ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 06/03/2012

אלימות שוטרים, הצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה (מס' 27) (הזדהות שוטר בעת פיזור הפגנה), התשע"א-2011

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
19
ועדת הפנים והגנת הסביבה
06/03/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 523 >
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שלישי, י"ב באדר התשע"ב (06 במרץ 2012), שעה 14:00
סדר היום
<אלימות שוטרים>
<הצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה (מס' 27) (הזדהות שוטר בעת פיזור הפגנה), התשע"א-2011>
נכחו
חברי הוועדה: >
אמנון כהן – היו"ר

ניצן הורוביץ

דב חנין

אורי מקלב

פניה קירשנבאום
מוזמנים
>
חה"כ מרינה סולודקין
יוחנן דנינו - מפכ"ל, משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

שאול גורדון - יועמ"ש, משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

יואל הדר - יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

יואב תלם - ע' מפכ"ל, משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

עפרה פויר - רמ"ד אמצעים מנהליים באמ"ש, המשרד לבטחון פנים

לילי באומהקר - רמ"ח משמעת, משטרת ישראל

בתיה בן דוד - יועמ"ש, משטרת ישראל

יפעת בן עמי - מח"ש, משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

משה סעדה - סגן מנהל מח"ש, מח"ש

עירית שלזינגר - סנגוריה ציבורית, משרד המשפטים

אורית סטרוק - מנהלת הארגון, ארגון זכויות האדם ביש"ע

דבי גילד-חיו - מקדמת מדיניות וחקיקה, האגודה לזכויות האזרח

עלוה קולן - האגודה לזכויות האזרח

דוד דהאן - המשמר החברתי

ערן ורד - אזרח

ניסים פדידה - יו"ר תנועה ישראל יהודית

אור עמית - המשמר החברתי

דוד קשאני - עמותת קול בשכונות

אושרה אסף - יו"ר עמותת זכויות השוטרים

יוסף בר - יושב ראש עמותת "תנו יד לחרש ונכים למען נכים".


איתי פידלמן - מרכז המידע והמחקר של הכנסת
ייעוץ משפטי
מירי פרנקל-שור; עידו בן-יצחק
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית פרלמנטרית
אתי אפלבוים
<אלימות שוטרים>
<הצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה (מס' 27) (הזדהות שוטר בעת פיזור הפגנה), התשע"א-2011>
היו"ר אמנון כהן
שלום לכולם, צהריים טובים. אני פותח את הדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה. אני מברך את מפכ"ל המשטרה, מר יוחנן דנינו שיושב איתנו כאן וביקש להגיע לוועדה. ברוך הבא. זה הבית שלכם, של משטרת ישראל.
אנחנו פה, כגוף הרגולאטורי של המשטרה מקבלים פניות רבות. יש לנו גם חקיקות רבות הקשורות למשרד הפנים וישנן גם חקיקות של חברי כנסת שרוצים לתקן מספר דברים.
שני נושאים על סדר היום
אלימות שוטרים נגד האזרחים וכמובן הצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה (מס' 27) (הזדהות שוטר בעת פיזור הפגנה) של חברי הכנסת: אורי אריאל, דב חנין, ניצן הורוביץ, פ/2988.
הוועדה כבר דנה מספר דיונים בחקיקה הזאת וכבר בדיון הקודם רצינו להשלים את החקיקה, להצביע ולהעביר אותה למליאת הכנסת.
כבוד המפכ"ל, ביקשת לבוא לוועדה, לדבר ולשכנע חברי כנסת שאולי אין מקום לחקיקה.
אני אומר לך, אולי חקיקה מסוג זה לא כל-כך מתאימה גם מבחינתנו, אבל, באים חברי כנסת ומאירים ומצביעים על בעיה, באים לשר, למפכ"ל ולכל מיני גורמים במחוז ומציפים את הבעיה, אבל הדבר לא בא על פתרונו. פעם אחר פעם הדבר לא בא על תיקונו. אולי יש הוראות שמורידים והן לא יורדות עד למטה?

מחוקקים יודעים לחוקק אז הם מביאים לחקיקה את מה שהם רוצים לתקן. פעם זה בנושא הזה, פעם זה בדברים אחרים.

לא פעם, אדוני המפכ"ל, גם כאשר אנחנו מחוקקים, מגיע המשרד הייעודי לאותו נושא ואומר שהוא יסדיר את זה בתקנות או בצו ולא צריך לנושא הזה חקיקה ראשית. כמובן שאם פתרנו את הבעיה אנחנו אומרים "ובא לציון גואל".
אדוני המפכ"ל, הציבור יודע שהוועדה אחראית על פיקוח רגולאטורי של עבודת המשטרה ואנחנו מקבלים המון תלונות. חלק מהתלונות הן בין האזרח למשטרה. יש תחושה שיש אלימות יתר נגד האזרחים. זה לא כל המשטרה. המדינה נותנת סמכויות למשטרה לאכיפת החוק, לתת ביטחון לאזרחי מדינת ישראל. כך צריך להיות ואנחנו עומדים כחומה בצורה לשמור עליכם ולתת לכם את כל הסמכויות כדי שתעשו עבודתכם נאמנה.

אבל, לפעמים יש כאלה בקצה שלוקחים את החוק לידיים. הם מפרשים לרעה את הסמכות שנותן המחוקק. לפעמים יש אלימות מילולית ופיזית כלפי האזרח. האזרח שנתקל לראשונה בהתנהגות כזאת גם לא יודע למי להתלונן. הוא פונה למפקד תחנה וזה שולח אותו למח"ש. במח"ש אומרים לו שזה לא עניין פלילי ואז שולחים אותו ליועץ המשפטי לממשלה. זה יכול להיות פנסיונר בן 76 שנקלע למצב מסוים. יש לי פניה של אדם כזה. הוא בא אלי ואומר: איך אני פונה ליועץ המשפטי לממשלה? מה אני עושה?

יש גורם בתוך המשטרה שמטפל בתלונות אבל לא מפנים את האזרח אליו אלא שולחים אותו ליועץ המשפטי לממשלה. משהו פה קלוקל, משהו לא בסדר. אם משהו לא בסדר אנחנו מתריעים. אם זה לא מגיע לאוזניים קשובות אנחנו מחוקקים כי אין לנו דרך אחרת.

אדוני המפכ"ל, פניתי מספר פעמים וגם פניתי אליך בנושא של אותו אדם מבוגר שפנה. פניתי אליך והיום קיבלתי תשובה. אולי ידעו שכבודו יגיע ונתנו תשובה מהירה. פניתי ב-21 לחודש וגם ב-28. נדיר שכבר הגעתי תשובה.
מי עונה לי?
יוחנן דנינו
תנסה לפנות אלי גם כשאין דיונים ותראה שתקבל תשובה.
היו"ר אמנון כהן
ממי אני מקבל תשובה? מעורך דין יואב תלם, עוזר המפכ"ל. למי הוא כותב? ליושב ראש הוועדה.
אני כותב לשר משיב לי שר ולא משיב לי עוזר.
יוחנן דנינו
זה עורך דין יואב תלם.
היו"ר אמנון כהן
חס וחלילה אני לא מזלזל בעורך דין, לא מזלזל בעובדים. חבר כנסת, יו"ר ועדה, פונה למפכ"ל, מן הראוי שהמפכ"ל יתייחס לפנייה ושהוא יהיה חתום. אתה אפילו לא מכותב. אני לא יודע אם עברת על זה. אתה אפילו לא יודע מה כתוב פה.
מן הראוי, כדי שנעבוד בשיתוף פעולה, אם חבר כנסת פונה למפכ"ל, מן הראוי שהמכתב ייצא מידי המפכ"ל. את זה צריך לתקן.
יוחנן דנינו
אני מבקש שזה לא יהיה בחקיקה.
היו"ר אמנון כהן
אם לא יעזור, זה יבוא בחקיקה. אם אני אקבל עוד פעם תשובה על-ידי העוזר המכובד, המלומד והמשכיל שעשה עבודת מטה, בחן, טיפל ועשה. אם אני אקבל ממנו, אני אעשה את זה בחקיקה.

