ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 20/03/2012

צו העיריות (עבירות קנס) (תיקון מס' ), התשע"ב-2012 - עירית שדרות, צו סדר הדין הפלילי (ברירת משפט - חוקי עזר לזכרון יעקב), התשע"ב-2011, צו סדר הדין הפלילי (ברירת משפט - חוקי עזר לקרית מוצקין), התשע"ב-2012

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
30
ועדת החוקה, חוק ומשפט
20/03/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 592>
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, כ"ו באדר התשע"ב (20 במרץ 2012), שעה 11:00
סדר היום
<1. צו העיריות (עבירות קנס) (תיקון מס' ), התשע"ב-2012 - עירית שדרות>
<2. צו סדר הדין הפלילי (ברירת משפט - חוקי עזר לזכרון יעקב), התשע"ב-2011>
<3. צו סדר הדין הפלילי (ברירת משפט - חוקי עזר לקרית מוצקין), התשע"ב-2012>
נכחו
חברי הוועדה: >
אברהם מיכאלי – מ"מ היו"ר
אורי מקלב
מוזמנים
>
משה כהן - עו"ד, משרד המשפטים

יפעת רווה - עו"ד, משרד המשפטים

אולגה שאולוב - מתמחה, משרד המשפטים

אורית מלמד - עו"ד, משרד הפנים

בנימין סעדון - יועץ משפטי, עיריית שדרות

בן ציון מלכה - יועץ משפטי, עיריית קריית מוצקין
ייעוץ משפטי
אפרת חקאק
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשמת פרלמנטרית
מוריה אביגד
<צו העיריות (עבירות קנס) (תיקון מס' ), התשע"ב-2012 - עירית שדרות>
היו"ר אברהם מיכאלי
בוקר טוב לכולם. אני פותח את ישיבת ועדת חוקה, חוק ומשפט. התאריך היום כ"ו באדר התשע"ב, 20 במרץ 2012. על סדר היום כמה נושאים, נתחיל עם עיריית שדרות, צו העיריות (עבירות קנס) (תיקון מס' ), התשע"ב-2012. מי מופיע מטעם עירית שדרות?
בנימין סעדון
בנימין סעדון, אדוני.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה תפקידך שם?
בנימין סעדון
היועץ המשפטי.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מבין שאתם מדברים פה על חוק עזר לשדרות (פיקוח על מכירת בשר ומוצריו), התשע"א-2010?
בנימין סעדון
כן, אדוני.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מבין שאתם רוצים לחוקק חוקי עזר בעניין פיקוח על מכירת בשר ומוצריו?
בנימין סעדון
החוק עצמו קיים כבר, אדוני. אנחנו רוצים להטיל קנסות מכוח החוק, להיות יכולים להטיל קנסות.
היו"ר אברהם מיכאלי
הבנתי. משרד הפנים, מי נמצא פה?
אורית מלמד
עורכת הדין אורית מלמד.
היו"ר אברהם מיכאלי
שלום לך. אתם מתואמים, קודם כל?
אורית מלמד
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
הייעוץ המשפטי שלנו מתואם אתכם?
אפרת חקאק
כן, תמיד.
היו"ר אברהם מיכאלי
יפה. עכשיו בואו נתחיל לעבור על הסעיפים. אפרת, בואי תגידי לי איפה אנחנו עומדים.
אפרת חקאק
אני אתחיל קודם עם הערות שכבר דיברנו עליהן ואז נדבר על העניין של מיהו העוסק כי זה משהו שהולך לכל אורך החוק. בסעיף 6(ד) זו פשוט טעות טכנית בטבלה, שינינו את מיקום הסעיף. זה הופיע בטבלה אחרי 7 אז אנחנו פשוט נעביר את זה בטבלה. בסעיפים 5(ג) ו-(ד), שהם בעמוד הבא בטבלה, הסעיף כתוב בצורה די רחבה והעירייה ומשרד המשפטים הסכימו להוריד את הסעיף הזה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אתם לא מתכוונים באמת לאסור על אדם – לשים שם כל דבר שהם רוצים, כן? בסדר.
אפרת חקאק
אני רק אעיר אולי למשרד הפנים שזה סעיף שכן מופיע בכל מיני חוקים אז יכול להיות ששווה לחשוב איך לצמצם את הסעיף כי אני מבינה את ההיגיון מאחוריו.
היו"ר אברהם מיכאלי
אישרנו סעיף כזה רחב בצווים אחרים?
אפרת חקאק
לא בזמן האחרון אבל זה מופיע בחוקים ישנים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז אנחנו כרגע מורידים את סעיפים 5(ג) ו-(ד)?
אפרת חקאק
מורידים את הסעיפים מההצעה.
היו"ר אברהם מיכאלי
משרד הפנים ומשרד המשפטים, מקובל?
אורית מלמד
כן.
אפרת חקאק
בסעיף 6(ה) הורדנו בעירייה אחרת בזמן האחרון את הסיפה שכתוב: "שהוא בלתי מגולח למעט מי שמגדל זקן הורדנו ". הבנו שאין בכוונת העירייה לאכוף את החלק הזה של הסעיף.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא התכוונו לזה אפילו.
אפרת חקאק
אז אנחנו נמעט את החלק הזה. אלה כל ההערות שלי, למעט הערה אחרונה שאומרת שבחוק עצמו העוסק מוגדר בצורה מאוד רחבה. באלעד, בסעיפים דומים, החרגנו את הספק ואת כל מי שעובד בעסק מהגדרה של עוסק.
היו"ר אברהם מיכאלי
בואו נתחיל בעניין הזה. ההגדרה שלכם לעוסק היא הגדרה מאוד רחבה והיא כוללת כמעט כל אדם שמסתובב שם. עוד מעט נעבור על סעיפים מסוימים ונראה שיש מקרים שזה הגיוני שכמעט כל אדם שמסתובב שם יהיה אחראי ויש כאלה שאין להם שייכות לתחומים מסוימים. עוד מעט נעבור ונסמן איפה כן ואיפה לא. קודם נתחיל מהגדרת עוסק, שהפרוטוקול יבין על מה אנחנו מדברים.
אפרת חקאק
הגדרת עוסק היא אחד או יותר מאלה: "בעל הרישיון, בעל העסק המחזיק בפועל בעסק, אחראי על העסק, שותף פעיל בעסק, אדם אחר העובד בעסק וספק".
היו"ר אברהם מיכאלי
זה מופיע בסעיף ההגדרות בחוק העזר לשדרות?
אפרת חקאק
נכון, חוק עזר (פיקוח על מכירת בשר ומוצריו). בעירייה אחרת הורדנו את "אדם אחר העובד בעסק וספק" אבל פה אנחנו באמת צריכים לעבור סעיף סעיף ולראות מתי זה רלוונטי ומתי לא, אז אולי שמשרד המשפטים או העירייה יגידו לו באיזה סעיפים לדעתם זה רלוונטי.
היו"ר אברהם מיכאלי
איפה אתם רואים לנכון שנצמצם את זה בצורה הגיונית?
אורי מקלב
אני רק שואל, אדוני היושב-ראש, אין איזו שפה אחידה לכל הרשויות בנושא כזה? יש דברים שלכל עיר ולכל מקום יש את הצרכים שלו אבל נושא כמו הגדרת עוסק צריך להיות אחיד.
היו"ר אברהם מיכאלי
אתה צודק, לכן בנושא זה אני סומך על ידידנו במשרד המשפטים ובמשרד הפנים שבדרך כלל הם נותנים להם אישור – הם יודעים הרי מהעבר איפה החמרנו ואיפה הקלנו – לכן שהסטנדרטים יגיעו דווקא דרכם.
אורי מקלב
יכול להיות שינוי בעוסק בין רשות אחת לשנייה? אני מבין שבדברים אחרים יש, אבל בספק או בעוסק יכול להיות שינוי בין רשויות?
היו"ר אברהם מיכאלי
לדעתי לא.
יפעת רווה
המצב הרצוי הוא שלא יהיה אבל כל עוד השיטה היא שזה לא חוק מדינתי אחד שכל רשות מוסמכת לאכוף אותו אלא כל רשות עושה לעצמה חוק עזר יתכנו לפעמים הבדלים בהגדרה. אנחנו משתדלים לצמצם אותם ככל שזה עובר דרכנו, ובוודאי בשלב הצווים, לצמצם את ההבדלים כי באמת אין היגיון שיהיו הבדלים. אבל ברגע שכל רשות קובעת לעצמה חוק עזר - - -
אורי מקלב
אבל זו עבודה יותר קלה לנו.
היו"ר אברהם מיכאלי
האמת היא ששום צו או חוק עזר לא מגיע אלינו בלי הבקרה שלכם. לכן מכיוון שאתם כבר מכירים, הוועדות – לא רק הוועדה של הקדנציה הנוכחית אלא גם וועדות קודמות בקדנציות קודמות – אנחנו ניהלו קו מתווה שהכנסת רואה לנכון שהדברים האלה יהיו אושיות.
יפעת רווה
זה נכון, אבל הבקרה שלנו – וצריך להדגיש את זה – היא רק בשלב ההפיכה של חוק עזר שכבר קיים לעבירת קנס. לכן אין לנו את הבקרה על חוק העזר עצמו אלא רק כשהופכים אותו לקנס אנחנו יכולים לנסות להחיל את זה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אם הבנתי נכון את חבר הכנסת מקלב, אנחנו הולכים לעבור כרגע סעיף סעיף ולראות איפה לצמצם ואיפה לא. מקובל עלי שבחוק יוגדר מה זה עוסק כי באמת יש מקרים – דוגמה שהיועצת המשפטית העירה לי הבוקר – אני לא יכול לדרוש מעובד להקים תשתית מסוימת בעסק. העובד לא אחראי לזה אלא בעל העסק או שותף לעסק וכו'. לפי ההגדרה הזו עובד יכול להיכלל באותה הגדרה ולכן אנחנו כרגע נעבור לפי הסעיפים שמנויים בחוק העזר הנוכחי, כדי לצמצם בחלק מהמקרים את אותם עובדים שאינם שייכים לזה או אדם אחר. יש מקומות שזה אולי כן שייך, לדוגמה, על ניקיון או הקפדה על תנאים סניטריים גם עובד אחראי.

