ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 19/03/2012

שיפוי העובדים בדרום בשל המצב הבטחוני

פרוטוקול

 
PAGE
16
ועדת הכספים

19/3/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 1049>
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, כ"ה באדר התשע"ב (19 במרץ 2012), שעה 11:00
סדר היום
<שיפוי העובדים בדרום בשל המצב הבטחוני>
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
שי חרמש

מרינה סולודקין

שכיב מוראד שנאן
מוזמנים
שי אהרונוביץ - מנהל אגף א' מיסוי מקרקעין רשות המסים, משרד האוצר

דוד רוטנברג - מנהל מחלקה בכיר פיצויים רשות המסים, משרד האוצר

מינו אליאסיאן - יועצת משפטית באגף השכר, משרד האוצר

אמיר דהן - מנהל תחום פיצויים ופיטורים, משרד האוצר

ורד טננבוים - מנהלת תחום בכירה, משרד האוצר

אודי רמר - רכז מאקרו, אגף התקציבים, משרד האוצר

רמי יצקן - ממונה קרן פיצויים, משרד האוצר

אלכס קגנוב - רפרנטית מאקרו, אגף תקציבים, משרד האוצר

רבקה ורבנר - סגנית ממונה ראשי על יחסי עבודה, משרד התעיישה, המסחר והתעסוקה

נעמי הימיין-רייש - הסוכנות לעסקים קטנים, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

ארנון קשנסקי - מנהל סניף דרום, התאחדות התעשיינים

אבי ברק - ראש האגף, התאחדות התעשיינים

חזקיה ישראל - התאחדות התעשיינים

עדן קנובסקי - מנהלת מחלקת דוברות ומ"מ ראש אגף, התאחדות התעשיינים

מוטי שפירא - מנכ"ל לה"ב - לשכת ארגוני העצמאים
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית פרלמנטרית
ר.כ. חבר המתרגמים
<שיפוי העובדים בדרום בשל המצב הבטחוני>
היו"ר משה גפני
אני מחדש את הישיבה. הסעיף האחרון בסדר היום – שיפוי העובדים בדרום בשל המצב הביטחוני - הצעתו של חבר הכנסת שי חרמש. זאת הצעה שהיא מאד במקום, אני שמתי אותה על סדר היום ביום הראשון של עבודת הוועדה השבוע. אנחנו שמחים ומודים לקדוש ברוך הוא על כך שהמצב נהיה שקט והילדים חוזרים ללימודים, חזרו ללימודים. הסוחרים נפגעו וזו לא פעם ראשונה. אנחנו מתפללים שזו תהיה הפעם האחרונה, אבל אנחנו יודעים שריאלית יכול להיות שזו לא הפעם האחרונה. אנשים מחזיקים שם את העבודה, את המסחר, את המפעלים. למה אני אקח לך את הנאום? בבקשה.
שי חרמש
תודה ליושב הראש, זה באמת מעשה נכון ובעיתוי להביא את זה מהרגע להרגע לדיון פה בוועדה, חרף עומס הדברים והעובדה שבעוד יומיים אנחנו יוצאים לפגרה.
היו"ר משה גפני
הוועדה ממשיכה לעבוד.
שי חרמש
אנחנו נגיע. אני אגיע. אני לא יכול להגיד 'אנחנו', אני אגיע.
היו"ר משה גפני
מה זאת אומרת 'אנחנו'? רק להבין, את מי אתה מביא איתך.
שי חרמש
רבין בזמנו אמר – 'מי שאומר אנחנו, זה אומר שיש לו תולעים בבטן', אז הוא מדבר בשם כולם.

