ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 05/06/2012

הצעה לסדר-היום בנושא: "פרויקט שח"ף להגבלת זכויות הטלפון של האסירים מוכן להפעלה"

פרוטוקול

 
PAGE
47
הוועדה המיוחדת לפניות הציבור
05/06/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 167 >
מישיבת הוועדה המיוחדת לפניות הציבור
יום שלישי, ט"ו בסיון התשע"ב (05 ביוני 2012), שעה 12:00
סדר היום
הצעה לסדר-היום בנושא: פרויקט שחף להגבלת זכויות הטלפון של האסירים מוכן להפעלה"
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד אזולאי – היו"ר

אורי מקלב
מוזמנים
>
יצחק שגב - מפקח המשרד וממונה על תלונות הציבור, המשרד לביטחון פנים

יואל הדר - יועץ משפטי, המשרד לביטחון פנים

עו"ד משה כהן - ייעוץ וחקיקה - פלילי, משרד המשפטים

ד"ר חגית לרנאו - סגנית הסנגור הארצי, הסנגוריה הציבורית, משרד המשפטים

תג"ד ישראל רום - ראש מינהל טכנולוגיות, שירות בתי הסוהר, המשרד לביטחון פנים

סג"ד אלי בר לב - ראש ענף תקשוב, שירות בתי הסוהר, המשרד לביטחון פנים

קאפח חנני - עוזר יועץ משפטי, שירות בתי הסוהר, המשרד לביטחון פנים

אמנון דניאל - ממונה פניות הציבור, הרשות לשיקום האסיר

עו"ד אלעד דהן - הרשות לשיקום האסיר

מנחם גוטמן - מנהל פרוייקט שחף, חברת בינת תקשורת

אורן שטרית - מנהל פרוייקט, חברת בינת תקשורת

בועז אברמוב - מהנדס מערכת, חברת בינת תקשורת

ליאת זק לינצ'בסקי - מנהלת אגף רגולציה, חברת בזק

עו"ד רחלה אראל - ראש הסדנה לזכויות אסירים ועצורים, החטיבה למשפט פלילי וקרימינולוגיה, המרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן

גיא מדמון - סטודנט, המרכז האקדמי למשפט ועסקים

עלוה קולן - מקדמת מדיניות וחקיקה, האגודה לזכויות האזרח בישראל

אחמד חטיב - מרכז מידע ומחקר של הכנסת

מיכאל מחפוד - יו"ר עמותת א.ל.א - אדם למען אסיר

אלון ממני - חבר עמותת א.ל.א - אדם למען אסיר

יוסף כהן - חבר עמותת א.ל.א - אדם למען אסיר

קירה ירמייב - מתנדבת, עמותת א.ל.א - אדם למען אסיר

יוסף נוף - אסיר משוחרר
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
קצרנית פרלמנטרית
חבר המתרגמים
הצעה לסדר-היום בנושא
"פרויקט שחף להגבלת זכויות הטלפון של האסירים מוכן להפעלה"
היו"ר דוד אזולאי
אני פותח את דיוני הועדה לפניות הציבור. הנושא שעל סדר היום הוא פרויקט שחף. זה פרויקט שמה שקשור לטלפונים. אי מודה שאני לא מכיר את הנושא. כל ההיכרות שלי עם הנושא הזה זה פניות של אסירים ואחרים שמכירים את הנושא טוב ממני. כששמעתי את הדברים, כשנודע לי עד כמה החיים הולכים להיות קשים אצל האסירים, אז קצת התעמקתי בנושא הזה והחלטתי להגיש את זה כהצעה לסדר היום במליאה. בעקבות הדיון במליאה הוחלט להוריד את זה לועדה לפניות הציבור ואנחנו כאן.
יש כמה שאלות שאנחנו פנינו וגם קיבלנו. יש פה מסמך של מרכז המידע של הכנסת שהועבר בין כל הנוכחים. לפחות אם אני מתרשם מהפרויקט הזה אולי יש פה כוונה לייעל את המערכת. השאלה: עד כמה זה בא לשרת את האסירים? נכון להיום אני יודע שהאסירים משלמים מחיר יקר מאד על שיחות טלפון. אני יודע שיש היום, כולנו לא רק יודעים, כולנו גם חשים בכך, שמחירי הטלפונים הולכים ויורדים. אנחנו כאזרחים, יש תחרות גדולה בשוק ומי שנבנה מזה זה האזרח. אבל כנראה שהקדמה הזו עוד לא הגיעה לאסירים ולפי מה שאני רואה כאן, גם בפרוייקט החדש אני עדיין לא רואה את ההוזלה המשמעותית.

צריך לזכור דבר אחד שמי שמממן את שיחות הטלפון זה המשפחה של האסיר ולא האסיר, ברוב המקרים. אני פניתי לשר התקשורת בעניין הזה וביקשתי ממנו שהנושא הזה ייבדק. הקשר היחיד של האסיר עם העולם החיצון זה אותו טלפון. זה עם בני המשפחה, עם כל מי שצריך. אם יש כאן איזה שהיא כוונה או מגמה למנוע את הקשר הזה, אני מדבר על הקשר החיובי, שאף אחד לא יבין אותי לא נכון. אני מדבר על הקשר החיובי ולא חלילה וחס על הקשר השלילי שאני בהחלט חושב שכל אסיר שמנצל את הקשרים שלו עם העולם החיצון לדברים שליליים הרי אני לא נמצא במקום הזה, אבל כאשר מדובר על אסירים שכל הקשר שלהם זה עם בני המשפחה, עם הילדים, זה הטלפון, אז גם היום העסק הזה יקר מאד ולפי מה שקיבלתי פה בדיווחים של מרכז המידע, לא נראה לי שזה הולך להיות יותר זול.
אז אולי בשביל לסבר את האוזן המחירים יורדים לחצי מחיר, אבל זה עדיין מחיר יקר ממה שבשוק. זה עדיין מחיר יקר.

אני מודה שלפחות על פי המכתבים שהגיעו אלי והשמועות שזה מערך טלפונים שאף אלד לא ידע. אני חיפשתי, בשביל לדבר על זה במליאה, העוזרים שלי, מנהלת הועדה חיפשו בגוגל, חיפשו כל מיני אתרים למצוא אפילו רמז לפרויקט שחף. שום דבר לא מצאנו. אני שואל שאלה: האם זה סודי שאף אחד לא יודע מזה?

אני שומע עכשיו שיצא מכרז, איפה המכרז הזה התפרסם? מי יודע מזה? מהם התנאים של המכרז? כל הדברים האלה ולמה הדבר האלמנטרי היום, הציבור לא יודע מזה. רבותיי, אני אומר לכם, לקח לי ימים לאתר את הנושא הזה, גם אני וגם צוות העוזרים שלי. לצערי הרב לא הצלחנו. כל מה שהיה לנו זה דלינו מידע מכל מיני גורמים. דובר פה על פרויקט שהולכים להתקשר, ... תקופה של סדר גודל של 10 שנים עם אופציה לעוד 5 שנים. זה בכל אופן תקופה לא קטנה. מערך מיוחד שאני שומע שאותו אסיר שיכנס לבית הסוהר הוא יצטרך לבחור לעצמו כמה מספרים הוא איתם רק יכול לדבר. אני לא יודע מה התועלת הגדולה שיש בכך.
דבר נוסף – הרי אותו אסיר לפעמים בני המשפחה לא כולם יודעים, אז אתה בעצם הולך לחשוף אותו שהוא אסיר כרגע ואם ירצו – יקבלו שיחה. ומה קורה אם אותו אסיר רוצה להתקשר לרשות המקומית שלו כדי לטפל בבעיות הארנונה שלו? באופן טבעי אנחנו יודעים מה תהיה התגובה. ברגע שפקיד ישמע שזה אסיר הוא יטרוק לו את הטלפון. אני חושב שיש היום, ברוך השם, מספיק כלים, מספיק אמצעים לנקוט כנגד אותם אסירים שמנצלים את המחשב טלפון בצורה שלילית. יש גם מגבלה של זמן שמגבילים אותם. הוא גם משלם כסף וגם מגבילים אותו בזמן.

בוא נגיד, אני מצטער להגיד את זה, אבל אם אני אשפוט על פי מה שראיתי כאן, לא ראיתי פה את הבשורה הגדולה. לא ראיתי את הבשורה הגדולה. אני שומע שהניחו פה בפנינו איזה שהוא מסמך, איזה שהוא שקף שאנחנו אמורים כרגע לראות. אני לא הספקתי לעיין בו כי רק עכשיו זה הונח בפני. אני חושב שקודם כל מן הראוי היה שיעביר את זה קודם כל לועדה.

דבר נוסף – אני פניתי וביקשתי שאסיר יופיע בועדה כדי לדבר על הנושא הזה. מנהלת הועדה תרחיב בנושא הזה. אנחנו פנינו וביקשנו וקיבלנו תשובה: "מדובר בפניה תקדימית". דרך אגב, אני פניתי לשר, את התשובה לא השר כתב לי, זה רק היועץ שלו לענייני כנסת. "מדובר בפניה תקדימית. מעולם לא זומן אסיר לדיון בפני ועדה בכנסת". ביקשנו אסיר מסוים אז כתבו שהוא "אסיר פלילי באגף התורני של בית סוהר איילון שמרצה את עונשו, שפסקו לו מאסר ... לאור זאת איננו יכולים להיעתר לבקשתך. אוסיף כי לרשות האסיר עומדות אפשרויות רבות לשטוח את טענותיו, בין השאר לפני בית המשפט" וכולי. לא יודע, אני פניתי, לא קיבלתי תשובה, זאת לא תשובה, עם כל הכבוד.

לאחר הלחצים ולאחר שדיברתי עם יועץ השר טלפונית, כי השר אתמול לא הצלחתי לתפוס אותו, אז עוזר השר כותב לי: "דיברתי עם היועץ המשפטי של המשרד ושל הכנסת. ועדה יכולה רק לזמן עובדי ציבור. אסיר מוחזק במשמורת חוקית בידי שירות בתי הסוהר ואין שום חובה שיגיע לכנסת". אני לא אתווכח עם הקביעה הזאת ואני אבקש, במסגרת החלטות הועדה,לפנות ליועץ המשפטי של הכנסת, ליושב ראש הכנסת ואני רוצה לדעת אם אכן אנחנו יכולים לזמן אסיר, או לא יכולים לזמן אסיר. אני אבקש את חוות הדעת שלהם.

אני התלבטתי אם לקיים את הדיון הזה על סמך התשובות האלה, בסוף החלטתי שוודאי יהיו גורמים שיהיו מרוצים מכך שלא נקיים את הדיון הזה, אבל החלטתי בכל זאת לקיים את הדיון הזה על כל המשתמע מכך.
אילו הדברים, פחות או יותר. אני מקווה שנציגי השב"ס – שירות בתי הסוהר – שנמצאים איתנו כאן, יוכלו להגיב על הדברים ולהרחיב את ידיעותינו בכל מה שקשור לפרוייקט שחף.

אם יש מישהו שרוצה להתייחס ראשון, בבקשה.
ישראל רום
בוקר טוב. אנחנו כאן כי אני חייב לומר בפתיחת דברי הופתעתי מהאמירות, מהלעומתיות, מהסגנון התוקפני. אני לא מוצא לזה סיבה.
אורי מקלב
סליחה, אתה מבקר את היושב ראש?
ישראל רום
חס וחלילה. אני מדבר על - - -
אורי מקלב
למה אתה מתכוון?
ישראל רום
לפניות שהגיעו ליושב ראש על הפרוייקט הזה.
אורי מקלב
אני ירדתי לסוף דבריך. אני מקווה, אתה ציטטת פניות שיש לך?
היו"ר דוד אזולאי
לא.
ישראל רום
אנחנו קיבלנו פניות נוספות מגורמים שיושבים פה בחדר גם - - -
אורי מקלב
אני ממש מאד מקווה. פעם ראשונה שאני שומע בכנסת שמישהו תוקף חבר כנסת על צורה תוקפנית.
ישראל רום
אף אחד לא תוקף חברי כנסת.
קריאה
הרי היושב ראש נשען על פניות שהגיעו אליו. אז הוא מתכוון לזה שהפניות היו קשות. כמובן לא מול חבר הכנסת.
ישראל רום
אין פה כוונות נסתרות.
היו"ר דוד אזולאי
אני לא חושב, הפניות הם לא תוקפניות. פניות שהופנו אלי. אני מתייחס אליהם בכבוד הראוי והלוואי, הלוואי שנדע כולנו להתייחס לפניות, גם אם הן תוקפניות, נתייחס אליהם כראוי.
ישראל רום
בדיוק בגלל זה אנחנו נמצאים כאן בהיקף מאד רחב, כדי לתת סקירה. רק במילה אחת, השחף זה לא ראשי תיבות, אולי בגלל זה לא מצאתם בגוגל. המכרז פורסם ברשומות. זאת אומרת, הוא היה צריך להיות בגוגל. שחף זה שם. שם לא עם מירכאות בתוכו. זה לא ראשי תיבות של משהו. אז אולי בגלל זה לא מצאו.
היו"ר דוד אזולאי
איך ימצאו את זה? אולי תגיד לנו. זה מופיע באינטרנט?
ישראל רום
תראה, המכרז פורסם בציבור.
היו"ר דוד אזולאי
אני מדבר לפני המכרז. המידע על הפרויקט הזה.
ישראל רום
הפרויקט הזה, אנחנו תיכף נדבר, הוא בעצם בשב"ס משנת 2006. השב"ס מדווח, אני אישית הלכתי לדווח בשנים 2008, 2009 במסגרת הדיווח הציבורי הפתוח שלו.
היו"ר דוד אזולאי
אז זה יצא לציבור, הציבור יודע על מה מדובר? איפה זה מופיע?
ישראל רום
א' – אני יודע שאנחנו מעבירים, דובר שב"ס מפרסם אחת לשנה, לפי חוק חופש המידע, מפורסמת חוברת שלמה של כל הפעילויות בשב"ס. לא רק הטכנולוגיות אלא גם ... וכל מה שהשב"ס מבצע. הפרויקט בכל אופן הוא פרויקט שהחל בשב"ס בשנת 2006.
היו"ר דוד אזולאי
איפה זה מופיע, אדוני לא אומר לנו.
ישראל רום
כל המכרזים של שב"ס מפורסמים - - -
היו"ר דוד אזולאי
לא מדבר על המכרזים, אני מדבר על הפרויקט.
ישראל רום
תראה אדוני, אני אישית לא יודע איפה זה מופיע, אבל איפה שהמידע שנמצא ששב"ס לפי חוק חופש המידע, שם זה נמצא.
היו"ר דוד אזולאי
אם אדוני לא יודע, הוא מצפה ממני שאני אדע?
קריאה
באתר של שב"ס זה מופיע.
היו"ר דוד אזולאי
באתר של שב"ס זה לא מופיע.
ישראל רום
זה לא פרויקט מסווג.
היו"ר דוד אזולאי
זו עובדה. אין פה סיווג, הכל טוב ויפה, אבל במציאות זה לא נמצא.
ישראל רום
אנחנו נבדוק את זה.
היו"ר דוד אזולאי
בבקשה.
ישראל רום
אני חייב לומר.
קריאה
נרשום את זה לעצמנו לתת לך תשובה בעניין.
ישראל רום
נבדוק את זה. לעם הנאמר כאן, אנחנו, כמובן כפי שתחליט אדוני, נעשה אחד מהשניים: או שנציג את הפרויקט, את הסיבות להקמתו, את הרציונל, את מימושו. או שנעשה את זה בדרך של שאלות ותשובות, כיוון שגם קיבלנו שאלות, ראיתי סקירה שהוציא מר אחמד חטיב, סקירה מצויינת בעיני, יש לי את התשובות שלנו. בכל דרך שתמצא לנכון אנחנו מוכנים להציג את הפרוייקט. בסך הכל הפרויקט הזה הוא בעינינו פרויקט ראוי, נכון, מתקדם, נותן שירות לשמירת החוק וגם משפר את מצב תנאי המחיה של האסירים בצורה משמעותית.
היו"ר דוד אזולאי
מה שאני מציע באמת אולי תרחיב קצת בנושא הזה. יכול להיות שהאינפורמציה שיש בידינו היום מוטעית ולא קיבלנו אותה כמו שצריך. אנחנו בהחלט נשמח לשמוע ותתקנו את הדברים. בשביל זה אנחנו פה.
אורי מקלב
אדוני, אני רק אוסיף בקריאת ביניים, אחמד ומרכז המידע והמחקר קיבלו מה זה יהיה טוב. זה כנראה האינפורמציה היחידה שהוא קיבל.
שלומית אבינח
והשאלות שנשאלו.
אורי מקלב
השאלות, זאת אומרת, מה היתרונות? היתרונות שזה יהיה יותר זול ממה שהיה עד עכשיו, הוא לא יצטרך לקנות בקנטינה בזמן מוגבל פעם בשבועיים, אלא כל יום מ – 6:30 בבוקר עד 10:00 בלילה הוא יוכל למלא, או להטעין את הכרטיס שלו. אבל עדיין לא ברור לנו, חוץ משמועות וחוץ ממידע שקיבל היושב ראש, שהוא באמת גם בתפקידו הקודם כיושב ראש ועדת הפנים, ידוע בטיפולו בנושא בתי הסוהר, בנושא השב"ס, והביקורים שלו בכלא, ביקורים תמידיים. היום, אם ירצה השם, גם השבוע, לאחר שאתה תהיה בחזרה יושב ראש ועדת הפנים, תהיה לך אפשרות להיות מבקר רשמי בכלא ... לא רק אתה תישאר בחוץ כשאריאלה נכנסת, אתה תוכל גם כן להיכנס בנפרד.

