ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 28/05/2012

פיקוח על מכוני הרישוי ועל מוסכים - דוח מבקר המדינה 61ב', עמ' 1199.

פרוטוקול

 
PAGE
25
הוועדה לענייני ביקורת המדינה
28/05/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 255>
מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה
יום שני, ז' בסיון התשע"ב (28 במאי 2012), שעה 11:00
סדר היום
<פיקוח על מכוני הרישוי ועל מוסכים - דוח מבקר המדינה 61ב', עמ' 1199.>
נכחו
חברי הוועדה: >
אורי אריאל – היו"ר
מוזמנים
>
עוזי יצחקי - מנכ"ל, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אורית קרופ - מבקרת משרד התחבורה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אלכס בוגטיקוב - משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אילן חיים- פור - מרכז בכיר ביקורת פנימית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

דפנה עין-דור - מנהלת אגף כלכלה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אבנר פלור - ראש אגף זיהום אויר, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

מיכל קלה - עוזרת מנכ"ל תחבורה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אסף שאמלי - יועץ מקצועי למנכ"ל, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

מאיר אור - ר' מחלקת התנועה, המשרד לביטחון פנים

רומן בורנשטיין - ק' בוחנים מחוז צפון, המשרד לביטחון פנים

שי ברקאי - קמב"צ רישוי אתג"ר, המשרד לביטחון פנים

יוסי חתוקאי - ק' את"ן צפון, המשרד לביטחון פנים

חורש מאיר - סייר, המשרד לביטחון פנים

גיא ניר - ר' אתג"ר, המשרד לביטחון פנים

מיכל רווח - ק' מחקר אתגר, המשרד לביטחון פנים

דן שני - רמ"ד תביעות, המשרד לביטחון פנים

בניהו אליהו - סגן בכיר למנהל אגף, משרד מבקר המדינה

דניאל אלמשט - מנהל ביקורת, משרד מבקר המדינה

שמואל הרשקוביץ - מנהל אגף בכיר, משרד מבקר המדינה

צבי ורטיקובסקי - משנה למנכ"ל ומנהל חטיבה, משרד מבקר המדינה

נחום לוי - עוזר המבקר, משרד מבקר המדינה

עמי רוטמן - יועמ"ש, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

רון מוסקוביץ - מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

שי סופר - מדען ראשי, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

נעמה הראל - ע. מנכ"ל, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

מאיר אלרם - מנהל אגף נהגים ואכיפה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

רונן לוי - יו"ר איגוד המוסכים

אריה אשד - מנכ"ל, איגוד המוסכים

קרן גדיש - דוברות, איגוד המוסכים

מירב גמליאל - עו"ד, איגוד המוסכים


אינגריד הר אבן - יועצת משפטית, איגוד המוסכים

יניב יעקב - עמותת אור ירוק
ייעוץ משפטי
גלעד קרן
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רשם פרלמנטרי
רמי בן שמעון
<פיקוח על מכוני הרישוי ועל מוסכים - דוח מבקר המדינה 61ב', עמ' 1199.>
היו"ר אורי אריאל
שלום לכולם. אנחנו מתחילים את הדיון. אסרו חג שמח. שבוע טוב. אנחנו קידמנו את הדיון בנושא פיקוח על מכוני הרישוי והמוסכים, דוח שהוגש על-ידי מבקר המדינה, דוח 61ב' ממאי 2011, בעצם לפני שנה.

העניין קיבל תשומת לב ציבורית, וגם אצלנו, בעקבות התאונה – כל תאונה היא מזעזעת – אבל זאת עולה על כולנה, כאשר משפחה שלמה, משפחת אטיס, להוציא ילדה אחת, נהרגו בתאונה: רפאל האב, האם יהודית ושישה ילדים – אביה, התאומים אלישיב ונריה, שירה, תאיר ונועה. תאונה באמת מזעזעת מאוד.

צריך לומר בהקשר הזה – ואני מבקש לציין את זה מראש – יש ירודה בתאונות הדרכים הקשות ובהרוגים. אנחנו חיים תחת הרושם של התאונה הזאת בגלל מה שהיא, אבל אני רוצה לשים את זה בהקשר הכללי: בנתונים שיש לנו ממשרד התחבורה נכון ל-20 במאי, זה לפני שבוע ובסך הכול מעודכן, יש בנושא ההרוגים – כל אחד זה עולם מלא, אבל אנחנו מתעסקים גם במספרים – יש ירידה של 17%. זאת ירידה משמעותית, זה לא אחוז-שניים.
עוזי יצחקי
כבוד היושב-ראש, נתונים מהיום בבוקר: 19%.
היו"ר אורי אריאל
אתה המנכ"ל, תכף תגיד את זה, בסדר? המנכ"ל מעדכן – 19%. אדרבא. ובתאונות דרכים קטלניות יש ירידה של 21%, זה גם כן דבר משמעותי. אז אני, קודם כל, רוצה להודות ולברך את כל אלה שעוסקים במלאכה: משרד התחבורה, המשטרה, המתנדבים, עמותת "אור ירוק" ועמותות אחרות ובטח יש עוד רבים וטובים.
יחד עם זאת, אנחנו הרי רוצים להשתפר כל הזמן – אנחנו לא רוצים להיות במקום הזה כי עדיין יש מאות, הרוגים, אלפי פצועים, שלא נדבר על הנזק למשק – אני לא רוצה להיכנס לזה – ואנחנו מנסים לעשות בדיקה איפה אנחנו עומדים.

דוח המבקר לפני שנה מציין שאגף הרכב של משרד הרישוי, שהוא חלק ממשרד התחבורה, הוא: "אחראי על מתן רישיונות לאנשי המקצוע המטפלים בכלי רכב, פיקוח על המוסכים ועל מכוני הרישוי" אני מדלג "וכל זאת באמצעות מחלקת שירותי תחזוקה". סיום הקטע הזה: לפי הערכת המשרד, משרד מבקר המדינה: "ברחבי הארץ יש כ-500 מוסכים לא מורשים". אני חוזר על זה: "לפי הערכת המשרד, ברחבי הארץ יש כ-500 מוסכים לא מורשים".
"מחלקת שירותי תחזוקה
נמצא שלא היו נוהלי עבודה בנושא סדרי הפיקוח על מכוני הרישוי", בדילוגים המתחייבים, אני לא אקריא עכשיו את כל הדוח, "לא היו טפסים --- למלא במהלך הביקורת." – נראה לי שזה דבר יסודי, אלמנטרי, אי אפשר בלי זה.
אי אפשר לעבוד דרך האינטרנט
זה בשבילנו לא מובן. אנחנו כולנו עובדים היום, מורידים, מעלים, מדווחים באינטרנט.

במכוני הרישוי נמצא כי יש לערוך בדיקה במכוני הרישוי "פעמיים בחודש" – יש מכונים שלא נבדקים בחלקם "במשך חודשים ואף שנים". זה אני אומר היה לפני שנה. תיכף נראה ונגיד גם מה דווח ואחרי זה אתם, המשרדים, תגידו.
"חשוב לציין" כותב המבקר "עוד ב-1989 הודיע המשרד לבג"ץ כי הוא כבר החליט שיש להפריד הפרדה פיזית ומנהלית בין מכוני הרישוי לבין המוסכים." – אתם מכירים את התופעה? המוסך הוא גם המכון. אתם מבינים מה הולך שם, חגיגה. ועובדה שכולם מבינים את זה, זה לא שאני חושב ככה.
אל"ף, גם אני הייתי כבר בכמה טסטים בחיים שלי וגם אתם. ובי"ת, זה ברור שמי שהוא גם בעל מוסך וגם בעל מכון – ברצותי הוא מקצר, ברצותו הוא מאריך. פעם הוא אומר שיש לך הרבה ליקויים כדי שתכניס את האוטו למוסך הקרוב – במקרה זה מעבר לקיר – ופעם יש לו סיבה אחרת וכן הלאה, וכן הלאה.
אני מדלג. היו הערות של ראש הממשלה. כמקובל במקומותינו, הדוח מגיע לוועדת השרים ומקבלים הערות של משרד ראש הממשלה, אני מקריא את סעיף 2 לסיכום שבין סמנכ"ל בכיר – תנועה במשרד התחבורה לבין מנהל הרשות הלאומית לבטיחות, ועל דעת מנכ"ל המשרד: "תושלם במהלך 2011 מצב כוח אדם בניידות הבטיחות באמצעות שילוב עובדים מטעם הרשות הלאומית לבטיחות". אתם תכף תפרטו את כל התאריכים ואיפה אתם עומדים כי שנת 2011, כידוע, נגמרה.

אני מממשיך לקרוא את סעיף 3: "כל הליקויים המפורטים בדוח שבאחריות אגף הרכב יתוקנו עד לסוף שנת 2011" – כך כותב משרד רה"מ – "וכן יושלם השלב הראשון בעבודה הבין-משרדית שתכליתה בחינת התועלת הכלכלית למשק ולתקציב המדינה כתוצאה מהגברת הפיקוח"
יש לנו פה תאריכים. יש לנו פה את התגובה של משרד התחבורה – הערות לדוח – אני מקריא את סעיף 3: "ריענון לכלל העובדים במשרד התחבורה בנוגע להודעה בדבר חשש לניגוד עניינים ייעשה בתיאום עם היועצת המשפטית עד ליום 3.4.2011." וכן הלאה.

