ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 22/05/2012

הצעת חוק הבחירות לכנסת (תיקון מס' 61) (הצבעת משרתים בשירות לאומי), התשע"א-2011, הצעת חוק הבחירות לכנסת (תיקון - הצבעת המשרתים בשירות לאומי), התשס"ט-2009

פרוטוקול

 
PAGE
38
ועדת החוקה, חוק ומשפט
22/05/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 614>
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, א' בסיון התשע"ב (22 במאי 2012), שעה 12:00
סדר היום
<1. הצעת חוק הבחירות לכנסת (תיקון מס' 61) (הצבעת משרתים בשירות לאומי), התשע"א-2011>
<2. הצעת חוק הבחירות לכנסת (תיקון - הצבעת המשרתים בשירות לאומי), התשס"ט-2009>
נכחו
חברי הוועדה: >
אורי מקלב – היו"ר
זבולון אורלב
מוזמנים
>
יואב ארבל - יועץ משפטי, מנהלת שרות אזרחי-לאומי

מלכיאל דהן - מנהל תחום פיקוח ובקרה על השרות האזרחי לאומי, מנהלת שרות אזרחי-לאומי

עו"ד עמי ברקוביץ - מחלקת יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אורלי עדס - מנהלת כללית, ועדת הבחירות המרכזית

עו"ד אהוד שיל"ת - יועץ משפטי, ועדת הבחירות המרכזית

עמרי שניידר - ועדת הבחירות המרכזית
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשם פרלמנטרי
ירון קוונשטוק
<1. הצעת חוק הבחירות לכנסת (תיקון מס' 61) (הצבעת משרתים בשירות לאומי), התשע"א-2011>
<2. הצעת חוק הבחירות לכנסת (תיקון - הצבעת המשרתים בשירות לאומי), התשס"ט-2009>
היו"ר אורי מקלב
אני מתכבד לפתוח את הישיבה של ועדת החוקה כממלא מקום של היושב-ראש הקבוע. על סדר יומה של הוועדה: הצעת חוק הבחירות לכנסת (תיקון) (הצבעת משרתים בשירות לאומי), התשע"א-2011, הכנה לקריאה שנייה ולקריאה שלישית. יש לנו עוד חוק? החוק השני הוא הצעת חוק הבחירות לכנסת (תיקון – הצבעת המשרתים בשירות לאומי), התשס"ט-2009, של חבר הכנסת זבולון אורלב.
אם כך, אנחנו יכולים להתחיל. ניתן לך, אדוני, להציג את החוק. לפי החלטה של הנהלת הקואליציה אנחנו נדון בחוק עד שנוכל להצביע עליו, אבל את ההצבעה עצמה אנחנו לא נקיים.
אלעזר שטרן
יש החלטה של הוועדה לפי סעיף 84 לתקנון למזג את זה, ואחרי זה אנחנו נעביר לוועדת הכנסת את הבקשה לאישור.
היו"ר אורי מקלב
איך שלא יהיה אנחנו לא יכולים להצביע.
זבולון אורלב
גם על המיזוג לא נוכל לעשות היום?
אלעזר שטרן
לא, אפשר להחליט על המיזוג. אנחנו נצטרך להעביר את זה לוועדת הכנסת לקבל מהם את האישור.
זבולון אורלב
מאה אחוז. אני בעד.
היו"ר אורי מקלב
כל זמן שלא היתה החלטה של ועדת הכנסת לאשר את המיזוג, אנחנו ממילא לא יכולים להצביע.
אלעזר שטרן
יש בזה דעות שונות. יש כאלה שאומרים שכן, יש כאלה שאומרים שלא.
דורית ואג
על זה התווכחנו הבוקר.
היו"ר אורי מקלב
עד עכשיו היה נהוג שכן.
אלעזר שטרן
יש ויכוחים על הפרשנות של התקנון, אם אפשר להצביע לפני אישור של ועדת הכנסת - -
זבולון אורלב
תלכו לחומרא.
אלעזר שטרן
- - אם הוועדה פה יכולה להצביע לפני שוועדת הכנסת אישרה את המינוי, כן או לא.
זבולון אורלב
אתה צריך אבל להצביע כדי לפנות לוועדת הכנסת.
אלעזר שטרן
לא, אבל אתה צריך להצביע על המיזוג. נגיד שהצבעת על המיזוג פה בוועדה.
זבולון אורלב
אתה צריך את אישור ועדת הכנסת.
אלעזר שטרן
נכון. השאלה אם אתה יכול להצביע פה בוועדה לאשר את החוק לקריאה שנייה ולקריאה שלישית על תנאי שוועדת הכנסת תאשר.
זבולון אורלב
אם הוועדה פה לא מצביעה, על סמך מה יושב-ראש הוועדה פונה לוועדת הכנסת?
דורית ואג
לא, הוא אומר להצביע רק על המיזוג.
אלעזר שטרן
יש הצבעה על המיזוג, ויש הצבעה לקריאה שנייה ולקריאה שלישית.
זבולון אורלב
לא, אני מדבר על הצבעה על המיזוג.
אלעזר שטרן
הצבעה על המיזוג בכל מקרה חייבים.
זבולון אורלב
קודם פה, ואחרי זה - - -
אלעזר שטרן
זה בכל מקרה.
זבולון אורלב
אז זה מה שאני מציע. אוקיי.

