ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 06/06/2012

הוקרה לבוריס גלפנד, סגן אלוף העולם בשחמט

פרוטוקול

 
PAGE
12
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
06/06/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 250>
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום רביעי, ט"ז בסיון התשע"ב (06 ביוני 2012), שעה 10:00
סדר היום
<הוקרה לבוריס גלפנד, סגן אלוף העולם בשחמט>
נכחו
חברי הוועדה: דני דנון – היו"ר

אברהם מיכאלי

אנסטסיה מיכאלי

מרינה סולודקין
ליה שמטוב
מוזמנים
בוריס גלפנד - סגן אלוף העולם בשחמט

משה שלו - יו"ר האיגוד הישראלי לשחמט

השופט (בדימוס) תאודור אור - נשיא כבוד, האיגוד הישראלי לשחמט

אלמוג בורשטיין - מנכ"ל האיגוד הישראלי לשחמט

מלכיאל פרץ - מנהל אליפות אירופה, האיגוד הישראלי לשחמט

עידו אורן - גזבר, האיגוד הישראלי לשחמט

חגי פרנק
_
חבר הנהלת האיגוד הישראלי לשחמט

איליה סמירין - רב אמן בשחמט, חברת נבחרת ישראל, האיגוד הישראלי לשחמט

אליה שוידלר - ראש דסק מזרח אירופה, עיתון "הארץ", האיגוד הישראלי לשחמט

דודו מלכא - סגן ראש מינהל הספורט, משרד התרבות והספורט

דני סימן - סמנכ"ל, משרד ההסברה והתפוצות

אברהם זוכמן - מפקח מרכז חינוך גופני, משרד החינוך

רונית ראובן - מנהלת מחלקת אומנים עולים וספורטאים עולים, משרד לקליטת עלייה

יצחק לארי - מנכ"ל, המועצה להסדר ההימורים בספורט

ד"ר אלי זרחין - מנכ"ל אגודה ישראלית למען ילדים עולים

מקסים ניקולדה - תלמיד, בית ספר יוענה ז'בוטינסקי

מאיה סוסנוביק - תלמידה, בית הספר יוענה ז'בוטינסקי

איתן לווין - תלמידה, בית הספר יוענה ג'בוטינסקי
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
קצרנית פרלמנטרית
ר.כ. חבר המתרגמים
<הוקרה לבוריס גלפנד, סגן אלוף העולם בשחמט>
היו"ר דני דנון
בוקר טוב לכולם, אני שמח לפתוח ישיבה של ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות. אנחנו היום עורכים ישיבה מיוחדת, ישיבת הוקרה למר בוריס גלפנד, סגן אלוף העולם בשחמט. אנחנו כולנו עקבנו, בוריס, אחרי המשחק ואני חושב שההישג הגדול שלך ברמה העולמית, הוא גם הישג למדינת ישראל, לעם היהודי ולשחמט בכלל. אפשר להסתכל ביומיים האחרונים או בשבוע האחרון על כמות ההתעניינות בנושא השחמט, שזה ההישג הגדול. אני לא משגשג בהישג הגדול והכביר שלך, שאני גם חייב לומר, כחובב ספורט, שאני חושב שזה היה מרתק מבחינה ספורטיבית, לראות את ההתמודדות המרשימה.
אני חושב שההישג הגדול הוא באמת לחובבי השחמט, ואני כאב לשלושה ילדים קטנים, אז גם פתאום בבית מדברים על שחמט וכללים וחוקים ומשחקים. אני חושב שאנחנו באמת צריכים לנצל את המומנטום הזה של ההתעוררות בישראל בנושא השחמט. אין ספק שגם בנושא העלייה והקליטה, שהוועדה הזאת אמונה על הנושא, אנחנו יכולים להיות מאד מאד גאים על הכבוד הרב שהבאת לכל עולה באשר הוא, שעולה למדינת ישראל ואומר אני עולה, אבל אני גם מביא כבוד למדינת ישראל, מביא הישגים למדינת ישראל. ובהחלט, בשם הכנסת, אני רוצה להביע הערכה, תודה והוקרה על כל הפעילות.

לפני שנפתח את הישיבה, אנחנו רוצים להעניק לך שי צנוע מהכנסת. אני רוצה להודות לדנה, מנהלת הוועדה. לא יכניסו פה את כל כלי השחמט, אבל אפשר להכניס פה דברים אחרים. זה מוגש לבוריס גלפנד, סגן אלוף העולם בשחמט, בהוקרה מוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת. נעשה את הקטע הרשמי, כדי שנוכל לעבור לת'כלס.
בוריס גלפנד
ממש תודה, תודה רבה, מכל הלב.
היו"ר דני דנון
אני רוצה לבקש כמובן קודם כל מסגן אלוף העולם. אנחנו היום נמצאים ביום פוליטי מאד מעניין כאן בכנסת, בוריס, של נושאים חשובים, אבל זה גם שחמט. גם אנחנו צריכים עכשיו לעשות מהלכים ולחשוב מה יהיה בצד השני ומי יצביע ומי ייכנס ומי ייצא ומי ילך. אז אני חושב ש - - -
מרינה סולודקין
אנחנו באותה קואליציה, אז למה לצד השני?
היו"ר דני דנון
בלי לקבל מט. אני חושב שבהחלט אחד הדברים היפים בשחמט, שאתה מפתח יכולות חשיבה שאתה למד מהן גם על דברים אחרים.

