ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 04/06/2012

הצעת חוק סיוע לחולי דגנת, התשע"ב-2012

פרוטוקול

 
PAGE
11
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
04/06/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 711>
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שני, י"ד בסיון התשע"ב (04 ביוני 2012), שעה 10:00
סדר היום
<הצעת חוק תמיכה בחולי הצליאק, התשס"ט-2009>
נכחו
חברי הוועדה: >
חיים כץ – היו"ר
עפו אגבאריה
רחל אדטו

מאיר שטרית
מוזמנים
>
זיוה שטל - מנהלת המחלקה לתזונה, משרד הבריאות

שרון גוטמן - עו"ד, משרד הבריאות

עו"ד טלי שטיין - משרד המשפטים

סוניה מאיר - נציגת העמותה, עמותת הצליאק בישראל

רקפת שפר - מנהלת העמותה, עמותת הצליאק בישראל

נתן לדרמן - סגן מנהל אגף הרפואה, קופת חולים מאוחדת

נעמי מורביה - יו"ר, מטה מאבק הנכים

בת חן נסים - בת שירות, מטה מאבק הנכים

רבקה נסים - חברה במטה, מטה מאבק הנכים

כרמית יעקב - מוזמנים שונים

ברוך משלום - הלשכה המשפטית, רשות המיסים

נועם שטרן - רפרנט תעשייה באגף התקציבים, משרד האוצר

נירה פלדמן - תזונאית, מכבי שירותי בריאות

ערן הכהן - רפרנט בריאות באג"ת, משרד האוצר
ייעוץ משפטי
עו"ד אייל לב-ארי
אביטל ברקוביץ, מתמחה
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית פרלמנטרית
הדס צנוירט
<הצעת חוק תמיכה בחולי הצליאק, התשס"ט-2009>
היו"ר חיים כץ
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. על סדר-היום: הצעת חוק תמיכה בחולי הצליאק, התשס"ט-2009, של חבר הכנסת מאיר שטרית.
בזמנו אנחנו עשינו דיון או שניים בנושא, ולא ניסינו יותר לקדם, כי הבנו שאין סיכוי. סתם להיות גיבור ולהביא את זה למליאה ולהפיל את זה – אין לנו עניין. בחיים הפוליטיים לפעמים נוצרות הזדמנויות, ואני חושב שיכול להיות שעכשיו, כשקדימה הצטרפה לקואליציה, ויכולותיו המוכחות של חבר הכנסת מאיר שטרית יוכלו לעזור לנו לנסות לקדם את החוק הזה - אולי לא כמו שמאיר רצה בהתחלה, אבל אני אלך אתו בעניין הזה – מה שהוא ירצה לנסות להעביר, נעביר, אבל לדעתי, אנחנו צריכים לנסות לעשות את זה חכם, לקבוע עובדה, אפילו יותר מצומצם לעשות את זה, אבל לעשות סדק בקיר, ואם נעשה סדק בקיר, נפרוץ את הקיר. אני שמח בקונסטלציה שנוצרה, ואפילו שלא ביקשת ממני, לבד- - -
עפו אגבאריה
יש תועלת ציבורית מהצטרפות קדימה.
היו"ר חיים כץ
עפו אגבאריה, אתה יודע שאני לא מקבל את דעותיך המדיניות והביטחוניות, אבל פה בוועדה כמה פעמים הצבעת נגדי?
עפו אגבאריה
כמעט ולא. אני אומר - תועלת ציבורית.
היו"ר חיים כץ
אנחנו באים לפה כדי לנסות לעזור לאנשים, וכמה שנעזור ליותר אנשים, הרווחנו את לחמנו. פה בוועדה אנחנו משתדלים לא לשחק פוליטיקה. מה, נשחק פוליטיקה על חולי צליאק?
אז אנחנו מחדשים את הדיון. אדוני חבר הכנסת מאיר שטרית, בבקשה.
מאיר שטרית
קודם כל, תודה רבה ליושב-ראש הוועדה על קיום הדיון, על אף שבניסיון לקדם את הדיון פניתי אליך במכתבים- - -
היו"ר חיים כץ
זה היה מזמן.
מאיר שטרית
לא, עכשיו – 19.1, 24.1- - -
היו"ר חיים כץ
זה חצי שנה.
מאיר שטרית
נכון, ופניתי גם לפני כמה שבועות פעם נוספת. אני מודה לך על קיום הדיון ועל רוח הדיון. אני מסכים עם דבריך – אני מרגיש בוש ונכלם מזה שאנחנו לא מצליחים - לא באשמתנו; בגלל התנגדות הממשלה – לעשות משהו למען חולי הצליאק. כואב הלב.
אני חושב שמי שיקרא – זה דבר אובייקטיבי – את המסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מ-6.9.10, יראה שפה יש עוול נוראי לעשרות-אלפי משפחות שיש להן חולי צליאק. בכל מדינות העולם כמעט מצאו פתרון. אני רוצה, ברשותך, אדוני היושב-ראש, לפחות למען הפרוטוקול ולמען ההיסטוריה, להזכיר אחדים מהפתרונות שעשו בעולם כולו, כמו שהחוק שלי, פחות או יותר, מציע: באירלנד אפשר לקבל הקלות במס בגין הוצאות רפואיות, לרבות רכישת מזון נטול גלוטן שיוצר במיוחד לחולי צליאק. אישור מרופא המעיד על המחלה מספיק לקבלת ההטבה. באירלנד יש כרטיס רפואי לכל אדם שחולה צליאק – כרופא נותן לו אישור שהוא חולה צליאק, ואז הוא זכאי בבית המרקחת לרכוש את כל מוצרי המזון האלה ללא תשלום או בהנחה גדולה, כמו תרופות. אותו דבר לגבי התרופות.