אדוני היושב-ראש, קודם כול אני רוצה לומר דבר בשבח האכסניה של הוועדה ושל היושב-ראש הקבוע של הוועדה. לאחר שהוא ראה שאני מתקשה בקידום החקיקה הפרטית, באחת ההזדמנויות הוא יזם את החקיקה של הוועדה. ההצעה שעברה קריאה ראשונה היא הצעת הוועדה, על פי יוזמתי, ואני מברך את הוועדה.
ולאחר שהוועדה אישרה בקריאה ראשונה להצבעה הצלחנו להשיג את ההסכמה של כל ראשי הסיעות בקואליציה של אז, כדי שגם הקריאה הטרומית תעבור, והתחייבתי, ואני אעמוד בהתחייבותי, שההצעה שלי תמוזג בהצעה של הוועדה, ואני אלך על-פי נוסח הוועדה. אז צריכים לדון בנוסח של הוועדה, ואני אוטומטית אמזג את ההצעה שלי, כך שלא צריכים לדון בהצעה הפרטית שלי.
עניין החוק הוא מאוד פשוט.
היו"ר אורי מקלב
אז אנחנו הולכים לדון עכשיו בהצעה של הוועדה?
זבולון אורלב
כן. אדוני היושב-ראש, הרציונל של ההצעה שלי הוא רציונל מאוד פשוט. כיוון שהמשרתים בשירות לאומי ובשירות אזרחי מקבלים את הזכויות של המשרתים בצה"ל, וכיוון שחלקם משרתים מחוץ למקומות מגוריהם, למרות שמגיע להם ביום הבחירות לקבל יום חופש ולחזור הביתה ולהצביע ולחזור חזרה למקום שירותם, חשבנו, מתוך הניסיון, שהואיל וחלקם משרתים בכפרי נוער עם נוער בסיכון, והואיל וחלקם משרתים בבתי-חולים, אין טעם להוציא אותם מנהריה שיחזרו לירושלים, ומירושלים חזרה לנהריה, אלא שיצביעו במעטפות כפולות במקומות מגוריהם. כמו שעושים החיילים בצה"ל, ולא חשוב אם מדובר בלוחמים שנמצאים בשדה, ובאמת טכנית לא יכולים להגיע, או גם חיילים בקריה שגרים ברמת-גן, אבל הם יכולים להצביע בקריה בתל-אביב.
היו"ר אורי מקלב
או שוטרים.
זבולון אורלב
או שוטרים. כך חשבנו שמן הראוי לעשות, ואני שמח שגם הנהלת הקואליציה וראשי הסיעות הסכימו למהלך הזה. ולכן הוגש נוסח שהוסכם. היתה לנו פגישה מקדימה של מנהלת השירות הלאומי יחד עם ועדת הבחירות המרכזית, כדי שנטפל גם בעניינים הטכניים: איזה אישור, מי נותן וכדומה, והגענו לאיזשהו נוסח מוסכם, והנוסח שהמנהלת הסכימה עם ועדת הבחירות המרכזית הוא גם נוסח שמקובל עלי. שמעתי שיש איזה הערות למשרד המשפטים, שנשמע אותן.
אנחנו רק ביקשנו עוד דבר אחד. המרחק של 100 קילומטר הוא מרחק שרירותי. הרעיון שלנו היה שגם בת במרחק של 60 קילומטר – זה המרחק של ירושלים מתל-אביב, המרחק של ירושלים מגוש דן – אין צורך להטריח אותה. כאן לא מדובר אגב בעשרות אלפים, אלה שמשרתות מחוץ למקומות מגוריהן הן בסדר גודל של בערך 4,000 בנות. היום מצביעים במעטפות כפולות סדר גודל של 160 או 170 אלף.
אורלי עדס
בפעם האחרונה היו 190,000.
זבולון אורלב
190,000. אתה רואה? עוד הפחתתי. כלומר שהתוספת הזאת היא תוספת יחסית שולית, היא לא באופן משמעותי. ואני משבח את ועדת הבחירות שהבינה שדווקא בגלל שמדובר בצעירים חשוב לחנך אותם למצות ולהצביע בבחירות, ושלא יתחילו להתרגל לזלזל בבחירות. זאת היתה הבקשה היחידה שלנו, רק לקצר את הדבר הזה. נדמה לי שמנהלת השירות הלאומי, היא תדבר בפני עצמה, אמרה: אל תעשו הבחנה של מרחק אלא תעשו הבחנה מי גרה מחוץ לביתה.
מלכיאל דהן
מי נמצאת בדירת שירות.
זבולון אורלב
בדירת שירות, כי הם לא נותנים דירת שירות אלא למקרים שמצדיקים שהיא תגור מחוץ לביתה.
היו"ר אורי מקלב
מה הקריטריון של דירת שירות? מה המרחק?
זבולון אורלב
מיד נשמע. אני מניח שאלה שגרות בירושלים ומשרתות בבית-שמש, לא ייתנו להן דירת שירות.
היו"ר אורי מקלב
איך הפרמטרים? לפי מרחקים?
זבולון אורלב
זה תיכף נשמע. את זה הם ביקשו, לא אני ביקשתי. מבחינתי צריך להיקבע איזשהו קריטריון, של מרחק או דירת שירות.
אורלי עדס
אבל נקבע קריטריון של ה-100 קילומטר.
זבולון אורלב
כן, בקריאה הראשונה, אבל אפשר בקריאה השנייה ובקריאה השלישית לדבר על זה. בהסכמה, הכול בהסכמה. אני קיבלתי על עצמי לעבוד רק בהסכמות, והיושב-ראש מכיר אותי בעניין הזה. זהו, עד כאן דברי. ואנחנו מבקשים, אם אפשר לזרז. אני לא ידעתי, רק הבוקר מסרה לי מנהלת הוועדה על העניין הזה של הקואליציה שלא הבנתי את עניינו. אבוא בדברים עם יושבת-ראש סיעת קדימה, חברת הכנסת דליה איציק - -
דורית ואג
בהנחה שזה משם בא.
זבולון אורלב
- - שגם היא שירתה בשירות לאומי, אם אינני טועה, היא בוגרת החינוך הממלכתי דתי – כדי להבהיר לה את העניין. אני לא רואה שום סיבה שסיעת קדימה תתנגד לעניין כי כולם מדברים על חובת השירות בצה"ל, השוויון, נשיאה בנטל – כולם ישרתו – וכשבאים לשרת אתה בעצם אומר: רגע, מורה חיילת שגרה ביוקנעם וגרה בתל-אביב יכולה להצביע בקלפי ניידת, ובת השירות הלאומי שגרה באותה דירה ביוקנעם וגרה בתל-אביב צריכה לנסוע. האפליות האלה חייבות להתבטל, וצריך שיהיה כאן דין אחד לכל אלה שמשרתים בתוקף זכויותיהם במדינה. זה חלק מהמבחן של רוממות ההצהרות בגרונם, ואחרי זה כשבא למעשה אז מנהלים כל מיני חשבונות קטנוניים. עד כאן, אדוני.
היו"ר אורי מקלב
תודה רבה לך, המציע. צריך גם לקחת בחשבון, שאומנם היום זה מספר מועט אבל לפי יעדי הממשלה, השירות האזרחי צפוי לגדול.
זבולון אורלב
ולוואי.
היו"ר אורי מקלב
אבל זאת לא סיבה שלא יסכימו, זו סיבה שיכול להיות שהבעיה תחריף.
מלכיאל דהן
בשירות האזרחי בדרך כלל הם משרתים במקום מגוריהם.
היו"ר אורי מקלב
אבל הכול יכול להשתנות. אני לא מכיר את הדבר הזה, אני לא יודע מה יהיה עם ההחלטה של הממשלה עד היישום, אבל הממשלה מכריזה היום על יעדים מאוד גדולים, אז ודאי שחלקם לא יהיו. ומדובר על צעירים. היום השירות האזרחי מוגבל בגיל, שהוא צריך להיות מינימום 23 או הוא צריך להיות נשוי. היום לא יכול בחור בן 18 לעשות שירות אזרחי.
חלק מההמלצות שהגישו עכשיו לפני שבועיים לראש הממשלה על שירות אזרחי היו לתת אפשרות לעשות שירות אזרחי כבר מגיל צעיר יותר, מגיל 18, ובתחומים אחרים במדינת ישראל, כמו כיבוי אש ועוד, בהחלט יכול להיות שמדובר על משהו שהוא רחוק יותר, בתי-חולים ועוד. אבל זה לא הנושא של הדיון שלנו. משרד המשפטים?
עמי ברקוביץ
באופן כללי אני רוצה לומר, בהמשך למה שאמר חבר הכנסת אורלב, שהנושא הובא גם לדיון חוזר לפני ועדת השרים לחקיקה בעקבות התנגדות קודמת שהושמעה גם כאן בוועדה, וועדת השרים אכן החליטה שתי החלטות: ביחס להצעת החוק של הוועדה היא החליטה להשאיר את הנושא להכרעת הנהלת הקואליציה, וביחס להחלטה של חבר הכנסת אורלב הוחלט לתמוך בהצעה בתנאי שההצעה תנוסח ותוצמד לנוסח המוצע על-ידי ועדת החוקה, חוק ומשפט בנושא, ותוך תיאום עם משרדי הממשלה.
זבולון אורלב
הוא אשר אמרתי.
עמי ברקוביץ
נכון. אני רק רציתי להשלים את ההיבט של ועדת השרים לחקיקה.

