ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 13/03/2012

מרכז הגמילה בלוד - בחינת הסדרת חוקיותו

פרוטוקול

 
PAGE
8
הוועדה למאבק בנגע הסמים
13/03/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 74>
מישיבת הוועדה למאבק בנגע הסמים
יום שלישי, י"ט באדר התשע"ב (13 במרץ 2012), שעה 11:00
סדר היום
<מרכז הגמילה בלוד - בחינת הסדרת חוקיותו>
נכחו
חברי הוועדה: >
טלב אלסאנע – היו"ר
מוזמנים
דר' פאולה רושקה - מנהלת המחלקה לטיפול בסמים והתמכרויות, משרד הבריאות

תנ"צ אורי אסטליין - ראש תחום אכיפה, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק רן בטאט - ראש משרד חקירות מודיעין לוד, המשרד לביטחון פנים

רחל קור - מפקחת מחוזית בשרות להתמכרויות, משרד הרווחה

סוזי קורקס - עו"ס התמכרויות, עיריית לוד

חמאדה מאזן - מדריך במחלקת התמכרויות, עיריית לוד

יוסף אבו קשק - יזם "בית אביב"

שלמה טמיר - יושב ראש עמותת "בית אביב"

עבדללה אבו קשק - "בית אביב"

שלומי אוחיון - "בית אביב"

משה גוטליב - מדריך נפגעי סמים, "בית אביב"