אני רוצה לבקש מבוריס לומר מספר מילים, בבקשה, בוריס גלפנד.
בוריס גלפנד
קודם כל אני רוצה להגיד תודה, זה כבוד גדול בשבילי שוועדה של הכנסת הזמינה אותי וגם מארחת אותי ואני מאד מקווה שבוועדה אנחנו נוכל לדבר ולעשות משהו, כדי שהדור הבא של ישראלים, ידעו כולם לשחק שחמט, כי זה ממש עוזר בחיים, בלימודים ובטח אנחנו הולכים לשמוע את כולם, ותודה לכולם שהזמינו אותנו לפה.
היו"ר דני דנון
תודה בוריס. בהחלט הבאת כבוד גדול למדינת ישראל, לעולים. גם חברת הכנסת מרינה סולודקין נמצאת פה וחברת הכנסת ליה שמטוב וגם הן יברכו. נמצא גם כבוד השופט אור, שהוא נשיא כבוד. לפני חברי הכנסת, אני רוצה לבקש מהשופט אור לומר מספר מילים, ולנצל את ההזדמנות, לא כל יום איגוד השחמט זוכה בכזאת הזדמנות, שצריך לתפוס את הרגע - - -
קריאה
מגיע לו.
היו"ר דני דנון
מגיע לו. אני אומר, צריך לתפוס את ההזדמנות. בישיבה היום אנחנו גם ננסה לקבל החלטות שיעזרו לכם מבחינת תקציבים וגם מבחינת דברים אחרים, פשוט למנף את ההישג האדיר הזה לדברים נוספים.

אני רוצה לבקש מכבוד השופט תאודור אור, נשיא כבוד של האיגוד הישראלי לשחמט, בבקשה, השופט.
תאודור אור
אדוני יושב ראש הוועדה, חברי כנסת נכבדים, בוריס היקר, מכובדי כולם. גם אני מודה לחברי ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות שראתה לנכון לציין באירוע, את ההישג המכובד והחשוב של בוריס גלפנד, בתחרות הגמר של אליפות העולם בשחמט. עולם השחמט כולו צפה כיצד גלפנד התמודד בדו-קרב שקול, מול אלוף העולם אנאנד. ההפסד היה מינימאלי והגיע רק בשובר השוויון, לאחר שוויון ב-12 משחקים.

הדו-קרב זכה להדים בין לאומיים רבים והביא כבוד רב למדינה ולכולנו. עקבנו כאן בארץ בנשימה עצורה אחרי מאבק האיתנים. גלפנד, המשתייך לצמרת השחמט בעולם זה שנים, הוכיח שוב שישראל שייכת לצמרת השחמט בעולם. כבר בעבר זכתה נבחרת ישראל בשחמט למקום שני ושלישי במסגרת תחרותיות בין לאומיות חשובות, לרבות באולימפיאדת השחמט.

על רקע מעמדה של ישראל בעולם השחמט, היא זכתה לארח בעבר תחרויות שחמט בינלאומיות חשובות. באוקטובר הקרוב היא נבחרה לארח באילת את אליפות אירופה למועדוני שחמט. בימים אלה עסוק איגוד השחמט בהשלמת ההכנות לקראת אירוע חשוב ויוקרתי זה, והוא מחכה גם לאיזון בתקציב.
אין ספק שמבחינת הישגים של ישראלים בתחרויות בינלאומיות כלשהן, ההישגים הבולטים ביותר הושגו בתחום השחמט. גם צעירים ישראלים לא מעטים זכו באליפויות בין לאומיות ובמקומות מכובדים בתחרויות אלו. אין זה סוד שהעלייה המבורכת מחבר העמים, ברית המועצות לשעבר, נתנה דחיפה רבה לשחמט בישראל. ראוי להזכיר בהקשר זה, שמשרד הקליטה סייע ומסייע לקליטתם של שחמטאים מחבר העמים בארץ.
אכן השחמט הוא ספורט הראוי לעידוד מיוחד., הוא מפתח יכולות חשיבה, זיכרון, כושר אנליטי, כושר עמידה וכושר התמדה. כדי לשמור על רמת השחמט ולהגדיל את הפופולאריות של המשחק, יש לעודד את משחק השחמט בקהילה, בפריפריה ובכלל, וכן בבתי הספר, ולו כחוג בחירה. נעשות פעולות בכיוון זה, אך לא די. לשם כך נדרשים יותר משאבים.