ברמה העקרונית, לפני שיתחיל הדיון בפרטים, אני רק רוצה לומר דבר אחד, והוא שאנחנו לא רואים בחוק הזה פלטפורמה להסדרת נושא השירות הלאומי בכללותו, אלא דרך לאפשר את ההצבעה כפי שמוצע. מכאן נגזרות הערות פרטניות שלנו כאלה ואחרות, שנועדות לאפשר את המהלך של ההצבעה מבלי לקבוע מסמרות על רקע הצעה ממשלתית כוללת של הסדרת נושא השירות הלאומי, שהיא מסדירה את כל הנושא בכללותו.
היו"ר אורי מקלב
כגון? אלו דוגמאות?
עמי ברקוביץ
כגון המבנה, כגון הנושא של מנהלת השירות הלאומי, כגון הנושא של תעודת מתנדב בשירות הלאומי, כגון הנושא של דירת מגורים וכדומה.
היו"ר אורי מקלב
הדברים הטכניים - - -
עמי ברקוביץ
אלה היבטים שיש להם ביטוי פרטני בנוסח, ואנחנו לא בטוחים שיש בו צורך.
זבולון אורלב
אדוני היושב-ראש, התפיסה של חברי הכנסת היתה שהעניין הזה הוא לא עניין לממשלה. פה מדובר בחוק בחירות.
דורית ואג
בדרך כלל היא לא מתערבת.
זבולון אורלב
בדרך כלל הממשלה לא מתערבת. עובדה גם שהקריאה הראשונה נולדה פה בוועדת החוקה, בלי ממשלה ובלי שום דבר. ולכן בהתייעצות שהתייעצנו חשבנו שמי שראוי להוביל זאת ועדת הבחירות המרכזית, שהיא זרוע עצמאית, היא לא ממשלה. היא זרוע עצמאית, יש לה את האוטונומיה שלה, היא בראשות שופט עליון, והמנהלת, כיוון שהמנהלת צריכה לתת את השירותים הלוגיסטיים, לדעת מי ומי ההולכים וכדומה.
אז לכן אני לא יודע, קיבלתי על עצמי להיות מוצמד, לא בגלל הממשלה אלא בגלל הנהלת הקואליציה. זה שזה מסתדר עם הממשלה זה בסדר, אבל אני לא בעד זה שמשרד המשפטים יתחיל להגיד לכנסת איך צריכות להתנהל בחירות.
עמי ברקוביץ
הוא ממש לא עושה את זה, אבל כיוון שהנושא של שירות לאומי – ואנחנו לא הוזמנו לישיבה שהתקיימה – נמצא עכשיו בהליך של הסדרה חקיקתית, אנחנו לא רוצים שהחוק הזה יקדים.
זבולון אורלב
נראה לגופם.
דורית ואג
מה שהוא התכוון לומר, חבר הכנסת אורלב, שההיסטוריה מלמדת אותנו לאורך כל השנים שהממשלה לא נהגה להתערב ולקבוע עמדה בחוקי הבחירות. זה מה שהוא התכוון לומר.
עמי ברקוביץ
יש לנו אפשרות להביע הערות מקצועיות שלדעתנו נועדות לשפר את התהליך, בלי שום קשר להתערבות.
זבולון אורלב
נשמע אותן.
היו"ר אורי מקלב
ועדת הבחירות, איך יתבצע המהלך? אם אין לי תעודה, איך נדע שזה 100 קילומטר?
זבולון אורלב
הוועדה קיבלה את הנוסח, נכון?
אורלי עדס
הנוסח שהועלה לוועדה זה הנוסח שסוכם בינינו עם הערות של הייעוץ המשפטי.
אלעזר שטרן
אני מציע שנקרא וכל פעם שניתקל בנקודה - - -
היו"ר אורי מקלב
איך התהליך יתבצע? אני שואל שאלה של עם הארץ: שוטר שמצביע בקלפי, הוא מצביע עם תעודת השוטר שלו או שהוא מקבל עוד תוספת לשוטר?
אלעזר שטרן
לשוטרים יש הסדר משלהם, הוא שונה קצת מ - - -
היו"ר אורי מקלב
זה רק שוטרים שמשובצים ביום בחירות, שוטר רגיל לא?
אורלי עדס
כיוון שהמשטרה לא יודעת מי יוצב ביום הבחירות בקלפי מסוימת או לא, אז זה חל על כלל השוטרים, אבל זה הליך שונה לחלוטין ואין דומה לו בחוק הבחירות. מדובר במחיקה מהפנקס, זה הליך שונה לחלוטין.
היו"ר אורי מקלב
ההליך הזה יהיה כמו נכים?
אורלי עדס
די דומה, כן. כאן הם יידרשו להציג את תעודת ההצבעה. בנוסח שעליו סיכמנו דובר על הצגת תעודת שירות לאומי במקביל לאמצעי זיהוי כמקובל, שזה תעודת זהות, דרכון או רישיון נהיגה, ולהציג את אישור המנהלת שמאשר שהיא גם עומדת בתנאי של 100 קילומטרים, ככל שתחול המגבלה הזו.
היו"ר אורי מקלב
זאת אומרת כל בת שירות לאומי שגרה מעל 100 קילומטר רחוק מביתה תקבל בדואר גם אישור מהמנהלת.
אורלי עדס
תעודת הצבעה.
היו"ר אורי מקלב
אישור מהמנהלת שהיא זכאית לבחור - - -
יואב ארבל
ורק עם זה היא תוכל לבוא לקלפי.
היו"ר אורי מקלב
ואז עם האישור הזה, עם התעודה שהיא משרתת בשירות לאומי ותעודה מזהה אחרת.
אורלי עדס
כן.
היו"ר אורי מקלב
זאת אומרת שלושה מסמכים היא צריכה להביא כדי להצביע, ואז היא תצביע במעטפה כפולה.
אורלי עדס
כן.
יואב ארבל
אני היועץ המשפטי של מנהלת השירות האזרחי לאומי. בכמה מלים, היום במסגרת המנהלת מתנדבים 15,000 מתנדבים, מתוכם כ-1,700 בשירות האזרחי לפי חוק טל כרגע. התיקון הזה לא חל לגביהם, כמו שאמר לפני כן מלכיאל דהן, מכיוון שהיום כל המשרתים בשירות האזרחי לפי חוק טל משרתים בביתם. אין אף אחד שמשרת מחוץ לביתו. כולם חוזרים בערב הביתה ומשרתים ליד הבית.
היו"ר אורי מקלב
אוקיי. אבל המשרתים בשירות אזרחי היום נמצאים בתוך השירות הלאומי, נכון? נמצאים בתוך חוק שירות לאומי.
יואב ארבל
במסלול משלהם.
היו"ר אורי מקלב
אם מחר אחרי קבלת החוק יהיה אחד שישרת רחוק מביתו, הוא ייכלל בחוק או לא ייכלל בחוק?
יואב ארבל
אנחנו מתקנים את זה לפי המצב הנוכחי כרגע. גם המצב המשפטי כרגע. היום לחבר'ה של השירות האזרחי אין את האפשרות לשרת מחוץ לביתם, לכן התיקון הזה כרגע, לפי המצב המשפטי כרגע - - -
היו"ר אורי מקלב
אין אפשרות בכלל לשרת?
יואב ארבל
שאר 13,200 בערך המתנדבים, מתנדבים בשירות הלאומי.
זבולון אורלב
כשיתקנו אז - - -
יואב ארבל
אז נעשה את כל התיקונים הנדרשים. שאר כ-13,000 המתנדבים, מתנדבים בשירות הלאומי. בתוך זה מדובר על בנות הציונות הדתית, מדובר על מתנדבים במגזר הערבי – היום הם כ-2,400 – ועוד מתנדבים חילוניים, כל אחד וסיבת הפטור שלו.
דורית ואג
כולם כלולים ב-13,000?
יואב ארבל
כולם ב-13,000. מתוך זה כיום 5,000-4,000 מתנדבים גרים בדירת שירות, וכל יום אחרי השירות הם לא חוזרים לביתם אלא חוזרים לדירת השירות. זה המצב כרגע.
זבולון אורלב
מה הקריטריונים לדירת שירות?
יואב ארבל
היום הקריטריונים לא סגורים עד הסוף. אנחנו באמת, כמו שאמר עורך-דין ברקוביץ ממשרד המשפטים, לפני הליך חקיקה שבמסגרתו – במסגרת תקנות שיישבו על החוק החדש – נגדיר בדיוק את המרחק שלפיו זכאית בת שירות לגור בדירת שירות.
אורלי עדס
אבל כיום לפי מה היא מקבלת? לא כרוך במרחק? זאת אומרת, זה יכול להיות פחות מ-100 קילומטר?
היו"ר אורי מקלב
בת שגרה בירושלים ומשרתת בדירת שירות. היא גרה בנחלים. אני מכיר את זה.
אורלי עדס
זאת אומרת שזה יכול להיות במרחק של 30 קילומטר.
זבולון אורלב
30 קילומטר? תן לי דוגמה.
דורית ואג
אז לפי מה אתם קובעים היום מי יקבל דירת שירות?
היו"ר אורי מקלב
לפי המקום, אם התחבורה קשה לשם.
מלכיאל דהן
בת שגרה בדימונה ומשרתת בבאר-שבע יכולה להיות בדירת שירות.
זבולון אורלב
זה בזבוז כסף נוראי.
זבולון אורלב
אבל אם תנאי התחבורה - - -
זבולון אורלב
לא, אלא אם כן היא גרה בתוך כפר הילדים, זה אני מבין. אני מסכים שיש סיטואציה שיכול להיות שהיא גרה בדימונה, אבל בבאר-שבע יש כפר לילדים בסיכון, ששמה כל הצוות החינוכי גר במקום כי המדריכים גרים במקום, אז היא גרה, אז זה לא בדיוק דירת שירות.
מלכיאל דהן
זה המצב.
זבולון אורלב
אנחנו רוצים אגב שביום הבחירות היא גם לא תעזוב אותם.
היו"ר אורי מקלב
אבל החוק נותן תשובה לכל ה – אם החוק אומר 100 קילומטר, אז הוא לא ייתן תשובה.
דורית ואג
לא, היא תבוא עם פתק שלהם.
אורלי עדס
לא, עם פתק של המנהלת על המרחק.
היו"ר אורי מקלב
האם המנהלת תיתן את האישורים למי שגרה בדירת שירות או שזה 100 קילומטר כרגע?
עמי ברקוביץ
- - - עלה העניין של המרחק.
היו"ר אורי מקלב
זה אומר אבל דבר אחד, שמנהלת השירות תצטרך לעשות עכשיו חלוקה. אם היום יש להם כן דירות שירות, לא דירות שירות, הם צריכים עכשיו – אם זה החוק: 100 קילומטר, 80 קילומטר, 70 קילומטר - - -
יואב ארבל
נערכנו טכנית לזה. יש לנו גם ממשק מול משרד הפנים, מול מנהל האוכלוסין, כך שיש לנו את כל הכתובות של כל המשרתים. נערכנו טכנית לכך שלא תהיה בעיה גם לבדוק מי מעל 100 קילומטר, מי מעל 80, מי מעל 60. בשביל זה עשינו את ההכנה המוקדמת.
היו"ר אורי מקלב
גם אם נוריד ל-60 קילומטר זה לא יפטור את אלה שמשרתים בכפרי נוער או בכל מיני מקומות, בהוסטלים, שגרים ב-35 קילומטר.
זבולון אורלב
אתה צודק, אבל אם היא גרה בדימונה ומשרתת בבאר-שבע, אין הצדקה. שתיסע לדימונה, זה 25 דקות נסיעה. זה כמו שאתה גר בגילה וצריך להצביע בפסגת-זאב, זה גם לוקח 25 דקות.
היו"ר אורי מקלב
זה לוקח יותר, אדוני. אני מבקש לא להטעות את הוועדה. זה לוקח יותר, ואתה עוד עשוי לקבל קנס של 180 שקל.
אורלי עדס
אפשר לשאול נתון נוסף? אמרת ש-5,000-4,000 מתגוררות בדירות שירות. יש לכם נתון לגבי כמה משרתות במרחק של 100 קילומטר ומעלה, שזה הקריטריון שעליו דובר?
עמי ברקוביץ
לכן מר אורלב מציע להישאר על הקריטריון של מרחק.
אורלי עדס
לא, אבל השאלה היא אם יש את הנתון.
יואב ארבל
אנחנו נוציא אותו לקראת הבחירות, אבל מדובר במקסימום 5,000 בנות. אני מעריך שזה יהיה פחות.
זבולון אורלב
אם נעשה מרחק של 60 קילומטר לכל הקבוצות האלה, לדעתי הם מורידים עוד 1,000 בנות.
יואב ארבל
פלוס מינוס.
זבולון אורלב
פלוס מינוס ש-25% מהבנות ירדו. תישארי בין 3,500 ל-4,000 בנות, משהו מהסוג הזה. לדעתי זה סדר הגודל פלוס מינוס.
עמי ברקוביץ
הם אמרו שמעל 100 קילומטר זה 7,000, לא?
זבולון אורלב
מה פתאום? הוא אומר לך שהמקסימום זה 4,800.
היו"ר אורי מקלב
כמה במרחק של 100 קילומטר?
יואב ארבל
לא מדדנו מרחקים.
היו"ר אורי מקלב
דירות שירות. תן לנו נתון לגבי דירות שירות.
זבולון אורלב
אחרי שחוקקנו את זה קצת יותר התעמקנו בדבר הזה, והתחלנו לברר. קח את הדוגמה של ירושלים וגוש דן, קח את ירושלים ובאר-שבע, קח את ירושלים-חיפה, קח את תל-אביב-חיפה או הקריות וכדומה. יש כמה מרכזים עירוניים גדולים. ירושלים, גוש דן, באר-שבע, חיפה והצפון. המרחק בין תל-אביב לבאר-שבע הוא פחות מ-100 קילומטר, המרחק בין תל-אביב לחיפה הוא פחות מ-100 קילומטר, המרחק בין ירושלים לתל-אביב הוא פחות מ-100 קילומטר.

