ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 28/03/2012

שינוי נוהל מתן תמיכות מתקציב המדינה

פרוטוקול

 
PAGE
34
ועדת הכספים
28/03/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 1057>
מישיבת ועדת הכספים
יום רביעי, ה' בניסן התשע"ב (28 במרץ 2012), שעה 12:30
סדר היום
<שינוי נוהל מתן תמיכות מתקציב המדינה>
נכחו
חברי הוועדה: >
משה גפני – היו"ר
אורי אריאל

שכיב מוראד שנאן
מוזמנים
>
חה"כ אברהם מיכאלי



עו"ד ניר דולב - הלשכה המשפטית, משרד האוצר

שולי צבי - החשב הכללי, משרד האוצר

יאיר טל - סגן החשבת הכללית, משרד האוצר

שמעון אלקבץ - יושב ראש ועדת התמיכות וראש מינהל התרבות, משרד התרבות והספורט

עו"ד גבריאל מאיר - סגן יועץ משפטי, לשכה משפטית, משרד התרבות והספורט

כלנית שמיר - מנהלת תחום תקצוב ותמיכות, משרד התרבות והספורט

עו"ד חנן ארליך - יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אריאלה טוקר - חשבת, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

איתמר גורביץ - מנהל הפורום, פורום מנהלי מוסדות התרבות בישראל

אורית פוגל-שפרן - מנכ"ל, התזמורת הסימפונית רעננה

דינה אלדור - מנכ"ל, להקת המחול בת שבע, מוזמנים שונים

נתן מאיר - מנכ"ל לשכת הפרסום הממשלתית לשעבר, מוזמנים שונים

שלמה ברילנט - מנכ"ל, איגוד מנהלי הישיבות

עו"ד עוזי אליעזר - יועץ משפטי, איגוד מנהלי הישיבות

עו"ד אמנון דה הרטוך - בא כוח איגוד ישיבות ההסדר

אליהו הנדלר - המודיע, שיווק, עיתונאים

שרית ארד - סגנית חשב אנרגיה ומים, מינהל המחקר למדעי האדמה והים

עו"ד עומר שקד - המרכז הרפורמי לדת ומדינה
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית פרלמנטרית
ש.י. – חבר המתרגמים
<שינוי נוהל מתן תמיכות מתקציב המדינה>
היו"ר משה גפני
רבותיי, אני עובר לסעיף הבא בסדר היום: שינוי נוהל מתן תמיכות מתקציב המדינה. הצעתו של חבר הכנסת ניצן הורוביץ, שאינו נוכח כאן, נתן לי, דיבר איתי בשבוע שעבר, העביר לי מכתב ואני אקריא את המכתב. מי נמצא פה מאגף החשב הכללי?
שולי צבי
שולי צבי ויאיר טל בדרך, הוא מגיע.
היו"ר משה גפני
או.קיי. "לכבוד חבר הכנסת משה גפני, יושב ראש ועדת הכספים, בקשה לדיון בנושא שינוי נוהל מתן תמיכות מתקציב המדינה. אגף החשב הכללי במשרד האוצר ניסח תיקונים לנוהל מתן תמיכות מתקציב המדינה, תיקונים אלה יחולו על כלל הגופים הנתמכים ובהם כל גופי התרבות הנתמכים על ידי משרד התרבות.

במסגרת התיקונים לנוהל נקבעים הסדרים חדשים בנוגע לחובות המוסדות הנתמכים. הנוהל מצמצם את שיקול הדעת של הפקידות, נמנע במקרים רבים מלהתייחס למקרים חריגים שאינם בשליטת המוסדות, כגון: משברים כלכליים, עיתות מצוקה וכדומה, וכן מרחיב את חובות הפיקוח והבקרה אשר עלויותיהם מושתות על המוסדות וזאת בנוסף לשלל הביקורות המוטלות עליהם על ידי רשויות המדינה השונות – רשם העמותות, משרד התרבות, רשויות מקומיות ונוספים.

בנוסף קובע הנוהל כי לא קיימת אפשרות להעברת כספים בין גופים נתמכים דבר אשר ימנע שיתופי פעולה בין גופים מתחומי התרבות השונים, כגון: תזמורות ולהקות מחול. עוד אוסר הנוהל של שימוש בכספי התמיכות למימון פעילות משנים קודמות, דבר אשר מגביל את יכולות המוסדות לתכנן ולבצע פעילות רב שנתית כדוגמת הפקות מורכבות ומתמשכות.

על פי המידע שנמסר לנו עולה כי יועברו לאגף החשב הכללי הערות לטיוטת הנוהל, אך נציגם מסרבים לקיים דיאלוג עם גופי התרבות המושפעים מהתיקונים. מסרבים לפרסם גרסה עדכנית לנוהל ומתכוונים להחילו במהלך חודש אפריל, בעת שהכנסת תהיה בפגרה.

לאור זאת אבקשך לקיים דיון בנושא זה בועדת הכספים. בכבוד רב, חבר הכנסת ניצן הורוביץ".

זאת בקשתו, הוא לא יכול להגיע. הקראתי את מכתבו. היתה לו גם שאילתה לסגן שר האוצר. אני לא אקריא אותה. אנחנו נתחיל בחברי הכנסת, אם רוצים להתייחס לעניין, ואם לא – אני אתחיל קודם בגופים שיאמרו, האורחים המוזמנים, שיאמרו את עמדתם בעניין.

מישהו מחברי הכנסת רוצה להתייחס?
קריאה
אחר כך.
היו"ר משה גפני
או.קיי. מי מהגופים רוצה להתייחס?
אמנון דה הרטוך
אפשר בקצרה?
היו"ר משה גפני
בבקשה עו"ד דה הרטוך.
אמנון דה הרטוך
צהרים טובים. שמי עו"ד אמנון דה הרטוך ואני מייצג את איגוד ישיבות ההסדר. בשם איגוד ישיבות ההסדר הוגשו גם כן הערות למשרדי האוצר והמשפטים. אני מבקש להעיר הערה ראשונה שמתייחסת לעצם העובדה שלמרבה הצער משרדי ממשלה מסרבים לקיים דיון, ואת ההעברה הזאת אני מייחס להנחיית היועץ המשפטי לממשלה שמספרה 1.2.005 סעיף 7.7. סיפא.
בסיפא ההערה מצויין שלכל המעירים את ההערות לטיוטות המבחנים ישלח המשרד הממשלתי תגובה, במידת האפשר, אשר תכלול אישור קבלת הערותיהם ובדיקתן, תוך ציון כי יהוו מרכיב בשיקול דעת, וכו'.
עוד מצויין – "המשרד הממשלתי ישקול מתן מענה ענייני במקרים המתאימים ובעיתוי הראוי". ההערות פורסמו להערות הציבור בחודש נובמבר 2011 ובהקשר הזה, נוכח הקובץ של ההערות האלה, כפי שאני אתייחס מיד, אנחנו רק מבקשים דבר אחד: שהיחס לעמותות לא יעלה בשום אופן על היחס שמשרד האוצר ייחס לסוגיית הסמרטוטים בישיבה הקודמת, אבל גם שלא יפחת מכך, כי מדובר במאות אלפי אנשים שעובדים בעמותות ועלולים להיפגע, ואלפי מוסדות ציבור.