בניו-זילנד ניתנת כיום סובסידיה ממשלתית לכמה מוצרי מזון נטולי גלוטן כגון קמח מיוחד ופסטה, בעת רכישתם בבתי-מרקחת מיוחדים. חולה שאובחן כסובל מצליאק יכול לפנות למשרד הבריאות ולמלא טופס מיוחד לקבלת הזכאות למזון המסובסד.
בריטניה
חולי צליאק בבריטניה יכולים לקבל מזון נטול גלוטן בבתי-מרקחת באמצעות מרשם רופא – על-פי רוב מרשם חודשי. המזון המצוי בבתי-המרקחת מגוון יחסית וכולל לחם, קמח, פסטה ועוד. קבלת המזון מותנית על-פי רוב בתשלום עמלה, אם כי יש קבוצות רבות הפטורות מתשלום, ובהן ילדים מתחת לגיל 16 או מתחת לגיל 18, אם הם במסגרת לימודית מלאה וחולים מעל גיל 60.
קנדה: ההוצאה הנוספת על רכישת מוצרי מזון נטול גלוטן נחשבות הוצאה בריאותית המוכרת לצורכי מס בקנדה. ההוצאה הנוספת מחושבת באמצעות הפחתת מחירם של מוצרי מזון רגילים ממחירם של מוצרי המזון נטולי הגלוטן.

ארצות הברית - הארץ הסופר קפיטליסטית: בבדיקה שערכנו - כותב מרכז המחקר - לא מצאנו הטבה מיוחדת לחולי צליאק ברמה הפדרלית בארצות-הברית, למעט ניכוי מס, בעת חישוב המס השנתי, בגין העלות הנוספת של רכישת מוצרים נטולי גלוטן – זו אחת ההצעות שלנו.
איטליה
מי שהוכר כחולה צליאק על-ידי הרשויות המוסמכות, זכאי להטבה בגין רכישת מזון נטול גלוטן. ההטבה ניתנת באמצעות 12 שוברים לרכישת מזון נטול גלוטן למשך שנה. בכל שנה יש ליצור קשר עם לשכת הבריאות המחוזית לקבלת שוברים נוספים.
במדינות אחרות – נתונים שנמסרו מעמותת צליאק בישראל – עולה שיש עולה שיש הטבות מיוחדות לחולי צליאק במדינות כמו צרפת, שניתן החזר הוצאות חודשי, בסכום מוגבל, באוסטריה - ניתנת תוספת לקצבת הילדים עבור ילדים חולי צליאק ועוד. יש פה טבלאות שמשוות את המחירים בין מוצרים רגילים לחולי צליאק, שהן פשוט מזעזעות.
היו"ר חיים כץ
את כל זה כבר אמרנו. היינו שם.
מאיר שטרית
יש שלושה דברים שביקשנו בחוק. כזכור לך, זה עובד מחדש על-ידי היועצת המשפטית של הוועדה. אני מציע שנאשר אותו לפי האיגוד, ונילחם עליו במליאה. הממשלה תרצה להפיל – שתפיל; הציבור יראה מי בממשלה, כולל קדימה. מצדי, שלא יצביעו קדימה.
היו"ר חיים כץ
הסר דאגה מלבך.

