ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 12/03/2012

המשבר החמור שנוצר בביטוח הסיעודי הקבוצתי

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
12/03/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 669 >
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שני, י"ח באדר התשע"ב (12 במרץ 2012), שעה 13:00
סדר היום
הצעה לסדר היום (דיון מהיר): המשבר החמור שנוצר בביטוח הסיעודי הקבוצתי
של חה"כ יצחק הרצוג
נכחו
חברי הוועדה: >
חיים כץ – יו"ר
רחל אדטו

יצחק הרצוג
אורלי לוי אבקסיס
מוזמנים
>
סגן השר יעקב ליצמן

סגן שר הבריאות
מאור שטיינמן

מחלקת ביטוח בריאות שוק ההון, משרד האוצר
לי דגן

סגנית בכירה לממונה על שוק ההון הביטוח, משרד האוצר
ערן הכהן

רפרנט בריאות, אגף התקציבים, משרד האוצר
שרונה פלדמן

אגף שוק ההון, משרד האוצר
ענת חממי

משרד האוצר
לירון איצקוביץ

אגף שוק ההון, משרד האוצר
דניאלה אריאלי

רכזת כלכלת בריאות, משרד הבריאות
רויטל טופר חבר טוב

כלכלנית קופות החולים, משרד הבריאות
ניר קידר

רכז כלכלת בריאות, משרד הבריאות
זוהרה כהן

ראש תחום רווחה, המשרד לאזרחים ותיקים
שרון איסקוביץ

ד"ר, רפרנט מחקר סיעוד, המוסד לביטוח לאומי
יפעת סולל

עו"ד, יועצת משפטית, "כן לזקן"
גדעון בן ישראל

יו"ר הסתדרות הגמלאים
מאיר אלבאז

ראש אגף פנסיה ובריאות, הסתדרות הגמלאים
מנחם פרומן

הסתדרות הגמלאים
שלומי דגן

כלכלן, המועצה הישראלית לצרכנות
מידד גיסין

יו"ר, צב"י - צרכני בריאות בישראל
יעל נבון

עו"ד, מנהלת השב"ן, קופת חולים לאומית
יוסף הלוי

עו"ד, יועץ משפטי, התאחדות החברות לביטוח חיים
אביגדור קלר

יו"ר ועדה, התאחדות החברות לביטוח חיים
גיתית שלומי

המרכז למימוש זכויות רפואיות
דן בראי

התאחדות החברות לביטוח חיים
אבי קלר

התאחדות החברות לביטוח חיים
אלפרד רוזנפלד

חבר ועדה, התאחדות החברות לביטוח חיים
דן אבגר

האגודה לזכויות החולה
רוני עוזרי

יו"ר א.ב.א - אגוד בתי אבות ודיור מוגן
פרידה כהן

עמותת ותיקי "אל-על"
גרשון בטלר

עמותת ותיקי "אל-על"
עמוס ברנהולף

הסתדרות ההנדסאים
דוד קשני

עמותת "קול בשכונות"
יהודה דורון

מנכ"ל ארגון נכי הפוליו
חיה קינן

יו"ר ארגון נכי הפוליו
אבנר עורקבי

עמותת אהב"ה
אורי פנסירר

מרכז המחקר והמידע, כנסת
שלי לוי

מרכז המחקר והמידע, כנסת
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית פרלמנטרית
יעל, חבר המתרגמים
<המשבר החמור שנוצר בביטוח הסיעודי הקבוצתי>
היו"ר חיים כץ
צהריים טובים. היום יום שני, י"ח באדר, 12 במרץ 2012. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. הנושא: הצעה לסדר היום, דיון מהיר, 'המשבר החמור שנוצר בביטוח הסיעודי הקבוצתי' של חבר הכנסת יצחק הרצוג.
קריאה
מסתבר שגם חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס וגם חבר הכנסת אורי מקלב הצטרפו להצעה.
היו"ר חיים כץ
אוקי, אבל מאחר שהם אינם פה, אני נוקב בשמות הנוכחים. אתמול היו אצלי כמה גמלאים ודיברו איתי בעניין הביטוח הסיעודי, הם אמרו 'תשמע, הולכת להיות מהפכה בביטוח הסיעודי' שאלתי על מה מדובר, אמרו, 'תשמע הולכים לסגור את הביטוחים הקולקטיביים'. לא נראה לי העניין, יש כללים למשחק הזה. אם זה יבוא בתקנות הן תעבורה בוועדה ואם זה יבוא בחקיקה זה בטח יעבור בוועדה. אז נזכרתי שבשנת 2003, כאשר הלאימו את קרנות הפנסיה בשנת 2003 אמרו שהממונה על שוק ההון והביטוח יוכל בכל רגע לדון כדי לשנות את התקנות של הקרנות הותיקות. אז נזעקנו כולם ואמרנו מה פתאום, הגשנו הצעת חוק שכל חברי ועדת הכספים שהיו אז חתמו עליה, אמרנו שלא נוכל לשנות את התקנות בלי אישור ועדת הכספים, אחר כך זה התחלף לוועדת העבודה הרווחה גם בתיקון חקיקה. אתמול אמר לי הממונה על שוק ההון 'שמע, סמכותנו לשנות את זה בהוראה. אני מוציא הוראה בלי תקנות ובלי חוק, בסמכותי לעשות את זה'. ואכן, כשאני בא לפה עכשיו אומר לי חברי, חבר הכנסת יצחק הרצוג, 'תשמע, תראה מה קרה לפני שעתיים'.
בוודאי שהעניין צריך להיות מתוקן. לממונה על שוק ההון בביטוח, כנראה שבמצב העכשווי יש לו כוח בלתי מוגבל ובלתי סביר לעשות ככל העולה על רוחו בנושא הביטוח הסיעודי. אם הוא ירצה, הוא גם יוכל להקשיב, אני חייב לציין שהוא בנאדם שמקשיב. אבל אם הוא לא ירצה - - -
גדעון בן ישראל
הוא לא מזמין אף פעם להתייעצות, אז איך הוא מקשיב?
היו"ר חיים כץ
מי אדוני?
גדעון בן ישראל
גדעון בן ישראל, יושב ראש הסתדרות הגמלאים.
היו"ר חיים כץ
כשתרים את היד תקבל רשות דיבור ואני אתן לך זכות דיבור, אתה לא צריך לצעוק.

נראה לי לא סביר ולא תקין שיהיה מפקח, יהיה אשר יהיה, שבהינף קולמוס יוכל לבטל או לשנות או לעשות משהו בביטוחים שנעשים עשרות שנים. לא יתכן ולא סביר, וחבל שהוא לא כאן. אתמול כשדיברתי איתו לא ידעתי, לא הסתכלתי על סדר היום ולא ראיתי בסדר היום את הדיון של עכשיו - - -
יצחק הרצוג
שתכף נציג אותו.
היו"ר חיים כץ
למען האמת קבעתי איתו פגישה על הנושא לשבוע הזה. קבעתי איתו פגישה לנושא ואם הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה, יש לנו בעיה. יחד עם זאת אנחנו נראה איך נתקוף את הבעיה הזאת ונצטרך לעשות בזה סדר. לא שזה רק לא סביר, זה גם לא מוסרי שלבנאדם יהיה כוח בלתי מוגבל לעשות מה שהוא רוצה, איך שהוא רוצה. הוא בנאדם טוב ואנחנו לא יודעים מי יבוא אחר כך, אין לנו ערובה שיבוא מישהו אחר שיהיה קשוב ולא יגיד 'ככה אני רוצה'.
ניתן לחבר הכנסת יצחק הרצוג, שביקש את הדיון הזה יחד עם עוד כמה שלא נמצאים כאן, להציג את הנושא, הוא ביקש והגיע. בבקשה.
יצחק הרצוג
צהריים טובים לכולכם. אדוני היושב ראש, קודם כל זאת הזדמנות לברך אותך על העובדה שחוקקת, הוועדה הזאת חוקקה את חוק מספר 100 שלה מאז תחילת כהונתך - - -
היו"ר חיים כץ
זה יהיה היום.
יצחק הרצוג
מאז תחילת כהונתך כיושב ראש ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. היבול הזה מראה על היכולות המדהימות שלך כיושב ראש הוועדה, של צוות הוועדה ועל הרוח הטובה השורה בוועדה למען כל הציבור בכללותו.
אני מכהן יחד עם חברתי חברת הכנסת ליה שמטוב כיושב ראש שדולת הגמלאים בכנסת. קיימנו דיון לפני שבועיים על כל סוגיית האשפוז הסיעודי שהיא סוגיה רחבה מאוד, החל מהטיפול הסיעודי בקהילה ובבית, עובר לסוגית הקודים הסיעודיים והתפקוד של בתי האבות, נמצא כאן רוני עוזרי, יושב ראש איגוד בתי האבות בישראל, לאחר מכן הסוגיה של המימון – העלויות, העלויות המושתות על משפחות, הזכאות למימון, וכמובן הבסיס של זה היא היכולת המימונית בביטוח הסיעודי.

