסת הבתים הקיימים, הכרזה על יישובים לקראת הכרה, פרסום הכרזות פומביות על העיקרון לפיו החזקה היא שכפר נשאר במקומו, אלא אם כן אנחנו לא רואים אפשרות אחרת, כדברי השר בגין. ונקודה אחרונה היא שיתוף אנשי מקצוע מתחום ניהול ויישוב סכסוכים בכל התהליכים על מנת שלא ייווצר נתק בין הרעיונות המעשיים לבין הצורך בהכרה, זהות וכבוד מצד הבדואים; כמו גם לסייע ביצירת אמון ולגשר על ריבוי הקולות הקיימים בכל אחד מהצדדים. תודה.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה רבה. חבר הכנסת זחאלקה, בבקשה.
ג'מאל זחאלקה
תודה, כבוד היושב-ראש, אני חושב שהציבור הערבי בנגב מחכה מוועדת הפנים של הכנסת, ומהישיבה הזאת לקבל בשורה כשלהי. אני יודע שהרבה יותר קל, הרבה יותר מהיר, להרוס מאשר לבנות. אדם בונה בית תוך שנתיים-שלוש, בא הבולדוזר של משרד הפנים, הורס אותו תוך שעתיים. ואיך אומרים? נרשם לזכותו של ההורס שהוא ביצע את החוק. על איזה חוק מדובר? אם אתה לא נותן לאדם אפשרות לקורת גג, אין לך זכות לבוא ולהרוס לו את הבית. אם אתה לא מטפל בתכנון של היישוב שלו, אין לך זכות להתקרב לשם.

אני חושב שמשרד הפנים, הממונה על המחוז – מר הלר, אני שמעתי ממך מילים יפות, אבל אני חשבתי כל הזמן שאתה חותם על צווי הריסות. נראה לי שבתקופה האחרונה ידך קלה על החתימה. אני לא יודע למה היד שלך לא רועדת. אתה לא חושב 20 פעם לפני שאתה עושה דבר כזה, אבל, איך אומרים? הורסים פעם בשנה, אחר כך פעם בחודש, היום פעם בשבוע, אחר כך זה מתחיל להיות אפילו לפעמים יותר מפעם אחת בשבוע. אני מבקש, מציע, שתתקבל החלטה של הוועדה שקוראת לאמץ את הצעתו של ידידי, דוקטור רמזי חלבי. הצעה של השלטון המקומי, לא שלנו, של הח"כים הערבים, השלטון המקומי בכבודו ובעצמו מציע – תקשיבו טוב, זה לא דבר שקורה כל יום.
השלטון המקומי לא בא ומציע להפסיק הריסה של בתים בכל מקום. הוא לא הציע את זה. לפי מיטב ידיעתי, אני מעולם לא שמעתי אותו עושה את זה. למה הוא לא עושה את זה? כי מדובר ביישובים שהרשויות המקומיות עצמן מבצעות את ההריסה. בא השלטון המקומי – שזה כל השלטון המקומי, לא רק הרשויות הערביות – ומציעים כאן הצעה להקפיא כצעד מפייס. אני מציע לאמץ את כל מה שאמר ידידי, רמזי חלבי. דרך אגב, גילוי נאות, הוא בן הכיתה שלי. למדנו ביחד בתיכון.
היו"ר אבישי ברוורמן
בשביל זה כששאלתי למי לתת זכות בכורה, הוא אמר: הוא למד איתי, ניתן לו קודם זכות.
ג'מאל זחאלקה
אני מציע לקבל, כולל ההצעות. יש כאן הצעות מקוריות, שבאות מגוף חשוב מאוד במדינה, שהוא יציג כמעט כמו הכנסת, מבחינת הייצוגיות שלו. אני מציע לקבל את ההצעות שלהם, זו ההצעה שלי. במיוחד העניין הזה של הכרה ביישובים, ושל הפסקת ההריסה. לא כל יום השלטון המקומי בא ומציע להקפיא הריסות. זה לא דבר של מה בכך, ואני מציע לא לעבור על זה לסדר היום, ככה, כאילו שלא נאמר שום דבר. לחשוב על זה ולקבל החלטה מהוועדה. אני גם מציע לממונה על המחוז לעיין היטב בהצעה הזאת.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה. חבר הכנסת דוקטור אגבריה.
עפו אגבאריה
תודה, אדוני היושב-ראש, אורחים נכבדים. אני מסכים עם מה שהציגו חברי חברי הכנסת לעניין היישובים הבדואים. אבל אני מתכוון לדבר אולי על צד אחר של העניין, לאו דווקא על עניין התכנון, שאנחנו שומעים שהתכנון כבר נמשך כל כך הרבה שנים. אבל האם המדינה מספקת לאנשים האלה את הדברים הנחוצים, ואת הצרכים האנושיים של האנשים במקום? האם השאלה שעכשיו העלה מר הלר בין תל-שבע לבין למשל, ערד, האם ההשוואה יכולה להיות אמתית ונכונה? האם ההתפתחות של ערד היא בדיוק כמו תל-שבע? האם אותם משאבים אתם נותנים גם שם וגם שם? אותן מדרכות, אותם שטחים ציבוריים, אותו תקצוב מים, אותו תקצוב חשמל? מי שייכנס לתל-שבע וייכנס ולערד, אז יראה את הדברים מאוד שונים.
עכשיו, ככל שמתמשכת הבעיה של התכנון, הרבה שנים האנשים לא מקבלים את השירותים הנחוצים. אני שמעתי שהולכים לפתח בתי ספר ומתנ"סים. אך אחד לא הזכיר את העניין הבריאותי, שזה אחד הדברים הבסיסיים - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
דוקטור אגבריה הוא רופא כמובן.