מה שאנחנו שמענו שאתה דיברת במליאת הכנסת, כפי שדיברת, שבעצם יש לו 10 מספרים שהאסיר יכול להתקשר אליהם. זה המידע שיש לנו, שכשהטלפון מתקשר גם לאותם מספרים, אז הפתיחה של: כאן מדברים מבית הסוהר, או אסיר מבית הסוהר, מבקשים לדבר אתכם ואז אתה יכול להסכים, אתה יכול לא להסכים לקבלת השיחה.

הדוגמא, למשל, שהביא היושב ראש, לכן שאלתי אותו על הדבר הזה, לא כל, נניח, המורה בבית ספר של הבן של האסיר שלא יודע שהאבא שלו בכלא, מכאן ואילך כשהוא רוצה להתעניין, כמו אבא רגיל, להתעניין בילד, הוא מנסה, גם אם אבא לילדים נמצא בבית הסוהר, או אמא, שהיא תוכל לתת את הדברים הערכיים וחשובים גם מתוך כותלי בית הכלא וכמובן אז הוא חייב להיחשף על ידי קול של מי שמדבר.
אני גם רוצה לשאול, היום כשמדובר על 26 אגורות, מדובר גם כשמתקשרים?
ישראל רום
זה עלות ממוצעת.
ליאת זק לינצ'בסקי
זה לא עלות ממוצעת. סליחה, אני מבזק, זה רגולציה, זה השיא, זה התעריף המרבי. יש תעריפים בשפל. סלולר זה יוצא 20 אגורות ובשפל זה 5.5 אגורות.
היו"ר דוד אזולאי
מה זה שפל? סופי שבוע?
ליאת זק לינצ'בסקי
ערבים, לילות וסופי שבוע.
אורי מקלב
דהיינו שאם הוא יעשה ממוצע ואני לא יודע מתי אסירים מתקשרים, מתי הזמנים שהם יכולים להתקשר, באיזה הגבלות, אז זה לא בדיוק שזה 26 אגורות מול 13 אגורות שהיא היום. זה מדובר על הרבה פחות. זאת אומרת, הפערים הם - - -
היו"ר דוד אזולאי
אמרתי בדברי, בדברי הפתיחה שלי, שהפערים הם גדולים ולפי הדיווח של מרכז המידע - - -
אורי מקלב
הפוּך, אני אומר אני רוצה לצמצם את זה. זה לא פערים של 50 אחוז, כפי שזה מוצג.
היו"ר דוד אזולאי
נכון.
אורי מקלב
מתברר שזה, לקחו את התעריף השיא בבזק, שהוא 26 אגורות ולקחו את תעריף הגג שיהיה, של החברה עכשיו שזכתה, של הזכיין, שיהיה 13 אגורות, אבל בוא בזמן שגם בבזק, אם אתה מתנהל נכון, אז המחיר הוא לא 26 אגורות. הוא יכול גם להגיע גם ל – 5 אג' לנייח. זה יכול גם להגיע ל – 5 אגורות.
ליאת זק לינצ'בסקי
כן. 5.5.
אורי מקלב
וכאן זה עולה לו 13 אגורות. אז זאת אומרת, לעיתים ויכול להיות מקרים, שבעצם דרך החברה הזאת תשלם הרבה יותר יקר ממה שאתה משלם לבזק. אסיר שמדבר בטלפון מטלפון לביתו ושם גם השיחות הארוכות יותר שיכול להיות במשך שעה, יעלה לו היום למעלה מכפול.
קריאה
הוא לא יכול לדבר שעה.
אורי מקלב
הוא יכול לדבר שעה. אז הוא יכול לדבר חצי שעה?
היו"ר דוד אזולאי
בוא נאפשר לחבר הכנסת לסיים לדבר ואחר כך אני אאפשר לך גם כן.
ישראל רום
אני רק אומר בפתיח דברי, אנחנו, ברשותכם, נציג שני סוגי חומרים ואני רוצה לומר פה בצורה כנה וגם אם כואבת, זכויות האסיר הם נר לרגלנו, מעוגנות בחוק ואנחנו שומרים עליהם בקפדנות, אבל יש למדינת ישראל ולרשות אכיפת החוק בתוכה ושב"ס הוא אחד הזרועות שלה, גם חובות. חובות לשמור על הביטחון, חובות להגן על נפגעי העבירה. ברור שדבר שנראה, אין דברים מושלמים, לצערי, בעולם הזה ודבר שנראה טוב לאדם אחד יכול להיראות רע מאד לצד אחר ולצד שני.

בסופו של יום האסירים בבתי הסוהר הם אנשים שהורחקו מהחברה, הם נמצאים בבתי הסוהר, הייתי אומר, רובם ככולם על עוול בכפם. שב"ס מתנהל מולם בצורה המכבדת וההוגנת ביותר. ברור לנו שמערך הטלפוניה הוא אמצעי הקשר היומיומי היחיד הזמין לאסיר כדי ליצור קשר עם המשפחה ולמלא את צרכיו הרגשיים גם בזמן שהוא כלוא.

הפרויקט הזה נעשה מתוך כבוד גם לאסירים, אבל גם לצורכי שמירת החוק ואכיפתו.

אני ברשותכם אציג פה שני סוגי חומרים. אני אפתח ברשותכם בכתבה ששודרה בערוץ 10, קטע מכתבה, אני מרשה לעצמי, אנחנו לא מציגים חומרים מתוך בתי סוהר, אבל כתבה ששודרה בערוץ 10, אז כמובן שאני מרשה לעצמי להשתמש בחומר הזה. בבקשה.

תסביר גם מה אנחנו רואים קודם, אלי.
אלי בר לב
ברשותכם, מה שאנחנו עוד רגע נראה זו כתבה, כמו שהזכיר ראש המינהל, ששודרה למעשה בערוץ 10. מתואר שם אחד האסירים, אחד מראשי משפחות הפשע ששפוט למאסר בשירות בתי הסוהר ולמעשה באמצעות שיחת ועידה שהוא מבצע אל מול אשתו, באמצעות אשתו ובאמצעותה הוא מגיע גם לחבר נוסף, הוא למעשה מנחה על ביצוע פשע מחוץ לכותלי בית הסוהר.
[הקרנת הכתבה]
ישראל רום
יש פה שפת דיבור שמציגה בעצם את כל מה שאסור לעשות: אסור לקיים שיחות ועידה. אסור כמובן להוציא פשיעה מתוך בתי הסוהר ואסור לאיים על נפגעי עבירה. בבקשה. אני טיפה אשתמש בפתיח הזה. למעשה אנחנו בשירות בתי הסוהר נתקלים במצב עם הצורך הנורא והאקוטי של האסיר לדבר בטלפוניה ציבורית ואגב, אני אומר כאן בפתיח: רוב רובם של האסירים שומרים על החוק בתוך ההסדר של טלפוניה ציבורית. רוב רום בסדר. מתנהלים נכון, לא מוציאים פשע מחוץ לכותלי בתי הסוהר ולא מאיימים על נפגעי עבירה, אלא מרצים את עונשם. אבל יש לנו אחוז, לצערנו לא מועט, של אסירים שמנצלים את הטלפוניה בצורה שלא התכוונו אליה. הם מנהלים למעשה פשע מחוץ לבתי הסוהר. מאיימים על סוהרים, אני תיכף אדבר על האילוצים שזה מעמיד בפנינו ובעצם שירות בתי הסוהר העמיד לרשות האסירים, עד היום, שירות טלפוניה ציבורית רגילה, אזרחית, לא מנוטרת ולא מבוקרת.
בעצם המצב הקיים הוא שטלפוניה היא של בזק. אנחנו לא יכולים להעמיד סוהר ליד כל מדבר בטלפון להשגיח למי הוא מתקשר. בדרך הזאת, אני יכול לספר לכם, שאני אישית נכנסתי, קיבלתי מספר טלפון, נכנסתי לפורומים שאסירים מנהלים מתוך בתי הסוהר. פורום. צ'ט. אסור.
קריאה
תחסמו את השיחה למספר הזה, מאד פשוט.
ישראל רום
אנחנו לא יכולים לחסום את כל השיחות.
היו"ר דוד אזולאי
יש לי בקשה בעניין הזה, מי שיש לו משהו להעיר, אנא מכם, תרשמו את הדברים ותוכלו לשאול את השאלות אחר כך.
ישראל רום
בעצם, אם אני חוזר למה שאמרתי קודם, בעצם המערכת שאנחנו מדברים עליה היא תאפשר, היא לא תחייב, היא תאפשר בקרה ושליטה על השיחות טלפון של האסיר, אבל אני אומר עכשיו, היא לא מחייבת וגם שב"ס לא מתכוון להפעיל מול כל אסיר את כל יכולות המערכת. אלה יכולות נצורות. יש מידע מודיעיני, השב"כ כמובן הוא גורם שכפוף לחוק, השב"ס הוא לא גורם שמאזין. המשטרה, אני אדבר על זה בהמשך, היא גורם שמאזין. כפופה לחוק. אין לשב"ס כוונה לפעול מול כל האסירים בצורה אחידה. אבל דווקא המערכת הזאת מאפשרת את העבודה הפרטנית מול כל אסיר בהתאם לדרגת סיכון שהוא מציב בפנינו.
בעצם אנחנו רואים לפרוייקט הזה שני עקרונות ראשיים שמוליכים אותנו: 1 – אנחנו חייבים למנוע פשיעה מתוך כותלי בתי הסוהר. אדוני היושב ראש בטח מכיר את נושא מניעת הטרור מתוך בתי הסוהר, בערוץ אחר לחלוטין, אנחנו לא עוסקים בו לחלוטין. זה הערוץ הפלילי. בערוץ הפנימי מתנהלת פשיעה מתוך בתי הסוהר. זה דבר ידוע מודיעינית. המשטרה מתמודדת עם הבעיה הזאת, וכזרוע אכיפת החוק, איך אני אומר בציטוט לא מדויק: לא יתכן שמתוך בתי הסוהר ינהלו את הפשיעה המאורגנת במדינת ישראל.

העיקרון השני שמנחה אותנו הוא שמירה על זכוכיות האסיר. עבודה לפי החוק ולפי ההוגנות ולפי נהלי שב"ס ולא חריגה של מטר מהם.

יש גם עיקרון משנה למהלך הזה, אבל עיקרון חשוב מאד בראיית האסיר: אנחנו רצינו שאחרי שנקבל שני עקרונות הראשיים של הבטחת מניעת הפשיעה ושמירה על זכויות האסירים, המכרז בעצם יתנהל על מחיר הדקה לאסיר. זאת אומרת, המכרז לא התנהל על שמירת הביטחון, אלא אמרנו: אנחנו צריכים ככה, ככה וככה,עכשיו פנינו לחברות אמרנו: תציעו לנו את מחיר הדקה הכי זול לטובת האסיר. על זה התנהל המכרז. עכשיו, זה מכרז ציבורי, הוא כפוף לחוקים. הוא התנהל על ידי נציגי - - -
אורי מקלב
אתם לא משקללים את העלויות האחרות שאתם משיתים עליהם?
ישראל רום
לא אדוני, אני תיכף אסביר עוד שנייה איך זה - - -
אורי מקלב
אתה משלם להם בנפרד?
ישראל רום
אני אסביר אדוני עוד שניה, אני מבטיח תשובה לשאלה, אבל ברשותך נעשה את זה באופן מסודר. אני שוב רוצה להדגיש כאן: המכרז היה מכרז פתוח והתנהל בין כל החברות הגדולות במשק, כאשר התנאי היחיד במכרז הזה, אחרי עמידה בדרישות הביטחון היה מחיר הדקה לאסיר. על זה הם התמודדו.

המכרז נוהל במערכת ממוכנת של החשב הכללי שמנהל את המכרזים האלה בצורה פתוחה ושקופה ובמקרה הזמנתם את הזכיין, יכולתם להזמין את שאר החברות שהתמודדו.
היו"ר דוד אזולאי
כולל גם בזק יכול?
ישראל רום
בזק כמובן שהוזמן להתמודד.
היו"ר דוד אזולאי
יכול להתמודד?
ישראל רום
וודאי. הוא בחר לא להתמודד משיקוליו.
קריאה
בזק נכח בכנס הספקים שהיה ובחר לא להציע הצעה.
ישראל רום
אם נדבר על המצב הקיים היום, יש לנו בשב"ס בערך, מבחינת הנתונים היבשים, יש היום בשב"ס 2,000 טלפונים ציבוריים. אני רק רוצה לתת את זה כדוגמה לשב"ס, התנהלותו מול והכבוד לאסיר. התקן בשב"ס מדבר על טלפון לכל 10 אסירים. השורה הבאה אומרת שיש לנו 14,000 אסירים זכאים ולכן השב"ס היה צריך להעמיד 1,400 טלפונים. מתוך ראיית המצוקה של האסירים, מתוך הידיעה שהזמן של הטלפון הוא זמן מוקצב ותיכף נדבר על ההקצבה, שב"ס אישר ומתקין גם היום טלפונים נוספים באגפים נוספים. מגביר את מערך הטלפוניה הציבורית. שים לב אדוני, זה כמעט 50 אחוז יותר מהתקן, כדי שהאסירים יוכלו להיות נגישים לטלפונים בצורה מלאה.

אני חייב לומר לך, אדוני, שאם התקן הוא 1 ל – 10 אסירים עשינו לאחרונה אגף בגלבוע על 100 עצורים 17 טלפונים. אנחנו נותנים להם, ככל יכולתנו, נגישות לטלפון מתוך הכרה שזה עורק החיים החיצוני לאסיר.

יש לנו גם דרישות ביטחון ואנחנו נעמוד עליהם בקפדנות.

לגבי שעות הפעילות – שעות הפעילות בעבר וגם כאן אני חייב להגיד, אולי הדברים מוכרים, אבל חשוב להגיד אותם כאן, היו בעבר עד 8 בערב, שעות הפעילות המקוריות. אנחנו מכירים את המצוקה ומכירים את הבעיה של אסירים בהפרדה, שצריך להעביר את הטלפון אחד, אחד ואין את הזמן הזה וכל אחד צריך את הזמן שלו לשוחח. שעות הפעילות של הטלפוניה הוארכו ל – 10 בלילה בכל שב"ס. לפני כשנתיים בוצעה הארכה הזאת.
מיכאל מחפוד
כתוצאה מתלונות ציבור, תלונות עצירים.
ישראל רום
מה שאני מנסה לומר שהעניין של החשיבות של הטלפוניה הציבורית לאסירים ברור לנו מאד. אופן הרכישה היום, כמו שבאמת נאמר, הוא שימוש בכרטיסי טלכרט שאו שנרכשים בקנטינה, או שהמשפחה מביאה את זה לאסיר. אנחנו לאחרונה אישרנו לחברה נוספת, אגב, היתה התנגדות של בזק. אישרנו לחברה נוספת למכור כרטיסי חיוג על גבי הרשת של בזק.
ליאת זק לינצ'בסקי
סליחה, אבל לא היתה התנגדות של בזק. היתה התנגדות של השב"ס שלא היה - - -
היו"ר דוד אזולאי
אני אאפשר לך אחר כך אני ארצה את ההתייחסות שלך.
ישראל רום
שוב, כממוצע, מידע סטטיסטי לחלוטין והוא מבוסס על הערכות, כי אנחנו לא באמת רואים כמה המשפחה קונה לאסיר טלכרט, או מעמידה לו כסף לעניין הזה. אנחנו רואים מספרים של 7.5 מיליון דקות שיחה בחודש.