אוריאנה אלמסי - יועצת הוועדה
מנהלת הוועדה
בת-שבע פנחסוב
קצרנית פרלמנטרית
יעל – חבר המתרגמים
<מרכז הגמילה בלוד - בחינת הסדרת חוקיותו>
היו"ר טלב אלסאנע
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה למאבק בנגע הסמים. הנושא שעל סדר היום, מרכז הגמילה בלוד - בחינת הסדרת הפעילות של המרכז.
הוועדה הייתה בסיור בלוד והתרשמה מהשינוי לטובה בכל מה שקשור לאכיפה וגם מבחינת הקשר בין גורמי האכיפה לקהילה. ראינו את האכפתיות של צוות המשטרה. הוועדה ביקרה גם במרכז הגמילה, יוזמה מבורכת מאוד, כדי לתת מענה לאנשים הזקוקים למסגרות שלא היו קיימות קודם. שאנשים הנמצאים במקום להיות ברחוב וישפיעו לרעה להם מעניקים את השלב הראשון בגמילה, את המסגרת הראשונה, כשהמטרה היא להסדיר את פעילותו בצורה חוקית, שזה פונקציית הכוונות הטובות העומדות מאחורי היוזמה. תפקידנו הוא, לעזור למי שרוצה לעזור לעצמו ולפעול כדי הפעילות הזאת תהייה מוסדרת וחוקית.
יועצת הוועדה הכינה מסמך, אני מבין שהיא הייתה בקשר עם כל מיני גורמים, אני אבקש שתתני לנו סקירה מהתרשמות ומהשיחות שקיימתם.
אוריאנה אלמסי
מרכז "בית אביב" הפועל כבר 20 חודשים, מעוניין לפעול כמרכז גמילה. הם בקשר עם אנשי משרד הבריאות בנושא זה, מאחר ולצורך קבלת רישיון צריך למלא טפסים ולהעבירם לרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, אשר מעבירה את המלצותיה למשרד הבריאות ולמשרד הרווחה והשירותים החברתיים. המרכז גם צריך לקבל אישורים נוספים כגון: היתרי בנייה, כיבוי אש וכדומה, שלפי הבנתי הם כבר קיבלו.
היו"ר טלב אלסאנע
נשמע מהם על הרעיון, על המטרה, על הכוונה, כמו כן על הבעיות, מה הדבר המעכב ולאיזו עזרה הם זקוקים. אחר כך נשמע גם את גורם האכיפה והגורמים הרלוונטיים, עמדתו של משרד הרווחה והשירותים החברתיים ועמדת משרד הבריאות.
שלומי אוחיון
המרכז פועל כעשרים חודשים, יש לנו את כל הניירת שביקשו.
היו"ר טלב אלסאנע
כמה אנשים נמצאים אצלכם כעת?
שלומי אוחיון
כרגע יש אצלנו שישה דיירי רחוב, קבצנים שעיריית לוד הפנתה. אני יכול להציג מכתב הוקרה של הקבצנים שנשלחו אלינו מהעירייה וראש העיר. אנחנו מרצים בפני בני נוער המגיעים אלינו, כדי שלא יגיעו למקום שאנחנו הגענו.
בחודש דצמבר, הגיעה רעיה ממשרד הבריאות והעירה לנו הערות כמו למשל לפתוח חלון ועוד דברים נוספים ומאז היא לא הגיעה. יש לי כאן מכתב, שאומר שב- 13 בפברואר הייתי בלשכת הבריאות אצל המנהלת ואכן שינינו את כל הדברים שהם ציינו. יש בקשה לרישוי של הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול, שכבר שלחנו לגברת איריס יוגב.
אדוני חבר הכנסת טלב אלסאנע, יושב ראש הוועדה, יש לנו בקשה לעזרה. לוד הייתה תמיד מרכז סמים, נתפסו שם 7 ק"ג סמים, אחד רצח את השני, אח רצח את אחותו. היום הם לא מסתכלים על חצי הכוס המלאה, כשיש מרכז גמילה ואנחנו "בית אביב" בחזית. אנחנו תומכים בכולם, אצלנו מרכז גמילה הוא לא רק למרוקאים למשל, אנחנו מקבלים מכל עדה, כל מין וכל גזע. אתה היית שם, ראית והתרשמת. אצלנו כולם, לעומת מרכזי גמילה אחרים שעזרו להם בדרך זו או אחרת, יש את "אברבנאל" ויש בגדרה שמקבלים רק מהעדה שלהם. אצלנו כולם, כל גזע, כל מין, כל דת מקובלים. מטרתנו באמת להגיע לעיר נקייה. העיר לוד כבר קרוב לשנים עשר חודש נקייה מדיירי רחוב, קבצנים שמטרידים ודופקים לאנשים בשמשות הרכבים בצמתים, היום אין יותר את התופעה.
אחרי הטיפול הפיסי שמקבלים אצלנו האנשים, מי שאין לו לאן ללכת נשאר אצלנו כדייר בית חם ללא תשלום, עד שהפרוצדורה מסתדרת. משרד הרווחה יתמוך בנו, משרד הבריאות, ראש העיר יקצה תקציב. נמצאת כאן סוזי העובדת הסוציאלית ביחידה להתמכרויות בעיירת לוד, אנחנו מפנים אליה מטופלים לשיחות ולבדיקות שתן.
את הכל אנחנו עושים בשיתוף ובהתאם לחוק, נמצאים במקום ותומכים ביום ובלילה. לפי כחודש וחצי, יאיר גלר מהרשות למלחמה בסמים דיבר בתכנית רדיו אצל איל מדני, שהתקשר אלי בשעה 23:00 בלילה ואמר: "יש בחור ממושב צלפון, לך תביא אותו למרכז גמילה". הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, יאיר גלר, היה איתו ברדיו תל אביב. הלכתי והבאתי את הבחור, שהיה אצלנו חודש וחצי ומשם העברנו אותו לקהילה טיפולית נוטורנו", להמשך טיפול אצל הרב איתן.
אני לא מבין את הבירוקרטיה, את החלק שלנו אנחנו עושים מעל ומעבר, יש אצלנו אנשים מהצפון, מהדרום ומכל מקום, כי אנחנו לא רואים אצלנו את המטופל כשטר, אצלנו זה לא מפעל שימורים, אנחנו עובדים מהנשמה.
היו"ר טלב אלסאנע
תודה רבה. מישהו מטעמכם מבקש להוסיף?
שלמה טמיר
תודה. אני יושב ראש עמותת "בית אביב". זו עמותה וולונטרית שלא מקבלת סיוע משום מקום כולל שרוב האנשים שבאים אינם משלמים דבר. אני נכנסתי לתמונה על מנת להסדיר בצורה חוקית את הרישיון כדי שיוסף אבו קשק עם כל הרצון הטוב שלו, הוא הקים את המקום, יזם את המקום, ממן את כל המקום מכיסו יפעל כחוק. היום הוא כבר מושקע מעל למיליון שקל ושום רשות ושום גוף לא נותן לנו את הסיוע ואומר 'קח תתחיל לעבוד בצורה מסודרת'.

