ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 29/05/2012

כוונת רשות המיסים להטיל מס של עד 48% על מענקי עידוד למתמחים בפרירפיריה או במקצועות במחסור , כוונת רשות המיסים להטיל מס של עד 48% על מענקי עידוד למתמחים בפריפריה או במקצועות במחסור

פרוטוקול

 
PAGE
8
ועדת הכספים
29/05/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 1100>
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, ח' בסיון התשע"ב (29 במאי 2012), שעה 11:30
סדר היום
<1. כוונת רשות המיסים להטיל מס של עד 48% על מענקי עידוד למתמחים בפריפריה או במקצועות במחסור>
נכחו
חברי הוועדה: >
משה גפני – היו"ר
דוד אזולאי

אבישי ברוורמן

מגלי והבה

שי חרמש

פניה קירשנבאום

עפו אגבאריה
רחל אדטו
אורלי לוי-אבקסיס
מוזמנים
>
יעקב ליצמן - סגן שר הבריאות

הרולד בר - מנהל תחום בכיר, משרד הבריאות

ארנון אפק - ראש מינהל רפואה, משרד הבריאות

אהרון אליהו - סמנכ"ל בכיר מחלקה מקצועית, משרד האוצר

משה מזרחי - עו"ד, ההסתדרות הרפואית

יוסי כהן - משנה לממונה על השכר והסכמי עבודה, משרד האוצר

יואב משה - מנהל תחום מחלקה, משרד האוצר

עמית קריגל - עו"ד, ההסתדרות הרפואית

מירב אוהבי - תחום יחסי עבודה, ההסתדרות הרפואית בישראל

לאוניד אידלמן - יו"ר ההסתדרות הרפואית, ההסתדרות הרפואית בישראל

ישראל אייליג - סגן מנהל בי"ח סורוקה, ההסתדרות הרפואית בישראל

שני אלוני - תחום מדיניות ציבורית, ההסתדרות הרפואית בישראל

חוסאם גלגוליה - מתמחה בבי"ח הלל יפה, ההסתדרות הרפואית בישראל

לאה ופנר - מזכ"ל ההסתדרות הרפואית, ההסתדרות הרפואית בישראל

שירלי פוטרמן - ע. דוברת ההסתדרות הרפואית, ההסתדרות הרפואית בישראל

זאב פלדמן - סגן יו"ר ארגון רופאי המדינה, ההסתדרות הרפואית בישראל

יעקב רחמוט - מתמחה בכירורגיה כללית בהדסה, ההסתדרות הרפואית בישראל

רונית שוורץ-בן דוד - דוברת ההסתדרות הרפואית, ההסתדרות הרפואית בישראל

רונית בר חיים - פעילה, המשמר החברתי

יערה קורן - רמ"ח אקדמיה, התאחדות הסטודנטים

יפית היילו - מנהלת שיווק, נטו מלינדה סחר

סמי מלול - רכז פורום ערי פיתוח, מרכז השלטון המקומי
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהלת הוועדה
טמיר כהן
קצרנית פרלמנטרית
יפעת קדם
<כוונת רשות המיסים להטיל מס של עד 48% על מענקי עידוד למתמחים בפרירפיריה
או במקצועות במחסור>
היו"ר משה גפני
דיון מהיר בכוונת רשות המיסים להטיל מס של עד 48% על מענקי עידוד למתמחים בפריפריה או במקצועות במחסור, של חברי הכנסת עפו אגבאריה וחברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס. עפו אגבאריה, בבקשה.
עפו אגבאריה