אני מקריא את השורות האחרות של ההתייחסות של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. השם שונה, אני מזכיר לכם, לפני כשנתיים, אני חושב, הוסיפו את הבטיחות בדרכים.
עוזי יצחקי
בשנת 2007.
היו"ר אורי אריאל
טעיתי. לפני חמש שנים. זה כמובן גם מחייב.
עוזי יצחקי
לפני כמה חודשים הוסיפו משהו אחר, נוסף: התשתיות הלאומיות.
היו"ר אורי אריאל
תשתיות לאומיות. טוב. השורות האחרונות של התייחסות משרד התחבורה לפני שנה: "סיכום: כל הליקויים המפורטים בדוח בתחומים השונים שבאחריות אגף הרכב יתוקנו עד לסוף שנת 2011. עד לסוף חודש מרץ 2011 יושלם השלב הראשון בעבודת המטה הבין-משרדית שתכליתה בחינת התועלת הכלכלית" זאת זה הקראנו כבר קודם.

אנחנו מצווים כבר על-ידי תורתנו – קיבלנו את התורה עוד פעם אתמול – ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. זה לא המציאו אתמול ולא לפני חמישים שנה ולא בדמוקרטיות – זה כתוב אצלנו. בוודאי שחלק מציווי הזה חל גם על הנהגים וגם על האחרים, כל מי שעוסק בתחום הזה.

אני מקווה שהדיון הזה, אם הוא יועיל ולו למנוע פצוע אחד, תאונה אחת, לא עלינו, הרוג אחד – כל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם מלא. אז רק מבחינה זאת הדיון הזה שווה והלוואי ותהיה בו תועלת הרבה יותר גדולה.

אני מבקש מהמבקר להוסיף את שלו ואחרי זה נעבור לדיון. יש לנו נוהג כזה: ניסיון לגמור דיונים בשעה כדי שתוכלו לחזור לעבודה השוטפת ולטפל במכשולים ובתאונות או למנוע תאונות יותר נכון. אז תנסו לעזור במובן הזה שכל אחד יגיד את שלו. כל מי שירצה –ידבר, רק בקצרה. לא חזור ולא צריך להדגיש משהו שמישהו כבר אמר – אנחנו שומעים היטב. אני מבקש את עזרתכם. אם זה ייקח כמה דקות יותר זה בסדר. בבקשה.
צבי ורטיקובסקי
תודה רבה אדוני היושב-ראש, אני קודם כל מבקש לצרף את התנחומים של משרד מבקר המדינה לתאונה המזעזעת הזאת. אני חושב שהיא לא השאירה אף אחד במדינת ישראל אדיש למקרה ולתופעה הקשה הזאת.

אני רוצה, ברשותך, לא חזור – כפי שביקשת שלא לחזור – אבל להשלים אולי כמה נתונים ולאחר מכן להפנות את תשומת הלב לעוד כמה נקודות שדוח הביקורת.
היו"ר אורי אריאל
בבקשה.
צבי ורטיקובסקי
קודם כל, כשאנחנו מדברים על גודל התחום שבטיפול: במשרד התחבורה קיימים 64 מכוני רישוי ו-103 מוסכי רישוי וכ-5,000 מוסכים והיושב ראש כבר הזכיר את ה-500 מוסכים הלא-מורשים. יש מוסכים רבים שפועלים בימי שישי ושבת ולא נעשית עליהם ביקורת מספקת – יש רק עובד אחד של המשרד מהצפון העוסק בימי שבת ורק פעם אחת בחודש. זאת אומרת, כל מי שרוצה לתקן רכב בשישי-שבת, בכל מיני מקומות, לצערי זה קורה יותר במגזר הלא יהודי - - -
היו"ר אורי אריאל
במשרד הביטחון אומרים שלא עובדים בשבת אלא עובדים במוצאי שבת בבוקר.
צבי ורטיקובסקי
בכל אופן, חוסר הפיקוח בימים האלה, בעינינו זאת בעיה משמעותית שבהחלט טעונה טיפול. הבעיה של ניגוד עניינים שבין מכוני הרישוי או המוסכים או חנויות שקיימות ליד המכונים, יוצרת איזשהו מצב של קונפליקט בין הרצון של המכונים להשיא את ריווחיהם לעומת הצורך שלהם למלא בנאמנות את התפקיד שהוטל עליהם על פי סמכויות חיצוניות, לטוב ולרע, מה שהועבר אליהם.

יש פה איזשהו מתח לא רצוי שצריך לתת עליו את הדעת על מנת למצוא פתרון יותר טוב. בשנים 2010-2009 הגיעו גם תלונות למשרד התחבורה על מכוני רישוי שאישרו תקינות לכלי רכב שלמעשה לא תקינים. תופעות כאלה מוצאים מדי פעם גם במסגרת הביקורות שעושות הניידות בכבישים – רכבים שלפני זמן לא רב יצאו מבדיקה במכוני הרישוי נמצא שקיבלו אישור תקינות למרות שהם לא תקינים.

גם למשרד מבקר המדינה זורמות תלונות מפעם לפעם ויש תלונה שנמצאת בטיפול בין מנכ"ל משרד התחבורה לביננו גם בעזרתו של עוזר מבקר המדינה למלחמה בשחיתות, על משאיות שחייבות באישור של קצין בטיחות לקראת העברתן למכוני רישוי ואין את האישור הזה ולא מקפידים של קבלת האישור הזה. תופעה דומה קורת לגבי מלגזות שמאושרות עם ליקויים בטיחותיים.

המשרד גם לא בדק מגישי בקשות לפתיחה והקמת מכוני רישוי אם יש להם עבר פלילי ולכן קורות תופעות שיש מכוני רישוי שלבעליהם רקע פלילי והמשרד אפילו גם לא מצא צורך לבוא ולהתלות את ההרשאה שניתנה להם.
לגבי המוסכים
הוזכר שיש פה צורך בתדירות מוגדרת וקבועה של ביקורות. בסופו של דבר התדירות יותר נמוכה משהיא צריכה להיות. ויותר מזה, ניתנה על-ידי סגן מנהל אגף ביטחון במשרד התחבורה הוראה כי אין להיכנס ליישובים ערביים ללא ליווי משטרתי. זה נעשה ללא תיאום עם המשטרה והתוצאה היא שלא מפקחים יותר מחמש שנים, נכון למועד הביקורת.
לגבי מחלקת האכיפה
מוטל על צוות מצומם לאכוף את החוק על 500 מוסכים וגם זה מהווה בעיה וחולשה מבחינת הפיקוח. משטרת ישראל, במסגרת מלחמתה בתאונות הדרכים או בבעיה של המוסכים הלא-מורשים, עשתה ביקורות, לדוגמה: ב-2008 בוצעו 751 ביקורות שמתוכן 318 היו מוסכים בלתי מורשים; אחר כך, ב-2009 הייתה ירידה בכמות הביקורות אבל נבדקו 514 מקרים, 198 מתוכם היו מוסכים בלתי מורשים. במהלך השנים 2009-2003 ירד מספר כלי הרכב שתקינותם נבדקה על-ידי מחלקת ניידות. במקום שאנחנו נהיה בתהליך של עלייה של הגברת הפיקוח והאכיפה – המגמה היא הפוכה.

ברשותך, אני רוצה לסכם ומסתפק במילות פתיחה קצרות ולומר שבעצם מדובר פה על ממצאים שבעיני משרד מבקר המדינה הם חמורים, בתחום שהוא רגיש, וכפי שאדני ציין: מדובר בדיני נפשות. אי אפשר לעבור על זה לסדר היום ואנחנו מצפים שמרד התחבורה ומשטרת ישראל יגבירו את הפיקוח והאכיפה על התחום הזה כי הוא מהווה – גם על פי מחקרים שנעשו בחוץ לארץ – נדבך חשוב במלחמה בתאונות הדרכים.
היו"ר אורי אריאל
תודה רבה. עוזי, אתה מנכ"ל היום?
עוזי יצחקי
כן. אני ממלא מקום מנכ"ל משרד התחבורה.
היו"ר אורי אריאל
אתה ממלא מקום או מנכ"ל?
עוזי יצחקי
אני ממלא מקום.
היו"ר אורי אריאל
למה לא עושים אותך מנכ"ל? זאת החלטה שהוועדה כבר מקבלת וממליצה לשר למנות את מר יצחקי למנכ"ל. המציאות שיש ממלא מקום היא בסדר אבל זה לא טוב. צריך מישהו קבוע שיודע שזה התפקיד שלו.

אנחנו מאחלים לך בהצלחה.
עוזי יצחקי
תודה, תודה רבה.
היו"ר אורי אריאל
בבקשה. בוא נשמע את תגובתכם, אם אפשר בקצרה. אחרי זה – המשטרה. מי מדבר מטעם המשטרה? מי פותח?
מאיר אור
השאלה באיזה פן אתה רוצה לשמוע. אם זה הפן של התאונה – זה אנחנו.
היו"ר אורי אריאל
אני רוצה להסביר פה משהו, ברשותך עוזי. אנחנו לא דנים היום בתאונה. אנחנו נשמח לשמוע אם יש לכם חידושים או שתעדכנו אותנו מה העלו עד כה הממצאים על התאונה. אנחנו רוצים בעיקר לדון בתופעה. הרי התאונה הזאת, לא עלינו, קרתה. עכשיו השאלה המרכזית פה מבחינתי היא איך זה לא יקרה עוד פעם. זה חשוב ללמוד ממה שהיה. תחליטו ביניכם, נשמע גם על התאונה ואחרי זה על המערך כולו. בבקשה, עוזי.
עוזי יצחקי
קודם כל, תודה רבה. אני רוצה להודות לך באופן אישי על כינוס הישיבה הזאת – אכן ישיבה חשובה מאוד ובהחלט זאת הזדמנות להציג את הממצאים לדוח הביקורת שבוצע בתיאום אתנו, בסיוע שלנו, אנחנו שמחנו מאוד על הדוח הזה.
אנחנו בכלל רואים גם בדוחות מבקר המדינה וגם בדוחות פנימיים – נמצאת פה מבקרת הפנים של מרד התחבורה, גב' אורית קרופ – ככלי ניהולי, חשוב מאוד לתיקון ליקויים, לבקרה ולמעקב ולשיפור התפקוד של משרד התחבורה.

