ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 29/05/2012

הפשיעה בקרב המסתננים, בעיית המסתננים התופעות האלימות, ואי אכיפת החוק, התמודדות המשטרה עם תופעת הפשיעה בקרב מסתננים (ביזמת ח"כ אמנון כהן)

פרוטוקול

 
PAGE
34
ועדת הפנים והגנת הסביבה
29/05/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 555>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שלישי, ח' בסיון התשע"ב (29 במאי 2012), שעה 11:00
סדר היום
<התמודדות המשטרה עם תופעת הפשיעה בקרב מסתננים (ביזמת ח"כ אמנון כהן)>>
<2. הפשיעה בקרב המסתננים>
<3. בעיית המסתננים התופעות האלימות, ואי אכיפת החוק>
נכחו
חברי הוועדה: >
אמנון כהן – היו"ר
יעקב אדרי

אריה ביבי
אבישי ברוורמן
ניצן הורוביץ

אורי מקלב

מירי רגב

עפו אגבאריה

מיכאל בן-ארי

דני דנון

יואל חסון

שלמה מולה

מרינה סולודקין

נחמן שי

יוליה שמאלוב-ברקוביץ
מוזמנים
>
דוד גז - ממ"ר יפתח, המשרד לביטחון פנים

שוקי זיסו - סממ"ז ת"א, המשרד לביטחון פנים

יוסי אדלשטיין - מנהל אכיפה וזרים, רשות האוכלוסין, משרד הפנים

קרן ישראל
_
מפקחת ארצית מעצרים, משרד הרווחה

גבריאלה פיסמן - ייעוץ וחקיקה - פלילי, משרד המשפטים

שירי איל
_
מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

מיכאל נתן בבלי - נציב, נציבות האו"ם לפליטים

שרון הראל - סגנית הנציב, נציבות האו"ם לפליטים

ווילאם ג'יימס טול - מנהל, נציבות האו"ם לפליטים

אריק שוע - מנהל אגף רבעים ושכונות, עיריית תל אביב-יפו

פיני קבלו
_
סמנכ"ל מרכז שלטון מקומי

יוחאי וג'ימה - ראש מינהל ביטחון, מרכז השלטון המקומי

דוד קשני - יו"ר הפורום לדיור הציבורי ועמותת קול בשכונות

עובד חוג'י



יום טוב כהן



מאיר תורגמן



דוד עובדיה



איילה סיונאני
דלואה פנחס




דרור קהלני
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר-שלום
<התמודדות המשטרה עם תופעת הפשיעה בקרב מסתננים (ביזמת ח"כ אמנון כהן)>
היו"ר אמנון כהן
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. אנחנו רצינו לקיים את הדיון בשבוע שעבר, אבל היו עוד מציעים שביקשו הצעה לסדר יום מהיר: חה"כ דני דנון וחה"כ מירי רגב. מפאת לוח הזמנים שלהם, דחינו את זה לשבוע זה. בשבוע שעבר היה דיון אחר עם מפכ"ל המשטרה, והבטחנו ששבוע לאחר מכן נקיים את הדיון הזה.

הבעיה היא בעיה לאומית, בעיה כאובה. אנחנו כבר לא מבדילים בין עובדים זרים, מסתננים, פליטים, מהגרי עבודה – כולם בחבילה אחת. כאשר בדקתי, ראיתי שכאשר משטרת ישראל מוציאה את הדוחות אין בהם פענוח על פי הגדרות: עובד זר, מסתנן או פליט. כולם תחת אותה הגדרה. לכן, אי אפשר לפענח מי באמת עושה את הפשע.

הבעיה היא ידועה וקיימת. מצד אחד אנחנו כמדינה צריכים למגר את התופעה. הוועדה הזו חוקקה את חוק המסתננים, שאומר שהמסתננים יהיו במקום מגודר, יקבלו תנאי מחיה ובריאות ולא יסתובבו בתוך הערים. הנושא הזה מתקדם. המדינה מתעוררת מאוחר. לוקח זמן עד שהיא מתחילה לזוז.

נושא הגדר גם כן מתקדם. אנחנו נקרא בסופו של הדיון לממשלה, להאיץ את המהלך הזה עוד יותר. הבעיה היא בעיה כאובה. הנושא הזה בכותרות בשבועות האחרונים. אין פה מקום להתלהמות. הבעיה היא כאובה. אני בעצמי סיירתי בדרום תל-אביב, וראיתי את אנשי העסקים שם קורסים. אני שמעתי את הסיפורים שהם סיפרו לי. אני חי את הדברים האלה. אנשי העסקים והתושבים חיים שם בפחד.

מי שאשם זה אנחנו המדינה. אנחנו הבאנו את זה על עצמנו, אנחנו הבאנו את זה על התושבים. גם ראש עיריית אילת מדבר איתי כל הזמן על כך שיש לו בעיה. בגלל שכר דירה זול הם באים למקומות האלה. כאשר בא מישהו ומגלה משהו, הוא גם קורא לחברים שלו. גם כאשר קלטנו עלייה, ראינו שבאה קבוצה מסוימת, משתקעת ואז קוראת לאחים, לדודים ולבני הדודים שלהם. כולם רוצים להיות ביחד. זה האופי של החיים. פה נוצרה בעיה של חבית נפץ. כבר אי אפשר. האזרחים כבר לא יכולים להסתובב בבטחה. ישנן תופעות שליליות: פשיעה בקרב מסתננים, מקרים חמורים שהיו באזור. ההורים פוחדים לשלוח את הילדים.
אנחנו נשמע את משטרת ישראל, איך היא נערכת לתת ביטחון מקסימאלי לתושבים שם. השר לביטחון פנים סייר שם, והחליט במקום להכניס לשם פלוגת מג"ב. אני רוצה לדעת אם הפלוגה כבר נכנסה. אני רוצה לקיים דיון מקצוע, בשביל לראות איך אפשר לפתור את הבעיה. אני רוצה ללמוד את הסוגיה, ולהביא בשורה לציבור. ננחה את הממשלה מה לעשות, כי זאת בעיה מערכתית ולא בעיה שאפשר לפתור בזבנג וגמרנו. אנשים נמצאים שם. צריך לפתור את הבעיה בפנים, צריך לסגור את הגבול, צריך לתת לכוחות הביטחון אפשרות לתת את המענה המקסימאלי לאזרחים.

אותם אנשים כבר נמצאים כאן. אם יש ארגונים שרוצים לעזור להם ולתת להם לאכול משהו במקום שיפרצו לבתים או ינהגו באלימות, צריך לאפשר להם לעשות זאת. המדינה צריכה לחבק את הארגונים, לתת להם קצת כסף כדי שייתנו להם אוכל. אם בבוקר הוא קם ויודע שאין לו מה לאכול בצהריים, הוא צריך לפרוץ. אנחנו לא מאפשרים להם לעבוד, ובצדק. אנחנו לא רוצים שיעבדו פה. יש פה בעיה כאובה בתוכנו. אנחנו צריכים למצוא את הנוסחה המתאימה והראויה. שמעתי את ההתבטאות של מפכ"ל המשטרה, שאמר: "אולי ניתן להם לעבוד". אנחנו לא רוצים לתת להם לעבוד, אבל הם צריכים לחיות. איך הם יחיו? הם צריכים לפרוץ כדי לאכול.
הבעיה פה היא כאובה. לא צריך רק לצעוק ולהתלהם. צריך למצוא פתרונות. כל מי שעוסק בנושא, עוסק במלאכת קודש. בסופו של הדיון נוציא מסקנות למשרדי הממשלה: משרד המשפטים, משרד הפנים, משרד החוץ, משרד הביטחון, משטרת ישראל. אנחנו גם נקיים דיוני מעקב אחר הדברים. יושב כאן יו"ר הוועדה לעובדים זרים, חה"כ הורוביץ. אם צריך, נקיים דיונים משותפים. נקיים גם דיונים משותפים עם ועדת חוץ וביטחון, כי יש דברים הקשורים למשרד החוץ. אנחנו רוצים שמשרד החוץ ייכנס לתמונה. אנחנו רוצים שמדינה אחרת תקלוט אותם, בתקציב כזה או אחר. צריך לעשות עבודת מטה מורחבת עם כל משרדי הממשלה. כמובן נפנה גם לראש הממשלה, כדי שיקיים דיון בממשלה כך שכל משרד ממשלתי ייתן את החלק והמענה לנושא הזה.

