ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 18/03/2012

הצעת חוק לתיקון פקודת הנישואין והגירושין (רישום) (מס' 2) (רישום לנישואין של בני זוג יהודים), התשע"ב-2012, חוק לתיקון פקודת הנישואין והגירושין (רישום) (מס' 2), התשע"ד-2013

פרוטוקול

 
PAGE
88
ועדת החוקה, חוק ומשפט
18/03/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 588>
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום ראשון, כ"ד באדר התשע"ב (18 במרץ 2012), שעה 12:30
סדר היום
<1. הצעת חוק לתיקון פקודת הנישואין והגירושין (רישום) (אזורי רישום), התש"ע-2009>
<2. הצעת חוק לתיקון פקודת הנישואין והגירושין (רישום) (אזורי רישום לנישואין של בני זוג), התשע"ב-2011>
נכחו
חברי הוועדה: >
יצחק הרצוג - מ"מ היו"ר
אורי אורבך

מיכאל בן-ארי

אברהם מיכאלי

אורי מקלב
מוזמנים
חה"כ פניה קירשנבאום
ד"ר פרץ סגל - משרד המשפטים

עו"ד ישראל פת - יועמ"ש, המשרד לשירותי דת

עו"ד שמעון יעקבי - יועמ"ש, הנהלת בתי הדין הרבניים

בת-שבע שרמן-שני - מנכ"ל, יד לאשה

הרב אוריאל גנזל - מנהל מיזם "צהר לחקיקה"

הרב אשר זמל -

הרב יצחק פישר - ארגון רבני השכונות

הרב יוסף שלוש -

יהושע ישי
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרנית פרלמנטרית
אסתר מימון
<הצעת חוק לתיקון פקודת הנישואין והגירושין (רישום) (אזורי רישום), התש"ע-2009>
היו"ר יצחק הרצוג
אנחנו מתחילים. שלום לכל המכובדים. בפנינו שני חוקים שעולים מהקריאה הטרומית לקריאה הראשונה, שעוסקים בסוגיית אזורי הרישום ורישום נישואין וגירושין, על-פי פקודת הנישואין והגירושין (רישום). חוק אחד הוא של חברת הכנסת פאינה קירשנבאום ואחרים, שגם אני חתמתי עליו, וחוק אחר הוא של חבר הכנסת עתניאל שנלר, כאשר אני מבין שהצדדים הגיעו להבנות ולהסכמות, ומטרת הדיון הזה היא להעביר את הצעות החוק האלה לקריאה הראשונה במהירות. לאחר מכן, בין הקריאה הראשונה לקריאה השנייה והשלישית נוכל לקיים דיונים יותר לעומק, אם יידרש הדבר. האם אנחנו צריכים להציג משהו לצורך העניין או שאפשר ישר להתחיל בהקראה?
אלעזר שטרן
אפשר להתחיל לקרוא.
היו"ר יצחק הרצוג
אולי ניתן ליוזמים, אבל אני לא רוצה נאומים. חברת הכנסת קירשנבאום – קצר, חבר הכנסת שנלר – קצר, ואחרי זה אני אקריא.
עתניאל שנלר
זה בסדר גמור מבחינתי, רק שמבחינת הנוהל - - -
היו"ר יצחק הרצוג
מה הבעיה? מה רצית? מה לפי הנוהל לדעתך?
עתניאל שנלר
איך שאתה רוצה. רוץ.
היו"ר יצחק הרצוג
חברת הכנסת קירשנבאום, כמה מלים לפתיחה, חבר הכנסת שנלר – לפתיחה. אחרי זה נוכל לקבל התייחסויות ממי שרק ירצה. אני מברך את כל האורחים.
אברהם מיכאלי
חבר הכנסת שנלר ניסה לומר לך שהוותק הוא שלו.
היו"ר יצחק הרצוג
הבנתי, אבל החוק שלך נורא ארוך. ניתן ל-ladies, ברשותך - -
עתניאל שנלר
ladies first.
היו"ר יצחק הרצוג
- - ואחרי זה, האמן לי, נפצה אותך בהמשך. אתה מחוקק מצטיין בזכות עצמך. בבקשה, חברת הכנסת קירשנבאום.
פניה קירשנבאום
אני רואה חשיבות רבה בחוק הזה שמדבר על פתיחת אזורי רישום. ואני רוצה לציין פה שרישום הנישואין יימשך ברבנויות. הדבר היחיד שיקרה שזה לא יהיה קשור למקום המגורים, וכל אחד מאתנו יוכל לבחור את המקום, את הרבנות שבה הוא יירשם לנישואין, ושם שהוא ימשיך לנהל את החיים היהודיים שלו. אני חושבת שזה יעזור להרבה זוגות למצוא את הרב שמתאים להם יותר, הרב שילווה אותם, ואני חושבת שהחוק הוא חשוב מאוד.
היו"ר יצחק הרצוג
תודה רבה. חבר הכנסת שנלר, בבקשה. אני רואה שפה פיתחת, לא רק את הרישום, אלא את מאגר מידע. אם אפשר, כמה מלים על העבודה היסודית שעשית. בבקשה.
עתניאל שנלר
יש כאן שלוש נקודות שאני רוצה לציין לפני שיעברו על הסעיפים עצמם. דבר ראשון, אני רואה בחוק הזה חוק פיקוח על רישום נישואין בעולם היהודי. מי שרוצה להינשא כדת משה וישראל, הדברים צריכים להיות מפוקחים שלא תהיינה תקלות. מצד שני, אנחנו כן רוצים ליצור פתיחות רבה מאוד מבחינת התהליך, מבחינת הפתיחות, שזה יהיה יותר נעים, יותר קל, יותר מתאים לכל זוג ביום היפה בחייו.

הערה שנייה. בעולם המודרני מרכז מידע הוא כלי ניהול לאומי. למרכז מידע יש משמעות גדולה מאוד על מנת לחסוך שאלות, לפעמים מביכות, לפעמים קשות ומיותרות אם יש מאגר מידע. כמו שיש מאגר מידע ברכב, באוכלוסין, בכל דבר אחר, אין שום סיבה בעולם שלא יהיה מאגר מידע גם בתחום המעמד האישי. זאת ועוד, רמת השירות בעולם המודרני חייבת להתבסס על מערכת של מידע הקיים, ולא רק על בסיס היכרויות אישיות. צריך לזכור שרישום נישואין בעבר היה בקהילה ורב הכיר את כל קהילתו, ולכן הוא באמת היה הסמכות היחידה שיכולה היתה להכיר את כולם. בעולם המודרני אנחנו רוצים לראות לצד הסמכות הזאת גם את המאגר הכללי, לצד הסמכות, כשאף אחד לא רוצה לגעת חס וחלילה בסמכות הרב. לכן אני חושב שיש כאן שילוב מעניין של מאגר ופיקוח לצד שירות טוב לכל אחד על-פי תפיסתו והבנתו. תודה.
היו"ר יצחק הרצוג
תודה רבה. אני אגיד מה נוהל הדיון, כדי שהוא יהיה יעיל וממוקד. הדיון הגדול יהיה כמובן אחרי הקריאה הראשונה. למרות שאין חובה, נקרא את החוקים. מי שיש לו הערות יעיר אחרי זה. אל תתערבו תוך כדי הקראה, כדי שתשמעו. מי שירצה לתת הערות ענייניות, נעשה את זה בשמחה. הוועדה הזאת היא מאוד-מאוד מקצועית ויש לה צוות סופר מקצועי.
אורי מקלב
סליחה, אדוני, יש לי הצעה לסדר הדיון.
היו"ר יצחק הרצוג
חבר הכנסת מקלב, בבקשה.
אורי מקלב
קודם כול אני רוצה להעיר על הצורה שנעשה הדיון הזה היום. ראשית, אני חושב שזה ממש מחטף מכמה וכמה סיבות. נוסח הדיון להצעה עלה לאתר האינטרנט ביום חמישי, כמה דקות לפני השעה 15:00, כאשר כולנו יודעים שבשעה 15:00 עוזבים את הבניין וחוזרים ביום ראשון בבוקר. זה תקדים בהצעות חוק כאלה. מי כמונו, חברי ועדת החוקה, יודעים שוועדת החוקה לא יושבת בימי ראשון בכלל על הצעות חוק חדשות. אנחנו שואלים, מה הבהילות? מה החיפזון? איזה מחסום שהיה והשתחרר הביא את הדיון החפוז הזה?
היו"ר יצחק הרצוג
חבר הכנסת מקלב, אתה יודע שזה היה על סדר-היום הרבה לפני יום חמישי.
אורי מקלב
לא הרבה לפני.
היו"ר יצחק הרצוג
ראיתי את זה בעצמי ביום שלישי או רביעי. יכול להיות שהתוכן לא היה - - -
אורי מקלב
לא. ההצעה לנוסח הדיון היתה ביום חמישי בשעה 14:40.
היו"ר יצחק הרצוג
על סדר-היום זה היה קודם.
אורי מקלב
זה היה על סדר-היום ביום רביעי.
היו"ר יצחק הרצוג
קודם כול נסכם שזה היה ידוע לציבור.
אורי מקלב
היה הנוסח המקורי, שאין כמעט קשר בינו לבין הנוסח הקיים. הנוסח שמגיע היום הוא נוסח שונה לגמרי מהנוסח המקורי של חבר הכנסת שנלר. יש מה ללמוד בו, יש מה לעיין בו, צריך להתייעץ בנושא הזה.
היו"ר יצחק הרצוג
זה לפני הקריאה הראשונה. תסכים אתי שיהיה עוד הרבה זמן לדון בזה.
אורי מקלב
כל מלה שכתובה פה חשובה מאוד, גם לקראת הקריאה הראשונה. אני חושב שהדברים צריכים להיאמר, לומר מה החיפזון שנעשה. נגמרו המריבות, הדיונים והוויכוחים ויש הסכמות, אז מייד כולם צריכים להתכנס בזמן הזה?

דבר שני, מה הסיבה שוועדת החוקה דנה בחוק הזה? זה חוק שבאופיו הוא חוק של משרד הפנים, וועדת הפנים צריכה לדון בו, לא ועדת החוקה. החוק הזה במהותו ולפי הנוהל שייך לוועדת הפנים, וקל וחומר, בן בנו של קל וחומר כאשר החוק הזה כבר נידון בוועדת הפנים.
היו"ר יצחק הרצוג
למרות שזה עבר ועדת כנסת, אדוני יודע.
אורי מקלב
קודם כול, ועדת כנסת או לא ועדת כנסת, אני שואל - - -
היו"ר יצחק הרצוג
אנחנו בוועדת כנסת.
אורי מקלב
אנחנו מדברים כאן על חוק שצריך שעם ישראל ידע כמה בוועדת הכנסת הוא נעשה בחיפזון ואף אחד לא ידע. על ההחלטה היו צריכים להגיש רביזיה, ובדקה האחרונה הגיעו רביזיה על החלטת ועדת הכנסת, כי זה לא היה על סדר-היום.
היו"ר יצחק הרצוג
מה הדבר השלישי?
אורי מקלב
היום ועדת החוקה דנה בחוקים שלא קשורים לוועדת החוקה, קשורים לוועדת הפנים. השקפת העולם של יושבי-הראש היא זאת שמשנה את מהות החוקים?
היו"ר יצחק הרצוג
מה עוד, אדוני?
אורי מקלב
יש לי עוד דבר או שניים.
היו"ר יצחק הרצוג
בבקשה.
אורי מקלב
אני מבקש לשאול בשקיפות מלאה, האם החוק הזה הוא חוק לכפרות? הוא חוק ש"זה חליפתי, זה תמורתי"? יש חוק אחד שהתקדם תמורת חוק מסוים, שאני יכול להגיד מהו, לעיני כל ישראל, לעומת חוק שמאפשר לרבנים הראשיים להתמודד בבחירות לרבנות הראשית. תמורת החוק הזה מביאים חוק אחר, ולכן זה גם נידון פה.
אני שואל את השאלה המרכזית, האם חוק של פרסונה, חוק של מינויים ודברים כאלה, בא תמורת חוק ערכי? חוק ערכי שבא לדבר על רישום נישואין, על דבר מהותי מאוד בהלכה היהודית, ומהותי מאוד לדעת אם זה כדת משה וישראל, יכול לבוא בתמורה לחוק שמדבר על דבר מאוד חשוב, אבל חוק של פרסונה, חוק של מינויים? האם זה בא מול זה?
היו"ר יצחק הרצוג
והדבר האחרון.
אורי מקלב
הדבר האחרון או אחד לפני האחרון. חברים, זה לא רק הסכם בין החוק הזה לחוק השני. אני חושב שעם ישראל צריך לדעת איזה חוק מגיע תמורת חוק אחר. זה לא הסכם, זאת עסקה. זאת עסקה שנעשתה, ובעסקה היו הרבה שלבים, כל שלב היה תמורת השלב השני. לא התקדמו בשום שלב בחוק הראשון, ולכן לא התקדמו בחוק השני. לא התקדמו, יאשרו את זה בוועדת הכנסת, היה אפשר לאשר את זה למליאה בקריאה הראשונה. זה עסקה. זה הזכיר לי אסוציאציות לא נעימות על איפה עושים עסקאות כאלה, והמהות היתה חוסר אמון. אני חושב שפאינה או ישראל ביתנו שלא הסכימו לאשר את החוק הקודם בלי החוק הזה, היה להם באמת ממה לחשוש. היה להם באמת מה לחשוש שש"ס או אחרים בקואליציה לא יסכימו לחוק הזה, והסיבה היא ערכית. אני גם לא מבין איך יכול להיות, וגם ישראל ביתנו לא האמינו, לא הבינו, ואמרו: איך יכול להיות חוק שפאינה עצמה, שקבעו על זה כולם – הרבנים, הרבנות הראשית, רושמי הנישואין – שזה חוק פסול, חוק שמכרסם ברישום הנישואין, חוק שהמסר שלו לא נכון, בבת אחת, בן לילה מקבל הכשר. איזה שינוי קרה שהוא קיבל פתאום הכשר, שבמקום ב-60 מקומות אפשר לרשום רק ב-15 מקומות? האם זה עשה את השינוי המהותי לחוק הזה, שהיה אסור לו לבוא בקהל, ופתאום קרה משהו שמותר לו לבוא בקהל?
פניה קירשנבאום
לא, ב-15 מקומות - - -
היו"ר יצחק הרצוג
גברתי, לא צריך. אדוני, סיימת?
אורי מקלב
האם זה מה שעשה את השינוי? האם דיברו במהות?
היו"ר יצחק הרצוג
תודה. תודה רבה. אם אפשר, לסכם.
אורי מקלב
אני מסיים. זה שהם לא הסכימו, זה נכון. אני שואל היום מה קרה. זה שהחוק היום מגיע, הדבר הזה, הוא פסול במהותו. אני חושב מה אתה היית עושה, אדוני היושב-ראש, כשחוקים אחרים היו מגיעים בהליך הזה, מה אתה היית אומר.
היו"ר יצחק הרצוג
כזכור לך, אני חבר אופוזיציה. אני מניח שאדוני היה מאוד-מאוד רוצה שעם ישראל יינשא כדת משה וישראל כמה שיותר, ואני משוכנע שהחוק הזה יעודד הרבה מאוד אזרחים וזוגות שעמדו להינשא בדרכים אחרות, להינשא כדת משה וישראל. זאת דעתי. אני מכבד מאוד את החרדות של ידידי - - -
אורי אורבך
החוק הוא יהודי, והחששות הן - - -
היו"ר יצחק הרצוג
סליחה. חבר הכנסת מקלב, אני מאוד מכבד את זה. ממילא וממילא זה עוד יעלה לקריאה הראשונה ולקריאה השנייה והשלישית, כך שיש לנו הרבה זמן.
אורי מקלב
גם לקריאה הראשונה יש משמעות, הרי אנחנו לא סתם עושים קריאה ראשונה.
היו"ר יצחק הרצוג
תודה.
אורי מקלב
אני רוצה להגיד לך עוד שני דברים בעניין הזה. לפי כל קנה מידה - - -
היו"ר יצחק הרצוג
ביקשת הצעה לסדר, אני מזכיר לך. קבעתי את כללי הדיון.
אורי מקלב
אני לא מדבר על המהות.
היו"ר יצחק הרצוג
קבעתי את כללי הדיון, ואתה שינית אותם, ואני מכבד את זה בגלל הלחץ שלך, אז תסיים.
אורי מקלב
אתה יודע בעצמך שהדיון הזה נדחה, גם לא כל הגופים כאן, זה יום ראשון, זה נדחה מ-10:30 ל-12:30, לחברי כנסת יש עוד עיסוקים, יש להם מחויבויות, הם קבעו דברים ודברים ציבוריים.

אני קורא כאן לאנשי ש"ס, אני קורא לחברים שלי, שלא לקדש את קדושת הדין. קדושת ההלכה כדת משה וישראל יותר חשובה מקדושת הדין. הם יודעים את האמת, גם מי שמכיר את החוק - - -
היו"ר יצחק הרצוג
תודה.
אורי מקלב
משפט אחד. כל החוק הזה, שאנחנו דנים עליו הרבה, אי-אפשר לקחת חוק שביום חמישי היה ידוע שהוא לא יבוא בקהל, חוק פסול, בלי תמיכה של רבנים, בלי של אנשי הלכה. אני לא יודע איפה אנשי הרבנות הראשית, שאף אחד מהם לא תומך. זה שאתה יושב כיושב-ראש צריך להעצים את זה. אני מכיר וזוכר - - -
היו"ר יצחק הרצוג
חבר הכנסת רותם בחוץ-לארץ, והוא ביקש שאני אקיים את הדיון הזה.
אורי מקלב
הדיון היה צריך להתקיים ב-10:30 וקבעו את זה ל-12:30 כדי שתוכל להגיע.
היו"ר יצחק הרצוג
תודה.
אורי מקלב
אני רוצה להגיד דבר אחד. זה לא נקרא "בית מחוקקים" אם אתה מקיים היום את הדיון. אם תעשה הצבעה על החוק הזה, זה לא נקרא "בית מחוקקים", זה נקרא "בית הדילים".
היו"ר יצחק הרצוג
תודה רבה, אדוני חבר הכנסת מקלב. קודם כול, כפי שאמרתי, אנחנו נבקש מהייעוץ המשפטי לקרוא את החוקים בקצרה. אל תתפרצו. אחרי זה נקבל הערות מכולם, איש-איש אשר ידבנו לבו. בבקשה.
אלעזר שטרן
בגלל שהחוק של חברת הכנסת קירשנבאום הוא קצר יותר, אני מציע שנתחיל בו.
"1.
בפקודת הנישואין והגירושין (רישום), אחרי סעיף 3 יבוא:


"מקום רישום נישואין של בני זוג
3א.
בני זוג יהודים המבקשים להינשא, רשאים להירשם לנישואין אצל הרשות הרושמת באחת מאלה:






(1)
בלשכה לרישום נישואין שבאזור הרשום בתעודת הזהות של אחד מבני הזוג כמקום מגוריו או במקום שבו אמורים להתקיים הנישואין;" – זה המצב הקיים היום.






"(2)
בלשכה ארצית לרישום נישואין בכל אחד מיישובים אלה: אבן יהודה, באר-שבע, בני-ברק, גוש עציון, חיפה, ירושלים, נתיבות, נתניה, צפת, רחובות, רמת הגולן, רמת-גן, שוהם, תל-אביב."
היו"ר יצחק הרצוג
זה החוק של חברת הכנסת קירשנבאום ואחרים.
אורי מקלב
החוק של שנלר הוא חוק יותר ותיק. למה אתה - - -
היו"ר יצחק הרצוג
כי כך התחלתי את הדיון.
אורי מקלב
תעשה סדר גם בדברים האלה.
היו"ר יצחק הרצוג
חבר הכנסת, אני מנהל את הדיון, לא אתה. סליחה.
אורי מקלב
אבל מקובל - - -
היו"ר יצחק הרצוג
אתה תוכל להעיר. כבר הודעתי שאחרי הקראה כולם יוכלו להעיר.
אורי מקלב
החוק של שנלר הוא חוק יותר ותיק.
היו"ר יצחק הרצוג
עכשיו החוק של שנלר ייקרא, זה הכול. דיברנו על זה לפני שבאת. חבל שלא היית פה.
אורי מקלב
בן אדם יכול לאחר בדקה-שתיים.
היו"ר יצחק הרצוג
בסדר. הסכים חבר הכנסת שלנר - - -
אורי מקלב
אני יודע שגם ההסכמות - - -
היו"ר יצחק הרצוג
מה הקשר? מה זה משנה? למה זה משנה? תגיד לי. למה?
אורי מקלב
זה משנה.
היו"ר יצחק הרצוג
אני אצביע על החוק של שנלר ראשון, בסדר? בבקשה.
אורי מקלב
החוק הזה נמצא - - -
היו"ר יצחק הרצוג
אני מנהל את הדיון. בבקשה.
אורי מקלב
זה גם לא לפי הנוהל.
היו"ר יצחק הרצוג
בסדר. אז תלך לבית משפט נגדי.
אורי מקלב
לא בית משפט. אתה הרי - - -
היו"ר יצחק הרצוג
אני ניהלתי את זה בתום לב. לא היית פה בהתחלה. אמרתי שהיות שהיא אישה, הוא הסכים. לא ידעתי. אני מסכים. קיבלתי על עצמי את האחריות. הוא ביקש לקרוא את זה ראשון.
אורי מקלב
הסיכומים לא היו כאלה.
היו"ר יצחק הרצוג
מה הקשר בכלל? זה ממילא מוצמד. אתה כן עומד בסיכומים?
אורי מקלב
למה לא?
היו"ר יצחק הרצוג
אז בסדר. בבקשה. תקרא את הצעת החוק של חבר הכנסת שנלר.
אורי מקלב
היה מדובר שקודם כול החוק הזה.
היו"ר יצחק הרצוג
בסדר, אנחנו מעלים אותם ביחד.
אורי מקלב
אחרי ההקראה של החוק הזה, תקרא את החוק של שנלר.
היו"ר יצחק הרצוג
עכשיו קוראים את החוק של שנלר, רק ניתן לו להישמע.
אלעזר שטרן
"הוספת סעיף 3א
1.
בפקודת הנישואין והגירושין (רישום) (להלן – הפקודה), אחרי סעיף 3 יבוא:



"רישום בני זוג יהודים לנישואין
3א.
(א)
בסעיף זה –







"החלטת רב רושם נישואין" – החלטה של רב רושם נישואין לפי סעיף קטן (ח) לדחות בקשה לרישום נישואין לפי סעיף זה;







"מאגר המידע" – מאגר המידע שהוקם לפי סעיף קטן (יג);







"רב עיר" – כהגדרתו בסעיף 15(א)(2) לחוק שירותי הדת היהודיים [נוסח משולב], התשל"א–1971;







"רב רושם נישואין" – רב שמונה כרושם נישואין לפי סעיף 2(6) לחוק הרבנות הראשית לישראל, התש"ם–1980;







"השר" – השר לשירותי דת.







