ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 16/05/2012

טיפול המשטרה במקרי האלימות והרצח הרבים שארעו לאחרונה, הצעה לסדר-היום בנושא: "גל האלימות בסוף השבוע"

פרוטוקול

 
PAGE
18
ועדת הפנים והגנת הסביבה
16/05/2012

<הכנסת השמונה-עשרה>
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 545>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום רביעי, כ"ד באייר התשע"ב (16 במאי 2012), שעה 9:00
סדר היום
<טיפול המשטרה במקרי האלימות והרצח הרבים שארעו לאחרונה>
הצעה לסדר-היום בנושא
"גל האלימות בסוף השבוע"
נכחו
חברי הוועדה: >
אמנון כהן – היו"ר
אריה ביבי
ניצן הורביץ

דב חנין
אורי מקלב
חמד עמאר
אריה ביבי
דניאל בן סימון
מגלי והבה
מוזמנים
>
יוחנן דנינו - מפכ"ל המשטרה, המשרד לבטחון פנים

עמית מונשי - נהג מפכ"ל, המשרד לבטחון פנים

יפעת פרנקנבורג - ע' יועמ"ש, המשרד לבטחון פנים

רוני ריטמן - רח"ט מודיעין, המשרד לבטחון פנים

ורדה שחם - ס' ר' אח"מ, המשרד לבטחון פנים

יואב תלם - עוזר מפכ"ל, המשרד לבטחון פנים

יעל בריל - רכזת הדרכה בכישורי חיים, משרד החינוך

איתן גורני - סגן מנהל הרשות, הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול

סעיד אגא - תושב עכו, מוזמנים שונים

יוחאי וג'ימה - ראש מינהל בטחון, מרכז השלטון המקומי

עמית ריינגולד - סגן מנהל אגף המינהל בע. באר שבע, מרכז השלטון המקומי

גבריאלה פיסמן - ייעוץ וחקיקה - פלילי, משרד המשפטים

אסתי שדה - ס. מנהלת שרות המבחן למבוגרים, משרד הרווחה

בני מגרלישוילי - מנהל אגף הפיקוח, עיריית באר שבע

שבתי גרברציק - כתב פלילי, עיתון מקור ראשון, עיתונאים

רועי בן מנחם - נציג, עמותת עלם

יצחק קדמן - מנכ"ל, המועצה לשלום הילד

איריס מרציאנו - ארגון משפחות נרצחות ונרצחים

לרה צינמן - יו"ר, ארגון משפחות נרצחות ונרצחים

אורי אסטליין - הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול

יהודה סקר - יו"ר מועצת הורים י-ם

שולה אגמי - ממונה על מניעת אלימות, מרכז שלטון מקומי
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית פרלמנטרית
אתי בן-שמחון
<טיפול המשטרה במקרי האלימות והרצח הרבים שארעו לאחרונה>
הצעה לסדר-היום בנושא
"גל האלימות בסוף השבוע"
היו"ר אמנון כהן
בוקר טוב לכולם, אני פותח את הדיון של ועדת הפנים והגנת הסביבה, הנושא: טיפול המשטרה במקרי האלימות והרצח הרבים שאירעו לאחרונה. כבוד המפכ"ל איתנו, אנחנו מודים לך אדוני, למרות שיש לך עיסוקים הנושא מאוד חשוב, ציבורי ממדרגה ראשונה, ולכן מצאת את הזמן גם להיות איתנו כאן, גם לתת את התשובות לעדכן את הציבור.

אדוני המפכ"ל גם כמדינה, גם ככנסת, שלחנו אתכם לעשות סדר במדינת ישראל לתת תחושת ביטחון לאזרחים. גם ההורים ששולחים את ילדיהם רוצים להיות רגועים שהם יחזרו בשלום לביתם. אנחנו מחויבים לתת לכם את כל הגיבוי ואת כל הכוח. אנחנו אמנם ועדה פרלמנטארית לפיקוח על עבודת המשטרה ועבודת המוסד לביטחון פנים, אבל פה אנחנו באים איתכם יד ביד לא על מנת לתקוף, אלא על מנת למצוא נוסחה מתאימה לשמוע את הקשיים שלכם, לראות איך אנחנו יכולים לסייע. כמובן אני מכיר את התשובות - אי אפשר להעמיד ליד כל אזרח שוטר, אי אפשר לשים ליד כל חניון שוטר, אבל צרכי עמך מרובים ודאי ומקפיצים אתכם לא פעם ממשימה למשימה מנושא לנושא, לפעמים אפילו לא קשור, נושא של הביטחון האזרחי ולמשימה אחרת. אנחנו במדינה מורכבת מאוד, ואתם נאלצים על פי לוח הזמנים כאלה ואחרים לעשות עבודות אחרות, אבל הדבר הגדול והחשוב הוא שאנחנו צריכים לתת תחושת ביטחון לאזרחים. איך עושים את זה? זה לא מתחיל ונגמר בכם. אני יודע שזה צריך להיות טיפול מערכתי, טיפול של כל משרדי ממשלה כל אחד בתחומו הוא.
אולי הגיע הזמן שתהיה ועדת שרים לענייני חקיקה, וועדת שרים לענייני ביטחון חברתי וחינוכי של החברה בישראל - לצורך כך איך אתם עושים פעילות חינוכית בתוך בתי הספר על מיגור תופעת האלימות, תופעת הסכינים בבית הספר. אנחנו קוראים בעיתון שאתם עושים מדי פעם מבצעים כאלה ואחרים בכניסה לבית הספר, מגלים במקום ספר כל מיני דברים אחרים. אני לא יודע אם הילד פוחד, ולכן הוא שם את זה כביטחון שלא יתקפו אותו. ישנה תופעה קיימת שאנחנו צריכים למגר אותה, על זה צריך פעילות מערכתית, אי אפשר על כל ילד לשים שוטר. יש לעשות פעילות הסברתית, לרתום את ההורים, את ועדי ההורים, ופה צריך את משרד החינוך בודאי – יש חשיבות רבה לנושא ההסברה והמניעה.

דבר שני, כבוד המפכ"ל, בבוקר כשאנחנו עוברים לתחנת משטרה כלשהי, אנחנו רואים בערך כ-40 -50 רכבים שם, הכול בסדר, כל השוטרים במקום. אבל בערב כשאתה עובר משם, אתה רואה בקושי רכב אחד. כבוד המפכ"ל, אולי צריך לעשות רה-ארגון בתוך המערכת - לפזר את השעות, לפזר את הקצינים, לפזר את האנשים, לתת את הדגש לשעות ולשטח, לא יותר לקצונה, למשרדים, אלא להוציא את השוטרים לשטח, לעשות תורניות כאלה ואחרות. אני יודע שכולם מעדיפים להיות במשרד, לעבוד משם, אבל אני חושב שהזמן מכריח אותנו לעשות שינוי תפיסה, לתת יותר שוטרים. אני שמח שעשינו עבודה משותפת עם המשרד ועם השר ואיתך ביחד על מנת שיהיה ראוי ומתאים. ברוך השם, שוטר מקבל שכר מכובד, התעקשנו שיהיה לשוטר המתחיל ולשוטר שנמצא במגע עם האזרח, שוטר שאמור להגביר את הביטחון האישי. לכן צריך להגיד לנו איפה הבעיה, אנחנו איתך נלך יד ביד, נלך לממשלה, לראש הממשלה, נדרוש יותר שוטרים, לגבי השכר כבר טיפלנו. עדיין אין תחושה, במשאבים שישנם משתדלים, אבל זה עדיין לא מספיק, מספר המקרים שצצים כל יום, כל בוקר, מדברים בעד עצמם.

טיפלנו בוועדה בפרויקט של "עיר ללא אלימות". יש ערים שנכנסו לפרויקט של עיר ללא אלימות, ויש מצלמות בכל מקום, אפשר לתעד את הדברים. בוועדה אישרנו בפיילוט שיטור עירוני קהילתי ל-13 עיריות, ואתם היום מבקשים להרחיב את זה לעוד 4 רשויות. אבל כשאני מקבל את הדוח, כבוד המפכ"ל, אני ראיתי את הדוח ששלחתם, על פי חוק אתם חייבים לדווח לוועדה וקיבלתי את זה. לגבי פקח מסייע לשוטר, הם עדיין לא הוכשרו עד לרגע זה. אנחנו אישרנו את החוק באוגוסט, עוד מעט שנה, התקציב עבר, הכול עובד, בגדול, הם לא קיבלו את הסמכויות, הם לא יכולים לצאת לשטח, אבל הם לא יכולים לסייע כי הוא לא קיבל את הסמכות, לא קיבל עדיין את כל מה שהוא צריך מבחינת כלים איך הוא יכול להתמודד.

כמובן הם לא באים במקום השוטרים, הם באים לסייע לשוטר, לכן שלא יהיה מצב שבאותן ערים שהיו איקס שוטרים, בגלל שנכנסנו לפיילוט לנושא של פקח עירוני, שאנחנו פתאום מורידים את השוטרים, כי אנחנו דרשנו שהשוטרים האלה, הפקחים האלה יהיו אך ורק לנושא הזה, ואם יהיו משימות אחרות שהצטרכו למקום אחר הם לא יוצאים, הם נשארים לתת מענה לאזרחים, לתושבים באותו מקום. בשמחה, אם תרצו להרחיב, אנחנו מוכנים להרחיב, אבל עוד לא יישמנו אותם, זה עוד לא יצא לדרך כבר להרחיב? נשמע את הטיעונים שלכם אחר כך.

בגדול, אני רואה שאנחנו משתדלים לעשות, אבל זה עדיין לא נותן את המענה, לכן אנחנו צריכים לשמוע ממך. אני גם רוצה להגיד מלה טובה על הפיענוח המהיר של המקרים שבעבר היה לוקח המון זמן ואתם פיענחתם. אנחנו רוצים לדאוג שלא יקרה, אנחנו רוצים לדבר על נושא המניעה, לא להגיע לדברים האלה, מה צריך לעשות בשביל זה. אנחנו פה איתך ביחד, אם צריך עצת מחליטים, תביאו את זה לממשלה, אנחנו נעזור עם השרים שלנו, כל אחד עם השרים שלו. אנחנו נעזור עד כמה שאפשר, צריך לעשות עבודת מטה כמה אתה צריך שוטרים בשטח על מנת לצמצם עד כמה שאפשר את התופעות בעיקר במקומות בילוי, במקומות של סופי שבוע. ראיתי שהתראיינת במספר מקומות, שומרי לילה, אני לא יודע בדיוק מזה זה, תפרט לנו פה, וזה המקום.

נשמע את המפכ"ל שייתן לנו סקירה, יגיד לנו איפה אנחנו עומדים, כך ניתן תחושת ביטחון לאזרחים - כל המקרים הם קשים ביותר. דרך אגב, כבוד המפכ"ל, אני מעדכן אותך. חבריי כנסת מודאגים, שלחו אליי מספר פניות, גם קיבלו אישור של נשיאות הכנסת לגבי תופעה של אלימות עובדים זרים והמסתננים, אתמול היה מקרה קשה. יתקיים דיון לאחר מכן, תחליט אתה אם תרצה להשתתף. נשמח מאוד שתגיע – זו תופעה אחרת, תופעה קשה, חברתית, לזה יש לנו כבר כמה פניות. נעשה זאת בתיאום איתך במועד אחר.
יוחנן דנינו
בוקר טוב לכולם, אני שמח על כך שמתקיים הדיון הזה. אני חושב שהדיון הוא דיון חשוב, הוא חשוב כי אני חושב שבכל דיון בו אנחנו מציבים ברמה הלאומית את סוגיית הביטחון האישי, ואת סוגיית הטיפול באלימות, ושמים את זה על סדר היום הלאומי, זה דיון חשוב.