אנחנו פנינו לכל הגופים כולל עיריית לוד. רק היום, עכשיו, התקבל מעיריית לוד פקס שאומר שאין להם התנגדות למרות שהמבנים הנמצאים בשטח עדיין לא הוסדרו בצורה חוקית, אין להם התנגדות. ראש עיריית לוד תומך בנו ומוכן לעזור לנו. משטרת לוד באים ומבקרים במקום, נותנים כתף, עוזרים לנו, אבל המוטו של המקום זה לקבל את האישור. זה שמקום שעובד בפועל למעלה משנה וחצי אין לו אישור - - -
היו"ר טלב אלסאנע
לא הגשתם את הבקשה?
שלמה טמיר
הגשנו בקשות. כעת עשינו שינוי כי עד עכשיו פנינו לגורמים לקבל אישור לאשפוזית שזה ל- 21 יום, אבל האופי של המקום לא מתאים רק לאשפוזית כי אנחנו מחזיקים אנשים מעל חצי שנה וולונטרית ללא תשלום. משרד הרווחה או הרשות הלאומית למלחמה בסמים אמרו לנו לעשות משהו משולב, גם מיני לקהילה וגם אשפוזית. מדובר בשני גופים: גם משרד הרווחה וגם משרד הבריאות.

אנחנו מבקשים את הדחיפה של וועדת הכנסת, של הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, לעזור לנו, אנחנו צועקים.
יוסף אבו קשק
אפשר להשתמש במקום, אני תומך ועוזר במקום, שזה כאילו עשיתי מצווה.
משה גוטליב
אני מדריך נפגעי סמים. אני אהיה רכז מדריכים כשיהיה רישיון. אני הרבה שנים בתחום. כמו שנאמר קודם הפכנו את המקום מאשפוזית למיני קהילה ולשם זה הוספנו עוד תקן של עובד סוציאלי שיש אותו כבר. להתחיל לקבל את האישור חסר לנו כעת אישור משרד הבריאות ברמלה, שיבואו לראות שאת כל מה שנתבקשנו עשינו ורק חסר האישור. כלומר את הרישיון נקבל אחר כך. ברגע שיהיה אישור אנחנו יכולים להביא את כל - - -
פאולה רושקה
לא משרד הבריאות, לשכת הבריאות.
משה גוטליב
לשכת הבריאות סליחה.
היו"ר טלב אלסאנע
לשכת הבריאות פועלת מטעם משרד הבריאות.
פאולה רושקה
כן, אבל ברשות העירונית זה משהו אחר.
משה גוטליב
בלי האישור הזה, הצוות לא יכול לעבוד. יש לי צוות מדהים, כל האישורים שלהם כאן, כל הניירת כאן, אלו אנשים מקצועיים. מה שביקשו עשינו. היו כמה תיקונים שהיה צריך לעשות – עשינו, אבל המפקחת הייתה חולה, לצערי, אני שואל, האם כשראש הממשלה חולה אז סוגרים את המדינה?- אי אפשר. מישהו צריך לעשות. אנחנו נמצאים בתהליך ארוך מאוד.

אני מדבר עם דוקטור אלינה שהיא המפקחת, לצערי כעת האימא שלה נפטרה. אתמול דיברנו איתה בטלפון כשהאימא הייתה חיה, היום היא נפטרה. אני משתתף בצערה. היא לא יכולה לעשות כלום עד שיהיה האישור של משרד התברואה. כלומר הכל תלוי במשרד התברואה. אני שלחתי פקסים לאיריס יוגב מהרשות למלחמה בסמים. היה שם תיקון שעשיתי. כששלחתי את אישור כיבוי אש, זה לא היה אישור רשמי, שלחתי לה את תו התקן של אישור רשמי ותו תקן של כיבוי אש. כעת צריך להוסיף לה את המכתב של העובד הסוציאלי הנוסף בעקבות דרישה של משרד הרווחה והשירותים החברתיים ואת אישור משרד הבריאות.

העיכוב הזה אומר, שיוסף שהוא בעל המקום ממשיך להוציא כספים מהכיס ואין צוות כמו שצריך שיהיה במקום כדי לפתח אותו - - -
היו"ר טלב אלסאנע
הבעיה ברורה, תודה.
רן בטאט
מבחינת המשטרה, עמדתנו ברורה. לא מדובר בעסק, שטעון רישוי מבחינת המשטרה. לא מדובר בבית מלון, בריכת שחיה או כל עסק אחר על פי 'חוק רישוי עסקים', זוהי יוזמה מבורכת מבחינתנו. כמובן שכמשטרה, הגוף האמון על אכיפת החוק, המוסד הזה צריך להסדיר את כל ההיתרים מול כל הרשויות, מול משרד הבריאות, מול הרשות המקומית, ברגע שיהיו לו כל ההיתרים מבחינתנו זה מבורך. ניתן לשכן שם נרקומנים ונגמלים, שיכולים להגיע למקום בכפוף להסדרת האישורים.

