ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 02/05/2012

צו הבלו על דלק (פטור והישבון)(הוראת שעה מס' 2) (תיקון), התשע"ב-2012, צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (הוראת שעה מס' 12) (תיקון), התשע"ב - 2012

פרוטוקול

 
PAGE
4
ועדת הכספים
02/05/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 1071>
מישיבת ועדת הכספים
יום רביעי, י' באייר התשע"ב (02 במאי 2012), שעה 10:45
סדר היום
<1. צו הבלו על דלק (פטור והישבון)(הוראת שעה מס' 2) (תיקון), התשע"ב-2012>
<2. צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (הוראת שעה מס' 12) (תיקון), התשע"ב - 2012>
נכחו
חברי הוועדה: >
משה גפני – היו"ר
שי חרמש

פניה קירשנבאום
מוזמנים
>
ערן יעקב - סמנכ"ל בכיר, תכנון וכלכלה, רשות המסים, משרד האוצר

דינה בירן - מינהל הדלקים, חברת החשמל

יואל מיכלסון - אגף השיווק, חברת החשמל

עינב חשאי - רגולציה, חברת החשמל

חזקיה ישראל - התאחדות התעשיינים
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית פרלמנטרית
חבר המתרגמים – אהובה שרון
<צו הבלו על דלק (פטור והישבון)(הוראת שעה מס' 2) (תיקון), התשע"ב-2012>
<צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (הוראת שעה מס' 12) (תיקון), התשע"ב - 2012>
היו"ר משה גפני
אני פותח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר היום צו הבלו על דלק (פטור והישבון) (הוראת שעה מס' 2) (תיקון), התשע"ב-2012 וצו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (הוראת שעה מס' 12) (תיקון), התשע"ב-2012.
מי מציג את הנושא?
ערן יעקב
אנחנו מביאים כאן הארכת צו שנוצר בעקבות משבר הגז שפקד אותנו עקב אותם פיצוצים וחוסר יכולת לספק גז טבעי לייצור חשמל. זה יצר עלייה משמעותית במחיר החשמל כתוצאה מתמהיל דלקים שונה. הבאנו צו שהפחית בצורה משמעותית את עלויות הבלו החל על הסולר המשמש לייצור חשמל וכרגע אנחנו כאן על מנת להאריך את תוקף ההטבה הזאת עד סוף השנה, עד ה-31 בדצמבר, ולאפשר לחברת חשמל או למי שמייצר חשמל ולאו דווקא חברת חשמל – כל מי שמייצר חשמל בכללים מתאימים לרשות החשמל ובהתאם לחוק – לקבל החזר משמעותי על הבלו שהוא משלם. כשאני אומר החזר משמעותי, הכוונה היא ל-88 אחוזים. זה מעמיד אותו בסך הכול על תשלום של 12 אחוזים מסך הבלו הקיים היום על סולר וזה כמובן מאפשר לצרכן בסופו של תהליך לקבל חשמל במחירים טובים יותר.
שי חרמש
במאה ה-17 היה פיזיקאי והוא אמר שאין חומר הולך לאיבוד ואין חומר נוצר מאין. מאיפה הכסף בא? מדובר בחמישה מיליון שקלים וזה סכום שאתם כתבתם ולא אני.
ערן יעקב
לא ויתרנו. זאת העלות התיאורטית.
פניה קירשנבאום
זה רווח וירטואלי. הם לא היו אמורים להרוויח את זה. זה בא בגלל שהתחילו להשתמש בדלקים. לא בנו על הכסף הזה.
שי חרמש
בכל זאת כמה השפעה תקציבית קיימת? אפס?
ערן יעקב
כן.
שי חרמש
נוסחת אפס? אפס-אפס?
ערן יעקב
כן. בעסקים כרגיל של חברת חשמל או מהמס שראינו בעסקים כרגיל של חברת חשמל, לכן השארנו את זה באחוז מסוים. לא עשינו את זה פטור לגמרי. כלומר, כדי לא לפגוע בהכנסות המדינה, בדיוק בגלל הסיבה שאתה מציין, גם אנחנו ראינו את זה לנגד עינינו ולכן השארנו שיעור מס זעום כדי לאפשר לנו את ההכנסה שהיא הכנסה עם משמעות של עסקים כרגיל, כך שלא נפגע בהכנסות שהיו צפויות ומתוכננות ל-2012.
שי חרמש
תשלום אפס.
ערן יעקב
זאת המשמעות. זה לא בדיוק על האגורה אבל בסך הכול, כן. המשמעות היא שהפגיעה, אם תהיה כזאת – לכאן ולכאן, כי יכולה להיות פגיעה אבל יכול להיות עודף – היא תהיה מינימאלית.
היו"ר משה גפני
יש כאן מישהו מחברת חשמל? מישהו רוצה לומר משהו?
דינה בירן
מדובר בהנחה חשובה שממתנת את עליית מחיר החשמל. בישיבה הקודמת שהתקיימה בחודש ינואר המלצנו להאריך את הצו ונקבע שיתקיים דיון נוסף בנושא והנה אנחנו עכשיו בדיון נוסף. כמויות הגז לא גדלו מאז אלא רק פחתו ולכן חייבים להמשיך בהנחה הזאת.
היו"ר משה גפני
אני מבקש ליידע את חברי הוועדה. אנחנו קיימנו דיון מדוע לא נותנים הנחות במחירי החשמל לקבוצות אוכלוסייה שמגיע להן, שהן שכבות חלשות וזה אפשרי מבחינת החוק כדי להגיע לאחוז וחצי מההכנסות של מכירת החשמל, של חברת החשמל. בסוף המושב עבר חוק שמכניס את קבוצות האוכלוסייה כך שאפשר לתת להן הנחות. אני ביקשתי מיושבת ראש הרשות לשירותים ציבוריים חשמל, אורית פרקש הכהן, ליידע את הצרכנים שהם רשאים להגיש בקשות כאשר מדובר באותן קבוצות אוכלוסייה. היא הודיעה לי שבחשבונות החשמל שיישלחו לצרכנים בחודשים יוני-יולי תימסר הודעה לכל הצרכנים על כך שהם יכולים להגיש בקשות להנחה במחירי החשמל ואני מקווה שאכן כך יהיה. אני גם לא כל כך מבין למה הביטוח הלאומי לא יכול להעביר את רשימת הנכים או רשימת האנשים שנמצאים בביטוח הלאומי והם ברשימה לפיה הם זכאים להנחה כך שיהיה אפשר לתת להם אותה מבלי לעבור את כל הפרוצדורה.
יואל מיכלסון
כבר משנת 2007 הביטוח הלאומי מעביר לנו מדי חודש רשימה של כ-180 אלף זכאים. לצערנו כ-40 אלף הם לא לקוחות שלנו. אנחנו עשינו מאמצים לאתר אותם. בהתחלה היו לנו מאה אלף שלא הצלחנו לאתר, שלחנו ביוזמתנו מכתבים, הודענו כל מיני הודעות גם בעיתונות – לא במודעות אלא בהודעות – אבל לצערנו יש לנו עוד קבוצה של ניצולי שואה בהם מטפלת הרשות לניצולי שואה במשרד האוצר. אם לומר דברים טובים, ואני אתחיל בדברים הטובים, הקבוצה של ניצולי השואה נכנסה שנתיים יותר מאוחר וחשבנו שאם זה האוצר, יעשו הכול כדי שיהיו פחות הוצאות אבל הופתענו לטובה כי שם יש אנשים המסורים לנושא והם מנסים לאתר את אלו שהם לא לקוחות שלנו. הביטוח הלאומי שאמור למצוא – אנשיו לא כאן – לא משקיע ולא רוצה להשקיע באיתור האנשים שזכאים לקבל את ההנחה.
היו"ר משה גפני
יש לכם פניות לביטוח הלאומי?
יואל מיכלסון
אנחנו בקשר שוטף אתם.
היו"ר משה גפני
תוכלו לעדכן אותי?
יואל מיכלסון
כן.
היו"ר משה גפני
ננסה לתווך על מנת לפתור את הבעיה הזאת.
עינב חשאי
לגבי ההסדר החדש, האחוז וחצי החדשים והנוספים, כבר היום באתר האינטרנט של חברת החשמל יש פרסום על העניין הזה. כפי שאמרת, ביוני-יולי אנחנו נפנה לכל הלקוחות. עדיין בסופו של דבר אנחנו תלויים במידע שאנחנו מקבלים מהביטוח הלאומי.
היו"ר משה גפני
אנחנו כוועדה יותר אינטנסיביים בעניין הזה של ההנחות כדי שנוכל לממש את הצו הזה וכדי שאתם תוכלו לממש את מה שמופיע בחוק. במצב הזה של מחירי חשמל כל כך גבוהים, לפחות נוכל לממש את ההנחות הללו. אנחנו מוכנים להירתם לעניין הזה כדי לפתור את הבעיה ולהקל עליכם כדי שתוכלו לממש את ההנחות מול הביטוח הלאומי.