יושבים פה גם נציגי התעשיינים, גם אגף מס רכוש וקרן פיצויים ואומר דבר אחד. קודם כל יש דבר מאד מעניין. הכנסת היום מאד עמוסה, וזה אולי הביטוי הבולט ביותר לדיון שקורה פה כרגע. כל הכנסת ממוקדת בדיון רב משתתפים, שכל התקשורת חוץ מצבי לביא שנמצא כאן, נמצאת שם והיא עוסקת בכדורי האקסטזי של ה'אח הגדול'. כל התקשורת עוסקת כרגע ב'אח הגדול' ובכדורי האקסטזי.
היו"ר משה גפני
מה זה?
שכיב מוראד שנאן
לא כדאי לך לדעת, כבוד הרב.
שי חרמש
כן, אתה לא צריך לראות, גם אני לא רואה.
היו"ר משה גפני
כדורי האקסטזי של ה'אח הגדול' זה רק מי שלומד ליבה? איך זה הולך?
שי חרמש
לא, לא צריך לראות את זה, אני לא רואה את זה. אתה בוודאי פטור.
שכיב מוראד שנאן
מי שעשה חמש יחידות מתמטיקה יודע מה זה.
היו"ר משה גפני
הבנתי. אבל אם אני לא עשיתי אז אני לא צריך לדעת.
שכיב מוראד שנאן
אתה בטח עשית שלוש, אז אין סיכוי שאתה יודע.
היו"ר משה גפני
לא, לא עשיתי כלום.
שי חרמש
עכשיו רגע אחד ברצינות. אני אומר שאולי הביטוי הקשה, ואני אומר זאת כדבר שהוא לא מפה ומפה. אולי הדבר הקשה ביותר, שיושבים פה כרגע ארבעה - - -
היו"ר משה גפני
מה קשור ה'אח הגדול' לנושא שעל סדר היום?
שי חרמש
אומר לך. העובדה שנמצאים פה ארבעה חברי כנסת, ושם למטה בטח נמצאים 20 עם כל התקשורת, זה רבותי הפרופורציות. יש כרגע דיון בוועדת חינוך על זה.
היו"ר משה גפני
עכשיו הבנתי.
שי חרמש
אם אלה הפרופורציות, אני אומר בזמנו דובר על מדורת שבט ואמר אחד הסופרים במדינה דבר נכון, ממדורת שבט הפכנו למדורות שבט – כל אחד במדורה שלו. זאת אומרת יושב מי שעוסק בריאליטי שם, ויושבת האוכלוסייה שיושבת פה ואני מודה למרינה שהגיעה ולשכיב וודאי.
מרינה סולודקין
אני תושבת הדרום, איך יכולתי לא להגיע?
שי חרמש
אני אומר ככה – חיים בריאליטי אחר.
שכיב מוראד שנאן
שי, אני נמצא פה מתוך הזדהות של הצפון עם הדרום.
שי חרמש
ברור לגמרי. אני אומר, חיים בריאליטי אחר לגמרי, והריאליטי הזה שאין מלחמות בדרום.
היו"ר משה גפני
אוקי, הבנו. מה זה קשור לאקסטזי – הבנו. מה זה קשור לוועדת החינוך – הבנו. עכשיו מה אתה מציע לגבי הדרום.
שי חרמש
יפה. יש שינוי בטרמינולוגיה, אין יותר מלחמות בדרום, יש סבבים. זאת אומרת תושבי הדרום במעגל שפעם זה היה 4 ק"מ ו-7 ק"מ והיום זה 40 ק"מ ובסבב הבא בטח יהיה 45 ק"מ. יהודים שאחת למספר חודשים משהו קורה, נכנסים תחת אש, מדינה במקלטים, עוברים 3-4-5 ימים – יוצאים חזרה החוצה. אבל לא יוצאים כמו שנכנסים.

יש פה שני סוגים של פגיעות. פגיעה אחת שבה מגיע צל"ש למס רכוש, לקרן הפיצויים, ואמרתי להם גם בשיחה מוקדמת אתמול. כל נושא הנזק הישיר מכוסה בצורה יוצאת מן הכלל טובה. לעתים עוד לפני שמגיע מכבי אש, מגיע מס רכוש. ואני אומר כמי שמנוסה בעניין וראה את זה. אנחנו לא עוסקים פה כרגע בנזק הישיר, אני כבר אומר את זה גם לאנשי האוצר, אין בעיה עם הטיפול בנזק הישיר. המערכת מתקתקת אותו בצורה פנטסטית. אדם שביתו נפגע, מגיעים מיד, מגדרים, סוגרים, משטרה, אין שוד, אין ביזה, שאפו.

אנחנו צריכים לעסוק כרגע בדבר שהוא הבעייתי ביותר והוא הנזק העקיף. יש פתרון אחד, ואני מתוך אחריות אמיתית אומר – זה לא הפתרון. יש אפשרות להכריז על מה שנקרא מצב מיוחד בעורף. מצב מיוחד בעורף אומר דבר פשוט – איש איש לביתו, סוגרים את בתי החרושת, סוגרים את התחנות, סוגרים את הכל, כל אחד יושב בבית. מדינת ישראל בדרום עם מיליון איש תחת אש – לא יכולה להרשות לעצמה סיטואציה ששלוש פעמים בשנה יש מצב מיוחד בעורף. זה נזקים במיליארדים, זה משבש את הכל. אבל בין מצב מיוחד בעורף שנותן מענה להכל, לבין מצב שבו האזרחים נמצאים יומיים שלושה ארבעה בבית, בין זה לזה צריך להימצא פתרון.

אני אומר שוב פעם, כמי שאיש שבא מתחום הייצור והתעשייה והחקלאות, אסור לתת היתר עסקה. אסור לתת היתר שבו בכל רגע שנופל קאסם, כל אחד אומר לעצמו – אדוני, אני בבית, מישהו יטפל בעניין. צריך ליצור מאוזן שבו מי שצריך לשבת בבית ולטפל בילדים – יטפל בילדים, כל מי שלא צריך להישאר באותו רגע בבית – הולך לעבוד כרגיל. ואני יכול לספר לכם שבעוטף עזה ובשדרות ובאשדוד ואשקלון עבדו המפעלים כאילו שדבר לא קרה. אנשים מגלים אחריות. ביסודו תושבי הדרום הם אנשים נאמנים למקומות העבודה ולא מנצלים את זה כדי להימלט.