אני כבר רוצה לבוא ולומר, עוד לפני המצגת, שאנחנו לקחנו את הדוח הזה עוד במהלך ביצוע הביקורת עצמה: התחלנו לזהות את הנקודות החלשות, תיקנו את כל הליקויים שניתן היה לתקן באופן מידי. ליקויים אחרים – כמו שאני אפרט – גם נמצאים בתהליך ביצוע ואני יכול לומר שאנחנו נמצאים גם במקום אחר לגמרי.

העיתוי של בדוח השתלב גם עם שינויים פרסונליים במחלקת שירותי תחזוקה במשרד התחבורה: אנחנו החלפנו שם את המנהל הוותיק שעשה עבודה טובה אבל היה הרבה שנים בתפקיד עם סטטוס ללא הרבה שינויים. הגיע מהנדס רכב, אלכס, שהביא אתו רוח חדשה. הדוח הזה גם היה לו כלי ניהולי ואמצעי חשוב מאוד לתיקון הליקויים ועוד מעט אתם תראו איזה דברים בוצעו.

לגבי תאונות הדרכים, כמו שאמר כבוד היושב-ראש ויש לנו גם נתונים שפרסמה הרשות הלאומית בדוח שהוציאה – נמצא פה מנהל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מר רון מוסקוביץ – הם מוציאים דוח יומי. אנחנו נמצאים במגמה, לא רק השנה הזאת אלא בכלל, של ירידה בתאונות דרכים.
מבוצעת פעילות ענפה מאוד מצד הממשלה. מושקעים תקציבי ענק, אם זה בתשתיות תחבורה, בתשתיות "סלחניות", אם זה בהסברה, אם זה בחינוך, אם זה בענישה, באכיפה שעושה המשטרה עבודה מאוד משמעותית.

בכל הדברים הללו אנחנו במגמה של מספר שנים של ירידה בתאונות הדרכים וזה מה שאנחנו צריכים להמשיך ולשאוף אליו ואנחנו מתחייבים לעשות את זה.
היו"ר אורי אריאל
יש הגדרה כמותית בעניין הזה?
עוזי יצחקי
כן. לפי דוח ועדת שיינין, עוד בשנת 2005 דברו על הגעה ל-300 הרוגים בשנת 2015. מאז אותו דוח ירדנו מתחת ל-400 הרוגים בשנה. כל הרוג – ואנחנו ראינו בתאונה המזעזעת בשבוע שעבר – זה עולם ומלואו, זאת משפה שנהרסת וזה דברים איומים וקשים והרס לחברה הישראלית, אבל - - -
היו"ר אורי אריאל
כמה הרוגים היו ב-2011?
עוזי יצחקי
היו 385 הרוגים.
רון מוסקוביץ
382.
היו"ר אורי אריאל
382 הרוגים. ב-2015 אמורים להיות ב-300?
עוזי יצחקי
כן. בקצב הזה אנחנו אמורים להיות ב-300. כבוד היושב-ראש, אני רוצה לציין - - -
היו"ר אורי אריאל
זה פער גדול, לא?
עוזי יצחקי
אנחנו נגיע אליו בהשקעות האלה. היו שנים בעשור הקודם שהגענו ל-500 ו-600 הרוגים ובשנות ה-90; היו גם 700 הרוגים.
היו"ר אורי אריאל
בוא לא נפליג לשם. תסתכלו, בבקשה, לעתיד.
עוזי יצחקי
על העתיד אנחנו מסתכלים. אנחנו במגמת ירידה ואנחנו רוצים להמשיך את המגמה. שואפים ומתחייבים לעשות את הכול. גם המצלמות שהכניסה המשטרה, גם ההשקעות האדירות של מיליארדים בתשתית: הקמת מסילות ברזל, כבישים, מחלפים. יש לזה תוצאות - - -
היו"ר אורי אריאל
עוזי, ברשותך נתמקד במוסכים - - -
עוזי יצחקי
אני אדלג על העניין של התאונה. אם תרצו – תשאלו את המשטרה. גם צוות שלהם בדק. אני רק אציין לעניין הזה: המכון הזה נבדק בפעם האחרונה ב-29 באפריל 2012, דהיינו כשלושה שבועות לפני התאונה המחרידה. גם בסביבות המכון ובכבישים באזור, ניידות הבטיחות – עוד מעט אני אגיד עליהן כמה מילים במצגת תיקון הליקויים – נעשתה עבודה מאוד משמעותית - - -
היו"ר אורי אריאל
מה היה בדוח על המכון? אם כבר אמרת, אז תגיד לנו גם מה - - -
עוזי יצחקי
מבחינת המכון, הרכב עבר טסט ב-14 בפברואר - - -
היו"ר אורי אריאל
שנייה עוזי, ברשותך. חברים, אני שואל שאלות – תנסו לענות לי עליהן.
עוזי יצחקי
כן.
היו"ר אורי אריאל
מה הייתה התוצאה לגבי המכון. לא הרכב הזה הספציפי. המכון עבר את הבדיקה?
עוזי יצחקי
לא נמצאו ממצאים חריגים כנגד המכון. אתם תראו שנגד מכונים אחרים כן נמצאו ופעלנו בהתאם. לגבי העניין של הליקויים: אני חילקתי את המצגת הקצרה כך שתיתן מענה לכלל הנושאים שעלו בדוח.
דבר ראשון
פיקוח ישיר על מכוני הרישוי. יש שמונה מפקחים שהם גם מפקחים על מכוני רישוי, גם על מוסכים אבל בחלק הזה אני מדבר על מכוני הרישוי.
היו"ר אורי אריאל
יפה מאוד שיש יציבות, אבל למה זה לא עולה?
עוזי יצחקי
בשנת 2010 היו 300 ביקורים ואכן לא עמדנו בקריטריון של תדירות הביקורים שאנחנו הצבנו לעצמנו. בשנת 2011, שימו לב, אנחנו הכפלנו ושילשנו את מספר הביקורים וגם ב-2012 אנחנו עומדים בציפיות.
היו"ר אורי אריאל
בציפיות של מי? אני שואל למה מספר המפקחים לא עולה? ממלא מקום המנכ"ל, אני רואה 8. יציבות זה דבר טוב אבל - - -
עוזי יצחקי
בהמשך מצבת המפקחים אמורה לגדול. זה גם צוין בדוח - - -
היו"ר אורי אריאל
סליחה שאני קוטע אות עוד פעם. אני מצטער על הקטיעות המרובות. אני מבקש מכל הנוכחים: אני לא מכיר את המושגים "בהמשך", "בעתיד", "יהיה בסדר" – לא יהיה בסדר שום דבר. מי שמדבר, אומר משהו, יגיד תאריך, בסדר? תאריך. למשל, בחודש זה וזה, במקום 8 יהיו איקס, בסדר? ואז קודם כל נבין ואחרי זה גם נוכל לעקוב כי אחרת הביטוי "זה יהיה בעתיד" - - -
עוזי יצחקי
אני אקדים ואומר: השלמנו עבודת מטה יחד עם משרד האוצר לגבי תועלת כלכלית כתוצאה מהגברת הפיקוח – יש הסכמה. בתוכנית העבודה, בתוך שנתיים וחצי אנחנו נגדיל את מספר המפקחים בעוד 18 מפקחים לטובת פיקוח על מוסכים ומכוני רישוי.
היו"ר אורי אריאל
ממלא מקום מנכ"ל משרד התחבורה, ב-2012, האם יתווספו פקחים?
עוזי יצחקי
במחצית השנייה של 2012 - - -
היו"ר אורי אריאל
עכשיו אנחנו בחודש מאי. אני שואל כמה פקחים נוספו ב-2011 וכמה ב-2012?
עוזי יצחקי
שאלה נכונה. אנחנו חילקנו את הקליטה של ה-18 שאמורים להיקלט במשרד התחבורה על פני שלוש שנים. השאיפה היא שבמחצית השנייה של 2012 אנחנו נקלוט 6 פקחים נוספים.
היו"ר אורי אריאל
אני לא אניח לכם, תסלחו לי שזה ככה. מתי ייצא המכרז לקליטת 6 עובדים לתחום הזה? הרי אתה צריך להוציא מכרז, אחרת לא יהיו עובדים. להוציא מכרז לוקח חודש, אחרי זה לפתוח אותו לוקח חודשיים, אחרי זה ככה וככה - - -
עוזי יצחקי
ברבעון השלישי של 2012 - - -
היו"ר אורי אריאל
מתי תוכל לדווח לוועדה בכתב – לא צריך לבוא הנה – שיצא מכרז ואחרי זה שקלטתם אותם?
עוזי יצחקי
בסוף הרבעון השלישי של 2012 אני אדווח לכם על סיום השלב הראשון של תכנית התגבור שאתם תראו אותה עוד מעט. הקדמת ועניתי.
מבחינת המכונים, אתם רואים שאנחנו גם הגדלנו את מספר הביקורים. ביקור של מפקח זה ביקור מאוד מקצועי, הוא נכנס ומלווה רכב בבדיקה עצמה. הוא גם מבצע בדיקה לרכב שסיים את מבחן הרישוי זה עתה, רואה האת הטפסים, בוחן את - - -
היו"ר אורי אריאל
אני יכול להצטרף אליכם לאיזה ביקור?
עוזי יצחקי
אני אשמח מאוד ואנחנו כבר נארגן עם מנהלת הוועדה בדיקה במכון רישוי, במוסך - - -
היו"ר אורי אריאל
לא חייבים להודיע להם, כן? שלא יהיה להם עומס.
עוזי יצחקי
להפך, נעשה את זה כביקורת פתע וגם אני אצטרף ונצא לפעילות של ניידת בטיחות.
היו"ר אורי אריאל
צבי, אתה רוצה להצטרף אלינו? נזמין אתכם אם תרצו.
צבי ורטיקובסקי
היינו בשטח.
עוזי יצחקי
כבר היום נקבע את המועד. נצטרף גם לניידת בטיחות ונארוב לרכב שזה עתה סיים את בדיקת הטסט בשנתי, נעביר אותו בדיקה ונראה את הממצאים, כמו שאנחנו עושים בשוטף.