(ב)
בני זוג יהודים המבקשים להינשא על פי דין תורה, רשאים להירשם לנישואין אצל רב רושם נישואין במועצה דתית או באזור שבו הוא מכהן כרב עיר; הבקשה לרישום כאמור (בסעיף זה – הבקשה) תוגש לפי בחירת בני הזוג לאחת מאלה:








(1)
לשכה לרישום נישואין שבאזור הרשום בתעודת הזהות של אחד מבני הזוג כמענו או במקום שבו אמורים להתקיים הנישואין;








(2)
לשכה לרישום נישואין בכל אחד מיישובים אלה: אבן יהודה, באר-שבע, בני-ברק, גוש עציון, חיפה, ירושלים, נתיבות, נתניה, צפת, קרית טבעון, רחובות, רמת הגולן, רמת-גן, שוהם, תל-אביב.







(ג)
לשם החלטה בבקשה, מוסמך רב רושם נישואין לקבל מידע ממאגר המידע; אין בהוראה זו לגרוע מסמכותו של רב רושם נישואין לקבל מידע לפי הוראות סעיפים 31(6) ו-32 לחוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה–1965, סעיף 30(א)(2) לחוק אימוץ ילדים, התשמ"א–1981, וסעיף 36(ג)(2) לחוק תרומת ביציות, התש"ע–2010.







(ד)
רב רושם נישואין רשאי לפנות לאלה כדי לברר אם יש מניעה לנישואי בני הזוג:








(1)
למנהל בתי הדין הרבניים – אם יש מניעה כאמור לפי החלטה או פסק דין של בית דין רבני בענייני נישואין או גירושין בעניינו של בן זוג שנדון בפניו;








(2)
לממונה על מאגר המידע – אם יש מניעה כאמור לפי החלטת רב רושם נישואין בעניין בני הזוג;







קיבל רב רושם נישואין הודעה על מניעה כאמור, יודיע על כך לבני הזוג בתוך שלושה ימים מיום קבלת ההודעה, וכן יידע אותם כי הם רשאים לפנות לבית דין רבני בעניין.







(ה)
קיבל גורם פנייה לקבלת מידע לפי סעיפים קטנים (ג) או (ד), ימסור את המידע בתוך ארבעה ימים מיום הפנייה.







(ו)
נוכח רב רושם נישואין כי ניתן, לכאורה, לאשר את הבקשה, יעדכן, בתוך שלושה ימים, את שמם המלא, מספר תעודות הזהות ומענם של בני הזוג, ברשת ממוחשבת פנימית לעניין רישום נישואין של המשרד לשירותי דת, ישלח הודעה על הבקשה לרב רושם נישואין שהמען של כל אחד מבני הזוג בתחומו, וכן יפרסם הודעה לציבור על הבקשה; על בקשה שבוצעה לגביה אחת הפעולות כאמור ניתן להגיש התנגדות לרישום הנישואין (בסעיף זה – התנגדות).







(ז)
לא הוגשה התנגדות לבקשה בתוך 12 ימים מיום שפורסמה הודעה לציבור כאמור בסעיף קטן (ו), או סבר רב רושם נישואין כי אין צורך להשיב להתנגדות שהוגשה, יאשר בתוך יומיים את הבקשה; סבר רב רושם נישואין כי יש צורך להשיב להתנגדות, יודיע לבני הזוג על ההתנגדות והם רשאים להשיב לה בתוך שבועיים מיום קבלת ההודעה.







(ח)
רב רושם נישואין ימסור לבני הזוג ולמגיש ההתנגדות את החלטתו בבקשה בתוך שבועיים מיום הגשת ההתנגדות או התשובה להתנגדות כאמור בסעיף קטן (ז); החליט הרב רושם הנישואין לדחות את הבקשה יעביר את החלטתו המנומקת למאגר המידע.







(ט)
רושם הנישואין רשאי, מטעמים מיוחדים שיירשמו ובאישור נשיא מועצת הרבנות הראשית, לשנות את המועדים הקבועים בסעיפים קטנים (ו) עד (ח).







(י)
על החלטת רב רושם נישואין רשאים בני הזוג לערור בבית הדין הרבני.







(יא)
הגישו בני הזוג בקשה לרב רושם נישואין אחד, לא יוכלו להגיש בקשה לרב רושם נישואין אחר; ואולם בני הזוג רשאים להגיש בקשה לרב רושם נישואין אחר, ובלבד שהרב רושם הנישואין שאליו הוגשה הבקשה לא השלים את הליך רישום הנישואין במועדים האמורים בסעיפים קטנים (ד) ו-(ו) עד (ט), לפי העניין, או לא הודיע כי יש מניעה כאמור בסעיף קטן (ד) לעריכת הנישואין, או אם הוגשה התנגדות לרישום הנישואין ובני הזוג לא השיבו לה; בני הזוג יודיעו לרושם הנישואין האחר כי פנייתם אליו היא בהתאם להוראות סעיף קטן זה.







(יב)
רב רושם נישואין לא ירשום בני זוג לנישואין, לא יערוך נישואין ולא יאשר עריכת נישואין לאדם שיש לגביו מניעה לנישואין, אלא לפי פסק דין או החלטה של בית דין רבני.







(יג)
לשם החלטות בבקשות, יקים השר מאגר מידע שיכלול תעודות נישואין וגירושין וכן החלטות רב רושם נישואין שלא הוגש עליהן ערר לבית דין רבני; השר ימנה ממונה על מאגר המידע, מבין עובדי משרדו; השר, בהסכמת שר המשפטים, יקבע בתקנות הוראות לעניין שמירת המידע במאגר, ניהולו, אבטחתו ומחיקתו.







(יד)
מאגר המידע לא יהיה פתוח לעיון, אלא לגורמים אלה:








(1)
רב רושם נישואין לעניין תעודות נישואין וגירושין בקשר לבקשה שהוגשה לו; ביקש רושם נישואין לקבל מידע בעניין בני זוג שהגישו בקשה אליו, יודיע הממונה לרושם הנישואין את החלטת רב רושם נישואין אחר בעניין בני הזוג, אם ישנה;








(2)
בית משפט או בית דין דתי או מי שהם הסמיכו לכך לעניין העומד ותלוי לפניהם.







(טו)
המשיג ממאגר המידע, במישרין או בעקיפין, מידע שאינו זכאי לקבל לפי סעיף זה, או העושה במאגר המידע שימוש או פעולה שלא כדין, דינו – מאסר שלוש שנים; בסעיף זה, "שימוש" – לרבות עיון, אגירה, העתקה, שינוי, מחיקה או קישור בין מאגר המידע לבין מאגרים אחרים.







(טז)
השר בהסכמת נשיא מועצת הרבנות הראשית ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ולעניין פסקאות (3) ו-(4) – גם בהסכמת שר המשפטים, יקבע תקנות לביצוע סעיף זה, ובכלל זה –








(1)
טפסים לרישום הנישואין;








(2)
דרכי הגשת התנגדויות וסדרי הדין בהן או הודעות על מניעה כאמור בסעיף קטן (ד);








(3)
דרכי פיקוח ובקרה על הרישום לנישואין ועל רב רושם נישואין;








(4)
תנאי הכשירות למינוי הממונה על מאגר המידע.







(יז)
רב רושם נישואין לא יעשה, במישרין או בעקיפין, פרסומת לעיסוקו אלא בהתאם לתקנות שקבע השר, בהסכמת שר המשפטים ונשיא מועצת הרבנות הראשית."

תיקון סעיף 7
2.
בסעיף 7 לפקודה, במקום הסיפה החל במילים "יאשם בעבירה" יבוא "או לרישום הנישואין או הגירושין שהוא סידר לאחר, דינו – מאסר שנתיים".

תחילה
3.
(א)
תחילתו של חוק זה ביום כניסתן לתוקף של תקנות לפי סעיף קטן (טז) שבסעיף 3א לפקודה , כנוסחו בסעיף 1 לחוק זה, או בתום שנה מיום פרסומו, לפי המוקדם (להלן – יום התחילה), ובלבד שהרשת הממוחשבת הפנימית כאמור בסעיף קטן (ו) שבסעיף 3א האמור, מאפשרת רישום נישואין, לרבות היכולת לקבל את המידע הנדרש לצורך הרישום, וכן תשתית המאפשרת אגירת מידע לפי סעיף קטן (יג) בסעיף 3א האמור .



(ב)
הודעה בדבר הקמת הרשת הממוחשבת הפנימית והתשתית הנדרשת כאמור בסעיף קטן (א) תפורסם ברשומות.



(ג)
השר לשירותי דת רשאי לקבוע, בצו, כי חוק זה יוחל בהדרגה, לפי אזורי רישום, ובלבד שההחלה תושלם לא יאוחר משישה חודשים מיום התחילה.