כמו בתחומים אחרים, בעיות תקציביות מעכבות קידום ופיתוח. בתוספת תקציבית מועטה יחסית ובהשוואה לתמיכה בתחומים אחרים, ניתן לתת דחיפה גדולה לשחמט בישראל. יש לקוות שהגורמים המוסמכים במשרדי הממשלה וברשויות המקומיות יפנו יותר משאבים למטרות אלו.
השעה היא שעת רצון, מי יתן והכבוד לו זכינו כולנו בהישג האישי המרשים של בוריס, יגביר את המודעות והחשיפה לענף השחמט, בקרב קהלים נוספים בארץ ויתורגם לסיוע ממשי לענף.
בהמשך הישיבה וודאי נשמע מה הוועדה שלך יכולה לתרום לנושא הזה. שוב תודה, בשם האיגוד לשחמט.
היו"ר דני דנון
תודה רבה לכבוד השופט אור, נשיא כבוד של איגוד השחמט הישראלי. אני רוצה לבקש מחברת הכנסת מרינה סולודקין לומר מספר מילים, בבקשה.
מרינה סולודקין
אני רוצה לשמוע את הבעיות של איגוד השחמט, ואחר כך אני אגיד כמה דברים.
היו"ר דני דנון
בהחלט. חברת הכנסת ליה שמטוב, בבקשה.
ליה שמטוב
תודה רבה ליושב הראש. אני רוצה להצטרף היום לכל הברכות ולברך את בוריס. אני לא משחקת שחמט, אבל אני חושבת - - -
היו"ר דני דנון
לא מאוחר להתחיל.
ליה שמטוב
כן, זה נכון. אולי שחמט פוליטי, אבל לא כמשחק.
מרינה סולודקין
אצלנו שחמט עם שש-בש ביחד.
ליה שמטוב
אצלנו שח גם, ששקי. אבל אני לא חושבת שהיה מישהו שבאותם ימים, כשהייתה התחרות, אז הוא לא החזיק אצבעות, כמו שאנחנו החזקנו אצבעות וקיווינו שיהיה הישג גדול. ובכל המפגשים שהייתי, אז פגשתי מישהו ובכל זאת דיברנו על התחרות ופגשתי מישהו, ואני רוצה שבוריס ישמע, שסיפר לי שבמינסק, באמצע שנות ה-70, אתה היית בבית, אצל חבר שלך, קוראים לו לאוניד פושין.
בוריס גלפנד
פושינקה.
ליה שמטוב
כן, ושיחקת. היית בן 8-9?
בוריס גלפנד
8.
ליה שמטוב
ושיחקת איתו שחמט, ואבא שלו ייז'ה, אז הוא אמר אז שהבן שלו, לאוניד משחק טוב, אבל לילד הזה – יהיה עתיד ועתיד גדול. מי שסיפר לי את זה היה צלם שצילם אתכם. לצערי הוא לא השאיר את התמונה אצלו, אבל אצל ההורים שלך, הוא אמר שבאלבום המשפחתי יש לכם את התמונה.
בוריס גלפנד
יש לי כמובן.
ליה שמטוב
קודם כל אני מאד גאה ואני חושבת שכל עם ישראל גאה בך. יש לנו גם הרבה ילדים כישרוניים וגם אנשים עם כישרון, אבל צריך להוכיח לפעמים את הכישרון, ואתה הוכחת לכל העולם את הכישרון שלך, שאתה באמת גאון. תודה.
היו"ר דני דנון
תודה רבה לחברת הכנסת ליה שמטוב. לפני שנראה סרטון שצילם לנו מנכ"ל האיגוד, אני רוצה לשאול אותך בוריס, איך אתה נכנסת לשחמט. זאת אומרת, מה גרם לך באופן אישי להתחיל לשחק שחמט.
בוריס גלפנד
אני אגיד, גדלתי במינסק בברית המועצות, והייתה מסורת במשפחות היהודיות, שילדים צריכים ללמוד שחמט. זה מסורת, זה היה מסורת בכל - - -
היו"ר דני דנון
הכריחו אותך?
בוריס גלפנד
לא, לא. אבא שלי קנה את הספר על שחמט ולמדתי עם אבא ואחר כך אבא ראה ש - - -
היו"ר דני דנון
באיזה גיל זה היה?
בוריס גלפנד
הייתי בגיל 5, ואבא ראה שיש לי כישרון. אחר כך שיחקתי עם חברים של אבא וחבר אחד אמר שאולי שווה ללכת לחוג וככה התחלתי. אני חושב שאנחנו צריכים לחזור למסורת הזאת, שילדים יהודים, לא רק יהודים, לומדים שחמט בגיל צעיר. מסורת שתהיה הזדמנות לכל ילד ללכת לחוג וללמוד. זאת גם בעיה רצינית.
היו"ר דני דנון
בהחלט. אני רוצה לבקש ממר אלמוג בורשטיין, מנכ"ל האיגוד הישראלי לשחמט, יש לנו גם סרטון שאנחנו נראה פה, בבקשה.
אלמוג בורשטיין
ברשות יושב הראש, הייתי מבקש שיושב ראש האיגוד יאמר מספר מילות הקדמה ואז נראה את הסרטון.
היו"ר דני דנון
בשמחה. אז אני אפנה למשה שלו, יושב ראש האיגוד, לומר מספר מילים, בבקשה.
משה שלו
קודם כל נמצאים פה הרבה שחמטאים, גם חברי הנהלת האיגוד. אני רוצה קצת להציג אותם, שאנשים יכירו אותם קצת. לפי התור – מלכיאל פרץ, שהוא מנהל הפרויקט של אליפות אירופה בשחמט, שתתקיים באילת; חבר הנהלת האיגוד הישראלי לשחמט, שהצטרף עכשיו, חגי פרנק; מנכ"ל האיגוד הישראלי לשחמט אלמוג בורשטיין; עידו אורן, חבר הנהלה וגזבר האיגוד; והעיתונאי שהתחיל למעשה וצריכים לתת לו את כל הכבוד בנושא של השחמט עם בוריס, מעיתון "הארץ", אלי שוידלר; חבר נבחרת ישראל, אחד מהשחמטאים הבולטים של מדינת ישראל, רב אומן איליה סמירין, שבא גם כן להיות נוכח פה ועל דודו מלכא אני לא צריך להוסיף, הוא כבר מכיר את כולם.
אני רוצה להגיד שבאמת, בשבועות האחרונים, בוריס לא ידע מה מתרחש בארץ מבחינה תקשורתית, קודם כל. מעצם העובדה שהוא היה צריך להיות מרוכז בדו-קרב עצמו, אנחנו נטרלנו אותו מכל מה שקשור בחוץ, כדי שלא יתרגש ושזה לא ישפיע לו על הדו-קרב. אבל אנחנו ידענו, התחלנו להבין מה מתרחש בארץ. בעצם העובדה שהדו-קרב הזה סחט את רוב המדינה בהתרגשות אדירה במשך תקופה כל כך ארוכה, לא זכור לי לפחות שאני כבר עוד מעט 40 שנה בארץ, ואנשים אחרים שכבר צברים, לא זכור שהתרגשות כזאת הייתה במדינת ישראל. כולם החזיקו אצבעות ותקשורת, והתראיינו משמאל וימין.