הפתרון של מצב מיוחד בעורף אינו פתרון, צריך למצוא משהו שנותן את מענה הביניים. מענה ביניים אחד זה אומר שאם ישנם זוג הורים בבית ואחד צריך להישאר עם הילדים, צריך לאפשר לו להישאר עם הילדים וצריך לומר אמירה ברורה ואני אומר את זה באופן בלתי פופוליסטי – השני – עסקים כרגיל. אין פה סידור עבודה של Weekend עד שהחגיגה תיגמר.
היו"ר משה גפני
שי, הבנתי, אתה מדבר מאד יפה וזה בסדר. אבל אני גם צריך להבין, בגלל שאנחנו ועדה תכליתית. זאת אומרת אתה מבקש שאנחנו נצא פה בקריאה שכולם ילכו לעבודה גם כשיש טילים?
שי חרמש
לא, אני בא ואומר – במציאות שאין הכרזת מצב מיוחד בעורף, ואני מכיר את זה מביתי שלי, יש מציאות משפחתית שבה צריך לטפל בילדים, צריך לטפל בקשישים, או צריך לטפל בנכים. יש צידוק שבמציאויות משפחתיות כאלה ואחרות, מישהו מבני המשפחה יישב בבית.
היו"ר משה גפני
והוא לא הולך לעבודה.
שי חרמש
ולא הולך לעבודה. את זה המדינה צריכה לשפות.
היו"ר משה גפני
עכשיו הבנתי. אבל אני שואל אותך, אני יש לי קיוסק בבאר שבע - - -
שי חרמש
רגע, עוד לא הגעתי לעסקים.
היו"ר משה גפני
טוב. קודם אתה מדבר על העובדים.
שי חרמש
אני אומר כרגע ברמת השכירים. יהיו פה כמה רמות.
היו"ר משה גפני
הבנתי, אתה מבקש לשפות.
שי חרמש
פתרון מדתי שאומר – באה משפחה, שניהם שכירים, אחד בבית. אגב, יש מציאות שהיא הלקונה החמורה ביותר - - -
שכיב מוראד שנאן
ואם אחד מהם מרותק נגיד דרך פיקוד העורף לתפקיד?
היו"ר משה גפני
בוודאי. זה אותו דבר. הוא מדבר אפילו אם הוא לא מרותק. הוא מדבר על מקרה שבו יש גם הצדקה לעצם העובדה שהוא לא יבוא לעבודה, בגלל שהוא חייב להיות בבית.
שי חרמש
אני אומר, סבב שאין בו מצב מיוחד בעורף, איננו היתר. עוד לא הגענו לקיוסק.
היו"ר משה גפני
תגיע, תגיע. על העובדים הבנו. עכשיו הקיוסק.
שי חרמש
יש פה לקונה אחת שבקעה בעוצמה אדירה באירוע האחרון, זה מי לוקח את האחריות ומי נותן את ההוראה. מתברר שיש שני גופים במדינה שנותנים את ההוראה – אחד פיקוד העורף נותן הוראה אלף, ראש הרשות נותן הוראה ב'. בעניין הזה אני אומר, צריכה לבוא קריאה מפה שאומרת לממשלת ישראל – רבותי תקבלו החלטה – אין שני מוקדי קבלת החלטות. אין אפשרות שאחד ייתן הוראה א' ושני ייתן הוראה ב'.
היו"ר משה גפני
שי, זה יפה, זה לא אנחנו.
שי חרמש
טוב, אז עצרתי, דילגתי פה על - - -
היו"ר משה גפני
לא, לא עצרת. אני מציע לך להגיע למה שאמרת עכשיו, אבל להגיע הפוך. תדבר על בעל הקיוסק, ואז נדע מי לוקח את האחריות. בעל הקיוסק.
שי חרמש
עכשיו בוא נלך כרגע למערכת העסקים של העצמאים הקטנים.
היו"ר משה גפני
הקטנים או הגדולים, אותו דבר.
שי חרמש
זה בעל הקיוסק, זה בעל המונית, ברור לגמרי שכשנופלים טילים לא קונים מסטיק ובמבה ולא נוסעים במוניות. ברור לגמרי שתהיה פה קטגוריה שהיא קטגוריה של מעמד עצמאים של עסקים קטנים ולנושא הזה צריך לתת פתרון, אם בדרך בדיקת קופה, שאומרת – אם המחזור שלו ביום רגיל הוא 2,000 שקלים נניח, בקופה אותו יום היו 200 שקלים, הדלתא הזאת היא הנזק.
היות ואני יודע, לשמחתי הרבה וכל פעם צריך להגיד - - -
היו"ר משה גפני
יושבים פה אנשים שיתנו תמונה חיובית למה שהוא מבקש.
שי חרמש
אני אומר, היות ומפעם לפעם אני צריך לתמוך בממשלה, ויש לי קושי אופוזיציוני בעניין, אבל אני אומר – הייתה פה ערנות מלאה גם של האוצר, גם של אגף המיסים, עד שאני פניתי כבר יצטרכו לתת תשובות, הם צלצלו, אמרתי חברה אל תבטלו את הדיון, קודם כל בואו נאמר את זה בפרסיה, בואו נרחיב את הדברים, בואו נדע שלסבב הבא שיבוא עלינו בעוד כמה חודשים, נדע שדואגים לא', ב', ג', ד', וישנן הוראות ברורות.