אדוני היושב-ראש, חבריי חברי הכנסת, אורחים נכבדים. אני מעלה את הנושא אחרי שראיתי וקראתי באחד העיתונים שרשות המסים מתכוונת להפעיל איזו שהיא תקנה, מתכוונת להטיל מס של 48% על המענק שדובר בזמנו בהסכם בין הממשלה לרופאים שהיה אמור לתקן את העוול שסבלו ממנו הרופאים והרפואה בכלל במדינת ישראל לאורך שנים רבות. לדעתי הדבר הזה הוא הפרה בוטה של ההסכם. היה הסכם שגובש אחרי שביתה מאוד קשה שסבלו ממנה אנשים. אני חושב שהחברה הישראלית שילמה מחיר כבד מאוד בשביתה הזאת בגלל הדרישות הצודקות של הרופאים. בסופו של דבר אחרי כל הלחצים הגיעו להסכם. היה הסכם של מענק לתיקון העוול שסבלו ממנו הרופאים וסבלה ממנו הפריפריה. כדי לעודד רופאים ללכת לפריפריה ולעבודות במקצועות במצוקה, סוכם על מענק מסוים.
אנחנו לא מוצאים היום מתמחים במקומות מסוימים בפריפריה במקצועות כמו טיפול נמרץ, הרדמה, פתולוגיה, גריאטריה, ניאונטולוגיה, הרבה מקצועות שאנחנו באמת במצוקה וחייבים לעשות את זה בשביל שיהיו רופאים. סוכם לתת את המענק הזה לאנשים האלה. פתאום באה רשות המסים ורוצה על זה מס של 48%, דבר בלתי ייאמן. מצד אחד נותנים את המענק הזה, וזה נקרא מענק, זה לא נקרא שכר.. אנחנו מדברים על זה שה-48% זה כאילו לתת ביד אחת ולקחת ביד השנייה. זה לא הסכם שכר, לא צריך להתייחס למענק הזה כשכר. אפילו על זכייה במפעל הפיס אין 48% מס. אנחנו מדברים על מענק בשביל לא להטיב אלא לתקן עוול מסוים. לא יכול להיות שניקח מהם את המענק הזה ונטיל עליו מס כזה גדול. מה אנחנו רוצים? האנשים האלה היו מוכנים לוותר על הרבה דברים כדי להיות בפריפריה, כדי להשוות את השירותים הרפואיים בין הפריפריה למרכז. זה אחד הדברים היסודיים שכבוד השר התחיל בהם בקדנציה שלו. זה שהוא הראשון לתת חדרי מיון קדמיים זה בשביל לתקן את ההבדל בין הפריפריה למרכז. אסור לנו לתת יד להפעיל את התקנה הזאת, או להפעיל את המס הגדול הזה. אם אנחנו רוצים לתקן יש עוד אפשרות חוץ מההסכם הזה לקלוט רופאים מבין הרופאים החדשים. גם על זה עובד כבוד השר. אני מקווה שבעניין הזה נוכל לתקן את העוול הזה, נוכל לתת את האפשרות לרפואה הציבורית להתקדם ולהיות שוויונית לכל האוכלוסייה.
אורלי לוי אבקסיס
אני רוצה לפתוח את הדברים בלהודות לסגן השר שהגיע לכאן. אני יודעת כמה הוא פעיל מתוקף חברותנו בוועדת הבריאות של הכנסת. אנחנו רואים את המאמצים הכבירים שעושה סגן השר כדי לצמצם את הפערים בין הפריפריה למרכז. הפערים האלה הם לא רק בטיפול. אם מסתכלים על תוחלת החיים מסתבר שתוחלת החיים בפריפריה קצרה במספר שנים מאשר במרכז, הנגישות לשירותי רפואה מתקדמים הולכת ופוחתת. נוצר מצב קטסטרופאלי. מי שנמצא וגר בפריפריה – אני יכולה להעיד מניסיונות אישיים – ויש לו ילדים, יכול להגיד במה זה כרוך. כשבאים לנסות ולתקן את העוול הזה צריך להביא את אותם תמריצים כדי להביא את אותה אוכלוסייה חזקה, את אותם רופאים שלא רק יקבעו את מקום התמחותם, יקבעו גם את מקום מושבם בפריפריה. כשאנחנו מדברים על המומחים אנחנו מדברים על הסכם של 6 שנים. אנחנו מגלים שברשות המיסים היה איזה שהוא סוג של עבודה בעיניים. כשזה היה על השולחן עם כל אהדת הקהל מסביב, התמיכה של דעת הקהל בהסכמים האלה וכמה צריך לעודד את אותם רופאים, גם אלה שבוחרים במקצועות האקוטיים שעליהם דיבר חברי עפו אגבאריה, דובר על לתת תמריץ שצריך להיות אטרקטיבי. אנחנו רואים שמצד אחד נותנים, מצד שני חותכים בחצי. זה לא מסתכם ב-45% מס..