אני חושב בכל אופן, ששחמט קיים בעולם כבר אלפי שנים, יש בו משהו שמושך את האנשים. וכמו שבוריס גם אמר, שחמט זה לא רק איזה שהוא משחק שסבא משחק בבית, או בחצר או ליד הים. זה משהו שקשור גם להבנת החיים. זה לא רק ספורט, זה גם אומנות וגם תרבות וגם משהו שכנראה מושך את האנשים להיות קשור לזה.

אני אתן לכם מספרים שהביאו לי איגוד הפדרציה הרוסית. 25 מיליון אנשים מאירופה ומכל העולם, חוץ מהודו, עוד מעט ניתן מספרים לגבי הודו, עקבו באופן שוטף, נכנסו לאתרי אינטרנט והסתכלו על המשחקים ועקבו אחרי מה שמתרחש. 25 מיליון איש. 160 מיליון הודים עקבו אחרי המשחק, זה רק 10%, אז לא להתרגש, שזה בערך 100 מיליון הודים ו-60 מיליון טמילים. אלה נתונים שנמסרו לעיתונות על ידי הפדרציה הרוסית.

כמובן שכל זה לא היה מתרחש לולא גם האיגוד הרוסי היה סובל מבעיות תקציביות, כמו כל האיגודים, גם כמו האיגוד שלנו. אבל כמובן שהיו שני תורמים חשובים שראו בשחמט וחיבור השחמט גם לאומנות, כי זה היה בגלריית טרטיאקוב, שמאד מפורסמת, שזה אנדרי פילטוב וטימושנקו גנדי, ששני תאומים, אנשי עסקים מאד כבדים, שבאו ושמו 7 מיליון דולר, כדי שהדו-קרב הזה יתקיים. למרות ששום דבר לא היה קושר אותם לא לבוריס גלפנד למעשה, שהוא בא מארץ ישראל, והודי. ולמעשה הם רצו שרוסיה תהיה במוקד של השחמט העולמי. והם הצליחו לעשות את זה בצורה הטובה ביותר.
אני חושב שאנחנו שמנו לעצמנו איזה שהוא חזון, עוד מעט נראה אם המצגת, שהשחמט יהיה המשחק הלאומי של ישראל.

במשפט מסכם אני רוצה להגיד, אנחנו מדינה קטנה, עם משאבים מאד מוגבלים, והמסר שאני רוצה להעביר, שאנחנו צריכים להשקיע במה שאנחנו טובים. אני לא נגד, כמובן, אני רוצה שבספורט ולא רק בשחמט. השחמט הוא חלק מהפאזל של המשפחה של הספורט ואני חושב שמדינת ישראל בכלל צריכה להשקיע בספורט. כספים שמיועדים לספורט ביחס לאירופה, הם אחוזים מאד מאד קטנים. ותראו מה יכול לעשות באמת הספורט למדינת ישראל. במיוחד אני מדבר על השחמט, עד כמה אנשים יכולים להוביל אותם להישגים, ואנחנו דורשים בסך הכל דברים מאד מאד קטנים.

אנחנו מדברים על כך שהיום התקציב של איגוד השחמט הוא 2.2 מיליון שקלים. זה התקציב ואנחנו עושים פרויקטים אדירים, ועוד מעט נספר לכם גם איזה פרויקטים אנחנו עושים. אם אנחנו נכפיל את התקציב, אנחנו לא מבקשים יותר, שנגיע למיליון יורו בשנה, אנחנו נביא עוד 10 כמו בוריס, כי יש לנו נוער נפלא, עם הישגים וחכמה אדירה בדברים האלה.
היו"ר דני דנון
תודה משה. לפני המצגת, אני רוצה לשאול את בוריס, אתה כילד חלמת להגיע לכנסת או להיות סגן אלוף עולם? עוד כילד שמשחק שחמט – יש את החלום הזה להגיע לקצה הפירמידה?
בוריס גלפנד
לרוב האנשים יש, אבל למטרה אחרת. לעשות את העבודה שלי, את המקצוע שלי עם כבוד ועם אמביציה. מה שאני עשיתי מילדות עשיתי עם ריכוז, עשיתי עם כבוד ועשיתי מכל הלב שלי. אני חושב שזה המסר לכל הילדים. שלכל מקצוע שאתה נכנס – אתה צריך לעשות את זה עם כל הלב ועם כבוד למקצוע שלך. זו המטרה שלי ואני הולך לעבוד בדרך הזאת עוד ועוד.
היו"ר דני דנון
תודה. נמצאים איתנו גם בני נוער שמשחקים שחמט.
משה שלו
אולי נציג את המצגת.
היו"ר דני דנון
אנחנו נראה את המצגת בקצרה, ואני רוצה לשמוע גם את בני הנוער שנמצאים פה. בבקשה, דורון, מנכ"ל האיגוד.
אלמוג בורשטיין
אתם מוזמנים, נכבה את האור שנראה טוב יותר. זה כמה תמונות מקבלת הפנים שנעשתה לבוריס בשדה התעופה. אם יהיה לנו זמן אני אקרין ממש סרטון, קליפ של דקה או שתיים מקבלת הפנים שהייתה מאד מרגשת. אבל לפני כן הייתי רוצה להמשיך במצגת.

השחמט ידוע מאז ומעולם כמשחק היהודי, כמו שכתוב – מאז החלו באופן רשמי אליפויות העולם בשנת 1886, היהודים מחזיקים בתואר אלוף העולם בשחמט יותר שנים מכל בני העמים האחרים גם יחד. זה מצד אחד. מצד שני, ישראל היא מעצמת שחמט כבר הרבה שנים. אנחנו מדורגים בין 10 המדינות החזקות בעולם, ועכשיו אני חושב שאנחנו כבר בין ארבע או חמש המדינות החזקות בעולם.

