ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 29/05/2012

פיצוי עצמאים ומעסיקים קטנים המשרתים במילואים

פרוטוקול

 
PAGE
14
ועדת הכספים
29/05/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 1101>
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, ח' בסיון התשע"ב (29 במאי 2012), שעה 12:00
סדר היום
<פיצוי עצמאים ומעסיקים קטנים המשרתים במילואים>
נכחו
חברי הוועדה: >
משה גפני – היו"ר
דוד אזולאי

אבישי ברוורמן

מגלי והבה

שי חרמש

גאלב מג'אדלה

פניה קירשנבאום

שכיב מוראד שנאן
מוזמנים
>
יונתן בצלאל - רכז בכיר כלכלה ורכש, משרד האוצר

יוסי כהן - משנה לממונה על השכר והסכמי עבודה, משרד האוצר

אהרון אליהו - סמנכ"ל בכיר מחלקה מקצועית, משרד האוצר

דוד בן דניאל - נהג קמל"ר, משרד הביטחון

איריס גוטרמן - מלגות, משרד הביטחון

שוקי בן-ענת - קמל"ר, משרד הביטחון

נדב שטראוכלר - דוברות משרד הביטחון, משרד הביטחון

אמיר חי - ר' עתכ"א מיל', משרד הביטחון

ערן גרוסברגר - רע"נ תקציבי אכ"א, שכר וגימלאות , יועכ"ל, משרד הביטחון

ניר בן אהרון - מנהל תחום בכיר מאקרו - הסוכנות לסיוע לעס, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

