ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 20/03/2012

גילויים אנטישמיים בתפוצות והשפעתם על העלייה - דיון דחוף

פרוטוקול

 
PAGE
11
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
20/03/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 244>
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום שלישי, כ"ו באדר התשע"ב (20 במרץ 2012), שעה 10:30
סדר היום
<גילויים אנטישמיים בתפוצות והשפעתם על העלייה – דיון דחוף>
נכחו
חברי הוועדה: >
דני דנון – היו"ר
דניאל בן-סימון

עינת וילף
ליה שמטוב
מוזמנים
>
חבר הכנסת חיים אמסלם
רונן פלוט - מנכ"ל, משרד ההסברה והתפוצות

נתי ברה - יועץ מנכ"ל, משרד ההסברה והתפוצות

חגי אליצור - מנהל תחום תפוצות, משרד ההסברה והתפוצות

פלורינה הלמן - יועצת קשר לענייני תפוצות, משרד ההסברה והתפוצות

כריסטוף ביגו - שגריר צרפת בישראל, שגרירות צרפת

מאיר חביב - סגן יו"ר ה'כריף' (בשיחת טלפון)

ז'ק קופפר - הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית

יעל כץ - קצינת יחסים בינלאומיים, שגרירות האיחוד האירופי

יהודה שרף - מנהל היח' לעלייה, קליטה ומשימות מיוחדות, הסוכנות היהודית

יעקב אהרוני - נציג, ההסתדרות הציונית העולמית

אבי זאנה - מנהל עמ"י

דני ווזנר - מנהל תקשורת JFNA

גרגורי פיליפס - רדיו צרפת

קרולין דלג'י - עיתונאית
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
קצרנית פרלמנטרית
ס.ל., חבר המתרגמים
<גילויים אנטישמיים בתפוצות והשפעתם על העלייה - דיון דחוף>
היו"ר דני דנון
בוקר טוב לכולם, אני פותח ישיבה של ועדת עלייה, קליטה ותפוצות, דיון דחוף בעקבות הרצח המזעזע, אפשר אפילו לומר טבח מזעזע, שקרה בעיר טולוז בצרפת, ילדים יהודים נרצחו רק בגלל היותם יהודים. כולנו הזדעזענו מהתמונות הקשות, מהתיאורים הקשים. אנחנו נרצה היום לדון על המקרה הספציפי וגם על התופעה, אנחנו ראינו, לצערנו, מקרים רבים, גם במקומות אחרים בעולם. אני מברך את השגריר הצרפתי ששינה תכניות והגיע להצטרף היום לישיבה הזאת. כולם בצרפת יעמדו דקה דומיה בשעה 11:00, אז אני מבקש שאנחנו נעשה את זה גם אנחנו פה, אדוני השגריר, נעמוד דקה ואחרי זה נפתח את הישיבה, ברשותך.

(דקה דומיה). תודה.

הפיגוע הנורא שקרה הוא מעשה נורא, מכוון, על רקע אנטישמי. אנחנו זוכרים מראות כאלה קשים, הסיפור של אילן חלימי ומקרים דומים שקרו בצרפת. ברור לנו שאנחנו לא מדברים על הרפובליקה הצרפתית כרפובליקה אנטישמית, אבל בהחלט יש מקרים קשים ביותר וכואבים, כפי שראינו אתמול. אנחנו היום ננסה בוועדה לבחון את האיומים העומדים בפני הקהילות היהודיות, לא רק באירופה אלא גם בארצות הברית, נמצאים איתנו גם נציגים מהשגרירות האמריקאית ואנחנו רוצים להעביר פה מסר ברור שצריך לגדוע את התופעות האלה. תפקידה של מדינת ישראל הוא לא להגן על היהודים בעולם, זה התפקיד של המדינות שבהן גרים היהודים, אבל בהחלט תפקידה של מדינת ישראל הוא לרדוף ולבוא חשבון עם אותם גורמים ששולחים מחבלים, מפגעים, בעלי מטרות מסוימות, לפגוע ביהודים באשר הם, ואני בטוח שכוחות הביטחון, גם של מדינת ישראל, יידעו לבוא חשבון עם אותם גורמים בני בליעל שנתנו יד לפיגוע כל כך קשה.

אנחנו רוצים היום לצאת מפה עם אמירה מאוד ברורה שאנחנו רוצים לראות שיתוף פעולה בין פרלמנטרי, בין הכנסת לבין פרלמנטים אחרים, לבחון את הענישה על מעשים נתעבים על רקע אנטישמי. אני חושב שהעונש הראוי למקרה רצח כזה הוא עונש מוות. אני יודע שבצרפת היה דיון ארוך מאוד בנושא הזה, בארצות הברית זה נושא שנדון במדינות שונות, ואני חושב שאנחנו צריכים לבחון קשר בין פרלמנטים, שמעשי רצח על רקע אנטישמי, העונש יהיה חד וחלק, עונש מוות. אני לא חושב ששום עונש אחר מתאים לאותם רוצחים שפשוט תפסו ילדים פיזית בדרכם לבית הספר ורצחו אותם מטווח אפס. שום עונש אחר לא יכול לבוא בחשבון מלבד עונש מוות ואני כבר פניתי למספר חברי פרלמנט על מנת שיבחנו במדינות שלהם ענישה כזאת על רקע אנטישמי.

אנחנו כמובן נשמע סקירה על מדינות אחרות, אבל אנחנו לא יכולים לא להתחיל במה שקורה בצרפת ואני רוצה דווקא לבקש מהאנשים שהם בקשר עם הקהילה בצרפת וכמובן נשמע את השגריר בהמשך, על מה שקורה כרגע מבחינת אווירה. אני הייתי בצרפת לפני חודש ימים וביקרתי בבית ספר יהודי ודווקא, אדוני השגריר, אני חייב לציין שהתרשמתי מההערכה וההוקרה של הקהילה לתרומה הגדולה של הממשלה הצרפתית במימון ובסיוע ובשיתוף פעולה, אבל אי אפשר לא לשאול את השאלות לגבי כל אותם מכתבים שהגיעו להנהלות בתי הספר בשבועות האחרונים, מכתבי איום, אני רוצה לשאול האם לא הייתה פה כתובת על הקיר, האם לא היה צריך לעשות דברים כדי להעירך לכך. אני באופן אישי לא ראיתי שומרים בכניסה לבתי הספר שאני ביקרתי, אני לא יודע מה המדיניות, אם בעבר היה, אם הוציאו, החזירו. אנחנו ננסה לקבל תשובות גם לשאלות האלה.