לכן אני אומר, אם אתם יודעים לעשות עבודת מטה ולהטמיע את הדברים שמעלים פה חבר הכנסת, זה בסדר גמור. אם לאו, אני רק יודע לחוקק. אני מבקש פעם, פעמיים שלוש, אבל אחר-כך אני צריך למצוא פיתרון לבד.

לכן, אדוני המפכ"ל, לגבי הכתובת לפניות של אזרחים. אמרתי ליועצת המשפטית של הוועדה שיש בעיה אמיתית כי האזרח לא יודע למי להתלונן. צריך גוף חיצוני שיטפל בפניות של הציבור. נציע הצעת חוק: נציב תלונות הציבור על השוטרים, כדי שתהיה כתובת. זה יהיה תחת המשרד לביטחון פנים. אני לא יודע לפתור את הבעיה. כאשר מפנים את האזרח ליועץ המשפטי לממשלה אז אני צריך למצוא דרך.
אדוני המפכ"ל, אין לי ברירה. אני אומר את זה מתוך כאב. התעסקתי בביקורת שנים רבות אבל פה זאת ביקורת בונה על-מנת שנמצא דרכים לטפל.

עכשיו לגבי הצעת החוק שהציעו חבריי. אני אומר לך, כאדם, כמחוקק, כחבר כנסת, אני לא חושב שצריך לחוקק. אבל גם פה כנראה, אדוני המפכ"ל, אחרי כל-כך הרבה דיונים וכל-כך הרבה בקשות ופניות – יש פה אנשים מכל קבוצות הבית. יש פה אנשים שקיבלו טראומות כאלה ואחרות והמערכת צריכה לקבל את הסמכות.
שוטר זה מקצוע. האם אנחנו מלמדים אותם איך להתנהג? איך לעבור? איך לעמוד בלחצים? זה לא פשוט. לכן בחוק נתנו את כל הסמכויות כדי שיוכלו לעשות את האכיפה, לעשות את העבודה, לתפוס את הגנבים, הרוצחים והאנסים ואת השודד שגונב פנסיה של קשישה. את כל הסמכויות נתנו, אבל בין זה לבין לבוא ולהפעיל כוח נגד אזרח תמים שיושב בגינה ומתנפלים עליו? לעצור אדם שהולך לבית כנסת בערב שבת? אומרים לו: תביא תעודת זהות. הוא עונה להם: בשבת אני לא לוקח תעודת זהות. לוקחים אותו לתחנת משטרה. למה צריך לקחת אותו למשטרה בערב שבת? האדם גם לא חייב ללכת עם תעודת זהות והוא יכול להגיע לתחנה במוצאי שבת. הוא לא נדרש לחקירה ולא משהו כזה. יש כמה מקרים כאלה.

המציעים ידברו על הצעת החוק.

חבר הכנסת אורי אריאל, בקצרה לגבי הצעת החוק.

(להלן קטע פרוטוקול חלקי בשל תקלה בהקלטה.)
אורי אריאל
תודה אדוני היושב ראש. אני אקצר כי בשעה 15:00 מתחילה המליאה. תודה למפכ"ל שנמצא איתנו ויציג את הדברים. אני ודאי פתוח לשמוע וגם להבין.

אנחנו כולנו אמונים על מה שאמר היושב ראש. אני אומר את זה בשפת חז"ל: . אנחנו יודעים שיש

אלה דברים שהם מובנים וכדאי לחזור עליהם מעת לעת כי לפעמים מתבלבלים. אנחנו נסכים, היושב ראש, שגם המשטרה צריכה לקבל כוח, סמכות, אמצעים ותקציב כדי למלא את תפקידה וייעודה. ככל שאני יכול לעזור בזה

החוק הזה הגיע מכיוון שנשבר האמון. כדאי לכם להאזין. אמרת הוצאתי הנחיות, רעננתי הנחיות, היה רענון בתוך
יוחנן דנינו
כמה אירועים היו מאז?
אורי אריאל
יש אירועים. כאשר אנחנו לא מצליחים לפרוץ את החומה הזאת. אני הייתי מוכן שהחוק הזה יהיה הוראת שעה ל-5 שנים. אני מזכיר, יש ובעוד כמה שנים נבחן. אם אכן המשטרה תגיע למקומות אחרים בדברים האלה. אנחנו עוסקים עכשיו רק בדבר אחד, אז החוק הזה ייעלם מהעולם וגמרנו. אם לא, יצטרכו להאריך אותו. צריך .

אני מוכן ללכת לכיוון כזה שזה לא תהיה חקיקה כל-כך קשה ומקובעת.
היו"ר דב חנין
אדוני המפכ"ל, אני רוצה לברך אותך על-כך שאתה מגיע לכאן. אני רוצה לברך אותך על-כך שמתחילת כניסתך. אני גם מברך אותך על-כך ששינית את הוראות המשטרה גם כחלק מהתהליך שליווה את הצעת החוק הזאת.

בעקבות הישיבה האחרונה נפתח מסלול מעשי מול היועץ המשפטי לממשלה. אני מקווה שזה יהיה מסלול אפקטיבי של טיפול בנושא הזה. ההנחיות שאתה הוצאת הן ברורות וחד. חוסר הביצוע שלהן הוא גם ברור וחד משמעי.

(מנקודה זו ואילך – פרוטוקול מלא.)
אם יהיה לנו זמן היום לראות את העדויות המוסרטות והמוקלטות ולשמוע את העדים שנמצאים כאן בחדר הזה , אתה תוכל לשמוע, אדוני המפכ"ל, לא על מקרה אחד, לא על שניים ולא על עשרה, של אנשים יוצאי דופן שנתקלו בשוטר בשעת לילה מאוחרת ובמקרה הוא היה בלי תג. אתה תשמע פה סיפורים חוזרים ונשנים על כוחות משטרה, בפיזור של הפגנות כאלה ואחרות, של ימין או של שמאל, חברתיות או מדיניות, בתחומי מדינת ישראל ובשטחים, שבהם כוחות משטרה מתנהלים ללא תגים וזאת לא פעולה אינדיבידואלית אלא זאת פעולה בהנחייתו של מפקד כוח.