אנחנו נעבור להקראה. אני מבין שהאוצר טוען שהצעת החוק הזאת היא תקציבית, והוא מתנגד לה. מה העלות של זה?
ערן הכהן
ההצעה, כפי שהיא מנוסחת, קשה לתת אומדן עלות, אבל מדובר בעשרות אם לא מאות-מיליוני שקלים, כי רשום פה: עד 500 שקלים.
היו"ר חיים כץ
אבל נתנו לשר האוצר לקבוע.
עפו אגבאריה
כבר היה דיון בעבר, מספר פעמים.
היו"ר חיים כץ
הצעת החוק תקציבית, היא מעל 5.8 מיליון שקל, נקודה. היא תקציבית.
ערן הכהן
זאת הצעה תקציבית, האוצר מתנגד, עמדת הממשלה גם כן היה להתנגד בוועדת שרים. מבחינתנו, זה לא רק הפן התקציבי אלא גם הפן ההתנהלותי של הפיקוח על המחירים, לכן חברי נועם יציג את המשך עמדת האוצר, ברשותך, כבוד היושב-ראש.
היו"ר חיים כץ
חשוב לך לדבר, נועם?
נועם שטרן
מבחינתנו, ההתנגדות להצעת החוק מורכבת מכמה טעמים – קודם כל, הטעם התקציבי, שהזכיר אותו ערן. בנוסף, לגבי פיקוח על המחירים, המפקח על המחירים במשרד התמ"ת לא מפקח על מוצרים מטעמים בריאותיים - הוא גם לא יודע לעשות את זה, וגם בפועל הוא לא עושה את זה, כלומר המפקח על המחירים במשרד התמ"ת, מפקח על מחירים מטעמים מסוימים - למשל, מונופולים, ולא מפקח על מוצרים מטעמים בריאותיים. כאן אנחנו מדברים על פיקוח על מוצר מטעמים בריאותיים.