אני רוצה קודם כל לבקש ממר ז'ק קופפר, חבר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית, תאמר לנו, ז'ק, היום מה קורה בצרפת, מה אתה שומע. אני יודע שהכול מאוד טרי, אבל אנחנו רוצים גם לשמוע את הקולות.
ז'ק קופפר
האמת היא שיש חוק בצרפת שמעניש את האנטישמיות, אבל החוק הזה לא חל על אנטי ציונות וכל אחד יודע, כאן לפחות, שבצורה של האנטי ציונות מביאים את המלים האנטישמיות הכי גרועות שרק יכולות להיות. האמירה האחרונה של אשטון כאן יכולה להיכנס תחת הכותרת של אנטי ציונות, אבל זו ממש אנטישמיות.

בצרפת האווירה היא מאוד כבדה. היא כבדה כי המקרים של האנטישמיות הם יומיומיים. אז זה לא ירי, אבל אלה קללות ומכות וקשה לילדים יהודים לצאת עם כיפה על הראש במספר מקומות בצרפת, ועל האנטישמיות הקלאסית הצרפתית, שאנחנו כבר מכירים, מלפני מאות שנים, אנחנו עכשיו צריכים בצרפת להתמודד עם האנטישמיות המוסלמית. הפעילות של הערבים בנושא הזה היא מאוד קשה, ובצורה מאוד מעניינת כבר מתחילים להגיד בצרפת, כי כך זה יכול להרגיע את הרוחות, שאולי זה בא מהימין הקיצוני הצרפתי, שצריך לשמור על בתי הספר של היהודים ושל המוסלמים, כאילו שמישהו פעם ירה על איזה שהוא בית ספר מוסלמי בצרפת, כאילו שמשהו קרה. אני מאמין שהמצב הזה בא מהאווירה הכללית, גם האנטי ציונית, שהיא לא רק נותנת לכל האנטישמיות, אבל היא מסתירה את האנטישמיות. זאת אומרת אתה יכול להיות היום אנטי ציוני בצרפת, אתה יכול לקבל אנשי חמאס במשרד החוץ הצרפתי ובצורה כזו המסר הוא ברור, גם לרוצחים שמסתובבים.
אני לא כל כך בטוח שזה בא מהניאו נאצים בצרפת, לא בטוח בכלל. העובדה שגם חיילים צרפתים מוסלמים ואחד שחור נהרגו באותו נשק, זה לא אומר שזה ניאו נאצים, זה מאוד יכול להיות גם אותם המוסלמים שרוצים לענות על הפעילות הצרפתית באפגניסטן ולהרוג יהודים. הייתי מציע גם שלא נשים באותה רמה את מה שקרה בבית הספר, איפה שיורים על תינוק יהודי, וירי על חייל צרפתי. זה בכלל לא אותו נושא.

המלה האחרונה, אני חושב שהגיע הזמן להגיע לצרפת עם הפלקט שכתב לנו ז'בוטינסקי, 'אם לא תחסלו את הגולה, הגולה תחסל אתכם'. הגיע הזמן שיהדות צרפת תעזוב את המדינה הזאת ותגיע הביתה לישראל.
היו"ר דני דנון
תודה רבה, מר ז'ק קופפר.

אני רוצה לשמוע את מר אבי זאנה, מנהל עמ"י.
אבי זאנה
אני קודם כל רוצה, אדוני יושב ראש הוועדה, להסתייג מהמלה פוגרום. אני חושב שאין למלה הזאת מקום למה שקרה בצרפת, זה טבח נורא ואיום. גם בניגוד למה שאמר ז'ק קופפר, אני חושב שאנחנו, דווקא בוועדה הזאת, צריכים להביע סולידריות עם מדינת צרפת, ששם גם שלושה אזרחים בנוסף, לצערנו, לארבעה היהודים, נהרגו שם. אני חושב שיש כאן בהחלט מקום שהוועדה תביע הזדהות וקרבה למדינת צרפת ולממשלת צרפת לנוכח האירועים שקרו שם. זה ברור שזה זעזוע מאוד עמוק בתוך הקהילה. אני חושב שהנושא של העלייה הוא מאוד טרי, היות ועוד לא קברנו את המתים. ברור שזה יזעזע, ברור שזה יביא אותנו לחשיבה מחודשת ויש פה נציג הסוכנות היהודית ואני אשמח שיהודה ייתן את ההתייחסות. אנחנו פה כובלים על שינוי המדיניות של המדינה, של משרד הקליטה וגם קצת של הסוכנות היהודית, אנחנו מבקשים בהחלט שיהיה גידול באמצעים ובמשאבים ובגישה לקהילה היהודית בצרפת, הן בחינוך היהודי והן בנגישות לנושא של העלייה. עדיין צרפת היא מדינה מערבית, עם מקרים רבים ונוראים של אנטישמיות, ולכן אני רואה שבינתיים לפחות השלטונות נותנים על זה את הדעת בצורה מאוד מאוד חזקה ועל זה צריך לברך ולאחר מכן אני חושב שאנחנו, בפורום יותר סגור שלנו, צריכים לחשוב איך אנחנו מתמודדים מול ההתייחסות של הקהילה, שבטח אחרי הקבורה ואחרי השבעה תתחייב להתייצב בצורה אחרת מול הנושאים של המשך הקיום שלה והמשך ההתמודדות שלה בצרפת. זה לא נושא שהוא פשוט בכלל, בגלל שהאירוע הזה בהחלט ישאיר את אחד החותמים העמוקים, עד כמה שאנחנו מרגישים, עם כל מה שקורה ב-24 השעות האחרונות, בצורה מאוד מאוד משמעותית, גם בצרפת ובמיוחד בקהילה היהודית. המראות שראינו אתמול ואנחנו נמשיך לראות היום ומחר, עד כמה שאני מצליח להתרשם, הם מאוד חריפים ומאוד משמעותיים וצריך להבין את הדברים לעומק ולא בפזיזות.
היו"ר דני דנון
תודה רבה, אבי זאנה, מנהל עמ"י.