ישראל היא המדינה היחידה בעולם שזכתה במדליות בשתי האולימפיות האחרונות. לא רוסיה ולא אוקראינה ולא ארמניה ולא כל מעצמות השחמט האחרות הגיעו להישג הזה. ישראל מדורגת במקום השני בעולם, מבחינת מספר רבי האומנים, ביחס לגודל האוכלוסייה. אגב, המקום הראשון זה איסלנד.

כמו שאמר יושב ראש האיגוד, המהלך הבא צריך להיות הגשמת החזון והחזון שלנו הוא – שחמט – הספורט הלאומי של ישראל. הספורט הלאומי בברית המועצות היה הרבה שנים שחמט. ברית המועצות לא קיימת יותר, אזה הגיע הזמן שישראל תתפוס את מקומה.

על קצה המזלג ההישגים העיקריים של השחמט בעשור האחרון. בשנת 2001, אמיל סוטובסקי, אלוף אירופה לבוגרים; בשנת 2004, מקסים רוטשטיין, אחד המאמנים של גלפנד, אלוף העולם לנוער עד גיל 16; בשנת 2006, בוריס גלפנד, מיודענו, מגיע למקום השישי בגביע העולמי ומעפיל לגמר אליפות העולם, שבה הוא זוכה במקום השני-שלישי. אז זה היה בשיטה אחרת של תחרות של 8 שחקנים ששיחקו כל אחד נגד כולם; בשנת 2007, מרסל אפרוימסקי, זוכה באליפות העולם לנערות עד גיל 12, וכעבור שנתיים באליפות העולם לנערות עד גיל 14. על הדרך היא זוכה גם באליפות אירופה עד גיל 14; בשנת 2008 נבחרת ישראל זוכה במקום השני, עם מדליות כסף, באולימפיאדת השחמט בגרמניה; בשנת 2009 בוריס גלפנד זוכה במקום הראשון בגביע העולמי ועולה לתחרות המועמדים לאליפות העולם; בשנת 2010 נבחרת ישראל מקום שלישי, מדליית ארד, באולימפיאדת השחמט ברוסיה; בשנת 2011 בוריס גלפנד מנצח את כל היריבים שלו בדו-קרבות המועמדים של אליפות העולם.
קצת נתונים על השחמט בישראל. 70 מועדונים בכל רחבי הארץ. זה לא מספיק, צריך יותר. 500 קבוצות במשחקי הליגה השונים. אנחנו אחד האיגודים הגדולים ביותר מבחינה זאת, בישראל. 3,000 שחמטאים רשומים ופעילים. מחציתם אגב, יותר ממחציתם, בני נוער עד גיל 18. 20,000 תלמידים לומדים כרגע בבתי ספר, במועדוני נוער, בחוגים, במתנ"סים וכו'. שוב, זה לא מספיק. יש הרבה שיכולים ורוצים ללמוד שחמט. אנחנו השנה התחלנו אגב בפרויקט של לימוד שחמט בבתי ספר, במסגרת תכנית הלימודים הרגילה במימון של משרד החינוך ואיגוד השחמט העולמי, תרומה אישית של נשיא איגוד השחמט העולמי. אבל שוב, זה לא מספיק. זה נעשה רק ב-20 ישובים בפריפריה, יישובים יהודים, ערבים, ישובים מעורבים. אבל שוב, יש מקום נרחב להרחיב את הפעילות לכל אזורי הארץ. 39 רבי אומנים בין לאומיים, אמרנו כבר מקום שני בעולם. 45 אומנים בין לאומיים.

אז איך מגשימים את החזון? דבר ראשון, צריך להשוות את מעמדו של השחמט לזה של ענפי הספורט האולימפיים. אנחנו כבר מוכרים הרבה שנים, וגם ברוב העולם מוכרים כענף ספורט, אבל מאחר שהחלוקה המקובלת בעולם וגם בארץ זה שיש ענפי ספורט אולימפיים, שזה כאילו דרג א' ויש ענפי ספורט לא אולימפיים, שזה דרג ב', שלא להגיד משהו יותר נמוך מזה, וזה משפיע ישירות על התקציבים שאנחנו מקבלים, ובכלל על כל היחס לענף השחמט.
אני רק רוצה לציין בהקשר הזה, שבאולימפיאדת הספורט 1924, התקיימה תחרות שחמט במסגרת המשחקים האולימפיים בפריז, אבל לאחר מכן אולימפיאדת השחמט הופרדה מהמשחקים האולימפיים הכלליים, בהסכם עם הוועד האולימפי הבין לאומי ולמעשה השחמט הוא העדף היחידי שהוועדה האולימפי הבין לאומי לא מתנגד שהוא ישתמש בשם אולימפיאדה. לשום גוף ספורטיבי אחר אסור להשתמש בשם אולימפיאדה, ולכן הם משתמשים במונחים כמו משחקי העולם ואליפויות עולם ודברים כאלה. אבל המונח אולימפיאדה, השחמט מבחינה זאת כענף לא אולימפי עדיין, יוצא דופן.
הכנסת השחמט כמקצוע בתוכנית הלימודים של בתי הספר. אמרנו כבר, זה דבר חשוב מאד ובמדינות שבהן זה נעשה הם התקדמו בצורה פשוט שלא תאומן. בתורכיה השחמט הוא מקצוע בתכנית הלימודים והם ממדינת שחמט בסוף המאה הראשונים, מקום ה-100 בערך בעולם, הם היום במקום ה-20- -25 והם כל הזמן מתקדמים. לא נרחיב, כי אני מבין שאנחנו רוצים להתקדם גם ולשמוע איך אתם יכולים גם לעזור לנו.