עפו אגבאריה
כן. זה אחד הדברים הבסיסיים שהמדינה צריכה לתת לכל אזרח של המדינה, ולא משנה מיהו. ולא משנה אם הוא מכפר מוכר, או בלתי מוכר. למשל, בכפרים האלה, אין מרפאות. אין תחנות אם וילד. לשם המחשה, התמותה של התינוקות, או היילודים הנולדים בכפרים הבדואים הם פי 4 יותר גדולים משאר האוכלוסייה. מדוע? זה בגלל האוכלוסייה? אתה יודע מה? נניח, אני רוצה להתפשר אתכם, בגלל נישואי קרובים. אז יש איזשהו אחוז מסוים בגלל נישואי קרובים. בסדר? אני רואה שאתה מהנהן בראש בעניין.
אהוד פראוור
אני מסכים אתך.
עפו אגבאריה
אבל העניין הזה יכול להעלות את האחוז לפי 2, אבל לא פי 4. ופי 4 זה בגלל זה שאין תחנות אם וילד. אין מספיק חיסונים. אין מרפאות ראשוניות. אין למשל טיפול שיכול להגיע אליו הבן אדם בשעת הצורך, כי אפילו "מגן דוד" לא נכנס לתוך הכפרים הבלתי מוכרים. איפה נשמע דבר כזה, שאזרחים הם בלתי מוכרים לגבי המדינה שלהם? והם אזרחים. וזה לא משנה איפה הם נמצאים.

אני חושב שהדברים האלה, התייחס אליהם גם אפילו ראש הממשלה, והוא אמר שמה שעושה אותנו בדרגה נמוכה ב-OECD זה החרדים והערבים. מדוע? האם המדינה לא יכולה באמת לתקן את העוול הקטן הזה – לא משנה, מתי יהיה התכנון, זה כבר נמשך מלפני 20 שנה, אולי זה יימשך עוד 20 שנה, אני לא יודע. אבל בינתיים, את השירות הבסיסי, את הדברים האלה, צריך לספק לאנשים מים. צריך לספק להם תברואה. צריך לספק להם בריאות. אז מדוע הדברים האלה לא ניתנים, ואי-אפשר להשיג אותם? למרות שלא מזמן אני עשיתי ביחד עם מנכ"ל משרד הבריאות, הממונה על השירותים האמבולטוריים, ביקור במקומות האלה. וראינו שכמעט ובאף מקום כזה אין מרפאת אם וילד, אין מרפאות ראשוניות. בשביל שאנשים יגיעו למרפאה כזאת, הם צריכים לעבור אולי איזה 20-15 קילומטר עד שהם יגיעו.
אז אני מבקש, מה שאמר חברי, חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה, זה באמת ככה, אבל בנוסף, לא לשכוח לתת לאנשים האלה את השירותים הבסיסיים שצריכים אותם. וזה לא עולה כסף, רק יחסוך כסף למדינה, כי התחלואה של הילדים האלה ושל האנשים האלה, כאשר הם מגיעים לבתי חולים, הם פי כמה מההשקעה שאנחנו נמנע את המחלות האלה.
רחמים יונה
אין דרכי גישה למקומות האלה.
פארס אבו עבייד
מי אשם?
עפו אגבאריה
תמיד יש אפשרות לעשות דרכי גישה. איך האנשים יוצאים לעבודה?
רחמים יונה
אנחנו מסיעים ילדים שם, ואנחנו צריכים דרכי גישה.
עפו אגבאריה
לכמה אין דרכי גישה?
רחמים יונה
350 קילומטר, אנחנו מסיעים ילדים - - -
עפו אגבאריה
אבל זה לא נכון, אני לא מכיר מקום אחד במדינת ישראל, איפה שמתגוררים יהודים, שלא נתנו להם לא מים, ולא חשמל, ולא הגיע אליהם איזשהו טיפול רפואי. אז המציאו בשבילם את הדרכים. זה לא תירוץ.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה. קייס נאסר, אתה יושב-ראש - - -
גאלב מג'אדלה
לא, רגע, כבוד היושב-ראש, שאלה. לחוות יחיד – אתה יודע מה זה חוות יחיד? אדוני, אתה ענית לעפו אגבריה. חוות יחיד, אתה יודע מה זה חוות יחיד?
רחמים יונה
שמעתי עליה.
גאלב מג'אדלה
שמעת או אתה יודע? יש הבדל בין שמעתי - - -
רחמים יונה
שמעתי עליה ואני יודע, נו.
גאלב מג'אדלה
אתה יודע או שמעת?
רחמים יונה
מה השאלה שלך? אני אומר לך יודע, נו.
גאלב מג'אדלה
לא, אני שואל אותך, חוות יחיד, אתה יודע מה זה?
רחמים יונה
נו?
גאלב מג'אדלה
אל תגיד לי "נו". מה זה "נו"? אנחנו לא בשוק.
רחמים יונה
אני יודע, אני מסביר לך שאני יודע.
גאלב מג'אדלה
חוות יחיד, אתה יודע מה זה?
רחמים יונה
אמרתי לך כן, נו.
גאלב מג'אדלה
יודע? חוות יחיד מקבלת את השירות הזה שמדבר עליו חבר הכנסת אגבריה?
רחמים יונה
אני לא בא אליו בטענות, אני מסביר לו - - -
גאלב מג'אדלה
אני לא אמרתי שאתה בא אליו בטענות. לא אמרתי לך שאתה בא בטענות.
רחמים יונה
- - - לא, אבל אתה רוצה להתווכח - - -
גאלב מג'אדלה
אתה אומר אין דרך - - -
רחמים יונה
- - - סתם מתווכח.
גאלב מג'אדלה
לא, אתה אומר אין דרך - - -
רחמים יונה
אני מציג לו עובדה, אני אומר - - - כל יום, אני חי בדרכים האלה, זו העובדה.
קריאה
הוא מציג פה עוד בעיה.
קריאות
- - -
גאלב מג'אדלה
אתה צודק, אני אומר לך שלחוות יחיד אין דרך גישה ויש - - -
רחמים יונה
בסדר, מה הדוגמה? אני חי את זה יום-יום. אני מכיר את זה.