עד כאן הדברים. תודה רבה לך.
היו"ר משה גפני
אני מבקש רק להסביר את מה שאמר חבר הכנסת שי חרמש. הוא אומר כך, תתקן אותי אם אני טועה, בגלל שאני הולך להגיד דברים אחרים. הוא אומר, אני עובד בבאר שבע, חברים שלי ראו שיש מכת טילים כזאת ובתי הספר לא עובדים, דנילביץ אמר שלא, נסענו לירושלים, לקחנו את המשפחה, נסענו לירושלים – שלום על ישראל. הוא אמר – אני בשום אופן לא נוטש את באר שבע, אני לא אתן לחמאס או לג'יהאד האסלאמי לפגוע בערי ישראל. נשארתי ואני עובד בחנות שלי. אבל לחנות לא נכנסו אנשים. נשארתי, לא עברתי למקום אחר - - -
שי חרמש
נראה שזה נכון.
היו"ר משה גפני
הפסדתי כסף. אני הבנתי גם משר האוצר אני חושב, נדמה לי שהייתה אמירה של כולם שהולכים לשפות את בעלי העסקים ואת העובדים, ואני חושב שמן הדין צריך לעשות את זה. בגלל שאם אנחנו חפצי חיים ציבוריים במצב כזה, המדינה צריכה להגיד לאנשים – תישארו. מי שחייב להיות בבית – יהיה בבית; מי שחייב ללכת לעבודה – ילך לעבודה, אנחנו נשפה אותו; ומי שהוא בעל עסק והוא נמצא במקום ופותח את החנות והכל מתנהל – אם ירדו ההכנסות שלו – נשפה אותו. זאת הצעתו של חבר הכנסת שי חרמש, שאנחנו כולנו מצטרפים אליה, ורק לצורך העניין הזה בגלל שאנחנו לא מצטרפים אליו לכל הדברים האחרים. בזה אנחנו מצטרפים אליו.

מישהו מחברי הכנסת רוצה להוסיף? בבקשה, מרינה. זה לא אומר שדברים אחרים אנחנו לא מצטרפים אליו, אנחנו דנים כל דבר פה.
שכיב מוראד שנאן
חוץ מהאקסטזי.
היו"ר משה גפני
כן, לאקסטזי לא מצטרפים אליו.
מרינה סולודקין
כתושבת הדרום באשקלון, אני חושבת שהדיון שלנו מאד במקום ואני מאד מודה לך אדוני יושב הראש ולחברי במפלגה, שי חרמש. אני אגיד לכם, אני קיבלתי מסר מהג'יהאד האסלאמי לפייסבוק שלי. מישהו בשם מוחמד עבדו כתב לי שאם עד עכשיו היו מאות רקטות, אז בסיבוב הבא כמו שאתה אומר, אנחנו נקבל מאות אלפי רקטות. זה היה כתוב בעברית וגם עם תמונה מאד מאד יפה של 6 גברים במסכות איומות וזה וזה.

אז אני חושבת שבגלל הסיבוב הזה, כאן בוועדת הכספים אנחנו צריכים לחשוב איך אנחנו מפצים את הכי חלשים. אז אלה שנשארים בבית הם ילדים, זה מרכיב גיל של ילד שלא יכול לחיות בבית אחד בלי הוריו. ודבר שני אני מאד מסכימה שאלה העסקים הקטנים שנפגעים קודם כל. אם אנחנו רוצים להשאיר יותר ממיליון איש במקומות שלהם, לא שיש לנו את סיביר ואפשר ללכת לשם. אין לנו. בכל מקום יש איומים משלו, אז אנחנו צריכים לדאוג לפיצויים לזמנים האלה. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. שכיב.
שכיב מוראד שנאן
אני פשוט רוצה רק לחזק את דבריו של חבר הכנסת שי חרמש, בתור אחד שמכיר אותו מהכיוון האחר של הצפון, אני חי ביישוב ספר – כפר חורפיש, שאנחנו עברנו, כל הצפון עבר את מה שהוא אומר ולא היה לנו אף פעם פיצוי, וכל הכבוד לך שאתה בא עם חשיבה יוצרת. אני חושב שצריך היה רק לגלגל את זה בצורה כזאת שבאים עם הצעה פרקטית – מה, כמה ואיך השיטה ומה הנוסחה. עם נוסחה מה צריך לעשות בשביל שנקבל החלטה שנוכל באמת לקדם את זה ושזה לא יהיה סתם דיון בהמלצה שהולכים למקום שאין בו ממש.

