ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 08/05/2012

פניות ציבור לגבי התנהלות חברת סיטיפס כלפי נוסעי הרכבת הקלה בירושלים

פרוטוקול

 
PAGE
42
הוועדה המיוחדת לפניות הציבור
08/05/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 161>
מישיבת הוועדה המיוחדת לפניות הציבור
יום שלישי, ט"ז באייר התשע"ב (08 במאי 2012), שעה 8:30
סדר היום
<פניות ציבור לגבי התנהלות חברת סיטיפס כלי נוסעי הרכבת הקלה בירושלים>
נכחו
חברי הוועדה: דוד אזולאי – היו"ר

אורי מקלב
מוזמנים
עוזי יצחקי - מ"מ המנהל הכללי, משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים

אסף שאמלי - עוזר בכיר למנכ"ל, משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים

יהודה אלבז - מנהל אגף בכיר לתחבורה ציבורית, משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים

קובי ממליה - סגן מנהל האגף לתחבורה ציבורית, עיריית ירושלים

זוהר זולר
_
יועץ ראש עיריית ירושלים לענייני מינהל, עיריית ירושלים

מירב כהן - חברת מועצה, עיריית ירושלים, חברת תנועת "התעוררות בירושלים"

עידו רוזנברג
-
יועץ לראש העיר, עיריית ירושלים

ערן שכטמן - מנכ"ל הרכבת הקלה, חברת "קונקס"

שי אייזנברג - סמנכ"ל תפעול ושירות, חברת סיטיפס

עוזאל ותיק - דובר חברת סיטיפס

אסף אברהמי - מתאם בחברת "אגד"

ישראל דקל - פעיל בקבוצת "רכבת תקלה", פעיל המשמר החברתי

עידו נווה - פעיל בקבוצת "רכבת תקלה", פעיל במשמר החברתי

נועה מלם - תנועת "התעוררות בירושלים"

אהרון רוזט - תנועת "התעוררות בירושלים"

גיל יעקב - 15 דקות - ארגון צרכני התחבורה הציבורית

רז איתן קוקס - מתנדבת, מגמה ירוקה

שרון צ'רקסקי - בית ספר יפה נוף, ירושלים

אמנון דניאל - ממונה פניות ציבור, הרשות לשיקום האסיר

ימימה פרץ-גבאי - מתנדבת, עמותת "כן לזקן" - לקידום זכויות הזקנים
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
קצרנית פרלמנטרית
ר.כ. – חבר המתרגמים
<פניות ציבור לגבי התנהלות חברת סיטיפס כלפי נוסעי הרכבת הקלה בירושלים>
היו"ר דוד אזולאי
אני פותח את ישיבת הוועדה לפניות הציבור. הנושא שעומד על סדר היום הוא התנהלות חברת סיטיפס, מפעילת הרכבת הקלה בירושלים, כלפי נוסעי הרכבת הקלה בירושלים. קודם כל אני אפתח בדברי התנצלות. אני מתנצל על כך שאנחנו פותחים את הישיבה באיחור של כ-20 דקות. עשינו מאמצים להגיע כמה שיותר מוקדם, אבל לצערי הרב, בשל החדשות של אמש, אז אנחנו הגענו קצת יותר מאוחר. הלכנו לישון מאוחר, בארבע לפנות בוקר, אז אני מקווה שהדברים יתקבלו בהבנה.
בכל אופן, למען האמת חשבתי לפתוח את הנושא היום בצורה אחרת, כי בכל זאת חשבתי שבעצם היום תהיה הישיבה האחרונה, אבל לשמחתנו הרבה אנחנו ממשיכים ונוכל לטפל בדברים, כפי שצריך לטפל בהם, מבלי להתחשב בעובדה שאין כרגע בחירות, אז בוודאי זה רק יועיל ויסייע לקדם את הנושא הזה של חברת סיטיפס.

אני מקדם בברכה גם ממלא מקום מנכ"ל משרד התחבורה, מר עוזי יצחק, שיש לנו ניסיון טוב איתו בדיוני הוועדה, ואני מקווה שגם היום נצא מכאן עם בשורות. אדוני המנכ"ל, עמיתי חבר הכנסת, מכובדי. הרכבת הקלה באה לפתור בעיה של תחבורה בעיר, להקל על האזרחים. יכול להיות שזאת הייתה המטרה, אבל לצערנו הרב המציאות בשטח שונה לגמרי, אם זה מבחינת התחבורה והדרישה של הציבור. יושבים כאן אנשי "אגד" שבוודאי ישתתפו בדיון הזה ויגידו את דבריהם. אני לא תושב ירושלים, אבל אני שומע ומקבל תלונות רבות מהרבה מאד אנשים, על כך שמאז שהרכבת ה3לה, שהייתה אמורה לחסוך בזמן לציבור הרחב, התברר שבדיוק הפוך, כאשר אותם קווים שהיו אמורים לחבר בין השכונות לבין הרכבת הקלה, אם פעם הנסיעה הזו הייתה קצרה יותר, היום היא ארוכה יותר והסבל הוא רב. אני גם חייב לציין שהשבוע שמעתי את אנשי "אגד", שהם מודעים לחלק מהבעייתיות ושמעתי גם את ההתחייבות שמודעים לנושאים האלה והם יבואו על פתרונם.

רבותי, הנושא של חברת סיטיפס. אני יודע שיש טענות קשות, זה מתחיל בקנסות הגבוהים, בהתנהגות הברוטלית, תסלחו לי, של אותם פקחים כלפי אזרחים שמתנהגים אליהם בצורה בוטה, כאל עבריינים, והקנס הגבוה והדרישה לתשלום הקנס, כמעט באופן מידי, נדמה לי שצריכים לשלם את זה תוך 30 יום, את הקנס של 180 שקלים - - -
קריאה
188 שקלים.
אורי מקלב
186.60 שקלים, זה הסכום המדויק.
היו"ר דוד אזולאי
קיבלתי את התיקון. בכל אופן, אני גם רוצה להבהיר כאן, לא הכל חברת סיטיפס. יש חקיקה שאנחנו, חברי הכנסת, חוקקנו אותה בהמלצת משרד התחבורה והיום מתברר שהדברים האלה אינם מתאימים לאזרחי מדינת ישראל. ולכן אני חושב שצריכה להיות פה חשיבה חדשה בכל הקשור לנושא הזה של סיטיפס והקנסות, ובעיקר משרד התחבורה, לשנות את הגישה הזאת. אבל, אני לא יכול לשחרר את חברת סיטיפס בלא כלום. אמנם אני לא יודע, אותם פקחים בחסות מי הם – האם בחסות משרד התחבורה או בחסות חברת סיטיפס, ואני מבקש כאן הבהרה לעניין הזה מנציגי חברת סיטיפס. אני בכל אופן חייב לשמוע מי הם הגורמים המפעילים את אותם פקחים שנותנים את הקנסות ומתנהגים כפי שהם מתנהגים. יחד עם זה, חברת סיטיפס צריכה לזכור שהיא חברה שנותנת שירות לציבור ואחד הכללים הראשונים בנתינת שירות לציבור זה מענה לציבור.
אנחנו כוועדה פנינו בישיבה הקודמת לגבי מספר מקרים. על חלק מהמקרים קיבלנו מענה ואכן לאותם אנשים בוטלו הקנסות שלהם, אבל חלק גדול של הפניות שלנו נותרו ללא מענה. אני רק אתן דוגמא, נתון פשוט שביקשנו בוועדה בדיון הקודם. ביקשנו לדעת, מאז הפעלת הרכבת הקלה, כמה קנסות ניתנו. את הנתון הזה לא קיבלנו. ואם יש לנו אותו, אנחנו קיבלנו אותו ממקומות אחרים, לא מחברת סיטיפס. זאת הייתה הבקשה שלנו בדיון הקודם, את זה לא קיבלנו. היום יכול להיות שהוא ישנו, אבל לא מכם, קיבלנו אותו ממקומות אחרים. רבותי, אלה דברים שצריך גם לזכור.

נתון חשוב נוסף - הרכבת הקלה לא מסיעה 50 איש, היא מסיעה מאסה של נוסעים, סדר גודל של כ-70,000 נוספים ביום, שזו כמות אדירה של אנשים שעולים ויורדים במערך ההסעות הזה. את זה גם צריך לקחת בחשבון. כלומר, אי אפשר לבוא ולהגיד שאנחנו לא רואים את התמונה הכללית. אנחנו רואים את התמונה הכללית, אנחנו מודעים ואולי טוב שאנחנו יושבים פה, כדי להעיר לאותם מפעילים ולמשרד התחבורה, שיידעו שישנן בעיות ובשביל זה, ואמרתי לכם, אני שמח שהבחירות נדחו מפני שפה מדובר על תיקוני חקיקה, שאם משרד התחבורה לא ייזום אותם, אנחנו כחברי כנסת ניזום את המהלכים האלה. אבל יש הבדל גדול בין משרד התחבורה שיוזם, לבין חברי כנסת שיוזמים. משרד התחבורה יכול להביא מכלול של תיקונים. אנחנו על כל תיקון נצטרך להביא את זה בחקיקה נפרדת. והמשמעות היא שבינתיים, עד לסיום החקיקה, הציבור ימשיך ויסבול. לכן פה צריך להיות מה שנקרא פסק זמן של משרד התחבורה שיבדוק את הנושא הזה, ייתן מענה והדבר החשוב ביותר, לזכור שאנחנו אמורים לתת שירות לציבור והציבור חייב לקבל שירות טוב ואם הדברים האלה לא יבואו על תיקונם, המשמעות היא המשך סבל והשקעה של מיליארדים ברכבת הזאת תרד לטמיון. מפני שלאט לאט הציבור מאבד אמון במערכת הזאת.
יש עוד נושא שאני רוצה להזכיר אותו. הייתה תקופה שחיילים לא קיבלו את ההנחה שלהם, רק אם הם נסעו במדים. לשמחתנו הרבה הנושא הזה תוקן ---
שלומית אבינח
הנושא הזה לא תוקן.
היו"ר דוד אזולאי
הנושא הזה לא תוקן? עדיין רק חיילים במדים מקבלים הנחות וחיילים לא במדים לא מקבלים הנחות?
שי אייזנברג
אני אתייחס לזה.
היו"ר דוד אזולאי
אוקי, אז אני מבקש להתייחס גם לזה. יש לנו פה, ברשותי מספר דוגמאות של פניות שהגיעו אלינו לוועדה. אני רק אזכיר כמה מתוכן, לא את כולן. ילדות בנות 13 ו-7 שחזרו מבית הספר בשכונת תלפיות מזרח לכיוון הבית בפסגת זאב, אולצו לרדת מהרכבת ליד שער שכם, בטענה שהכרטיסים שברשותן אינם טובים. הפקחית לא פרטה את הסיבה, הילדות המבוהלות היו חסרות אונים, החלו לבכות. לא היה ברשותן כסף לרכוש כרטיס נוסף. הפניה הזו נמצאת אצלנו, והעברנו אותה גם אליכם. או אישה שניגשה לעמדות התשלום של הרכבת והבחינה כי אין אופציה של תשלום במזומן, היות ולא היה ברשותה כרטיס אשראי, היא חיפשה עזרה אנושית אבל ללא הצלחה. היא הבחינה כי ברכבת מספר פקחים וחשבה כי הם יוכלו לסייע בידה. הגברת ניגשה לאחד הפקחים, ללא עיכוב או המתנה עם כסף במזומן בידה. את הכרטיסן לא עניין שום דבר מלבד העובדה שבידיה של הגברת הזאת לא היה כרטיס. היא ניסתה לדבר איתם, זה לא עזר, הוא מיהר להוריד אותה בתחנה הראשונה ורשם לה קנס. הפונה התלוננה על היחס המשפיל שבו זכתה, ועל הבושה שנגרמה לה, על התקלות השכיחות בעמדות התשלום, על חוסר ההבנה של פקחי הרכבת. הפונה ביקשה לפעול למען ביטול הקנס. השם שלה גם נמצא אצלנו. אני אביא מקרה אחרון, לא אוסיף יותר מזה. תושב צפת, שהוא כמובן, סביר להניח שהוא לא מכיר את הפרוצדורה איך נוסעים, ודרך אגב, גם אני עדיין לא יודע איך משתמשים במערכת הזאת. אבל מי שהוא תושב ירושלים והוא נוסע בשגרה, אז סביר להניח - - -
אמנון דניאל
אתה צריך להיות בוגר אוניברסיטה בשביל לדעת איך מוציאים כרטיסים.
היו"ר דוד אזולאי
אז תושב צפת שהגיע לביקור בירושלים שאל את הפקח שעמד בתחנת האם כרטיס רב קו עם שש נסיעות של אגד מאפשר לעלות לרכבת. הפקח ענה לו בחיוב. כשעלה לרכבת שאל את אותו הפקח היכן לנקב, הפקח סימן והראה לו. הוא הוציא את הכרטיס ונתן לאותו פקח לבדוק אם זה בסדר. בתגובה הפקח ביקש תעודת זהות ורשם לו דו"ח. המתלונן שהיה בהלם ואף אמר לפקח – "אתה לא מתבייש? אני שאלתי אותך ואתה אומר שזה לא טוב", והוא זכה לתגובה – "זה החוק. אתה רוצה – תתלונן". תתלונן. השם שלו גם נמצא ואת הפנייה הזו העברנו אליכם.
רבותי, אלה מקצת המקרים שהעברנו אליכם. אלו הן התלונות, ואני מניח שהדברים חוזרים על עצמם. אני מאד מקווה שהגורמים שנמצאים איתנו כאן, גם מסיטיפס, גם ממשרד התחבורה, גם מ"אגד", אני אשמח לשמוע את התגובה שלכם. אמנון, בבקשה, בקצרה.
אמנון דניאל
שמי דניאל אמנון ואני מהרשות לשיקום האסיר, אבל אני מדבר כאזרח. לשמחתי אני לא עולה ברכבת. פעמיים שעליתי פשוט, הגעתי לשם – גועל נפש. הייתי עם הבן שלי לפני איזה חודש והרכבת הייתה עמוסה. היה שם איזה אתיופי שקנה כרטיס והוא הכניס אותו, אבל הוא לא הכניס אותו נכון. עשו שם בדיקה, כל דקה יש לך ארבעה אנשים שעומדים שם כמו איזה אני לא יודע מה, כמו משטרה. ישר באים עליך, בבת אחת. ואז בדקו לו את הכרטיס, הוא לא ידע מי נגד מי. הוא אמר להם – שילמתי. ישר, תיק, קראו לו כולם, את כל הרכבת הם עזבו, התנפלו עליו – וואו, הם מצאו איזה שהוא שודד. אחרי כמה ימים הייתי שם ברכבת עוד פעם, נסעתי מכיוון הר הרצל ושמעתי, הייתי בקצה השני של הרכבת, שמעתי אישה בוכה, צועקת, אני מסתכל, איזו אישה אינטליגנטית, נראית טוב, אומרת להם – "אני לא גנבת", ואתה רואה עליה שהיא לא אישה שעושה איזה שהוא עוול. כלום. עליה היו. קודם כל הצמידו אותה לכיוון החלון, באיזו שהיא תנועה מאיימת. באים עליה והיא בחלון, וארבעה עליה וכמה שהיא מתחננת – שום דבר. רוע לב במיטבו.

היה מקרה ביום שישי לפני שבועיים בבניין העמודים. ראיתי אישה ערבייה לבוש עם לבוש, עם תינוק ביד ושניים קטנים ביד. היא בוכה דמעות דם. היא לא התכוונה, אתה רואה שכלום. שום דבר לא עוזר. חמישה אנשים עליה. הם עוזבים את כולם, הם מצאו איזה שהוא שודד. העיקר לרשום את הקנס. אבל יום שני שעבר זה היה שיא השיאים. עוד פעם בניין העמודים. ראיתי שם התקהלות, עשרות אנשים וראיתי שם איזה חרדי אחד עם פאות שהתכוון להתנגח בהם. יושב שם איזה שהוא ילד בוכה, בוכה, ואמא שלו לא יודעת מה לעשות, והם עליה, הם לא מוותרים לה ושום דבר. והחרדי התחיל להתנפל אומר "אני אשלם להם", כלום. העיקר את הדו"ח, זה פשוט לא להאמין. אתה לא מאמין איך הם מתנהגים, באיזה גועל נפש. הם עוזבים את כולם, הם פונים לאנשים האלה כאילו- ואני עובד עם אנשי פשע, אני רואה את האנשים האלה. אלה לא פושעים, אלה אנשים שלא באו והתכוונו לגזול. היחס הזה והגועל נפש הזה של החברה הזאת, איזה גם שם זה – סיטיפס, אני לא יודע איזה שם זה. מאיפה המציאו אותו. יחס כזה מגעיל כלפי אנשים והתנשאות ואיך הם הורידו את האישה הזאת, כאילו מצאו איזה שהוא, רק היה חסר שישימו עליה אזיקים.
היו"ר דוד אזולאי
אמנון, תודה רבה.
אמנון דניאל
ודרך אגב, אני באמת רוצה לשאול לגבי הקנסות. אני שמעתי כמה, עשרות אלפי שקלים הם גובים, זה הרווח שלהם. אפשר למדוד את המדד הזה של "אגד", כמה קנסות "אגד" נתן בעבר לעומת כמה הם נותנים בתקופה כזאת קצרה. באמת, אפשר לעשות את המדד הזה – כמה "אגד" נתן קנסות. אני נוסע ב"אגד". אתה רואה איזה שהוא מבקר פעם באף פעם.
היו"ר דוד אזולאי
"אגד" לא נותן קנסות.
אמנון דניאל
לא נותן. אלה. אלה ברמינן, אני לא יודע מי המציא את החברה הזאת. גועל נפש של התייחסות. הם מתנהגים לאנשים כמו פושעים, הם מורידים אותם מהרכבת בשיא ההשפלה. פשוט בושה וחרפה. אני מתבייש בהם.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. חבר הכנסת אורי מקלב, שהיה יושב ראש הוועדה לפניות הציבור לפני, והוא כבר התחיל את הדיונים אז בתקופתו, ואני רק ממשיך. בבקשה, אדוני.
אורי מקלב
אז זה רק מעמיק מאז שהתחלפנו. אני כבר זמן רב לא משמש כיושב ראש הוועדה, ועדיין הנושא הזה הוא רלבנטי ואקטואלי, לצערנו. זה רק מעמיק ומעצים את הבעיה. סימן שאנחנו לא התקדמנו. אתה לא היית מקיים את הדיון הזה הבוקר, כפי שרבים מחברנו, יושבי ראש ועדות ביטלו או דחו את הישיבות הבוקר, כפי שאמרת בדברי הפתיחה, שאנחנו כמעט וחיברנו את הלילה ליום ויצאנו הרבה יותר מאוחר מהשעה 4 לפנות בוקר מהבניין הזה ואנחנו חזרנו לכאן חזרה, אחרי תפילה, אחרי שהיינו צריכים לבוא ולהתארגן בחזרה. ועשינו את זה וויתרנו על שעות השינה, ואני באמת מכיר את יושב הראש, רק בגלל שאנחנו ידענו שלנו מותר לילה אחד לישון פחות טוב, להזדהות כאות הוקרה ולהדגיש את זה לאותם אלפי נוסעים שלא ישנו לילות, מתוך עוגמת נפש, מתוך בושה, מתוך כך שהעליבו אותם, מתוך הסיוט שהם עברו במפגש שהיה צריך להיות כל כך ידידותי ורגוע, כפי שאולי זה בא, הדימוי שהיה לנו כתושבי ארץ ישראל, שלא זכינו אף פעם לרכבת קלה וידענו מה זה מהעולם רכבת קלה, ורכה, ושקטה, ונוחה, וכך כך זמינה וכל כך מדויקת. ומה הם מגלים לעיניהם? איזו אכזבה לאחר שנים רבות שסבלו מאד מכל התהליך, עד שבנו את הרכבת, תושבי ירושלים ותושבי הארץ כולה.