אני אומר את הדברים האלה בדאגה גדולה מכיוון שאני מאמין לך, אדוני המפכ"ל, שאתה מתייחס לנושא הזה במלוא הרצינות. אני חושש מתמונת הדברים שידועה לי ושאתה תוכל לשמוע אותה במו אוזניך כאן אם יהיה לנו מספיק זמן. אתה תראה שהתרבות הקלוקלת הזאת כנראה כל-כך נטועה עמוק במשטרה שעד היום, למרות הוראותיך ולמרות הנחיות היועץ המשפטי, קציני משטרה בכירים יותר ובכירים פחות עושים להם חירות, להפר את הנוהל הזה, להפר את ההוראות האלה ולגרום לכך ששוטרים יסתובבו ללא תגים.
לכן, אדוני המפכ"ל, אני חושב שהצעת החוק שלנו, שהיא הצעה מאוד מאוד מדודה ומדתית - אנחנו בתהליכי הצעת החוק. גם הסכמנו, כל המציעים, לוותר על הענישה הפלילית וליצור מנגנונים אפקטיביים של ענישה משמעתית. עשינו את זה כצעד אמיתי שמבטא את האמון שלנו ברצונה הטובה רצונה הטוב של המשטרה ושל פיקוד המשטרה לבער את התופעות האלה מהארץ.

בהמשך לדבריו של חברי חבר הכנסת אריאל, אני אומר לך, אדוני המפכ"ל, החוק הזה דרוש למשטרה לא פחות מאשר הוא דרוש לציבור. אם המשטרה רוצה, כפי שהיא צריכה במדינה דמוקרטית, לשמור על האמון של הציבור, לשמור על שיתוף הפעולה של הציבור, לקבל מהציבור את הגיבוי הדרוש, המשטרה צריכה להיות ראשונת התומכים בחקיקת החוק הזה ובקביעת הנורמה, שאומרת ששוטר במדינת ישראל הוא שוטר מזוהה. שוטר לא מזוהה, חס וחלילה, עלול להיות שוטר שפועל שלא כדין.
ניצן הורוביץ
תודה אדוני, אני מצטרף לברכות. הדיון הזה מתקיים, אדוני היושב ראש, בזכותך וההתמדה שלך והנחישות שלך. כל הוועדה כאן עומדת איתך ומברכת אותך על העניין הזה.

תראה, אדוני המפכ"ל. הדיון והחוק לא היו מגיעים לעולם אם התופעה לא היתה קיימת. נמצאים פה עדים. למשל, נמצא פה ידידי חבר הכנסת לשעבר מוסי רז, שנתקל באלימות קשה מצד שוטרים כי ביקש משוטר להזדהות, כי השוטר היה ללא תג.
לקראת הדיון הזה הבאתי לך תמונות שמראות שוטרים באין ספור אירועים שמסתובבים ללא תג. כשאתה שואל אותם מדוע הם ללא תג, או שהם מזלזלים, או שהם דוחפים אותך, או שהם הולכים משם, או שהם מצחקקים, או שהם עונים בכל מיני תגובות אחרות.
נמצא פה פעיל בשם ערן ורד שהכין מצגת ואני מציע שתראו אותה. נמצאים כאן אנשים שיעידו באופן אישי על התופעה הזאת. אני יכול להעיד באופן אישי מהפגנות שבהם אני השתתפתי וראיתי זאת במו עיניי. רק לפני שבוע, חברי הכנסת של מר"צ סיירו בחברון. היינו מוקפים בשוטרים שלא היו עם תגי זיהוי.

אדוני, הטענה הזאת שנשמעה כאן לפני שבוע מצד נציגי המשטרה, שמעולם, או בחמשת השנים האחרונות לא התקבלה אף תלונה. זה פשוט – מה, אתם עושים מאיתנו צחוק? מה, אנחנו עיוורים? הפעילים שלנו סתומים? אנחנו לא רואים מה נעשה סביבנו? זה כאילו כל העניין, אדוני המפכ"ל, מתנהל ביקום מקביל. יש את המציאות כפי שאתה רואה בתמונות וכפי שמייד תראה בסרטוני הוידיאו והאינטרנט ויש את הגסה של המשטרה.
לכן, לנוכח הפער הבלתי נסבל הזה, נאלצנו להביא את החקיקה הזאת. אני אומר שנאלצנו, כי הלוואי ולא היה צורך. הלוואי והשוטרים היו הולכים תגים, לא היתה אלימות, הכול היה מתנהל ולא היה שום צורך בחוק.
בגלל המצב אנחנו נאלצים להגיע לנקודה הזאת. אני אשמח להעביר לך את התמונות האלה, אתה יכול לעיין בהן בעצמך ואחר-כך תוכל להעביר אותן לאנשי המקצוע שמטפלים..

אני גם מאוד מבקש מיושב ראש הוועדה שיאפשר להקרין את הסרטונים כדי שכולנו נוכל לראות.
יוחנן דנינו
חבל שאין עליהם תאריכים. הייתי מאוד שמח לראות - - -
ניצן הורוביץ
אני גם אספק לך תאריכים על כל תמונה ותמונה.
היו"ר אמנון כהן
חברת הכנסת מרינה סולודקין, בבקשה.
מרינה סולודקין
אני רוצה לומר שאני בעד החוק של תג זיהוי. זה לא חוק חדש. לפני כמה קדנציות, יחד עם אורי, הגשנו את החוק הזה. הגיע הזמן אז אנחנו בעד הצבעה ובעד החוק.

במקביל, אני צריכה לומר שלי יש פחות תלונות על אלימות של שוטרים נגד עולים. נאבקנו עשרות שנים, הגענו למשהו אבל לא פתרנו את כל הבעיה.
היו"ר אמנון כהן
תחליטו אתם איזה סרטון.

(מוקרן סרט)
קריאה
צילמה את זה אורית סטרוק. זה צולם בחברון בפיזור הפגנה ורואים כאן את השוטרים ללא התגים. אין לנו כרגע את השמע אבל התמונות מדברות בעד עצמן.
דב חנין
אין תגי כתף.
אורית סטרוק
המפקד של השוטרים עומד לידם ולא מעיר להם בכלל.
היו"ר אמנון כהן
את מאירה את עיניו?
יוחנן דנינו
אני רוצה לדעת ממתי הסרט.
אורית סטרוק
הסרט הוא לא מעכשיו.
יוחנן דנינו
אפשר לדעת ממתי, גברתי? אני רוצה ללמוד. לפני כמה שנים?
אורית סטרוק
אני עונה לך. הסרט הזה הוא ישן, הוא מ-2008 אבל זה לא משנה הדברים האלה קורים.
יוחנן דנינו
זה מאוד משנה, אני אתייחס לזה.
היו"ר אמנון כהן
מוסי רז, בבקשה.

מה קרה לך, ידידי?
מוסי רז
לפני 10 ימים או 9 ימים סיירנו בחברון וכל השוטרים שם לא היו מזוהים. נדמה לי שזה בתקופת המנכ"ל הנוכחי.