בנוסף, הנושא של סבסוד קמח ללא גלוטן כבר קיים כיום במשרד הבריאות, למיטב ידיעתי – זה מה שהוזכר בדיון הקודם בנושא.
מאיר שטרית
יש לכם אלטרנטיבה אחרת?
היו"ר חיים כץ
מאיר.
נועם שטרן
לגבי מערכת המס, הטבות מס ליצרנים של מוצרים נטולי גלוטן זו לא הדרך הנכונה – באופן כללי, הדרך הנכונה לתמוך בחולי צליאק היא בתמיכה ישירה ולא בתמיכה עקיפה. במסגרת המנגנונים הקיימים, - אני לא מכיר אותם, ואני מניח שערן או משרד הבריאות יכולים להתייחס אליהם, על האם אפשר לעשות את זה שם, אם כן – איפה, ואם לא – למה?
רחל אדטו
אתם מפקחים על מוצרים דלי סוכר?
נועם שטרן
למיטב ידיעתי, לא – מבדיקה שעשיתי מול המפקח על המחירים.
עפו אגבאריה
האם הטבות המס הן רק על המייצרים של המוצרים האלה, או לצרכן עצמו?
נועם שטרן
זה הטבת מס ליצרן- - -
עפו אגבאריה
אבל הוא דיבר על הטבות מס ליצרנים.
היו"ר חיים כץ
עפו, אני אומר לכם מה אתם עושים – אתה ורחל אדטו ולפעמים גם מאיר שטרית, באירוע הזה: אתה עומד ברמזור אדום, לפניך יש אוטו, ואחריך יש אוטו. אתה יכול לשכנע אותו? בוא נעבור להקריא את זה, הכנה לראשונה, נחכה למליאה, נראה מה קורה ברגע נתון. בשביל מה? סתם משחיתים זמן. אתה תגיד מה שאתה חושב, הוא לא ישנה את דעתו, גם אם הוא יבין שאתה צודק, כי אמרו לו להגיד משהו, והוא גם לא יכול; גם אם הוא חושב שאתה צודק, אין לו המנדט להגיד: לא. הוא לא יכול להסכים אתך פתאום, כי אז הוא צריך לקבל דמי אבטלה. הוא לא מוסמך לומר: טוב, אני נותן לכם 70 מיליון שקל. הוא לא מוסמך לומר: אני נותן לכם 6 מיליון שקל. בשביל מה? הוא אמר את שלו, צריך את זה לצורך הפרוטוקול, שזו הצעת חוק תקציבית. אנחנו נקריא את זה, נעביר את זה, ואם הם יפילו לנו במליאה – יפילו. נחכה לעיתוי מתאים. לא הפילו במליאה – נלך הלאה.
רחל אדטו
לפעמים השאלות הן שאלות למען הפרוטוקול, כדי להבהיר את האבסורד שבהכרזות הממשלתיות למשרדיהם השונים. לפעמים ההכרזות הן כל כך לא לעניין, שאתה רוצה שזה יעלה מתישהו על הכתב, שיראו את האבסורד.
היו"ר חיים כץ
יש להם המצוקה שלהם. הנה, אני נותן עכשיו הגנה על פקידי האוצר... לטענתם, זה כ-300 מיליון מיליון שקל. זה תקציבי, זה מעל 6 מיליון שקל. אין להם הכסף, אנחנו רוצים לנסות לעזור. אם הם היו אומרים- - -
מאיר שטרית
וניסינו.
היו"ר חיים כץ
וננסה הלאה. זה לא חוכמה להביא למליאה, להפיל את זה – זו גם לא המטרה שלנו, לומר רק שניסינו. בבקשה, גברתי.
שרון גוטמן
כרגע, כפי שזה מנוסח, זה לא צריך להיות שר הבריאות אלא שר הרווחה – תיקון של מילה אחת, אבל הוא מהותי, כי כל ההטבות הכספיות, פיקוח על מחירים ועל המחירים של המזון והטבות המס למפעלים לא קשור- - -
היו"ר חיים כץ
פעם ראשונה בוועדה במשך שלוש שנים שמשרד מוותר על סמכויות של השר, בין אם הן מגיעות לו ובין אם לא מגיעות לו. אחרי מה שאמרת, אנחנו צריכים לסדר לך להדליק משואה ביום העצמאות...

בבקשה, גברתי.
רקפת שפר
אהבתי את הדימוי שלך על הסדק בקיר, שבזכותו אחר כך אפשר לפרוץ את הקיר. רשמתי את זה בגדול – זו אמרה נהדרת. אני מקווה שחבר הכנסת שטרית יצליח.
היו"ר חיים כץ
שאנחנו נצליח. צריך רוב של 50. הצעת חוק תקציבית. 49.0 לא עובר.
רקפת שפר
יש לי שתי הערות קטנות: אחת, בדיון הקודם הזמנו את היצרנים ללא גלוטן, וישב בחור נחמד בשם תומר בראל, ודיבר על עלות מחירי הלחם. הסעיף של פיקוח יכול לגרום לכך שלא יהיה לנו לחם. פיקוח על לחם ללא גלוטן זה לא דבר שאנחנו אפילו מעודדים. זה בניגוד לרצון שלנו – לא מהטעמים שנאמרו פה. לחם שיהיה בפיקוח, לא יהיה. המחיר של הלחם היום הוא לא כי היצרנים חומדים לעצמם רווחים, וחשוב לי להעמיד את הדברים על דיוקם.