והנה, יום הגיע ועדיין החברה מתרפקת על כך שהיא נתנה איזה חודש וחצי נסיעה בחינם. וכי בחינם נתתם נסיעה בחינם? וכי נתתם שירות ועל זה, על החודש וחצי הזה שנתנו נסיעה בחינם, עדיין מבקשים את הזכויות שבהתנהלות שלהם. ואני אומר כאן בגילוי, אין לנו שום דבר, לנו כנבחרי ציבור, אין לנו שום דבר נגד חברת סיטיפס. הייתה להם התחלה טובה. אנחנו חשבנו, רצינו שיפעלו טוב. יש לנו הרי עניין שהחברות יהיו מרוצות ויפעלו טוב כדי שיתנו שירות טוב. אבל אנחנו אומרים את זה באופן מלא – קצה נפשנו. קצה נפשנו ונקעה נפשנו מהמשך ההתנהלות הזאת. פשוט כשל כוח הסבל. אין אפשר לשמוע, לקרוא, יום יום, אין יום, ואני כאן אומר את זה באחריות מלאה, בלי שום לשון הגזמה. יום יום אנחנו מקבלים תלונות ומכתבים מאנשים שהם עברו את מה שכולכם יודעים על מה שאנחנו מדברים.

אני מקדם בברכה את ממלא מקום מנכ"ל משרד התחבורה שאני מבין שהדרך למנכ"ל בפועל תהיה דרך קצרה וכנראה שהיא כך תהיה, שקודם כל שאתה נמצא איתנו הבוקר הזה. גם אתם הייתם כאן בדיון אתמול יהודה, עד מאוחר בלילה בוועדת הכלכלה. מנכ"ל סיטיפס בטח נמצא פה גם, נכון?
שלומית אבינח
הוא לא נמצא.
אורי מקלב
למה?
היו"ר דוד אזולאי
הסמנכ"ל נמצא.
שי אייזנברג
אני פה.
אורי מקלב
הסמנכ"ל, טוב. אבל מנכ"ל משרד התחבורה נמצא. תבינו את ההבדל. בשביל הדברים האלה צריך לשמוע ואני גם מודה לערוץ 99, ערוץ הכנסת ולמנהלת הוועדה.
היו"ר דוד אזולאי
ערוץ הכנסת לא משדר.
אורי מקלב
לא משדר, אבל הוא מצלם את זה.
היו"ר דוד אזולאי
הם עבדו עד שעה מאוחרת אתמול, הם צריכים לנוח היום.
אורי מקלב
אז מכל מקום הם רצו, היה להם רצון ומחשבה ואנחנו מקדמים את זה בחדר הזה, מכיוון שהם רצו, מכיוון שהם מבינים את המצוקה.
היו"ר דוד אזולאי
נכון, בתוכנית המקורית זה היה אמור להיות דיון משודר.
אורי מקלב
ומכיוון שהם גם ערים, בתוך עמנו אנחנו יושבים, ואף אפשר לענות הרבה תשובות כאלה ואנחנו נקבל את התשובות האלה – אנחנו עושים מה שאנחנו חייבים. צא לרחוב ותשמע מה אנשים מדברים. מה אנשים מרגישים. היה אצלי סמנכ"ל משרד התחבורה יחד עם יהודה בלשכה שלי לפני שבועיים. אני כיבדתי אותם עם ספר כרוך, ספר כרוך בעובי כזה, שכל כולו, כל הספר הזה הוא תלונה אחת על גבי השנייה. עשרות תלונות, שכל תלונה בפני עצמה היא תלונה שמרגישים שמביעה באופן אמיתי את הכאב, את ההשפלה, את העושק, את האי צדק שנגרם לאנשים. ואנחנו עדים לכך שכל נסיעה ברכבת הופכת לנסיעה של דריכות, של מתח, מי יודע מה אני אעבור וגם אי נעימות מאד גדולה לראות מה שאחר עובר. זה אותו דבר. לראות אדם שמשפילים אותו, אם שהוא ישר דרך, ומורידים אותו מהרכבת כמו אחד מאחרוני הגנבים המועדים, זה דבר שלא נעים לראות וכל אחד שהוא יש בו קצת חוש צדק, קצת ערבות אחד לשני, והדברים האלה קורים יום יום ברכבת.
אני מודיע לך כאן אדוני יושב הראש ומנכ"ל משרד התחבורה, מדובר במיליוני שקלים. זה פירוש הדבר לכמת אותם לאלפי דו"חות שנעשו בחמישה החודשים האחרונים. זה פשוט דבר שלא ניתן לקבלו ולא יעלה על הדעת דבר כזה. ואני שואל מי שם ומי נתן והאם המחוקק, האם הוא זה שקבע שמי שנתן את הסמכות לחברת סיטיפס לתת קנסות כדי שאנשים לא יעלו על הרכבת ללא תשלום, האם הוא גם שם אותו זה שצריך לאכוף שאדם שהשתמש בטעות, לקח את הרב קו שלא שלו - האם השימוש, ללא שיבוש תשלום על נסיעה באוטובוס, בלי שנגרם שום הפסד לחברת סיטיפס. תשלום מלא אדם שילם. הרב קו שלו הוא לא רב קו של הנחה, הוא רב קו שהוא משלם את ה-6.90 שקלים מלא. רק מה קרה, במקרה הבעל לקח את של האישה, האישה לקחה את של הבעל, בתוך אוסף כרטיסי הרב קו שיש להם בבית, וזה לקח בבוקר את זה וזה לקח בבוקר אחר כך, אמור לקבל קנס של 180 שקלים? ויותר מכך, 186 שקלים. הרי הם שילמו, אז למה 186 שקלים?

זאת עילה, אין לי ספק, זאת עילה לתביעה גדולה. ואני אומר לכם, חברת סיטיפס – לא לעולם חוסן. תמשיכו בדרך הזו, אל תורידו בגלל שבסוף באמת זה יגיע, הדבר הזה שכולם יתעשתו וגם לא ימשיכו לתת לכם להמשיך ככה להתנהל. דהיינו, אתם שמים לב? באיזה ציניות לקחת 180 שקלים פלוס 6.60 שקלים. איך יעלה על הדעת שלהחנות ברחובות העיר בכל הארץ, ללא כרטיס חנייה, עבירת חנייה, משלמים 100 שקלים ועל אחד ששילם, שכל העבירה שלו או כל מה שהוא חטא שהוא השתמש לא ברב קו שלו, איפה? אני לא יודע וצריך לבדוק את זה.
אני רוצה כאן לשאול את משרד התחבורה – האם זו הסמכות שנתתם? האם כך אותה נסיעה שהייתה ראויה וטובה, והיא הייתה נסיעה שהיא הייתה בחברת נסיעות קודמת, נניח ב"אגד", ואדם המשיך על אותו כרטיס מעבר ועשה את כל מה שהוא צריך, וכאן זה יהיה בסדר, ובקו השני ברכבת הקלה זה יחייב אותו בקנס?
אדוני יושב הראש, המסקנה שלי היא אחת בעניין הזה. אני לא חושב שאנחנו צריכים לפנות יותר לסיטיפס. אני לא חושב שהם הכתובת שלנו בכלל. אני גם באופן אישי מעריך את האנשים. האנשים האלה הם אנשים מקצוענים, הם לא אנשים שלמדו ולא תוכנתו שהם צריכים לתת שירות לציבור. הם חברה מסחרית. על אותו סמנכ"ל יש מנכ"ל. אותו מנכ"ל חייב לחברות מסחריות שיושבות בארץ ולא יושבות בארץ, שלא מעניין אותן שום דבר חוץ מסוף החודש לראות מה המאזן. זה אפיק הכנסה של מיליוני שקלים, זה משמעותי מאד בהכנסות. כל נסיעה, כל אדם שמקבל קנס של 180 שקלים, בעיקרון יכול להיות שבסך הכל הרכבת הקלה, סיטיפיס, הרכבת הקלה הייתה מקבלת ממנו, אני מהמר, אני לא איש מקצוע, יכול להיות אפילו שקל, שקל ורבע. איך זה? יכול להיות שהוא ילד או שהוא קשיש, שכל התשלום שלו בכלל הוא 3.30 שקלים. מזה הרכבת הקלה מקבלת חלק מכיוון שזו נסיעת כרטיס מעבר, שבזה צריכים להתחלק גם לעוד תחבורה. או יכול להיות שמשרד התחבורה כן מממן את זה, אז כולה מדברים על שניים-שלושה שקלים שהיא מקבלת. ותאר לעצמך, אדוני יושב הראש, שמשלושה שקלים לנוסע מקבלים 180 שקלים. כל אחד נהפך ל-60 נוסעים בבת אחת. כל נוסע אחד שמקבל דו"ח, בבת אחת כאילו הוא הסיע 60 נוסעים.

ולכן, כשזה לנגד עיניהם, החברה, רק צורת ההכנסה, זה מה שמבקשים ממנו, גם מהמנכ"ל, מה לנו כי אנחנו נלין על החברה? זאת המטרה שלהם. אנחנו מלינים, אדוני ממלא מקום מנכ"ל משרד התחבורה על משרד התחבורה. הם מוציאים דיבתכם רעה לעיני כל ישראל. כל מה שאתם משקיעים ואתם מנסים להוביל מהלכים בהשקעות של מיליארדים ועוד פעולות שונות בהשקעות רבות, כדי שאנשים יראו את התחבורה הציבורית כדבר שהם צריכים להשתמש בו, מוציאים דיבתכם רעה. מחזירים אותנו אחורה להרבה זמן, והכל בגלל ההתנהלות הזאת. תדעו לכם שזה לפתחכם. אתם צריכים להפעיל, לא אנחנו. אנחנו באמת חייבים לציבור ולכן קיימנו את הישיבה הבוקר ואנחנו נמשיך ואנחנו נעשה את זה עוד פעם ועוד פעם ואני מאד מעריך את יושב הראש. יש פה הרבה נושאים שלפתחו כוועדה לפניות הציבור. אני מכיר את זה כי שמשתי בתפקיד, אני יודע שיש פניות רבות. מדברים על מדינה שלמה שיש לה לא מעט בעיות של התנהלות, ועוד דברים כאלה ובוחר לעצמו עוד פעם ושוב פעם לטפל בזה, בגלל שהכאב באמת נורא. אבל מי שצריך לקחת את זה אדוני, זה משרד התחבורה.

אני יודע שגם משרד התחבורה, אני שאלתי אותם ובצדק – תגידו, למה אין ועדת ערר? איך יכול להיות שאדם מקבל קנס במדינה מתוקנת ואין לו אפשרות לערער עליו לפי חוק? מתברר שבהסכם שנעשה בין המדינה לבין חברת סיטיפס, אין חיוב לחברה להקים ולקיים מסלול של ערר. מדוע? כי בהסכמים, אני כאן לא אעלה את הנושא הזה בגלל שהציבור לא צריך לדעת את זה. היום אנחנו רואים את זה, ראינו את זה בכביש 6, זה התחיל בכביש 6 בקטן וקיבלנו את זה בהרבה יותר גדול ברכבת הקלה ונקבל את זה עוד, ראינו את זה גם בתאגידי המים. ההסכם שיש בין החברות האלה שהן מסחריות לבין האוצר, כל סעיף כזה שדורס ורומס את הזכויות הצרכניות – הביטוי הזה זה כסף. וכשהביטוי הוא כסף – החברה הזאת מגיעה להישגים יותר גדולים. אני בזה מסיים.
אני רק אגיד לך אדוני יושב הראש, הבאת כמה דוגמאות ואתה יכול להסביר לי בהגיון – אדם שלא היה חייב לשלם בגלל שהיה לו כרטיס חופשי חודשי, הוא לא חייב לשלם אז הוא לא נסע. הוא לא אחד שהשתמש לרעה, שהוא ניסה להיכנס, שזו מטרת המחוקק לתת קנסות לכאלה שרוצים, רצו, יחשבו או יהיה כדאי להם להיכנס לרכבת הקלה, לנסוע ברכבת הקלה ללא תשלום. יש לו חופשי חודשי. הוא באמת שילם כבר בחברה הציבורית קודם והוא הגיע לרכבת והוא לא תיקף אותו. מה צריכים לעשות חברה ישרה, מה צריך לעשות הרגולטור שלהם? להגיד לפקח, לבקש ממנו, וודאי בשנה הראשונה, שנה יהיה לביתו, למלחמה הוא לא יוצא שנה שלמה מי שבונה את ביתו. אי אפשר להגיד לו קח אדוני, בבקשה ותתקף את זה עכשיו במכשיר? וחברת סיטיפיס על מה יבואו ויגידו אני לא חייב לסבול בגלל "אגד", בגלל הדברים האלה. הנה, קיבלתם את שלכם. למה אתם לא עושים את זה?

ואני שואל, איך יכול להיות במדינת ישראל שלא קיים דבר כזה, שמעמידים פקח על אי הצגת תעודת זהות. אדם שלא נשא תעודת זהות. אני לא מדבר על תיירים שהיו בדרכם ליד ושם לבקר ולסייר ואיפה הם נתקלו בחדר המעצר של מגרש הרוסים ובחדר החקירות של מגרש הרוסים. אין לו תעודת זהות להזדהות. על זה הוא מורד מהרכבת, מוקף ב-4-5 פקחים סדרנים, וממתין לניידת. איפה נשמע דבר כזה? באיזו מדינה? זה חונטה צבאית פה? של כנופיות רחוב, שככה מתנהלים מול אזרחים ישרי דרך? מישהו יכול לדמיין לעצמו את הוריו או מישהו אישי אחר שככה, בסיטואציה כזאת הוא צריך להיתקל.
היו"ר דוד אזולאי
תודה. משפט סיכום בבקשה.
אורי מקלב
אדוני, עם מחאה חברתית, פוליטיקה, עם מחאה חברתית יכול להיות שמדברים שיש לנו היום ממשלת אחדות לאומית, יכול להיות שההנחיות החברתיות אולי יהיו יותר קלות, לא יהיו בכלל. זה לא צפוי עוד. אני קורא פה לאזרחי ירושלים לצאת במחאה חברתית, עד שזעקותיהם יגיעו עד לשערי משרד האוצר, עד לשערים של מי שראוי לכך – לא לתת לכך בשום אופן להמשיך בהתנהלות הזאת של חברת סיטיפס. חברת סיטיפס שמה פס אחד גדול, הופכת את הרכבת הקלה לרכבת קללה לאנשים. לצערנו הרבה אנחנו אומרים את זה. התנהלות כזאת, אנחנו ביחד איתך הגשנו הצעות חוק בעניין הזה. אנחנו יודעים שמשרד האוצר התנגד. אנחנו נעשה הכל, אני מבטיח לכל התושבים שנתקלים בזה, לא נעזוב את הנושא הזה עד שהמדיניות הזאת וההתנהלות הזאת תשתנה מקצה לקצה. תודה רבה אדוני.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה אדוני. אני בהכל מסכים איתך חוץ מדבר אחד, שאתה מפנה אותם לשערים של המשרדים השונים. אני הייתי מפנה אותם לשערי שמים, שם יש יותר סיכוי שישמעו אותם מאשר בשערים אחרים.
אורי מקלב
אני יודע ששערי תפילה לא ננעלו, שערי דמעות לא ננעלו. יש שער אחד שלא ננעל – שער הדמעות. אין שום זכות במדינת ישראל שאדם יוזיל דמעות, ולא אחד ולא עשרות, ומאות - - -
היו"ר דוד אזולאי
צודק אדוני, אני מסכים עם כל מילה שאמרת. אני חושב שהפניות שאנחנו מקבלים כאן הן כ-1,000 עדים על כל מקרה ומקרה. זה פשוט לא יאומן שבעידן התחבורה המודרנית, יש אנשים שבשבילם היום זה סיוט לנסוע במערך הזה.