ההפגנה שאני מתייחס אליה היתה ב-1.1.2011, לפני כשנה. חברי, חבר הכנסת הורוביץ, תיאר כמעט במדויק את הדברים. למעשה אני קודם הותקפתי על-ידי השוטר, הוא סטר לי.
היו"ר אמנון כהן
מה עשית לו? דחפת אותו?
מוסי רז
תאמין לי שאין לי מושג.
אגב, יש צילומים של הדברים. רואים אותו סוטר לי.
היו"ר אמנון כהן
שוטר לא יסטור לך סתם.
מוסי רז
אני מגיע לכל-כך הרבה הפגנות – אגב, אם עשיתי, יש בתי משפט ואפשר להעמיד אותי לדין. אני מזמין את הפרקליטות ואת המשטרה לבדוק מה עשיתי. יש צילומים של ההפגנה, רואים את הסטירה. כשביקשתי ממנו להזדהות, בא המפקד שלו. הוא אזק אותי, לקח אותי לניידת ועצרו אותי למשך 5 שעות.
קריאה
הגשת תלונה?
מוסי רז
פעם אחרונה שהגשתי תלונה למח"ש, קיבלתי כתב אישום. אחרי שהורדתי את התלונה למח"ש, הורידו את כתב האישום. אני לא חושב שיש אדם אחד בישראל שיש לו אמון במח"ש. אם כן, הבן אדם הזה לא הולך להפגנות.
ערן ורד
יש לי פה צילומים מהשנה האחרונה ומלפני 5 שנים.
(מוקרן סרט)
יוחנן דנינו
אני רואה אותם עם תגים. זה תג שמי, זאת תעודה.
ערן ורד
קצת אחורנית להראות שזה לא חדש.
היו"ר אמנון כהן
ראינו מספיק.
ערן ורד
הם פשוט מסתירים את תגי השם שלהם.
היו"ר אמנון כהן
דבי גילד, בבקשה.
דבי גילד-חיו
אני מהאגודה לזכויות האזרח.

שלחנו אתמול התכתבות שלנו מהחודשים האחרונים בעניין תגי שם וגם שוטרים רעולי פנים. שלחנו גם מדגם אקראי מיוטיוב של אירועים שונים מהחודשים האחרונים: הפגנות בכיכר השבת בירושלים, פינוי הפגנה בתל-אביב, פינוי בית נטוש בתל-אביב. זה סתם מדגם אקראי של אירועים מאוקטובר, נובמבר וינואר. היוטיוב מראה מלא אירועים כאלה שמראים שוטרים לא מזוהים.
אושרה אסף
אני יושבת ראש עמותת זכויות השוטרים ואני פשוט בזה למעמד הזה. כל מה ששוטר יעשה, יחפשו אותו.
אורי אריאל
מה זאת אומרת בזה?
אושרה אסף
סליחה, לא הפרעתי לך. אתה פעיל ימין - - -
אורי אריאל
את לא תדברי כך.
אושרה אסף
אני אדבר איך שנראה לי נכון, כמו שלך נראה נכון.
היו"ר אמנון כהן
יש תרבות דיבור בכנסת.
מרינה סולודקין
יש כאן ניגוד אינטרסים.
היו"ר אמנון כהן
תקשיבי. אנחנו מקיימים דיון רציני. מצד אחד, אמרנו שאנחנו נותנים את כל הסמכויות ואת כל הכוח. מצד שני, יש שוטרים – לא כולם, חס וחלילה – יש שוטרים שמפרשנים את הכוח לשלילה נגד האזרח.

צריך לקחת את הכול בפרופורציות.
אושרה אסף
ישנה כאן האגודה לזכויות האזרח. אני לא ראיתי את כל האגודות האלה באים לטובת שוטרים כשהם מוכים. אני הייתי בהפגנה הזאת שהם מדברים עליה. אני רוצה להגיד לך - - -
היו"ר אמנון כהן
אין מקרים כאלה?
אושרה אסף
אני לא ראיתי מקרים. אתה מדבר על סוף הלילה, אני מדברת על תחילת ההפגנה. השוטרים נטמעו בתוך האזרחים. השוטרים בעצמם אמרו: אנחנו לא יוצאים נגדם בכלל, אנחנו מרגישים אותו דבר כפי שמרגישים האזרחים במדינת ישראל. איך אפשר לבוא ולהגיד?
אני לא מדברת על פעילי ימין או על פעילי שמאל. אני מדברת על אזרחים שמבחינתכם הם נורמטיביים. שוטר לא מרביץ לאזרח סתם. לשוטר יש גם את הכבוד שלו וגם הוא בן אדם. נכון שהוא על מדים. שוטר לא צריך להרים ידיים.
היו"ר אמנון כהן
אבל זה קורה לפעמים. לפעמים הוא שוכח – לא כולם.
אושרה אסף
ברגע שאזרח שוכח והוא בא ועושה ככה לשוטר כדי להפגין את הכוח שלו כאזרח כנגד שוטר, הוא לא יכול לעשות שום דבר.
משה בר
אני יושב ראש עמותת "תנו יד לחרש ונכים למען נכים".

אני רוצה לשלול את כל הדברים של הגברת. היה מעורב בזה גם השר לביטחון פנים - - -
היו"ר אמנון כהן
על מה אתה מדבר?
משה בר
אני רוצה להגיד לך על מה.

הבן שלי, שהיה איש משמר הגבול. הוא התנדב למשטרה, הוא עבר שתי תאונות ועכשיו התגלה שהוא בהלם קרב. הוא נעדר מהבית. פניתי למשטרה בבאר-שבע ועשו צחוק מאיתנו. כשפניתי לשר אהרונוביץ הביתה בשבת הוא הוציא מסוק והוציא הכול.

הוא הגיע למשטרה, אזקו אותו והשוטרים הרביצו לו ועשו לו זעזוע מוח והוא הלום קרב. לא רק השוטר שעשה את זה צריך להיענש, גם כל השוטרים ששותפים מסביב שראו ולא עשו כלום.
היו"ר אמנון כהן
זה מקרה אינדיבידואלי אישי. המקרה שלך הוא טראגי - - -
משה בר
פנו אלי עשרות נכים שהם הוכו.

אני מאמץ את משמר הגבול ואני עובד מול המשטרה. אני לא רודף את המשטרה, אני בעד המשטרה. אבל יש כמה שוטרים מסוימים שאסור להם להיות במשטרה.
היו"ר אמנון כהן
את זה יבדקו.

אורית סטרוק, בבקשה.
אורית סטרוק
אני אדבר בקיצור כדי שיספיקו להצביע.

אני רוצה להגיד למפכ"ל: "אדוני המפכ"ל כשנבחרת הבטחת בעיתונות: נוקיע עשבים שוטים הגורמים לנו נזק בלתי הפיך. נעשה זאת ללא פשרות, ללא העלמות עין, ללא קריצות עין בשקיפות מלאה מול הציבור". אני מאמינה לך שזה מה שאתה רוצה לעשות.

החוק הזה בא לעזור לך לעשות את זה כי אתה לא יכול לשלוט בכל מה שכל שוטר עושה אלא באמצעות החוק. החוק בא לעזור לשוטר. השוטר הפשוט עומד בפני ניסיון בלתי אפשרי שרוב בני האדם לא היו עומדים בו. הוא צריך להחליט האם הוא יעמוד לדין משמעתי שתוצאתו היא אפסית, בגלל שלא היה לו תג זיהוי, וגם זה לא יקרה כי לא יזהו אותו אחרי שלא היה לו תג זיהוי, או האם הוא יעמוד לדין פלילי על העבירות החמורות שהוא יעשה ללא התג הזה. הבחירה היא מאוד פשוטה. לכן החוק הזה בא לשנות את מצב הבחירה של השוטר וגם של המפקד של השוטר.
היום עומד לדין השוטר מוטי מהגר שהיכה מפגינים בראשם בעמונה באמצעות אלה. השוטר שהיה לידו, שעשה מעשה חמור פי כמה והיכה את אותם מפגינים באמצעות אלה הפוכה, לא עומד לדין ולא יעמוד לדין כי הוא לא זוהה כי לא היה לו תג. את זה אנחנו צריכים למנוע.
היו"ר אמנון כהן
אדוני המפכ"ל אני רוצה להעביר לך את זכות הדיבור.