עפו אגבאריה
48% ו-12% ביטוח לאומי.
אורלי לוי אבקסיס
עוד 12% של הביטוח הלאומי. על ידי זה חתכנו בחצי את אותם המענקים. השאלה היא אם הרופא לא מקבל את מה שהובטח לו אלא חצי. בוא ננסה לחלק את מה שנשאר להם ל-6 שנים. בוא נסתכל על אותם רופאים מומחים שבאים לפריפריה ומתחייבים להישאר שם 6 שנים. יש להם עלויות נוספות שאנחנו לא לוקחים בחשבון. הם צריכים להעביר את המשפחה, לדאוג לדיור, לדאוג לשירותי חינוך מתאימים. הם צריכים לעשות ויתור של האופק בהמשך, כמו של השלמת הכנסה נוספת בכל מיני קליניקות פרטיות או אופציה לעבוד בבתי החולים הפרטיים ולהרוויח. אין כמעט בתי חולים פרטיים בפריפריה. מה שקורה הוא שהפריפריה מסבסדת. יש מחקר - אני בכוונה מכניסה את זה אף על פי שזה לא קשורֿ - לגבי הנושא של התשלומים של הביטוחים המשלימים למיניהם. בפריפריה אין לך אפילו יכולת ליהנות מהזכאות שהביטוחים המשלימים נותנים לך. אתה משלם, אבל מי שמשתמש בכסף של אנשי הפריפריה אלה אנשי המרכז. למעלה מ-70% בפריפריה לא נהנים מאותן הטבות של השב"נים. מה שקורה זה האבסורד הכי גדול שיש. בוא ננסה לחלק ולכמת את זה. האם התמריץ של פחות מ- 30 אלף שקל לשנה לרופא מומחה כדי שיעבור לפריפריה – תחלקו את זה עכשיו במספר חודשים – שווה להם? כל המעבר הזה, הוויתור על הכנסות נוספות, לעקור את המשפחה ממקום אחד למקום אחר.. תאמין לי, יש איזה שהוא שוק תרבותי למי שנכנס ועושה את המעבר הזה. אני חושבת שלא רק שיש פה חוצפה, יש פה איזה ניסיון..
עפו אגבאריה
זאת הפרת הסכם.
אורלי לוי אבקסיס
לגמרי. יותר מכך, יש פה הפקרות של התושבים בפריפריה. אנחנו לא נצליח לנצל את המצב ולשנות. כאשר חשבו שזה המענק התחילה להיות נהירה לא כזו גדולה של מתמחים ומומחים. התחילה התעניינות. פה אנחנו נחתוך את כל ההישג הזה. פה אנחנו נחזיר אותם בחזרה לראות את האופק שלהם ואת השליחות שלהם במרכז. יהיו להם אפשרויות נוספות. על הכנסות מהון יש 20% מס. זה הדיון הקודם שדיברנו עליו. אם אנחנו לוקחים בחשבון, ודיברתי קודם גם עם צבי לביא בעניין, את ה-100 מיליארד מהכנסות של בעלי ההון שהיום יוצאים החוצה, וגם שם מדובר על 20% או 25% מס.. כשאנחנו מדברים על משהו שיש בו שליחות, שיש בו חובה מוסרית שלנו לדאוג לאוכלוסייה.. רוב האוכלוסייה החלשה גרה בפריפריה. לא רק שאנחנו לא נותנים להם את השירות, אנחנו גם מונעים את הטיפול העתידי באותן בעיות. אנחנו מנציחים את המצב הקטסטרופאלי שקיים. אני חושבת שעל הוועדה הזאת לפנות לרשות המסים, לבקש לשנות את ההחלטה הכל כך גורלית הזאת, לראות לנגד עיניה לא רק את הנושא של ההכנסות הממוצעות.. הרגע דיברנו על ויתור על הכנסות של חצי מיליארד שלא בטוח שיגיעו לאוכלוסייה. פה כנראה זה מה שיצטרך לממן את זה. כל ההסכם כולו על העברה לפריפריה עולה בסביבות ה-700 מיליון שקל, אם אינני טועה. אני טועה?