לכן אני חושב שמדובר בסוגיה כל כך חשובה ונוהל בדרך כלל כשהוא נקבע, הוא נקבע לעשרות שנים, וודאי ל – 10 שנים למעשה. לכן ראוי לקיים דיון פתוח בהערות. אנחנו לא קיבלנו שום התייחסות ממשרד האוצר על עצם קבלת ההערות.
היו"ר משה גפני
מה זאת אומרת? אתם פניתם בכתב למשרד האוצר.
אמנון דה הרטוך
כן, וודאי.
היו"ר משה גפני
לחשב הכללי ולא קיבלתם - - -
אמנון דה הרטוך
לא קיבלנו שום התייחסות. צריך לומר שהמכתב הכיל 40 הערות, 18 עמודים.
היו"ר משה גפני
40 הערות?
אמנון דה הרטוך
כן. רק מטעם איגוד ישיבות ההסדר. יכול להיות שלמוסדות אחרים יהיו הערות נוספות. לא קיבלנו איזה שהיא התייחסות, אבל אני רוצה להתמקד כרגע בחלק קטן מההערות, כדי להצביע על מה שאנחנו רואים כתיקון מאד בעייתי של הנוהל. לדעתי גם בלתי חוקי במקרים רבים.
אורי אריאל
היושב ראש, ברשותך הערה לסדר. סליחה רגע, במציאות, עוד פעם ... כאילו זה מפתיע מחדש. אפשר להפסיק את הדיון כדי שמשרדי הממשלה יואילו בטובם להשיב להערות ולשמוע.
היו"ר משה גפני
מקשיבים.
אורי אריאל
לא.
היו"ר משה גפני
מה לא? הם מקשיבים.
אורי אריאל
באים אנשים מעירים הערות, לא מקבלים התייחסות. זה לא עונה לשום נורמה, בטח לא בדברים מהסוג שעו"ד דה הרטוך אומר שזה דברים ... ארוכים משמעותיים.
היו"ר משה גפני
אורי, אז מה אתה רוצה?
אורי אריאל
דחה את הדיון, שלח אותם לשבת, שיופיעו פה בעוד חודש. הם יגידו שהם שמעו, ואולי הם פתרו את הכל, יכול להיות, אבל הם לא - - -
היו"ר משה גפני
תגיד לי, אתה יודע שכמעט אתמול שר האוצר חתם על זה והדיון היה עקר פה בכלל? מה לדחות לעוד חודש.
אורי אריאל
הוא לא עצר את זה.
היו"ר משה גפני
אני לא עצרתי. אני רק אומר לך מידע. אני מקיים את הדיון וכל אחד יאמר, אבל עו"ד דה הרטוך, אני חשבתי שזה הולך להגיד חבר הכנסת אריאל, אז אם הוא לא אמר את זה, אז אני אומר את זה. אני מציע לא להיכנס לפרטים. נדבר על העיקרון. העיקרון. אתם פניתם, איגוד ישיבות ההסדר. נוהל התמיכות נוגע אליכם במידה רבה. אתם יש לכם הערות, אתם מבקשים את הדיון הזה, לא קיבלתם כל התייחסות. נכון?
אמנון דה הרטוך
אמת.
היו"ר משה גפני
אין צורך להיכנס. אתה רוצה להביא פרט אחד חשוב? בסדר. בגלל שאני לא רוצה להאריך.
אברהם מיכאלי
אני מאמין שכל הפרטים חשובים.
היו"ר משה גפני
כן, לא, אבל תגיד את הדבר הכי - - -
אברהם מיכאלי
התייחסות זה חמור מאד. מי עונה על זה?
היו"ר משה גפני
אי אפשר להיכנס להכל ממש. אני מתאר לעצמי שכולם ירצו פה להגיד, ואני אתן לכל אחד גם שפרט אחד הוא יאמר.
אמנון דה הרטוך
אם יורשה לי - - -
היו"ר משה גפני
בבקשה.
אמנון דה הרטוך
למשל, הצעת הנוהל באה וקובעת שחצי אחוז מהתמיכה שהכנסת קבעה שהיא תוענק למוסדות הציבור תוקצה לבקרה. עם כל הכבוד, הכנסת - - -
היו"ר משה גפני
כמה? לא שמעתי?
אמנון דה הרטוך
חצי אחוז. זה הכל. יש מיליארד שקלים לישיבות, 5 מיליון הולכים לבקרה. עם כל הכבוד, כשהכנסת קובעת שמיליארד שקלים הולכים ... אין לדעתי סמכות לנוהל לקבוע שחצי אחוז, אגב, למה חצי? שיגבו 5 אחוז, ילך לביקורת. ירצה משרד האוצר להקצות כספים שילך לכנסת ויקבל הקצאה בחוק התקציב לביקורת, אבל הוא לא יכול להחליט על דעת עצמו בנוהל פנימי של חקיקת משנה שהוא מקצה חלק מהכסף, הוא מפריש את זה לבקרה.
דבר נוסף, סוגיה מאד מאד חשובה - - -
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, מה שאתה טוען אין סמכות בנוהל להחליט שמורידים מהתקציב שהכנסת אישרה להעביר את זה לנושא של - - -
אמנון דה הרטוך
ממש כך. הערה נוספת – נקרא לזה: עיקרון הרמת המסך. הגופים מגישים בקשה ובהחלט אפשרי שנופלת הקלה בפעילות שלהם. תנאי סף לקבלת התמיכה על ידי הגופים, לפי הדרישה של הטיוטה החדשה, היא שהאורגנים האישיים, המנהלים עצמם יתחייבו שהם יחזירו את הכספים במקרה שיתברר שהגוף צריך להחזיר כספים.

עם כל הכבוד, נדמה שהדבר הזה לא מקובל בשום מקום. הוא מנוגד לחוק ולא שמעתי גם שאיזה שהוא פקיד מדינה, אם יתברר שהוא פעל שלא כהלכה מוציאים מהכסף האישי שלו כדי לכסות על הבעיה שנגרמה.

גם כאן, לדעתי, הדבר הזה הוא בלתי חוקי בעליל ולא יתכן שמחייבים אדם שהוא לא אשם, למשל, מנכ"ל עמותה שהוא לאו דווקא אשם, אם יתברר שהמוסד עצמו היתה תקלה שצריך להחזיר את הכספים, שהוא יחזיר את הכספים מכספו האישי.
היו"ר משה גפני
כך כתוב בנוהל?
אמנון דה הרטוך
כך כתוב בנוהל. חד משמעית. הערה נוספת, באמת אני משתדל ממש לתמצת. יש סוגיה של איחור בהגשת בקשה. אני ... לפרט כמה זמן ועדות התמיכה הממשלתיות מאחרות בקבלת החלטה. בעוד שהנוהל קובע שהן צריכות לקבל את ההחלטה עד 1 במרץ, יש ועדות שמקבלות את ההחלטה ב – 31 בדצמבר. גם היו מקרים מניסיוני בעבר שחודש דצמבר עובר והיה אף מקרה שהוא עובר פעמיים. פברואר של השנה שלאחר מכן היה בעצם העיבור.

אבל אם גוף מגיש באיחור יום אחד ללא הצדקה, ואפשר בהחלט לחשוב שהוא גורם איזה שהיא תקלה, באים וקובעים: תקבל קנס. מהו הקנס? אם למשל הגוף הגיש באיחור חודש, באים וקובעים: הגוף צריך לשלם קנס של חודש. מה המשמעות? אם אני מקבל 120 שקלים תמיכה, אז הפסדתי חודש, 10 שקלים. אם אני מקבל 1,200,000 מיליון שקלים, הפסדתי 100,000 שקלים. לא ידוע לי שלפי דיני העונשין יש מצב, מעבר לכך שסוגית קנס לא בטוח שהיא בכלל חוקית במקרה של נוהל, כי קנסות נקבעים על ידי המחוקק ולא על ידי מחוקק משנה, אבל בגלל תקלה מסויימת שאפשר בהחלט לקנוס עליה, בהנחה שאפשר, אחד ישלם 10 שקלים, השני ישלם מיליון. אני נתקלתי במקרה שגוף צפוי להפסיד עכשיו 800,000 שקל כיוון שהוא איחר בהגשה של חודש וחצי. אני חושב שעם כל הכבוד, הדבר הזה הוא לחלוטין בלתי מידתי.
יש עוד ניסיון נוסף בנוהל לבוא ולקבוע שכשהגוף מגיש את הבקשה, הוא מתחייב שהוא יפעל לפי כל מיני כללים שייקבעו בעתיד על ידי שר האוצר להוראות ... זאת אומרת, כשהגוף מתחייב, או רוצה להגיש בקשה הוא לא יודע מה יחילו עליו, אז באים וקובעים. יש ניסיון להתערב בהסכמי שכר שנחתמו לפני 10 שנים אצל מוסד ציבור מסוים ולבוא ולהגיד: מעתה ואילך אתה לא יכול לקבל את השכר.

אז אנחנו כתבנו, למשל, בהקשר הזה הערה למשרד האוצר, ובאנו ואמרנו שבמשרד האוצר עצמו, משרדי הממשלה, נהוג כלל דור א', דור ב': מי שמקבל שכר לפי דור א' לא פוגעים בו, אלא מחילים את ההוראות לגבי האחרים.

יש כאן דברים מאד מאד קריטיים. אני לא אכביר עוד ואני חושב שדיון פתוח עם כל הציבור יאה באותה רמה של הדיון ברמת הסמרטוטים שהיה, ממש עכשיו, מאד חשוב ולוהט. חשוב שמשרד האוצר ייחס אותה חשיבות לאלפי גופים, מאות אלפי גופים ונהנים ולא יחליט בחשכת הלילה להתייחס להערות בעצמו ולפרסם את הטיוטה לנוהל. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.

יש עוד מישהו? בבקשה.
איתמר גורביץ
איתמר גורביץ, אני מנהל את פורום מוסדות התרבות. אנחנו מייצגים מספר מאות של מוסדות ואנחנו רואים בפעילות של מוסדות התרבות מאפיינים שהם קצת שונים מחלק מהעמותות האחרות. אני מצטרף לרבים מדברי עו"ד הרטוך שצודק בכל מילה שהוא אמר.

אנחנו מאד מעריכים את החשב הכללי. אנחנו רואים בסגן החשב יאיר וצוותו - - -
אורי אריאל
אתה יכול להרחיב בזה? אתה יכול להרחיב בהערכתכם?
איתמר גורביץ
כן, כן, בהחלט. עשינו איתם סיור במוסדות התרבות. הם מבינים את הצרכים ואת הבעיות של מוסדות התרבות. עם זאת - - -
היו"ר משה גפני
אני לא שמעתי. את מי בירכת עכשיו?
איתמר גורביץ
את סגן החשב הכללי.
היו"ר משה גפני
מה הולך להיות אחרי הברכה?
איתמר גורביץ
עם זאת, אנחנו ביקשנו גם כן לקבל התייחסות לתגובות שלנו. אנחנו גם שלחנו מסמך מפורט של הבעיות שמציגות מוסדות התרבות ויש שם בעיות ספציפיות למוסדות התרבות שכנראה לא קשורים לגופים אחרים.