בנוסף, אנחנו לא מבינים את המשמעות של הביטוי "דבקן". אני שמחה שיש אקדמיה, אבל אם רוצים שחולי צליאק ויצרנים בישראל יידעו מה המשמעות, שיקראו למונחים כמו שקוראים בכל העולם, וכמו שכולנו מכירים, שזה גלוטן. גם "דגנת" זה כבר דבר שקיים במתכונות - הבן שלי במתכונת בי"א לפני שבוע בלשון, הוא מבליך, אחת השאלות היתה השאלה: מה זה "דגנת"? אז "דגנת" אנחנו עוד איכשהו יודעים, אבל "דבקן" – תוותרו לנו, אף אחד לא יבין.
רחל אדטו
את יכולה להגיד שזה יטעה אנשים, כי הם לא יהיו ערים לזה- - -
רקפת שפר
גם אנחנו לא ידענו את זה עד הצעת החוק שהתקבלה אלינו.
היו"ר חיים כץ
בבקשה.
ברוך משלום
אנחנו מתנגדים למתן הטבות מס מכל סוג שהוא. בגדול נגיד, ששיעור מס החברות היום הוא 25 אחוזים, לכן אנחנו לא רואים הטבה משמעותית.
מאיר שטרית
רק ליצואנים מותר לתת מיליארדים הנחה.
ברוך משלום
אני לא מדבר כרגע על יצואנים אלא מדבר באופן כללי על כלל המשק.
מאיר שטרית
גם אני. יש פה עשרות-אלפי חולים, שכל הטבת המס הזאת תסתכם אולי ב-50 מיליון שקל. אתם נותנים הטבות של מיליארדים ליצואנים. על מה?
ברוך משלום
הטיעון שלי הוא שיש אפליה בין אלה שמאוגדים כחברות לבין יצרנים פרטיים, עצמאיים, עוסקים. הם משלמים לפי מס שולי, כלומר 45 אחוזים. אם אנחנו נותנים הטבה שכזו, יש אפליה בין העוסקים, שמשלמים מס שולי, לבין חברות. בעצם אין תמריץ לחברות לייצר את המוצרים האלה, כי שיעור המס הוא שיעור המס שנהוג במשק.

שתיים, לגבי הפטור, בסעיף 5ג כתוב: הכנסה כאמור תהיה פטורה מכל מס אחר, כלומר לרבות מע"מ - אנחנו פוטרים פה גם ממע"מ, ואנחנו מתנגדים לפטור ממע"מ - גם בתרופות מצילות חיים התנגדנו מאותן סיבות שאנחנו מתנגדים לכל הצעות חוק של מע"מ, חל על כל המוצרים במשק באופן שווה.
היו"ר חיים כץ
כל הניסוחים האלה – כשנעביר את הצעת החוק אחרי ראשונה, בין שנייה ושלישית, הכול יטופל. אנחנו לא רוצים לקחת את מה שאנחנו לא רוצים, ואפילו לא בטעות. לכן יש עורכי הדין – הם יישבו, ינסחו. הם ינסחו את ההסכמות.
ברוך משלום
אלה, בגדול, הנקודות, וגם אפליה בין חולים כאלה לחולים אחרים, כמו סוכרת ומחלות אחרות – לא באמצעות מערכת המס.
היו"ר חיים כץ
בבקשה.
נעמי מורביה
ברצוני לברך על היוזמה המבורכת הזו, שבאה לקראת האנשים שיש להם מחלה קשה.