אדוני היושב ראש, על הנושא של סוגית המחיר לדקה שהוצגה כאן אני מבקש להתייחס בפרטנות, כי גם היתה הערה של בזק, אז אני מציע להעמיד את הדברים על דיוקם. כפי שאנחנו מקבלים חשבון לתשלום בשב"ס ולא באמירות שאולי הם נכונות, אבל אנחנו לא משוקפים להם, אז אולי למדנו כאן בדיון משהו. נפנה לבזק ונבקש לפתוח את כל החשבונות ולעשות חישוב מחדש של העלויות שלנו. אבל כרגע אני אתן לאלי להציג את הנתונים שאנחנו מקבלים בחשבונית.
היו"ר דוד אזולאי
רגע, אבל אדוני, העלות דקה - - -
ישראל רום
על זה אנחנו רוצים להתייחס. אנחנו רוצים להרחיב טיפה ברשותך, כי הנושא כבר עלה.
שלומית אבינח
למה השב"ס משלם לבזק? האסיר משלם?
קריאה
השב"ס מרוויח כסף מהאסיר.
ישראל רום
א' – את צודקת. ב' – אנחנו תיכף נספר איך האסיר משלם. אבל יש לנו עוד - - -
שלומית אבינח
השב"ס משלם - - -
ישראל רום
א' – האסיר משלם, את צודקת. אבל השב"ס משלם, למשל, לבזק על פריסת התשתיות, רק לסבר את האוזן. אז אנחנו יכולים להרחיב. ברשותכם אני רוצה לדבר על המחיר דקה לאסיר, 26 אג' לדקה שנאמר. אני בבקשה אתן פה את המספרים שמוכרים בשב"ס. כשאמרתי, אגב, אני כשאמרתי שאנחנו רואים את זכויות האסירים לנגד עינינו אז אם יסתבר שיש פה גביית יתר, אשמח לסייע לאסירים לקבל את ההחזר. בבקשה.
אלי בר לב
ברשותך היושב ראש, אנחנו כשהתחלנו בכלל לבחון את כדאיותה של הקמת מערכת כזו בשב"ס באנו וניסינו לאסוף נתונים: כמה דקות שיחה מתקיימות בחודש? כאשר הנתון היחידי שלצערנו עמד לרשותנו זה כמות מכירת אותם טלכרטים בקנטינות מאחר ואת הנתון לא קיבלנו מחברת הבזק וסיבותיה עימה נאלצנו לקחת את הנתון מתוך כמות הטלכרטים שנמכרו למעשה בקנטינה. מתוך זה הערכנו שמבוצעות כ – 7.5 מיליון - - -
היו"ר דוד אזולאי
אמר קודם שטלכרטים מגיעים גם ישירות מהמשפחה.
ישראל רום
יפה. הם נמכרים עדיין - - -
היו"ר דוד אזולאי
על זה יש לכם שליטה? אתם מודעים לזה?
קריאה
זה הופסק. זה לא ככה.
ישראל רום
ברשותך אדוני היושב ראש, זה עובד בצורה כזו: האסיר יכול לרכוש, כמו שהזכרנו קודם, זה גם במידע שקיבלתם, אחת לשבועיים להגיע לקנטינה, לרכוש טלכרט לשימוש אישי.
היו"ר דוד אזולאי
זה מוכר וידוע.
ישראל רום
בנוסף לכך פעם בשבועיים הוא זכאי לביקור, אני מדבר באופן כללי על אוכלוסיית האסירים הפליליים, כאשר במהלך הביקור יכולה המשפחה להגיע, יש סוג של קיוסק שאותו קנטינאי, אותו זכיין של הקנטינה פותח מחוץ למכלול הביקורים ומוכר כרטיסי טלכרט למשפחות. המכירה שם נעשית במזומן. זאת אומרת, היא לא נעשית, אין שליטה במה שאנחנו קוראים: המערכת הלוגיסטית, שהיא זו שמפעילה אצלנו את הקנטינה שאני יכול לדעת כמה באמת נמכרו. כי בחוץ שהוא מוכר למשפחות הוא מוכר את זה במזומן, אין לי בקרה על כמה הוא מכר. אני לא יודע גם כמה כרטיסים כאלה הוא רכש מחברת הבזק.
מיכאל מחפוד
למה מחייבים את המשפחות לקנות רק ממנו?
היו"ר דוד אזולאי
אני מבקש, תנו לנו להתמקד בנושא ואם יהיה לך שאלות תוכל לשאול אחר כך.
ישראל רום
עלות הדקה הממוצעת, כרטיס הטלכרט שנמכר בקנטינות בהתאם למחיר שנקבע בינם לבין חברת הבזק הם מגיעים למצב שהטלכרט עצמו הוא מחושב על פי יחידות חיוב. לא דקות שיחה אלא יחידות חיוב. כל יחידת חיוב מחירה 46 אגורות. זה במחיר הטלכרט כפי שהאסיר קונה אותו בקנטינה. החיוב, כמו שהוזכר, לצערי, קודם כמו שאנחנו מכירים אותו זאת לא אמירה מדויקת. היחידות חיוב בטלפון הציבורי מחויבות באופן הבא: בשעות השיא – כל 58 שניות משולמת יחידת חיוב אחת. בשעות השפל, מ – 7 בערב עד 7 בבוקר למחרת – כל 510 שניות. כשאנחנו לוקחים את ממוצע השימוש - - -
היו"ר דוד אזולאי
ומחיר יחידת חיוב?
ישראל רום
אותו מחיר יחידת חיוב – 46 אגורות. בשפל היא תתחלק כל 510 שניות, בשיא היא תתחלף כל 58 שניות ובחיוג לסוללר זה אפילו פחות מכך, אני לא זוכר בדיוק את המספר המדויק ברשותך, אבל קצת פחות מכך.
עכשיו, אנחנו לקחנו, כשבאנו ואמרנו
26 אגורות בממוצע, לקחנו את פני כל השבוע, הרי האסיר יכול לדבר, אמרנו, כל יום מ – 6:30 בבוקר עד 10 בלילה ובסופי שבוע צריך לזכור גם. לכן עשינו חישוב שזה שליש שיא ושני שליש שפל, באופן הזה חישבנו את הממוצע, חישוב מתמטי פשוט נותן לנו 26 דקות לדקה ממוצעת. כמובן שבנקודות הקצה יש גם אלה שידברו קצת פחות, אבל זה המחיר הממוצע וזה המחיר כמו שאנחנו - - -
היו"ר דוד אזולאי
כשאתם מוכרים בקנטינות, בקנטינה מוכרים.
ישראל רום
הזכיין, הזכיין בקנטינה.
היו"ר דוד אזולאי
עכשיו זה הזכיין בקנטינה הוא שמוכר?
ישראל רום
תמיד הוא מכר.
היו"ר דוד אזולאי
מי זה הזכיין במקרה הזה?
ישראל רום
חברת דדש.
היו"ר דוד אזולאי
כמה פעימות יש בכרטיס הזה?
אלי בר לב
יש, אם אני לא טועה, של 100 ושל 200, אם אני לא טועה.
היו"ר דוד אזולאי
של 100.
אלי בר לב
120 ו – 200.
היו"ר דוד אזולאי
מה המחיר של ה – 120?
ליאת זק לינצ'בסקי
57 שקלים.
קריאה
56 וחצי שקל.
היו"ר דוד אזולאי
56 וחצי שקל זה המחיר.
קריאה
זה מתחלק ל – 46 - - -
ישראל רום
כמו שהזכרתי קודם, זה 46 אגורות ליחידת חיוב.
היו"ר דוד אזולאי
רק שימו לב, רבותיי, רק החישובים שאתם אומרים, אני כרגע לא בודק מול חברות אחרות, לפי מה שאתם אומרים זה עדיין המחיר גבוה מאד.
ישראל רום
נכון. לכן אדוני, תראה, יש פה תמונה רחבה, אדוני מכיר אותה הוא מעורה בכל הנושא של השב"ס, אני יודע, לפני ולפנים.
היו"ר דוד אזולאי
עדיין לא יודע לפני ולפנים. הרבה שנים אני בזה ועוד לא למדתי.
ישראל רום
הנושא של הקנטינות הוא נושא גדול בפני עצמו של עלויות הקנטינה, של המכירה בקנטינה. אני חייב להגיד לך שגם נושא הזכיין בקנטינות, במקרה אני מכיר את זה, זה לא ממין הועדה כרגע, היה מכרז וניגש מתמודד אחד. שוב, היה מכרז פתוח. השירות בשב"ס הוא עם מאפיינים לא פשוטים לתפעול. אני חושב שבזק יכולים לספר לך על ונדליזם לטלפוניה וכן הלאה. אין ספק שהעולם הוא לא פשוט, העולם של האסירים. בכל מקרה, כשאנחנו מדברים על המחיר הממוצע זה פשוט הערכה שלנו לממוצע של כמות הדקות מול הפדיון. חלוקה גזה מאד ואם אדוני יבקש נתונים, אני מניח שנקבל אותם גם בצורה פרטנית, הדברים ממוחשבים היום. זאת אומרת, כל דבר אפשר לתת.
בכל אופן, האמירה שלנו של 26 אגורות לדקה היא אמירה שבראייתנו עומדת. אנחנו הצגנו את הנתונים כרגע.
ליאת זק לינצ'בסקי
היא מבוססת על חישובים לא נכונים.
ישראל רום
אני חייב להגיד כאן שלפני היציאה למכרז, אני לא אתייחס לכל הערה, אבל כיוון שנאמרה פה הערה במימד העסקי, פנינו לבזק וביקשנו את הנתונים כדי לפרסם אותם לקראת המכרז, כי המתמודדים הפוטנציאליים צריכים אפשרות לדעת - - -
היו"ר דוד אזולאי
אני רוצה להגיד לך שבעברי הייתי חבר מועצת עירייה. ברשויות המקומיות יש מכרזים לפינוי אשפה ולהסעות. אני לא יודע אם אתה מכיר את זה, אבל כדאי לך פעם ללכת ללמוד את הנושא הזה, זה שווה. שמה אתה לומד דבר מרתק שיש מכרז, מתברר שאתה יודע, פתאום אף אחד לא רוצה לעבוד, רק חברת הסעה מסוימת רק היא רוצה לעבוד. איפה כל החברות האחרות? מסתובבות פה עשרות חברות ואף אחד לא מתמודד. מה הסיבה אני לא יודע, אבל חומר למחשבה. אותו דבר בפינוי אשפה. גם שמה אותו דבר, פינוי אשפה, מתברר שישנן הרבה מאד חברות שמפנות אשפה ופתאום החברה הזאת זוכה בטריטוריה הזאת והחברה הזאת זוכה. כשאדוני אומר לי: החברה זכתה במכרז, עם כל הכבוד, לא מקבל את זה. אתה יודע, יש פה, אני אומר, אתם הרי, בסופו של דבר, אתם יוצאים למכרז. האסיר לא יכול להתמודד עם הדברים האלה. אתם הנציגים שלו. אתם תפקידכם לדאוג לו.

פה יש דבר אחד וזה אין ויכוח בינינו, זה עלויות השיחות שהן גבוהות מאד. אתה יכול להסביר את זה שזה מקלקול מכשירים, זה בתשתיות, זה בחישובים כלליים, הכל, בשורה התחתונה כשאסיר קונה את הכרטיס שלו, או ההורים שלו קונים לו, המשפחה קונה לו, העלות היא גבוהה מאד. היא גבוהה מאד. אני לא מדבר כבר על המגבלה.
ישראל רום
אדוני, ההשוואה צריכה להיות בין טלכרט לטלכרט. אני חושב שהבדל בעולם של טלכרט הוא לא גדול.
קריאה
פי 2.
ישראל רום
אני מוכן לבדוק את זה.

אבל הטענה היא לא לשב"ס בהקשר הזה.
היו"ר דוד אזולאי
תיראו, אפשר לבדוק את זה. הנושא הזה ניתן לבדיקה. אבל פה אני אומר באמת כהערת ביניים, תיראו ואני מאמין שאתם באמת עושים לשיפור ואין לי בזה שום ספק שנעשים שיפורים בשירות בתי הסוהר, אבל אני חושב שזה התחום שכל כך התפתח בשנים האחרונות ושמה, לצערי הרב, נוצרה דריכה במקום בשב"ס. אני לא שמעתי בשנים האחרונות שאסירים באמת הרגישו שיש להם פחות הוצאה בעקבות השיפור בשיחות הטלפון.
ישראל רום
אדוני, בגלל זה בדיוק, כשעשו את המערכת הזאת העלות של השיחות הממוצעת תרד לאסיר, להערכתנו, בחצי. זאת דעתנו. עכשיו, אדוני צודק. זה לא המחיר שתקבל בבית.
שלומית אבינח
סליחה שאני מתערבת, אבל המערכת כבר ... בבית סוהר מסוים. השאלה אם שם יש לכם כבר את הקייס סטדי, אתם יכולים לבדוק.
ישראל רום
אני אעדכן. אנחנו מריצים, אגב, דבר שמעולם לא עשו, אנחנו עושים סקרים לאסירים מה דעתם על המערכת. אנחנו מריצים סקרים לאסירים. מעולם לא עשו את זה.

אדוני היושב ראש, אני מבקש, נאמרים פה דברים חמורים גם על שב"ס. זה מכרז, אני פיקחתי עליו אישית. פיקח עליו האוצר, כי זה מכרז ענק, בהיקף ענק בהיקף הפדיון שלו. אני מציע, אנחנו גם נציג בהמשך מי החברות שהתמודדו. התמודדו החברות הטובות ביותר במשק. המכרז היה על עלות הדקה לאסיר. הלוואי שהייתי יכול לרשום פה 5 אגורות לדקה. אדוני, אני הייתי שמח.

אני חייב לספר לך, אדוני היושב ראש, בעולם הסלולר של החשב הכללי שלפני שנה עשה מכרז עם חברת פלאפון וקיבל מחירים נפלאים ולפני חודש באתי ואמרתי לו: תגיד, יש מהפכה, תוריד את המחיר. אני חושב כמו שאדוני אומר, יש שינויים אדירים בעולם הזה, אבל אתה יודע, טבעם של מכרזים הם שאיפה שהם נעצרים ושם אתה מחכה למכרז הבא, כל זמן שהם נעשים ופה זה נעשה מאד כחוק ועבור עלות דקה לאסיר וברשותך אני אמשיך לתאר את המקרה ואני אמשיך.
אלי בר לב
זה לא עלות ממוצעת במה שהאסיר זכה אלא זה פיקס פרייס. זאת אומרת, זה עלות קבועה. זה לא הוא ידבר בשפל פחות ובשיא יותר. אלא הוא ידבר לאורך כל שעות הפעילות את אותה עלות בדיוק. זה הבדל משמעותי מאד.
ישראל רום
אגב, זה גם לסלולר וגם לטלפון נייח. זה מחיר קבוע, לא חשוב לאיזה רשת.

במצב הקיים היום, אני חוזר רגע למצגת כי טיפה סטינו הצידה, אין לנו יכולת לנטר ולבקר למי האסיר מתקשר ואני אומר, אני יוצא מתוך הנחה שרוב האסירים נוהגים כחוק בתוך בית הסוהר, אבל עדיין אנחנו לא יודעים למי הם מתקשרים ואני חייב להגיד לך, אדוני, שהמצב בהקשר הזה הוא בעייתי. זה אמירה לא שלי, לא הזמנו לפה את מודיעין משטרת ישראל, אבל הם יכולים להאיר את עיני אדוני.
היו"ר דוד אזולאי
אני מקבל את הדברים שאמרת ואני מסכים איתך. אני מבין שרוב האסירים הם באמת משתמשים בטלפונים לצרכים שלהם ולא מנצלים את זה לרעה. בוא נגיד שלא מנצלים את זה לרעה. בסדר? יש כנראה אחוז כזה או אחר שמעניין אותי לדעת אם יש לכם את הנתון הזה, כמה אחוזים באמת מנצלים את הטלפון לרעה? יש?
ישראל רום
יש אחוז ויש מידע, הוא לא ייחשף בחדר הזה.
היו"ר דוד אזולאי
אני לא מצפה. אין לי ציפיות שתחשוף את המידע. אבל אני מדבר באחוזים אתם בוודאי יש לכם את הנתון הזה.
ישראל רום
אדוני, אנחנו נוכל לעדכן אותך, בטח לא בפורום הנוכחי.
היו"ר דוד אזולאי
אני אומר, תראה, גם לפי הדברים, גם כשמדברים על אותם גורמי פשיעה ופה אין ויכוח, שלא יהיה שום אי הבנה בנושא הזה. אנחנו פה לא באים להגן על פושעים ולא באים להגן על אותם שבאים לצאת ולגרום נזק. וודאי לא תמצא פה את האנשים שמגינים על אלה. אבל אנחנו בכל זאת מגינים גם על אותם אסירים שהם עבריינים והם מרצים את העונש שלהם. צריך לזכור שבסוף בסוף גם הם בני אדם וצריך גם לדאוג להם, במסגרת הזכויות שלהם כבני אדם, לא מעבר לכך.
ישראל רום
השב"ס רואה את חובתו, אחת החובות העיקריות שלו זה לדאוג להם, לשקם אותם ולשמור עליהם.

אני רוצה להמשיך בבעיות שאנחנו רואים במצב הקיים כרגע. אז הנושא הראשון הוא כבר עלה, זאת אומרת, אנחנו לא יכולים לנטר את כל הסוגיה של ניהול הפשע מחוץ לבתי הסוהר. יש פה בעיות עם שפע מאורגן. יש פה סחר בסמים בחוץ ובפנים. בתי הסוהר בעייתי מאד העניין הזה.

יש לנו בעיה של הונאה ואיומים. הסיפור הכי מפורסם, תיכף נספר סיפורים פחות ... זה האסיר שהזמין פיצה לבית ראש הממשלה מתוך שב"ס. זה אסיר נורמטיבי לחלוטין. אתה מדבר איתו, הכל בסדר. הזמין פיצה - - -
קריאה
הוא לא נורמטיבי, הוא חולה נפש. אני מכיר אותו אישית. היה איתי - - -
ישראל רום
אני מציע לא לתת סימנים. אחרי זה באים לשב"ס בטענה על הכבוד לאסירים.
היו"ר דוד אזולאי
רבותיי, זה לא רלוונטי, עם כל הכבוד, זה לא רלוונטי.
ישראל רום
אדוני, אני חייב לומר לך שכמות הפניות שאני מקבל ממפקדי בתי סוהר בהפרדה אתה מביא לאסיר טלפון ואתה נותן לו שעה לשוחח. זאת אומרת, עכשיו הוא לא השיג את המשפחה. דיבר 10 דקות ואז הוא רוצה לדבר את השעה שיש לו ביום במהלך היום. כשהסוהר אומר לו: אדוני, סליחה, יש לך 50 דקות הוא פשוט מאיים. הוא פשוט מאיים עליו. הסוהרים חשופים לאיומים מאסירים שעומדים מולם. הטלפוניה היא נושא בעייתי מאד לניהול. אין לנו שום דרך אחרת להוריד את הטלפון, זאת אומרת, לסגור את הטלפון אחרי שעה. המערכת הזאת אמורה לפתור גם את הבעיה הזאת.

שיחות ועידה – הדגמנו פה שיחת ועידה לא חוקית לחלוטין. אגב, לא אנחנו, זה ערוץ 10 פרסם את זה. יש פה הפעלת פשיעה מחוץ לבתי הסוהר. אנחנו לא יכולים לנתק את מערכת הטלפוניה גם במצבי חירום. סתם בקוריוז, כשעצרנו את עצורי המשט של המרמרה כדי לנתק את הטלפוניה ... שהבאנו אותם, היה צריך להפעיל חצי עולם בערך לנתק את הטלפוניה. אין לנו שליטה מידית לנתק את זה. יש מצבי חירום. יש מצבים שראוי לנתק את הטלפוניה בתוך בתי הסוהר. בעצם אנחנו לא יכולים לשלוט לאן מתקשרים האסירים.

