ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 20/02/2012

תיקון טעויות בחוק ייעול הליכי האכיפה ברשות ניירות ערך (תיקוני חקיקה), התשע"א-2011

פרוטוקול

 
PAGE
4
ועדת הכספים
20/02/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 1009>
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, כ"ז בשבט התשע"ב (20 בפברואר 2012), שעה 10:10
סדר היום
<תיקון טעויות בחוק ייעול הליכי האכיפה ברשות ניירות ערך (תיקוני חקיקה), התשע"א-2011>
נכחו
חברי הוועדה: >
שי חרמש – מ"מ היו"ר
מגלי והבה

יצחק וקנין
מוזמנים
>
איציק שורקי - רשות לניירות ערך

עו"ד רונן סולומון - מנהל תחום פיננסים ושוק ההון, איגוד לשכות המסחר
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית פרלמנטרית
חבר המתרגמים – אהובה שרון
<תיקון טעויות בחוק ייעול הליכי האכיפה ברשות ניירות ערך (תיקוני חקיקה), התשע"א-2011>
היו"ר שי חרמש
אני מתכבד לפתוח את הישיבה. על סדר היום תיקון טעויות בחוק ייעול הליכי האכישפה ברשות ניירות ערך (תיקוני חקיקה), התשע"א-2011.
ענת מימון
לפני כשנה התקבל בוועדה חוק ייעול הליכי אכיפה ברשות ניירות ערך. בנוסח שהתקבל, נפלו כמה טעויות סופר והשמטות. לפי סעיף 10(א) לפקודת סדרי השלטון והמשפט, לוועדה שקיבלה את הצעת החוק, שאישרה את נוסח הצעת החוק, יש סמכות לפי הצעת יושב ראש הכנסת להציע לכנסת לתקן את הטעויות בהנחה שהיא קובעת שהטעויות הן אכן טעויות לשוניות טכניות, השמטות, ולא טעויות מהותיות.

לפנינו יש חמישה תיקוני טעות שנפלו בנוסח החוק שכבר פורסם ואני אסביר בקצרה את הטעויות האלה.

בסעיף 1 יש הפניה לסעיף וכתוב: סעיף קטן (ב) אבל זה צריך להיות סעיף קטן (ג). זה בגלל התאמות שנעשו.
היו"ר שי חרמש
מה המשמעות?
ענת מימון
הפנינו לסעיף (ב). עם הזמן בנוסחים הסעיף הפך להיות סעיף (ג) ושכחנו לשנות זאת.

בתוספת השישית, בסעיף 1, בפרט 1, דרגה ד', אחרי מ-140 מיליון, צריך להיות עד 280 מיליון כי המדרגה אחר כך מתחילה ב-280 מיליון ופשוט לא תחמנו את המדרגה הקודמת.

הטעות הבאה בתוספת השביעית היא הפניה כאשר במקום לפרט 6 ההפניה צריכה להיות לפרט 9. גם כאן מדובר בטעות סופר.

סעיף 2(7) , במקום 9(א)(ה), צריך להיות 9(א)(ד).

בסעיף 3(2), פסקת משנה (ב) תימחק, בהמשך היה תיקון בחוק בתי המשפט שעבר בוועדת החוקה והוא כבר מחק את הסעיף הזה וגם אנחנו מחקנו אותו אצלנו בנוסח החוק אבל כמובן לא צריך למחוק את זה פעמיים. לכן אנחנו משמיטים את זה מהחוק הזה.

עד כאן. אנחנו מציעים לכנסת לתקן את הטעויות האלה. זה עולה להצבעה במליאה.
היו"ר שי חרמש
שמענו וראינו. התיקונים הם תיקונים טכניים של טעויות.

אנחנו מצביעים על אישור התיקונים.

הצבעה
בעד אישור התיקונים – פה אחד

התיקונים אושרו
היו"ר שי חרמש
יש לנו כמה דקות פנויות ואני רוצה לנצל אותן ולהעיר כמה הערות לנושא האכיפה המינהלית. יש כאן מישהו מהרשות לניירות ערך שמוכן לשמוע? לא, כולם הלכו.

אני מודה, ועל זה נאמר מודה ועוזב ירוחם, שהייתי מגדולי התומכים עת הגיע לכאן חוק האכיפה המינהלית. כנראה שבחלק מהדברים הרחקנו לכת ואנחנו רואים את זה היום בשני דברים בצורה הברורה ביותר. קודם כל, חברות קטנות מתחילות לצאת מהבורסה. הן לא עומדות בנטל הזה, הן לא עומדות בהוצאות האלה, הן לא עומדות בחריגות האלה ושומעים יותר ויותר, לא רק בתקשורת ובעיתונות אלא גם בפניות שמגיעות אלי. חוק האכיפה המינהלית בא לעשות סדר במידה רבה של חוסר פיקוח והפקרות שהייתה במציאות הקודמת אבל תמיד מספרים לי שלוקחים חוזר בתשובה, זה כמו מטוטלת של שעון, מזיזים אותו, מעבירים אותו לצד אחד, הוא רץ לקצה השני. ההקצנה בעניין הזה הביאה למצב שחלק מהחברות הקטנות לא יכולות לעמוד בזה.