חבל שזה קורה רק אחרי אירועים שהם אירועים קשים. מכובדי היושב ראש, אתה אמרת שמקרי האלימות הגיעו למספרים ולרמות מאוד גבוהות, לצערי, ואני אומר לצערי, אין קשר בין המציאות כמו שאנחנו מכירים אותה במספרים, לבין התחושות. הרבה פעמים התחושה לא מתחברת למספרים, עד האירוע המצער והקשה והנורא שהיה בבאר שבע, ממש בשבוע שלפני, אני פחות או יותר השלמתי שנה בתפקיד, ועשינו איזה סוג של סיכום, ואנחנו בודקים כמה אירועים. הרי, איך אתה בודק משטרה? איך אתה בודק את עצמך? איך אתה בודק מול מפכ"לים אחרים, איך אתה בודק במשטרות אחרות בעולם? אתה בודק מספרי אירועי רצח, אתה בודק מספר אירועי ניסיונות לרצח, מספר אלימות חמורה, צד אחד במספרים התוצאתיים. הדבר האחר שאתה בודק, אתה בודק מה המשטרה עשתה. כמה כתבי אישום הגשת, כמה מעצרים עד תום ההליכים עשית. כמה אנשים העמדת לדין בתחום של פשיעה חמורה, כמה עבירות פיענחת - זאת עבודת משטרה, עבודת משטרה היא עבודה של מניעה ואכיפה.
כשאנחנו בדקנו, ראינו שהנתונים הפתיעו אותנו לטובה - ירידות של עשרות אחוזים. אין טעם שאני ארחיב יותר מדי, כי לא זה הנושא של הדיון היום. אבל חשוב שנדע שבמספרים ובתוצאות יש לנו ירידה של עשרות אחוזים בארועי הרצח, במקרי התקיפה, בנסיונות לרצח, אבל, וכאן בא אבל, אי אפשר להתווכח עם אירוע כמו שהיה באר שבע, ואי אפשר להתווכח עם אירוע כמו שהיה בתל אביב, אלה אירועים קשים בפני עצמם. אני עכשיו לא מדבר על מספרים ולא סטטיסטיקות, ושום סטטיסטיקה לא עוזרת, ואני גם לא חושב שנכון להעמיד אותה. אני חושב שאתה לא יכול לעמוד מול האלמנה במקרה של הרצח בבאר שבע, ושום הסבר בראייה לאומית לא יכול להניח את הדעת. בסך הכול אדם רוצה לדעת ולבקש שקט כי הילדים רוצים לישון, כל אחד מתחבר לדבר הזה, זה לא רלבנטי כל מה שאמרתי עד עכשיו מול ארוע כזה.
לכן ארוע כזה הוא אירוע שהוא בפני עצמו מייצר תחושה של חוסר ביטחון. התחושה של חוסר ביטחון היא לא תמיד מתחברת למציאות כזאת או אחרת. אירוע כמו שהיה בתל אביב בשבוע שעבר, הוא מייצר תחושה של חוסר ביטחון. אני כמפכ"ל צריך להתמודד עם התחושה של חוסר הביטחון, אני לא יכול להתעלם ממנה, ואני לא מתכוון לבוא ולנופף פה בנתונים כי זה לא רלבנטי. אם האזרח מרגיש תחושה של חוסר ביטחון זאת בעיה שלי, בעיה שלי של משטרת ישראל, של משטרת ישראל. בעניין הזה כולנו צריכים להירתם ולראות איך מחזירים את תחושת הביטחון.


בחודשים האחרונים המשרד לבטחון פנים עשה סקר של תחושת הביטחון בקרב אזרחי ישראל. השאלה הייתה – האם אתה מרגיש בטוח להסתובב במקום מגוריך בשעות החשיכה? משווים את זה גם למקומות אחרים בעולם. באופן יחסי, האזרח הישראלי בסקר שנעשה שהיה סקר מאוד גדול, אתם תופתעו, מרגיש מאוד בטוח - - -
אריה ביבי
אנשי הסקר לא מכירים את הסוקרים. אם היו שואלים בדרום תל אביב, או במקומות אחרים, הסקר היה מקבל תפנית אחרת.
יוחנן דנינו
הסקר מתייחס לכלל תושבי מדינת ישראל ולא לשכונה בדרום תל אביב. אני מסכים איתך שאם היו עושים סקר בדרום תל אביב, הנתונים היו אחרים. אבל מה לעשות שזה סקר שמתייחס - אני משטרה לאומית לא משטרה רק של דרום תל אביב, ואני אחראי על כל מדינת ישראל. עם מספר השוטרים הקיימים, אני צריך לתת ביטחון אישי לכלל תושבי מדינת ישראל. ואני ראיתי בסקר הזה שאגב, הוא סקר עקבי לאורך השנים האחרונות, האזרח הישראלי באופן יחסי למדינות אחרות מפותחות, מערביות בעולם המערבי מרגיש בטוח. אבל אם היו עושים את הסקר אחרי האירוע הנורא בבאר שבע, או אחרי האירוע הקשה בתל אביב, אני מניח שהמספרים היו שונים.


התחושה היא לא תמיד מתחברת למציאות שאנחנו מכירים בה יום יום, היא תחושה שהרבה פעמים נובעת בין היתר מארוע קשה כזה או אחר. לכן מה שאנחנו עשינו, שני דברים, הדבר הראשון כמשטרה - - -
היו"ר אמנון כהן
אני רוצה להבין, זה רק תחושה?
יוחנן דנינו
אני כרגע רק מציין עובדות, כי אני עובד ואני משתדל, התפקיד שלי זה בין היתר לטפל בתחושת ביטחון, אבל אני צריך למדוד את עצמי בדברים שאיתם בודקים משטרה אם היא יעילה, אם היא פחות יעילה. אתה קודם הזכרת, ואני אתייחס לזה, העניין הזה של מטה שטח, כלי רכב לבנים, לא לבנים, אז גם בעניין הזה אנחנו בפירוש שמנו את זה על השולחן.

עם כניסתי לתפקיד, עשינו כאן באמת צעד שבעיניי היה לא קל ולא פשוט - לקחנו וקיצצנו 10% מהמטה בלי יוצא מן הכלל, והעברנו את כולם לרמת השטח. קיצצנו 20 סגני ניצבים ברמת המטה, ראשי מדורים, פשוט קיצצנו את המדור עם כל המשמעויות שלו. 68 רבי פקדים, זה מקביל לרבי סרנים בצבא, מי שקצת מתמצא ויש פה כמה, זה המון, את כולם הורדנו לרמת תחנות המשטרה, לשטח, לעשייה - זה הכול התייעלות פנימית. אנחנו יכולים למצות אותה, אנחנו לקחנו עכשיו את חברת "מקנזי" ואת חברת "רנד", מה שאנחנו רוצים מהם, זה איך אנחנו עושים יותר עם מה שיש לנו. איך אנחנו לוקחים את ניידות המשטרה ברמת התחנה, ומצליחים להפוך אותן ליותר יעילות, יותר שרות לאזרח. זה בדיוק התפקיד שאנחנו עכשיו מנסים לעשות בתוכנו, אבל, וכאן בא אבל גדול, צריך לזכור שמשטרת ישראל בכמעט שני העשרונים האחרונים לא גדלה ריאלית. כשאתה מסתכל מה קרה למדינה בשני העשורים האחרונים – יישובים קמו חדשים, יש ערים שכמעט הכפילו את עצמם. העיר מודיעין בכלל לפני שני עשורים היא לא הייתה קיימת.

אתמול הייתי שם בביקור – יש שם 82 אלף תושבים. המשטרה של מודיעין, זה משטרה שהוקמה בגלל שאנחנו משטרה לאומית. כאשר הקימו את העיר, לא חשבו שם שצריך משטרה.
אריה ביבי
היה לא תיקני בהתחלה.
יוחנן דנינו
לקחו 3 שוטרים מתחנת רמלה, ו-3 שוטרים מתחנת רחובות. לקחו קראוון, שמו בכניסה לעיר והקימו תחנת משטרה. תבואו היום לעיר מודיעין, תמצא אותה בקראוונים במשטרה לעיר, וזאת תחנת המשטרה של מודיעין – 82 אלף תושבים. אני חושב שאנחנו חייבים להבין, שכמו שאתה לא נותן טופס 4 לבניין ולכניסה לדירה, לפני שיש גני ילדים ובתי ספר, חייבים לוודא שיש גם תחנת משטרה שם. תחנת משטרה זה לא NICE TO HAVE, תחנת משטרה זה צורך ושרות בסיסי לאזרח, הדבר הזה מחויב המציאות. אגב, אני לא אומר על תקן של מצטדק, גם לא תשמעו אותי מקטר, כי אני, התפקיד שלי זה לעשות עם השוטרים שיש לנו את הכי טוב שאפשר.
היו"ר אמנון כהן
בוועדה אנחנו גם מטפלים בנושא תכנון ובנייה. נכתוב שכל תכנית שיהיה בעיר חייב לעבור דרך המשטרה.
דב חנין
אין בכלל בנייה ציבורית, זו אחת הבעיות של הרפורמה.
יוחנן דנינו
אני רוצה לומר משהו על תחושת הביטחון. שני דברים ביקשתי לעשות במקביל אחרי האירועים הקשים שהיו. הדבר הראשון לפני הכול, זה לשים יד על המבצעים, על החשודים, על מי שביצע את העבירות החמורות הללו.
אתה ציינת את זה קודם, כבוד היושב ראש, אני חושב שהמשטרה הראתה שהיא משטרה יעילה. בעיניי משטרת ישראל, אני אומר את זה כאן, אני אומר את זה לאזרחי המדינה, היא מהמשטרות היותר יעילות שיש בעולם המערבי, אני יכול להוכיח את זה למי שרוצה, אני בודק את עצמי. בשבוע שעבר היה לנו כנס של האינטרפול מול כל משטרות אירופה, פעם ראשונה במדינת ישראל. הגיעו לפה 49 מדינות מתוך 50. עשרות מפכ"לים, חלק מהם שרים, סגני שרים שהיו שם. באמת, בכנס כזה אתה בודק את עצמך ביחס למשטרות אחרות בעולם המערבי המפותח. היו שם כל מדינות אירופה. אני אומר לכם, לא רק שאין לנו במה להתבייש, יש לנו במה להתגאות. אנחנו הוכחנו שם שביחס למספרים, גם מספרי שוטרים, ביחס לפשיעה, ביחס לכל פרמטר שאתה בודק משטרה, יש לנו הרבה במה להתגאות. אגב, הצגנו להם שם את היכולות של משטרת ישראל, זה בא לידי ביטוי בארועים האחרונים. לא במקרה שמנו יד על הרוצחים ועל האנסים כל כך מהר. השתמשנו כאן בכל היכולות הכי משוכללות שמבחינתנו.
מגלי והבה
אתה יודע, אולי תתייחס לאזורים שנכון לעכשיו עדיין לא פוענחו הרבה מקרי רצח, פשוט הציבור רואה אותנו.
יוחנן דנינו
היו לנו 6 אירועי רצח לפני שבועיים, בסוף שבוע שעבר, והיה לנו את אירוע האונס והיו עוד כמה אירועים בסוף השבוע הזה. מתוכם 5 פוענחו מתוך 6 מקרי הרצח, ואני מעריך שגם בתיק השישי אנחנו מתקדמים בצורה יפה. גם לגבי האירועים האחרונים, זה נכון, אנחנו לא מפענחים כל תיק רצח אוטומטי, אגב, אין משטרה כזאת בעולם. כשאנחנו משווים את עצמנו באחוז הפענוחים, אין לנו במה להתבייש אנחנו במקום גבוה. להגיד שלא צריך לפענח כל אירוע, אני הייתי הראשון שרוצה לבוא ולפענח כל אירוע. יש לנו מגזרים, המגזר הערבי שכנראה אליו התכוונת ששם רמת הפיענוח שלנו יותר נמוכה, יש הרבה מאוד סיבות. היה כאן דיון נפרד בעניין, הסברנו למה.