חיזקיה ישראל - מנהל מחלקה, התאחדות התעשיינים

יהודה טלמון - נשיא, לה"ב- לשכת ארגוני העצמאים

שוקי מניביצקי - רואה חשבון, לה"ב- לשכת ארגוני העצמאים

משה כץ - רס"ן במיל' - סמג"ד 294

שחר פלס - כתב במחנה,

עלה מיקנובסקי - חבר, פורום החפ"שים

אבי סייג - יו"ר, פורום מג"דים וטייסים במילואים

ניר אבודרהם - ח, פורום מג"דים, מח"טים וטייסים במילואים

אייל בוטון - חבר, פורום מג"דים, מח"טים וטייסים במילואים

יהודה ברוק - חבר, פורום מג"דים, מח"טים וטייסים במילואים

דני דורון - חבר, פורום מג"דים, מח"טים וטייסים במילואים

ניקולאי טבח - חבר, פורום מג"דים, מח"טים וטייסים במילואים

אופיר טל - חבר, פורום מג"דים, מח"טים וטייסים במילואים

ליליאן כהן - חבר, פורום מג"דים, מח"טים וטייסים במילואים

איתי לנדברג – נבו - חבר, פורום מג"דים, מח"טים וטייסים במילואים

שגיא תירוש - חבר, פורום מג"דים, מח"טים וטייסים במילואים
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהלת הוועדה
טמיר כהן
קצרנית פרלמנטרית
יפעת קדם
<פיצוי עצמאים ומעסיקים קטנים המשרתים במילואים>
היו"ר משה גפני
הסעיף האחרון בסדר היום הוא פיצוי עצמאים ומעסיקים קטנים המשרתים במילואים במסגרת ציון הכנסת את יום ההוקרה למערך המילואים. זאת הצעה של מירי רגב שאני מבין שלא תהיה כאן היום בישיבה. בבקשה, מי מפורום המג"דים?
אבי סייג
ביקשנו לדון בנושא העצמאיים במילואים כי הרגשנו שהתופעה הזאת מאוד קשה. הנטל על העצמאי שיוצא למילואים הוא נטל מאוד קשה. הפיצוי לעצמאי במילואים נעשה בהתאם לרווח, לא בהתאם למחזור שלו, דהיינו כל התקורות שלו לא מכוסות כשהוא נמצא במילואים. התנענו את המהלך..
שי חרמש
הרווח הוא לא אחרי תקורות?
אבי סייג
לא הרווח. יש לו הכנסות, יש לו הוצאות ונשאר רווח. על זה הוא מקבל. הוא לא מקבל על הסך הכל. התנענו את המהלך דרך תת ועדת כספים, דרך הוועדה לעסקים קטנים. בזמנו אלכס מילר היה, אחריו ליה שמטוב. משם התגלגלנו. מאחר ומבקר המדינה כתב עלינו בדוח שלו, אז הוועדה התכנסה ודנה בנו. התחילו להאיץ בנו כדי לסגור את הנושא.
בראשית דבריי אני מבקש, כבוד היושב-ראש, להחזיר את הנושא לטיפול ועדת הכספים. הנושא הזה מאוד רציני. כאשר התחלנו לדון הצבא ביקש לא לפטור רק את בעלי העסקים הקטנים, הוא ביקש לפטור בכלל את בעלי העסקים. גם הם נפגעים, לא רק בעלי העסקים הקטנים או העצמאיים שהם שכירים של העסק של עצמם והם בעלי העסקים. ישנן כמה גישות. ישבנו אתמול לסיכום אצל מנכ"ל התמ"ת, הגענו לכמה תובנות. נמצאים פה אנשי התמ"ת, אנשי היועץ הכלכלי לרמטכ"ל ולשר הביטחון. נשמח להציג את זה. ברשותך, אם נוכל להתניע את זה דרך הוועדה זה יהיה מאוד משמעותי.
היו"ר משה גפני
מה אתה רוצה שנעשה?
אבי סייג
אני הייתי רוצה שאחרי זה הוועדה תתכנס. אנחנו לא אמורים לדון בוועדה לביקורת המדינה. היא אמורה לפקח על התהליך. אנחנו אמורים להיות נדונים בוועדת הכספים כדי לנסות לסגור את הנושא. הוועדה לביקורת המדינה תבקר ..
היו"ר משה גפני
מה אתה רוצה שוועדת הכספים תעשה?
אבי סייג
אנחנו רוצים להציג לוועדת הכספים את המסקנות של תת הוועדה. הייתה ועדת הידברות. בוועדה היו שותפים הרבה גופים, בין היתר לה"ב, ארגון העצמאים, ארגון בעלי המלאכה, הביטוח הלאומי, משרד הביטחון, התמ"ת, צה"ל. גופים רבים היו שותפים לוועדה. היינו רוצים להציג לכם את תוצאות הוועדה. היום זה יום חגיגי לגבינו בכנסת, מן הסתם נעלה כמה ראשי פרקים. נשמח אם תזמנו אותנו במהלך החודש, חודשיים הקרובים.
היו"ר משה גפני
מי עוד רוצה להציג ראשי פרקים?
יהודה טלמון
אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת. זה אחד הדיונים היותר כואבים מבחינתי. אפשר להחמיא לנו ולהגיד לנו כמה אנחנו חשובים וכמה אנחנו תורמים. אנחנו גם עובדים, גם יוצאים למילואים וגם משלמים מסים. כאשר זה מגיע לחור של הגרוש, אז מהמחמאות אנחנו משמינים, מהתוצאות אנחנו שוכבים על הרצפה. מעבר לעובדה שזה מביע יחס, עמדה ואמפטיה, זה מבחינה תקציבית.. אדוני היושב-ראש, חברי כנסת, הסכומים בטלים ב-60. אנחנו מדברים על סעיף אחד שהעלות התקציבית שלו היא 50 מיליון שקל, על הסעיף שני שהעלות התקציבית שלו היא 20 מיליון שקל. אני לא מזלזל בסכומים האלה, אבל בהתחשב במבצע החשוב הזה שתורם - אני לא חושב שמישהו פה מפקפק בתרומה שלו - המחיר פר עלות תועלת בכלל לא עומד ביחס שווה. הדבר כואב כפליים, משום שבעל עסק עצמאי.. כששכיר יוצא למילואים הוא בסופו של יום מסודר. הפגיעה היא במעסיק שאין לו את העובד, שיש לו חוסר של כוח עבודה במקום העבודה. משכורתו של השכיר שיוצא למילואים מובטחת. עצמאי שיוצא למילואים, וצריך לזכור, אדוני היושב ראש, ש-200 אלף עצמאיים הם עצמאיים של one man show. הם העובדים של עצמם. הם לא מעסיקים עובדים במקום עסקם. כשהם יוצאים למילואים הם סוגרים את העסק. דמי השכירות רצים, הארנונה רצה, כל העלויות הקבועות ממשיכות לחול עליהם. אנחנו צריכים את העזרה הנוספת הזאת, את המדרגה הזאת שכאשר בן אדם..
היו"ר משה גפני
מי צריך לקבל החלטה?
יהודה טלמון
אני חושב שבסופו של יום זה בסמכות ועדת הכספים.
היו"ר משה גפני
מי בממשלה צריך לקבל החלטה? זו חקיקה?
יהודה טלמון
בסופו של יום צריך תיקון חקיקה. כמו שאמר חברי, הדיון פה היום הוא להציף את הבעיה, הוא לא מאפשר לתת את הפתרון. אולי אנחנו ניזום הצעת חקיקה פרטית, אם וככל..
היו"ר משה גפני
אם צריך חקיקה.
ניר בן אהרון
אני אציג את העבודה של הוועדה. היו בוועדה הזאת נציגים – חוץ מאיתנו – ממשרד הביטחון..
היו"ר משה גפני
אתה יכול להתחיל מהסוף? מה צריך לעשות?
ניר בן אהרון
אני עכשיו ממפה את הבעיות, פחות את הפתרונות.
היו"ר משה גפני
אתה רוצה בבקשה להתחיל מהסוף? לפני שאנחנו מדברים על הבעיות אני רוצה לדעת אם צריך תיקון חקיקה. אם הממשלה מחליטה, הכנסת מחליטה, כולם מחליטים שאנחנו פותרים את הבעיה, האם זה בתיקון חקיקה או שאתה לא יודע?
ניר בן אהרון
יש מגוון בעיות. לרובן זה תיקון חקיקה.
היו"ר משה גפני
מה הבעיות?
קריאה
השאלה אם המשרד שלהם יוזם חקיקה כזאת.
היו"ר משה גפני
תיכף נשאל.
ניר בן אהרון
מצאנו 3 בעיות. בעיה אחת היא בעיה שמאפיינת מעסיקים שמעסיקים מילואימניקים. בעיה שנייה נוגעת להון שמשמש לייצור – מכונות, מכשור שמושבתים ברגע שהמילואימניק יוצא למילואים. הבעיה השלישית זה פוטנציאל עסקי שבעצם נגרע ברגע שהעובד יוצא למילואים. אנחנו לא יכולים לטפל בבעיה השלישית, אבל בשתי הבעיות הראשונות, שזאת בעיית המעסיקים והבעיה של ההון אני חושב שניתן לטפל.
הבעיה של המעסיקים מתחלקת ל-3 תחומים. עיוות אחד מבחינת המעסיקים זה עיוות שקשור לדמי הביטוח הלאומי שהמעסיק צריך להפריש עבור העובד שלו שיוצא למילואים. למה זה עיוות? כשאישה יולדת, יוצאת לחופשת לידה, המעסיק לא צריך להפריש בזמן חופשת הלידה את אותם 5.9% של הביטוח הלאומי. גם בתחומים אחרים שבהם המועסקים לא יכולים לעבוד וצריכים לקבל החזרים מביטוח לאומי, המעסיק לא צריך לשלם את התשלומים שלו לביטוח לאומי. אצל המילואימניקים המעסיק צריך להמשיך לשלם את הביטוח הלאומי. מדובר פה על היקף של כ-48 מיליון שקל חדש.
שגית אפיק
זה לגבי חופשת הלידה?
ניר בן אהרון
לא. פה יש עיוות.
שי חרמש
זה שונה מחופשת לידה.
ניר בן אהרון
יש פה עיוות מול סקטורים אחרים. הסקטור של המילואימניקים מופלה לעומת סקטורים אחרים. הוא הסקטור היחיד שהמעסיקים צריכים להמשיך לשלם את הביטוח הלאומי. תיקון הבעיה מחייב שינוי של חוק ביטוח לאומי.
אהרון אליהו
למה זו הבעיה של המילואימניקים?
שי חרמש
זו הבעיה של המעסיק.
אהרון אליהו
זו הבעיה של המעסיק, לא של המילואימניקים.
שי חרמש
המעסיק לא רוצה לקחת אנשים שעושים מילואים.
ניר בן אהרון
אנחנו מדברים על הוצאות שלא נמצאות בתלוש המשכורת. אלו הוצאות שהמעסיק משלם ולא רואים אותן בתלוש המשכורת. ביטוח לאומי מחזיר עבור כל החלקים שמופיעים בתלוש המשכורת. מה שהוא לא שכר ישיר ביטוח לאומי לא מחזיר עליו. על דעת רוב חברי הוועדה היה מקובל שצריך לטפל בנושא הזה, היה מקובל שזה עיוות שצריך לתקן. הוא דורש בדיקה מעמיקה בביטוח לאומי. בביטוח לאומי עושים את הבדיקה הזאת.