צריך שאותם תושבי הדרום, שיישמעו על הדיון הזה וישמחו שהבאת את זה לדיון, יקבלו גם תוצאה ממשית לכיס.
היו"ר משה גפני
מאה אחוז, תודה. בבקשה.
אבי ברק
אבי ברק מלשכת התיאום. קודם כל יש ניסיון עבר גם בצפון ב-2006 וגם בדרום בשנת 2009. היה פיצוי גם לעובדים שנעדרו מהעבודה מסיבות שברורות, כולל נוסחה וגם שיפוי לעסקים. שיפוי באחד מהמסלולים – מסלול של אובדן שכר של העובדים עם פיצוי נוסף מסוים, מסלול של ירידה במחזור או מסלול של הוצאות. אני חייב להגיד שטיפלתי בשני הנושאים האלה מהצד של המעסיקים, ובסך הכל היה טיפול יעיל וטוב. רשות המיסים עשתה עבודה טובה מאד, עד שהגענו לזה. זה לקח זמן, אבל היא עשתה עבודה טובה מאד וזה עזר מאד. עובדה שזמן קצר לאחר אוגוסט 2006, המלחמה בצפון, החיים חזרו למסלולם מבחינה כלכלית. בדרום המצב קצת יותר קשה, מכיוון שיש את הטפטוף המתמיד כל הזמן, והבעיה היא שאנחנו לא רוצים לבוא תמיד ולשבת על סבב של יומיים שלושה, כי יומיים-שלושה אומרים לנו – זה לא נזק, זה משהו קטן, זה לא נורא. הוא לא מכר את המסטיק היום, הוא ימכור אותו מחר. אבל היות והסבבים האלה היו וממשיכים, אנחנו רוצים למצוא איזה שהוא פתרון.
אז לחלק א' נמצא הפתרון. ישבנו כולל כל הצדדים, המעסיקים, ההסתדרות ורשות המיסים והאוצר, וסגרנו ברמה עקרונית כבר פיצוי לעובדים שנעדרו, כאשר פיקוד העורף, לא ראש העיר, פיקוד העורף נותן הוראה לסגור את בתי הספר ואין להם פתרון אחר לילדים.
שכיב מוראד שנאן
מה ההבדל בין פיקוד העורף לראש העיר מבחינת העובד עצמו? מה זה משנה מי שם אותו בבית? הוא בבית.
אבי ברק
מבחינת העובד אתה צודק, אבל אנחנו לא יכולים- וקודם כל אני לא אכנס לזה, אני לא חושב שזה עניין שלי. אני חושב שזה לא הגיוני אבל. צריכה להיות רשות אחת, גוף אחד מקצועי ומוסמך, שהשיקולים שלו הם שיקולים יותר ענייניים, אבל אני לא רוצה להיכנס לזה, כי זה לא התחום שלי. אבל ברגע שיש החלטה כזאת, אז ברור לנו שיש לזה מחיר. אני חייב לציין שבמפעלים הגדולים והתאחדות התעשיינים נמצאת כאן גם, הייתה רמת היעדרות נמוכה מאד. גם ביום שלישי, שידעו כבר שיהיה פיצוי. מצד שני, אם יודעים מראש שיש פיצוי והפיצוי הוא מאד מאד נדיב. דוגמא - במלחמת הצפון, אותו עובד עגורן שהגיע במלחמה ועשה מאמץ, קיבל הרבה פחות שכר מזה שישב בבית, כי הוא לא קיבל פרמיות, שעות נוספות ומשמרות כי לא עבדו כל כך, ומצד שני זה שעבד בבית עשו לו ממוצע של שלושה חודשים קודם.
היו"ר משה גפני
אז מה הפתרון למה שאתה אומר?
אבי ברק
אז צריך למצוא נוסחה סבירה. גם אז הייתה השתתפות מסוימת של המעסיק, השתתפות של העובד, והשאר היה פיצוי. אז זה לגבי שכר לעובדים. אני לא דואג, בימים אלה יושבים הצדדים על הכנת הסכם. יבואו לוועדת הכספים, לתקנות אני מניח. מבחינת המעסיקים אין שום בעיה לשלם, כל עוד הם יקבלו פיצוי שיכסה את זה.