לכן הייתי ממליץ באופן מהותי, כשאתה בודק, ללכת על סדר גודל של 60 קילומטר, שזה לדעתי עונה על כך שזה לא מרחק הזוי, זה כבר בין-עירוני, שאתה צריך לקחת קו פנימי לתחנה המרכזית, ומהתחנה המרכזית לתחנה המרכזית, וכשתגיע לירושלים יש לך עוד קו פנימי. זאת כבר נסיעה של שעה וחצי עד שעתיים לכל צד, את זה היא לא תעשה. אם לא תיתן לה להצביע במקום והיא כוח עזר בבית-חולים, והיא מדריכה במוסד לסיכון או באיזשהו תפקיד אחר, לדעתי היא לא תיסע.
היו"ר אורי מקלב
חבר הכנסת אורלב, אני חושב שירושלים-תל-אביב – אני לא יודע מה מחשיבים: היציאה מירושלים, הכניסה לתל-אביב – זה פחות מ-60 קילומטר.
יואב ארבל
יש הרבה בנות ביישובים קטנים, כמו שאמר חבר הכנסת אורלב, שצריכות להגיע מהיישוב הזה עד ירושלים ומירושלים עד הבית, לכן 100 קילומטר זה קצת גבוה מדי גם לטעמנו.
היו"ר אורי מקלב
צריך לקחת בחשבון, אני חושב, שמה שאדוני מציע זה פחות הבנות האלה, בגלל שחלק מהבנות מלמדות ובטוח נשארות שבתון, וחלקן חוזרות הביתה. אנחנו מדברים על כאלה שממשיכות באופן טבעי. מי שביום שבתון וצריכות לחזור הביתה שלא - - -
זבולון אורלב
מי שחוזרות הביתה חוזרות הביתה.
היו"ר אורי מקלב
לכן אנחנו מדברים כאן על תוכנית יותר קטנה.
מלכיאל דהן
גם ההנחיה של המנהלת היא לאפשר.
היו"ר אורי מקלב
הכמות הרבה יותר קטנה, מכיוון שמי שתחזור הביתה - - -
זבולון אורלב
יש להן נסיעה חינם.
היו"ר אורי מקלב
מי שלא עסוקה, מי שלא פעילה, מי שלא עובדת באותו היום, דהיינו אם זה לא בית-חולים, אם זה לא כפר נוער ולא דברים כאלה.
זבולון אורלב
אדוני היושב-ראש, אני רק אומר לך, שאני לא מכיר בת אחת שמשובצת בבית-ספר שעוסקת רק בבית-ספר. אין כזה דבר. אותה בת אחרי הצהריים היא במועדונית.
היו"ר אורי מקלב
אבל זה גם חופש ביום בחירות.
זבולון אורלב
איזה חופש? המועדונית פועלת, ובתנועת הנוער היא פועלת, ובחוג במתנ"ס זה פועל אחרי הצהריים. מתנ"סים פתוחים.
דורית ואג
לא, במתנ"סים יש קלפיות עכשיו.
אורלי עדס
אגב, הוזכרו גם המורות חיילות שמשרתות בקרית-שמונה, הן יכולות להצביע כמו חיילות. אני מבינה שזו קבוצה גדולה.
זבולון אורלב
נכון. למרות שהיא גרה בחצור-הגלילית.
אורלי עדס
לא משנה, אבל היא יכולה להצביע כחיילת, בקלפי צבאית.
יואב ארבל
ודירה לידה יש בת שירות שעושה אותו דבר בדיוק.
זבולון אורלב
בתי שהיתה מורה חיילת, באותה דירה גרו בנות של השירות הלאומי, שתיהן היו במל"ש, במרכז לימודי שדה. זאת עם מדים.
יואב ארבל
אין סיבה להפלות.
זבולון אורלב
היו בחירות, זאת היתה צריכה לנסוע וזאת הלכה - - - מה ההיגיון?
היו"ר אורי מקלב
רבותי, יש עוד משהו שאנחנו צריכים לברר חוץ מזה? נברר תיכף אם יש הסכמה על ה-60 קילומטר. אמר אדוני המציע, שאתה רוצה שזה יהיה בהסכמה.
זבולון אורלב
לא יודע, היו הערות של משרד המשפטים. אני לא יודע מה.
עמי ברקוביץ
אני מציע שנקרא את הנוסח, לא?
זבולון אורלב
אז קדימה, בוא נקרא.
אלעזר שטרן
אני קורא את הנוסח שלנו באתר, ואנחנו נעיר לפי הדברים.

תיקון סעיף 7, סעיף 1: בחוק הבחירות לכנסת (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 7, במקום "סעיף 68א, סעיף 68ב" יבוא "סעיפים 68א עד 68ג".
זה תיקון טכני של סעיף 7 שפשוט יתאים, כי אנחנו מוסיפים את 68ג.

סעיף 2 – הוספת סעיף 68ג – אחרי סעיף 68ב לחוק העיקרי יבוא: "הצבעת מתנדב בשירות לאומי.
(א): בסעיף זה –

"גוף מוכר" – גוף שהשר הממונה על השירות האזרחי-לאומי (בסעיף זה – השר הממונה) הכיר בו כגוף שעיסוקו טיפול והפניה של מתנדבים בשירות לאומי".