הדבר השני, בנוגע למשילות, בכל פעם שאני מגיעה לוועדה שאתה יושב בראשה, אני נהנית, מלקקת אצבעות. יש משילות בישראל. איך שאתה מעמיד את נערי האוצר - תענוג.
היו"ר חיים כץ
לא, סליחה. תודה.
טלי שטיין
אני מזכירה שהממשלה מתנגדת להצעה.
היו"ר חיים כץ
רואים? אם היה נדמה לכם שמישהו שכח פה שאתם מתנגדים – הגיעה התזכורת.
טלי שטיין
ולמרות שאנחנו חושבים שהמטרה היא טובה וראויה, אנחנו לא חושבים שחקיקת חוק ספציפי למחלה זו או אחרת היא בגדר מדיניות חקיקתית נכונה.
מאיר שטרית
בניגוד לכל העולם.
היו"ר חיים כץ
בסדר, אנחנו ייחודיים.
טלי שטיין
אצלנו בדרך כלל זה לא נעשה. זה לא ראוי וזה מפלה, כפי שהוזכר כאן. יכול להיות שנכון להכניס את ההטבות האלה, אבל לא בדרך הזאת. אין לי מנוס אלא להציג את עמדתנו.
רחל אדטו
יש לך דרך של כן?
היו"ר חיים כץ
רחל. בבקשה.
כרמית יעקב
שלום, אני יוזמת הצעת החוק. אנחנו שמחים שהדברים מתחילים להתקדם. יחד עם חבר הכנסת שטרית יזמנו את הצעת החוק לפני שלוש שנים, ואני שמחה שדברים מתקדמים, והכול זה בדיבורים, אבל מי שחי את החיים האמיתיים, זה מאוד קשה, וכמו שאתם רואים – הלחם הוא אפילו לא חצי מפרוסת לחם רגילה. זה החיים האמיתיים, שאין כסף כבר לקנות לחם. אני קונה לחם בהון תופעות – אני כבר לא מדברת על פינוקים מעבר ללחם, אבל אלה החיים האמיתיים.
היו"ר חיים כץ
תודה.
עפו אגבאריה
לפני עשרה ימים מישהו פנה אליי מנצרת, שדיבר על אותם דברים, שהם לא יכולים לקנות את המוצרים האלה, ואז עוד לא ידעתי שיהיה הדיון הזה. זה באמת דיון חיוני. אני מאוד מקווה שנצליח לעשות את מה שאנחנו רוצים לעשות. ידוע שהם חולים כרוניים.
היו"ר חיים כץ
בבקשה.
נירה פלדמן
שלום, אני ממכב"י שירותי בריאות, אני מרכזת את התחום של תזונת ילדים. אני רוצה לומר שבהחלט זו לא יכולה להיות מחלה לעשירים, ובאמת המוצרים האלה הם מאוד יקרים. אני חושבת שהפתרון צריך להיות דרך סבסוד, כמו לכלל האוכלוסייה, של מזונות בסיסיים כמו קמח, לחם.
היו"ר חיים כץ
תודה.
מאיר שטרית
אני מבקש לומר שיושב-ראש ועדת הכספים רצה לבוא באופן אישי כדי לתמוך בחוק, אבל לא יכול היה לבוא, כי הוא מנהל דיון. הוא ביקש להודיע שהוא תומך בחוק, משה גפני.
היו"ר חיים כץ
אין לו פה זכות הצבעה, אז הוא יכול לתמוך. תודה. בבקשה.
אייל לב-ארי
הצעת חוק תמיכה בחולי דגנת, התשע"ב–2012.
מטרה. 1. מטרתו של חוק זה לתמוך בחולי הדגנת בישראל ולאפשר להם היצע מזון ראוי.
היו"ר חיים כץ
דגנת – ובסוגריים: צליאק?
אייל לב-ארי
המשמעות היא צליאק.
היו"ר חיים כץ
שים סוגריים. יש לנו הרבה מחלוקות בחוק הזה.
אייל לב-ארי
הגדרות. 2. בחוק זה – "דבקן" (גלוטן) – חלבון מן הצומח הנמצא בגרעיני חיטה, שיפון, שעורה, שיבולת שועל ומוצריהם, לרבות עמילנים, לתת וסובין;
רחל אדטו
קבל את ההערה שלה עם הגלוטן. זה מאוד משמעותי. תשאיר את זה בשם "גלוטן", ו"דבקן" – בסוגריים.
מאיר שטרית
צודקת.
אייל לב-ארי
"מזון" – כהגדרתו בפקודת בריאות הציבור (מזון) [נוסח חדש], התשמ"ג–1983, ושבין המרכיבים הנדרשים לייצורו נמצא דבקן;

"מזון ללא גלוטן" – מזון ששיעור הגלוטן בו אינו עולה על 20 חלקים למיליון;
כאן אני מציע להפנות להוראות לפי פקודת בריאות הציבור, מזון – ככל שישתנו השיעורים בהמשך, ולא ליצור משהו נוקשה.

"השר" – שר הרווחה והשירותים החברתיים – בעקבות ההערה שנאמרה בדיון.

קביעת מחיר לחם ללא גלוטן. 3. (א) מחירו של לחם ללא גלוטן לצרכן קמעונאי לא יעלה על מחירו של לחם אחיד לצרכן קמעונאי כפי שנקבע לפי חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו–1996, באופן יחסי למשקלו.
ערן הכהן
זה נושא חדש - זה לא היה בהצעת החוק המקורית.
אייל לב-ארי
אין נושא חדש בהכנה לקריאה ראשונה.
ערן הכהן
זה פעם ראשונה- - -
היו"ר חיים כץ
תמיד יש פעם ראשונה. אם זה לפי הכללים, זה בסדר. היועצים המשפטיים אומרים שזה בסדר, אז זה בסדר. בבקשה.
אייל לב-ארי
(ב) המדינה תשתתף בעלות ייצורו של קמח ללא גלוטן ליצרניות הקמח, כך שמחירו של קמח כאמור לא יהיה גבוה ממחירו של קמח המיועד לייצור לחם אחיד; שר האוצר ושר התעשייה המסחר והתעסוקה יקבעו כללים לביצועו של סעיף קטן זה.
סיוע נוסף לחולה דגנת. 4. (א) חולה דגנת יהיה זכאי לסיוע נוסף עבור רכישת מוצרי מזון ללא גלוטן, לפי כללים ותנאים שיקבע השר בהסכמת שר האוצר והשר. בכללים כאמור יקבע השר את דרכי הגשת הבקשה לסיוע נוסף של חולה דגנת ואת המסמכים שיצורפו לה, ויתחשב במספר הנפשות במשפחה שיש להן דגנת בקביעת שיעור הסיוע הנוסף שיינתן למשפחה, ובלבד שסכום הסיוע למשפחה לא יעלה על 500 שקלים חדשים לחודש, ורשאי הוא להורות שהסיוע הנוסף יינתן בכסף, בשווה כסף או בכל צורה אחרת וכן לקבוע את האופן בו יינתן אותו סיוע נוסף.