מירב כהן, בבקשה.
שלומית אבינח
כל דובר בקצרה, ודברים שלא נאמרו.
היו"ר דוד אזולאי
אני מבקש, יכול להיות שמן הראוי היה שאני אתן קודם לחברת סיטיפס ול"אגד" לדבר, אבל לי חשוב שתשמעו את האזרחים, שהם אולי מדגם מייצג של חלק גדול של אותם פונים אלינו. בבקשה, מירב.
אורי מקלב
שיתרגלו לזה שהם עונים בסוף אחרי הרבה תלונות. כבר הם נמצאים פה לא פעם בוועדה.
מירב כהן
קודם כל אני באמת רוצה להודות על הדיון הזה, זה מאד מעודד לראות חברי כנסת כל כך מסורים, שקמים בבוקר ועושים דיון כזה. בדיוק שמעתי את מנהלת הוועדה, שלומית, מתווכחת בבוקר עד כמה התשובות שקיבלתם מפורטות, וזה כיף לראות שיש בכנסת אנשים שדורשים תשובות עבור הציבור.
היו"ר דוד אזולאי
בשביל זה משאירים אותנו עכשיו עוד שנה.
מירב כהן
לא, באמת. ועצוב לי שאין פה עוד חברי כנסת, כי זה באמת דבר שהוא בליבם של כל תושבי ירושלים ושל כל מי שמבקר בירושלים.

אני נציגה של תנועה בשם התעוררות בירושלים. אני גם יושבת במועצת העיר מטעמה ואני חייבת להגיד שבהתחלה קיבלנו כל מיני פניות. אז שלחנו מכתבים לסיטיפס, עשינו דיון במועצת העיר, וזה הפך להיות לשטף שהפלאפון שלי לא מפסיק לצלצל בוקר ולילה. אני חייבת לומר שזכינו לאדישות מוחלטת מצד החברה, מצד סיטיפס, ולאחר מכן גם נאלצנו לפנות לדרכים משפטיות, אם זה הגשת עשרות תביעות לבית הדין לתביעות קטנות ואם זה גיבוש של תביעה ייצוגית. אבל התחושה היא שזה לא באמת מזיז למישהו.

ההתנהלות של הפקחים היא כל כך לא מקצועית וחסרת כל שיקול דעת נקרא לזה, ומדתיות, שזה גם מעורר שאלות על איך הרמה המקצועית של אותה חברה בתחומים אחרים. אם היא מתנהלת בצורה כל כך לא מקצועית בשירות לצרכן, אז מה קורה גם בשאלות של בטיחות ושאלות של הצלת חיים? אנחנו גם שעמנו לא מזמן על זה שהיה חסר מנהל תפעול לחברת סיטיפס. אז רק צריך להבין שלתחושתי זה רק קצה הקרחון. אם חוסר המקצועיות הזה זה במתן השירות לנוסע, אז מה קורה בתחומים שהם באמת גם מצילי חיים, וגם זה מטריד אותי מאד לאור העניין הזה שאנחנו רואים פה.

עכשיו, אני מסכימה שהמצב החוקי יוצר סיטואציה מאד לא מדתית, שקנס ברכבת הקלה מגיע לפי 27 מגובה עלות הכרטיס, כשברכבת ישראל זה פי שניים. זה לא מידתי להגיע, וזה באמת עניין החקיקה שצריכים לטפל בו. גם ועדת הערר זה משהו לא מדתי שצריכים לטפל בו, וגם צריכים לעשות מדרגות. לא יכול להיות שדין אדם שיש לו חופשי חודשי, כדין אדם שאין לו בכלל כרטיס בידו וגם פעולות השיווק וההסברה צריכות להיות הרבה יותר ברורות.

בשורה התחתונה, אני רק אסיים בזה. תראו, כשאלי פנו הרבה תושבים על הרכבת הקלה ואמרו – תשמעו, הרכבת לא מגיעה בתדירות מספיק גבוהה, זה איטי, הם מאחרים, אז אמרתי תשמעו, זו מהפכה חברתית וצריכים סבלנות. צריכים לקבל בהבנה שיש לפעמים בעיה במערכת המיזוג, לפעמים הקרונות עדיין לא, זו מערכת חדשה. אף אחד לא יודע עדיין איך לאכול אותה, אבל סבלנות צריכה להיות הדדית. כמו שהנוסע צריך להבין שאין מה לעשות, זה לא יהיה בדיוק במהירות שאנחנו חולמים עליה, ולאט לאט נשתפר, אז גם הפקחים וגם סיטיפס צריכה להבין, שהתושב הירושלמי, עם כל הרצון הטוב, לא מורגל למערכת הזו, בשיא התמימות. וזה אומר שגם הם צריכים לגלות סבלנות מצדם, ולעשות מערכת הסברה טובה יותר ולגלות הרבה יותר סבלנות ודרך ארץ לאנשים שעולים על הרכבת.

אני באמת, קיבלתי פניות. נשים מבוגרות שמתקשרות בוכות, חיילים שמשרתים את הארץ ומרגישים נבגדים. זה באמת מעורר אמוציות מאד מאד קשות ואני מקווה שתצא מכאן איזו שהיא בשורה, כי אני מרגישה שאנחנו ניצבים בפני חברה אטומה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה מירב, אני מודה לך על כך. רק יש לי בקשה אליך, אני מניח שהיות ואת מקבלת פניות רבות בנושא הזה ועל סמך הניסיון בוודאי יש לך כל מיני רעיונות. אני אשמח מאד אם תעבירי אותם בצורה מסודרת למנהלת הוועדה, שלומית.
מירב כהן
בשמחה רבה. ראש צוות התחבורה אצלנו ריכז למעלה מ-100 פניות, אנחנו נשמח להעביר את הכל לוועדה.
היו"ר דוד אזולאי
אני לא רוצה פניות, פניות יש לי מספיק.
מירב כהן
רעיונות.
היו"ר דוד אזולאי
יש לנו מספיק פניות ואנחנו מתמודדים איתן, לא כל כך פשוט, אבל מתמודדים. לי חשוב יותר, על סמך הפניות שאתם קיבלתם, אם יש לכם אי אלו רעיונות. אולי שצריך לשנות אותם בחקיקה, בדיונים נוספים. אנחנו נשמח לקבל.
מירב כהן
יש לנו. אנחנו נעלה אותם על הכתב ונעביר לוועדה.
היו"ר דוד אזולאי
אז אני אבקש שתעבירי אותם לוועדה. תודה רבה, אני מודה לך. עידו נווה מקבוצת "הרכבת תקלה".
עידו נווה
אנחנו מדברים על הקנסות.
אורי מקלב
מה זה קבוצת רכבת תקלה?
עידו נווה
קבוצת מחאה. דיברת על מחאה, אני אגע בזה עוד מעט. הקנסות הם רק סימפטום למחלה, הם לא המחלה. אם רוצים לטפל במחלה, צריך לטפל לא בסימפטום אלא במחלה, והמחלה זה המונופול שיש לסיטיפס. אנחנו, כל הירושלמים, נמצאים בבית כלא. אנחנו נוסעים שבויים ואף אחד לא ישכנע אותי שמונופול פרטי זה דבר טוב לאזרח. אין לזה שום טיעון מוצדק. יש פה בירושלים כיום רפורמת תחבורה ציבורית שקרית, שאין בה מיליגרם אחד של ציבור. כל התפקיד של הרפורמה הזאת הוא למנוע תחרות בין "אגד" לבין סיטיפס ולהפוך אותנו לציבור שבוי. והפתרון, רצית פתרון, חבר הכנסת אזולאי, אני אתן לך פתרון פשוט מאד. באים לזיכיון של סיטיפס, למילה מונופול ועושים עליה קו. זה הפתרון. ואז יהיו לסיטיפס שתי אופציות – או להתחיל לתת שירות לציבור או להפסיד נוסעים. זה עד כדי כך פשוט. זה השורש של הבעיה. כל עוד סיטיפס יודעת שאין לה חלופה, שאנחנו נוסעים שבויים, השירות הגרוע יימשך, וזה הדבר שהם הכי מפחדים ממנו בעולם, שיבטלו להם את המונופול, וזה בדיוק מה שאנחנו הולכים למחות עליו ולהפגין.
אורי מקלב
מה אתה מתכוון? מונופול הרכבת הקלה?
היו"ר דוד אזולאי
לא, הוא מתכוון לאפשר לתחבורה הציבורית לנוע רגיל, כפי שהיה עד היום, ובנוסף. כלומר, שלאזרח תהיה הברירה לבחור.
אורי מקלב
אבל אתה הרי יודע שזה בלתי אפשרי. הרי סגרו את הרחובות לתחבורה ציבורית, העבירו את כולם ל - - -
עידו נווה
לא, לא, חבר הכנסת מקלב, אני אתן לך דוגמא. כרגע בפסגת זאב יש להם גם אוטובוסים וגם רכבת. אף אחד שם לא מתקרב לרכבת. הולכים לבטל להם את האוטובוסים כדי להפוך אותם לנוסעים שבויים של הרכבת.
אורי מקלב
למה המדינה צריכה לתת להם כסף אם הם לא יעמדו ביעדים?
עידו נווה
התחבורה הציבורית שייכת לציבור והציבור לא רוצה להיות בבית כלא וגם לא בכלא מפוקח. הציבור גם לא רוצה להיות בכלא מפוקח עם רגולציה. ולגבי מחאה, אני אגיד לכם חברי הכנסת, כדאי שאתם תקדימו אותנו בביטול המונופול, כי אנחנו פתחנו משמרת מחאה יומית, כבר שלושה ימים, אחרי צהריים אנחנו מגיעים מול הבית של ניר ברקת, משמרת מחאה שקטה, עם שלטים. גם היום נהיה שם אחרי צהריים, עד שהמונופול של סיטיפס יתבטל, והם יתחילו להתחרות ב"אגד". יש לנו פה קרטל בירושלים של "אגד" וסיטיפס, שמחלקים את הרווחים ביניהם ונותנים שירות גרוע לציבור, כי אין תחרות. ואנחנו נשתמש בכל הכלים של הדמוקרטיה למחוק את המונופול הזה. אנחנו נגיש בג"ץ על כל הרפורמה השקרית הזאת. זה הכל.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה, אני מאד מודה לך. ארגון צרכי תחבורה ציבורית 15 דקות, גיל יעקב, בבקשה.
גיל יעקב
תודה אדוני יושב הראש וחבר הכנסת מקלב. אני רוצה לחזק ולחדד את הדברים שעידו אמר לגבי ההסכם שיש עם חברת סיטיפס. בעצם המשמעות של ההסכם היא שהקווים מתכוננים בירושלים כדי להזין נוסעים לרכבת הקלה וזה חלק מהבעיה של מונופול פרטי – סיטיפס. מה זה אומר, זה אומר שהרבה מאד קווים שמשרתים תושבים לשכונות אחרות או לאזורים אחרים שהם בכלל לא קשורים לרכבת הקלה, נפגעים מהשירות הזה. אז לא מספיק שאנשים עולים לרכבת הקלה ומקבלים דו"חות, הם גם מכריחים אותם להחליף בנסיעה שלהם את הנסיעה לתוך הרכבת הקלה, להאריך את זמן הנסיעה, להסתכן לפעמים בקבלת דו"ח, גם אם יש להם חופשי חודשי ביד. אחר כך להחליף שוב לאוטובוס אחר ובעצם לפעמים אפילו להכפיל את זמן הנסיעה.
המצב הזה נוצר בעצם בגלל ההסכם שיש למדינה עם סיטיפיס. ההסכם של המדינה עם סיטיפס לא כולל רק את ההיבטים האלה. הוא גם כלל את ההיבטים של ההקמה של הרכבת הקלה, ואנחנו כולנו יודעים איזה תקלה ואיזה בעיות היו בהקמה של הרכבת הקלה. אולי הגיע הזמן לפתוח את ההסכם עם סיטיפס, לאור שלל ההפרות שהיו, ההפרות שנוגעות גם לזמן ההקמה, גם לתדירות שהובטחה, גם לכמות הקרונות שהבטיחו בהסכם, וגם בעצם לאור הפגיעה בצרכנים בירושלים, במי שמגיע לירושלים.

באמת הנושא של הקנסות והדו"חות פשוט מעיד על הגישה של החברה כלפי הנוסעים. בעצם, אנחנו כולנו מכונת מזומנים.
היו"ר דוד אזולאי
אני רוצה שתדע, נעמיד דברים על מקומם. הקנסות לא נקבעו על ידי החברה. הקנסות נקבעו בחקיקה בכנסת ובהמלצת משרד התחבורה. הם רק מבצעים.
אורי מקלב
אדוני, על מי נקבע שהוא יקבל קנס? על אחד שרצה להיכנס ולנסוע ברכבת ללא תשלום. אחד שלא שילם על הכרטיס, למנוע את הדבר הזה.
היו"ר דוד אזולאי
חבר הכנסת אורי מקלב ידידי, בוא נודה על האמת, אנחנו בקטע הזה, אני מודה, אנחנו, חברי הכנסת, אני אומר מי שהיה בדיונים בוועדת הכלכלה, שם הייתה הפשלה. אבל איך אומרים, אפשר תמיד לתקן.
גיל יעקב
בהחלט, את נושא הקנסות אפשר לתקן.
אורי מקלב
אנחנו אמרנו ביחד לאוצר, שלא תחשבו, נושא ההסכם הזה אותנו לימד שאנחנו לא כל כך מהר נאשר לעשות רפורמות. היום לתת סמכות לאנשים שכל הראות שלהם רק מסחרית, אנחנו נצטרך לחשוב יותר מכמה פעמים כדי לתת להם את הסמכות הזאת. תראה איזה שימוש לרעה יש למעשה בסמכות שניתנה - - -
היו"ר דוד אזולאי
נושא הרפורמות לצערי הרב, יש בו דברים שאזרחים בסופו של יום סובלים. אתה יודע שזאת מדיניות, ולהגיד לך שזה טוב? אני גם מסכים שזה לא טוב, כל מדיניות ההפרטה. אני מקווה שהדבר הזה במשך הזמן ייפסק.
גיל יעקב
ובאמת בהקשר הזה, חשובה פה המעורבות של משרד התחבורה. אדוני, מנכ"ל משרד התחבורה, יש לך פה משימה רצינית, אולי אפילו להעיר קצת כמה אנשים שישנים בעמידה. לא יכול להיות שהרגולטור, אתם בעצם אמורים להגן על האינטרס שלנו לא על האינטרס של חברה פרטית. ואם יש הסכם שהוא בעייתי, אם יש חקיקה שהיא בעייתית, התפקיד שלכם הוא לשנות אותה באופן מידיי. לא יכול להיות שמערכת התחבורה הציבורית בעצם הנוסעים בה יהיו איזה שהוא מזומן עבור חברה אחרת. אנחנו גם מזומן בקנסות וגם מזומן בזה שמכריחים אותנו לנסוע דרך הרכבת הקלה.
היו"ר דוד אזולאי
אני מודה לך. ימימה פרץ, מ-"כן לזקן".
ימימה פרץ-גבאי
כמובן, אלה שדיברו לפני ביטאו בהחלט את דעתי על כל העניין. אם זה לא היה כל כך עצוב, הייתי אומרת שהפכנו לעיר חלמאית. כל הסיפור הזה עם הרכבת הקלה זה חלמאות שבחלמאות. תחבורה, נסיעה שהייתה אמורה לקחת, נניח מאזור דרום העיר לתחנה המרכזית, הייתה אמורה לקחת 20 דקות, היום זה לוקח שעה עד שעה וחצי, בפרט בשעות השיא של התחבורה. זה לא יכול להיות שזקן או ילד שהם חסרי אונים, יהיו נתונים לנהג שיעצור בדרך, ברחוב אגריפס, שעה וחצי. מתל אביב לירושלים פחות משעה. מהתחנה המרכזית לאזור הדרום – שעה וחצי. זה לא מתקבל על הדעת, זה רק חלמאות.

וחוץ מזה, חלק גדול מהתושבים, מהאוכלוסייה של ירושלים, אינה יכולה להנות מתחבורה ציבורית סדירה. דיברתי עם הרבה אנשים. אז או שנניח יש שכונות בירושלים כמו קריית משה, אפילו אם נדבר על כך שרוצים לבוא לתיאטרון. רוצים לבטל מינוי לתיאטרון מפני שלוקח להם שעות להגיע בזמן להצגה, וזה במקרה הטוב, של אדם שיכול להרשות לעצמו ללכת לראות הצגה. אבל אנשים זקנים, שצריכים ללכת לקופת חולים, שלא יכולים לעמוד ברכבת בצפיפות הזאת, שלא מגיעים ולא יודעים איך להסתדר עם זה. יש כאלה שלא רוצים להתבזות ולא עולים על הרכבת. והבעיה היא בכלל שיש שכונות כמו קריית יובל, אזור הדרום, המושבה הגרמנית, טלביה, מזרח תלפיות וכל אלה, שאין להם תחבורה.
היו"ר דוד אזולאי
אבל גברתי, היום מי שלא רוצה לנסוע ברכבת הקלה, אין לו אפשרות אחרת, רק במונית ספישל.
ימימה פרץ-גבאי
אין לו אפשרות. מונית. אז יש כאלה שיכולים להרשות. אני כבר הפסקתי להשתמש באוטובוס, אז אני לוקחת מונית. אבל מה עם הזקן שלא יכול להרשות לעצמו מונית? יש כאלה שמבקשים לקנות עכשיו מכוניות, שזה יכביד עוד, זה מה ששמעתי גם כן. קונים מכוניות כדי להתגבר על הבעיה התחבורתית בירושלים. מספיק מתעללים באוכלוסייה של העיר הזאת והגיע הזמן לשים לכך סוף. זה לא יתכן. צריך להקים, כמו שהציעו כאן, שיהיה משהו תחרותי ואז אני רוצה לראות אותם.