אגב, אנחנו יודעים הרי שבחוקי מס מרחיבים גם על עובדים הרבה מאוד דברים. מי שעבר על חוק מס הכנסה – מטילים את זה גם על עובד כי הם לא רוצים שבעל הבית לא בעסק והוא יגיד: אני לא אחראי לזה כי העובד שלי עשה את זה. אבל פה זה שונה ולכן ההערה שלך, חבר הכנסת מקלב, היא במקומה. אם אפשר מראש כבר לדעת איפה זה שייך ואיפה לא עושים את הסינון הזה לפני שהחברים מעיריית שדרות מביאים את זה לוועדה.
יפעת רווה
משתדלים לעשות את זה.
אפרת חקאק
אני רק אעיר גם שראוי שאנחנו נצמצם את זה גם בחוק כי מדובר בעבירה פלילית, אבל אני מניחה שבפרקטיקה על העיריות – אפילו אלה שלא צמצמנו להם בצווים – לא ילכו ויטילו קנס על עובד שבאמת לא התקין כיור.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני לא סומך על שיקול דעת, עם כל הכבוד.
דורית ואג
בדיוק, את יכולה לסמוך על - - - ?
היו"ר אברהם מיכאלי
אני לא מדבר ספציפית נגד היועץ המשפטי שיושב פה מטעם עיריית שדרות, אבל לצערי אישרנו בכתובים, ברחל בתך הקטנה פה הוראות מסוימות והיום העיריות מפעילות כל מיני קבלני משנה לכל מיני סוגים של קביעות ואני רואה מה הם עושים לאזרחים היום.
אפרת חקאק
בגלל זה נצמצם פה היום.
היו"ר אברהם מיכאלי
כן. עניין הכספים – כולם אוהבים לגבות, זה בסדר. בואי נתחיל לעבור על הסעיפים ולראות איפה אנחנו מורידים את הגדרת עוסק ואיפה לא מורידים, או איך אנחנו מכניסים את הסייגים.
משה כהן
נתחיל מסעיף 2: לא יחזיק עוסק, לא ימכור, לא ישווק וכו' – בשר. שם ראינו לנכון לצמצם את זה ל"אדם אחר העובד בעסק ולספק", כל האחרים בכלל.
אפרת חקאק
לא הבנתי. בסעיף 2 להוציא את ה"האדם האחר" ואת "הספק"?
משה כהן
להוציא את "האדם האחר", להחריג את חלופות (6) ו-(7) להגדרה בסעיף 1 ואת כל השאר להכניס, להכליל בחוק.
אפרת חקאק
נעבור לסעיף 4.
היו"ר אברהם מיכאלי
סעיף 4.
משה כהן
בסעיף 4 יש הצעה שאפשר לקבל אותה ואפשר לא והיא להרחיב את ההגדרה לגבי חלופה מספר (7), "ספק", ולמעט אותה לחלופה (2), "בעל עסק", כיוון שכאן, באחסון בשר, יש יותר היגיון שגם לספק עצמו תהיה אחריות ועבירת קנס.
היו"ר אברהם מיכאלי
השאלה אם הספק מביא את זה בפועל או לא. לא תמיד הספק מביא את זה. ספק יכול לשלוח את הסחורה שלו בהובלה של בעל העסק ואז אני לא יכול לחייב אותו אם בעל העסק לא הכניס את זה בסוף למקרר. לכן זה צריך להיות הגיוני. אם אתה מתכוון לספק שהוא מוביל סחורה ומאחסן אותה במקררים של בעל העסק יש היגיון.
אפרת חקאק
לא, אבל אז הוא בדרך כלל יהיה אחראי על העסק שלו.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא, אני מדבר על ספק, שהוא בכלל לא בעל עסק. ספק מגיע הנה, מביא סחורה שהזמנתי אצלו וישירות דואג לכך שהסחורה הזו תאוחסן במקרר. כתוב פה שעוסק יאחסן בשר במקרר המצויד במד-קור, בטמפרטורה מסוימת וכו'. למה הספק קשור לזה? עובד אני מבין, כי עובד הוא עובד, ספק – מה הוא קשור לזה? צריכים להבחין פה בין מקרים שיש לאדם אחריות ישירה למשהו לבין כך שהוא יושב 20 קילומטר מפה, שלח סחורה דרך שליח, הוא לא אחראי לאחסן את זה במקרר.
בנימין סעדון
אבל, אדוני, הספק אחראי לאחסן את הסחורה ברכב שמוביל אותה במקרר תקין.
היו"ר אברהם מיכאלי
תקשיב, אתה מדבר פה "יאחסן בשר במקרר המצויד" - - -
בנימין סעדון
"במד-קור תקין". כן, ברכב שמוביל את הבשר.
היו"ר אברהם מיכאלי
יפה, השאלה היא מטעם מי המוביל. הספקים לא תמיד מובילים. אתה הולך היום לחברה גדולה שיש לה מחסנים בצפון ואתה קונה את זה בדרום אז יש חברת שליחים. השאלה היא על אחריות מי ההובלה. אני רוצה שכל הובלה תעשה בקירור.
בנימין סעדון
אז אדם אחר שעובד בעסק הוא המוביל.
היו"ר אברהם מיכאלי
אבל השאלה היא איך תגדיר מחר את אותו מוביל שתפסת אותו, אתה או רשות אחרת.
יפעת רווה
הספק צריך לוודא את זה.
היו"ר אברהם מיכאלי
השאלה היא עניינים חוזיים בין שני אנשים. אם ספק לא קשור להובלה ואני רוצה להטיל עליו אחריות – אין בזה היגיון. אם הוא קשור להובלה או שהיא מטעמו זה בסדר.
יפעת רווה
הספק הוא זה ששולח את המוביל.
היו"ר אברהם מיכאלי
כן, אבל בעסקים זה לא עובד ככה. בעסקים הכול זה הסכמה. אם את קונה ממני סחורה אני יכול להתנות אתך שאת קונה ממני סחורה בטלפון, אפילו באינטרנט, והסחורה מגיעה אליך בדרך מסוימת. השאלה היא מהי הדרך המסוימת.
יפעת רווה
מה שאפשר לעשות, שעשינו בדברים של התמ"ת שיש לפעמים דברים כאלה, שבהנחיות פנימיות שלהם – כי לא כל דבר אנחנו יכולים הרי לכתוב בחקיקה –הם צריכים לבדוק באמת לפני שהם מטילים את הקנס. לא לעשות את זה באופן אוטומטי על כל העולם ואשתו אלא לבדוק באמת את הקשר. אני מניחה שעיריית שדרות לא יתנגדו לעשות הנחיות מהסוג הזה.
היו"ר אברהם מיכאלי
צריך לבחון את הקשר בין השליח למשלח כי המשלח יכול להיות באמת אדם נייטרלי חוץ מזה שהבשר הוא שלו, הסחורה היא שלו. המוביל יכול להיות מישהו מטעם בעל עסק בעיריית שדרות. זה לא קשור בכלל לספק. השאלה היא מהי המערכת החוזית בין זה שסיפק את הסחורה לבין זה שמקבל את הסחורה. זאת השאלה. לכן שלא תהיה פה הגדרה מחר שאתה, כפקח בעיריית שדרות, תתפוס את האוטו המוביל, תבדוק איזו סחורה הוא מוביל שם והשולח בכלל לא קשור להובלה. אני רוצה שיהיה סדר בדברים האלה, שלא תהיה הובלה שאינה תחת פיקוח ואינה תחת קירור, אבל השאלה היא מי אחראי לזה.