כתוצאה מהפעילות המתוגברת כנגד מכוני רישוי בשנה האחרונה נסגרו מספר מכונים: מכון היימן באשדוד, מכון עטרות, עד-הלום באשדוד, מכון אלן בחולון ויש פה עוד רשימה.
היו"ר אורי אריאל
תדלגו על זה בבקשה. מה יש לנו עוד?
עוזי יצחקי
מבחינת פיקוח ישיר על מוסכים: אותם שמונה מפקחים מבצעים ביקורים במוסכים. אנחנו נכנסים למוסך ובודקים אם באמת הוא מבצע את הטיפול כנדרש, אם הטיפול מבוצע בהתאם להוראות היצרן. אנחנו מקבלים תלונות ציבור ומגיעים לאותם מוסכים שנמצאים - - -
היו"ר אורי אריאל
כמה תלונות קיבלתם ב-2011? מאות, אלפים?
עוזי יצחקי
בסביבות 600 תלונות. נכון, אלכס?
אלכס בוגטיקוב
כן.
היו"ר אורי אריאל
אתם מעודדים את זה? אתם נותנים לזה פרסום? כדי שאני, הקליינט, אדע שאני יכול לפנות לאלכס באינטרנט, בפקס.
עוזי יצחקי
בהחלט.
אורית קרופ
באתר האינטרנט יש טפסים מקוונים ואפשר לפנות, איך, מה הכללים וכדומה.
היו"ר אורי אריאל
זה לא ראוי לפרסום נוסף, ציבורי, בכלי התקשורת השונים?
עוזי יצחקי
שאלה נכונה ומדויקת. במסגרת הרפורמה שאנחנו מיישמים להגברת התחרות בענף הרכב כתוצאה מהוועדה הציבורית בראשות פרופסור זליכה, חלק מהפעילות אל מול הציבור יהיה להגביר את המודעות גם בעניין של חלקי חילוף וגם בעניין של טיפולים במוסך.
היו"ר אורי אריאל
איך אתם מפקחים על המוסכים בג'נין, למשל, או בקלקיליה?
עוזי יצחקי
נאמר פה שהייתה הנחייה שלא להיכנס למקומות רגישים, זה לא רק ממחוץ - - -
היו"ר אורי אריאל
ג'נין לא מקום רגיש.
עוזי יצחקי
לא, לא. סליחה. ג'נין – יש איסור בחוק שחוקק פה לפני שנתיים – הצעת חוק שתואמה עם משרד התחבורה – אסור טיפול במוסך שהוא בשטחים וגם יחידת אתג"ר וגם המשטרה וגם הצבא במחסומים, כאשר מגיעים רכבים שיוצאים משם, נבדקים. כבר הוגשו עשרות כתבי אישום כנגד אנשים שטיפלו בשטחים. האיסור מוחלט.
לא מזמן גם נתפסו כמה רכבים של חברות השכרה וליסינג על מובילית והעניין הזה הוא בניגוד לחוק.
היו"ר אורי אריאל
אם אפשר, שהמשטרה תתייחס לזה גם כן בדברים שלה.
עוזי יצחקי
נמשיך. פיקוח ישיר על מוסכים לא חוקיים: לצערנו הרב, קיימת תופעה רחבה מאוד – אנחנו מדברים היום על כ-300-250, המספר ירד מאז שהיה דוח הביקורת. ההערכה שלנו היא שבין 250 ל-300 מוסכים בלתי חוקיים פועלים בארץ. מדובר על "מוסכי מדרכה" של בעלי מקצועות ממוסכים סדירים, שבשעות אחר הצהריים ובשישי-שבת מטפלים ברכבים של השכנים. קיימת גם תופעה במושבים ובמקומות מסוימים של "מוסכי חצר" מאחורי הבתים.

אנחנו מבצעים פעילות ענפה. יש לנו ארבעה מפקחים ייעודיים, אך ורק לעניין הזה, עובדים על הרבה מידע שמגיע, על הרבה מודיעין - - -
היו"ר אורי אריאל
הארבעה האלו הם מעבר לשמונת הפקחים?
עוזי יצחקי
כן. אנחנו תופסים מאות כל שנה ומגישים כתבי אישום. יש קנסות שנותנים בתי המשפט אבל עדיין אנחנו לא מרגישים שאנחנו מצליחים למגר את התופעה. גם החשיבות של ההסברה בקרב הציבור שצריך לטפל אך ורק במוסכים חוקיים גם אם זה עולה עוד כמה שקלים יותר. וגם הרתעה כנגד אותם אנשים צריכה שיפור. הבאתי – אין לי זמן להראות – אבל הבאתי תוצאות - - -
היו"ר אורי אריאל
תתקדם, בבקשה.
עוזי יצחקי
הבאתי תוצאות של בתי משפט לעניינים מנהליים של הפעלת מוסך במשך שלוש וחמש שנים שקיבל על זה קנס של 200, 500 ו-900 שקל.
היו"ר אורי אריאל
לא 200,000, אלא 200?
עוזי יצחקי
200 שקלים חדשים.
היו"ר אורי אריאל
למה? זאת בעיה בחוק או בעיה של השופטים?
עוזי יצחקי
זאת מדיניות.
היו"ר אורי אריאל
מדיניות של מי?
עוזי יצחקי
מדיניות של בתי משפט להקל. זה לא נראה ולא נתפס – אחרי שנתיים, מקבל 900 שקל קנס, 200 שקל קנס.
היו"ר אורי אריאל
ממלא מקום המנכ"ל, אני מבקש שתוציאו בבקשה מכתב למנהל בתי המשפט. הם יודעים, כשהם רוצים, לעשות השתלמויות ודגשים לשופטים. אני מציע שתוציאו מכתב עם הדוגמאות האלה, עם העתק אלינו, ואני גם אעשה את שלי: אני פוגש אותם מעת לעת, אני אדבר איתם.
עוזי יצחקי
אנחן נעשה את זה. מאה אחוז. מבחינת ניידות הבטיחות: כפי שהתחייבנו בדוח מבקר המדינה, הרשות הלאומית סייעה לנו ואנחנו הגדלנו את כמות הניידות משש ניידות לשבע ניידות. אנחנו גם יכולים לראות את זה בנתונים – כבר יש גידול של הבדיקות ב-2011 וגם ב-2012 היעד שהצבנו לעצמנו הוא כמעט 50,000 בדיקות של כלי רכב.
היו"ר אורי אריאל
כמה עולה ניידת כזאת?
עוזי יצחקי
200,000 שקל לרכישה וזיווד, עוד כמה אלפים בחודש על ההפעלה ובעיקר, כבוד היושב-ראש, זה כוח האדם: רב-בוחן, בוחן ופקיד או פקידה שמפעילים את הניידת. אבל גם בעניין הזה הגדלנו את כמות המפקחים ואנחנו מתקדמים הלאה.

מבחינת שיפורים בתחום שרותי תחזוקה – הרשימה הזאת מעניקה מענה לכלל הליקויים בדוח המבקר: מבוצע פיקוח בשבתות ובחגים, הוספנו עוד כוח אדם – בני מיעוטים – שיעבוד בשישי-שבת; עובד שלא היה מועסק בשישי-שבת עובד כעת גם בשישי-שבת, אחד בדרום ושניים בצפון; פותחה מערכת ממוחשבת לדיווח וניתוח תוצאות הפיקוח; מערכת ממוחשבת לשמירת היסטוריה למוסכים מורשים; מכוני הרישוי שחוברו ב-On-line, מערכת בקרה על ביצוע תכניות עבודה – זה מתוך דוח המבקר; דיווח אישורי תקינות ממוסכים מורשים; מאגר נתוני יצרן; נתונים דגמי מנוע; טפסים אלקטרוניים לפניות הציבור באינטרנט; ציידו את המפקחים המחוזיים במחשבים ניידים; שילבנו מערכות ממחושבות עם מערכות נוספות; אימצנו מדיניות חדשה בתחום מכוני רישוי וגם ארבעת המכרזים החדשים שיצאו למכוני הרישוי כוללים כבר את הליקויים שהצביעו עליהם בדוח המבקר – אי אפשר שיהיה אדם עם עבר פלילי; קבענו נהלי עבודה מעודכנים; פיתחנו את אתר האינטרנט; הוספנו עוד כלי רכב אחד לפיקוח.
יחד עם האוצר, כתוצאה מדוח מבקר המדינה, ביצענו עבודת מטה כוללת – גם משרד האוצר, גם משרד התחבורה, לתגבור מערך הפיקוח. התוצאות של העבודה הושלמו לפני כחודש. גם האוצר שם ידו ואישר את התוצאות של העבודה.

אנחנו נבנה מערך פיקוח מוגבר על-ידי תוספת של 19 פקחים – לא 18 – כאשר חילקנו את הקליטה לשלוש שנים. אני אתן לכם דיווח על ששת הראשונים כאשר ייצאו המכרזים. אנחנו נרכוש 8 כלי רכב ייעודיים למשימה הזאת כתוספת לכלי הרכב הקיימים.

אנחנו רוצים להגיע למצב, כתוצאה מהביקורת, שהבדיקות יהיו הרבה יותר מקצועיות. גם אנחנו נוכחנו לדעת שמפקח היה נכנס היה בודק אם הטלפון עובד או לא עובד או אם יש או אין שלט או מה גודל השלט. אנחנו נעשה בדיקות הרבה יותר מקצועיות, בדיקות איכותיות – ניכנס ממש להיבטים מקצועיים.

