ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 21/02/2012

תקנות מס ערך מוסף (תיקון מס' 2); צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (הוראת שעה מס') - בהתאם לחוק המכס, הבלו ומס קניה (ביטול פטור מיוחד)(תיקון), התש"ע - 2010

פרוטוקול

 
PAGE
6
ועדת הכספים
21/02/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 1013>
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, כ"ח בשבט התשע"ב (21 בפברואר 2012), שעה 11:40
סדר היום
<תקנות מס ערך מוסף (תיקון מס' 2); צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (הוראת שעה מס') - בהתאם לחוק המכס, הבלו ומס קניה (ביטול פטור מיוחד)(תיקון), התש"ע - 2010>
נכחו
חברי הוועדה: >
משה גפני – היו"ר

אבישי ברוורמן

יצחק וקנין

ציון פיניאן

שכיב מוראד שנאן
מוזמנים
>
עו"ד מנחם הסה - עוזר ראשי ליועץ המשפטי, רשות המסים, משרד האוצר

שי דותן - כלכלן, רשות המסים, משרד האוצר

רפאל סבר - ממונה על יבוא טכנולוגיות רפואיות, משרד הבריאות

חגי דרור - מנהל תחום בכיר, תקצוב, משרד הבריאות
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית פרלמנטרית
חבר המתרגמים – אהובה שרון
<תקנות מס ערך מוסף (תיקון מס' 2); צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (הוראת שעה מס') - בהתאם לחוק המכס, הבלו ומס קניה (ביטול פטור מיוחד)(תיקון), התש"ע - 2010>
היו"ר משה גפני
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר היום תקנות מס ערך מוסף (תיקון מס' 2). צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (הוראת שעה מס' 14) – בהתאם לחוק המכס, הבלו ומס קניה (ביטול פטור מיוחד) (תיקון), התש"ע-2010.

שר האוצר התקשר אלי לומר לי שהוא חתם על זה.

אני מבקש לומר לחברי הוועדה שאנחנו מדברים על חוק שבשעתו התקבל בוועדה כדי לסייע לעמותות שמייבאות בגדים משומשים משפחות נזקקות אבל עיקר הדיון שהיה היה על הנושא הרפואי, האם להביא מכשירי MRI כאשר יש תורם שתורם אותם בחוץ לארץ. מדובר בעמותות ובבתי חולים שעוסקים בנושא הזה. המדינה מעוניינת לסייע בנושא הזה. בניגוד למה שהיה עד עכשיו, אני מבקש לשבח את רשות המסים. אני מתנצל, אבל אני אומר את זה.

אני רוצה לשבח את דורון ארבלי שעומד בראש רשות המסים, מנהל רשות המסים בפועל. למרבה השמחה יש היום דברים שזזים ברשות המסים וזה אחד הדברים. אנחנו סיימנו גם את הדיווח המקוון בהסכמה. הייתה הצעת פשרה שרשות המסים, בראשותו של דורון ארבלי, קיבלה אותה ואני מציע לכל אגפי המשרד, בעיקר במשרד האוצר, שיעשו מהר את החשבון האם כדאי להתפשר אתנו בוועדת הכספים כי אז חוקים, תקנות וצווים עוברים מהר, דבר שהוא גם לטובת המדינה, גם לטובת האזרחים וגם לטובת מערכת היחסים בינינו. אני משבח עכשיו את מה שהגיע. זמן רב התגלגלנו עם העניין של התקנות והצווים. אתמול התקשר אלי שר האוצר ואמר לי שהוא חתם על התקנות ואני משבח על כך. בזה אנחנו מסיימים את העניין הזה. נכון שהתקנות הן עד סוף 2013 אבל אני מבקש שתיקחו בחשבון שאנחנו מעוניינים שהן יהיו קבועות. אנחנו גם דיברנו על כך שהן יהיו קבועות אבל זה נכון שהן יהיו עד סוף 2013 ובפרק הזמן הזה – למעלה משנה וחצי, קרוב לשנתיים – נבחן את הדברים כי יש בזה גם קצת חששות. אתם תבדקו את העניין וכולנו נעשה כך. סוף 2013, זה עדיין לא בחירות?
קריאה
אמור להיות אחרי.
ציון פיניאן
חודש אחרי הבחירות. לפי מה שאמרה האופוזיציה בישיבה הקודמת, הם לא רוצים לתת לראש הממשלה את הסמכות לנצל את הכספים. כלומר, הם יודעים שראש הממשלה הזה יהיה גם ב-2018.
היו"ר משה גפני
בסדר. לא משנה. במהלך 2013 נקיים דיון על הנושא הזה גם על פי בקשתכם, אם תראו שיש בעיות. גם אם תראו שזה מתנהל, נקיים ישיבה קצרה כדי לבחון את זה.