היו"ר אבישי ברוורמן
- - -
גאלב מג'אדלה
סליחה, אתה היית נשיא בנגב 20 שנה, אני הייתי שם עשר שנים. מה זה - - - עכשיו? אני מכיר את הנושא כמו את כף היד.
היו"ר אבישי ברוורמן
תקשיב רגע. לא אמרתי שאתה - - -
גאלב מג'אדלה
לא, לפני שאני מקשיב, אני קודם כל מכיר את הנושא על בוריו כמו - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אבל אתה לא שמעת מה שהוא אמר - - -
גאלב מג'אדלה
אני לא מתייחס למה שהוא אמר.
היו"ר אבישי ברוורמן
- - - רחמים יונה הוא בתמיכה בדברים האלה, שהוא לא מצליח לקבל תקציב לחלק מהדברים, וזה פוגע. לכן הוא מחזק אותך, הוא לא - - -
גאלב מג'אדלה
אז אני אומר לו עוד יותר, חוות יחיד מקבל גישה ומקבלת 800-700 דונם. ומה שאמר חבר הכנסת אגבריה היא מקבלת. אז אני מחזק אותך. אם אתה אומר את מה שאמר - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
מה שהוא אמר, האשמנו את האוצר שלא מעביר את התקציבים לדברים האלה.
גאלב מג'אדלה
אז זה חיזוק נוסף למה ששניהם אמרו.
היו"ר אבישי ברוורמן
אוקיי. תודה רבה. קייס נאסר.
נאסר קייס
שלום לכולם. שמי עורך דין קייס נאסר. אני עוסק בענייני תכנון ובנייה במגזר הערבי. ועסקתי גם, בין היתר, בסוגיות הקשורות לאוכלוסייה הבדואית בארץ. לפני שאני מתייחס - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
מה אתה במקצועך? ההכשרה המקצועית?
נאסר קייס
עורך דין. אני גם הייתי מרצה לתכנון ובנייה שלוש שנים באוניברסיטה העברית, והתעסקתי גם ברמה האקדמית וגם ברמה הפרקטית בצורה די רחבה יחסית לסוגיות של האוכלוסייה הבדואית. אני רוצה להגיד כהערה כללית, בעצם כל הבעיה כאן קשורה בסוג ההתייחסות של הממשלה לאוכלוסייה הבדואית, איך שתופסים את התכנון. אפשר לתפוס את התכנון ככלי לשליטה באוכלוסיות מסוימות, שבה הרוב שולט באוכלוסייה מסוימת. ואפשר לתפוס את התכנון ככלי להגיע למוסכמות חברתיות, או כלי לחלוקת עושר וצדק חלוקתי בין האוכלוסיות.
לצערי, איך שאני רואה, ואיך שההיסטוריה הוכיחה, הממשלה כל הזמן השתמשה בתכנון במגזר הבדואי ככלי לשליטה ועצירה להתפתחות היישובים הבדואים. וכשהתפיסה מוטעית, התוצאות כבר בשטח. הראשון בין הראשונים זה הריסות בתים מידי יום, כפי שאמר חבר הכנסת זחאלקה. וצווי הריסה, כאילו שמחלקים מתנות באופן יומי. עכשיו, אני רוצה להתייחס למה שאמר אדון אבי הלר לגבי הטענה שכאילו תמ"מ 14 וגם תכנית מטרופולין באר-שבע זה הבסיס התכנוני להתייחסות שלכם. עם כל הכבוד, מי ששם את התוכנית, את התמ"מ, זו המועצה הארצית לתכנון ובנייה, שבה - - - זה נציגים שלה. זאת אומרת, מי שיזם ואישר, זו הממשלה.
אבי הלר
ממש לא.
נאסר קייס
ואלה תכניות לא סטאטיות. אלה תכניות שהן לא תורה מסיני. אלה תכניות שהממשלה יכולה לשנות בזה הרגע. היא יכולה לשנות, אלו תכניות דינמיות, כפי שמשנים כל תכנית אחרת. מה גם, כשרוצים להכיר ביישוב, צריך להכניס את ההכרה ביישוב בתוך התמ"מ, כפי שעשו למשל – אני ליוויתי את היישוב ערב אל-נעים, זה גם יישוב בדואי בנגב, ליד משגב, אני ליוויתי את התוכנית שם, בצפון. דאגנו שבתוך התמ"מ יהיה סימבול של היישוב, דאגנו לכל השינויים. זאת אומרת, הטענה שזה הבסיס התכנוני, זה לא בסיס. כי זה דבר שאפשר לשנות. דבר שני - - -
אהוד פראוור
זאת אומרת, לא צריך בסיס כדי ש - - -
נאסר קייס
לא, השימוש בתמ"מ כמחסום להכרה ביישובים הבדואים הוא שימוש ציני - - -
אבי הלר
הוא לא מחסום - - -
אהוד פראוור
אולי נתחיל בתמ"מ כבסיס להכרה?
אבי הלר
הוא פלטפורמה לעבודה.
אהוד פראוור
אולי ננסה פעם אחת ליישם את התמ"מ, במקום לריב על גבולות התמ"מ?
נאסר קייס
אני לא הפרעתי לך.
היו"ר אבישי ברוורמן
אודי, תן לו לסיים. תמשיך, כן. רק מה שאמרת, הם התייחסו שהבסיס הוא רק בסיס לשינויים. ואתה אומר שזה בסיס לשינויים והם לא משנים.
נאסר קייס
זה מחזיר אותי למה שדיברתי בהתחלה, איך שמתייחסים לתוכנית. התכנית זה לא כלי, זה לא שוט. זה דבר שצריך לבוא בתוך מוסכמה חברתית, מתוך שיתוף, תוך הליכה במשותף. כשאתה קובע את הגורל שלי, מי ששם אותך אמון לקבוע את הגורל שלי, א'-ב', המינימום שאתה תשתף אותי להיות שותף בכל התוכנית האלה. דבר שני, הטענה גם שלך, אדון פראוור, שבעצם מה שעושה הממשלה – וזה לצערי, ועם כל הכבוד – זה פשוט תרגיל. לעשות את הקשר הזה בין התכנון לבעלות זה תרגיל. כי מאז ומעולם, א'-ב' בדיני תכנון, לא עושים קשר בין בעלות לתכנון. אפשר לתכנן - - -
אהוד פראוור
א'-ב' בתולדות אבו-בסמה, שזה לא מצליח.