תקנות ראשונות
4.
תקנות ראשונות לפי סעיף 3א(טז) לפקודה, כנוסחו בסעיף 1 לחוק זה, יובאו לאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בתוך שישה חודשים מיום פרסומו של חוק זה.
היו"ר יצחק הרצוג
קודם כול, תודה. כפי שאמרתי אין רבותא מה נקרא ראשון. אני מבקש התייחסויות. אני מבקש התייחסויות בקצרה, לא נאומים פוליטיים חוצבי להבות. הערות לנוסחים. אחר-כך יהיה אפשר לקבל התייחסויות כלליות. קודם כול, הערות. אני אתחיל עם עורך-הדין יעקבי, היועץ המשפטי של הרבנות הראשית.
שמעון יעקבי
של בתי הדין הרבניים.
היו"ר יצחק הרצוג
מבחינתי אתה גם של הרבנות הראשית.
שמעון יעקבי
תודה, אבל אני לא.
היו"ר יצחק הרצוג
אני מתייחס, אני מניח, לחוק של חבר הכנסת שנלר. נכון?
שמעון יעקבי
אני מתייחס רק אליו.
היו"ר יצחק הרצוג
זו עבודה מקיפה ויפה. בבקשה.
שמעון יעקבי
לגבי ההגדרה בסעיף 3א(א), החלטת רב רושם נישואין. המשמעות של ההגדרה שמגיש התנגדות לא יוכל לערור בבית דין רבני על החלטה לאשר את הבקשה, וזה קשור לסעיף קטן (י) בהמשך, ושם נאמר, שבני זוג, שרב רושם נישואין, דחה את בקשתם להירשם לנישואין, רשאים לערור. המשמעות היא שהם רשאים לערור, אבל מגיש התנגדות אינו רשאי לערור בפני בית דין לעל דחיית התנגדותו.
היו"ר יצחק הרצוג
הנקודה ברורה. מה אתה אומר על זה, חבר הכנסת שנלר?
עתניאל שנלר
יש כאן שאלה מאוד יסודית. אני אענה עליה בצורה שתנסה למלא את החלל הזה, כי יש כאן שאלה מהותית. מחר אני רוצה להתחתן, ומגישים התנגדות 20 איש. על-פי התפיסה שמציע הרב יעקבי, הרי אז הרושם – עוד מעט הוא יגיע לזה – יצטרך לנמק בכתב מדוע לא מקבלים את התנגדותי, ובעצם כל ספק שיהיה למישהו או מי שירצה לעצור מישהו, הכול ילך לדיונים בבית דין. כך למשל, אם הרב של המועצה שלי מקבל את גיורי הרב דרוקמן, ורב אחר, למשל אתה, לא מקבל את גיורי הרב דרוקמן, ואתה מתנגד לרישום שלי, אוטומטית כל התיקים ילכו לבתי הדין. זאת אומרת, ייווצר מצב שבתי הדין - - -
אורי מקלב
הוא לא יכול לענות לו על זה? הוא יענה לו שעליו מקובל הגיור של דרוקמן. הוא צריך לתת תשובה.
עתניאל שנלר
יש כאן שני היבטים: היבט אחד שהעלה הרב יעקבי – הוא יגיד את זה עוד מעט – לגבי הנימוקים, והיבט שני – רשות הערעור. עכשיו הרב יעקבי דיבר על הערר, לכן אמרנו שמי שרשאי לערער הוא זה שלא מקבל את השירות, זאת אומרת, אתה לא רשאי להירשם. האם אחר-כך בעתיד אפשר אולי לחפש דרך לפנות לרב הראשי או משהו כזה - - -
היו"ר יצחק הרצוג
ממילא נשמע את כל ההסתייגויות. כרגע יש הבנה, אבל זה באמת יבוא לדיון מקיף לדעתי בוועדה אחרי הקריאה הראשונה. אני מבקש מאוד לשמוע את כל ההערות. בבקשה, מה ההערה הנוספת? זאת הערה מעניינת - - -
אורי מקלב
זאת הערה מהותית מאוד, היא שמה לקלס כל מה שחבר הכנסת שנלר כתב.
היו"ר יצחק הרצוג
היא לא שמה לקלס. אל תגיד שהיא שמה לקלס.
אורי מקלב
רק רגע. תשמע, אדוני, אנחנו בכל אופן מצויים בחוק הזה הרבה זמן. זה היה קיים עד היום. רק עכשיו, לקראת הגרסה הזאת זה לא הופיע. כל המשמעות והכוונה של חבר הכנסת שנלר, להניח לרב שמאפשר רישום נישואין, גם לא במקום המגורים של אחד מבני הזוג, ובתנאי שאותו רב, אותו רשם נישואין במקום המגורים שלהם יוכל לערער, יוכל להביא את דברו. ברגע שאתה נותן לו אפשרות להגיד את דברו, בלי שצריך להתייחס אליו, בלי שצריך לענות לו ובלי שצריך לנמק, איזו משמעות יש לכך שבמשך תקופה ארוכה אתה אומר שאתה רוצה לתת לזה משקל? אתה מעקר הכול, אין בזה שום תועלת.
היו"ר יצחק הרצוג
חבר הכנסת מקלב, בבקשה. ניתן לחבר הכנסת שנלר להגיב. זאת הערה חשובה.
עתניאל שנלר
חבר הכנסת מקלב צודק, שהמהות היא שמי שרשום במקום מסוים, יהיה לרב במקום רישומו מקום לרב לומר את דברו. נכון. המודל של בית הדין הוא הבעיה.
היו"ר יצחק הרצוג
זה יחייב פתרון.
עתניאל שנלר
אני אציע פתרון.
היו"ר יצחק הרצוג
אני חושב שהוועדה באמת רושמת בפניה שהנקודה הזאת צריכה פתרון.
אורי מקלב
אתה מכיר מישהו שיש לו זכות לערער והוא לא מקבל תשובה מנומקת - - -
היו"ר יצחק הרצוג
חבר הכנסת מקלב, קיבלנו את העובדה.
אורי מקלב
שאלה הכי פשוטה. האם אתה מכיר מישהו שיש לו זכות לערעור והוא לא מקבל תשובה מנומקת - - -
היו"ר יצחק הרצוג
יש היגיון בהערה, חד-משמעית, וזה יצטרך להיסגר בדיון הבא.
אורי מקלב
בדיון הזה. אתה לא יכול להגיע לקריאה הראשונה בלי תיקון לזה.
היו"ר יצחק הרצוג
עורך-הדין יעקבי, בבקשה.
שמעון יעקבי
אני מקדים שההערה הבאה שלי, אם היא לא מתקבלת, לדעתי אי-אפשר להעביר את הצעת החוק בקריאה הראשונה.
אורי מקלב
לפני הקריאה הראשונה.
היו"ר יצחק הרצוג
בוא נשמע מה זה.
שמעון יעקבי
ההערה הבאה. יש הגדרה של רב רושם נישואין – ונאמר פה שרב שמונה כרושם נישואין, לפי סעיף 2 לחוק הרבנות הראשית לישראל – ההגדרה כשלעצמה היא בסדר גמור – כשקוראים אותה יחד עם סעיף קטן (ב), "בני זוג יהודים המבקשים להינשא על פי דין תורה, רשאים להירשם לנישואין אצל רב רושם נישואין" וקוראים את סעיף 2 לחוק העיקרי לפקודה, שהוא לא נמצא בפניכם, שמגדיר את הרשות הרושמת "הרב, בנישואין לפי דיני ישראל", יוצא שמבלי משים, ואין לי ספק שחבר הכנסת שנלר לא התכוון לכך, וגם מי שניסח את הנוסח הזה לא התכוון לכך, אבל בשוגג ומבלי משים אנחנו פותחים פה פתח לשני סוגים של רישום נישואין של יהודים בישראל.
היו"ר יצחק הרצוג
תסביר לי, לא הבנתי. אני מנסה להבין. אני מוכן להבין כדי שלא תהיה שגגה בפני המחוקק. פה כתוב: "רב רושם נישואין" – רב שמונה כרושם נישואין לפי סעיף 2(6) לחוק הרבנות הראשית לישראל."
שמעון יעקבי
נעזוב רגע את ההגדרה הזאת. בחוק הראשי כתוב - - -
היו"ר יצחק הרצוג
כתוב, ראיתי, רב לפי פקודת הנישואין והגירושין. נו?
שמעון יעקבי
לפי דיני ישראל. יש לנו הגדרה אחת לגבי רב שהיא לגבי כל הפקודה - - -
היו"ר יצחק הרצוג
צריך לעשות סנכרון. מה אתה אומר על זה? נתקן את זה, זה הגיוני. אין לנו כוונה לשנות סדרי עולם בדיון הזה.
אלעזר שטרן
ההערה שמעיר עורך-הדין יעקבי היא נכונה, אבל המצב הזה קיים כבר היום, כי הרי סעיף 2(6) לחוק הרבנות הראשית, עם ההגדרה של רב רושם נישואין, קיימת כבר כיום, והפרשנות הסבירה של 2(6) לחוק הרבנות הראשית, פלוס סעיף 2 לפקודת הנישואין והגירושין (רישום) – הסנכרון שבין שני הסעיפים האלה, הפרשנות הסבירה של זה היא שיש רק - - -
עתניאל שנלר
ההערה הזאת היא סופר צודקת, אני מסכים לקבל אותה על פניה.
היו"ר יצחק הרצוג
בהגדרת רב אפשר לרשום: גם רב כמשמעותו בפקודת הנישואין והגירושין? מה אתה מציע?
אלעזר שטרן
פשוט להוסיף בסוף, "שהוא הרשות הרושמת".
שמעון יעקבי
נראה לי שעדיף להגדיר למעלה, לתקן את סעיף 2 ולכתוב שם "הרב – בנישואין לפי דיני ישראל, כמשמעותו בחוק הרבנות הראשית".
היו"ר יצחק הרצוג
למה לא הפניה כרשות רושמת לפי פקודת הנישואין והגירושין, ונגמור עניין?
שמעון יעקבי
אנחנו נמצאים בפקודה. הרי החוק הזה נכנס לפקודה.
אלעזר שטרן
אפשר בהגדרה שאנחנו מוסיפים, בסיפה שלה, לכתוב "שהוא הרשות הרושמת".
שמעון יעקבי
שהוא הרשות הרושמת לפי סעיף 2.
היו"ר יצחק הרצוג
כן. לפי סעיף 2. תודה רבה.
שמעון יעקבי
זה בסדר.
היו"ר יצחק הרצוג
פרץ סגל, יש לך הערה על זה?
פרץ סגל
כן.
היו"ר יצחק הרצוג
על הסעיף הזה בלבד.
פרץ סגל
כן, על הסעיף הזה. הרשות הרושמת לפי הפקודה, ובמקביל גם בדתות האחרות, זה מי שעורך את החופה בדת היהודית, זה איננו מי שרושם את הזוג לקראת הנישואין. כלומר, אנחנו למעשה מוסיפים לפקודה הוראות איך נרשמים לקראת הנישואין. זה לא קשור כלל וכלל לרב עורך הנישואין, כי ההגדרה: רשות רושמת, הקאדי או מישהו אחר. כלומר, צריך להבחין בין שתי פונקציות. פה הפונקציה של רב רושם נישואין זה פונקציה לפי חוק הרבנות הראשית, מי שרוצה להירשם, ואחר-כך הוא הולך - - -
היו"ר יצחק הרצוג
כלומר, אתה לא מקבל את ההערה של עורך-הדין יעקבי. האם זה מה שאתה אומר?
פרץ סגל
אי-אפשר לעשות פה השוואה בין שני אנשים, כי אלה שתי פונקציות שונות. האחת היא הפונקציה של מי שעושה את הנישואין, ואז הוא מנפיק את תעודת - - -
היו"ר יצחק הרצוג
היות שבפקודת הנישואין והגירושין כתוב מהי הרשות הרושמת.
פרץ סגל
לא כתוב מהי הרשות הרושמת.
היו"ר יצחק הרצוג
כתוב.
פרץ סגל
כן, אבל היא מוגדרת. הרב שעורך את הנישואין זה הרב שנמצא תחת החופה.
היו"ר יצחק הרצוג
אבל הוא נחשב הרשות הרושמת.
שמעון יעקבי
זו לא הפרקטיקה.
פרץ סגל
הוא רושם את הנישואין שהתקיימו - - -
היו"ר יצחק הרצוג
יש לך בעיה עם זה? מה רע במה שהוא מציע?
פרץ סגל
אני מסביר עוד פעם. הרשות הרושמת לפי הפקודה היא אותו רב שעורך את הנישואין, ואז הוא מוציא תעודת נישואין, כמו שרב שעורך גירושין ברבנות הראשית מוציא תעודת גירושין. פה לא מדובר ברב שהוא הרשות הרושמת של הנישואין עצמם, אלא לקראת הנישואין. אלה שתי פונקציות שונות.
היו"ר יצחק הרצוג
אני דוחה את עמדתך. אני חושב שכולנו חיים באותה מטריה. לא היתה כוונה לשנות פה מן היסוד את כללי הנישואין והגירושין.
פרץ סגל
מה שאני רוצה לומר שצריך שתי הגדרות. הגדרה אחת נשארת במקומה, וזאת הגדרה נוספת. הן נפרדות.
היו"ר יצחק הרצוג
אני חושב שההצעה פה היא סבירה, היא לא סותרת.
פרץ סגל
ודאי שהיא סותרת, אני אסביר מדוע. משום שאותו רב שבאים אליו במועצה הדתית כיום להירשם לנישואין, איננו הרב שעורך את החופה אחר-כך.
היו"ר יצחק הרצוג
אבל לא כתוב שזה הרב שעורך את החופה.
פרץ סגל
זה מה שכתוב בפקודה. זו ההגדרה של רשות רושמת בפקודה.
היו"ר יצחק הרצוג
עורך-הדין יעקבי, אתה רוצה להגיב להערתו. בקצרה, אני מבקש. אין לי כוונה לפתוח - - -
שמעון יעקבי
עם כל הכבוד, הדברים שאומר ידידי אינם נכונים. הרשות הרושמת פה זה לא הרב שנמצא מתחת לחופה.
פרץ סגל
ודאי שלא, לכן הרשות הרושמת פה לא יכולה להיות הרשות הרושמת בפקודה.
שמעון יעקבי
לא. הרשות הרושמת לפי סעיף 2 לפקודה היא הרב שעושה את כל הרישומים והוא שולח את זה - - -
פרץ סגל
לא, אתה טועה.
שמעון יעקבי
אני טועה? מי חותם על תעודת הנישואין?
פרץ סגל
סעיף 2 לפקודה, הרב שהוא הרשות הרושמת - - -
שמעון יעקבי
טעות.
פרץ סגל
אין הגדרה אחרת בפקודה.
היו"ר יצחק הרצוג
סליחה, אני חולק. אנחנו נקבל את ההערה, ואם צריך, אני אבקש מהייעוץ המשפטי לבדוק וללטש את זה, אבל בשלב הזה אנחנו מקבלים את ההערה על-פי הנוסח שהציע הייעוץ המשפטי. נתקדם. מה ההערה הבאה?
עתניאל שנלר
בוז'י - - -
היו"ר יצחק הרצוג
חבל. חבל על הזמן.
עתניאל שנלר
זה מהותי להמשך הדרך. הקפדנו לאורך כל החוק לעשות הפרדה לפי בקשת משרד המשפטים, בין השאר - -
פרץ סגל
נכון, אבל פה יישאר - - -
עתניאל שנלר
- - בין רישום הנישואין לעריכת חופה וקידושין. אם נפתח כאן עכשיו את הדיון מי עורך חופה וקידושין, זה דיון שישנה חוקים אחרים.
היו"ר יצחק הרצוג
בסדר, גמרנו את הסיפור הזה. הלאה. עורך-הדין יעקבי, התקבלה הערתך.
שמעון יעקבי
אני רוצה להתקדם לסעיף קטן (ד), אלא אם כן אתה רוצה לשאול אם יש הערות לפני כן.
היו"ר יצחק הרצוג
סעיף קטן (ד). לדעתי אתה היחיד עם הערות מהותיות כאן.
שמעון יעקבי
סעיף קטן (ד) "רב רושם נישואין" – נאמר בנוסח – "רשאי לפנות לאלה כדי לברר אם יש מניעה לנישואי בני הזוג". זה משנה את המצב הקיים, ונדמה לי שזאת לא היתה הכוונה. היום רב רושם נישואין חייב לפנות למנהל בתי הדין בדרך שהוסדרה בהוראות מינהל, כדי לראות האם יש איזו מניעה להינשא. לכן לדעתי צריך לתקן את הנוסח: "רב רושם נישואין יפנה לאלה", לא "רשאי לפנות".
היו"ר יצחק הרצוג
"רשאי" במובן "חייב". על-פי הדין המינהלי זאת המשמעות. זה ניסוח משפטי.
שמעון יעקבי
אדוני היושב-ראש, אני מציע לא לקחת סיכונים.
היו"ר יצחק הרצוג
יש לך בעיה עם זה? לי אין בעיה עם זה.
עתניאל שנלר
אם לרב רושם אין שום ספק הכי קל בעולם, הוא משיא את הבן שלו, האם הוא יפנה אליך?
שמעון יעקבי
כן.
היו"ר יצחק הרצוג
אתה תשיא את הבן שלך, אז מה הבעיה?
שמעון יעקבי
אני לא יכול לרשום את בני לנישואין כי יש פה ניגוד עניינים.
עתניאל שנלר
לא משנה, את בן אחותך.
שמעון יעקבי
גם. זה ניגוד עניינים.
היו"ר יצחק הרצוג
אחד שגידלת מגיל אפס.
עתניאל שנלר
השכן.
שמעון יעקבי
זה לא משנה. אני לא אעשה דין אחד לפרוטקציה או למקורבים ודין אחר לכל העולם. הדין הוא שצריך לפנות.
היו"ר יצחק הרצוג
השאלה אם זו לא ביורוקרטיה.
שמעון יעקבי
ממש לא, כי הוא חייב בתוך יומיים לתת תשובה.
עתניאל שנלר
אני מקבל את ההערה בבסיס, בוודאי. נניח שהיה כתוב: היה לרב רושם נישואין ספק, אז הוא יפנה.
שמעון יעקבי
לא. זה משנה את המצב הקיים.
אורי מקלב
יש רשימות שלמות שלא נמצאות אצל רושמי נישואין, למה שהם לא יקבלו את המידע הזה?
עתניאל שנלר
אני לא נגד. אורי, אני לא נגד.
היו"ר יצחק הרצוג
חבר הכנסת שנלר, לי אין בעיה עם התיקון שלו. האם יש לך בעיה?
עתניאל שנלר
אין לי בעיה?
היו"ר יצחק הרצוג
תודה. קיבלתי את התיקון. הלאה. תמשיך. הערות נוספות.
שמעון יעקבי
לגבי סעיף קטן (ז), אני רק מזכיר את ההערה שלי. חבר הכנסת שנלר השיב עליה, אבל אני רק רוצה לציין אותה כהערה כי בנוסחים הקודמים של הטיוטות שהוחלפו נאמר ש"רב רושם נישואין יפנה את בני הזוג לעריכת חופה על-ידי רב שהוסמך לכך בידי הרבנות הראשית לישראל". חבר הכנסת שנלר כבר השיב - - -
אורי מקלב
מה התשובה? אני מתנצל. לא שמעתי את התשובה.
עתניאל שנלר
התשובה שנתתי שצריך לעשות הפרדה, לפי כל חוות הדעת שקיבלנו, כולן, בין רישום הנישואין לעריכת חופה וקידושין. יש מחלוקת גדולה מאוד בציבור מי רשאי לערוך חופה וקידושין, מי לא רשאי לערוך חופשה וקידושין. התברר שאם נפתח דרך הסעיף הזה הגדרה כלשהי, זה ידרוש שינוי בחקיקה ראשית מי רשאי לערוך חופשה וקידושין. ביום שנעשה בחקיקה ראשית מי רשאי לערוך חופה וקידושין, הרבנות הראשית תאבד את השליטה מי עורך חופה וקידושין.
היו"ר יצחק הרצוג
הוא ישאיר את זה לדיון הבא. הלאה.
אורי מקלב
מה הסיכום, עורך-הדין יעקבי?
שמעון יעקבי
אני לא מסכם כלום. היושב-ראש מסכם.
היו"ר יצחק הרצוג
להשאיר את זה לדיון הבא.
אורי מקלב
מה עמדתך בעניין?
היו"ר יצחק הרצוג
אתה נכנס פה למצב שהוא יצטרך לפתוח את הכול. תאמין לי, אני לא בטוח שזה לשיטתכם.
עתניאל שנלר
זה יוציא את השליטה של הרבנות בשאלה מי יכול לערוך חופה היום.
היו"ר יצחק הרצוג
הלאה.
עתניאל שנלר
אני רוצה שלרבנות תהיה אחריות בלעדית.
היו"ר יצחק הרצוג
הדיון הבא.
שמעון יעקבי
סעיף קטן (ח) מסיים בכך ש"החליט הרב רושם הנישואין לדחות את הבקשה יעביר את החלטתו המנומקת למאגר המידע". יש לנו חוק כללי בדבר חובת הנמקה. פה לכאורה בסעיף הקטן הזה עושים הפרדה בין חובת הנמקה לדחיית התנגדות לחובת הנמקה שאיננה קיימת, וחובת הנמקה לדחיית בקשה שהיא כן קיימת. אני סבור שההנמקה צריכה להיות אחידה.
היו"ר יצחק הרצוג
דווקא כדי להבטיח את השירות בלי מצמוץ ולבטים, אני חושב שהניסוח הזה בסדר. עוד פעם, נוכל להתווכח על זה.
אורי מקלב
זה כלפי כולם. אתה לא יכול - - -
היו"ר יצחק הרצוג
הנושא פה הוא להבטיח את רמת השירות. אם ירצו לשקול את זה, זה נושא שתסכים אתי שהוא לא ליבת הבעיה של החוק מבחינתך.
אורי מקלב
זה ליבת הבעיה.
היו"ר יצחק הרצוג
לא. חובת הנמקה בזמן לזוג שאתה אומר לא: סליחה, אני לא רושם אתכם, זה דבר חשוב מאין כמותו להמון-המון זוגות במדינה הזאת. ולכן אני לא חושב שנכון לשחק עם זה עכשיו. יהיה לנו זמן של חודש לשבור את הראש על הדקויות והליטושים.
אורי מקלב
אל תכתוב את זה. זה ברור.
שמעון יעקבי
אדוני היושב-ראש, ההצעה שלי - -
היו"ר יצחק הרצוג
מה אתה מציע?
שמעון יעקבי
למחוק את המלה "המנומקת", וממילא זה ילך לפי ההוראות הכלליות שצריך לנמק.
היו"ר יצחק הרצוג
בהיותי שר בחמישה משרדי ממשלה, הבעיה היא שלא עומדים בחוק חובת הנמקה.
שמעון יעקבי
מי שירצה לעמוד על כך, יוכל לדרוש.
היו"ר יצחק הרצוג
טוב שזה יהיה כאן, עורך-הדין יעקבי. בבקשה.
שמעון יעקבי
סעיף קטן (י) - - -
אורי מקלב
רק שנייה, אדוני. אדוני היושב-ראש, זה לא עניין של מה בכך. הנושא הזה הוא ליבת הבעיה.
היו"ר יצחק הרצוג
אתה רוצה, נצביע על הדבר הזה.
אורי מקלב
אם לא כותבים "מנומקת", אז תוריד את - - -
היו"ר יצחק הרצוג
היא חייבת להיות מנומקת.
אורי מקלב
תוריד את המלה "מנומקת", וכולם צריכים לתת החלטה מנומקת או שלא צריכים לתת, אבל לא צריך לעשות הפרדה בין - - -
היו"ר יצחק הרצוג
בוא נשמע רגע את עתניאל שנלר.
עתניאל שנלר
אם עורך-הדין יעקבי יכול לכרוך את זה בסעיף קטן (י) - - -
אורי מקלב
הוא לא קובע. עתניאל שנלר מחויב לתיאומים בחוק הזה.
היו"ר יצחק הרצוג
מה מהותי בזה?
אורי מקלב
ודאי שזה מהותי.
היו"ר יצחק הרצוג
מה מהותי כשאתה אומר לזוג, כשהגיע גיבור ישראל: אתה לא יכול להינשא ואתה לא נותן לו תשובה בזמן? מה הבעיה בזה? בסך הכול אתה צריך לנמק.
אורי מקלב
זו חובה. הוא נותן תשובה לכולם.
עתניאל שנלר
תקשור את זה לסעיף הבא ונעשה הפרדה בין הנמקה לבין ערעור. זה יכול לעזור.
שמעון יעקבי
הצעתי למחוק את המלה "נימוק", ואז אם זוג שנדחתה בקשתם דורשים מהרב לנמק, אין מה לדבר על כך שהוא חייב לנמק להם.
היו"ר יצחק הרצוג
פה כתוב רק על דחייה, שים לב.
אורי מקלב
דחיית הערעור זו גם דחייה.
היו"ר יצחק הרצוג
דחיית ההנמקה קודם כול.
אורי מקלב
זה לא משנה, דחיית ערעור זו גם דחייה.
היו"ר יצחק הרצוג
אני חושב שזה חיוני להבטחת איכות השירות.
שמעון יעקבי
אני גם חושב כך.
עתניאל שנלר
לא רק זה, אלא הזוג רשאי להגיש ערעור על ההחלטה הזאת. הוא לא יכול להגיש ערעור בלי שהוא יודע על מה הוא מערער.
היו"ר יצחק הרצוג
הוא חייב הנמקה.
שמעון יעקבי
ברור שהוא חייב הנמקה, אבל אז אתה לא עושה את ההבחנה הזאת. אתה לא נכנס כאן בחוק הזה להבחנה בין מגיש התנגדות למגיש בקשה.
היו"ר יצחק הרצוג
אני מבקש לדיון הבא חוות דעת של הייעוץ המשפטי אם חוק חובת הנמקה חל, ואז אפשר יהיה לתקן את זה אחרי הקריאה הראשונה.
אלעזר שטרן
אני יכול לענות.
היו"ר יצחק הרצוג
תענה.
אלעזר שטרן
אני לא מסכים עם ההערה של עורך-הדין יעקבי. הדגש בסיפה לא יוצר הסדר שלילי לגבי הרישה, שלא חייבים חובת הנמקה. הוא רק בא להדגיש שכאשר אתה מביא את ההחלטה למאגר המידע, אתה מעביר אותה על נימוקיה. לא רק את ההחלטה האם כן או לא, אלא על נימוקיה. הפרשנות הסבירה של הסעיף לא שוללת את החובה לתת הנמקה גם ברישה, זה פשוט מדגיש את הנקודה הזאת שכאשר אתה מעביר למאגר המידע, אתה מעביר עם הנימוקים.
היו"ר יצחק הרצוג
לא מכלל הן אתה שומע לאו.
שמעון יעקבי
אם הוועדה מקבלת על עצמה שזאת הפרשנות, ההערה שלי יותר מינורית.
היו"ר יצחק הרצוג
כדי להקפיד, ביקשתי מהייעוץ המשפטי שלקראת הדיון אחרי הקריאה הראשונה אכן תעשו בדיקה האם עלול להתפרש מכלל הן שאתה שומע לאו, ואני מבקש שעורך-הדין יעקבי ייפגש אתכם על הנושא הזה.
אורי מקלב
אדוני היושב-ראש, אני עוד לא רואה שיש כאן חובה לדווח שהוא דחה את הבקשה. איפה זה כתוב?
אלעזר שטרן
זה כתוב בתחילת סעיף (ח).
היו"ר יצחק הרצוג
"ימסור". כתוב.
אלעזר שטרן
"ימסור לבני הזוג ולמגיש ההתנגדות את החלטתו."
אורי מקלב
אבל כאן "או התשובה להתנגדות כאמור בסעיף קטן (ז)".
היו"ר יצחק הרצוג
כן. הוא ימסור להם בתוך שבועיים.
אלעזר שטרן
לא, זה קשור לתאריך. מיום הגשת ההתנגדות או מיום התשובה להתנגדות. זה קשור לתאריך.
היו"ר יצחק הרצוג
תכתוב "או מיום התשובה". אוקיי. ניסוח נכון. הלאה. מה עוד? יש לך עוד הרבה?
שמעון יעקבי
לא הרבה.
אורי מקלב
אם יש לך הרבה, זה לא חוק שצריך להיות מהר - -
היו"ר יצחק הרצוג
אני רק שואל למען התכנון של לוחות-הזמנים.
אורי מקלב
- - זה חוק מהותי מאוד. צריך לתת לו את הזמן, לא לזרז.
היו"ר יצחק הרצוג
אין בעיה. חבר הכנסת מקלב, אני שאלתי אותו - - -
אורי מקלב
המחטף צריך להימשך גם בתוך הוועדה?
היו"ר יצחק הרצוג
שום מחטף. שאלתי אותו כדי לדעת.
אורי מקלב
רק רציתי לדעת. גם אני יכול לשאול שאלות.
היו"ר יצחק הרצוג
אני מקשיב לעורך-הדין יעקבי בשום שכל, עם כל הכבוד.
אורי מקלב
לא צריך לזרז אותו.
היו"ר יצחק הרצוג
הלאה. בבקשה.
שמעון יעקבי
סעיף קטן (י). הערתי את ההערה, אבל כאן מקומה. על החלטת רב רושם נישואין, רשאים בני הזוג לערור בבית דין רבני.
היו"ר יצחק הרצוג
את זה אמרנו.
שמעון יעקבי
שימו לב. זה לא אומר שהמתנגד לא רשאי להשיג על החלטת רב רושם הנישואין אם הוא חושב שיש לו עילה חוקית לכך. ואז מתעוררת השאלה בפני מי הוא רשאי להשיג – האם הוא רשאי להשיג בפני בג"ץ, האם הוא רשאי להשיג לפי חוק בתי דין מינהליים. זה לא אומר שהוא לא יוכל להשיג.
היו"ר יצחק הרצוג
אני משאיר את זה כהערה - - -
אורי מקלב
אדוני היושב-ראש, אי-אפשר להשאיר לדיון הבא את הדבר הכי מהותי פה.
היו"ר יצחק הרצוג
על כל דבר אתה אומר שהוא הכי מהותי.
שמעון יעקבי
אני חושב שהמקום הטבעי הוא בית הדין הרבני.
היו"ר יצחק הרצוג
תודה. עכשיו נשמע את חבר הכנסת שנלר, אחרי זה את חבר הכנסת מקלב ופרץ סגל אחריו. בבקשה.
שמעון יעקבי
יש לי עוד בהמשך.
עתניאל שנלר
אני חושב שההערות האלה הן הערות מהותיות. צריכים לזכור שהמתח כאן הוא בין שני דברים, בין היכולת לשחרר את הזוג מללכת תמיד אחרי הקיצון ביותר בהחלטות, כי כל אפשרות אוטומטית לערעור לבית הדין יוביל לכך שייקחו את האדם הכי מחמיר בעולם, הוא יתנגד לכל הנישואין והכול ילך אוטומטית לבתי הדין, ויצא שכרנו בהפסדנו, ובין שלא לאפשר, במקרים מאוד בוטים, מאוד בולטים, שלא לערער. הרי לא רוצים לעשות כאן דבר שהוא נגד ההלכה.
היו"ר יצחק הרצוג
מה אתה מציע? איפה יהיה הפורום?
עתניאל שנלר
לכן רמזתי שאני חושב שאפשר ליצור מכניזם בין לבין. צריכים לזכור שיש כאן שני גורמים מהותיים: האחד, נשיא מועצת הרבנות הראשית, שהוא הממונה על רישום הנישואין במדינת ישראל, הוא מה שרמז אולי עורך-הדין הרב יעקבי שדיבר על להשיג על הדברים. מצד שני, בתי הדין, יש נשיא בית הדין הגדול הרבני - - -
היו"ר יצחק הרצוג
מה אתה מציע?
עתניאל שנלר
צריך גם לזכור שמי שמקבל רישוי לערוך רישום מקבל את זה מתוך כוח ואפשר לשלול לו את הדבר. לכן בתווך הזה אני מציע, כמו שהיושב-ראש אמר, שאנחנו לא נתקדם אחרי הקריאה הראשונה, עד שלא נמצא מערכת ערעורית שאיננה בית דין, או לא בהכרח בית דין, אבל היא כן נותנת אפשרות להשיג.
שמעון יעקבי
אני מוכן לדבר כי זו סוגיה עקרונית.
היו"ר יצחק הרצוג
נשמע את חבר הכנסת מקלב, ואחריו את פרץ סגל.
אורי מקלב
לפי דעתי, אדוני היושב-ראש, חברי חבר הכנסת שנלר, אתה עושה כאן עוול, אתה משנה את רוח הדברים בהצעה שלך במשך חודשים רבים. אתה מעקר את כל הנושא של הערעור של אותו רב עיר, שאחד מבני הזוג גר בה. אל תציג את זה, זה פשוט אחיזת עיניים. זו מצגת לא נכונה להציג שיש כאן אנשים שמערערים. עד היום מי ערער? עד היום מי ערער חוץ ממי שהיה אמון על כך? מפורסם בעיתונות, מפורסם בכל העיתונים. מי הלך לערער? אתה לוקח את זה למקום שמעקר את האפשרות למי שכן צריך שתהיה לו האפשרות. אתה מבטל את האפשרות בין בני הזוג שיכולים לערער על ההחלטה לבין אותו רב הרושם נישואין. אתה מוציא עכשיו את הסמכות.
עתניאל שנלר
אני מסכים על ערעור, רק אמרתי שנעשה את זה בטכניקה אחרת.
אורי מקלב
למה בטכניקה אחרת? למה לא אותו בית דין רבני שעליו דיברנו כל הזמן?
היו"ר יצחק הרצוג
הנושא הזה נולד איפשהו.
אורי מקלב
רבני נישואין בכל הארץ, הם ודאי צריכים להיות בתהליך הזה.
היו"ר יצחק הרצוג
לכן הוא מציע הסדר שהוא לא יקדם את החוק בעניין הזה.
אורי מקלב
בשביל מה אנחנו עושים קריאה ראשונה?
היו"ר יצחק הרצוג
יש פה סיפור גדול של מחלוקת גדולה איך המערכת בעניין הזה מתמודדת עם הסוגיה.
אורי מקלב
זה צריך להיות מסודר לפני הקריאה הראשונה.
היו"ר יצחק הרצוג
זה לא סיפור קל ולא סיפור פשוט. זה סיפור מורכב, כי יש פנים לכאן ולכאן, ולכן זה נחקק כפי שזה נחקק. אני חושב, ואמרתי מהרגע הראשון שזה עלה, שזה נושא שאפשר ללבן בניחותא ולעומק. יש פה המון יצרים, חבר הכנסת מקלב, זה לא יעזור.
אורי מקלב
אני לא מכיר שום - - -
היו"ר יצחק הרצוג
הרי החוק הזה מקודם בד בבד עם החוק של פאינה קירשנבאום. רוב הכנסת רוצה לקדם את החוק של פאינה בלי בכלל לדון בחוק של שנלר לעניין הדקויות, ובכל זאת הוא בנה פה מודל שמקובל כחלק מהעניין. ברגע שאתה רוצה להכניס פה עוד ועוד עזים, לא השגת שום דבר והקשית על המערכת. מצד שני, הועלו פה הערות בונות ורציניות של בתי הדין הרבניים. אני חושב שבעניין הזה צריך לתת את הזמן לדיון, וזה מה שמציע חבר הכנסת שנלר, וזה נראה לי הדבר הנכון לעשותו.
אורי מקלב
אדוני היושב-ראש, לא שמעתי פנים לכאן ופנים לכאן, אף אחד לא ערער. לי לא ידוע על כך. אני מתעסק בחוק הזה הרבה-הרבה זמן, בנושא הזה של הערערים. שיחות חשאיות יכול להיות שהיו, אני לא מכיר את זה, זה לא היה על השולחן, אף אחד לא דיבר על המקרה הזה. בזה שהיום אתה מקל, אתה יוצר שני מסלולים: אחד לרב המערער, לרב שהוא גר בעירו, ואחד לזוג הזה, אתה כבר אומר אמירה שזכות הערר היא הרבה יותר חלשה מעצם - - -
היו"ר יצחק הרצוג
זה לא נכון. אני אתן לחבר הכנסת שנלר להסביר.
אורי מקלב
אני לא רואה שום סיבה. לא יכול להיות. לא יכול להיות. גם כך אמרת כל הזמן שאתה נותן לאותו רב את כל האפשרות – הנצנוץ הזה שיהיה לו במחשב שלו, ושהוא יוכל מייד לערער. מה יהיה לו מזה? הוא לא מקבל תשובה, הוא לא מקבל תשובה מנומקת והוא לא יכול לערער על זה. מה יוצא לו מכל הנצנוץ הזה?
היו"ר יצחק הרצוג
תודה רבה חבר הכנסת מקלב.
אורי מקלב
- - -
היו"ר יצחק הרצוג
תודה. אני רוצה שהוא יגיב. בבקשה, חבר הכנסת שנלר.
עתניאל שנלר
כמה תשובות קצרות מאוד. אחד, יש הבדל מהותי בין מערער, שהוא הזוג שלא יכול להירשם לנישואין, שאין לו מה לעשות, הוא חייב לפנות לבית דין, אחרת הוא לא יתחתן, והוא גם לא רשאי לפנות לאף אחד אחר, הוא לא רשאי לפנות לאף רושם אחר. זאת אומרת, נגזר עליו לא להתחתן – יש הבדל בין מצב כזה לבין ערעור שיש לכאורה פגם כזה או אחר ברישום. רמת החומרה של הערעור ודאי שונה. שתיים, הרי לא נרשמים אצל סתם אדם, נרשמים אצל אדם שהרבנות נתנה לו רשות לרשום לנישואין, ולכן הוא אמון על ההלכה לא פחות מהמערער.
היו"ר יצחק הרצוג
נכון. מקפיד קלה כחמורה כמו כל אחד אחר.
עתניאל שנלר
שלוש, הערעור יכול להיות גם מ-100 איש. כל המדינה יכולה לערער על אדם מסוים, ישב הרב הרושם, מסכן, לתת תשובות מנומקות בפני 100 איש. דיברנו על זה שזה לא סביר. עם זאת, אני חושב שהרב מקלב צודק, שאם רוצים להירשם, ולרב בתחום מיקומו יש מה לומר, שהוא יוכל להגיד. אני חושב שהוא צודק שצריך לייצר יכולת ערעור. אינני סבור שבתנאים הקיימים זה צריך להיות בית דין. אני חושב שבדברים הקיימים זה צריך להיות כמו שהציע, נדמה לי, הרב יעקבי באחת מהישיבות שלנו עם הרב הראשי לישראל – יכול להיות שאני טועה, נדמה לי שאני לא טועה – אולי עם שני הרבנים אפילו, הם דיברו על השגה, ועדת השגה.
שמעון יעקבי
לא. אני התנגדתי מאז ומתמיד שנושא ההשגה יהיה מחוץ לבתי הדין הרבניים.
היו"ר יצחק הרצוג
מה אתה מציע כרגע?
עתניאל שנלר
אני מציע שמשום שיש הבנה שצריך שתהיה ערכאת ערעור גם להם, אבל יש מחלוקת איזו ערכאת ערעור – אני מציע שהשאלה איזו ערכאת ערעור נקבע במסגרת שתיים-שלוש הנקודות שהן דרמטיות וקריטיות בחקיקה.
אורי מקלב
חבר הכנסת שנלר, כל הדברים שאמרת שהם בעיות טכניות - - -
היו"ר יצחק הרצוג
חבר הכנסת מקלב, אחרי זה אני רוצה לאפשר גם לאחרים לדבר. לא עושים פה דיון פרטי.
אורי מקלב
אתה לא יכול להתעלם מהסעיף הזה שהוא סעיף מהותי מאוד, שאומר אחרת מהצגת הדברים עד היום. הצגת הדברים אומרת שבסך הכול אנחנו רוצים לאפשר טכניקה שכל אחד יכול להירשם בכל מקום, וכל הנתונים יהיו לפניו. פתאום יש כאן שתי קבוצות: קבוצה אחת גדולה יותר, חשובה יותר, וזה מרשם הנישואין, והמערער הוא פחות חשוב, וכל התהליך של הרב הזה שאדם גר בעירו, שהוא חיתן ומכיר את כל המשפחה ויש לו מה להגיד, פתאום הוא נהיה פחות חשוב. כך אתה מציג את הדברים? איך אתה יכול להגיד דבר כזה? תאמין לי שכל מי שאומר שכל החוק הזה בה להקל, שהוא לא רק טכני ולא רק ייעול, הנה הסעיף הזה הוכיח שלא כך, בדברים שאתה אומר עכשיו. הנה, הוכחת את זה.
היו"ר יצחק הרצוג
אי-אפשר לנהל פה מסחרה. הייתם צריכים לתפור את זה מראש. מה אתה רוצה להציע?
עתניאל שנלר
אני לא אתנגד. אם אדוני יקבל את ההצעה, אני לא אתנגד שנשאיר את זכות הערעור, אבל אני מודיע לפרוטוקול שאני הולך לפתוח את זה בדיונים בין הקריאה הראשונה לשנייה.
היו"ר יצחק הרצוג
הוא מקבל את עמדתו של שמעון יעקבי, אבל אומר שנשאיר את זה להמשך הדיון אם לבטל את זה או לא. הוא מודיע לפרוטוקול - -
עתניאל שנלר
בשביל להיות אמין - - -
היו"ר יצחק הרצוג
- - בשביל שלום בית. נתקדם.
אלעזר שטרן
מבחינת הניסוח זה אומר שנקרא את הסעיף בצורה הבאה - - -
אורי מקלב
על מה אנחנו מדברים?
היו"ר יצחק הרצוג
הוא יקרא. סליחה, רבותי. בבקשה.
אלעזר שטרן
אני אקרא את סעיף קטן (י), לפי ההצעה של חבר הכנסת שנלר. "על החלטת רב רושם נישואין ניתן לערור בבית הדין הרבני."
שמעון יעקבי
אז צריך לשנות את ההגדרה של "החלטה".
היו"ר יצחק הרצוג
הוא יתקן את מה שצריך לתקן.
אלעזר שטרן
זה כבר פתיחת דיון אחר.
שמעון יעקבי
אחרת, על מה יערור המשיג? זה שהגיש את ההתנגדות, על מה הוא יערער? על זה שקיבלו את ההחלטה שלו?
היו"ר יצחק הרצוג
כתוב "החלטה לדחות". מה הבעיה?
שמעון יעקבי
זה מתאים לנוסח של סעיף קטן (י).
היו"ר יצחק הרצוג
בסדר. תעשו התאמות. ייעשו התאמות על-ידי המחלקה המשפטית.
אלעזר שטרן
הנימוקים זה בסעיף קטן (ח), על זה כבר דיברנו - - -
אורי מקלב
- - - אחרת על מה יש לערער?
היו"ר יצחק הרצוג
אפשר רגע להפסיק להפריע, מקלב? אי-אפשר כך. הוא רוצה רגע להסביר. הוא כבר הציע פתרון, אתם לא מקשיבים לו.
אורי מקלב
הגבתי על מה - - -
היו"ר יצחק הרצוג
מה אתה מציע? בבקשה.
אורי מקלב
- - -
היו"ר יצחק הרצוג
אל תפריעו לו, הוא רוצה רגע לדבר לפרוטוקול.
אלעזר שטרן
יש שתי סוגיות שקשורות אחת לשנייה, אבל הן נפרדות: שאלת ההנמקה, ופה היתה שאלה. לטעמי איך שזה כתוב עכשיו יש חובת הנמקה בסעיף קטן (ח), לא רק לגבי דחייה. לגבי כל החלטה של רב רושם נישואין יש חובת הנמקה לפי החובות הרגילות של המשפט המינהלי של חובת הנמקה של רשות מינהלית. זו סוגיה אחת. פה היה ויכוח ביני לבין עורך-הדין יעקבי האם לכתוב את זה במפורש, כן או לא.
היו"ר יצחק הרצוג
תגיע לפתרון לאור מה שאמר שנלר. תוסיף את זכות הערעור.
אורי מקלב
יש לך ויכוח אתי בעניין הזה.
אלעזר שטרן
הוויכוח הוא לא במהות, הוא בניסוח.
אורי מקלב
תוסיף את זה - -
אלעזר שטרן
זו שאלה של ניסוח.
אורי מקלב
- - אחרת אין הבדל.
היו"ר יצחק הרצוג
לא על זה אנחנו מדברים, לא על מאגר המידע, אלא על זכות הערעור.
שמעון יעקבי
על החלטה לדחות את ההתנגדות.
אורי מקלב
אם אין לו על מה לערער, על מה הוא יערער?
שמעון יעקבי
על החלטה לדחות את ההתנגדות.
אלעזר שטרן
סעיף קטן (י) – ככל שעכשיו חבר הכנסת שנלר רוצה לשנות את זה, נצטרך לשנות את הנוסח - -
היו"ר יצחק הרצוג
בדיוק, ששני הצדדים יכולים לערער.
אלעזר שטרן
- - שעל החלטת רב רושם נישואין רשאים בני הזוג לערור, ועל ההחלטה לקבל - - -
שמעון יעקבי
לדחות את ההנגדות.
אלעזר שטרן
- - - לדחות את ההתנגדות, יהיה רשאי המתנגד לערער.
היו"ר יצחק הרצוג
עתניאל שנלר, אנחנו שומרים את הזכות להעלות את זה לדיון לקראת הקריאה השנייה והשלישית. מה עוד?
שמעון יעקבי
סעיף קטן (יא) יש פה בעיה נוסחית שהופכת את המשמעות למה שלא התכוונו. כתוב פה שאם הרב לא עומד בזמנים, רשאים לפנות בני הזוג לרב רושם במקום אחר, אלא אם התקיימו תנאים מסוימים. באמצע כתוב - - -
אלעזר שטרן
"ובלבד."
שמעון יעקבי
"ובלבד שהרב רושם הנישואין - - - לא השלים את הליך רישום הנישואין."
היו"ר יצחק הרצוג
מה הבעיה?
שמעון יעקבי
בהמשך לא "או לא הודיע", אלא בהמשך "אלא אם הודיע". כלומר, אם רב רושם נישואין הודיע שיש מניעה להינשא או שהוגשה התנגדות והרב מבקש תגובה מבני הזוג והם לא מגיבים – במקרים האלה היתה כוונה שהם לא יכולים לעבור לרב אחר.
היו"ר יצחק הרצוג
מה התשובה שלך, עתניאל שנלר?
עתניאל שנלר
באמת יש כאן בעיה ניסוחית.
פרץ סגל
אני חושב שהכוונה של הנוסח היתה למנוע מקרים שרב רושם נישואין בכלל לא יודיע, ואז הם יהיו תקועים, ולכן הכוונה היא לאפשר במקרה כזה - - -
שמעון יעקבי
נכון. אבל נניח שהוא הודיע.
פרץ סגל
אם הודיע, ודאי שאין - - -
שמעון יעקבי
צריך פשוט לתקן באמצע, במקום "או לא הודיע" לכתוב "אלא אם הודיע".
פרץ סגל
"אלא אם הודיע". זאת הכוונה.
היו"ר יצחק הרצוג
תודה.
שמעון יעקבי
אפשר להמשיך.
היו"ר יצחק הרצוג
נתקדם. הלאה. כל הכבוד.
אורי מקלב
בסעיף הזה, איפה ההערה - - -
עתניאל שנלר
מה שאמרתי בבוקר כבר לא תופס, כי אז זה מסתדר. "אלא אם הודיע" – יש מניעה והם לא הגישו תגובה, אז כך וכך. זה תואם את ההערה שדיברנו עליה בבוקר.
היו"ר יצחק הרצוג
הסעיף הבא.
אורי מקלב
כתוב בסעיף ש"בני הזוג יודיעו לרושם הנישואין האחר כי פנייתם אליו - - -". האם לא צריך להודיע לרושם הנישואין שהם הלכו למישהו אחר?
היו"ר יצחק הרצוג
למה הם צריכים להודיע לו? רשם הנישואין השני יודיע.
אורי מקלב
הם צריכים להודיע לו.
עתניאל שנלר
אני לא רואה מניעה.
היו"ר יצחק הרצוג
אוקיי. תינתן הודעה גם לרושם הנישואין. אין בעיה. הייעוץ המשפטי יוסיף את זה. מקובל.
שמעון יעקבי
בסעיף קטן (יג) נאמר "וכן החלטות - - -
אורי מקלב
בסעיף הזה אני עוד רוצה להעיר את ההערות שלי, אבל לגבי הזמנים הקצרים שאתם נותנים לרבנים. איפה נשמע לוח-זמנים קצר כזה?
עתניאל שנלר
על איזה סעיף אתה מדבר?
אורי מקלב
על הרב שלא השלים את תהליך הרישומים לפי - - -
עתניאל שנלר
זה לוח-זמנים ארוך מאוד.
היו"ר יצחק הרצוג
זה המון זמן.
עתניאל שנלר
חודש ימים. הם רוצים עוד חודש להתחתן.
אורי מקלב
יש לו כמה ימים להודיע אם הוא מתנגד.
היו"ר יצחק הרצוג
הוא משפר את השירות.
עתניאל שנלר
אני אעשה עוד מעט חשבון כמה ימים, תראה שזה חודש ימים.
היו"ר יצחק הרצוג
הוא ישפר את השירות. בבקשה, סעיף קטן (יג).
שמעון יעקבי
בסעיף קטן (יג) מדובר ב"מאגר מידע שיכלול תעודות נישואין וגירושין וכן החלטות רב רושם נישואין שלא הוגש עליהן ערר לבית דין רבני". לכאורה יש צורך גם בתקופת הביניים. נניח שהוגש ערר, והוא לא הוכרע, בינתיים הם צריכים להיות בתוך המאגר. גם פה צריך לתקן את הנוסח, שהמאגר יכלול את אותם מקרים שרב רושם נישואין החליט לדחות את הבקשה, גם אם הוגש עליהם ערער, והערער לא נדחה. אם הערר נדחה, ודאי שזה לא יופיע במאגר, אבל אם הערר לא נדחה - - -
היו"ר יצחק הרצוג
הערר לא נדחה, זה כאילו תיק תלוי ועומד.
שמעון יעקבי
זה תיק תלוי ועומד, והוא עדיין צריך להיות במאגר.
היו"ר יצחק הרצוג
הערה נכונה.
אברהם מיכאלי
כל פתיחת בקשה צריכה להיות במאגר?
היו"ר יצחק הרצוג
לא פתיחה, עצם הדחייה.
אברהם מיכאלי
איך ידע רב אחר במקום אחר?
היו"ר יצחק הרצוג
גם.
שמעון יעקבי
זה מאגר אחר, נדמה לי.
היו"ר יצחק הרצוג
זה משהו אחר.
אברהם מיכאלי
האם יש עוד מאגר?
שמעון יעקבי
יש עוד מאגר.
היו"ר יצחק הרצוג
בבקשה, הרב יעקבי.
אלעזר שטרן
אנחנו משמיטים את המלים "שלא הוגש עליהן ערר לבית דין רבני".
היו"ר יצחק הרצוג
הסעיף הבא, הרב יעקבי.
שמעון יעקבי
בסעיף יד (1), אני מעיר לייעוץ המשפטי, לא הבנתי את ההבדל בנוסח בין הרישה לסיפה. ברישה כתוב שהמאגר יכלול תעודות נישואין וגירושין בקשר לבקשה, ובסיפה כתוב "יודיע הממונה לרושם הנישואין את החלטת רב רושם נישואין אחר בעניין בני הזוג, אם ישנה". מדוע הוא לא יכול להעביר אליו את ההחלטה? למה הוא רק מודיע לו?
אלעזר שטרן
לפי מה שהבנתי ונמסר לי מחבר הכנסת שנלר, הכוונה היתה, וזו הכוונה של הניסוח הזה, אלא אם כן תאמרו שיש כוונה אחרת, שיש כוונה להבדיל בתוך מאגר המידע בין תעודות הנישואין והגירושין שאליהן רושם הנישואין יכול לפנות בצורה ישירה – הוא לא צריך את התיווך של הממונה – לבין ההחלטות של רושמי נישואין אחרים, ששם לא תהיה לו גישה ישירה, אלא הוא יפנה לממונה בעניין בני הזוג הספציפיים האלה, והממונה ייתן לו את ההודעה לגבי אותו בני הזוג. זאת היתה הכוונה.
שמעון יעקבי
אני לא יודע, אני מציע לא לדון בזה כרגע.
היו"ר יצחק הרצוג
נשאיר את זה בצריך עיון.
שמעון יעקבי
נשאיר את זה, מקובל עלי.
היו"ר יצחק הרצוג
יש לו הערה, צריך עיון. נבדוק. תשבו על זה. הלאה. מה הנושא הבא, עורך הדין יעקבי?
שמעון יעקבי
לסעיף קטן (טז) – יש ההוראה שמורה על קביעת תקנות. אני מסב את תשומת הלב של חברי הוועדה שאם לא יהיו תקנות בתוך שנה, לפי סעיף 3 להצעת החוק הנוכחית, החוק ייכנס לתוקף גם בלי תקנות. צריך להיות מודעים לכך.
היו"ר יצחק הרצוג
בהחלט. זו מטרת החוק.
שמעון יעקבי
אני מסב את תשומת הלב שלפי הנוסח הקיים כרגע, בשונה מהשיחות שנוהלו תוך כדי החלפת נוסחים, אין חובה חוקית למחשב את תיקי הנישואין כולם, כפי שהיתה כוונה לעשות כן, אבל מצד שני, גם אין מניעה שימחשבו את כל תיקי הנישואין גם ללא הוראת חוק מפורשת, כמו שהממשלה כולה ממחשבת את כל התיקים שלה על-ידי סריקתם.
היו"ר יצחק הרצוג
תודה. תודה על הערותיך. חבר הכנסת מקלב.
אורי מקלב
ההערה הזאת היא לא הערה רק לחברי הוועדה, אלא ההערה הזאת היא לעם ישראל, שבאה ואומרת שכאשר החוק הזה ייכנס לתוקפו, אם המשרד לשירותי דת לא יתקן בתוך חודש את היעילות שלו ואת הזריזות שלו, ואנחנו מכירים ויודעים בדיוק, וזו גם שאלה בנושא של תקציבים, כדי להגיע - - -
היו"ר יצחק הרצוג
זה גם יביא כסף.
אורי מקלב
אנחנו יודעים שהחוק הזה יתקבל ללא שום דבר. ללא תקנות, ללא שום דבר, ונימצא בעוד - - -
היו"ר יצחק הרצוג
לדעתי לא. לדעתי הוא יתקבל עם תקנות ועם כסף. זו דעתי.
אורי מקלב
אין שום - - -
היו"ר יצחק הרצוג
האם יש עוד הערות ניסוחיות? בבקשה, עורך-הדין סגל, ואחר כך הרב פישר.
פרץ סגל
אני רוצה לומר שבאופן עקרוני החלטת ועדת השרים היתה לתמוך בשתי הצעות החוק, כך שההערות שלי הן ברוח הדברים האלה.
היו"ר יצחק הרצוג
אני מקווה שאפשר את חלקן גם לעשות בהמשך. כלומר, אם יש לך תיקונים. ראשית, חלקן הן יותר בעלות אופי טכני, אבל זה יותר מאשר טכני לפעמים. למשל מה שנאמר פה, לשכה לרישום נישואין – אין חוק שקובע שיש לשכה לרישום נישואין. מי מקים את הלשכה לרישום נישואין? זה איזה דבר חדש שהיום אנחנו בונים באמצעות הפקודה. האם המשרד לשירותי דת יקים את הדבר הזה? כלומר, צריך באיזה אופן לעגן את הדבר הזה בחקיקה, כי זו הפעם הראשונה שהדבר מעוגן בחוק – הקמת לשכות אזוריות ולא אזוריות.
עתניאל שנלר
לא המשרד ולא לשכה, לא פותרים את הבעיה?
פרץ סגל
מי מקים את הלשכה הזאת.
עתניאל שנלר
משרד. משרד.
היו"ר יצחק הרצוג
הוא לא רוצה להקים ארגון חדש.
פרץ סגל
כל מה שאני אומר שצריך לכתוב.
היו"ר יצחק הרצוג
אולי זה רק רושם הנישואין. למה צריך את המלה "לשכה"? יש הגדרה של רושם נישואין.
פרץ סגל
צריך להבהיר מה זה "לשכה אזורית".
היו"ר יצחק הרצוג
מקובל. זה רב רושם נישואין.
פרץ סגל
יכול להיות שצריך בעניין הזה להבהיר.
ישראל פת
השאלה איך פעלנו כל השנים.
פרץ סגל
פעלנו כל השנים בהתאם להנחיות של הרבנות הראשית. עכשיו אנחנו מביאים את זה לרמה של חוק. אם אנחנו מביאים את זה לחוק, החוק לא יכול להסתמך על הנחיות, הוא צריך לכתוב אותן מפורשות. לכן הדברים צריכים להיאמר בחוק עצמו – מהי הלשכה, מי מקים אותה וכדומה.
היו"ר יצחק הרצוג
סליחה. היועץ המשפטי, רצית להתייחס לעניין.
אלעזר שטרן
זה דבר שאפשר לדון עליו. אני לא בטוח, מכיוון שיש כבר מערך פועל וקיים. יש לפעמים שקובעים הגדרות מסוימות ומתייחסים למציאות - -
היו"ר יצחק הרצוג
זה המשרד של הרב הרושם נישואין.
אלעזר שטרן
- - קיימת, גם אם לא מגדירים אותה בחקיקה.
היו"ר יצחק הרצוג
זה משרד הרשות הרושמת.
פרץ סגל
אני למשל לא יודע מה זה לשכה לרישום נישואין - - -
היו"ר יצחק הרצוג
צריך להגדיר. אני חושב שזה משרד הרשות הרושמת, כי הרשות הרושמת מוכרת לנו, וזה משרדה.
פרץ סגל
אני אומר שוב. אני מוכן אחר כך לשבת עם הייעוץ המשפטי, גם עם עורך-הדין יעקבי, להראות שמדובר בשתי פונקציות.
היו"ר יצחק הרצוג
אולי משרד רב רושם נישואין.
שמעון יעקבי
אני מצטרף להערה של פרץ סגל.
היו"ר יצחק הרצוג
"משרדו של רב רושם נישואין", זה מה שייקרא בניסוח.
פרץ סגל
הערה שנייה, והיא כבר נרמזה בדברי עורך-הדין יעקבי. יש פה אי-בהירות באשר לזכות הגישה של רושם הנישואין. כפי שאני מבין, תהיה לו זכות אוטומטית לגשת ולראות את תעודות הנישואין, אבל לא תהיה לו זכות אוטומטית לעיין בהחלטות. אני חושב שהדבר הזה בא לידי ביטוי בערבוב בסעיף קטן (ג) ו-(ד), בעוד שסעיף קטן (ג) אומר שיש לו זכות לעיין וסעיף קטן (ד) אומר שהוא צריך לפנות. צריך להבחין בין שני הדברים. יש לו זכות לעיין בתעודות הנישואין והגירושין, ויש לו זכות לפנות כדי לברר אם יש החלטות. וצריך להבהיר את זה.
אלעזר שטרן
זו ההבחנה שנעשתה בסעיף (יד)(1), מה שעורך-הדין יעקבי העיר קודם.
פרץ סגל
אני אומר שבסעיפים קטנים (ג) ו-(ד) צריך לעשות את אותה הבחנה לעניין שני הדברים האלה.
אלעזר שטרן
אני חושב שזה - - -
פרץ סגל
לטעמי יש פה סתירה בין סעיף קטן (ג) לסעיף קטן (ד).
היו"ר יצחק הרצוג
אני אבקש מהייעוץ המשפטי לבדוק את זה לפני ההכנה להצבעה.
פרץ סגל
לגבי סעיף קטן (ד)(1) נאמר שפונים למנהל בתי הדין הרבניים. צריך להסמיך את מנהל בתי הדין הרבניים. מנהל בתי הדין הרבניים הוא פונקציה מינהלית. תיקי בתי הדין הרבניים כמו בתי המשפט לענייני משפחה הם בדלתיים סגורות, ואין זכות לעיין בפסקי הדין. אם אנחנו רוצים לצורך העניין הזה להסמיך את מנהל בתי הדין, שהוא פונקציה מינהלית, לעיין בתיקי - - -
היו"ר יצחק הרצוג
מה אתה מציע? יוסמך על כך לפי דין?
פרץ סגל
מנהל בתי הדין הרבניים יהיה רשאי לעיין ולהשיב תשובה.
היו"ר יצחק הרצוג
נשמע את תשובתו של עורך-הדין יעקבי.
שמעון יעקבי
המציאות הנוכחית היא - -
היו"ר יצחק הרצוג
שזה פועל ממילא.
שמעון יעקבי
- - שזה פועל. כלומר, כשבית דין מגיע למסקנה שיש מניעה על פלוני להינשא, הוא כותב בשולי החלטתו: יש להעביר החלטה זו למנהל בתי הדין, על מנת לרשום את פלוני ברשימת מנועי או מעוכבי הנישואין.
היו"ר יצחק הרצוג
יש פה מחלוקת של גדולים. האם יש צורך בהסמכה? אם לאו, אפשר גם לסגור את זה לקראת ההצבעה, לקראת הקריאה השנייה והקריאה השלישית.
שמעון יעקבי
אני חושב שאפשר לדחות את זה.
היו"ר יצחק הרצוג
אתה חי עם זה ביום-יום ואתה אומר שאפשר לדחות את זה לבירור. אני רק מבקש לברר ביניכם את הסוגיה. הלאה.
אורי מקלב
מה שיהיה עכשיו, ד"ר פרץ, הוא לא יוכל לברר את זה והוא לא יוכל לעיין בזה.
היו"ר יצחק הרצוג
הוא אומר שזה הנוהל הקיים. חבר הכנסת מקלב, הוא אומר שזה הנוהל הקיים.
שמעון יעקבי
זה לא שאין פתרון חוקי. ההערה של ד"ר פרץ סגל שמנהל בתי הדין לא רשאי סתם כך לפתוח את התיקים של בית הדין.
היו"ר יצחק הרצוג
בוא תבדוק את זה. יכול להיות שזו הערה שגם תייעל ותשפר. הלאה.
שמעון יעקבי
אין חובה עכשיו לפני הקריאה הראשונה.
היו"ר יצחק הרצוג
אין חובה. עורך-הדין סגל.
פרץ סגל
לגבי הסיפה של סעיף קטן (ד), שקיבל רב הודעה על מניעה כאמור יודיע על כך לבני הזוג. הם לא יכולים להגיב על כך, ואולי יש טעות בזיהוי בכלל. כלומר, אין פה הנחה שהם יכולים להגיב על המניעה הזאת. צריכים דבר ראשון לשמוע אותם, אולי המניעה בצורה פשוטה ביותר לא מתייחסת אליהם. כתוב שהם רשאים לפנות לבית הדין, ואין צורך שהם יפנו, מכיוון שאולי לפני כן הם יסבירו שזה לא הם בכלל. אברהם כהן – יש לנו כמה במדינת ישראל.
היו"ר יצחק הרצוג
הם יענו. ממילא הם יקבלו את ההודעה.
פרץ סגל
לא צריך להטריח אותם לבית הדין לצורך העניין הזה.
היו"ר יצחק הרצוג
פרץ סגל, ישבתם על זה שבעה נקיים. אם יש לך הערות חדשות על משהו שלא ראית בזמן שישבת, אז שב אתו לקראת הקריאה השנייה והקריאה השלישית.
פרץ סגל
פה צריך להבחין בין שני דברים. פה אנחנו שוללים את העניין הזה, צריך לאפשר לו.
היו"ר יצחק הרצוג
חבר הכנסת שנלר ישב אתך.
עתניאל שנלר
ד"ר פרץ, לפחות לעניות דעתי, ההערות האלה ראויות כולן. האם יש מניעה שנשב תיכף ונעבור עליהן?
פרץ סגל
אין בעיה.
היו"ר יצחק הרצוג
שבו על זה ותגבשו את החוק. האם יש לך משהו מהותי?
פרץ סגל
יש עוד דבר מהותי, וזו ההבחנה בין סעיף התחילה לבין ההוראה לעניין הרשת הממוחשבת. נאמר בסעיף התחילה, "לרבות היכולת לקבל את המידע" וכדומה. אין "לרבות". כלומר, יש מאגר מידע והוא מוגדר בסעיף קטן (ו). זה מה שיש במאגר המידע, לא לרבות. כלומר, התחילה צריכה לחזור בדיוק לחוק ולא לרבות משהו שלא נאמר בחוק עצמו.
היו"ר יצחק הרצוג
זה הייעוץ המשפטי.
אלעזר שטרן
לא הבנתי. עוד פעם.
היו"ר יצחק הרצוג
הוא אומר לך שהמלה "לרבות" בסעיף 3(א) היא לא במקומה.
עתניאל שנלר
והיכולת לקבל.
פרץ סגל
יש לנו הגדרה של הרשת הממוחשבת הפנימית בחוק עצמו. החוק עצמו אומר מה יש ברשת הממוחשבת. מה שיש ברשת הממוחשבת, זה מה שיש.
עתניאל שנלר
זאת אומרת למחוק את המשפט "לרבות היכולת לקבל" - - -
פרץ סגל
נכון. צריך למחוק את המלה "לרבות".
היו"ר יצחק הרצוג
מקובל.
עתניאל שנלר
אני מסכים.
פרץ סגל
הערה אחרונה. בשני המקומות הסמכות לתקנות צריכה להיות בוועדת החוקה, ולא בוועדת הפנים כפי שנאמר.
היו"ר יצחק הרצוג
אני גם מסכים שזה בוועדת החוקה, חוק ומשפט. זה נראה לי יותר מתאים. אגב, להערתך, חבר הכנסת מקלב, אומרת לי מנהלת הוועדה, שהרבה שנים עוסקים כאן גם בענייני נישואין וגירושין.
פרץ סגל
אין ספק. גם העמדה שלנו שזה צריך להידון פה.
היו"ר יצחק הרצוג
אני חושב שזה יותר נכון ויותר ראוי.
אורי מקלב
הלנתי על שני דברים. מה קרה שזה עבר מוועדת הפנים לוועדת החוקה - - -
פרץ סגל
מלכתחילה היתה טעות להעביר את זה לוועדת הפנים.
אורי מקלב
אחרי שוועדת הפנים כבר דנה בקריאה הטרומית, כבר ישבה, והיועצים המשפטיים של ועדת הפנים הם אלה שדנו בחוק, פתאום העברנו בגלל שיושב-ראש ועדת החוקה הודיע על החוק הקודם שהוא לא ייתן - - -
היו"ר יצחק הרצוג
האם אדוני מסכים שזה יהיה בוועדת החוקה?
אורי מקלב
הוא הודיע שהוא לא ידון ולא יאשר, ועכשיו הוא אישר, ועכשיו מחזירים את זה? אני אומר לחברים שלי, וכולם יודעים שמי שממשתף בדיון היום ומצביע, הוא שותף בדיל הזה, כולל היושב-ראש.
היו"ר יצחק הרצוג
חבר הכנסת מקלב היקר, אני לא שותף בשום דיל. חבר הכנסת מקלב, אני חושב שדווקא בהיותך אחד המחוקקים הכי פעילים בוועדה הזאת, זה נכון שהכול יהיה בוועדת החוקה, חוק ומשפט. לפחות לזה אל תתנגד. תתנגד לחוק, אבל לא לתיקון הזה.
אורי מקלב
דיברתי על כך שמעבירים בן לילה את החוק שכבר נידון בוועדת הפנים, והיה לאחר החלטה ומעבירים אותו. שאלתי מה קרה שהעבירו את זה.
היו"ר יצחק הרצוג
"בן לילה היה ובן לילה אבד", "ההיטב חרה לך הקיקיון?" בבקשה. אני בעד להשאיר את זה בוועדת החוקה, חוק ומשפט.
אורי מקלב
אני אומר את זה, גם אם זה נכון.
פרץ סגל
אני רק אומר שיש עוד כמה הערות שאני רוצה לקרוא עם הייעוץ המשפטי. באופן עקרוני אלה ההערות העקרוניות.
היו"ר יצחק הרצוג
הערה לייעוץ המשפטי.
אלעזר שטרן
הערה אחת קטנה לגבי התיקון של סעיף 7 לפקודה. אני מסב את תשומת לבם של חברי הוועדה שהעונש הפלילי שנקבע פה הוא גבוה מאוד – שנתיים מאסר – על בעיה של רישום. צריך לשקול האם זה העונש המתאים והראוי.
עתניאל שנלר
רשמתי לעצמי את הדבר הזה, ויש ממש בטענה הזאת.
היו"ר יצחק הרצוג
נוריד לשנה.
קריאות
לא.
שמעון יעקבי
הייתי רוצה להתייחס.
היו"ר יצחק הרצוג
אתם רוצים גם את זה ללבן לדיון הבא?
עתניאל שנלר
נלבן את זה אחר-כך.
היו"ר יצחק הרצוג
תלבנו גם את הסוגיה הזאת. יש שישה נושאים לליבון.
שמעון יעקבי
רק הערה קטנטונת. מי שמשיג ממאגר המידע איזה מידע, המאסר שלו שלוש שנים.
היו"ר יצחק הרצוג
האמת שבצדק.
שמעון יעקבי
מי שלא מדווח על הנישואין שלו - - -
שמעון יעקבי
יכול להיות שגם שלוש השנים זה - - -
היו"ר יצחק הרצוג
שתי ההערות רציניות, ואני מבקש לעשות שיעורי בית כמו תמיד בהליך החקיקה. האם יש למישהו עוד הערות? הרב פישר, יש לך הערה על החוק, כבודו?
יצחק פישר
אני לא משפטן, מורי ורבותי, אבל כרב שעובד בשטח - - -
אורי מקלב
אני מתנצל, כיושב-ראש הייתי נותן לרבנים לדבר קודם, לכן גם אני לא דיברתי.
יצחק פישר
אני מוותר.
היו"ר יצחק הרצוג
כבוד הרבנים. כן, הרב.
אורי מקלב
לא אמרתי מה שיש לי להגיד על החוק, אלא על סדרי הדיון.
יצחק פישר
אצלנו מקובל שברומא – תהיה רומאי. אם הנוהל פה שלא מכבדים רבנים ראשונים, אז - - -
היו"ר יצחק הרצוג
מכבדים רבנים מאוד. זו לא פעם ראשונה.
יצחק פישר
מורי ורבותי, אני עובד בשטח, אני רב שחוקר נישואין ברבנות בראשון לציון. אומנם ראשון לציון זה קצת סמרטוט אדום לכל מיני רבנים, אבל אני יכול לספר לכם מהיום-יום מה שקורה ברישום נישואין.