והנה נדהמנו לגלות שבאוגוסט האחרון, לפתע פתאום, שלח המפקח על השוק ההון הממונה על הביטוח מכתב לכל חברות הביטוח בו הוא הפסיק/ביטל/הקפיא בעצם את פוליסות הביטוח הקולקטיביות הקבוצתיות בתחום הסיעוד עד להודעה חדשה כפוף לאישור. בדיון השתתפה גם נציגתו שנמצאת כאן, היא בוודאי תוכל לדבר. הסתבר, לאחר סקירה מרתקת של הסתדרות הגמלאים בראשותו של גדעון בן ישראל והסגן מאיר אלבאז שבקי מאוד בתחום, שמאות אלפי אזרחים גילו בוקר אחד שלאחר שהם שילמו שנים רבות פרמיה חודשית לביטוח סיעודי קולקטיבי, הוא בוטל, הוא נמצא על כרעי תרנגולת, הוא נמצא בסימן שאלה והם מוצאים את עצמם בסיטואציה שבה הם רואים את האופק הטבעי, לצערנו, להרבה בני אדם, ומבינים שיכול להיות שלא יהיה מי שיסעד אותם לעת זקנה. זה יצר חרדה עצומה. מאות ואלפים מתדפקים על דלתותיהם של כל הארגונים הרלוונטיים.
אני מברך את חברתי, חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס, שהצטרפה אלינו והייתה מיוזמות הדיון.

לא רק זה, אלא שבעצם, כמו שאמרת, יש פה דבר שהוא טעם לפגם. אנשים, תוך כדי העובדה שהם אוחזים בפוליסה, אומנם היא מתחדשת תקופתית, אבל בוודאי הם לא ידעו שהיא תבוטל, הם היו בטוחים באופן טבעי, לאחר שהרגולטור אישר את זה, שהפוליסה תהיה בתוקף. מה שקרה הוא שהממונה על שוק ההון והביטוח הבטיח שדי מהר הוא יבוא עם נוסחה חלופית או פתרון. למעלה מחצי שנה חלפה ובעקבות הדיון אצלנו והלחץ הציבורי והעובדה שנקבע כאן הדיון, אני מבין שיש איזשהו חוזר חדש שאף אחד מאיתנו לא בקי בפרטיו, לא בקי בדקויות שלו, לא יודע מה זה אומר באותיות הקטנות.
אני חושב שכאן בוועדה הזאת צריך לקבוע נהלים מהסוג הזה שיהיו כפופים אך ורק לאישור הוועדה בעצמה. אי אפשר להמשיך ולצפצף על מי שמפקח מטעם הציבור על מה שקורה במשרד האוצר. אני חושב שהנושא הוא הרבה יותר רחב מרק ניתוח אקטוארי, יש פה עניין של בני אדם שבאו לדבר עם הממונה על הביטוח ושוק ההון. רק לאחרונה, לאחר שחודשים לא נתנו להם יכולת להידבר. אני מקווה שמכאן תצא החלטה ברורה, א' – שאנחנו רוצים לראות ולהבין את הנוהל הזה ולקיים דיון נוסף לאחר שנבין אותו ולאחר שאתה תיפגש עם הממונה. ב' – שיהיה פיקוח ציבורי על כל התהליך. זה חלק מכל המכלול של מאבק שמנהל סגן השר יעקב ליצמן, שיכול להיות שיצטרף אלינו, על הצורך לעלות את דמי ביטוח בריאות בחצי אחוז כדי לכסות את האשפוז הסיעודי ואז בא לציון גואל. תודה רבה.
היו"ר חיים כץ
אורלי, את רוצה להוסיף?
אורלי לוי אבקסיס
תודה. אני חושבת שאת רוב הדברים אמר שר הרווחה לשעבר, חבר הכנסת יצחק הרצוג, הוא מכיר את הנושא לעומק. אני חושבת שאחד הדברים שממריצים אותנו בכלל לעשות ביטוחים זו המחשבה על היום שחלילה וחס אנחנו נזדקק, ולא רוצים ליפול נטל על המשפחה, על הקרובים לנו.
מה שקרה עכשיו זו קטסטרופה אחת גדולה. תאר לך שבאחד הימים פתאום יתחילו לבטל לנו ביטוחי חיים, פתאום יתחילו לבטל לנו דברים שהסתמכנו עליהם. מה עם ההסתמכות כאן? מה עם אותו שקט נפשי של אותו אחד שחשב שהוא דאג ליום קשה, שחלילה וחס יגיע, ובחלק מהמקרים הוא מגיע לאותם אנשים שאין להם אפילו במשפחה מי שיכנס לנעליים ויספק להם את ההגנה בימים ואולי בשעות הקשות ביותר בחייו של אדם. הפחד הזה ליפול נטל על בני המשפחה, לא רק נטל של זמן, אלא גם כלכלי.

לאן נעלם הכסף, מה נעשה עם מה שקרה ברגע שביטלו את הביטוח? השאלה הגדולה ביותר היא מה החלופה שמציעים, כי אי אפשר להשאיר את זה כך. בשבוע שעבר הייתי ברכב ושמעתי סיפור מזעזע דווקא על בחורה ערירית שמשלמת מכיסה לעובד סיעודי שאמור להחזיק אותה ולעזור לה להתנהל ביום-יום בתוך המסגרת הביתית שלה. רק מה? החסכונות שלה הלכו והתרוקנו. אתה יודע מה עשו? מאחר שיש איזו לקונה בחוק, בין החוקים השונים, הוחלט שהמדינה תיקח אותה, אני לא יכולה לקרוא לזה במילים אחרות, אבל לאשפוז כפוי. ממש לבית סוהר לזקנים. ברגע שמדינה אומרת 'אין מי שישלם בעבורך ולך אין את החסכונות, את תיכנסי לבית סגור'. אם היא ערירית, גם אף אחד לא יבדוק באילו תנאים היא נמצאת שם, איך מטפלים בה. לפעמים מה שמניע עובדים או מוסדות מסוימים זו הידיעה שלאותם אנשים יש משפחה שבאה ומבקרת, שואלת שאלות כאשר משהו מתנהל לא כראוי. מה על אותם חוסים שאין מי שיעשה את זה? שאין מי שידאג לאינטרסים שלהם? האבסורד הגדול ביותר הוא שהמדינה תשלם הרבה יותר לאותו מוסד ואותו מוסד יהיה מוסד סגור בגדר 'בית כלא לזקנים'. את זה אנחנו צריכים למנוע, כאן אנחנו בוועדה צריכים לדאוג לאינטרסים של המבוגרים. תודה רבה.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה.
רחל אדטו
אחת הסיבות שהבנתי, בין היתר, שהביאו להחלטה לבטל את הביטוח הקבוצתי היא בעיקר ההפתעה האקטוארית שאנשים במדינת ישראל חיים יותר. פתאום נודע - - -
היו"ר חיים כץ
את רופאה? את צריכה לעבוד להוריד את תחולת החיים.
רחל אדטו
אני, בניגוד לאמונתי - - -
אורלי לוי אבקסיס
שיעברו לפריפריה, שם החיים יותר קצרים.
רחל אדטו
פתאום הסתבר שיש עלייה בתחולת החיים, ופתאום הסתבר שמי שעושה את הביטוחים הקבוצתיים גם אמור לשלם יותר כי אנשים חיים יותר. פתאום נהייתה לנו בעיה.
גדעון בן ישראל
סליחה שאנחנו חיים יותר.
רחל אדטו
גדעון, באמת?! אתה עוד תחשוב שאני אומרת את זה ברצינות ולא בציניות כי אחר כך אני עוד אקבל תגובה שזה נאמר בלהעליב. זה היה ציני מה שאמרתי, גדעון.