ייעול האכיפה כנגד מוסכים לא חוקיים, הגברת יכולת ההרתעה באמצעים משפטיים – אותה פנייה שציינתם להנהלת בתי המשפט ולהעניק לפקחים שלנו ולמשרד התחבורה סמכויות ענישה מנהלתיות של קנסות מחמירים, כלומר, שלנו גם תהיה הסמכות לתת קנסות מנהליים.
היו"ר אורי אריאל
לגבי מה שאמרת על בתי המשפט: כמה הם יכולים לתת מבחינת הקנסות?
עוזי יצחקי
יש פה גם דוגמאות של עשרות אלפים. הנה דוגמה של מוסך ללא רישיון שקיבל 50,000 שקל קנס – כלומר, אם הם רוצים הם יכולים לתת.
רונן לוי
בממוצע הוא 3,000 שקל אחרי 10 שנים של דיונים ואחר כך הוא לא נסגר – אין מי שיסגור אותו.
עוזי יצחקי
עוד מעט נשמע גם אותך. מתן רישיון להפעלת מוסכים ומכוני רישוי על בסיס רישיון תקופתי – אנחנו בודקים כל גוף באופן יעיל. ודבר שאתה ציינת אותו אתה בעצמך: הגברת מודעות הציבור לתחזוקת כלי הרכב וטיפול במוסכים חוקיים.
היו"ר אורי אריאל
תודה רבה.
אבנר פלור
אני מנהל אגף הרכב. אני רוצה להוסיף עוד שתי נקודות חשובות שמתייחסים אליהם בדוח וגם אתה, אדוני היושב-ראש. קודם כל, אנחנו מבצעים ביחד עם מחלקת האבטחה פעם בשבוע פיקוח ביישובים ערביים, גם על בתי מסחר וגם על מוסכים מורשים ומוסכים בלתי מורשים. אנחנו מבצעים יחד עם יחידת אתג"ר וניידות הבטיחות שלנו מבצעים בצפון ובדרום, זה גם חלק מכל מערך הפיקוח.
היו"ר אורי אריאל
טוב. מי מהמשטרה?
גיא ניר
יחידת אתג"ר תפתח.
היו"ר אורי אריאל
איפה יושבת אתג"ר היום?
גיא ניר
אתג"ר יושבת היום בתוך יחידת לה"ב בעיר לוד. היא חלק מיחידת לה"ב. כל היחידות הארציות היום תחת קורת גג אחת בתוך אגף חקירות במודיעין.
ראשית, לגבי מספר כלי הרכב בישראל: צריך לזכור שהמספר הזה גם עולה משנה ולשנה ואנחנו הולכים לפגוש את המספר 3 מיליון כלי רכב בתוך זמן לא רב. המשמעות היא שעליית מספר כלי הרכב מייצרת ביקוש. גם ביקוש לחלקי חילוף זולים וגם לתיקונים, כשיש יותר כלי רכב יש יותר צורך בתיקונים, כך שמהבחינה הזאת אנחנו רואים שסוגיית המוסכים פורחת ולכן גם יש זליגה לשטחים, אני תכף אתייחס לזה.

לנו יש שת"פ עם משרד התחבורה. אנחנו הולכים לעשות הרבה מאוד ביקורות מדי שנה - - -
היו"ר אורי אריאל
מה זה "הרבה מאוד"? דברו איתי במספרים.
גיא ניר
אנחנו מבצעים 400 ביקורות רישוי בשנה במוסכים. המספר הזה ירד בשנים האחרונות. אנחנו פועלים על בסיס חוק הרישום שמאפשר לנו להיכנס למוסך ולבדוק את המלאי במוסך ולראות בדיוק כל חלק שמופיע באותה רשימת חלקים בחוק הרישום מאיפה הוא הגיע, מי שילם עליו ומי קיבל אותו.
אנחנו פועלים על פי אינטרס מרכזי: הורדת מספר הגניבות במדינת ישראל. זאת אומרת, על-ידי תקיפת הביקוש לחלפים זולים - - -
היו"ר אורי אריאל
כמה מכוניות נגנבו בשנת 2011?
גיא ניר
בשנת 2011 נגנבו 21,400 מכוניות.
היו"ר אורי אריאל
לעומת 2009?
גיא ניר
לעומת 2009 הייתה עלייה של 3.6%. בעוד שמשנת 2006 חלה ירידה מ-36,000 גניבות, אנחנו קצת בעלייה בשנתיים האחרונות.
היו"ר אורי אריאל
יען כי?
גיא ניר
אני לא יודע אם זה המקום פה לפתוח אבל כיוון שהיושב ראש שאל: ככל שלנו יותר קשה לפעול בשטחים, בשטחי הרשות הפלסטינית, ככל שהצבא מסיר מחסומים – אנחנו מוצאים פריחה כלכלית גבוהה יותר בשטחי הרשות וקושי משמעותי כריבון לפעול כגוף אכיפה. זה במשפט אחד.

לנו יש אינטרס משותף עם משרד התחבורה – ציינו פה אבנר וגם עוזי – אנחנו עובדים יחד, אנחנו מקיימים ביקורות משותפות, מספר עשרות בשנה. היינו מאוד שמחים לעשות יותר ואפילו הצענו למשרד התחבורה, גם בסופי שבוע וגם בשטחים וגם בכל מקום שהם צריכים או חשים קושי אכיפתי לפעול – אנחנו נשמח לתגבר אותם בשוטרים, גם אין לנו את האינטרס הישיר, מתוך הבנה שהמוסכים הם חלק מהמקום הזה ויש לי פה נגד המוסכים הלא מורשים.

צריך לזכור גם שיש שוק של אופנועים: 15% מגניבות הרכב במדינת ישראל זה אופנועים. זה שוק בעייתי מאוד כי שם חוק הרישום פחות חזק, קשה מאוד לסמן או לתייג חלקים של אופנוע וזה עושה את זה משהו מאוד אטרקטיבי וזאת תופעה בעייתית כשלעצמה.

בשנת 2011 קיימנו קרוב ל-400 ביקורות והתוועדנו לכ-163 מוסכים שהם לא מורשים. לנו, לצורך העניין, זה לא משנה אם המוסך מורשה או לא – אנחנו באים לחפש את אותם חלפים שחשודים כגנובים על מנת לצמצם בסוף את הביקוש לגניבות.
לגבי נושא התיקון בשטחים
כמו שאמרתי, כל הסוגיה של האכיפה בשטחים היא אתגר משמעותי. אני גם לא מכיר אח ורע לזה בעולם לארגון אכיפה שעל מנת להיכנס ולפעול בשטחים אנחנו נדרשים כמובן לתיאום מראש עם הצבא, קבלת אישורים – לא תמיד אנחנו מקבלים את האישורים – אבל יחידת אתג"ר היא אולי היחידה כיום שפועלת בשטחי הרשות – גם בשטחי A וגם בשטחי B – גם נגד המשחטות וגם נגד המוסכים.
מה שמעניין הוא שכשאנחנו נכנסים למוסך – אם זה בברטעה, בדיר קדיס, בנבי אליאס או בכל אחד מהמקומות הללו – בסוף אנחנו מסוגלים לפעול רק כנגד אותו ישראלי שפועל בניגוד לחוק. בעל המוסך הפלסטיני, מבחינתנו, לא מבצע עבירה. אנחנו רק יכולים לתפוס את אותם כלי רכב שמצאנו במוסך. אנחנו פותחים בין 100 ל-200 תיקים בשנה. לרוב מדובר באזרחים נורמטיביים – ישראלי שבסך בכול רוצה לתקן בזול. אני לא אתייחס כרגע למגזרים.
אבל כאשר מדובר ברצידיוויסטים או בסוחרי רכב שעושים את זה – אז אנחנו פועלים יותר בחומרה. כאשר מדובר באדם קשה יום שרוצה לתקן בזול, זה נגמר בהרחקה ובתפיסה של הרכב לתקופה מסוימת.
היו"ר אורי אריאל
אנחנו רק נזכיר מה זה A, B ו-C למי שלא יודע: C זה "שלנו" – אני נותן לכם סימנים – A זה "ערבים" וB- זה "בלגן" – ביטחוני שלנו ואזרחי שלהם.
גיא ניר
אני מודה שהכניסה גם ל-B – שלא נדבר על A – אבל גם ל-B היא מורכבת, היא דורשת הרבה מאוד תיאומים ובמסגרת הפעילות שלנו, בהרבה מהמקרים, אנחנו נתקלים במצב שבו אותו עבריין פלסטיני יכול לחצות קו מסוים, לעשות לנו שלום יפה ואני לא מסוגל לגעת בו יותר.
אבל אנחנו באמת אולי היחידים שעדיין עושים את הפעילויות הללו בשטחים ואנחנו גם פועלים עם משרד התחבורה, מזמינים אותם, כמובן, לפעילויות. תודה.
היו"ר אורי אריאל
אתה רוצה לתת לנו איזשהו דיווח?
מאיר אור
אני ראש מחלקת התנועה באגף התנועה. אני ארכז את החלק של החקירה. צריך לזכור שסך כל התאונות שסיבתן היא ליקוי מכני מאוד זניח, אנחנו מדברים על היקף של 0.3% מכלל הסיבות. אבל אני אומר שזאת סיבה מוחלטת. אין לי ספק שיש מקרים שזה גם מהווה כדבר תורם ואנחנו מכירים את הסוגיה, אבל כסיבה מוחלטת היא די נמוכה.
מעבר לפעילות של החקירה, יש במשטרה 500 סיירים-בוחנים שמעבר לתפקידם כסיירי תנועה הם עוסקים גם בבחינת רכב והורדות כלי רכב לקויים מהכביש. במהלך 2011 נמצאו 30,000 כלי רכב שנמצאו בהם ליקויים – מליקויים זניחים וקטנים ועד ליקויים חמורים.
אם זה ליקוי זניח – הרכב מתוקן וחוזר אלינו תוך 48 שעות - - -
היו"ר אורי אריאל
מה זה "זניח"? מנורה שבורה?
מאיר אור
מנורה שרופה, וישרים, כל מיני ליקויים שהם פחות בטיחותיים. כלי הרכב האלו חוזרים אלינו תוך 48 שעות לבדיקה חוזרת. אם הליקויים הם ליקויים בטיחותיים – ליקויים במערכות בלמים, שילדה, מתלים וכיוצא בזה – אז אנחנו מפנים את הרכב לבדיקה חוזרת במשרד הרישוי, דרך מכון רישוי, כדי שיעשו לו את הבדיקה כמו שצריך.
מבחינת התאונה
אני לא אכנס לחקירה, התיק בכל זאת עדיין מצוי בחקירה, אבל חשוב לדעת שבעצם כבבר בהתחלה זוהתה איזושהי תחושה של בעיה בליקוי טכני או ליקוי מכני ברכב. כדי למצות את הבדיקה עד תום, בשיתוף פעולה עם משרד התחבורה ועם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הקמנו צוות מומחים ושילבנו גם גורמים אזרחיים מהטכניון וגם כל המהנדסים שאנחנו מסוגלים להכניס לטובת העניין על מנת לבדוק את הרכב ולמצוא בדיוק מה קרה לו, לבדוק את כל מערכות השליטה, כדי שנוכל להפיק את הלקחים, בסופו של דבר, כי התאונה, לצערנו, את הקורבנות כבר גבתה.