תתייחס גם באופן ספציפי לסעיפי החוק.
יוחנן דנינו
אני מודה לחברי הוועדה וליושב ראש הוועדה שדחיתם את הדיון לשבוע כדי לי לאפשר לי להגיע ולומר את דבריי.

הבקשה שלי היא כמה דקות להקשיב לעניין ולדברים. אני חושב שאין בינינו שום ניגודי אינטרסים ואין בינינו פערים לאן אנחנו רוצים להגיע. כל השאלה או המחלוקת היא לגבי הדרך. האם חקיקה זה הדבר הכי נכון במקרה הזה? או בואו תנו לנו לעשות את זה, כמו שידענו לעשות את זה בדברים אחרים בלא פחות הצלחה ובצורה יפה.
רק לאחרונה עלתה התופעה הזאת של חניית כלי רכב משטרתיים במקומות אסורים. הכי מקומם היה לראות את זה בחניות נכים. הרי אין מחלוקת, החל ממפקד המשטרה ועד אחרון השוטרים, שצריך להוקיע את הדבר הזה ולטפל בו. אנחנו הראינו שאנחנו יודעים לטפל. לא צריך חקיקה ולא חיכינו שיעשו כאן עכשיו חוק ששוטר שמחנה בחניית נכים, יפסיקו לשלם את שכרו, כמו שראיתי כאן באחד מתתי הסעיפים.

כשאנחנו מחליטים לטפל, אנחנו יודעים לטפל. כל הבקשה שלי – אם אתם באמת מאמינים לי, ואני מקבל את מה שנאמר פה – החלטנו לטפל.
אני דיברתי על עשבים שוטים. אסור שהעשבים השוטים האלה יאפילו על כל העבודה המדהימה שעושים שוטרי משטרת ישראל ביום יום. אנחנו מדברים על עשרות אלפי שוטרים. כאזרחים צריך לעמוד ולראות מה עושה השוטר ביום יום מהבוקר עד הערב. לראות את התנאים שבהם הוא עובד, לראות את התפקידים שהוא צריך למלא. לראות מה השכר שהוא מקבל בסוף יום.

במחאות האלה שהצגתם כאן – אתם הקשבתם, אנחנו אימצנו את זה. אמרו: שוטר אתה שווה יותר. אתם זוכרים את זה? אגב, צעקו את זה.
דב חנין
ובצדק, אנחנו בעד העלאת שכר השופטים.
יוחנן דנינו
רגע. אני האחרון שלא אסכים איתך בעניין הזה.

אנחנו מטפלים ולשמחתי אנחנו גם מצליחים לאט לאט גם בזה לטפל ולהעלות את שכר השופטים כי אני חושב שצריך ששכר השוטרים יהיה ראוי.
הייתי בשבוע שעבר בביקור אצל מפכ"ל הסקוטלנד יארד שהיה ביקור היסטורי. בפעם הראשונה, מאז שה ם השאירו לנו את הטיגרטים ב-1948, שמפכ"ל משטרת ישראל נפגש עם מנכ"ל הסקוטלנד יארד. שוחחנו ואחד מהדברים שהוא ביקש להגיד לי, שהוא מסיר בפניי את הכובע על הדרך שבה משטרת ישראל טיפלה במחאות החברתיות שהיו כאן במהלך סוף שנת 2011. היו כאן מאות הפגנות, אתם לא זוכרים את התקופה.
אורי אריאל
סניליים, אבל זוכרים.
יוחנן דנינו
אני עושה דיונים שבועיים של הערכות מצב. הייתם צריכים לראות את המספרים של המחאות לאורך כל הארץ. היו מאות הפגנות בשבוע. משטרת ישראל, בלי תוספות, בלי כוח אדם, היתה צריכה לטפל בהן.
מצד אחד, לעמוד במדיניות שלנו לאפשר את המחאה החברתית, לאפשר להביע אותה. מצד שני, לא לאפשר הפרות סדר, לא לאפשר חסימת כבישים, לא לאפשר לאזרח שרוצה לחיות במדינת ישראל להיתקל במצבים שהם בלתי נסבלים.

אני לא אעיד על משטרת ישראל, אני אתן לאחרים להעיד. אני חושב שהמשטרה עמדה פה במשימה הלאומית הזאת בכבוד רב.

אנחנו סימנו ביעדי הארגון לשנה הזאת יעד שקראנו לו "שנת מפנה". סימנו את האזרח במרכז הקשב המשטרתי. כשאני אומר אזרח, זה כל אזרחי מדינת ישראל בלי יוצא מן הכלל: במרכז, בימין ובשמאל, כל אזרחי מדינת ישראל בכל המגזרים
סימנו לעצמנו וקבענו יעדים. אני מגיע עכשיו ממפגש שעשינו עם היועץ המשפטי לממשלה ועם פרקליט המדינה וכל הפרקליטים כדי להציג להם את יעדי הארגון כי גם להם יש חלק מאוד מרכזי בהם. כשמפכ"לים אחרים ראו את היעדים שהצבנו לעצמנו אמרו לי שאני מפכ"ל מתאבד. למה? מה אתה מציב אמון ציבורי כיעד משטרתי, זה הרי נורא קשה להשגה?

אני ארגיש שאני לא אמלא את החובה לעצמי אם אני לא אעלה את רמת האמון הציבורי של מדינת ישראל, של אזרחי המדינה במשטרת ישראל כי יש להם משטרה מצוינת.

אני האחרון שתביאו לי דוגמה שהיא דוגמה לביצוע, לפעילות מיידית, ולא אנקוט בפעולות לאלתר. בחלק מהמקומות השענו את השוטרים באותו יום. לא חיכינו למח"ש ולא לבית דין למשמעת.
דב חנין
יש לך פה, אדוני, תמונה של קצין עם שלושה "פלאפלים".
יוחנן דנינו
אתה לא יודע להגיד מתי התאריך של התמונה הזאת.

אני מזמין אתכם לבדוק אותי. אני רוצה שתעבירו לי תמונה כזאת עם תאריך, עם נסיבות, עם שעה, עם מקום ותראו מה אני עושה עם זה. תנסו אותי.

הרי מה אתם אומרים? אתם אומרים: אתם לא עושים, אתם לא רואים, אתם לא שומעים. אני אומר לכם, תביאו לי את זה לטיפול.