אני רוצה לבקש משגריר צרפת בישראל, כבוד השגריר, מר כריסטוף ביגו, להתייחס לדברים. השגריר ידבר באנגלית. מי שצריך תרגום יכול להשתמש באוזניות, דבריו יתורגמו לשפה העברית. בבקשה, אדוני השגריר, מר כריסטוף ביגו.
כריסטוף ביגו
תודה לך, דני, על שזימנת את הישיבה הזאת. לדעתי זה מאוד מועיל וגם נאות.
קודם כל אני מבקש להציג ולהביא את תנחומיי למשפחות הקרבנות, כמה מהם הם צרפתים וישראלים כאחד, יונתן למשל היה פעיל מאוד בקהילה היהודית דוברת הצרפתית בירושלים. אני יכול לומר שזה היה זעזוע עצום בצרפת. לאחר הדרמה הברברית הזאת יש הרגשה של אחדות מימין עד שמאל, יש התרגשות עצומה, הרגשת סולידריות, אמפתיה לקהילה היהודית ולאנשים מטולוז. בדרך זו או אחרת הרי אנחנו כולנו חלק מאותו בית ספר. כפי שידוע לכם, הנשיא סרקוזי, ברגע ששמע על כך, יצא לבקר את המקום, הוא היה שם עם שר החינוך, עם שר המשטרה, הוא הגיע עם שגריר ישראל, יוסי גל, וגם עם ראש הקהילה היהודית. כל אלה היו נוכחים. הוא רצה להביע את הסולידריות שלו ואת הזעזוע מן המעשה המזוויע הזה שנעשה. רגשותיו הם רגשות כל אדם צרפתי, אני יכול לומר זאת בפה מלא. הוא התחייב בבירור להגן על הקהילה היהודית, ננקטו אמצעים לאלתר כדי להעלות את רמת הבטיחות. אתם יודעים שיש כבר אמצעים שננקטו כדי להבטיח את בתי הספר היהודיים ובתי הכנסת בצרפת, אבל אנחנו העלינו את רמת הביטחון עד למקסימום וזאת כדי להבטיח לא רק את ביטחונם של הילדים בבתי ספר יהודיים, אלא גם בתי ספר מוסלמים, כי עלינו להשית לבנו לכך שהרוצח המפלצתי הזה הוא כנראה זה שרצח שלושה חיילים צרפתים מוסלמים בשבוע שעבר באותו אזור.

היום, כפי שנאמר, בכל צרפת תישמר דקה דומיה. זה מסר של אמפתיה לקרבנות ולמשפחות, תחושת סולידריות עם הקהילה היהודית. אתמול היו צעדות בטולוז, בפריס, נערך טקס של אבל בבית הכנסת בפריס וידוע לכם שאנחנו במערכת בחירות, יש לנו בעוד חודש בחירות והוחלט שבמשך 48 שעות יפסיקו כל מערכת בחירות פוליטית. פה לא נתקבלה הוראה, זו הייתה הרגשה כללית שכך מתחייב, כי כל אחד חשב שאין זה הזמן למחלוקת, לאי הסכמה, אלא של אחדות, כי מה שאירע אתמול איננו רק פשע, הוא גם לא מעשה זוועה כנגד הילדים, לפני בית הספר, בתוך כותלי בית הספר, אלא פשע כנגד הערכים המרכזיים שישראל וצרפת מקדשות אותן, של זכויות אדם בדמוקרטיה.

אנחנו עושים כמיטב יכולתנו כדי למצוא את הרוצח או הרוצחים, ייתכן שיש כמה, איננו יודעים. איננו יודעים מה הרקע שלהם, אנחנו יכולים לעשות כל מיני ספקולציות אבל אלה רק השערות ולכן מוקדם מכדי לשפוט, אך אין ספק שהם יישפטו בחומרה. למעשה ראינו ש-200 שוטרים גויסו מאז אתמול כדי למצוא את הרוצח או הרוצחים ואני מקווה שהם יימצאו מהר, כי יש בכך משום איום. אנחנו צריכים להעמיד אותם לדין צדק, אך זה עדיין מרחף כאיום על האזור של טולוז, גם אם אתה יהודי, גם אם אתה מוסלמי וגם אם אתה נוצרי. אתמול הייתה זו פעולה אנטישמיות ללא ספק, אבל מה שהתרחש שבוע לפני כן היה פעולה אנטי ערבית גזענית בבירור, ושני הדברים מביישים. אנחנו אפוא רואים שיש בכך משום כתם על הדמוקרטיה שלנו, אך לפחות נראה לי שאנחנו מחויבים כליל למצוא את המבצעים ויש ממש התגייסות בלתי רגילה, מן הרמה הגבוהה ביותר, מן הדרג העליון עד הדרג התחתון, בסולידריות שכזו. כפי שידוע לכם, זה דבר מיוחד, זה נותן לנו הרבה כוח.
אנשים רוצים ללמוד מזה ומן התמונה בכללותה. אני לא רוצה ללכת בכיוון כזה, אני רק רוצה להזכיר אלמנט אחד, שהוא כמובן סטטיסטי בעיקרו ואנחנו כולנו יודעים שהסטטיסטיקה אינה בהכרח משקפת את רגשות האדם, זה ברור. הקהילה היהודית בצרפת מדי שנה העלתה מספרים שמביעים איום של טרור מבחינה אנטישמית וזה מזה עשר שנים, אלה לא המספרים שמגיעים מהמשטרה וגם לא מן הרשויות, אלה מספרים שמגיעים, מה שנקרא בצרפת, מהשירות להגנת האוכלוסייה היהודית, זה שירות שנמצא תחת החסות של כריף, ששייך יותר לצד הדתי של הקהילה היהודית ולכן זה הוא שירות יהודי, בשירות הקהילה היהודית. המספרים ברורים, בשנה שעברה, ב-2011, היו לנו המספרים הנמוכים ביותר של התנכלויות אנטישמיות בצרפת, וזה המספר הנמוך ביותר מזה 10 שנים. יותר מ-900 פעולות היו ב-2002, שנה שעברה היו 380 התנכלויות. אני לא שמח על כך, אפילו פעולה אנטישמית אחת ויחידה אסור שתארע, זו פעולה נגד הדמוקרטיה, נגד הערכים שלנו, נגד הקהילה היהודית, אך עלינו גם כן לזכור את המאמצים העצומים שנעשו בצרפת מבחינת החינוך, כי בדרך כלל, אתם יודעים, הזרעים נזרעים בחינוך, וגם המשטרה וגם בית המשפט עומדים על כך שכל מקרה ומקרה ידווח. אנחנו נעמיד לדין, אנחנו נשפוט, וחשבנו על כך גם בימים טרגיים אלה, אל לנו לאבד את הצד הזה של התמונה. עכשיו עלינו למצוא את האשמים, עלינו לדעת מהיכן הגיעו, או הגיע, מה היה ההקשר, האם זו פעולה מבודדת, האם יש אידיאולוגיה ביסוד הדברים. אנחנו לא יודעים, אין לנו שום מושג, אך עלינו לגלות את אותו רוצח כי זה איום לכל האוכלוסייה, היו שם ילדים צרפתים, הם היו ילדים יהודים והם היו צעירים.
היו"ר דני דנון
תודה רבה, אדוני השגריר. בהחלט הנתונים שציינת מוכרים לוועדה, בכל העולם יש ירידה במספרים אבל יש עלייה בחומרת העברות האנטישמיות. רציתי לשאול לגבי תגבור בתי הספר היהודיים, האם זה בכל צרפת או זה רק באזור טולוז?
כריסטוף ביגו
הפשעים, אותו רצח חסר רסן שנעשה בשבוע שעבר והשבוע, זה הכול באזור טולוז. טולוז זה בדרום מערב צרפת.
היו"ר דני דנון
לא, אתה אמרת שמתגברים היום את הנוכחות של אנשי ביטחון ליד בתי ספר, השאלה שלי אם ההוראה שניתנה מבחינת ממשלת צרפת היא לתגבר נוכחות בכל רחבי צרפת סביב מוסדות יהודיים, או רק באזור טולוז?
כריסטוף ביגו
אנחנו הגברנו בכל רחבי צרפת את כוחות המשטרה. זו הרמה הגבוהה ביותר של התראה בצרפת. זאת אומרת שהביטחון סביב בתי ספר, סביב בתי כנסת, במקומות ציבוריים, ברשתות מסוימות. אנחנו ראינו גיוס של כל אחד במערכת הביטחון וזאת ברמת ההתראה הגבוהה ביותר, ונדמה לי שזאת הפעם הראשונה שזה קורה. לכן אי אפשר גיוס יותר מקיף מבחינת המנהיגים, מבחינת הרחוב, מבחינת האנשים וגם כוחות הביטחון.
היו"ר דני דנון
תודה רבה.