נושא שני שקשור לבעיית המעסיקים זה כל שאר הדברים של עלויות מעביד שלא מופיעות בתלוש השכר או לא מופיעות בשכר. מדובר על דברים כמו פנסיה שהמעביד משלם, פיצויי פטורים שהמעביד משלם, צבירת ימי חופש ונושאים שונים אחרים. הם מסתכמים ליותר מ-21%, או לפחות 21% מעלות ההעסקה. כשבודקים מה היקף הבעיה למשק מדובר על היקף בעיה של כ-175 מיליון שקל בשנה. כדי להתגבר עליה צריך לתקן את חוק שירות מילואים. כנראה שצריך לתקן אותו. אם מתקנים את חוק ביטוח לאומי נכנסים להשפעות רוחב וזה הופך לבעיה הרבה יותר מסובכת. שינוי של חוק המילואים ממוקד ומשאיר את הנושא הזה רק בתחום של המילואימניקים. מקובל על רוב חברי הוועדה שבתחום הזה יש בעיה. העלות התקציבית היא עלות כבדה, לכן משרד הביטחון ואגף תקציבים לא יכולים..
היו"ר משה גפני
מה העלות התקציבית?
ניר בן אהרון
175 מיליון שקלים בשנה.
היו"ר משה גפני
היה מדובר על פחות.
יהודה טלמון
לא התייחסתי לסעיף הזה, משום שזה סעיף כבד.
היו"ר משה גפני
מה אתם אומרים על הסעיף?
ערן גרוסברגר
כמו שנאמר לפני כן, הוועדה ישבה וחילקה את הבעיות לבעיות שהן תיקון של עיוותים. רק בנושא ענף המילואים הם קיימים, כמו זה שדובר לפני כן על הביטוח הלאומי. הוועדה העלתה עוד נושאים נוספים שקיימים בכל ענפי הביטוח הלאומי. גם בנוגע לאישה שילדה המעסיק לא מקבל פיצוי בגין כל עלויות המעסיק שלו, אם זה עלויות ההפרשה לפנסיה, קרן ההשתלמות וכהנה וכהנה. הפתרון של הבעיה הזאת הוא פתרון רוחבי שמחייב פתרון של כלל המגזרים. העלות המשמעותית פה מסתכמת, אם מסתכלים על כלל הסכומים, בלמעלה ממיליארד ₪. זה לא תקציב הביטחון, זה תקציב המדינה שצריך לתת מענה.
קריאה
בגלל זה הוא דיבר על חוק מילואים.
ניר בן אהרון
בעיית המילואים היא 175 מיליון שקל. אם פותרים את זה נקודתית זה 175 מיליון שקל בשנה. אם לא פותרים נקודתית יש פה השלכות רוחב.
הרבה פעמים מעסיקים מפרישים הפרשות חד-פעמיות במשך השנה, כמו לדוגמה דמי הבראה, ביגוד ותשלומים אחרים שמשלמים פעם בשנה. במקרה כזה של תשלום פעם בשנה זה נופל בחלק מהמקרים בתוך התלוש כאשר המועסק יוצא למילואים. אם 3 חודשים לפני שירות המילואים הוא קיבל את התוספת הזאת זה נכנס לתוך התלוש וביטוח לאומי מחזיר אותה כחלק מההחזר. אם זה בתקופה אחרת זה נופל כמו קודם על אותן עלויות מעביד שלא נכנסות לתלוש והמעביד לא מפוצה.
שי חרמש
את זה צריך לחלק ל-12 חודש. זה לא נטל של חודש אחד.
ניר בן אהרון
זה מחולק ל-4 במקרה הזה. תיקון 127 לחוק ביטוח לאומי אומר שכל הכסף שמוחזר על ידי ביטוח לאומי צריך ללכת למועסק. יש מצב שהמעסיק הוא זה שנושא בהפסדים. הוא לא יכול לשמור אצלו את החלק הזה, הוא חייב לתת אותו למועסק שבעצם מרוויח פעמיים. פעם אחת הוא מרוויח כשהוא קיבל את הסכום החד-פעמי, פעם שנייה כשהוא מקבל את ההחזרים. יש פה איזה שהוא עיוות. מדובר על בערך 2% מהשכר, כ-16.5 מיליון שקל חדש בשנה. במקרה הזה זה נוגע לסעיף 127 לחוק הביטוח הלאומי. אנחנו מציעים לשנות את ה..
היו"ר משה גפני
למי אתם מציעים את ההצעות שלכם?
ניר בן אהרון
זה חלק מהוועדה.
היו"ר משה גפני
ישבתם עם אגף התקציבים?
ערן גרוסברגר
היה נציג של אגף תקציבים.
היו"ר משה גפני
מה הוא אמר?
ניר בן אהרון
הוא אמר שאין כסף.
היו"ר משה גפני