יפעת רווה
צריך לבדוק את זה.
בנימין סעדון
אדוני, אנחנו נבדוק את זה, ברור.
היו"ר אברהם מיכאלי
טוב. הלאה, סעיף הבא.
משה כהן
סעיף 9. גם שם מדובר על הובלת בשר ובאותם תנאים.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה עם סעיפים 5, 6 ו-7?
משה כהן
אין לנו הערות.
אפרת חקאק
אתם רוצים להחריג?
היו"ר אברהם מיכאלי
לא להחריג. רוצים להשאיר, אני מבין.
אפרת חקאק
לא, זו השאלה, להוציא את ה"ספק" ואת "כל עובד העובד בעסק" בסעיפים 6 ו-7?
משה כהן
כן.
אפרת חקאק
להחריג?
משה כהן
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני רוצה לדעת קודם כל מה עם סעיף 5, דילגנו על סעיף 5. מופיע פה בסעיף (ה): "לא יחזיק עוסק ולא ירשה לאחר מטעמו להחזיק בשר או מוצרי בשר שאינו ראוי למאכל אדם". השאלה היא איך זה קשור לספק או אדם אחר.
בנימין סעדון
אבל גם הספק, במקום שהוא מספק את הסחורה, אסור לו להחזיק בשר ומוצרי בשר שאינם ראויים למאכל אדם. גם במקום ייצור הבשר אסור להחזיק בשר כזה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אתה כרגע, כעריית שדרות, רוצה לפקח - - - ?
בנימין סעדון
ברור שאני לא אאכוף את זה.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא, אתה לא יכול לפקח על ההוא שיושב בקריית שמונה, הספק הוא מקריית שמונה.
בן ציון מלכה
אם הוא נכנס לשדרות אז ברגע שהוא נכנס - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
לא, חברים. אנחנו מדברים פה על עוסק. אתה רוצה לדבר על מקרה שנמצא ספק מהצפון, הגיע לשדרות ובאוטו שלו הוא מחזיק דברים שמנויים פה?
בנימין סעדון
כן.
יפעת רווה
הוא בהחלט יכול להטיל עליו קנס.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה הגיוני, בסדר. אתה לא מדבר על בעל עסק בשדרות אלא שתפסנו אוטו עם סחורה ואתה אומר שאפילו אם הוא מהצפון זה לא מעניין אותך כי אתה רוצה לפקח על האוטו שלו. בעצם הוא עושה פיקוח ארצי.
יפעת רווה
הוא לא עושה פיקוח ארצי - - - הוא מסכן את הבריאות של תושבי שדרות.
היו"ר אברהם מיכאלי
יש בזה היגיון ואני מקבל את זה, בסדר. מה לגבי סעיף (ז)?
אפרת חקאק
בסעיף 5, בסעיפים (ז), (ח) ו-(ט) ראוי להחריג דווקא עובד אחר כי פה אנחנו שוב מדברים על - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אפרת, אני כרגע מבין שהחשיבה שלהם היא גם במקרים שלא מדובר בבעל עסק שיושב דווקא בשדרות אלא בעל עסק שמסתובב שם, אפילו פיראטי, מחזיק אוטו קירור ומסתובב ומחלק סחורות בחנויות, הוא תפס אותו, אני רוצה שיהיו לו כלים להעניש את אותו ספק שהוא כלל לא שייך לשדרות, הוא בא מבחוץ.
אפרת חקאק
נכון, אין לי הערות לגבי הספק.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז לכן גם סעיף (ז) בסדר.
אפרת חקאק
לא, אין לי הערות לגבי הספק אבל לגבי אדם אחר העובד בעסק - - -
בנימין סעדון
לפעמים זה מנהל עסק. יש לנו מרכול בשדרות, מנהל המרכול - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
מנהל מרכול הוא עובד.
בנימין סעדון
אוקיי, אז אני לא רוצה להחריג אותו.
אפרת חקאק
הוא אחראי.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא, לא התכוונו לזה. "אדם אחר" זה אדם שלא קשור.
אפרת חקאק
מנהל הוא אחראי.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא. אם מישהו עובד בעסק אני לא מחריג. אבל אדם אחר כללית – אין לכם הגדרה של אדם אחר, כתוב "אדם אחר העובד". אם הוא מנהל אז הוא עובד.
אפרת חקאק
לא, אם הוא מנהל אז הוא נכנס לסעיף (4): "אחראי על העסק".
היו"ר אברהם מיכאלי
לא תמיד. הוא לא אחראי על העסק, הוא מנהל עבודה אז אני לא אחריג אותו. אם הוא מנהל בעסק הוא אחראי, אין מה לעשות. פה כתוב בהגדרה: "אדם אחר העובד בעסק".
אפרת חקאק
לא הייתי רוצה שכל אדם העובד בעסק יהיה אחראי על התקנת מערכת אוורור, נניח.
היו"ר אברהם מיכאלי
בזה אני מסכים אתך. בואו נחדד, אני לא רוצה להפוך עובד זוטר לאחראי לכך שאין מערכת אוורור באוטו.
בנימין סעדון
אדוני, אבל ברור גם שמי שיטיל קנסות מכוח החוק הזה הוא הווטרינר העירוני וברור שהוא לא ילך לפועל ולש"ג, להטיל עליו קנס שהוא לא עשה מערכת אוורור.
היו"ר אברהם מיכאלי
תקשיב, עורך דין סעדון, אנחנו לא מחוקקים חוקים בהנחה שיש פקיד סביר. אין פקיד סביר. פקיד סביר, זה כתוב בפסקי דין של שופטים. אנחנו יודעים שפקידים, אם אין להם הוראות ברורות כמה שניתן, הם לא יכולים אחר כך להתחיל לפרשן כי אחד יגיד כך ואחד יגיד אחרת. ההערה של היועצת המשפטית היא שלא כל עובד אחראי בעסק על תשתיות, אתה מבין? אם עובד זוטר שמקבל בשדרות, אני מתאר לעצמי, בקושי שכר מינימום, אני עוד אטיל עליו את האוורור של העסק?
בנימין סעדון
ברור.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני רוצה שבעל העסק ירגיש מחויבות לכך, מנהל ירגיש מחויבות, אבל אדם אחר שהוא עובד, מסכן, בקושי מתפרנס אני עוד אגיד לו – זה נכון שמישהו צריך להיות אחראי שם אבל במקרה הזה אני אטיל אחריות על בעל העסק אם אני תופס. תפסת אוטו הובלה כזה? אין לו את התנאים האלה? תטיל את זה מצידי על החברה אם אותו נהג מסתובב שם בלי, בסדר? אז נעשה פה איזה תיקון, חידוד?
אפרת חקאק
כן, גם בסעיפים (5), (6) ו-(7).
היו"ר אברהם מיכאלי
אבל, שוב, לא לפי ההגדרה הזאת. נעשה חידוד.