נאסר קייס
שנייה, אני לא הפרעתי לך. למה אתה מפריע לך?
היו"ר אבישי ברוורמן
אודי, אתה מתנהג כמו חבר כנסת?
אהוד פראוור
פעם אחרונה. פתחת לי אופק.
נאסר קייס
לא עושים את השילוב הזה. אתה עכשיו מציע תכנית, ואוטוטו - - -
מוחמד ברכה
כשנציגי הממשלה קוראים קריאות ביניים, סימן שהם נלחצים מהדברים.
נאסר קייס
אתה הצעת תכנית מסוימת, ואוטוטו היא נהפכת להיות לבושה בלבוש של החוק, שכל כולה מבוססת על כך שקודם כל בוא נסדיר את הבעלות ועכשיו נעזוב את - - - . ואני כאן תומך בהצעה שקרא לה חבר הכנסת אל-סאנע. קודם כל תן לי פרוגרמה, תן לי תכנית, איפה היישובים שתכיר בהם, איפה הם, מה הגודל שלהם, ומאז תתחיל הבעלות. למה? משום שאין שום קשר בין תכנון לבעלות. אתה יכול לתכנן יישוב גם על קרקעות ממשלה. רק במאמר מוסגר, כל ההתנחלויות היום ביו"ש, בגדה המערבית, הם במקומות שנקראים הרכוש הממשלתי. קרקעות של פלסטינים שהמפקד שלט בהם. אין שם שום בעלות פרטית אחת של היהודים, של המתנחלים שיושבים שם.
זאת אומרת, אפשר להקים יישובים גם על קרקעות של המדינה. וגם להיפך, כשיש לי מקבץ מבנים על בעלות פרטית של הבדואים, משפחת קווידר, משפחת אל-זברקה, לא יודע מי, גם אז ניתן לעשות זאת. לכן כל התרגיל, כל הבסיס החוקי והתיאורטי של ההצעה שלכם, לדעתי, עם כל הכבוד, הוא הזוי, והוא כל כולו נועד על מנת לא להגיע לשעת האמת. מהי שעת האמת? בואו תגידו מאיפה תכירו ואיפה לא תכירו. תודה רבה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה אמרת דבר - - - אני רוצה רק זכות תגובה. מר פראוור, אתה רוצה להגיב? אחר כך מר הלר, ואנחנו ממשיכים הלאה. יש לנו את חברי הכנסת המכובדים, חבר הכנסת ברכה, חבר הכנסת מג'אדלה, השר לשעבר.
מוחמד ברכה
הגענו באיחור כי - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
לא התכוונתי.
מוחמד ברכה
אני רק אומר לפרוטוקול.
אהוד פראוור
הניסיון שנצבר ביישובים הבדואים הראה שהתכנון לא ניתן למימוש. התכנון והקרקע צריכים ללכת שלובים יד ביד. אי-אפשר לתכנן יישוב בדואי, לסיים את התכנון, ולהגיד עכשיו נסתכל בתביעות הבעלות, כי השכונות תישארנה ריקות. אי-אפשר בתוך היישוב הזה לסדר תביעות בעלות בלי תכנית. אלה מערכות שצריכות ללכת ביחד. עד שהאחד לא כמעט ברור, אי-אפשר להשלים - - -
מוחמד ברכה
אתה יכול להבהיר את המשפט שאמרת, שאי-אפשר לסדר בעלות ללא - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
תן דוגמא.
אהוד פראוור
אתה לא יכול לקחת יישוב ולומר או - - -
מוחמד ברכה
לא, העניין של הבעלות והתכנון.
אהוד פראוור
הבעלות והתכנון – התהליך שצריך לעשות בבעלות ותכנון הוא תהליך משותף. כשאתה בא לתכנון יישוב בדואי, אתה צריך לראות איפה תביעות הבעלות. אתה צריך לראות איפה יהיו שכונות המגורים, ולבקש מהבעלים להתחלק בהם עם אחרים, ולתת לו קרקע חקלאית על חשבון האחרים בחוץ. אתה צריך לסדר את מפת הקרקעות כך שתוכל לממש את תכנית היישוב. יש מקומות שבהם תגיד אני לא יכול להקים פה שכונה. הסדרי הבעלות הם כל כך מורכבים שאני צריך להזיז אותה - - -
מוחמד ברכה
למה הכוונה, זה הפוך על הפוך - - -
אהוד פראוור
רגע, לא, זה מעגל.
מוחמד ברכה
אני רק רוצה להבין מה שאתה אומר. בעצם, אתה אומר, אם אין תכניות לאשר תכנון כזה או אחר, אז אפשר להכניס לפריזר את כל העניין של הבעלות. ואז, הביצה והתרנגולת, אנחנו נמשיך לדרוך באותו מקום.
אהוד פראוור
תראה, לא שאני אומר שבמעגל – הנקודה היא להבין שעובדים ביחד על שני דברים, ולא על דבר אחד. זו הדרך היחידה לצאת מזה.
טלב אל-סאנע
עדיין, התוכנית שלך – אתה אומר תכנון משותף. קייס אמר שצריך לקדם את התכנון כדי שנדע איפה אנחנו עומדים. אתה אומר משותף, אבל התכנית שאתה מגיש היא תכנית אך ורק לגבי הבעלות, ואתה לא משלב - - - הוא לא קיים.
אהוד פראוור
אני מציע לאדוני לקרוא את דוח פראוור מחדש. אני מציע רק לקרוא, לא צריך - - -
טלב אל-סאנע
- - - אני שואל אותך, והם שואלים אותך, איפה הפתרון - - -
אהוד פראוור
אני עונה לך, מה שאמרנו, וחזרנו ואמרנו, היה מה שאני אומר כרגע - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
רגע, מר פראוור בזכות דיבור. הנקודה שלו, הוא טוען - - -
טלב אל-סאנע
הוא אומר משולב. אבל איפה התכנון? הקשר שלו בין הבעלות, איפה התכנון?