אנחנו עם שעבר היסטוריה קשה, ולכן אסור לנו לעשות מעשים לא ראויים, מעשים שלא רצינו שיעשו לנו. לכן, הרגישות צריכה להיות מרבית.
מיכאל בן-ארי
תפסיקו עם ההשוואות האלה. יש להם ארץ. יש להם מדינה. מה זה השיח הזה?
היו"ר אמנון כהן
חה"כ בן ארי, באת לפה לעשות פרובוקציה?
מיכאל בן-ארי
זו לא פרובוקציה. מה זה השיח הזה: "אנחנו עברנו, אנחנו עברנו". נכנסו לפה גנבים.
היו"ר אמנון כהן
אתה כמדינה נתת לו להיכנס, ואתה צריך עכשיו באופן מכובד להוציא אותו. מה לעשות: להתלהם, לתת מכות?
מיכאל בן-ארי
אני כבר שלוש שנים צועק פה. איזה מכות?
היו"ר אמנון כהן
יש לו פריימריז.
מיכאל בן-ארי
אין לי פריימריז.
היו"ר אמנון כהן
שמעתי שיש בעיות שם במפלגה. תיזהר.
מיכאל בן-ארי
תסדר לי מקום בש"ס.
היו"ר אמנון כהן
לא כל אחד מקבלים שם. אני מבקש שהדיון יהיה פורה, דיון של למידה עם הנחיות לממשלה. זו בעיה מערכתית ולא בעיה של אחד או שניים. זו בעיה של כולנו. גם אני כיו"ר ועדה נכשלתי בתפקידי אם לא טיפלתי בבעיה הזו. כל אחד מאיתנו צריך לקחת אחריות. אף אחד לא יזרוק את זה על השני. כולנו אחראים וכולנו אשמים. מי סובל? הציבור שנמצא באזורים האלה. אנחנו צריכים למצוא את הפתרון עכשיו, לא על ידי דיבורים אלא על ידי מעשים. יש פה חברי כנסת מהקואליציה. יש קואליציה מורחבת, ואפשר להביא פתרון. אם לא יביאו פתרון, נביא חקיקה. נביא כל מה שצריך כדי לפתור את הבעיה.
שלמה מולה
מה זה קשור לקואליציה מורחבת?
היו"ר אמנון כהן
כי זה חוצה מפלגות. אנחנו צריכים למצוא פתרונות.
יואל חסון
עד שהיא לא היתה מורחבת לא נחשפתם לזה?
היו"ר אמנון כהן
חיכינו לך, יואל.
מירי רגב
חיכינו לך, יואל, ועכשיו באתם לעזור לנו לטפל בזה.
היו"ר אמנון כהן
זה התחיל מהתקופה שלכם. אם אז אולמרט היה סוגר את הגבול, זה היה בסדר. חה"כ דני דנון, בבקשה.
דני דנון
תודה רבה, אדוני היו"ר. אם למישהו היה ספק בנחיצותו של הדיון הזה, אני רוצה להפנות אותו לכותרת שהתפרסמה לפני מספר דקות באתרי האינטרנט: "בן 23, מסתנן מאריתריאה, ניסה לאנוס בת 50 בדרום תל-אביב, פרץ לביתה, חתך אותה בפנים וניסה לאונסה". זה פורסם לפני מספר דקות באינטרנט. היו מספר ארגונים שהחליטו להחרים את הדיון הזה. אני מפנה את אותם ארגונים מתיפייפים שחושבים שהדיון הזה לא נחוץ. תושבי הדרום – ונמצאים כאן חלקים מהם – נמצאים במצור, נמצאים במצוקה.
ניצן הורוביץ
מה אתה עשית בשביל תושבי הדרום?
מירי רגב
מה אתה עשית?
ניצן הורוביץ
גם את לא עשית.
דני דנון
אני אגיד לך בדיוק מה שעשיתי. אדוני היו"ר, מה שאנחנו רואים היום זו תופעה של שיתוק כללי של משרדי ממשלה, שרבים אחד עם השני ברגע שמישהו בא ומדבר על החזרה לארצות המוצא, על גירוש מסתננים – כן, אני אומר גירוש. באנגלית: דיפורטיישן. בכל מקום בעולם מגרשים שוהים בלתי חוקיים. אני מדבר על גירוש. תראו מה קרה בשבוע האחרון: כמה מאמרים, כמה דעות, כמה דעות – איך אנחנו בכלל מעזים לדבר על הדבר הזה. אדוני היו"ר, השיתוק הזה פוגע בתושבי מדינת ישראל. עם כל הכבוד למשטרת ישראל, להכניס פלוגת מג"ב זה לא הפתרון. גם ככה תושבי הדרום מרגישים שהם חיים במחנה פליטים. עכשיו אנחנו נותנים להם גושפנקה. היום זו פלוגת מג"ב, מחר נטיל עוצר על שכונות הדרום משעה 22:00 בלילה, ובשלב השלישי גם יבדקו תעודות זהות בכניסה לשוק הכרמל ולשוק התקווה. הפתרון הוא לא בהכנסת כוחות שיטור. הפתרון האמיתי הוא בהוצאת המסתננים ממדינת ישראל. זה לא קל, זה קשה, זה דורש מאמץ משותף של משרדי הממשלה, אבל זה הפתרון האמיתי. עם כל הכבוד למתייפייפים, חה"כ הורוביץ, אתם אלו שגורמים לפשע בשכונות הדרום.
ניצן הורוביץ
אני ראש הממשלה? אני שר הביטחון? אתה בקואליציה הזו.
דני דנון
בגלל המתיפייפים האלה יש מקרי אונס ופשע בשכונות הדרום. עד היום, במשך שנה, מוגשות כ-2,000 עתירות לבתי המשפט במדינת ישראל בניסיונות לעצור את התופעה הזו ולהוציא את המסתננים מהארץ. יושבים פה אנשי משרד הפנים, ואפשר לשאול אותם על המספרים. מדובר ב-2,000 עתירות. מי העותרים האלו? הארגונים הם העותרים.
מיכאל בן-ארי
איפה הממשלה? איפה המשטרה?
דני דנון
חה"כ בן ארי, יש היום צו מניעה. אני הייתי בדרום סודן. נשיא דרום סודן אמר לי: "תחזיר אותם לארץ שלי. הם יעזרו לבנות את המדינה ביחד איתנו. לא יקרה להם שום דבר." מדינת ישראל קיבלה החלטה. הצענו אפילו 1,000 דולר לכל מי שיעזוב עד הראשון לאפריל. אנשים לא יצאו מהארץ.
קריאה
1,000 יורו.
דני דנון
כאשר הגיע הראשון לאפריל, היינו צריכים לקחת כל מי שאינו חוקי, להעלות אותו לזנזנה ולהוביל אותו למתקן ולשדה התעופה. מה קרה? הארגונים עתרו לבית המשפט, והוציאו צו מניעה, שתקף ועומד ברגע זה, האוסר את הוצאתם של הדרום סודנים. נכון, הרוב הם לא מדרום סודן. נכון, יותר מסובך לטפל באריתריאים ובאחרים, אבל בואו ניקח את המקרה של דרום סודן ונראה את אותם מתיפייפים שמונעים את הגירוש של הדרום סודנים.

אדוני היו"ר, אני בא ואומר שהיום אנחנו חייבים שלא להתיפייף ולהגיד: "צריך לגרש את המסתננים". איך עושים את זה? משרדי הממשלה: משרד החוץ, משרד המשפטים, משרד לביטחון פנים ומשרד הפנים, צריכים לעבוד בשיתוף פעולה. אנחנו כוועדה צריכים לבחון את מספר המסתננים שהוציאו ממדינת ישראל בכל חודש.
היו"ר אמנון כהן
חה"כ מירי רגב, אחת מהיוזמים, בבקשה.
מירי רגב
תודה רבה לך, אדוני היו"ר. תודה רבה לך, ידידי דני דנון, על הדברים שאמרת. הוועדה הזו היא ועדה חשובה, על מנת לראות איך מקדמים את הנושא הזה. אולי עדיין לא הרגשנו את זה באילת ובערד, אבל דרום תל-אביב בוערת. יש שם בעירה. מי שחושב שאמירה כזו או אחרת מלהיטה את הרוחות, טועה. המקום בוער. המציאות לא מאפשרת לאזרחי המדינה לחיות כמו אזרחי המדינה. זה המצב, וזה הזמן להתחיל טיפול מיידי, כמו במצב חירום לאומי.

זה ששר הפנים ומפכ"ל המשטרה לא פה, זו בעיה. עם כל הכבוד, אני רוצה לראות את הבכירים שמקבלים את ההחלטות שיתקבלו פה.
מיכאל בן-ארי
שלא מקבלים החלטות.
מירי רגב
מצד אחד אומרים לנו: "לא נקבל דיון במליאה, נקיים דיון בוועדה", ומצד שני לוועדה מגיעים אנשים, שיש לי הרבה כבוד אליהם, ששומרים על החוק במדינת ישראל, אבל לא מגיעים הבכירים.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו קודם מציפים את הבעיה, ובדיון לאחר מכן אנחנו מחליטים את מי אנו רוצים לזמן.
מירי רגב
בדיוק כמו שלוועדת כספים מגיעים אנשים בכירים ממשרד המשפטים והאוצר, גם פה כך צריך להיות. לכל האנשים שלרגע לא הבינו או לא רוצים להקשיב למה שאנחנו אומרים, כולל פה בוועדה, אני רוצה לעשות הבחנה. אנחנו עושים הבחנה בין פליטים לבין מהגרי עבודה. כל המתיפייפים, תורידו את המסכות. את כל הפליטים נקלוט בכל מקום בארץ: לא רק בדרום תל אביב, אלא גם בצפון תל-אביב, בקיסריה, בכפר שמריהו. בכל מקום נקלוט את הפליטים. את מהגרי העבודה נחזיר לארץ מוצאם. מהגרי העבודה מגיעים לפה ולא רוצים שום מענק. שום מענק לא ירצה אותם, ידידי דני דנון ומנהל ההגירה. שום מענק לא ירצה אותם, לא 1,000 דולר ולא 1,000 יורו. הם רוצים להיות פה במדינה הזו. את האמת נגיד: 60,000 מהגרי העבודה רוצים להישאר פה ולהפריע לאופי הדמוגרפי, הלאומי, היהודי של מדינת ישראל. את האמת אנחנו צריכים להגיד. התופעה של מהגרי עבודה, שמתפשטת במדינה, היא תופעה שצריך להפסיק אותה. זו תופעה שמתפשטת בערד, באילת, באור עקיבא, בחדרה ובפרדס חנה. התפקיד שלנו הוא לעצור את תופעת ההסתננות הזו של מהגרי העבודה. שוב אני חוזרת למען אלה שלא שמעו טוב: לא מדובר על פליטים. פליטים נקלוט בכל מקום בארץ.
לא יכול להיות שמהגר עבודה מגיע למדינה הזו ברגל. אני חברת כנסת עם דרכון דיפלומטי, ואני לא יכולה להיכנס לארצות הברית בלי אישור. לפה כל אחד שאין לו עבודה יכול להיכנס. אנחנו נשחרר אותו אחרי שבוע וניתן לו עבודה. מפכ"ל המשטרה צריך לדאוג לאלימות ולא לעבודה. ברוך השם, יש שר עבודה ורווחה. יש מספיק אנשים שיטפלו בזה. אם כל אחד יעשה רק את מה שהוא צריך, המדינה הזו תהיה הרבה יותר טובה.
כבוד היו"ר, נמצאים פה חברים שהגיעו מדרום תל-אביב, חברים שסובלים יומיום מהמציאות הקשה שיש שם. אי אפשר להגיד עליהם שהם גזעניים ולא פותחים את דלתם לאותם מסתננים שנמצאים שם. שאלת מה אנחנו צריכים לדרוש. אחד, שראש עיריית תל-אביב יפזר את המסתננים לצפון תל-אביב.
היו"ר אמנון כהן
מי ישלם שכירות שם?
מירי רגב
המדינה תשלם את השכירות. השכירות מעניינת אותנו וחיי האנשים לא מעניינים אותנו? אני רוצה שאת "מסילה" ואת כל ארגוני זכויות האדם יעבירו לצפון תל-אביב. שם יטפלו בכל אותם מהגרי עבודה.
הדבר השני - שר הפנים יודע שעל פי חוק הכניסה לישראל, הכניסה לישראל מותרת רק בתחנות הגבול. ניתן לעכב ולמנוע כניסה של מי שבא לישראל: "מי שבא לישראל ולא הורשה להיכנס אליה, רשאי השר להרחיקו מישראל". ממה אנחנו פוחדים, מכותרת כזו או אחרת בעיתון? הם לא מנהלים אותנו. לא עשרה אחוז אנרכיסטים מנהלים אותנו. מנהלת אותנו האמת שלנו לשמור על המדינה היהודית ולהיות בני אדם. אין אנשים שהם יותר בני אדם מהיהודים. לכן, הגיע הזמן שנקים כמה שיותר מהר מתקן אוהלים סמוך לגבול. כל מי שמגיע יהיה שם, עד אשר נחזיר אותו לארץ שלישית. אם לא נפעל מהר, לא נוכל לבוא לאף אחד בטענות אלא רק אל עצמנו. הבעיה הזו רק הולכת ומחריפה. צריך לתת פתרון מבלי להתייפייף ומבלי לפחד מאף כותרת ומאף ארגון כזה או אחר.
היו"ר אמנון כהן
חה"כ אריה ביבי, בבקשה.
אריה ביבי
לכל אמרה שנאמרה פה – והיא תמשיך להיאמר על ידי החבר'ה מדרום תל-אביב ומשאר המקומות - אני שותף. אנחנו צריכים למצוא פתרון. פתרון בא לא בצעקות ולא באמירות, אלא במעשים. אדבר על כמה דברים מעשיים, שלאורם אנחנו צריכים ללכת. קודם כל, צריכים להגיד לכבוד המפכ"ל שיפסיק עם האמירה הזו שצריך לתת להם עבודה. שיפסיק גם עם האמירה: להכניס את עוז לתוך המשטרה.
שלמה מולה
אם לא יתנו להם עבודה, הם ימותו.
מיכאל בן-ארי
זה לא התפקיד של המפכ"ל. המפכ"ל אמור לאכוף חוק ולא לתת לנו הצעות. המפכ"ל צריך ללכת הביתה אחרי ההצעה הזו. זה לא תפקיד שלו. זה לא קשור לסדרי שלטון.
אריה ביבי
מי שלא מבין בנושא המשטרה, לא יודע מה זה להכניס את יחידת עוז בחזרה למשטרה. משרד הפנים זה המקום שלה. יש דברים שלא חלים על המשטרה. המשטרה צריכה לתת ליחידת עוז עשרה חוקרים, עשרה אנשי מודיעין, לתגבר את יחידת עוז מ-100 ל-400, ולתת לה כלים כדי לעבוד בשבתות וחגים, כי בדיוק בימים האלה אפשר לבצע את העבודה.