עפו אגבאריה
על פריסה של 6 שנים.
אורלי לוי אבקסיס
על פריסה של 6 שנים. תחתוך מזה חצי. נו, באמת, את מי אתם באים להציל בזמן הזה? אני מקווה שעמדת משרד הבריאות תעזור מאוד בנושא הזה. אני מכירה את השקפותיו של השר. אני שמחה שזה השר שעומד שם. על הדבר הזה אי אפשר לעבור לסדר היום.
יעקב ליצמן
נתחיל מהסוף. באופן חד משמעי הרופאים צודקים. ארי דיבר, הלמן דיבר איתי. נפגשתי אתמול עם רשות המסים, ביקשתי פגישה עם הנציב. ביקשתי שאהרון אליהו ישב כאן עם העוזר שלו. נפגשנו. הבהרתי חד משמעית שרוצים להעביר אנשים לפריפריה. אני יהודי פשוט. אני יודע ששקל זה שקל. כשאומרים לי שקל אני לא יודע שזה חצי שקל. כשאני הולך לקנות אני שואל את המכולת כמה אני צריך לשלם. כשהוא אומר שקל אני נותן לו שקל. אני לא אומר לו חצי שקל. את זה אני יודע. כך לימדו אותי. שקל זה שקל. אני אומר את זה על עצמי, אני לא אומר את זה לגבי הרופאים. כשדיברו על מענקים ידעתי שזה המענק. אני לא יודע חוכמות. אמרתי את זה לאהרון אתמול. ישבנו וחיפשנו כל מיני פתרונות. עלו כל מיני רעיונות. מס הכנסה זה מס הכנסה. אני מציע לקיים דיון נוסף בעוד שבועיים, בינתיים לאפשר לי עם מס הכנסה, עם אהרון, עם ארי, עם הרופאים ועם מי שהנציבות תרצה לשבת יומיים שלושה כדי ללבן את הבעיות, לראות מה בדיוק אנחנו יכולים. אחת משתיים: או שנבוא לוועדה ונגיד, רבותיי, מצאנו פתרון מוסכם על כולם וזהו זה, או שאני לא אתבייש להגיד שלא הצלחתי וזה יבוא אליכם.
מגלי והבה
אדוני היושב-ראש, אני רוצה לברך את סגן השר. יכול להיות שאנחנו צריכים בהצעות לסדר הרציניות להזמין שר או סגן שר מהמשרד הרלוונטי על-מנת שיענה ישירות.
היו"ר משה גפני
לא כל השרים הם יהדות התורה. אל תדרוש דרישות..
שי חרמש
גפני, יש גבול ליומרות שלך.
מגלי והבה
סגן השר ליצמן, רציתי שכל הממשלה תהיה מהמפלגה שלך, אבל הוא מתנגד. למה זה חשוב? יש פה טיפול מידי לבעיות. הרבה פעמים אנחנו נתקלים בבעיות. אתה מכיר את זה היטב, בייחוד בוועדת הכספים. יש לנו שרים סרבניים שכשאנחנו מנסים להביא אותם לדיונים חשובים ביותר..
היו"ר משה גפני
הם באים.
מגלי והבה
אני רוצה לציין את מה שעושה סגן השר בפריפריה. חשוב להגיד את זה. לא יעלה על הדעת שנמצא את עצמנו כל פעם מחדש.. זה מתאים כנראה לסגנון של הממשלה. אני לא רוצה להגיד לאוצר. הרופאים שבתו. אנחנו יודעים מה המצב בפריפריה. ד"ר אגבאריה ציין איזה מקצועות חשובים לא נמצאים בפריפריה. את התושב בצפון או בדרום הרחוק שולחים לעיר לעשות דברים שאפשר לעשות בבית חולים לידו, אם זה בצפת, בנהריה או בכל מיני מקומות אחרים.
עפו אגבאריה
את בית החולים הגריאטרי היחידי בצפון – פלימן - הולכים לסגור, הולכים להעביר. בכל הפריפריה צפונית לחיפה אין כזה דבר.
מגלי והבה