אם תיראו שהעניין הזה לא מטופל משמעתית, לא מטופל כראוי לטעמכם, אז במקרה היותר חמור הולכים לכיוון של חקיקה. אתם לקחתם פה נושא, שאני לא מקל בו ראש. אני חושב ששוטר צריך להזדהות וללכת תג שם. את הדבר הזה אפשר לאכוף באמצעים שקיימים בידי משטרת ישראל.
אורית סטרוק
האמצעים שקיימים היום לא נותנים לך שיניים גם אם אתה רוצה.
יוחנן דנינו
אני לא זוכר שקיבלתי תלונות כאלה. לעומת זאת, קיבלתי הרבה מאוד תמונות של כלי רכב שחונים בחניית נכים. תיראו מה עשינו עם זה. בכל מקום שקיבלתי תמונה כזאת, אתם תראו את הטיפול שנקטנו. אנחנו שללנו את הרישיון המשטרתי, רשמנו דוח רגיל אזרחי. בחלק מהמקרים לקחנו את כלי הרכב ליחידה. בשבוע הראשון היינו מקבלים 30 תמונות בממוצע. היום אנחנו מקבלים אולי שתי תמונות, אולי שלוש. כשאתה בודק לעומק אתה רואה שהדבר הזה הופנם. אתה רואה שבמקומות בהם לא היתה הצדקה, אנחנו ממשיכים לטפל בצורה קשה.
עשינו את זה בלי שיטיפו לנו ובלי שיבואו ויחוקקו חוק. אנחנו עשינו את זה כי אני מאמין גדול בזה שהשוטר בראש ובראשונה צריך להיות דוגמה לשלטון החוק ולעמידה בכללים ולעמוד בקריטריונים שנקבעו על-פי החוק.
אתם פה חיברתם את זה לאלימות השוטרים, ראש הוועדה מכובדי.
דב חנין
שוטר אנונימי נוטה לפעמים להיות גם אלים, זאת הבעיה. אם הוא לא אנונימי הוא לא יהיה אלים.
יוחנן דנינו
קודם כל, שוטר לא צריך להיות אלים. לשוטר אסור להיות אלים.
אושרה אסף
גם לאזרח אסור להיות אלים.
יוחנן דנינו
את מתפרצת למה שאני רוצה לומר.

אם תבדקו טוב מה קרה לנו בשנים האחרונות תיראו כיצד נהגנו באירועים בהם היתה אלימות של שוטרים. קחו את כל התלונות, לכל המוסדות שמקבלים, תלונות החל ממח"ש ודרומה ותיקחו את התיקים שנפתחו על תקיפת שוטרים.
הכנסת החליטה לשנות את החוק כך שמי שיגיש כתב אישום על תקיפת שוטרים זה לא המשטרה אלא הפרקליטות. להגיד לכם שאני מרוצה מזה? אני לא מרוצה מזה אבל יש לזה יתרון, יש כאן שקיפות.

תיראו מה קרה בשנה האחרונה מאז שהסמכות עברה לפרקליטות. יש עלייה במספר כתבי האישום שהוגשו כנגד תקיפת שוטרים. יש למעלה מ-2,500 אירועים של תקיפת שוטרים בשנה האחרונה. יש למעלה מ-700 כתבי אישום, חלקם בנסיבות מחמירות. כשאני אומר נסיבות מחמירות זה השתמשו בנשק חם או קר, השתמשו מעל 3 אזרחים.
זה לא רק שוטרים, הם לא לבד שם. יש אלימות כנגד רופאים, יש אלימות כנגד עובדי ציבור בכלל, כנגד עובדים סוציאליים, כנגד ראשי רשויות וכנגד עובדי ציבור.
מכל זה, זה הדבר שצריך לעשות בו חקיקה? הרי יש תופעות שאנחנו כולנו צריכים להתמודד איתן – כולנו, בלי יוצא מן הכלל. אני מוכן להציג פה מה אנחנו מתכננים לעשות בשנה הקרובה כדי שגם חברי הכנסת, תנוח דעתם. הצגנו את זה בכמה פורומים ואמרתי שאנחנו באים עכשיו מפורום כזה.

מה משטרת ישראל הולכת לעשות מול האזרח שומר החוק? בין היתר, אחד מהדברים שדיברנו עליהם, זה לטפל בעשבים השוטים, זה לטפל באלה שכן צריך לטפל בהם משמעתית, שהם עושים נזק לכל הארגון. הם עושים נזק לכל עשרות אלפי השוטרים שעושים את עבודתם נאמנה ביום יום.
בסופו של דבר אתה לוקח אירוע אחד ואתה הופך אותו לתופעה. זה כמו בית ספר שיש בו 200 תלמידים. תלמיד אחד היה אלים ואז אתה תגיד שיש תופעה של אלימות בבית הספר הזה. אגב, אלה הסטטיסטיקות, תבדקו את המספרים. 28,000 שוטרים מול מספר התיקים שנפתחו כנגד אלימות שוטרים. זאת הסטטיסטיקה. זאת לא תופעה. יש בעיה ואני לא מתחמק ממנה. אני לא מעלים ממנה את תשומת הלב הפיקודית שלנו. יש לנו בעיה עם שוטרים בקצוות. אנחנו קראנו לזה עשבים שוטים ובצדק כי הם בודדים. זה לא הפרט שמעיד על הכלל. אני ממליץ לכם לבוא ולראות את היום יום המשטרתי.
הראתם פה תמונה מחברון מלפני כמה שנים. רק הבוקר מחסום משטרתי תפס מחבלת שהיתה בדרך לבצע פיגוע. בחקירה היא הודתה שאמרו שישלמו לה 20,000 שקלים לביצוע של העניין הזה. אני לא מציין את זה כדבר של מה בכך.
ניצן הורוביץ
אני אישית הייתי לפני שבוע בחברון. אנחנו לא מחבלים, עדיין לא והיינו מוקפים בשוטרים. למה אתה מזכיר את זה?
יוחנן דנינו
אתם יודעים, לגבי העניין הזה של חברון. אחד הדברים שקבענו שאנחנו הולכים לבדוק בהם את מפקדי המשטרה, זה רמת שביעות הרצון של האזרחים אותם הם משרתים. בחודשיים האחרונים עשינו סקר של שביעות רצון. אתם יודעים למי יש את האמון הגבוה ביותר במשטרת ישראל ובשוטריה? לתושבי יהודה ושומרון האזרחים הישראלים.
אורי אריאל
היא הנותנת. נותנים אמון אבל מה שלא בסדר, הוא לא בסדר.
יוחנן דנינו
לכן צריכים לשים את הדברים בפרופורציות.
היו"ר אמנון כהן
אדוני המפכ"ל, תעיר לגבי החקיקה כי אני רוצה להצביע. רציתי להצביע בפעם הקודמת אבל חיכיתי לכבוד המפכ"ל. אני צריך שתתייחס לסעיפים.
יוחנן דנינו
אני רוצה להציע הצעה לחברי הכנסת. אגב, אני באמת מכבד את הדיון. אני גם סבור שאתם עושים את זה ממקום שבאמת כואב ומפריע ואין לנו ויכוח על זה. השאלה היא האם הצעת החוק היא הפיתרון?

אני רוצה להציע הצעה. יש פה מצלמות, תוכלו להראות לי את זה. אני מציע שתיתנו לנו חצי שנה. בואו ניפגש כאן בעוד חצי שנה. תביאו לי כל דוגמה שתגיע אליכם במסגרת תפקידכם של שוטרים שלא עמדו בהנחיות האלה.

