ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 15/02/2012

השבתת הרכבת והפרת החלטת בית הדין ע"י הוועד והעובדים

פרוטוקול

 
PAGE
30
ועדת הכלכלה
15/02/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 748>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום רביעי, כ"ב בשבט התשע"ב (15 בפברואר 2012), שעה 10:30
סדר היום
<השבתת הרכבת והפרת החלטת בית הדין ע"י הוועד והעובדים>
נכחו
חברי הוועדה: >
כרמל שאמה הכהן – היו"ר
ישראל אייכלר

אופיר אקוניס

עמיר פרץ
מוזמנים
>
אריאל אבלין - רכז תחבורה באג"ת, משרד האוצר

יהודה אלבז - מנהל אגף תח"צ ומ"מ המשנה למנכ"ל, משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים

יחזקאל ליפשיץ - רפרנט, משרד האוצר, רשות החברות הממשלתיות

ירון הדרי - סמנכ"ל משאבי אנוש ולוגיסטיקה, רכבת ישראל

ירון זפט - יועמ"ש, רכבת ישראל

לירן גורדון - דוברת, רכבת ישראל

גילה אדרעי - יו"ר ועד עובדי הרכבת, ועד עובדי חברת רכבת ישראל

משה אוליאל - חבר ועד עובדי הרכבת, ועד עובדי חברת רכבת ישראל

תומר כהן - חבר ועד עובדי הרכבת, ועד עובדי חברת רכבת ישראל

סמי איבגי - חבר ועד עובדי הרכבת, ועד עובדי חברת רכבת ישראל

יהושע שי טל - חבר ועד עובדי הרכבת, ועד עובדי חברת רכבת ישראל

דניאל בן שמעון - חבר ועד עובדי הרכבת, ועד עובדי חברת רכבת ישראל

אלי יריב - ההסתדרות החדשה

סלעית קולר - יועצת משפטית, המועצה הישראלית לצרכנות
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית פרלמנטרית
לאה קיקיון
<השבתת הרכבת והפרת החלטת בית הדין ע"י הוועד והעובדים>
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
שלום לכולם, נא לשבת, אנחנו רוצים להתחיל בדיון.

אנחנו פותחים ישיבה שניה היום של ועדת הכלכלה. על סדר היום – השבתת הרכבת והפרת החלטת בית הדין על ידי הוועד והעובדים. בעצם זו ישיבה שבאה בעקבות השיבושים והשביתות ברכבת ישראל. זה הפך להיות מחזה נפוץ אבל הפעם זה עבר כל גבול, מבלי להיכנס לשאלה בצדקת השביתה. הוויכוח בצדקת השביתה הפך להיות משני לאור ההתנהלות של הוועד, שהחליט להפר החלטה שיפוטית של בית משפט בישראל, לנסות לגרור את מדינת ישראל להיות מדינת מערב פרוע ולא מדינה מפותחת, חברה ב- OECD, מדינת חוק וסדר, שהחלטות בית המשפט בה גוברות ומחייבות גם את חברי הכנסת בהתנהלות שלהם וגם את הממשלה, וגם את החברות הממשלתיות, וכל אדם שנמצא בתחומי מדינת ישראל כפוף לחוק הישראלי ולפסיקות בית המשפט.
ולכן השביתה הזו שבעצם מטלטלת כ-140 אלף נוסעים ביום, מתסכלת אותם, והופכת את הרכבת ממותג שהמדינה משקיעה בו, מותג ציבורי ותשתית ציבורית חיונית שמושקעות בה עשרות מיליארדי שקלים כדי לפתח, כדי לטפח, כדי להפוך את המותג הזה לסמל של דייקנות, שירות ויעילות - במקום זאת גוררים ומדרדרים את רכבת ישראל להיות סמל לזלזול בצרכן הישראלי, בחוק הישראלי, לתסכול של צרכנים, לפגיעה כלכלית במשק הישראלי. לכן זימנו את הדיון לשמוע האם יש לוועד איזושהי סיבה שלא חשבנו עליה שמצדיקה התנהלות פרועה כזו, שגם השופטת בהחלטתה ובדיונים העירה הערות חסרות תקדים וגם בהחלטה לקנוס את חברי הוועד ולהאשים אותם בביזוי בית הדין. אלה דברים קיצוניים שאנחנו לא חווים כל יום.