הבעיה היא מבחינת העסקים, לא רק הקטנים, אבל זה בעיקר בתחום המסחר, השירותים העצמאיים, שלא יכלו לתפעל את העסקים שלהם ונפגעו. אצלם זה נזק מצטבר, ששוב פעם, אם זה היה יומיים-שלושה, היה אפשר לעבור על זה. אבל היות וכבר היה בעבר וממשיך – צריך לעשות משהו. ואכן, בישיבה היו בעיקר אנשי הממונה על השכר והם אמרו – זה לא התחום שלנו, אבל אנחנו נפנה לשר האוצר ובמקביל גם לשכת התיאום פנתה אליו בצורה רשמית. 'שר האוצר ייפגש אתכם תוך שבוע', שבוע זה השבוע 'וימצא ברוח חיובית פתרון'. העניין איך זה יתגבש לפתרון, כמה זמן זה ייקח ואם לא ישכחו – זה מה שמטריד אותנו. אנחנו רוצים שתהיה פגישה כזאת, שיהיו פתרונות, למשך כל השנה לפחות ולא רק לסבב אחד, שייקח בחשבון גם את העלות של העסקים.
היו"ר משה גפני
מאה אחוז, יפה דיברת.
מוטי שפירא
מילה אחת, כי אבי כיסה את הרוב. שמי מוטי שפירא מהעצמאים. אלף יש מודלים כבר קיימים, יש שני מודלים, אפשר לקחת אותם ולבחון אותם. דבר שני שעלה גם באירוע הזה וזה היה מעניין בראיון עם בחור אחד מאשדוד, שאמר שלפי דעתו נתנו הוראה מפיקוד העורף, לא להישאר בבית, בגלל השיקול הפיננסי. זאת אומרת, יש כאן בעיה גם בקבלת ההחלטה בהקשר לעניין הזה. זאת אומרת יש פה שני מישורים – מישור אחד, קבלת החלטה ומי מוסמך לתת אותה, כמו שנאמר, ודבר שני המודל. עכשיו, כמו שאמר אבי, מודל לפי דעתי יש. אתה מכיר אותו, כולם מכירים אותו, יש מודל. רק צריך כל פעם - - -
היו"ר משה גפני
אפשר לשכלל אותו.
מוטי שפירא
בדיוק, לשכלל אותו ולקבוע את מנגנוני קבלת ההחלטה.
היו"ר משה גפני
מאה אחוז, תודה. מרינה.
מרינה סולודקין
הדוגמא של עגורנים ומנופאים מאד מאד נכונה. כי אני קיבלתי תלונות ממנופאים שברובם הם עולים מברית המועצות, והם אומרים שהכי גרוע והכי מפחיד זה הזמן של העבודה בגובה, כאשר אין להם זמן לרדת למטה, ועל הפיצויים לקטגוריה הזאת אנחנו צריכים לחשוב.
היו"ר משה גפני
מאה אחוז, תודה. שי אהרונוביץ. יש עוד מישהו שרוצה להוסיף, בגלל שהם משיבים כבר?
שי אהרונוביץ
כך, לפי המצב החוקי הנוכחי אין למעשה דרך לתת פיצוי נזק עקיף לא בגין אובדן ימי עבודה ולא בגין כל הדברים האחרים. זאת אומרת אנחנו זקוקים לחקיקה בעניין הזה, וכפי שבאמת נאמר כאן, בעקבות הישיבה שהייתה בשבוע שעבר אצל יושב ראש ההסתדרות, הוחלט שלמעשה אנחנו נכין מודל לחקיקה לעניין פיצוי העובדים. זאת אומרת פיצוי המעסיקים בגין אותו שכר עבודה שהם התחייבו שהם ישלמו לעובדים ואנחנו כרגע יושבים. הבוקר ישבנו, אני מקווה שעד ש - - -
היו"ר משה גפני
מה אני צריך לעשות כדי שהמעמד של ועדת הכספים יהיה כמו של עופר עיני?
שי אהרונוביץ
אל תשאל אולי. אולי סנדוויצ'ים, יש שם סנדוויצ'ים לא רעים.
שכיב מוראד שנאן
צריך לבחור את איתן כבל ואז.
שי חרמש
תביא את איתן כבל, תראה.
היו"ר משה גפני
לא, אבל אני מתכוון מבלי להיכנס לעניין של המועמדים. למה אתם לא מתחשבים במה שאנחנו מבקשים?
שי אהרונוביץ
חס וחלילה.
היו"ר משה גפני
אה חס וחלילה? מה, לא הבנת את השאלה הראשונה?
שי אהרונוביץ
יש נכונות ללכת לקראת העניין. אני רק חייב להגיד שעד היום - - -
היו"ר משה גפני
סתם, זה היה בהומור, אתם מתחשבים בדעתנו, זה בסדר.
שי אהרונוביץ
כן, כן, כן. עד היום למעשה צריך לזכור שאנחנו לא פיצינו על אירועים כל כך. זאת אומרת ברוך השם שזה היה קצר מועד. אירועים קצרי מועד לא פיצינו. יש הסכמה ללכת, זאת אומרת זה ניתן, אילן לוין היה בישיבה.
היו"ר משה גפני
אתה יודע את מה שאני יודע, שהגמרא אומרת שלא חרבה ירושלים אלא שהעמידו דבריהם על דין תורה. זאת אומרת אתה צודק, מבחינת החוק אין ויכוח.
שי אהרונוביץ
לא, אנחנו נלך לחקיקה, כמובן.
היו"ר משה גפני
לא, לא, מבחינת החוק הכל בסדר, אבל זה הדבר הכי נורא שיכול להיות. מדינה שאומרת אתם יודעים מה, אנחנו נלך לפי החוקים הקיימים כשהכל יתרסק לנו בין הידיים, זה הרי דבר נורא. זה לא יכול להיות דבר כזה. אני אומר, אפילו על דין תורה. יש דברים שצריך לדעת לעשות, שהחיים מחייבים אותם.
שי אהרונוביץ
נכון, אבל צריך לזכור גם את הצד השני של זה, כמו שנאמר כאן - - -
היו"ר משה גפני
כן, כן, בסדר, פתרונות אפשר. אם יש לכם בעיות משפטיות, אנחנו פה בוועדה יכולים לעזור לכם.
שי אהרונוביץ
לא, הכוונה היא להביא באמת נוסחת תקנות ותוך מספר ימים לשים אותה על שולחן הוועדה, כי זה כמובן דורש את אישור הוועדה.