קודם כול, הקלישאה שהמציאו אנשי צהר, שכאילו לא מקבלים את הזוגות יפה, הייתי מציע לשים משוב במסדרונות של המועצה הדתית ולראות האם יש תלונות איך מקבלים אותם, איך משרתים אותם וכן הלאה, אבל זו לא הנקודה. הנקודה המרכזית היא שמכיוון שאני עובד בשטח, אני רואה כמה זוגות מגיעים ומייד מקבלים רגליים קרות, עוזבים את המקום ומנסים ללכת למקום אחר. אתן לכם שתי דוגמאות: דוגמה ראשונה שהיתה אצלי. זוג הגיע להירשם, הוא הגיע עם תעודת רווקות מהעיר בת-ים, לאחר חקירה ודרישה, כשבדקנו את תעודת הרווקות, ושאלנו שתי שאלות או שלוש שאלות שידענו לשאול, התברר שהסבתא של אותה משפחה לא היתה יהודייה. היא היתה מאומצת לפי החלטת בית הדין הרבני של אשדוד. אם כן, הסבתא הזאת מחזיקה היום 20 נכדים ונכדות וכולם אינם יהודים, במאגר של משרד הדתות של הרב ענתבי, ולא מופיע אפילו אחד מהם שאינו יהודי. הזוג הזה ראה שאנחנו לא יכולים לרשום אותו, מייד ביקש ודחק ואיים בעיתונאים שאנחנו חייבים לתת לו אפשרות ללכת מפה, ואכן הוא הלך עם תעודת רווקות לבאר-שבע, בבאר-שבע חיתנו אותו ללא ידיעה שכל הילדים של אותה משפחה אינם יהודים. כלומר, הדבר שעלינו עליו וראינו אולי במקרה, זה לא יכול לקרות ברבנות אחרת. הם כבר באו עם תעודת רווקות מבת-ים, ששם לכאורה גם יודעים לחקור טוב. אם כן, אנחנו רואים שהזוגות מחפשים מוצא ומפלט למקומות שלא ידעו מה העבר שלהם. זה מקרה אחד.
מקרה ששני ששמעתי מפי הרב לנדאו, מנהל חקר הנישואין של תל-אביב. ביום חמישי האחרון שמעתי ממנו שהגיע זוג להינשא, ותוך כדי שאלות, התברר שאחד מבני הזוג החליף את מינו. הוא אמר לי במפורש: אם היה מגיע לכל רבנות אחרת, לא היו יודעים על זה. אף אחד לא היה יודע על זה והיו משיאים אותם ורושמים את הנישואין. אנחנו רואים את זה ביום-יום, שהזוגות מחפשים מפלט למקום שלא יכולים לחקור אותם או שמכירים בחקירה. לכן הנושא הזה של 15 לשכות אזוריות לרישום, זה פשוט לפתור את הבעיה של אלה שמחפשים מפלט.
אני מציע כעובד במקום, שהרב שרושם נישואין, חייב להגיע אליו כל זוג, בין שהוא חושב לפתוח תיק ובין שהוא לא חושב לפתוח תיק. חייבים לבוא לחקירה אצל הרב רושם הנישואין. הוא יכול לתת מכתב שהוא מוכן שילכו למקום אחר. לא בצורה של תעודת רווקות, אלא לתת הסכמה בכתב שהוא מוכן ומרשה להם ללכת למקום אחר. ובצורה כזאת אנחנו סוגרים את הפינה הזאת שזה לא יהיה מין מפלט למי שלא ראוי לו להתחתן.
אורי מקלב
הרב פישר, לפי הצעת החוק הזאת הם מתחייבים להביא תעודת רווקות מהעיר - - -
עתניאל שנלר
אין פטור מחובת תעודת רווקות.
היו"ר יצחק הרצוג
הרב פישר, אני רוצה שיהיה ברור - - -
יצחק פישר
שמעתי מהרב יעקבי שאין חובה להופיע. הרב יכול לערער, אבל אין חובה להופיע.
היו"ר יצחק הרצוג
כבוד הרב פישר, ברשותך אני רוצה את הזכות לענות לך. קודם כול, אין פה שום כוונה של אף אחד סביב השולחן הזה לערער את יסודות ההלכה במערכת בתי הדין הרבניים ורישום הנישואין. זו לא מטרת החוק הזה. העובדה שציינת מקרה, והזכרת רבנות מאוד מכובדת בדרום הארץ שאף אחד לא חושד בה שהיא שייכת לאיזה ארגון אחר, אלא התקלה יצאה אצלם, ולכן דווקא החוק הזה של חבר הכנסת שנלר בפעם הראשונה יניח תשתית לכך שלאף אחד לא תהיה שגגה. מאידך גיסא, באמת ובתמים, אי-אפשר לקבוע שרבנים שעברו את כל הסמיכה הנדרשת בשולחן ערוך וכיוצא בזה, והם רבנים טובים, אם אנשים מרגישים יותר נוח ללכת אליהם מאשר להתחמק, לנסוע לקפריסין, לא להינשא בכלל, או להינשא בצורה אחרת, לא ילכו. אדוני כבוד הרב, תאמין לי, דווקא ההיגיון אומר שתאפשרו את הגמישות הנדרשת תוך כדי בניית המאגר הנדרש.
יצחק פישר
אני מסכים.
היו"ר יצחק הרצוג
דווקא הדוגמאות שכבודו הביא מדברות בעד עצמן, ואין כוונה בעניין הזה להתחיל לשחק משחקים.
יצחק פישר
אני מסכים.
היו"ר יצחק הרצוג
עכשיו גם קיבלנו את ההערות של יעקבי, ולכן גם הסוגיה הזאת נפתרה בעניין של הערעור.
יצחק פישר
אני מסכים שחבר הכנסת שנלר עשה מעשה גדול ועושה מאגר, והמאגר הזה הוא חשוב.
שמעון יעקבי
הוא הזכיר שתי הערות שלא אמרתי. אולי נשאיר את זה - - -
היו"ר יצחק הרצוג
בדיוק. אמרנו שיהיה לנו דיון רציני. אין לנו כוונה להתחמק מדיון רציני, אבל יש פה אנשים שחיים את העסק הזה ויש להם גם הרבה מה לומר על מערכת רישום הנישואין והרבנות בישראל, ואף אחד לא רוצה לפתוח פה ויכוח, לא היום.
שמעון יעקבי
אני רק אציין את שתי הנקודות שהוא אמר ולא אמרתי. נקודה אחת על הצורך בתעודת רווקות לקבל מהרב המקומי, מהמקום שבו הם גרים. ונקודה שנייה שהוא דיבר עליה, על חובת ההופעה האישית בפני רב רושם נישואין. את שתי ההערות האלה לא אמרתי.
היו"ר יצחק הרצוג
אלה נושאים לבירור עם חבר הכנסת שנלר. תודה רבה.
יצחק פישר
אני רוצה להוסיף ולשבח את חבר הכנסת שנלר על המחשוב שהוא רוצה לשים במאגר.
היו"ר יצחק הרצוג
זה יהיה המפתח. תודה.
יצחק פישר
זו אליה וקוץ בה, אני אסביר לכם למה. חובת הדיווח היא רק אחרי שהופיעו. אם מגיע זוג למועצה הדתית והם מעריכים שהוא לא כשר, והוא גם בא עם עיתונאי, אז ממילא הרישום הזה לא יהיה שווה.
היו"ר יצחק הרצוג
עזבו את העיתונאי, אי-אפשר להכניס את התסביך הזה בכל פעם. יש גם הרבה מה לכתוב, לא רק להסתיר.
עתניאל שנלר
פעם ראשונה בהיסטוריה הוא לא יוכל ללכת למישהו אחר.
היו"ר יצחק הרצוג
הרב פישר, תודה. אני רוצה להמשיך לאפשר לאחרים לשאת דברים.
יצחק פישר
עוד נקודה שחשוב להסביר אותה. אני מבקש סליחה עוד דקה.
היו"ר יצחק הרצוג
הערה לסיום. בבקשה.
יצחק פישר
הערה לסיום. מורי ורבותי, כל הנושא של החוק הזה בא ממקור לא כשר. החוק הזה בא ממקור לא כשר, שאנשים רוצים להיכנס לרבנות דרך החלון ולא דרך הדלת.
היו"ר יצחק הרצוג
תודה רבה. זה לא נכון.
יצחק פישר
קרן אביחי מממנת את כל - - -
היו"ר יצחק הרצוג
סליחה, אדוני. אתה רוצה, אני אנאם פה נאום סנגוריה נלהב לרבני הצהר. נלהב ל-5,000 זוגות שמאמינים שאולי סוף-סוף יש יהדות בדרכי נועם. חבל שנפתח את הוויכוח הזה.
יצחק פישר
אנשים חושבים שאדם יכול לבחור את הרב שלו, וזה נכון לגבי חופה - -
היו"ר יצחק הרצוג
תודה, הרב פישר.
יצחק פישר
- - אבל לגבי רישום, זה לא קשור.
היו"ר יצחק הרצוג
תודה, הרב פישר. הרב זמל, ואחריו – הרב שלוש. אני מבקש קצר, כי הדיון לא מתמקד בכל הוויכוחים ביניכם לבין קבוצות אחרות שרושמות נישואין. בבקשה.
אורי מקלב
הם אחראים על רישום נישואין - -
היו"ר יצחק הרצוג
הרב זמל, בבקשה.
אורי מקלב
- - והם יודעים מה המשמעות.
היו"ר יצחק הרצוג
הערות לחוק.
אורי מקלב
הם לא מדברים אידיאולוגיה.
היו"ר יצחק הרצוג
אני מבקש הערות לחוק.
אשר זמל
כבוד היושב-ראש, הצגתם את זה כך, אבל אני לא רואה את זה כך.
היו"ר יצחק הרצוג
איפה כבודו רושם נישואין?
אשר זמל
אני מלב השרון, מגוש תל מונד.
היו"ר יצחק הרצוג
מקום מצוין.
אשר זמל
הייתי, לא בחופה אחת.
היו"ר יצחק הרצוג
ראיתי את כבודו בהרבה חופות.
אשר זמל
מבחינה מהותית, נשמתית, וחייב שהדברים יישמעו, זוהי שריפת נשמתה של הרבנות. שריפת תפקידו של מרא דאתרא, של הרב דמטה. מי שהיה רב בשרשרת ומי שיודע מה זאת רבנות – שוב, צריך לתקן דברים, יתוקנו. ודאי. יש לנו רבנות ראשית ומאוד תמהנו לשמוע שכבוד השר, כבודו במקומו מונח, בענייני דת הוא ימנה, את זה הוא ימנה. אנחנו רוצים רבנים ראשיים שיופיעו, שתהיה להם סמכות, שיקראו לסדר, שירעננו במקומות שזה לא בסדר. ברוך השם, אצלי בגוש תל מונד, אף אחד לא נסע לקפריסין. ברוך השם. זו ההתיישבות העובדת הוותיקה, הנפלאה עם הזכויות. לקחת את העניין של רב מרא דאתרא, שיסד אותו מרן הרב קוק והראשונים לציון - -
היו"ר יצחק הרצוג
והרב הרצוג.
אשר זמל
אחר-כך היה מרן הרב הרצוג, שעוד הכתיר את אבא שלי בבית העם לפני 80 שנה וכו'. אני בטוח שהיה אומר שזוהי שריפת נשמתה של הרבנות, אבל לא חס ושלום - - -
היו"ר יצחק הרצוג
נשאיר את זה בחילוקי דעות.
אשר זמל
אין לי ספק, כי עובדה שאוהבים ומעריצים. אתה לוקח את תורת מרא דאתרא, בבואה דבבואה של תלמידיו של משה רבנו, ואתה גומז אותה. אומר זאת יותר – לא לכבודו, אנחנו לא נותנים הוראות, לא באנו לתקן עולם – אמר לנו מרן שר התורה הרב הגאון הרב עובדיה יוסף שליט"א – כשהיה כנס חירום של רבנים בקשר לעניין הזה, אז הלכו אליו משלחת רבנים, ושחברי הכנסת של ש"ס הנכבדים ישמעו טוב-טוב – שהוא רואה את זה במראה שלו, במראה התורני, כגזרת שמד.
היו"ר יצחק הרצוג
הייתי מאוד נזהר בניסוחים.
אשר זמל
כך הוא אמר. אני מצטט את לשונו.
היו"ר יצחק הרצוג
מאוד-מאוד נזהר, הרב זמל, חס וחלילה להגיד דברים כאלה.
אשר זמל
חבר הכנסת הרצוג יקירי, לא הרב זמל אמר, שמעתי מפיו, מפיו של שר התורה. כך יוצאות המלים.
היו"ר יצחק הרצוג
תלוי באיזה חוק ועל מה מדובר.
אשר זמל
על זה. על זה. על זה.
היו"ר יצחק הרצוג
היות שיש פה פשרה ששומרת על הכללים - - -
אשר זמל
חבר הכנסת, יושב-ראש הישיבה הנכבד, אחד שאל את הרב אחרי "כל נדרי", איפה כתוב שאחרי "כל נדרי" אסור לשחק בקלפים? אז אמר לו זה בשולחן ערוך: לא כתוב, אבל אתה עוכר ישראל, אתה אומר שאין קדושה ליום הכיפורים. מה שצריך לתקן – יתוקן, ואת זה רבנים ראשיים צריכים לתקן, ויש להם מה לעשות, אנחנו מחכים להם - -
היו"ר יצחק הרצוג
כולנו מחכים להם.
אשר זמל
- - אבל מפה להרוס את התשתית של הרבנות? מרן הרב קוק, כשהיתה בעיה האם להרוס רבנות, היה קופץ על השולחנות לא לפגוע בה. לוקחים שריפת נשמה - - -
היו"ר יצחק הרצוג
תודה רבה. הרב זמל, דבריך יוצאים מן הלב ונכנסים אל הלב. תודה רבה. אני מכבד. בבקשה, הרב שלוש.
אורי מקלב
חשוב שזה יישמע.
היו"ר יצחק הרצוג
זה נשמע, אמרתי. יש ויכוח אם זה שמד או לא. בואו ניקח הכול בפרופורציה. בבקשה, הרב שלוש, קצר.
יוסף שלוש
אולי אני באמת אפתח מהסוף.
היו"ר יצחק הרצוג
מאיפה אדוני? הרב מחיפה?
יוסף שלוש
אני הרב האזורי של דרום השרון. רושם נישואין בדרום השרון.
היו"ר יצחק הרצוג
אם כך, ידוע ומוכר.
יוסף שלוש
הבן של הרב מנתניה, אז ממילא אתה מכיר היטב.
היו"ר יצחק הרצוג
כן. כן.
יוסף שלוש
לגוף העניין, אני אפתח, למרות שאתם חלוקים, ואני לא יודע על מה יש מחלוקת נגד שר התורה הגאון הרב עובדיה יוסף שליט"א, שהוא אומר, והייתי נוכח, שזה גזרת שמד. אבל אני אמשיך הלאה, כל חברי מועצת הרבנות הראשית לישראל, והשתתפתי בשתיים-שלוש ישיבות - - -
אורי מקלב
איזו מחלוקת? אם זה מה שהוא אמר על החוק שלך?
יוסף שלוש
הוא אמר מלים מפורשות. מלים מפורשות. זה גזרות שמד. הוא אמר "גזרות שמד".
היו"ר יצחק הרצוג
יש מחלוקת. חברים - - -
יוסף שלוש
תנו לי לדבר.
היו"ר יצחק הרצוג
יש מחלוקת אם זה מה שנאמר.
יוסף שלוש
הייתי במקום.
היו"ר יצחק הרצוג
עם כל הכבוד.
יוסף שלוש
הייתי מהשבעה שהיו אצל הרב עובדיה יוסף.
אורי אורבך
לזה אתה קורא "גזרות שמד"?
יוסף שלוש
הרב עובדיה יוסף אמר את המלים הללו. תשאל את הרב עובדיה יוסף, שהוא גדול הדור לכל הדעות.
היו"ר יצחק הרצוג
תודה. תודה רבה.
יוסף שלוש
אני רוצה לדבר, אני לא - - -
היו"ר יצחק הרצוג
רק שנייה. בואו נשמע את הרב שלוש.
אשר זמל
- - -
אורי מקלב
אדוני היושב-ראש, המלים שאמר הרב שלוש - - -
היו"ר יצחק הרצוג
שקט. בבקשה.
אורי מקלב
- - - פה, לפניך את המלים שאמר - - -
היו"ר יצחק הרצוג
אני אתן לרב שלוש לדבר בלי הפרעות.
אורי מקלב
הוא שמע את זה מכבוד הרב.
היו"ר יצחק הרצוג
הרב שלוש, אני מתקדם.
יוסף שלוש
אני אמשיך הלאה.
אורי מקלב
אדוני היושב-ראש, הוא לא מצטט, הוא אמר שהוא שמע את זה מפי כבוד הרב.
היו"ר יצחק הרצוג
שמעתי אותו. הלאה. הרב שלוש, בבקשה.
יוסף שלוש
הייתי בשתי ישיבות של מועצת הרבנות הראשית לישראל. מועצת הרבנות הראשית לישראל הביעה נחרצות, פה אחד, נגד הצעת החוק עם כל התיקונים הללו, עם רוב התיקונים הללו. אני לא יודע בדיוק מה השתנה ברגע האחרון, כי חבר הכנסת שנלר הוסיף עוד כמה תיקונים חיוביים, אבל בסך הכללי מועצת הרבנות הראשית לישראל התנגדה פה אחד, וצריך להתייחס, כי היא ההיררכיה המדברת בענייני נישואין וגירושין.
היו"ר יצחק הרצוג
האם זאת גם העמדה של הרבנים של יהדות התורה ודגל התורה שהרבנות הראשית היא ההיררכיה הקובעת במדינת ישראל? ביום שזה יהיה, אני מוכן יהיה להסכים אתך. אבל למיטב ידיעתי, כמי שהיה מעורב בארבע מערכות בחירות לרבנות הראשית, כולם יודעים מי קובע, ולכן בעניין הזה צר לי. אני נורא מכבד את הרבנות הראשית, צר לי שהיא איבדה את כוחה.
קריאה
הרבנות הראשית לישראל היא החוק בעניין רישום נישואין וגירושין.
אורי אורבך
היא נתנה את כוחה לזרים.
היו"ר יצחק הרצוג
היא מזמן כבר שכחה שהיא היתה אמורה להיות הגוף העליון שקובע בנושא הזה. מזמן.
אורי מקלב
הוא מפנה את זה לחברי כנסת שכן חושבים - - -
יוסף שלוש
אתם מפסיקים אותי, וזה לא ראוי.
אורי מקלב
הוא מפנה את השאלה לחברי כנסת שכן חושבים שהרבנות הראשית היא זו שמטפלת והיא זאת שאמונה. הוא גם לא מייצג את יהדות התורה בעניין הזה. הוא לא נציג של יהדות התורה - -
היו"ר יצחק הרצוג
בבקשה, הרב שלוש.
אורי מקלב
- - אבל הוא כן מייצג את אלה שאומרים שהרבנות הראשית היא - - -
יוסף שלוש
אני רוצה להוסיף שמלבד הרב עובדיה יוסף שהוא גדול התורה, מלבד מועצת הרבנות הראשית לישראל, שהיא ההיררכיה הגבוהה, אני רוצה להוסיף שניים-שלושה פנים. שכחו כאן כולם את המועצות הדתיות שהן במצב גירעוני כספי קשה ביותר.
היו"ר יצחק הרצוג
זה לא הנושא על הפרק, עם כל הכבוד.
יוסף שלוש
באים כאן לפגוע תקציבית בכל המועצות הדתיות.
היו"ר יצחק הרצוג
להיפך. זה לא נכון, ממש לא נכון.
יוסף שלוש
באים לפגוע כאן.
היו"ר יצחק הרצוג
לא נכון, כבוד הרב.
יוסף שלוש
אני אמשיך הלאה. זה נכון מאוד. דוגמה, יושב-ראש המועצה הדתית של תל-אביב אמר לי - - -
היו"ר יצחק הרצוג
כבוד הרב, אני מצטער.
יוסף שלוש
- - - ב-1,000 תיקים השנה.
היו"ר יצחק הרצוג
תודה רבה. מה עוד, כבודו?
יוסף שלוש
זה נזק גדול, אבל אני אמשיך הלאה. כאן במעשה הזה – יש עוד שתי נקודות עיקריות, יש עוד הרבה דברים – באים לעשות פעולה חמורה ביותר שאתה, יושב-ראש הישיבה ועוד הרבה, דווקא בציבור שלא שומר תורה ומצוות, מאוד יחרה לו הדבר הזה. מדוע? הדבר הזה יגרום להכנסת כל הדת למסחר. מי יותר טוב, אל מי ללכת, ללכת אליו, ללכת אליו. כל הדת תיהפך כאן למסחר – זה יעבור מפה, יעבור לכשרות, מי נותן פחות כסף, פחות היתרים, יותר היתרים, יותר כך ויותר כך. הדת תיהפך למסחר, אף אחד לא רוצה - - -
היו"ר יצחק הרצוג
כבוד הרב שלוש, אני יכול להזכיר לאדוני שמור אביו הוא אחד מגדולי הרבנים שעוסק בגיור, למיטב זכרוני - -
יוסף שלוש
לא, לא. אבא שלי לא מתעסק בגיור.
היו"ר יצחק הרצוג
- - או שזה הרב שלוש מאילת?
יוסף שלוש
לא יודע, הרב שלוש לא מתעסק בגיור כלל ועיקר.
עתניאל שנלר
באתיופים.
היו"ר יצחק הרצוג
בנושא האתיופים, בדיוק.
יוסף שלוש
אני אמשיך הלאה. זו נקודה נוספת וזה דבר חמור ביותר. אני אוסיף דבר נוסף. אני אומר שאם רוצים, צריכים לדעת, לשים על השולחן הכול. אם רוצים להעביר את החוק, שיעבירו, אבל לא הציבור הדתי צריך לדעת, צריך לדעת הציבור החילוני, בדגש שזה החוק שיביא ספרי יוחסין. שידע העולם איפה הולכים ואיפה לא הולכים. החוק הזה יוביל את ההיפך מהמטרה. אני לא רב של ציבור חרדי ולא דתי, אני רב של ציבור חילוני מובהק, יותר שמאל, ואני יודע את הרגישויות - -
היו"ר יצחק הרצוג
תודה.
יוסף שלוש
אני מסיים במלה אחת.