אהוד פראוור
אתה רוצה עמוד ושורה בדוח פראוור? אני אקריא.
היו"ר אבישי ברוורמן
הנקודה כאן, אתה מכיר את החוק הבדואי, ואת הבעייתיות, שלא קיימת בהרבה מקומות אחרים, שהבעיה הזאת היא בעיה לא בעיה פשוטה. ולכן, במקום להיתמם, צריך לפתור את הבעיות. אני בא מהנקודה של - - -
ג'מאל זחאלקה
לא, הבעיה פשוטה. אדוני - - -
טלב אל-סאנע
איפה התכנון?
היו"ר אבישי ברוורמן
מר הלר, אתה רצית לענות על זה? בבקשה.
טלב אל-סאנע
אנחנו כל הזמן שואלים שאלה אחת, ואנחנו לא מקבלים תשובה.
ג'מאל זחאלקה
לא, הבעיה היא מאוד פשוטה. הבעיה היא המדינה. המדינה עושה את הבעיה. כאשר המדינה באה ואומרת אני רוצה לקחת את הקרקע שלכם, הבדואים יודעים טוב מאוד של מי הקרקע, אין סכסוכים ביניהם. יש בעיה שהמדינה גוזלת את הקרקעות. באה בתוכנית גזל – נקים לכם כמה יישובים, תמורת זאת תוותרו על מאות אלפי דונמים. זו התוכנית של מר פראוור. גלגולי עיניים לא יעזרו כאן.
היו"ר אבישי ברוורמן
מר הלר, בבקשה.
אבי הלר
משפט אחד בבקשה. קודם כל, עד כמה שזכור לי, שום תכנית ליישוב בדואי זה או אחר לא קודם ללא שילוב, וללא פעילות.
היו"ר אבישי ברוורמן
תכנון ובעלות.
אבי הלר
לא, אני מתכוון על שילוב של האוכלוסייה בוועדות ההיגוי המחוזיות שליוו את קידום התוכנית עד לאישורה. כך יש ועדת היגוי שפועלת היום בשטח אל-פורעה, כך יש ועדת היגוי לוואדי אל-נעם, וליישובים חדשים, ויישובים שכבר אושרו בעבר - - -
נאסר קייס
אני מכיר את תכנית ההיגוי, מה הקשר? נציג ציבור מתוך - - -
אבי הלר
מכובדי, זה לא נציג ציבור. אני מרשה לעצמי להיות טיפונת חוצפן, ולהגיד לך שבאולם הישיבות של הוועדה המחוזית אין מקום לשבת לנציגים של היישובים ושל האוכלוסייה שבאים לישיבות הללו. במטותא. בבקשה. שניים, אני חושב, כאשר מעלים את הרעיון של הקמת יישוב, אפילו מבראשית, מה שנקרא, אני כאיש משרד הפנים צריך לקחת בחשבון לא רק את הפלטפורמה התכנונית שהזכרנו אותה מקודם. אני צריך להתייחס גם לפלטפורמה המוניציפאלית, לזכות הקיום של היישוב הזה, על גודל האוכלוסייה, מבחינת לשאת את הקיום שלו תקציבית וכספית. לא כל הזמן על חשבון משלם המסים. יש לנו דוגמאות אין ספור של יישובים קיימים שלא יכולים לשאת את עצמם.
טלב אל-סאנע
כמה יישובים בנגב שהאוכלוסייה שלהם פחות מ-300 נפשות? כמה יישובים בנגב יש - - -
אבי הלר
מכובדי, כמה זה עולה למדינה היום לסלול כביש, קו ביוב, קו חשמל, קו טלפוניה, וכיוצא בזה?
טלב אל-סאנע
כמה יישובים יהודיים בנגב - - - כשמדובר ביישובים בדואים, שמדובר על 1,000 נפשות - - -
אבי הלר
סליחה?
טלב אל-סאנע
המסה, גודל היישוב. אני לא שמעתי אותו כשמדברים על יישובים כמו רתמים, רבבים, אשלים. אני לא שומע אותו. מדובר שם ביישובים שיש להם 300 נפשות. אז למה מיד שמים את החסמים - - -
פארס אבו עבייד
אין אזור שיפוט ביישובים הבדואים.
ג'מאל זחאלקה
אם היה מדובר ביהודים, הייתם סוללים אוטוסטרדה בשביל היישובים האלה. זה כל העניין.
קריאות
- - -
פארס אבו עבייד
- - - היישובים הבדואים, למה? רק הבטחות. למה אין אזור שיפוט?
טלב אל-סאנע
- - - למה לא מתכננים את זה?
היו"ר אבישי ברוורמן
אני חושב שהתגובה שלכם ברורה - - -
ג'מאל זחאלקה
אני רק רוצה להגיד, נתאר לעצמנו מצב הפוך, כשיש יהודים, מדובר ביהודים, מה הייתם עושים? כי אתה לא מתנהג כמדינה, אתה מתנהג לפי אידיאולוגיה. היחס שלך הוא יחס אידיאולוגי. היחס – לפזר את היהודים ולקבץ את הערבים בנגב. זו המדיניות, וזו האידיאולוגיה. זה לא המדינה. לאזרח את היחס התכנוני, זה מה שצריך.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מבקש עכשיו, רבותי, אני לא רוצה להשתמש בפטיש, למרות שהוא קיים. שמענו. אני מבקש – אני רואה שדודו רוצה להגיב גם כן.
דוד כהן
להתייחס לתמ"מ שהוא דיבר עליו קודם.
היו"ר אבישי ברוורמן
בבקשה.