החלק השני שאנחנו פגשנו לנגד עינינו זה באמת מה שאתה אולי הזכרת באחד המשפטים, המערכת הקיימת היא יחסית מערכת שקיימת עשרות שנים בשימוש. יש לה תקלות. בזק מתחזקים אותה, אבל אני אומר לך שהם עושים עבודה מאד יפה, אבל יש תקלות מסוגים שונים ואני אומר, אדוני, כשמושבת מערך טלפוניה ליום אחד זה דבר שמפחיד כל מפקד בית סוהר. זה יכול להביא לאלימות, זה יכול להביא להתפרעויות. המערכת הזאת כרגע היא לא נותנת לנו אחזקה ברמה הנאותה.
אגב, אני לא יודע אם זה מופיע במצגת, בהסכם הזה יש קנסות לחברה המפעילה על אי עמידה בתנאי שירות של זמינות מערך הטלפוניה.
אלי בר לב
לטובת האסיר.
ישראל רום
כן.
אלי בר לב
אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שהטלפונים חשוב לנו בראיית האסיר, פעם אחת. בראייתנו, במירכאות, האגואיסטית, הביטחונית, אני אומר אגואיסטית במירכאות, אבל הכוונה היא שיהיה לנו את השקט, במירכאות, התעשייתי. כשהעסק עובד, רץ, שוטף, הכל בסדר, החברה שזכתה במכרז שפרסמנו, יש מנגנון קנסות על מצב שטלפונים לא שמישים למשך תקופות, פרקי זמן, משעתיים ו – 4 שעות וכך הלאה. קנסות בסכומי כסף לא קטנים בכלל. הכוונה היא שקודם כל המערכת תהיה שמישה.
קריאה
אתם תחלקו את זה לאסירים?
אלי בר לב
תהיה שמישה כמה שיותר כדי לתת את השירות גם לאסיר וגם לנו, בהיבט הביטחוני וגם כדי להבטיח לעצמנו את - - -
היו"ר דוד אזולאי
כל המערכת הזאת תהיה גם אצל האסירים הביטחוניים?
ישראל רום
לא, ממש לא.
היו"ר דוד אזולאי
למה?
ישראל רום
אסירים ביטחוניים לא מקבלים טלפוניה ציבורית. אסירים ביטחוניים היום מקבלים, מי שלא קיבל ביקור שנתיים מקבל שיחת טלפון לעזה או להיכן שנדרש. לא נרחיב כרגע את כל החוקים.
היו"ר דוד אזולאי
לא, לא, בסדר. רק צריך לדעת בגדול.
ישראל רום
אסירים ביטחוניים לא מקבלים. לכן אמרתי: 14,000.
היו"ר דוד אזולאי
כי אם התגלו פעם פלאפונים במערך הזה, זה בעיקר אצל האסירים הביטחוניים ותקן אותי אם אני טועה.
ישראל רום
אני מרשה לעצמי לתקן אותך, אדוני.
היו"ר דוד אזולאי
להגיד לי שגם היו אצל אסירים פליליים פלאפונים, לא רק אצל הביטחוניים? בכל אופן לפי מה שנתפרסם בתקשורת ברוב המקרים זה בעיקר אצל האסירים הביטחוניים ולכן זה הרושם המתקבל.
ישראל רום
יש. לא בכאלה מספרים, אבל יש.
היו"ר דוד אזולאי
יש. טוב.
ישראל רום
להכוונת פשיעה של ארגוני פשע. אנחנו לא יודעים לקבל, למשל, את שמישות הטלפונים. זאת אומרת, יכול להיות שטלפון מקולקל באגף, לא נדע אותו כי לא כל יום הסוהר עובר ובודק שהטלפון תקין. אם לא יגידו לו שהוא מקולקל, אין לנו מערכת בקרה שיודעת שהטלפונים התקלקלו ויש לנו בעיות תחזוקה, כמו שאמרתי, שיוצר בעיות ממושכות. לפעמים זה משבית את המערכת ליום. יש לנו בעיה לא פשוטה עם זה.
אני רוצה לדבר רגע, ברשותך אדוני, על הבעיה הביטחונית. על נפגעי עבירה. כי אנחנו צריכים גם להסתכל לנפגעי עבירה בשיקולים הרחבים שאנחנו מפעילים. אני אתן פה לאלי טיפה להרחיב, אבל יש פה שקף שמציג את הבעיה בשקף אחד, אני אעשה את זה מאד בקצרה.
אלי בר לב
ובכן אדוני היושב ראש בקצרה. אמרנו שהכלי הזה, אותה מערכת טלפונים למעשה יכולה לעזור לנו באופן סלקטיבי מול אסירים ספציפיים למנוע מהם מלבצע עבירות מתוך כותלי בית הסוהר. אחד התחומים שיש לנו בעיה לא קטנה איתו, פער ביטחוני קריטי, זה אותם איומים, אותם שיחות טלפון שמבצעים אסירים כלואים לנפגעי עבירה מחוץ לכותלי בית הסוהר. איומים, הטרדות, יש כאן שתי דוגמאות למטה למקרים שכאלה שקרו. באופן שבו אנחנו נדע להפעיל סלקטיבית את היכולות של המערכת לאותם אסירים שלגביהם יש מידע. הרי אנחנו מקבלים מהמשטרה, יש דו"ח שאנחנו מקבלים אחת לפרק זמן מסוים, של כל אותם אסירים, או כל אותם מבצעי עבירות שכלואים אצלנו והם למעשה מוציאים עבירות כנגד נפגעי עבירה. באופן הזה אנחנו נדע סלקטיבית לפנות לאותו אסיר ספציפי ולחסום לו את האפשרות להוציא שיחה לאותה נפגעת עבירה, או נפגע עבירה. במקרה הספציפי הזה גם תהיה הודעה בצד השני שהשיחה היא באמת מבית סוהר. כדי לעזור לנפגע העבירה, נפגעת העבירה, לדעת שכרגע עומד מולה מישהו שמנסה להטריד אותה.
היו"ר דוד אזולאי
זה יהיה במקרים האלה?
אלי בר לב
בדיוק אדוני היושב ראש.
היו"ר דוד אזולאי
זאת השאלה.
אלי בר לב
המערכת הזו היא מערכת סלקטיבית. יש לה יכולות טכנולוגיות, המערכת הזאת היא מערכת טכנולוגית מאד מתקדמת. כשבבסיס שלה היא מערכת טלפוניה. אבל על גבי מערכת הטלפוניה יש לה המון יכולות. אחת מהן הוזכרה קודם – זה מניעה של הוצאת שיחת ועידה. אחרת היא הכנסה, שתילה של אותה הודעה לנמען שבאמת זה שיחה מבית סוהר, אחד הדברים שגם הצגתן במסמך שהופנה אלינו. אבל הדברים האלה יופעלו סלקטיבית מול אסירים ספציפיים שלגביהם בפרופיל המודיעיני - - -
היו"ר דוד אזולאי
גם תהיה מגבלה במספרי הטלפון.
אלי בר לב
באופן עקרוני אנחנו רוצים להתייחס לכל האסירים, כמו שהזכיר ראש המינהל קודם, כאסירים שהם מרצים את עונשם והם רק רוצים להשתמש בטלפון כדי ליצור את הקשר עם העולם החופשי שמבחוץ ולאותם אסירים, לאותם מרבית האסירים, המערכת תהיה שקופה לחלוטין. זאת אומרת, תהיה מערכת טלפוניה רגילה - - -
היו"ר דוד אזולאי
אבל הרושם שאנחנו קיבלנו, בוא, אני ארחיב יותר, הרושם שאנחנו קיבלנו זה שאסיר ברגע שהוא נכנס לשירות בתי הסוהר הוא יצטרך להגיד: אילו הטלפונים שאני אמור לדבר איתם.
ישראל רום
אדוני, אני רוצה ברשותך לתקן. הרושם שקיבלת, אדוני, אני אומר, הוא מבוסס לטעמי על חוסר מידע. אני חייב לומר לך - - -
היו"ר דוד אזולאי
בשביל זה אנחנו פה.
ישראל רום
נכון. אני חייב לומר לך אדוני, אתה יודע, ברמה הכי עמוקה, ביקשתי מהחברה, זה לא היה פשוט, ביקשתי שהטלפונים יהיו בדיוק, ייראו כתומים כמו טלפונים ציבוריים של בזק. שום דבר, אותו דבר. אתה מחייג פה, אתה לוחץ את המספרים, ככה אתה מחייג לוחץ מספרים. לחלק גדול מאד - - -
שלומית אבינח
לכל מספר לחייג? זאת השאלה.
ישראל רום
לחלק גדול מאד מכל האסירים לא תהיה שום מגבלה על מקום החיוג. ההחלטה למנוע חיוג לחלק מהאסירים - - -
קריאה
למספרים מסוימים.
ישראל רום
או לאפשר להם חיוג למספרים מסוימים, היא החלטה מודיעינית על בסיס מידע מודיעיני. את התהליך הזה אני אשמח להציג לאדוני בנפרד, לא כרגע.
היו"ר דוד אזולאי
לא, הדברים רשומים בפרוטוקול ואם אתה אומר את זה, זה מקובל. אני מקווה שזה זה. זה הכל כי החשש שלנו הוא שזה יהיה משהו גורף.
ישראל רום
ממש לא.
היו"ר דוד אזולאי
אם אתה אומר לי זה מניח את דעתי.
ישראל רום
אדוני, זה הגדולה של המערכת שמאפשרת ואמרתי את זה בפתיח, להתנהל מול כל אסיר כערכו. אני רק רוצה לומר שהדברים באים ממה שכתוב כאן כדוגמה. תראה את הדוגמה השנייה.
היו"ר דוד אזולאי
ראיתי.
ישראל רום
מתלוננות שקיבלו מתוך בתי הסוהר. אדם מרצה את עונשו ומשתמש בטלפון.

אני רוצה לדבר, ברשותך, על המכרז שפורסם. פורסם מכרז והמכרז שפורסם בעצם מופיע כאן לפנינו. בעצם היפה במכרז הזה, אני לא יודע אם יפה, אבל השיטה העסקית שנבחרה, השיטה שנקראת BOT. זאת אומרת, הזכיין - - -
היו"ר דוד אזולאי
מכירים.
שלומית אבינח
מכירים את זה.
ישראל רום
מכירים. בעצם הוא כולל את הדברים שרשומים כאן: 1 – אספקת מכשירי טלפון בכל המתקנים. 2 - הקווי טלפוניה והתמסורת. 3 – מרכז ניהול מבצעי וטכני לשב"ס. לא היה דבר כזה מעולם וזה מה שיאפשר לנו להתנהל, כמו שאמרת, גם לדעת מה מצב הטלפונים וגם להטיל מגבלות, אם יידרשו, חוקית. המכרז הוא ל – 10 שנים כמו שנאמר. זה גם עולה כסף לפרוש מערך טלפוניה, עם אפשרות הארכה ל – 5 שנים ... של השב"ס תילקח בתום זמן השירות.

ההכנסות של הזכיין הם מתוך התשלום של האסיר על השירות. חלק מההכנסות משמשים את השב"ס לכיסוי הוצאות תפעול שוטפות. זה קיים גם היום. אין בזה חדש. יש פחות, אגב, אחוז קטן יותר מהקיים היום בבזק. בעצם, כמו שאמרתי כאן בעבר - - -
היו"ר דוד אזולאי
תמשיך, עזוב.
ישראל רום
אני אתייחס אליך בצורה אמיתית וכנה ואני אומר לך שזה ממש לא חגיגה ואם תרצה נוכל לפרט גם כאן. זה ממש לא חגיגה.
קריאה
אנחנו מדברים עם היושב ראש.
ישראל רום
אבל ההערה הזאת היא הערה שאני חושב שהיא היתה צריכה לקבל תשובה והמחיר הוא - - -
היו"ר דוד אזולאי
האמת שלא שמעתי.
קריאה
חגיגה לומר. זה פשוט עלבון. כאילו שאנחנו פה משקרים או משהו.
קריאה
לא, להיפך, אתם לא משקרים.
היו"ר דוד אזולאי
סליחה, סליחה אדוני. יש לי בקשה אליך, תבקש רשות דיבור אני גם אאפשר לך לדבר. אבל אנא ממך, בלי הערות. בסדר?
ישראל רום
והמחיר הוא מחיר קבוע לכל סוגי המכשירים, לכל החברות ובכל שעות היממה. לדעתי זה החברה שהעמידה פה את ההצעה. היא הביאה פה הצעה נפלאה לטובת האסירים.

אגב, הייתי שמח אם היתה זוכה חברה במחיק יותר נמוך. באמת היינו שמחים אם זה היה יכול לקרות.
אלי בר לב
צריך לומר, ברשותך, שלמכרז שהוזכר קודם, המכרז שפורסם לכנס הספקים שהתקיים מיד לאחר הפרסום הגיעו 7 חברות. 7 חברות המובילות בתחומן. חברת בזק גם היתה אחת מהן. 012, 013 נטוויז'ן, תדיראן טלקום, חברת בינת תקשורת כמובן, שהגיעו, שמעו, המרכז פורסם באינטרנט ברבים. כל דכפין יכול היה להיכנס לאתר היכן שהוא מפורסם, לקרוא את המכרז, לדעת בדיוק מה נדרש, אם הוא יכול לענות עליו או לא יכול לענות עליו. הוא היה מכרז פומבי לחלוטין. הגיעו, כמו שהזכרתי, 7, בחרו בסופו של דבר, אני מדגיש, בחרו להגיש הצעה 3 חברות: בינת תקשורת, תדיראן טלקום ו – 013 נטוויז'ן, הגישו הצעה ובסופו של דבר בוצע מכרז מקוון באינטרנט, כמו שמבצעים היום חשכ"ל – החשב הכללי - כדי לאפשר הגעה לתוצאה הטובה ביותר וכמו שהזכיר קודם, המכרז היה, בסופו של דבר, אחרי שבחנו את העמידה הטכנית קודם כל של החברות שהם באמת מסוגלים לתת מענה, רק על מחיר לכל דקת שיחה. זו היתה התחרות בין שלושת החברות, רק על מחיר דקת השיחה.
היו"ר דוד אזולאי
או.קיי. אני אסתפק כאו בדברים. אני רוצה קצת לאפשר לנוכחים - - -
יצחק שגב
אני יכול בבקשה להשלים רק שני משפטים?
היו"ר דוד אזולאי
אפשר. בבקשה אדוני.
יצחק שגב
קודם כל אני בהחלט רוצה לומר שאלי לא הגיעה שום תלונה בהקשר למצב החדש הזה. זה אחד. ... נכנס כרגע עם פיילוט שייכנס באוגוסט, לוח הזמנים מופיע אצלך. זה אחד.
היו"ר דוד אזולאי
אני רק יכול להגיד לך שהפניות שהגיעו אלי המכנה המשותף לכל הפניות: אנא ממך, אל תזכיר את שמי.
יצחק שגב
בסדר גמור. גם אלי אני מקבל.
היו"ר דוד אזולאי
זה סיבה למה לא פונים אליך.
יצחק שגב
היושב ראש, אתה יודע, אנחנו כבר עובדים יחד, הנושא של אנונימי מבחינתי כאילי שיש לי שם. יש לי גם אנשים שאומרים לי: אל תזכיר ואני כמבקר, על פי חוק רשאי לשים את זה בכספת ורק אני יודע.
היו"ר דוד אזולאי
בסדר.
יצחק שגב
כך שהחשש לא קיים. אני כן יכול לומר שאני קיבלתי בעבר תלונות על נושא הקנטינה, כולל פניה נדמה לי אפילו של היושב ראש, לגבי מוצר מסוים שבחוץ עולה זול יותר מאשר בקנטינה ובדקנו וקיבלתם את התשובות. אגב, בדרך אליך גם התשובה ההיא שביקשת ולכן אנחנו מתייחסים לעניין הזה בצורה מאד עקשנית. אנחנו גם נמשיך לעקוב אחר הדברים שנאמרו פה ואין לי ספק שזה מיטיב עם האסירים. ואגב, אני פה במקום להיות בדיון אצל השר. כשהוא שמע שיש דיון כזה הוא אמר לי: תהיה פה כי הנושא הוא בהחלט חשוב, כי יש בהחלט שמועות. יש בהחלט שמועות כמו שמגיעות שמועות אליך וזה המקום לפרט את זה ולבדוק את הנושא.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. הפיילוט באיזה מקום הוא כרגע נמצא?
ישראל רום
הפיילוט נעשה בבית סוהר מעשיהו באגף 2. הוא נעשה בשלבים.
היו"ר דוד אזולאי
כמה זמן הפיילוט הזה כבר נמצא?
ישראל רום
התחיל לפני כחודשיים, משהו כזה.
היו"ר דוד אזולאי
אז עוד אין לכם איזה שהיא אינדיקציה לגבי מה שקורה עם המכשור החדש?
ישראל רום
א' – יש לנו והיא מצויינת.
היו"ר דוד אזולאי
כן?
ישראל רום
אני יכול לספר לך שאנחנו עושים את זה ב – 4 סבבים. בכל סבב 50 אסירים מקבלים 100 דקות חינם והם מתבקשים לנצל אותם במערכת החדשה. אגב, היא עומדת ליד המערכת של בזק. זאת אומרת, האסיר יכול להמשיך לשוחח בבזק אם הוא רוצה, אבל אם לא – אז הפיילוט נעשה באגף 2 במעשיהו. סיימנו כבר סבב רביעי. הפיילוט מתמקד קודם כל בהוכחה שהטלפוניה עובדת, שהיא נוחה לשימוש, שאיכות הקול היא טובה. שההזדהות היא טובה ובעצם אנחנו מקבלים שם תוצאות מצוינות. אנחנו מבצעים השבוע את הסבב הרביעי בפיילוט הזה, לדעתי הוא כבר הסתיים. השבוע נסיים אותו ואם באמת נקבל שהכל עבד כמו שנדרש, אנחנו מנטרים את הפיילוט הזה כמובן, וכן הלאה. החברה בודקת. נאשר לחברה את המשך ההתקדמות בפרוייקט.
היו"ר דוד אזולאי
תודה. נציגת בזק, בבקשה.
ליאת זק לינצ'בסקי
אנחנו אומנם לא בפוקוס של הדיון הזה וגם אין לנו פה אינטרס. היה מכרז, לא ניגשנו, זה מאחורינו. אני רק רוצה להעמיד כמה דברים על דיוקם שנאמרו שהם לא נכונים.