עידוד שחמטאים יהודים מצטיינים בחו"ל לעלות לארץ וסיוע להיקלטותם המהירה. זה דבר שהוא בתחום טיפולה הישיר של הוועדה, אני מניח. יש הרבה שחמטאים יהודיים, גם הרבה פנו למשה שלו כשהיה במוסקבה, במשך כל התחרות פנו ואמרו – אנחנו מוכנים לעלות לארץ, אנחנו מוכנים לחזק את השחמט בישראל, לא רק כשחקנים. גם כשחקנים, אבל גם כמאמנים, גם כעיתונאי שחמט, גם כאנשים שכותבים ומפתחים את מה שנקרא מדע השחמט. אבל צריך לעשות את הכל כדי לעודד אותם ולהעלות אותם לארץ. יש בעיה אחת קונקרטית. אני מבין שכדי להנות מסל קליטה או מכל מיני תנאים כאלה ואחרים, יש צורך לשהות בארץ תקופה מסוימת כדי להיות זכאים לתנאים האלה. אני לא יודע אם זה נכון, אבל זה מה ששמעתי, או זה לפחות מה שהיה בזמנו. אם זה קיים עדיין זאת בעיה קשה, משום שהשחמטאים האלה לא יכולים להיות בארץ יותר מחודש בלי לנסוע לתחרות בין לאומית ולשמור על הכושר שלהם, ולהיות בקשר כל הזמן עם מה שקורה בחו"ל. אז זו נקודה למחשבה.
צריך לתת מלגות קיום קבועות לחברי סגל הנבחרת. כמובן לבוריס גלפנד, אבל גם לשחמטאים אחרים, שהם בסגל הנבחרת שמייצגים אותנו באולימפיאדות, באליפויות העולם לקבוצות, באליפויות העולם ליחידים, באליפויות אירופה וכו'. 20 זה מינימום. אני אומר, השחמטאים האלה, כדי שיוכלו להתקדם ולהגיע לרמות שבוריס הצליח להגיע אליהן, הם צריכים להיות משוחררים מכל בעיות פרנסה. הם לא צריכים לחפש פרנסה על יד. יש הרבה שחמטאים חזקים, שבגלל שידם אינה משגת, הם צריכים לעסוק גם באימון שחמט ובכתיבת מאמרים בשחמט ובספרים בשחמט, אבל זה לא המקצוע העיקרי שלהם. המקצוע העיקרי שלהם זה שחקן שחמט, שחמטאי, וצריך להתייחס לזה ככזה.

מלגות אימונים ותחרויות גם לשחמטאי נוער מצטיינים. ועוד כמה דברים: חיזוק מועדוני השחמט הקיימים והקמת מועדוני שמחט חדשים. דיברנו על זה, יש 70, זה לא מספיק, צריך להרחיב את העניין וגם לחזק את המועדונים הקיימים שסובלים ממש ממצוקה תקציבית בכל הארץ, בכל המקומות. תקציבים מיוחדים לפיתוח השחמט בפריפריה ובשכונות מצוקה. אני רק אציין פה ממש במשפט אחד שכבר הוכח בהרבה מחקרים שנעשו בעולם, שהשחמט תורם להקטנת האלימות, להעלאת רמת הלימודים של התלמידים מעבר לשחמט. זאת אומרת מי שמשחק שחמט ולומד בחוג שחמט, הוא גם תלמיד יותר טוב, הוא גם יודע איך להתנהג, הוא גם חברתי יותר וכו' וכו'.
תקציבים לאירוח בישראל של אליפויות עולם, אליפויות אירופה, תחרויות על בין לאומיות, תחרויות בכל הרמות וכן הלאה. ותקציבים לקיום קורסים למאמנים, מדריכים, שופטים, מנהלי מועדונים ועיתונאי שחמט ואנשים שכותבים, סופרי שחמט. בקיצור, כל מי שתורם למה שאנחנו קוראים אומנות השחמט, תרבות השחמט, ספורט השחמט או כל מה שתרצו.

ברשות יושב הראש, אני רוצה להקרין דקה-שתיים אם אפשר, את קבלת הפנים בנמל התעופה בן גוריון.
היו"ר דני דנון
נראה קטע קצר, כי ראינו את זה בטלוויזיה כולם.
אלמוג בורשטיין
לטובת כולם, כי אני חושב שנעים להיזכר בדברים טובים, אז נראה דקה שתיים.

מוצג סרטון
היו"ר דני דנון
תודה. בהחלט מרשים ביותר. אני רוצה לבקש לפני חברי הכנסת שהצטרפו, מהתלמידה שנמצאת פה, מאיה סוסנוביק, מכפר הנוער יוענה ז'בוטינסקי, בבקשה.
מאיה סוסנוביק
קודם כל תודה רבה שהזמנתם אותנו לפה, אותי ואת החברים. אני חושבת שזה מאד חשוב ללמוד שחמט בבית ספר, כמו כל המקצועות האחרים ויש לנו בבית הספר חוגים ואנחנו לומדים. זה כמובן לא חובה, אבל עדיף שזה יהיה חובה וזה מאד חשוב כמו כל שאר המקצועות. זה מפתח את החשיבה, וכמו שכולם אמרנו אני חושבת שזה ממש תורם.
היו"ר דני דנון
כמה שנים את לומדת שחמט?
מאיה סוסנוביק
בעיקרון לימדו אותי כשהייתי קטנה, בבית. אבל בבית הספר ביסודי לא למדנו, ורק מאז שעברתי לכפר הנוער יוענה ז'בוטינסקי.
היו"ר דני דנון
ובעיונה ז'בוטינסקי זה מקצוע בחירה, זה חובה?
מאיה סוסנוביק
זה חוגים.
היו"ר דני דנון
זה אחרי הלימודים?
מאיה סוסנוביק
לא, זה בסוף, בשעות של הלימודים.
היו"ר דני דנון
יש על זה תשלום נוסף או שזה חלק מתכנית הלימודים?
מאיה סוסנוביק
זה חלק מהתשלום לבית הספר, זה ביחד.
היו"ר דני דנון
יפה. תודה. חברת הכנסת מרינה סולודקין, בבקשה.
מרינה סולודקין
קודם כל בוריס, אני רוצה לברך אותך על ההישג האישי החשוב מאד ואת הפדרציה הישראלית לשחמט על ההישג הלאומי. אני מאד בעד שאנחנו נהיה לא רק מעצמה אזורית מבחינה צבאית, גם מעצמת על מבחינת אינטלקט, שחמט וכל מיני דברים.