זה נכון שזכות השביתה והתארגנות של עובדים היא דבר שחשוב לכל חברי הכנסת. אנחנו מאמינים בזה ושומרים על זה, גם בחקיקה של ועדת הכלכלה, כשמגיעים ועדי עובדים ומבקשים לתת משקל להתארגנות עובדים ולזכויות שלהם. אנחנו נותנים, גם אם לפעמים זה סותר אינטרס כלכלי כזה או אחר. אבל פה אנחנו פותחים את הדיון ורואים שלא הגיעו נציגי וועד - -
לאה ורון
לא, הגיעו הנציגים של ועד דרום – אוליאל משה, ותומר כהן, ואני מבינה שיושבת ראש הוועד בדרכה לכאן.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מי שהיה כאן אתמול ויכול לקרוא את המיילים של חברי הכנסת ושל חברי ועדת הכלכלה ושלי – תגובות זעם כאלה לא נצפו כבר הרבה זמן. אפילו לא נגד חברות הסלולאר. כבר מזמן לא היתה תופעה של גל צעקה ציבורית של אנשים שלא מבינים למה זה מגיע להם, למה דבר כזה קורה במדינת ישראל. הפגיעה היא בכולם, בסופו של דבר: הרכבת נפגעת מההתנהלות הזו, הציבור נפגע וגם עובדי הרכבת בסוף בסוף הם נפגעים. אם הם צודקים או לא זה כבר לא מעניין אף אחד. זה הפך להיות פחות מעניין. המעניין הוא ההתנהלות הזו שאף אחד לא יכול להסכים לה. נכון שלכנסת אין כרגע חוק שמונח על שולחן הוועדה למנוע מכם לשבות, או להגיד לכם מה לעשות.
עמיר פרץ
אין חוק כזה ולא יכול להיות.
משה אוליאל
עובדה שכן מונעים לשבות. עשו את כל ההליכים - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אנחנו עוד מעט נשמע אתכם. אבל יש בתי משפט במדינת ישראל, ומול בתי משפט יש דרך להתנהל. אפשר לערער על החלטות שיפוטיות או להסכים להן. אין דרך אחרת. אין דרך שאדם עושה דין לעצמו. בטח לא גוף מכובד כמו ועד, של אלפי עובדים, של גוף שמשרת מאות אלפי אנשים, לא יכול להיות שהוא יעשה שבת לעצמו, דין לעצמו.
משה אוליאל
מה עושים אם אתה הולך לפי מתווה של בית משפט והוא נותן לך להפעיל את כל ההליכים, עם אישור מבית משפט, ואחרי זה אומרים לך שזו שביתה פראית. אז איפה החוקיות שלנו?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אם אתה מתייחס לבית משפט, אתה אומר שהוא נתן לך אישור לשבות, אז למה הוא קנס אותך בסוף? ולמה הוא אמר שביזית? אם אין אמון בשופטי ישראל אז זו כבר בעיה הרבה יותר קשה משביתה ברכבת. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה פה בכנסת, וגם אתה - -
משה אוליאל
אנחנו לא הפרנו, השביתה היתה בחוקיות ובאישור ההסתדרות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לא, לא. עם כל הכבוד להסתדרות, ואנחנו מכבדים, ויישר כוח לפעולות האחרות שההסתדרות עושה, ומתי שמגיעה מילה טובה אנחנו גם אומרים.
משה אוליאל
כשהשבתנו בשביל כל המשק זה היה בסדר. כשאנחנו רוצים - - זה כבר לא טוב.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כשהשבתתם עבור עובדי הקבלן קיבלתם גיבוי, וגם אני, לא חבר הסתדרות, ולא מזוהה פוליטית עם ההסתדרות - אמרתי יישר כוח גם לעיני וגם לכל מי שלקח חלק. זה היה למען דבר צודק, זה היה מדתי, ועובדה שזה גם השיג את הפרות הנכונים.
משה אוליאל
כמה זמן השבתנו?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אתה עשית ככה: השבתת את הרכבת, גרמת נזק למאות אלפי אנשים, ויותר גרוע מזה – ביזית - - -
משה אוליאל