- - של הציבור החילוני, שלו מפריע הדת כמסחר ולו מפריע שיגיעו לספרי יוחסין.
היו"ר יצחק הרצוג
אני רק אגיד שהפשרה הזאת, לפי מיטב ידיעתנו סוכמה עם הרב עמר.
יוסף שלוש
הרב עמר מתנגד לזה, והוא אמר לי מפורשות כמה פעמים. אני לא יודע מה נעשה בשבוע שבועיים האחרונים, אבל הרב עמר אמר לי מפורשות כמה פעמים שהוא נגד החוק. הוא אמר את זה בישיבת מועצת הרבנות - - -
היו"ר יצחק הרצוג
תודה רבה.
אורי מקלב
אדוני היושב-ראש - - -
היו"ר יצחק הרצוג
רבותי, אני לא פותח את כל זה לדיון.
אורי מקלב
אדוני היושב-ראש, אם השליח של הרב עמר בא לכאן - - -
יוסף שלוש
בבסיס של החוק יש המון לקונות שמניתי - - -
היו"ר יצחק הרצוג
הרב שלוש. שמענו את כבוד הרב, תודה.
יוסף שלוש
- - - והדת תיהפך למסחר.
היו"ר יצחק הרצוג
הרב, תודה רבה. אני רוצה לעבור להצבעות.
אורי מקלב
אם אתה בא ואומר שהרבנות הראשית והרב עמר תומכים בחוק הזה, אם נציגו יבוא לפה, אני תומך בחוק.
היו"ר יצחק הרצוג
אני סומך את ידי על חבר הכנסת שנלר, שישב עם הרב עמר, ואני יודע שזה כך.
יוסף שלוש
למה אין כאן נציגי הרבנות הראשית לישראל?
היו"ר יצחק הרצוג
אולי זה אומר הכול. תודה רבה. אני מבקש לא להפריע יותר.
אורי מקלב
אדוני, תסמוך גם על מה שאני אומר, בשם הרב עמר, שהוא מתנגד.
היו"ר יצחק הרצוג
בסדר. יהיה עוד מספיק זמן.
יוסף שלוש
כל חברי מועצת הרבנות נגדה, למה לא מביאים אותם?
היו"ר יצחק הרצוג
בלי הפרעות. אני עובר להצבעות. רק הערה קצרה - - -
אורי מקלב
- - - אם הרב עמר מסכים או לא מסכים.
היו"ר יצחק הרצוג
חבר הכנסת מקלב, אני עובר להצבעות. אני רק מבקש הערה קצרה של אדוני. בבקשה. מי אדוני?
יהושע ישי
אני מהמועצה הדתית ירושלים.
היו"ר יצחק הרצוג
רק הערה קצרצרה.
יהושע ישי
א', אני לא יודע למה צריך לבחור דווקא ב-15 אזורים – אני לא יודע כמה מופיעים פה – ולא להשאיר את זה בידי כלל המועצות הדתיות.
היו"ר יצחק הרצוג
מה הלחץ? למה את בלחץ?
פניה קירשנבאום
כי מחכים לי.
היו"ר יצחק הרצוג
את רוצה, אני אדחה את ההצבעה.
אורי מקלב
עם כל הכבוד, עוד לא דיברתי על מהות החוק.
פניה קירשנבאום
הוא רוצה לדבר, תיתן לו לדבר.
היו"ר יצחק הרצוג
אני יכול לדחות את הדיון.
פניה קירשנבאום
לא.
היו"ר יצחק הרצוג
בבקשה.
פניה קירשנבאום
מה אני אעשה?
היו"ר יצחק הרצוג
כדאי שתהיי פה, או שאם את רוצה, אנחנו נדחה את הצעת החוק. בסוף זו בעיה של הקואליציה.
פניה קירשנבאום
הוא רוצה לדבר, הוא אומר לך.
היו"ר יצחק הרצוג
אז מה? אנחנו מנהלים פה את הדיון, זה הכול. את רוצה, אפשר הרבה זמן להאריך בדיון, זו לא בעיה. כן, מה ההערה של המועצה הדתית?
יהושע ישי
לטעמי אין - - -
אורי מקלב
תחכה לה עד שתחזור.
היו"ר יצחק הרצוג
אני לא אחכה. אתם רוצים, אני מוכן להפסיק את הדיון, ותקבעו יום אחר להצבעות. אין לי בעיה. זו בעיה של הקואליציה, לא של האופוזיציה. בבקשה.
אורי מקלב
חבל שאתה משרת פה את הקואליציה.
היו"ר יצחק הרצוג
אני משרת מטרה גדולה שאומרת שהגיע הזמן לעשות שינוי גם בנושא הזה.
אורי מקלב
לא מתאים שאתה תשרת אותה בדיוק בחוק הזה.
היו"ר יצחק הרצוג
בבקשה.
יהושע ישי
רבותי, אני שואל מדוע צריך לרכז את נושא רישום הנישואין האזורי לאזורים מסוימים. מדוע תושב בת-ים לא יכול להירשם באילת או בחיפה? למה צריך להשאיר את זה במסגרת שדווקא זה יהיה ב-10 או ב-15, אינני יודע כמה ספרו כאן. אני אומר לחזור להצעה המקורית של חבר הכנסת שנלר שרישום הנישואין יוכל להתבצע על-ידי כל בני זוג בכל אחת מהמועצות הדתיות בארץ. אין שום סיבה לרכז את זה במקום ספציפי, א', זה יביא תחרות בין המועצות הדתיות, וזאת תחרות מכוערת. למה אני כמייצג את ירושלים צריך להגיד שמבשרת ציון יותר טובה? אני לא יודע אם היא מופיעה כאן או לא. כל מועצה דתית יכולה לרשום כל זוג שרוצה להירשם במשרדיה.
הערה שנייה ואחרונה לגבי הנושא של רישום הנישואין. רשאים להירשם לנישואין אצל רב רושם נישואין במועצה דתית. העיר פה נדמה לי, גם נציג היועץ המשפטי, אם אני לא טועה, או עורך-הדין יעקבי, בקשר לעניין של הרישום במועצות הדתיות. חשוב מאוד שהרישום יהיה במשרדי המועצה הדתית, שזה יהיה באמצעות רב מוסמך.
היו"ר יצחק הרצוג
זה כתוב. זה כתוב בחוק.
יהושע ישי
לא.
היו"ר יצחק הרצוג
אפילו שינינו את זה ואמרנו: רושם הנישואין - - -
יהושע ישי
סליחה רגע, יכול להיות. דקה.
היו"ר יצחק הרצוג
זה נכנס בחוק, אדוני.
יהושע ישי
ברשותך, אני אקרא איך שזה כתוב, ותראה. סעיף קטן (ב): "רשאים להירשם לנישואין אצל רב רושם נישואין במועצה דתית או באזור שבו הוא מכהן כרב עיר". יכולה להיות מציאות שמכהן רב עיר שאין לו מועצה דתית. על איזה פן אני מדבר? לא רק על הנושא של הרישום, גם על הנושא של גביית אגרה. הרי ברישום הנישואין כרוכה גם גביית אגרה. מי יגבה את האגרה אם אין מועצה דתית? אף אחד לא מוסמך לכך. לכן יוצא מצב שזוג אחד שיבוא לרב, במועצה האזורית למשל אצל הרב זמל, שהוא לא רשאי לגבות אגרה, הוא לא יגבה אגרה, ולעומת זאת, יבוא אחד מירושלים, הוא צריך לשלם אגרה. אתה יוצר אפליה בין שני אזרחים במדינת ישראל, כשאחד לא צריך לשלם ואחד צריך לשלם.
היו"ר יצחק הרצוג
ההערה נשמעת. יש לנו כמה נושאים שסוכם שיועלו לדיון בסיבוב הבא. ההערה נרשמת. אני אתן לשני דוברים אחרונים, ואז אני עובר להצבעות. חבר הכנסת אמסלם, חבר הכנסת מקלב, ובזה נסיים את הדיון ואני עובר להצבעות.
פניה קירשנבאום
אני אצא עד שאורי מקלב ידבר.
היו"ר יצחק הרצוג
תקשיבי, אני מודיע לך שאני ב-14:15 מצביע. זה הכול. אל תצאי, זו דעתי. אני חושב שאת עושה טעות, תעשי מה שאת רוצה. בבקשה, חבר הכנסת אמסלם.
חיים אמסלם
תודה, אדוני הישוב-ראש - - -
היו"ר יצחק הרצוג
זה לא עובד כך, זה חוק שלך.
פניה קירשנבאום
על החוק שלי לא דנים, דנים על החוק של עתניאל שנלר.
היו"ר יצחק הרצוג
אי-אפשר. את יודעת שזה בא - - -
פניה קירשנבאום
אמרנו שב-14:00, אז אמרתי שאני אצא, ב-14:10 אני בחזרה.
היו"ר יצחק הרצוג
אין מה לעשות, ייקח עוד כמה דקות. בבקשה, חבר הכנסת אמסלם.
חיים אמסלם
ראשית, מבלי להיכנס לפרטי הדברים שנאמרו כאן, ומה שנאמר מפי הרבנים - - -
אורי מקלב
אדוני היושב-ראש, יש לי גם הערות על הסעיפים.
היו"ר יצחק הרצוג
אני עושה הצבעה ב-14:15.
אורי מקלב
אתה לא יכול לקבוע הצבעה בלי שאני אוכל להגיב. הזכות הזאת צריכה להישמר לי, שאני אוכל להגיב על הנוסח.
היו"ר יצחק הרצוג
בבקשה, חבר הכנסת אמסלם.
חיים אמסלם
כמי שמכיר את החוק הזה וליווה אותו מערש לידתו, נשים את הדברים על השולחן. מטרת החוק – נמצא כאן חבר הכנסת עתניאל שנלר, והוא יודע – הורתו ולידתו של חוק זה היתה בעקבות אותה סערה של מספר רבנים שברבנויות מסוימות לא הסכימו להכיר בתעודות הגיור שהונפקו על-ידי מדינת ישראל באישורו של נשיא בית הדין הגדול. זו היתה הסיבה. אני לא מדבר אחר כך על מה שנקרא "חוק צהר", שמקדמת חברת הכנסת פאינה. אני לא מדבר על זה. באמת יש פה מקום לשאול את השאלה ששאל ראש המועצה הדתית ירושלים, יהושע ישי, למה רק המקומות הללו ולמה לא לגמרי בכל מקום. אם פותחים – פותחים.
אני בעד בניית בתי החולים, אבל לא נעבוד בשיטת חלם. היתה בעיה שרבנויות מסוימות לא הכירו בתעודות הגיור, אז מה אנחנו עושים? מערבבים, מסרבלים ומסבכים את כל המערכת, ואנחנו בבחינת בונים את אותו בית חולים במקום לפתור את הבעיה. אם הבעיה הזאת היתה נפתרת, חבר הכנסת שנלר, אני יודע שהחוק הזה לא היה כאן.
עתניאל שנלר
אדוני טועה, פשוט טועה לצערי. המוטיבציה היא אחת, שלא יהיו פנקסים. מה שאמר הרב - - -
היו"ר יצחק הרצוג
אתם רוצים לבטל את החוק של חבר הכנסת שנלר ולהשאיר רק את החוק של חברת הכנסת פאינה קירשנבאום? אפשר גם את זה לעשות.
עתניאל שנלר
מה שהרב אמר, שלא יהיו תקלות, שכל העולם היהודי ידע שאי-אפשר לעגל פינות. מרכז המידע הוא הבסיס לרישום יהודי של העם היהודי למי שרוצה להירשם על-פי ההלכה, וכל השאר הם אינטרסים שאינם מן העניין.
היו"ר יצחק הרצוג
תודה. חבר הכנסת אמסלם, תודה.
חיים אמסלם
סיימתי. אמרתי את מה שהיה לי לומר.
היו"ר יצחק הרצוג
חבר הכנסת מקלב, בבקשה.
אורי מקלב
לפני שאתה נותן לי זכות דיבור, מה עם המשרד לשירותי דת? יש לו עמדה בעניין. האם נמצא נציג שלהם?
היו"ר יצחק הרצוג
היועץ המשפטי של המשרד.
אורי מקלב
מי זה היועץ המשפטי?
ישראל פת
אנחנו תומכים עקרונית בחוק. אם יש הערות שעוברות למשרד המשפטים ולהנהלת בתי הדין הרבניים, שיגיעו גם אלינו. גם לנו יש מה לומר בעניין.
היו"ר יצחק הרצוג
בהחלט. מקובל. אני מציע שזה מה שיהיה, שבדיאלוג בין עורך-הדין יעקבי לבין הייעוץ המשפטי וחבר הכנסת שנלר יעורב המשרד לענייני דתות. בבקשה, חבר הכנסת מקלב.
אורי מקלב
אני רוצה להמשיך לשאול אותו. האם אתם תומכים הגם שזה אמור לפגוע, גם לפי ההצעה שלכם של 15 מקומות? מה יהיה עם כל המועצות הדתיות והרבנים שרושמים נישואין, שאפילו הנושא התקציבי בנוי על כך שהם צריכים לרשום נישואין? כל הנושא התקציבי בנוי על כך שהם רושמים נישואין, איך הם יוכלו לתפקד? מה המשמעות? האם ליבנתם את זה במשרד לפני שהצעתם את ההצעה הזאת?
ישראל פת
אני אומר לך, חבר הכנסת מקלב, הרי כידוע - - -
אורי מקלב
מה יעשה הרב שלוש שהקים משרד - - -
ישראל פת
כיום הרב שלוש לא יכול לגבות אגרות והרב זמל גם לא יכול לגבות אגרות.
יוסף שלוש
יש 50 מועצות דתיות בארץ, 135 נפלו.
היו"ר יצחק הרצוג
תנו לו רק להגיב, הוא מנסה לדבר.
ישראל פת
כל המועצות האזוריות שאין בהן מועצות דתיות, כמו השתיים שהזכרתי, לא יכולות היום לגבות אגרות. נכון שיש איזה הסדר בנושא הזה בחוזר מנכ"ל, שמאפשר גביית אגרה על-ידי מועצה דתית סמוכה. אנחנו חושבים שיש בעיה עם החוקיות של ההסדר הזה. זה לא המקום היחיד שלא גובים בו אגרות. בואו נשים את הדברים על השולחן – הבד"ץ של העדה החרדית רושם היום בירושלים, לא רק בתחום שיפוטו, אלא בני זוג מכל האזורים בארץ יכולים להירשם בבד"ץ של העדה החרדית.
עתניאל שנלר
גם אם הנערות בנות 16 או 17.
ישראל פת
האגרות האלה אינן עוברות למועצה הדתית ירושלים.
אורי מקלב
אתה יודע שהם קיבלו - - -
היו"ר יצחק הרצוג
חבר הכנסת מקלב - - -
אורי מקלב
רק להגיד.
היו"ר יצחק הרצוג
בהחלט, אבל לסיים.
ישראל פת
נכון שיש בד"ץ שמחזיקה החסידות של בעלז - - -
אורי מקלב
ממתי נתנו להם סמכות? אתה יודע ממתי? מקום המדינה.
אורי אורבך
למה נתנו להם סמכות? אני שואל.
ישראל פת
השאלה אם היא מעוגנת בחוק. זה שיש דברים שקיימים 70-60 שנה, זה עדיין לא אומר - - -
קריאות
- - -
אורי אורבך
אנחנו מתנצלים שהקמנו את המדינה על הבד"ץ...
היו"ר יצחק הרצוג
חברים, אני אעלה הצעה שאחרי הקריאה הראשונה ולפני שנתחיל בכלל את הדיון, לפני הקריאה השנייה והקריאה השלישית, נתכנס לדיון עומק, ונעבור את כל הנושאים לגופם. אתה פותח פה עכשיו את כל ההיסטוריה של העולם שהוא משתנה. מה לעשות, הוא משתנה. הייתי עוד ב-1988 או ב-1990 או ב-1992 חבר ועדת חקירה ממלכתית על עתיד המועצות הדתיות, שממשלת רבין מינתה, שהיא שדרגה את המועצות הדתיות. הדברים האלה לא היו קיימים אז שם.