מר יהודה שרף, הסוכנות היהודית, בבקשה.
יהודה שרף
לגבי שאלתך האחרונה, יש שולחן תיאום של ממשלת ישראל-הסוכנות היהודית, בראשותם של השר יולי אדלשטיין ונתן שרנסקי, ובו אתמול אחר הצהריים התכנסנו וקיבלנו דיווח מהשטח. אני אתייחס לעוד דברים, אבל לגבי שאלתך הספציפית, בתי הספר מתוגברים היום, או מאתמול, על ידי השלטונות הצרפתיים.
היו"ר דני דנון
אם אני אסע היום לצרפת, יהיו שוטרים, חיילים?
יהודה שרף
שוטרים. ככלל, צריך להבין, בתי הספר היהודיים, האבטחה שלהם זה על הקהילה. אם הקהילה היא קהילה עשירה, בית הספר הוא בית ספר עשיר, הוא מחזיק מאבטח. בית הספר בטולוז שנפגע אתמול, עד לפני כשנה וחצי היה שם מאבטח, טולוז עיר מאוד מאוד שקטה, עיר מאוד שלווה, ולפני כשנה וחצי הנהלת בית הספר והמועצה שמלווה אותו החליטו שמבחינה תקציבית הם מורידים את נושא המאבטח. יש לנו שליחה במקום, אני אעשה את זה כמין אנקדוטה, היא פשוט שאלה 'למה?' הסבירו לה שזה נושא תקציבי ומאז אין שם מאבטח.
היו"ר דני דנון
עד מתי היה מאבטח בבית הספר?
יהודה שרף
עד לפני שנה או שנה וחצי היה שם מאבטח, אבל זה מאבטח מקומי, כלומר של בית הספר. זה בית ספר פרטי. רוב בתי הספר במערב אירופה, בכלל במדינות המערב, אם בית הספר הוא בית ספר מבוסס, הוא מחזיק מאבטח, אם בית הספר הוא בית ספר לא מבוסס, הוא לא מחזיק מאבטח.

אני לא רוצה להרחיב בנושא האנטישמיות בצרפת, אנחנו מכירים ויודעים מה המקור, איך וכדומה, ולמה יש היום תסיסה. מבחינת הסוכנות היהודית, כשקרה האירוע אתמול אנחנו ירדנו לשטח. אגב, גם נשיאות הקהילה היהודית, בראשותו של פייר בסנינו, הגיעו במיידית לשטח יחד עם השגריר. אנחנו הצענו עזרה לקהילה. לצערי אנחנו מתורגלים בפיגועי טרור ולסוכנות היהודית יש גם קרן לנפגעי טרור. אנחנו הצענו להם את עזרתנו, ידענו שהעזרה לא תתקבל במיידית מפני שישנם איזה שהם תהליכים, אבל פשוט שיידעו שיש להם כתובת. מבחינתנו, אנחנו יכולים לשלוח מהיום למחר גם עובדים סוציאליים ועוד כדי לעזור לקהילה, הקהילה רוצה, ואנחנו מכבדים את זה ואנחנו גם חושבים שזה נכון, להתחזק בתוך עצמה, עם כלים מקומיים שלהם. הם יודעים שיש להם את העזרה שלנו.

לגבי הנושא של עלייה ותגבור העלייה וכדומה. אדוני היושב ראש, אנחנו כולנו זוכרים את הרצח הנתעב שהיה לפני ארבע שנים, של חלימי. זה לא הביא את גל העולים לארץ.
היו"ר דני דנון
מה הייתה ההשפעה על העלייה אחרי הרצח המזעזע של חלימי?
יהודה שרף
לא דרסטי, אני אומר את זה בלשון המעטה.
היו"ר דני דנון
אז אפשר לומר שאין לזה שום קשר.
יהודה שרף
לצערי, אני נזהר בלשוני, אז אני אומר, נכון, אתה צודק. אבל בפורום יותר מצומצם אני אהיה מוכן להרחיב, ברשותך.
היו"ר דני דנון
אבל מבחינת נתונים?
יהודה שרף
מבחינת נתונים לא הייתה עלייה דרסטית. לא המקרה של חלימי ז"ל, לא המקרה של הכאת הילדים במטרו בפריז, על זה שהם היו עם כיפה על הראש, לא במקרה של ההפגנה המוסלמית במרסיי שהייתה לפני חודשים, שגם לא הגיעה לכותרות. לא, זה לא הביא את גל העלייה, לצערי. הקהילה בטולוז היא קהילה מאוד מאוד שלווה, מאוד מאוד מבוססת, שמאוד נוח לה לשבת במקומה. אנחנו בכל זאת מתגברים ונתגבר את הפעילות שלנו, יש לנו יריד, או אקספורט גדול שאמור להיות בעוד שבועות ספורים בפריז, שתצא ממנו אחר כך שלוחה לעיירות אחרות. אנחנו מתכננים לקראת הקיץ לעשות עוד יריד גדול ובין לבין לשלוח תגבור של חבר'ה מהארץ לשם, על מנת לתת מענה פרקטי, אם יהיה צורך, ואם לא, לתגבר בנושאים של חינוך, זהות יהודית וכדומה.
היו"ר דני דנון
תודה רבה.