בבקשה, תציגו את הדברים.
מנחם הסה
בוקר טוב. עורך דין מנחם הסה, רשות המסים.
היו"ר משה גפני
אתה לא חייב להתייחס לתשבחות שאמרתי על רשות המסים.
שכיב מוראד שנאן
למה לא? עד שמישהו משבח אותם.
מנחם הסה
אני קודם כל אודה ליושב ראש הוועדה על התשבחות. היה כאן בהחלט תהליך ארוך ומשותף, באמת שיתוף פעולה שהולך ונעשה פחות ופחות נדיר. נראה לי שכל הצדדים מנסים לשתף פעולה כמה שיותר על מנת להגיע לתוצאות אופטימאליות.

לתהליך הזה היו שותפים מספר משרדים. אמנם הדיונים האלה נוהלו על ידי רשות המסים, אבל היו שותפים להם משרד הרווחה, משרד הבריאות ומשרד התעשייה כיוון שהם גורמים מקצועיים מאוד משמעותיים ורלוונטיים כדי לתת גם לנו למנוע ניצול לרעה של הצווים האלה שהם בעצם צווים מקלים. דיברו קודם על חברה, על רווחה ועל עניינים שהם יותר חברתיים במדינת ישראל, כאן יש איזה שהן פעולות מצד אחד שנועדו לאפשר לארגונים שהמטרה שלהם היא סעד ובריאות - והם מחלקים את המצרכים האלה שמייבאים אותם לאנשים שבאמת נצרכים – לעשות זאת. זה כאשר כמובן החשש הקבוע והתמידי שנמצא כשנותנים הקלות כל כך גורפות הוא שייעשה בהן ניצול לרעה על ידי יבואנים שייבאו את המוצרים באצטלה של חלוקה לסעד ובריאות ואחרי כן נמצא אותם בשווקים. כמובן יש לנו כאן חשש של טובין שמיוצרים בייצור מקומי והיינו צריכים להימנע מיבוא כזה שיפגע ביצור המקומי. יש לנו יבואנים שהם יבואנים מסחריים לכל דבר וכמובן שהדבר הזה יכול גם לפגוע בהם וחייבים לשקול בצורה מידתית את הפגיעה בהם לעומת ההקלה הזאת שאנחנו נותנים.

לגופם של דברים. מדובר כאן ביבוא של אביזרים ומכשירים רפואיים, כפי שציין היושב ראש, ומדובר ביבוא של בגדים, גם משומשים וגם חדשים, כל אחד בפרט שלו.

לגבי אביזרים ומכשירים רפואיים, כמובן האישור יינתן על ידי משרד הבריאות. רשות המסים, אגף המכס, עובדת בדרך כלל בצורה של פלטפורמה שמאפשרת למשרדים שונים לעשות שימוש בידע המקצועי שלהם ואנחנו נותנים להם את הפלטפורמה ביבוא למדינת ישראל. מדובר על תרומות בלא תמורה. זאת אומרת, מישהו תרם את זה וזה לא איזה משהו שרכשו אותו ועושים איזשהו יבוא. מדובר בשימוש בתרומות והכוונה היא שאם ניתנות תרומות בחוץ לארץ, ניתן יהיה להביא אותן לארץ. בנוסף לכך, המכשירים הרפואיים האלה לא מיוצרים בישראל וניתן להם אישור על ידי יחידת האמ"ר, היחידה לאביזרים ומכשירים רפואיים, במשרד הבריאות כאשר יש כאן גם הגבלה כאשר סך הערך הכולל של אותם הטובין שמיובאים למדינת ישראל הוא עד שני מיליון שקלים למוסד ציבורי, סכום שהוא מאוד מאוד נכבד. אנחנו מגבילים גם את מספר המשלוחים. יש לנו אחריות לאכוף, על מנת למנוע כל זליגה במקרה הזה. מצד אחד אנחנו מאפשרים ומצד שני אנחנו כן מאפשרים במידה מדודה.

כפי שציין הרב גפני, בשלב הזה מדובר בהוראת שעה שתיבחן לאורך היישום שלה. נכתבו כאן נהלים מפורטים שמצד אחד מקלים על היבוא ומצד שני מסדירים את כל הנושא הבין-משרדי.
אני אציין בנושא הזה – נמצא כאן גם נציג משרד הבריאות – שאחד הדברים האחרונים שהסדרנו היה יבוא של MRI. כפי שאמרנו, יש הגבלה לשני מיליון שקלים בנושא היבוא של מכשירים רפואיים ומכשיר ה-MRI הוא מכשיר יקר שמצד אחד לא היה ניתן לייבא אותו בנוסח הקודם ומצד שני אנחנו מאפשרים לייבא אותו אבל רק אותו בחריגה משני מיליון שקלים.