שמעתי כאן, ואני מאד מסכימה, ששחמט זה לא רק ספורט, זה גם אומנות. אני אגיד לכם, במאה ה-15 או ה-16 אמרו שפיננסים זה גם מדע, זה גם אומנות וגם פוליטיקה. ליה אמרה שאנחנו כאן משחקים בשחמט פוליטי. שחמט בתערובת עם שש-בש אנחנו כן משחקים כאן, וזה נכון בגלל האזור שאנחנו נמצאים.

קודם כל אני וליה מוכנים לפנות לשרת הקליטה, סופה לנדבר, בנושא שעולים שחמטאים שמגיעים ברמה גבוהה, בין לאומית, שלא תהיה להם הגבלה לצאת מהארץ לכמה חודשים, אם יהיו מקרים כאלה. זה דבר אחד. דבר שני, אני חושבת שאמרו ש-70 מועדונים שזה לא מספיק. אני חושבת שאנחנו מדינה שאולי שחמט יכול להיות ספורט אחד שיהיה לימודי ליבה. תודה.
היו"ר דני דנון
תודה. אני רוצה לבקש לשמוע את התלמידים שהגיעו. נשמע עוד תלמיד אחד לפני שנגיע להחלטות.
מקסים ניקולדה
לדעתי שחמט מאד עוזר לא רק מבחינת חוג, אלא גם מעבר לזה. הוא עוזר לפתח את החשיבה ועוזר גם במקצועות המדעים כמו פיזיקה, מתמטיקה ומחשבים. לדעתי מאד חשוב להמשיך ולפתח את זה ולעודד עוד ילדים לשחק שחמט, כדי שזה יעזור גם להם.
היו"ר דני דנון
בן כמה אתה?
מקסים ניקולדה
14.5, כמעט 15.
היו"ר דני דנון
תודה. חברת הכנסת אנסטסיה מיכאלי, בבקשה.
אנסטסיה מיכאלי
כן, אני אברך בקצרה. כבוד יושב ראש הוועדה, תודה על היזמה המבורכת הזו לקיים דיון מסוג זה, כי כל המדינה דיברה על המהלך הזה, ואני מודה לכל הצוות ששמר על בוריס ועל משפחתו, אני מניחה, ברגעים כל כך מרגשים לכל המדינה. אני בהקפדה האזנתי לתכנית רדיו על סדר היום של בוריס, ואיך אשתו היקרה מאיה שומרת עליו, ובאיזו שעה הוא קם, איך הוא אוכל ארוחת בוקר ואיך הוא כאבא שומר על ילדיו מהשעה שתיים עד ארבע, אם אני לא טועה, והוא מספיק להקדיש להם זמן, ואת זה כולנו ראינו גם בסרטון שהקרנו עכשיו, כשהוא מלטף את התינוק ובעצם גם התינוק בעצמו התראיין, נדמה לי. הוא בעצם דאג לאבא יותר מכולם, והתגעגע אליו.
המהלך הזה הוא מהלך מאד היסטורי ואני רוצה להגיד תודה קודם כל לא רק לבוריס היקר שלנו, גם למאיה אשתו, גם לילדיו, לכל משפחתו. המעמד הזה הוא גם מעמד שאתה השגריר שלנו, והשגרירים של כל צוות המאמנים שלך – תודה רבה גדולה מהבית הזה, ותמשיכו כך לגדל את דור העתיד של הילדים. אצלי הבן לומד בכיתה א', אנחנו מאותה עיר, ראשון לציון, ואני שמחתי לשמוע שהעיר שלנו נכנסה לפרויקט של לימוד שחמט בבתי הספר, ובכיתה א' הילד כבר - - -
משה שלו
גם גני ילדים.
אנסטסיה מיכאלי
כן, עוד לא הספקתי, אבל ראיתי כמה צוותים שמגיעים ללמד ילדים. יש לנו קייטנת שחמט שחזי מנהל בהצלחה רבה, ואנחנו במשך השנה נפגשים למשחקים. זה דבר מבורך מאד ואני מאחלת הרבה הצלחות, הרבה מדליות. אני מאחלת לך בוריס, באופן אישי, לשמור על האותנטיות הזו והצניעות שלך. אתה איש מאד מפורסם. כל פוליטיקאי עכשיו ישמח להצטלם איתך ולקבל חתימות, שראיתי שכאן מנהלת הוועדה ניגשה אליך והביאה לך כמה דפים לחתימות. בהצלחה מכל הלב.
היו"ר דני דנון
לפרוטוקול – זו לא מנהלת הוועדה הזאת, זו מנהלת ועדה אחרת בכנסת. זו לא דנה שלנו.
אנסטסיה מיכאלי
סליחה, נכון, טעיתי. שמחתי לשמוע שאלכס מילר, שקידם את הצעת החוק על מנת להוזיל את התשלומים למס הכנסה, שזה ממש מצחיק שזה הגיע רק עכשיו לכנסת, ש-45% מכל ההכנסות בעצם מגיעות למס הכנסה. זה לא ראוי. אנחנו כולנו יודעים על המעמד של הספורטאים, שבסופו של דבר כל אחד שמגיע למדליה, ידוע או שעומד אחרי ההצלחה איש עשיר שמממן את זה או הורים שמממנים את זה. רוב הילדים שלנו טסים על חשבונם לחו"ל רק על מנת להשתתף באולימפיאדות או בתחרויות שונות. אני מאד מקווה שמדינת ישראל וממשלת ישראל תיקח את זה כפרויקט לאומי להצלחות הבאות.
היו"ר דני דנון
תודה רבה לחברת הכנסת מיכאלי.
משה שלו
מי שמקבל פרס נובל הוא פטור, אז צריך להשוות את זה.
אנסטסיה מיכאלי
בהחלט, תודה על ההצעה. מי רץ יותר מהר לוועדת החוקה?
היו"ר דני דנון
אתה נותן רעיונות, האוצר עכשיו יטיל מסים גם על פרס נובל. חבר הכנסת אברהם מיכאלי, בבקשה. אולי נפתח פה חוג שמחט לחברי הכנסת.
משה שלו
בשמחה, דרך אגב.
אברהם מיכאלי
ראשית כל יש פה שדולה בכנסת, שהקמנו אותה לפני שבוריס התמודד אפילו, לפני מספר חודשים. אני חושב שאולי זאת הזדמנות א' לברך את בוריס על הזכייה שלו. זה שהוא סגן אלוף העולם, בוריס אתה אלוף בשבילנו. עקבנו אחריך. באמת לא כולם יודעים לשחק ברמה שלך, אבל לפחות למדנו עוד כמה מהלכים במשחקים שלך, כדי שנוכל לנצל את זה, כי יש פה אחד שקוראים לו אלקין, אני תמיד מפסיד מולו.
היו"ר דני דנון
אולי מול נתן שרנסקי.
אברהם מיכאלי
נתן שרנסקי בליגה יותר גבוהה. אבל מול אלקין אני מפסיד. בעזרת השם, אולי צריך אדוני יושב הראש, אחרי היחשפות כזאת גדולה וחשובה, כפי שבוריס חשף אותנו בעולם ובמדינת ישראל, שלא תהיה התלהבות של שבוע-שבועיים ואחר כך נשכח. לכן לדעתי השדולה בכנסת היא גם בימה נכונה לבוא ולשים שם דברים של צרכים, מה שחברת הכנסת אנסטסיה מיכאלי כרגע סיפרה, מה שעושים בראשון. אני חושב שלא עושים את זה בהרבה ערים אחרות והרבה מאד דברים טובים אפשר להוציא, אני קורא לזה מהמשחק, אני קורא לזה גם תורה שלמה. הרי איך ילד יכול להתפתח מסביב ללימוד השחמט.