אני מדבר על פתרונות. אני לא בא לצעוק, אני לא בא להתלהם ואני גם לא עושה הפגנות. אם אנחנו רוצים פתרון, זה הפתרון. על פי חוק, לפי אמנת ג'נבה, אדם, שבמדינתו יש מלחמה והוא צפוי להיהרג שם או שהוא נרדף פוליטי, רשאי להגיע למדינה אחרת. במדינה שלנו יש רק 100 אנשים פליטים. ברגע שאתה עברת גבול אחד, מצרים צריכה לתת לך אשרה שאתה פליט במצרים. כאשר אתה עובר גבול שני, אתה כבר לא פליט. במצרים אין לך סכנת חיים. לכן, יש בסך הכל שני אנשים שהם פליטים. את כל היתר ניתן לגרש.
דני דנון
כמה ארגונים יש בשביל שני האנשים האלה? זו פרנסה טובה. כמה מנכ"לים יש?
אריה ביבי
אתה מתלהם, ואני רוצה לתת פתרונות.
מירי רגב
למה מתלהם? הוא אומר את האמת.
אריה ביבי
הבעיה של הגדר תיפתר. אתם צריכים לדעת, שיש 400,000 בדואים בסיני, שיחפשו עבודה מפה ועד להודעה חדשה. כאשר תיגמר הבעיה של גבול מצרים, צריכים להתחיל לחשוב על הבעיה בגבול ירדן. כבר התחילו עם גבול ירדן. למרות הבעיות במצרים – ויש בעיות רציניות ואי אפשר לבוא איתם למשא ומתן – צריכים לדאוג שמדינה אחרת תקלוט אותם. יש להקים מיד מחנה אוהלים של 20,000 – ואני עשיתי את זה עם השב"חים. אפשר לעשות את זה בחודש. לא צריכים לחכות חודשים, ולבנות צהרונים וכל השמות היפים האלה. את זה תשמרו למקומות אחרים. צריך להקים מחנה אוהלים, כדי שאף אחד לא ייכנס לארץ בכלל. הם יהיו סגורים עד הגירוש. לא צריך לחכות שידברו על גירוש.

עדיין לא דיברתי על מחלות. אני הגשתי הצעת חוק - אבל החוק תקוע ולא רוצים להעביר אותו - שאומר שכל מי שייתפס ייקחו ממנו DNA. כך אתה יכול לדעת מה קורה. רובם עם מחלות מידבקות.
דני דנון
האם החוק הזה עבר?
אריה ביבי
הוא תקוע. רובם עם מחלות מידבקות, החל משחפת ומטה.
ניצן הורוביץ
על סמך מה אתה אומר את זה? תגיד דברים רציניים.
מירי רגב
על סמך מה ניקו יומיים את הברכה בגורדון אליה הגיעו מהגרי עבודה?
ניצן הורוביץ
אחר כך את תצטרכי להתנצל שוב. חבל.
מירי רגב
אני לא התנצלתי. ציפיתי שחבר כנסת כמוך יבוא ויגיד: "אלה דברים שלא עושים".
ניצן הורוביץ
פה אנחנו כבר יורדים לתת רמה.
אריה ביבי
אנחנו מטפלים בזה. אנחנו מתעסקים עם הדברים האלה.
קריאה
סעיף 10 לחוק הכניסה לישראל מתנה את הכניסה לישראל בבדיקה רפואית.
אריה ביבי
מישהו בדק אותם?
קריאה
שיעשו את זה.
אריה ביבי
אתם לא יודעים, אבל מבחינה מודיעינית יש עוד דברים. יש מושתלים למיניהם.
דני דנון
הם עוברים בצפון סודן בדרך
אריה ביבי
הפתרון הוא להקים מיד מחנה אוהלים, כך שאף אחד לא ייצא ממנו אלא לארץ מהמוצא.
דני דנון
שהארגונים ילכו לעזור להם במחנה אוהלים.
אריה ביבי
מי שרוצה, מגרמניה או מהאו"ם, שיבוא וייקח אותם.
היו"ר אמנון כהן
מנהל אגף רובעים ושכונות בעיריית תל אביב, אריק שוע, בבקשה. תגיד לנו איך אתם כעיר מתמודדים עם הבעיות.
אריק שוע
העיר תל-אביב יפו סופגת את הנטל העיקרי של הטיפול באוכלוסיית הפליטים, מהגרי עבודה, מסתננים. צר לי על האמירה, כאילו עיריית תל אביב היא זו שמפזרת את הפליטים ברחבי העיר.
היו"ר אמנון כהן
מסתננים ולא פליטים.
אריק שוע
פליטים או מסתננים.
יעקב אדרי
ההגדרה חשובה.
אריק שוע
לצורך העניין: אוכלוסיית הזרים. לא העיר מפזרת, לא העיר מבקשת. למעשה, העיר היא זו שנושאת בנטל המרכזי. אם יש כוונה לפזר את הנטל, אז אדרבא. באמת צריך לעשות זאת. תושבי העיר משלמים את המחיר, ולא רק תושבי הדרום.
דני דנון
למה התעוררתם עכשיו? למה ראש העיר נתן הוראה לא לאכוף היתרים לעסקים של המסתננים?
ניצן הורוביץ
אתה לא חייב לענות לו. הוא לא יחקור אותך.
דני דנון
האם אתה הסנגור שלו? ראש העיר נתן הוראה, שלא לאכוף את הנושא של רישוי עסקים של מסתננים בדרום העיר.
אריק שוע
אני לא יודע מאיפה אתה שואב את הנתונים.
היו"ר אמנון כהן
אריק, תתמקד במה שאתה רוצה להגיד. על כל מה ששואלים אותך תענה אחר כך. תן דיווח לוועדה, מהן הבעיות ואיך אתם מתמודדים.
יואל חסון
אבל זו נקודה מאוד חשובה, שהוא צריך להתייחס אליה. איך יכול להיות שמתקיימים עסקים בלתי חוקיים באזורים האלה. אם אני ברחוב שלי בצפון תל-אביב אפתח עסק כלשהו, מייד יגיעו הפקחים של ראש עיריית תל-אביב ויסגרו את העסק הזה. זה קורא לחוץ. זה לא מוסתר.
אריק שוע
אם תתנו לי לדבר, אני אתייחס גם לסיפור העסקים.
יואל חסון
אתה יכול להאשים את המדינה בזה שהם הגיעו אליך. אני מסכים איתך. אתה צריך לתת תשובה, איך עיריית תל-אביב מאפשרת לעסקים לא חוקיים להתקיים בצורה גלויה, ברורה וחשופה.
שלמה מולה
איך זה קשור אליו?
יואל חסון
בטח שזה קשור אליו.
אריק שוע
העירייה לא מאפשרת.
ניצן הורוביץ
אתה מבין למה הארגונים לא רצו לבוא? ככה מתייחסים לאנשים. מהלכים אימים על אנשים. תן לו לדבר. אני צריך להגן עליו? תן לו לדבר. האיש לא מסוגל לדבר.
מירי רגב
אסור לנו לנשום פה.
יואל חסון
הוא בא לוועדה, והוא צריך לתת תשובה. זה שיח בסיסי בכל ועדה. אפשר לשאול שאלה.
היו"ר אמנון כהן
אבל הוא עוד לא ענה על השאלה הראשונה, וכבר עוד ארבע שאלות נוספות. אריק, תציג את מה שאתה רצית ואחר כך תתייחס לשאלות נוספות.
אריק שוע
כפי שאמרתי, עיריית תל-אביב היא זו שנושאת בנטל. עד היום לא ראינו השתתפות ממשלתית, גם לא ברמות הסוציאליות, שלעיתים אנחנו נדרשים להן: מצד אחד טיפול בילדים, ומצד שני טיפול באוכלוסיית הדרום. אני יכול לומר לכם, שקיימת ועדה עירונית, שאני מרכז אותה, שמטרתה להשקיע בתשתיות באזור דרום העיר. 61,000,000 שקלים הוזרמו רק השנה לטיפול בתושבים ובמצוקות שלהם, בין אם זה תגבור תאורה, בין אם זו השקעה בתשתיות ובין אם זו השקעה במערכת החינוך שעומדת וסופגת הכל.
מירי רגב
מה זה קשור?
אריק שוע
זה קשור. זה האזור שאליו מגיעה האוכלוסייה היותר חלשה. העירייה לא יכולה לעמוד מנגד ולהפקיר אותה. אם התשתיות העירוניות קורסות: מערכת התברואה, מערכת הפיקוח, מערכת הסדר הציבורי במובן של שמירת אורח חיים תקין, אז העירייה נדרשת לכך.
דני דנון
אתה מנותק מהמציאות. גני הילדים מחוץ לתחום של התושבים. המרחב הציבורי סגור בפניהם. אתה מדבר על השקעות של עירייה?
אריק שוע
הבעיה היא קצת יותר מורכבת.
היו"ר אמנון כהן
אל תתייחס לאף אחד כרגע. תדבר רק אליי.
אריק שוע
כאשר מדובר על מערכות ציבוריות, בהן נמצאים תושבי העיר, העיר נדרשת להשקעה נוספת. העיר נדרשת לתת יותר ממה שהיא נותנת. אם בית מגורים היה רגיל לתת מערכת ביוב ל-4 אנשים, היום יש שם 100 אנשים. זה אומר שהטיפול במערכת הביוב או התשתית הציבורית דורש מהעירייה לתת יותר. הפתרון בסופו של דבר ניתן על ידי הרשות הממשלתית.
היו"ר אמנון כהן
מה לגבי העסקים?
אריק שוע
העירייה מבצעת ביחד עם המשטרה אכיפה מסודרת.
דני דנון
יש לך נתונים לגבי כמה עסקים נסגרו?
אריק שוע
אני יכול להציג את הנתונים.
היו"ר אמנון כהן
חה"כ דנון ייצא איתך לסיור בשבוע הבא. תראה לו את העסקים.
אריק שוע
אין שום בעיה. אין שום הוראה של ראש העיר לגבי עסקים לא חוקיים בעיר תל-אביב יפו. כך גם לגבי כל עסק שמוכר אלכוהול ועובר על החוק, גם מבחינת המשטרה.
דני דנון
לא אלכוהול. אנחנו מדברים על רישיון עסק.
יואל חסון
האם יש להם רישיון עסק, כן או לא? תענה על השאלה הזו.
אריק שוע
העירייה אוכפת, ואני מזמין את כל מי שנמצא כאן להגיע ולראות.
יואל חסון
אני רוצה שתענה לי, אם יש להם רישיון עסק כן או לא. האם יכול להיות עסק בתל-אביב שאין לו רישיון עסק להתקיים, כן או לא?
אריק שוע
עיריית תל-אביב סוגרת בתי עסק ללא רישיון.
יואל חסון
תראה לי איפה סגרת עסק לאחרונה. כאשר אתה אומר דברים בוועדת כנסת, אתה אומר דברים מול הריבון. אנחנו נבדוק את מה שאתה אומר.
אריק שוע
בשמחה.
יואל חסון
אתה תיתן לוועדה דיווח, כמה בתי עסק ללא רישיון אתה סגרת.
מירי רגב
ראש העיר יודע לעשות טוב מאוד מהפכות הקשורות לעיר. אם הוא דואג למחאה הציבורית ולמחאה החברתית, הצדק צריך להיות גם כלפי תושבי דרום תל-אביב.
יואל חסון
הם לא צריכים להיות שם, לא בצפון תל-אביב ולא בדרום תל-אביב.
שלמה מולה
אני רוצה לבוא ולומר, שבעיית המסתננים היא בעיה לאומית קשה. אני רוצה להזכיר לחה"כ דנון ורגב, ששני שליש מסתננים הגיעו לארץ בתקופת ראש הממשלה הזה.
דני דנון
את הגדר לא בנה אולמרט.
יעקב אדרי
לא צריך להיכנס לזה ולומר: הממשלה הזו או הממשלה הקודמת. גם הממשלה הקודמת היא חלק מהאשמה. אני הייתי בממשלה הקודמת.
היו"ר אמנון כהן
מה הפתרון? מה אתה מציע לממשלה, שאתה עכשיו שותף בה?
שלמה מולה
אני רוצה לספר את הסיפור של אריתריאה. לפני חודש וחצי הייתי אצל שגריר אריתריאה, ושאלתי אותו למה הם לא לוקחים אותם. התשובה שלו היתה: "אף גורם רשמי של ממשלת ישראל לא פנה אלינו".
ניצן הורוביץ
זה דבר מעניין.
שלמה מולה
אני שאלתי: מה זה גורם רשמי, מהי ההגדרה של מעמדם של אותם אנשים. הוא אמר לי: "אנחנו יכולים להיות ערבים לביטחונם ולחייהם של אותם אנשים. תחזירו לנו אותם". זאת היתה התשובה. אני חושב שזו בעיה לאומית. אני מתבייש מהדיון הציבורי הזה. אני מתבייש מההסתה לאלימות כלפי אותם אנשים. גם עכשיו אני מתבייש מתוכן הדיון שמתקיים פה. אני מתבייש מהגישה שאומרת: אפריקנים, שחורים – בואו נגרש אותם.
דני דנון
גם אם הם היו שבדים, היינו אומרים את זה. מה זה קשור?
מירי רגב
האם מישהו פה דיבר עליהם כשחורים?
דני דנון
אף אחד לא אמר פה כזה דבר.
שלמה מולה
אף אחד לא היה פליט בסודן. אני הייתי פליט בסודן. אתם יודעים מה אמרו לנו בסודן? שלא נעבוד, שלא נבוא במגע עם אנשים. בגלל זה 5,000 אתיופים נהרגו בסודן. אני לא אתן שיהיה דיון כזה בציבור במדינה הזו.
דני דנון
יש 50,000,000 פליטים בסודן. כמה אתה רוצה שנביא לפה? את היהודים אנחנו נביא.
שלמה מולה
תתביישו לכם. איך אתה מוציא את דיבתה של מדינת ישראל.
מיכאל בן-ארי
אין מדינה שלא מתנהגת ככה.
שלמה מולה
אנחנו היינו עבדים במצרים. אנחנו לא יכולים להתנהג לאנשים כאלה בצורה כזו.
דני דנון
אז בואו נביא את אפריקה אלינו.
שלמה מולה
אני רוצה לומר לכם: אם אתם רוצים לקיים דיון אמיתי, בבקשה. אם אתם רוצים להתעמת עם ארגוני זכויות אדם שאתם לא אוהבים אותם, בסדר. מירי, אני שמעתי מה אמרת בהפגנה. אני הסתנוורתי. את ידידה טובה שלי, אבל אני מתבייש במה שאמרת.
מירי רגב
על מה שרבין אמר על ההתנחלויות אתה לא מתבייש. בתמונה של נאצי חבר כנסת, אתה לא מתבייש. תתבייש מהדברים האלה ולא מתופעה שמגדירים כתופעה. יש גבול להסתה של השמאל.
שלמה מולה
ממשלת ישראל, משרד החוץ, משרד הפנים: זה נכון שמהגרי עבודה מגיעים לכאן בצורה בלתי חוקית. יש את הדלת המסתובבת. יותר מ-400,000 אנשים בלתי חוקיים מסתובבים במדינה הזו.
דני דנון
אתה יודע כמה נכנסו רק אתמול? אתמול נכנסו 170 מסתננים למדינת ישראל. מאתיופיה, לאחר שאנחנו רבים ביחד, מגיעים לארץ 170 בחודש.
שלמה מולה
אני רוצה להגיד, שכל עוד שלא יאפשרו לאנשים שנמצאים כאן לעבוד המצב יהיה כזה. אני לא חושב, שמדינת ישראל צריכה לאפשר לאנשים להיות רעבים וללכת לבזוז רכוש. אם המדינה רוצה לחלק להם הטבות חודשיות, אדרבא.
דני דנון
אתה פוגע באתיופים. אתה פוגע ביוצאי אתיופיה שלא עובדים. במובטלים שלנו אתה פוגע. תדאג לאוכלוסייה שבחרה בך ולא למסתננים מאפריקה.
שלמה מולה
אחרי שראיתי את ההפגנה בשבוע שעבר, אני יודע כמה המדינה הזו גזענית, גם כלפי יוצאי אתיופיה. אני מציע לנהל את השיח הציבורי הזה באחריות, במקצועיות, מבלי להתלהם. צריך להסתכל על האדם כאדם בעל צלם אנוש, ולא כאדם שאפשר לגרש, לסלק ולפגוע בו. ליבי-ליבי עם תושבי תל-אביב. אני חושב, שהמדינה הזו הביאה אותם למצב בלתי נסבל, בלתי אפשרי.