וחוץ מזה, סיטיפס, אנחנו נמצאים במדינה עברית. למה לתחבורה קלה, עירונית, צריך לקרוא בשם לועזי?
אורי מקלב
איזה שם את מציעה שהם יקראו? אני עוד לא מצאתי שם שכל כך הולם אותם, כמו השם הזה. כמו שאמרת, שמים פס אחד.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. רז איתן ממגמה ירוקה.
רז איתן קוקס
שלום. אני רוצה להתחבר לכל מה שאמרו פה, שאני באמת מסכימה עם כל מילה. עוד משהו לגבי אנשים מבוגרים. הנחה לקשישים, אני לא יודעת אם קיימת או לא. חברת הכנסת מקלב הבנתי שאמר שאפשר לקנות כרטיס ב-3.30 שקלים. אבל אני באופן אישי ניסיתי לעזור לקשישה למצוא את הכרטיס הזה במכונה המסובכת, ופשוט לא הצלחתי. אז יש כאן בעיה מאד משמעותית עם המידע במכונות, עם המידע בתחנות.
היו"ר דוד אזולאי
כנראה שצריך איזו שהיא השכלה אקדמאית כדי לדעת להפעיל את המכשיר הזה.
רז איתן קוקס
זה הרבה מעבר לזה. אני לא יודעת. אי אפשר לדרוש, הפקחים לא יכולים לדרוש מהאנשים לבוא עם כרטיס, כשהאנשים לא מצליחים בכלל לקנות אותו.
אורי מקלב
מדינת ישראל מאפשרת מכשיר שמדבר, או בכל אופן כותב בלועזית. מכשיר התיקוף עצמו הוא מכשיר שהוא גם לא בעברית. אתה צריך לגעת בצבעים, אתה צריך לראות בדיוק באותה שנייה, צריך לדעת שאדום זה ככה וירוק זה ככה.
רז איתן קוקס
מעבר לעניין של המידע עצמו, נסעתי כבר כמה פעמים והרבה מאד מכשירים היו מקולקלים ואנשים לא יכלו לקנות כרטיס. ויוצא שאנשים פספסו את הרכבת רק בגלל שהם חששו מהקנסות, התחילו לרוץ בין מכשיר אחד לשני ופשוט בתחנה שיש בה ארבעה מכשירים, שלושה מקולקלים. זה לא הגיוני שאנשים יעמדו בתור כזה. ובטח כשהתדירות היא לא כל כך גבוהה כמו שהבטיחו.

הייתי באמת רוצה, אם תוכלו בבקשה, חברי הכנסת, לשאול כאן בצורה מפורשת את משרד התחבורה ואת סיטיפס, מדוע התדירויות הן לא כמו שהבטיחו ולמה אין מספיק קרונות כמו שהבטיחו. הרי ברור שברגע שיהיה את הפיגוע הראשון, אז אנחנו ניזכר להגיד שהעומסים ברכבת הם לא הגיוניים.

מעבר לזה, בעיית האיחורים היא בעיה מאד מאד קשה ובאופן כללי, השירות הוא מאד גרוע. עכשיו, בעיקר בגלל שהתדירויות הן כל כך נמוכות, חשוב מאד שקווי האוטובוס שמזינים את הרכבת הקלה, יהיו מסונכרנים עם הרכבת עצמה, כך שאנשים לא יצטרכו להמתין כל כך הרבה זמן בתחנה. וחשוב שמשרד התחבורה ישים לב לעניין הזה ויבדוק ויוודא שבאמת הסנכרון הוא סנכרון מלא.

ועוד עניין, שעל פי הרכבת הקלה שעת שיא ערב מסתיימת בשעה 16:30 ולא כל כך ברור לי מה קורה עם כל אותם אנשים שמסיימים לעבוד בשעה חמש, שש או שבע בערב, איך הם אמורים להגיע הביתה במהירות סבירה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. אני מאד מודה לך. שרון צ'רקסקי, בבקשה.
שרון צ'רקסקי
שמי שרון צ'רקסקי, אני מייצגת את ועד ההורים של בית ספר יפה נוף שבשכונת בית הכרם בירושלים. בית הספר שלנו נמצא על שדרות הרצל והרכבת הקלה בעצם חוצה אותו, עוברת ליד. יש בעצם שלוש בעיות בטיחות, ואני מנצלת את ההזדמנות שכל הגורמים הרלבנטיים נמצאים פה. שלוש בעיות בטיחות שלא ברור לי למה הן לא נפתרות, זה נראה לי פתרון כל כך פשוט.

בעיה ראשונה היא בעיית תזמון הרמזורים. בעצם היום יש מצב שילד מתחיל לחצות את הכביש, נעמד באי תנועה. אם יש רכבת קלה שבאה מדרום לצפון, יש לו שתי שניות לחלוף, לחצות את הכביש. אני עמדתי היום עם סטופר ומדדתי את הדבר הזה. זה נראה לי דבר לא הגיוני בעליל. בכל המקרים האחרים זה בסדר, אבל במקרה הזה, הספציפי, כשהרכבת עומדת בצד שמאל, זאת אומרת שהיא עומדת מדרום לצפון ברמזור ויש לה עדיפות, יש לו שתי שניות לחצות את הכביש. לא נשמע לי הגיוני. נופל משהו מהתיק והוא מתכופף להרים, מישהו חטף למישהו משהו, זה פשוט לא סביר. זאת בעיה אחת.
בעיה שנייה זו בעיה של אי התנועה עצמו. יש שם גידור מינימאלי. אני ראיתי היום 20 ילדים עומדים באי התנועה הזה. שוב פעם, אני לא צריכה להסביר לכם. אני מניחה שלכולם פה יש ילדים, או לחלק יש ילדים. מספיק שמשהו קורה, ילד יכול להיפלט אל המסילה. אני חושבת שצריך לשים שם גדר, שמאפשרת השתלבות לא בצורה כל כך מידית, אלא השתלבות מפותלת, כדי שהוא לא ייכנס לכביש, לא ייכנס לאזור של הרכבת הקלה.

והדבר השלישי, בבית ספר יפה נוף לומדים כ-500 תלמידים. בשעה 13:30 – 300 תלמידים שועטים. לא הולכים הליכה קלה, שועטים החוצה מבית הספר. יש רק חמש גדרות שמפרידים, חמש יחידות של הגדר שמפרידות בין בית הספר לבין המסילה. זה פשוט לא הגיוני. אנחנו פנינו גם לחברת סיטיפס, שכמובן התעלמה מאיתנו לחלוטין וגם פנינו לעיריית ירושלים. לא ברור לי למה לא מוסיפים שם גדר.
היו"ר דוד אזולאי
מהפנייה שלכם לעיריית ירושלים – קיבלתם איזו שהיא תגובה?
שרון צ'רקסקי
לא. היה נציג מטעם העירייה. אמר שאנחנו צודקים ואני מחכה כבר למעלה מחצי שנה לטיפול בעניין הזה. אני לא מבינה למה אני צריכה לפנות לחבר הכנסת מקלב - - -
היו"ר דוד אזולאי
אני שומע עכשיו מהוועדה שגם אנחנו קיבלנו את הפנייה שלכם והעברנו אותה ועדיין לא קיבלנו תשובה. מירב, כחברת מועצת עיריית ירושלים - - -
מירב כהן
יש פה נציגים מהעירייה. יש פה גם את זוהר זולר - - -
היו"ר דוד אזולאי
הוא גם כן חבר מועצת עיריית ירושלים?
מירב כהן
לא, לא, זוהר זולר עובד עם מנכ"ל עיריית ירושלים, וקובי בר טוב, ראש אגף תושי"ה, ועידו, שאחראי על פניות הציבור בעירייה.
היו"ר דוד אזולאי
אוקי.
קובי ממליה
אנחנו מכירים את התלונה. ההסדר בשטח לא בוצע על פי התכנית המאושרת על ידי העירייה. הוצאנו פיקוח עליון, היה נציג בשטח, יצא מהנדס, יצא דו"ח לסיטיפס מה צריך לתקן, ואנחנו ממתינים שסיטיפס תתקן את זה. אנחנו מניחים שאם היא לא תתקן את זה בתקופה הקרובה אנחנו נפעיל אכיפה.
היו"ר דוד אזולאי
אני קודם כל מעריך את זה שאתה באמת מתייחס לנושא ושאתם מודעים לכך, זה בסדר. אני רק מאד מקווה שהדברים האלה לא יבוצעו אחרי שחס ושלום יקרה אסון, כי אז כולם יכנסו ללחץ וכולם יבצעו מידית את הדברים. למה לחכות? אתם מודעים לבעיה, הבעיה קיימת. יושבים פה נציגים של עיריית ירושלים, נציגי משרד התחבורה, נציגי סיטיפס – אנא מכם, קחו יזמה מחר בבוקר ותפתרו את הבעיות. תעזבו את הפיקוח עכשיו, כל הדברים האלה. מדברים פה על פיקוח נפש. 500 ילדים שיוצאים בשעה 13:00, כאשר יושבת פה מישהי ממערכת החינוך שם ומכירה את הדברים, אז בבקשה, לתשומת ליבכם.
גיל יעקב
אולי הגיע הזמן לתת דו"חות לסיטיפס, לא? כלפי הנוסעים יש אפס סבלנות, אבל כלפי סיטיפס, על כל המחדלים, לא ראינו עוד אף דו"ח כספי שניתן.
היו"ר דוד אזולאי
טוב, תראו, אני מקווה שבנושא הזה, אני מקווה מאד מאד שחס ושלום עד סוף שנת הלימודים לא יקרה שום דבר, ואנחנו מתפללים לכך שגם לא יקרה.
מירב כהן
דרך אגב, בעניין הדו"חות, לא מזמן חברת סיטיפס קיבלה אישור OEC, ועכשיו אפשר לתת לה דו"חות, בניגוד לעבר.
היו"ר דוד אזולאי
אוקי, תודה. עוד משהו גברתי?
שרון צ'רקסקי
אני שואלת למה ממחר בבוקר לא יכולים להציב גדר כמו שצריך, בשביל מה צריך לחכות? אני יכולה למצוא איש מקצוע מחר בבוקר.
היו"ר דוד אזולאי
אני אמרתי את הדברים האלה ויושבים פה נציגים של עיריית ירושלים, יושבים פה כל הנציגים הנוגעים בדבר. אני מאד מקווה ואני מבקש שתעדכני אותנו שהנושא הזה יטופל מיד, ולא לחכות, לפני שיקרה חס ושלום אסון, ואז כולם ירוצו לשם.
שרון צ'רקסקי
זה בית ספר יסודי, אני רוצה להזכיר, זה ילדים ממש קטנים.
היו"ר דוד אזולאי
זה לא משנה. עצם העובדה שאת מעלה טענה כזאת וכשמדובר בכזאת מאסה של ילדים, אי אפשר להתעלם מכך, ואני בדברי הסיכום אתייחס לדברים האלה.
שרון צ'רקסקי
תודה רבה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה גברתי, אני מאד מודה לך. שלומית, מנהלת הוועדה, רצית להגיד משהו.
שלומית אבינח
לפני שהמנכ"ל ידבר, אני ניהלתי פה ויכוח, לא ויכוח, זה לגבי המענה של פניות ציבור לוועדה וזה מתחבר למה שאת דיברת. אנחנו כוועדה לפניות הציבור מקבלים פניות. אני מכהנת בתפקידי כ-15 שנה. מעולם לא נתקלתי במענה כזה לפניות ציבור. אין מענה. על זה דיברנו, כלומר הייתה בעיה של משרד התחבורה שלא ענו והעניין סודר. יתרה מכך, אנחנו מקבלים, אני שולחת במקביל לסיטיפס ולמשרד התחבורה. משרד התחבורה עונה בתשובה סטנדרטית, וזה בסדר, והאזרח מקבל אותה. אבל זה לא בסמכות משרד התחבורה לענות במיוחד על ביטול קנסות – אם בוטל הקנס או לא בוטל הקנס. כל הפניות וכל השיחות, אין מענה. גם אתמול לפני הדיון פנינו לשי אייזנברג, לסמנכ"ל, פנינו למנכ"ל ושי ענה שהפונים נענו.

יש פה מקרה שהעברתי עכשיו למנכ"ל, של אזרח שפנה לביטול הקנס. האזרח מתקשר אלי, וזה במסגרת התשובות של סיטיפס שהאזרח נענה. האזרח לא קיבל מענה לביתו, ועד היום הוא לא קיבל תשובה. אני מבחינתי, האזרחים לא שקרנים, לא רמאים, אין להם אינטרס להגיד שהם לא קיבלו תשובה, אם הם קיבלו תשובה. יש פה עניין של מדיניות שלדעתי צריכה להשתנות. זה גם מתחבר. אנחנו גם שלחנו את הפניה של בית ספר יפה נוף ולא קיבלנו תשובה. עכשיו, גם אם סיטיפס אמרה שהאזרח נענה – אני לא יודעת מה התשובה. אני לא יודעת אם העניין סודר או לא סודר. צריך להיות מענה, ולא מדובר פה בסודיות ולא בצנעת הפרט ושום טיעון לא יכול להיות הגיוני שהוועדה לא זוכה למענה. עד כאן.
היו"ר דוד אזולאי
תודה שלומית. רבותי, יש פה דוברים רבים שמבקשים לדבר בנושא הזה. אני אאפשר להם אחר כך. אני רק רוצה לאפשר קודם כל לנציגי משרד התחבורה. אדוני ממלא מקום המנכ"ל, בבקשה. שמעת כאן את הדברים, אני חושב שהדברים הם מאד מאד קשים. אני מניח שגם אתם מודעים, גם אתם מקבלים פניות והשאלה הנשאלת אדוני, מה אנחנו עושים כדי לתקן את המצב הזה, מפני שלא למצב הזה אתם התכוונתם, כשהחליטו על הרכבת הקלה בירושלים. בבקשה אדוני.
עוזי יצחקי
בוקר טוב לכולם, תודה רבה על ההזדמנות להגיד את הדברים. אני רוצה לברך את כבוד יושב ראש הוועדה ואת חבר הכנסת אורי מקלב וגם את מנהלת הוועדה על הדיון הזה. אנחנו רואים בנושא הזה נושא מאד חשוב, אחד מהנושאים החשובים ביותר שהיום משרד התחבורה מטפל בהם, הנושא של קידום ועידוד התחבורה הציבורית במדינת ישראל. גם בעניין של שיפור השירות, גם במתן עידוד, גם בכספים, גם בתקציבים, גם בהשקעות, גם בסובסידיה. הרכבת הקלה בירושלים הוא מיזם חשוב, היסטורי ולכן אני פה כבר אומר בפתח דברי, אנחנו לא ניתן לו להתמסמס. אנחנו נטפל בכל הדברים שעלו פה וכל הדברים יקבלו מענה, כי הפרויקט הזה חשוב לנו מאד. אנחנו עכשיו גם רוצים להרחיב את הפרויקט הזה בירושלים. התחלנו כבר לחפור ולקדם את פרויקט הרכבת התחתית והקלה בתל אביב. גם בחיפה יש את קידום פרויקט המטרונית, שזו גם מערכת להסעת המונים, ולכן אנחנו רוצים שפריצת הדרך הזאת, ברכבת הקלה בירושלים, תהיה פתח להצלחות של התחבורה הציבורית לעידוד וקידום התחבורה הציבורית.

צריך גם להסתכל, אני גם אתייחס בקצרה גם לדברים בהמשך, אבל צריך להסתכל על התמונה הכוללת. סך הכל מדובר בפרויקט חשוב, בפרויקט שיש לו הצלחה מבחינת העיר, מבחינת מרכז העיר. מרכז העיר קם לחיים, ואני חושב שחברת מועצת העיר המכובדת שנמצאת פה ראתה את זה. ראינו את זה גם בחג האחרון, העיר הזאת זכתה לביקורים ומכרז העיר חי, מה שלא היה שנים. אז גם מבחינת זיהום אוויר, גם הדו"חות של המשרד להגנת הסביבה שאנחנו רואים אותם מעת לעת. בהחלט יש פה קידום של פרויקט ירוק, מערכת הסעת המונים ואנחנו גם נרצה לראות את שביעות הרצון של הקהל.

זה מיזם מהפכני. יש פה חבלי לידה ומחלות ילדות ובעיקר שינוי של הרגלים. צריך לזכור את זה, כבוד יושב ראש הוועדה וחברי הכנסת, זה שינוי של ההרגלים. זו מערכת הסעה המונית שלא הייתה ונתנו פה דוגמאות של "אגד" ושל אוטובוסים ושל רכבת ישראל. זה משהו אחר לגמרי. זה מערכת הסעה המונית שכולם עולים. אין שום עיכובים וגם הציבור צריך להפנים את הדבר הזה. אם אנחנו מדברים על זה שאנחנו רוצים להיות כמו אירופה ורוצים להרגיש באירופה, אז גם אנחנו צריכים לשנות הרגלים וגם לשנות פאזה בעניין הזה.