דוד כהן
תמ"מ – תכנית מטרופולין – באר-שבע, שינוי 23, כמו כל תכנית, זה בסיס לשינויים. אבל מה? אנשים לא יודעים שלא צריך שינויים. למה? כי בתוכנית מטרופולין באר-שבע יצרנו את הבסיס להקמתם של יישובים חדשים נוספים בלי לשנות את התוכנית. איך עשינו את הטריק הזה? הגדרנו שטח גדול מאוד, מרחב חיפוי שנקרא נוף כפרי-חקלאי משולב. שם אפשר להקים יישובים חדשים בלי שינוי התמ"מ. אבל מה, צריך שיהיה עם מי לדבר, צריך אישור. וזה בדיוק המנגנון שאמרנו, לא נעשה שינויי תמ"מ, תהיה הידברות עם האוכלוסייה, יגיעו להסדרים, אפשר יהיה לקדם. לכן זו פעם ראשונה – אני מכיר תמ"מים – שיש תמ"מ פתוח כזה, Fluidic, שבא ואומר תהיה הידברות עם התושבים, תהיה הסכמה, נקצר תהליכים. אז לא צריך לתקוף את התמ"מ. לדעתי, נעשה שם צעד שלא קיים בשום תכנית מתאר מחוזית אחרת.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה. חבר הכנסת מג'אדלה.
פארס אבו עבייד
תלוי איפה זה בתמ"מ. תלוי באזור. אי-אפשר להקים חקלאות שם.
היו"ר אבישי ברוורמן
סליחה, פארס.
פארס אבו עבייד
אי-אפשר להקים חקלאות.
היו"ר אבישי ברוורמן
פארס, אני מבקש מחבר הכנסת מג'אדלה, חבר הכנסת ברכה, ואני רוצה לסכם.
גאלב מג'אדלה
אדוני היושב-ראש, אני לא במקרה הערתי לגבי חוות יחיד. אנחנו מכירים את היחס של מקבץ היישובים בפזורה, לעומת זה שמקימים חוות יחיד כדי לשמור על הקרקע. נותנים לאחד 500-700 דונם. דודו, יש קונפליקט. יושבים שני אנשים – דודו ואודי פראוור. יש קונפליקט מהותי בין שני אנשים. אחד דוגל - - -
אהוד פראוור
בינינו?
גאלב מג'אדלה
כן. תקשיב.
אהוד פראוור
אני מכיר הרבה אנשים שיש ביניהם קונפליקט - - -
גאלב מג'אדלה
תקשיב, אני ליוויתי אתכם שנתיים בוועדת הפנים. אני מכיר את הנושא. שנתיים. בשנתיים האלה היו דיונים אין ספור על הבדואים, עוד לפני שבאת למשרד ראש הממשלה להיות מופקד על הבדואים. 2007-2005. יש סתירה מהותית בין מה שדודו מייצג כממונה על המחוז, שיתוף הקהילה בתכנון – שזה בסיס אלמנטרי, עקרון מקודש, לתכנון ובנייה ראוי, מקצועי – לבין התוכנית של אודי פראוור, איך לקחת את הקרקעות של הבדואים בנגב. סתירה מהותית. שני נציגי ממשלה – אחד ממונה על המחוז - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
היה.
דוד כהן
אני היום אדם פרטי, אני לא ממונה על המחוז.
היו"ר אבישי ברוורמן
בעבר. בעבר היית ממונה על המחוז.
גאלב מג'אדלה
אז להוסיף שזה בעבר? רק התפיסה שלו לא השתנתה, כי הוא מקצוען. בין גישה מקצועית – שיתוף הקהילה בתכנון, שזה עקרון מקודש בתכנון ובנייה, ראוי, לא תכנית הבנייה שהביא ראש הממשלה, שרצה לכפות על כולם תכנית בנייה, שהיא תקועה – לבין מה שמייצג אודי פראוור כנציג הממשלה, איך לצמצם את הבדואים בנגב ואת הקרקעות. זו סתירה מהותית.
טלב אל-סאנע
אודי פראוור אפילו לא שם לב למה שאתה אומר, הוא עסוק בלכתוב.
אהוד פראוור
אני רושם את זה כדי שאני אוכל להתייחס לדברים.
גאלב מג'אדלה
אני הרי מכיר את אודי, אודי מסוגל לעשות שני דברים ביחד.
טלב אל-סאנע
- - -
גאלב מג'אדלה
אודי בא מהמועצה לביטחון לאומי, הוא מסוגל - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
הוא רושם את זה.
אהוד פראוור
אני ברגע זה רושם באופן מסודר את - - -
גאלב מג'אדלה
חבר הכנסת אל-סאנע, אודי פראוור בא מהמועצה לביטחון לאומי. הוא מסוגל לעשות שלושה דברים ביחד. אני מכיר אותו. לכן אני אומר לך, אודי, התפיסה שלכם לא תצליח. אם לא תשלבו בין המטרה ליישב את הנגב לכל האוכלוסייה שלו – יהודים ובדואים – לבין התפיסה המקצועית, שדודו מייצג, שזה תכנון לכולם, ותכנון מקצועי נכון; אם את זה לא תעשו, לא תצליחו בשום פנים ואופן להגיע למטרה. אני אומר לך, חבל שנטחן את זה עוד עשר שנים. ואני אומר לך עכשיו משפט שאמרו אותו אנשי מקצוע אחרי, לא לפני: אין אפשרות לפתח ולתכנן את הנגב בלי לקחת בחשבון את הצרכים של כל האוכלוסייה בנגב, כולל 185,000 בדואים.
היו"ר אבישי ברוורמן
עכשיו 200,000.
גאלב מג'אדלה
אתם גדלים מהר כי יש ארבע נשים. תבורכו. תבורכו, משפחות ברוכות ילדים. אני לא מעודד את זה, אבל אתם עושים את זה.
טלב אל-סאנע
בישיבה הבאה כשתגיע לדיון, תגיד 220,000.
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר הכנסת ברכה.