אולי זאת גם הזדמנות לבוא ולזרוק איזה הצעה שאולי החשב הכללי יקבל אותה: להפריד בין קבוצות שונות של עמותות ולעשות נוהלי תמיכות לקבוצה א', ונוהל תמיכות אחר לקבוצה ב', ואז אולי להתאים אחד לשני, כדי שזה יהיה יותר נכון ויותר מותאם לסוג הפעילות.
היו"ר משה גפני
אתם פניתם, מה שאמר עו"ד דה הרטוך, אתם גם פניתם ולא קיבלתם תשובה?
איתמר גורביץ
לא קיבלנו תשובה. ביקשנו להיפגש. לא רצו. קיבלנו תשובה שלילית שלא רוצים להיפגש איתנו.
היו"ר משה גפני
יש אבל התייחסות לדברים שכתבתם?
איתמר גורביץ
לא קיבלנו. לא קיבלנו התייחסות. עד עתה שום דבר.
אורי אריאל
בסיור קיבלתם.
איתמר גורביץ
לא, זה היה עוד לפני נוהל תמיכות. אנחנו מקבלים רק רסיסים של שמועות של כל מיני מה כן ומה לא ואיך הדברים מתקבלים.
היו"ר משה גפני
הבנתי. או.קיי.
איתמר גורביץ
אני רוצה רק הערה נוספת שהיא חשובה לעניין.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
איתמר גורביץ
התפתחה במדינה איזה שהיא גישה, נקודת ההנחה היא שכולם מרמים, כולם רמאים, כולם שקרנים ומפה יוצאים לדרך. אולי הגיע הזמן שנשנה את זה ונחליט שכולם דוברי אמת. כולם עושים את מה שצריך.
היו"ר משה גפני
מה קרה היום שנשנה את זה?
איתמר גורביץ
פסח. איך אמרת? פסח.
היו"ר משה גפני
פסח היה גם בשנה שעברה.
אורי אריאל
הערה הכי חשובה.
היו"ר משה גפני
תדע לך כשאני אומר בדיחה, אני מתכוון שזה ההערה הכי נכונה.
איתמר גורביץ
כבוד היושב ראש, שני סעיפים קטנים רק להבהיר את הנקודות המיוחדות לתרבות. 1 – נושא של שימוש בתקציב משנה קודמת: אם קונים זכויות של הצגה בשנה אחת ומעלים אותה בשנה אחרת הרי שההוצאות על ההצגה החלו בשנה X וממשיכות בשנה אחרת. זה מחויב המציאות, זה לא יכול להיות אחרת. אי אפשר למנוע את זה. לכן צריך לאפשר.
אורי אריאל
מה החשב הכללי רוצה?
איתמר גורביץ
הוא רוצה למנוע את זה. למנוע להעביר משנה לשנה.
אורי אריאל
אפשר לקבל את ההערות שלכם?
איתמר גורביץ
כן.
אורי אריאל
תעבירו לנו?
איתמר גורביץ
כן. הדבר השני זה הנושא של העברת כספים מגוף לגוף. הרי חלק מהתרבות מושתת על שיתופי פעולה: להקת מחול עם תזמורת.
היו"ר משה גפני
כן, זה מה שחבר הכנסת ניצן הורוביץ אמר.
איתמר גורביץ
נכון. אז איך יתקיים שיתופי פעולה כאלה אם אסור יהיה להעביר את הכספים?
היו"ר משה גפני
זה באמת, אתם מבינים במחול?
אברהם מיכאלי
אה! לא עניתם, אני מבין, בגלל שצריך להסביר מה זה מחול?
איתמר גורביץ
זה רק לדוגמה ושאר הדברים אני מצטרף למה שדה הרטוך אמר כי זה בהחלט נכון. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה. בבקשה.
עוזי אליעזר
עו"ד עוזי אליעזר. אני מייצג את איגוד מנהלי הישיבות והמוסדות התורניים. אדוני היושב ראש, ראשית תודה רבה על רשות הדיבור.
היו"ר משה גפני
רשות הדיבור מקבלים כולם.
עוזי אליעזר
ודאי. אני בכל זאת מודה על זה. לפני שאני אגע ב – 2, 3 נקודות לגופה של הטיוטה, אני חושב שכל התהליך עצמו, תהליך גיבוש הטיוטה החדשה, צריך להזכיר בהקשר הזה שהנוהל הקודם פורסם לפני 20 שנה. הוא תוקן אולי ח"י פעמים, אבל הוא פורסם לפני 20 שנה. זו הזדמנות מצויינת, כיוון שלנוהל הזה יש משקל רב על כל גופי התמיכה השונים שפועלים לפי 3(א), או נתמכים לפי 3(א) בחוק יסודות התקציב. בהזדמנות אולי צריך לומר: מצוינת, לשתף אותם בתהליך עצמו.
במסגרת ועדת ארידור שישבה במהלך 2006, הגישה המלצות לממשלה, המליצה הועדה, אני רוצה לצטט ברשותך, לצטט שתי שורות מתוך ההמלצה שלה: "מתוך ראיה זו המלצנו על הקמת ועדה משותפת שתבחן את כללי הביקורת, בה ישתתפו, בין היתר, בשוויון מספרי, נציגי הרשויות הממלכתיות ונציגי המגזר השלישי. הדגשתי את זה במסמך שלי ואני אומר את זה בהדגשה, כיוון שהתהליך עצמו שקדם לפרסום הטיוטה לא כלל את המגזר השלישי. במילים אחרות: אותם עמותות שנתמכים לפי 3(א). לדעתנו הנכון ומתאים - - -
אורי אריאל
איך אתה יודע? אולי השתתפו?
היו"ר משה גפני
לא, לא השתתפו. חבר הכנסת אריאל שואל. לא השתתפו.
יאיר טל
השתתפו במידה מסוימת.
היו"ר משה גפני
אני אמרתי שלא השתתפו.
עוזי אליעזר
לדעתנו היה נכון, מתאים וראוי ואולי אף רצוי, שמא למעלה מכך חובה היה לשתף אותם, את אותם גופים, בהתאם להמלצת ועדת ארידור שהוגשה לממשלה. זאת נקודה אחת. אני אגע ב – 3 נקודות בקצרה, ממש בתמצית.
היו"ר משה גפני
אם אפשר בקצרה.
עוזי אליעזר
ממש בתמצית.
היו"ר משה גפני
אני כבר מתחיל להבין לאן הולך העניין.
עוזי אליעזר
זהו, בתמצית. אמרנו 3 נקודות. נקודה ראשונה – זכות שימוע. זכות שימוע קיימת במשפט המנהלי, הייתי אומר בהתאם לנוהל התקף וגם לטיוטה, אנחנו ביקשנו, אולי אפילו דרשנו שבכל מקרה של עיכוב, הפסקה, פרק 13 לטיוטה החדשה: "תינתן זכות שימוע למוסד הנתמך לפני שמחליטים לעכב או להפסיק את התמיכה, מה שלא קיים בפועל היום בחלק מהמקרים, אולי במרבית המקרים. זאת נקודה ראשונה.
נקודה שניה – עיקרון חוקיות המינהל. אנחנו כופרים בכל סוגית הקנסות. בטיוטה החדשה ביחס לנוהל התקף יש השתוללות אמיתית, הייתי אומר, בכל סוגית הקנסות. אנחנו מדברים על קנסות, על קנסות של מוסדות שהשיגו שלא כדין - - -
היו"ר משה גפני
אתה גם סבור שזה בלתי חוקי בצורה הזו?
עוזי אליעזר
בלתי חוקי ובלתי חוקתי.
היו"ר משה גפני
בלתי חוקתי?
עוזי אליעזר
ככל שרשות מינהלית רוצה להטיל קנס - - -
אברהם מיכאלי
אין לנו חוקה. זה לא - - -
היו"ר משה גפני
בלתי חוקתי יש לזה הגדרה.
עוזי אליעזר
הוא בלתי חוקתי.
היו"ר משה גפני
עורך דין.
אברהם מיכאלי
בסדר. בסדר.
עוזי אליעזר
אדוני היושב ראש, בפסקי דין רבים בעליון כבר נקבע שרשות, וזה פשוט לגמרי, רשות מינהלית שרוצה ומעוניינת להטיל קנסות על אדם פרטי או על גופים, זה לא משנה, צריכה להראות הסמכה מפורשת בדין, אגב, זה קיים בתקנות עבירות המנהליות. יש גם בחוק העמותות הפניה, יותר נכון, עבירות של עמותה, או מי ממנהליה שדיווחו דיווח כזב, ובתקנות העבירות המנהליות יש גם קנסות על זה.

אז אם רוצים לקנוס מוסדות אז תתכבד הרשות המנהלית ותעשה את זה בהסמכה מפורשת. אגב, שר המשפטים לא מזמן הגיש טיוטת תקנות עבירות מנהליות במוסד לביטוח לאומי, צריך לראות אותה, רשות מינהלית שמעוניינת בזה, צריכה מסגרת הסמכה מפורשת בדין.
נקודה שלישית – זה התיישנות. אז נכון שיש את חוק ההתיישנות, אבל מבלי שרשות מינהלית, או שלטונית תתבע את המוסד, לא תהיה אפשרות בידי המוסד להעלות טענת התיישנות, אלא אם כן תפעל כנגדו במסגרת הליכי גביה מינהלית. אם היא תפעל – הוא יוכל על התיישנות. אבל היום, במצב השורר היום, וגם בטיוטה החדשה, אדוני היושב ראש, וגם בנוהל התקף, אין בידי המוסדות האפשרות להתגונן בפני קנסות, או דרישות להשבת כספים. אין. אין אפשרות כזאת.
אברהם מיכאלי
מתי שלחתם את ההערות שלכם?
עוזי אליעזר
במועד.
אברהם מיכאלי
לא, לא, כמה זמן עבר מאז?
עוזי אליעזר
15 בנובמבר 2011. זהו.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.