אפרת חקאק
העוסק יהיה לפי ההגדרה, חוץ מסעיפים (6) ו-(7).
יפעת רווה
מה שעשו באילת, לא?
היו"ר אברהם מיכאלי
אז בסעיף 5 מצאנו כמה החרגות, אמרנו שלא הגיוני שסעיפים (ז), (ח) ו-(ט) יוחלו על עובד רגיל. דיברנו על זה. הלאה, גם סעיף 6 אותו הדבר. העיקרון ברור: כל מה שקשור לתשתית והתקנת דברים בעסק לא חל על כל אחד.
משה כהן
כך גם בסעיפים 6 ו-7.
היו"ר אברהם מיכאלי
על סעיף 6 דיברנו. מה יש בסעיף 7? זה גם עניין של התקנות, נכון? אז את העובד נחריג, את העובד הרגיל. הלאה.
משה כהן
סעיף 9 לעניין הובלת בשר. גם כאן לא נחריג ספק.
היו"ר אברהם מיכאלי
בזה אני מסכים. מדובר פה שוב באותו מקרה שדיברנו עליו קודם, שיכול להיות שגם עובד פה יצטרך להיות אחראי לכך, אבל מצד שני, איך הוא יידע? איך אנחנו נוכל להטיל עליו אחריות?
אפרת חקאק
הוא דיבר על הספק עכשיו.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מדבר כרגע על העובד. נהג, מסכן, שמו אותו באוטו ואמרו לו: תוביל את הסחורה עכשיו לשדרות.
משה כהן
אני חושב שצריך להחריג אותו.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה מה שאני אומר. אני לא רוצה שהעובד הזה ייענש. אני אטיל אחריות על המפעל.
בנימין סעדון
עדיין עובד שמוביל בשר, והוא יודע שהוא מוביל בשר, צריכה להיות לו איזושהי אחריות שיש טמפרטורה מתאימה והמקום בקירור. אני חושב שהוא לא יכול לעצום עיניים.
היו"ר אברהם מיכאלי
פה מדובר על משהו אחר: "לא ימסור עוסק בשר להובלה, לא יעמיס ולא ישווק בשר אלא ברכב שבעליו או שמפעילו מחזיק ברישיון עסק בר-תוקף". מאיפה הוא יודע?
בנימין סעדון
שיבדוק את המשאית, אדוני.
בן ציון מלכה
הוא יודע שזו משאית קירור לבשר, שיבדוק אותה.
בנימין סעדון
דווקא, אדוני, יכול להיות מצב שאלה קבלנים פרטיים שעושים את ההובלות האלה, וזה עסק בפני עצמו הובלות, ואני דווקא אותו, את בעל העסק הזה - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אני רוצה לשאול כרגע את משרד המשפטים, מה אתם אומרים על זה? אנחנו לא מטילים אחריות רחבה מדי?
בנימין סעדון
הוא לא הספק.
אפרת חקאק
הוא בעל עסק אז אין לך בעיה. אם הוא בעל עסק אז הוא בעל עסק.
בנימין סעדון
אז יכול להיות שהוא מטעם אותו עסק גם.
היו"ר אברהם מיכאלי
לדעתי, אם מחר מגישים כתב אישום במקרה כזה, וודאי שלא יגישו רק נגד העובד, יגישו גם נגד המעביד ונגד, נגד, נגד. איך זה יתחלק בבית משפט – צריך להשאיר לשופט.
יפעת רווה
קודם כל, אפשר להגיש כבר עכשיו כתב אישום נגד כולם לפי חוק העזר. שואלים למי יינתן הקנס.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה מה שאני אומר.
בן ציון מלכה
הקנס יחסית לא גבוה, הקנס הוא 730 שקל במקסימום.
היו"ר אברהם מיכאלי
730 שקל לעובד בשדרות זה כמעט 50% מהמשכורת שלו.
יפעת רווה
לא הייתי רוצה לתת 730 שקל למישהו שלא אשם בעניין הזה.
היו"ר אברהם מיכאלי
שהפרוטוקול לא יקלוט שמישהו משדרות אמר את זה כי בסוף עוד יגידו לנו פה שאנחנו אנטי-חברתיים.
יפעת רווה
הוא לא משדרות, הוא מקריית מוצקין.
בן ציון מלכה
אני מקריית מוצקין.
היו"ר אברהם מיכאלי
אה, בסדר.
יפעת רווה
מקריית מוצקין זה בסדר.
היו"ר אברהם מיכאלי
את קריית מוצקין אני מכיר מספיק טוב. סיסו שם? מי היום?
בן ציון מלכה
לא, חיים צורי.
בן ציון מלכה
סיסו הוא בקרית ים. אני גר בקרית ים אבל אני עובד במוצקין.
היו"ר אברהם מיכאלי
קרית ים זה סיסו. אני רוצה לומר לכם, אני חס על כל שקל. מצד שני, המטרות שלנו בחוקי עזר הן מצד אחד להרתיע ומצד שני לא להפוך את זה למסחטת כסף. אני רוצה שבן אדם ירגיש שהוא ממלא את תפקידו. אם העובד, במסגרת תפקידו, אמור לדעת שאסור לו להסיע סחורה – כי יש נהגים כאלה שאני לא יודע אם הוא יכול לשאול את בעל הבית שלו: תגיד לי, למה א', ב', ג' לא מתקיים פה? הוא יגיד לו: אדוני, לך הביתה, מה אתה שואל כל כך הרבה שאלות? אתה מבין כרגע את הפרקטיקה? לכן אני אחמיר עם בעל עסק, עם מנהל, עם כולם אבל, עובד שהוא מסכן, בקושי מתפרנס שם – אני אטיל עליו את כל האחריות של כל העולם? לכן אני אומר, משרד הפנים ומשרד המשפטים, אנחנו צריכים להיות פה המאזנים.
אורית מלמד
לי נראה דווקא שמאחר ואנחנו מדברים פה על משהו שקשור לבריאות הציבור – הרי מה המטרה? לשמור שהבשר ישמר בצורה נאותה, אחרת זה יגרום נזק לבריאות הציבור. אני חושבת שזה כן נכון שיש אדם בעסק שהוא אחראי על כך שמעמיסים את הבשר לרכב, אז כן, זו תהיה אחריות שלו כי לא תמיד המנהל - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אין לי ויכוח. על מנהל, על בעל בית, אין לי ויכוח. מצידי נעניש את כל החברה או את כל מי ששולח את הבשר, אלא אם כן תגידי לי עכשיו מקרה ספציפי שבן-אדם קנה בשר בשוק הפרטי, אין שם אחריות שילוחית כלשהי מהמשלח כי הוא קנה את זה בשוק, אז הנהג שמוביל הוא בעצם האדם היחיד שאנחנו נתפוס.
יפעת רווה
תראה, במטריה אחרת יכול להיות. פה, באמת בגלל שזה עניין תברואתי – אני לוקחת את תחום התעבורה, קורה שם למשל שבעלי משאיות אומרים לאנשים להעמיס עומס יתר, אז יש לנו סעיף, אנחנו מענישים את בעלי המשאיות אבל גם את הנהגים.
היו"ר אברהם מיכאלי
יפעת, אני רגיש כמוך בגלל שזה בשר ובגלל שזו תברואה, אני גם מחפש את ההיגיון המחמיר. אבל בסוף, מכיוון שמדובר בקנסות של אנשים שלפעמים הם באמת לא קשורים, לכן אני כרגע מחדד. למה אמרתי לאפרת שנעבור סעיף-סעיף?