הרי מה אתם מציעים כאן? אתם מציעים לפתוח בהליך תוך 10 ימים, תשימו את זה באינטרנט.
בואו בלי חוק, תנסו אותנו. אני מבקש, תנסו אותנו. הבקשה שלי היא שתבדקו אותי חצי שנה. אם תחליטו אחרי חצי שנה שאין מה לעשות ורק החוק יפתור את העניין – בבקשה אני אגיע לכאן ואעיר את הערותיי לגבי תתי הסעיפים כי יש לי הערות גם על זה.

אני מציע, מאחר ואני משוכנע שהמשטרה במסלול אחר, אני משוכנע שאנחנו נוכל להראות כאן שלא רק שאין כאן תופעה, שבמקומות שיש בעיה אנחנו נטפל. אם זה עניין תרבותי כמו שאתם מציגים פה, אנחנו נטפל גם בזה. זה לא מסובך. ברמה הלאומית אתם מטילים עלי משימות הרב ה יותר כבדות מאשר לדאוג שהשוטר יסתובב עם שם. אז בואו תסמכו עלי גם בעניין הזה. אני מציע שניפגש כאן בעוד חצי שנה.
דב חנין
אדוני היושב ראש, שמעתי בקשב רב את דברי המפכ"ל. אני מאוד מכבד אותך, אדוני. אם אתם צודקים ואין תופעה כזאת, אז אין גם סיבה שתתנגדו לחוק. אם אנחנו מדברים על מקרים כל-כך נדירים, אז הנה יהיה לכם - - -
יוחנן דנינו
אבל החוק הוא דרקוני.
אורית סטרוק
יש מציאות דרקונית שבה השוטר עומד במשימה בלתי אפשרית. הוא תמיד יבחר להוריד את התג.
יוחנן דנינו
אם בסופו של דבר אתם תחליטו - לנו אין בעיה להתייחס לסעיפים עצמם. אני כן אוכל להראות לכם בכל מידתיות, ביחס להסדרים אחרים בנושאים אחרים, שהחוק הזה הוא לא מדתי. אני אומר שוב, יש כאן כל מיני חזקות שהן לא קיימות בחוק העונשין בשום עבירה הרבה יותר חמורה. לרגע אני לא מזלזל בחומרה של אי ענידת תג שם. יש עבירות פי כמה יותר חמורות שהחזקות שאתם רוצים להכניס כאן בחוק הן לא פרופורציונאליות בכלל. לכן, כן יש לנו מה להגיד על החוק עצמו.
הרי החוק נועד לשנות מצב ובזה התחלתי. בואו תנסו אותנו. עד עכשיו לא הייתי כאן ולא התחייבתי כאן. אני גם לא הצעתי לכם את ההצעה הזאת.
היו"ר אמנון כהן
אורי אריאל, מה אתה אומר? אתה מציע החוק, אני יושב ראש ועדה, אני יכול לקבל החלטה בלעדיך אבל אני מכבד את אלה שמביאים הצעות חוק.

אני חושב שכאשר מפכ"ל משטרת ישראל, שאנחנו מטילים עליו משימות לאומיות, אומר שהוא משנה פאזה, משנה כיוון – אני נוטה להאמין. אולי במשך הזמן נחליט אחרת אבל אנחנו לא בורחים. זיהינו כאן בעיה אמיתית וכאובה, הצבענו עליה. הבאנו אותה דרך חקיקה. אנחנו נמצאים עכשיו בקריאה שנייה ושלישית וזה מייד ייכנס לספר החוקים של מדינת ישראל.
יוחנן דנינו
אדוני היושב ראש, יש עוד נושאים. דילגתי כי ראיתי את השעה ואתם צריכים ללכת למליאה.

אני מאוד רוצה להציג לכם כאן את הדברים שהם אלה שהולכים להשרות על השינוי התרבותי שאני מדבר עליו. אתם תיראו מאיזה רמה זה מגיע ועד איזה רמה זה מגיע. אתם תיראו את כל הנושאים שאתם לא מכירים כי זה הוצג וזה לא נחשף בצורה רצינית.

אני מעריך שאחרי שתיראו את כל התהליכים האלה, אתם תיתנו את הסיכוי למשטרת ישראל ללכת לכיוונים שאתם תתחברו עליהם ואני משוכנע שאין אזרח במדינת ישראל שלא יתחבר אליהם.

אני מגיע עכשיו מהיועץ המשפטי לממשלה. גם הם בתור הגורם המקצועי סבורים שהסעיפים האלה הם לא במקום, הם לא מדתיים, הם לא מתאימים לעניין שאותו רוצים לבחון.
דב חנין
החוק הזה התחיל עוד בכנסת ה-17.
אורי אריאל
ברשותכם, אני מבקש לענות ליושב ראש. הרי הגיעו מים עד נפש אחרת זה לא היה פה.
המפכ"ל לא התחיל את כהונתו לפני שבוע, ברוך השם כבר הרבה זמן. תמיד הדלת פה פתוחה. מתי שהמפכ"ל ירצה להציג איזה נושא, זה יינתן לו.

אני חושב שצריך להצביע על החוק. אמרתי שאני מוכן שתהיה הוראת שעה כדי שזה לא יהיה לעולם ועד. אם ה מצב ישתפר אפשר לבטל את החוק או להפסיק את הוראת ה שעה. אם רוצים במקום 5 שנים, 4 שנים, זאת גם אפשרות. מי שיגיד שזה לשנה, בעיניי זה לא מקובל.

הצעתי היא להצביע.
ניצן הורוביץ
אדוני, אני תומך במה שחבר הכנסת אריאל אמר.
אדוני המפכ"ל, זה לא דיון ראשון, גם לא שני, גם לא שלישי. אנחנו בהליך שנמשך כבר יותר משנתיים לנוכח מצב שאתה ראית רק קצה קצהו. החוק הזה לא רק שהוא מידתי הוא גם נכון בהתייחסות למציאות מסוימת. כפי שאמר חבר הכנסת דב חנין, אם אין בעיה, אם אתה באמת מתכוון לשנות את הדברים ואני מאוד מברך על זה, החוק הזה יעזור לך לעשות את זה.
יוחנן דנינו
אני לא צריך את העזרה הזאת, זה מה שאני אומר. הרי זה כל העניין. אתם רוצים לעזור לי כל-כך, אז בואו תעזרו באמת.
אני רוצה להציג לכם יום עם מפכ"ל משטרת ישראל, בהזדמנות כאן בוועדה. אתם תראו שמכאן לא צריכה קריאה שמחלישה את שוטרי משטרת ישראל. זאת הקריאה, אגב, זה החוק. מהוועדה הזאת צריכה לצאת הקריאה שמחזקת את שוטרי משטרת ישראל. שהם לא ירגישו עכשיו כ-28,000 נאשמים. יש כאן בשוליים.
אורי אריאל
חס וחלילה.
יוחנן דנינו
הבעיה היא, שאי-אפשר היה להרחיב כאן. כולם חוזרים לאירוע המפורסם שמפקד המחוז אמר: תגידו כולם ונתן את השם שלו.
אורי אריאל
לא הזכרתי את זה.
יוחנן דנינו
בוודאי שלא הזכרתם, רק הכנסתם פה חזקה שאם מעל יש מעל 3 שוטרים לא מזוהים, חזקה שהמפקד נתן להם הוראה. תיראו, זה לא קיים בשום דבר בספר החוקים. בוודאי זה לא נכון שזה יקרה כאן. אם אתם חושבים שזה העניין, אתם חושבים שזה יפתור את בעיות ישראל, אז אין לי מה להוסיף על העניין.