אם אגף התקציבים אמר שאין כסף, על מה הדיון?
ניר בן אהרון
אנחנו כרגע דנים על העיוותים.
אבי סייג
זה לא דבר חריג. הוא תמיד אומר שהכסף..
שי חרמש
זה תמיד מהלך הפתיחה.
היו"ר משה גפני
מה עשיתם אל מול אגף התקציבים?
ניר בן אהרון
מה שאנחנו עושים כרגע זה נותנים תשובה לוועדה לביקורת המדינה שדנה על הבעייתיות. עקרונית יש בעיה.
היו"ר משה גפני
יש ועדה. כולם מסכימים שצריך לתת לאנשי המילואים את התשלום הזה. אגף התקציבים אומר שאין כסף. אני אגיד לך איך אני מנהל מו"מ עם אגף התקציבים. ערן, אמרת למעלה ממיליארד שקל. אני יורד מהעניין של למעלה ממיליארד שקל. אני לא מבקש. אני יודע שאני לא יכול. אני מבין שיש בעיה עם 170 מיליון. גם עם זה קשה לי להתמודד. למה אתה לא לוקח את יהודה טלמון, נותן לו 20 מיליון ומבקש לפתור קודם את זה? עשיתם את זה?
ערן גרוסברגר
הוא התייחס לזה בתחילת דבריו.
היו"ר משה גפני
אתה אגף תקציבים?
ערן גרוסברגר
אגף התקציבים במשרד הביטחון. בתחילת הדרך דיברו על מעסיקים קטנים ועל עצמאיים. הוועדה הסכימה שיש בעיה לכלל המעסיקים. אסור להסתכל על סקטור קטן ולהגיד שיש בעיה רק עם הסקטור הקטן הזה ורק לו לתת פתרון, כשיש אוכלוסייה רחבה ושלמה של מעסיקים.
פניה קירשנבאום
בואו לא ניתן לאף אחד, לא לאלה ולא לאלה. במקום שניתן לחלשים ביותר..
ערן גרוסברגר
זה לא החלשים ביותר.
פניה קירשנבאום
.. נגלגל את זה בשרשרת, לא ניתן לאף אחד.
ערן גרוסברגר
צריך להבין שזה לא החלשים ביותר. יש סקטור רחב של אנשי מילואים שהמעסיקים לא רוצים להעסיק.
היו"ר משה גפני
צריך להעביר אתכם סדנא, אלא אם כן הכוונה שלכם אחרת.
ערן גרוסברגר
הנקודה הרביעית, וזאת הנקודה שקופצים קדימה, זאת הנקודה שכן נותנת מענה. יש היום במשרד התמ"ת מכרז תעסוקה, מסלול תעסוקה. במסגרת מסלול התעסוקה נותן משרד התמ"ת תמריצים למעסיקים כדי שיעסיקו אוכלוסיות מסוימות. מה שצריך זה לכלול במסגרת מסלול התעסוקה הזה גם אנשי מילואים.
היו"ר משה גפני
האם זה הרעיון שלכם או של אגף התקציבים באוצר?
שי חרמש
זה להעביר את המימון ממשרד הביטחון למשרד התמ"ת. זה להעביר מכיס לכיס.
פניה קירשנבאום
למה שזה יהיה ממני? אתה תשלם על זה.
שי חרמש
שמישהו אחר ישלם.
קריאה
לא סיימתי את ההצגה של הדברים.
היו"ר משה גפני
הבנתי את העיקרון.
שי חרמש
זה באותה מפלגה. זה להעביר מאהוד לשלום.
ערן גרוסברגר
אם לוקחים את הנושא הזה, מוסיפים את תיקון העיוות של הביטוח הלאומי, שהוא עיוות שקיים רק בביטוח לאומי, בסוף יש מענה למעסיקים שמוציאים אנשי מילואים.
היו"ר משה גפני
למה לא עשיתם את זה?
ערן גרוסברגר
הוועדה המליצה.
היו"ר משה גפני
מתי הוועדה המליצה?
פניה קירשנבאום
יש לי שאלה עקרונית שלא קשורה ל-20 מיליון, למיליארד או למשהו כזה. האם משרד הביטחון מעוניין במילואימניקים?
ערן גרוסברגר
ודאי.
פניה קירשנבאום
לא נראה לי. אתה לא מצליח למצוא כסף כדי לפתור להם את הבעיה. אתה שולח אותם לתמ"ת. קודם כל תעשה שיעורי בית אצלך, תראה אולי בתקציב שלך תוכל לפתור חלק מהבעיות.
ערן גרוסברגר
מדינת ישראל חשה צורך להכיר ולהוקיר את משרתי המילואים. משרד התמ"ת אמון על המעסיקים.. אנחנו יושבים פה בדיון על המעסיקים. הבעיה של המעסיקים.. למשרד התמ"ת יש מסלול שיכול לתמרץ את המעסיקים.