יפעת רווה
לא, אם זה לא קשור – צריך לבדוק שהעובד קשור, הם חייבים. ושוב, זה צריך להיות בהנחיות שלהם ויכול להיות שצריך לדרוש שאלו יהיו הנחיות כתובות.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז יכול להיות שבסוף אתם תכלילו בכתבי האישום את כולם, גם את זה וגם את זה, אבל לפעמים אתה תישאר עם בן- אדם אחד כי אין לך כתובת, אין לך את מי לתבוע חוץ מאותו בן-אדם שתפסת אותו. פה תהיה לך דילמה מאיפה הבשר הזה מגיע. אז הוא כן אחראי, אותו עובד שהוביל.
יפעת רווה
אם זה הנהג עצמו שנוהג ומוביל ויודע מה כתוב אז כן צריכה להיות לו אחריות.
היו"ר אברהם מיכאלי
כן, יש היגיון.
יפעת רווה
אנחנו לא יכולים בדיוק לנסח. הם צריכים לבדוק את זה, הם לא יכולים להטיל את זה על המזכירה או על מישהו שלא קשור.
היו"ר אברהם מיכאלי
היום בתחום הבשר – אתם בטח מכירים את זה – יש הרבה פעמים הובלה של בשר ללא כתובת. יש פקחים ארציים שתופסים אותם מכל מיני משרדים שאמונים על הדבר הזה, ואתה הרבה פעמים מברר מאיפה הבשר מגיע ואתה לא יודע, חוץ מאותו נהג שתפסת אותו ואז כן צריך להיות לך כלי נגדו, כפקח מקומי אפילו.
בן ציון מלכה
אלה המובילים הפיראטים.
היו"ר אברהם מיכאלי
זו בדיוק הנקודה. המובילים הפיראטים האלה מובילים בשר מסוכן במובן הבריאותי, אני לא מדבר על כשרות, כמובן שזה פעמים רבות בשר ללא מקור שיודע להעיד אם הוא כשר או לא כשר. לכן בואו נפעיל את ההיגיון הזה, לא נחריג כרגע, אבל אתה מבינים כרגע את רוח הדברים שאנחנו מחדדים פה? חבר הכנסת מקלב, בדיוק חידדנו פה נקודה שחשוב לי שגם אתה תשמע. אנחנו דנים פה בבשר, יש פה בעיה של תברואה ובעיה של כשרות, שאמרתי, היא כבר מעבר לכול.
אורי מקלב
כשרות היא גם תברואה, היא גם הכול.
היו"ר אברהם מיכאלי
הכול יחד.
אורי מקלב
יש כאלה שמקפידים על כשרות לא רק בגלל החלק הערכי שבעניין אלא בגלל עוד כמה מובנים.
היו"ר אברהם מיכאלי
יש כאלה שמקפידים על כשרות כי הם יודעים ששם דואגים לתברואה.
אורי מקלב
בארץ זה אולי לא כל כך – לכל דבר יש פה כיפה ויש פה דימוי מסוים.
היו"ר אברהם מיכאלי
כן, נכון. פה מקפידים בדת - - -
אורי מקלב
כן. אתה יודע, מצאו בקוטב אחרי חיפושים רבים יהודי אחד, סוף כל סוף מצאו יהודי אחד. יהודי אחד זה בסדר אבל מצאו גם שתי בתי כנסיות. שאלו אותו: למה אתה צריך? הוא אמר: יש מקום אחד שאליו אני לא נכנס. אני צריך מקום אחד שאליו אני לא נכנס. זה בארץ. אבל בחוץ לארץ נושא הכשרות והצרכנות הכשרה כוללת מיליוני איש, לא בגלל היהודים או המוסלמים אלא אנשים שיודעים שיש הקפדה יותר גדולה בכמה וכמה נושאים ולכן זה משגשג שם ולכן זה גם כדאי. לא מחזיקים כשר רק בגלל היהודים.
היו"ר אברהם מיכאלי
בחוץ לארץ יש כאלה גויים שקונים בשר כשר.
אורי מקלב
בעיקר מכמה סיבות. הנושא, כמו שאמרת, של בשר שהוא פיראטי ושחיטות פיראטיות, זו גם כלכלה, זה גם עבירות מס, זו גם כשרות וגם תברואה של הנושא הכי חשוב, בשר, שהכי מסוכן לאנשים וזו גם הונאה צרכנית. בסופו של דבר אנשים לא יודעים שהם אוכלים גם בשר סוס, אני מדבר על אלף ואחד דברים שיש בתוך הנושא הזה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אנחנו כרגע מחדדים. דנו בדקות האחרונות בסוגיה שאני לא רוצה כל פעם להטיל אחריות על כל מי שקשור לעסק, לדוגמה, עובד זוטר שאין לו שום שייכות מעבר לזה שהוא עושה את העבודה הטכנית שלו. אבל מצד שני, תיארו לי פה מקרה שבו תפסו הובלה של בשר בשדרות והפקח רוצה לבדוק של מי זה, אם יש כתובת ויש מפעל ששלח אותו אז יש לנו מפעל, בעל עסק והכול אבל לפעמים תופסים נהג בלי כלום.
אורי מקלב
בלי תעודות משלוח.
היו"ר אברהם מיכאלי
בלי כלום. נהג פרטי או פיראטי שמוביל בשר מאיזשהו מקום. שם אין לי איך לחפש את הבעלים. אז אני אומר שבמקרה הזה אני לא אחריג את הנהג, אני אכניס אותו תחת האחריות כדי שהוא יגלה לפחות מאיפה הוא מביא את זה. זה בסדר, הלאה.
אורי מקלב
זה מצוין. בכל דבר, גם מנהל חנות יכול לקרוא לעצמו רק עובד, יש בעל בית אחד והוא קורא לעצמו רק עובד ובזה נגמר הסיפור ואין אחריות.
היו"ר אברהם מיכאלי
שם אני לא פוטר אותו בניקיון אבל אני פוטר אותו בתשתיות. לדוגמה אמרנו פה שאני לא יכול להטיל על עובד זוטר דאגה להקמת אוורור בעסק.
אורי מקלב
אבל אם, נניח, קיבלו בשר בלי תעודת משלוח או שאתה דורש ממנו שיביא לך את תעודת משלוח, אתה רוצה על המקום - - - ?
היו"ר אברהם מיכאלי
אנחנו מדברים פה על הגדרה של עוסק.
אורי מקלב
אז צריך הגדרה באמת של סוג של - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
לא, יש פה הגדרה של עוסק לפי ההגדרה הכללית. אנחנו בחרנו פה כ-7 פרמטרים מי נכנס להגדרה של עוסק.
אורי מקלב
אם יש עובד אחד בחנות אני רואה אותו כאחראי, גם כשיגידו לי שהוא עובד ניקיון.
היו"ר אברהם מיכאלי
השאלה במה. לא על ניקיון.
אורי מקלב
אני אומר שאם יש עובד אחד אז העובד האחד שנמצא בעסק הופך לאחראי כי אם בעל הבית משאיר אותו אחראי סימן שהוא לא עובד מאוד זוטר. אם הוא משאיר אותו להיות בחנות אז הוא סומך עליו לטפל במי שנכנס, הוא מפסיק להיות בזה זוטר.
היו"ר אברהם מיכאלי