לכן בין היתר הרעיון היה לבטל את הביטוחים הקבוצתיים, זה בדרך של איזו הגנה מבחינתי על חברות הביטוח שעושות את הביטוחים הקבוצתיים. כל הסיפור היום הוא סיפור מורכב. מצד אחד, בא המפקח על הביטוח ואומר - - -
היו"ר חיים כץ
את איחרת קצת. אני אמרתי שהוא יכול לעשות צעדים, אבל לא יכול להיות שתהיה לו זכות בלעדיות והוא לא צריך לשאול את הכנסת ואת אף אחד. הוא בא בהוראה לחברות הביטוח וכופה עליהם וסוגר את העניין. זה לא מוסרי ולא בסדר.
רחל אדטו
חיים, הוא כופה על חברות הביטוח אולי מתוקף תפקידו, אבל ההשלכות האלה הן מאוד מורכבות. מה שהוא עושה בדרך הזאת, הוא מחזק את חברות הביטוח הפרטיות. הביטוח הקבוצתי הוא זול יחסית, החברות לא נהנות ממנו במיוחד, לעומת זאת עכשיו אנשים יקנו ביטוחים, כפל ביטוחים לאורך כל הדרך. גם אותם בני שישים וחמש שאם אתה מבטל להם את הביטוח הקבוצתי, מה הם אמורים לעשות? מי שיכול לעשות, יצטרך, בלית בררה לרכוש ביטוח - - -
היו"ר חיים כץ
אנחנו לא שם, אנחנו לא שם. זה מה שהוא רוצה לעשות והכנסת תצטרך לעשות את מה שהיא צריכה לעשות. לפני שאנחנו נמשיך בדיון וניתן למשרד האוצר לדבר, יחידת המ.מ.מ (מרכז המחקר והמידע של הכנסת) עשתה על זה עבודה. תציג אותה. בבקשה
אורי פנסירר
אני אתן סקירת רקע על הנושא.

מיהו חולה סיעודי – הוא אדם שאינו מסוגל לבצע פעולות יומיומיות. יש מספר פעולות שהן המבחן, אם אדם יכול לבצע אותן הוא לא ייחשב כחולה סיעודי. רוב האנשים הסיעודיים הם אנשים מבוגרים, קשישים מגיל 65 ומעלה. מגיל 75 שיעור החולים הסיעודיים הוא משמעותי יותר. בישראל קרוב ל- 760 אלף קשישים בני 65 ומעלה. מתוכם 169,000 חולים סיעודיים, 23%. עד לפני כחמש עשרה שנה תקופת הזמן שאדם נחשב כחולה סיעודי הייתה בערך כשנה וחצי. התקופה הזאת הכפילה את עצמה לשלוש שנים. אם פעם חולה סיעודי שהה שנה וחצי והמימון שלו היה סכום מסוים, כעת הוא כפול. הטיפול בחולים סיעודיים מופקד על ארבעה גופים: המוסד לביטוח לאומי, משרד הבריאות, משרד הרווחה וקופות החולים.

ההשתתפות של החולים הסיעודיים ומשפחותיהם מעוגנת בחוק, כלומר זה לא נמצא בחוק בריאות ממלכתי. אשפוז סיעודי רגיל עולה בין 12,000 ל-15,000 אלף שקלים בחודש. החישוב של משרד הבריאות ירש עלות של שלוש שנים והיא יכולה להגיע לחצי מיליון שקלים.
אורלי לוי אבקסיס
כמה עולה עובד סיעודי בחודש אם הוא צמוד לבית?
אורי פנסירר
אני יכול לבדוק לך את זה.
היו"ר חיים כץ
5,000 שקל.
אורלי לוי אבקסיס
אתה מבין? אבל המדינה תוציא 12.5 אלף כדי לממן כיס של מישהו שכנראה יש אינטרס להחזיק.
אורי פנסירר
צריך לזכור שאוכלוסיית הקשישים היא אוכלוסייה ענייה וזה לא רק אלא שמוגדרים כעניים אלא גם הרבה מאוד שקרובים לעוני. עומק העוני הוא גבוה יותר בקרב אוכלוסיית הקשישים.
ההוצאה הלאומית על סיעוד בארץ היא 9.7 מיליארד שקל. לסבר את האוזן, תקציב מותנה בהכנסות של משרד הבריאות, אם איני טועה הוא 19 מיליארד שקל. כלומר זה אחוז מאוד גבוה.
היו"ר חיים כץ
דבר ביחס למשפחה, אל תדבר איתי ברמת המקרו, רד למיקרו.
אורי פנסירר
כיום 42% מההוצאה הלאומית לסיעוד היא במימון פרטי. מהנתונים של המפקח על הביטוח לשנת 2003 רואים גידול עצום בדמי הביטוח שאזרחים משלמים. לפי החישוב שערכנו, יש עלייה של 257% משנת 2003. בתחום הביטוח הסיעודי פעילות תשע חברות.
כעת נפרק את הנושא של ביטוח סיעודי לביטוח סיעודי פרטי ולקבוצתי, כשהמוקד כאן הוא הביטוח הסיעודי הקבוצתי. בביטוח סיעודי-קבוצתי פעילות מספר חברות שהמובילות הן: כלל, הראל והפניקס המחזיקות 99% מדמי הביטוח.
היו"ר חיים כץ
99% מבוטחים בקבוצתי, אחוז אחד בפרטי?
אורי פנסירר
לא. 99% מדמי - - -
היו"ר חיים כץ
כמה מכלל המבוטחים בקבוצתי?
יצחק הרצוג
60% בערך.
היו"ר חיים כץ
60% קבוצתי?
יצחק הרצוג
לפי הדוח שלך 60% בערך קבוצתי וה- - -
מאיר אלבאז
רק בקופות חולים 1.8 מיליון.
קריאה
4 מיליון.
אורי פנסירר
מספר המבוטחים – יש 5 מיליון מבוטחים בביטוח הסיעודי-קבוצתי, 5.1 מיליון, אבל מרבית, 4 מיליון הם מבוטחים דרך קופות החולים. הוראת המדינה לביטוח לא חלה עליהם.
היו"ר חיים כץ
היום, מחר בבוקר הוא יכול לבוא ולהגיד שזה יחול עליו. יש לו זכות בלעדיות, הוא עושה מה שהוא רוצה.
אורי פנסירר
אני עשיתי בדיקה פרטית, זה לא מחקר, אבל בדקתי את מחירי הפרמיות שמשלמים היום מבוטחי קופות החולים, אני רואה שכרגע זה יותר גבוה ממה שמשלמים בקבוצתי של הארגונים הרגילים.
יצחק הרצוג
אבל בפרטי זה עלה פי ארבע בערך.
אורי פנסירר
בפרטי מלכתחילה זה יותר גבוה. הפרמיות הרבה יותר גבוהות.

הביטוח הסיעודי-הפרטי הוא חוזה בין מבוטח פרטי לחברת הביטוח ומלכתחילה הפרמיה יותר גבוהה. בביטוחים הקבוצתיים הם שונים - - -
רחל אדטו
כ- 800 שקלים בחודש, תלוי בקבוצת הגיל, אבל 800 שקל לחודש.
אורי פנסירר
נכון. בקבוצתי ישנם דברים מאוד חשובים. לגבי הביטוח הסיעודי-קבוצתי מדובר בחוזה בין ארגון לבין חברת הביטוח שהוא בעצם חוזה קצוב. זאת אומרת, כשנגמר החוזה בין חברת הביטוח לבין הארגון בעצם אין זכויות למבוטחים. הוא מבוסס על הסבסוד הצולב.
היו"ר חיים כץ
מה קורה היום שהמפקח על הביטוח בא ואומר 'נסגר ההסכם הקבוצתי, אני לא נותן לך לחדש'. מה קורה עם האנשים? הם שילמו 30 שנה - - -
אורי פנסירר
זה מוקד הדיון.
היו"ר חיים כץ
צריך תקופת אכשרה.
רחל אדטו
זה בדיוק חלק מהבעיה, גם אתה משלם יותר וגם אתה צריך ל- - -
אורי פנסירר
ההוראה שניתנה הייתה שאם חברה מבטחת, כלומר באה לארגון ואומרת 'אני לא רוצה להמשיך לבטח בתנאים הקיימים' החברה המבטחת מציעה ביטוח סיעודי-פרטי - - -
אורלי לוי אבקסיס
היא לא מחויבת להמשיך עם מי שכבר נכנס לפוליסה?
היו"ר חיים כץ
סליחה, אורלי, תיכף נשמע את האוצר.
ספרי לנו מה קרה פתאום שנפלו השמים. נפלו השמים וכנראה משעמם בארץ הזאת וברוך ה' נגדכם לא צריך לשים 'כיפת ברזל'.
סגן השר יעקב ליצמן
צריך כיפה, בלי ברזל.
היו"ר חיים כץ
בואי ספרי לנו מה קרה שהשתגעתם פתאום והקמתם במחתרת, וואלה, בצורה מחתרתית מסודרת הבאתם את הציבור להרגיש שיש לו ממה לחשוש.
לי דגן
אני המשנה לממונה על שוק ההון, ביטוח החיסכון. אני אתייחס לגופו של עניין. אחר כך אני אדבר על התהליך אם תרצו. קודם כל לגופו של עניין.