חברת הכנסת עינת וילף, יושבת ראש ועדת המשנה לקשרי ישראל והקהילות היהודיות בעולם. אני בטוח שגם אתם בוועדת המשנה תצטרכו, לצערי, להמשיך את הטיפול בנושאים האלה, בהקשר פחות אולי של עלייה אבל יותר של היחסים עם הקהילה בצרפת. אני גם רוצה לומר שיש נציגים של הקהילה בצרפת שרצו להגיע, אבל בשל קוצר הזמן והנסיבות הם לא יכלו להגיע בהתראה כל כך קצרה. בבקשה, חברת הכנסת וילף.
עינת וילף
תודה רבה לך ותודה גם על קיום הדיון. אני כמובן מצרפת את קולי גם בשם תת הוועדה לניחומים, לאבל, לאימה שחשנו כולנו אל מול הרצח של הילדים, של אביהם, של בת המנהל. אנחנו גם מעריכים מאוד את הסולידריות שמוכיחים הצרפתים בכלל, חשוב לנו מאוד לדעת שיש כאן לא רק סולידריות שבין ישראל וליהודים, וליהודים בכל העולם בינם לבין עצמם, אלא שהעם הצרפתי כולו רואה בכך פגיעה עמוקה בערכיו שלו, ברפובליקה הצרפתית, מאוד מעריכה את דברי השגריר על כך שאלה ילדיה של צרפת ולא רואים אותם אך ורק כקהילה נפרדת, והסולידריות הזאת, התחושה הזאת של פגיעה עמוקה בערכיה של צרפת, של מדינה חופשית, זה דבר שחשוב לנו כאן במדינת ישראל.
אני מצפה גם שצרפת, נשיא צרפת, תוציא, אם לא הוציאה כבר, גינוי חריף לדבריה של שרת החוץ של האיחוד האירופאי, קתרין אשטון, שהעזה לקשור בין ילדי עזה לבין הרצח בטולוז. אני חושבת שחשוב להבהיר שמי שאומרת דברים כאלה לא ראויה לייצג את האיחוד האירופאי ואני מצפה שדברים כאלה ייאמרו בצורה ברורה על ידי אחת החברות המרכזיות באיחוד האירופאי, צרפת.

אני רוצה להגיד שאני מבקשת לא לעסוק בהיבטים של עלייה על רקע הרצח. אני חושבת שאחד הדברים החשובים שגם נידונו כאן בוועדה, גם בתת הוועדה, זה שכשאנחנו מבקשים לדבר על עלייה לישראל, ישראל היום נמצאת במקום שבו העלייה לישראל היא דבר אטרקטיבי ורצוי, אנחנו לא מחפשים כשקורה משהו רע ליהודים בעולם לעודד את עלייתם לישראל. זה לא המסר שלנו, זה לא המצב שישראל נמצאת בו, ישראל היום היא במצב שאנשים רוצים לבוא, כי טוב לחיות כאן, ולא בגלל שרע במקום אחר. חשוב לנו גם להבטיח שילדים יהודים יוכלו להתחנך בכל מקום בעולם, יש למדינת ישראל אחריות מיוחדת לחינוך יהודי בעולם. יש כאן, גם מעבר לאסון האישי, הפרטי, הלאומי, את ההקשר של בית הספר, העובדה שילדים הלכו ללמוד בבית ספר יהודי, שזוהה בבירור כבית ספר יהודי, ואנחנו צריכים להבטיח שיהודי בכל העולם שרוצה לחנך את ילדיו בחינוך יהודי יוכל לעשות זאת ללא מורא. לכן האחריות שלנו, גם פה במדינת ישראל וגם עם כל מדינה חופשית ובעלת ערכים מתקדמים בעולם, היא לאפשר לכל יהודי לחנך את ילדיו חינוך יהודי באופן בטוח ומוגן לחלוטין. אני חושבת שזה המסר שחשוב שנדבר עליו. הכאב, הכעס, לא יכולים מיד להיתרגם לדיון על גלי עלייה, מה שכן הם חייבים להיות זה הגנה מוחלטת ומלאה על הזכות של כל יהודי לחנך את ילדיו בכל מקום בעולם ולתת להם את החינוך היהודי שהוא רוצה. תודה.
היו"ר דני דנון
תודה רבה לחברת הכנסת עינת וילף.