אני חושב שבמגזר הערבי אנחנו צריכים לשים יותר שוטרים, אנחנו צריכים לבנות תחנות משטרה, אנחנו צריכים לתת שירותי משטרה טובים יותר ממה שאנחנו נותנים היום, הצגנו תכניות. אגב, בכלל, זה לא בא עכשיו, מהיום שנכנסתי לתפקיד הצגנו תכניות מה יקרה אם נקבל יותר שוטרים. לא אמרתי שאנחנו חייבים לקבל יותר שוטרים, אמרתי מה המדינה תרוויח מזה, מה יקרה אם נקבל יותר שוטרים למגזר הערבי, מה יקרה אם נקבל יותר שוטרים למגזרים נוספים ומה תהיה התמורה. התמורה תהיה באופן מיידי לא רק ירידה בפשיעה וירידה בתאונות דרכים, תהיה גם תמורה עקיפה בנושא חינוך, בנושא נשירה מבתי הספר, פגיעה בתשתיות, ירידה ברמת האבטלה. אני מוכן להתחייב שאם נקים תחנות משטרה חזקות במגזר הערבי, או במקומות נוספים שיש לנו היום בעיות כאלה, אנחנו נראה שגם בנושאים העקיפים תהיה לנו השפעה, וכך הצגנו – אמרנו זאת לא השקעה גדולה.

אגב, משטרה זה לא דבר יקר. 500 שוטרים זה 100 מליון שקל. תיקחו כל יישוב שאין בו היום תחנת משטרה, שיש בו היום שיעור פשיעה גואה, פגיעה בתשתיות, הרבה מאוד דברים, ונקים בו תחנת משטרה חזקה, שזה לא דבר יקר, התמורה - אפילו במובן הכלכלי, התמורה שנקבל תהיה לאין ערוך הרבה יותר גדולה מההשקעה. לפני הכול, ואנחנו נמצאים בעניין של תחושת ביטחון, לפני הכול לתת תחושת ביטחון לאזרח. אני חושב שהדבר הזה הוא אלמנטרי בכל מדינה, ודאי במדינה דמוקרטית, ודאי וודאי במדינת ישראל.

לקחנו את העניין של הימים האחרונים, והחלטנו שבגלל שמדובר בתחושה זאת מבחינתנו בעיה. כדי להחזיר את תחושת הביטחון לציבור, אני נתתי השבוע סידרה של הנחיות, אתם תראו את זה כבר בסוף השבוע הקרוב. אתם תראו הרבה יותר שוטרים, אז תגידו לי, מה, עכשיו התעוררתם? לא, ממש לא. זאת תכנית שהייתה מתוכננת לקיץ, אנחנו קוראים לזה פקודת קיץ, זה נקרא פקודת "שומר לילה" שהיא הייתה לפני שנה. אני פשוט החלטתי להקדים אותה, בגלל שראיתי מה האירועים האחרונים עשו לתחושת הביטחון.
היו"ר אמנון כהן
הקיץ התחיל למעשה.
יוחנן דנינו
כשאנחנו רואים את תרבות הבילוי היום, אנחנו רואים מה קורה בפארקים, ונוער ואלכוהול, נמצאים הרשות ואחרים - יש לנו בעיה. אנחנו צריכים להבין שהבעיות לא חונות אוטומטית רק במגרש המשטרה, המשטרה היא בפירוש כתובת, אבל צריך להבין שיש לנו עוד הרבה מאוד דברים לעשות כשאנחנו מדברים על תרבות הבילוי של הנוער היום, זו בעיה שמדינת ישראל צריכה להתמודד איתה. יש פה תיקוני חקיקה, אז אנחנו יכולים לומר שסגרנו 500 פיצוציות ומועדונים. בסמכות שניתנה לנו של שפיכת אלכוהול, הגדלנו במאות אחוזים את מספר האירועים שבהם שפכנו אלכוהול, זה לא פתר את הבעיה. עדיין כשתסתובבו, ואם תסתובבו ואנחנו מסתובבים ורואים, יש לנו בעיה שצריך לראות איך מתמודדים איתה גם במערכת החינוך, גם במערכות הרווחה, גם ברמות אחרות, אבל כולנו צריכים להירתם ולראות איך אנחנו מתמודדים.
מה שאתם תראו מסוף השבוע הזה, הרבה יותר שוטרים ברחובות, הרבה יותר אורות כחולים, הרבה יותר ניידות, הרבה יותר ביטחון בעין. תראו, זה לעשות עם מה שיש יותר, המקסימום שאפשר, זה לא הפתרון האולטימטיבי. אני הייתי מעדיף שנקבל תוספות של שוטרים, ואני גם אומר, אני מברך. שמעתי שראש עיריית תל אביב אתמול הודיע על הקמת כוח להחזרת תחושת הביטחון. כל כוח כזה, לא משנה מה, פקח, שוטר, עירוני, לא משנה איך תקראו לו, שהוא עוד זוג עיניים שמסתובב ברחוב ונותן תחושת ביטחון, אני מברך על כך, מבחינתי זה לא רק שוטרים. כל דבר שמסייע לתחושת הביטחון, כל מה שתוסיפו. אני הייתי מעדיף אם הייתם שואלים אותי אם יש לך תקציב שהוא אותו תקציב, לשים שיטור עירוני או פקח, או להוסיף שוטרים, אני ודאי הייתי אומר לכם שלהוסיף שוטרים זה דבר נכון יותר. אבל אני לא נכנס כאן לשיקולים ברמה הלאומית, אם יש החלטות, אז צריך לעשות את ההחלטות. אני חושב שכאשר ראש עיר מקבל החלטה כזאת, אני מברך עליה. אני הייתי שמח אם הם היו עושים את זה במסגרת שיטור עירוני, וזה מה שכבוד היושב ראש דיבר קודם. בכלל, הנושא של השיטור העירוני הוא רק בתחילתו, קשה מאוד לבוא ולבחון אותו עכשיו. אתה דיברת על סמכויות לפקחים, הבעיה היא לא הסמכויות לפקחים, הבעיה שאין פקחים. מה שקרה בחלק מהמשטרות העירוניות, אנחנו גייסנו את השוטרים, הפקחים שהעירייה הייתה צריכה להעמיד פשוט לא גויסו.
היו"ר אמנון כהן
פקח עירוני נמצא, אולי הוא לא מתאים לתפקיד, לשיטור קהילתי.
יוחנן דנינו
הבעיה היא לא שהוא לא מתאים, הוא לא עומד בקריטריונים. קבענו יחד את הקריטריונים שהיו מקובלים גם על הרשויות. אם מישהו לא עומד מכל מיני סיבות – אבל שוב, אנחנו אחראים על גיוס השוטרים, אני לא יכול להיות אחראי על גיוס הפקחים. אני חושב שהחלק שתקול כאן, שהוא היותר בעייתי, ומן הסתם אתה עושה דיון בהמשך אז אתם תשמעו את זה, שבחלק מן המקומות לא גייסו את הפקחים, בחלק גייסו פקחים שהם לא עומדים בקריטריונים ואתה לא יכול להכשיר אותם, אתה לא יכול לתת להם סמכויות.

אסיים בזה שאומר, אנחנו נמצאים ברצף של משימות לאומיות. היום אנחנו מדברים על המלחמה באלימות ובפשיעה, אבל אנחנו מתמודדים גם מהפשיעה בתאונות דרכים, אנחנו מתמודדים עם תופעות הביטחון האישי גם ברמה של מלחמה בטרור ובהפרות סדר. אתמול היה יום "הנכבה", אנחנו נאלצנו להפעיל אלפי שוטרים, אתם אולי לא ראיתם אותם באזור כאן, אבל מי שהסתובב בעוטף ירושלים, מי שהסתובב בהר הבית, מי שהסתובב בוואדי ערה, מי שהסתובב בצומת מגידו, היו לנו הרבה מאוד אזורים שבהם היו אירועים בכל רחבי הארץ זה אותם שוטרים. זה אותם שוטרים שאתם תראו בסוף השבוע מסתובבים במוקדי הבילוי ובפארקים, זה אותם שוטרים, אין לנו פה בכלל אפשרות לעשות משמרות והחלפות, זה אותם אנשים אותם שוטרים.
אנחנו משתדלים לעשות כל מה שניתן עם השוטרים האלה. אני גם שמח לראות ההישגים - עצרנו מתחילת השנה 70% יותר עצורים עד תום ההליכים וכתבי אישום בעבירות החמורות הקשות בעבירות האלימות, הדבר הזה הוא עבודה קשה ולא פשוטה ומקצועית של משטרת ישראל. הדבר הזה גם משפיע, לא סתם יש ירידה במספר עבירות האלימות, הדבר הזה משפיע. להגיד לכם שאני מרוצה, אני לא מרוצה, אני חושב שיש לנו עוד הרבה מה לעשות. אנחנו לא סתם יושבים כאן לדיון, כי עובדה שהיו אירועים קשים והתפקיד שלנו זה לראות איך אירועים כאלה אנחנו מונעים אותם, איך אנחנו דואגים שאירועים כאלה לא יקרו. זה לא דבר שאני יודע להבטיח אותו ולהגיד מהיום והלאה לא יקרו אירועי אלימות במדינת ישראל. התפקיד שלי זה לעשות כל מה שאני יכול כדי לראות איך אנחנו מונעים אירועי אלימות, כדי להתמודד איתם בצורה אפקטיבית, בצורה יעילה. משטרה בצורה יעילה זה גם נוכחות, מצד שני, כשבוצעה העבירה זה לנסות להגיע לעבריין, להגדיל את סיכויי העבריין להיתפס במדינת ישראל.

סיכויי העבריין להיתפס במדינת ישראל השתפרו, קבעתי את זה כיעד, קבעתי את זה כיעד בצד השרות לאזרח שנקבע כיעד, קבעתי את סיכויי העבריין להיתפס. אני חייב בהזדמנות הזאת לומר מלת תודה וגם הערכה גם לוועדה הזו שמלווה אותנו בשנים האחרונות, גם למשרד לביטחון פנים, בראשות השר לביטחון פנים, גם לממשלת ישראל, כי אם אני לוקח את המספרים, ב-3 שנים האחרונות, זה שלוש שנים ראשונות שבהן מספר השוטרים גדל. עכשיו תגידו לי הוא גדל, אז בכל זאת גדל מספר השוטרים, לא, אחרי שגדלנו בשלוש השנים האחרונות בכמעט אלף שוטרים, אנחנו בקושי מגיעים למספר שהיינו לפני שני עשורים, כך שהממשלה הזאת כן עוזרת לנו במובן של סיוע בשכר השוטר, ברווחתו, בחיזוק מספר השוטרים, אבל זה עדיין מעט מדיי כשאני מסתכל על המספרים, כשאני מסתכל על המטלות, כשאני מסתכל בצורה רחבה.

במשפט אחד, משפט סיכום, אני חושב שאזרחי המדינה יכולים לסמוך על משטרת ישראל שהיא תעשה הכול כדי להחזיר את תחושת הביטחון, וכדי להילחם בצורה יעילה באלימות. מלחמה כמו במלחה, כולנו צריכים להירתם ולהתמודד עם העניין הזה. אנחנו בעצם נלחמים פה על פניה של החברה הישראלית. זה לא עוד מקרה ועוד מקרה, זה פניה של החברה הישראלית, לא פחות, זה עניין אסטרטגי לא פחות מהאיום האיראני, אני אומר את זה בכל מקום, ואני חושב שהגיע הזמן שנגיד את זה גם כאן יותר מפעם אחת, אבל לא רק נגיד את זה, נשים בצד זה את המחירים שצריך לשלם ברמה הלאומית.
היו"ר אמנון כהן
תודה.
אריה ביבי
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת, המפכ"ל, האורחים, יש לנו משטרה אחת ואנחנו צריכים לשמור עליה, זה לא הגל הראשון וזה גם לא הגל האחרון שמדינת ישראל תחווה אותו. כל הזמן שומעים, וזה אמיתי, שמשטרת ישראל קטנה על מדינת ישראל. אבל מההרצאה של המפכ"ל עכשיו, ציפיתי למשהו חדש. המפכ"ל יודע וגם חבריי קציני המשטרה, כשיש בעיה בחקירה מסוימת זה נקרא צח"מ – צוות חקירה מסוים, כשנתקע ממנים צוות חדש. למה ממנים צוות חדש? על מנת להביא משהו חדשני. לצערי, לא שמעתי משהו חדשני עם כל הצער.