בבקשה, יש עוד?
אברהם מיכאלי
לפני 5 חודשים בערך?
היו"ר משה גפני
כן. יש עוד מישהו שרוצה להתייחס לעניין?
שמעון אלקבץ
כן אדוני היושב ראש, שמי שמעון אלקבץ, אני יושב ראש ועדת התמיכות ואני גם ראש מינהל התרבות.
היו"ר משה גפני
כן, אני יודע, אומרים שאתה עובד מצויין.
שמעון אלקבץ
תודה רבה.
היו"ר משה גפני
זה נכון?
שמעון אלקבץ
אני הגעתי לפני שנה לשירות הציבורי מהמגזר הפרטי. אחד הדברים שהממו אותי זה שגופי התרבות שאנחנו אמונים על תמיכה בהם ותקצוב שלהם מקבלים הודעות על גובה התקציב והיקף התקציב בשלבים מאוחרים של השנה. אנחנו עכשיו בהליך מאד מאד גדול, מאד מאד מרכזי של הקדמת התמיכות. סך הכל המטרה היא אחת: לתקצב את גופי התרבות. יש לנו סדר גודל של 2,300 - - -

אתם צריכים תוספת תקנים, אולי משהו?
שמעון אלקבץ
זה בעייתי.
אברהם מיכאלי
לפי ההערות שאתם לא עונים, אני מבין אין לכם תקנים.
שמעון אלקבץ
אתה נוגע בנקודה בעייתית. אנחנו מטפלים ב – 2,300 בקשות, מתוכם כ – 600 בקשות של רשויות מקומיות. 800 גופים ורשויות תחת ההגדרה של התמיכות.
אני דווקא מעדיף, אדוני היושב ראש, להסתכל על החצי כוס המלאה. לגבי סעיפים שיש לנו השגות ובעיות, אנחנו רואים בסגן החשב הכללי וברפרנט של התמיכות פרטנר עם אוזניים קשובות שיש עם מי לעבוד ואני חושב שבקטע הזה אנחנו נופלים באמת על אוזן קשבת.
לפחות על סמך מה שאנחנו יודעים, בחלק מהסעיפים בנוהל יש גם סעיפים משמעותיים מאד שמקלים על עבודת מערך התמיכות שהנהנים מהם זה מופעי התרבות.
אברהם מיכאלי
למה לא התייעצת עם המגזר השלישי לפני שאתם באים כמעט לחתום אתמול בלילה על הנוהל הזה? הוא היה מהיוזמים של הדבר הזה.
שמעון אלקבץ
ממש לא.
אברהם מיכאלי
מי היה היוזם של זה? אתם? בסדר. סליחה.
היו"ר משה גפני
מר אלקבץ, מה אתה רוצה לומר? מה אתה תורם לדיון שלנו כאן.
שמעון אלקבץ
אני תורם לדיון במשפט אחד.
היו"ר משה גפני
כן, בבקשה.
שמעון אלקבץ
נוהל התמיכות הוא נוהל עשיר, גדול שרבים בו הסעיפים. ישנם סעיפים, ארבעה או חמישה במספר, שהם בעייתיים לנו. אנחנו יודעים לדבר עם סגן החשב הכללי, אנחנו יודעים לנהל איתו דיאלוג, ואנחנו מאמינים - - -
היו"ר משה גפני
מה עמדתך לגבי הטענה שעברה פה כחוט השני בין כל הדוברים הקודמים הגופיים, שהיה צריך לנהל דיון על העניין הזה. זה אחת ל – 20 שנה.
שמעון אלקבץ
אני אגיד למה אני לא שותף.
היו"ר משה גפני
תקבל החלטה בסוף, אבל לקיים את הדיון הזה. מה עמדתך?
שמעון אלקבץ
אני אגיד למה אני לא שותף לטענה הזו מסיבה מאד פשוטה.
היו"ר משה גפני
כן.
שמעון אלקבץ
יושבת לצידי מנהלת תחום תמיכות, גב' כלנית שמיר, שהיתה שותפה בועדה שהכינה את הנוהל. אנחנו בעצמנו בועדת התמיכות ישבנו לפחות 5 ישיבות והעברנו את ההערות שלנו לסגן החשב הכללי.
היו"ר משה גפני
הבנתי. השאלה לא היתה משרדי הממשלה. הגופים הנתמכים. תודה רבה.

בבקשה, נתן מאיר, מנהל לפ"מ – לשכת הפרסום הממשלתית – לשעבר.
נתן מאיר
אני מכיר את הנושא גם מהכיוון של החשב הכללי לשעבר, אבל אני מדבר, נתבקשתי לבוא בנושא של זכות הציבור לדעת.
היו"ר משה גפני
כן.
נתן מאיר
אחת הבעיות הקשות, ואני לא יודע אם ההצעה החדשה, יאיר יוכל להגיד לנו, יש בעיה קשה שהעמותות בדרך כלל נתקלות בבעיה שהם לא יודעות על הפרסומים. לפני כ – 5 שנים נבנה אתר, והם יכולים לראות את כל התקנות. אני בדקתי להבוקר, ב – 5 שנים האחרונות היו 199, 200 חסר אחת, מקרים שבהם פורסמו דברים. יחד עם זה, העמותות, בעיקר הקטנות, ואני לא מדבר - - -
היו"ר משה גפני
199 פרסומים באתר של משרד האוצר.
נתן מאיר
בעיתונים זה הופיע יותר, כי מופיעים פעמיים עד שלוש. אבל 199 מקרים ב – 5 שנים. זאת אומרת, בערך כ – 40 פרסומים בקשר לחלוקת תמיכות.
היו"ר משה גפני
נוהל תמיכות. כן.
נתן מאיר
נוהל תמיכות. הגופים סובלים בדרך כלל ואני מדבר על הגופים הקטנים נתקלים בבעיה קשה שהם לא עולים על הפרסומים. יש נטייה כללית להסתפק בפרסום באינטרנט. אני חושב שהפרסום באינטרנט הוא חשוב, אבל הרבה גופים לא מגיעים לזה. א' – חלק מהם לא משתמשים באינטרנט.
היו"ר משה גפני
הוא צודק. יש כאלה שלא משתמשים באינטרנט.
נתן מאיר
אבל גם אלה שמשתמשים באינטרנט חשוב שישב מישהו וכל בוקר, או פעם בשבוע לפחות יבדוק את אותו אתר.
אורי אריאל
בעיתונים זה גם מפורסם.
נתן מאיר
אבל יש מגמה כללית להוריד - - -
קריאה
גם בעיתונות החרדית - - -
נתן מאיר
אבל אם אתה שם את זה בעיתון "ישראל היום" ואתה היום לא קראת את "ישראל היום", אז המוסד שלך לא יעלה בכלל על המידע הזה והוא יאחר. במקרה בחודש שעבר נתקלתי במוסד ירושלמי - - -
היו"ר משה גפני
רגע, אם אתה יכול לעזור לי, אתמול פנו אלי בעניין הזה כמה, למה זה קשור לנוהל הזה?
נתן מאיר
אני לא יודע אם זה משתנה או לא. אני לא ראיתי את הנוהל החדש.
היו"ר משה גפני
אני אומר לך מה הוא אומר. הוא אומר שעל פי הנוהל יש מגמה, או שבכלל יש מגמה, להעביר את הפרסומים של נוהל התמיכות, להעביר את זה לאינטרנט, פחות לעיתונים.
נתן מאיר
הם כבר קיימים.
היו"ר משה גפני
בסדר. אבל להעביר את זה יותר לאינטרנט. המגמה היא - - -
יאיר טל
כל הודעה ... בעיתונים. מה זאת אומרת?
היו"ר משה גפני
אתה תשיב על העניין הזה. אני רוצה שזה ייאמר לפרוטוקול מכיוון שאם זה נכון - - -
אברהם מיכאלי
היתה חקיקה בעניין הזה.
היו"ר משה גפני
אז תהיה פגיעה במי שלא משתמש באינטרנט.
נתן מאיר
אם זה לא מפורסם בעיתון שהאוכלוסייה, אותה אוכלוסייה נוגעת, אז הוא לא יגיע לידיעה. אני אומר, מתגברים על זה שהם מחזיקים בדרך כלל אדם, במשרה מלאה או חלקית, שהם מחפשים את ההודעות לגבי התמיכות. המוסדות הקטנים בדרך כלל עשויים, וזה קורה הרבה, מתקשרים בדרך כלל: מתי זה פורסם? לא פורסם? איחרנו כבר? לא איחרנו? יש כאן בעיה אמיתית שאני לגמרי, למרות שזה התחום שבו אני עוסק, לא תמיד מצאתי את הפתרון, ומשרדים שרצו גם להחביא וזה אתה צריך לדעת, שרצו להחביא, שמו את זה בעיתון אזוטרי.

לכן ההצעה היא שתהיה המלצה כללית. שאתם תעסקו בזה. נשב, יאיר, נשב על העניין הזה, נכתוב איזה שהיא המלצה כללית כדי שהדברים יובאו לידיעת הציבור. זכות הציבור לדעת פה היא חשובה ביותר.
היו"ר משה גפני
אתה למשל, אני אגיד לך, אני הבנתי עכשיו, אתה דואג לציבור הערבי.
נתן מאיר
אני דואג לרוסי גם.
היו"ר משה גפני
לא חשוב, אני מפרש, לא שאני יודע בדיוק מה אתה דואג. בציבור הערבי יש כאלה שלא - - -
נתן מאיר
כמה וכמה מוסדות באו באיחור, הם זקנים, הם לא רואים אינטרנט וגם הם לא תמיד קוראים את העיתון שאתה קורא ואני קורא, וכך קורה שהדברים האלה, יש פה בעיה.
שכיב מוראד שנאן
חובת הפרסום בדרך כלל על כמה עיתונים.
קריאה
... להוציא הודעה בכתב לכולם.
אמנון דה הרטוך
אנחנו הגשנו הצעה בעניין. אני לא יודע מה הם הגיבו.
היו"ר משה גפני
סליחה, מה הצעתם?
אמנון דה הרטוך
אנחנו הגשנו את ההצעה הבאה: גוף שקיבל תמיכה בעבר ... המשרד הממשלתי ויודיע לו: אדוני, יש מועד חדש להגשת בקשות לשנה הבאה, ואם אתה רוצה – תגיש את ההצעה. המשמעות היא שמשרדי הממשלה יצטרכו כנראה להוציא 4,000 מכתבים בעלות של 1.60 שקל, זה המחיר, זה 6,000 שקלים. אז הזכויות של כל הגופים האלה לא ייפגעו.
היו"ר משה גפני
אבל אם ההצעה שלכם לא תתקבל?
אמנון דה הרטוך
אם ההצעה לא תתקבל - - -
היו"ר משה גפני
צריך שמגמת הפרסום תהיה פרסום - - -
אמנון דה הרטוך
... שכל מוסדות ציבור גם אם יש לו תקציב שנתי של 100,000 שקל צריך להיות מנוי לפחות על 3 עיתונים, ומידי יום הוא צריך לקרוא. מפני שאם הוא לא יעשה את זה, הוא יכול לפספס את המודעה, כי משרדי הממשלה גם לא מקיימים את הנוהל שמחייב אותם - - -
היו"ר משה גפני
הבנתי. או.קיי. תודה. תודה רבה. בבקשה, הרב הנדלר, כן.
אליהו הנדלר
אני רוצה רק לחדד ולומר את מה שנתן אמר שזה דעה מקצועית, כי חוסר המוּדעות למה שמתפרס זה נראה כמו פרסומים שמפרסמים אותה כשרוצים להרחיב מרפסת או דירה, אז תמיד יפרסמו את זה באיזה שהוא עיתון כדי שלא יתנגדו. כאן במקרה הזה רוצים להרוויח אולי כסף, אז מפרסמים את זה בכל מיני צורות שהם לא מגיעים לציבור. אז צריך להגיד את האמת. המון המון עמותות, ארגונים ומוסדות לא יקבלו את המידע שהם זכאים לדעת.
היו"ר משה גפני
או.קיי. תודה רבה.