לגבי העסקים – אני שמעתי את הנציג של עיריית תל-אביב. אני הסתובבתי בתחנה מרכזית. לפי דעתי, מה שקורה פה זו שערורייה, גם בתחום האחריות שלכם וגם בתחום גביית המסים. אין לי בעיה שהאנשים האלה יתפרנסו בצורה חוקית, שיהיו להם עסקים. אתם יודעים כמה בתי בושת יש שם? אתם לא מבינים באיזה עולם אנחנו נמצאים. אתם רוצים לפתור את הבעיה? אל תזרקו את הכל על המדינה. אגב, רשות ההגירה מנסה להתמודד עם מעט הכלים שיש לה.
היו"ר אמנון כהן
קשני דוד מעמותת "קול בשכונות", בבקשה.
דוד קשני
אני רוצה לספר לכם, לפני 40 שנה כאשר הגעתי למקום הזה שכונת התקווה היתה גן עדן. רק בשנים האחרונות התחיל המצב להתדרדר. כל זאת בעקבות אותם אנשים, שאני לא רוצה לקרוא להם מסתננים או מהגרי עבודה. העיקר שהם נמצאים שם. לפני שנתיים, אנחנו עשינו הפגנה גדולה על מנת למצוא להם פתרון. הפתרון לא הגיע. שמענו שהתחילו להגיע מסין. אתמול חדרו לארץ, דרך סיני, סינים. תארו לכם, שמיליארד ו-400,000 סינים יתחילו להגיע לאט-לאט לארץ. לאן הם יגיעו? הם יגיעו לשכונת התקווה, למקום שלנו. לכן, אני מבקש למצוא פתרון.

מה הפתרון שאני מציע? זו בעיה ממשלתית. הממשלה הביאה אותם או נתנה להם להיכנס, ולכן הממשלה חייבת לדאוג להם: או להוציא אותם או לדאוג להם לבריאות, כלכלה, דיור.