מוחמד ברכה
אני חושב, אדוני היושב-ראש, שהבעיה מאוד ברורה, והיא באה לידי ביטוי בדבריו של מר פראוור לפני כמה רגעים. עיקר העניין הוא העניין של בעלות והערעור של המדינה על זכות הקניין של הערבים הבדואים בנגב. זה הדבר העיקרי. ולכן תהליך ההכרה מותנה בזה, כפי שזה בא לידי ביטוי בדוח של פראוור. תהליך התכנון מותנה בעניין של הבעלות. זה הדבר המרכזי. העניין של הבעלות הוא לא עניין חוקתי וכפוף לזכות האזרח על קניין. זה תלוי בתפיסה כוללת שהיא אנטי-אזרחית לדעתי. אני מתכוון לכך שיש מי שרואה במסדרונות ההחלטה של המדינה שדרישת הבעלות של הערבים הבדואים בנגב על מאות אלפי דונם זה דבר מוגזם ובלתי מתקבל מבחינת תפיסת הממסד האידיאולוגית. זה הדבר העיקרי.

הדבר שמתבקש הוא להתייחס לערבים הבדואים כאזרחים. אם זה לא מתקיים, אתם – בתכנונים ובמילים המכובסות שאתם משתמשים בהן בכל מיני דוחות – מובילים להתנגשות בלתי נמנעת. ואני אומר לכם, זה דבר מסוכן שאף אחד לא רוצה אותו. כמובן לא האזרחים הערבים הבדואים בנגב. ואני מקווה שיש מספיק אנשים עם שכל במדינה שגם לא רוצים להגיע לזה. התפיסה מובילה להתנגשות. התפיסה שביסוד הדוחות מובילה להתנגשות בלתי נמנעת כי אתה אומר זה שייך לך אם אתה תסכים למתווה התכנוני הזה. זה לא שייך לך אם אתה לא תסכים. זה הדבר העיקרי.
לכן, אדוני היושב-ראש, הוצעו כמה הצעות פרקטיות של הקפאת הריסה ודברים כאלה. אני חושב שאלה דברים חשובים כדי לתת מרווח נשימה לטפל בבעיה. אבל אם לא תשתנה התפיסה ביסודה, בבסיסה, של כיבוד זכות הקניין של האדם על אדמתו, אנחנו רק נדחה את העניין עד להתנגשות הבאה.

לכן אני קורא בכל לשון, עוד לפני שיהיה מאוחר, לעשות סוויץ' ולשנות – הדוח של פראוור, צריך להחזיר אותו לפראוור, ושישב עם גישה אחרת. לא עם הגישה איך לנשל, ואיך לצמק, ואיך לצמצם, ואיך לרכז, אלא קודם כל להכיר בזכות הבעלות. אחר כך, לא כל מה ששייך לי או לו צריך להיות בתוך המתווה התכנוני. אבל קודם כל צריך להכיר בבעלות, וזה המפתח לכל העניינים. תודה רבה אדוני.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה. בבקשה. בקצרה, כי אני הבטחתי שאני תיכף מסכם. תודה. זה רק מכיוון שאנחנו מכירים כל כך הרבה שנים.
מוחמד אבו קרינאת
- - - מנהל סיעת רע"מ-תע"ל, אבל לפני זה הייתי ראש המועצה בעררה בנגב. האמת, בנוסף למה שדיברו חברי חברי הכנסת, וגם אורחים כאן, משתתפים, תכנית פראוור – קייס דיבר על זה שהיא לא כוללת תכנון, אלא בעיקר מדברת על בעלות. כי המטרה העיקרית של התוכנית הזו, שבסופו של דבר היא תיכשל, בעזרת ה', וגם בעזרת כל המאמצים שאנחנו נשקיע - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה יכול להגיד גם "אינשאללה".
מוחמד אבו קרינאת
אינשאללה, בסדר גמור. וגם אפילו אם יחוקק חוק, אנחנו נתנגד לחוק ולא נפונה מאדמותינו. עיקר התכנית הזאת היא פינוי האדמה והריסת הבתים. זו המטרה, ממש. ואם נעשה השוואה מהירה וקטנטנה בין פריסת הבתים אצל הבדואים המגזר הערבי בדרום לבין כמה בתים באולפנה, לא יודע – חסר היה שהאו"ם יתערב - - -
אבי הלר
אתם רוצים שנביא מסורים?
מוחמד אבו קרינאת
לא, אל תפריע לי. אתה מפריע, לא? הרי חסר היה שהאו"ם יתערב באולפנה, בכמה בתים. אני לא יודע איך אפשר – אפילו החלטת בג"ץ, איך אפשר לקיים את זה, לבצע את זה ולהרוס את הבתים. אבל מר אבי הלר, לפניו גם היו הרבה שהיו עם יד קלה על ההדק, עם יד קלה על החתימה, הורסים בתים. וכמו שאמר אבראהים – למרות שלא רציתי שהוא יחייך תוך כדי שהוא מסביר את הבעיה עם אבי הלר או עם אחרים – למה לתת לאדם לבכות, עם כאב שנשאר יום ולילה? איך הורסים בלי למצוא אופציות אפילו?

אני הייתי ראש המועצה בעררה בנגב. לפני זה, המדינה קודם כל לא עומדת בהסכמים שלה, משקרת ממש, מרמה את האנשים. חתמנו אנחנו, כתושבי עררה בנגב – היינו באדמה שנקראת "שדה התעופה נבטים", איפה שהקימו שדה תעופה הכי צבאי שיש במדינה. 100,000 דונם היו שם. פינו אותנו. היה אזור שנקרא "תל-מלחתה". פינו אותנו לעררה בנגב, לכסייפה. בהסכם שחתמו עליו, עררה היתה מיועדת להיבנות על 14,500 דונם. מר דודו יודע את זה, ומר אבי הלר גם יודע את זה.
בפועל, היום אנחנו היום מנצלים רק 4,000 דונם. 10,000 – זו המטרה שלהם. גם ממשיכים באותה מדיניות היום, לגרור את האנשים ושילכו קיבינימט, לא אכפת לנו מה הלאה. 4,000 דונם אנחנו מנצלים היום, 10,000 דונם אתה לא יכול לגעת בהם. תביעת בעלות. סלח לי, אבי הלר, אל תפריע לי.