יאיר בבקשה. סגן החשבת הכללית.
יאיר טל
קודם כל אני רוצה להציג, להבהיר פה לכולם שמדובר בתיקון ראשון של הנוהל משנת 2005. זאת אומרת, יש לנו נוהל שכבר במשך 7 שנים לא מתוקן למרות שיש בו לקונות ויש לנו הנחיות והוראות ונוצרה תורה שבעל פה כזאת, אבל מעולם לא נעשתה באמת עבודה מקיפה לבחינה מחדש של כל הנושא הזה והטמעת כל השינויים הנדרשים במסגרת הנוהל הזה.

עכשיו, זה לא עבודה כלאחר יד, מה שנקרא, ישב צוות ממשלתי שמקיף את כל הגורמים הרלוונטיים בממשלה במשך תקופה מעל שנה. הצוות ביחד עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עם אנשי משרד התרבות, משרד הרווחה, משרד החינוך. צוות שבאמת בא ובחן, למד את התחום, מיפה את כל הנקודות הדורשות התייחסות במסגרת הנוהל.
אברהם מיכאלי
איפה המגזר השלישי בהתייעצויות?
יאיר טל
תיכף. באמת, בסופו של דבר יצא מסמך שמטפל בכל אותן לקונות, נוהגים, הוראות וכדומה, שלא מטופלים היום. לגבי שמיעת הגופים וכדומה – עוד לפני הפרסום של הוראת המינהל הזאת, נשמעו גופים שונים מהמגזר השלישי, התייעצנו גם גופים כאלה ואחרים, שמענו, למדנו, פגשנו וקיבלנו גם פידבקים מהם. לאחר מכן, באופן פורמלי, בוצע שימוע, פורסם הנוהל להערות הציבור. אפילו ... לוח זמנים לקבלת הערות. באמת קיבלנו המון המון הערות. לגבי הדרישות בשביל גופים, כאלה ואחרים, להיפגש עם הצוות, או להיפגש איתי, אז אכן התקבלו מספר בקשות לפגישה פנים אל פנים, פגישה בעל פה. אין מקום לכך שעם גוף אחד כן נפגש, ועם גוף אחר לא ניפגש. אין הבחנה כזאת. בוצע שימוע, הועברו הערות בכתב, למדנו את כל ההערות, בחנו את כל ההערות, התייחסנו לכל ההערות. אי אפשר לומר שלא התקיים שימוע ומי שאומר דבר כזה הוא פשוט מטעה.
עכשיו לפני כן אני אתייחס קונקרטית לכמה דברים שעלו פה. אני רוצה בכמה מילים להציג במה בכלל הנוהל בא ומחדש: כמה שמנסים להשחיר פה את המציאות ולייצג תמונה שבא הריבון ופשוט כמו איזה קלגס מכה בכל הגופים הנתמכים וקובע הוראות נוראיות. בראש ובראשונה הנוהל בא ומייצר הרבה פתרונות לכל מיני סוגיות שעלו במשך - - -
היו"ר משה גפני
מה זה קלגס?
יאיר טל
באו וטענו שהריבון פה כמו איזה שהוא קלגס קובע איזה נוהל.
היו"ר משה גפני
הריבון - הכוונה אתה?
יאיר טל
אני כבר רגיל.
היו"ר משה גפני
לא הבנתי. אני מתנצל. מה התכוונת?
יאיר טל
הממשלה כריבון נוהגת כמו איזה קלגס. מפרסמת איזה נוהל נוראי, מכה בכל הגופים, לא שומעת אותם. זה בעצם האווירה - - -
היו"ר משה גפני
אבל לא זה הם אמרו. דה הרטוך, אתה אמרת שהם קלגס?
אמנון דה הרטוך
המילה – קלגס – לא עלתה מימי.
היו"ר משה גפני
לא, הוא לא אמר קלגס. עו"ד אליעזר?
עוזי אליעזר
גם אני לא.
היו"ר משה גפני
לא אמרת?
עוזי אליעזר
אני מניח שיש פרוטוקול.
היו"ר משה גפני
אבל בימיך כן אמרת קלגס, כשדיברת על חנוכה.
עוזי אליעזר
מימי לא, למיטב זיכרוני.
היו"ר משה גפני
לא, אבל כשלימדת על חנוכה, או שלמדת על חנוכה.
עוזי אליעזר
כן.
היו"ר משה גפני
אבל לא דיברת על הממשלה. אני אגיד לך מה הם אמרו. אני אגיד לך. הם אמרו שהממשלה, כל הכבוד לה, במיוחד המדיניות שלה בסמרטוטים שהיה קודם. דה הרטוך התייחס קצת לעניין הזה. הם לא דיברו נגד הממשלה. הם רק שאלו: למה ההתנשאות הזאת? ישבו משרדי הממשלה הרלוונטיים, משבחים אתכם על העבודה, הכל בסדר, אבל המגזר השלישי הוא לא נטע זר. אתם הריבון תקבלו בסוף החלטה על הסמרטוטים ועל הנוהל, אבל תשמעו אותם, תעשו שימוע, תקבלו החלטות בסוף. למה החרמתם אותם?
יאיר טל
הוא שאמרתי.
היו"ר משה גפני
להיפך, אם הם היו אומרים שאתם קלגס הם לא היו מבקשים פגישה אתכם בכלל. להיפך, שיבחו אתכם.
יאיר טל
דווקא אמרתי.
היו"ר משה גפני
מה אמרת?
יאיר טל
אמרתי שבוצע שימוע.
היו"ר משה גפני
לא, לא.
יאיר טל
שימוע יכול להתבצע או בעל פה או בכתב.
קריאה
אדוני היושב ראש - - -
היו"ר משה גפני
לא, לא, לא, אין יותר דיון. השאלה המרכזית שגם אני שואל, ולפי דעתי גם חברי הועדה שואלים.
יאיר טל
אני אשיב.
היו"ר משה גפני
למה אי אפשר לקרוא לאנשים, אחרי שהתפרסמה הטיוטה, להגיד, לשמוע את הדברים שלהם, לא להתחייב לקבל דבר וחצי דבר? המציאות הזאת של מה שעלה, ועלו פה מקצת מהטענות, לשמוע אותם. זה חשוב גם איך המנגינה. זה לא רק מה שכתוב. כל הנושא הזה, אנשים מרגישים התנשאות, כאילו, שלח מכתב. אתה לא יודע אפילו את הנימוק, אתה לא שומע את הדברים שנאמרים, אתה לא יודע את העוצמה שלהם. אני לימדו אותי כשאני רוצה באמת דיון על משהו, לשמוע את האנשים, לשמוע איך אומרים את זה. אתה גם יכול לבחון כמה זה איכפת לגופים, מה עוצמת הכאב. לפעמים רואים שאומרים את זה כלאחר יד, כדי לצאת ידי חובה. לפעמים אתה רואה את זה. זה לא מכתב. במכתב עו"ד דה הרטוך יכתוב 40 סעיפים. זה הדרך. מה מבין 40 הסעיפים של עו"ד דה הרטוך, או של עו"ד אליעזר, או של ארגוני התרבות, של מר גורביץ, כמה הסעיף הזה הוא עוצמתי, וכמה הסעיף הזה הוא פחות עוצמתי? אנחנו נמצאים במשטר דמוקרטי, מותר לשמוע, מותר לנהל דיאלוג. לפני שאתם מעבירים את הטיוטה, את הנוהל לשר האוצר לחתימה ואנחנו לא יודעים מתי יהיה עוד נוהל, לשבת לשמוע. זאת השאלה. הם להיפך, הם שיבחו אתכם, אפילו שלא שמעתי את זה, אני מתאר לעצמי שהם התכוונו בלב, אבל בוודאי לא קלגס. לא היה דבר כזה.
יאיר טל
טוב.
היו"ר משה גפני
לגבי הריבון גם יש כמה הערות, אבל זה נשאיר לישיבה אחרת.
יאיר טל
זאת גם סוגיה. קודם כל, לא ניתן - - -
היו"ר משה גפני
לשמוע, לשמוע, מה זה: לא ניתן?
יאיר טל
לא ניתן להיפגש - - -
היו"ר משה גפני
למה?
יאיר טל
עם 4,000 גופים נתמכים.
היו"ר משה גפני
לא, בסדר. לא כולם. תחליטו.
יאיר טל
אז מי כן ומי לא?
אברהם מיכאלי
יש היגיון ומידתיות.
היו"ר משה גפני
תחליטו.
יאיר טל
מה זה: מידתיות? מי כן ומי לא?
אברהם מיכאלי
אם יש פה נציג שמייצג 40 גופים נתמכים.
יאיר טל
מייצג מכוח מה?
אברהם מיכאלי
מכוח זה שהוא כותב לך מכתב.
יאיר טל
מי שם אותו לייצג 40 גופים?
אברהם מיכאלי
אם אתה מטיל ספק, בכלל, נניח בעו"ד X שיושב פה.
היו"ר משה גפני
לא, לא, יש לי, מיכאלי. תיכף. אני אסביר את מה שאומר חבר הכנסת מיכאלי. הוא אומר ככה: הוא אומר ועדת הכספים של הכנסת הודיעה לפני שבוע שהיא מקיימת דיון על נוהל התמיכות. מי בא? כולם הוזמנו.
אברהם מיכאלי
כן, 4,000.
היו"ר משה גפני