לגבי החנויות - מה קורה ברחוב יסוד המעלה? היו שם חנויות של נעליים. מה עושה עובד זר? הוא שוכר את החנות מאותו בן אדם שהחנות שלו. 90% מהחנויות נשכרו על ידי עובדים זרים. לא צריך רישיון, היות והרישיון נמצא אצל בעל החנות ולא אצל העובד הזר. לכן, אני מציע בשלב ביניים לדבר עם הקיבוצים והמושבים, לקנות חלק מהם.
דני דנון
רעיון מצוין. יש 230 קיבוצים, אפשר לשלוח 300 לכל קיבוץ.
מירי רגב
הקיבוצים יאהבו את זה.
דני דנון
הם יעמדו בתור. הם יריבו.
מירי רגב
הם יריבו מי יהיה הראשון שיקלוט אותם.
יעקב אדרי
אני לא רוצה לחזור על הדברים שנאמרו כאן. הדברים ברורים מאוד. הבעיה מאוד קשה, והיא תלווה אותנו עוד הרבה מאוד זמן. זה עסק שהולך וגדל. אלה לא דברים שהולכים להיגמר בימים הקרובים. אני מקווה, שכולם יידעו את הגבולות. יחד עם זאת, הממשלה יודעת את הפתרונות. הפתרונות בידיים שלה. שלמה אמר מה שהוא אמר. הוא אמר משפט מאוד חשוב. יש לי הרגשה שלא יהיה פתרון עד שלא יהיו פליטים סודנים או מהגרים בקיסריה, בצפון תל-אביב ובעוד מקומות.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
ובמבשרת ציון.
יעקב אדרי
איך הם מגיעים לדרום תל-אביב? מי מביא אותם?
קריאה
שירות בתי הסוהר.
יעקב אדרי
אנחנו נדאג שיביאו אותם למקומות אחרים.
היו"ר אמנון כהן
דרור קהלני, בבקשה.
דרור קהלני
אני תושב דרום תל-אביב. אני פוחד, אני פוחד מאונס בנותינו, אני פוחד מאלימות, אני פוחד להסתובב ברחובות. אני חי בפחד. אתם לא מבינים אותי. הילדות שלי בבית סגורות. החיים שלי בזבל. כמה אני יכול לסבול? בוא תדרכו עליי. מה עשיתי? אני לא משלם מסים? לא עשיתי צבא? מה עשיתי רע לכם? למה אני צריך לחיות בפחד, להיכנס ולסגור את הדלת. לצאת ולסגור את הדלת? אחים שלי חיים גם כן בפחד. כל המשפחה שלי גרה שם. למה אני צריך לסבול את זה? למה אני צריך לסבול יום-יום, שעה-שעה? למה אמא שלי מפחד לצאת לרחוב? למה הילדות שלי צריכות לפחד? למה אני צריכה להראות במצלמה בוכה? הבנות שלי יראו אותי, ויהיה לי עוד יותר רע. אתם רעים אליי. אתם ממש רעים אליי. רע לי, כואב לי ועצוב לי. הממשלה מזניחה אותי. אתם לא יודעים מה הסבל שלי. אין לכם מושג. רק הדמעות האלה מדברות. תאמינו לי, התייאשתי מהמצב הזה. הרמתי ידיים ואני צועק: הצילו. ממשלה, כנסת – תצילו אותנו, אנחנו במצוקה.
היו"ר אמנון כהן
חברת הכנסת סולודקין, בבקשה.
מרינה סולודקין
אני מבינה את כולם: גם את נציגי השכונות, גם את שלמה מולה שיש לו ניסיון בסודן. את הטעויות עשו הממשלות של אולמרט ושל ביבי. אני תומכת ברעיון של חברתי רונית תירוש, שאנחנו בכנסת נקים ועדת חקירה פרלמנטארית כדי לבדוק איך פתחו את הגבול, איך נתנו לאנשים להיכנס לערי הדרום והמרכז, ולמה לא מטפלים בפליטים. יש הסכמים בינלאומיים שחייבים לטפל בהם. ברחוב הרוסי קמו תנועות נגד מסתננים, והם כותבים באינטרנט הרבה דברים. הם שואלים, איפה היו כל הארגונים של זכויות אדם כאשר לפני 10 שנים זרקו אמהות של חיילים ישראלים. רק כאשר הגיע שרון אנחנו סדרנו את העניין. איפה הם היו? שלמה, לא מדובר בשחורים או לבנים. אני זוכרת את הנושא הזה. דבר נוסף, גרוש למולדת זה רפטריאציה. אני עשיתי רפטריאציה לכאן.
היו"ר אמנון כהן
יוסי אדלשטיין ממשרד הפנים, בבקשה. איך אתם נערכים? מה אתם עושים למען המאמץ הלאומי הזה?
יוסי אדלשטיין
הממשלה החליטה מספר החלטות, ואנחנו אמורים ליישם אותן. במסגרת אוכלוסיות המסתננים שקיימות כרגע בארץ, ישנן אוכלוסיות שההגנה לגביהן הסתיימה. קבוצה אחת היא קבוצה של נתיני חוף השנהב. ההגנה לגביהם הסתיימה, ואנחנו כרגע פועלים להוצאתם מהארץ וחזרתם לחוף השנהב.
שלמה מולה
כמה יש?
יוסי אדלשטיין
יש 2,500 נתינים מחוף השנהב.
נחמן שי
האם אלה אותם אנשים שאתם מחפשים באמצעות יחידת עוז?
יוסי אדלשטיין
אנחנו מטפלים בכל השוהים הבלתי חוקיים.
היו"ר אמנון כהן
תדבר ברצף, ותיתן את הסקירה שלך לגבי השאלה איך אתם מתמודדים.
יוסי אדלשטיין
אוכלוסייה אחת, שההגנה לגביהם הסתיימה, אלה נתיני חוף השנהב. אנחנו מטפלים בהוצאתם מהארץ. האוכלוסייה הנוספת היא נתיני דרום סודן. לאור ההכרזה של דרום סודן כמדינה עצמאית ולאור הסכמים שיש לממשלת ישראל עם נשיא דרום סודן, שאמר שהם מוכנים לקבל אותם חזרה, הצענו להם לצאת בעידוד יציאה מרצון, כולל מענק של 1,000 יורו לכל יוצא.
דני דנון
כמה לקחו את המענק?
יוסי אדלשטיין
בודדים.
דני דנון
כמה?
יוסי אדלשטיין
150 איש לקחו את המענק הזה. ברגע שנתנו אפשרות ליציאתם מרצון, הודענו שמראשון לאפריל מי שלא ייצא נאלץ לנקוט נגדו בצעדי אכיפה. ב-30 למרץ הוגשה עתירה לבית המשפט, וכרגע יש צו מניעה.
מירי רגב
מי הגיש את העתירה?
יוסי אדלשטיין
ארגוני זכויות אדם.
מירי רגב
של מהגרי עבודה, ולא ארגוני זכויות אדם של תל-אביב.
ניצן הורוביץ
אתה מבין למה הם לא באו הנה? רק מכפישים אותם. האם יש לך בעיה עם בג"צ, עם גרוניס? את מינית אותו. לא אני.
מירי רגב
שיבואו לפה להציג את עמדתם. אנחנו ממתינים.
ניצן הורוביץ
תלכי לבית המשפט העליון, ותגידי את מה שאת רוצה.
יוסי אדלשטיין
אני חוזר: כרגע יש צו מניעה. המדינה הגישה את תגובתה לבית המשפט, לאחר בדיקה של משלחת של משרד החוץ שהיתה בדרום סודן. היא הגישה חוות דעת מפורטת ומנומקת לבית המשפט. אנחנו ממתינים כרגע להחלטה של בית המשפט. אנחנו נפעל בהתאם להחלטה של בית המשפט.
היו"ר אמנון כהן
מה עם אריתריאה?
יוסי אדלשטיין
הגדר נמצאת בשלבי האצה, לאחר הנחיה של ראש הממשלה. כנ"ל מתקן השהייה, שהממשלה החליטה להקים.
אריה ביבי
יש 3,000 מחוף השנהב. האם מישהו נתן את הדעת לגביהם?
היו"ר אמנון כהן
הוא דיבר עליהם כרגע.
יוסי אדלשטיין
בפתיח של דבריי דיברתי לגבי נתיני חוף השנהב. יש הנחיה של ראש הממשלה לגבי הקמת מתקן שהייה.
דני דנון
איפה זה עומד עכשיו?
יוסי אדלשטיין
מתקן השהייה נמצא בתהליך מואץ של הקמה.
דני דנון
מה התאריך בו המתקן יהיה מוכן?
יוסי אדלשטיין
לגבי נתיני אריתריאה – יש מגעים ומשא ומתן עם מדינות, כדי למצוא להם פתרון במדינה שלישית. זה תהליך מורכב ולא פשוט, אבל יש תהליך מתמיד כדי למצוא להם פתרון. אנחנו נערכים לכל פעילות אכיפה כנגד כל מי שהוא שוהה בלתי חוקי וניתן להחזירו למדינתו.
היו"ר אמנון כהן
האם יש לכם מספיק כוח אדם?
יוסי אדלשטיין
אין לנו מספיק כוח אדם. הגשנו דרישה לתוספת כוח אדם, ואני מקווה שהיא תיענה בימים הקרובים.
אריה ביבי
היתה שביתה ביחידת עוז. האם היא עדיין נמשכת? למה אתם לא נותנים להם לעבוד דווקא בשבתות וחגים, שאז זה הזמן שבו אפשר לתפוס? ישנם פה גם מאתיופיה, גנה, ניגריה ותורכיה. מה לגביהם?
נחמן שי
האם יש לכם תוכנית עבודה, או שאתם צדים אנשים באופן פרוע? האם יש לכם תוכנית, ואתם יודעים את מי אתם רוצים ואיך אתם מגיעים אליהם? אני רוצה לשמוע על תוכנית עבודה ולא על היענות להלכי רוח כאלה ואחרים.
דני דנון
האם יש תאריך יעד להקמת המתקן?
יוסי אדלשטיין
משרד הביטחון מניח שעד נובמבר המתקן יקום.
מירי רגב
ועד אז מה יקרה?
יוסי אדלשטיין
עד אז אנחנו מתמודדים עם מה שיש.
מירי רגב
מה לגבי הגדר?
מיכאל בן-ארי
כמה זמן לקח לבנות את המחנה ל-60,000 חיילים, שגירשו את אנשי גוש קטיף?
יוסי אדלשטיין
צר לי, אדוני. אני לא אחראי על הבנייה במדינת ישראל, ולא אחראי מטעם משרד הביטחון.
היו"ר אמנון כהן
תענה לשאלות של חה"כ ביבי.
יוסי אדלשטיין
אנחנו עוסקים בהרחקה של נתינים, שהם שוהים באופן בלתי חוקי, וזה כולל טורקים, סינים, צ'דים וניגרים.
אריה ביבי
ואתיופים.
יוסי אדלשטיין
כנ"ל. בשבוע שעבר היה ביקור של הקונסול האתיופי במתקן הסהרונים, כדי לזהות את הנתינים שלו על מנת שנוכל לשלוח אותם בחזרה.
אריה ביבי
על יחידת עוז לא ענית לי.
יוסי אדלשטיין
היה סכסוך עבודה שנפתר, והם עובדים כרגיל.
דני דנון
מה לגבי זה שלא אוכפים בשבת וחג?
היו"ר אמנון כהן
האם בשבת וחג לא אוכפים?
יוסי אדלשטיין
בשבת וחג לא אוכפים.
מירי רגב
בשבת רק עושים הפגנות.
ניצן הורוביץ
אדוני, אף אחד מהאופוזיציה עוד לא דיבר פה. שעה עברה, ואף אחד מהאופוזיציה לא דיבר.
היו"ר אמנון כהן
יש פה קואליציה יותר מאופוזיציה.
ניצן הורוביץ
זה כבר לא מצחיק. אי אפשר לנהל ככה דיון. אתה צריך לתת לדבר גם למישהו מחברי האופוזיציה. אני ביקשתי מתחילת הדיון לדבר.
יואל חסון
אני מוכן, שהוא ידבר לפניי. אני הייתי פעם באופוזיציה. אני יודע מה זה.
מיכאל בן-ארי
הוא מכיר את הרגשות שלנו. הוא מזדהה איתנו.
ניצן הורוביץ
כאשר אנחנו מדברים על זה שיש פה קואליציה מקיר לקיר ואין עבודה פרלמנטארית אמיתית, זה בין היתר גם על דברים כאלה. אי אפשר ככה. רק קול אחד כאן?
היו"ר אמנון כהן
אני איתך.
ניצן הורוביץ
אתה התרעמת למה ארגונים לא מגיעים. תראה כאן את השיח. האם הם היו יכולים להתמודד עם הצעקנים האלה? חבורתם צעקנים.
דני דנון
אתה מתייפייף. הם לא פה, כי לא נוח להם.
מירי רגב
הארגונים האלה יודעים לעבוד יפה מאוד באינטרנט.
ניצן הורוביץ
יש 27 חברי כנסת בליכוד, כאשר רק 18 מהם יהיו בכנסת הבאה.
דני דנון
האם אתה דואג לי בפריימריז? אל תדאג לי.
ניצן הורוביץ
צריך כל הזמן למצוא נושא לקפוץ עליו. לדני דנון יש בעיה עם מירי רגב ולא איתי. איתה הוא מתחרה בפריימריז. הוא צריך להיות יותר צעקן.
מירי רגב
איתך יש לנו בעיה.
ניצן הורוביץ
זאת האמת. מתוך 27, רק 18 חברי יהיו בכנסת.
דני דנון
בגלל זה יש 60,000 מסתננים בתל-אביב? בגללך יש מסתננים.
ניצן הורוביץ
אתה תהיה בחוץ בכנסת הבאה. בגלל זה אתה צועק.
דני דנון
אני לא אהיה בחוץ. אתה תהיה בחוץ. מפלגת מרצ הצטמקה ל-3 מנדטים. דאגתם לערבים, ועכשיו אתם דואגים למסתננים במקום לדאוג לתושבי תל-אביב.
ניצן הורוביץ
אני יודע שהמציאות הפוליטית כואבת.
מירי רגב
המציאות הפוליטית לא כואבת. יש לנו מציאות פוליטית מצוינת פה.
דני דנון
אל תדאג, המסתננים לא יצביעו בשבילך. תחפשו קולות במקום אחר.
אריה ביבי
אני רוצה להרגיע את שניכם. אם נמשיך בקצב הזה של המסתננים, לא אתה ולא אתה תהיו.
מיכאל בן-ארי
הם יהיו פה חברי כנסת תיכף. אנחנו נהיה פליטים.
ניצן הורוביץ
לגופו של עניין – שבועות ארוכים מתנהל כאן בכנסת דיון מביש, שאין לו שום קשר למציאות. גררו הנה את נציגי המשטרה, שאפילו לא דיברו. צר לי על המשטרה. הדיון לא נוגע למשטרה. משתמשים פה במשטרה. חבל לי, כי אני יודע שהם עושים עבודה טובה. אלה לא מעניין אותם מה המשטרה עושה. הם קופצים.
מיכאל בן-ארי
כאשר אתה נותן להם ציונים טובים, אני מודאג.
ניצן הורוביץ
הדבר האחרון, הוא שמטרת הדיון הזה היא לפתור את הבעיה בדרום תל-אביב. המטרה היא להשיג רווח פוליטי וכותרות.
דני דנון
התעוררת פתאום.
ניצן הורוביץ
אתה התעוררת. אני יו"ר הוועדה לעובדים זרים, ולא ראיתי אותך בדיון אחד של הוועדה.
דני דנון
אתה מתיפייף. תתבייש לך. בגללך יש את המסתננים. אתה צבוע.
ניצן הורוביץ
אתה לא היית בדיון אחד. אתה לא מעוניין בפתרון. אתה מעוניין שהאנשים האלה יצלמו אותך.
דני דנון
אתה צבוע. תבקש סליחה מתושבי הדרום.
ניצן הורוביץ
אתה כבר התנצלת.
דני דנון
לא באו לפה הארגונים, כי הם פחדו שנשאל אותם שאלות. מי משלם על 2,000 עתירות לבתי משפט?
ניצן הורוביץ
הצעקות שלך משכנעות אף אחד. אתה יכול לצעוק עוד יותר חזק, אבל זה לא ישכנע אותי.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אבל מה אתה אומר, ניצן?
ניצן הורוביץ
עוד כוכבת הגיעה לוועדה.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
עדיין לא שמעתי פתרון.
דני דנון
כמה קולות מרצ קיבלה בדרום תל-אביב? אולי זו הבעיה שלך. אתה סופר קולות. לא הצביעו בדרום, אז אתה מוטרד. גם המסתננים לא יצביעו לכם.
ניצן הורוביץ
אתה נוגע בעניין כמה זה כואב.
דני דנון
אתה לא מדבר לעניין. אתה יו"ר הוועדה לעובדים זרים. אתה צריך לדאוג לגרש אותם.
ניצן הורוביץ
הבעיה היא, שהדיון פה הוא פוליטי ולא דיון אמיתי. לגופו של עניין - בוועדה שלי, הוועדה לעובדים זרים, אנחנו מקיימים בעניין הזה דיון כמעט כל שבוע. הבעיה הזו היא בעיה שאנו עוסקים בה ומתריעים עליה כבר חודשים ושנים.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
לא שמעתי אותך פעם אחת מדבר על זה.
ניצן הורוביץ
תפסיקי. מדברים כאן, למשל, על האצת בניית גדר הגבול עם מצרים. לנו ברור, שברגע שתושלם גדר הגבול עם מצרים אנשים יבואו דרך גבול ירדן. שם אין שום גדר. איש לא מדבר על כך ואיש לא מכין או מתכונן. אני נותן דוגמא לחבר'ה כאן. אתם מהליכוד, אתם בממשלה. דברו באופן רציני על גדר בירדן, למשל. דברו באופן רציני על מגעים רציניים עם ארצות המוצא, כדי לבדוק אפשרויות רציניות להחזרה. אם זה נכון מה ששלמה מולה אמר, ששגריר אריתריאה אמר שמעולם לא התקיימו איתם דיונים רציניים על אפשרויות החזרה, זו שערורייה. הרי לישראל יש יחסים דיפלומטיים. אני לא שר החוץ. ליברמן שר החוץ. אלה רק דוגמאות.