מבחינת האישורים, אנחנו כרגע לא צד בעניין.
היו"ר טלב אלסאנע
נכון, אבל מה מבחינת היוזמה והרעיון?
רן בטאט
מבחינת הרעיון, כמשטרה, כל מוסד ומקום שיכול לקחת נרקומנים, שבסופו של תהליך גם גורמים להעלאת הפשיעה ולירידה ברמת תחושת הביטחון של האזרחים, זה מבורך. כמובן שזה כפוף להסדרת האישורים. אנחנו כמשטרה לא יכולים לתת למקום לפעול ללא היתרים. ברגע שיוסדרו כל ההיתרים זה מבורך ואין שום בעיה.
היו"ר טלב אלסאנע
תודה. משרד הרווחה בבקשה.
רחל קור
אני מצטרפת למה שנאמר. ברגע שיגיעו הטפסים לרשות, תוגש בקשה למוסד משולב.
היו"ר טלב אלסאנע
לא הבנתי, סליחה.
רחל קור
הבקשה מגיעה לרשות הלאומית למלחמה בסמים.
שלמה טמיר
זה ישירות אליכם.
רחל קור
הבקשה מגיעה לאיריס יוגב מהרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול, היא מחליטה איזה מוסד ומעבירה את זה לדבורה שלנו. אם אכן זה מוסד משולב, אנחנו שולחים פיקוח לבדוק ולהמליץ על רישיון, כמובן אם הם עומדים בכל התנאים וכדומה.
היו"ר טלב אלסאנע
בבקשה, הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול.
אורי אסטליין
הרשות מקבלת ומקדמת בברכה כל מוסד, בין אם זו קהילה טיפולית בין אם זה מרכז לטיפול. אני חייב להצטרף למה שאמר הקולגה מהמשטרה. עד שכלל הרישיונות יהיו בתוקף, לא נוכל להגיד שזה מוסד מוכר ולצערי לא נוכל להפנות - - -
היו"ר טלב אלסאנע
כולנו מסכימים שצריך לקדם. אנחנו מגיעים לשלב הביצוע. אנחנו מדברים על שלב בקשה ודיון ואישור, זו הפרוצדורה. האם הוגשה אליכם בקשה?
אורי אסטליין
אני יכול לברר. איריס יוגב לא נמצאת, אבל הפרוצדורה היא שברגע שאיריס - - -
היו"ר טלב אלסאנע
מישהו שלח לרשות?
משה גוטליב
אני שלחתי פקסים לאיריס יוגב, היא אמרה לי שהיא קבלה אותם.
היו"ר טלב אלסאנע
הוא אומר, שהוא התקשר לאיריס יוגב והיא אישרה שהיא קיבלה.
משה גוטליב
דיברתי איתה לפני שבועיים או שלושה על אישור כבוי אש, היא אמרה שכל הניירות נמצאים אצלה.
אוריאנה אלמסי
משה, תבחין שנייה בין כיבוי אש לבין הקבלה לרישיון לטפל. האם העברתם את הטפסים אליהם? זאת השאלה הקרדינאלית.
משה גוטליב
הגשתי את הטפסים, לפני השינוי לקהילה משולבת ואשפוזית.
אוריאנה אלמסי
אז עכשיו צריך להעביר אישור.
משה גוטליב
נעביר שוב.
אוריאנה אלמסי
הוא אומר שזה היה אתמול.
משה גוטליב
הוספנו גם צוות, אנחנו נשלח בפקס - - -
היו"ר טלב אלסאנע
אי אפשר לקבל היתר, בלי למלא ולהגיש טופס בקשה.
שלמה טמיר
יש כאן מכתב מעיריית לוד, שהם מברכים - - -
היו"ר טלב אלסאנע
אבל אני רואה כאן, שאיריס יוגב מהרשות הלאומית למלחמה בסמים, אומרת שהמוסד לא הגיש בקשה.
יוסף אבו קשק
לפני כחודש הגשנו את זה, רק הוסיפו עוד עובד סוציאלי שהוא דני גולד, זה מה שהוספנו.
רחל קור
אבל זו בקשה אחרת. זה מוסד משולב, אתם אומרים שרק אתמול.
יוסף אבו קשק
משלוב מאתמול.
רחל קור
הבקשה למוסד משולב רק אתמול. זה מה שהם אומרים, חשוב לציין שזה רק מאתמול.
אורי אסטליין
אני יכול להוסיף משהו אדוני היושב ראש? הבקשות מגיעות לאיריס יוגב, שמפנה אותן לדוקטור דבורה אלטוש, המאשרת אם זה עבר את הבדיקות הנצרכות או לא. מבחינתנו, אנחנו רק "צינור מעבר".
היו"ר טלב אלסאנע
אין בעיה. כדי להתחיל לנוע, צריך שמישהו יניע את המהלך. צריכים קודם כל להגיש בקשה ואחר כך הרשות תתחיל להעביר לגורמים הרלוונטיים. זאת הפרוצדורה אם אני מבין נכון.