קודם כל החישוב של ה – 26 אגורות לדעתי נובע מכמה הנחות בסיס שהם לא נכונות, כמו למשל שאמרת שבשיא זה 58 שניות. זה לא נכון. זה 105 שניות. יכול להיות שיש שם עוד איזה שהן טעויות.
קריאה
58 שניות לנייד.
ליאת זק לינצ'בסקי
אבל בהחלט המחיר בשיא הוא 26 אגורות. אני בדקתי את עצמי גם תוך כדי הדיון. בשפל הוא יכול להגיע ל – 5.5 אגורות. בסלולר זה 20 אגורות. אלה המחירים האמיתיים. זה ממש לא ממוצע של 26 אגורות. חשוב מאד לציין - - -
היו"ר דוד אזולאי
אבל אומרים כאן אנשי השב"ס שהעלות נובעת גם מתשלום של התשתיות ומהחישוב הכללי של כל המערכת.
ליאת זק לינצ'בסקי
האסיר לא משלם את זה. האסיר משלם ואני מה שאני רוצה להגיע אליו בדיוק, מחירי בזק בטלכרט הם מחירים מפוקחים שנקבעים על ידי משרד התקשורת. בזק לא יכולה לזוז ימינה או שמאלה. הם זהים בתוך כותלי בית הסוהר ומחוץ לכותלי בית הסוהר. אין הבדל.
היו"ר דוד אזולאי
הטלכרט מפוקח?
ליאת זק לינצ'בסקי
מפוקח. מפוקח ונקבע בתקנות.
היו"ר דוד אזולאי
זאת אומרת, אם השב"ס מוכר את זה במחיר המפוקח אז בעצם זה בניגוד להוראות.
ליאת זק לינצ'בסקי
אם זה נמכר במחיר שונה אז זה בניגוד, כן. אבל אני לא יודעת מה קורה בקנטינות.
היו"ר דוד אזולאי
לא, אני רק שואל.
ליאת זק לינצ'בסקי
אם זה קורה – אז כן.
קאפח חנני
זה נמכר במחירים של בנק הדואר. אותם מחירים שבנק הדואר מוכר את הטלכרטים בחוץ, אותו מחיר נמכר - - -
שלומית אבינח
שזה יותר יקר - - -
ליאת זק לינצ'בסקי
האסיר לא משלם שום עלויות - - -
היו"ר דוד אזולאי
רבותיי, הנושא הזה יכול להיבדק. זה לא בעיה.
קאפח חנני
זה דבר שנכנס במכרז.
היו"ר דוד אזולאי
גם אפשר לבדוק את זה, זה לא בעיה. נבדוק את זה.
שלומית אבינח
נבדוק את זה?
היו"ר דוד אזולאי
כן.
ליאת זק לינצ'בסקי
אפשר גם בקלות לבדוק את זה בתקנות כי - - -
היו"ר דוד אזולאי
כמה בקנטינה מוכרים את הטלכרט?
קאפח חנני
זה של 120 דקות נמכר 56 וחצי.
היו"ר דוד אזולאי
של 120 דקות 56 וחצי. ושל 200?
קריאה
אין של 200, יש או של 50 או של 20.
ליאת זק לינצ'בסקי
יש של 240. המחיר שלו אמור להיות 109.5 שקלים ושל 120 – 56 שקלים.
היו"ר דוד אזולאי
תיכף נשמע.
ישראל רום
אדוני, אני גם חייב להגיד לך, במאמר מוסגר לחלוטין, כשיצאנו למכרז ביקשנו את הנתונים המדויקים מחברת בזק.
ליאת זק לינצ'בסקי
סליחה, אלה נתונים שאתם לא יודעים? הם גלויים לכל הציבור. עם כל הכבוד, אלה נתונים שכתובים בתקנות. המדינה קובעת, לא אנחנו. נשמע לי מוזר שפניתם ולא קיבלתם. אני בטוחה א' שקיבלתם, ו – ב' שגם אפשר להשיג את זה, לראות את זה באופן ציבורי.
שני דברים נוספים
נושא התחזוקה - אז באמת נאמר פה שיש שביעות רצון. אנחנו לא יודעים על איזה שהן תקלות מיוחדות. אנחנו יודעים שיש שביעות רצון מלאה מהתחזוקה של הטלפונים הציבוריים בבתי הכלא.
דבר אחרון שאני רוצה להתייחס אליו לעניין של הכנסת כרטיס נוסף שנאמר פה שבזק התנגדה. זה בפירוש לא נכון. השב"ס בעניין הזה דיבר בשני קולות. הוא אמר משהו אחד למי שרצה להכניס את הכרטיס ולנו הוא אמר: לא לפתוח ולא לאשר את הכנסת הכרטיס. ברגע שקיבלנו אישור מהשב"ס להכניס, כי השב"ס הוא שמנחה אותנו בעניין הזה, אז אנחנו אפשרנו את העניין.
היו"ר דוד אזולאי
את מדברת על הכרטיס שנמכר למשפחות?
ליאת זק לינצ'בסקי
לא, הוא דיבר על הכנסה של כרטיס חיוג נוסף לאחרונה לבתי הסוהר. לא טלכרט. של חברה אחרת שבעבר השב"ס התנגד לזה והיות הוא רצה את זה וזאת הסיבה שבעבר זה לא התאפשר והיום זה כן יתאפשר.
היו"ר דוד אזולאי
או.קיי. תודה.

בבקשה גבירתי.
חגית לרנאו
קודם כל, חלק מהדברים שהוצגו כאן נראים כמו שיפורים טובים וחשובים. אני מוכרחה להגיד שאני, לפחות מבחינה הסנגוריה, הדבר שהכי חסרות עליו תשובות ואולי כדאי שיינתנו תשובות זה איך התפיסה של בקרה וניטור ומידע על שיחות של אסירים משתלבת עם הוראות החוק הקיימות? בין אם זה חוק האזנת סתר, שזה ראיתי שהיתה הצהרה במליאה שעובדים רק לפי החוק וששב"ס מודע לזה שאין לו סמכויות להורות על האזנות סתר.

אבל יש עוד חוק שהוא חוק נתוני תקשורת. חוק נתוני תקשורת אומר שספק תקשורת בעל רישיון בזק לא יעביר נתונים על הוצאות שיחות, לאן הן מוצעות ודברים ברמה הפרטנית לשום גוף, אלא לפי חוק. השאלה איך המערכת שאתם בונים עומדת אל מול החוק הזה?
היו"ר דוד אזולאי
הם אומרים שזה מידע ביטחוני.
חגית לרנאו
אבל החוק מגדיר - - -
היו"ר דוד אזולאי
מידע מודיעיני, סליחה.
חגית לרנאו
חוק נתוני תקשורת הוא חוק שמגדיר מי הגופים שיש להם סמכות לקבל את המידע הזה, באיזה תנאים? בדרך כלל זה צריך לעבור דרך אישור של בית משפט ובדרך כלל זה דווקא לפי החוק לא עבור מידע מודיעיני אלא עבור - - -
היו"ר דוד אזולאי
יכול להיות שהשב"ס לא צריך את כל מה שגבירתי אומרת כאן.
חגית לרנאו
אני שואלת.
היו"ר דוד אזולאי
בגלל שזו מערכת שצריכה להיות חסינה וזו מערכת שבעצם אמורה גם להגן על האזרחים. זה לפחות מה שהבנתי, על סמך מידע מודיעיני. זאת השאלה.
חגית לרנאו
לא, יש עוד הרבה מערכות בארץ שמגינות על אזרחים, גם המשטרה, גם השב"כ, אבל השאלה אם יש הוראה בחוק? קודם כל השאלה אם אתם עובדים בניגוד לחוק נתוני תקשורת? שאלה אחת. אם כן, אז באיזה הוראה בחוק?
אלי בר לב
התשובה לכך היא: א' – אנחנו לא עובדים בניגוד לחוק בצורה מוצהרת וברורה. חברת בינת היא למעשה היא מפ"א – מפעילה פנים ארצית, יש לה רישיון. זה היה אחד מתנאי הסף של המכרז שפורסם. שב"ס לא חשוף כהוא זה לשום נתון שיחה שמוציא אחד האסירים. זאת אומרת, הוא לא מקבל, הוא לא חשוף לשום דו"ח שיחות שבוצע ושום דבר. כל דבר שכזה יש מנגנון מסודר, כמו שהוזכר קודם, אותו מרכז שירות שאמור לטפל במערכת מקבל פניות מצד האסירים באמצעות מפקדי האגפים שלהם, הפניות האלה עוברות לחברת בינת, שמפיקה עבורם את הנתון, את הנתונים בדיוק כמו שעושה היום עם חברת בזק, או כל חברת סלולר כזו או אחרת שאנחנו פונים אליהם ומבקשים מהם פירוט שיחות.
חגית לרנאו
רק שאני אבין, אתם יכולים לפנות לחברה להגיד: תחסמו מספרים מסוימים, או תחסמו ... אתם יכולים לעשות, אבל אתם לא יכולים לפנות לחברה ולהגיד: תתנו לנו מידע על שיחות שאסיר הוציא.
ישראל רום
האזנות סתר, איסוף מידע מעוגן בחוק. שב"ס עובד לפי החוק בצורה ברורה לחלוטין.
היו"ר דוד אזולאי
החברה מחויבת לסודיות?
ישראל רום
וודאי.
היו"ר דוד אזולאי
במכרז יש סעיף המדבר על - - -
ישראל רום
אדוני, אתה צודק. לא הזכרנו את זה אבל יש, כל נושא הגנת המידע, פרטיות המידע הוא חלק מהמכרז הזה. יש סעיף שלם. חדר המחשבים של הפרויקט הוא לא חדר המחשבים של שב"ס, הוא חדר מחשבים נפרד. נפרד בצורה עם דלת פלדה, לא כל אחד יכול להיכנס. המידע נאגר בצורה מאובטחת. זה חלק מדרישות המכרז. זה הקמת מערכת מאובטחת בהתאם לדרישות החוק בצורה מלאה. אני מכריז את זה כאן.
היו"ר דוד אזולאי
תודה. גבירתי, בסדר? קיבלת את התשובות?
חגית לרנאו
כן.
היו"ר דוד אזולאי
בבקשה אדוני, ביקשת.
יוסף כהן
אני שומע פה דברים.
היו"ר דוד אזולאי
מאיפה אדוני?
יוסף כהן
הייתי באיילון 10 שנים.
היו"ר דוד אזולאי
כן.
יוסף כהן
אני לא הספקתי לרשום, רציתי הרבה דברים שקוממו אותי כאן. אדוני, המצב בשטח הוא פשוט. ישבתי 5 שנים, היה לנו כרטיס של בזק רגיל כמו כל אזרח במדינת ישראל. היה לנו מחירי שפל, מחירי, בסופי שבוע יכולנו לדבר שעות, כמה שרצינו בעלות אפסית. שיחה אחת אני דיברתי שעה אולי.

הנה, אחרי כמה שנים הגיע כרטיס פלסטיק. נכון שהוא עלה 60 שקלים, אבל הוא נגמר תוך כמה דקות ספורות. זה הקץ' פה שכל הזמן מדברים על אותו מחיר ובפועל אני שילמתי וקניתי בקנטינה פי שלוש.
היו"ר דוד אזולאי
שילמת יותר אבל בזמן דיברת פחות.
יוסף כהן
לא, דיברתי אותו זמן, זה עלה לי פי 3. בלי קשר לטלפוניה עכשיו. זה כבר כמה שנים שהחליפו. אני יודע שזה בסך הכל עניין של רווח שבקנטינה שעובר לשב"ס. אני לא רוצה להיות ציני שלצורך תשלומי ותפעולי ואני לא יודע איזה תפעולים, אני לא רוצה להיות ציני, אבל יש רווח לשב"ס פה.
שלומית אבינח
אבל איך? שיסבירו את זה. זו נקודה מאד לא ברורה.
יוסף כהן
סליחה, זה כסף. מדובר בכסף בשורה התחתונה. אני יכול לתת דוגמאות בקנטינה.
היו"ר דוד אזולאי
אני רוצה להבין, אתה קונה כרטיס מהקנטינה?
יוסף כהן
כן. הוא נגמר בשליש זמן מהכרטיס הקודם. הוא אותו מחיר.
היו"ר דוד אזולאי
הוא אותו מחיר.
יוסף כהן
הוא נגמר בשליש זמן. זה פי 3. אז זה פה משהו סמוי שהגניבו, סליחה, אני לא רוצה, אני רוצה להיות אובייקטיבי ולספר מה חוויתי. 10 שנים זה לא יום ולא יומיים. הייתי תושב פה. גרתי פה ברמלה 10 שנים.

עכשיו, אני רוצה להגיד זה כשיטה, כמו שאני חוויתי את זה, של גניבת האסיר. אני אתן דוגמאות מהקנטינה. מגיע שמפו שעולה 5 שקל.
היו"ר דוד אזולאי
אל תשתמש בביטויים האלה.
יוסף כהן
אני מצטער, אני פשוט נסער קצת. בדידי הווה עובדה, מה שנקרא. אז שמפו ששילמתי עליו 5 שקל, מגיע סנו הביאה מבצע 2 שמפואים ב – 5 שקל. לוקח השקמיסט הזה ועושה את המחיר, קורע לי את המדבקה מוכר לי את זה ב – 5 שקל ולבא בתור ב – 5 שקל. בדידי הווה עובדה. אני לא רוצה פה, אני מוכן להעיד על זה בבית משפט.
היו"ר דוד אזולאי
אל תיכנס לנושא הקנטינה. אני מכיר את הסיפור הזה. אני מציע שתדבר על נושא הטלפונים בלבד בבקשה.
יוסף כהן
או.קיי. טלפונים. אמרו ונדליזם. אם אסיר והטלפונים נמצאים בשטח פתוח. אם אסיר צועק, או עושה, טורק את השפופרת, הסוהר מיד בא ומעיף אותו לצינוק. הם לא נושמים שם. זה דבר ראשון. בחוץ, אני עכשיו משוחרר כבר 3 שנים, יש ונדליזם פי אלף יותר גדול מהבית סוהר. בבית סוהר יש סדר. אין ונדליזם. זה לא נכון. זה הפחדות. אסיר לא מסוגל, אם הטלפון התקלקל, שני חדרים על טלפון אחד. כולם צועקים באותו רגע לסוהר: אין לנו טלפונים, אין לנו טלפון.
יש עוד עניין שנקרא
בקרה. הבקרה הזו היא מאזינה לשיחות והיא יודעת והיא יכולה לכבות שיחות ויכולה הכל. לפי דעתי, מה שהם אומרים עכשיו בקרה, דלת נפרדת, נראה לי שהם יפריטו את הבקרה בסך הכל. כי יש באיילון באמת איזה בקרה - - -
היו"ר דוד אזולאי
זה גם כל המערכת.
יוסף כהן
סליחה, אני מכיר אותו, אני מכיר גם את הדלת הזו. החדר בקרה שגם אחראי על האזנת ... עכשיו, אסיר שעושה בעיה, כן, יש. אני חייתי בין אסירים, אני יודע אסירים שהאזינו להם לשיחות. 10 שנים זה לא יום אחד. אני רק מביא את המציאות. אני לא מביא את הנתונים של אנשים שמעולם לא היו שם. אני מביא מה שאני חוויתי. אין דבר כזה, זאת אומרת, עכשיו, יותר מזה, הטלכרט זה כסף. עכשיו, המצב הזה של חונקים את האסיר שאין לו, בקושי יש, במי פוגעים? במשפחה שלו. אז משפחות עניות זה נהיה שם מדרג של היררכיה של עשירים ועניים והם המשרתים שלהם והם עושי דברם ומגבירים את הפשע, לא עושים לרווחת האסיר. זה מקומם אותי כל רגע שאני שומע: לטובת האסיר, לטובת האסיר. יש פה, מה שנקרא תחת הכותרת: להוצאות תפעול. יש פה רווח כספי לשב"ס ולטעמי יפה אמרת עם המכרז, זה פשוט, לדעתי, המכרז זכתה חברה שנתנה רווח הכי גדול לשב"ס. סליחה שאני בוטה, אבל אני רוצה להגיד את זה.
היו"ר דוד אזולאי
אל תגיד דברים - - -
יוסף כהן
בסדר זו דעתי. אני הקטן.
היו"ר דוד אזולאי
אל תיכנס לזה, למה לך? למה לך? אם יש לך הוכחות – תביא לנו. אבל אם אין לך הוכחות אל תגיד דברים - - -
יוסף כהן
אמרתי: זו דעתי. הוכחות יש לי לזה ששילמתי פי 3 מרגע שהחליפו את הכרטיס.
היו"ר דוד אזולאי
זה דבר שאני יודע אותו ואני מכיר אותו מידיעה אישית שהטלכרט ים בשב"ס עולים יקר וגם אם הם לא עולים יקר, השימוש בזמן הוא הרבה יותר קטן מאשר בחוץ. זה ברור.
יוסף כהן
אני לא יודע, גם המשפחות פעם יכלו לקנות טלכרט בתל אביב ולהביא אותו לרמלה. פתאום זה נפסק. זה צריך לעבור דרך הקופה של השב"ס עם הכרטיסים המיוחדים האלה והכל הולך לשב"ס.
היו"ר דוד אזולאי
זאת בעיה שאני מכיר אותה גם כן. אני מקווה שהשב"ס שמע את הדברים היום וייתן על כך את הדעת עד להכנסת המערכת החדשה. אני חושב שאסיר נענש זה בסדר. אבל למה המשפחה שלו צריכה להיענש? אני אומר לך ממקרים שאני מכיר באופן אישי שמשפחות שמגיעות הם צריכות לקנות ולא פעם האיש הזה שמוכר להם לא תמיד הוא נמצא ולפעמים הוא גם מחליט שהוא סוגר את הבסטה והוא הולך ולא מוכר. האמן לי, אם תרצה אני גם מוכן לפרט בפניך.
יוסף כהן
בנושא האיומים על סוהרים אני רוצה להגיד כאן חד משמעית: טוענים פה כל הזמן הם מאוימים, הם מאויימים. אסיר שמעיז לאיים צריך להיות ממש ראש והוא בדרך כלל בהפרדה. אני יכול לספר לכם על סוהרים שמטרידים נשים של אסירים מינית ואומרים להם: אנחנו נפגע בהם - - -
היו"ר דוד אזולאי
לא, לא, לא סליחה.
יוסף כהן
בדידי הווה עובדה. אז אני יכול באותה כותרת. זה אולי מכוער, אבל זה קיים.
היו"ר דוד אזולאי
אני מבקש, תאמין לי - - -
יוסף כהן
אני נשמע על כך.
היו"ר דוד אזולאי
אני מבקש ממך, בוא, למה לך?
יוסף כהן
סוהרים מטרידים נשים.
היו"ר דוד אזולאי
אני מבקש, לא, עד כאן. תודה.