שעה וחצי או שעתיים נסיעה לאותו תושב שגר רחוק בשביל לקבל את הטיפול.
יעקב ליצמן
אני חייב להעיר הערה שלא אמרתי קודם. מאז שנחתם ההסכם היה ביקוש גדול לפריפריה, עד כדי כך שהמרכז התלונן שאנשים הולכים לפריפריה.
אורלי לוי אבקסיס
אולי העלו את המס כדי להחזיר אותם חזרה למרכז.
יעקב ליצמן
מס הכנסה זה חוק.
מגלי והבה
אנחנו תומכים בהחלטה לתת לשר שבוע או שבועיים כדי לשבת עם הגורמים ולהגיע לסיכום, ואם לא, אנחנו לא נרשה שהעוול בנוגע למתמחים ימשיך להיות.
שי חרמש
סילבן שלום בבירת הנגב התהדר בעובדה שתוך פרק זמן קצר מאוד המרחק מבאר שבע לתל-אביב יהיה 44 דקות. השירותים שהם מקבלים הם הבדלים של שמיים וארץ. אני אומר שיש פתרון לעניין. משתכר השכר הגבוה ביותר בשירות הציבורי הוא קרדיולוג מסורוקה. כולנו גאים בעניין. שלא נזדקק, אבל כשאתה צריך טיפול קרדיולוגי.. הפתרון נמצא רק בכסף. אין לי שום ספק, ליצמן, שתוך 72 אתה עם אהרון גומרים את העניין. אם לא גומרים את העניין, אני מציע לחזור לפה בשבוע הבא ולשים את הרגל על הברקס. אפשר להשיג את זה.
רחל אדטו
בדרך כלל כאשר חותמים הסכם השאלה היא מה הייתה כוונת הצדדים בחתימת ההסכם. כוונת הצדדים בעניין הזה, מעבר לעניין של לסיים את פרשת השביתה הנוראית והממושכת שהייתה כאן, הייתה להביא את התשובה ואת המזור מהבחינה הזאת לרפואה בפריפריה. זה הושג באמצעות הכסף. כסף זה תגמול הולם וראוי. יש התייחסות מפורשת בהסכם הזה לנושא החבות במס. זה לא היה מתחת לשולחן. זה היה דבר שנאמר. היה ברור לחלוטין שזה דבר שצריך יהיה לקבל את הפתרון. עצם העובדה שרשות המסים לקחה את זה לחומרה, לקחה את זה להקצנה של החבות במס המקסימאלית, ולא נתנה בכלל את הפריבילגיה ליהנות מחבות במס שיכולה להיות גם ברמה של 20% כדי לפתור, כדי לתת מענה, היא הבעייתית. הכוונה הייתה לתת למענה ולא להביא את זה למצב שנצטרך להביא את זה לוועדת הכספים. אני חושבת שנכון יהיה למצוא את הפתרון בין שניהם, כי ברור לכל אחד שאי אפשר להשאיר את המצב הזה כמות שהוא כרגע. זאת לא הייתה הכוונה בעת חתימת ההסכם.
אבישי ברוורמן
יש לי שתי זכויות גדולות.
היו"ר משה גפני
שהיית יושב-ראש ועדת הכספים.
אבישי ברוורמן
הזכות הגדולה ביותר זה שהייתי בין השניים האלה, הייתי יושב-ראש ועדת הכספים בין ליצמן לגפני. זכות אחרת גדולה היא שכיהנתי במשך 16 שנים כנשיא אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. החיבור המוצלח שהיה בלהביא אנשים לפריפריה היה החיבור באמצעות האוניברסיטה ובית החולים על ידי כל מיני הטבות שעשינו. יעקב, לך בחוכמתך זו. במקרה הזה צריך למצוא את הפתרון. אם לא תצליח, תחזור לכאן ואולי מן הגפן ומן היקב נמצא את הפתרון.
לאוניד אידלמן
תודה על הדיון. אני רוצה להודות לכל הנוכחים ולמאמץ שעושה סגן שר הבריאות וכל חברי הכנסת שהתגייסו למטרה הנעלה הזאת של למנוע את הצעד שמרוקן מכל תוכן את ההסכם בנושא של פריפריה ומקצועות במצוקה.