דיברתי על זה גם עם מי שאחראי על הנושא אצלכם ברשות לניירות ערך. אני אומר שוב שזה לא נושא הדיון ולא על סדר היום אבל תפסתי טרמפ כי אני גם היושב ראש וגם הדברים האלה עולים כאן. יש מקום לעשות כמה שיקולי דעת והקלות כי החברות הקטנות לא עומדות בעומס ובלחץ. אני לא מדבר על האחריות האישית הישירה. אין לי הרהורי חרטה כי אני לא מתחרט על העובדה שהלכתי אתכם לאורך כל הדרך בנושא הזה, אבל יש מקום להתחיל אחרי ניסיון של שנה מאז שהפעלנו את זה למצוא כמה מקומות שלא יברחו לנו החברות הקטנות. לרשות ניירות ערך זאת הזדמנות אדירה להכניס את הציבור פנימה ואם החברות הקטנות יצאו, ואנחנו מדברים על ריכוזיות, נמשיך לקבל רק את החברות הענקיות בבורסה ולזה אף אחד מאתנו לא התכוון.
זאת לא הצעה לסדר אלא באת לכאן, שמעת, תיקח את זה לתשומת לבך.
איציק שורקי
אני חושב שמאז ההצעה המקורית נעשו שינויים בתחום הזה של האכיפה המינהלית. עלו חששות מהשוק שחלק גדול מהתהליכים נעשים בתוך הרשות, אבל אני חושב שעם הכניסה של היושב ראש החדש נעשה איזשהו שינוי ונעשתה איזושהי הפרדה כאשר חלק מהמוטבים למשל הם לא עובדי הרשות, ככל הניתן להפריד את התהליך מהתהליכים הפנימיים ברשות. אני חושב שהחשש הגדול נובע בעיקר מהעובדה שלא הגענו לשם ויש חשש איך הרשות תיישם את הסמכויות שיש לה. אני חושב שצריך להמתין ולראות את ההתנהלות בתוך הרשות כאשר נעשית עבודה כדי לייעל את התהליך הזה ולהפוך אותו גם לתהליך שקוף, גם ברור וגם מידתי כדי לא להיות נוקשה מדיי כלפי השוק.

לגבי החברות. כשמסתכלים על מספר החברות בבורסה, אני חושב שמאז שנת 2000 ועד היום אתה תראה שהמספר הזה נע סביב ה-600 חברות. היו שנים בהן היו קצת יותר יציאה של חברות והיו שנים בהן יש יותר כניסה. זה תלוי גם במצב השוק. אני עדיין לא רואה מגמה. כשהסתכלנו על הנתונים האלה כי הטענה הזאת עלתה, אבל אנחנו עדיין לא רואים מגמה בשוק של חברות שחוששות.
רונן סולומון
אתם לא רואים מספיק טוב. זאת הבעיה.
איציק שורקי
הסיבה העיקרית היא שאנחנו מכירים את הרגולציה על חברות ואנחנו מכירים את הנושאים של שכר הבכירים ודיווח חשבונאי. יש הרבה מטלות.
היו"ר שי חרמש
תיקון 16.
איציק שורקי
אני חושב שהאכיפה המינהלית היא לא בראש החשש של החברות הציבוריות. אני אומר שבנתונים עדיין לא רואים מגמה של יציאה של חברות.
רונן סולומון
מאחר שאדוני פתח בנושא, אני אפילו לא תכננתי להתייחס לזה, אומר שלדעתי רשות ניירות ערך אפילו לא קשובה לשוק. כלומר, החשש מגיע ברמה של העובדים. זה מתחיל למטה מהעובדים ואני די מתפלא על הסתדרות העובדים הכללית שיושבת ושובתת על עובדי קבלן ועל עובדי רכבת וזאת כאשר יש חרב שמתנופפת מעל עובדי בתי השקעות ומעל עובדי בנקים בסכומי קנסות אדירים. אני מדבר על סכומי קנסות שאפילו אם הוא ימכור את הבית שלו, הוא לא יצליח לכסות את הקנס, בהנחה שהאכיפה המינהלית תיושם עד הסוף. אנחנו מדברים על מיליון שקלים קנס. אנחנו מדברים על סכום שיכול להגיע למיליון שקלים. יש כאלה שגם אם ימכרו את הבית שלהם ואת הבית של האימא שלהם, זה לא יעזור להם.

הנושא של החברות הציבוריות הקטנות, החשש הזה קיים ואני חושב שכדאי לשמוע את נציגות איגוד החברות הציבוריות כדי להבין כמה החשש הזה קיים כי רמת האכיפה רק עולה ועולה, רמת הרגולציה רק עולה ועולה וככל שיש יותר רגולציה, יש יותר הנחיות ויותר נהלים וההסתברות ליפול היא גבוהה יותר. כל נפילה כואבת. נכון שאתמול פורסם הקנס שקיבלה תנובה, 15 מיליון שקלים.
היו"ר שי חרמש
על זה לאף אחד לא כואב הלב.
רונן סולומון
כן, כי אלה חברות גדולות וזה נכנס בששון ובשמחה לכל העיתונים. היא חברה גדולה והיא תספוג את זה. 15 מיליון שקלים זה כסף קטן עבורה.
היו"ר שי חרמש
זה יגולגל לקוטג'. אל תדאג.
רונן סולומון
אני מתאר לעצמי. אני אומר שלחברה קטנה סכום כזה – אני לא מכיר את המקרה הספציפי של תנובה – אומר התמוטטות עסקית מיידית. בחיים היא לא תצליח לשלם סכום כזה. ז פשוט לפשוט את הרגל, לפטר את העובדים ולהגיד לכולם ללכת הביתה. אם יש כאן קנס אישי, הבן אדם שקיבל את הקנס האישי – אני כמובן לא יודע מהיכן הוא ישלם אותו.
היו"ר שי חרמש
כפי שאמרתי, זה לא היה על סדר היום אבל טוב שנגענו בו.

תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:30>

קוד המקור של הנתונים