הוגשה בקשה?
משה גוטליב
בקשה חדשה עדיין לא הוגשה. היינו מוזמנים היום לפה. כל זה קרה בתקופה הממש האחרונה לגבי השינוי שעשינו. מילאנו גם את כל הניירת כולל מה גודל החדר, איפה חדר אוכל וכל מה שהיה חסר. עשינו את כל הפעולות האלה. הניירות כבר אצלנו ביד. היום אנחנו חוזרים ללוד, שולחים את זה לרשות הלאומית למלחמה בסמים - - -
היו"ר טלב אלסאנע
אתה מעביר את זה עכשיו לנציג הרשות, שיעביר לאיריס יוגב.
יוסף אבו קשק
בבקשה, קח, הכל משולב.
היו"ר טלב אלסאנע
מה המצב לגבי משרד הבריאות?
פאולה רושקה
ברגע שאנחנו מקבלים באיזה סוג מוסד מדובר, כי עד עכשיו לא היה סיווג של המוסד אם זה רפואי או אם זה משולב. ברגע שאיריס יוגב אומרת שזה משולב, הוא עובר גם למשרד הבריאות וגם למשרד הרווחה. המפקחים של שני המשרדים הולכים ובודקים. אם המוסד עומד בתנאים אנחנו מאשרים, אנחנו בסך הכל בעד.
היו"ר טלב אלסאנע
מי מהנוכחים רוצה להוסיף דברים?
סוזי קורקס
אני עובדת סוציאלית ביחידה להתמכרויות. אני רק יכולה להגיד שהיום אנחנו לא יכולים להפנות מטופלים לשם בגלל שאין להם את הרישיון. זה חשוב שיהיה רישיון.
היו"ר טלב אלסאנע
אומרים שהבקשה מבחינת תכנית אושרה על ידי וועדת משנה לתכנון. יוצא היתר בנייה לאחר השלמת כל האישורים.
חמאדה מאזן
אני מכור לשעבר, היום נקי, אני עובד כמדריך ביחידה לטיפול בהתמכרויות. אני גר בשכונת הרכבת. אני יודע עד כמה לנו בעיר לוד חשוב שיהיה מקום כזה מבורך. מה שעשה יוסף זה צעד אמיץ וזה חשוב שיהיה. זה לא רק העניין של הטיפול בנרקומנים, מדובר במזעור הנזק של הנרקומנים. מי הם הנרקומנים?- אלו אנשים שגונבים, פורצים ואלימים. כמה זה חשוב באמת לתמוך במקום הזה ולעזור.
רחל קור
אני רוצה לציין משהו, כנציגה של משרד הרווחה. דיברתי עם היושב ראש כי אני מניחה שכל ההליך לקבלת רישיון הוא גם תלוי בקשות לקבלת כסף אחר כך. אני רוצה לציין שמשרד הרווחה מתקצב דרך מכרזים ולא נותן כסף אלא - - -
היו"ר טלב אלסאנע
כשנגיע לגשר נעבור אותו. בינתיים אנחנו בשלב של האישורים.
רחל קור
צריך לעלות למכרז כדי לקבל שירות.
היו"ר טלב אלסאנע
בעוד שלושה חודשים, אנחנו נקיים ישיבת מעקב בנושא הזה. אני מקווה שעד אז, יתנהלו כל הדיונים וכל האישורים יתקבלו. אם יהיו עדיין חסמים, נבדוק מה ניתן לעשות כדי לקדם את העניין.

אני מודה לכול המשתתפים, הישיבה נעולה.
<הישיבה ננעלה בשעה 11:30.>

קוד המקור של הנתונים