פה הוספנו, בהתאם לנוסח שהועבר לנו על-ידי חבר הכנסת אורלב וועדת הבחירות, את ההגדרה של מנהלת. צריך לחשוב אם באמת להוסיף את ההגדרה הזאת, משתי סיבות: אל"ף, כמו שאמר עורך-דין ברקוביץ ממשרד המשפטים, מונחת על שולחן הכנסת הצעת חוק להסדרת הנושא של השירות הלאומי, ושמה יוסדר מעמדה של המנהלת וכולי, השאלה אם זה נכון שאנחנו נגדיר אותה פה. ובי"ת, טכניקת החקיקה של הפניה להחלטת ממשלה בחקיקה ראשית, זה לא שהיא לא קיימת, אבל היא לא מקובלת.
היו"ר אורי מקלב
מה רע בנוסח שהיה? מה הוא לא טוב?
זבולון אורלב
מה הבעיה? שיגמרו שמה, יעשו תיקון עקיף לפה. בינתיים נגדיר מה שקיים.
יואב ארבל
ונפנה אחרי זה לחוק החדש.
עמי ברקוביץ
כיוון שכך עדיף לא להפנות להגדרה של המנהלת, מה עוד שאפשר בצורה מאוד פשוטה להתגבר. בסך הכול המנהלת מופיעה כאן בהמשך על-ידי כך שהמנהל הכללי של המנהלת צריך להמציא לכל מתנדב בשירות לאומי. אנחנו חשבנו שבמקום לתת מעמד סטטוטורי לראשונה, אגב חוק בחירות אינצידנטלי, מעמד למנהלת ולמנהל הכללי שלה, אפשר פשוט לכתוב השר או מי שהוא הסמיכו לכך.
זבולון אורלב
מה אתם הולכים לשר?
עמי ברקוביץ
חבר הכנסת אורלב, השר הממונה על השירות הלאומי, יש לו כמה תפקידים.
זבולון אורלב
השר יתחיל להוציא אישורים?
עמי ברקוביץ
כמו ששר המשטרה הוא זה שמוציא את רשימת השוטרים.
היו"ר אורי מקלב
מדובר כאן על הגדרה של השירות הלאומי. השאלה איך מגדירים את המנהלת.
זבולון אורלב
נתקן גם שמה.
יואב ארבל
אנחנו מאוד מבקשים להשאיר את הנוסח כמו שהוא. צריך להבין גם שהמנהלת, הייחוד שלה, שיש לה עצמאות. אנחנו משתדלים לתת לה כמה שיותר עצמאות, וזה לא כמו עוד יחידה רגילה במשרד.
אלעזר שטרן
שוב, זו לא האכסניה המתאימה להגדיר בפעם הראשונה את המנהלת.
יואב ארבל
אנחנו מוכנים להתחייב שברגע שיעבור החוק שלנו - - -
זבולון אורלב
יעשו שמה תיקון עקיף.
אלעזר שטרן
בדיוק להיפך. ברגע שיעבור החוק שם, יהיה אפשר לעשות את התיקון פה.
יואב ארבל
להוציא סמכות מהשר ולהעביר את הסמכות למישהו?
עמי ברקוביץ
אין שום בעיה. עושים את זה חדשות לבקרים, את הדברים האלה.
זבולון אורלב
מה עבר בקריאה הראשונה?
אלעזר שטרן
"גוף מוכר". ההגדרה הזאת לא היתה.
היו"ר אורי מקלב
כן עבר "גוף מוכר" – גוף שהשר הממונה על השירות - - -
זבולון אורלב
גוף מוכר זה בסדר.
אלעזר שטרן
לא, גוף מוכר זה משהו אחר, זה לא המנהלת. וזאת כבר הגדרה שיש היום בחקיקה במקומות שונים.
זבולון אורלב
יכול להיות שמשפטית הם צודקים, פרקטית ובירוקרטית זה עלול לסבך.
אלעזר שטרן
לא, זה לא יסבך, כי ברגע שאתה אומר השר או מי שהוא הסמיכו לכך, הוא יסמיך את המנהלת.
עמי ברקוביץ
אנחנו כרגע עוסקים בדיון משפטי.
אורלי עדס
למה יש בעיה עם הנוסח שהציע עמי, שזה יהיה השר הממונה או מי שהוא הסמיך?
זבולון אורלב
תסבירי.
אורלי עדס
עמי ברקוביץ הציע שזה יהיה השר הממונה או מי שהוא הסמיך לכך, אז אין צורך בהגדרה של המנהלת.
זבולון אורלב
אז מה הבעיה?
עמי ברקוביץ
היא שואלת מה הבעיה בהצעה שלנו.
זבולון אורלב
הואיל ועבדתי יום יומיים בבירוקרטיה הממשלתית, למעלה מ-20 שנה, אני תמיד אומר: יש גרף, שככל שאתה עולה להר למעלה יותר וההר גבוה יותר, אחרי זה גם לוקח זמן לרדת למטה. וככל שאתה לא צריך לעלות למעלה, אז ככה יש לך פחות לרדת. יש שר ממונה, הוא ממונה לתת הוראות למנהלת וכולי. לא כל דבר פרקטי – להוציא אישורים – בשביל זה צריכים השר הממונה.
עמי ברקוביץ
למה לפי סעיף 95 לחוק יכול שר המשטרה להעביר ליושב-ראש הוועדה רשימה שתפרט את שמו של כל שוטר?
זבולון אורלב
גם זאת טעות. אלה חקיקות ישנות, ברקוביץ, שעדיין ישנו השלטון המנדטורי, והכול זה הנציב העליון. תהיו פרקטיים.
עמי ברקוביץ
לא, זה לא חוק מנדטורי, זה חוק הבחירות לכנסת. ואני חושב שעל-ידי הטכניקה הזאת של הסמכה אין שום בעיה.
זבולון אורלב
אני חשבתי ללכת להיות שר החינוך, יש לי חשק ללכת להיות שר המשפטים. בחיי, חבר'ה, לרענן את כל החקיקה.
היו"ר אורי מקלב
דווקא חשבתי שאתה נורא רוצה להיות שר המדע עד עכשיו.
זבולון אורלב
אני לא אשבור כאלה דברים, אבל אם אתם שואלים אותי זאת טעות. זאת טעות בגישה החקיקתית.
יואב ארבל
גם ההשוואה למשטרה היא לא רלוונטית.
זבולון אורלב
ברקוביץ, אין כאן שיקולי דעת, זה דבר טכני. החוק מגדיר 60 קילומטר בתנאים אלה ואלה, צריך להוציא את האישור. בשביל זה צריכים שהשר יוציא? השר בחוץ לארץ, יש לו ממלא מקום, ממלא המקום אומר: תמתין, אני לא נכנס לזה.
אורלי עדס
בחוץ לארץ ביום הבחירות?
זבולון אורלב
לא ביום הבחירות, ביום שצריכים להוציא האישורים. חבר'ה, אתם לא מכירים מה זה הסיבוכים האלה. הייתי גם עוזר שר. ללכת להחתים אותו?
עמי ברקוביץ
השר בחתימה אחת מסמיך עובד מדינה מטעמו, וכל הסיפור הזה נגמר. ההתנגדות שלנו, כפי שהביע אותה גם היועץ המשפטי של הוועדה, מקורה בכך שאנחנו חושבים שלא נכון לתת מעמד בחקיקה ראשית לגוף שכל המעמד שלו נגזר מהחלטת ממשלה.
זבולון אורלב
אם הוא יסמיך לא את ראש המנהלת, הוא יסמיך את העוזר שלו, אתה מסכים לזה?
יואב ארבל
זה אחד מהחששות שלנו.
זבולון אורלב
אני לא מסכים לזה. אז הייתי רוצה שהוא יסמיך באישור ועדת החוקה, חוק ומשפט. אני יודע את מי הוא יסמיך?
אורלי עדס
זה כבר יסבך.
זבולון אורלב
חבר'ה, אל תעשו פוליטיקה מהדברים האלה. אם זה ראש המנהלת, ראש המנהלת צריך להיות מאושר בממשלה, זה כמו מינוי של מנכ"ל, אז אני מבין את הדבר הזה, It makes sense. אגב, מנכ"ל משרד החינוך חותם על פיטורי מורים וקבלת מורים. מה אתם עושים עניין פה מדבר טכני? זה מדהים אותי.
רוצים שיסמיך, אז או הוא או את ראש המנהלת. או שהוא יחתום אישית או שראש המנהלת. לא כל פקיד. לא את מי שהוא הסמיך. אני מתנגד לכל מי שהוא הסמיך. שיסמיך באישור הוועדה. מה אני יודע את מי הוא הסמיך? איזה פקיד אחד.
אלעזר שטרן
אבל יש גם כללים של משפט מנהלי. הוא לא יכול להסמיך - - -
זבולון אורלב
למה לא?
אלעזר שטרן
כי מבחינת הסבירות להסמיך אדם שלא קשור לשירות המדינה - - -
זבולון אורלב
הוא בטח קשור. הוא עוזר השר לענייני השירות הלאומי.
אלעזר שטרן
בסדר גמור. אם הוא עוזר השר לענייני השירות הלאומי, יש לו את המידע.
זבולון אורלב
מה אתה אומר? עוזר השר יכול? אני מתנגד לזה שעוזר שר יחתום על כאלה אישורים. אני כבר יודע מה יהיה עם זה.
אלעזר שטרן
גם בהצעת החוק שלך ושל הוועדה יש כבר מעמד לשר, הוא כבר מבצע תפקיד פה, בדומה לשר לביטחון פנים. גם בנוסח הראשוני, לפני שום תיקון שאנחנו עשינו.
עמי ברקוביץ
לשרים נוספים כמו שר העבודה ושר הבריאות, גם להם יש מעמד בחוק הזה, שהם עובדים מול המנהלת ומעבירים את הרשימות. זה המנגנון שקבוע בחוק.
אורלי עדס
מול ועדת הבחירות.
עמי ברקוביץ
אני מדבר באופן כללי כרגע.
זבולון אורלב
מי מוציא פרקטית את האישורים?
עמי ברקוביץ
אתה חושב שבמשטרה שר המשטרה עובר על השמות? שר המשטרה מקבל רשימה ומעביר אותה, ולכן את אותו מנגנון אפשר להפעיל גם כאן.
זבולון אורלב
ברקוביץ, במערכת ביטחון הפנים מעמדה של המשטרה ברור ומובן, ושוטר זה דבר שמעוגן בחוק, והמשטרה מעוגנת בחוק. לכן אין לי חשש שהשר לביטחון פנים ייקח את העוזר שלו, שמתאם בינו לבין המשטרה, והוא יסמיך אותו להוציא. אגב, ביום שהוא יעשה את זה תהיה פה מהומת אלוהים.
עמי ברקוביץ
אנחנו מציעים לך שגם זה לא יהיה, ושאותה רשימה שתוכן במנהלת תועבר לשר, והשר יעביר, זה הכול.
זבולון אורלב
אין לי התנגדות שיהיה כתוב, שהמנהלת באישור השר.
עמי ברקוביץ
לא, אנחנו רוצים שזה יהיה השר הממונה.
יואב ארבל
אנחנו גם מבקשים לחסוך פה.
היו"ר אורי מקלב
הבנו. נגיע בסוף. נמשיך הלאה. מי השר הממונה היום?
זבולון אורלב
הרשקוביץ. אבל מחר יכול להיות שר אחר. מה אני יודע מחרתיים מי יהיה השר הממונה?
היו"ר אורי מקלב
הבית היהודי יקבלו את משרד המשפטים ולא את המדע.
זבולון אורלב
אנחנו בקדנציה הבאה מבקשים קודם כול את ועדת הכספים.
דורית ואג
בחקיקה שהם עושים עכשיו להסדיר את עניין המנהלת, אם זה יתקבל, שיעשו שם תיקון עקיף לעניין הזה.
יואב ארבל
רק שהתיקון העקיף, מה שכתוב פה על הרשות זה בסדר. אבל להתחיל להוריד לשר סמכויות אחרי זה, זה כבר פחות פשוט.
היו"ר אורי מקלב
רבותי, אנחנו ממשיכים הלאה. הבנו. הלאה.
אלעזר שטרן
""מתנדב בשירות לאומי" – מי שמשרת בהתנדבות בשירות לאומי.
"שירות לאומי" – כמשמעותו בפסקה (3)(ב) להגדרה "ילד" שבסעיף 238 לחוק הביטוח הלאומי.

"תעודת הצבעה" – תעודה שהונפקה – יש פה טעות – הונפקה לפי סעיף קטן (ד)(1).