אני חוזר ואומר, אנחנו לא מנותקים, אנחנו גם מקבלים את הפניות. אנחנו יושבים עם הגורמים, אנחנו שומעים את הרחשים בציבור, אנחנו נפגשים עם כל מי שצריך.
גיל יעקב
אתם נוסעים בתחבורה הציבורית?
עוזי יצחקי
ואנחנו גם נוסעים בתחבורה הציבורית, כן, אנחנו גם נוסעים בתחבורה הציבורית. ואני פה מצהיר ואומר שכל הנושאים מטופלים ברמה שלי וברמה של שר התחבורה ישראל כץ, כמו שהוא טיפל וחשוב לו הרכבת, חברת רכבת ישראל, ואתם ראיתם איך הוא טיפל בזה באופן אישי, וברמת השירות לציבור במשרדי הרישוי ובנמלי הים ובאוטובוסים וברפורמות של התחבורה הציבורית בתל אביב. גם הדבר הזה מטופל ברמת שר התחבורה ואנחנו ניתן מענה לכל הדברים.

אכן יש מספר תקלות וליקויים בנושא מערכת הכרטוס, בנושא ההסברה, בנושא של הקנסות, בטיפול בערר של הקנסות וגם בהתנהלות הפקחים. יש מספר פעולות שכבר בוצעו. גם אתמול הייתה פעימה נוספת בעניין של השיפור ועוד מעט הנציגים של החברה וגם מנהל אגף בכיר לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, מר יהודה אלבז שנמצא פה, יתנו את המידע הזה ואנחנו חושבים ובטוחים שהעסק הזה ישתפר וישתפר מהר.

העניין של הפיקוח והעניין של הבקרה, ושוב אני חוזר ואומר, ברגע שמפעילים מערכות הסעה המוניות והעלייה היא עלייה חופשית וללא שום עיכובים וללא צורך לעבור דרך נהג ודרך כרטיסן ודרך דלת כזאת צרה או אחרת, אלא באים ועולים ונוסעים, אז גם פה צריך להיות בהחלט מעקב, פיקוח ובקרה. אבל אני מסכים ומצהיר על זה שאנחנו נדאג שהמעקב והבקרה באמת יהיו בצורה מכובדת, לא להשפיל אנשים. להגיע למצב ששמענו אנשים בוכים ואנשים מפוחדים זה לא מקובל וזה לא יהיה, ואני פה מצהיר ואומר שזה לא יהיה, אנחנו נטפל בדברים האלה.
היו"ר דוד אזולאי
מי מפעיל את הפקחים?
עוזי יצחקי
החברה המפעילה את הפקחים, עוד מעט אני אתן לחברה להסביר מה הם עשו גם בעניין הזה של פקחים, אבל בהחלט נעשו פעולות.
אורי מקלב
אבל למה אתה חושב שלהתרגל לזה, והמעבר הזה שהוא מעבר דרמטי, נניח שנקבל את כל מה שאתה אומר, צריך להיות על חשבון האזרחים ולא על חשבון החברה? נניח אני אקבל את מה שאתה אומר שזה תהליך. למה לא יצאתם מנקודת הנחה ומסקנה שאת התהליך הזה מי שצריך לספוג, את כל הבעיות בלהתרגל, ליישם אותו ולהטמיע אותו, זה צריך להיות על הגב של האזרחים ולא על הגב של החברה? למה מהרגע הראשון אנחנו, האזרחים, צריכים לקבל כזאת אכיפה דרקונית ואגרסיבית? זאת כל השאלה שלהם. אי עמידה בלוח הזמנים, אי עמידה בבטיחות, מכשירים לא תקינים לאורך כל המקומות, לא מכשיר אחד. זה לא דבר שקורה פעם אחת, לא מכשיר אחד לא תקין אלא שלושה מכשירים בבת אחרים לא תקינים.
עוזי יצחקי
אני ציינתי את הבעיות במערכת הכרטוס, ועוד מעט נשמע - - -
אורי מקלב
מכשירים לא חכמים, אני לא מבין איך יכול להיות שבשנת 2012 - - -
עוזי יצחקי
הדברים האלה בתהליך תיקון.
אורי מקלב
איך נתתם להביא כאלה מכשירים.
עוזי יצחקי
זה חלק ממחלות ילדות, חבלי לידה שאנחנו נתקן אותם.
עידו נווה
זה לא חבלי לידה. זה לא חבלי לידה.
היו"ר דוד אזולאי
רבותי, אפשרתי לכם להתבטא, אנא מכם, תאפשרו לי לנהל את הדיון. אדוני המנכ"ל, אני קודם כל שמח על כך שאתם מודעים לבעיות, מכירים את הבעיות וטוב שאתם מתייחסים ולא מנסים לטמון את החוק ולהגיד לא קיים, לא ידענו וכו'. זה כבר, מודים באשמה. ולכן, אנחנו לא רוצים כרגע, אין לי ציפיות, אני מודה. אין לי ציפיות שאתה תקום כרגע ותגיד אנחנו נפתור את הבעיות האלה. אבל יש לי ציפייה אחת ואני אגיד לך מה היא. הציפייה היא שמכאן תצא הודעה מטעם משרד התחבורה, שכל הנושאים שעלו ייבדקו תוך זמן X. תוך תקופה של חודש, חודשיים. תלמדו את הנושאים, כי הרי בסך הכל כל היושבים כאן, מסביב לשולחן הזה, יש להם מטרה אחת – לשפר, לייעל ולתת את השירות הטוב ביותר לציבור. על זה אין ויכוח פה בבית הזה. גם חברת סיטיפס, גם אתם משרד התחבורה, גם "אגד", גם אנחנו האזרחים.

לכן, מה שאני מבקש ממך אדוני, שמענו את הבעיות. הבעיות הן קשות, הבעיות הן כואבות. הציבור סובל ואני מציע לך ודרך אגב התכוונתי לעשות את זה אך בשל האילוצים ביטלתי את זה, אבל אני אחזור על הרעיון הזה. אני חשבתי פשוט להתייצב באחד הימים בסיטיפס ולנסוע כאזרח מן המניין, כדי לחשוב את מה שהאזרחים חשים. אבל חשבנו שהדברים ישתנו ולכן ביטלנו את הדברים האלה, אבל נעשה את זה בעזרת השם.
אורי מקלב
אל תשכח שחבר כנסת נוסע בחינם ברכבת הקלה.
היו"ר דוד אזולאי
אני מוכן לשלם. בשביל התענוג הזה אני מוכן לשלם.
אורי מקלב
אתה עשוי לשלם 180 שקלים, אל תשכח ואת הריזיקה הזאת תיקח בחשבון.
היו"ר דוד אזולאי
לכן עוזי, אני מבקש ממך, ויושב פה גם מר יהודה אלבז שכבר השתתף באחד הדיונים פה ואני מכיר גם את היכולות שלו. רבותי, בואו ניקח את הנושא הזה לידיים. הוא חשוב לכולנו וחייב לבוא שינוי. וככל שאנחנו מתקרבים לקיץ, מספר הנוסעים ילך ויגדל, הוא לא ילך ויקטן. כי היום אנחנו בתקופת שגרה, אבל באוגוסט אנחנו יודעים מה קורה בעיר הקודש ירושלים. לכן, חייבים להיערך לעניין הזה והאמת, תאמין לי, אני רוצה לקיים דיון כדי לבוא ולהגיד לכם יישר כוח על כל השיפורים ועל כל העשייה שעשיתם בנושא. זה מה שאני רוצה. אין עניין פה לקיים דיונים ולבקר את המערכות. זה לא מה שאנחנו רוצים. אנחנו רוצים לתת שירות טוב ויעיל לציבור.
עוזי יצחקי
אני מקבל את הדברים. אנחנו נעשה את מה שהטלת עלינו. אני רוצה לשמוע ולהשמיע מטעם החברה ומטעם משרד התחבורה, על מספר פעולות שכבר נעשו. אז ברשותך.
היו"ר דוד אזולאי
אני מודה לך אדוני. אני חייב רק לציין פה למי שלא מכיר. יש לי ניסיון טוב עם עוזי יצחקי. היה לנו פה דיון בקשר למקרים אחרים של האוטיסטים והנכים, ובאמת קיבלנו מענה מידי. כלומר אני מכיר ביכולות שלך ואני יודע שאתם מסוגלים ואני מאמין שגם פה נצא עם בשורה. אני מאד מודה לכם. יהודה, אתה רוצה להתייחס לנושא?
יהודה אלבז
אני יכול, אבל אולי כדאי לתת להם.
היו"ר דוד אזולאי
אין בעיה, אני אתן, רק רציתי לשאול - - -
אורי מקלב
אני רק רוצה להגיד לסמנכ"ל, כי הדבר הזה, כל הבעיות בהתנהלות עם הרכבת הקלה זה תוספת לבעיות עם הרב קו, שגם התושבים מתמודדים פעמיים. הנוסעים בתחבורה הציבורית צריכים להתמודד עם שתי בעיות היום. שברב קו עצמו יש בעיות - - -
היו"ר דוד אזולאי
חבר הכנסת מקלב, פה מדובר על בעיות מערכתיות שעלו פה ואני מניח - - -
אורי מקלב
אבל הרב קו הוא חלק מהמערכת הזאת. אנשים נוסעים, אסור לך לשכוח שאתה מבקש מכל אחד לתקף, איך אמרת – עולים בבת אחת וכל אחד צריך לתקף את המכשיר. זה מכשיר אחד שנמצא בצד. זה לא שאתה אומר להם ככה. באופן מובנה היום, כמעט כל הנסיעות היום בתחבורה הציבורית בירושלים, לוקחות הרבה יותר זמן ממה שנלקח לפני כל השינויים, לפני כל הרפורמה, וזה משמעותי. הרבה יותר זמן. אז מה יוצא לאזרחים מהרפורמה?
היו"ר דוד אזולאי
תודה. נציג חברת סיטיפס.
אורי מקלב
הנוסעים שואלים מה יוצא לי מהרפורמה כשבשורה התחתונה ובדקה האחרונה, בדקה הסופית הם מגיעים כל יום, לוקח להם יותר זמן. הם היו רגילים לנסוע מקצה לקצה כך וכך זמן 30 דקות, היום לוקח להם 42 דקות, 43, ולא פחות. לא קורה להם וזה כך לכל אורך היום, בלילה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה. שי איזנברג, קודם כל אני מבקש ממך, אתה הסמנכ"ל אני מבין, אז אני מבקש ממך להעביר את מחאתנו למנכ"ל, שזו פעם שנייה שאנחנו מזמינים אותו ולא מכבודו לבוא אלינו. יש לנו גם אפשרות, בדרכים אחרות, לאלץ אותו לבוא לכאן. אני חושב שזה לא ראוי וזה לא מכובד, עם כל הכבוד וההערכה שאתה מגיע לפה ואתה מוכן להתמודד, אבל אני חושב שזה לא ראוי שמנכ"ל שמוזמן לאחת מוועדות הכנסת, לא מופיע בה. מבחינתנו זה לא ראוי ואני אומר את הדברים בלשון מאד מאד עדינה. בבקשה, אדוני.
שי אייזנברג
ראשית בוקר טוב. בשם המנכ"ל אני יכול להגיד לך, הדיון הזה נקבע בהתראה מאד קצרה. יש לנו גם דיון מחר בכנסת. הוא היה מאד רוצה להשתתף בדיון הזה, לצערנו גם הוא יש לו מחויבויות קודמות. אנחנו איך שהוא חברה קטנה שצריכה להתחלק על הרבה משימות. אני פה, אני מתואם איתו - - -
אורי מקלב
אותו זמן שממלא מקום מנכ"ל משרד התחבורה קיבל את ההזמנה לדיון, ונראה לי שמנכ"ל משרד התחבורה יותר גדול מהחברה הזאת, אבל בסדר. יש לו עוד הרבה משימות וגם יהודה נמצא פה, למי שיודע כמה משימות יש להם.
שי אייזנברג
אין פה שום אמירה אישית, כוונה אישית או זה. אנחנו התכוננו עם המנכ"ל, המסרים הם מסרים ואני עדיין אעביר לו את המסר.
היו"ר דוד אזולאי
לקחנו לתשומת ליבנו ואני מקווה שגם אתם תיקחו לתשומת ליבכם.
שי אייזנברג
אז זה לא שאני לא אעביר לא את המסר.
היו"ר דוד אזולאי
תודה, אוקי, זה לא הנושא.
שי אייזנברג
יפה. עכשיו אני אנסה באמת קצת להתייחס. סך הכל נאמרו פה לא מעט דברים, ניסיתי גם לרשום לעצמי נקודות. אני חייב לומר שגם חלק מהדברים זה לא שבאתי לפה ושמעתי לראשונה איזו שהיא טענה כזאת או אחרת, כך שבפירוש הן מוכרות לנו ואני אנסה באמת להתייחס למה עשינו ומה אנחנו עושים.

עדיין, ברשותכם, סך הכל לא כל יום יש דיון שכל כולו סיטיפס או איזו שהיא חברה. ברשותכם אני אבקש שתי דקות לתת את התמונה היותר רחבה, ואני גם אתייחס בהמשך לסוגיות עצמן.

אז כמו שכולם יודעים יצאנו לדרך איך שהוא לפני שמונה חודשים. יצאנו במקום אחד, אנחנו היום במקום לגמרי אחר. זה רכבת ראשונה, רכבת קלה ראשונה בישראל, בירושלים ובכלל בישראל. זו מערכת ראשונה שהיא מערכת פתוחה לחלוטין, זה לא דבר שקיים כרגע במדינת ישראל ויש לה מאפיינים מאד מאד ספציפיים, כך שההשוואה הזאת – רכבת ישראל, "אגד" – הרבה פעמים היא לא השוואה רלבנטית. יצאנו לדרך עם אפשרות להפעיל 14 רכבות, עם נסיעה לאורך הקו מקצה לקצה מעל 80 דקות. היום אנחנו עם תדירות של 12 דקות של רכבות בשעות השיא, והיום אנחנו נמצאים עם - - -
קריאה
שש דקות.
שי אייזנברג
לא, יצאנו לדרך עם 12 דקות והיום אנחנו נמצאים עם 21 רכבות על הקו בשעת שיא, עם 48 דקות מקצה לקצה ועם תדירות בשעות השיא של 6 דקות.
אורי מקלב
מה היעד?
שי אייזנברג
היעד הסופי הוא 4.5 דקות בשעות השיא.
אורי מקלב
ומקצה לקצה?
שי אייזנברג
42 דקות. כך שקיצרנו מ-85 ל-48. יש לנו עוד איזו שהיא דרך לעשות ואנחנו מאד מקווים שנעשה אותו וגם בהקדם. אבל בואו נראה שבאמת נעשו פה דברים ויש שיפור והשיפור הזה - - -
רז איתן קוקס
איך אתם מגדירים את שעות השיא רק, לא הבנתי? עד 16:30 או משהו אחר?
שי אייזנברג
שעות השיא זה לא מה שאנחנו מגדירים, זה מוגדר בהסכם. זה שעות שיא בוקר, זה בין שבע בבוקר לתשע בבוקר. כרגע הרחבנו את שעות השיא לבקשת משרד התחבורה משש וחצי עד תשע וחצי.
היו"ר דוד אזולאי
מה הן שעות השיא בהגדרה שלכם בשעות אחר הצהריים?
שי אייזנברג
בשעות אחר הצהריים זה כמו שציינה הבחורה, משלוש עד ארבע וחצי.
רז איתן קוקס
ארבע וחצי? אנשים מפסיקים לעבוד?
שי אייזנברג
הרכבת גם לא מפסיקה לעבוד אחרי ארבע וחצי. הרכבת משנה את תדירותה.
היו"ר דוד אזולאי
אתם הרי מכירים את התדירות ואדוני שומע. ירושלים היא עיר שמאכלסת הרבה משרדי ממשלה ומי שמכיר את המערכת איך היא עובדת, יודע שבארבע רק מתחילים לצאת מהמשרדים. כלומר משהו פה טעון תיקון.
אורי מקלב
זה לא חוץ לארץ פה, פה עובדים קשה. יש גם בעיה ששעות השיא מצומצמות, בגלל שבשעות השיא אישה שעולה עם עגלה והיא לא קיפלה אותה, היא מקבלת 180 שקלים קנס. אם היא לא בשעות השיא, אז היא לא מקבלת את זה. יש בזה רווח, בכל דבר שאתם מצמצמים. אתם יודעים מה זה, אישה למה עלתה עם עגלה ולא קיפלה את זה, 180 שקלים. באגד היא משלמת עוד כרטיס. כאן היא לא קיפלה את זה, היא משלמת 180 שקלים קנס. והנשים האלו אמרו שהן לא הספיקו עוד לקפל את העגלה כשהן נכנסו, אז זה בשעות השיא, וזה לטובת סיטיפס שהם יכלו לקחת בכל הזמנים, אבל הם אמרו לא. ביום שישי ניקח כל היום שישי, תמיד עם עגלה פתוחה, אבל רק בשעות השיא. אז יש מהלך שהם לא יודעים את המהלך של האימהות עם הילדים, שיש גם איזו בשורה טובה בעניין הזה. ואני אומר את זה קצת בציניות.
שי אייזנברג
נכון. אז זה דבר אחד שחשוב לי להגיד. דבר שני שחשוב לי להגיד זה שלא ישתמע שלא מעניין אותנו נושא השירות לציבור. זה ממש לא נכון. גם אם אנחנו גוף עסקי אנחנו מבינים את המשמעות של שירות. יש הרבה מאד גופים עסקיים במדינה הזאת והשירות היום הוא חלק בלתי נפרד מפעילות של גוף עסקי. כך שאני לא יכול להתווכח עם זה שאנחנו גוף עסקי שבאמת בא לפה כדי לעשות רווחים. עדיין זה לא סותר את העניין שיש לנו חשיבות ואנחנו מאד מאד רוצים לתת שירות טוב לכלל הנוסעים שאנחנו מסיעים ברכבת הקלה. אין לנו ספק ששירות טוב יחזיר לנו גם תשואה כזאת או אחרת, גם אם לא מחזירים לנו שקל כזה או אחר. כך שהאמירה הזאת חשוב שהיא תאמר, כי היא באמת מבחינתנו דבר מאד מאד משמעותי.