צריך להבין שהביטוח הסיעודי-הקבוצתי הוא מלכתחילה ביטוח לטווח קצר. מה שרכשו הקבוצות, אגב תוך כדי פעולה של בעלי פוליסה שנועצו במיטב המומחים והיועצים, למעשה הם רכשו כל פעם פוליסות לתקופות קצרות בין שלוש למקסימום עשר שנים. אותן פוליסות למעשה ביטחו את התקופה הקרובה. זה אולי דומה למה שאנחנו מכירים מביטוח הרכב. כאשר אני קונה ביטוח לרכב אני משלמת על העלות של הביטוח לשנה הקרובה וכאשר נגמר הביטוח אני לא מבוטחת. בדומה לכך, כך היה המתווה, המבנה של הביטוחים הקבוצתיים. הביטוח היה לשלוש-ארבע-חמש ושש שנים ומראש הפרמיה תומחרה עבור תקופה קרובה וכאשר הסתיימה התקופה בחרה חברת הביטוח - - -
היו"ר חיים כץ
איזה עניין יש לבחור בן עשרים לעשות ביטוח סיעודי לעשר שנים?
יצחק הרצוג
לשבע שנים?
היו"ר חיים כץ
לעשר, עשר שנים. אין לו מה לעשות עם הכסף? הוא מרוויח 200 אלף שקל לחודש והוא רוצה להתחלק? איזה עניין יש למישהו בן עשרים לעשות ביטוח לעשר שנים?
מידד גיסין
הציבור לא ידע בכלל שזה לשלוש שנים.
לי דגן
אני מסכימה איתך.
היו"ר חיים כץ
היא לא מדברת על הציבור, היא מדברת על ביטוח קבוצתי. אני איש שבא מקבוצה, אני אומר לך שזה מעוגל לעשרות שנים.
סגן השר יעקב ליצמן
אני רוצה להבין, האם קיבלתם את ההערות ממשרד הבריאות והאם הגבתם על זה? קיבלתם הרבה הערות ולא הגבתם על זה.
היו"ר חיים כץ
אדוני, אתה תבקש לדבר ואתה תקבל לדבר. אתה, שתתפרץ?
יעקב ליצמן
זה נקרא להתפרץ?
לי דגן
אני אתייחס למה ששאל כבוד היושב ראש. אתה צודק, גם לטעמנו אדם לא רוכש ביטוח סיעודי, וכמו שאמרה גם חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס, אנשים לא רוכשים ביטוח סיעודי בגיל עשרים בשביל להיות מבוטחים עד גיל שלושים או גיל ארבעים. זה למעשה מה שאומר המפקח על הביטוח, יותר לא יהיה ביטוח סיעודי לתקופה קצרה. מעתה ואילך כל ביטוח סיעודי יהיה לכל החיים לאדם שרוכש ביטוח סיעודי. הוא רוכש ביטוח לא בשביל גיל עשרים-שלושים וגם לא בשביל גיל ארבעים שאז ההסתברות להיות סיעודי היא מאוד מאוד, מאוד מאוד נמוכה. הוא רוכש את הפוליסה בדיוק בשביל הגילאים שבהם הוא באמת עלול להיות סיעודי, גילאי 70 וצפונה.
היו"ר חיים כץ
למה הוא לא עושה את זה בחקיקה?
לי דגן
למפקח על הביטוח יש - - -
היו"ר חיים כץ
בואי נגיד, אני מאמין באמונה שלמה שאתם באים בידיים נקיות, כשבאים בידיים נקיות אתם מחוקקים ואתם יודעים לחוקק. זה שאתם באים בהוראה ואפילו לא בצו, אני לא יודע במה זה - - -
יצחק הרצוג
בנוהל.
היו"ר חיים כץ
בחוזר. יש לזה טעם לפגם. הנושא יותר מדי דרמטי שאתם תוציאו חוזר. מישהו קיבל לידיו סמכות בלתי שכלית, לשופט בבית משפט אין כזה דבר. אחרי השופט אתה יכול להגיש לאינסטנציה יותר גבוהה, בא בנאדם ומשנה את כללי הביטוח במדינת ישראל בחוזר, זה נראה לך מוסרי? זה לא מוסרי, לא תקין, לא מסודר. אם אתם באים בידיים נקיות- - - הרי אתם הגורם השולט, תבואו בצורה מסודרת, חוקקו חוק, תעבירו את זה בדרך הראשית ושיהיה על זה דיון ציבורי, לא כגנבה במחשכים. גנבה במחשכים שאנשים באים ולא יודעים.
אני רואה את סגן השר איך הוא מתרעם, זו לא דרך, זה לא מכובד, לא רצוי וכך לא מנהלים דבר מתוקן. שמעי מה אני אומר לך, גם אם אתם צודקים, אם אתם צודקים, צאו בקול רם ותגידו 'ככה אנחנו רוצים, אנחנו חושבים שזה טוב לאזרחי מדינת ישראל ואנחנו מציפים את הנושא על השולחן'. זה שאתם באים בחוזר זה על פניו נראה רע. זה נראה רע, זה נראה כאילו יש לכם מה להסתיר, כאילו אתם גונבים- - - זה לא בסדר, פשוט לא בסדר.
יצחק הרצוג
אלמלא הדיון, זה לא היה קורה.
היו"ר חיים כץ
לפני שאת ממשיכה. סגן השר יעקב ליצמן, בבקשה.
סגן השר יעקב ליצמן
אגב, לפני שאני אומר, אני רואה טעם לפגם שעודד שריג לא הופיע לוועדה - - -
לי דגן
פרופסור עודד שריג לא זומן לדיון. אנחנו שמענו עליו אתמול והגענו, אבל לא זומנו לדיון.
אורלי לוי אבקסיס
הוא לא ראה לנכון להגיע ברגע שהוא ידע שיש דיון?
יצחק הרצוג
מה זה? זה דיון מלפני שבועיים.
לי דגן
לפרופסור שריג היה דיון שנקבע מראש - - -
סגן השר יעקב ליצמן
יכול להיות, אבל - - -
אורלי לוי אבקסיס
אנחנו קיבלנו על זה בנשיאות, אני, כחברת נשיאות הכנסת, את הבקשה הזאת של חבר הכנסת יצחק הרצוג, ואני וסגן יושב ראש נוסף הצטרפנו. קיבלנו את ההחלטה לפני שבועיים.

לי דגן.