אבי הלר
אני נותן לך - - -
מוחמד אבו קרינאת
אל תפריע לי. אל תפריע לי.
אבי הלר
אני לא מפריע לך.
מוחמד אבו קרינאת
שמע, יש לכם שיטות משוכללות, משכנעות, אתה מבין? אבל בסופו של דבר אתם תצטערו על כך. אני אומר לך את זה. דבר שני - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה רבה. משפט אחרון. בבקשה. סיכמת, משפט אחרון.
מוחמד אבו קרינאת
כן. אני אומר.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה. אתה מדבר מדם ליבך. רבותי, אני רוצה לסכם בשלושה משפטים. דבר אחד, אין ספק שמדינת ישראל התנהלה – ואני אומר את זה על פני כל השנים, ואומר את זה – בטמטום כלפי האוכלוסייה הבדואית. אם מזמן היו אותה חוכמה ורצון טוב שמתחיל להיות עכשיו לפני שנים, אני חושב שכבר היינו במצב של שילוב. אבל אחד הדברים – אצל היהודים אומרים שטוב לו לאדם שלא נברא משנברא. אך משנברא, טוב לו שנברא משלא נברא. אנחנו פה. אִלִי פַאת מַאת, מה שהיה היה. הטעויות ההיסטוריות האלה קיימות. אני רואה התחלה של רצון טוב, אבל כושר ביצוע מאוד גרוע. ופה אני בא לנקודות שאני פתחתי, ואתה אמרת את אותם הדברים, ואני מתעכב - - -
גאלב מג'אדלה
אני לא הייתי. אבל קלעתי לדעת חכמים.
היו"ר אבישי ברוורמן
בדיוק, דברי אלוהים חיים. הלא בסופו של דבר יש רק דרך אחת. אמרו את זה כל חברי הכנסת, אמרת את זה גם אתה - - -, אם אנחנו לא נפתור את הבעיה עכשיו בדרך כן – שנאמר פה על דוד הכהן, בדרך הזאת שבה נעבוד ביחד ונמצא פשרה, ונקשיב אחד לשני, התוצאה תהיה פיצוץ גדול. המחירים שלו יהיו אדירים גם לבני ישמעאל, וגם לבני ישראל. ולכן הבקשה שלי קודם כל, אנחנו חייבים יותר ויותר אנשים מהסוג שיש להם חוכמת הלב, שמבינים שצריך שיתוף וצריך פשרה, והם צריכים לנהל את השטח כדי לתת גיבוי פה לביצוע. כבר דיברנו, יש פה אנשים שרוצים לבצע.

אודי, אני מעריך את הדוח שעשית. אני חושב שהדברים האלה עדיין לא בשלים לביצוע. ולכן הנקודה כאן שאם אתם לא תתקדמו לשים אנשים שמקובלים ויודעים להגיע לפשרות, ומעבירים מצד שני כספים – משרד האוצר לא פה. מעבירים כספים, לא תכניות שאין להן גרוש מאחורה, אנחנו נתעורר כאן, וכשיהיה הפיצוץ הגדול – והוא יהיה – תהיה פה עוד ועדת חקירה, כמו ה"מרמרה", כמו הכרמל. אנחנו טובים בוועדות חקירה. אנחנו כבר שנים אומרים, מי שישב בנגב ומי לא. הגיע הזמן לתת לאנשי ביצוע את היכולת, לאנשי פשרה ולהתחיל לזוז. ציינתי, לא את היושבים פה, למשל את עמרם קלעג'י, שאני מעריך אותו כל השנים. אנשים שיודעים איך לפתור בעיות.

לסיכום, פה זה רק ועדה בכנסת. הבקשה שלי היא שבנושאים שהיו כאן על הפרק – כי אמרתם נקודה של לתת לדודו, ולרחמים, ולאבי, לאבו-בסמה. להתחיל להתקדם. אני מציע שאתם - - -
מוחמד ברכה
אני מבקש, היושב-ראש, שתתייחס לארבע הנקודות שהעלה דוקטור רמזי חלבי.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתייחס לזה. אז קודם כל, אני לא בא פה להחלטות גדולות. אני בא כרגע בצורה הברורה ביותר, אני מבקש לגבי אבו-בסמה, המושב הזה נגמר ב-25 ביולי. אני פונה אליך, אודי, אתה הנציג הבכיר ביותר של ממשלת ישראל, תזיזו את הסיפור הזה. תנו להם משאבים ודרך כדי שהתוכנית של 540 מיליון השקלים לחמש השנים הבאות תצא לדרך. אנא, בואו לדווח לוועדה.

לגבי הדברים האחרים, אני מקבל חלק מהרוח – אני לא רוצה להביא להצבעה את ההחלטה, כי אבי הוא לא האינסטנציה. גם דעתי שלא נותנים לאנשים פתרונות והורסים, התוצאה בסופו של דבר תהיה הרסנית. אותם אנשים כועסים יותר, שונאים יותר, וזה לא מגיע לפתרון. לכן אנחנו חייבים ללכת עכשיו לביצוע. ופה עוד פעם אליך, ידידי, מר פראוור, עבדנו ביחד, אני חושב שאם לא תבנו את הדבר הזה ברוח שאמר חבר הכנסת גאלב מג'אדלה, ברוח של אנשי פשרה ותכנון, ברוח של עמרם קלעג'י, אנחנו לא נצליח להתקדם.
ולכן אני מסכם שטוב שקיים דיון כזה בכנסת – שלא היה לפני שנים, שלא היה שר ערבי לפני שנים, שלא היו דיונים מהסוג הזה. אבל הזמן קצר – אני חוזר עוד פעם – והמלאכה מרובה. בזמן שדנים כאן על 14,000, נולדים עוד כמה אלפים טובים. לכן, לכו לעבוד. תודה רבה.
<הישיבה ננעלה בשעה 13:55.>

קוד המקור של הנתונים