רבותיי, יש לי בקשה. הנושא שעל סדר היום הוא נושא טלפונים ולא יותר מכך. אז אנא מכם, אל תפרשו את היריעה. אנחנו עוד נקיים דיונים, נלמד נושאים אחרים.

בבקשה אדוני. מה התפקיד שלך?
מיכאל מחפוד
אני יו"ר עמותת א.ל.א – אדם למען אסיר. יוסף הוא חבר בעמותה. אני רוצה להגיד, אני רוצה לדבר כי הם הכניסו את כל נושא הביטחון, למעשה הפניה והרצון לסייע זה איזה שהיא הגנה גם על אנשים מבחוץ ולמעשה זה שיתוף פעולה ולדעתי בכלל כל הנושא הביטחוני כל פעם שהוא עולה זה כאילו איזה שהוא פטנט. אם אנחנו אומרים: ביטחון, אז אנחנו באופן אוטומטי כולם מסכימים, כולם רוצים הרי ביטחון. אבל הביטחון הזה ובטענות האלה למעשה נשלל הביטחון של כולם. זה פוגע גם באנשים התמימים לכאורה מכיוון שכשרוצים להזיק, או להפנות, או לאיים על מישהו לא צריכים את הטלפונים שלו.
הפשיעה לא התחילה מזה שהגיעו טלפונים. להיפך, הירידה, ירידה בכל המתח גם של האסירים וגם הבעיות היא דווקא כשהגיעו הטלפונים. כשהגיעו הטלפונים ואפשרו לאנשים לדבר נעשה להם שקט. גם לשב"ס וגם לאסירים. זה שחרר לחץ. זה דבר הנכון. לא לקחת איזה מקרה בודד של איזה אסיר. צולם בערוץ 10 ועשו מזה רעש וסיבה כדי לעשות מזה הנה, תיראו איך אנחנו מגינים. זה לא נכון. אני יכול להגיד אותו דבר. סוהר לא מזמן רצח אשה, את אשתו. אז מה? כאילו מה אתה לוקח? אתה לוקח אסיר שעשה איזה שהיא בעיה ואתה מעניש עונש קולקטיבי? האם זה ביטחון? אתה לוחץ על אסירים בזה שאתה בא להגן, כביכול, על משפחות. אם הם טוענים שהם רוצים להגן על הזה אני רוצה להגיד לך שיש פה סוג של סילוף. אני מסכים אולי שיש כוונה טובה. מסכים שמאחורי זה עומד איזה שהוא רצון טוב לעזור לאנשים שלכאורה נפגעים מאיומים של אסירים.

אבל ליד זה, ליד הכוונה הטובה יש נזק גדול לאנשים אחרים. למסה, לא לבודד, לא לאסיר הבודד, אלא למסה של אסירים ולכן צריך להתייחס לזה בצורה לא עונשים קולקטיביים. יש לכם בעיה עם אסיר מסוים והכי קל לשב"ס לדעת מי עושה בעיה ואיזה אסיר כביכול - - -
היו"ר דוד אזולאי
אני בעניין הזה מסכים איתך. אני בטוח שהשב"ס כשצריך לטפל במישהו, באסיר, הוא יודע לעשות את זה, יש לו מספיק כלים מאשר כל אחד אחר ובעניין הזה אין ויכוח. או.קיי. תודה אדוני.
מיכאל מחפוד
דבר נוסף, לגבי הקנסות. הם אמרו שבמכרז יש קנסות. אני רוצה לדעת האם הקנסות האלה באות לטובת האסיר? האם זה מוריד לו מהעלויות?
היו"ר דוד אזולאי
יש לי הרבה שאלות שעוד לא קיבלתי תשובות. אני לא מתכוון לגמור את הדיון הזה בדיון אחד. יהיו עוד דיונים.

אמנון בבקשה.
אמנון דניאל
אני מטפל באסירים משוחררים וגם באסירים שבתוך בית הסוהר. הטלפון שלי מופיע, הטלפון האישי וכל אחד יכול להתקשר. השאלה אם לפי מה שהם אומרים שיש האזנות אם אני מותר לי לדבר איתו. אני על חומר שאני מציג בפני משרדים שונים אני צריך ויתור סודיות וייפוי כוח. אז אני בעצם עושה פעולה לא נכונה. אסיר מדבר איתי. עובדה שהוא מדבר איתי בצורה חופשית על הבעיות שלו. אם זה ככה, אני לא אדבר איתו.
חוץ מזה, שאלה נוספת היא
האם האסירים יודעים שהם מוקלטים.
היו"ר דוד אזולאי
מה שהבנתי: הם יש היום האזנות לאסירים?
יוסף כהן
בטח שיש.
היו"ר דוד אזולאי
חבר'ה, תעשו לי טובה, אל תענו לי, אני שואל פה את האנשים.
ישראל רום
התשובה היא שהשב"ס לא חשוף לשאלה אם מאזינים או לא מאזינים. האזנה לאסיר נערכת על ידי משטרת ישראל. זאת סמכותה. היא מקבלת צו מבית משפט. שב"ס יכול לסייע, אם נדרש, אם הוא מתבקש. אם המשטרה יושבת בבזק על המרכזייה ומאזינה - - -
היו"ר דוד אזולאי
אבל שב"ס כשב"ס?
ישראל רום
לא. חד משמעית.
קריאה
זה אסור. חד וחלק.
היו"ר דוד אזולאי
או.קיי. זו הבהרה שאסיר יקבל אותה.
אמנון דניאל
משהו לתועלת, אם באמת יש האזנות והאסיר מתקשר - - -
ישראל רום
אין האזנות.
אמנון דניאל
סליחה, אז שיתנו את האופציה למישהו אחר להתקשר אליו. ככה זה יוזיל להם את הכל.
היו"ר דוד אזולאי
אתה מרחיק לכת. אני לא מוכן.

בבקשה רחלה.
רחלה אראל
עורכת דין רחלה אראל מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים. אני עד הרגע הזה למעשה לא הבנתי את המשולש המאד פשוט: יש פה מכרז, יש פה חברה עסקית. אם שב"ס לא משלם וכל העלויות על גב חברת בינת, אז מישהו פה הרי צריך לממן את ההרפתקה העסקית הזאת. אז זה סימן שזה אסירים. או.קיי? ואם זה אסירים אז אמרו פה קודם לכן שלמעשה יש איזה שהוא מנגנון שבו מוסדר הכנסות לשב"ס כתוצאה מהוצאות שיחות טלפוניות בידי אסירים. אני עד הרגע הזה לא הצלחתי להבין ואני אשמח אם פה יוסבר איך זה נעשה? משום שאם שיחת טלכרט בעצם נמכר במחיר מפוקח על ידי משרד התקשורת, אז הרי אם זה המחיר, מאיפה נגזר הרווח לשב"ס להקים תשתיות ודברים מהסוג הזה, כפי שנאמר פה קודם לכן בידי השב"ס.
קריאה
זה לא מה שנאמר אבל.
רחלה אראל
אז או.קיי. אז אני אשמח שתעמיד אותי פה על דיוקי ותתקן במידה ונפלה שגגה בהבנה שלי. זה דבר אחד.

אני לא מבינה מה עלות המכרז? זאת אומרת, מכרז, או.קיי. בואו תגידו מה הסכום שמגלגלים פה. אני מבינה שהשב"ס לא צריך להוציא שקל מכיסו, אבל בוא נראה איזה כוחות כלכליים פועלים פה במסגרת הזו, בייחוד שמי שיישא על גבו את הרווחים הכלכליים זה האסיר ומשפחתו בסופו של יום. זו נקודה אחת.
היו"ר דוד אזולאי
לא בטוח.
רחלה אראל
אם זה כך, הם עלו על מכניזם כלכלי שאולי כדאי שכולנו נכיר אותו? הוא יכול להואיל במקרים אחרים? זו שאלה אחת.

שאלה שניה זה בעצם, אני רוצה לשאול את שירות בתי הסוהר איך הם, זאת אומרת, לא לשאול, אלא אני אומר מספר מילים. כיום המצב הוא כזה שלאסיר, אסיר יכול, רשאי לקנות מחשבון הקנטינה 1,600 שקלים טלכרטים. משפחתו יכולה להוסיף, באמצעות הביקורים, טלכרטים נוספים. באמצעות המערכת הזו ותקנו אותי במידה ואני טועה.
היו"ר דוד אזולאי
יש מגבלה במספר הטלכרטים. הוא לא יכול לקנות כמה שהוא רוצה.
רחלה אראל
אבל המשפחה יכולה להכניס לו.
היו"ר דוד אזולאי
גם כן יש מגבלה.
ישראל רום
2 בכל ביקור אחת לשבועיים.
רחלה אראל
2 בכל ביקור, 1 לכל שבועיים. או.קיי.
היו"ר דוד אזולאי
בסדר. כי משתמע מדבריך שהוא יכול לנצל את כל ה - 1,600 שיהיו לטובת טלכרטים.
רחלה אראל
או.קיי.
היו"ר דוד אזולאי
אבל זה לא ככה.
רחלה אראל
תן לי להשלים את דברי, אני חיכיתי פה בסבלנות. נתתי לכם להשלים את דבריכם. תן לי. תקן אותי במידה ואני טועה בסוף דברי.

מה פה הבעיה? הבעיה היא שמרגע שזה מחויב אוטומטית, זה כמו אשליית כרטיס האשראי. ברגע שזה מחויב אוטומטית מחשבון הקנטינה ואין לו את הטלכרט שהוא או משפחתו מביאים מבחוץ אזי מה יכול להיות, אלא אם כן יש איזה שהוא מכניזם שמתקן את זה.
יותר מזה, אם אסיר נניח סיים את חשבון הקנטינה שלו בחודש משום שקנה דברי מזון, דברי צריכה, דברי ניקיון, משפחתו הוא יודע, יכולה להכניס לו את הטלכרטים משום שהוא היה בזבזן, הוא לא ניהל נכון את חשבון הקנטינה באותו חודש. במקרה הזה זה יהיה בלתי אפשרי.
קריאה
למה?
רחלה אראל
משום שאין אפשרות למשפחה להכניס טלכרט אלא אם כן - - -
היו"ר דוד אזולאי
הוא גמר את המכסה שלו.
רחלה אראל
ואין בעזרת המשפחה לשמור על קשר עם החוץ איתו. המנגנון הגנה הזה בעצם נפל לנו. זאת אומרת, איך האסיר מנהל מתוך 1,600 שקלים את חשבונו ובכלל זה את שיחות הטלפון עוד פעם, עם כל המשמעויות כמו שאנחנו מבזבזים עם כרטיסי אשראי. זה דבר אחד.

דבר שני – במתקני כליאה ואני מקווה שאני לא מחדשת פה דבר לאיש, ישנם גמ"חים – גמילות חסדים - של טלכרטים. אסיר שיש לו, נניח אסיר חרדי שיש לו 10 ילדים, או 10 אחים ואין בידו האפשרות הכלכלית, לא הפקידו לו סכום כסף בקנטינה, משפחתו לא יכולה לסייע, אז יש גמ"חים. פה במקרה הזה גמרת את הסיפור של הגמ"חים משום שמי ששולט בעצם זו החברה עצמה. זה לא משהו שמישהו יכול להתערב חיצונית ולאפשר את הקשר עם החוץ לאותו אסיר נזקק, אלא אם כן יבואו ויאמרו: אנחנו לאסירים נזקקים ניתן X שיחות חינם באופן סדור, בכל חודש.
שלומית אבינח
ומי יגדיר מה זה אסיר נזקק?
רחלה אראל
זו סוגיה, או זו זווית שלטעמי לא חשבו עליה עד הסוף. מעבר לכך, אני רוצה להעלות איזה שהוא חשש. עד היום כאשר אסיר בעצם עבר עבירת משמעת יכולת לשלול לו ביכורים. לשלול לו את האפשרות לרכוש מוצרים בקנטינה, לשלוח אותו להפרדה, לקנוס אותו קנס כספי. זה כמובן לא דבר קשור לדבר משום שענישה משמעתית יש לה את ההסדר המשפטי שלה, וטובות ההנאה ניתן לשלול שלא אגב דין משמעתי. כעת בידי שב"ס לייצר ענישה שהיא לא משמעתית, אלא בסמכות, פררוגטיבה ניהולית שוטפת של מפקד מתקן כליאה ובוודאי קצין מודיעין, שהוא שולל שיחות טלפון מאסיר. הוא פשוט בלחיצת כפתור - - -
היו"ר דוד אזולאי
גם היום הוא יכול.
רחלה אראל
לא, הוא לא יכול. היום הוא צריך להחזיק אותו בבידוד.
היו"ר דוד אזולאי
היום הוא לא יכול?
ליאת זק לינצ'בסקי
אין אפשרות לנתק.
קריאה
אז המצב טוב יותר.
רחלה אראל
לא, המסות. אתה לא יכול להכניס את כל אוכלוסיית האסירים לבידוד כדי לשלוט טלפונית.
היו"ר דוד אזולאי
סליחה, האם יש אפשרות היום, במצב הקיים היום, לשלול שיחות טלפון מאסיר?
ישראל רום
ישבתי בשקט והקשבתי, יש לי הרבה מה לומר, אבל אדוני שאל אז אני אענה. ענישה בשב"ס המשמעתית מעוגנת בפקנ"צ – פקודת נציבות. לא כל אחד הישר בעיניו יעשה. אדם שיחרוג מהפקנ"צ אז הוא עבריין. בעבריינים אנחנו לא עוסקים בחדר הזה.
רחלה אראל
הדין המשמעתי מעוגן בפקודת בתי הסוהר - 1971. לא פקנ"צ, לא פקודת נציב שב"ס.
ישראל רום
אף אחד לא ישלול לאף אסיר על גחמה או על זה.
היו"ר דוד אזולאי
אני שאלתי שאלה אינפורמטיבית. באמת אני שואל שאלה: האם היום אסיר שבגלל כל מיני בעיות יכולים להעניש אותו ולמנוע ממנו שיחות טלפון? קיים מצב כזה?
ישראל רום
אדוני היושב ראש, וודאי, במסגרת דין משמעתי.
היו"ר דוד אזולאי
יש? או.קיי. בסדר.
ישראל רום
כמו כל טובת הנאה שניתנת - - -
היו"ר דוד אזולאי
כי רחלה אמרה פה דבר שכאילו בעקבות המערכת החדשה יהיה איזה שהוא חידוש. אז אין חידוש. זה קיים היום במערכת.
ישראל רום
ומי שיעשה את זה כאילו כעונש פרטי כי הוא ילך, ילחץ על כפתור ... במסגרת משפט, כמו שקיים היום, יהיה גם בעתיד.
היו"ר דוד אזולאי
הבנתי.
רחלה אראל
זאת אומרת, שלילת טובת הנאה טלפונית תהיה רק אגב דין משמעתי, זה מה שאתה אומר לי.
ישראל רום
גם היום זה כך.
רחלה אראל
גם היום זה כך?
ישראל רום
בוודאי.
רחלה אראל
או.קיי. טוב.
קריאה
לכן חובת ההוכחה היא שלך אם יש, תקשיבי רגע - - -
היו"ר דוד אזולאי
רחלה, הדברים נאמרים, הם רשומים בפרוטוקול.
רחלה אראל
רשומים? אז זהו.
היו"ר דוד אזולאי
אחר כך במקרה, אמינים עלי פה אנשים שאומרים דברי אמת.
רחלה אראל
משפט אחד: אני חושבת שהשימוש הזה במקרה קיצון שההתרשמות שלי שהיא לא תופעה והעידו על כך נציגי שב"ס שאתה לוקח מקרה קיצון ובמקום לטפל בו נקודתית וההיפך, לפעול דיפרנציאלית, כירורגית, אתה משית איזה שהוא מענה קולקטיבי עם יכולות, כבודו, המערכת הזו נותנת יכולות שלא היו קודם לכן בידי שב"ס. אלה יכולות שבמסגרת עשיית שב"ס, אם אנחנו מכנים את שירות בתי הסוהר, או לפחות גופמן כינה כ"מוסד טוטאלי" והעשייה השב"סית היא עשייה טוטליטרית בהמשך לכך, במובן האקדמי של הביטוי, אז אתה נותן עכשיו יכולות שלא היו. הם לקחו לעצמם. הם לא נתנו דין וחשבון ציבורי על כך ואני חייבת לומר שבמישור הציבורי זה לצנינים בעיני. אני כציבור, מדיניות כזו שהשב"ס מפעיל ולוקח לעצמו צריכה היתה לבוא אגב שיג ושיח ציבורי משום שההשלכות של היכולות שהוא נטל לעצמו הן השלכות גם בתחום האזרחי. את זה גם לא אני אמרתי. אמרו טובים וחכמים ממני.