מצוין, רק אף אחד לא הודיע לפרופסור שריג.
היו"ר חיים כץ
טוב, אנחנו נפטר את מנהלת הוועדה.
אורלי לוי אבקסיס
אבל הגיע אליכם.
לי דגן
גם אלינו לא הגיע. קראנו על זה במקרה כי סיפרו לנו אחרים.
היו"ר חיים כץ
טוב, אנחנו נסביר - - -
אורלי לוי אבקסיס
היא לא מחליטה בשמכם את מי אתם רוצים להביא לייצג.
היו"ר חיים כץ
באופן כללי, כדי שתביני איך העסק עובד. מנהלת הוועדה הזאת, שאף אחד לא חולק על כישוריה, מעבירה את ההזמנה לשר. השר אולי כועס על הממונה על שוק ההון והביטוח בגלל דמי הניהול, אז הוא לא הודיע לו. תשמיעי, זה הנוהל. את אומרת 'הוא לא הוזמן', שר האוצר צריך להזמין אותו, מה אני יכול לעשות - - -
לי דגן
לא נראה לי שזה הדיון שאנחנו רוצים לנהל כאן, לא בשביל זה התכנסנו - - -
היו"ר חיים כץ
לא, את אומרת 'הוא לא הוזמן'.
לי דגן
אתה יכול לראות את רשימת מוזמנים. פרופסור שריג, המפקח על הביטוח או מי מטעמו, לא נמצא שם, אפילו משרד האוצר לא נמצא בין המוזמנים. אבל בסדר, הגענו - - -
היו"ר חיים כץ
משרד האוצר לא נמצא ברשימה?
אורלי לוי אבקסיס
אז איך עושים דיון כזה בלי להיות - - -
לי דגן
את זה גם אנחנו שאלנו.
יצחק הרצוג
אז למה הגעת?
אורלי לוי אבקסיס
מה את עושה כאן?
לי דגן
אני יכולה ללכת אם אתם רוצים.
יצחק הרצוג
לא. זאת אומרת שזו האשמה כלפי מנהלת הוועדה, שהיא תענה לפרוטוקול.
וילמה מאור
הנה, אתם מופיעים ברשימת המוזמנים.
לי דגן
זאת רשימה שבסוף הגיעה.
אורלי לוי אבקסיס
תבדקו, אולי במשרד שלכם היה איש - - -
סגן השר יעקב ליצמן
בואו לא נעשה מזה - - -
לי דגן
לפרופסור שריג נקבעה ישיבה מראש ולכן נבצר ממנו להגיע.
אורלי לוי אבקסיס
אז אל תגידי שלא הזמנו.
סגן השר יעקב ליצמן
לי יש הסבר אחר למה הוא לא הגיע. קיבלתי רשות דיבור. לי יש הסבר אחר, אני מניח שהוא שלח אותך לקבל את הבליסטראות ולא הוא. נעזוב את זה, כי אני מכבד.

משרד הבריאות הגיב על כל הדברים, כי דיברתם, אבל אפילו לא מצאתם לנכון להגיב בשום תשובה על ההערות שלנו. אל"ף, זה לא בסדר. בי"ת, החוזר של הממונה מתעלם לחלוטין מ-90% מקופות החולים - - -
יצחק הרצוג
החוזר היום או חוזר הטיוטה?
סגן השר יעקב ליצמן
היום. כן. מתעלם לחלוטין. יותר גרוע, מה שאתם עושים כרגע, אני רוצה להבין את התשובה לשאלה שיש שלי וזה גם הוויכוח עם הממונה כל הזמן. אני רוצה להבין אם מישהו עובר מקופה לקופה, אני שואל בפעם העשירית ואני רוצה תשובה ממך, מה דינו היום? מי שעובר מקופת חולים מאוחדת לשירותי בריאות כללית, האם הוא צריך לחדש מהתחלה או- - - אם את אומרת לי כרגע שהוא ממשיך באותה פוליסה אני לא אומר כלום, הכול בסדר. אבל את אומרת שהוא מתחיל מחדש, חד-משמעית זה לא בא בחשבון.
לי דגן
אני אתייחס לעניין של הפרוצדורה למרות שזה לא לב הדיון. ראשית אנחנו - - -
סגן השר יעקב ליצמן
תעזבי את הפרוצדורה, אני רוצה - - -
אורלי לוי אבקסיס
לפרוצדורה יש השלכה על החיים של אנשים.
היו"ר חיים כץ
אורלי, בואי נעשה דיון מסודר.
רחל אדטו
תנו לה לענות.
יצחק הרצוג
אולי ניתן לה לענות?
לי דגן
אני אתייחס, אם כבוד היושב ראש יאפשר לי. לעניין הפרוצדורה, ב- 5 באפריל 2011 אנחנו פרסמנו טיוטה של נייר עמדה שמציף את הבעיה ומבקש תגובות והתייחסות של כל הציבור לסוגיה. כארבעה חודשים לאחר מכן פרסמנו את אותו נייר עמדה שבו פירטנו ושילבנו את הסוגיות ואת ההערות שקיבלנו לאותו דיון. דרך אגב, אני חושבת שקיבלנו הערות מרבים מהיושבים כאן - - -
יצחק הרצוג
משרד הבריאות טוען שלא.
לי דגן
גם ממשרד הבריאות קיבלנו הערות - - -
סגן השר יעקב ליצמן
קיבלתם, אבל לא נתתם תשובה.
לי דגן
גם ממשרד הבריאות. כל נייר שאנחנו חותמים אנחנו מקיימים עליו דיון אחר כך וגם עם משרד הבריאות קיימנו דיון. התייחסנו לגופו של עניין - - -
סגן השר יעקב ליצמן
לא. לא. היה לנו דברים. אני אומר את זה באחריות, יושבים האנשים שלי כאן - - -
לי דגן
והם אומרים שלא ישבנו איתם?
סגן השר יעקב ליצמן
ישבתם איתם, אבל לא מסרתם תשובה.
יצחק הרצוג
לא אמרת מה קיבלת ומה - - -
סגן השר יעקב ליצמן
את חוזרת על הדברים כל הזמן ולא מתקדמים בשום דבר. את לא נותנת תשובה על הבעיות. שאלתי אותך שאלה ואת צריכה לתת לי תשובה. גברתי, האם מישהו שרוצה לעבור קופה, אני חוזר על השאלה הכי קריטית אצלי כרגע, האם מישהו שעובר מקופה לקופה, מה נשאר מהביטוח הסיעודי שלו?
היו"ר חיים כץ
צריך לעבור אכשרה? מה - -
לי דגן
אתם שואלים מספר שאלות, אני מנסה לענות על כולן ברצף, אבל אתם לא נותנים לי להשיב.

כמו שאמרתי, פרסמנו נייר עמדה, קיבלנו הערות גם ממשרד הבריאות וישבנו גם איתם ושמענו את ההערות שלהם. חלק - - -
סגן השר יעקב ליצמן
אמרתם, אבל לא עניתם.
לי דגן
. ברשותך, אני רוצה לענות ולהתייחס.

אל כל ההערות התייחסנו בנייר השני שפורסם. לאחר מכן פרסמנו טיוטת חוזר לפני מספר חודשים שלמעשה הבהירה איך אנחנו רואים את הדברים ואת פני הדברים וכיצד הם צריכים להיות. גם על טיוטת החוזר קיבלנו המון הערות, ישבנו עם כל הגופים שהעירו - - -
גדעון בן ישראל
אבל מי שהיה לו קצת כסף הלך לביטוח אישי ומי שלא היה לו, כמו מחמשת אלפים - - -
יצחק הרצוג
היא מנסה לענות, רק רגע. אם אפשר לפחות לאפשר לה לענות לסגן השר, למה אתם מתנגדים להעביר מאחד לשני.
לי דגן
כמו שאמר סגן השר ובצדק, הטיוטה הזאת לא מתייחסת לביטוחים של קופות החולים. קופות החולים - - -
סגן השר יעקב ליצמן
זה ה- 90%.
לי דגן
קופות החולים מסודרות ממקום אחר. בשלוש השנים האחרונות אנחנו קיימנו דיון רציף עם כל קופות החולים שהן בעלות הפוליסה. בעצם הבראנו את כל הפוליסות האלה ולמעשה גרמנו לפוליסות להיות יציבות - - -
אורלי לוי אבקסיס
בטח, אם אנשים מאבדים את מה שהם חסכו לאורך הזמן אז יש עודפים בקופה.
היו"ר חיים כץ
תסבירי מה זה הבראתם. אורלי, שנייה, תסבירי לנו - - -
אורלי לוי אבקסיס
בדיוק, אחלה דרך להבריא, אחלה דרך לכסות מינוסים.
היו"ר חיים כץ
אפשר להבין גם?
לי דגן
זה נושא מאוד מורכב, ראשית הוא נורא נורא מסעיר והוא באמת נוגע - - -
אורלי לוי אבקסיס
אפילו שר הבריאות לא מבין.
לי דגן
אני חושבת שגם שר הבריאות מבין לא רע את הסוגיה. אני מנסה להתייחס - - -
אורלי לוי אבקסיס
לא את הפתרון.
לי דגן
נכון, הוא מאוד טעון. כמו שאמרתי, רוב הפוליסות הקבוצתיות תומחרו בדומה לביטוח רכב, לטווח קצר ולטווח של ביטוח לתקופה קצרה שלוש-ארבע שנים. בהיבט שהביטוח רלוונטי כך שהתמחור נעשה רק לפי הסיכון לטווח הקצר. כך תומחרו בעבר גם הפוליסות הקבוצתיות של קופות חולים.