תראו, יצאנו למאבק כדי להציל את הרפואה הציבורית. מצאנו באופן מפתיע הסכמה של המדינה שאמרה בתור ריבון שזה חשוב לה. חשוב שאנשים שנמצאים בפריפריה לא ימותו 6 שנים לפני אלה שחיים במרכז. חשוב שבפריפריה לא יחכו 8 חודשים לניתוח קטרקט. חשוב שאנשים יבינו ש-100 קילומטר מהמרכז יש חיים ומגיע לאנשים האלה שירות רפואי כמו שמגיע לכל אחד שחי במרכז תל אביב. אחרי שזה הוחלט וחתמנו, באופן מפתיע ראינו שינוי דרמטי. פעם ראשונה בהיסטוריה מגיעים לבית חולים פוריה בוגרי הארץ. פעם ראשונה אומר לי מנהל בית חולים סורוקה שאין לו בעיה של רופאי ילדים. 7 רופאים מגיעים עכשיו לפנימית בסורוקה. השינוי הזה הוא שינוי דרמטי. מה שמס הכנסה עושה עכשיו זה מכניס את היד לכיס של הרופאים ואומר שלא מגיע להם לקבל את ה-300 אלף או את ה-500 אלף האלה. הרופאים עושים מחשבה נוספת. למה לאותם רופאים צריכים לפגוע בפוטנציאל הפרנסה שלהם, לשנות את המגורים שלהם, להעתיק אותם עם כל המשפחה למקום אחר, לשנות למקצוע שבפוטנציה יביא פחות כסף? זאת פגיעה קשה. צריך לעצור את זה. אני מקווה מאוד שהרב ליצמן יגיע למה שהוא רוצה להגיע כך שכולנו נהנה מהשינוי ההיסטורי הזה שהאנשים בפריפריה יקבלו טיפול, שהאנשים שמחכים לטיפול במקצועות במצוקה יקבלו טיפול. אסור לעצור את התהליך הזה.
ישראל אייליג
הצלחתי להעביר את הבן שלי מהתמחות באיכילוב באורתופדיה להתמחות בסורוקה. הוצאתי את כלתי מסטאז' בבילינסון לסורוקה. עכשיו, כאשר אני מסתכל אחרי הברית שעשו אני לא בטוח שכאבא עשיתי להם דבר טוב. כשמדברים על 48% זה לא נכון, זה מקפיץ את השכר, זה מקפיץ את הביטוח הלאומי, זה מקפיץ את מס הבריאות. זה מגיע ל-60%,65%. זו לא ברית, זה לחתוך מהשורש.