לגבי העצמאים, הנושא מצוי בבדיקה וחברי מאגף התקציבים ירחיב קצת. הנושא מצוי בבדיקה. צריך לזכור שמדובר פה ב - - -
היו"ר משה גפני
אתה מדבר על עסקים?
שי אהרונוביץ
אנחנו מדברים על עסקים עכשיו, כן. עצמאים מה שאנחנו קוראים. לשכירים יינתן טיפול, הובטח ויינתן טיפול במסגרת תקנות.
היו"ר משה גפני
כמה זמן עד שיגיעו לכאן תקנות?
שי אהרונוביץ
נשתדל להכין את התקנות תוך- ביקשו עד היום בערב, יומיים-שלושה, נקווה. אני יודע שיש - - -
היו"ר משה גפני
אתה מבין שהבעיה של הזמן פה היא גורם קריטי?
שי אהרונוביץ
בוודאי. אנחנו נשתדל.
היו"ר משה גפני
זה גם מוריד אמינות, זה גם - - -
שי אהרונוביץ
אנחנו נשתדל להעביר את זה למשרד המשפטים כמה שיותר מהר.
היו"ר משה גפני
יש פה מישהו ממשרד המשפטים?
שי אהרונוביץ
אין, אבל הם מעודכנים. עדכנו את אבי ליכט בזה.
מרינה סולודקין
משה, צריך לקבוע ישיבת המשך בפגרה.
היו"ר משה גפני
לא, לא ישיבת המשך, אנחנו צריכים את התקנון, בגלל שהם הולכים לקראת העניין. אין בעיה, אנחנו בפגרה מתכנסים.
שי אהרונוביץ
לגבי עצמאים התמונה קצת יותר מסובכת. צריך לזכור ש - - -
שכיב מוראד שנאן
שלא יהיו הודעות מהיום להיום.
היו"ר משה גפני
לא, לא יהיו הודעות מהיום להיום.
שי חרמש
שלא יודיעו תוך שעה וחצי לעלות לירושלים.
היו"ר משה גפני
אנחנו נודיע מתי יהיו דיונים בפגרה. בכל מקרה, שינויים נעשה שלושה ימים קודם, אלא אם כן קורה איזה משהו. אתה יודע פה בוועדה קורים לפעמים דברים דחופים ממש, אבל נקווה שלא יקרה. ראית, משרד האוצר מכין פתאום דברים מהיום למחר.
שכיב מוראד שנאן
יש פתאום חקיקות גם.
היו"ר משה גפני
בסדר. נשתדל שזה יהיה בזמן נורמלי.
שי אהרונוביץ
צריך לזכור שלגבי עצמאים הדברים שונים, גם שונים מהם מתחום לתחום. בהחלט יש למעשה, ניקח לדוגמא לצורך העניין עורך דין שיש לו משרד באשדוד, ולא מעסיק עובדים אז הוא לא צריך לקבל פיצוי על מנת לפצות עובדים. עורך דין כזה אני לא יודע כמה היקף העבודה שלו באמת ירד. כי קודם כל הוא לא חייב ללכת למשרד, הוא יכול לעבוד מהבית. שנית, לקוח שאמור להגיע ביום ראשון יגיע ביום רביעי. אני מסכים שזה שונה בקיוסק, שקיוסק פותח ובאמת לא עוברים אנשים, כי מה לעשות כולם יושבים בבית וכו'. אין ספק, אבל זה לא פשוט. אנחנו צריכים למצוא באמת את המודל המתאים - - -
היו"ר משה גפני
אתם משתפים פעולה עם הארגונים?
שי אהרונוביץ
אנחנו ישבנו עם הארגונים בשבוע שעבר. היום ישבנו בינינו.
מוטי שפירא
הובטחה לנו ישיבה נוספת משותפת.
היו"ר משה גפני
בסדר גמור.
שי אהרונוביץ
אחרי שאנחנו נגבש את הדברים.
היו"ר משה גפני
הדברים שהם אמרו היו דברים הגיוניים, והם דברים שהם בסדר גמור.
שי אהרונוביץ
בסדר, אנחנו מבאים את הכל בחשבון, וצריך יהיה כמובן להציג גם את המודל לשר וכו'.
היו"ר משה גפני
בסדר גמור, מאה אחוז. אודי, בבקשה.
אודי רמר
האמת ש-שי הקיף את רוב הדברים. באמת אנחנו שוקדים כרגע על תכנית ואנחנו נפגשים עם הגופים. שתי נקודות מאד חשובות שהועלו פה בדיון, אחת זה באמת שיש גוף אחד שמוסמך אחרי זה על מצב חירום ועל מצב מיוחד בעורף וזה פיקוד העורף.
שי חרמש