אנחנו עוד מעט נקבל שיחה מסגן יושב ראש הכריף, מר מאיר חביב, אבל עד שהוא יתקשר, אני רוצה לבקש ממנכ"ל משרד ההסברה, מר רונן פלוט, בבקשה.
רונן פלוט
קודם כל אני רוצה להודות לך, יושב ראש הוועדה, מר דני דנון, על קיום הישיבה. אני חושב שהמסר שאתה מעביר בכך שעושים ישיבת חירום הוא מאוד חשוב. כך גם עשה אתמול מר יולי אדלשטיין, השר, ויושב ראש הסוכנות, מר שרנסקי, שכינסו את ועדת ההיערכות בחירום כדי לדון במצבן של הקהילות היהודיות בכלל בכל העולם ובצרפת בפרט. מסר הוא מאוד חשוב, מכיוון שכל יהודי באשר הוא, בכל העולם, צריך לדעת שאם קורה משהו, מדינת ישראל מתגייסת ומיד נמצאת איתם.
היו"ר דני דנון
(מדבר עם מר מאיר חביב בטלפון). בוקר טוב. נמצא איתנו מאיר חביב, סגן יושב ראש הכריף. מאיר, אתה בטלפון, בוועדה. נמצאים איתנו השגריר וחברי הכנסת שמטוב, וילף ובן סימון ונציגים מכל משרדי הממשלה. אנחנו דיברנו על כך שלא יכולת להגיע בגלל הטיפול שלכם היום במה שקורה בטולוז ופה בוועדה העברנו מסר חריף, שזו שעה קשה שמזכירה רגעים קשים מאוד בהיסטוריה של יהדות אירופה. התמונות קשות. רצינו לשמוע ממך כרגע לגבי מה שקורה היום בטולוז ובצרפת מבחינת הקהילה היהודית. בבקשה, כולם שומעים אותך.
מאיר חביב
מה שקרה אתמול לא קרה אי פעם בהיסטוריית יהודי צרפת ובכלל בהיסטוריית צרפת כולה. אף פעם לא הרגו ילדים מטווח אפס בבית ספר, אפילו במלחמת העולם השנייה, כשלקחו ילדים, לקחו אותם ברכבות והביאו אותם למחנה השמדה, זה לא היה חיסול ממוקד בטווח אפס בתוך בית הספר. אבל ההבדל המהותי שהפעם ממשלת צרפת לגמרי בנושא, מודעת לבעיה, מהנשיא, כולל ראש ממשלה, השרים, האופוזיציה, כולם, כל צרפת משותקת אחרי הדבר הזה. בשעה 11:00 תהיה דקה דומיה בכל בתי הספר בכל צרפת, בעוד 45 דקות אצלנו. אנחנו נהיה ב-12:00 אצל נשיא צרפת, בעוד שעה וחצי, באליזה. אני מבין שהוא הזמין גם את ראשי הקהילה המוסלמית.
יש משהו שקרה ואני רוצה להגיד את זה בוועדה בצורה פורמלית, שזה יהיה רשום בפרוטוקול. הייתה אתמול התבטאות אומללה מאוד של שרת האיחוד האירופי, אשטון, שהשוותה בין מה שקרה ברצועת עזה עם הטבח הנורא שהיה אתמול בבית הספר. אני אבקש מנשיא צרפת בצורה פומבית, אני אפילו אישית אבקש את התפטרותה, בגלל שאני חושב שמי שיכול לעשות השוואה כזאת לא ראוי להיות שר החוץ של האיחוד האירופי, או שהוא לא מבין שום דבר או שהוא לא מתפקד נורמלי. מבחינה אישית אנחנו ניקח עמדה ואני אבקש את התפטרותה, אבל לפחות שתחזור מהאמירה האומללה. לצערי אני חושב שעם האמירות האלה יוצרים כבר את השלב הבא ואת הפיגוע הבא. כשאנשים יבינו שמה שקורה בארץ, יש לזה השפעה ישירה כמובן על מה שאצלנו וכשאנשים עושים השוואה כזאת, אז אומרים, אוקי, אז יכול להיות שיש צדק, מוצאים מן סיבה לדבר שאי אפשר להסביר.
היו"ר דני דנון
מאיר, אני חייב לעצור אותך פה. רק אני רוצה לבקש ממך, בהמשך לדבריך, אנחנו גם דיברנו על זה פה בדיון, אם אתם תוכלו כמובן בצורה מכובדת לבקש מנשיא צרפת להתייחס בצורה פומבית לדברים שאמרה קתרין אשטון דווקא היום. אני חושב שאנחנו פה במדינת ישראל נראה את זה בצורה חיובית מאוד, כי זה מקומם את האנשים בישראל. הייתי אומר אפילו שהערה אנטישמית כזאת של נציגה כל כך בכירה של האיחוד האירופאי, אני חושב שאמירה של הנשיא היום יכולה להיות משמעותית ביותר.
מאיר חביב
בוודאי, אני דיברתי עם השגריר ביגו הבוקר בטלפון, הוא נוכח אצלכם, והוא גם היה מוכן והוא יגיד את זה במלים שלו. אף אחד לא יכול להבין. אנחנו נבקש, ואני אומר לך את זה בצורה פורמלית, בעוד שעה וחצי מנשיא צרפת להתנער, לא בטוח שיכול לבקש את התפטרותה, אבל לפחות לגנות את זה. זה ודאי.
היו"ר דני דנון
מאיר, אני רוצה להודות לך, תודה רבה.
מאיר חביב
תודה לכם ובהצלחה לכולכם.
היו"ר דני דנון
מר פלוט, בבקשה, ואחריו חבר הכנסת בן סימון.
רונן פלוט
אני רק רוצה לומר, בהמשך לישיבה שהייתה אתמול בסוכנות, התקבלו מספר החלטות. כל מה שקשור לביטחון אני לא אוכל לומר כי הישיבות הן חסויות, אבל לפחות בשליחת מומחים שיטפלו בטראומה שהייתה גם לילדים שנמצאים בבית הספר וגם כל אלה שעברו את כל ההליך הלא פשוט הזה. בתיאום עם ממשלת צרפת, אנחנו נשלח לשם מומחים כדי שיטפלו באותם הילדים.

אני ארצה להתייחס בחצי דקה למה שאמרה חברת הכנסת עינת וילף, אני מסכים במאה אחוז למה שהיא אמרה. לפני תשע שנים הייתי מנכ"ל משרד הקליטה בעליות הגדולות שהגיעו למדינת ישראל ואני מסכים במאה אחוז שבהזדמנות זאת אסור לנו דווקא להתייחס לכך שעקב האירוע שקרה שם צריכה להיות פתאום עלייה. עלייה צריכה להיות כל הזמן ללא שום קשר, אני חושב שבהזדמנות זאת אנחנו צריכים לצאת בקריאה לחזק את הקהילות היהודיות, לעזור להן במה שאפשר, ואני אתן לכם סתם דוגמה. יש קהילות יהודיות בעולם חלשות מאוד, אני לא מדבר על יהדות צרפת או יהדות ארצות הברית, ולהן אין היום כסף לביטחון. איך שומרים על בתי כנסת, איך שומרים על בתי ספר? אני חושב שיושב ראש הוועדה אם פעם יעשה ישיבה בנושא הזה, כי אני מקבל הרבה מאוד טלפונים מאותן הקהילות ואין להם את הכלים איך אנחנו ביחד חושבים איך אפשר לחזק את אותן הקהילות כדי שלא נגיד פעם 'ידענו ולא עשינו כלום'. אז תודה רבה על עצם קיום הישיבה.
היו"ר דני דנון
תודה רבה. אני רוצה לומר שוב שאנחנו פונים לחברי פרלמנט בכל העולם לבוא במחשבה על חקיקה של ענישה מיוחדת למעשי תוקפנות אנטישמיים. זה לא עוד פשע, כשרוצחים מישהו על רקע אנטישמי זה לא עוד רצח שמובן מאליו. כל רצח מגונה, אבל כשרוצחים על רקע אנטישמי, זה דבר שצריך עליו חקיקה מיוחדת עם עונש מוות, בלי לחשוש מכך. מה ששמענו, אדוני השגריר, שנשיא צרפת, אני מקווה מאוד שהוא יאמר היום מלים ברורות בנושא ההתבטאות של שרת החוץ של האיחוד האירופאי, כי זה מקומם כל ישראלי שקם היום בבוקר ושמע את הדברים האלה, זה מקומם, ואנחנו מרגישים שמזלזלים ברצח של ילדים יהודים בצרפת ושזה מגיע גם מנציגה בכירה של האיחוד האירופאי.