מי בא? לא באו 4,000. בא דה הרטוך שמייצג את ישיבות ההסדר. גורביץ שמייצג את ארגוני התרבות. אליעזר שמייצג את המוסדות התורניים. אני לא אגיד את כולם. הנה, בנושא של האינטרנט עוד 4, 5, 6, 10, 15 גופים. אל תעשה הבחנה.
אברהם מיכאלי
אדוני היושב ראש, כל בית משפט גם יודע לבחון התייעצות.
היו"ר משה גפני
הוא לא בית משפט.
אברהם מיכאלי
אף אחד לא יגיד לך: אתה כמשרד האוצר לא התייעצת עם כל ה – 4,000. יש אנשים שהם בעצמם כבר כותבים לך בשם כל מיני ארגונים. אתה פגשת אותם? דיברת איתם? לא.
היו"ר משה גפני
היות ובאגף החשב הכללי אתם עובדים קשה ובמשרד המשפטים בוודאי שעובדים קשה, תאמין לי הייתם מתייעצים איתי, הייתי נותן לכם פתרון, והראייה הישיבה כאן. כולם הוזמנו. באו מי שבאמת רוצה וסבור שהוא חושב שצריך לשנות את הנוהל בסעיפים שונים.
אברהם מיכאלי
כל ה – 4,000?
היו"ר משה גפני
זה התפרסם, כולם יודעים את זה. מאיפה הם יודעים? מה, אני הזמנתי את דה הרטוך?
יאיר טל
זה פורסם בעיתון או באינטרנט?
היו"ר משה גפני
כן, אין בעיה. תאמין לי, זה לא טענה. למה לא נתתי לחבר הכנסת מיכאלי להמשיך? בגלל שאני יודע את התשובות יאיר טל. אם אתה נכנס איתו לעניין הזה ובאמת הוא צודק. אם אתה נכנס איתו לנוהל הפורמאלי אז הוא יגיד: מה, אנחנו נעשה ישיבה ע0 4,000 גופים? מייצג? מי אומר שהוא מייצג? אין דבר כזה בחוץ. אני אומר לו: תעשה ישיבה, תפתח את הדיון. אתה לא חייב לקבל את העמדות. יבואו 4,000? בסדר, אני אספק את האולם. לא יבואו 4,000. יבואו אותם אנשים שבאו לישיבה הזאת. זה השאלה. זה לא מאוחר, אגב. לא ירד מהכבוד שלכם. תאמין לי. אנשים יהיו שבעי רצון ואולי גם תשמעו, יש פה אנשים שיש להם ניסיון בעשיית קריטריונים. זאת אומרת, אני לא רוצה לפרט מי, אבל יש. תאמין לי, אני במקומך, באמת, אני הייתי אומר: רבותיי חברי ועדת הכספים, אנחנו לפני שנביא את הנוהל לשר לחתימה נקיים ישיבה, נזמין את האנשים, ישמיעו את דבריהם, נשמע את זה. ההחלטה באמת היא בידכם, לא בידי הגוף המבוקר, לא בידי הגוף הנתמך, זה ברור. אבל לשמוע. אנחנו נמצאים במשטר דמוקרטי. אנשים הם שווים. אתה רוצה להתייעץ עם החשבת הכללית? עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה?
יאיר טל
לא, אין צורך.
היו"ר משה גפני
אני מבקש, אנחנו מבקשים, יותר נכון, אתם מסכימים עם הבקשה הזאת?
אברהם מיכאלי
שמה?
היו"ר משה גפני
לעשות ישיבה עם כל האנשים, לשמוע אותם.
אברהם מיכאלי
וודאי.
היו"ר משה גפני
ולקבל החלטה.
אברהם מיכאלי
אחרת זה פגום מכל הכיוונים.
היו"ר משה גפני
אל תהיו כאלה קשוחים. אתם יוצאים לא טוב מהעניין הזה.
אברהם מיכאלי
לאדוני ... כמה תקנים ככה בשביל - - -
היו"ר משה גפני
לא, בלי תקנים. תאמין לי, הם עושים עבודה טובה. לא הולך להיסחף עם מה שאמרתי עכשיו, אבל עבודה, טובה. מה אתה אומר?
יאיר טל
אני כבר התייעצתי מראש. באתי מוכן.
היו"ר משה גפני
טוב.
יאיר טל
מבחינתנו התקיים הליך של שימוע.
היו"ר משה גפני
טוב.
יאיר טל
שמענו, למדנו את כל הערות הגופים. התייחסנו אליהם, בחנו אותם. אנחנו לא רואים מקום לשבת עם גוף כזה או אחר.
היו"ר משה גפני
לא עם גוף כזה או אחר. להזמין את כולם לישיבה לכמה שעות, תשמעו אותם. גם אני לא מוסמך לשבת.
חנן ארליך
אדוני היושב ראש, אם אפשר להעיר, חנן ארליך.
היו"ר משה גפני
בבקשה, עו"ד חנן ארליך. משרד המשפטים.
חנן ארליך
רק לגבי הנקודה הזאת של התהליך.
היו"ר משה גפני
כן.
חנן ארליך
אנחנו נוהגים לפרסם כל מבחן תמיכה להערות הציבור לפני פרסומו ברשומות, לפני כניסתו לתוקף. התהליך בדרך כלל הוא דומה, כלומר: מתקבלות הערות הציבור בכתב, המשרד שמתקין את אותו מבחן ספציפי לפעמים עונה, לפעמים מכתב לקוני יותר, מכתב לקוני פחות, לפעמים בכלל לא מתייחס. אבל בכל מקרה ההערות נידונות. אני יכול להעיד לפחות מההיכרות שלי עם הליכי התקנת מבחנים בשנים האחרונות שהתהליך הנוכחי עליו אנחנו מדברים של החלפת הנוהל הכללי, היה תהליך, אני חושב, הממצה והיסודי ביותר מבחינה זו של שמיעת הציבור והתייחסות להערותיו.
היו"ר משה גפני
מה אתה עונה לי? אני לא דיברתי פורמלית.
חנן ארליך
לא פורמלית. הכנס אולי דוגמת מה שאדוני הציע היה מביא כמות נכבדה אולי של אנשים שהיו מעירים את ההערות שהם כבר העירו בכתב. זה לא במה לדיון ממצה וענייני ופרטני בכל הערה והערה. אז אולי זה היה הזדמנות למה שנקרא: הוצאת קיטור, או שמיעה ככה כללית, ודווקא זה היה מעין איזה שהיא מילוי חובה פורמלית להגיד: הנה, שמענו, באנו, השתתפנו בדיון. מבחינה מעשית ומבחינת התרומה העניינית של הדבר הזה, אני מטיל בכך ספק רב. מצד שני, מה שכן נעשה זה, אני חושב, עשרות ישיבות על אותם מאות או אלפי, במצטבר, הערות שהגיעו מהציבור, אותם חוברות של הערות שהזכיר עו"ד דה הרטוך קודם ועו"ד אליעזר, שהגיעו. ההערות האלה נדונו אחת אחת.
חלק מההערות, אגב, היו משותפות וקיבלו משקל בהתאם, אם ראינו שזה אכן מגיע מכיוונים שונים ולא הערה ששוכפלה והועתקה כלשונה על ידי כמה גופים, קיבלה את המשקל שלה, אבל לא משקל רב יחסי. חלק גדול מההערות גם הוטמעו ונכנסו בנוסח הסופי. לכן אני חושב שמבחינה מהותית ועניינית היה תהליך של שמיעה, היה תהליך של פרסום והנוהל הושבח בשל כך וזו היתה המטרה. אין צורך להתחיל התדיינות ומענה לכל הערה של כל מוסד, כמו שהוצע פה קודם. זה אינסופי. המטרה היא לשמוע מה הציבור אומר, לא להתחיל להתמקח על הערה כזו, קיבלנו הערה כזו או לא קיבלנו. ההערות חלק משמעותי שלהם הוטמע וזו היתה המטרה.
שכיב מוראד שנאן
אני רוצה לשאול.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
שכיב מוראד שנאן
עו"ד חנן, אני פשוט חי בתחושה של חוסר נוחות עם מה שאמרת. את האמת, סליחה על הבורות, איך אתם מפרסמים את הדברים כשאתם רוצים לעשות נוהל? איפה הפרסום מתקיים? גם באמהרית, גם ברוסית, גם בערבית וגם לכל רובדי האוכלוסייה במדינת ישראל, או שזה רק מגיע לאזורים מסוימים, כפי שאמר חברנו מהלפ"מ לשעבר.
חנן ארליך
אני אענה. יש פרסום להערות הציבור של טיוטה בזמן התקנת מבחן תמיכה, או נוהל במקרה הזה, במטרה לקבל הערות מהציבור על הטיוטה.
שכיב מוראד שנאן
איפה זה מתפרסם?
חנן ארליך
מיד. ויש את ההזמנה להגיש בקשות לפי מבחן תמיכה קיים. הנוהל עצמו מדבר על הפרסום של הזמנת הציבור להגיש בקשות. המודעה מתפרסמת בשני עיתונים יומיים. וחוץ מזה באתרי האינטרנט של המשרד התומך ושל משרד המשפטים, מבחן התמיכה המפורסם. ההודעה עצמה מפורסמת באתר המשרד התומך.