אבל אמרנו במה. במה אתה רואה בו אחראי? שהוא מתפעל את העסק, אבל אני לא יכול להגיד לו: אדוני, למה לא שמת פה כיור? כיור – יש בעל עסק. אם אין בעל עסק אז הוא אחראי, אין בעיה. אנחנו לא פוטרים אותו סתם, אנחנו רוצים פשוט שיהיה היגיון, שהקנסות לא יוטלו על אנשים שהם בקושי מחזיקים שם - - -
אורי מקלב
אנחנו חוזרים לאותה שאלה ששאלנו, שאתה באמת חידדת אותה. הדברים האלה הם נכונים לשדרות, הם נכונים לעוד מקומות בארץ. באיזשהו מקום צריך לשבת על זה ולהוציא - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מקווה שבפעם הבאה שנדון בצווים של עיריות אחרות זה יהיה אחרי הטסט של היום. אפרת, הלאה, סעיף הבא. דיברנו על סעיף 9?
אפרת חקאק
סעיף 3.
משה כהן
סעיף 3 – כנ"ל. אם אנחנו לא רוצים להחריג אלא לתת את זה לשיקול דעת העירייה, אני חושב שזה באותה רמה של סעיף 9.
היו"ר אברהם מיכאלי
פה דווקא הייתי משאיר את זה כפי שהוא כי העובד גם אחראי שלא יסתובב שם בשר שאינו ארוז. אם הוא לבד בעסק זה עדיין לא פוטר אותו מאחריות, שידאג לזה. על סעיפים 5(ג) ו-(ד) דיברתם ביניכם וזה מוסכם שזה יורד, משרד הפנים?
משה כהן
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
משרד המשפטים, בסדר. סעיף 5 יורד, חבר הכנסת מקלב, כי דיברו אתי פה קודם שזה אותו עיקרון של ציוד, תשתיות וכו'.
אפרת חקאק
סעיף 5 פשוט מנוסח בצורה יותר רחבה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אסור לך להחזיק כאילו כלום בעסק שלך, אמרנו שזה לא הגיוני. הלאה, סעיף 6.
אפרת חקאק
מדובר בסעיף 6 על "אדם" ולא על "עוסק".
היו"ר אברהם מיכאלי
למה שיניתם פה בעצם? אין לי התנגדות שזה יישאר "אדם" כי אני מבין ששום אדם לא יתעסק במשהו שהוא אסור.
אפרת חקאק
פה מדובר באמת במשהו שבאחריות האדם שמתעסק בבשר, מדובר בפצעים.
בן ציון מלכה
אין הגדרה ל"אדם".
אפרת חקאק
אין הגדרה ל"אדם".
דורית ואג
אין דבר כזה.
אפרת חקאק
סעיף 7?
היו"ר אברהם מיכאלי
לגבי גילוח וכו' דיברנו, נכון?
אורי מקלב
מה זה "בלתי מגולח" אני לא יודע.
אפרת חקאק
הורדנו את זה.
אורי מקלב
אתמול ראיתי מקרה ב"האח הגדול", הופיע מישהו כאן בכנסת, מישהו שלא ידעתי אם הוא מגולח, הוא עם זקן, אני לא יודע. אני כבר לא יודע מה נקרא מגולח היום.
בנימין סעדון
אתה צופה ב"האח הגדול"?
אורי מקלב
אני לא צופה, הייתי בדיון שנערך כאן אתמול.
דורית ואג
בשביל כל מי שלא צופה הביאו אתמול - - -
אורי מקלב
הבאנו מומחים.
היו"ר אברהם מיכאלי
בכנסת עושים הקרנות מיוחדות. סעיף 6 מובן, בסדר. סעיף 7.
משה כהן
שוב, מדובר כאן על דברים אלמנטריים שיותר ראוי להטיל אותם על האחראי ולא על העובד.
היו"ר אברהם מיכאלי
נכון, על העובד, אז אפשר להחריג פה. סעיף 12 מתייחס לאותה סוגיה שעוררת קודם לגבי מוביל. שוב, מי שמסתובב עם אוטו של הובלה צריך להחזיק את המסמכים כדת וכדין. אני לא רוצה להחריג כרגע אף אחד. אם הוא נהג אז שהנהג יידע מאיפה הוא מוביל את זה. אם הוא לא יידע אז יש לנו בעיה אתו, עם הנהג שהוביל את זה. לכן פה דווקא לא חושב שצריך להחריג.
אפרת חקאק
מסכימה לגבי סעיף (ב). לגבי סעיף (ג) אולי לא.
היו"ר אברהם מיכאלי
כן, מה אומר סעיף (ג)?
אפרת חקאק
כי מדובר על "יחזיק בעסק".
היו"ר אברהם מיכאלי
זה נכון.
אורי מקלב
מה הבעיה עם הסעיף הזה?
אפרת חקאק
אני לא בטוחה שאנחנו נרצה להטיל את האחריות בסעיף (ג) גם על - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אבל מצד שני, אם הוא מוביל לבד את הסחורה הוא חייב להחזיק תעודת משלוח. היום לא יוצא נהג ממפעל בלי שהוא מצויד בתיק.
אפרת חקאק
אבל פה כתוב "יחזיק בעסק".
היו"ר אברהם מיכאלי
העסק אצלו הוא הובלה, לא?
בן ציון מלכה
לא, סעיף (ג) זה משהו אחר, זה עוסק יחזיק בעסק חשבוניות.
היו"ר אברהם מיכאלי
בזה אתה אומר שיכול להיות שעסק יכול להיות בצפון.
בן ציון מלכה
כן, אבל להחריג אדם אחר לדעתי זה גם לא - - -
אורי מקלב
אולי בצפון אבל בחנות שלו הוא צריך, בחנות.
אפרת חקאק
בחנות שלו.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא, אבל אנחנו מדברים פה נניח על מוביל. טוב, אם זה אצלו בעסק זה בסדר, אין לי בעיה. במקרה הזה עובד לא קשור לזה. אם זה בעסק קיים נחריג את העובד כי יש שם מישהו שמנהל את הפנקסנות ואת החשבונות. סעיף 6(א).
משה כהן
כאן "עוסק" במשמעות רחבה, בלי להחריג אף אחד. מדובר בדברים בסיסיים.
היו"ר אברהם מיכאלי
בסעיף (א) זה "אדם", "ילבש כל אדם". זה מקובל עלי,"כל אדם" זה בסדר.
משה כהן
גם סעיפים (ב) ו-(ג) מדברים בסך הכול על דברים בסיסיים, אין סיבה להחריג עובד או אף אדם אחר. כל אדם צריך לדעת את זה.
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר, את זה אפשר להטיל גם על עובד, שיידע שלא יסתובב לו ברגליים כל מיני כלי ניקוי, שיכניס את זה לארון, שינקה את הבגדים שלו. את זה אפשר. מצד שני, אם אין לו מתקן, מה הוא יעשה?
אפרת חקאק
כתוב כאן: "יתקין בעסקו", זה לא טוב.
היו"ר אברהם מיכאלי
אם אין לו אפשרות להתקין, מה הוא יעשה, מסכן?
משה כהן
זו שאלה בתחום חוק העזר, לא בתחום עבירות קנס.
אפרת חקאק
את זה אתה יכול להגיד על כל העבירות.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני שואל כי אם לאדם אין איפה לתלות את החליפה שלו, מה הוא יעשה? יתלה את זה איפה שהוא נמצא, לא במקום מיוחד ולא כלום.
אורי מקלב