"תעודת שירות לאומי" – תעודה שהנפיק גוף מוכר הכוללת את שמו הפרטי, שם משפחתו ומספר הזהות של מתנדב השירות לאומי, והנושאת את תמונתו".
עמי ברקוביץ
גם כאן יש לנו הערה ביחס למעמד של התעודה הזאת. שוב, אני אומר את הדברים מפיה של רפרנטית השירות הלאומי. עד כמה שאנחנו יודעים, לתעודה הזאת אין מעמד סטטוטורי בחקיקה ראשית. זאת תעודה שיש לה משמעות רחבה, היא נותנת הטבות כלכליות. יש קושי בכך שמי שנותן אותה זה גוף מוכר. היא לא חיונית לצרכי ההצבעה כאן, כי אפשר להזדהות על-ידי תעודה הזהות פלוס האישור שיוצא, ולכן אנחנו פשוט מציעים להשמיט את ההגדרה.
זבולון אורלב
אין לי עמדה.
יואב ארבל
מבחינתנו אין בעיה. אפשר באמת עם תעודת זהות עם האישור שלנו.
זבולון אורלב
מה אתה מציע, לבטל?
עמי ברקוביץ
- - -
זבולון אורלב
למחוק את זה. הלאה. אין לי עמדה.
היו"ר אורי מקלב
מבחינת הנהלת הבחירות, זה תקין?
אורלי עדס
כל עוד הם יציגו את אישור ההצבעה במקביל.
זבולון אורלב
במקום שלוש תעודות יציגו שתי תעודות.
היו"ר אורי מקלב
מצוין.
זבולון אורלב
אישור ההצבעה יהיה ממשלתי. לפעמים ברקוביץ משכנע אותי.
היו"ר אורי מקלב
האישור יהיה של המדינה?
יואב ארבל
ודאי. אישור רשמי שלנו.
היו"ר אורי מקלב
משהו קטן, מה זה גדול? אל תעשה ככה.
זבולון אורלב
כתוב פה הגודל?
דורית ואג
זה A4.
היו"ר אורי מקלב
כן.
אלעזר שטרן
סעיף (ב)(1): "מתנדב בשירות לאומי רשאי להצביע בכל קלפי שנקבעה לפי הוראות סעיף 68א, ובלבד שהיישוב בו הוא משרת רחוק לפחות 100 קילומטרים ממקום מגוריו".
זבולון אורלב
אז פה אנחנו מבקשים לצמצם את זה ל-60 קילומטר, שזה ממרכזי הערים הגדולות. והייתי מבקש גם מוועדת הבחירות, מבחינתה זה דבר טכני, זה לא משנה אם זה 100 קילומטר או 60 קילומטר. תהיה רשימה מסודרת והם מסוגלים לזהות את זה.
יואב ארבל
האחריות היא עלינו להוציא את הרשימה כמובן.
אורלי עדס
זה לא משנה מהבחינה הזאת, כי אתם תנפיקו, אבל אתה מכיר את העמדה העקרונית שלי. למרות שבסופו של דבר ישבנו והנוסח היה בהסכמה, אני חושבת שעקרונית לא נכון להגדיר בכלל את כל הקבוצות החריגות כל פעם מחדש. בסופו של דבר החריג יגבר על הכלל, ונמצא את עצמנו במצב שנגיע בבוא היום למיליון מעטפות כפולות וזה בלתי סביר. אבל מאחר וזה כבר נקבע, אני כן חושבת כמה שפחות לצמצם את זה.
זבולון אורלב
אנחנו לא נצמצם את זה ל-30.
אורלי עדס
גם 60. קבעתם כבר את ה-100 קילומטר, ועדיין אתם מרחיבים את הקבוצה כל פעם מחדש.
זבולון אורלב
אורלי, אחרי ה-100 קילומטר התחלנו לברר קצת יותר לעומק. אני חושב שהדבר שאת אומרת, שבת מגוש דן שמשרתת בבאר-שבע צריכה לחזור הביתה, זה לא הגיוני. אותו דבר בת מגוש דן שמשרתת בחיפה ובקריות, ובת מירושלים שמשרתת בגוש דן. אנחנו שוב מדברים על אותן בנות, במרחקים האלה ודאי הן נמצאות בדירות שירות, ואלה בדרך כלל הבנות שנמצאות באותם גופים – היא לא מלמדת ארבע שעות וגומרת, יש לה תפקידים קהילתיים – היא לא תיסע, אני שוב אומר.
לכן אני מאוד מפציר בך להסכים לעניין הזה של ה-60 קילומטר, מאוד מבקש. זה משרת את המהות העיקרית שלשמה רצינו. זה מוסיף עוד בנות. זה יכול להוסיף עוד 1,500-1,000. כלומר מה-5,000 פוטנציאל – לפי הספירה שלי אולי זה 4,800 –אם היינו הולכים ל-100 קילומטר, יכול להיות שהיינו מוצאים 2,000 בנות, ברגע שאת קובעת 60 קילומטר את מוסיפה עוד לדעתי סדר גודל של 1,500 בנות. אבל 1,500 בנות, אם זה משרת את המהות עצמה, ושוב תחשבי, נתתי לך את הדוגמאות, שגוש דן, באר-שבע, חיפה ירושלים. מאוד מפציר בך להסכים לזה.
אהוד שיל"ת
מבחינת ועדת הבחירות, לנו טכנית אין הבדל. אני מקבל תעודה, יהיה רשום שם 100, יהיה רשום 60, יהיה רשום 150, אין לי נפקא מינה לזה.
זבולון אורלב
אני לא זז בלי אורלי.
אורלי עדס
הוא ואורלי זה אותו דבר.
אהוד שיל"ת
הנקודה היא שבאחת הישיבות הקודמות ישבו פה כמה חברי כנסת איזה שעתיים-שלוש, וזה היה נושא הוויכוח.
היו"ר אורי מקלב
כשלא ידעו נתונים במה מדובר. לקחו מספר. למה לא אמרו 90, למה לא אמרו 110? אמרו 100, עגול. אבל כשהלכו לפרוט את זה לפרוטות, להיכנס לתוך הפרקטיקה ולראות במה מדובר, אז פתאום מתברר לך – אני אפילו עכשיו אומר לו שגם ירושלים-תל-אביב זה אפילו לא 60 קילומטר. מדובר במרחקים. אם היו אומרים לכם מראש שמדובר ב-4,500 בנות, אז ועדת הבחירות היתה מתנגדת? הרי גם אתם הייתם מסכימים.
אהוד שיל"ת
אין לי הבדל בין 4,500 או 7,000. הרי למספר הזה ששמים במעטפות כפולות אין הבדל גדול אם יהיו עוד אלף או פחות אלף, או עוד אלפיים או פחות אלפיים.
זבולון אורלב
זה הוויכוח.
אהוד שיל"ת
אין לי הבדל מבחינת ועדת הבחירות. אנחנו מארגנים את הבחירות. אין לי הבדל אם יהיה כתוב בחוק 100 קילומטר או יהיה כתוב 60 או יהיה כתוב 150.
היו"ר אורי מקלב
אני מציע שאנחנו נייצג את חברי הכנסת שהיו פה, ובמידה שלא ימצא חן בעיניהם השינוי הזה של 100 ל-60 אז הם יבואו, יש להם איך להגיע. הם יכולים להגיש הסתייגות, יש להם הרבה דרכים, הם יודעים מזה. יש להם עוד הצבעות.
זבולון אורלב
אני אשכנע אותם.
היו"ר אורי מקלב
מה שאמר המציע זה שמעניין אותו ועדת הבחירות, אורלי ואתה. חברי הכנסת – אנחנו נסתדר איתם.
זבולון אורלב
אני אסתדר איתם. הנהלת הקואליציה לא תיתן לי להעביר דבר, אם אחת מסיעות הקואליציה מתנגדת. אל תדאג.
אהוד שיל"ת
אין לי בעיה לארגן בחירות, אם זה יהיה 60 או אם זה יהיה - - -
היו"ר אורי מקלב
אז אוקיי.
זבולון אורלב
אנחנו נשכנע אותם. אני בין כה וכה צריך לשכנע את סיעת קדימה. אם קדימה תשתכנע על 60 קילומטר אז כולם יסכימו.
עמי ברקוביץ
לפחות כמי שהביא את הדברים לפני ועדת השרים לחקיקה, עם ההסתייגות. לעומת ההצעה המקורית שלך, שלא היתה בה שום הגבלת מרחק, כאן הגורם של המרחק היה פקטור. בהרגשה שלי, כיוון שלא מצביעים היום, אם יש אפשרות לשקול את זה.
היו"ר אורי מקלב
אני רוצה להסביר בעניין הזה. זה שאנחנו הגבלנו את זה בקילומטר זה לא היה כשראינו שפחות מ-100 אין צורך.
עמי ברקוביץ
לא, רצית לקבוע מרחק משמעותי, לאור הדברים שציינת קודם שמדובר ביום שבתון.
היו"ר אורי מקלב
המרחק לא היה בגלל שאמרנו שנגביל את זה ל-100 מכיוון שרק מ-100 קילומטר זה מצדיק את זה. כשאמרנו 100 אמרנו מרחק שבו אנחנו רוצים להוציא כאלה שליד הבית, שאין הצדקה. למה אמרו 100? באנו להגיד שאנחנו רוצים להוציא מכאלה שגרים מאוד קרוב, שלא כל אחד ישתמש בזה, גם מי שגר אפילו באותה עיר, אם אנחנו לא נגביל את זה וכולי. הלכו ובדקו שה-100 זה יותר מדי. זאת אומרת שכדי לשרת את מהות החוק, את תכלית החוק, אז גם מ-60 קילומטר זה עדיין בסדר. לכן זה לא סותר את ועדת השרים. ועדת השרים לא רצתה שיהיה ליד הבית.
עמי ברקוביץ
לא אמרתי שזה סותר. בכל זאת, גם דובר על הסכמה.
זבולון אורלב
אל תעשה לי מכל - - -
היו"ר אורי מקלב
אמרו לי שלוקח רבע שעה החוק הזה.
דורית ואג
אנחנו ממילא לא מצביעים היום. אני מניחה שנקבע מועד בשבוע הבא או בשבוע שלאחריו. יש לך זמן.
עמי ברקוביץ
אל דאגה.
היו"ר אורי מקלב
מה עוד?
אלעזר שטרן
אנחנו בפסקה (2): "מתנדב בשירות לאומי המצביע בקלפי כאמור בפסקה (1), יזדהה בפני מזכיר ועדת הקלפי כאמור בסעיף 74(א) ו-(ב), וכן יציג בפני ועדת הקלפי" – פה אנחנו נשמיט את המלים "תעודת שירות לאומי", כי הוסכם להשמיט אותן - -
זבולון אורלב
נכון.
אלעזר שטרן
"ויציג בפני ועדת הקלפי תעודת הצבעה, וישים את מעטפת ההצבעה לתוך מעטפה חיצונית; ועדת הקלפי תציין על פני המעטפה החיצונית את שם הבוחר, את מספר זהותו במרשם האוכלוסין ואת מענו, והבוחר יטיל את המעטפה לעיני ועדת הקלפי לתוך הקלפי; משהצביע כאמור, ימסור ליושב ראש ועדת הקלפי את תעודת ההצבעה, והיא תצורף לפרוטוקול הוועדה".

סעיף קטן (ג): "לא יאוחר מהיום ה-53 שלפני יום הבחירות, ימציא השר הממונה ליושב ראש הוועדה המרכזית רשימה של כל הגופים המוכרים; לא יאוחר מהיום ה-52 שלפני יום הבחירות ימסור יושב ראש הוועדה המרכזית למנהל הכללי של המינהלת רשימה של הקלפיות לפי סעיף 68א".
מלכיאל דהן
אם אנחנו לא נותנים את התעודה, אז בשביל מה צריך את רשימת הגופים המוכרים?
זבולון אורלב
הוא צודק. בשביל מה אתה צריך את הרשימה של הגופים המוכרים? הגופים המוכרים הם לא פקטור בכל ההליך הזה.
מלכיאל דהן
כי הורדנו את התעודה.
אלעזר שטרן
אני רק מזכיר לגבי הסיפא, שאם יוחלט להשמיט את העניין של המנהלת, אנחנו נצטרך גם לשנות את הנוסח פה.
אורלי עדס
גם את הגוף מוכר בהתחלה?
זבולון אורלב
נכון, גם את ההגדרות של הגוף המוכר בהתחלה אתה יכול להוריד.
אורלי עדס
בסעיף (א).
אלעזר שטרן
הוא לא מופיע בהמשך?
זבולון אורלב
לא, אין לך "גוף מוכר".
אלעזר שטרן
אז נכון, אפשר להוריד גם את הגוף המוכר. בעצם מסעיף קטן (ג) נשאר רק הסיפא.
אהוד שיל"ת
יש עוד פעם "הגוף המוכר" בסעיף קטן (ד), לפני שמוחקים אותו.
זבולון אורלב
חכה, עוד לא הגענו.
אהוד שיל"ת
לא, לפני שמוחקים אותו.
עמי ברקוביץ
לא, לצורך ההגדרה. אי-אפשר להשמיט את ההגדרה.
אלעזר שטרן
אה, נכון, אי-אפשר להשמיט אותה בגלל סעיף קטן (ד). תיכף נגיע לזה.
סעיף קטן (ד), פסקה (1): "לא יאוחר מהיום ה-42 שלפני יום הבחירות יוציא המנהל הכללי של המינהלת" – שוב גם פה זה ישונה אם ישונה העניין של המנהלת - -
זבולון אורלב
או השר או ה - - -
אלעזר שטרן
כן.