ניסינו להביא לכאן ברגע האחרון – אף על פי שהם לא קשורים לדיון הזה – את נציגת הביטוח הלאומי, אבל היא לא נמצאת. כאמור, אנחנו כאן ואנחנו נשתדל לסייע בעניין.
עינב חשאי
אנחנו מבחינתנו נשמח מאוד לקבל כל עזרה.
היו"ר משה גפני
בסדר. תעדכנו אותנו. תנסו לדבר אתם על העניין ואם תראו שזה לא הולך, אנחנו נתערב. על פי רוב ההתערבות שלנו מועילה.
יואל מיכלסון
אני רוצה לציין שבינואר השנה פרסמנו מודעה בעיתון בחמש שפות אבל לצערנו השינויים לא היו משמעותיים. היו אלינו הרבה פניות, מה שאנחנו קוראים פניות סרק, של אנשים שראו את המודעה, אנשים שיש להם קצבה מסוימת מביטוח לאומי אבל הם לא קשורים לקצבה שהביטוח הלאומי מכניס אותם לרשימה של הזכאים להנחה בחשמל. כל המודעה שפרסמנו כמעט ולא השפיע על הקטנת מספר הזכאים שמקבלים את ההנחה. זאת אומרת, נשארנו באותו סדר גודל של מעל ארבעים אלף אנשים שלא מקבלים את ההנחה.
היו"ר משה גפני
אני מקווה שזה ייכנס למודעות, גם בעצם העובדה שאתם תשלחו את זה בהודעות לצרכנים. גם אנחנו מצדנו נעשה את כל האפשרויות כדי להגיע למקסימום זכאים שיקבלו את ההנחות האלה משום שהמחירים הם מאוד מאוד גבוהים ואנשים לא עומדים בתשלום.

אנחנו מצביעים על צו הבלו על הדלק, על הסעיף הראשון שקראתי.
הצבעה
בעד אישור צו הבלו על הדלק (פטור והישבון) (הוראת שעה מס' 2) (תיקון), התשע"ב-2012 -

פה אחד

הצו אושר
היו"ר משה גפני
תודה רבה. הצו אושר.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:55>

קוד המקור של הנתונים