הנוהל הזה בא לשפר ולשכלל את הנושא של הפרסום: מצד אחד הוא משמר את הפרסום בעיתונות. אני יכול לצטט פה את הסעיפים, אבל אני חושב שזמננו לא יספיק לכך, אבל הוא משמר את הפרסום בעיתונות הכתובה הארצית גם בעברית וגם בערבית. בנוסף לכך, סעיפים שכבר היו קיימים בנוהל הקודם - - -
היו"ר משה גפני
השפה הערבית – בעיתונים ערביים זה התפרסם?
חנן ארליך
כן. בנוסף לכך קיימות הוראות שמדברות על כך שמבחני תמיכה שעניינם - - -
היו"ר משה גפני
הנוהל עצמו - - -
חנן ארליך
לפלח אוכלוסייה מסוים, אני יכול לתת דוגמה של אוכלוסיית עולים מסוימת. יש מבחני תמיכה, היו בעבר שלמשל תמכו - - -
שכיב מוראד שנאן
אני לא מדבר רק על הערבים. אוכלוסיות נוספות במדינה.
היו"ר משה גפני
כן, השאלה היתה ברורה.
חנן ארליך
אני אומר שוב: ככלל בעברית ובערבית כשיש מבחן תמיכה מסוים לקהל שדובר שפה אחרת, זה יפורסם באותה שפה. גם מבחינת העיתונות שבה זה מפורסם, מלבד העיתונות הארצית שתואר קודם, מפרסמים בעיתונים של אותם פלחי אוכלוסייה מסויימים במקרה הצורך.
היו"ר משה גפני
או.קיי. תודה רבה. תודה. עוד משהו?