חבר הכנסת מקלב, יש עוד הערות לאדוני?
אורי מקלב
יש משמעות לכל הרבנים וגם למועצות הדתיות, שהם רושמי נישואין כיום, ואני מבין שהדברים נרשמו בפרוטוקול, שהמשרד בעצם תומך היום בהעברה - - -
היו"ר יצחק הרצוג
כן, הוא גם הודיע לי. אני שאלתי מראש.
אורי מקלב
נציג הרבנות נמצא פה?
היו"ר יצחק הרצוג
הם לא נמצאים. הם כולם ידעו, אדוני הרב מקלב, ולכן המציאות היא ברורה על פניה. אף אחד לא יוכל להתחמק ולהגיד - - -
אורי מקלב
למה הם לא מגיעים?
היו"ר יצחק הרצוג
אדוני מבין. הרי אדוני אמר שהוא מבין פוליטיקה. אני לא אומר שזה פוליטיקה. אני חושב שיש הסכמה לכל מה שנעשה כאן, וזה לא שמד ולא הורס עולם, זה צריך להתנהל כדיון.
אורי מקלב
זה שהם לא נמצאים, האם זה מראה על הסכמה?
היו"ר יצחק הרצוג
ברור שכן. נו, מה?
אורי מקלב
שמעתי אותו, זה לא נכון. זה שהם לא נמצאים, זה מראה - - -
היו"ר יצחק הרצוג
ברור שכן. זה חדש לכם?
אורי מקלב
לו הם היו מסכימים, הם היו נמצאים פה. אני לא מכיר חוק שלהם שהם לא נמצאים פה.
היו"ר יצחק הרצוג
חבר הכנסת מקלב, ידידי.
אורי אורבך
אולי להיפך. אם הם היו מתנגדים, הם היו פה.
יוסף שלוש
יש פרוטוקול שהם מתנגדים.
היו"ר יצחק הרצוג
ידידי חבר הכנסת מקלב. אגב, קראתי על קרוב משפחה רחוק שלך ממשפחת מקלף, מעל גיל 90, שנפטר. איש מאוד ידוע ומוכר.
אורי מקלב
בן ליש, בן אריה שנרצח במוצא. אבא שלו זה ליש.
היו"ר יצחק הרצוג
הוא גם קשור למוצא וזה גם קשור לרמטכ"ל מקלף.
אורי מקלב
באנו לנחם אותו. משפחתי היו לנחם ואנחנו בקשר, הוא היה אצלי בחדר בכנסת לא מזמן.
היו"ר יצחק הרצוג
שלא תדעו צער.
אורי מקלב
.אחד הדברים שהוא לקח על עצמו זה לכתוב את ההיסטוריה של משפחת מקלף על אדמת ארץ-ישראל.
היו"ר יצחק הרצוג
היסטוריה מפוארת.
אורי מקלב
היסטוריה מפוארת בת למעלה מ-100 שנה. הוא גם היה טייס ואשתו היתה טייסת, והם שפכו דמים פה בארץ, ואנחנו לא עולים חדשים - -
היו"ר יצחק הרצוג
שלא תדעו צער.
אורי מקלב
- - לכן הדברים אולי כואבים לנו יותר.
היו"ר יצחק הרצוג
אני מבין את הכאב, אני מבקש לעבור, אם אפשר.
אורי מקלב
רק לאחרונה ראיתי מכתב שכתב מרדכי מקלף, שזה הסבא הזקן שלו - - -
היו"ר יצחק הרצוג
שהיה רמטכ"ל?
אורי מקלב
דודו.
היו"ר יצחק הרצוג
אתה מדבר על הסבא.
אורי מקלב
לסבא הזקן שלי גם קראו מרדכי. אחת - - - של הרמטכ"ל, שהוא כותב לרב קוק – הוא היה יושב-ראש הוועד בפתח תקווה – על פרצות כאלה ואחרות ברישום נישואין.
אורי אורבך
איך אתה קושר את זה, רציתי לראות מתי זה יבוא.
אורי מקלב
אני לא העליתי את זה.
היו"ר יצחק הרצוג
זה אני הערתי, זה סיפור משפחתי מופלא, והמשפחה שלי היתה עדה לטבח הזה. תודה רבה, הייתי רוצה לעבור.
אורי מקלב
אני מבקש. עוד לא דיברתי.
היו"ר יצחק הרצוג
בבקשה, אבל אני לא רוצה סחבת.
אורי מקלב
לא סחבת, אני - - -
היו"ר יצחק הרצוג
בבקשה. כמה דקות.
אורי מקלב
אני מדבר מהר מטבעי, כך שזה לא הרבה זמן כמה שאני מנסה להאט את קצב הדיבור שלי.
היו"ר יצחק הרצוג
תזכור שחלק מההערות נאמרו.
אורי מקלב
דיברתי עד עכשיו על סדרי הדיון, עוד לא דיברתי - - -
היו"ר יצחק הרצוג
הערות מקצועיות נאמרו, כבר הרבה.
אורי מקלב
גם לי יש. לא כל ההערות נאמרו, עם כל הכבוד.
היו"ר יצחק הרצוג
בבקשה. תעלה אותן.
אורי מקלב
אני עדיין תוהה למי החוק הזה מיועד ולמה החוק הזה נעשה. קראתי את דברי ההסבר שוב ושוב, ושם דיברו על כל המהות. כל דברי ההסבר הם לא בגלל מה שאומר חבר הכנסת אמסלם ולא בגלל סיבות אחרות, ממה שנאמר זה בא להקל ולייעל את האפשרות להירשם לנישואין. ומדוע אותו אחד או אותה אחת, אותו זוג שגר במקום רחוק, והוא לא גר במקום עצמו, הוא צריך היום לבוא ולהירשם בעיר המגורים שלו, על-פי רוב בעיר שההורים שלו גרים, ואנחנו לא מאפשרים להם את זה? זה מקשה עליהם מאוד, ולפעמים זה אולי אפילו מבזבז להם יום עבודה.