לפני כשלוש שנים, אולי אפילו יותר, ראינו במשרד האוצר שיש בעיה עם התמחור בקופות החולים. למעשה פנינו לקופות החולים ודאגנו שכל קופות החולים יפסיקו לתמחר את הביטוח הזה לטווח הקצר. משרד האוצר, המפקח על הביטוח, כפה על קופות החולים לעבור למודלים שמסתכלים מאה שנה קדימה, זאת אומרת, שאנשים היום - - -
סגן השר יעקב ליצמן
הוא לא יכול לכפות, זה לא בסמכותו.
לי דגן
מאחר שהמפקח הוא זה שמאשר את הפוליסות, הוא לא הסכים - - -
סגן השר יעקב ליצמן
אני יכול להגיד שבקופות חולים, אני לא מסכים. זה מה שאני מבין.
יצחק הרצוג
לי, שאלה קצרה, למה אתם מתנגדים להעביר מקופה לקופה? רק תעני על זה.
לי דגן
אנחנו מערבבים כאן המון המון עניינים - - -
סגן השר יעקב ליצמן
זה הכי מדאיג, 90% מהבעיות זה מהעברה מקופה- - - 6,000 אנשים איבדו בשנת 2010 ביטוח סיעודי רק בגלל שהם עברו מקופה לקופה. האם מותר לעשות את זה? להרשות את זה במדינה מתוקנת?
היו"ר חיים כץ
אני מבקש לאפשר לה לדבר.
אורלי לוי אבקסיס
הזכויות הולכות איתו או לא? כן או לא? אני לא מבינה. את יודעת מה, אני - - -
היו"ר חיים כץ
אורלי, את לא תביני אם לא תתני לה לענות.
אורלי לוי אבקסיס
אבל הם לא רוצים לענות, הם מורחים את זה.
היו"ר חיים כץ
תני לה לדבר.
אורלי לוי אבקסיס
כי התשובה שלהם לא תמצא חן בעיניך.
לי דגן
התשובה היא לא, אבל אני מנסה להסביר לכם - - -
יצחק הרצוג
ולמה לא?
אורלי לוי אבקסיס
לא. אתה מבין? – הלך הכסף.
לי דגן
אי אפשר להסתכל רק - - -
היו"ר חיים כץ
אנחנו רוצים לדבר רק בנקודה הזאת. למה אתם מאפשרים לבנאדם, רק בנקודה הזאת, לא רכב, לא ביטוח קצר, על זה חזרת ארבע פעמים- - -
לי דגן
שנייה- - -
היו"ר חיים כץ
לא שנייה, תגידי לי למה אתם מאפשרים לבנאדם לעבור מקופה אחת לקופה שנייה ואתם לא מודיעים לו שהוא מאבד או שהוא צריך תקופות אכשרה חדשות? את זה תגידי לי, כלום אל תספרי לי מעבר לזה. למה אתם לא מונעים את המעבר, או אומרים לו 'ראה הוזהרת. ברגע שאתה עובר קופה כל מה ששילמת הלך לאיבוד'?
סגן השר יעקב ליצמן
אני לא מסכים עם חיים. לא רק זהירות, אני רוצה שהזכויות תעבורנה או שהוא נשאר - - -
היו"ר חיים כץ
קודם כל שיזהירו, אף אחד לא יעבור, אחד לא יעבור.
יצחק הרצוג
נשמע כעת את תשובתך. מהי תשובתך?
לי דגן
ביטוח קבוצתי מתומחר לפי החברים בקבוצה, הביטוח הקבוצתי היום הוא לא אחיד בין כל הקבוצות. אם אנחנו נאפשר מעבר חופשי - - -
היו"ר חיים כץ
קופת חולים זה קבוצתי?
לי דגן
כן. כל המבוטחים בביטוח הקבוצתי הפחות טוב, יום לפני שהם יהפכו לסיעודיים הם יעברו לקבוצה שהביטוח הסיעודי הוא יותר טוב, כאשר שאר כל המבוטחים שמבוטחים בביטוח הסיעודי - - - -
היו"ר חיים כץ
את לא עונה לשאלה ששאלתי אותך.
לי דגן
אני מנסה לענות.
אורלי לוי אבקסיס
מה, בקופה, כשאני עושה ביטוח סיעודי אני מכירה את החברים האחרים שעשו ביטוח סיעודי? אני לא מכירה אותם, אין לי קשר איתם. זה דבילי.
סגן השר יעקב ליצמן
אנחנו הצענו לכם הצעה שמי שיכול לעבור מקופה לקופה יישאר באותו ביטוח, למה אתם פוסלים את זה?
לי דגן
אני חוששת שזה לא המקום הנכון לקיים את הדיון הזה - - -
סגן השר יעקב ליצמן
אני יודע. כשאין מה לענות, אז זה לא המקום, בטח.
גדעון בן ישראל
הכנסת זה לא המקום הנכון? איזו התנשאות זו?
לי דגן
לא. אני חושבת שהדיון הוא טיפה יותר עמוק ויש לו כמה רבדים שלא כל הנוכחים בחדר מודעים, זה נראה לי - - -
יצחק הרצוג
אבל לפחות על הנושא - - -
סגן השר יעקב ליצמן
אני השארתי אותם בחדר במשרד הבריאות, ולא קיבלתי תשובה אחרי שעתיים, אני לא מצפה לקבל תשובה אחרת כאן.
לי דגן
אני יכולה לענות לסגן השר, אני אגיד לכם שזה לא לפחות - - -
היו"ר חיים כץ
בואי תעני - - -
לי דגן
אנחנו מערבבים כאן המון סוגיות.
היו"ר חיים כץ
נכון, תעני לי על סוגיה אחת. למה אתם מאפשרים לבנאדם לעבור מקופה לקופה אם הוא מאבד את תקופת האכשרה? למה אתם לא אומרים לו 'תחתום לנו שאתה יודע שאתה מאבד 100-200, 300 אלף שקל ששילמת במהלך החיים לביטוח סיעודי וממחר אין לך אותו'. למה אתם לא עושים את זה?
לי דגן
אלו נראות הוראות ראויות, אני חושבת שמשרד הבריאות בהחלט יכול לעשות את זה - - -
אורלי לוי אבקסיס
וואלה?
סגן השר יעקב ליצמן
ולכן מותר לי להגיד שאני חולק עליכם גם בהוראות האלה, אני לא אקיים אותן. אני אעשה בדיוק מה שאני רוצה. נכון, כי אני - - -
לי דגן
זה לא מסמכות המפקח על הביטוח לעשות הוראות כאלה. המפקח על הביטוח מנחה ומורה הוראות שונות לגופים המוסדיים, לחברות הביטוח. כאשר מבוטח עוזב את קופת החולים הוא לא פוגש את חברת הביטוח, הוא פוגש את קופת החולים. אומנם קופת החולים כבעל פוליסה, אבל זה קופת החולים, ולכן אם רוצים שתינתן הוראה לקופת החולים להודיע למבוטח שהוא עומד לאבד ביטוח, אז מי שצריך לתת את ההוראה - - -
היו"ר חיים כץ
בואי תקשיבי טוב, המפקח על הביטוח אחראי לביטוח והוא צריך להגיד - - -
לי דגן
אני אבדוק משפטית אם זה אפשרי.
היו"ר חיים כץ
הוא צריך להגיד לקופת החולים. ומה תעשי עם כל אלה שעברו ואיבדו ביטוחים?
לי דגן
לצערנו, שיעורי הניידות בין הקופות החולים מאוד מאוד נמוכים - - -
סגן השר יעקב ליצמן
6,000 איש בשנת 2010. 6,000. אם זה מה בכך אצלך, אצלי זה 6,000 נפשות, כל אחד ואחד, ואל תספרו לי ככה.
לי דגן
6,000 מתוך ארבעה מיליון - - -
סגן השר יעקב ליצמן
לא משנה לי.
אורלי לוי אבקסיס
לא. לא. לא. לא מתוך ארבעה מיליון.
סגן השר יעקב ליצמן
6,000 משפחות שאיבדו סיעוד רק בגלל המדיניות העקומה שלכם.
לי דגן
זה לא נכון. מתוך ה- 6,000 האלה רובם מתקבלים לביטוח הסיעודי בקופה החדשה. אני אזכיר לכם שאנשים לא עוברים קופות חולים בגלל החסם הסיעודי, אנשים לא עוברים קופות חולים בגלל שהם אוהבים את הקופה שלהם.
סגן השר יעקב ליצמן
אנחנו יודעים את זה.
לי דגן
בדרך כלל הסיבה העיקרית שבגללה אנשים לא עוברים קופת חולים זה כי התיק הרפואי שלהם נמצא - - -
אורלי לוי אבקסיס
מה נעשה בכסף שנשאר?
לי דגן
לא עובר איתם לשום מקום - - -
מידד גיסין
את זה אתם גם מבינים במעבר של אנשים מקופה לקופה?
אורלי לוי אבקסיס
כן. יש להם נתונים ממשרד הבריאות. אבל מה נעשה בכל הכסף שנצבר ופתאום המבטח עבר למקום אחר? לאן הלך הכסף?
לי דגן
כל הפרמיה העודפת - - -
אורלי לוי אבקסיס
לא העודפת, זו שנלקחה בטעות, סליחה - - -
לי דגן
סליחה, לא נלקחה בטעות, נסביר. היא לא נלקחה בטעות, היא נלקחה לפי הפרמיות שהיו צריכים לקחת. כל הפרמיות - - -
אורלי לוי אבקסיס
היא נלקחה בהטעיה.
לי דגן
למה בהטעיה?
אורלי לוי אבקסיס
אתם הטעיתם את המבוטחים, אם אתם לא מגלים למבוטח שאם הוא עובר קופה הוא מאבד את הזכויות שהוא צבר עד לאותו רגע, זה כסף לא כשר.
לי דגן
בכל אופן, כל הכסף הזה נשאר אצל בעל הפוליסה בקרן מיוחדת שמשמשת את כל המבוטחים. זה לא הולך - - -
אורלי לוי אבקסיס
זאת אומרת שהוא נותן את הכסף הזה לאחרים. אתם משחקים בכסף - - -
יצחק הרצוג
סליחה, אני רוצה לומר משהו, סליחה. כמי שיזם את הדיון הזה, יש לנו ישיבת סיעה בשעה 14:15 שאני עומד בראשותה ולכן הדיון הזה ככל - - -
היו"ר חיים כץ
אני הייתי ממשיך אותו.
יצחק הרצוג
אנחנו רוצים עכשיו לעבור לנושא העיקרי שזה נוהל הביטוח הסיעודי-הקולקטיבי. האם את מוכנה לומר, בלי הרצאה ארוכה, מה ולמה יצא נוהל חדש? מה הוא כולל בתוכו? אנחנו לא למדנו אותו, לא יודעים עליו כלום, אנשים נמצאים בחרדה אדירה ומן הראוי שאזרחים יידעו על מה מדובר, בין היתר ביקורת של הכנסת, שתהיה ביקורת גם על הנוהל הזה.
לי דגן
אני מאוד מאוד אשמח כי לדיון הזה הגעתי.
וילמה מאור
למחלקת המחקר הם נתנו תגובה שזה יהיה רק בעוד מספר שבועות.
יצחק הרצוג
כן, נכון, הייתה לכם שיחת טלפון עם הגברת שרונה פלדמן.
אורי פנסירר
במסמך התשובה נכתב שתוך מספר שבועות.
לי דגן
אני מנסה לתת לכם התייחסות. התחלתי ואמרתי שהביטוח הסיעודי-קבוצתי כמו שהוא היום הוא ביטוח לתקופה קצרה - - -
היו"ר חיים כץ
אמרת את זה כבר ארבע פעמים. עזבי, לכי לפרק הבא.
לי דגן
מה שאומר המפקח, בהיבט של הביטוח הקבוצתי הוא אומר דבר פשוט. מהיום אסור לעשות ביטוחים קבוצתיים בראייה של טווח קצר. כי כמו שאמרתם, זה לא - - -
יצחק הרצוג
מה עם ה- 200 אלף אזרחים שביטלת להם? זה הסיפור.
לי דגן
אני אגיד שלושה משפטים רצופים ואני חושבת התמונה קצת תתבהר.