זה לא תיק שאמור להגיע לאיזשהם הליכים משפטיים, אבל חשוב, באמת, בצד הזה לעשות את כל הצעדים הנדרשים כדי שאירוע מסוג זה לא יתרחש. אנחנו נבדוק, אנחנו רק בהתחלת הבדיקה. הצוות הזה כבר התכנס וכבר התחיל את העבודה. אנחנו רוצים לבדוק את זה, כולל בדיקת חומרים, כולל בדיקת כל המרכיבים שמו שצריך. כשיהיו לנו המסקנות וההמלצות – אנחנו נעביר אותן הלאה.

כרגע אנחנו רק בתחילתה של הבדיקה. לאור הממצאים המאוד קשים של הנזק – שלא נשכח שהוא נשרף – אז הבדיקה הזאת היא קשה פי כמה. אז מעט סבלנות, אנחנו נעשה את העבודה בבדיקה של הרכב.
יש אדם אחד שהייתי רוצה שתשמעו כי הזמנתם אותו באופן אישי – השוטר שהיה במקום התאונה.
היו"ר אורי אריאל
כן, בבקשה.
חורש מאיר
שלום לכולם. אדוני היושב-ראש, אני סייר בתחנת טבריה. אני הייתי הראשון שהגעתי למקום האירוע. אני אספר את מה שאני ראיתי, כמו שסיפרתי בימים הקודמים בתקשורת: כשאני מגיע למקום האירוע, אני מבחין ברכב כשהוא הפוך ולהבות עולות מהרכב ובעוד אזרח שמגיע למקום ומנסה להתקרב לרכב.

אני מבקש ממנו שיזוז הצידה. תוך כדי כך הוא מוסר לי שישנה ילד קטנה שנמצאת בשיחים. אני חובר לאותו אזרח, לוקח את הילדה שהיא בעצם הניצולה היחידה, מעלה אותה למעלה, מלטף אותה, נותן לה לשתות קצת מים, מנסה לדובב אותה – להבין מי נמצא ברכב. היא מספרת לי שברכב יש את אבא, אימא ועוד שישה נוסעים.

לא קל לשמוע דברים כאלה מילדה קטנה ואתה יודע שעדיין הרכב בוער ויש לך עוד אנשים בפנים. אחרי שאני מוסר את הילדה לכוחות ההצלה, אני לא חושב פעמיים ויורד למטה לכיוון הרכב עם שאר השוטרים, עורכים סריקה מקיפה של כל האזור על מנת לראות אם יש לנו ניצולים נוספים, אך לצערנו הרב, מה שהילדה מסרה זה מה שהיה.
קשה לספר את זה שוב פעם. וכל פעם שמבקשים ממך מחדש לספר מה קרה זה מעלה בך איזשהם רגשות. אני נזכר בתמונה של הילדה. אני מקווה שמקרים כאלה יחזרו ושכל אחד יחשוב, גם אתם, אנחנו, בעלי משפחות, כשאנחנו עולים לרכב לנהוג כמו שצריך ולחשוב. אני מקווה שיהיה בסדר.
היו"ר אורי אריאל
אנחנו מודים לך מאוד על כל העבודה בכלל ועל התפקוד באירוע הזה בפרט. מישהו יודע אולי לומר לנו למה גדר הבטיחות לא עצרה את האוטו? אתם בודקים את זה?
מאיר אור
את ה מתכוון למעקה בטון?
היו"ר אורי אריאל
כן.
יוסי חתוקאי
אני קצין התנועה של המחוז הצפוני. אנחנו מדברים על מקום שבו יש עקומה אנכית ואופקית שמתלבשות באותה נקודה. זאת אומרת, גם ירידה וגם סיבוב. כשהרכב קיבל תאוצה והגיע למהירות גבוהה מאוד – ואנחנו מדברים על רכב שהוא גם קצת יותר גבוה מרכב פרטי – כל זה ביחד, עם המהירות והעוצמה, כשהוא פוגע בזווית לא צמודה למעקה אלא זווית אנכית, הוא מצליח לעבור, בגלל הירידה והסיבוב, ונוחת במסלול הנגדי.

רציתי לציין, שכמו שניצב משנה מאיר אור ציין, כשאנחנו הגענו למקום, פרקנו את ארבעת הגלגלים – אחד כבר ניתק מהרכב – מצאנו בגלגלים שהדיסקים היו גמורים והרפידות היו שחוקות, אלה היו העובדות. מכאן אנחנו הולכים אחורה כדי לראות איך הרכב הזה הגיע למצב שהוא הגיע.
היו"ר אורי אריאל
אנחנו בסבלנות נמתין שתבדקו את הכול בצורה מסודרת. אנחנו לא צריכים לקבל עכשיו פה גמר בדיקה. תעשו את העבודה שלכם – אנחנו בטוחים שתעשו אותה טוב.
צבי ורטיקובסקי
שמעתי פה ניצב משנה מיחידת אתג"ר. אתם לא כל-כך מתייחסים לעובדה אם המוסך מורשה או לא מורשה. אני מבין שאתה מתכוון למוסכים שהם בתחום השטחים. השאלה היא מה קורה עם התייחסות המשטרה לגבי מוסכים לא מורשים בתוך הקו הירוק?
גיא ניר
כפי שציינתי, אנחנו מגיעים למוסך על פי הרשאה לבדוק אם המוסך הזה עומד בחוק הרישום שמגדיר למוסך איך עליו לטפל בחלפים, מה יש לו במוסך בסדרה מסוימת של חלפים בפריטים מסוימים – את זה אנחנו באים לאכוף בעצם.
היו"ר אורי אריאל
כן, אבל אם אתה נכנס ורואה שהוא לא מורשה או שאתה לא בודק את זה?
גיא ניר
אנחנו בודקים כל מיני ליקויים. מבחינתנו, כפי שאמרתי, יש לנו את שיתוף הפעולה עם משרד התחבורה ויש את הקשר. אבל אין לי כלים לפעול כנגד אותו מוסך לא מורשה.
צבי ורטיקובסקי
אין כלים לפעול כנגד מוסכים לא מורשים?
עוזי יצחקי
פועלים. אני לא חושב שהוא אמר שלא. הוא מדבר על הקטע של המשטרה.
צבי ורטיקובסקי
המשטרה אומרת שהיא לא מתייחסת למוסכים לא מורשים בתוך הקו הירוק – הוא אומר שזה משרד התחבורה.
עוזי יצחקי
לא, לא. תסביר.
גיא ניר
לי אין אמצעים. לא יכול בכלים משטרתיים לסגור את המקום בצעדים מנהליים.
היו"ר אורי אריאל
השאלה היא כזאת, ברשותך: אתה מגיע למוסך, האם אתה בכלל בודק אם יש לו רישיון. אם אין לו רישיון אתה לא סוגר אבל האם אתה מדווח לתחבורה?
גיא ניר
אנחנו נמצאים בקשר עם משרד התחבורה, הדיווחים עוברים. בעניין של מורשה או לא מורשה – לא מסוגל לסגור את המקום.
היו"ר אורי אריאל
הבנתי. לא לסגור. השאלה היא אם אתה בודק ואתה מדווח? הבנתי. היה דיווח – אני שואל את זה, לא יודע – היה דיווח שכמה דקות לפני התאונה עצמה כבר היה דיווח למוקד שהוא מאבד את השליטה או משהו.
מאיר אור
היה דיווח.
היו"ר אורי אריאל
האם המוקדנים שלכם יודעים לסייע לנהג בשעת צרה כזאת? להגיד לו לעשות כך או אחרת.
מאיר אור
הם לא מומחים לרכב. התפקיד שלהם זה לנתב משימות משטרתיות. זה מאוד תלוי אם האיש הספציפי שיישב יש לו ידע רחב יותר, אבל זאת לא המומחיות שלו.
היו"ר אורי אריאל
הבנתי. יש פה מישהו מהמשרד לביטחון פנים? אין לנו אף אחד. טוב. את זה את צריכה לבדוק, חנה. מי יש לנו פה מאיגוד המוסכים? בבקשה.
רונן לוי
אני יושב-ראש איגוד המוסכים בישראל. אנחנו נדבר קצת על מה שאנחנו יודעים מהשטח לגבי העניין של מוסכים או מתקנים בלתי מורשים. להערכתנו יש מעל 2,000 מוסכים או מתקנים בלתי מורשים בישראל. אני אתן רק קצת דוגמאות: בשפרעם יש להערכתנו יותר מ-50; באזור ירושלים יש יותר מ-100 - - -
היו"ר אורי אריאל
תסלח לי רגע, כשאתה אומר שבשפרעם יש 50 – נניח שלא 50, זה 40 – על סמך מה אתה יודע את זה?
רונן לוי
אנחנו כל הזמן מקבלים תלונות ויש לנו את המלשינון שלנו – המוסכים החוקיים. אנחנו מטיילים באזור - - -
היו"ר אורי אריאל
וזה עובר למשרד התחבורה?
רונן לוי
ברור. אנחנו כל הזמן בפערים עם משרד התחבורה בהיבט של הדיווחים שלנו מול הדיווחים שאנחנו רואים כאן. יש אלפי מתקנים בלתי חוקיים במדינת ישראל להערכתנו, ואנחנו חושבים, שקודם כל, הארבעה או החמישה מפקחים שיש למשרד התחבורה בוודאי לא מספיקים.