אני רוצה לסכם. בבקשה.
יאיר טל
רציתי להגיד עוד כמה דברים.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
יאיר טל
שבסוף כל רגע שהנוהל הזה לא נחתם ויוצא, ונכנס לתוקף, מה שנקרא - - -
שכיב מוראד שנאן
אל תאיים.
יאיר טל
לא, אני לא מאיים. אני ממש לא מאיים.
שכיב מוראד שנאן
אתה מתחיל: אם לא – אז.
יאיר טל
לא, לא, ממש לא. אני עכשיו בא ומציג, מראה כל מיני הקלות ... כי בסוף בנוהל, אם מסתכלים על המכלול שלו הוא מקל בהרבה מאד דברים.
אברהם מיכאלי
בכמה זה מחמיר?
יאיר טל
יש החמרות, יש הקלות. במכלול הנוהל הרבה יותר מקל ועוזר לגופים מאשר החמרות כאלה ואחרות.
איתמר גורביץ
ממש לא.
יאיר טל
מר גורביץ, אני לא התפרצתי לדברים שלך. אני ... רצוף לדברים הלא מדויקים שלך. אל תפריע לי עכשיו.
היו"ר משה גפני
לא, אף אחד לא יפריע לך, זה בסדר. אבל אי אפשר להגיד על דברים לא מדויקים על מישהו אחר. על זה צריך לתת לו להגיב.
יאיר טל
אבל הוא התפרץ עכשיו.
היו"ר משה גפני
התפרץ אני לא - - -
יאיר טל
אנחנו מקלים - - -
היו"ר משה גפני
כל אחד יכול לומר בועדה מה שהוא מוצא לנכון.
יאיר טל
החל מכפייה ממש על המשרדים להקדים לוחות זמנים כדי לייצר וודאות לגופים הנתמכים, אין שום סיבה שגוף שמרבית תקציבו מבוסס על הממשלה, יידע רק לקראת סוף השנה מה התקציב שהוא צריך לקבל, לדוגמה. הנוהל מקל מאד ומעביר הרבה סמכויות למשרדים עצמם. הנוהל עוזר מאד עכשיו ומקל בכל סוגית המקדמות לגופים הנתמכים לפני אישור התמיכה הפורמאלי. הנוהל מקל על עמותות קטנות, מקל על עמותות צעירות, עם פחות משנתיים פעילות, הנוהל מטפל מחדש בכל הסנקציות והופך את כל הסנקציות שהיו קיימות לסנקציות מידתיות. לא כל הפרה גוררת "טיל גרעיני" שצריך ליפול על העמותה. כל הדברים האלה הם בתוך הנוהל. הנוהל מסדיר מחדש את כל הסוגיה של תמיכה במקרקעין ועוזר לגופים האלה. בניגוד למה שנאמר פה, לראשונה הנוהל כן מתיר העברת כספים בין עמותות בתנאים מסוימים, דברים שלא צוינו פה.
היו"ר משה גפני
להקת מחול יכולה להעביר, מה שהעלה מר גורביץ, יכולה להעביר - - -
יאיר טל
קודם כל הנוהל לא אוסר על שיתופי פעולה בין גופים נתמכים ונקבעו כל מיני כללים בהם.
איתמר גורביץ
אסור להעביר כסף מגוף לגוף.
יאיר טל
בסדר. אז תקרא עוד פעם את הנוהל.
היו"ר משה גפני
מה זאת אומרת: תקרא? הוא לא יודע לקרוא בלי נקודות. תגיד. לא שאני יודע איך הוא יודע לקרוא, אבל תגיד. יושב פה אדם רציני, אומר לך: אי אפשר. כותב לי חבר הכנסת ניצן הורוביץ: "אי אפשר". איפה זה כתוב? תראה לי, שאפשר להעביר.
איתמר גורביץ
אולי אפשר לקרוא את ההוראה התקפה כיום?
יאיר טל
היום חל איסור מוחלט על העברת כספים בין גופים. או.קיי? זה המצב היום.
איתמר גורביץ
זה בלתי חוקי. אין הוראה כזאת. אין הוראה כזאת בנוהל.
אמנון דה הרטוך
אין הוראה כזו בנוהל התקף. זה המצאה של משרד האוצר. בניגוד לנוהל התקף. תראה לי איפה בנוהל התקף יש הוראה שאוסרת על גוף להעביר כספים בהתאם להנחיית ראשי העמותות, לא כל כספי התמיכה, כספים אחרים. זאת המצאה של משרד האוצר, נטולת כל תוקף חוקי ואני מקווה שאתם תשנו אותה, רק אני לא יודע ... חוזרים על אותה הוראה גם בטיוטה החדשה. למה?
היו"ר משה גפני
תודה. כן?
יאיר טל
עכשיו לגבי כמה סוגיות נוספות שעלו פה: למשל עלה פה נושא שפשוט כל מי שהציג אותו לא דייק, על החובה לקצץ מתקציבי התמיכות חצי אחוז לטובת ביקורת. זה ממש לא נכון. מה שנאמר בנוהל, הוא בא ואומר למשרדים: חובה להעמיד תקציב בגובה חצי אחוז מהתמיכה, זה לא מתוך כספי התמיכה, לטובת הפעלת ביקורת.
היו"ר משה גפני
מראה לי היועצת המשפטית, כתוב ככה: "מוסד ציבורי", אני תומך במר גורביץ. "מוסד ציבור המקבל תמיכה לא יעביר כספים לתאגיד אחר אלא באחד מהמקרים האלה: 1 – המוסד שהעביר את הכספים הוא גוף מנהל של התאגיד מקבל הכספים. 2 – הכספים הועברו מכוח הסכם עם תורם".
שולי צבי
יש עוד סעיף.
היו"ר משה גפני
איפה?
שולי צבי
הסעיף הקודם לו. סעיף ט"ז מהמילים : "ואולם יוכל מוסד הציבור".
היו"ר משה גפני
"ואולם יוכל מוסד ציבור לשלם כספים לספק לצורך רכישת שירותים לביצוע פעולות נתמכות, בלבד שמדובר בשירותם שאינם מהווים החלפה למעשה של מוסד הציבור מגיש הבקשה לביצוע פעולות הנתמכת, ואשר נצרכים עקב אופיים הטכני של המיומנות" - - -
שולי צבי
תשלום לספק. זה שתי עמותות שעושות ביחד פרויקט, זה שיתוף פעולה בין עמותות. זה כמו העברת כספים.
איתמר גורביץ
אנחנו את הנוהל החדש לא ראינו.
היו"ר משה גפני
לא חשוב. על איזה מקרה אתה מדבר? צריך לברר את זה. על איזה מקרה אתה מדבר?
איתמר גורביץ
תזמורת, תזמורת רעננה, שיושבת פה המנהלת.
היו"ר משה גפני
היא המנהלת של תזמורת רעננה?
איתמר גורביץ
היא המנהלת של תזמורת רעננה.
היו"ר משה גפני
כן, כן, יפה, בסדר.
איתמר גורביץ
הם מתחילות להחליף כספים.
היו"ר משה גפני
תזמורת רעננה היא הספק של להקת בת שבע?
איתמר גורביץ
או הפוך, כן.
יאיר טל
אם הלהקה רוקדת והתזמורת מנגנת.
היו"ר משה גפני
אז היא נקראת: הספק?
קריאה
הפעילות היא משותפת, אין שום בעיה.
היו"ר משה גפני
יש לך משהו להגיד על להקת בת שבע?
אמנון דה הרטוך
לא להקת בת שבע.
היו"ר משה גפני
על מי?
אמנון דה הרטוך
על העברת הכספים. משרד האוצר אוסר על העברת כספים שאינם כספי תמיכות. לו היה מדובר בכספי תמיכות – זה מובן.
היו"ר משה גפני
כן, זה הבנתי. או.קיי. הלאה. בסדר. הבנתי. זה אמרת קודם. בבקשה.
יאיר טל
אני אומר פה לפרוטוקול שאין שום איסור על שיתופי פעולה.
היו"ר משה גפני
אין שום איסור על שיתופי פעולה.
יאיר טל
לא.
היו"ר משה גפני
בסדר.
יאיר טל
ממש לא.
היו"ר משה גפני
הלאה.
יאיר טל
עכשיו לגבי סוגית יעוד התקציב לביקורת.
היו"ר משה גפני
תראה כמה אתה סותר את עצמך.
יאיר טל
למה?
היו"ר משה גפני
אני אגיד לך. יושב פה מר גורביץ, ויושבת פה מנהלת תזמורת של רעננה ומנהלת להקת בת שבע.
יאיר טל
נכון.
היו"ר משה גפני
תראה כתוצאה מהדיון הפומבי הזה הם יוצאים מרוצים. אני לא יודע שהם יוצאים מרוצים, אני מתאר לעצמי. יכול להיות שלא. יכול להיות שהם מכירים את הבעיה.
יאיר טל
בסעיף הזה?
היו"ר משה גפני
בסעיף הזה אני מדבר. כתוצאה מהדיון הזה, ישבתם, הנה, אפילו שולי צבי אמרה את זה, אפילו אתה אמרת, פתרנו את הבעיה. מה מפריע לכם לשבת עם כולם חצי יום? מה?? הרי מה שאתה אומר זה הקלות.
יאיר טל
נכון.
היו"ר משה גפני
וכולם מחייכים, יוצאים מרוצים. למה אתם לא יושבים איתם? למה?
אורית פוגל-שפרן
בייחוד ש – 80 אחוז מהבעיות הם משותפות.
היו"ר משה גפני
כן.
אורית פוגל-שפרן
בלי קשר לזה שהמגזרים הם שונים, הבעיות הם משותפות.
היו"ר משה גפני
נכון. למה לא לשבת?
יאיר טל
אני כבר השבתי על זה. השבנו על זה באריכות.
היו"ר משה גפני
על מה ישבתם באריכות?
יאיר טל
מדוע אנחנו - - -
היו"ר משה גפני
מי זה אתם?
יאיר טל
השבנו.
היו"ר משה גפני
משרדי הממשלה?
יאיר טל
אני אומר השבנו עכשיו באריכות לגבי השאלה.
היו"ר משה גפני
אבל למה? אבל יש 40 סעיפים של דה הרטוך, אני לא נתתי לו להגיד יותר מ – 3. למה שלא תשמעו אותו? למה שלא תשמעו את העו"ד אליעזר, שמעתי אותו, יש לו טיעונים מאד טובים. למה שלא תשמעו? אתם לא חייבים לקבל החלטה. ועדת הכספים לא תחליט שאתם חייבים לקבל את מה שאומרים לכם.
יאיר טל
אנחנו התייחסנו לכל הטענות וההנמקות שהועברו אלינו במסמכים השונים. אנחנו לא יכולים - - -
היו"ר משה גפני
אתה שם לב שזה - - -
שכיב מוראד שנאן
בכל זאת אתה מספק, הם רוצים - - -
אברהם מיכאלי
יש לנו שתי דרכים: אתה יכול כרגע להישאר בעמדה שלך ואתה אומר: חברים, לנו כמשרדי ממשלה, או כמשרד האוצר, אין לנו עניין לשבת לא עם זה, לא עם זה ולא עם זה. עכשיו, אתה בעצם מאלץ אותם לא לאשר לך, ברשות היושב ראש כמובן - - -
היו"ר משה גפני
אנחנו לא יכולים לאשר או לא לאשר. זה לא בסמכותנו. אנחנו יכולים לא לאשר להם דברים אחרים.
אברהם מיכאלי
בסדר.
היו"ר משה גפני
אבל לא את זה. זה לא בסמכותנו.
אברהם מיכאלי
קיבלת רמז - - -
היו"ר משה גפני
לא, לא, אני לא אמרתי שנעכב להם.
אברהם מיכאלי
דקה. אנחנו מותר לנו לדון בועדה?
היו"ר משה גפני
בועדה מותר. כן.
אברהם מיכאלי
יפה. אנחנו בועדה נתייחס - - -
היו"ר משה גפני
אתה רוצה לשמוע אותם.
אברהם מיכאלי
לכל סעיף ונקדיש לזה שעות. אז במקום ... דיון בכל סעיף ותת סעיף נדון פה, כמו איזה הצעת חוק הכי חשובה במדינה. התמיכות האלה הם הוראות מאד חשובות לגופים האלה, כי מזה, מה לעשות?
קריאה
זה לחם קיומם.
אברהם מיכאלי
אגב, ועדת שישינסקי שישבו שם גם כן בכל מיני נהלים לפני שהגיעו לחוק. גם שם הזמינו אנשים שנוגעים בדבר וגם שם ... לזמן כל מיני טייקונים. מה לעשות?
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת מיכאלי צודק. תראה, יש בפנינו שתי דרכים: יש דרך אחת לקיים דיון בועדת הכספים על נוהל התמיכות. לזה אתם לא מתנגדים, להיפך, אתם אומרים שהגופים הלא נתמכים יכולים לקיים דיון. אז אנחנו נקיים דיון על כל סעיף בנוהל התמיכות. נזמין את הגופים והדיון יתקיים כאן. זה אופן אחד.
האופן השני זה שתיעתרו לבקשתנו, אנחנו לא רוצים להיכנס לעניין הזה, אף אחד מאיתנו לא אומר: תקבלו את העמדה שלנו. אף אחד לא אומר: תקבלו את העמדה של הגופים. תקיימו את הדיון הזה. אני התווכחתי, הועדה התווכחה במשך 3 שנים עם הממשלה, ישבו כל משרדי הממשלה, או חלק גדול ממשרדי הממשלה ועכשיו יש דו"ח של הנגיד פישר, עכשיו, שמתפרסם עכשיו, שהוא אומר: צמצום הוצאות הממשלה פוגע בעניים, פוגע, פשוט לא יאומן. הקטנת קצבאות הילדים פגעה בהורים עובדים. רק העשירים נהנו ממדיניות המסים. שורה ארוכה של דברים שכל משרדי הממשלה אמרו אחרת ואנחנו אמרנו אחרת. עכשיו נגיד בנק ישראל מצדיק את ועדת הכספים.
אברהם מיכאלי
בלי ועדת טרכטנברג.
היו"ר משה גפני
עזוב את טרכטנברג. זה לא נכון ציבורית. זה לא נכון מבחינת הנוהל. הרי הנוהל הזה, כפי שאתם מציגים אותו, כפי שאתה הצגת אותו, אם אכן הדברים נכונים, אני לא מוצא סיבה. זה סתם. אנחנו ניאלץ אז לקיים דיון בועדת הכספים. אני אומר לשר האוצר שאני מבקש ממנו שלא יחתום על הנוהל עד שאנחנו לא מסיימים פה את הדיונים. נעבור סעיף סעיף. אני רוצה למנוע את זה. אני לא רוצה להתעמת אתכם. אין לי שום עניין. אני מאד מעריך אתכם. אני חושב גם משרד המשפטים, בעיקר אגף החשב הכללי.
יאיר טל
שתי מחמאות ביום אחד, אני אסתחרר.
היו"ר משה גפני
לכן אמרתי את משרד המשפטים קודם. הועדה מבקשת מכם, מבקשת מכם, לפני שחותמים על נוהל התמיכות, אני מבקש תקיימו דיון. זה נכון שהיה שימוע. זה נכון ששלחו הערות. תיראו רק את הסעיף הזה שמר גורביץ העלה, תיראו איך ידעתם להסביר, מצאנו את הסעיף, הכל בסדר. למה אי אפשר להגיד את הדבר הזה לכולם?

ועדת הכספים מחליטה, תגידו לי אם אתם מתנגדים, ועדת הכספים מחליטה לבקש מכם, מהחשבת הכללית, לפני שחותמים על נוהל - - -
אברהם מיכאלי
וסגנה.
היו"ר משה גפני
וסגנה, כל מי שעוסק בעניין הזה, מבקשים להזמין את הגופים, מי שירצה לבוא, לשמוע אותו לפני שחותמים על הנוהל.

אם התשובה שלכם תהיה, אני אדבר גם עם שר האוצר, אם תדחו את הבקשה הזאת אנחנו ניאלץ לקיים כאן דיונים.
אני מבקש שלא לחתום בינתיים. חיכינו, אמרת מ – 2005, זה בעצם הרבה קודם, אגב, 2005 זה רק היה תיקונים. חיכינו כל כך הרבה זמן, עשיתם עבודה טובה, אתה גם מציג את זה מאד יפה. תשלימו את המהלך. אולי באמת תצטרכו לשנות פה ושם דברים. מה יש? תשמעו לנו, אנחנו יש לנו יותר ניסיון ציבורי. זה לא נכון הדבר הזה. אני לא בא ואני אומר לשנות את הסמכות שלכם. תהיו יותר אנושיים. תהיו יותר ציבוריים, יותר מוסריים, יותר דמוקרטיים, יותר ליברלים. לשמוע. יש פה אנשים עם ניסיון. זאת ההחלטה. בסדר?
אברהם מיכאלי
מקובל.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני מודה לכם.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:30.>

קוד המקור של הנתונים