בשביל זה אנשים רוכשים את הביטוח, בשביל היום שהם יהיו מבוגרים ולכן הוא מחייב שמהראשון בינואר 2013 כל הביטוחים הקבוצתיים יהיו במתכונת של ביטוחי פרט. המשמעות היא: הביטוח הוא לכל החיים, לכל חיי המבוטח ולא ביטוח רק לתקופה קצרה. הפרמיה היא פקטור שידוע מראש, או פרמיה קבועה או פרמיה משתנה בשיעורים נמוכים, אין קפיצה של עשרות ומאות אחוזים, כך שלמעשה מי שנכנס לביטוח יודע לאיזו עסקה הוא נכנס ושזו עסקה שהוא מסוגל לעמוד בה ולשלם אותה לאורך כל חייו.
באשר לאותם 200 אלף מבוגרים - - -
יצחק הרצוג
בדיוק, 200 אלף שמתדפקים על דלתותיהם.
סגן השר יעקב ליצמן
אני לא אתן.
לי דגן
כמו שיחידת המחקר הציגה נכון את הנתונים, יש היום כחמישה מיליון מבוטחים, מתוכם ארבעה מיליון בקופות החולים ששם הנושא יציב ומוסדר בהיבט הפרמיות. יש עוד 1.1 מיליון מבוטחים בביטוחים הקבוצתיים האחרים, ש-200 אלף מהם הם אנשים מבוגרים מעל גיל 60. את אותם אנשים יש להעביר לביטוחי פרט, המעבר יהיה לתעריף מאוד מאוד יקר, לכן אנחנו עמלים בימים אלה על גיבוש מתווה לאפשר ביטוח סביר וזמין יחסית גם למבוטחים המבוגרים. זה עדיין לא קיים - - -
יצחק הרצוג
הנוהל שהוצאת הוא רק מכאן ואילך?
לי דגן
באיזה היבט?
יצחק הרצוג
למי שמצטרף מהיום והלאה?
לי דגן
מה שאמרנו זה - - -
יצחק הרצוג
מה עושה בנאדם מה-200 האלף? מאוגוסט הם מחכים עם הדבר הזה. מאוגוסט.
לי דגן
אמרנו שאסור לעשות יותר ביטוחים במתכונת העקומה, זו המתכונת שהייתה עד היום - - -
גדעון בן ישראל
דוחפים אותם לביטוח - - -
לי דגן
ולכן אין חדשים. מי שכבר מבוטח, יכול להמשיך. מי שבמהלך התקופה מאוגוסט ועד למעשה ינואר - - -
היו"ר חיים כץ
מה זה מי שמבוטח יכול להמשיך? חברות הביטוח לא מחדשות את הביטוחים.
לי דגן
שנייה, מי שמבוטח היום ותקופת הביטוח לא הסתיימה בתקופה האחרונה, בעצם - - -
היו"ר חיים כץ
ואם היא הסתיימה לפני חודש?
לי דגן
למי שהסתיימה, אנחנו אפשרנו להמשיך את הביטוח, לחדש אותו לפרק זמן של שנה נוספת כדי שבמהלך השנה הנוספת הזאת, למעשה יוכלו להציע למבוטחים, למסה הגדולה, ל- 80%, שהם האנשים הצעירים יותר, להעביר אותם למודל החדש של הביטוחים הקבוצתיים. לאותם ה-20% הנוספים אנחנו מגבשים מתווה. אני מקווה שנוכל להציג אותו בקרוב כשהוא יהיה מסודר, הוא עדיין לא מוסדר.
רחל אדטו
רק 20% מתוך ה-200 אלף הם בני 65 ומעלה?
יצחק הרצוג
לא. זה מתוך 1.1 מיליון. זה 20% מ-1.1 מבוטחים.
לי דגן
לא. זה 190 מתוך מיליון - - -
רחל אדטו
מה שאתם עושים הוא שאתם משלשים את הסכום שהצעירים משלמים - - -
מאיר אלבאז
לא מקבלים כל אחד.
לי דגן
לא. לא. אנחנו עושים כאן בלגן. אתה לא מכיר את המתווה שאנחנו מציעים לכן אל - - -
מאיר אלבאז
את גם לא מכירה גם את ענף הרכב, יש לי מה להגיד על ענף הרכב, שם מקבלים 40% הנחה על היעדר תביעות, אז אל תשווי בין - - -
היו"ר חיים כץ
אתה לא צריך - - -
מאיר אלבאז
היא אמרה שלוש פעמים רכב.
היו"ר חיים כץ
אבל זה מה שאמרו לה להגיד, אתה לא צריך לכעוס עליה.
מאיר אלבאז
על רכב אני אתה משלם 40% פחות בגין היעדר תביעות. שם זה בדיוק הפוך, משלמים 300% יותר.
היו"ר חיים כץ
ברכב אתה מקבל הנחה או משלם קנס על נהג צעיר, כאן על מבוגר אתה מקבל - - -
יצחק הרצוג
מה מונע מכם להביא את הפתרון אחרי כמעט שמונה-תשעה חודשים?
לי דגן
הפתרון מורכב.
אורלי לוי אבקסיס
אז אולי לא הייתם צריכים לצאת עם ההוראה להפסיק לפני שיש לכם תכנית מבהירה. אני לא מבינה את זה, קודם יוצרים את הבעיה ואחר כך אומרים, עכשיו נחשוב איך לפתור.
לי דגן
אני חושבת שכולם מבינים שהמצב הקיים בביטוחים הקבוצתיים זה מודל גרוע - - -
היו"ר חיים כץ
כולם בחדר מבינים שנהגתם כמו גנבים בלילה, ככה כולם בחדר מבינים, ושזה דבר שצריך להיות בתקנה או בהוראה, זה צריך להיות בחוק ישיר וגם אם תגלגלי את העיניים אלפיים פעם.... הנה אני אומר לך, זה לא מוסרי. זה לא מוסרי, אין לכם את המנדט ואין לכם את היכולת ואין לכם את הכישורים להחליט בשביל כל כך הרבה אנשים וגם לא לעשוק, אפילו אלף איש. אין לכם את הסמכות המוסרית. אני באתי מדיון קודם שהייתה בו מישהי קטועת ידיים, ואתם החלטתם שנגמר הכסף ולא תיתנו לה זכאות לניידות כי נגמר הכסף, אבל היא קטועת ידיים מפה. החלטתם. איך אתם באים ומתנהלים? זה לא עסק של אבא שלכם. אתם באתם לנהל מדינה ואתם מנהלים כמו חנות מכולת או בזאר טורקי. אתם לא יכולים לבוא - - -