שוב, היחידה שתעמוד מול רשות המסים בעניין הזה, זאת יחידת האמ"ר. ככל הנראה יהיו נהלים פנימיים של משרד הבריאות, איך הם עושים את הבדיקות שלהם ואנחנו לא מתערבים בזה אלא להפך, אנחנו מעוניינים שהם יעשו את הבדיקות שלהם. כאשר כמובן יש כאן גם חשש שייכנסו מכשירים רפואיים שהם לא בטיחותיים וכולי.

לשם הבהירות נציין דבר אחד ביחס ל-MRI. בנושא ה-MRI בתקופה הזאת של הוראת השעה, עד סוף 2013, מוסד ציבורי יוכל לייבא מכשיר MRI אחד. אנחנו כן מקווים שהדבר הזה יבוא לידי ביטוי ויהיה לתועלת הציבור. שוב, מדובר כרגע בהוראת שעה ולאור היישום שלה נראה איך אנחנו מתקדמים מכאן ואילך.

לגבי בגדים ומנעלים משומשים. מדובר על שני טון למוסד ציבורי. צריך להבין שבגדים והנעלה, המשקל שלהם מבחינה טכנית הוא נמוך. שני טון, זה הרבה. זאת כמות מאוד מאוד נכבדת. שני טון למוסד ציבורי, אפשר לקרוא לזה – אנחנו מקווים – שיהיה כאן איזשהו סוג של מהפכה מבחינת היכולת לסייע לגורמים נצרכים במדינת ישראל. מצד שני, שוב, הגבלנו את זה לארבעה משלוחים בשנת מס שתחילתה ב-1 בינואר. המטרה היא לא ליצור כאן איזשהו סחף מבחינה פיקוחית. כאן אנחנו דורשים גם אישור של משרד הרווחה שהוא המשרד שאמון על הנושאים האלה והוא מכיר את העמותות. חלק מהעמותות כבר מוכרות ואת חלקן הוא יכיר. אני מאמין שבמהלך הזמן אנחנו נלמד יותר.

עד כאן דיברתי על בגדים ומנעלים משומשים. אנחנו מאפשרים בצורה יותר מדודה לייבא גם בגדים ומנעלים חדשים שיוכלו להיות מיובאים למדינת ישראל. כאן הקושי הוא יותר גדול. זאת אומרת, אם מדובר על בגדים משומשים, ברגע שאדם תורם בחוץ לארץ בגדים טובים משומשים שיש לו בבית, זה דבר אחד, אבל אם נתחיל לאפשר יבוא מסיבי של בגדים חדשים, אנחנו גם עלולים לפגוע ביבוא למדינת ישראל, יבוא מסחרי, וגם כפי שציינו ביצרנים מקומיים. השתדלנו ככל שיכולנו להוציא עם פינצטה ממש את הבגדים וההנהלה שמיוצרים במדינת ישראל. זאת אומרת, מה שמיוצר במדינת ישראל לכתחילה כבר משרד התעשייה יודע לומר לנו שזאת פגיעה בייצור מקומי. השתדלנו להוציא אותם אבל עשינו את זה כמובן עם פינצטה. יש כאן התייחסות ספציפית לפרטי מכס שמשרד התעשייה בדק ומצא שבאמת יש כאן ייצור מקומי. מנעלים ופרטי לבוש חדשים מוגבלים לאלף יחידות למוסד. שוב, גם הנושא הזה ייבחן במהלך הוראת השעה הזאת.
היו"ר משה גפני
תודה. משרד הבריאות רוצה לומר משהו?
רפאל סבר
אנחנו במגעים שוטפים עם אנשי רשות המסים.
היו"ר משה גפני
אתם בעד?
רפאל סבר
בנושא ה-MRI והמכשירים המקומיים, אין שום בעיה. בנושא הפיקוח על היבוא השוטף, יש לנו חששות שעלולה להיווצר בעיה.
היו"ר משה גפני
למשל מה?
רפאל סבר
הכמות.
היו"ר משה גפני
אבל MRI אפשר להביא אחת לשנה.
רפאל סבר
עם MRI ומכשירים מיוחדים, אתם אין שום בעיה.
ציון פיניאן
אם כן, איפה הבעיה?
היו"ר משה גפני
נכון. היכן הבעיה? אם אני הייתי משרד הבריאות, הייתי רואה את התקנות ואומר כל הכבוד, מדינת ישראל מקדמת את הסיוע לחולים ולבתי החולים. הם עושים כאן צעד גדול קדימה. אולי בטבע שלך אתה איש אדיש אבל אני הייתי קופץ. משרד הבריאות הולך להיות עכשיו משודרג.
רפאל סבר
אנחנו לא יודעים. בתקופת המבחן אנחנו נראה איך זה עובד. כרגע אני רק מציין כהערה שיש לנו הערה לגבי היבוא השוטף של האביזרים הקטנים.
ציון פיניאן
מה זה אביזרים קטנים? אתה כל הזמן רומז.
היו"ר משה גפני
תן דוגמה.
רפאל סבר
הדיון האחרון עסק בנושא המוצרים היקרים. הקושי שעלול להיות לנו הוא דווקא עם האביזרים הקטנים.
היו"ר משה גפני
אבל אין לכם בעיה.
רפאל סבר
עם זה, לא.
היו"ר משה גפני
בסדר. ציון, אתה רוצה לומר משהו לגבי העניין הזה?
ציון פיניאן
לא הבנתי כלום.
היו"ר משה גפני
אני אסביר.
ציון פיניאן
לא הבנתי את נציג משרד הבריאות.
היו"ר משה גפני
אני אסביר. יש התלבטות גדולה שתמיד עובר גם בממשלה וגם בוועדת הכספים לגבי העניין הזה שמצד אחד רוצים לסייע באמת למשפחות חלשות או לחולים או לבתי חולים. גם היה ויכוח בעת חקיקת החוק כאן. ההתלבטות היא שלא יהיו שרלטנים שינצלו את טוב ליבו של השלטון, במקרה הזה זה הממסד כולו, גם הכנסת וגם הממשלה, והם ינצלו את זה כדי לייבא או כדי לעשות כסף קל על חשבון אנשים מסכנים שלהם אנחנו רוצים לסייע.