(ב) הסכום האמור בסעיף קטן (א) יעודכן ב-1 בינואר בכל שנה, בשיעור עליית מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפורסם לאחרונה לפני מועד העדכון לעומת המדד כאמור שפורסם לאחרונה לפני 1 בינואר של השנה שקדמה לה, ויעוגל לשקל החדש הקרוב; השר יפרסם הודעה ברשומות על הסכומים כפי שעודכנו כאמור.
הטבות מס ליצרן מזון ללא גלוטן. 5. (א) שר האוצר, בהסכמת שר התעשייה המסחר והתעסוקה, יקבע כללים ותנאים להכרה ביצרן מזון, או ביבואן מזון, כיצרן מזון ללא גלוטן, לגבי מוצרי מזון שאותם הוא מייצר או מייבא, מסוג שמרכיביו המקובלים מכילים גלוטן; בכללים כאמור יתחשב שר האוצר בהיקף ייצור או יבוא מוצרים ללא גלוטן על ידי אותו יצרן או יבואן, לפי העניין, מסך כל היקף המוצרים שהוא מייצר או מייבא וכן יתחשב בשיעור המוצרים של אותו יצרן או יבואן הנמכרים בישראל.

(ג) שיעור מס ההכנסה על הכנסה שהושגה ממכירה או משיווק של מזון ללא גלוטן על-ידי יצרן מזון ללא דבקן שהוכר כאמור בסעיף קטן (א) לא יעלה על 25% - כפי שנאמר, זה כרגע שיעור המס. מאשרים אותו כפי שהוא עכשיו.

הכנסה כאמור תהיה פטורה מכל מס אחר; שר האוצר רשאי לקבוע שיעורי מס מופחתים מהשיעור האמור בהתאם לכללים שקבע לפי סעיף קטן (א) ובהתחשב בהיקף ייצור מוצרי המזון ללא גלוטן ביחס לכלל היקף ייצור מוצרי המזון אצל יצרן מסוים.
ביצוע. השר ממונה על ביצוע חוק זה, והוא רשאי להתקין תקנות בכל עניין הנוגע לביצועו.
שמירת זכויות. 7. חוק זה בא להוסיף על כל זכות או חובה הקבועות על-פי דין, ואינו בא למעט מהן.
חובת קביעת כללים ראשונים. 7א. כללים ראשונים לפי סעיף 3(ב) ייקבעו בתוך ששה חודשים מיום פרסומו של חוק זה.
תחילה. 8. תחילתו של חוק זה שלושה חודשים מיום פרסומו.
היו"ר חיים כץ
תודה. נעבור להצבעה. מי בעד הצעת החוק – ירים את ידו. מאיר שטרית מצביע במקום אריה ביבי.

הצבעה

בעד – פה אחד

אושר.
היו"ר חיים כץ
כל חברי הכנסת שנמצאים באולם, ויש להם זכות הצבעה, תמכו בהצעת החוק. הוועדה מאשרת את הצעת החוק בקריאה הראשונה. ברור לנו שהצעת החוק היא תקציבית, ושהממשלה מתנגדת. אנחנו ננסה לשכנע אותה, ולהעביר את זה במליאה.
מאיר שטרית
תודה רבה, אדוני היושב-ראש.
היו"ר חיים כץ
<תודה רבה, הישיבה נעולה.>
<הישיבה ננעלה בשעה 10:45.>

קוד המקור של הנתונים