אני רוצה לומר דבר אחד, כולנו יודעים איך אפשר לעבור גלים כאלה. כולנו נגיד - חינוך, וחינוך, זה נכון, מי שיגיד חינוך – נכון. מי שיגיד מניעה, אכיפה זה גם נכון – איך עושים את זה? אגיד לכם איך עושים את זה. קודם כל המשטרה היא הייתה פעם בתוך בתי הספר, היום אנחנו לא רואים אותה, וזאת נקודה שאנחנו צריכים לשים לב אליה, גם בנושא התנועה - - -
יוחנן דנינו
אני לא רוצה להתפרץ, אבל אני לא יודע למה אתה לא רואה אותה. אותם שוטרים שראית בעבר, נמצאים שם גם היום בזה לא נגענו.
אריה ביבי
אנחנו לא רואים את משמרות הזהב - אני נוסע, אני יודע, לא רואים.
היו"ר אמנון כהן
בוא נסכם כך, כבוד המפכ"ל ידברו כעת חברי הכנסת.
אריה ביבי
אנחנו חרדים למשטרה פה.

נושא חינוך והסברה – היינו שולחים לשם מדריכים גם מתוך בתי הסוהר, כאלה שנגמלים, שהיו באים ומדברים לתלמידים, גם אותם אנחנו לא רואים. בנושא אכיפה – פה בעצם אם מישהו חושב שמחר תבוא הממשלה או מישהו מהממשלה וייתן 8000 שוטרים שהם חסרים היום למשטרה, חסרים 8,000 שוטרים, אף אחד לא ייתן כי תקציב המדינה הולך ויהיה בשנת 2013-2014 יותר קטן.

אדוני, החשיבה חדשה, פה המשטרה עשתה טעות שלקחה את הזרוע וגדעה אותו זה המש"ז – משמר האזרחי. המשמר האזרחי זה כוח התנדבותי שצריכים לעורר אותו מחדש, וצריכים לתת לו את התנופה, ולמשמר האזרחי צריכים לתת לו את השרות הלאומי, והמשמר שפעם היה פועל והיה בשיא העוצמה שלו, לקחו אותו והכניסו כמחלקה, או כאגף, אני לא יודע איך זה נקרא, לתוך האגם. היו כאלה בגיל 80, ותוחלת החיים עולה מה אפשר לעשות, בגיל 70 שהיו במזרח האזרחי. אני כמפקד ירושלים, היו לי לפחות 100, 150 איש שהם מעל לגיל 70, ואני אומר לך, דווקא אלה עשו את העבודה הכי טובה. אני יודע מה תגיד לי אפילו, תיכף תגיד לי ביטוח, כל הדברים האלה. האנשים מעל לגיל 70 עדיין מסוגלים לתרום. מכתבים כאלה אני מקבל מהיום עד להודעה חדשה, הנה, יהודה הוא מתנדב אצלי, הוא יושב במשרד, כמה מכתבים כאלה אנחנו מקבלים שלא מקבלים אנשים למשמר האזרחי בגיל 70?
יהודה סקר
עשרות בחודש.
אריה ביבי
ישנם גימלאי משטרה ושב"ס באלפים שהם מוכנים להתנדב ולתרום למשטרה ולשב"ס, שרק יקראו להם גם בהדרכה, גם בחקירות, וגם במשמר האזרחי, ואף אחד לא מנסה אפילו לקלוט אותם. היה לי דיון עם השר, אפילו הצעת חוק אני כתבתי על זה, אמרו לא, עזוב את זה.
היו"ר אמנון כהן
מה אומרת הצעת החוק?
אריה ביבי
הצעת החוק אומרת שמתנדבים - אני דיברתי על שב"ס – אפשר להעביר את זה גם למשטרה. מתנדבים שהיו פעם בשב"ס, יכולים להמשיך לתרום ולתת.
היו"ר אמנון כהן
בתמורה למה?
אריה ביבי
שום דבר, מתנדבים, העובדה שלא קיבלו את זה, אבל עזוב את זה.

אדוני היושב ראש, אני מדבר על חשיבה אחרת, כי בחשיבה הזאת של דיבורים אנחנו כבר בסדר, אין בעיה בדיבורים, בדיבורים אנחנו חזקים. חשיבה אחרת, יש בעיה צריכים חשיבה אחרת.
לעניות דעתי, ופה המפכ"ל יחלוק עליי. משמר האזרחי לא צריך להיות במשטרה. צריך להיות אגף בתוך המשרד לביטחון פנים, אז אף אחד לא יוכל לקחת את הניידות שלו, אף אחד לא ייקח את האנשים שלו. להקים אגף מסודר, תאמין לי, זה הפתרון. הנה, חולדאי רוצה להקים יחידה, ומה ייצא לנו? ייצא לנו יחידות של סמי-משטרה שהם לא יודעים אפילו לעכב אדם, הם לא יודעים, מהם החוקים. הם יבואו ויתחילו לעשות סלט שלם מכל הדבר הזה. אבל אם אתה לוקח את הנושא של המשמר אזרחי, מכניס אותו כאגף מסודר ולא להוריד לו את הראש לגמרי אז זה אחרת.
היו"ר אמנון כהן
תודה רבה.
דב חנין
תודה רבה, אדוני היושב ראש, בעיית האלימות היא כמובן לא רק בעיה של המשטרה. יש פה בעיה שמתחילה במערכת החינוך, יש בעיה של משבר ערכי, יש אוירה כוחנית ואלימה שיורדת למטה גם מהצמרת הפוליטית, וגם מהתקשורת ומגיעה לכל פינות החברה הישראלית. לכן, המשטרה לא יכולה לתת פתרון לבעיה הזאת, אבל המשטרה צריכה להיות חלק מהפתרון לבעיה הזאת ולהתמודדות עם הבעיה הזאת.
נקודה שנייה, בעניין הפקחים העירוניים, אני לגמרי מצטרף לחברי חבר הכנסת ביבי. קל מאוד לייצר מילציות עירוניות ופלנגות עירוניות, אני חושב שדרך המלך היא חיזוק המשטרה, חיזוקה התקציבי, הגברת הנוכחות שלה, הרבה יותר שוטרים מקצועיים, מיומנים זו דרך המלך, יש מקום ותפקיד גם לפקחים עירוניים, אבל הם בוודאי לא יכולים להיות חלופה למשטרה.

הערה שלישית, דרום תל אביב, אדוני המפכ"ל, כמי שמסתובב שם הרבה, אני אומר לך בצער ובכאב שהאווירה שם היא קשה, יש שם בעיה אמיתית, לא רק אווירה של חוסר ביטחון, אלא בעיה של חוסר ביטחון. באזור הזה יש מצוקות אמיתיות, והמצוקות האמיתיות האלה דורשות פתרונות אמיתיים וכוללים מצד הממשלה, וכאשר לממשלה אין פתרונות אז בוודאי המשטרה יכולה להיות הפתרון.
אבל גם פה למשטרה יש תפקיד מסוים, בנוכחות, תאורה, איזושהי תחושה בסיסית של קצת יותר ביטחון. בוודאי הדבר האחרון שחסר לנו, כאשר במקום הזה ישנה כבר מדורה, זה לשפוך על המדורה הזו שמן נוסף. ממש, הדבר האחרון, עם כל המצוקות בשכונות הדרום, אנחנו צריכים עם זה התלהמות והסתה. אני מזועזע מהמקרים האחרונים, ומהטענות שמתפרסמות בתקשורת על המקרים האחרונים של תקיפות ואונס. אבל אני רוצה להזכיר לכולנו, ש-85% ממקרי האונס נעשים על ידי אדם מוכר ולא על ידי איזשהו מישהו בסימטה חשוכה באמצע הלילה.

הערה אחרונה נוגעת, אדוני היושב ראש, לאווירת הביטחון בעיר תל אביב יפו בכללותה, אני אומר את זה בצער, כמי שתמיד התגאה בזה שאני כתל אביבי חי בעיר מאוד בטוחה, בהשוואה לערים אחרות בעולם, תמיד יכולנו בצדק להתגאות שאנחנו חיים בעיר בטוחה, גם אווירת הביטחון הזו נפגעה. כשאווירת הביטחון הזו נפגעה זה מחייב גם את המשטרה, וקודם כל את מחוז תל אביב של המשטרה ואת מרחב ירקון של המשטרה, יחד עם המרחבים האחרים להחליף דיסקט ולשנות סדרי עדיפויות. אני מכיר את עומס המשימות שיש למשטרה בתל אביב. בעברי היותר רחוק כעורך דין, אפילו פעם ייצגתי את מפקד מרחב ירקון של המשטרה בוועדת החקיקה הממלכתית ברצח רבין, אני מכיר היטב את עומס המשימות הבלתי אפשרי שיש על מרחב ירקון ועל משטרת מחוז תל אביב, אבל פה צריך סדר עדיפויות אמיתי.

אני רוצה ברשותך אדוני, לסיים בציטוט מאוד קצר ממאמר המערכת של עיתון "הארץ" מיום ה-10 למאי, מאמר המערכת הזה בניסוח מאוד שקול ובמלים מאוד מדודות מעביר איזשהו מסר למשטרה, ואני אקריא מספר קטעים מהמאמר הזה. המאמר הזה מתייחס להפגנה ספונטנית שהייתה בעיר תל אביב יפו ביום שלישי בשבוע שעבר בערב, בעקבות הקמתה של ממשלת האחדות, וכך כותב העיתון:
"במדינה המתגאה בהיותה הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון הפגנה ספונטנית בעקבות מהלך פוליטי דרמטי היא מהלך מבורך, המעיד על מעורבות אזרחית ראויה. אלא שעל פי עדויות של רבים מהמפגינים, המעורבות האזרחית הראויה נתקלה בהתנגדות קשה. כוחות משטרה גדולים שהוזרמו למקום פעלו באלימות רבה, שכללה מכות ובעיטות כלפי המוחים. חמישה אנשים נעצרו, בהם שני עיתונאים. אחד העיתונאים נגרר על הרצפה, וכשניסה להראות לשוטרים את תעודת העיתונאי, נדחף, הופל לקרקע והוכנס לניידת. בנוסף עוכבו פעילים חברתיים מרכזיים, בהם חבר מועצת עיריית תל אביב יואב גולדרינג, ערן בריל, ממנהלי בית העם, וניר נאדר, מראשי ארגון העובדים מען".

המשטרה מסרה שההפגנה אינה חוקית ולכן היא לא איפשרה למפגינים לצעוד לאורך רחוב קינג ג'ורג' לעבר מצודת זאב.
היו"ר אמנון כהן
חבר הכנסת חנין, זה לא חוקי לאכוף את החוק. כל אחד יעשה הפגנה בכל מקום שהוא רוצה? צריך רשיון.
דב חנין
אדוני היושב ראש, אני ממש מסיים, ואני אסביר בדיוק למה אני מתכוון. המשטרה מסרה שההפגנה לא חוקית, ואני מבחינה משפטית לא חושב שההפגנה הזאת היתה לא חוקית, אבל זה ויכוח משפטי.