לעניין המרכזי – לפני שבוע בוועדה שלי, מפקד מחוז תל-אביב אמר את האמת: אם האנשים האלה שנמצאים כאן בינתיים לא יוכלו להתקיים ולא יוכלו לעבוד תחת פיקוח, הבעיות האלה רק ילכו ויחריפו. היות וכל שנה מביאים עשרות אלפי עובדים זרים בהיתר לענפים כמו חקלאות, בניין וכו', כאשר הם מגיעים הנה על ויזות דרך נמל התעופה בן גוריון, ויש לנו אוכלוסייה של אפריקנים שנמצאת כאן ואנחנו צריכים להתמודד איתה, אני לא מבין למה לא להחליף את העובדים האלה שיעבדו במקום חלק מהעובדים הזרים?
דני דנון
כי יבואו עוד 100,000 כאלה.
ניצן הורוביץ
אבל הם במילא באים. זה לטמון את הראש בחול. מפכ"ל המשטרה אמר את האמת. אם האנשים האלה לא יעבדו בצורה מסודרת ותחת פיקוח, אז הם יגנבו, הם ישדדו והבעיה רק תלך ותחריף.
מירי רגב
זה לא התפקיד שלו להגיד את זה.
ניצן הורוביץ
למה את מגינה על העובדים שמגיעים דרך חברות כוח אדם? האם יש לך מזה אינטרס? מדוע הם כל כך יקרים ללבך? למה את מגינה עליהם? למה את מגינה על התאילנדים?
דני דנון
כי יבוא עוד 100,000 מסתננים.
ניצן הורוביץ
כדי שחברות כוח אדם יקבלו עליהם עמלות. זו האמת שאתם מסתירים. חברות כוח האדם מתנגדות לעניין הזה, וכך גם גם התאחדות החקלאים, הקיבוצים והמושבים.
דני דנון
שהקיבוצים ייקחו אותם.
ניצן הורוביץ
הם מסכימים, אבל אתה מונע את זה. הפתרון הוא, שהאפריקנים שנמצאים כאן - ואומרים אנשי משרד הפנים שעם רובם אנחנו תקועים כאן וצריכים למצוא פתרון - יחליפו בצורה מסודרת חלק מהעובדים הזרים שאנחנו מביאים בכמויות של רבבות מדי שנה. נפתור שתי בעיות בנושא הזה באופן רציני. נוריד את הלחץ משכונות דרום תל-אביב, כי התושבים שם סובלים שלא בצדק, ונאפשר לאנשים האלה שנמצאים כאן להתפרנס בצורה מסודרת תחת פיקוח, כדי שאנשים לא יגנבו בשביל אוכל. אם נמשיך בגישה של הצעקנים פה, נגיע למצב שבו עשרות אלפי אנשים, כמו שאמר המפכ"ל, ילחמו בשיטה של פשיעה הישרדותית. האם לזה אנחנו רוצים להגיע? אנחנו צריכים פתרונות רציניים, אבל אלה לא אנשים רציניים.
מירי רגב
פתרון אמיתי זה לא להכשיר את השרץ.
היו"ר אמנון כהן
נציג משטרת ישראל, בבקשה. אנחנו רוצים להתעדכן לגבי פלוגת המג"ב, אם נכנסה או לא בעקבות הסיור של השר לביטחון פנים. האם על פי ההיערכות שלכם צריך עוד כוח אדם שיתגבר את הכוחות שם? המטרה היא, לתת עד כמה שאפשר ביטחון לתושבים שם: שהאזרחים יוכלו לצאת, הילדים יוכלו ללכת לחוגים. לתת להם ביטחון מינימאלי, עד שנוציא אותם.
שוקי זיסו
בסך הכל מתקיים מאמץ רצוף של משטרת ישראל לטיפול בפשיעה ולטיפול באירועי הפשיעה ובתחושת הביטחון של הציבור. יש לנו שיתוף פעולה טוב מאוד עם יחידת עוז ועריית תל-אביב, בעיקר בנושא תחושת הביטחון. אני מזכיר, שהקמנו תחנת משטרה בלוינסקי, שמנתה 80 שוטרים. נכון להיום, על פי החלטת המפכ"ל, אנחנו מתגברים אותה בעוד כ-70 שוטרים במספר רמות: יש שם תחנה של כ-150 שוטרים, שזו בהחלט תחנה לא קטנה. בנוסף לסדר הכוחות הזה, הוכנסה פלוגת מג"ב.
אריה ביבי
מתי תעבירו טנקים לשם?
שוקי זיסו
אנחנו לא מתעסקים עם טנקים.
מירי רגב
את זה שר הביטחון יעביר.
שוקי זיסו
אנחנו הכנסנו פלוגת מג"ב, החל מיום שישי האחרון, שפועלת במקום.
דני דנון
למה מג"ב ולא שוטרים כחולים? מה היה השיקול?
שוקי זיסו
לפי הראייה שלנו, בנושא של הגברת הביטחון למג"ב יש ערך מוסף. השוטרים הכחולים מטפלים בעיקר באירועים פליליים, בהתפרצויות ובשוד. בסופו של דבר, כולנו לובשי מדים וכולנו עושים את אותה עבודה. צריך לזכור, שאנחנו מקיימים כל הזמן עבודות מטה לניתוח התופעות ומגמות הפשיעה. זה מתקיים באופן קבוע, גם אצל המפכ"ל. בסך הכל, הרעיון הוא לתת מענה להתפתחות ולמגמות העולות של אירועי הפשיעה. ברגע שעבודות המטה יבשילו ויאושרו על ידי המפכ"ל והשר, זה גם יובא לידיעת הציבור.
היו"ר אמנון כהן
האם אתה חושב שמספיקה פלוגה אחת?
שוקי זיסו
אני אגיד משפט דיפלומטי: ככל שנקבל יותר שוטרים - - -
היו"ר אמנון כהן
אתם מוסיפים.
שוקי זיסו
אנחנו מוסיפים ממקורות פנימיים, מהסטות פנימיות. התחנה שם תמנה 147 שוטרים. זה בכמה מדרגים. חלק זה מיידי עד הראשון ליוני.
היו"ר אמנון כהן
בשטח או במשרדים?
שוקי זיסו
כולם הם חוקרים, בלשים, סיירים, לטובת פעילות ברחוב.
מיכאל בן-ארי
איך אתם מתמודדים עם קשיי השפה?
שוקי זיסו
אנחנו מנסים לאתר דובר טיגרית. אנחנו עובדים עם חברות תרגום, כי אנחנו צריכים לחקור אותם בשפת אם.
מיכאל בן-ארי
כמה זה פוגע בעבודה השוטפת שלכם, כי עד עכשיו היתה לכם בעיית שפה?
דוד גז
אנחנו פועלים בכמה מישורים. קודם כל, כל מי שנחקר עד היום נחקר בשפתו, גם באירועים החמורים שעלו פה על השולחן לפני שבועיים בוועדה לעובדים זרים בראשותו של חה"כ הורוביץ. הדברים האלה עלו על השולחן, ואנחנו מתמודדים איתם. זה יוצר קשיים, אבל אנחנו מתמודדים בהצלחה.
מיכאל בן-ארי
הם לא עוצרים אותם, כי הם לא דוברים את שפתם. זה המצב. לכן, אין פשיעה. השוטר אומר: "אני לא יכול לחקור אותו, ואם אני לא יכול לחקור אותו אני לא יכול לסיים את המשמרת". לכן, הוא לא עוצר אותו. הוא יכול להגיד מה שהוא רוצה, אבל אני מכיר את העובדות.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
הנה יש להם כבר עבודה. המפכ"ל אמר שהם צריכים לעבוד. אולי יתחילו לעבוד במשטרה.
מירי רגב
נביא כמה עובדים זרים באישור, שיתרגמו אותם.
דוד גז
בהקשר לדברים שנאמרו כאן, אנחנו חוקרים הרבה מאוד חשודים. לכן, מה שנאמר פה על ידי חבר הכנסת בן ארי הוא לא מבוסס על נתונים.
היו"ר אמנון כהן
חבר הכנסת יואל חסון, בבקשה.
אריה ביבי
לפני כן, יש לי שאלה. כמה אנשי מש"ז יש בתוך הסד"כ הזה?
שוקי זיסו
הסד"כ שדיברתי עליו כולל אך ורק שוטרים, לא כולל אנשי משמר אזרחי.
אריה ביבי
אבל יש אנשי מש"ז?
שוקי זיסו
מה שקיים באזור דרום תל-אביב בשכונות, ולא מעבר לזה.
היו"ר אמנון כהן
חה"כ יואל חסון, בבקשה.
יואל חסון
תודה רבה, אדוני היו"ר. אני חושב שהשיח הציבורי והשיח בכנסת התבלבל. השיח פה הוא לא על בעיית המהגרים או האנשים שמגיעים לכאן, אלא על התושבים והאזרחים שגרים במדינת ישראל, על החברה בישראל, על הכלכלה בישראל ועל האופי הדמוגרפי של מדינת ישראל. זה שגורלם של האנשים האלה הוא מר, זה ברור. זה שגורלם הוא מהקשים שאפשר לתאר, זה ברור. השאלה היא, האם מדינת ישראל יכולה היום לבוא ולשאת את הדבר הזה על גבה. אם מדינת ישראל היתה אומרת מלכתחילה, לפני 5-7 שנים: "אני רחמנית בת רחמנית ואני לא נכנסת לרזולוציה אם הם פליטים או לא פליטים, כמו שעשה מנחם בגין, עליו השלום, שלקח את אותם ויאטנמים, להבדיל, ואמץ אותם לחיק החברה הישראלית, נתן להם בתים, נתן להם אזרחות ועבודה, והם לא היו שום עול על החברה הישראלית בשום צורה.
מיכאל בן-ארי
עול סביל.
יואל חסון
עול סביל ביותר ושולי ביותר. אם החברה הישראלית היתה מקבלת החלטה לפני 5-7 שנים – שיכול להיות שהייתי מתווכח איתה ויכול להיות שלא – והיתה אומרת: "אני אספוג כל אחד שייכנס לתוך החברה הישראלית, על כל המשמעויות של זה: אני אדאג לו למגורים, אני אדאג לו לעבודה, אני אפזר אותם באופן כזה שישתלבו בתוך החברה הישראלית", אבל מדינת ישראל לא עשתה את הצעדים הללו. היא, למעשה, הביאה לסיטואציה שבה כוחות השוק קבעו. אחת ולתמיד צריך להגיד, שהאנשים האלה שבאים לכאן הם מהגרי עבודה. הם אומרים את זה בצילומי הוידאו ביום שהם מגיעים. אני ראיתי את הקטעים האלה. כאשר שואלים איך הגעת לפה, הוא אומר: "דוד שלי התקשר אליי ואמר: כדאי לך להגיע לפה, מרוויחים פה כסף". האמת היא מול פנינו. לא עשינו איתה כלום. זאת עובדה. בטח הממשלה הקודמת והממשלה הזו, ואני לא נכנס כאן לתחרות: באיזו תקופה הגיעו יותר ובאיזו תקופה הגיעו פחות.