אגב אודי, אנחנו שם. אני חושב שההוראה לסגירת מוסדות חינוך זה עוד לא מצב מיוחד בעורף, כאן הייתה הלקונה.
אודי רמר
נכון, אבל בכל מקרה מי שאמון על ביטחון העורף זה פיקוד העורף וכל התכנית שאנחנו מגבשים זה בכפוף להכרזה של פיקוד העורף.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת העלה את העניין הזה, אני לא רוצה להיכנס לזה, אבל האמירה הזאת היא קצת לעג לרש, כי מכיוון שמה זאת אומרת האמירה הזאת – שפיקוד העורף. ראינו עכשיו, בשבוע שעבר. פיקוד העורף אמר דבר אחד וראשי הערים אמרו 'אנחנו לא פותחים את בתי הספר'.
שי אהרונוביץ
אבל לראשי הערים אין סמכות לא לפתוח את בתי הספר.
שי חרמש
אז מה, אתה תתבע אותם אישית על זה?
שי אהרונוביץ
אני לא אתבע אותם אישית, אבל צריך לזכור שצריך להיות סדר.
היו"ר משה גפני
אני האזרח. שי, הכל בסדר, אני האזרח שגר בבאר שבע.
שי חרמש
מה אתה רוצה ממני?
היו"ר משה גפני
אני רציתי לשלוח את הילדים שלי לבתי הספר בגלל שפיקוד העורף אמר. אני אדם מסודר. שלחתי את הילדים לבית הספר, הם הלכו עם האזעקות שהיו בדרך ובית הספר היה סגור, בגלל שראש העיר הוא בעל הבית של בתי הספר. אז או שתפצו אותו או שתפצו אותי, מה אתם רוצים ממני? הרי זה הדבר הנורא ביותר, שאתה אומר על פי הסדר זה פיקוד העורף. אני מסכים, אבל מה שהוא העלה קודם – אנחנו לא הוועדה שצריכה לדון על העניין הזה. אבל צריך למצוא לעניין הזה פתרון. האזרח הקטן לא יכול ליפול בין הכיסאות.
שכיב מוראד שנאן
והוא לא צריך ליפול בין הכיסאות.
היו"ר משה גפני
לא צריך ליפול בין הכיסאות, בוודאי. בבקשה, אודי.
אודי רמר
והנושא השני זה באמת כשאנחנו מרכיבים את התכנית הזאת, זה בשים לב לעסקים כרגיל, שמי שצריך להיות בבית – יהיה בבית, אבל אנחנו לא רוצים ליצור תמריצים שליליים שמי שכן יכול ללכת לעבוד ויכול להגיע לתעשייה, שכן באמת ילך ויעשה - - -
היו"ר משה גפני
כמה זמן?
שי אהרונוביץ
אנחנו נשתדל. זה במגרש שלנו כרגע להכין את הטיוטה, נעביר. לגבי נושא העצמאים, זה בהנהלת האוצר לדעתי.
היו"ר משה גפני
ביום שלישי הבא ככל הנראה, בעזרת השם תהיה ישיבה של ועדת הכספים. עד אז זה יהיה פה?
שי אהרונוביץ
אנחנו מבחינתנו ננסה לעשות את המקסימום.
היו"ר משה גפני
תשתדלו שזה יהיה.
שי אהרונוביץ
לגבי השכירים לפחות, כמו שאמרתי.
מוטי שפירא
לא, לא, אבל לא להשאיר את זה מאחור. אם נתחיל לפתוח פער בין השכירים לבין העצמאים אז חוזרים לאותם סרטים שהיו כל השנים. יושבים באשדוד ובאשקלון לפי דעתי 7,000 עצמאים. זה לא צחוק.
היו"ר משה גפני
תשתדלו לעשות הכל. מישהו רוצה להוסיף על העניין? חבר הכנסת שי חרמש, אני מודה שהעלית את העניין הזה. לפעמים אתה, זאת אומרת אתה - - -
שי חרמש
לפעמים זה מצליח, כן.
היו"ר משה גפני
לפעמים אתה עושה דברים טובים ואני מודה לכם. אני מודה לממשלה על העניין הזה.
שכיב מוראד שנאן
אבל תחדד אדוני יושב הראש שזה לא רק על דעת האופוזיציה, זה גם בהסכמת הקואליציה.
היו"ר משה גפני
בהסכמת הקואליציה, ברור. חבר הכנסת חרמש, הוא צודק, זה לא רק על דעת האופוזיציה אלא גם על דעת הקואליציה בעניין הזה.

תודה רבה. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:30.>

קוד המקור של הנתונים