המשטרה מסרה שההפגנה אינה חוקית ולכן היא לא איפשרה למפגינים לצעוד לאורך רחוב קינג ג'ורג' לעבר מצודת זאב. אלא שעל רקע העובדה שהמפגינים לא התנהגו באלימות והסתפקו בקריאות לגיטימיות נגד הממשלה, ההתנהלות האגרסיבית של המשטרה מטרידה. נראה, שזה היה מפגן כוח משטרתי לקראת הצפוי בחודשים הבאים.
היו"ר אמנון כהן
היה רשיון או לא היה רשיון?
דב חנין
לא צריך רשיון לכזה דבר. אדוני, כאשר קורה אירוע זכותם של אנשים למחות במקום. הממשלה לא קיבלה מאיתנו אישור 5 ימים מראש לעשות מהלך של אחדות לאומית. במדינה דמוקרטית קורה משהו, זכותם של אנשים לצאת החוצה ולרחובות ולהפגין מייד, לזה לא צריך רשיון, אי אפשר לקבל על זה רשיון, צריך איזשהו תיאום עם משטרה, אבל תיאום עם המשטרה זה אומר ששני הצדדים מוכנים לתאם. לכן כותב העיתון – "משטרת ישראל מחויבת להפנים כי זו זכותם של המפגינים לבטא את מורת רוחם, גם אם התוכן והטון אינם מוצאים חן בעיני הממסד. האלימות המשטרתית שהופגנה שלשום ברחבת תיאטרון הבימה אינה מסר שהמדינה אמורה להעביר לאזרחיה".

במשפט מסכם, מעבר לויכוח על מה שהיה באותה הפגנה, אדוני המפכ"ל, יש פה שאלה של סדרי עדיפויות. אני הייתי באותה הפגנה שהיתה בתל אביב, היו שם אכן מאות שוטרים שהיו בשטח. אם זה סדר העדיפויות של המשטרה, זה בודאי בא על חשבון דברים אחרים. אבל אם מגיעים עם מפגינים שרוצים לבטא את עמדותיהם לאיזשהו סיכום, לאיזשהו מודוס, אני לא אומר שהם יכולים לעשות כל מה שהם רוצים, אבל צריך להגיע לאיזשהו סיכום פרקטי.
היו"ר אמנון כהן
התושבים התקשרו ואמרו שמפריעים את מנוחתם.
דב חנין
תאמין לי, התושבים בהבימה התרגלו למחאות חברתיות מכל מיני סוגים.
היו"ר אמנון כהן
חבר הכנסת מגלי והבה, בבקשה.
מגלי והבה
תודה אדוני היושב ראש, אני מסכים עם כל חברי שאמרו שהתופעות שאנחנו רואים באלימות, זה לא רק אחריות המשטרה. זה נכון, זה מתחיל מהבית, מערכת החינוך, מערכת האכיפה, מערכת המשפט, כולנו אחראים. הדוגמה האישית שלפעמים גם נבחרי הציבור נותנים כאן, זאת בעיה שבאמת אנחנו צריכים לטפל בה בצורה סדורה, ולא להגיב על המקרים.
אני גם רוצה לברך את המשטרה שתפסה יחסית מהר מאוד את כל אלה שהיו מעורבים באלימות האחרונה, וחלקם אפילו כבר בכתבי אישום, זה דבר חשוב וזה הישג שצריך לברך עליו.

אנחנו צריכים לדאוג לכל אזרחי ישראל, אחד הדברים שמפריע את מנוחתי, אמרתי את זה במקום הזה, בחדר הזה, באזור הצפון, אני לא רוצה להיכנס למספרים, בשביל לא להיכנס לויכוח, אבל חברים, יותר מהאצבעות של הידיים שלי מקרי רצח של אנשים שלא פוענחו. זה חוזר על עצמו, והתחושה של האזרחים שכל אחד עושה דין לעצמו, זאת אומרת, אל תצפו שיהיה משהו שהמשטרה תבוא ותפענח. ולכן, מצד אחד זה חוזר על עצמו, מצד שני את תחושת ביטחון לאותה אוכלוסייה, זה בעיה בסדר גודל לאומי, לא רק של המפכ"ל. אדוני, אמרתם שאזור דרום תל אביב זו בעיה לאומית, צריך לשים את זה לראש הממשלה, לדעתי, זאת בעיה לאומית וצריך לטפל בה.
ההתנהלות של המשטרה, אגב, דיברתם על 100 מליון שקל, יש לנו אותו, אני חבר בוועדת הכספים, יש לפעמים יותר מ-100 מליון שקל. אם נקצץ אנחנו כנבחרי ציבור וממשלת ישראל ל-20 שרים עם כל התוספות, הנה, יש לך 100 מיליון שקל, אבל לא נכניס אותך לבעיות הפוליטיות, צריך להיות שיהיו תקציבים.

היו שני מקרים חריגים בהתנהלות מול המשטרה בצפון, אני לא יודע אם זה הגיע אליך, אבל אנחנו נמצאים כאן בשביל להעלות אותם. אחד המקרים – ללכת לעצור חייל עריק על ידי יס"מ בדליית-אל-כרמל. אני ראיתי את התמונות אחרי שהמשטרה עזבה, זה היה לא לכבוד לא למשטרת ישראל, לא לאף אחד, על מה? לטעמי כאיש צבא בכיר לשעבר, אני יודע שאפשר לטפל בסוגית העריקות ולטיפולים האלה יש משטרה צבאית, אפשר להגיע לזה, אבל שמשטרת ישראל עם יס"מ, להכניס משפחה שלמה לבית חולים, עדיין האבא נמצא בבית החולים, עדיין משפחתו בבית החולים זו משטרה שאני לא יודע איך לקרוא לה, לא מבצעת את התפקיד שלה עם כל הכבוד.
יוחנן דנינו
בבקשה לדייק, מצ"ח הגיע לשם, הוא ביקש סיוע מהמשטרה כי אנחנו עוזרים לצבא מה לעשות, הצבא לא תמיד מסתדר לבד, ואנחנו עוזרים לו, וזה מה שקרה שם. אבל הצו הוא של מצ"ח והביצוע זה יחידת לוכדי עריקים.
מגלי והבה
מאה אחוז, האלימות שהיתה שם היא של המשטרה. אנחנו ראינו את ההתנגדות. אני ראיתי את התמונות של הבית, זה היה אחרי מערכה שלא מוסיפה כבוד למשטרת ישראל ולא הממונים עליה.
מקרה שני שהוא יותר חמור, אופנוענים באים ויושבים בצומת תמרה, נכנסים לשטח פרטי של מישהו ויושבים שם. בא אותו אזרח, אומר להם, אתם פוגעים בי במסגרת הפרטית שלי, אתם יושבים פה ואנחנו מבקשים תלכו לשטח ציבור. זאת הייתה בשבילם אות אזהרה, שכאילו אני לא יודע מה הוא עשה להם, אגב, אני ראיתי את הסרט, פעם נביא את זה לועדת הפנים, כי מישהו מהאזרחים ההגונים בואו נצלם.
יוחנן דנינו
אפשר גם להביא לי.
מגלי והבה
אין בעיה, אפשר גם להביא לך. אני אומר לכם, זאת הייתה התנהגות שמוכיחה שהשוטרים שלנו לפעמים לא סופרים, לא מחכים, וזו התנהגות ברוטלית. אני בטוח שמי שצריך לטפל בזה יטפל.

האלימות נובעת מההתנהגות כפי שאמרתי, אנחנו צריכים להוות דוגמה אישית, מתחיל מהבית וזה עובר בכל תחנות החיים. כמו שעשית מאמץ אדוני, במאבק ברציחות, או במקרי האלימות האחרונים, צריך לעשות יותר מאמץ בנושאים שהעליתי אותם, ולבדוק גם כן את המערכת. אולי יש לך הזדמנות לדבר אל השוטרים שלך, שבכל זאת המשטרה צריכה להיות עם הפנים לציבור ולא להיפך.
דניאל בן-סימון
תודה רבה, אדוני, על הסקירה. תודה ליושב ראש, אדוני המפכ"ל, אף אחד לא מתקנא בלהיות מפכ"ל בחברה שנהית יותר ויותר אלימה, אף אחד לא מקנא בתפקידך, חוץ אולי מהניצבים שמסביבך, טבעם להתקנא בתפקיד. אבל יש פה תופעה שאני חושב שהיא מעבר – כלומר, כוח של משטרה זו חברה שמשתנה עם השנים, אגב, יחסית למקסיקו אנחנו חברה הכי שלווה בעולם, יחסית לפרו אנחנו גן עדן.
יוחנן דנינו
יחסית לשוויץ מצבנו הרבה יותר טוב.
דניאל בן-סימון
אתה צודק, גם פר-קפטה, וגם אבסולוטית יחסית יש חברות שראשים עפים בעשרות כל שבוע, לא הורגים, אלא מתיזים את הראש, זו אלימות מסוג אחר, אבל אנחנו לא היינו מורגלים לזה, אדוני המפכ"ל. אנחנו כחברה שבנתה את עצמה לפני 60 שנה, לא יכולים להשוות את עצמנו לחברה שקיימת 300 שנה והספיקה להתקלקל. זה פרויקט חדש, ועדיין רצח בקרב קהילת הנערים והנערות הוא דבר שמשתק מדינה. בארצות הברית התרגלו לזה. אצלנו כשנער שולף סכין והורג אדם, החיים נפסקים. כלומר, השאלה היא למהות המדינה לאן הגענו, איך הגענו למצב הזה. ביקרתי בבית כלא של בני נוער, התחושה הזאת ליוותה אותי ימים שלמים איך ילדים בני 14-15, כבר חוו את החוויה של ליטול חיים מאדם אחר. זה מעורר שאלות גדולות ולכן זה לא העניין של אלימות, יש פה תרבות אלימה, שגם אגב, במקום הזה היא קיימת, ולפני שבוע יכולת לראות סממנים שלה במה שקרה.