- - "לכל מתנדב בשירות לאומי הרשום בגוף מוכר, ונמצא כי הוא משרת ביישוב הרחוק לפחות 100 קילומטרים ממקום מגוריו" - -
זבולון אורלב
פה שוב אני מבקש לשנות ל-60 קילומטר.
אלעזר שטרן
נכון.

- - "תעודת הצבעה למתנדב בשירות לאומי, שתכלול את שמו הפרטי, את שם משפחתו, את מספר הזהות שלו ואת שם היישוב בו הוא משרת; נוסח התעודה ופרטים נוספים שיכללו בה, יקבעו בתקנות".
עמי ברקוביץ
כאן יש בעיה אופרטיבית שאני מציע שהמנהלת תתייחס אליה.
יואב ארבל
חשבנו על זה כשהבחירות כמעט נקבעו לספטמבר. שנת השירות מתחילה ב-1 לספטמבר. כאשר הבחירות נקבעות לספטמבר, לאוקטובר, ה-42 יום האלה בעצם נקבעים לפני שרוב המתנדבים מתחילים את השירות. ולכן לא נוכל להוציא תעודה שהוא משרת כי הוא ישרת, אם נוכל בשלב הזה לקבל את המידע מהגופים המוכרים לגבי המשרתים שעתידים לשרת ביום הבחירות במקום מסוים. ולכן הנוסח כרגע הוא לא לגמרי מדויק, יכול להיות שכדאי לתקן את זה למתנדב שהוא משרת או שהוא ישרת בעתיד.
עמי ברקוביץ
הוא אמור לשרת ביום הבחירות, כי זאת נקודת הזמן הרלוונטית לצורך הזכאות.
זבולון אורלב
אמור לשרת, ישרת ביום הבחירות שם.
דורית ואג
השאלה אם הוא כבר יידע. כמה זמן מראש הוא יודע איפה הוא ישרת?
עמי ברקוביץ
זהו, הם יודעים את זה כנראה מעט מאוד זמן מראש. אתמול הם אמרו לנו שלא, ככל שהבחירות יהיו באזור ספטמבר - - -
זבולון אורלב
אז לא יוכלו להוציא.
עמי ברקוביץ
בדיוק.
היו"ר אורי מקלב
אני רוצה להגיד לך שבחירות בספטמבר זה דבר נדיר מאוד. זה חודש החגים. גם הפעם שעשו את זה בספטמבר, זה היה הכרח וזה לא דבר שהוא מצוי. קודם כול אנחנו יודעים שהבחירות המוניציפליות - - -
דורית ואג
הן או בתחילת שנה או בסוף שנה.
היו"ר אורי מקלב
אני שואל שאלה אחרת: למה צריך 42 יום? למה אתם כל כך מאריכים?
יואב ארבל
דיברנו לפני הדיון עם אנשי ועדת הבחירות, שככל שהמספר פה יהיה נמוך יותר, המידע שיועבר יהיה מידע יותר מדויק ויותר אמין.
היו"ר אורי מקלב
אבל איזה מידע אתה מביא? לוועדת הבחירות?
יואב ארבל
כן.
היו"ר אורי מקלב
הרי זה לא עובר לקלפי. הרשימה שאתם רוצים להעביר לוועדת הבחירות זה לצורך ספירת הקולות. מתי ועדת הבחירות תשתמש ברשימה הזאת, אורלי? מה תעשה ועדת הבחירות עם הרשימה הזאת?
אורלי עדס
אין רשימה. זאת הנפקה של התעודות.
קריאה
למה נדרש 42 יום?
אורלי עדס
להנפקת התעודות.
יואב ארבל
למה 42 יום?
אורלי עדס
כי בטווח הזה של 42 יום אנחנו בדרך כלל מקבלים את כל הרשימות מכל מיני גופים.
קריאה
את לא תקבלי רשימה.
אורלי עדס
קודם כול יש גם תהליך של ערר שמגיע, סביר להניח שהוא יגיע, כמו הערר על מצביעים בחו"ל, עד ליום ה-31, וצריך להשאיר מספיק זמן לחלק את התעודות.
זבולון אורלב
כל העררים זה עד 31 יום לפני הבחירות?
אורלי עדס
אני חושבת שאנחנו נקבע את זה - - -
עמי ברקוביץ
אגב, הערר הזה לא היה בכלל בנוסח הכחול.
זבולון אורלב
לא היה. אכפת לך על הערר?
עמי ברקוביץ
לא אכפת לי. זה פשוט יזיז את - - - כרגע אפשר לערור גם אחרי הבחירות.
היו"ר אורי מקלב
זה ערר מוזר. מתנדבת או מתנדב יפנו למנהלת השירות הלאומי. אני אומר לך: תמחק את הערר הזה.
אורלי עדס
אם אתם חושבים להקטין את מספר הימים, השאלה היא אם תספיקו להפיץ את זה לבנות, ושזה יגיע. ושיישאר מספיק זמן לערר.
היו"ר אורי מקלב
אורלי, מה זה נקרא ערר? בת או בן שמשרת בשירות לאומי יטען שבוע לפני הבחירות שהוא לא קיבל, והוא יפנה למנהלת, וינפיקו וישלחו לו בדואר או לא ישלחו לו בדואר.
זבולון אורלב
לא, המנהלת אמרה: אתה לא זכאי, והוא רוצה לערער לוועדת הבחירות.
אורלי עדס
הערר בפני יושב-ראש ועדת הבחירות.
דורית ואג
אז תורידו את הערר.
אורלי עדס
כמו הליך של נציגויות בחו"ל.
עמי ברקוביץ
כן, אבל זה ההליך היחיד שיש.
זבולון אורלב
אני מבחינתי מוותר על כל הליך הערר הזה, זה סתם מסובך.
היו"ר אורי מקלב
נכון, זה סתם מסבך אתכם.
זבולון אורלב
עזבי את הערר, ותעשו לא יאוחר מיום ה-30 שלפני.
אהוד שיל"ת
זה לא מתקבל על הדעת, אני מצטער.
דורית ואג
לכל המעטפות הכפולות יש אפשרות לערר?
אהוד שיל"ת
עם כל הכבוד למנהלת, כמו שאתה אומר, אני לא יודע מי יהיה עוזר השר ואני לא יודע מי יושב במנהלת. יכול להיות שהמנהלת לא תוציא למחצית האנשים האלו את תעודות ההצבעה שלהם.
זבולון אורלב
אתה צריך זכות ערעור.
אהוד שיל"ת
בטעות או במכוון, או כך או אחרת.
זבולון אורלב
הבנתי.
אהוד שיל"ת
לא יכול להיות שהאנשים האלה יישארו במקומות שלהם ולא יוכלו - - - צריך לתת להם זמן סביר.
זבולון אורלב
מה התאריך הסביר לערעור?
עמי ברקוביץ
הוא יכול לפנות גם לבית-משפט במקרה הזה.
אהוד שיל"ת
אני חושב שאם המנהלת תוציא את התעודות, האנשים בשטח צריכים לקבל את התעודות, נניח עד 30 יום לפני הבחירות, יהיו להם אחר כך עוד שבועיים או עשרה ימים להגיש ערר, ואז עוד לפני הבחירות הם יקבלו את התעודה.
זבולון אורלב
השתכנעתי. אז תקצרו את זה ל-30 יום. מאה אחוז. ערר הוא יגיש תוך כמה זמן שהוא רוצה.
היו"ר אורי מקלב
טוב.
עמי ברקוביץ
מה, יום לפני הבחירות הוא יכול להגיש ערר?
זבולון אורלב
לא, לא יקבלו. יגידו לו: השתהית.
עמי ברקוביץ
מכוח מה תגיד לו? כתוב: "רשאי לערור".
אהוד שיל"ת
אפשר להוסיף: הפרטים ייקבעו בתקנון.
יואב ארבל
אז שיכתוב: עד 14 יום לפני או עד 15 יום לפני.
זבולון אורלב
טוב, עד 14 יום לפני יום הבחירות רשאי לערור.
דורית ואג
אצל האחרים זה גם רשום בחוק?
אורלי עדס
לא.
עמי ברקוביץ
העררים היחידים שיושב-ראש הוועדה דן, זה על עובדים שפועלים בחו"ל, ושם האמת שאין הגבלה. אז מבחינת אחידות הנוסח אפשר להשאיר.
זבולון אורלב
לכן הייתי משאיר מבחינת אחידות הנוסח כמו עובד בחו"ל, שאין הגבלה של זמן.
יואב ארבל
ידחו את זה כי זה הוגש מאוחר. זו גם אפשרות.
אורלי עדס
למה, בנציגויות בחו"ל זה 35 ימים להגשת הערר וההחלטה היא 31 יום. יש כללים.
עמי ברקוביץ
כללים, אבל זה לא בחוק הראשי.
זבולון אורלב
נשאיר את זה 14 יום. רשאי לערור עד 14 יום.
עמי ברקוביץ
אז שיתקנו את התקנות.
אהוד שיל"ת
אז אני הצעתי שזה יהיה בתקנות. אתה אומר לי: על סמך מה בתקנות.
זבולון אורלב
תוסיף לתקנות.
אהוד שיל"ת
בפסקה (2) אפשר להוסיף: פרטים ייקבעו בתקנות.
אלעזר שטרן
אז לגבי כמות הימים, מה הוחלט? 42 יום?
היו"ר אורי מקלב
30 יום.
אלעזר שטרן
סעיף קטן (ו): "ספירת הקולות של מי שהצביע לפי סעיף זה תהיה כפי שנקבע בתקנות לפי סעיף 68א(ו)".
היו"ר אורי מקלב
אנחנו בעצם סיימנו?
אלעזר שטרן
חוץ מהנושא של הגדרת המנהלת, שזה הדבר היחיד שעוד לא החלטנו.
היו"ר אורי מקלב
מה החלטנו לגבי הגדרת המנהלת?
זבולון אורלב
אין לי ברירה אלא לקבל את העניין הזה, למרות שהמנהלת מתנגדת. אני בעמדת המנהלת.
יואב ארבל
לא, יש גם תקדימים בחוקים. זה לא שזה לא קיים. נכון שזה לא קיים הרבה, אבל היו תקדימים לדברים האלה. אנחנו חושבים שזה יפשט את התהליך בהמשך, וגם המנהלת – הרי זה לא כמו המשטרה – זה גוף שאולי עוד יעבור למשרד אחר, ויעבור מעברים. דרך אגב, לדעתי הורדנו את השר בכלל, כרגע השר לא מופיע אחרי שמחקנו את הגוף המוכר.
דורית ואג
לא מחקנו גוף מוכר.
אלעזר שטרן
הגוף המוכר לא מחקנו כי בסעיף קטן (ד)(1) לגבי מי שרשום בגוף מוכר.
יואב ארבל
את זה לדעתי גם אפשר להוריד. מתנדב שהוא בשירות לאומי, ברור מאליו לפי הגדרה שהוא רשום בגוף מוכר. זה לא נדרש.
קריאה
אין שום - - - בלי גוף מוכר.
יואב ארבל
לדעתי אפשר להוריד את ההגדרה של גוף מוכר.
אלעזר שטרן
דווקא לאור מה שהעליתם, הבעיה המעשית של בחירות בספטמבר וכל הדברים האלה, כן חשוב שיהיה את המלים "ורשום בגוף מוכר", כי צריך שהוא יהיה רשום אצלכם וצפוי שביום הבחירות הוא יתגורר - - -
יואב ארבל
רשום: משרת בשירות לאומי.
דורית ואג
מה שהוא אומר, שברגע שהוא בשירות לאומי הוא עובד בגוף מוכר.
קריאה
אין דרך אחרת?
זבולון אורלב
יש לי שאלה: נשים במקלטים לנשים מוכות, מי מוציא להם את האישור? מה כתוב בחוק?
אורלי עדס
מנהלת המקלט.
זבולון אורלב
מנהלת המקלט היא גוף סטטוטורי? למנהלת המקלט אתה נותן להוציא ולמנהלת אתה לא נותן להוציא? מה ההיגיון?
אורלי עדס
שם יש נסיבות אחרות.
זבולון אורלב
גם פה הנסיבות.
עמי ברקוביץ
זה שאני מאזכר אותה בחקיקה, אני לא הופך את זה ל – אני מזכיר הרבה דברים בחקיקה.
זבולון אורלב
אז גם פה אתה מזכיר. אתה לא נותן לו מעמד סטטוטורי, אתה אומר: הוא זה שצריך להוציא.
דורית ואג
אתה יכול בלי הגדרה.
זבולון אורלב
אתה יכול בלי הגדרה? שמה יש הגדרה מה זאת מנהלת מקלט?
עמי ברקוביץ
אני צריך לבדוק את זה.
זבולון אורלב
אהוד, בחוק יש הגדרה מה זאת מנהלת מקלט?
אהוד שיל"ת
לא.
זבולון אורלב
לא, אלא כתוב בחוק שמנהלת המקלט תוציא. אני מציע גם פה: בלי הגדרות, אל תגדירו את מנהלת השירות הלאומי מהטעמים שהוא ציין, אבל בפרקטיקה תכניסו את מנהל המנהלת. מה הבעיה? שיהיה לפחות כמו מנהל מקלט.
עמי ברקוביץ
אני מציע שנבחן את זה שוב.
זבולון אורלב
אז לקראת הדיון הבא תשקלו את הדבר הזה.
דורית ואג
רק תשקלו את זה בטווח של "גג" שבוע.
עמי ברקוביץ
אני חושב אבל שההתעקשות משני הצדדים היא לא - - -
זבולון אורלב
ברקוביץ, אני קודם כול לא מתעקש. אם בסופו של דבר תחליטו כך, יהיה כך. אני לא מתעקש ואני לא אעכב את החקיקה.
עמי ברקוביץ
גם אנחנו לא.
זבולון אורלב
אני רק אומר כמחוקק מנוסה: אתם עושים טעות. זאת טעות חקיקתית.
עמי ברקוביץ
בדרך כלל לא נותנים לגופים שלטוניים משימה בצורה כזאת.
זבולון אורלב
אל תיתן לו הגדרה.
עמי ברקוביץ
הרי זה לא נחוץ לצורך החוק הזה.
זבולון אורלב
אמרתי לך: אני מוותר על ההגדרות.
עמי ברקוביץ
זה יכול ליצור תקלה. למה מנהלת השירות הלאומי? אז נפנה בכלל למנהלת הג"א, אולי היא תהיה - - -
זבולון אורלב
למה מנהלת המקלט ולא מנהלת השירות לנשים במצוקה במשרד הרווחה? למה שם אתה לא עושה ששר הרווחה או מי שהוסמך על ידו? אתה יודע למה? כי זה תיקון מאוחר. אתה לא הולך לסבך. הרי יכולת לעשות אותו דבר, ששר הרווחה או מי שהוסמך על ידו, הוא היה מסמיך את מנהלת השירות לנשים במצוקה.
עמי ברקוביץ
לפי חוק הבחירות, מי שנותן את רשימת כל המקלטים זה שר העבודה.
אורלי עדס
אבל לא את האישורים.
עמי ברקוביץ
את האישורים הפרטניים ביום ה – בוודאי שהוא לא ייתן לכל שוהה במקלט.
זבולון אורלב
שר הרווחה ייתן את רשימת הגופים המוכרים. האישורים הפרטניים, השר ימנה מישהו?
עמי ברקוביץ
כמו שהראיתי לך את רשימת השוטרים. אבל שוב, אני לא חושב ששווה לקיים ויכוח על זה.
זבולון אורלב
אמרתי לך: השוטרים זו חקיקה היסטורית, אל תביא לי דוגמה מהשוטרים. יש לי עוד שאלה: כשנתנו לגוש קטיף להצביע גם כן בכל מקום, מי הוציא שם את האישורים?
אורלי עדס
הם לא היו צריכים אישורים.
קריאה
היתה איזו הוראת שעה.
זבולון אורלב
בסדר, גם בהוראת שעה, מי קבע שהם אנשי גוש קטיף?
אורלי עדס
לא היה צריך אישור.
זבולון אורלב
ראו אדם מגורש, כבר ידעו.
אהוד שיל"ת
המפונים שהיו בגוש בקטיף נשארו רשומים באותם ישובים - - - גדיד וכן הלאה.
זבולון אורלב
מאיפה ועדת הקלפי יודעת שגדיד זה גוש קטיף?
אורלי עדס
פרסמנו רשימת ישובים.
אהוד שיל"ת
ומי שבא עם תעודת זהות והיה רשום לו - - - היה לו גם לאן ללכת כדי להצביע ונתנו לו להצביע.
זבולון אורלב
אבל לפי שיטת ברקוביץ, שר הפנים היה צריך להסמיך מישהו שיקבע את הדברים האלה.
עמי ברקוביץ
לא.
היו"ר אורי מקלב
אדוני המציע, אנחנו כבר גולשים מהשעה. אנחנו סיכמנו שזה יתברר סופית - - -
זבולון אורלב
בישיבה הבאה.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו כן נקיים הצבעה אחת על כך שאנחנו מבקשים מוועדת הכנסת למזג. אתה גם מצביע?
זבולון אורלב
אני מצביע במקום אורי אורבך.