היו"ר משה גפני
הבנו, אתה לא צריך לחזור על זה.
שי חרמש
הבעיה היא לא הצינור, הבעיה זה המים.
יהודה טלמון
מסלולי התעסוקה לא פתוחים לעסקים קטנים. גם את זה צריך להגיד.
היו"ר משה גפני
ואם הם פתוחים, אז מה?
שי חרמש
יהודה, עזוב. מסלול התעסוקה זה הצינור. השאלה מי מזרים את המים.
היו"ר משה גפני
לא משנה. הבנו. מה אתם עוד רוצים להגיד?
ניר בן אהרון
יש את הנושא שקשור יותר לעסקים קטנים, וזאת בעיית ההון שמשמש לייצור. כאשר יש עסק גדול שיש בו הרבה עובדים..
היו"ר משה גפני
לעסקים קטנים אין את הפתרון של מסלולי תעסוקה.
ניר בן אהרון
נכון.
היו"ר משה גפני
מה עושה מישהו שהולך למילואים והוא בעסק קטן?
קריאה
כרגע מסלולי התעסוקה לא קשורים למילואים. זאת הצעה חדשה.
היו"ר משה גפני
מה יהיה עם עסקים קטנים? הם לא ילכו למילואים?
ערן גרוסברגר
אפשר לקבוע את הקריטריונים שגם עסקים קטנים ייכנסו פנימה.
יהודה טלמון
אפשר לפטור אותנו ממילואים. אנחנו מגזר קטן ולא חשוב. פשוט לפטור. לא שמעתי עיוולת כזאת כבר הרבה מאוד שנים. מגזר של עצמאים.. אדוני יודע שבדרך כלל אני לא מתפרץ, אבל אני לא יכול לשמוע דברים ועוד מלובש מדים..
היו"ר משה גפני
אין צורך. זה יום חגיגי היום. לעסקים קטנים אין פתרון על פי ההצעה?
יהודה טלמון
יש פתרון. למעט משרד הביטחון כל חברי הוועדה תומכים בפתרון הזה. משרד הביטחון באופן מפתיע רואה בפתרון הזה אפליה. אתמול בישיבה משרד הביטחון אמר שהפתרון לעצמאיים הוא אפליה. טיעון מבריק כזה לא שמעתי הרבה זמן.
היו"ר משה גפני
למה משרד הביטחון רואה בפתרון אפליה?
ערן גרוסברגר
משרד הביטחון טוען שצריך לפתור את הבעיה של כלל המעסיקים.
היו"ר משה גפני
לא רק של המילואים?
ערן גרוסברגר
כלל המעסיקים במסגרת..
היו"ר משה גפני
כלל המעסיקים זה גם העסקים הקטנים?
ערן גרוסברגר
כן, את כולם.
היו"ר משה גפני
אבל איך אפשר?
ערן גרוסברגר
במסגרת ההצעות שהוצעו. פתרון העיוות של הביטוח הלאומי פותר את הבעיה לכולם. 6% לכולם. זה עיוות שקיים וצריך לתקן.
קריאה
כמו שאמרת, לא מדובר במיליארד שקל. זה בסוף מגיע ל-50,60 מיליון שקל.
ערן גרוסברגר
בנושא של תמרוץ עסקים צריך לקבוע קריטריונים כך שגם עסקים קטנים יוכלו להיכנס. מי שיעסיק מילואימניקים.. בסוף זה קריטריון שקובע משרד התמ"ת. משרד התמ"ת קובע את הקריטריון לגבי מי שנכנס למסלול תעסוקה. למה שהוא לא יקבע שגם עסקים קטנים ועצמאיים ייכנסו?
היו"ר משה גפני
אבל אז תהיה השלכת רוחב. עסקים קטנים יהיו במסלולי תעסוקה של הכל.
פניה קירשנבאום
משרד הביטחון יעביר את הכסף של הסעיף הזה, אנחנו נכניס לתמ"ת סעיף כך שייכנסו העסקים קטנים.
ערן גרוסברגר
למשרד התמ"ת יש תקציב והוא יכול..
פניה קירשנבאום
תממנו אתם את העניין הזה של העסקים.
שי חרמש
כל אחד מגלגל לשני.
ערן גרוסברגר
המדינה צריכה לבוא ולהחליט.
ניר בן אהרון
הנושא הזה של בעיית ההון מאפיין יותר את העסקים הקטנים והבינוניים כי אין להם תחליף. מדובר בעובד אחד שיוצא למילואים ואין מישהו שיכול להחליף אותו, אם זה על המשאית או אם זה רופא השיניים בקליניקה שלו. העלויות הקבועות של הקליניקה, של המשאית או של כל דבר אחר ממשיכות. הוא צריך לשלם עליהן ולא מקבל על זה החזר. בדקנו את היקף הבעיה לעצמאיים. זה כ-20 מיליון שקל חדש בשנה. תיקון לבעיה מצריך תיקון של חוק המילואים או חוק הביטוח הלאומי. רוב חברי הוועדה חושבים שזה נכון. יש לנו פה, כפי ששמעתם, התנגדות של משרד הביטחון שחושב שאי אפשר לפתור בעיה של סקטור אחד, צריך לפתור את הבעיה של כלל העסקים במשק. העסקים הקטנים זה סקטור, לכן..