זה מצב שבניגוד למדינות אחרות אולי הוא טוב, אבל כמו שציינת תחושת הביטחון לא טובה. בגלל שאנחנו חברה קטנה, ואנחנו חברה שעדיין נשארו בה סימנים קטנים של סולידריות, ואני קושר את זה אדוני המפכ"ל, לכן אמרתי זה מעבר למשטרה, המבנה החברתי בישראל השתנה. היסודות של החברה המאוחדת הזאת, של החברה הערבה זו לזו, חברה סולידרית, הפערים שנפערו בתוכנו, יצרו מצב של אלימות, של ניכור, של שנאה, של קנאה שאתם תצטרכו, הנורמות התקלקלו. אתם אמורים הרי לטפל בסטייה מהנורמות. הסטייה היא תפקידכם, הנורמות היא תפקדינו - הנורמות התקלקלו.
היו חכמים שכתבו כשחברה מתנערת, מתפרקת מהנורמות העסק בא לידי ביטוי, הוא לא רק עניין טיפולי ואכיפתי, אלא זו חברה שמאבדת את הצפון, אני לא יודע איך עוצרים את זה, ואני חושב שכאשר אתה הולך למקומות שיש בהם מצוקה גדולה, והם רואים מה הולך סביבם, והאושר והפערים האלה משגעים את בני הנוער, משגעים את המשפחות, יוצרים מצוקה פנימית שבא לידי ביטוי בהתפרקות, ואתה יודע מה אני מדבר. לכן זו בעיה שלדעתי היא קשורה גם לכנסת, וליכולת לנהל מדינה ולשמור על הדרך.
אני רוצה להתייחס למה שאמרת, יש חשיבות עליונה בלראות את השוטר מסתובב בשכונה, אפילו אחת ליום, עם האופנוע. עצם העובדה של המדים, כאילו המדינה נמצאת, היא לא יצאה לפגרה. היא נמצאת, והשוטר הבודד או הניידת שמסתובבים במקומות של מצוקה, יכולים לתת את התחושה הזאת שהמדינה לא התנערה מאיתנו, אלא היא קיימת, ואני אומר את זה שוב מהתבוננות זה חשוב, אני גר ביפו, לפעמים הניידת הזאת משרה איזה שעה של שקט כשהיא עוברת במקומות בעייתיים יש תחושה כזו.
לכן, יכול להיות שההצעה האחרונה שלך, אדוני המפכ"ל, הנוכחות הזאת יש לה משמעות דווקא בחברה שמתנערת שאין תחושה של בעל בית, הנהיגה כפי שהיא נראית, צורת הדיבור כפי שהיא נראית. התפקיד שלכם הוא באמת לא לתקן את הנורמות, אלא בסטייה שלהם, אנא מכם, פשוט תכניסו כמה שיותר אנשים לשטח.
אריה ביבי
תן לו, חסרים 8,000 איש.
דניאל בן-סימון
אני רק בא להציע. תפקידנו הוא של תיקון עולם. תודה רבה.
היו"ר אמנון כהן
תודה רבה.
סעיד אגא
הגעתי לפני ארבעה חודשים, יישום החלטות של הועדה לא מתקיימות. פה בעכו חסר לנו 20, 31 שוטרים שהיו בתחנה בנמל, הם נעלמו עכשיו. כל השרות לא עובדים. אתמול הייתי שם ושלשום אין אף אחד שמופיע בנקודות. יש את המשטרה, אני מבקש להחזיר את ה-31 שוטרים לנמל לעכו, תחנות שיטור קהילתי צריכים לעבוד 24 שעות, מחברי הכנסת אני מבקש לשנות חוק מעצרים. כל עוד חוק מעצרים קיים, המשטרה לא יכולה לעבוד.
חמד עמאר
אדוני היושב ראש, כבוד המפכ"ל, אני חושב שהתופעה של האלימות שאנחנו נתקלים בה, בשנים האחרונות בישראל, זה לא רק בעיה של המשטרה, זה חינוך, זה תרבות, לצערי הרב אנחנו מאמצים תרבות של אלימות. אנחנו מאמצים ורואים צעירים יוצאים לבלות, הדבר שהם לוקחים איתם זה הסכין, שמים בצד, שמים בתוך הכיס, הולכים לקנות אלכוהול, לשבת, לשתות. כל התופעה הזאת שלנו במדינת ישראל בשנים האחרונות - צריך ללכת יותר לכיוון של נושא החינוך.
אתמול הייתי בסיור עם השר לבטחון פנים, והינו בסיור בעיר שפרעם. ביקרנו בעיר ללא אלימות. ראינו את הפעילות של הנוער שם, גם הנוער שחלקו מנותק, גם נוער שמוצא בית אחר הצהריים. אני הייתי מופתע אני תושב העיר שפרעם, ראיתי יותר מ-200 ילדים מועסקים על ידי עיר ללא אלימות. בנושא הזה, אני רוצה לברך את המשרד לבטחון פנים, אני רוצה לברך גם את המפכ"ל, גם את השר שמההסכמים הקואליציוניים לקח כסף למען עיר ללא אלימות, ורואה חשיבות רבה בנושא. צריך להכניס עוד ועוד עיר ללא אלימות לעוד יישובים, אני יודע שיש עוד 22 ערים שצריכים להיכנס.

נושא שני שאני רוצה לדבר עליו, חברי, חבר הכנסת מגלי והבה נגע בו בדליית אל-כרמל. אבל לפעמים אנחנו מדברים על חוסר בכוח אדם, אדוני המפכ"ל. רק שלשום קיבלתי פנייה ממשפחה מקיסרה, של מעצר של קטין, אני וידאתי עם ההורה עם האבא, אם שלחו לו מכתב, אם התקשרו אליו, תביא את הקטין לתחנת המשטרה או לא, ולא, לא התקשרו אליו, לא דיברו איתו, לא ביקשו ממנו שיגיע לתחנת משטרה. יותר מ-30 שוטרים, אדוני היושב ראש, לא היה אלימות, לא כלום, הוציאו את הילד והלכו, לא השתמשו גם באלימות ולא שום דבר. אבל 30 שוטרים מגיעים לעצור קטין, זה נשמע הזוי, כשאנחנו מדברים על חוסר בכוח אדם. זה אחד הדברים שאדוני המפכ"ל, אני נתקל בה בתופעה אדירה במגזר הדרוזי. אני מבקש ממך אדוני המפכ"ל, לשלוח מכתב, להתקשר להורה, למי שאתה רוצה לעצור, תגיד לו, אתה צריך להתייצב בתחנת משטרה. אם הוא לא מתייצב, לעשות את הפעולה השנייה, אתה יכול לבדוק, הקטין ישוחרר היום. עכשיו דיברתי עם העו"ד, אמר שעומדים לשחרר אותו. עצרו אותו עם 30 שוטרים בשעה שלוש בבוקר, העירו את המשפחה ובית המשפט ישחרר אותו היום.
הנושא השני – דיבר עליו גם חבר הכנסת. דיברנו עליו יותר מפעם - הרציחות שקורות בצפון, צריך כבר שנראה איזשהו מעצר של איזשהו אחד.
היו"ר אמנון כהן
שתפו פעולה.
חמד עמאר
תאמין לי המשטרה כל כך חזקה שיכולה להפעיל מודיעין. המשטרה לא ציפתה לשיתוף פעולה מהאנס. אני חושב, אדוני היושב ראש, אתה טועה בגדול. אני מאמין במשטרה, למשטרה יש את הכוחות, יש לה את המודיעין, היא צריכה לעשות את העבודה שלה, לא האזרח צריך לשתף פעולה.

הנקודה הרביעית, אני מאוד מברך אותה - הכניסה של משטרת תנועה עירונית, אני רואה את זה בשפרעם, רואה משטרה שנכנסת, רואה אופנועים, לפעמים אני אומר, כל הכבוד למשטרה, בנושא הזה של הכנסת משטרה התנועה העירונית לתוך היישובים זה מאוד עוזר, מאוד מונע תאונות דרכים וזה מרתיע.
היו"ר אמנון כהן
תודה.
לרה צינמן
התקיימה כאן ישיבה ממש לפני שנה, אחרי מקרי רצח רבים בלוד. עברה שנה, הסתכלתי על מה שכתבתי, ואמרתי לפני שנה, ואני רואה ששום דבר לא השתנה ולא השתפר.
אני רוצה גם לשאול את אדוני המפכ"ל, אתה אומר שאנחנו יותר בטוחים משוויץ, ואתה מדבר על תחושת ביטחון. אני חושבת שצריך לדבר על בטחון ולא על תחושת הביטחון – הביטחון עצמו הופר, אנשים נרצחים, זה לא תחושה, אלא אובדן חיי אדם. ביקרנו ביום חמישי שתי משפחות שכולות בבאר שבע, את האלמנה ברחובות, על הרצח הזה כבר לא מדברים, מרוב מעשי רצח כבר שוכחים. בשני המקרים האלה היו מחדלים חמורים. מחדל מאוד חמור שלא הגיעה ברצח של גדי ויכמן, דרך אגב, גם הותיר אם שלא נותרו לה ילדים, הוא היה בנה היחיד, על זה לא מדברים. ברצח אורגיל מועדי, היו מעורבים קטינים שהיו אמורים להיות במעצר בית, בזמן מעצר בית הם הסתובבו חופשי עם סכינים ורצחו שלושה קטינים ודקרו באכזריות רבה, על זה כבר לא מדברים, זה גם מחדל חמור מאוד של המשטרה שמעצרי בית לא נאכפים, זאת פיקציה, זאת בדיחה.

אם מדברים על סכנה איראנית, ומדברים על סכנת טרור, אז בונים כיפת ברזל, משקיעים בזה מיליארדים, זה אולי צריך אולי לא צריך, אולי תהיה מתקפה, אולי לא תהיה מתקפה. גם בנושא של ביטחון האישי במדינה, אנחנו לא צריכים אחר כך לתפוס רוצחים, אנחנו צריכים למנוע אובדן חיי אדם. גם בשוויץ אין מלחמות, אין טרור, אם אפילו שם אותו מספר מעשי רצח כלפי האוכלוסיה, זה לא כמו בישראל, זכות קיום שלנו היא לא כמו בשוויץ. לכן אנחנו באמת מצפים לא רק מהמשטרה, מכל הממשלה ומכל הכנסת שצריך באמת לעשות משהו דרסטי. הגיע הזמן, מדברים על זה רק אחרי כל גל גדול ואחר כך שוכחים. אני מאוד רוצה שגם חברתי איריס שהגיעה במיוחד מאשדוד תאמר שתי מלים.
היו"ר אמנון כהן
שולה אגמי בבקשה.
שולה אגמי
שלום לכולם, אני רוצה לברך את כינוס הועדה, אבל לצערי אני עדיין כל פעם שומעת מה נעשה במקומות אחרים ואנחנו לא מתמקדים בעיקר שלצערי עוד אי אפשר להתעלם מהפחד של ההורים שהילדים שלהם בבילויים או בבתי ספר, יש לנו לדוגמה את הרצח בתוך שירותים, בתוך רחוב שאתה מסתובב עם כלב, הולך בהליכה, אתה עדיין נמצא בסיכון, עדיין לא בטוחים.
במסגרת מרכז השלטון המקומי, החלטנו לכנס את שלושת הועדות, הועדה למניעת אלימות בראשותו של מאיר יצחק הלוי, ועדת הנוער וועדת החינוך, כדי בעצם איך לפעול בכל מה שקורה לצערנו לאחרונה במדינה, יחד עם המשטרה.

אני כן רוצה להתייחס למשטרה, אני כיושבת ראש ועד לשוטרים בעבר, יכולה לומר שבעבר היה ביטחון אחר ושונה, היום הכוח אדם שעומד לרשותם עדיין לא מאפשר להם לטפל בכל מה שקורה. גם השחיתויות, גם הרצח, גם העבריינים, אני חושבת שפה צריך להילחם ולראות את מתגברים את המשטרה, איך נותנים להם את הכוח המספיק כדי לפעול למגר את כל האלימות ואת כל מה שקורה במדינה.

אני לא הייתי נותנת לרשויות לטפל בנושא הביטחון, יש עליהם מספיק עומס מפה ועד להודעה חדשה. קודם כל שיטפלו בכל מה שקורה ברשות עצמה. הייתי מעבירה את זה למשטרה יחד עם כוח אדם מספיק.
היו"ר אמנון כהן
תודה מועצה לשלום הילד. בבקשה.
יצחק קדמן
תודה אדוני, אני אשתדל לקצר, למרות שהנושא הוא מורכב וקשה. אולי אפתיע אותך, אני רוצה להגן על המשטרה.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו גם הגנו על המשטרה.
יצחק קדמן
אני חושב שמה שאנחנו עושים, זה עוול גדול למשטרה. המשטרה היא התחנה הסופית של הרכבת, שבכל התחנות הקודמות כשלו רשויות אחרות, אז אנחנו מגיעים לתחנה סופית ושואלים איפה המשטרה. בחודש האחרון פורסמו שני פסקי דין של בית המשפט העליון, זה משום מה לא מצא את דרכו לתקשורת 2- קטינים שהיו מואשמים או מורשעים בעבירות חמורות ביותר, נשלחו על ידי בית המשפט למעון נעול. התשובה של הרשויות היתה – אנחנו לא יכולים לקיים את פסק דינו של בית המשפט, כי המעונות הנעולים מלאים ויש תור המתנה של חודשים ארוכים.
כותב השופט אליקים רובינשטיין, מה אתם רוצים שאני אעשה? שאני אשלח את הנער הזה לרחוב? שאני אשלח אותו לכלא ששם ילמד להיות עבריין יותר קשה? בפסק דין אחר כותב בית המשפט העליון על אותו דבר, שהתברר שחלק מהבעיה של מעונות נעולים שאין מבנים. הם היו במבנים בריטיים שעכשיו מתמוטטים, לא חשוב שלא כך מחזיקים בני אדם. כותב משרד הרווחה בתשובה לבית המשפט העליון, פנינו למפעל הפיס, ומפעל הפיס לא רוצה לתת כסף לבינוי מעונות.
כותב שופט בית המשפט העליון, איזה מדינה אנחנו שאנחנו צריכים את חסדו של מפעל הפיס כדי להקים מעון שהמדינה מחויבת להקים. אבל זה לא רק בעניין הזה. דובר פה על הקיץ, בשנה שעברה למדתי מהמשטרה עצמה, שבמקומות שבהן הופעלו קייטנות לילה לבני נוער ירד שיעור העבריינות בעשרות אחוזים. השאלה היא לא רק אם יש שוטר ברחוב, השאלה היא כמה מגרשי ספורט מוארים יש בלילה כדי שבני הנוער ימצאו מקום לפעילות חיובית. אני מזכיר לכולם, את הפסוק "סור מרע, ועשה טוב". אנחנו כל הזמן עוסקים בסור מרעה, עשה טוב לא קיים אצלנו. זה כך באלף ואחד תחומים. אם לא תהיה העצמה של קורבנות, הם לא יבואו להתלונן, ואז יהיו לנו פשעים לא מפוענחים. איך יכול להיות מקרה האונס האחרון שהייתה התנפלות נוראית של צלמים על בית המשפחות של הקורבנות? מי ירצה להתלונן במצב כזה? איך יכול להיות שבמערכת החינוך ומערכת הרווחה, דובר פה ששוטרים ייכנסו למערכת החינוך, שייכנסו מורים לעזאזל למערכת החינוך. אם יש לכם כיתה עם 35 תלמידים, שלא תמיד המורה יודע את השמות של כולם, מי יטפל בהם?