הצבעה

בעד מיזוג הצעות החוק של חבר הכנסת זבולון אורלב ושל ועדת החוקה, חוק ומשפט – פה אחד
המיזוג אושר.
היו"ר אורי מקלב
ואנחנו מחליטים למזג את שני החוקים האלה, כמובן בכפוף לאישור של ועדת הכנסת.
זבולון אורלב
ההצבעה לאישור לקריאה שנייה ולקריאה שלישית תהיה בנפרד.
דורית ואג
שבוע הבא פשוט בגלל שזה שבוע קצר בגלל החג, אין לנו ישיבות ביום ראשון וביום שני.
זבולון אורלב
ביום שני אין ישיבות?
דורית ואג
אין כנסת גם.
זבולון אורלב
אין כנסת ביום שני? גם לא מליאה?
היו"ר אורי מקלב
ואני התלוננתי.
דורית ואג
זה המצב.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו ירושלמים. אתה מדבר על כאלה שנמצאים כאן כל היום.
דורית ואג
עמי יהיה מוכן לשבוע הבא.
זבולון אורלב
המנהלת, אני מציע שתקבעו עם משרד המשפטים את הסוגיה הזאת. אני מחויב להחלטות - - -
יואב ארבל
אל דאגה.
זבולון אורלב
אני אומר לכם מראש. אני אדם מאוד ממושמע. התחייבתי על משהו, אני הולך אתו גם אם זה בניגוד לדעתי.
יואב ארבל
אנחנו נבוא בדברים.
זבולון אורלב
תבואו בדברים.
היו"ר אורי מקלב
הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:02.>

קוד המקור של הנתונים