אני רוצה לבקש, שוב, מחבר הכנסת בן סימון, יושב ראש אגודת הידידות הבין פרלמנטרית, בין הכנסת לפרלמנט הצרפתי.
דניאל בן-סימון
תודה רבה. אני רוצה לומר שמשנות ה-90 אני מלווה את הקהילה היהודית בצרפת, כעיתונאי, במאות מאמרים ובביקורים כמעט בכל עיר בצרפת ואני מכיר את הקהילה הזאת טוב מאוד, על רגעי השיא שלה והרגעים הקשים שהיו לה, האחרון שבהם הוא הרצח של אילן חלימי. אני חייב לומר שלאור מה שקרה אתמול אני מאוד מתרשם מהעמידה יוצאת הדופן של כל השכבה הפוליטית בצרפת לצד הקהילה היהודית. זה אקט יוצא דופן, שאי אפשר להתעלם ממנו או להישאר אדיש אליו, שנשיא הרפובליקה של 60 מיליון אזרחים משעה פעילותו ל-48 שעות והמועמד הסוציאליסטי ושאר המועמדים, כולם מתייצבים מאחורי הטרגדיה של הקהילה היהודית. במובן הזה זה רושם שאי אפשר להתעלם ממנו, זה אומר שכולם בניי. במובן הזה לא מדובר ביהודים או במשהו אחר, אלא חלק אינטגרלי של הרפובליקה הצרפתית ואני מתרשם גם מאוד מדקת הדומיה שמדינת צרפת, כל כולה, תעצור מלכת בעוד 40 דקות. זה אקט יוצא דופן שאני לא מכיר אותו במדינות אחרות. לכן לצד הטרגדיה צריך לומר שהרפובליקה מתגייסת ומגלה את הרגעים היפים שלה, דווקא בטרגדיה הנורא הזאת זה נותן נחמה מסוימת. לכן כשמתייחסים לאירוע צריך להביא בחשבון שצרפת לא עומדת מנגד, לא עומדת בצד. היו רציחות בארצות הברית והיו במקומות אחרים, אני לא זוכר התגייסות ודקה דומיה במובן הזה, וזאת קהילה יוצאת דופן, גם בהצלחה שלה וגם בשבריריות שלה, גם בעובדה שרצח כזה יכול לטלטל אותה.
אדוני השגריר, אני מתרשם שאוטוטו, לפי מה שאני מבין, העדויות שנאספות, יגיעו לרוצח תוך ימים. פחות או יותר השביל מוביל לאותו רוצח ונראה מה זהותו, אבל זה לא משנה את העובדה שלא היה רצח כזה מאז השואה. זאת עובדה. כלומר לא ירו בילדים יהודים מאז, ולכן הזיכרון הזה של קהילה שעברה חוויה כזו שחוזרת עליה הוא זיכרון טראומטי. ראיתי אתמול בתמונות את הארונות שמוכנסים לחצר בית הספר, שוב, מישהו התבטא או מר מאיר חביב אמר, אלה מראות שלא נראו קודם. אבל יחד עם זאת ההתגייסות המדהימה של צרפת הרשמית והלא-רשמית, באקט של הזדהות, זה נותן תחושה שהקהילה היהודית לא לבד. אני רוצה להזכיר בהקשר הזה, אמנם זאת ועדת העלייה והקליטה, אבל אני לא זוכר ב-20 השנים האחרונות שום אירוע בצרפת שהעלה את מספר העולים מעבר למספר הרשמי של 2,000-2,500 כל שנה. העלייה היא רציפה, היא כמעט מדויקת כל שנה בלי קשר, האקט היחיד שיהודי צרפת עושים זה שלאט לאט הם קובעים את ישראל כביתם השני, אם זה בדרך השקעה, אם זה בביקורים, אם זה בסולידריות שהם חשים כלפי ישראל, ולכן אני אומר, אדוני היושב ראש, זאת טרגדיה נוראה שדווקא יכולה לחזק את הקשר בין הקהילה היהודית בצרפת ולרפובליקה וליצור תחושה של סולידריות בקרב כל הצרפתים. בתקופה שנשמעים דברים נוראיים נגד המוסלמים, נגד היהודים, נגד כל מי ש"לא כמונו", במרכאות, כמו הצרפתים. במובן הזה יכול להיות שמעז ייצא מתוק. לאור ההזדהות העצומה ולאור ההודעה שתצא מהוועדה הזאת, יכול להיות שזה ייתן תחושה לקהילה היהודית בצרפת שהם באמת לא לבד.
היו"ר דני דנון
תודה, חבר הכנסת בן סימון.