הדבר האחרון שאני רוצה להגיד ברמת הכללי, זה שאנחנו כל הזמן לומדים מהניסיון. אני יכול להגיד לכם, אנחנו משתפרים. גם אם לפעמים לא רואים, אנחנו קוראים את התלונות, אנחנו קוראים את לפניות, אנחנו מגיבים, אנחנו מתייחסים אליהן. לפעמים ההתייחסות היא בכלל אפילו לא במקרה הספציפי. ההתייחסות היא, אנחנו מבינים שאם יש פנייה ועוד פנייה ועוד פנייה ועוד פנייה, יש פה משהו בעייתי ואנחנו מגיבים. בפעולות שעשינו אתם גם תוכלו לראות, אני אתן דוגמאות לדברים שאנחנו עושים ועשינו ותבינו שבאמת אנחנו מגיבים. אז יכול להיות שאנחנו לא עושים את זה במאה אחוז, יכול להיות שלפעמים זה לוקח לנו שבוע, שבועיים, חודש להגיב, לשנות, אבל אנחנו בפירוש כל הזמן מנסים לראות מה הבעיות, מה התלונות, להגיב ולשפר וזה באמת ברמה כללית ואני חושב שחשוב שהדברים ייאמרו.
אורי מקלב
אבל אדם שלא תיקף, למה שלא ייגש למכשיר ויתקף? למה אתה צריך לתת לו קנס על זה? אתה לא תפסיד. תגיד לו תיגש ותתקף את זה במשך חצי שנה. למה לא?
שי אייזנברג
אז אלף זו שאלה מעולה, כי באמת אני חושב שפעם אחת ולתמיד בואו נשים את הדברים על השולחן על התיקוף הזה. חברת סיטיפס יש לה הסכם עם המדינה ואתם מבינים שאנחנו פועלים מכוח חוק ומכוח הסכם עם המדינה. בהסכם שלנו עם המדינה אנחנו בעצם מתוגמלים או נהנים מתיקופים לא ממכירות. לא מעניין אותי אם מישהו קנה חופשי חודשי בתחילת החודש אצלי במכונה. מבחינתי זה כלום. מבחינתי אם הוא לא נסע כל החודש ברכבת, לא ראיתי שקל מהחופשי חודשי.
גיל יעקב
אז אתה מעדיף קנס, זה מה שאתה אומר.
שי אייזנברג
לא, אני עוד לא בקנס. אני מנסה להסביר שהרעיון הוא שאנחנו בעצם מתוגמלים או נהנים מהתיקופים ולא מהמכירות ולכן החשיבות של התיקופים. זה לא איזה משהו שסתם וזו נקודה אחת. נקודה שנייה שגם חשוב לי עוד פעם לשים כי אתה הערת אותה מקודם ואני רוצה להבהיר ולחדד אותה. גם נושא זקן או ילד, אתה אמרת אם עולה ילד – 3.30 שקלים, סיטיפס מקבלת פחות. זה לא מדויק. כי מה שקורה זה סובסידיות שהמדינה לוקחת על עצמה. היא אמורה לשאת בהן, כך שזה לא - - -
אורי מקלב
אבל אתם מתחלקים עם "אגד", אתם לא מקבלים את כל מלוא הכרטיס.
שי אייזנברג
לא, אני לצורך העניין, בוודאי את הסובסידיה משלמת המדינה. לא אני נותן את הכרטיס חינם לעיוור ולא אני נותן לילד את ההנחה, כך שהמבחינה הזאת זה לא שאני - - - -
אורי מקלב
אתם מתחלקים, אבל למה אתה נותן לו קנס של 180 שקלים ואתה לא אומר לו תיגש לתקף?
היו"ר דוד אזולאי
חבר הכנסת מקלב, תאפשר לו לדבר.
שי אייזנברג
אז אני אתייחס לזה. אני אגיע לזה ממש עוד שתי דקות. זה ככה ברמת הכללי. מבחינת הכרטוס והנסיעה בתשלום, אז כמו שאתם מבינים וגם אמרתם את זה ולא חודש וחצי, ארבעה חודשים ראשונים נסעו ללא תשלום בכלל. אחרי זה התחלנו בנסיעות בתשלום, חודש ראשון, התחלנו דרך אגב בשבועיים עם איזו שהיא הבטחה שהייתה פה, של מנכ"ל סיטיפס ליושב ראש ועדת הכלכלה של הכנסת, שבמהלך השבועיים הראשונים אנחנו לא נטיל קנסות. לא הטלנו בשבועיים הראשונים, ראינו שאולי כדאי לתת עוד קצת זמן, נתנו חודש שלם ללא קנסות לחלוטין ברכבת, במהלך חודש דצמבר, עם תחילת הנסיעות בתשלום. במקביל, עשינו מהלכי הסברה גם בתקשורת, גם בעיתונות, גם בפוסטרים בתחנות, גם מאות דיילים שפיזרנו לאורך התחנות. צריך להבין, אי אפשר להחזיק את הדיילים האלה לאורך שנה. הדיילים אמורים לתת איזה שהוא מענה למאסה הראשונית ללמד. תמיד יהיה הבן אדם שיגיע עוד חודש, פעם ראשונה מעפולה, או כמו אותו בחור מצפת שציינת, חבר הכנסת אזולאי, שבסוגריים קיבלנו את הפנייה שלו וביטלנו את הקנס שלו, אבל זה לא משנה. הוא יגיע. אם הוא היה מגיע עוד חצי שנה, אז אולי גם אז הוא לא היה יודע.
רז איתן קוקס
אתה צריך מכונה פשוטה - - -
שי אייזנברג
אלה המקרים החריגים. מקרים חריגים תמיד יהיו ואנחנו נטפל בהם. המאסה יודעת, אנחנו מסיעים היום מעל 70,000 אנשים ביום, וכשאני אומר לכם מעל 70,000 אנשים ביום זה אנשים - - -
אורי מקלב
אז למה שהוא לא ייגש איתו הפקח שיתקף את זה. אתה לא מפסיד את הכסף. למה? תענה על זה. הוא לא חשב לנסוע בחינם. הוא לא נכנס לרכבת שלא כדין והוא יש לו חופשי חודשי. הוא לא אמור לשלם. אז ככה שהוא לא רצה להתפלח לרכבת. אז למה אתה לא נותן לו את האפשרות לתקף?
שי אייזנברג
אתה חוזר לזה - - -
אורי מקלב
אתה לא ענית.
שי אייזנברג
לא, אבל בסדר, אני מבין את זה. רק שאני אומר אנחנו עשינו, אנחנו נתנו את מסע ההסברה הזה. צריך להבין, אנשים - - -
אורי מקלב
למה 180 שקלים אתה לא תפסיד, תגיד לו – יש לך עכשיו שישה חודשים מכאן, תלך למכשיר ותתקף אותו. אני מלווה אותך שתתקף אותו. למה אתה עושה את זה?
שי אייזנברג
כי עוד פעם אני אומר שאני כן, מה זה אני לא אפסיד? אני כן אפסיד כי אני נהנה מהתיקוף שלו - - -
אורי מקלב
אז הוא יתקף אותו, אבל הוא לא צריך לשלם.
גיל יעקב
הפקח יעזור לו לתקף.
שי אייזנברג
התיקוף צריך להיות תיקוף של כולם. צריך להבין שמי שנוסע עם חופשי חודשי הוא נוסע קבוע בתחבורה הציבורית. הוא נוסע כבר לאורך זמן בתחבורה הציבורית ואנשים יודעים את זה. אני יכול להגיד לך - - -
אורי מקלב
אתה שומע אדוני יושב הראש? ... ואתה יודע שהוא באמת נוסע עם הרכבת הקלה ואני אומר לך שיש לו חופשי חודשי והוא לא נסע חצי שנה ברכבת, עכשיו בפעם הראשונה. אבל תסביר לי מדוע אתה עושק אותו? מדוע אתה לוקח ממנו 180 שקלים כדי לא להפסיד. אם כנים דבריך – תיגש למכשיר בבקשה ותתקף.
שי אייזנברג
כי אני לא מבקר מאה אחוז מהנוסעים ברכבת. המערכת שלי היא מערכת פתוחה - - -
אורי מקלב
אז זה בדיוק, כאן נמצאת הבעיה שלך ואל תיתמם ואל תבוא ותציג כאן מצג כאן בוועדה, ואני מעריך אתכם, אתה יודע שאני נתתי לכם הרבה קרדיט ואני יודע שאתם אנשים לא רעים בטבע שלכם. ואני מתרשם באופן אישי ואני רוצה להגיד לך שמה שענית היום בוועדה זה לא מה שענית לפני חודשים. למדתם. אני מקבל את זה. אבל אם אתה כאן אומר שיש בן אדם שיש לו חופשי חודשי והוא לא תיקף אותו, ואתה יודע שהוא לא ניסה להתחכם, הוא לא תיקף אותו עכשיו, מה הבעיה שהפקח ייגש איתו למכשיר התיקוף – תתקף אותו. למה אדם שנסע עם רב קו לא שלו, מי אתה? אתה התליין של משרד התחבורה שרוצה להרגיל את האנשים של הרב קו לנסוע עם אותו כרטיס? אם הוא נסע עם כרטיס הוא כבר שילם. מה זה משנה לך אם זה שלו או של אשתו, הוא גם לא קיבל הנחה בעניין הזה. מה אתה? אף חברה ציבורית לא עושה את זה והיחידים שהתנדבתם לעשות את זה זה חברת סיטיפס, לאכוף עכשיו שימוש אישי בכרטיס. מדוע? יש לכם 180 שקלים. איך אתה יכול לצאת, אם כנים דבריך ואתה רוצה להגיד שאין לך מחשבה ואין לך שום רצון לקחת מאנשים 180 שקלים ואתה ממשיך להתנהל ככה. אני רוצה להבין.
היו"ר דוד אזולאי
אני שואל יותר מכך, למה שהפקח לא ייתן הדרכה לאותו אזרח שפנה אליו ויסייע בידו להפעיל את המכשיר כדי לקבל את הכרטיס.
שי אייזנברג
תיכף אני אגיד גם מה עשינו עם הפקחים.
היו"ר דוד אזולאי
אני רוצה גם לדעת מי מפעיל את הפקחים האלה.
שי אייזנברג
תיכף אני אתייחס לזה. עוד פעם, אני אגיד את זה ככה, אני מקווה שלפחות המסר של התיקופים עבר. עכשיו צריך להבין, אנחנו - - -
אורי מקלב
אין לזה שום הצדקה. אתם צריכים להנחות אותם כרגולטור, לעזור ולהסביר. הוא גם היה צריך להתרגל לרעיון, ... פעם ראשונה של החופשי חודשי, לכן אני נותן לו קנס. מי שמכם? מי שמכם? מי נתן לכם את הסמכות הזאת. אתם צריכים להנחות מתי נותנים קנס ומתי לא נותנים קנס. במקרים כאלה אסור לתת קנס. אתם צריכים לקחת את החברות שיבקרו אם עושים את זה או לא עושים את זה. אתם נתתם, אתם הנחתם אותם לאלה שצריכים לאכוף את השימוש האישי בכרטיס הרב קו שיש לנו הרבה תלונות על הדבר הזה. זה אתם צריכים, זה בדיוק התפקיד של הרגולציה.
שי אייזנברג
קודם כל לגבי השימוש האישי בכרטיס הרב קו, וזה הנחיות של משרד התחבורה, גם אם לא אוכפים אותם אחרים זה לא אומר שזה בסדר, כי הכרטיס הוא כרטיס אישי.
אורי מקלב
אתם השתמשתם בזה - - -
היו"ר דוד אזולאי
חבר הכנסת מקלב, בבקשה, תן לו לדבר.
שי אייזנברג
ולכן צריך לנסוע רק באמצעות אותו כרטיס.
אורי מקלב
זה מקומם, אם לא אני אעשה את זה, אחרים יעשו את זה.
שי אייזנברג
אני אתייחס עוד פעם לעניין החופשי חודשי בדרך אחרת. אנחנו מקבלים לא מעט פניות בבקשות לביטול קנסות ואתם יודעים את זה, כי חלק לא קטן מהפניות מגיע גם אליכם.
אורי מקלב
אנחנו גם יודעים איך אתם מתייחסים.
שלומית אבינח
אתה מקבל תשובות מהם?
אורי מקלב
אני לא צריך לקבל תשובות.
שלומית אבינח
לא, אתה כן צריך לקבל תשובות.
שי אייזנברג
אני יכול להגיד לכם שחלק גדול מהפניות האלה מתקבלות. אני יכול להגיד לכם שכמעט כל מי שבאמת הסיפור שלו הוא סיפור החופשי חודשי, ככלל של מדיניות אנחנו מוותרים. אבל אני גם יכול להגיד לכם שאני למשל כבר נתקלתי במקרה של בחור, אני לא יודע אפילו אם הוא בחור, כי אני יודע רק שם ואני כמובן לא אציין אותו, שיש לי כבר שתי פניות שלו, שהוא פעמיים עלה עם חופשי חודשי ולא תיקף. וגם לא מתביישים לפנות אלינו כשפעמיים - - -
היו"ר דוד אזולאי
כמה כאלה יש לך?
שי אייזנברג
יש לי. יש לא מעט.
שלומית אבינח
כולם שקרנים?
שי אייזנברג
לא, אני לא אומר. קודם כל הבחור הזה לא שקרן, כי מעצם זה שהוא פנה אלי זה אומר שהוא לא שקרן. הוא אומר "לא תיקפתי". הוא לא אומר תיקפתי.
אורי מקלב
בסדר, אז מה קרה, אז הוא לא תיקף פעמיים. אז אתם מקבלים את שלכם.
שי אייזנברג
אתם מבינים, אז אתם בעצם - - -
אורי מקלב
אתה אומר שאתה בסך הכל רוצה לקבל את הכסף שלך, אתה לא רוצה להפסיד, ואתה יש לך את האפשרות לא להפסיד ואתה לא מבצע את זה, ואתה מעדיף את ה-180 שקלים קנס.
שי אייזנברג
אז גם לעניין הקנסות בואו נעשה סדר אחת ולתמיד. הקנסות הם קנסות שכמו שאמרתם מוטלים מכוח החוק. אנחנו לא באים ואנחנו לא בונים את המודל העסקי שלנו על הקנסות. זה לא מופיע במודל העסקי, אנחנו היינו רוצים שכולם - - -
שלומית אבינח
כמה קנסות ניתנו?
שי אייזנברג
אני אגיד. אני אענה. אנחנו היינו רוצים שכולם ישלמו וזה היה עושה לנו את החיים הכי פשוטים והכי קלים והיינו נהנים לחלוטין מהמצב הזה, וזו השאיפה שלנו. אם זה לא היה המצב, לא היינו מגיעים למצב שהחלק הארי של הבקשות לביטול קנסות, שרובם ככולם ניתנו לצורך העניין כדין, בסדר? כדין. כי לא תיקף – אתם מבינים שלפי הדין לפחות הוא היה חייב לתקף. אתה אומר תתחשב בו, כי הוא לא רצה לגנוב אותך, אבל הם ניתנו כדין ורובם ככולם בוטלו.
אורי מקלב
... רכבת ישראל אתה יודע שעל כל תלונה אחת יש 10 אנשים שלא ניגשו, קיבלו את הדו"ח והם באמת הפנימו והלכו לשלם את זה. אתה מעדיף. בסדר, אתה אומר אני מעדיף לתת קנס ושיבואו לבטל את זה. זה תהליך שהוא תקין. אבל אנחנו יודעים בדיוק למה אתם עושים את זה, לא נכסה על זה. חבל.
שי אייזנברג
אז זה מהבחינה הזאת, כך שהבקשות ניתנות, הבקשות מתקבלות, הבקשות נענות והבקשות נענות כבית הלל, בצורה מאד מאד מרחיקת לכת לדעתי, וזה גם, כמו שציינתם מקודם, זה לא חייב לפי החוק, זה לא חייב לפי ההסכם, אנחנו עשינו את זה כאיזה שהוא מהלך שהבנו את רחשי הציבור, ראינו את הפניות, הבנו שאי אפשר להתעלם מהן, צריך להתמודד איתן ובאמת בנינו איזה שהוא פורום. אנחנו דנים בכל פנייה, ואני מבקש לתת לי לסיים. קשה לי לדבר ככה. כל פנייה נדונה, כל פנייה נענית. אני יודע שלפעמים יש לנו עיכובים מתן התשובות, אנחנו מודעים לזה. יש הרבה מאד פניות, הרבה מאד, ברמה של אלפים. אנחנו נתייחס לכולן - - -
שלומית אבינח
אז אתם צריכים לתגבר את מערכת פניות ציבור שלכם אם יש כל כך הרבה פניות. עובר הזמן של התשלום, אנשים נלחצים.
שי אייזנברג
בגלל זה גם הארכנו את המועד לתשלום כל הקנסות, גם אלה שהוטלו בינואר. הארכנו את המועד עד לסוף חודש מאי, בלי ריבית, בלי הצמדה.
שלומית אבינח
ואנשים יודעים על זה?
שי אייזנברג
אנשים יודעים את זה, זה כתוב אצלנו באתר, ברובריקה של הקנסות, שחור על גבי לבן.
רז איתן קוקס
אבל תיקנתם את המכונות?
שי אייזנברג
תשמעו, זה באמת קשה פה קצת, אני ישבתי והקשבתי.
היו"ר דוד אזולאי
רבותי, יש לי בקשה מכם. אנשי סיטיפס ישבו כאן ושמעו אתכם בקשב רב. אנא מכם תאפשרו לו להתבטא.
רז איתן קוקס
אבל הוא לא נותן תשובות.
שי אייזנברג
מבחינת הקנסות, בכל מקרה שראינו שיש איזה שהן בעיות או נסיבות מיוחדות, הקלנו ולא הטלנו קנסות. זה לא תמיד יוצא החוצה כי זו מדיניות והחלטה פנימית. אבל כך למשל בחול המועד פסח לא הטלנו קנסות. ביום הזיכרון וביום העצמאות לא הטלנו קנסות. כשפתחנו את שיתוף הפעולה עם קווים, עם סופרבוס, ידענו שיש פה מאסה גדולה של ציבור שיגיע לרכבת שלא נסע בה קודם בפורמט החדש, לא הטלנו קנסות.