פה בעניין הזה אני באמת לא מבינה איך זה שהכל פתוח ואף אחד לא מצא סמכויות כל כך רחבות ניתנות במסגרת הזאת. שוב פעם יש לנו פה בעיה של שקיפות והיעדר דיווחיות, מה שמצופה משירות בתי הסוהר. בהקשר הזה גם לכך צריך להתייחס ולמנוע הישנות מקרים דומים בעתיד. צריך יתר שקיפות ואם באמת הוא טוען שבדו"ח השנתי, שזה בדיוק אותו דו"ח שדוברות שב"ס מפרסמת, היו בשנים קודמות, אז אני יכולה לומר לך שאת מה שהוא אמר היום לא הופיעו בדו"חות שירות בתי הסוהר. את מה שהוא אמר היום בדיון, אני עוקבת בעניין אחרי הדו"חות הללו משום שאלה מקורות המידע היחידים שקיימים בידי ציבור ומי שדואג בעצם למה שנעשה מאחורי כותלי הכלא. אני חושבת שיש פה טעם לפגם שיורד ממש לשורש העניין עם השלכות רוחב ועומק כלפי הציבור בכלל.
היו"ר דוד אזולאי
תודה.

נציגי חברת בינת בבקשה.
מנחם גוטמן
קודם כל אני רוצה להגיד משהו אחד: המערכת עצמה, שמעתי בעיון את כל מה שאמרו על מה המצב הקיים היום ואני שמח כי הגיע הזמן באמת להביא מערכת אחרת שעושה את הדברים יותר טוב כנראה ופה זה בא, מכל הבעיות שיש, בלי חס וחלילה לפגוע בשירות של האחרים.
המערכת עצמה היא קודם כל מערכת טלפוניה. היא נותנת עוד דברים, בדיוק כמו שאני מסתובב עם סמסונג וכולם היום עברו לסמארטפונים. זה קודם כל טלפון. אחרי הכל היא אמורה לתת את הטלפוניה בצורה הכי טובה. כמו שאת אמרת, על פי חוק. אני חייב לציין פה, ההנחיה: לא מעבירים שום דבר לשב"ס מעבר למה שמותר לפי החוק. דרישות אם יש לשב"ס – בדיוק לפי הנהלים כמו שמתבקש היום בכל תהליך רגיל של לקבל מידע בצורה פרטנית על פי החוק. ההנחיות החד חד ערכיות שהוגדרו בפרוייקט הזה של הניתוק בינינו לבין השב"ס. אנחנו המבצעים, לנו יש אותם סמכויות כמו שיש לכל בזק, או לכל חברה אחרת.
היו"ר דוד אזולאי
השב"ס משלם עבור השירות הזה?
מנחם גוטמן
השב"ס לא משלם כלום. כמו שאמרתי, הפרוייקט עצמו חברת בינת משלמת על כולו, על ההקמה שלו. הרווח שלה יהיה למשך 10 שנים האלה על עלות השיחה. הייתי מאד מאד שמח אם במכרז היינו מגיעים ל – 26 אגורות. לצערי, החבר'ה שלנו ניהלו קרב עיקש מול החברות האחרות והגיעו למחיר כמו שראיתם אותו שמה, שהוא רגע אחד לפני שגם אנחנו היינו פורשים מהמכרז הזה מבחינת עלויות כדאיות. אחרי הכל בינת היא חברה עסקית והיא צריכה לעשות את כל הזה שלה.
יש לנו בעוגה הזאת הקטנה שקיבלנו יש לנו כמה שותפים: יש לנו את החברה פה שאמורה לספק את השיחות על כל הקווים. יש לנו את ההוצאות תפעול עצמם כי זה טלפונים ואני מאד שמח שהוא אמר שהטלפון זה אחד הדברים הכי מקודשים, כי יכול להיות שנצטרך פחות לפחד מהקטע של ... ונדלי, כי בטלפון הוגדרו לנו דברים שהוא לא יכול לתלות את עצמו, אלף ואחד דברים שעשינו טלפון כל כך מוכשר שחס וחלילה לא יקרה לו כלום מתוך תפיסה שמעבר, כמו שאמרו הנציגים של השב"ס, מעבר לקטע של הקנסות שאנחנו, קנסות מפלצתיים, יש פה קטע ביטחוני. אם יש היום, כמו שהחבר'ה אמרו, אם יש היום בעיה באגף אז הוא אמר את זה לבד, זה הטלפון, זה הכלי שלהם. מתחילים התמרמרויות וזה כבר ברמה שלהם. אני מבחינתי צריך לתחזק את המערכת הזאת, עם מה שנקרא, עם נוהל תחזוקה מאד קפדני, מאד הדוק. אחרת אני משלם על זה.
היו"ר דוד אזולאי
אתם חייבים לתת דיווח שוטף לאיזה שהוא גורם על המערכת שלכם?
מנחם גוטמן
אנחנו מוציאים דיווחים, שוב פעם, ברמות מסוימות. ברמות תחזוקה – השב"ס מקבל מה שמותר לנו מבחינת רמות תחזוקה. מכיוון שאנחנו לא יכולים להיכנס לתוך בית כלא בלי אישור של השב"ס. אם יש לי תקלה במקום מסוים אני צריך את האישורים, אני צריך את האנשים שמלווים אותי, אנחנו ממש כמו שבזק היום. אנחנו נותנים דיווחים מבחינת תחזוקה, עמידות, שרידות של המערכת ברמה חודשית. אנחנו מחויבים לאסירים עצמם - - -
היו"ר דוד אזולאי
אתם מדווחים לשב"ס?
מנחם גוטמן
בקטע התחזוקתי גם לשב"ס, כן. יש לנו מערך שלם של שירות וזה מה שהוגדר בזה שאנחנו אמורים לתחזק ולתת כל רגע נתון מה קורה עם המערכת? המערכת היא מערכת חדישה שנותנת באמת ברמה של הטלפון הבודד מה מצבו. צריך להבין את זה, זה מערך שלם.
היו"ר דוד אזולאי
אתם נדרשים לספק איזה שהוא מידע על ידי המשטרה, לא על ידי השב"ס, ככה נאמר לי פה, אתם חייבים לדווח לשב"ס שאתם מעבירים את המידע הזה?
שלומית אבינח
איך בפועל מתבצע, יש מידע על אסיר שהוא מאיים על נפגע עבירה בחוץ. איך זה בפועל? הם פונים אליכם? יש איזה דיווח? יש איזה בקרה שזה נעשה?
מנחם גוטמן
הבנתי. כל פעולה הכי קטנה שנעשית במערכת נרשמת. קודם כל נרשם.
שלומית אבינח
ומדווחת?
מנחם גוטמן
רגע, עכשיו היא מדווחת שוב פעם לפי,
שלומית אבינח
למי?
מנחם גוטמן
השאלה היא למי? אני אומר, אין מצב, מבחינת המערכת, שמישהו עשה איזה פעולה, סתם, קמ"ן – קצין מודיעין - בשב"ס ביצע פעולה והיא לא נרשמת איפה שהוא. אין דבר כזה שהוא ביצע, נגיד, אני אתן לכם סתם דוגמה, שקודם שאלתם, האזנה, או שמישהו השאיר למישהו לבצע האזנה על ספציפית ראש משפחת פשע, בלי שזה נרשם והוכנס פנימה אישור מבית המשפט, אם אני זוכר נכון. הצו של בית המשפט חייב להיכנס. בלי זה לא ניתן לבצע את הדברים האלה במערכת הזאת.
שלומית אבינח
במערכת שלכם.
מנחם גוטמן
אני חייב לומר לכם שאנחנו עובדים עם הרבה מאד חברות אחרות בשוק, במגזר הביטחוני, עוד לא נתקלתי בחברה, או בארגון שכל כך עם פוקוס והוא יודע שיש עליו עכל כל כך הרבה עיניים ולא זז ימינה ושמאלה - - -
היו"ר דוד אזולאי
מי הגורם שמפקח עליכם אתם?
קריאה
באיזה מובן, אדוני?
מנחם גוטמן
מבחינת מה? מבחינת הניהול הטלפוני אנחנו כפופים לחוקים של משרד התקשורת. מעבר לזה אנחנו חברה עסקית לכל דבר מבחינת הרווחים, הדברים האלה. יש לנו את החוזה ולפי המכרז אנחנו עובדים.
היו"ר דוד אזולאי
תודה.

נציגת האגודה לזכויות האזרח, בבקשה.
עלוה קולן
נעים מאד, עלוה קולן מהאגודה לזכויות האזרח. אני חושבת, קודם כל מצויין שנעשה הדיון הזה ואני מאד מודה ליושב ראש, כי נמצאים פה חברי כנסת וארגונים שמתעסקים הרבה בזכויות של אסירים. אנחנו לא ידענו על זה, אז אני מאד מקבלת - - -
היו"ר דוד אזולאי
מה לא ידעתם?
עלוה קולן
לא ידענו על פרויקט שחף.
היו"ר דוד אזולאי
איך יכול להיות?
עלוה קולן
איך יכול להיות? סוגית השקיפות, לפי דעתי - - -
היו"ר דוד אזולאי
מזל שיש דוד אזולאי, אחרת איך הייתם יודעים?
עלוה קולן
סוגיית השקיפות פה היא ברורה. זה ברור שפרויקט בסדר גודל כזה, שיש לו גם נגיעה לזכויות של אסירים, לא יכול להתבצע מאחורי קלעים ובלי שקיפות. גם ם היה כל הדברים שנאמרו פה על ידי השב"ס, יושבים פה הרבה מאד אנשים שפעילים בנושאים של אסירים ולא קיבלו את המידע הזה. גם אם זה מדובר בפרויקט שכל המשמעות שלו היא הטבה של זכויות האסירים, זה יהיה רק מצויין להם, ראוי שהפרטים של הפרויקט הזה יפורסמו ויהיו נגישים לכולם.

לכן אני חושבת שזה מאד ראוי שנקבל מידע לגבי הפרויקט, לקבל את הסכם ההתקשרות עם החברה שמפעילה את המערכת החדשה. לקבל פירוט מדויק לגבי השינויים שיחולו. להבין מה הסמכויות והתפקידים של החברה שמפעילה את רשת הטלפונים. באיזה אופן היא נחשפת? באיזה אופן השב"ס נחשף לתוכן השיחות? איזה מידע נאסף? באיזה אופן אוספים אותו? יש פה גם את החששות מפני הרווחיות או האי רווחיות של הפרוייקט הזה וההשפעות שזה יכול לעשות על זכויות של האסירים לשיחות הטלפון שלהם. יש ענייני פיקוח שצריכים לעשות פה.
הייתי רוצה להגיד דברים בעלי יותר תוכן, אבל אני לא מכירה את כל הדברים האלה.
היו"ר דוד אזולאי
אז אני מציע לכם, לאגודה לזכויות האזרח ולסנגוריה הציבורית, יושב כאן נציג היועץ המשפטי לממשלה שתיכף גם הוא יגיד את דברו. אני מציע לכם שתיכנסו קצץ יותר לעובי הקורה ואל תחכו לחברי כנסת שיציפו את הנושא הזה. הנושא שווה בדיקה. זה היה היום רק הפתיח של הנושא הזה. אז לתשומת לבכם.
עלוה קולן
אם אפשר שהועדה תפעיל פה את סמכותה ופשוט תדרוש את המסמכים האלה ותעביר אותם לעיוננו על מנת שנוכל להגיד גם דברים בעלי תוכן ולא רק לגעת - - -
היו"ר דוד אזולאי
אני מודיע לך, אמרתי, זה הדיון הראשון, זה דיון פתיחה ואני מתכוון לעשות דיונים נוספים בנושא הזה ואז נבוא בצורה מסודרת. היום היה חשוב לנו, הדבר החשוב ביותר היום: צריך לקבל מושגים. דבר שאף אחד מאיתנו לא ידע. לשמחתי הרבה, קיבלנו. יושבים פה נציגי החברה, נציגי השב"ס, נציגי הסנגוריה הציבורית, אסירים לשעבר. שמענו את הדברים. למדנו. אנחנו נמשיך בהמשך.

בקשה אדוני, נציג היועץ המשפטי.
משה כהן
משה כהן, משרד המשפטים. ראשית אני מצטרף לדברי קודמותיי לגבי השקיפות. הקורה מאד דקה. כבודו דיבר על קורה עבה. אני גיגלתי ומצאתי פרוטוקול דיון אחד של כבודו במליאת הכנסת. זה מה שיש בנושא.
היו"ר דוד אזולאי
גם אתה טעית.
משה כהן
או.קיי. אני חושב שאם השב"ס רוצה לשדרג את היכולות שלו אני מאד שמח. קיבלתי תשובות לשאלות הסנגוריה, זה מניח את דעתי, אבל אני חושב שהדיון היה צריך להיעשות לפני הדיון הזה.

דבר שני שהעלה אותו חבר הכנסת מקלב בתחילת הדיון ואני פשוט לא הבנתי אם יש תשובה: כאשר אסיר בא ומתקשר לאבא, למורה של הבן שלו וכדומה, האם יש אפשרות, אני מבין שזה תלוי ביכולת מודיעינית, מידע מודיעיני כלשהו על אסיר ספציפי, לא על כולם. כאשר אסיר שיש נגדו מידע וכדומה, מתקשר. האם יש אפשרות שהוא יוכל להתקשר למישהו לבטל את הפתיח הזה? משהו יותר מידתי, שהוא יוכל להתקשר לטלפון ספציפי, הוא יאמר למישהו: אני רוצה להתקשר עכשיו למורה של הבן שלי, ולא רוצה שישמעו את הדבר הזה? או שזה אוטומטי בילד אין בתוך המערכת?
אלי בר לב
כבר הסברנו קודם. זה ממש לא בילד אין. זה חלק מובנה מהיכולות של המערכת המופעלות סלקטיבית לגבי אסירים ספציפיים. אם לגבי אותו אסיר ספציפי הוחלט להפעיל את היכולת הזו, הוא יכול לפנות, יש ברמת בית הכלא, הוא יכול לפנות למפקד האגף שלו, הוא יכול לפנות לקצין המודיעין ולהעלות את בקשתו.
שלומית אבינח
האסירים יודעים על כך?
ישראל רום
המערכת עוד לא הופעלה שם. כשתופעל יהיה תהליך הטמעה והדרכה וזה חלק מהפרויקט. כל הדברים האלה הם אופציות. הם אופציות להפעלה וראיית נפגעי עבירה, שלא נשכח למה הם קיימות, אבל הם לא חייבות להיות מופעלות. אני שוב אומר את זה. אסיר שיודע לנהל את ענייניו טוב מאד, הוא יכול לפנות, כמו שנאמר כאן, ולבקש לבטל חלק מהאופציות, לבקש לעשות שיחה מחדר המפקד, לא דרך הטלפון הציבורי, כדי שלמרות שהוא נכשל והוא כזה והוא כזה, המורה של הילד שלו לא תופיע הודעה. יש המון דרכים.
היו"ר דוד אזולאי
בבקשה אדוני.
קאפח חנני
חנני קאפח מהייעוץ המשפטי. שמענו באריכות פה את הדברים מכיוונים שונים, ורציתי להגיד כמה דברים, אפילו יכול להיות שהם היו ברורים, אבל להעמיד דברים על מכונם. קודם כל שב"ס הוא גוף ציבורי שפועל מכוח חוק, פקודת בתי הסוהר, כפי שהיא ציינה, גם נחדד את הדברים: יש פקודות נציבות שנציב שב"ס מוציא אותם והם קיימות ומפורסמות באתר שירות בתי הסוהר. זה בעניין של מכוח מה אנחנו פועלים.

הסמכויות – מה שהקנה לנו אותם זה בעצם המחוקק, החוק. שבעצם אנחנו נדרשים למלא את ייעודנו החברתי כלפי החברה. שבית משפט החליט לשים אסיר מאחורי סורג ובריח. עכשיו, בהיבט הזה של הלשכה המשפטית אני רוצה להגיד, הם בעצם עומדים מהצד של המתרס, במירכאות, כמה חיים קשים אנחנו עושים להם בכל מכרז ומכרז וכל דבר שביקשו. כי אנחנו לא חיים בריק. חיים בחלל שיש חקיקה. עלה פה נושא של האזנות, יש חוק האזנות סתר. יש נושא של חוק חופש המידע.