רק בזמן האחרון אנחנו שומעים באמת על אחד בצפון שפועל בשבתות והוא גם פועל פעם בחודש לפי מה שאנחנו יודעים לפחות. אנחנו יודעים על חוסר תקציבים וכלי רכב. אנחנו יודעים שעד לפני כמה חודשים היה רכב אחד לשלושה פקחים. אני לא מדבר על תקציבים לדלק, אני לא מדבר על שעות נוספות.

אנחנו כבר מכתתים רגליים – השנה כבר הייתי כמה פעמים באגף התקציבים על מנת לעודד את משרד האוצר לתקצב את זה. כשאומרים כאן אין כשל טכני – יש לזה משמעות. כשמאיר אור אומר שאין כשל טכני או שהלמ"ס מדווח על כך שתאונות במדינת ישראל לא נגרמות בשל כשל טכני זה גם מבטא את זה שאין תקציבים לעניין, זאת אומרת שזה לא מעניין אף אחד.
כשאני יושב עם החברה במשרד האוצר, עם הממונה על התקציב במשרד האוצר, זה מה שהוא אומר לי: כל עוד משרד התחבורה והמשטרה לא אומרים שיש כשל טכני אז אנחנו לא מתקצבים את זה. כשאנחנו אומרים: מה זה אין כשל טכני? כשלא חוקרים תאונות דרכים לעומק במדינת ישראל אז גם לא נדע שיש כשל טכני.

עכשיו, מה זה כשל טכני? יכול להיות בצמיג שאין לו לחץ אוויר ואנחנו מכירים מחקרים בכביש 6 על 9 הרוגים בגלל צמיגים; אנחנו מכירים תאונות שבאה משאית במגזר הערבי שתוקנה על-ידי המשפחה: הבן הוא הנהג, האבא הוא הבעלים והגיס הוא המתקן. והמשאית הזו, אחרי שכיוונו את הבלמים מאחור בלי הוראות יצרן עם איזשהו חוט ברזל, הרגה את שרון אוחנה, הילד בן 23, סטודנט, מחצה אותו בכביש.

אנחנו מכירים הרבה תופעות של מוסכים פירטיים שמתקנים לא לפי הוראות יצרן, אין להם זמינות למידע. יש הפקרות טוטלית בתחום החלפים במדינת ישראל בטח בכל מה שקשור בתחום גניבות הרכב והשחיטה של החלפים האלה – יש הפקרות טוטלית. ממש טוטלית.

יחידת אתג"ר בדקה בשנה הראשונה לפעולתה 1,100 מוסכים. אחר כך הורדו התקציבים, ירד כוח האדם. אנחנו רואים פה מדיניות כוללת שהיא לא רק במשרד החבורה – היא באה קודם כל ממשרד האוצר. היא באה מכך שאין חקירות לעומק על המעורבות של הכשל הטכני. ברוב המקרים של תאונות הדרכים, זה נכון שהגורם האנושי הוא הראשון.

אבל גורם אנושי זה גם לנסוע עם צמיגים לא מנופחים, גורם אנושי זה גם לנסוע עם צמיגים לא מתאמים באותם סרנים, גורם אנושי זה גם לשים צמיגים לא מתאימים או כל מיני ניפוחים או כל מיני שיפורים ברכבים.

בסופו של דבר אנחנו עדים פה לתופעה של אלפי מכוניות שנוסעות ולא מטופלות. אני אתן קצת דוגמאות - - -
היו"ר אורי אריאל
אנחנו - - -
רונן לוי
אני מבקש. דיברו כאן ונתנו כל מיני נתונים.
היו"ר אורי אריאל
אני אתן לך.
רונן לוי
תודה. אני אצמצם. בדיקות האחרונות שעשתה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים על רכבי משא כבד, על מכוניות עם משא כבד – 42% מהמכוניות עם משא כבד היה בהן איזשהו ליקוי, מתוכן כמעט 19% עם ליקויים בטיחותיים. אנחנו יודעים על הרבה-הרבה רכבי היסעים של ילדים מהמגזר החרדי שמתוקנים – ויש לנו תמונות וצילומים ואנחנו מפעילים גם חקירות פרטיות – מתוקנים בכל מיני מסגריות, בבתים בחורשות. אני מדבר על חברות היסעים עם קציני בטיחות.
המצב פה לטעמנו הוא בהפקרות טוטלית וצריך לקחת אותו לידיים. גם בהיבט הזה, אני לא מדבר על העניין שלנו כמוסכים חוקיים שזה פוגע לנו בפרנסה ב-2 מיליארד שקל בשנה למוסכים החוקיים עצמם, שזה עניין בפני עצמו.

אבל בסופו של דבר אנחנו חייבים לטפל בהפקרות הזאת כי ההפקרות היא טוטלית כמעט מכל מקום. אם אנחנו מדברים על חלקי חילוף מזויפים, מכל מיני מקומות. אני מדבר על משאבות בלמים, על צלחות בילום. כשמדברים על צלחות בילום אנחנו יודעים על מוסכים שמתקינים אותן ואחרי 100 ק"מ הן נסדקות או שלא יכולות לעמוד בחום.
אנחנו מדברים על חלקי חילוף מזויפים, או משומשים – הגאים, מתלים, בולמי-זעזועים – דברים זוועתיים. יש מערך ומגוון שלם של ליקויים שצריך לטפל בו ולקחת אותו לידיים. זה לא מספיק לבוא עם מצגות ועניינים – צריך לתגבר מאוד את היחידה הזאת, צריך להגביר את התקציבים שלה, צריך לעשות חקירות לעומק של תאונות דרכים וצריך גם, בסופו של דבר, להפיק לקחים ולהביא את הלקחים האלה למוסכים החוקיים.
המוסכים החוקיים צריכים לדעת מה קורה: פעם אחת הצלחנו לעשות את זה עם התאונה המחרידה בה נהרגו חמישה חיילים. זה היה לפני 10 שנים. גם לחצנו מאוד על משרד התחבורה שיוציא חקירה לעומק ושנקבל הפקת לקחים במוסכים. בתאונה הזאת נהרגו חמישה חיילים בגלל אוֹם שלא חובר כהלכה באיזושהי עבודה.

הצלחנו להגיע, בסופו של דבר, למוסכים ולהודיע להם, לספר להם, מה ה קרה כמו בחקירות תאונות בצבא. אני פשוט לא מצליח להבין למה הדבר הזה לא נעשה כאן במדינת ישראל. יש כאן 5,000 מוסכים חוקיים שישמחו לשתף פעולה.
אף אחד מהמוסכים החוקיים לא מעוניין לשלוח אף משפחה לדרך ולסכן את חייה. הם צריכים לדעת – אם יש תאונת דרכים שיש בה בעיות צריך לדעת מה לא לעשות. מוסך שרואה צלחת בילום חדשה, מזויפת, שלא עומדת בתקנים – הוא לא יודע להגיד, הוא לא מכון רנטגן. את זה צריך לעצור לפני שזה נכנס לארץ. צריך להגיד לו אחר כך לא להשתמש בצלחות האלה.
הם צריכים מידע, אבל המידע הזה לא זורם מוסכים. אנחנו כל הזמן פה בניסוי וטעייה. כל מוסך במדינת ישראל מתעסק בניסוי וטעייה על חשבון האזרחים ואת זה צריך לקחת לידיים. תודה.
היו"ר אורי אריאל
תודה רבה. עוד מישהו רוצה להוסיף לנו משהו?
יניב יעקב
אני מעמותת אור ירוק. אני מבקש להתייחס, ברשותך אדוני, לנושא שעלה פה: אני מברך על הירידה של 19% שהוצגה במספר ההרוגים מתחילת השנה. אני לא רוצה להעיב על האופטימיות אבל צריך לזכור שמשנת 2009 אנחנו מדברים על עלייה במספר ההרוגים.
באמת, מתחילת השנה ובחודשים האחרונים בכלל יש הרבה פעילות מבורכת, גם של משרד התחבורה, גם של הרשות, ברמה של הכנת תכנית רב-שנתית ומינויים בתחום אבל המגמה היא לא כל-כך חיובית. אמנם מתחילת השנה - כן, אבל במבט לאחור עדיין לא.
מאיר אור
על התקופה אחורה אתה צריך לדייק – אתה הולך על 2009 שהייתה נקודת שיא. אבל אם תלך 20 שנה, 30 שנה, אתה במגמת ירידה.
יניב יעקב
30-20 שנה? אני מסתכל על שלושת השנים האחרונות.
רונן לוי
צריך לזכור שהמכוניות גם יותר בטוחות. אין פחות תאונות.
היו"ר אורי אריאל
חברים, סליחה.
יניב יעקב
לגופו של דיון: אני אשמח לדעת גם מאתג"ר, גם ממר יצחקי, האם יש פעילות גם כנגד סוחרים של חלקי חילוף – לא בתוך מוסכים. מתחקיר קטן שאנחנו בצענו בעמותה עלה שאתה יכול לקנות חלפים פגומים ברמות חמורות מאוד שיכולות לגרום לתאונות קשות. האם יש פעילות גם נגד סוחרים של חלפים בלבד? והאם יש גם כוונה להעלות את מספר ניידות הבטיחות? האם זה חלק מתוכנית העבודה של המשרד?
היו"ר אורי אריאל
טוב, חברים, תודה רבה לכולם. אני רוצה לסכם את הדיון כך: ראשית, ראינו בנתונים שיש ירידה במספר ההרוגים ויש ירידה בתאונות קטלניות. יחד עם זאת, אחרי הפתיחה המעודדת הזאת צריך לומר שזה רחוק מלהשביע רצון כי לעיתים, כשיש לנו בכל הלחצים שכולנו נמצאים בהם בעבודה ובעיסוקים שלנו, יש לנו רצון להשתבח בזה – זה נתון חיובי, צריך לומר את זה.
אני פונה אל משרד התחבורה, לממלא מקום המנכ"ל: צריך ואפשר לעשות יותר. לזרז את כל הנושא הזה של תקנים, של דברים שכן מאושרים. עד שאנחנו מסבירים מה האוצר לא נתן – יש דברים שהוא כן נתן.
איגוד המוסכים
גם אם מישהו יגיד שזאת הפרזה מסוימת - - -
רונן לוי
של מה?
היו"ר אורי אריאל
גם אם מישהו יגיד – אני לא אמרתי על דבריך שהם הפרזה. אין לי דרך לבדוק. אבל בסדר, זה לא 2,000 מוסכים לא מורשים זה "רק" 1,300 נניח, אז מה? זה כן בסדר? תעשו פה אינטגרציה של כל הכוחות: אתם עובדים עם המשטרה, אנחנו עומדים לרשותכם, מבקר המדינה – תשתמשו בכל הכלים. בסוף יש די הרבה כלים.