סגן השר יעקב ליצמן
אתם גם גרמתם לא לחדש - - -
היו"ר חיים כץ
אתם לא יכולים לבוא בדבר שנוגע למאות אלפי אנשים ולקבל החלטה במחשכים. גם אם מישהו נתן לכם את המנדט הזה, אתם לא יכולים מוסרית. מוסרית אתם צריכים להציף את הבעיה ולא לקחת איזה ילד שגמר תיכון אתמול או גמר את החוג לכלכלה והוא מנהל את החיים כשהוא לא יודע לעשות צעד לבד. צעד לבד הוא לא יודע לעשות. איזה כישורים יש לו לזה?
יצחק הרצוג
אגב, אנשים יכולים להידרדר לסיעוד די מהר. כלומר רק בשמונה החודשים האלה יש לך אנשים שהפכו להיות סיעודיים ואין להם פוליסה. זו הידרדרות אדירה.
אורלי לוי אבקסיס
יש לכם רשת ביטחון?
יצחק הרצוג
היושב ראש מדבר בדיוק מנהמת הלב של כולם.
סגן השר יעקב ליצמן
את יודעת שאת גורמת שמשרד הבריאות לא נותן אישורים היום לחדש ביטוח סיעודי ל"כללית"? אני הולך לעשות פקק גדול וכל העניין יתפוצץ.
לי דגן
שירותי בריאות כללית לא יצאה למכרז 15 שנה - - -
סגן השר יעקב ליצמן
היא רצתה לצאת עכשיו ואני מעכב את זה בגלל שאתם משבשים לי את כל הסיעוד, אני אבדוק משפטית אם אני צריך לשאול אתכם.
לי דגן
זה לא מספיק טוב - - -
סגן השר יעקב ליצמן
אל תגידי לי, את לא מבינה בבריאות, את לא מבינה במשרד הבריאות ואל תגידי שזה לא מספיק טוב.
אורלי לוי אבקסיס
אולי זה עדיף על כלום.
לי דגן
אני חושבת שאני מבינה.
אורלי לוי אבקסיס
השאלה מה עדיף, לא מספיק טוב או כלום. אתם שמטתם את הקרקע מתחת לאנשים האלה מבלי להכין רשת ביטחון.
לי דגן
חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס, שוב, אנחנו מערבבים כמה דברים יחד.
היו"ר חיים כץ
מאחר וכנראה הממונה על הביטוח לא הוזמן, אנחנו מקבלים את מה שאמרת למרות שזה על פניו לא נכון, אבל, יאללה אמרת, אנחנו מכבדים, אנחנו לא רואים טעם להמשיך את הדיון הזה בדרך הזאת. אנחנו נקבע דיון נוסף, נבקש משר האוצר והממונה על הביטוח לבוא לכאן, הבעיה לא פשוטה, וגם שר האוצר או סגן שר האוצר איציק כהן, שיבוא מישהו, והממונה על שוק ההון והביטוח, שיבואו ויסבירו לנו בדיוק. לא צריך להפיל את זה עלייך. מה בדיוק, מאיפה לקחו את החוצפה, מאיפה לקחו את החוצפה לעשות את זה במחשכים? חיסכון של אנשים, של 5,000 נפגעים, 100 נפגעים, מאיפה לקחו את החוצפה? מי נתן לכם את המנדט? מה עשיתם אתם שיש לכם את הזכות המוסרית המעוותת הזאת לבוא ולעשות את זה? עם כל הכבוד לך, באמת עם כל הכבוד לך, צר לי שכך מתנהלים הדברים אצלכם. תמיד בכל ההוראות שלכם, תמיד יש את הסעיף הקטן עם הגנבה הקטנה, תמיד, אבל תמיד - - -
לי דגן
ככה אתה רואה אותנו.
היו"ר חיים כץ
ככה אני רואה אתכם, מה לעשות, ככה אתם מתנהגים - - -
לי דגן
זו הסמכות שניתנה לנו על פי חוק - - -
יצחק הרצוג
זו הבעיה של היעדר פיקוח. יש בעיה של היעדר פיקוח.
היו"ר חיים כץ
אלוהים עזר לגמלאים שהצלחנו לתקן את הסמכות המעוותת שניתנה לכם לשנות את התקנון האחיד בקרנות הפנסיה הוותיקות מבלי אישור הוועדה. אלוהים, יש להם פנסיה. אם זה היה תלוי בכם הם היו כולם סיעודיים ולא היה להם כלום. אלוהים עזר להם. שמעי מה אני אומר לך. חבל שלא היינו שם כשקיבלו את ההחלטה המעוותת הזאת שמישהו יכול לקבל החלטות שנגועות לעם שלם. ראש ממשלה שמקבל החלטה שנוגעת לעם שלם, הוא מביא את זה להצבעה, מביא את זה להצבעה גם במליאה. יש בנאדם שיכול לגעת בכל מדינת ישראל, ב-700 אלף גמלאים, זקנים, והוא לא צריך לדבר. הוא לא נבחר והוא יכול לקבל החלטות בלי לתת דין וחשבון לאף אחד. למי הוא נותן דין וחשבון? הוא לא נותן דין וחשבון לאף אחד. זה לא מוסריֱ זה לא תקין! אין לו את האחריות האישית ואחרי זה הוא הולך לחברת ביטוח. זה לא בסדר. זה החוק, אבל זה לא בסדר. זה כשר, אבל כל כך מסריח, שאי אפשר להיות בסביבה. לכן אנחנו נקבע דיון נוסף. אני אבקש משר האוצר וגם מעודד משריג- - -

אני מודה ליוזמי הדיון, לאורלי לוי אבקסיס, שהפריעה במיוחד, וליצחק הרצוג ולסגן השר ליצמן, שהציפו את הבעיה.
תודה רבה הישיבה נעולה.
<הישיבה ננעלה בשעה 14:00.>

קוד המקור של הנתונים