מעלים טענות. זה יפה שמעלים טענות. אבל אני לא שמעתי מישהו שאמר: אני פניתי ולא קיבלתי. כי זה דבר אחד. או תשובה כזו שלא עומדת בקנה אחד עם מה שנמסר לו. גם מר כהן מקודם שציין, אבל אני לא רוצה להיכנס לזה.

דבר עוד חשוב נוסף – נושא של פרסום המכרזים. פרסום המכרזים אנחנו גם פועלים לפי חוק חובת המכרזים והתקנות שלו. מפורסמות הן באתר שירות בתי הסוהר ובאמצעות לפ"מ – לשכת הפרסום הממשלתית. אין פה איזה דבר שאנחנו עושים חריג.
היו"ר דוד אזולאי
על זה אני לא חושב שהיתה טענה.
קאפח חנני
לכן אני אומר, המכרז עצמו - - -
היו"ר דוד אזולאי
אנחנו לא דיברנו על הפרסום של המכרז, אבל אני דיברתי על דברים אחרים.
קאפח חנני
לא, כשאני מדבר על פרסום מכרז אני לא מתכוון רק מודעה: דעו לכם רבותיי, הולך להיות מכרז.
אלי בר לב
כלל 220 העמודים של המכרז פורסמו בלפ"מ. זאת אומרת, עם כל הדרישות כמו שמפורטות פה.

מכרז 354/2010.
היו"ר דוד אזולאי
רבותיי.
קאפח חנני
כבר בראשית הדיון הדגשתי ואולי זה לא הובן כהלכה אז נגיד את זה שוב, זה כל מסמכי המכרז, קרבו וקרעיו, כל ההוראות כאלה ואחרות שאנשים רוצים לדעת. אנחנו אומרים את זה בפה מלא, לא בצורה נסתרת. הכל פורסם, זה היה גלוי וידוע לציבור.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה אדוני.
קאפח חנני
רק משפט אחרון לסיום.

גם המכרז כשלעצמו, בעצם כשהיתה השאלה: איך לפרסם אותו, באיזה צורה כלכלית שבעצם תיטיב עם האסירים, היא בעצם נבחרה, כמו שהחשב הכללי ביצע את מכרז הסלולר, גם כן מכרז מקוון. זה הנושא.

דבר אחרון – החלופות שקיימות במערכת הם בעצם המצב הקיים יישמר, לא תהיה פגיעה. החלופות שהמערכת תאפשר זה רק בעצם המקרים הקיימים, שהמצב הקיים היום הוא הרבה יותר דרסטי כלפי האסיר שאני צריך למנוע ממנו. המערכת תאפשר לי לעשות את זה במשורה ובצורה מדויקת וכירורגית.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה אדוני.
ישראל רום
אדוני, אני חייב לומר שאני בסיום הדיון הזה שאמרת שהוא הראשון, אני מודה לך על הדיון הזה. אני מודה לך כי אני הופתעתי מרמת אי הידיעה ולא רמת האי ידיעה לשמה, אלא מרמת התסכול והכעס שאנשים חשים. חלקם היו אסירים לשעבר. אנחנו מבצעים פה מכרז הוגן, הולם, ישר, כן, צנוע, איכותי ויעיל.

אנחנו גם כשנכניס את המערכת לשירות ואנחנו רחוקים מכך עוד כחצי שנה לפחות, אם לא יותר, אנחנו נעשה תהליך הדרכה והטמעה. אני מביא את האסיר מאיילון שפנה, הוא בוודאי שלא יודע. הוא שמע שמועות. שמועות, אתה יודע אדוני, אני לא יכול להתמודד מול שמועות.
חגית לרנאו
אתה יכול. תעביר מידע אמיתי.
היו"ר דוד אזולאי
אני לא ידעתי כלום. לא היה לי שום כלי לבדוק ולראות. כל מה שיכולתי לעשות זה להביא את זה כהצעה לסדר היום.
ישראל רום
אני שמח על הדיון הזה ואני אומר את זה כאן ואני רוצה לומר עוד כמה מילים, אבל אני אומר כאן כשנפעיל את המערכת יהיה שלב של הטמעה מסודר והדרכה והכשרה והמטרה היא שלרוב רובם של האסירים שומרי החוק בתוך בתי הסוהר, לא תהיה פגיעה, להיפך, יהיה טיוב בהפעלת המערכת. להיפך.

מיעוטם, באחוזים זה נע בין מבצעי עבירות, לא יוכלו להפעיל פשיעה מתוך בתי הסוהר. חלק מהעניין זה גם פגיעה בחופש הפעולה שלהם וזה נכון. זה נכון. אני מצטער. צר לי לומר.
קריאה
זה לא נכון מה שאתה אומר.
היו"ר דוד אזולאי
לא, סליחה, אדוני, אני מבקש. אפשרתי לך לדבר, היתה התייחסות. בבקשה.
ישראל רום
אדוני, אני סיירתי בעולם. אנחנו לפני שעשינו את המערכת אנחנו מ – 2006 בעניין הזה. דיברנו ובדקנו מה יש בקנדה ומה יש באנגליה ומה יש בספרד ומה יש באירופה במדינות מתקדמות, שזכויות האדם הם נר לרגליה, אני רוצה להגיד לך, אדוני, בקנדה מנהל בית הסוהר מוסמך להאזין לאסירים כשהוא רוצה הוא מאזין. הוא לא שואל אף אחד. ככה זה באנגליה, למיטב ידיעתי. אני אומר לך הופתעתי. השב"ס שומר על החוק בקפידה. מקפיד. השב"ס לא מאזין לשיחות וזה חלק מהבעיות שלנו ומי שמאזין זה המשטרה ויש חוק ברור בעניין הזה.

אני חייב להגיד, נאמרו פה דברים, אין בקרה, זה משל"ט – מרכז שליטה ובקרה - והוא לא מאזין לשיחות. אני מבין את העולם שמצטייר - - -
קריאה
אלא אם כן המשטרה מאשרת.
היו"ר דוד אזולאי
לא, אני מבקש, תפסיקו את הויכוח.
ישראל רום
העולם נראה מזוויות שונות למסתכל. כל אחד מסתכל מהזווית שהוא עומד בה. אני מבקש לומר פה לאנשים הנכבדים שנמצאים בחדר הזה. המשל"ט, בקרה קראו לזה בעבר, לא מאזין לשיחות טלפון.
אלי בר לב
חד וחלק.
ישראל רום
לא מאזינים בשב"ס לשיחות טלפון.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה אדוני.
ישראל רום
אדוני, אני מבקש עוד משפט אחד.
היו"ר דוד אזולאי
בבקשה.
ישראל רום
אני רוצה בבקשה להעיר לעורכת דין רחלה שהאסיר הוא לא ילד והוא לא תינוק. זה אדם בוגר ואם הוא מאבד את השיחות, מדבר בלי הבחנה, אז הוא מדבר בלי הבחנה ואיבד את השיחות שלו. גם את, אם תבזבזי את כרטיס האשראי שלך אז תבזבזי.
קריאה
יתקשרו מהבנק.
ישראל רום
למשל. כאן לעומת זאת, האסיר קונה דקות שיחה מראש. המערכת מתריעה לו על ירידת דקות השיחה. אם הוא מחליט כאדם בוגר לבזבז את תקציב הקנטינה שלו על בקבוקי קוקה קולה, אז מה? נגיד לו: אל תקנה קולה? לא.

אני מציע, הדאגה לאסיר היא בסדר, אבל לא צריך להפוך את האסיר לילד. אסירים נזקקים - - -
שלומית אבינח
השאלה האמת אם תהיה ועדת חריגים - - -
ישראל רום
זה התשובה השנייה שלי: האסיר סמכותו ונציב שב"ס הנוכחי מקפיד לומר שיש חוק שב"ס אבל יש למפקד בית הסוהר את הזכות והחובה להכיר את המצוקה של האסיר ולטפל בה אד הוק. אם הוא צריך שיחה נפרדת, אם הוא צריך שיחה פרטית. אם הוא צריך הקלה כזאת, וזה עובד בשב"ס. תשמעו, אנחנו לא אנשים כל כך רעים. שלילת שיחות קיימת היום. המענה הקולקטיבי - - -
יצחק שגב
זה נותן תחושה בהערות שלך, זה נותן תחושה - - -
רחלה אראל
לא, זה בעיה בקבלת ביקורת ובשקיפות. אני דיברתי בנימוס רב. אני רוכשת כבוד רב לשירות בתי הסוהר.
יצחק שגב
לא אמרתי שלא דיברת בנימוס.
ישראל רום
המענה הקולקטיבי – אין פה מענה קולקטיבי. זה מערכת שמאפשרת התייחסות פרטנית לאסיר על פי דרישות החוק. יש גם חוק שמגן על נפגעי עבירה.

לדברי האסיר כאן שאמרו, האסיר לשעבר, סליחה אדוני, לא קלטתי את שמך, מתנצל. יוסף. אנחנו לא מאזינים בתוך שב"ס. אנחנו לא אחראים על קצב הפעימות של הטלכרט, זה המפה, הוא קובע את הקצב, לא אנחנו. ההערות שלך, אדוני, אני מוכן לבדוק כל דבר אם תשלח לנו בקשה לבדיקה. אגב, נשמח לקבל תשובה מהמפה.

לגבי האגודה לזכויות האזרח שנאמר כאן כל מבקר אחר שמובא לבתי הסוהר זכותו לפנות ולקבל מידע. שום דבר הוא לא מוסתר אלא אם כן הוא מודיעיני ואז חלים עליו חוקים אחרים. המערכת נעשית בשקיפות. המכרז נפתח בשקיפות ואני מודה שלא האמתי כמה לא יודעים מה נעשה כי זה דבר שמ - 2006 נמצא בעבודה של שירות בתי הסוהר, בתהליך מאד איטי וקפדני.
אני שוב מודה על ההאזנה והקשב.
היו"ר דוד אזולאי
רבותיי, אני מבקש, אנחנו כבר בחריגה של זמן ואני חייב לסיים. ממש משפט קצר.
יצחק שגב
משפט קצר. אני בחודש האחרון. קודם כל אני מודה לך הדיון הזה. מאלף, בסדר גמור. אני גם בפגישה הקודמת לפני כחודש אמרתי: תיפנו אלינו בתלונות. אני אומר את זה לחבר שיושב פה שבחוץ עכשיו קיבל את הטלפון שלי. הטלפון שלי הוא זמין. תיפנו אם יש בעיות, או שאתם שומעים בעיות של אחרים.
היו"ר דוד אזולאי
משפט קצר, בבקשה.
מיכאל מחפוד
אני רק מבקש שלפחות מפה תצא איזה מן מיני בשורה, לפחות אנחנו שלא קיבלנו שום אינפורמציה וחשוב לנו לדעת מה קורה, שירשמו, גם הסנגוריה הציבורית, גם זכויות האזרח ורחלה ומיכאל שזה באופן אוטומט שיש איזה שהוא משהו שקשור לנושא של אסירים שישלחו לנו חומר שנדע מה קורה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. רבותיי, אני רוצה קודם כל להודות לכל אלה שהשתתפו בדיון. אנשי השב"ס, אנשי הסנגוריה הציבורית, אנשי אגודה לזכויות האזרח, רחלה, נציג היועץ המשפטי וכמובן אסירים לשעבר שאני מאד מכבד ומעריך את נוכחותם בדיונים האלה. אני יודע שזה לא קל, אבל בכל זאת הם באים.
אני גם באמת יש לי פניה לאנשי השב"ס בעניין הזה. קבלו את זה ברוח טובה, כשאסירים לשעבר מופיעים בועדה, מוכנים להגיד את דבריהם, אני חושב שצריכים להעריך את זה. הם כבר לא אסירים, צריך להתייחס אליהם בהתאם. זה מאד חשוב ההערה הזאת כי התחושה שלי לפעמים שיושבים פה אנשי שב"ס שמתייחסים לאסירים לשעבר כאילו הם עדיין אסירים.

לא רבותיי, האנשים האלה ריצו את עונשם. יצאו לחופש. הם היום אזרחים לכל דבר וכך צריך להתייחס אליהם. לכן אני מרשה גם לעצמי להזמין אותם לפה להשתתף איתנו בדיונים ואני מתכוון להתמיד בנושא הזה עד שיחליטו שאני לא יכול לדבר בנושא השב"ס, אם מישהו יחליט על כך אז כבר אני אצטרך לפעול בהתאם. בינתיים זה לא קורה ואנחנו פה.
אני רוצה לסכם את הדיון הזה ואני אבקש: דבר ראשון – פניה ליועץ המשפטי של הכנסת לקבל חוות דעת על חוקיות של הבאת אסירים לדיונים בועדה שלנו, בועדות בכלל. אני חושב שכולם הגיעו פה למסקנה שהדיון הזה היה טוב, הציף את הנושא ומה שחשוב זה שאתם, אנשי השב"ס תדעו שלא כל דיון הוא רק ביקורת. בסך הכל באמת אני אומר לכם, הנושא הזה עלה ביוזמת האסירים ולכן הבאנו את הנושא. מה לעשות שלצערי הרב נושא האסירים הוא לא פופולרי, הוא לא דבר שכולם רצים לטפל בו. אבל מה לעשות? הנושא הגיע בכל זאת והחלטתי שאני לא מטאטא אותו מתחת לשולחן ואני מציף אותן. אני חושב שכולכם נוכחתם לדעת שמשהו כאן לקוי בפרסום. אני עוד יותר המום כשאני שומע שהנושא הזה נמצא בטיפול השב"ס משנת 2006. רבותיי, תודו שלא שמענו. זה אומר שמשהו לקוי במערכת. צריך למצוא את הדרך לתקן את הדבר הזה. ויושבים פה נציגים נכבדים מכל הגופים השונים. אף אחד לא ידע, אז בסדר, אני לא בקיא כל כך במחשב, אין לי כזאת מיומנות, אבל יש פה אנשים שוודאי מיומנים ממני ואם הם לא הצליחו למצוא, לא ידעו, אז רבותיי, זה נושא שאתם צריכים לטפל בו ולא אנחנו.

דיברו כאן עלויות. אנחנו לא קיבלנו תשובות. אני לא מתכוון כרגע גם לקבל תשובות. כמה זה עולה למשלם המסים במדינת ישראל? יכול להיות שזה לא עולה? לא יודע. אני לא מצפה לתשובות כרגע. אמרתי, זה דיון ראשוני, אני מציף את הדברים.
הייתי רוצה גם לשמוע קצת יותר התייחסות מבזק, להיכנס קצת יותר לפרטים, כי בכל זאת בזק היא הבייבי של מערך התקשורת במדינת ישראל. זה שיש היום הרבה חברות? צריך לזכור שבזק פעם הוביל את המערכת הזאת, בוודאי שיש לו מה להגיד. אני אשמח לשמוע.

נושא נוסף זה הטלכרט. הטלכרט, רבותיי, אני אומר את זה מידיעה אישית ואני מכיר את זה היטב, אני יודע שהמחירים הם שונים מאשר בתוך המערכת של השב"ס. אני בדקתי את זה ואני מתכוון לבדוק את זה שנית. אני חושב שלא יעלה על הדעת, זה לא מקובל להעניש משפחות של אסירים והם משלמים ביוקר כשהן מוצאים. לא תמיד הם מוצאים את האיש שמוכר באותו בודקה שאני דיבר עליו.
אני אמרתי, אני מכיר הרבה מקרים כאלה שפנו ושאני מכיר מידיעה אישית. לצערי הרב הנושא הזה חייב לבוא לתיקונו אצלכם.

לסיום אני גם לא שמעתי מהחברה שזכתה במכרז, יש חובת דיווח. למי מדווחים? מי מדווח? לא שמענו את הדברים האלה. יכול להיות שאתם לא חייבים לדווח. אין לי מושג, אבל אילו הדברים - - -
בועז אברמוב
דיווח על מה?
היו"ר דוד אזולאי
על כל מה שנעשה על המערכת שלכם.
בועז אברמוב
אז כמו שאמר אלי בר לב המכרז הוא מכרז בן 220 עמודים. מכרז שנכתב לפי נוהל מפתח. כל הדברים הם כתובים שם. אני יודע שרוב האנשים שנמצאים סביב השולחן לא קראו את זה.
היו"ר דוד אזולאי
לא קראו, ודאי שלא קראו. לא ידענו.
בועז אברמוב
אבל הכל מוגדר.
היו"ר דוד אזולאי
לא ידענו. אני מניח שעכשיו, אחרי שהם יודעים - - -
בועז אברמוב
הדברים מוגדרים.
היו"ר דוד אזולאי
אני מקווה גם שהשב"ס יעזור להם לאתר את זה באתר הנכון, או שישים את זה באתר הנכון באמצעות הקוגל, ואז כולם יוכלו לגשת ואז גם נשאל את השאלות. אני מודה שלא הכל אני יכול לשאול. כשאני אלמד את הנושא אני אקרא אותו, אני אדע גם מה לשאול. אני כרגע לא יודע מה לשאול.
זהו פחות או יותר. אני רוצה באמת, שוב פעם סיכום הדיון להודות לכל אלה שהשתתפו ואני מקווה שיהיה דיון נוסף ושמה ניכנס קצת יותר לפרטים.

רבותיי, תודה רבה לכולם. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 14:00.>

קוד המקור של הנתונים