זו באמת בעיה אסטרטגית אמיתית. מה הבעיה? אני לא חותם על כל מה שמירי רגב או דני דנון אומרים, אבל אני מסכים לחלוטין עם רוח הדברים: יש כאן בעיה אמיתית, שהולכת להשפיע חמורות על החברה הישראלית. אני לא תמיד אוהב את הדרך שבה הדברים האלה מועברים. אני גם לא תמיד חושב שזה משרת את המטרה לאורך זמן, אבל אני כן מאמין, באופן ברור וחד משמעי, שהאנשים האלה מחר בבוקר לא צריכים להיות פה. נקודה.
איך עושים את זה? דיברו פה על 1,000 יורו. לא חושבים פה מחוץ לקופסה. כאשר הייתי יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ודנתי בנושא הזה, התמודדתי עם המדינה ושאלתי: האם אתם מתמודדים עם הבעיה הזו בחשיבה מחוץ לקופסה. מה אתה רואה? אתה רואה בירוקרטיה שנלחמת אחת עם השנייה. אתה רואה שאפילו בממשלה אין ועדת שרים, שתתאם בין החלטות השרים. כאשר מפכ"ל משטרה אומר מה שהוא אומר, שהוא מנוגד לחלוטין למדיניות הממשלה, כולל של השר שלו ושל ראש הממשלה – למרות שכוונותיו של המפכ"ל הן טובות. הוא קורא את המפה, ומסביר מה המצב - צריכים לבוא ולשאול לאן מוביל אותנו חוסר התיאום הזה ומה הוא עושה. היום מדברים על 1,000 יורו. הבעיה הזו היא בעיה אמיתית, שתעלה לנו ביוקר, גם כלכלית וגם מהותית. היא כבר עולה ביוקר. למה שלא יעשו החלטת ממשלה דחופה, לא על 1,000 יורו. הרי הם באים לפה ורוצים להרוויח הרבה כסף. שימו להם על השולחן 30,000 יורו.
מירי רגב
מה פתאום לשלם? שילכו. זו מדינה לא נורמאלית. תן את זה לתושבי דרום תל-אביב. הם יעזבו את הארץ.
יואל חסון
בשביל 30,000 יורו אף אחד לא יעזוב משפחה. לגבי הדרום, התושבים והאכיפה – אנחנו מזלזלים בנושא הזה של האכיפה, כפי שרדיתי בנציג עיריית תל-אביב. הנושא הזה של העסקת האנשים האלה: השכרת הדירות. ניסינו להעביר חוק, והממשלה לא נתנה להעביר אותו. רצינו להעביר חוק שקובע שלא ניתן להשכיר כל דירה לאנשים הללו. אם כך היה מלכתחילה, זה היה מצמצם את האטרקטיביות להגיע לכאן. הם היו יודעים שאין איפה לגור.
קריאה
אתה יודע שעיריית תל-אביב היא זו שמשכירה דירות?
יואל חסון
אני יודע שעיריית תל-אביב מעסיקה דרך קבלני משנה. האחד, הוא הנושא של איסור השכרת דירות למי שאינו נושא בהיתר חוקי להיות כאן. דבר שני - הנושא של האכיפה של המעסיקים. האכיפה של המעסיקים היא דבר קריטי ודחוף. צריך לתת אחת ולתמיד קנסות, ולא קנסות מפוזרים כך שפעם בכמה זמן עושים מבצע ראווה שמצלמים לעיתון. אני יודע, שמנסים לדחוף את הדעות שמסבירות שהאנשים האלה הם סכנה קיומית למדינת ישראל. מנסים להדביק את זה לקיצוניים ולשוליים. אני לא רואה את עצמי קיצוני, ואני בטח לא שוליים. כאשר אתה שואל את הציבור הישראלי האם הוא חושב שאת האנשים האלה צריך להוציא ממדינת ישראל, 69% מאזרחי מדינת ישראל חושבים שצריך לעשות את זה. 69% מאזרחי מדינת ישראל הם לא שוליים. הם יודעים מה הם אומרים. הם מבינים את הסכנה הזו, והם לא גרים בדרום תל אביב. לבסוף, אנחנו חברי הכנסת, הממשלה, נבחרנו על ידי אזרחי מדינת ישראל. אנחנו קודם כל מחויבים לאזרחי מדינת ישראל. לא ייתכן, שכולם יודעים את האמת וכולם רואים בעיניים שתושבי הדרום חייהם אינם חיים. לא צריך את הפירוט שראינו פה. כך גם באשדוד וגם באילת. זה באמת משנה מציאות ומשנה חיים. אני לא יכול לבוא ולהסתכל קודם כל האינטרס של אותו אדם שהגיע לכאן באופן לא חוקי. אזרחי מדינת ישראל קודמים לכל. ישראל לא יכולה לשאת את החזקתם פה, ולכן צריך לשנות את החשיבה ולצאת מחוץ לקופסה.
היו"ר אמנון כהן
חה"כ בן ארי, בבקשה.
מיכאל בן-ארי
אני חוזר על מה שאמרתי בשבוע שעבר. אני עומד מאחורי הדברים: סודנים לסודן, אריתריאים לאריתריאה. אמרו לי שאני באתי לנצל את תושבי הדרום. יודעים פה חברי הכנסת, שאני מדבר על הנושא הזה מאז תחילת כינונה של הכנסת הזו. היו לי עשרות של נאומים והתרעות. את הלשכה הפרלמנטארית שלי שמתי בלב שכונת התקווה. אני רוצה להודות לפעילים שנמצאים פה: מאיר תורג'מן, דוד קשני ואחרים, שנמצאים בשטח, מתכתבים איתנו ומביעים את החרדה שלהם.
בערב פסח ישב איתי מאיר תורג'מן בלשכה שלי בשכונת התקווה. זה היה הזמן שבו היו צריכים להוציא את הסודנים. נכנסו אנשים שאני לא מכיר ואמרו: "אנחנו שורפים את השכונה אם לא זורקים מפה את הסודנים". אמרנו להם: "חבר'ה, אנחנו משתדלים לפעול, אנחנו משתדלים לעשות". מה שקרה שבוע שעבר, זו פצצה שהניח אותה ראש ממשלת ישראל. הוא מתעסק בשטויות, בדברים וירטואליים. את האיום האירני הוא יצר, כדי להתעסק בזה. מחוק טל לא ייצא שום דבר. כך גם הדרת נשים. יש פה פצצה בתוך מדינת ישראל, ואין שום ועדות מיוחדות, אין שום התעסקות. אני לא רואה שום תזזית במשרד ראש הממשלה.
מה שאמר קודם חה"כ שלמה מולה, הם דברים נכונים. איפה שר החוץ שלנו? מי זה בכלל שר החוץ? הוא היה צריך להיות הראשון שמטפל בזה. הוא היה צריך לקחת את זה, ולשים את זה בחזית המאבק שלו. מישהו יכול לספר לנו במה הוא מתעסק? במה מתעסק השר לביטחון פנים? אמרתי לאורי, העוזר של השר לביטחון פנים: "השר שלך צריך לישון אצל ניצב משנה גז". בשבוע שעבר היה לי סוג של ויכוח איתו. אין לי שום דבר נגדך, כי אני יודע שאתה משתדל, אבל מגיעות אליי תלונות, שפונים אל המשטרה ואומרים להם: "אם תתקשרו אלי עוד פעם, נעצור אותך". אני אתן לך דוגמא, שתוכל לבדוק אותו לפי שמות. ברחוב שיבת ציון מס' 33 יש את משפחת משה – מינה ובני משה. אלה אנשים שעברו זה מכבר את גיל ה-70. הם גרים בבית הזה 48 שנים, כמעט מקום המדינה. שמו להם אולם אירועים של מסתננים מתחת לבית. הם הגישו אינספור של תלונות לעירייה ולמשטרה, ושום דבר לא עזר. ברוך מרזל יו"ר משמר השכונות ואנוכי, הגענו למקום, עשינו הפגנה וראינו ששום דבר לא עוזר. נכנסנו לתוך האולם של המסתננים, ומי פתאום הגיע? הבילוש, ימ"ר יפתח. אומר לי מפקד הימ"ר: "מה אתה עושה פה?" שאלתי אותו: "יש פה רישיון?". הוא אומר לי: "אני אבדוק". אמרתי לו: "אני הולך לסיור בתחנה מרכזית". הוא אומר לי: "בן ארי, שלא תעז להיכנס לשם בלי ליווי". הייתי צריך את עזרתו של אורי, העוזר של השר לביטחון פנים. אני אסביר לכם מהי המשמעות של אולם האירועים: 6 אירועים ביום כל שעתיים, 6,000 שקלים. אין שם שירותים. כאשר הם צריכים לעשות את הצרכים שלהם, הם עושים אותם בפתח הבית של גברת משה. את חשבון המים מי משלם? משפחת משה, כי הם בדמי מפתח. עכשיו סגרו סוף-סוף את המקום, אבל זה לא יכול להיות שאזרח מתלונן פעם ועוד פעם, ואומרים לו: "אני אעצור אותך". אני לא אשכח את הבכי והתחנונים. אלה אנשים בני 75 ממקימי הארץ הזו, מבוני הארץ הזו בוכים בדמעות שהם לא יכולים לחיות. הוא אמר לי: "אני שומר שבת, והתקשרתי בשבת למשטרה. היינו צריכים לצאת מהבית בגלל הרעש וההמולה. הבית הזה מלכתחילה כולו סדוק ורועד".