ולכן, בוריס, אנחנו גאים בך כעם ישראל, ואנחנו מאחלים לך שתהיה אלוף. מתי ההתמודדות הבאה? עוד שנה?
בוריס גלפנד
במרס הבא תהיה תחרות.
אברהם מיכאלי
אז אני מאחל לך שבעזרת השם אז כבר תשתפר את הדירוג שלך, ונאחל לך הצלחה.
היו"ר דני דנון
תודה רבה חבר הכנסת מיכאלי. מילה קצרה, אלי זרחין, מנכ"ל האגודה הישראלית למען ילדים עולים.
אלי זרחין
בוריס גלפנד היה שכן שלי במינסק. הכרתי אותו בבית של באסין. שיחקנו שחמט ולכולם היה ברור קודם כל כבר אז, שהוא יהיה אלוף עולם. אבל כבר אז בוריס גלפנד דיבר על כמה שזה עוזר לו בחיים. היום, כשהוא הכיר את הילדים, הם תלמידים מצטיינים מט/1 בבית הספר. תלמידים של פיזיקה ביולוגיה. בוריס מיד אמר, זה מאד קשור. זה שהם לומדים שחמט ומצטיינים במדעים זה מאד קשור.

אני מאד רוצה לפנות למשרד החינוך, שיכניס את השחמט כמקצוע בחירה במקצועות הליבה, בעיקר בבתי הספר היסודיים, לא בתיכונים. כשזה או לחוגים על חשבון ההורים, שזה במימון המדינה, ואני בטוח שהמדינה תרוויח מאד, כי ילדים שמשחקים שחמט, ללא ספק, יוכלו להצליח הרבה יותר טוב בלימודים. תודה רבה.
היו"ר דני דנון
תודה רבה. אני רוצה ברשותכם להקריא את הצעת הסיכום: ועדת העלייה והקליטה מוקירה את הישגו האדיר והמרשים של בוריס גלפנד. אין ספק שהישג זה העלה את השחמט על המפה, או על הלוח, אפשר לומר.

הוועדה קוראת להשוות את מעמדו של השחמט לזה של ענפי ספורט אולימפיים.

הוועדה פונה לשרת העלייה והקליטה להמשיך ולפעול לקליטת שחמטאים עולים, ולאפשר גמישות בסל קליטה לאותם שחמטאים עולים.

הוועדה פונה למשרד החינוך להכניס את מקצוע השחמט כמקצוע בחירה בבתי הספר במדינת ישראל.

הוועדה פונה למשרד התרבות והספורט, על מנת להגדיל את מלגות הקיום לספורטאי השחמט.

אנחנו רוצים להגיד תודה רבה לבוריס ולכל העושים במלאכה. תודה רבה לכולם.
בוריס גלפנד
תודה לכולם.
היו"ר דני דנון
תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:45.>

קוד המקור של הנתונים