כך לגבי שקוד 2. אני מניח שלא קיבלתם לאחרונה תלונות על קוד 2. למה לא קיבלתם? זה לא כי זה נעלם, זה כי יש החלטת - - -
שלומית אבינח
בדיון הקודם התעקשנו לטפל גם בזה ב"אגד".
שי אייזנברג
יפה, התעקשתם לטפל ומה שנעשה זה שאנחנו החלטנו לא להטיל יותר קנסות על קוד 2. עדיין התופעה הזאת קיימת, עדיין מגיעים אנשים לרכבת עם קוד 2 מ"אגד". לא מקבלים תלונות כי אנחנו החלטנו לא לקנוס אותם וזה דבר שתקף עדיין היום. זו החלטה פנימית שלנו. כך שהדברים הם בהחלט נעשים. אנחנו כל הזמן מחפשים ומנסים לראות איפה באמת יש איזה שהן נסיבות שיביאו לנו ציבור חדש, שיביאו איזו שהיא בעיה נקודתית, ואנחנו מגיבים ומתייחסים לזה, גם ברמת הקנסות.

במקביל, וזה גם תלונות שלדעתי עלו בוועדות הקודמות, שמנו שילוט נוסף בתחנות, שמנו שילוט ברכבות על חובת התיקוף. אנחנו בימים הקרובים נעשה גם הודעות קוליות בתחנות וברכבות, שיודיעו על חובת התיקוף. כך שמהבחינה הזאת אנחנו בפירוש כל הזמן שומעים את מה שמעירים לנו ואנחנו כל הזמן משפרים וכל הזמן מגיבים ואנחנו מקווים שהמסרים האלה באמת יעברו יותר ויותר לציבור. כך שזה באמת ברמה כללית - - -
אורי מקלב
זה טוב ויפה, את כל הדברים האלה עושים ואחרי זה נותנים קנסות. לא נותנים קנסות ואחרי זה משפרים. זה בדיוק.
היו"ר דוד אזולאי
אני רוצה לשאול שאלה שלא קיבלנו עליה מענה. אותם פקחים, מי מפעיל אותם, למי הם שייכים, ממי הם מקבלים הנחיות.
שי אייזנברג
אז אני אגיע לעניין הפקחים. הפקחים מופעלים במסגרת ההסכם שלנו. במסגרת הסכם הזיכיון שאנחנו קיבלנו עם המדינה, אנחנו אחראים גם להפעיל פקחים ואנחנו עושים את זה כמובן באמצעות הקבלן, אבל זה לא משנה לצורך העניין. כלומר, מבחינתנו סיטיפס כמכלול, מפעילה את הפקחים. הפקחים, ופה אני רוצה לשים את הדברים בצורה מאד מאד ברורה. מבחינתנו הפקחים מונחים בצורה מאד מאד ברורה להתייחס בכבוד, באדיבות, בענייניות ובמקצועיות לכל אחד מהנוסעים. זה מאד מאד חד משמעי. אנשים יודעים שזה מסר מאד מאד ברור שלנו כמנהלים ושלנו כמפעיל קבלנים. אנחנו מעבירים - - -
אורי מקלב
ההנחיה היא להקיף ארבעה אנשים את אותו נוסע? זאת ההנחיה? תגיד את האמת.
שי אייזנברג
אני אגיד לך שאנחנו מפעילים את הפקחים כמו שמקובל בעולם. מקובל בעולם להפעיל אותם בצוותים. דרך אגב, בעולם הם פועלים בצוותים הרבה יותר גדולים. אצלנו אנחנו מפעילים אותם בצוותים בדרך כלל, בממוצע זה 4. זה לא חייב להיות 4, אבל זה בקטנה אם זה 4 או 3. הם פועלים בצוותים וזה מה שמקובל בעולם.
אורי מקלב
ואתה מסכים לסיטואציה שארבעה אנשים - - -
שי אייזנברג
תראו, אני יכול להבין, זה מה שמקובל וככה אנחנו מפעילים אותם.
אורי מקלב
שאותו נוסע לא יברח לכם? שאותה מבוגרת לא תברח לכם? שאותה אמא עם שלושה ילדים לא תברח לכם? שהיא לא קיפלה את העגלה ולא הייתה לה תעודת זהות?
שי אייזנברג
זו שיטת העבודה. זה לא פותר - - -
אורי מקלב
עם שלושה ילדים שכולם פחות מגיל 3. זה לא ייאמן.
שי אייזנברג
אבל חבר הכנסת מקבל, אני באמת רוצה איך שהוא, אני אתייחס, יש הרבה עניין בפקחים, תנו לי לסיים לפחות את עניין הפקחים כי יש כמה וכמה דברים שחשוב לי להדגיש בעניין הזה. כמו שאמרתי הם מונחים להתייחס בכבוד, באדיבות, לכל הנוסעים. יש לנו פעם ראשונה בארץ ממשק או מפגש של פקח מול נוסע, או לא חשוב, צרכן מול נותן שירות, שהקנס מוטל פנים אל פנים בצורה מאד מאד חדה.
שלומית אבינח
למה, גם שוטר נותן לך קנס.
שי אייזנברג
כולנו יודעים ששוטר זה משהו אחר, בסדר? זה לא פקח של חברה ציבורית או חברה פרטית. הוא חי בעולם אחר.
אורי מקלב
אני גם מתכוון לשלוח מכתב למפקד מחוז, האם זה מה שיש לו היום, לשמש את חברת סיטיפס, לעזור לה, ועל כל קריאה שלהם להביא על מי שלא נושא תעודת זהות, להביא ניידת. אם זה מה שיש במשימות, אני שולח אליו מכתב ונראה את התגובה שלו. המשימות של משטרת ירושלים זה לעבוד בשירותים של סיטיפס. זה לא יאומן פשוט.
היו"ר דוד אזולאי
חבר הכנסת מקלב, אולי אתה לא יודע, אבל למשטרה בירושלים יש הרבה מאד שוטרים ולכן היא יכולה להתפנות לעסוק גם בדברים האלה, מה שאין בבאר שבע ובמקומות אחרים.
אורי מקלב
שר המשטרה ושר הביטחון צריכים לענות על זה, שבאמת ייקחו מכאן לבאר שבע ולרחובות, איפה שקורה מקרי רצח, ומה שהם עסוקים זה בלקחת ולענות ולבוא, לעזוב את כל העבודה ולעצור אנשים 30 דקות, 20 דקות, עד שבאמת אותו אחד, אותה אישה עם שלושה ילדים תזדהה. היא לא לקחה איתה תעודת זהות. אותו תייר שאין לו דרכון, שהוא לא לוקח דרכון היום. זה הרי לא ייאמן. אתם פשוט לא חיים, אתם לא שמים לב למה שקורה.

אדוני יושב הראש, חברות הסלולר גם מתנהלות מול אנשים באגרסיביות דרקונית כזו. אנחנו לא ניתן שכל כך הרבה זמן. עשו את המיליארדים על חשבון גב הציבור, אנחנו היום הפסקנו את זה ותראה מה שקורה. אנחנו לא ניתן שזה יימשך הרבה זמן, כמו שלקח עם חברות הסלולר. זה יהיה הרבה יותר מהר פה.
היו"ר דוד אזולאי
רבותי, יש לי אילוצים של זמן ואני אהיה חייב לסיים את הישיבה בזמן. יהודה, ביקשת את זכות הדיבור.
שי אייזנברג
כבוד יושב הראש, אני מבקש, יש לי עוד שני משפטים בעניין הפקחים.
יהודה אלבז
אני רציתי פשוט להתייחס לכל הנושאים.
היו"ר דוד אזולאי
אני אתן לך לדבר אחריו.
שי אייזנברג
עוד שניים שלושה משפטים בעניין הפקחים ואני אסיים. אנחנו מעבירים אותם סדנאות שירות - - -
שלומית אבינח
אם יש תלונה על פקח - - -
היו"ר דוד אזולאי
שלומית, אני מבקש, תאפשרו לו לדבר.
שי אייזנברג
ברשותכם, תנו לי שניים-שלושה משפטים. אנחנו מעבירים אותם סדנאות שירות, אנחנו מעבירים אותם הדרכות. דרך אגב, לבקשת משרד התחבורה, הם ביקשו לבוא להדרכות ולהנחות ולהדריך אותם מטעמם. גם זה נקבע מועד. במהלך החודש הזה יבוא איש של משרד התחבורה וידבר עם כל הפקחים ויגיד להם איך הדברים נראים בעיני הרגולטור, לצורך העניין. אנחנו מגייסים כוח אדם נוסף שהוא מגוון. פנסיונרים, אנחנו מנסים מאד להעסיק סטודנטים כדי באמת לגוון את כוח האדם, לעשות כוח אדם שיהיה יותר, לצורך העניין, לא שאני חושב שהפקחים לא אנושיים, אבל אין ספק שאם בא מישהו מבוגר, קצת יותר מבוגר, איך שהוא היחס של הנוסע אליו יכול להיות קצת שונה וזה דבר שאנחנו גם מנסים לשנות. אנחנו שמנו צוות מתוך הפקחים, צוות הדרכה שהוא נושא שלט הדרכה והוא מיועד לא להטיל קנסות, הוא מסתובב לאורך הקו והוא מיועד רק לעזור, לסייע ולהדריך את האנשים.
היו"ר דוד אזולאי
כולל הפעלת המכונות?
שי אייזנברג
כולל הפעלת המכונות, כולל הולידטורים, כולל להסביר אם הכרטיס טוב, אם זה כן רב קו, אם זה לא רב קו, אם זה חד פעמי, אם כרטיס המעבר תקין. כל תלונה, וזה שלומית לשאלתך, כל תלונה שיש לנו נגד התנהלות של פקחים נבדקת על ידי המנהלים שלו, ואם צריך אנחנו לא מהססים לסלק אותם מעבודתם או לפטר אותם. אנחנו עושים את זה בצורה מידית. לדעתי הגענו לקרוב ל-25 שכבר פוטרו, במהלך תקופה מאד קצרה. 25 כבר לא עובדים איתנו יותר בגלל תלונות שנמצאו מוצדקות. אין. אנחנו לא מתפשרים בעניין הזה במטר, ואנחנו עושים את זה מידית. זה מהיום למחר. מהבדיקה למחר.
ערן שכטמן
מסתכלים על המצלמות.
שי אייזנברג
ערן מוסיף, אנחנו גם בודקים את זה באמצעות המצלמות. יש לנו מצלמות פנימיות ברכבות, כך שיש לנו את היכולת באמת לבדוק את התלונות, להסתכל, לראות ואם הן מוצדקות אנחנו מגיבים ואנחנו לא מתפשרים בעניין הזה וחשוב שהדברים האלה יהיו - - -
אורי מקלב
כשרואים במצלמה מישהו שלא משלם אז שולחים את הפקח אליו?
שי אייזנברג
לא, מה פתאום. אי אפשר. אני לא אשב כל היום ואסתכל על 24 שעות של נסיעות. כך שגם מבחינת הפקחים אני חושב שאנחנו עושים לא מעט ואנחנו לא מתפשרים בעניין הזה. את זה היה לי חשוב להגיד.
היו"ר דוד אזולאי
תגיד בבקשה, כשיש תלונה על פקח, יש מסגרת שמטפלת בתלונות האלה אצלכם?
שי אייזנברג
כן. אתה רוצה להרחיב על זה אולי, לפחות על התהליך של התלונה?
ערן שכטמן
שמי ערן, אני מנהל את ההפעלה ברכבת, ובמסגרת הזאת אני גם אחראי על הפעלת הפקחים. פקח יש לו מנהל, יש לו ראש צוות, יש מעל ראש הצוות מנהל, מעל המנהל יש סמנכ"ל בכיר בחברה.
היו"ר דוד אזולאי
אני שואל אם אני כאזרח יכול להתלונן? הפקח מזוהה? אני יכול לזהות אותו ולפנות ואתם תדעו אחר כך לזהות אותו על פי הפרטים שמסרתי?
ערן שכטמן
בהחלט, ואנחנו עושים את זה מאד ברצינות.
היו"ר דוד אזולאי
ואז איפה הטיפול מתבצע? אצלכם?
ערן שכטמן
הבן אדם מוזמן לברור, למתן עדות. הנושא נחקר עם המנהלים שלו ואם צריך לגשת אליו בהליכים, ניגשים.
היו"ר דוד אזולאי
תודה. דבר נוסף שרציתי לשאול לגבי הקנסות, אנחנו ביקשנו את זה גם בישיבה הקודמת וגם בישיבה הזאת. מה כמות הקנסות שביצעתם עד היום, מאז שהתחלתם להטיל קנסות.
שי אייזנברג
עד היום מתחילת הנסיעות בתשלום, הטלנו כ-13,000 קנסות. אם מסתכלים על זה בממוצע לאורך הימים, וגם כתבתי את זה בזמנו לוועדה, הממוצע הוא בערך 100 קנסות ליום, מול 70,000 ומשהו נוסעים. צריך להבין, 100 מתוך 70,000 ומשהו נוסעים זה 0.15% מהנוסעים שמקבלים קנסות. ועוד פעם, זה דבר אחד. הבקשות, וצריך לזכור את זה - - -
היו"ר דוד אזולאי
אז אני מציע לך - - -
שי אייזנברג
רק להשלים, דקה. הבקשות לביטול קנסות, זה כמובן רק כאלה שקיבלו קנס, גם הן, גם מתוך אותם 100, אלה שפונים גם מולם אנחנו עובדים ביד מאד מאד קלה, כבית הלל, ואנחנו את החלק הארי של הבקשות מקבלים. עוד פעם, אם זה מתחיל לחזור ומישהו פונה פעם אחר פעם, זה כבר אחרת. אבל בפירוש זה כך.
היו"ר דוד אזולאי
אני מציע לכם שתראו במשטרת ישראל, במשטרת התנועה, כמה קנסות הם נותנים בקנה מידה ארצי למספר המכוניות, לעומת מה שקורה בחברת סיטיפס. אתה תגלה תוצאה שצריכה לעורר הרבה סימני שאלה.