אני רוצה לפנות לנציגת האיחוד האירופאי, גב' יעל כץ. אנחנו מפה מזועזעים מהדברים שנאמרו על ידי קתרין אשטון. אין לנו סמכות לבוא ולדרוש, אבל יש פה אמירה אמיתית, לא רק של ישראלים, גם של צרפתים, שדורשים התנצלות על מלים קשות, שהפרשנות שלהם שילדים נהרגים גם בעזה, ילדים נהרגים גם בצרפת וכאילו שזה באותו משקל. זה פשוט מזעזע, מדובר בדיפלומטית בכירה מאוד, אם לא הבכירה ביותר באירופה היום, שאומרת בשעה קשה כזאת של העם היהודי ושל העם הצרפתי, 'ילדים נהרגים'. כשילד נהרג בעזה כולנו מזדעזעים מכך, אבל אם זה קורה, זה קורה בגלל טעות או בגלל שהוא נמצא במקום שיש מחבלים, אבל לבוא ולהשוות את זה שהולכים לבית ספר ורוצחים ילדים בגלל שהם יהודים, זה מקומם, זה מרתיח אותנו ועד הרגע הזה לא שמענו התנצלות של גב' אשטון ואנחנו מקווים לשמוע ממך אולי אמירה ברורה לגבי הנושאים האלה.
יעקב כץ
אני התבקשתי באופן דחוף להגיע לישיבה בשם השגריר, אבל אני לא יכולה לדבר בשמו. אני אעביר לו את כל מה שדובר בוועדה ואני מקווה שהוא יוכל להוציא הודעה. אני לא יכולה לדבר בשמו, אני רק התבקשתי להשתתף כצופה בישיבה.
היו"ר דני דנון
אז אני מבקש ממך להעביר גם לשגריר וגם לנציגים שיושבים באיחוד האירופאי בבריסל ובצרפת שאם אתם רוצים מעורבות ושותפות, אי אפשר לבוא עם אמירות כאלה ברגעים כל כך קשים ואז לבוא ולהתפלא למה האמון של הציבור בישראל באיחוד האירופאי הוא כל כך נמוך. פה לא מדובר על נושא מדיני, לא מדובר על משא ומתן עם הפלשתינים, מדובר על דבר כל כך בסיסי, כל כך אנושי, ואנחנו רואים אטימות, פשוט אטימות. אם היא הייתה היום שרה בממשלת ישראל היא הייתה צריכה להתפטר. אני לא יודע איך הפוליטיקה של האיחוד האירופאי, מי מפטר אותה ומי לא מפטר אותה, אבל אם היא הייתה היום שרה בממשלת צרפת או בממשלת ישראל, היא הייתה מתפטרת באופן מיידי על אמירה כל כך קשה ואנחנו נשמח ומצפים לקבל את התגובה של השגריר, שיעביר אותה לוועדה.
יעקב כץ
כן, בהחלט. אני מודה לך מאוד על הדברים, וכמו שאמרתי, אני לא הוסמכתי לתת את התגובה של השגריר. אני אעביר את הכול אליו.
היו"ר דני דנון
תודה.

אני רוצה לבקש ממר יעקב אהרוני, מההסתדרות הציונית העולמית, מהמחלקה למאבק באנטישמיות, מר אהרוני, בבקשה.
יעקב אהרוני
קודם כל, כמי שמתעסקים ברמה היומיומית בנושא מאבק באנטישמיות, אנחנו רוצים כמובן לגנות את האירוע הזה בשאט נפש. אנחנו קוראים לכל הארגונים שנוכחים כאן בדיון, אם זה ממשלת ישראל ואם אלה הארגונים הנוספים שנמצאים כאן, לפעול ביתר שאת, להגדיל את המשאבים ולשתף פעולה באופן מלא בכל הקשור לפעילויות של מאבק באנטישמיות. זה הדבר הראשון.

הדבר השני, כפי שציין אדוני היושב ראש, אמנם המספרים היבשים מדברים על ירידה בכמות האירועים האנטישמיים בעשור האחרון, אך בהחלט אפשר לראות גידול משמעותי בעוצמת האירועים, כשהשיא זה מה שראינו אתמול, רצח של ארבעה ילדים יהודים בצרפת.

הדבר השלישי ואחרון, אני רוצה לקרוא לממשלת ישראל להכיר בנפגעי פעולת האיבה הזאת כנפגעי פעולות איבה של מדינת ישראל, ולו בכדי להביע סולידריות עם יהדות התפוצות. תודה רבה.
היו"ר דני דנון
תודה.

נמצאים איתנו גם נציגים של השגרירות האמריקאית והשגרירויות האחרות, המסרים שאנחנו מעבירים נוגעים ליהודים בכל העולם, לא רק בצרפת.

חבר הכנסת חיים אמסלם, בבקשה.
חיים אמסלם
תודה, אדוני היושב ראש, אדוני השגריר, נציגויות. אני דווקא חייב לומר דבר בשם ידידים מהקהילה ששוחחתי איתם אתמול אחר הצהריים בצרפת. הם אמרו לי שהגיע הזמן לומר את הדברים כפי שהם ולהפנות אצבע לכיוונים שהקהילה הצרפתית מרגישה שזה הכיוון, שאלתי ואמרתי, למה בדיוק אתם מתכוונים? הם אמרו לי כך; השמאל הקיצוני ביותר שעוסק ללא הרף באנטי ישראליות, שלמעשה מתורגמת אצל הקבוצות הרדיקליות לאנטי יהדות, הוא הסיבה לתופעה הזו שחווינו לצערנו אתמול. אני עוד לא יודע, מכיוון שאין מסקנות, יש אצבע מופנית לכיוונים ניאו נאצים ואם זה נכון, זה מאשר את הדברים שאני שמעתי. מעל במה זו הייתי רוצה להפנות לעוד דבר ששמעתי אתמול, שזה התחושה, יש תחושה ליהודים בצרפת שמשום מה, אני לא בא להכליל ואני ממש לא רוצה לומר דברים לא נכונים, אבל יש תחושה שחלקים גם בתקשורת בצרפת, אולי לא מתוך רצון לעסוק בהסתה, אבל עוסקים בכך בצורה כזאת שהיום התחושה בקרב יהדות צרפת ובקרב הקהילות היא דאגה עמוקה. נמצא כאן אדוני השגריר, חזקה עליו שהוא יעביר את הדברים. אנחנו סומכים מאוד על הממשלה בצרפת, על ראשי השלטון, ויחד עם זאת אנחנו מוטרדים.
היו"ר דני דנון
תודה רבה.

ברשותכם, אקריא את הודעת הסיכום. ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות מביעה זעזוע מהרצח הנתעב על רקע אנטישמי שקרה בצרפת רק אתמול. הוועדה קוראת לממשלת צרפת לבוא חשבון באופן מיידי עם הרוצחים השפלים ולהמשיך ולקדם חקיקה ייחודית למעשי פשע אנטישמיים. הוועדה קוראת לממשלת צרפת לתגבר נוכחות אנשי ביטחון ליד מוסדות יהודיים, גם בטווח הארוך באופן קבוע.

הוועדה קוראת לממשלת ישראל לפעול ולבוא חשבון עם אותם רוצחים שפלים בכל מקום בעולם ומפה אנחנו מעבירים מסר ברור שכל מי שפוגע ביהודים, מדינת ישראל תראה את הזכות ואת החובה לבוא איתו חשבון בלא קשר לאיפה הוא נמצא.

אני רוצה להודות לשגריר ששינה את לוחות הזמנים שלו והצטרף אלינו לדיון. תודה רבה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 11:40.

קוד המקור של הנתונים