אני עוד לא מכיר את הזוגות האלה, בארץ הגדולה והארוכה הזאת, שכל כך קשה להם להגיע מתל-אביב לדימונה. אדם שנישא אחרי כל כך הרבה הכנות – חלק מההכנות זה להגיע לרבנות, או למקום מגוריו ששם הוא רשם, שם הוא נולד, שם הוא נמצא. עד כדי כך הוא לא יכול, אין לו אפשרות? כל הדברים הוא יכול לעשות, רק את זה הוא לא יכול לעשות?
אם נניח שהוא גר היום בתל-אביב. אם הוא גר בתל-אביב היום, הוא לא רשום במרשם האוכלוסין בתל-אביב, אם הוא מתעתד לגור במקום הזה כאן, הוא לא רשום לנישואין? אנחנו כאן בוועדת החוקה הזאת דנים היום בחיוב להחליף תעודת זהות פעם בחמש שנים או פעם בעשר שנים, מדוע? כדי לעדכן את הכתובות.
פניה קירשנבאום
זה לא בגלל חיסכון בזמן אלה שבאים לרשום נישואין בכוללים ולא ברבנות ולא בלשכת רישום הנישואין.
אורי אורבך
הבד"ץ. מה זה הבד"ץ?
אורי מקלב
באים לעשות ביקורות בכוללים.
אורי אורבך
היא מדברת על רישום בבד"צים.
אורי מקלב
אין בד"צים. בבד"צים באים, ממתינים בתור, לפעמים משלמים כסף.
פניה קירשנבאום
כסף כולם משלמים.
אורי מקלב
אין דבר כזה, לא היה ולא נברא. אני מאוד מכבד אותך, את יודעת.
היו"ר יצחק הרצוג
בבקשה, תנו לחבר הכנסת מקלב לדבר.
אורי מקלב
אני בטוח שזה מחוסר מידע. לא קיים דבר כזה שרושמים נישואין בכולל.
היו"ר יצחק הרצוג
חברי, בואו ניתן לחבר הכנסת מקלב לדבר.
אורי מקלב
בינתיים אנחנו באמת רושמים לכולם, וכל רושמי הנישואין בסופו של דבר זה מגיע דרך המועצה הדתית. אין רושם נישואין אחד שזה לא מגיע ממנו, כולל מי שרושם במקומות אחרים. כל מה שיש כאן זה רק מסיבות אחרות, וזה מה שמפריע? תגידי שאת רוצה שהרב יגיע גם למקומות העבודה. באופן מציאותי איך אפשר היום לבוא ולהגיד שבאמת אותו אחד, שהוא עושה עכשיו צעד מאוד חשוב בחיים, הוא נישא עכשיו, הוא לא יחליף גם את הכתובת?
אני רוצה לספר לכם סוד, ומי שיכחיש, נמצאים כאן רבנים, גם בן זוג שלא רשום בתעודת זהות במקום מגוריו הרחוק, והוא בא לאותה רבנות והוא מוכיח שהוא גר כאן - -
יוסף שלוש
מביא חוזה שכירות.
אורי מקלב
- - הוא מוכיח שהוא שוכר דירה כאן, לא רושמים אותו? על זה עושים חוקים? איפה אותם אלה שאנחנו - - -
יצחק פישר
גם נותנים לאמא לחתום במקום מגוריה.
אורי מקלב
אתם שומעים דברים שאני אפילו לא יודע. באים להגיד שיש כאן בעיה של ביורוקרטיה וקשיים שמערימים אותם רבנים עם אותו סבר פנים. אומר כאן הרב פישר במקרה שהוא מוכן שיבדקו אותו על סבר הפנים היפות ועל איך שהם רושמים נישואין. כמו שמדברים על החברה קדישא כך מדברים על רושם הנישואין. מוציאים דיברתם רעה של רבנים בישראל, ואנחנו עכשיו בחוק הזה מעצימים ועוד נותנים לזה חותמת בכך שאנחנו אומרים שרוצים להקל בגלל יחס או בגלל שמערימים קשיים. לא מערימים שום קשיים. הנה העובדה, אדם רשום בשכירות, הוא מוכיח, הוא לומד באוניברסיטה בבאר-שבע, נותנים לו את הדבר הזה.
אני שואל שאלה אחרת. אדוני היושב-ראש, באמת תענה לי, וגם חברת הכנסת פאינה קירשנבאום, תעני לי. אם החוק הזה בא להקל, למה אנחנו לא מוציאים את זה ממשרד הפנים? במשרד הפנים אדם רוצה בסך הכול תמצית רישום – הוא רשום בירושלים ונמצא בתל-אביב – לא נותנים לו בתל-אביב, להוציא תעודת זהות קל וחומר, אז רישום נישואין שיש בזה כזה דבר ערכי, אנחנו נותנים בכל מקום להוציא? במשרד הקליטה, כשרוצים השתתפות בשכר דירה, נותנים לא במחוז? כשמישהו בא לבקש שכר דירה במשרד הקליטה, נותנים לו דבר כזה?
היו"ר יצחק הרצוג
היום אתה מקבל, למשל בעמידר, בכל סניף בארץ את המידע.
אורי מקלב
אתה לא יכול לקבל שכר דירה רק באזור שאתה נמצא ושם להירשם. הם רוצים לבדוק, הם רוצים להיות קרוב למקום. אני שואל אותך, אתה כיועץ משפטי בהוצאה לפועל, אתה רוצה לעשות בקשה מיוחדת, אתה יכול לעשות בקשה מיוחדת לא מהמקום שאתה רשום? אתה יכול לגשת ללשכת הוצאה לפועל במקום אחר, אם נפתח התיק, מהמקום שהתיק מתנהל? הנה בהוצאה לפועל, ברישום להתנגדות, לא בדברים כאלה. אני יכול לתת לך עוד דוגמאות כאלה. במשרד התעסוקה מישהו יכול להירשם ושיקבל דמי אבטלה אם זה לא המקום שהוא גר בו? מה קורה עם הביטוח הלאומי שכל כך הרבה אנשים זקוקים לו, האם הוא יכול ללכת לסניף אחר במקום אחר? הוא לא יכול לקבל שום דבר.
היו"ר יצחק הרצוג
ברור שכן.
אורי מקלב
ברור שלא.
היו"ר יצחק הרצוג
זה בכל מאגר מידע של הביטוח הלאומי. האמן לי, כשר רווחה לשעבר. זה לא נכון.
אורי מקלב
הוא יכול לקבל מידע, הוא לא יכול לעשות שום טיפול במקום אחר. הוא יכול רק אם זה באזור שלו, מה לעשות. למה רק אנחנו? להוציא ויזה בקונסוליה – אני גר בירושלים, אומרים לי שבתל-אביב הרבה יותר קל והרבה יותר נעים ונגיש, ואני נמצא בתל-אביב, אני לא יכול לבקש אם אני גר בירושלים. אני אוציא את הוויזה שלי רק בירושלים.
פניה קירשנבאום
זה שייך למדינה אחרת.
היו"ר יצחק הרצוג
זה לא נכון. זה לגמרי לא נכון.
מיכאל בן-ארי
זה נכון מאוד.
אורי מקלב
זה לא נכון, אדוני היושב-ראש? אתה לא יכול להוציא ויזה. אתה לא יכול להוציא ויזה אם אתה גר בירושלים.
קריאות
- - -
היו"ר יצחק הרצוג
בואו נשמע את חבר הכנסת מקלב.
מיכאל בן-ארי
גם אני רוצה לדבר, אדוני.
היו"ר יצחק הרצוג
לא. אנחנו מסיימים. אנחנו מצביעים. תיכף, חבר הכנסת בן-ארי. דקה.
אורי מקלב
הדברים שמניתי עכשיו הם דברים טכניים, הם לא דברים מהותיים. קל וחומר במקום שיש בירור מהותי, בירור שבא לברר את היהדות. רישום הנישואין הוא לא משהו טכני. ואחרי כל זה, זה לא ברור שזה צריך להיות במקום שלו? האם מישהו יכול לבחור את בית המשפט שלו? כאן כל אחד יכול לבחור את בית המשפט שלו? ניתן למישהו לבחור את בית המשפט? זה בית משפט, זה בית דין, שבודק את הכשרות שלו, את האפשרות לתת דבר כזה.
אני אומר לך שוב, המסקנה האמיתית שהקושי הוא לא טכני, ולא כפי שמציגים את זה כאן. הבעיות האלה הן לא ייחודיות רק לרישום נישואין. כל הארץ, כל המדינה מתנהלת, כולם נשואים. הקושי הוא באמת נכון – מי שיש לו בעיה, יש לו קושי. זה נכון. מי שיש לו בעיה, יש לו קושי, בגלל שהמקום מברר את זה, ובמקום יודעים. מה הוא רוצה? הרוצה לשקר – ירחיק עדותו, לכן אנחנו נותנים לו אפשרות ללכת למקום אחר. זה בדיוק מה שנאמר, הרוצה לשקר – ירחיק עדותו. למה ירחיק עדותו? שם לא יודעים ושם לא מכירים, ולכן רוצים לאפשר שכל אחד יוכל לרשום איפה שהוא ירצה.
עתניאל שנלר
לכן יש מרכז מידע, זה בדיוק העניין. לכן המידע הוא ארצי.
אורי מקלב
החוק הזה בא לפגוע באופן אמיתי באפשרות הבירור. הוא לא בא רק לכרסם במעמד הרבנות, במעמד הרבנים הראשיים. הוא בא להקל באופן הבירור ולפגוע באפשרות לברר את יהדותו ואת כשרותו להינשא.
אדוני היושב-ראש, אמר את זה הרב שלוש, וגם אני רשמתי לעצמי להגיד את זה: אפשר לכרסם, אפשר לחוקק חוקים רבים בנושא הזה, אין-סופי הדבר הזה, וזה יכריח ציבורים שלמים לנהל פנקסי יוחסין. זה מה שזה יעשה ברגע שלא יהיה אפשר לברר את זה.

אני פונה לחברת הכנסת פאינה קירשנבאום: אתם לפעמים רוצים להציע דברים, אבל יש מסורת ארוכה. המסורת ההלכתית היא מסורת צרופה, ובעיות טכניות, אסור להן שישנו דברים כאלה. יש לזה השלכות מהותיות. ברגע שיש השלכות מהותיות, לא תהיה ברירה. גם היום אנחנו כולנו מתנהלים דרך הרבנות הראשית בסופו של דבר, גם אם זה נעשה אחרת. בסופו של דבר יש מקום אחד – ברגע שאנחנו פוגעים באפשרות של הרבנות הרשאית או של המועצות הדתיות ביכולת לעשות בירורים, יהיו חייבים באופן טבעי לנהל פנקסי יוחסין – ואני לא אומר את זה לנו, אנחנו נוכל להסתדר. מי שדורש את הדברים האלה זה העם, ואת יודעת את זה.