קיבלתי השבוע מכתב מנער, אגב, הוא יהיה מקרה העבריינות הבא, אל תתפלאו. בהיותו ילד בן 4 ננטש על ידי משפחתו, הוא עבר למשפחה אומנת, עכשיו המשפחה האומנת נטשה אותו גם. כותב מנהל בית הספר, ברגע שנודע לו שהוא ננטש גם על ידי המשפחה האומנת, הוא התחיל להיות אלים. הילד הזה ממתין עכשיו למציאת פנימייה עבורו. נאמר שעד ה-1 בספטמבר אין סיכוי, איפה הוא יהיה? אחר כך נבוא ונקונן על מעשי אלימות? המשטרה מקבלת את כל אותם פליטים שהמערכות האחרות לא טיפלה בהם, ואז זה מאוחר מדיי. אנחנו רוצים לשלוח אותם למאסרים ממושכים, יופי, זה יחזיר את האנשים שנרצחו חזרה לחיק משפחותיהם? אנחנו צריכים למנוע, לא לטפל אחרי שהעבירה כבר נעשתה. במניעה אנחנו לא עושים שום דבר.

אני רוצה שיהיה ברור לחלוטין, בניגוד למה שמתקבל הרושם בכותרות העיתונים בשבועות האחרונים. עיקר הפשיעה, העבריינות, האלימות, הדקירות והרצח הם של בגירים ולא של קטינים. מתוך 7 מקרי רצח בשבועיים האחרונים, ב-1 בלבד היה מעורב קטין, הרושם שנוצר שהקטינים הם הבעיה שלנו. עבריינות הנוער קטנה, יש ויש חמורה, אבל היא קטנה בעשור האחרון בשיעורים, פשוט פנטסטיים, צריך להמשיך לעבוד. אבל בוא לא ניצור את הרושם שהבעיה היחידה שיש למדינת ישראל עם עבריינות ואלימות זה אצל בני הנוער. בוא נשמש אנחנו המבוגרים דוגמה שאנחנו לא משמשים להם היום.
היו"ר אמנון כהן
תודה. נאפשר למפכ"ל להתייחס לנושאים שהועלו על ידי חברי הכנסת, על ידי המשפחות. בבקשה, אני רוצה, כבוד המפכ"ל, דגש לזה שאנשים בעלי ניסיון, פורשי משטרה – אני פשוט טיפלתי באותם הפנסיונרים של המשטרה שבקושי חיים מבחינה כלכלית, בושה וחרפה לחברה שאלה שנתנו משנותיהם הטובות עדיין חיים בחרפה, וגם הולכים למקומות של רווחה לאכול. אולי בתגמול פעוט, דמי כיס כאלה ואחרים, נגייס אותם בחזרה. מהנסיון שלהם, לא צריך להכשיר אותם, מכירים את החוק, גם יודעים לדבר עם אותו נוער כמבוגרים, שהסתובבו בעיר כמו משמר האזרחי, לגייס אותם דווקא, כמובן גם תושבים, אזרחים יכולים, אבל הם כבר בעלי נסיון, תצמיד אותם. גם בוגרי שב"ס, גם הם מכירים את החוק, אפשר בקורס מזורז לרענן את הזיכרון ולהשמיש אותם לפעילויות שלכם, זהו כוח אדם מאוד חשוב, איכותי וטוב, לכן אנחנו כמובן מתגייסים לטובת זה שיגייסו שוטרים חדשים. אני גם בתחושה קשה אישרתי את הנושא של שיטור עירוני קהילתי, כי אני חושב שהמדינה ישר רוצה להתנער מאחריות, רוצה לקחת את העבודה של המשטרה ולתת לפקחים. אתם צריכים לא להסכים לדברים האלה, אלא להגביר את המשטרה, לתת כוח אדם איכותי למשטרה, מקצועי, שהתחושה של האזרחים תהיה, שכאשר המשטרה באה לאזור, היא יודעת את החוק ואיך לטפל בזה. הפקח לא תמיד יודע איך להתנהל, הוא תמיד חושב אולי יתבעו אותי, לכן זה מסובך.

בבקשה, אדוני המפכ"ל התייחסותך, כי תשובותיך מאוד חשובות כי זה תכנית עבודה בשבילנו גם לעתיד איך לעזור לך.
יוחנן דנינו
תודה, כבוד היושב ראש. אני אנסה לענות בקצרה על הנושאים שהועלו כאן.
אני מתחבר לדברים שנאמרו כאן לעניין הנורמות על ידי חבר הכנסת בן סימון. אני חושב שנורמת הציות לחוק, נורמות התנהגותיות, תרבותיות, הם הבסיס לשירותי משטרה. במקום שנורמת הציות לחוק היא גבוהה עבודת המשטרה שונה. במקום שנורמת הציות לחוק נמוכה, עבודת המשטרה היא אחרת, כשהמשטרה לא נמצאת במקום שנורמת הציות לחוק נמוכה, מטבע הדברים, זה יבוא לידי ביטוי בתוצאות. זו הסיבה, ובהקשר הזה זה מתחבר למה שהעלה כאן כבוד חבר הכנסת בעניין של המגזר הערבי.

הצגנו תכנית לחיזוק המשטרה במגזר הערבי, אנחנו לא נמצאים שם. צריך להבין, אם אין שם תחנת משטרה, אתה לא שם, אני יודע להיות יעיל, המשטרה יודעת להיות יעילה. אמרתי את זה גם לראש הממשלה, אנחנו יודעים להיות משטרה יעילה, אתם יכולים לבוא אליי בדרישות ובצדק, שאני אמצה עד תום את היכולות של משטרת ישראל הקיימות. אני לא יודע להיות במקום שאני לא נמצא בו, אני לא יודע להיות בעת ובעונה אחת ביותר ממקום אחד, כל מי שאנחנו לוקחים למוקד משטרתי, שמים אותו שם, עשר דקות, הוא מייד עומד ומצדיע לנו.

חברים, אני מזמין כל אחד מכם, נתתי לכם אישור פתוח לבוא להיכנס למוקד משטרתי, אם לא מכניסים אתכם, תגידו לי, אני אתן לכם אישור להיכנס. תשבו שם עשר דקות, לא יותר. אם אחרי עשר דקות, תחזרו אליי עם טענות, אני מוכן לשבת. אתם תראו שאתם לא תחזרו אליי עם טענות, אתם תבואו ותבואו איתי יחד כדי לחזור למי שצריך לתקצב את משטרת ישראל, ותגידו חייבים יותר שוטרים. בזמן הארוע הנורא הזה בבאר שבע, יש 6 ניידות סיור בבאר שבע, יש ניידת סיור אחת נוספת שהיא ניידת תנועה, ויש ניידת של השיטור. אחרי שתאספו את כולם, אתם יכולים להגיע לעשר ניידות. היו 34 אירועים שנכנסנו של הפרעות מנוחה באותו זמן. הניידת צריכה להחליט לאן היא הולכת, הקצין צריך להחליט לאן הוא שולח אותה. הוא לא יודע לשלוח אותה ליותר מאירוע אחד, הוא לא יכול לשלוח אותה ליותר מאירוע אחד, ולכן צריכים להבין. אני לא בא כרגע ומצטדק כי אין הסבר לארוע כפי שקרה, ודאי וודאי על ההתנהלות של השוטרת שאותה השענו לאלתר אחרי שגילינו שהייתה פה בעיית אמינות חמורה, דבר שאסור לה להיות במשטרה, הוא לא מייצג את משטרת ישראל, אנחנו עושים מלחמת חורמה בעשבים השוטים של תופעות חוסר האמינות. אבל זה לא הפתרון, אם רוצים יותר ביטחון, צריך להבין שלעניין הזה צריך להוסיף משאבים.
במגזר הערבי אנחנו לא נמצאים, הצגנו תכנית, אני מאוד מקווה, ראש הממשלה קיבל אותה. אני מאוד מקווה שיימצאו לה התקציבים ואנחנו נוכל להוסיף יותר שוטרים ביישובים, כשאני אומר המגזר הערבי, זה המגזר הערבי בצפון, במרכז ובדרום. יש לנו הרבה מאוד אזורים שבהם אנחנו כמעט ולא נמצאים, אין תחנות משטרה, לדבר הזה יש מחיר. אנחנו משלמים מחיר כבד מאוד ברמה הלאומית.
הנושא של חדשנות, הלך מפה חבר הכנסת ביבי, ואמר שלא שמע שום דבר חדש, חבל, כי אחד הדברים שמאשימים אותו, זה שאני לא מפסיק לחדש. אגב, אמרו את זה המפכ"לים שהצטרפו אלינו בשבוע שעבר מכל משטרות אירופה, שהם לקחו רעיונות חדשניים של משטרת ישראל שהולכים ליישם אותם במשטרות אירופה, נשיא האינטרפול שהיה מפכ"ל סינגפור 12 שנה, לקח מאיתנו רעיונות הוא גם אמר איזה רעיונות הוא לוקח, רעיונות חדשניים שאנחנו הכנסנו רק השנה לעבודת המשטרה שלנו, כך שחדשנות היא לא הבעיה שלנו, בטח לא טכנולוגיה, בטח לא רעיונות.

העלה כאן חבר הכנסת ביבי את סוגיית המשמר אזרחי, הדברים שהוא אמר פה פשוט עובדתית לא נכונים. לקחנו את המשמר האזרחי כדי לחזק את המשמר האזרחי, חיברנו אותו לאגף הכי חזק במשטרה, לאגף המבצעים שלנו. למה חיברנו אותו לאגף המבצעים? כי רצינו לחזק את מעמד המתנדב. אתם יודעים מה קרה מהרגע שחיברנו אותם לאגף המבצעים? קרו כמה דברים, פתאום אתם תראו שיש מתנדבים עם מדים שחורים שלא היה להם לפני זה, למה יש להם מדים שחורים? כי זה אגף המבצעים. פתאום אתם רואים שפתחו עכשיו את השערים גם לאלה שכתבו לכם את המכתבים, אתה אומר שאתה מקבל 10 מכתבים בשבוע, אז אנחנו שינינו את הסוגיה של גיל ובדיקות רפואיות שמנעה ממתנדבים לבוא להתנדב, לאור התלונות של האזרחים שרצו להתנדב ולא נתנו להם, שינינו את זה. עכשיו יש להם אפשרות. תפנה לראש אגף הקהילה והמשטרה והמבצעים נסים מור והוא יעדכן אותך. אנחנו פתחנו את זה. נתתי הנחייה להגדיל את מספר המתנדבים, אמרתי, אתם צריכים לראות, האזרחים צריכים לראות, יותר שוטרים ויותר אור כחול, יותר מתנדבים, הם צריכים לראות כל דבר שמקנה תחושת ביטחון.