ניצן
כבר היום המילואימניקים מופלים. נקודת המוצא של כל היום היא לפתור את האפליה הזאת. עצם זה שאני חייל מילואים אני נחשב לאזרח סוג ב'. זה הנתון. זאת לא הגדרה. צריך לפתור את האפליה, רק אז לדבר על שאר המגזרים. זה המצב.
שי חרמש
עשרות שנים לא הייתה בעיה. לא שאנשים לא הלכו למילואים, הם הלכו למילואים עוד הרבה יותר ממה שהם הולכים כרגע, אבל התחושה הייתה שהציבור כולו הולך למילואים. לאף אחד לא היו תביעות, לא לעצמאיים, לא לשכירים ולא לאף אחד. מג"דים הלכו יותר, חיילים הלכו פחות, לא הייתה בעיה. הבעיה מתעוררת כרגע בתחושה של מה שהיום מופיע כבונטון בכל הכותרות, וזה השוויון בנטל. פחות ופחות אנשים משרתים במילואים. המדינה צריכה להגיב בהתאם. אם היא לא יודעת לייצר שוויון בנטל היא צריכה לייצר היום את המנגנון של הפיצוי. עשרות שנים שירתתי במילואים ואף אחד לא ביקש גרוש. אם התחושה היום עולה שנושא המילואים הוא דבר שהוא כורח בטחוני שאי אפשר לוותר עליו, אז צריך לשלם. אני לא חושב שבדיון כזה כרגע, עם כל הסימפטיה – אני בגילי כבר אחרי השירותים האלה.. צריך לשבת פה באיזו שהיא מערכת מובנת, לבוא לפה עם איזו שהיא מערכת בחקיקה, בתקנות, בתקצוב. על מה שהיום הבעתם קיבלתם המון המון סימפטיה. אני קיבלתי קצת מידע. שני הדברים חשובים. גם סימפטיה חשובה וגם מידע. אני לא בתוך האחוזים שיהודה חי איתם יום יום ושעה שעה. יהודה גם יודע שאני לא כל כך בתוך העסקים הקטנים כדי להבין את הדברים האלה, אבל האנשים שיושבים כאן כרגע, לפחות פניה, אני וגפני, פתחנו פה פתח לנושא שאם תביאו את החומר מסודר והוועדה תביא המלצות אנחנו נדע לטפל בדברים, בחלק שנתון לנו. אגב, לא צריך להיבהל כשאומרים אין כסף, כי כל ישיבה בבוקר מתחילה בכך שאין כסף. עוד לא שמעתי דיון שמתחיל בכך שיש כסף. אחרי שאומרים שאין כסף מתחילים לחפש מה לעשות. אני אומר שטוב שבאתם, חשוב שבאתם..
היו"ר משה גפני
למה אתה אומר את זה? היה פה דיון בבוקר ואמרו שיש כסף.
שי חרמש
איפה?
היו"ר משה גפני
444 מיליון מהפחתת מכסים. אתה שוכח.
שי חרמש
שלא תצאו בהרגשה שאם באתם לפה..
היו"ר משה גפני
מה אתה מוציא אותם? עוד לא סיכמנו.
שי חרמש
נפתחו דברים שאני אומר פה ביושר שלא הייתי חשוף אליהם, לא הכרתי אותם. אני חושב שצריך לעבד את הדברים האלה לדברים יותר קונקרטיים. חלק מהדברים הוועדה צריכה לעשות, חלק אחרים. יש תקנות, יש חקיקה. אגב, אני לא מפחד, יהודה טלמון, לבוא לעזרתך - אני לא עושה את זה כל יום - בחקיקה פרטית. לפעמים חקיקה פרטית הרבה יותר מהירה מחקיקה ממשלתית והממשלה מצטרפת אליה. בואו תגבשו את הדברים ונעשה את זה.
פניה קירשנבאום
יש קואליציה רחבה.
שי חרמש
לא כל דבר ייענה. אני בטוח שהפסדי ההון יהיו האחרונים שייענו, אבל אני בטוח שהפיצויים המידיים הישירים יהיו הראשונים בסדר העדיפות. צריך לבנות את המדרג, צריך לבוא עם דברים ברורים. טוב שדיון כזה מתנהל, טוב שהגעתם.
קריאה