החוקים שאתם מציעים היום הם חוקי שינוי. עד היום אנחנו הולכים בקואליציות, לפעמים נגד הרצון שלנו, נגד הדברים שהיינו רוצים, עם הימין, שאת משתייכת אליו, רק בגלל שהם יודעים לשמור על המסורת. העם רוצה מסורת, ויודעים לשמור מסורת. אין ביטחון היום למי שרוצה בעם – העם זה יכול להיות יהדות המזרח ששומרת מסורת והיא רוצה בירור - - -
פניה קירשנבאום
הרישום ברבנות, היא לא מחוץ לרבנות.
היו"ר יצחק הרצוג
לא פאינה. חבר הכנסת מקלב, אתה מוכן להתקדם לסיום בבקשה? אני מאוד מכבד את הדברים שלך, אני חושב שהם יצאו מהלב והם גם בעלי משמעות, אבל הם יידונו, זה לא שזה לא יידון. אף אחד לא יציג לך את האפכא מסתברא, ואף אחד לא קיים פה דיון אמיתי על האפכא מסתברא, אבל אמרתי לך מהרגע הראשון שאם אתה לא רוצה למנוע מזוגות כשרים וטובים לא לבוא בשערי הרבנות, אז תתקן. תגמיש ותאפשר יותר ניידות תוך כדי פיקוח, וזאת מטרת החוק.
אורי מקלב
זה דימוי לא נכון.
היו"ר יצחק הרצוג
אני מכיר מאות זוגות כאלה, שכולם יהודים טובים וכשרים, שמבקשים לעשות את זה בצורה אחרת, במקום אחר. עובדה שהבעיות התעוררו בלי קשר. אם אדוני יכול לסיים, אני רוצה להביא להצבעה.
אורי מקלב
אני אסיים, אני רק רוצה לעבור לחוק עצמו, כמה הערות לא רבות.
היו"ר יצחק הרצוג
רק בקצרה. אני מבקש. אני רוצה להצביע.
אורי מקלב
רבנות לא מאירת פנים זה דימוי שאני לא יודע מי הפיץ אותו, יכול להיות שיש עניין. אנשים משווקים ככה רבנויות אחרות. מספיק עם "רבנות לא מאירת פנים", זו לא האמת. אני מזמין אתכם.
היו"ר יצחק הרצוג
אתה לא חי בעולם הזה, אני חי בעולם הזה. תאמין לי שאני חי בעולם הזה, ואני עוד מואשם כמי שיותר מדי קרוב לממסד הרבני. יש לי אליו כבוד עצום ואני אומר לכם שהגיע הזמן. לא בכדי יש פה אנשים שפשוט לא נמצאים כאן, הם גם מבינים שצריך לתקן ולא צריך הכול להפוך לפניקה ולמלחמת עולם, זה הכול. גם זה יסתדר, עד התוצאה הסופית החוק יהיה גם מאוזן.
אורי מקלב
הפניקה לא שלי, אני מדבר עם רבנים - - -
יוסף שלוש
דיברתי עם עשרות ומאות רבנים בכל רחבי הארץ.
היו"ר יצחק הרצוג
תודה רבה. הרב שלוש, אני מתנצל, אני לא רוצה להפסיק את אדוני. די, דיברת.
אורי מקלב
רבנים, רושמי נישואין, רבני ערים, אשכנזים, ספרדים – רוב רובם, רוב בניין ומניין של הרבנים בארץ, כולם מתנגדים. הם אומרים שהדבר הזה יביא חורבן למערכת רישום הנישואין. הדברים האלה ברורים.
היו"ר יצחק הרצוג
יקיימו על זה דיון.
אורי מקלב
אנחנו ממשיכים לשאול על מה. על מה מחליפים חוקים ערכיים - - -
פניה קירשנבאום
זו לא התייחסות לחוק, והבטחת ב-14:15 להצביע.
היו"ר יצחק הרצוג
תודה. אני רוצה להצביע. איזה עוד הערות יש? אני מבקש לא הערות סרק, רק אם יש הערות - - -
אורי מקלב
אני שואל, מה המשמעות של סעיף 1(ט) – "לשכה לרישום נישואין שבאזור הרשום בתעודת הזהות של אחד מבני הזוג כמענו או במקום שבו אמורים להתקיים הנישואין." אנחנו אומרים שאפשר להירשם איפה שאחד מבני הזוג רשום - - -
פניה קירשנבאום
- - -
היו"ר יצחק הרצוג
מה את רוצה שאני אעשה?
פניה קירשנבאום
ביקשתי לצאת ולחזור. לא אפשרת לי.
היו"ר יצחק הרצוג
את יכולה לצאת, גברתי.
פניה קירשנבאום
לא. עכשיו כבר 14:30.
היו"ר יצחק הרצוג
גברתי, את יכולה לצאת, ואני גם מוכן להפסיק את הדיון בלי הצבעה.
פניה קירשנבאום
אתה כל הזמן מאיים עלי שאתה מוכן להפסיק.
היו"ר יצחק הרצוג
אין לי מה לעשות. אני חייב לתת לו להישמע כמה דקות. אני מבקש, חבר הכנסת מקלב, אני מצביע - - -
מיכאל בן-ארי
אדוני, גם אני רוצה לדבר.
היו"ר יצחק הרצוג
חבר הכנסת בן-ארי, סגרנו את ההערות.
מיכאל בן-ארי
מה זה סגרת את ההערות? אני חבר כנסת, זכותי לדבר. אני חבר ועדת החוקה, אדוני.
היו"ר יצחק הרצוג
אני מבקש הערות של חבר הכנסת מקלב. בבקשה.
אורי מקלב
אנחנו מדברים על מקום שבו אמורים להתקיים נישואין.
עתניאל שנלר
זה החוק הקיים היום.
אורי מקלב
אני שואל, מה המשמעות? אני שואל את המשרד לענייני דת מה המשמעות של סעיף קטן (2), שאתה אומר ש"לשכה לרישום נישואין בכל אחד מיישובים אלה"? אתה יכול להירשם בכל מקום שאתה עורך את החתונה. אם אתה עושה את זה באיזה קיבוץ, באיזה יישוב, את החתונה, אתה יכול שם להירשם. התשובה לשאלה מה המשמעות היא מהותית.
היו"ר יצחק הרצוג
הלאה. מה עוד? אנחנו נרכז את כל השאלות. איזה עוד שאלות יש לאדוני?
אורי מקלב
התשובה היא תשובה מהותית.
היו"ר יצחק הרצוג
חבר הכנסת מקלב, דיברנו על זה ודיברנו. השגנו בעניין הזה (?)לכולה בא ולכולה בא.
אורי מקלב
חבר הכנסת הרצוג, לא שמעת את ההערה שלי - - -
היו"ר יצחק הרצוג
חבר הכנסת שנלר, אתה רוצה לענות?
אורי מקלב
זו הערה שלא דיברנו עליה. ואני אגיד לך למה היא מאוד חשובה, מכיוון שדברי התשובה לאותה התנגדות לחוק של פאינה - - -
פניה קירשנבאום
אתה יכול לדבר שעה, אני לא הולכת לשום מקום, וזה לא מפריע לי, אז דבר. דיברנו על זה, אבל אתה רוצה עוד פעם לדבר, אז דבר, אני כבר לא הולכת.
אורי מקלב
לא דיברנו על זה, גברתי.
היו"ר יצחק הרצוג
דיברנו. אין בעיה. אנחנו יודעים את כל התרגילים.
אורי מקלב
לא דיברנו על זה. לא דיברנו על זה.
היו"ר יצחק הרצוג
חבר הכנסת מקלב, נתתי לך ברוחב לב. נתנו ודנו בזה והוא ענה.
אורי מקלב
לא דיברנו על זה. שיגיד היועץ המשפטי אם מישהו העיר על הסעיף הזה.
היו"ר יצחק הרצוג
בוודאי, כי שאלת מה זה לשכה ומה זה - - -
אורי מקלב
אני שואל את היועץ המשפטי.
היו"ר יצחק הרצוג
אולי אתה רוצה לענות, היועץ המשפטי?
אלעזר שטרן
היתה הערה של ד"ר פרץ סגל לגבי המונח "לשכה לרישום נישואין". לא לגבי הנושא הזה.
אורי מקלב
אני מדבר על משהו אחר, אני מדבר על הסיפה של הסעיף הזה.
היו"ר יצחק הרצוג
עתניאל שנלר יענה.
אורי מקלב
אני רק רוצה להבהיר את השאלה.
עתניאל שנלר
הבנתי את השאלה שלך.
היו"ר יצחק הרצוג
אורי מקלב, אל תעשה לי עכשיו תרגילים, אני אפסיק את הדיון ואלך להצבעה.
אורי מקלב
- - -
היו"ר יצחק הרצוג
הוא רוצה לענות, אז תן לו לענות.
אורי מקלב
תן לי שנייה, רק חצי משפט. הרי אמרתם שאולי יש כאלה שמסבירים מדוע היום החוק הזה הותר בציבור, בגלל שהנה, צמצמנו את זה, דיברנו על 15 מקומות ולא מדברים על כל הארץ. הנה, אתה רואה בסעיף קודם - - -
היו"ר יצחק הרצוג
אתה ממשיך לנאום. האם אפשר לתת לו לענות?
עתניאל שנלר
התשובה היא על סעיף 1, שדיברת לגבי מקום הנישואין. אלה התקנות הנהוגות היום. היום אדם יכול להירשם או במקום שאשתו גרה, או הוא, או במקום שהוא עורך נישואין. אותם מקומות שלא נכללים ברישום הארצי, כך זה ימשיך בהם. מה שקיים היום, כך יהיה.
לשאלת הרישום הארצי אני רוצה לומר לפרוטוקול. החוק שלי דיבר בדיוק כמו שאמרת שיהיה בכל הארץ. משום שהרבנים הראשיים ביקשו ממני בכמה מעגלים, ואני שמח שנמצאים כאן גם אחרים שהיו נוכחים אתי, שאולי זה יקל אם נעשה את זה אזורית בשלב ראשון. משום שזאת היתה הפשרה של הרע במיעוטו, הסכמתי לפשרה. זאת היתה בקשת הרבנים והלכתי לקראתם. אם אתה בשבי ציון, שהוא לא נכלל בארצי, יוכל מי שגר שם, או אצלו, או אצל רעייתו, או במקום שהוא - - -
היו"ר יצחק הרצוג
חבר הכנסת מקלב, איזה עוד הערות?
אורי מקלב
מקובל עלי, וגם אתה חוזר לפרוטוקול שהוא צריך להביא תעודת רווקות במקום שלו.
עתניאל שנלר
אין קשר לתעודת רווקות.
אורי מקלב
אם הוא יכול בכל מקום, הוא יכול בקיבוץ - - -
עתניאל שנלר
גם היום הוא יכול.
אורי מקלב
היום הוא צריך להביא מהמקומות - - -
עתניאל שנלר
לא. לא.
היו"ר יצחק הרצוג
חבר הכנסת מקלב, בבקשה. בקצרה.
אורי מקלב
בסעיף י"א, גם דיברנו על כך, היועץ המשפטי, מר שטרן, שהרב הראשון שהוא ערך - - -
היו"ר יצחק הרצוג
יקבל. המון הערות, הכול נקלט.
אורי מקלב
הוא צריך לקבל. מעבר לזה, אני שואל איזה משמעות יש לסעיף קטן (יד), שמאגר המידע לא יהיה פתוח אלא לגורמים האלה? מה אמור להיות במאגרים האלה שאנחנו רוצים למנוע?
היו"ר יצחק הרצוג
כולל ההערות, כולל ערעורים שנדחו. סיכמנו. זה יהיה רחב.
אלעזר שטרן
בסעיף הקודם, סעיף (יג) נאמר שבמאגר יהיו שני דברים: תעודות נישואין ותעודות גירושין, דבר אחד. דבר שני זה ההחלטות של רושמי נישואין אחרים. זה מה שיהיה במאגר.
אורי מקלב
נניח שיש החלטות בתיק של הסבא.
היו"ר יצחק הרצוג
חבר הכנסת מקלב, תהיה עבודת מטה ענקית.
עתניאל שנלר
יש תשובה. מה שהערתי שהעברנו את זה ליועץ המשפטי לממשלה וד"ר פרץ סגל עשה עבודה גדולה מאוד על העניין יחד עם עורך-הדין יעקבי. זה בדיוק הנושא הכי חשוב, ליבת הדיון, בין הקריאה הראשונה לקריאה השנייה - -
היו"ר יצחק הרצוג
אין בעיה. סיכמנו את זה.
עתניאל שנלר
- - חוק מאגרי מידע, חיסיון מידע.
היו"ר יצחק הרצוג
אני באמת מציע שתיכנסו לעומק. שום דבר לא רץ מהר. תהיה עבודת מטה ענקית. מה עוד, אדוני?
אורי מקלב
לא רץ מהר? ממש לא רץ מהר.
היו"ר יצחק הרצוג
איזה עוד הערות יש לידידי?
אורי מקלב
מיום חמישי בשעה 15:00 - - -
עתניאל שנלר
זה מ-2009, היום אנחנו ב-2012.
היו"ר יצחק הרצוג
הרב מקלב נכבדי, מה עוד? בוא נסיים בבקשה, אני רוצה להצביע עכשיו.
אורי מקלב
אני חוזר ואומר בעניין הזה. פה החובה המנומקת צריכה להיות לשני הצדדים. אם הוא מנמק, הוא - - -
היו"ר יצחק הרצוג
זה סוכם. גם זה סוכם.
אורי מקלב
- - - כדי שהוא גם יוכל לבוא לערער.
היו"ר יצחק הרצוג
זה נאמר. זה ייבחן באמת בעבודת המטה.
אורי מקלב
הדבר האחרון שאני רוצה להגיד. לא יכול להיות שמוכרים חוקים ערכיים בחוקים שהם חוקים פרסונליים. הדבר הזה הוא דבר פסול, במיוחד פסול כשזה נעשה כאן בחוקים האלה, זה יכול להיות הסכמים קואליציוניים ודברים אחרים. כולם ידעו בארץ הזאת איך כלה נכנסת לחופה. את זה היום ידעו.
היו"ר יצחק הרצוג
אדוני רק יסכים אתי שאני לא חלק משום הסדר, אני לא מכיר הסדר כזה. וכמו שאתה יודע, בחוק שהזכרת, לא הצבעתי בעדו. בבקשה.
אורי מקלב
אני אומר: הלכה הלכה חגרי שק.
היו"ר יצחק הרצוג
תודה רבה. חבר הכנסת בן-ארי, כמה הערות קטנות לסיכום, ברשותך. עשינו פה עבודת מטה ותדע לך, חבר הכנסת בן-ארי, אתה מוזמן כמו כולם, לקראת הקריאה הבאה. תהיה פה עבודת מטה ענקית על לפחות עשר נקודות שונות שצריכות עוד ליבון.
מיכאל בן-ארי
לכן אני אעיר הערות כלליות וההערה אחת - - -
היו"ר יצחק הרצוג
אמרת לי שזה יהיה קצר.
מיכאל בן-ארי
כל זה יהיה קצר, אני רק רוצה להזכיר לכל הנוכחים שגם אני נבחרתי לכנסת.
היו"ר יצחק הרצוג
אין בעיה. היה פה דיון ארוך, והדיון צריך להסתיים.
מיכאל בן-ארי
קודם כול, אני רוצה להתייחס לביטוי הזה של "רבנים מאירי פנים". בגלל רבנים מאירי פנים או לא מאירי פנים, אנחנו מחוקקים חוק שמרסק מציאות קיימת, שלהערכתי, למיטב הבנתי ולעניות דעתי הולך לחסל את מוסד הרבנות בצעדים בטוחים, ובסופו של דבר רב לא יהיה רב, לא יהיה סמכות, ואפשר יהיה לבחור ואפשר יהיה להחליף.
אם יש לנו ביקורת כלפי רבנים, אפשר להצמיד לרבנים בחוק יועצי תדמית, יועצי ביגוד, להכריח אותם לנהל את כל מה שאפשר ברישום באינטרנט, כדי להיות מתקדמים. חקיקה כזאת צריכה להיות חקיקה מקובלת, ורבנים שלא עומדים בקריטריונים כאלה ואחרים, שתהיה אפשרות להחליף אותם. בדברים האלה הייתי תומך בהחלט. אבל מה שעושים כאן עכשיו זה סוג של "רב כוכב נולד", הוא דבר שמעורר - - -
עתניאל שנלר
האם קראת את החוק?
מיכאל בן-ארי
קראתי את החוק. ודאי שקראתי את החוק.
עתניאל שנלר
כאילו אתה מדבר על חוק אחר.
היו"ר יצחק הרצוג
חבר הכנסת בן-ארי, אנא, ברשותך - - -
קריאות
- - -
עתניאל שנלר
זה נשמע פתטי, באמת.
אורי מקלב
הוא מדבר על התוצאה.
מיכאל בן-ארי
מה זה פתיחת אזורי רישום? סליחה, חבר הכנסת שנלר, הערה אחת עניינית, ברשותכם.
היו"ר יצחק הרצוג
לסיום.
מיכאל בן-ארי
אם אנחנו אומרים שהנימוקים כאלה ואחרים, כמו שנאמרו כאן, הנימוק העיקרי, מעבר לעניין של הסמכות של הרב המקומי שהיא חשובה לאין ערוך במוסד הרבנות, והסבא שלו היה ממייסדיה וממקימיה, ולקח שנים כדי להביא תוקף – אנחנו מסכימים כולנו סביב לשולחן שיש הרבה מה לתקן כמו בכל מוסד שמתקנים - - -
היו"ר יצחק הרצוג
למה לא מתקנים? אולי סוף-סוף יתקנו.
מיכאל בן-ארי
בשבוע שעבר ישבו אצלי אנשים שיש להם הערות על בתי המשפט במדינת ישראל. אמרתי להם: אז מה, אז נפרק את בתי המשפט? אתם צודקים בהערות שלכם, אז נשפוך את התינוק עם המים? יש לנו הערות על שופטים מעוולים, יש לנו על משיכת תיקים – יש לנו הערות מכאן ועד להודעה חדשה. האם מישהו מבקש לשפוך את המים עם התינוק? כאן, התחושה שלי, שיש איזה סוג של אצבע קלה על ההדק, כי רבנים הם כאלה שלובשים ככה וככה - - -
היו"ר יצחק הרצוג
חס וחלילה.
היו"ר יצחק הרצוג
אתה בא מבית אחר.
עתניאל שנלר
בן-ארי, מ-2009 הרבנים עוסקים בסוגיה הזאת, אני מדבר על הרבנים הראשיים. נדמה לי שאתה לא מכיר - - -
קריאות
- - -
מיכאל בן-ארי
הבטחתי לא להאריך.
היו"ר יצחק הרצוג
הוא הבטיח לא להאריך, והוא מסיים.
אורי מקלב
- - -
מיכאל בן-ארי
חבר הכנסת מקלב, די. חבר הכנסת מקלב.
מיכאל בן-ארי
אני אומר שגם אם הרישום ייעשה כחפצו של איש ואיש, הסמכות להטיל אפשרות של עיכוב מסיבות ונימוקים רציניים, עדיין תהיה על הרבנות המקומית של אותו אחד.
עתניאל שנלר
יש.
מיכאל בן-ארי
תראה את זה. יש לו סמכות לעיכוב?
עתניאל שנלר
דיברנו על זה, בוודאי.
היו"ר יצחק הרצוג
חבר הכנסת בן-ארי היקר, תודה רבה. אני עובר להצבעה.
אורי מקלב
רגע, אדוני.
היו"ר יצחק הרצוג
אני מבקש לעבור להצבעה. די. הסתיים הדיון.
אורי מקלב
לפני ההצבעה אני מבקש התייעצות סיעתית. היו לי טלפונים, שיחות מיושב-ראש המפלגה שלי, שתי שיחות שלא נענו.
פניה קירשנבאום
תצביע נגד.
היו"ר יצחק הרצוג
אני מבקש לעבור להצבעה ומקסימום - - -
אורי מקלב
אני מבקש התייעצות סיעתית לפני הצבעה.
היו"ר יצחק הרצוג
כמה זה? שתי דקות?
אורי מקלב
בשתי דקות אפשר לעשות התייעצות סיעתית?
היו"ר יצחק הרצוג
שתי דקות.
אורי מקלב
לא. אי-אפשר בשתי דקות.
היו"ר יצחק הרצוג
תקשיב, חבר הכנסת מקלב, אנחנו מכירים את זה. אני עובר להצבעה.
אורי מקלב
אתה לא יכול לא לתת לי את זה.
היו"ר יצחק הרצוג
חמש דקות.
אורי מקלב
אתה רוצה שאני אקרא - - -
היו"ר יצחק הרצוג
שלוש דקות. ב-14:37 אנחנו נצביע.
אורי אורבך
אולי בינתיים יקרה משהו.
אורי מקלב
אני מבקש ממך.
היו"ר יצחק הרצוג
אני מצטער, גם אנחנו, יש לנו - - -
אורי מקלב
- - - התייעצות סיעתית.
היו"ר יצחק הרצוג
בסדר. אמרתי חמש דקות.
פניה קירשנבאום
חמש דקות נתנו לך.
היו"ר יצחק הרצוג
חמש דקות בדיוק.
אורי אורבך
אני אגיד משהו קטן, משהו עקרוני.
היו"ר יצחק הרצוג
בבקשה. חבר הכנסת אורבך.
אורי אורבך
כתוב בתורה "וגר לא תונה".
יצחק פישר
מה זה קשור לגרים?
אורי אורבך
החוק הזה קשור מאוד לגרים שהם באים להירשם לנישואין אחרי שהם התגיירו ברבנות ורבנים מענים אותם. על זה מדובר, בין השאר, וזה מדאורייתא. וכל הנהלים והרישומים זה לא מדאורייתא וזה גם לא - - -
אשר זמל
חבר הכנסת אורי אורבך, סליחה ומחילה - - -
אורי אורבך
לא סליחה ומחילה, אני מדבר עכשיו.
אשר זמל
- - - הנכבד, הוא אומר לך שהוא לא התגייר כהלכה, שהוא שיקר לבית הדין. האם תרשום אותו לנישואין?
עתניאל שנלר
זה בדיוק מה שהחוק ימנע. זה בדיוק מאגר המידע.
אורי אורבך
מדובר על אנשים שהתגיירו ברבנות הראשית לישראל, שאתם אמונים עליה. במקרים מסוימים אני אומר "לצערי", אבל רבנים של הרבנות הראשית גיירו את הגרים האלה. אני מדבר כרגע על סוגיית הגרים, ובגלל שרבנים אחרים ברבנות הראשית לא סומכים על הרבנות בשורה שלמה של תחומים וגם בתחום של הגיורים, הם תופסים אותם שוב בזמן הנישואין, אחר-כך זה יהיה בקבורה, אחרי ה-120. לכן, ולו משום העניין של דאורייתא, שלא לענות ולא להונות את הגר, צריך לאפשר את העניין שהוא פרוצדוראלי, כדי שהשליטה המענה של רבנים מסוימים ברבנות הראשית, לא של כולם, תתרופף קצת, ועל כן מדאורייתא צריך להצביע בעד החוק הזה, וכל השאר זה משחקים מסביב של שליטה וטיעוני סרק.
היו"ר יצחק הרצוג
קודם כול, תודה לחבר הכנסת אורבך. הרב גנזל, אתה רוצה לומר משהו לפרוטוקול? היתה טענה שאתם כאילו קלי דעת וקלים בפסיקה וברישום, אז אולי ייאמר משהו, לפרוטוקול לפחות, למען הסדר הטוב?
אוריאל גנזל
אני מרבני צוהר.
היו"ר יצחק הרצוג
מהיישוב רבבה.
אוריאל גנזל
רב היישוב רבבה. קודם כול, אני מודה לאדוני על ניהול הישיבה הזאת ביד רמה ולחברי הכנסת המציעים. אני אתייחס בשתי הערות. הערה ראשונה היא שכואב הלב, במרומז – אני לא אומר במפורש, אבל לפחות במרומז, כפי שהערת – הוטל דופי ביותר מ-1,000 רבנים, שכולם עברו את כל המבחנים כדי לערוך חופות, והדבר הזה לא ראוי. אני לא רוצה להאריך בדבר הזה - - -
יוסף שלוש
זה שקר גס.
היו"ר יצחק הרצוג
סליחה. בואו ניתן לו להשלים את דבריו, כי כך גם השתמע מהדברים.
יוסף שלוש
אני יכול להגיב.
היו"ר יצחק הרצוג
לא. אם אפשר, לא להפריע לו. אמרת דברים מאוד קשים, לפחות נשמע אותו למען הסדר הטוב. לא מלבינים פני אדם.
יוסף שלוש
הוא אומר דברים לא נכונים.
היו"ר יצחק הרצוג
בסדר, תוכל לתקן. בבקשה, הרב גנזל.
יוסף שלוש
1,000 רבנים?
אוריאל גנזל
כן, אתה רוצה לקבל רשימה?
יוסף שלוש
אני יודע את הנתונים.
היו"ר יצחק הרצוג
הרב שלוש, למה להתחיל בעניינים האלה? אני רוצה לתת לרב גנזל לדבר. בבקשה.
אוריאל גנזל
אני אומר בכאב לב שהשיטה הזאת של הטלת רפש ברבנים בישראל, שכולם עברו את המבחנים הראויים, ויותר מזה, לפני שהם עורכים חופה יש עוד מבחן פנימי שלנו בצהר, שאותו הם עוברים – להטיל בהם רפש זה לא ראוי, ואני לא מצפה מרבנים לעשות את הדבר הזה. אני חושב שלא צריך לחכות עד חודש אלול כדי לבקש סליחה ומחילה זה שמוציא שם רע על אנשים אחרים, בפרט על רבנים בישראל.

לגופו של עניין, אני מאוד מברך על החוקים הללו שמנסים למצוא את דרך האמצע. היה טוב וראוי אם הדברים היו נפתחים לחלוטין, אבל גם זו לטובה. בעזרת השם, נתחיל בזה ונסיים בסופו של דבר בחוק רחב ומלא בדרך כזאת שרוב רובו המוחלט של עם ישראל יתחתן כדת משה וישראל בזכות הדברים האלה.
היו"ר יצחק הרצוג
תודה רבה, אנחנו עוברים להצבעה. אני מתחיל עם הצעת החוק של חבר הכנסת שנלר, שנקראת הצעת חוק לתיקון פקודת הנישואין והגירושין (רישום) (תיקון מס' ) - -
אלעזר שטרן
כנראה (תיקון מס' 3).
היו"ר יצחק הרצוג
- - (רישום לנישואין של בני זוג יהודים), התשע"ב-2012. מי בעד, ירים את ידו.
דורית ואג
ארבעה.
היו"ר יצחק הרצוג
האם יש פה מישהו שהוא ממלא מקום?
עתניאל שנלר
אני.
היו"ר יצחק הרצוג
במקום מי?
פניה קירשנבאום
חבר הכנסת פלסנר.
דורית ואג
פאינה קירשנבאום במקום דודו. חבר הכנסת אורי אורבך חבר ועדה.
היו"ר יצחק הרצוג
מי נגד, ירים את ידו.
דורית ואג
שלושה.
אורי מקלב
על חודו של קול, לא ייאמן.
היו"ר יצחק הרצוג
מי נגד? לא ראיתי.
דורית ואג
חברי הכנסת מיכאלי, מקלב ובן-ארי.

הצבעה
בעד – 4

נגד – 3

הצעת חוק לתיקון פקודת הנישואין והגירושין (רישום) (תיקון מס' ) (רישום לנישואין של בני זוג יהודים), התשע"ב-2012 אושרה, בכפוף לתיקונים, ותעלה למליאה לקריאה הראשונה.
שמעון יעקבי
האם אדוני מתכוון עם התיקונים שדובר עליהם?
היו"ר יצחק הרצוג
ברור. על כל הדיון. יהיה לכם כל הזמן שבעולם.

הצעת החוק של חברת הכנסת פאינה קירשנבאום, הצעת חוק לתיקון פקודת הנישואין והגירושין (רישום) (תיקון מס' 2) (אזורי רישום לנישואין של בני זוג), התשע"ב-2012. מי בעד, ירים את ידו.
דורית ואג
ארבעה.
היו"ר יצחק הרצוג
מי נגד, ירים את ידו.
דורית ואג
שלושה.

הצבעה
בעד – 4

נגד – 3

הצעת חוק לתיקון פקודת הנישואין והגירושין (רישום) (תיקון מס' 2) (אזורי רישום לנישואין של בני זוג), התשע"ב-2012, אושרה, ותעלה למליאה לקריאה הראשונה.
היו"ר יצחק הרצוג
ארבעה נגד שלושה. תודה רבה. הישיבה נעולה.
אורי מקלב
אני מבקש רביזיה.
היו"ר יצחק הרצוג
ההצבעה ברביזיה תהיה מחר.

<הישיבה ננעלה בשעה 14:39.>

קוד המקור של הנתונים