נגדיל את מספר המתנדבים, נגדיל את מספר הניידות, כל מה שאנחנו יודעים לעשות. אנחנו מורידים מהמטה לשטח, תראו יותר ניידות שקראת להן ניידות לבנות, אתם תראו אותן בשטח עם אור כחול. לעשות יותר עם מה שיש, אבל זה בעיקר כדי להקנות תחושת ביטחון. אנחנו נמשיך לעשות את מה שאנחנו עושים מהיום נכנסתי לתפקיד, ועוד לפני שנכנסתי לתפקיד. נמשיך לאכוף בנחישות ולעשות את העבודה שהיא מדהימה בעיניי בממצאים שלה ובתוצאות שלה, של הגדלת סיכויי עבריין להיתפס. הדבר היחיד שמרתיע במדינת ישראל, זה הסיכוי להיתפס. במקום שהסיכוי להיתפס נמוך, איך הרתעה. במקום שהסיכוי להיתפס גבוה, יש הרתעה. לכן אנחנו שמנו את זה כיעד, הגדלת סיכויי עבריין להיתפס. מה זה הגדלת סיכויי עבריין להיתפס? זה לא שהוא ייתפס והשתחרר באותו יום, זה שהוא יקבל כתב אישום ובמקומות שצריך הוא ייעצר עד תום ההליכים. כאן במספרים מדובר בעליה מתחילת השנה הזו. אנחנו מודדים את כל תחנות משטרת ישראל, עלייה של עשרות אחוזים במספר המעצרים עד תום ההליכים. לעצור עד תום ההליכים, מי שקצת מתמצה, זה רק עבריינות מסוכנת, אלימה, קשה וחמורה. הדבר הזה זה הכיוון, אנחנו לא נפסיק אותו, אנחנו נמשיך אותו. אנחנו נמשיך את האכיפה הנחושה.

הנושא של שרות לאומי והאזרחי – הבאתי את הממונה שלום ג'רבי היה אצלי השבוע. אנחנו מנסים לגייס שרות אזרחי בקרב המגזר הערבי ושרות אזרחי בקרב החרדים, ולהכניס אותם לתוך המשטרה, למוקדים, למקומות שבהם הם יכולים לעזור ולעבוד, ואנחנו עכשיו נכנסנו לכמה פרויקטים משותפים, מטרתנו להגדיל את המספרים עם מה שיש. שרות לאומי, גם זה נושא שלקחנו אותו בחשבון.
יהודה סקר
יש לנו תקנים?
יוחנן דנינו
יש לנו תקנים. אכן. סוגיית דרום תל אביב שהעלה פה חבר הכנסת דב חנין. בצדק, יש לנו בעיה גדולה בדרום תל אביב. בכל יום נוספים לשם מסתננים חדשים. בכל יום עוברים את גבול סיני מסתננים חדשים. אלפים בחודש, חלקם הגדול מגיע לדרום תל אביב. חלק מגיע לאזורים אחרים בארץ. אגב, התופעה מתחילה לציבור תאוצה ומתחילים לראות אותם במקומות נוספים בארץ. אתמול הייתי בביקור בפתח תקווה, פתח תקווה שלא חשבתי שיהיו שם, לפי דיווח המשטרה 3,000 מסתננים נמצאים בפתח תקווה, אבל אני מניח שזה קיים ביישובים נוספים.

לדבר הזה אין לי פתרון קסם. מה שקורה – החבר'ה האלה ככל שהמספר שלהם גדל, יש להם בעיית תעסוקה. ככל שבעיית התעסוקה גדלה, הם מייד הולכים לפשיעה. הם הולכים וגונבים כדי להתקיים. הם שודדים כדי להתקיים. לדבר הזה אין לנו פתרון קסם. מה שעשינו, הקמנו תחנת משטרה בתחנת לוינסקי מכוחותינו, משטרת ישראל מכוחותיה. אחרי שהציגו לי את המצב שם, שהמצב הולך ומתדרדר, הגדלנו את מספר השוטרים בתחנת לוינסקי – הוספתי לשם עשרות שוטרים.

אנחנו דרשנו והצגנו תכנית שבה אנחנו מבקשים להגדיל בצורה משמעותית מאוד את המשטרה בדרום תל אביב, כדי להקנות שם תחושת ביטחון וגם כדי לטפל בפשיעה ובאלימות שיש. היום אנחנו עושים שם סיור, עם הגורמים הממשלתיים הרלבנטיים, בין היתר כדי לראות איך אנחנו מייצרים תקציבים כדי להקים שם תחנת משטרה חזקה. קחו בחשבון וזה נאמר פה, תחנת משטרה חזקה לא תפתור את הבעיה. יש פה, אני מבין, תקנות שאמורות להיכנס לתוקף בעניין ההעסקה באוגוסט, לדעתי, צריך לדחות את זה. אסור ככל שרמת התעסוקה, אפשרות להעסיק אותם תרד, באין אפשרות לגרש אותם, ובאין אפשרות להעסיק אותם, אני כבר אומר לכם, שהם יבואו להיות קליינטים של המשטרה, זה ברור לגמרי ובעניין הזה צריך לעשות מעשה במחשבה תחילה.

הנושא של המחאות ומה שעלה כאן בעניין שחבר הכנסת דב חנין העלה כאן, אני לא נכנס לארוע הספציפי, אני ביקשתי לתחקר אותו, ואנחנו מטפלים בו. הנחינו בעניין של מחאה בכלל, הנחיות הן הנחיות חד משמעיות, אנחנו נאפשר, ואני אומר את זה לקראת גל מחאות חברתיות שיהיה בקיץ, פוליטיות ואחרות – בחברה דמוקרטית צריך לאפשר להפגין ולהביע מחאה בכל מקום ובכל דרך אפשרית, ובתנאי שהדבר הזה ייעשה על פי החוק. ייעשה בתיאום במקומות שהחוק מחייב. אני לא מבקש לתאם אם לא חייבים, למרות שאני ממליץ תמיד לתאם. אבל מי שהחוק לא מחייב אותו הוא לא חייב לי. אבל מי שהחוק מחייב אותו וההפגנה היא לא חוקית וחייבים לעשות את התיאום, חייבים לעשות את זה. ואם לא יעשו את זה, וההפגנה היא תהיה לא חוקית, אנחנו נטפל בה כמו שאנחנו מטפלים בהפגנות לא חוקיות, אבל צריך גם להבין שאני הייתי שמח מאוד את השוטרים שאני מניח שככה מתוך הדברים שהקראת, רמזת, שאפשר להפנות למקומות אחרים, הייתי מאוד שמח להפנות למקומות אחרים. מה הבעיה? כאשר חוסמים צירים ואת התנועה בצפון תל אביב, לא במקומות אחרים ובמרכז תל אביב, התלונות שאנחנו מקבלים מכל קצווי העיר הם כאלו, אגב, ובצדק, הם באים בדרישות למשטרה שאנחנו נאפשר להם אורך חיים תקין ושיגרת חיים תקינה בעיר, וזה נכון. לכן פה הדבר הזה מחייב אותנו לעשות גם וגם.
הדבר האחרון שאני אגיד. דיברו פה על שוטרים ברחובות, לראות שוטרים ברחובות. הייתי במשטרת לונדון, יש להם 5,000 שוטרים שלא רואים מכוניות ולא רואים קטנועים ולא רואים כלום. 5,000 שוטרים שרק הולכים ברגל, הם מסתובבים, אתם יכולים לראות אותם עם הכובעים האנגלים היפים האלה, והם הולכים הלוך חזור, הלוך חזור ברחוב.
אני חושב שזה מודל שצריך לאמץ אותו, הוא לא יקר. תגידו לי, טוב, תיקח את כל השוטרים שלך ושים ברחוב. חבר'ה, בואו תחפשו איתי את השוטרים, אם תמצאו אותם, אני אשים אותם ברחוב. אין אותם. אם אנחנו רוצים להביא אותם, אז נעשה את כל הדברים שאמרנו קודם, אבל בוא נלך על זה, כי הדבר הזה, לדעתי - - -
היו"ר אמנון כהן
הצגת לממשלה?
יוחנן דנינו
תסמוך עליי שאני לא מציג פה מה שאני לא מציג בממשלה. זה עומד בזה שאומרים עלינו שהתוכניות שאנחנו מציגים לאוצר – העניין הזה של שוטרים ברחובות אני מסכים לגמרי. כאשר דיברו פה על משק"ים שהם יסגרו מש"קים שלא בכל המקומות יש, חבר'ה זה הכול אילוצים. אנחנו קראו לזה שיטור מבוסס קהילה הכותרת. בתוך זה יש את עיר ללא אלימות של המשרד לבטחון פנים, שבצדק, ונכון לגמרי אני מסכים עם מה שהעלה כאן חבר הכנסת. אנחנו צריכים להכניס את עיר ללא אלימות לכמה שיותר יישובים וכמה שיותר ערים. המשרד לבטחון פנים מוביל את זה, מוביל את זה יפה. השיטור העירוני גם כאן, כמה שנוסיף יותר זה יותר טוב. מתנדבים, הכול טוב ויפה, ובתנאי שבוא ונחזור גם למקורות. צריך תוספת משמעותית מאוד גדולה של שוטרים. צריך לטפל בכל היתר, העלה את זה פה מר קדמן, אני חושב שהוא דיבר פה מדם ליבו בצדק, נהוג לדבר על המשטרה כחדר המיון של החברה הישראלית, אבל זה חדר מיון של חברה ישראלית כמו שאתם מבינים לא משם בא טיפול השורש, גם הטיפול הסופי שאתה נותן, לפעמים אקמול הוא לא טיפול השורש, ואני חושב שכמו שאמרתי ובזה אסכם, כפי שאמרתי בדבריי בפתח הדברים בפתח הדיון, אנחנו מדברים פה על דמותה של החברה הישראלית, זה לא פחות חשוב מכל נושא אחר שעולה על סדר היום הציבורי מעת לעת.
היו"ר אמנון כהן
תודה אדוני המפכ"ל.

נסכם בכך שהתרשמנו מהסקירה שלך ומהתשובות שלך, אבל אנחנו צריכים לעשות הכול, על מנת להחזיר את תחושת הביטחון של אזרחי מדינת ישראל, ולצורך כך נפנה לשר לבטחון פנים, על מנת שהוא יעלה את הנושא הזה בממשלת ישראל. אני חושב שצריך לעשות פעילות רב מערכתי, לרתום את כל הגופים, חינוך, רווחה, שלטון מקומי, ולראות אתכם ביחד כמובן איזה מודל הכי טוב, אתם אנשי מקצוע, תציגו את הנושא הכי טוב איך אתם רואים את זה לטובת הנושא הזה.

נפנה גם לראש הממשלה על מנת שיאמץ את המודלים שהצגתם להם – שיטור ומבוסס קהילה. נכתוב לראש הממשלה ונבקש ממנו דיון בממשלה בנושא הזה, אמנם השר לביטחון פנים יקיים דיון, אבל אני רוצה שראש הממשלה יהיה מעורב בנושא הזה, תחושת הביטחון של אזרחי מדינת ישראל גם חשובה לו ולממשלתו ובכלל לאזרחים.

אני חושב שהאחריות צריכה להיות עליונה, אנחנו נפנה לראש הממשלה, וגם אני אדבר איתו במליאה היום שקיימנו דיון וייתן לזה גם מענה גם תקציבי, לפעמים מול האוצר צריך גם את ראש הממשלה שיגיד הוא את סדרי העדיפויות איפה הכי חשוב לתת. אנחנו חייבים את התחושה הזאת של האזרחים לחזק את תחושת הביטחון, שכל הורה יידע שהילד שלו יוצא לבילוי או למקום אחר יחזור בשלום, לצורך כך, כל מה שצריך לעשות צריך להיעשות. תודה רבה. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:40>

קוד המקור של הנתונים