לכן גם ההתדיינות בינינו הייתה כל הזמן איך אנחנו מפקחים על העניין הזה. ממשרד הרווחה שאלו אותי אם הם צריכים לבוא ואני אמרתי שאין צורך בכך כי משרד הרווחה התייצב בדיונים הפנימיים אצלנו לימין העניין הזה ואמר חד משמעית שהוא יפקח על זה, ממילא יש גופים שהוא מכיר אותם ואם יהיו גופים חדשים, הוא ילמד להכיר אותם. זה לא יכול לעבור ככה סתם שמישהו מביא ומקבל פטורים שלא מגיעים לו. יש פיקוח בין משרדי בכל תחום ובכל נושא.

משרד הבריאות הופך להיות כאן גוף חדש. הוא צריך עכשיו לפקח ולומר מה שמשרד הרווחה כבר מורגל לומר, שהיבואן הזה שעכשיו מביא נניח כיסאות גלגלים או מכשירים רפואיים שמסייעים לחולים, אתו הוא צריך עכשיו להתמודד. משרד הבריאות הוא לא משרד הרווחה. הם צריכים עכשיו לעשות מאמץ. אגב, אני גם מתכוון לדבר עם סגן השר. המשרד שלכם צריך להיערך לעניין הזה. הוא צריך לשמוח על העובדה שיהיו יותר מכשירים רפואיים שניתנים למקומות שם אי אפשר לרכוש אותם וכי מביאים את המכשירים האלה כיוון שהצליחו להביא תורם כתוצאה מהפטור מהמכס. יכולים להיות כל מיני מכשירים רפואיים שאנשים נזקקים להם ולצערנו הרב רבים נזקקים למוצרים הרפואיים האלה או למכשירים הרפואיים האלה. אתם תצטרכו להתמודד עם זה. אני מבין את החששות שלכם אבל לכן יש לכם סגן שר שעושה מהפכות. אתם לא משרד ששוקט על שמריו. בשיניים טיפלתם, בחולי נפש טיפלתם ועכשיו תטפלו גם במכשירים רפואיים.

לכן העמדה שלנו, גם כממשלה וגם ככנסת, כוועדת כספים, היא שזה מהלך מבורך מאוד שייבחן ואני מציע שתיכנסו לעניין בכל הכוח והיה זה שכרכם מכיוון שאז גם משרד הבריאות הופך להיות גורם בחלק מהעניין הזה שיועיל מאוד לאנשים.

אני מבקש להצביע גם על התקנות וגם על הצו.

אנחנו מצביעים על צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (הוראת שעה מס' 14), התשע"ב-2012

הצבעה
בעד אישור הצו – פה אחד

הצו אושר
היו"ר משה גפני
אנחנו מצביעים על תקנות מס ערך מוסף (תיקון מס' 2), התשע"ב-2012.

הצבעה
בעד אישור התקנות – פה אחד

התקנות אושרו
היו"ר משה גפני
תודה רבה. התקנות והצו אושרו פה אחד.

אני מאוד מודה לכם. תודה רבה על העבודה הטובה שעשיתם.
<הישיבה ננעלה בשעה 11:55.>

קוד המקור של הנתונים