דבר נוסף שלא קיבלנו עליו תגובה, זה הנושא של החיילים שנוסעים ללא מדים.
שי אייזנברג
אז לגבי החיילים, קודם כל כל מה שאנחנו עושים זה בהתאם ל-, או שאני אגיד דבר אחד מקדים. חיילים לא נוסעים חינם. החייל עצמו לא משלם. מי שמשלם עבורו זה משרד הביטחון. לכן לצורך הנסיעות של חיילים אנחנו צריכים להגיע להסכם עם משרד הביטחון. אנחנו הגענו להסכם עם משרד הביטחון שהשלב הראשון שלו היה אך ורק חיילים במדים עם תעודת חוגר בתוקף. לאחרונה הגענו להסכם עם משרד הביטחון, לאור התלונות, שמאפשר גם נסיעות של לוחמים או חיילים שיש להם היתר לנסוע ללא מדים. ההסכם הזה על פניו נסגר. הוא נחתם על ידינו, הוא טרם נחתם על ידי משרד הביטחון. ברגע שהוא ייחתם על ידי משרד הביטחון, למחרת היום, ההנחיה כבר לפקחים קיימת. ברגע שמשרד הביטחון יחתום על ההסכם, אנחנו מתחילים לכבד אותו.
היו"ר דוד אזולאי
יש לי בקשה אליך. בנושא הקנסות הייתי מבקש לקבל את הנתון הזה בכתב, אם אפשר לקבל את זה גם בצורת גרף, שנדע מאז שהתחלתם להפעיל קנסות, כמה קנסות נתתם בסך הכל, האם אתם במגמת עלייה או במגמת ירידה. כמה מתוך הקנסות שנתתם ביטלתם. זה נתון שיכול ללמד אותנו על ההתנהלות.
שי אייזנברג
אתם תקבלו את הנתונים.
היו"ר דוד אזולאי
אוקי, אני מודה לך אדוני, תודה רבה.
מירב כהן
אפשר רק שאלה על מכונות הכרטוס?
היו"ר דוד אזולאי
מירב שנייה. "אגד", בבקשה.
אסף אברהמי
כל נושא הכרטוס וכל נושא הפקחים כמובן שזה כרגע לא נוגע לנו. עדיין חובת התשלום היא על הנהג אצלנו ולא על הנוסע. נוסע שעולה ב"אגד" ואין לו כרטיס, אז מקסימום לוקחים אותו לנהג והוא משלם ואנחנו לא עוצרים ולא נותנים קנסות.
היו"ר דוד אזולאי
כמה נוסעים אתם מסיעים ביום ב"אגד"?
אסף אברהמי
נסיעות נוסע קרוב ל-400,000 ביום בירושלים.
היו"ר דוד אזולאי
אז זה קצת יותר מ-70,000, נכון?
אסף אברהמי
כן, אבל אתה צריך להבין שחלק גדול מהנוסעים היום ובגלל המערכת, יכול להיות שבן אדם נסע ברכבת, ב"אגד" אמרתי נסיעות נוסע. יכול להיות שהוא יכול לנסוע פעמיים באוטובוס ועוד פעמיים ברכבת בשנה וחצי. זאת אומרת ב-90 דקות.
היו"ר דוד אזולאי
פשוט איך אומרים, אנחנו גדלנו עם "אגד". נולדנו עם "אגד" ואנחנו לא מכירים את המושג הזה של קנסות, למרות כל הימים הקשים ולמרות העומס הרב ולמרות החגים והחופש. ופה באה חברה חדשה עם הנוהל הזה של קנסות. אני אומר זה חומר למחשבה גם למשרד התחבורה. אני מבין שרוצים לחנך את הציבור. אז גם לחנך את הציבור צריך למצוא את הדרך איך לעשות את זה בצורה ראויה. כן בבקשה, תמשיך.
אסף אברהמי
אנחנו גם מקדמים פרויקט ביחד עם משרד התחבורה, כי אנחנו חושבים שזה חלק משלים של עלייה מהדלת האחורית. אני חושב שאם היום יש לנו את האוטובוסים הארוכים, ה-B.R.T עם ארבע דלתות ואני חושב שהיום כשמגיעים להר הרצל ויש מה שנקרא קווי הזנה, שהרכבת פורקת את כל הנוסעים, זה לא הגיוני וזה לא נכון לעשות בעידן תחבורתי חדש שכולם נוסעים וצריכים לעבור שוב פעם דרך הנהג ולהכביד בקטע הזה. אז אנחנו גם מקדמים את הנושא הזה. אני מניח שנצטרך לתת את ההתייחסות גם לכל העניין של התשלום, אבל אני מקווה שבאמת גם בקטע של הנוסעים, שבקטע הזה תהיה איזו שהיא הבנה.
היו"ר דוד אזולאי
יש ישיבות עבודה משותפות – "אגד" – סיטיפס – תחבורה.
אסף אברהמי
עם משרד התחבורה כן. עם סיטיפס זה ישיבות שהן יותר ישיבות שהן לא ישיבות קבועות, אבל אנחנו בקשר רציף, כי בכל אופן, גם עם סיטיפס וגם עם חברת ההפעלה קונקס. צריך להבין שיש כמה כובעים לכל הסיפור הזה. מי שמפעיל את הרכבת זו חברת קונקס, אבל בהחלט אני יכולה להגיד לך שכשאנחנו פונים לסיטיפס או לקונקס, אז הקשר הוא טוב ויש מענה כי חייב להיות שיתוף פעולה, כי בכל אופן זה חשוב להדגיש ונכון שזה נשמע כזה מילה מפוצצת, אבל גם אנחנו ב"אגד" הפנמנו את זה, גם שאנחנו היינו פה הרבה שנים לפני שהם הגיעו, אבל יש היום בירושלים, זה לא רק "אגד" וזה לא רק סיטיפס, זה רשת תחבורה לנוסע. מבחינת הנוסע הרכבת ו"אגד" זה אותה הרשת. הוא אמור להשתמש ברשת הזאת, הוא אמור להשתמש בה נכון ואנחנו אמורים לספק לו את השירות הטוב ביותר. ומה שקורה כרגע, נכון, כמו שהגדיר את זה מנכ"ל משרד התחבורה, יש פה חבלי קליטה. אני יכול להגיד לך שאם אני מסתכל עלינו, על "אגד", אם אני מסתכל על החצי שנה האחרונה, אני יכול להגיד לך שאיפה שהיינו ואיפה שאנחנו היום יש שיפור משמעותי.
אני אתייחס למה שאמרה הגברת המכובדת, על זמן הנסיעה. אני רוצה לתת דוגמא, ועוד פעם, אני נותן את זה מהחלון ומהכובע של מי שמפעיל את התחבורה הציבורית בירושלים מבחינת התנועה ומי שמסתכל בחלון גם של הנהג. אם אני לוקח את כל שכונות דרום מערב העיר, ששם בוצע השינוי העיקרי של מה שנקרא קווי הזנה - קריית מנחם שמגיעים להר הרצל ועד מרכז העיר לצורך הדוגמא, אז אני מדבר על היום.
ימימה פרץ-גבאי
אבל מה עם הדרום? מושבה גרמנית, טלביה, רחביה.
אסף אברהמי
שנייה. למעשה בדרום העיר מושבה גרמנית, טלביה, רחביה – לא נגענו בשום רשת תחבורה.
ימימה פרץ-גבאי
אין תחבורה לאלה שגרים - - -
אסף אברהמי
לא. לא נגענו בקווים, אותם קווים נשארו.
ימימה פרץ-גבאי
אבל זה לוקח כפליים זמן לנסוע.
אסף אברהמי
אבל לא שונה כלום.
ימימה פרץ-גבאי
לרחוב אגריפס שעה שלמה, אם לא יותר.
אסף אברהמי
לא שונה. גברת, מתלפיות מזרח, מדרום העיר, מרחביה לא שונה שום דבר כרגע. מה ששונה זה דרום מערב העיר ואני רוצה בקצרה לתת לכם דוגמא כדי לסבר לכם את האוזן. לפני כמה חודשים מי שרצה להגיע בקו 18 או בקו 20 למרכז העיר, הוא יצא מכל שכונה עד הר הרצל, ומה שאני אומר לכם זה זמנים מדודים וזה לא ממוצע, זה בדיוק. לוקח בערך 25 דקות עד הר הרצל כולל הסיבוב בשכונה, עד תחנת הרכבת בין 20 ל-25 דקות. משם לכיוון עד מה שנקרא דוד ילין, צומת האפט, ששם הקטע שמבית הספר זיו ועד צומת האפט זה היה סך הכל נתיב אחד. רק את הקטע הזה היה לוקח לעבור משהו כמו 15 שעה עד 20 דקות. מהצומת הזה ועד הכניסה לעיר, בגלל שגם כל מערכת הרמזורים באזור שם השתנתה, זה היה לוקח בערך 15 שעה. מתחנה מרכזית, אגריפס למרכז העיר, עוד חצי שעה.
עוזי יצחקי
דוגמא מצוינת, וזה גם מסתדר ליושב ראש ועד ההורים של יפה נוף, שכל עשרות האוטובוסים, ואני לא מגזים, שעברו שם במשך שעה בנתיב של שדרות הרצל – נעלמו כלא קיימים והרכבת, עם כל הביקורת ועל העניין של בטיחות, ברוך השם אנחנו רואים דווקא להעלות את רמת הבטיחות.
עידו נווה
דוגמא מצוינת, רק חבל שהיא שקרית. היא שקרית.
היו"ר דוד אזולאי
רבותי, אני לא פותח דיון.
עוזי יצחקי
אני חושב שיש בעיה, נכון, אבל גם לציין את עניין זיהום האוויר ושל הגברת הבטיחות כתוצאה מכל האוטובוסים שיצאו מהנתיב הזה ונכנסה הרכבת. מזה אל תתעלמו.
היו"ר דוד אזולאי
רבותי, אני מתבקש לפנות את האולם, אז אני מבקש לסכם את הדיון. בבקשה, משפט סיכום.
אסף אברהמי
מה שאני בא להגיד זה שאין ספק שעוד צריכים כולם להשתפר. אנחנו ב"אגד" פועלים על פי ההנחיות של משרד התחבורה ועיריית ירושלים בכל מה שקשור לתשתיות וגם לתחום התחבורה גם מבחינת תדירויות של אוטובוסים, גם מבחינת רמת שירות וגם מבחינת קווים. כרגע יש מערכת קווים שסוכמה. מה שיבקשו מאיתנו לעשות מבחינת מערך הקווים אנחנו נעשה ונבצע. זו עמדתנו.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה אדוני, אני מודה לך. יהודה, משפט סיכום, בבקשה.
יהודה אלבז
אולי כמה מילים לסיכום. אנחנו שמענו פה הרבה דברים, אבל אני כן רוצה לסכם את הפעולות העתידיות שיש לנו לעשות עכשיו, כתוצאה מהמצב. אנחנו בסופו של דבר רוצים לשנות את הבעיה המרכזית, רוצים לטפל בבעיה המרכזית שהיא בעיית מערכת הכרטוס, שהיא נורא נורא בעייתית. אנחנו כבר פנינו לזכיין, ביקשנו לשים מכשירים נוספים אחרים ברציפים, על מנת לאפשר תיקוף וטיפול באזרחים בצורה יותר טובה. אין ספק שזה יוריד 50% מהבעיות הקיימות, ואם יש כיום 100-200-300 איש שנתקלים בבעיה בכרטוס ברכבת, אם נשפר את מערכת הכרטוס נוריד באופן דרמטי את המקרים האלה. אנחנו ביקשנו מהזכיין כבר לעדכן, לשנות, להוסיף מכשירים ואנחנו נמשיך בפעילות הזאת עד שזה ייעשה בשטח.
גיל יעקב
ועד אז לא יתנו קנסות?
יהודה אלבז
רגע. ב', אנחנו חושבים שיש להקים ועדת ערר על הקנסות, ואנחנו כבר דיברנו על זה. הבעיה המרכזית היא שאין בסיס חוקי לוועדת ערר, או הבסיס החוקי הוא די פרשני ולא ישים. החוק שנחקק בזמנו לא לקח בחשבון אפשרות של ערר אפקטיבית, שיש היום בחוק. מעין ערר להוצאה לפועל שזה נורא נורא בעייתי לאזרח ואנחנו רוצים וחושבים שיש להקים מסגרת ערר פשוטה, קלה, עצמאית ו - - -
היו"ר דוד אזולאי
ועדת ערר של מי היא תהיה, של משרד התחבורה?
יהודה אלבז
כן, של משרד התחבורה.
היו"ר דוד אזולאי
בנושא הקנסות.
יהודה אלבז
כן.
היו"ר דוד אזולאי
זה דבר שכיום לא קיים.
יהודה אלבז
לא קיים.
היו"ר דוד אזולאי
אלא חברת סיטיפס היא שמחליטה אם לבטל את הקנסות או לא.
יהודה אלבז
נכון, נכון, וזה נורא בעייתי ואנחנו חושבים שמי שצריך להחליט זה ועדה של משרד התחבורה.
היו"ר דוד אזולאי
אני חושב שפה דווקא הייתי הולך על מנגנון משותף.
יהודה אלבז
אפשר גם משותף.
היו"ר דוד אזולאי
זה לשיקול דעתכם המקצועי.
יהודה אלבז
אפשר גם משותף, אבל נדמה לי שבשביל זה צריך לשנות את החוק.
מירב כהן
אפשר לעשות את זה היום?
יהודה אלבז
צריך לשנות את החוק.
עוזי יצחקי
יהודה, אבל תגיד שבינתיים אנחנו גם בימים האחרונים גיבשנו איזה שהוא רעיון או חלופה לעניין הזה. אנחנו גם נעשה מעקב בקרה לעניין של קנסות שנדחו בתשובה שלילית מבחינת החברה, במנגנון שלנו וניתן את חוות דעתנו לגבי אותם קנסות.
יהודה אלבז
כמו שאומר עוזי, אנחנו נבדוק את כל המקרים שבהם הזכיין לא הסכים לבטל את הקנס, כדי לבקר שאכן פה לא היה מקום לביטול גם. בנוסף, אנחנו - - -
אורי מקלב
... שבמקרה שאפשרי לכרטס - - -
יהודה אלבז
רגע, וזה נורא חשוב חבר הכנסת מקלב, אנחנו מסכימים איתך. אנחנו חושבים שהמנגנון של קנס על מי שלא תיקף בחודשי חופשי הוא מנגנון חריף מדי, ואנחנו רוצים להגיע להסכמה עם הזכיין למנגנון חלופי של מתן אזהרה פעם ראשונה, פעם שנייה. להפוך את הבקרים לדיילים יותר, שיסבירו איך לבעלי חופשי חודשי ולבעלי רב קו איך לתקף, כך שניתן הזדמנות לאנשים גם ללמוד ולהתנסות במכשירים האלה, לפני שנותנים להם קנס ואני חושב שנגיע איתם להסכמה.
היו"ר דוד אזולאי
רבותי תודה רבה. אני רוצה לסכם את הדיון הזה. קודם כל אני רוצה להודות לכל המשתתפים ובראש ובראשונה לכל האזרחים שתרמו מזמנם והגיעו לכאן כדי להשתתף בדיון ולהפרות את הדיון הזה. תודה לכם.
לסיכום הדיון הזה
1. בעקבות פניות של אזרחים, הוועדה שמעה טענות קשות של אזרחים. הוועדה מתריעה על ליקויים בשירות לציבור הרחב ופונה לכל הנוגעים בדבר לפעול לשיפור השירות.

2. הוועדה פונה לחברת סיטיפס לתגבר ולייעל את המחלקה לפניות הציבור ולתת תשובות ענייניות לאזרחים, תשובות גם ברורות, דבר שלצערי הרב הם לא מקבלים. אני גם מבקש, כאשר גורם ציבורי פונה אליכם, מה שאתם עושים אתם נותנים לו תשובה אבל מבלי שהגורם שפנה אליכם מקבל לפחות העתק מהתשובה. כלומר אם זה הוועדה לפניות הציבור או אפילו הארגון שדיברנו עליו קודם. הם פנו אליכם – אז או שתעבירו את התשובה אליהם או שתעבירו לאותם אזרחים, אחרת הדברים נשארים אצלנו ללא מענה.
3. לגבי הפקחים - הוועדה ממליצה לחברת סיטיפס לתת הדרכה לפקחים על יחסי אנוש. הדרכה שגם יתנו הדרכה לאזרחים שפונים אליהם להפעלת המכונות ובכלל, אני חושב שזאת סמכות שצריכים לתת לפקחים. פקח, מעבר לכך שהוא, ואנחנו מכירים את זה גם ב"אגד". ב"אגד" יש נהג, אבל מעבר לכך הנהג גם לא פעם יודע לייעץ לאותו אזרח באיזו תחנה לרדת וכו'. אני חושב שגם פה הייתי מצפה מהפקחים גם למלא את מלאכתם, אבל בנוסף לכך שאם אזרח - - -
אורי מקלב
להפעיל שיקול דעת.
היו"ר דוד אזולאי
כן, אם אזרח פונה, תנו לו. לא רק שיקול דעת – תדריך אותו. הוא פונה אליך, אל תחכה שימעד כדי לתת לו את הקנס.

4. הוועדה תפנה למשרד הביטחון כדי לזרז את התהליך של נסיעה לחיילים גם ללא מדים.
5. הוועדה פונה לכל הנוגעים בדבר ואנחנו נעשה את זה גם בכתב, לגבי בית ספר יפה נוף, שהנושא הזה יטופל ויאפשרו מעבר נוח ובטוח לאותם תלמידים, לפני שחלילה יקרה אסון ולפני שתסתיים שנת הלימודים.
6. הוועדה תקיים דיון ומעקב בסוף מושב הקיץ, כדי לוודא שיש שיפור וכמובן שהדיון הזה יהיה בהשתתפות מנכ"ל סיטיפס, והפעם נקווה גם לתאם איתו ושיכבד אותנו בנוכחותו.
7. הוועדה פונה לשר התחבורה ליזום שינוי חקיקה באופן מהיר ביותר, בכל הליקויים שעלו כאן, כולל הקנסות.
8. אני מציע למשרד התחבורה, לחברת סיטיפס ול"אגד" להיערך לחודשי הקיץ ואני אומר את זה באמת מתוך דאגה רבה, מפני שירושלים מוצפת בתיירים, ואני לא רוצה שייצא שם רע למדינת ישראל. כי התייר שיבוא לפה וייפגע מחברת סיטיפס, הוא לא ידבר על חברת סיטיפס והוא לא ידבר על הסדרן. אנחנו האזרחים מדברים. התייר ידבר על מדינת ישראל. ולכן אנחנו צריכים לעשות הכל על מנת ששמה הטוב של מדינת ישראל לא ייפגע בגלל שירות לקוי.
9. אני מציע גם להגדיר ולשנות את שעות השיא שמעבר לשעה 16:30. כולנו יודעים ששעות השיא זה לא עד 16:30, אלא מ-16:00 ואילך.
10. הוועדה פונה למשרד התחבורה לשקול את גובה הקנס המוטל על אותם אזרחים. לדעתנו הקנס הוא גבוה מדי, אין לו אח ורע בשום מקום. גם כשהמשטרה, משטרת התנועה החליטה להטיל קנסות, אז בהתחלה מי שזוכר על חגורות הבטיחות זה היה בשלבים. אבל לא מיד קפצו למחירים כאלה גבוהים.
11. הוועדה מאמצת ופונה למשרד התחבורה להקים ועדת ערר לגבי הנושא של הקנסות.
12. נושא אחרון, הפעלת רגולציה, פיקוח והנחיה של משרד התחבורה על סמכות והתנהגות של הפקחים, כי אני חושב שהפקחים כאן, משהו נראה לי, אמנם מצד אחד הם פועלים על ידי חברת סיטיפס, אבל זה נראה שהדברים שם לא ברורים, כך שצריך להגדיר את הנושא הזה.
אני רק יכול להגיד לכם מכובדי, אנשי משרד התחבורה, יושבים פה שני חברי כנסת אמנם, אבל אנחנו כחברי כנסת בין היתר חברים גם בוועדת הכלכלה ואנחנו נסייע בעניין הזה, כי אני חושב שזה צורך חשוב ודחוף.
ימימה פרץ-גבאי
לא הייתה התייחסות למשך הנסיעה ולאוכלוסייה בשכונות מסוימות, שהפכו לבני ערובה.
עידו נווה
אנחנו בכלא. אנחנו בכלא.
היו"ר דוד אזולאי
הנושא הזה יטופל יחד עם "אגד", חברת סיטיפס ומשרד התחבורה. אני מאמין שבישיבות משותפות הם יטפלו גם בנושא הזה, הם מודעים לכך.
ימימה פרץ​-גבאי
אני מקווה מאד.
היו"ר דוד אזולאי
רבותי, אני מאד מודה לכולם. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:50.>

קוד המקור של הנתונים