אני לא יודע למה צריך "בשעות העבודה"? למה כותבים כאן "בשעות העבודה"? זה צריך להיות: "ילבש כל אדם העוסק בעסק חלוק נקי".
היו"ר אברהם מיכאלי
לא, לא על זה מדובר. בסעיף (ב) כתוב, חבר הכנסת מקלב, "העוסק ייחד בעסקו". על "אדם" אין לי בעיה, שכל אחד ילבש בגדים נקיים.
אורי מקלב
אבל מה זה "שעות עבודה"? העובד נשאר אחרי שעות העבודה שלו לעשן סיגריה, מוריד את הכובע ואת הכול, יושב בסתלבט, שותה – אם זה "כל אדם העוסק" למה צריך "בשעות עבודה"? הנמצאים בעסק. לא הקונים, לא אלה שנכנסים אלא מי שעוסק בעסק צריך ללבוש. למה ההחרגה הזו? אני לא יודע למה הניסוח הזה של "בשעות העבודה"? אם אלה שעות הפתיחה אז יש שעות פתיחה, אבל אם מדובר בשעות עבודה - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אגב, הפסקה זו גם שעות עבודה.
אורי מקלב
נכון, אז לכן בהפסקה - - -
אפרת חקאק
זה דווקא משהו שאנחנו לא יכולים לשנות בצו.
יפעת רווה
זה בחוק העזר עצמו.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה חוק העזר עצמו.
אורי מקלב
אני סתם שואל.
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר, זה רעיון לחידוד המשך בחקיקה בכלל. בעקרון, אני מבין, אנחנו לא רודפים אחרי הבן-אדם הזה שהולך ברחוב הביתה, זו הכוונה.
אורי מקלב
אז הוא לא בתוך העסק.
היו"ר אברהם מיכאלי
אם הוא הולך בדרך הביתה ולובש בגדים אחרים אין לי עניין אתו.
אורי מקלב
כשהוא נמצא בעסק.
היו"ר אברהם מיכאלי
הכוונה פה ב"שעות עבודה", אני מבין, בשעות עבודה, שהוא קשור למקום.
יפעת רווה
סביר להניח.
היו"ר אברהם מיכאלי
בואו נעבור רגע לסעיף (ב). בסעיף (ב) כתוב: "העוסק ייחד בעסקו ארון לתליית בגדי העובדים". אמרנו שזה חלק מהתשתיות, איך עובד יכול לייחד?
דורית ואג
גם סעיף (ג).
היו"ר אברהם מיכאלי
כתוב פה עובד שאינו מנהל.
אורי מקלב
אי אפשר להטיל את זה על העובד.
היו"ר אברהם מיכאלי
זו בדיוק הנקודה. כתוב פה: "אדם אחר העובד בעסק" – לא יכולים להטיל עליו את זה. וכן בסעיף (ג) כתוב: "העוסק יתקין בעסקו ארון שבו יאוחסנו וירוכזו חומרי ניקוי", בואו נחריג פה את העובד.
משה כהן
זה גם ספק, לא?
אפרת חקאק
גם ספק לא קשור כאן.
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר, נכון, ספק לא קשור בזה. סעיף 11: "העוסק יחזיק מפתחות העסק".
משה כהן
גם כן.
אפרת חקאק
גם.
היו"ר אברהם מיכאלי
"במקום גלוי בעסק במשך כל שעות פעילותו". פה אני דווקא כן רוצה שעובד יחזיק, כי אם חס ושלום יש שם איזו שריפה או משהו שהוא צריך – למה שהעובד לא יידע איפה המפתחות?
משה כהן
וספק?
היו"ר אברהם מיכאלי
ספק לא, אתה צודק, אלא אם כן זה אותו מוביל.
אורי מקלב
אבל הפירוש של "יחזיק" הוא שאחריות עליו והוא צריך לדעת. זה משהו אחר. העובד צריך לדעת איפה זה נמצא אבל הוא לא יחזיק את מפתחות העסק.
היו"ר אברהם מיכאלי
במקום גלוי.
אורי מקלב
מה קורה במידה ולא היו מפתחות, האחריות על העובד או אחריות על בעל העסק? בסוף יתברר, היתה שריפה, לא משנה, לא ידעו איפה זה נמצא, הוא צריך לדעת איפה זה.
היו"ר אברהם מיכאלי
האמת שבזמן פעילות הוא כבר בפנים אז אין מה לפתוח, הוא בפנים, בתוך העסק.
אורי מקלב
אבל המחסן סגור.
אפרת חקאק
המחסן, המקרר.
אורי מקלב
המקרר סגור. דרך אגב אתה יודע שהיום מטעמי כשרות יש בחלק מהמקומות שני מנעולים למקררים, מפתח אחד אצל המשגיח ואחד אצל העובד. לכל אחד יש את המפתח שלו.
היו"ר אברהם מיכאלי
כן. פה צריך שנבין את מטרת הסעיף כי מצד אחד המפתחות נועדו לשמור על תקינות העסק, שמישהו לא יגנוב ולא ייקח, ומצד שני, אם יש באמת מחסן סגור ומישהו צריך להיכנס ולבדוק, שהעובד לא יגיד: אין לי מפתח.
אורי מקלב
היתה מכולה מאוד גדולה כאן, לא רחוק מהכנסת, ממש כמה מאות מטרים, פה בירושלים – ויש לי את הסרטון של המקרה – מכולה של ספק בשר מרכזי מאוד למלונות. הספק המתחרה בא לרבנות ואמר: זה לא יכול להיות, לא יכול להיות שבשר כשר נמכר במחיר שהוא מוכר, הוא מתחרה אתי בתנאים שלא יכולים להיות. לא יכול להיות כשרות ומחיר כזה. מביאים את זה לראש מחלקת הכשרות והוא אומר: אני לא יודע מה יש כאן, אנחנו עובדים, יש לנו חותמת, יש משגיח, רק למשגיח יש את המפתח. החליט מי שהחליט לעקוב אחר הדברים ואז נתברר לפתע שב-12:00 בלילה מגיעה משאית, לא נכנסת דרך הדלת אלא דרך פתח המאוורר שיש שם, המזגן. הוא פשוט מוציא את המכסה של המזגן של המכולה הזו וזורק ישירות את ארגזי הבשר מהמשאית לתוך המכולה, מחזיר חזרה את המאוורר, את הוונטה התמימה הזו וזה נמצא שם. הבשר הזה כמובן לא היה טוב. הנה, התברר לך שלא עוזר גם כשיש שם משגיח. סתם אני מספר לך קוריוז, סיטואציה שעכשיו עלתה לי, צפה לי.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה כבר תחכומים של כשרות. אני כרגע לא מחריג כאן כלום, תשאירי אותם. כל מי שיש לו מפתחות יהיה בשליטתו, שיידע, ואם לא שיבקש מבעל הבית שלו. את כל התיקונים האלה נעשה?
אפרת חקאק
כן. אני אשמח דווקא אם תתייעצו עם הנוסחית שלכם בעניין חקיקת משנה כי יש החרגה שתופיע בכל מיני סעיפים. בדרך כלל אנחנו לא עושים אבל אולי היא תוכל לכתוב את זה בצורה קצת יותר ברורה וקצרה.
היו"ר אברהם מיכאלי
חבר הכנסת מקלב, בכפוף לשינויים שהסכמנו עליהם, מי בעד האישור של החוק העזר בשדרות (פיקוח על מכירת בשר ומוצריו), תשע"א-2010?
אורי מקלב
אני אתך.