זה נושא שנמצא במודעות הציבור – הוא לא דחוק בצד. לא עלינו, מעת לעת יש לנו תזכורות נוראיות, כמו לפני שבוע עם משפחת אטיאס. אני חושב שצריך לעשות עוד מאמץ, מעבר לכל המאמצים. זה נכון, לפני 20-10 שנה היה יותר קשה, בינתיים יש תשתית הרבה יותר טובה, יש מכוניות הרבה יותר בטוחות – זה עולם שלם ואנחנו לא נפתח אותו פה עכשיו.

בסך הכול, אתה ואני וכל אחד פה מודאג מזה שיש הרוג אחד – לא צריך שניים. אנחנו לא בתחרות פה, בסוף מוטל עליכם – לכם יש גם אחריות – אנחנו יכולים לבקר, לעקוב, לעורר. אם צריך ללחוץ, אמרתי שאני אפנה להנהלת בתי המשפט כדי שישנו את ההתייחסות לנושא הזה בענישה: זה בלתי סביר לקבל 200 שקל קנס, אלא אם הדוגמה לא טובה ויכול להיות שהייתה סיבה מיוחדת שאנחנו לא יודעים ולא מכירים.
נוהל הפקת לקחים הוא דבר יותר מחשוב בעיני. אתם חוקרים את התאונה הזאת – אני משתמש בה רק כדוגמה כי יש הרבה תאונות אחרות שאתם חוקרים – מוכרח להיות נוהל. אני מבקש, המנכ"ל ברשותך, שנקבל תוך שלושה חודשים נוהל: איך מגיע על כל תאונה, לא תאונה כזאת דווקא או כזאת, כל תאונה שעשו עליה תחקיר, שיגיע אליכם מהמשטרה או מהגוף שחקר ויופץ מכם לאיגוד המוסכים או לכל המוסכים ישירות – תחליטו אתם איך לעשות את זה.

אין טעם שעושים תחקיר, אם לא לומדים אחרי זה וכל המוסכים מבינים שפה יש איזושהי בעיה שצריך לשים לב אליה – אז אנחנו מפספסים בענק. אין מה לעשות, זה עניין טכני בעיקרו.
שי סופר
אני המדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. קודם כל, לגבי הנתונים: משנת 2007 עד 2011 יש לנו ירידה של 8% במפר ההרוגים ואנחנו בהחלט במגמה של ירידה. שנת 2009 בהחלט הייתה חריגה בנושא הזה.

לגבי מה שאמרת, אדוני היושב-ראש, אני מבקש להבחין בין חקירה משטרתית שעיקרה הוא פלילי, היא מחפשת למעשה אשם, לבין חקירה שדובר כאן שהיא חקירת עומק והיא מעניינה של הרשות לבטיחות בדרכים.

התחלנו בשנה שעברה לעשות חקירות עומק. המהות של חקירת עומק ומטרתה למנוע למעשה תאונות בעלות מאפיינים דומים.
היו"ר אורי אריאל
כמה חקירות עשיתם?
שי סופר
עשינו בינתיים עד היום אחת. היום אנחנו עושים עד שתיים. אנחנו עושים את חקירת החומק של התאונה שדובר בה היום ועוד חקירה שהייתה בכביש 211 בדרום. אנחנו בהחלט מתכוונים להרחיב בצורה משמעותית את חקירות העומק ולהגיע עד כ-10 חקירות בשנה.
היו"ר אורי אריאל
לאן זה יגיע בסוף? נקודם הקצה תהיה המוסכים?
שי סופר
גם המוסכים אבל לא רק הם. גם המוסכים וגם הציבור כולו.
היו"ר אורי אריאל
ככל שתרחיב זה בסדר. אתה אומר שאתם תעבדו על זה. לגבי הסיפור ששמענו פה שהמפקחים ממשרד התחבורה לא נכנסים לכפרים ערביים בלי משטרה זה עדיין - - -
עוזי יצחקי
לא, זה טופל.
היו"ר אורי אריאל
זה טופל, נכון?
עוזי יצחקי
זה טופל, נכנסים, אני גם - - -
היו"ר אורי אריאל
זה יישוב ככל היישובים ולא צריך שום דבר מיוחד.
עוזי יצחקי
אין שום בעיה.
היו"ר אורי אריאל
אני רוצה לשאול אתכם בהזדמנות הזאת: יש את הקלנועיות האלה של נכים ומוגבלים, מסתובבות על הכבישים בכל מקום. הם חייבים באפוד זוהר? הם חייבים בסימון מיוחד?
עוזי יצחקי
קודם כל, זה נושא שסודר לפני מספר שנים, חוקק חוק וזה הוסדר: הם חייבים לנוע על מדרכות ובמקומו שאין להם אפשרות – הם צריכים לרדת ולעבור את המכשול. יחד עם הרשות הלאומית ועם המשטרה אנחנו מבצעים פעילות, גם של אכיפה - - -
היו"ר אורי אריאל
אני שואל רק דבר אחד: אפוד זוהר כרגע לא בחוק?
עוזי יצחקי
הוא צריך לנוע על המדרכה.
רון מוסקוביץ
אין חובה.
היו"ר אורי אריאל
בסדר. עכשיו אני אשאל - - -
רון מוסקוביץ
אין חובה בכלל שיהיה לו רישיון נהיגה לנהג הקלנועית.
היו"ר אורי אריאל
חברים, מי שירצה לדבר יקבל רשות דיבור. מר יצחקי, האם בכל מקום יש מדרכה? הרי אתה יודע שלא. אני שואל אם זו תקנה או חקיקה? מה צריך לעשות כדי שמי שעל קלנועית יהיה אפוד זוהר? זה לא מסובך לנסוע עם אפוד זוהר – לא רואים אותם.
עוזי יצחקי
זאת תקנה.
היו"ר אורי אריאל
אני יכול לבקש מכם לשקול ולקבל תשובה תוך חודש אם אתם מתכוונים לעשות תקנה כזאת?
עוזי יצחקי
אנחנו ניתן לך תשובה, כן.
היו"ר אורי אריאל
קיבלתי תלונות על הדבר הזה ואני חושב שהתלונות נכונות.
צבי ורטיקובסקי
בעניין הזה מבקר המדינה, עוד בשנת 2002, פרסם דוח על שילוב אנשים בעלי מוגבלות בחברה ובעבודה, בין היתר נדרש לסוגיה הזאת של הקלנועיות וכבר אז העיר על חוסר ההסדרה של התחום הזה - - -
עוזי יצחקי
זה הוסדר בשנת 2007.
צבי ורטיקובסקי
והבעיה שהם גם לא יכולים לעלות ולרדת מהמדרכות.
היו"ר אורי אריאל
ברור. הם נוסעים על הכביש. טוב, אז תיקחו גם את הדוח שהמבקר הזכיר כרגע ותתחשבו בו. אני רוצה להודות לכל העוסקים במלאכה. אבל אני מאוד מבקש שלא נרגיש שהכול בסדר ונעשה מאמץ נוסף – אני לא רוצה להגיד מיוחד כי זה לאורך כל הזמן, זה לא פיק אחד של יום מלחמה בתאונות. אני לא אוהב את הימים האלה שפתאום יש יום אחד.

כל יום צריך לעסוק בזה והלוואי שנעמוד לפחות בהחלטת הממשלה לגבי המספרים שאתם אמרתם. אנחנו נמשיך לעקוב אחרי זה ואנחנו נצא לסיור יחד עם הגורמים הרלוונטיים במוסך או שניים כדי לראות איך זה קורה בפועל.

תודה רבה לכולם. נסיעה טובה ובזהירות. סעו לאט – תגיעו מהר, זה הכלל. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:10.>

קוד המקור של הנתונים