דיברו פה קודם על הקיבוצים. העלה את זה יוסי שריד. הוא פנה אל יואל מרשק ואמר לו: "תרים את העניין הזה". הוא הלך לקיבוץ גבעת השלשה, והם אמרו לו: "לא רוצים אותם פה, לא למגורים, לא לעבודה ולא בלמידה". יותר מזה, בקיבוץ איילות היה בית ספר למסתננים. אמרו הקיבוצניקים למאיר יצחק הלוי: "הבנו את הרעיון. קח אותם אליך". עם כל יופי הנפש של הקיבוצים, מירי ודני, אתם עשיתם עבודה טובה אבל ראש הממשלה שלכם אמור לעשות. שיקום כבר, שיתעורר, שיעשה משהו. כל הדיון הזה לא שווה כלום. אין לי שום דבר נגד גז או המפקד. מה הם יכולים לעשות עם הכוח שיש להם?
השפה היא בעיה אמיתית. אני יודע את זה משוטרים. הם לא עוצרים. אם עוד שעה הוא צריך לגמור משמרת והוא יודע שאת התיק הזה הוא לא יוכל לסגור וללכת הביתה, הוא לא עוצר. לכן, אין פשיעה.

כדי להמחיש את העניין לאנשים שלא מבינים באיזו מצוקה מדובר, אני אגיד משפט נוסף: נשים בדרום תל-אביב לא עונדות שרשרת לצווארם בבוקר, לא בגלל שחוטפים מהן את השרשרת ולוקחים ולהן, אלא שלפני שלוקחים מהן את השרשרת נותנים להן מכה בראה והן נופלות על הרצפה. הן מעדיפות שיגנבו להן את השרשרת מהבית מאשר שיתנו להן מכה על הראש. זה קצה הקרחון של המצב. שום פלוגת מג"ב, שום אקמול למחלה הקשה הזו – ואני לא אחזור על המילה הנכונה שאמרה מירי רגב, כדי שלא יתנפלו עליי כל יפיי הנפש.
מירי רגב
כשרבין אמר את זה, זה היה בסדר.
מיכאל בן-ארי
להם מותר ולך אסור. את התופעה הזו לא פותרים באקמול. ראש הממשלה צריך להידרש לעניין הזה. הגיע הזמן, שהממשלה שהביאה לנו את האסון הזה, תפתור את זה ותשלח אותם הביתה, תגרש אותם, תשלח אותם, תטיס אותם.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אחרי שותפי לשדולה לנפגעי תופעת המסתננים, קשה לדבר.
מיכאל בן-ארי
לפני שנה וחצי הקמנו שדולה לנפגעי תופעת המסתננים.
היו"ר אמנון כהן
חה"כ שמאלוב-ברקוביץ, בבקשה. מה הפתרון?
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
להבדיל מהפופוליסטים שיושבים פה, כמו חה"כ הורוביץ שאמר את דברו ויצא. הוא הקים שדולה לפני שנתיים לבעיית העסקת המסתננים, כי רק לפני שנתיים הוא הבין שזה בון טון. כאיש תקשורת רהוט וגאון בתקשורת.
היו"ר אמנון כהן
דברי לעניין. עזבי את חה"כ הורוביץ. הוא לא פה.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אבל זו הבעיה. הוא אמר את דברו, והלך לדבר במקום אחר.
היו"ר אמנון כהן
אבל עוד ארבעה ח"כים קמו והלכו. יש נשיאות.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אבל הוא טוען שהוא יו"ר שדולה.
מיכאל בן-ארי
הוא לא בנשיאות.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
לפני שנה וחצי הקמנו שדולה, והתרענו בפני משטרת ישראל, משרד הפנים וממשלת ישראל שהדברים יכולים להגיע לידי אלימות. ישבו בשדולה נשים בנות 80 וסיפרו, איך המסתננים מבצעים מעשים מגונים לעצמם תוך כדי שהם רואים אישה בת 80 שמגרה אותם. אז לא היו כל כך הרבה מצלמות. זה לא עניין אף אחד. התקשורת לא באה, ארגוני זכויות אדם, שלא באו היום כי אין להם תשובות, גם אז לא הגיעו, לא טיפלו ולא עשו שום דבר. פתאום היום התקשורת העלתה את הנושא, וכולם מטפלים בזה.

אני לא חושבת, שתושבי מדינת ישראל צריכים להתנהג לזרים: מסתננים או פליטים, בצורה כל כך בוטה, אבל אני יכולה להבין אותם. שמענו פה תושב דרום תל-אביב. אפשר להבין את המצוקה. ההסתה לא צריכה להיות נגד האנשים האלה. ההסתה צריכה להיות נגד הממשלה, נגד חברי כנסת שיושבים ומדברים ולא עושים שום דבר.

אדוני היו"ר, לפני 4-6 שנים הייתי בביקור בדרום תל-אביב. קשה לראות במדינה יהודית שיש בני אדם שחיים בצחנה הזו ובמצב נורא, וזה לא משנה אם הם לבנים או שחורים. אני מתביישת שהבאנו אנשים למצב הזה.
היו"ר אמנון כהן
מה את מציעה?
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
נחשפה פה בעיה קשה בחברה הישראלית. יש פה ארגוני זכויות אדם, שאם תאפשר להם היום לקחת מטוסים ואוטובוסים ולעשות טרנספר לחרדים ומתנחלים, הם יהיו הראשונים לעשות את זה.
מיכאל בן-ארי
צודקת מאה אחוז. ראינו את זה בגוש קטיף. הם התנדבו לגרש.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
הם יהיו הראשונים לתת להם סנדוויץ', שוקו ולחמנייה, ויעשו טרנספר של חרדים ומתנחלים במדינת ישראל. על המסתננים הם פתאום באים ומדברים. למה? כי הם ממומנים על ידי הארגונים האלה שנותנים להם משכורת וזו זכות הקיום שלהם. לשים את מירי רגב עם מדי נאצים, זו בושה וחרפה. האם הם לא חושבים שהם עושים את זה לאזרחית מדינת ישראל, הצבועים האלה? אני הייתי כולא את כולם על הסתה של יהודים כנגד יהודים. זה פתרון מספר אחד: לכלוא את כל פעילי זכויות אדם ולשלוח אותם לאריתריאה.
מיכאל בן-ארי
נשלח אותם לאריתריאה.
היו"ר אמנון כהן
הם לא פה כרגע.
דני דנון
לא צריך לכלוא אותם. צריך להתעלם מהם ולהמשיך לעבוד.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אתה לא יכול להתעלם.
מיכאל בן-ארי
צריך לשלוח אותם לאריתריאה.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אני הייתי מעבירה אותם לאותו מקום שבו אנו בונים עכשיו את המחנות, כדי שיעבדו שם. אני רוצה לתת פתרון. אני רוצה לענות לנציג משרד הפנים. הייתי באילת השבוע. התברר שכל אותם בעלי בתי מלון שמעסיקים אריתריאים לא מעסיקים אף אחד אם משרד הפנים לא נותן רישיון עבודה לאותו מסתנן. אתם נותנים את רישיון העבודה. שר הפנים יוצא נגד התופעה, ומצד שני נותנים שם רישיונות.
היו"ר אמנון כהן
הם עובדים בלי רישיון. אף אחד לא נותן רישיון. אין רישיון.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
לא נכון. בדקתי את זה.
יואל חסון
אין אכיפה.
היו"ר אמנון כהן
זה שבדקת היה פליט. היה לו רישיון.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אני אומרת לך שמשרד הפנים נותן רישיון. מה שמעניין הוא שהם לא מרוויחים שכר רעב. הם מרוויחים שכר טוב. גם ישראלי יכול לעבוד במקצוע הזה. אני רוצה לומר לך, אדוני, דבר אחרון: אני חושבת, שמדינת ישראל צריכה לבדוק את אמנת האו"ם בנושא הפליטים. אין קווטה במדינת ישראל. יכול להיות שמדינה קטנה כמו מדינת ישראל צריכה לבדוק מחדש: כמה פליטים מותר לנו, איזה פרומיל זה מתוך התושבים, האם זה יהיה 10% מתוך התושבים. כל הנושא הזה לא מטופל. הפתרון הוא בבית הזה ולא באלימות בחוץ.
היו"ר אמנון כהן
עובד, בבקשה.
עובד חוג'י
צריכה לצאת החלטה למפכ"ל ולשר לביטחון פנים, שמהיום והלאה כל אוטובוס שמגיע מהדרום ייסע לכיכר המדינה. הכיכר שהכילה מיליון איש, יכולה להכיל 10,000 איש. תאמין לי, כולם פה מיותרים.
פנחס דלואה
אני מייצג את הנגב. באתי מהנגב כדי להגיד: כל הכבוד שיש חברי כנסת שמעלים את הבעיה ומביאים אותה לסדר היום.
היו"ר אמנון כהן
תגיד: מהליכוד.
פנחס דלואה
חברת הכנסת מירי רגב וחבר הכנסת אריה ביבי. אם בית המשפט הכריז על אדם שהוא פושע, על פי איזה חוק הוא ייצא מעולתו? מי ייתן לו הגנה? אני אומר לנציג משרד המשפטים ולכנסת, שייקחו אותו ויזרקו אותו. מעוול לא ייצא נשכר מעולתו. אשתי מפחדת להישאר לבד במשרד. חברת מועצה מהדרום כמעט נאנסה. זה לא בן אדם שבא לעבוד. זה בן אדם שבא לעשות פשע.
היו"ר אמנון כהן
לא כולם.
פנחס דלואה
אם בית המשפט החליט שהוא פושע, תגרשו אותו. תנו לבית המשפט סמכות לגרש אותו.
מיכאל בן-ארי
קיבלתי דיווח מתוך מג"ב, שמה שאמרו פה על פלוגת מג"ב הוא לא נכון. מדובר בפלוגת מג"ב ארצית שמשרתת במקום אחר.
היו"ר אמנון כהן
אני רוצה לסכם את הדיון. כבר בתחילת הדיון אמרתי שיהיו דיוני המשך. אנחנו לא נרפה עד שלא נראה פתרון. יהיו דיונים משותפים עם ועדות כנסת הנוגעות לעניין הזה. תהיה ועדה משותפת עם ועדת חוץ וביטחון. שאלו פה מה עושה שר החוץ. יש שם ועדת משנה חשאית, ויש דברים חשאיים שאי אפשר לפרסם אותם. אנחנו נלמד ונעמוד על המשמר, כדי שכל הדברים ייעשו. אנחנו רוצים את המסלול של הוצאת האנשים שאנחנו לא רוצים שיהיו כאן, כך שיהיו בטוחים במקום שיקלטו אותם. את זה צריך לעשות כמדינה יהודית.

נקיים ישיבות בוועדה משותפת עם הוועדה לעובדים זרים, בראשות חה"כ הורוביץ, על מנת לעקוב מקרוב על הדברים. חברי כנסת יכולים לבוא עם הצעות. בכל פעם נלבן הצעה מול הממשלה, ונקדם הצעות חוק חשובות שהיו תקועות עד עכשיו. אם הממשלה לא עושה, זה המקום שלנו לעשות.

אנחנו נפנה לראש ממשלת ישראל לקיים דיון בממשלה לגבי כל נושא של עובדים זרים, מסתננים, פליטים, מהגרי עבודה, עם כל משרדי הממשלה. לאחר מכן, נבקש שתוקם ועדת שרים לעובדים זרים, שתתכנס פעם בשבוע. אנחנו נלווה אחת את השנייה. אנחנו פונים למשרד החוץ לקיים דיאלוגים עם מדינות מוצא ומדינות אחרות שמוכנות לקלוט, עם תמריצים כאלה ואחרים.
אריה ביבי
ועדת שרים אופרטיבית, כדי שזה לא יהרוס את העניין.
מירי רגב
עד שיקימו ועדה ייקח שנתיים.
מיכאל בן-ארי
זו שיטה לכך שיבואו לכאן עוד מיליון מסתננים.
היו"ר אמנון כהן
נפנה למשרד הפנים שיעבוד על האכיפה, כדי יתגבר את הכוחות שפועלים בשטח. נפנה למשרד הביטחון כדי להאיץ את בניית הגדר עם מצריים כמה שיותר, ובנוסף יחשוב על הגבול עם ירדן. ברגע שסוגרים מקום אחד, זה כמו גומי או בלון, יוצא מהצד השני. כבר עכשיו צריך לתכנן את זה בתקציב הבא.

אנחנו מברכים את השר לביטחון פנים, שכבר אחרי הסיור הכניס פלוגת מג"ב. אני התרשמתי שהפלוגה עובדת. תעשו הערכת מצב אם צריך עוד פלוגה, לאחר דיון עם המפכ"ל ועם השר לביטחון פנים והממשלה. נדרש לכך תקציב נוסף. נפנה למשרד המשפטים, כדי לראות איפה עומד הנושא של הבג"צ. כרגע אי אפשר לפעול ולייצג את הצורך הקיומי של מדינת ישראל. יש פה בעיה קשה: בעיה דמוגרפית, בעיה חברתית. גם הצעות החוק של חברי הכנסת, יכולות לפתור את הבעיה. לא צריך להסתכל אם הצעת החוק היא ממשלתית או לא ממשלתית. אם החוק טוב, תאמצו אותו ותקדמו אותו.

הועלה כאן בדיון הנושא של מחנה אוהלים. צריך לדון בממשלה בכל ההשלכות של זה. צריך להקים מיידית מחנה אוהלים באזור, לפני שיקום מתקן המסתננים בנובמבר.
מיכאל בן-ארי
מה עם ועדת חקירה? האם לא הגיע הזמן לוועדת חקירה?
היו"ר אמנון כהן
הנושא של איסור השכרת דירות – צריך ללמוד איפה זה עומד. זה עוד נדבך שצריך לתת. בנוסף, צריך לתת מענה בנוגע לאכיפה על המעסיקים. בנוסף, הגדלת תמריצים ליוצאים מן הארץ. אני לא יודע באיזה סכום מדובר, כי זרקו כאן כל מיני סכומים.
מירי רגב
פשוט לא נכניס אותם, ואז לא נצטרך לתת להם תמריצים.
היו"ר אמנון כהן
כרגע מישהו בפנים.
מיכאל בן-ארי
תנו את הכסף לבדואים.
היו"ר אמנון כהן
תודה רבה, הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה12:45.>

קוד המקור של הנתונים