אני כן חוזר על הבקשה שלנו בחצי השנה הקרובה.
אושרה אסף
זה עוד חוק שלא יעמוד במבחן בג"צ, לדעתי.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו לא עובדים בבג"צ, אנחנו מחוקקים, יש הפרדת רשויות.

כבוד המציעים - - -
אושרה אסף
- - -
היו"ר אמנון כהן
את מפריעה לי, אני גם יכול להוציא אותך אם את מפריעה לי, אני מכבד אותך.

אני רוצה לעשות התייעצות עם חברי הכנסת. המפכ"ל ביקש ובמושב הזה זה עדיין על השולחן. אנחנו צריכים עוד לדון ברפורמה והשר נמצא כרגע בחו"ל. רציתי לשאול אותו לעמדתו כי רציתי להתייעץ איתו כי השר צריך לדעת שיש פה חוק שעובר.

בואו נמצה את הדיון בינינו ונראה איך אנחנו רואים את זה. המפכ"ל ביקש פה בקשה לתקופה מסוימת. אפשר גם לדבר על התקופה. צריך לראות מה הולכים לעשות מבחינה חינוכית הדרכתית.

תחליטו אתם, אתם מחוקקים. אני כיו"ר ועדה - - -
ניצן הורוביץ
אני מבקש להצביע.
היו"ר אמנון כהן
אני הבנתי, אני הבנתי. לא נשלם הדיון הזה. אני מבקש מהיועצים המשפטיים, אם עדיין יש משהו בסעיפים, תתאמו מול הוועדה ומול המשרדים. אם אני לא אשכנע אותם, נצטרך להביא את החוק הזה להצבעה ולכן אתם צריכים להיות מוכנים לשלב ב'.

חבריי, אם תלחצו עלי, נגמור את זה במושב הזה. עוד פעם, המפכ"ל בא - - -
אורי אריאל
מה יש לנו ללחוץ עליך?
היו"ר אמנון כהן
המפכ"ל ביקש. אני רוצה לראות את תכנית העבודה, איך זה הולך.
אורי אריאל
המושב הזה נגמר ב-22 לחודש למניינם, בעוד פחות משלושה שבועות. כדי לגמור את החוק הוא צריך לעלות בשבוע הבא.

דיבר איתי אורי, עוזר השר. הוא אמר שהשר מבקש שבוע ימים וביום שני הבא להצביע. אם מנצלים את הימים האלה לדבר עד יום שני – אני חושב שדיברנו.
היו"ר אמנון כהן
שבוע הבא כבר תפוס, יש דיונים בנושא תכנון ובנייה.
אורי אריאל
בסדר, אז אם אתה לא רוצה להצביע, תגיד.
היו"ר אמנון כהן
לא, בשבוע אחרי זה.
אורי אריאל
אל תשאל אותנו 3 פעמים אם אנחנו רוצים כדי לדחות. תגיד אני דוחה. זאת סמכותך, אני חושב שאתה טועה. זה גם לא מה שדיברנו – אבל מותר. שמענו את המפכ"ל, אתה השתכנעת. זה הכול היה פה נהדר, ממחר הכול יהיה בסדר. זאת זכותך ואני מצר על זה.

אני מבקש ממך בכל זאת להצביע. אם לא היום, אז בשבוע הבא כמו שהשר ביקש. אתה רוצה לדחות את זה, אתה יכול לקבור את החוק.
היו"ר אמנון כהן
אי-אפשר לקבור כי זה בקריאה שנייה ושלישית.
אורי אריאל
אדוני היושב ראש, בשיא החברות, הידידות וההערכה, מה שאתה עושה עכשיו זה לקבור את זה – סלח לי, כמעט קבורת חמור מחוץ לגדר, כפי שנהוג להגיד אצלנו. זאת זכותך, אתה תחליט. האזרח הבא שיבוא אליך ללשכה ברמלה תגיד לא: אני דחיתי את זה, לא נתתי צ'אנס - - -
היו"ר אמנון כהן
- - -
יוחנן דנינו
האזרח הבא שיבוא אליך תפנה אותו אלי ונראה אם הוא יחזור אליך.
אורי אריאל
המפכ"ל, אני לא רוצה להפנות אף אזרח אליך. אדוני היושב ראש, אני מקוזז איתך, שב בנחת.
היו"ר אמנון כהן
תקנונית אני לא יכול.
אורי אריאל
המפכ"ל, אנחנו לא רוצים להפנות אליך אף אחד. אנחנו לא רוצים לשלוח אף אחד למחלקה לחקירת שוטרים. גם כשאנחנו רוצים, פעמים רבות אנחנו לא יכולים. הרי זה שיא השיאים. אני לא מדבר מה קרה בין השוטר לאזרח כי זה כבר קרה. עכשיו זכותו הכי בסיסי, שאתה ואני מסכים ואין על זה ויכוח, ללכת למח"ש ולהגיד: פלוני פגע בי. "כאלם פאדי", נאדה, כלום, אפס, זירו – כלום.
הוא מדבר על אדם בן 75. המפכ"ל, אתה יודע מה מטריד אותי? שאתה חושב שכמעט הכול בסדר. אני אומר לך ואמרתי את זה לשאול גורדון. אמרתי לו שהאמון שנפגע כתוצאה מהמציאות שאנחנו מתארים, הוא יותר חמור מתקיפות כאלה ואחרות. מה שקורה הוא שהמשטרה מאבדת את ההרתעה, מאבדת את האמינות.
יוחנן דנינו
אתה מתפרץ לדלת פתוחה. אני מייצג את האזרחים לא פחות מחברי בית המחוקקים, כך אני רואה את תפקידי.
כשאני קם בבוקר אני מרגיש שאני משרת את כל אזרחי מדינת ישראל. אני מרגיש שאני אחטא לתפקידי אם אני לא אעשה את כל מה שאני יודע לעשות כדי לתת לו את השירות המקסימאלי בתחומי האחריות של משטרת ישראל.

מעבר לאזרח שרוצה להגיע למח"ש, יש אלפי אזרחים אחרים שמקבלים את שירותי המשטרה מהבוקר עד הערב כל יום שעה שעה. אני מסתכל על זה ואומר שאם היינו יכולים להציג כאן.

למשל, תלונות ציבור. עד היום מפקדים לא נמדדו בתלונות הציבור. מהיום מפקדים הולכים להימדד במספר תלונות הציבור. היום מפקדים הולכים להימדד במספר תלונות שימוש בכוח. הם ימדדו גם ב מספר התלונות של אי ענידת תג זיהוי. אתם תבדקו את זה.
אורית סטרוק
אני כתבתי לך לפני 3 חודשים.
היו"ר אמנון כהן
ביקשתי ממחלקת המחקר והמידע של הכנסת להגיש לי חומר לגבי תלונות על שוטרים. יש לנו רק מ-2009 ואנחנו מבקשים נתונים מהשנתיים האחרונות.
מרינה סולודקין
אמנון, להצביע.
היו"ר אמנון כהן
בעזרת השם, בעזרת ה שם.

תודה רבה על ההשתתפות שלכם. תרמתם היום לידע שלנו.

הישיבה הזאת נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 15:10.>

קוד המקור של הנתונים