אמר כבוד הרב ליצמן, ובצדק, שאנשים הגיעו לסורוקה. עכשיו ההתעניינות עוצרת, האנשים מפסיקים. האנשים מתחילים לעשות חשבון מה הם באמת יקבלו. לא מקבלים את זה ליום או ליומיים, מקבלים את זה לתקופות של 4 או 7 שנים. זאת כברת חיים שאחריה כל החיים שלך יהיו אחרים. אני מברך את כל חברי הכנסת. אני מברך את הרב ליצמן על האמירה שלו, רק כל מה שאני אומר זה שזה יהיה מהר מהר אחרת יהיה מאוחר מידי.
אשר פריסמן
באתי לפה לדיון אחר, אבל נפלתי בדיוק בדיון שמתאים לי. אני רק אספר לכם קצת על בית חולים העמק שמוגדר כפריפריה. אני יכול להגיד לכם שלאורך כל השנים מאוד מאוד קשה להביא רופאים לבית חולים העמק, בוודאי בוגרי הארץ. מגיעים, אבל זה מאוד קשה. ראינו את השינוי בעקבות ההסכם הזה. התחילו להגיע אנשים במקצועות מצוקה שהם מאוד בעייתיים בכל הארץ, בוודאי בבית חולים העמק. אני יכול לספר לכם שהבת שלי מסיימת בסוף שנת הלימודים הזאת בית ספר לרפואה. אני לא מצליח להביא אותה לבית חולים העמק שאני נמצא בו יותר מ-20 שנה.
היו"ר משה גפני
אתה גר בעפולה?
אשר פריסמן
אני לא גר בעפולה.
היו"ר משה גפני
באזור?
אשר פריסמן
כן. לא הצלחתי להביא אותה לבית חולים העמק כיוון שהיא שאלה אותי אם יורידו מהמענק שהיא תקבל מס הכנסה בשיעורים שמדברים עליהם.
היו"ר משה גפני
מאיפה היא הכירה את רשות המסים?
אשר פריסמן
היא לא הכירה את רשות המיסים, היא רק שמעה כמה יורידו לה מס הכנסה. את הבת שלי לא הצלחתי להביא, לכן היא תלך לעשות סטאז' בחיפה. ההסכם הזה מבחינת המענקים עשה את השינוי, יכול לעשות את השינוי. הדבר הזה של המסים והשיעור הגבוה של המסים יפגע בבתי חולים כמו בית חולים העמק שזקוק לרופאים האלה בצורה מאוד ברורה.
אורלי לוי אבקסיס
אנחנו כפציינטים זקוקים לרופאים האלה.
היו"ר משה גפני
הגמרא אומרת שלא חרבה ירושלים אלא שהעמידו את דבריהם על דין תורה. יש לפעמים מצב שבו אתה הולך על פי החוק בדבר הכי חשוב. דין תורה אצלנו זה הדבר החשוב ביותר. ברור לגמרי שאם אתם גובים את המס הזה הוא כנראה מעוגן בחקיקה. אני לא מתאר לעצמי שמישהו החליט על דעת עצמו להטיל מס על הרופאים בפריפריה אחרי שהיה הסכם שכולנו ייחלנו שיגיעו להסכם הזה לגבות את המס. זאת חקיקה שמשיגה את המטרה ההפוכה. לא יגבה מס כיוון שרופאים לא יבואו. הפריפריה תיפגע בדבר הכי הכי חשוב, שזה בריאות, חיים, דברים הכי חשובים שהמדינה בירכה עליהם בהסכם הזה. אתם חייבים למצוא פתרון. אדם רציני כמוך נמדד לא רק בהליכה במתווה של החוק במקרה הנוכחי, שזה ברור שצריך לשמור עליו, אלא בלהגיע לפתרון. אני מאמין שבישיבה שלכם עם הרב ליצמן תגיעו לפתרון. אני לא רואה שום ברירה אחרת. אין מציאות כזאת.
אהרון אליהו
כפי שסיכמת את הדברים מבחינתך, רשות המיסים לא החליטה לפתע פתאום לגבי המענקים האלה. כשרשות המסים נשאלה היא נתנה את התשובה שלה שזה המצב וזה הדין. תקבולים שכאלה בידי הרופאים מצטרפים מבחינתנו להכנסות העבודה שלהם וממוסים בהתאם, לאו דווקא בשיעור של 48% אלא כל אחד לפי שיעור המס השולי שחל עליו בהתאם למכלול הכנסותיו.