הצעתי לפני כחצי שנה פתרון לצה"ל. יש פה תת אלוף – הוא ישב כרגע בוועדת החוץ והביטחון – שהוא ראש מערך המילואים בצה"ל. שאלתי אותו אם הוא יישם משהו מההצעה שהצעתי לו. הוא לא יישם כלום, הוא השאיר את אותה בעיה.
היו"ר משה גפני
מה ההצעה?
קריאה
שאלתי אותו אם זה משנה שטנק שצריך להגיע מפה לדמשק יובל על ידי חייל אחד, 2 חיילים או 3 חיילים. הוא אמר לי שלא. אמרתי לו שיקימו גוף, מערך בצה"ל שיאייש על כל תפקיד 2 אנשים. מה שיקרה זה שבנושא של המילואים, שזה לא מערך חירום כמו במלחמה, חייל אחד יוכל לצאת ל-3 ימים הביתה על-מנת לנהל את העסק הקטן שלו, לדאוג לפרנסה שלו.
היו"ר משה גפני
זה לא הדיון שלנו.
קריאה
כשהוא חוזר חזרה השני יוצא לחופשה ל-3 ימים.
היו"ר משה גפני
כן, אבל אחד צריך לנסוע?
אבי סייג
אנחנו מבקשים - גם לה"ב וכל הארגונים פה - שוועדת הכספים תתכנס. אנחנו נגיש הצעת חוק פרטית, לא פרטית כזאת או אחרת. אנחנו מבקשים שתטפלו בה.
היו"ר משה גפני
אני מבין שהוועדה לביקורת המדינה דנה בעניין הזה. היא דרשה להקים את הוועדה. אם רוצים שוועדת הכספים.. על כל פנים, מבחינתי, ועדת הכספים תיכנס לעניין אם הולכים למסלול שהולכים מהקל אל הכבד. אנחנו לא הולכים לפתור את הבעיה. אני מכיר את התשובות של אגף התקציבים, לא של אגף התקציבים במשרד הביטחון. אגף התקציבים במשרד הביטחון הוא עוד יותר מסובך. כשאגף התקציבים במשרד האוצר אומר לא מתמודדים איתו. אגף התקציבים במשרד הביטחון לא אומר לא.
ערן גרוסברגר
הוא אומר כן, רק שצריך למצוא מקורות לנושא הזה.
היו"ר משה גפני
חזרנו לאגף התקציבים במשרד האוצר. אם אכן זה יבוא לכאן לדיון נצטרך ללכת למסלול של חקיקה בחלק הקל של העניין. מהחלק הקל נצטרך לעבור לחלק אחר, כי לפי דעתי מדינת ישראל הולכת לעבור שינויים בעניין הזה של מערך המילואים. היא תצטרך לתגמל את חיילי המילואים, אין בכלל ספק בעניין הזה. אני לא רוצה לדבר על העניין הזה, כיוון שאני לא חושב שהתפקיד שלי לדבר על זה. יש אצלי חבר בסיעה שמדבר על זה. אני לא הצטרפתי אליו. זה הולך להשתנות.
קריאה
יש יותר מעושה מילואים, שזה עושה מלחמות.
היו"ר משה גפני
אני חושב שזה לא בסדר שהמצב הוא כזה. אני חושב שצריך לתקן את החקיקה. צריך ללכת לתיקון הזה. אם אתם הולכים בכיוון הזה אתם צריכים להגיש לנו הצעה. אני לא מבטיח שניכנס לעניין. זה מורכב פה מכמה ועדות. זה מורכב מהעניין של הוועדה לביקורת המדינה שנמצאת בעניין. אנחנו ניכנס לעניין. תדעו שאם נכנסנו לעניין סימן שבדקתי ואנחנו הולכים להצליח. זה לא התפקיד הקלאסי שלנו. אנחנו רוצים לעזור לכם. אנחנו רוצים לפתור את הבעיה. צריך לראות שאנחנו הולכים על מסלול נורמאלי. את התשובה שצריך לשנות את כל תקציב המדינה בגלל שזה למעלה ממיליארד שקל או למעלה מ-170 מיליון שקל, שצריך לקצץ בהכל אני כבר מכיר. את התשובות האלו אני מכיר, אני מקבל אותן יום יום על אלף ואחד נושאים. אני לא רוצה לקבל אותן גם על זה. אני חושב שאם נלך על המסלול הזה זה לא יסתיים בחלק הקטן. זה קודם כל יפתור את הבעיה. אומרים לחיילי המילואים שמתגמלים אותם, שהולכים על מסלול שהוא ריאלי ושהולכים לכיוון עתידי של מציאות שונה מהמציאות שאנחנו חיים בה עכשיו. אני מודה לכם על הדיון. תודה רבה, הישיבה נעולה.
הישיבה נעלה בשעה 13:42

קוד המקור של הנתונים