הצבעה

בעד – פה אחד

אושר
היו"ר אברהם מיכאלי
אושר בפה אחד בנוכחות שני חברי הכנסת.
אורי מקלב
החכמת אותנו בדיון ונראה לי אפילו את משרד המשפטים.
דורית ואג
היינו צריכים להתחיל דווקא עם קרית מוצקין כי זה - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
לא, אני רוצה שהם יקשיבו. הנה, הם תרמו לדיון.
דורית ואג
אתה אומר שכשהם יגיעו בפעם הבאה הם כבר יבואו מוכנים.
היו"ר אברהם מיכאלי
ילמדו.
בן ציון מלכה
אני גם ביקשתי שכל הבשר שהם מחרימים, שהם תופסים אותו וכו' להעביר למוצקין, אנחנו צריכים את זה ל"חי פארק", להאכיל את החיות.
היו"ר אברהם מיכאלי
אה, הבנתי. אבל גם פתחו עכשיו משהו בשדרות, לא?
בן ציון מלכה
לא משנה, על חשבוננו נוביל את זה.
אורי מקלב
ה"חי פארק" הוא שלכם, של העירייה?
בן ציון מלכה
של קרית מוצקין, כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני בעד שיתוף בין רשויות, זה בסדר.
בן ציון מלכה
ביום ראשון כשאין כסף לקנות אוכל הווטרינר מתחיל להסתובב ותופס - - -.
היו"ר אברהם מיכאלי
שלא יתפוס רק משהו שהוא לא צריך לתפוס.
אורי מקלב
אני אתן לכם עצה טובה, משהו שהיה כאן בירושלים. אחרי שהתארסתי עם אשתי, התברר כחלק מהסיפורים שהיא סיפרה לי, שהיה להם מנוי חופשי לגן החיות התנ"כי בירושלים, לא במלחה, כשהוא עוד היה ברחוב ירמיהו. שאלתי: למה, מה זכיתם שהיה לכם מנוי חופשי? אז היא סיפרה שאבא שלה, חמי עליו השלום הוא כהן, היה לו יקב, ואת המעשרות, מכיוון שהיום כוהנים לא נותנים, היה נותן לגן החיות ואלו היו דברים שבאופן יחסי כנראה מאוד נצרכו. הדוקטור שהקים את גן החיות בירושלים אמר: אם אתה נותן את המעשרות שלך לגן אני נותן לך במקביל מנוי חופשי לגן. אז תעשו עסקים עם כל מיני דברים.
בן ציון מלכה
היום, אם הייתי עושה את זה בפארק של מוצקין, משרד הפנים היה ישר בא והיה עובד עלי.
אורי מקלב
עד כדי כך.
היו"ר אברהם מיכאלי
רבותי, בואו נעבור לדיון המשך. אתה חופשי.
בנימין סעדון
תודה רבה.
היו"ר אברהם מיכאלי
שיהיה לכם בהצלחה. תעקבו אחר כל השינויים שעשינו.
אורי מקלב
אם אדוני היה יודע, הייתי ביום חמישי לפני שבועיים במזנון הכנסת, ראיתי את כמויות הענק של אוכל שנזרק, אוכל שעוד לא פתחו אותו, שעוד עטוף בניילון שהגיע מהמטבח, כמה מגשי עופות בעגלה. לא גן החיות ולא שום דבר.
היו"ר אברהם מיכאלי
לכן, נראה לי, כל הזכיינים בורחים מפה.
אפרת חקאק
לא תורמים?
אורי מקלב
לא תורמים שום דבר. אסור גם לתת את זה מפני שהחוק אומר שאם יקרה – אנחנו מנסים לקדם חוק כזה ולא מצליחים, יש חוק של פניה, יש חוק שאני ניסיתי להשיג אותו, זו אחריות. בעצם משרד הבריאות אני חושב - - -
דורית ואג
מה, אפילו לגן החיות פה?
אורי מקלב
גם כן לא. האחריות היא מהרעלה, גם החיות צריכות – אם תהיה הרעלה בדרך על מי האחריות? אף אחד שנותן אוכל בשביל לחלק, או לא משנה באיזו צורה, לא מוכן להיות אחראי על מה שקורה בדרך. הוא אומר: אני מוציא את זה מכאן בסדר - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
מצד אחד יש בזה היגיון, מצד שני - - -
אורי מקלב
אבל אוסרים עליו. משרד הבריאות אוסר עליו לעשות את זה, אוסר עליו לתת גם אם הוא לוקח את האחריות על עצמו, גם אם הוא אומר: אני, בשביל מצווה, מוכן.
היו"ר אברהם מיכאלי
טוב, זה שווה דיון.
דורית ואג
נעשה את זה אחרי כי יש לנו ועדת כנסת.
<צו סדר הדין הפלילי (ברירת משפט - חוקי עזר לקרית מוצקין), התשע"ב-2012>
היו"ר אברהם מיכאלי
שר המשפטים מבקש מאתנו לאשר (ברירת משפט – חוקי עזר לקרית מוצקין).
אפרת חקאק
מדובר בנוסח מתוקן, אז זה לא הנוסח הזה אלא הנוסח הזה.
היו"ר אברהם מיכאלי
כן.
דורית ואג
היה כתוב באישור ועדת חוקה בתוך.
אפרת חקאק
היתה הבהרה טכנית.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה הם מבקשים מאתנו?
בן ציון מלכה
כל חוקי העזר בצו של קרית מוצקין שנקבעו כעבירות קנס, כברירות קנס, יהפכו להיות ברירות משפט.
היו"ר אברהם מיכאלי
כן, שהפרוטוקול יבין על מה אנחנו מדברים. אם עד עכשיו הייתם אמורים לחכות לבתי משפט, עד שיפסקו בדין, כרגע אתם רוצים שהם קודם ישלמו אלא אם כן הודיעו לכם שהם רוצים ללכת לבית משפט.
בן ציון מלכה
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז בעצם אתם רוצים להיכנס לשורת רשויות שכבר עושות את זה. אני חושב שאין לנו התנגדות לאשר לכם את זה, רק אל תטילו הרבה קנסות. שיהיה לכם בהצלחה.
הצבעה

בעד – פה אחד

אושר
היו"ר אברהם מיכאלי
אושר פה אחד על ידי שני הח"כים שנמצאים פה. הנה, אתה רואה, שחררתי אותך מהר בזכות זה שהשתתפת בדיון הקודם.
בן ציון מלכה
הערה אחת לפחות לזכותו של משרד הפנים, שכן יש חוקי עזר היום לדוגמה כמו היטלי פיתוח וכל הדברים שהוכנו, יכול להיות שצריך להרחיב ליתר חוקי העזר.
אורי מקלב
זה לא עבר. חוק מיסי פיתוח עבר?
בן ציון מלכה
היטלי פיתוח, חניה.
אורית מלמד
הוא לא מדבר על חוק מיסי פיתוח, הוא מדבר על היטלי פיתוח בחוקי עזר.
בן ציון מלכה
היטלי פיתוח וכל מיני חוקים שיש היום פורמט קבוע לכל הרשויות, אבל צריכים - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
תודה לך, שיהיה לך בהצלחה.
<צו סדר הדין הפלילי (ברירת משפט - חוקי עזר לזכרון יעקב), התשע"ב-2011>
היו"ר אברהם מיכאלי
יש בקשה נוספת בלי נוכחות זכרון יעקב וזה בהתאמה. הם קיבלו שחרור. פה גם כן, שר המשפטים מבקש מאתנו לאשר לזכרון יעקב אותו דבר, להפוך את ברירות הקנס לברירות משפט. אני חושב שאין לנו התנגדות לאשר להם, גם זכרון יעקב הוא יישוב נחמד וטוב, מגיע להם שאני אאשר להם את זה.
דורית ואג
וזה בנוסח המוגש על ידי
היו"ר אברהם מיכאלי
הצבעה

בעד – פה אחד

אושר
היו"ר אברהם מיכאלי
אנחנו מאשרים את זה פה אחד. שיהיה להם גם בהצלחה. תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.
<הישיבה ננעלה בשעה 11:50.>

קוד המקור של הנתונים