ביחס להסכם שנחתם היה ברור בצורה מפורשת לצדדים שיש סימן שאלה לגבי היקף סוגיית המס.
יעקב ליצמן
למה היה סימן שאלה? כשמדובר בחוק החוק ברור.
לאוניד אידלמן
שני הצדדים התחייבו בהסכם לפעול על מנת לטפל בבעיה הזאת. אף אחד פה לא תמים. ידענו שאתם לא בהכרח..
אהרון אליהו
בהסכם נאמר שכדי להבהיר את מצב הדברים ביחס לחבות המס, יבואו הצדדים בדברים עם רשות המסים ויקבלו החלטת מיסוי בנושא הזה. כך היה. אכן לאחר שנחתם ההסכם פנו אלינו בצורה מסודרת, הנושא נבחן והגענו למסקנה שזאת התוצאה. להבנתנו, לפרשנותנו את החוק זה המצב החוקי.
עפו אגבאריה
האם יש מענקים פטורים ממס?
אהרון אליהו
ניתנה תשובה..
אורלי לוי אבקסיס
כן, רווחי הון. מה שמוגדר כרווחי הון.
אהרון אליהו
בואו נעשה סדר. אנחנו לא קוראים את החוק, אנחנו מפעילים את החוק.
אורלי לוי אבקסיס
יש לכם שיקול דעת איפה זה נכנס. מבחינה משפטית אתה יכול ליצור שתי תוצאות. תוצאה אחת שאתה בוחן את החלופה המסוימת. כמובן שרשות המסים העדיפה את החלופה היקרה יותר בשביל המתמחה.
היו"ר משה גפני
אורלי, זה לא טוב טקטית. הוא עכשיו יצטרך להשיב לך, הוא יצטרך להגן על עמדת רשות המסים. אני לא רוצה שהוא יעשה את זה. אל תגן עכשיו על עמדת רשות המסים. תחשבו באופן יצירתי. אנחנו ניתן לכם את מרווח הזמן.
אהרון אליהו
אני לא מגן, אני מציג את עמדת רשות המסים. הסיפור פה הוצג כאילו שהכוונה של רשות המיסים היא למסות בשיעור של 48%. זה לא נכון להציג את הדברים בצורה הזאת. רשות המסים פועלת במקרה הזה כמו שהיא פועלת בכל מקרה שמגיע.
עפו אגבאריה
כך זה פורסם.
אהרון אליהו
זה כרגע המצב החוקי.
היו"ר משה גפני
מה אתה אומר בנוגע למה שאמר סגן השר?
אהרון אליהו
כמו שאמר סגן השר, נפגשנו מתוך כוונה לנסות לפתוח כיווני מחשבה אפשריים. יש דברים שלקח על עצמו סגן השר לבדוק ברמה העובדתית כיוון שיכול להיות שהמצב העובדתי הזה מאפשר שנגיע במסגרת החוק למצב שונה מבחינת נטל המס שיושת. ככל שנמצה את התהליך הזה והעובדות האלו ייבחנו בשנית, יכול להיות שיימצא פתרון על בסיס הנתונים העובדתיים.
היו"ר משה גפני
אנחנו מבקשים שיימצא פתרון. רבותיי, אני מסכם את הדיון באופן זמני. אנחנו מקבלים את עמדת סגן השר. אנחנו נותנים את הזמן לסגן השר יחד עם רשות המסים לקיים דיון על מנת למצוא פתרון. המגמה של כל חברי הוועדה ושל משרד הבריאות כפי שהביא את זה לידי ביטוי סגן השר היא להגיע לפתרון. אם לא יהיה פתרון אני לא רוצה להעלות על דל שפתיי מה שעלול לקרות. זה דבר שיהפוך אותנו לכמעט חוכא ואיטלולא, זאת אומרת עשו הסכם, דאגו לפריפריה ובסופו של דבר בגלל החוק המצב חזר להיות רע כמו שהיא קודם. אסור שזה יקרה. תעדכנו אותי כמה זמן..
יעקב ליצמן
אפשר לקבוע שבועיים. אני אשתדל לפני כן.
היו"ר משה גפני
תודה רבה, אני מודה לכם.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:05.>

קוד המקור של הנתונים