4 ימים שבתנו ואף אחד לא דיבר. לא היה נזק?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אבל מרגע שבית המשפט אומר לך שאתה צריך לחזור לעבודה, הנזק שאתה גורם זה אלף שביתות. אתה רוצה להשבית את מערכת החוק במדינת ישראל, זה מה שניסית לעשות.
משה אוליאל
לא. מה שנראה זה שמנסים להשבית אותנו.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לא. אף אחד לא ניסה. עובדה.
משה אוליאל
עובדה שמנסים להשבית אותנו, לסתום לנו פיות, ומשתמשים בכל הכלים כדי לחסל את הוועד.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כל עוד שבתת ולא היתה פסיקה של בית המשפט נגד השביתה, גם הביקורת מהכנסת וגם - -
אין לי בעיה לפתוח את הדיון עם העמדה שלכם, הוועד, לפני העמדה של הרכבת, כי העמדה שלכם פה הכי חשובה. יכול להיות שיש לכם משהו להגיד, או שאנחנו לא יודעים או שלא חשבנו עליו. אחרת, אני אומר לך – אנחנו מסתובבים פה בבניין, אני לא יודע מה דעתו של עמיר פרץ - -
קריאה
עמדת הרכבת זו הפרטה. חד משמעית.
ישראל אייכלר
אני, למשל, לא ידעתי שהיה להם אישור חוקי, כמו שאומר - -
אופיר אקוניס
אני אהיה קצר בדבריי. אני פניתי אתמול בבוקר לוועדת הכלכלה – למנהלת הוועדה ודרכה ליושב ראש הוועדה כדי לקיים את הישיבה הזו ואני חושב שטוב עשתה ועדת הכלכלה של הכנסת שהעלתה אותו במהירות ודחיפות לסדר היום. אני רק מבקש להזכיר לוועד עובדי הרכבת, לכם, להנהלת הרכבת ולנו, כאזרחי ישראל, לא כחברי כנסת אלא כאזרחים - שהרכבת אינה רכוש פרטי – לא שלכם, לא של הנהלת הרכבת וגם לא של חברי הכנסת והפוליטיקאים. של אזרחי ישראל.
משה אוליאל
הנהלת הרכבת משתמשת ברכבת כברכוש פרטי.
אופיר אקוניס
אף אחד, כך אני רוצה להאמין – לא אתם, לא ההנהלה, ולא אנחנו, משום שהרכבת שייכת לציבור, יש 8 מיליון אזרחים, 150 אלף מתוכם משתמשים ברכבת מדי יום. היתה לי זכות להיות פה יושב ראש בוועדה, במשך שנה ו-8 חודשים, ובזמן הזה קיימנו גם עם חבר הכנסת פרץ, וגם אתה – סיורים תכופים לראות כיצד הממשלה מקדמת את הרכבת, כי אנחנו מפקחים על הממשלה – מקדמת, מפתחת אותה, כדי להביא בראש ובראשונה, ונכון שזה לא נתפס כך בשיח הציבורי – לצדק חברתי שמקרב פריפריה למרכז ומרכז לפריפריה.
משה אוליאל
- - -הצדק החברתי היחיד דרך יבוא אישי של אנשים שלהם, וניסיון - - -זה הרכש
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מר אוליאל, תאמין לי שגם דנו בזה, היו דיונים בוועדת הכלכלה, שאתם ביקשתם ונעננו לדרישה שלכם עם הרכש של הקרונות.
אופיר אקוניס
אני בטוח שכל אזרחי ישראל, אדוני, הם בעד צדק חברתי, אבל במדינת ישראל יש שיח ציבורי שכל אחד תופס איך שהוא מנהל את הכלכלה כצדק חברתי אחר. אני חושב שלתת לאוכלוסיות בשדרות, בנתיבות ובאופקים ובבית שאן רכבת זה שיא הצדק החברתי. זה צמצום פערים ושוויון הזדמנויות.
משה אוליאל
חד משמעית כן. נכון.
אופיר אקוניס
אני אומר לך שהעובדה שהממשלה, וגם קיימנו פה דיון, וגם הנהלת הרכבת עוד במאי 2009, החליטה להשקיע כ-30מיליארד שקל ברכבת זה טוב לאזרחים, טוב לרכבת וזה טוב גם לעובדי הרכבת. אני שמעתי שרכבת ישראל קלטה בשנה שעברה 280 עובדים ובשנה הבאה תקלוט עוד 250. זה הכל מצוין, אבל המשאב - - -
קריאות
· - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אתם כבר תקבלו זכות דיבור, תאמינו לי.
אופיר אקוניס
אני אומר לכם שבתפיסות העולם שלי, שאני בא מהן, מהמפלגה שאני בא ממנה, השביתה היא בעדיפות אחרונה. מותר להודיע על סכסוך עבודה, מותר לעשות עיצומים, גם מותר לשבות.
משה אוליאל
במשך שנה וחצי, שנה וחצי - -
אופיר אקוניס
אני רק רוצה להגיד לך דבר אחד שאני חושב ש- - אתמול, אני אגיד לך בהגינות, אני לא אוהב צביעות, בכלל, ומותר לכם לשבות, מותר להתאגד, זה דבר חשוב. אבל אסור לעבור קווים אדומים ונדמה לי שאתמול נחצו קווים אדומים בכל מערכת יחסי העבודה בישראל, והיא – כאשר בית דין לעבודה נותן צו עשה בשעה 09:00 – אני מדבר כאן מתוך כבוד למערכת אכיפת החוק בישראל, בשעה 09:00, ובשעה 12:30 אני שומע את הממונה על התחבורה בהסתדרות אומר שלוקח זמן להפעיל רכבות, ובשעה 18:00 הרכבת הראשונה עדיין לא נעה על הפסים, אני חושב שאתמול עברתם קווים אדומים.
מה שאני חושב שצריך לעשות זה את הדבר הבא: להיות כאן, אני מוכל לתת לכם את החדר שלי, שהוא מאד קטן, אבל אפשר לקיים בו משא ומתן - - -
משה אוליאל
אנחנו הגענו עד שר התחבורה, אין אוזן קשבת. הלכנו לפי כל המתווים, לפי כל הסדר, עשינו דיונים על דיונים ועל דיונים. שנה וחצי מסובבים אותנו, וכשכבר הגענו לזכות השביתה, בשביל הזכויות שלנו – אז אנחנו יוצאים להשבית, אחרי חצי שעה מוציאים לנו צווים.
אופיר אקוניס
אני רק מבקש מכם: אל תפגעו במאות אלפי ישראלים שמבקשים לקבל שירות.
משה אוליאל
אל תפגעו - - -
אופיר אקוניס
אבל תקשיב לסוף התיזה שלי. יש לי תיזה. היא באה ואומרת: רוצים לשפר את התנאים שלכם? ותוך כדי כך אתם גם כמובן רוצים לתת שירות לציבור בישראל, תחדשו עכשיו, 11:00 בבוקר, פה, בבניין הזה, את המשא ומתן, כדי שהמראות שהיו אתמול לא יחזרו יותר.
עמיר פרץ
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת, חברי הוועד, חברי ההנהלה. אין בכלל ספק שהאירוע שהתרחש אתמול הוא אירוע חשוב ביותר. אני יודע שבהחלט בסופו של דבר ציבור העובדים נחשף אל מול הנוסעים שמוצאים את עצמם בלי שירות. אני בטוח, וגם חבריי לוועדה מבינים שמבחינת עובדי הרכבת, הפיתוח והעובדה שהרכבת הופכת כלי תחבורתי מרכזי בישראל הוא דבר חשוב, אין לי ספק בכך. אבל, לצערי הרב, מרבה אד שינויים, הרבה מאד רפורמות, בסופו של דבר נוצלו כדי לשנות מבנה העסקה ויחס בין העובדים המאורגנים לעובדים הבלתי מאורגנים. יש פה בעיה. יש פה בעיה מאד קשה. זה נכון, אתמול נקרע החבל. אבל החבל הזה – יש שני צדדים שמושכים אותו. זה לא חכמה תמיד להגיד מי משך את המשיכה האחרונה. החכמה היא גם לבחון מי משך את החבל במשך שנה וחצי. וזו שאלה לא פשוטה. אני מתנגד,כמובן, להפרת צווים. אין שאלה בכלל. בית המשפט במדינת ישראל הוא דבר שצריך לכבד אותו, אבל אם עובדים הגיעו למסקנה ומצאו את עצמם בסחרור, ובאובדן שליטה מסוים, כנראה שמשהו לא טוב קורה בהנהלת הרכבת. בואו לא נחשוב שיש רק צד אחד לעניין. בואו נבין את התחושה הזו ש – אתה יודע, בבוקר אומרים לך: תן לי להעביר קרון כזה ואחר לשיפוצים,אחר כך מעבירים את השני, ואת השלישי, ופתאום אתה מוצא את עצמך בלי עבודה. ואז אומרים לך – אתה לא יעיל, כי אומרים לך – במוסך הסמוך עושים את העבודה הזו בחצי מחיר ממה שעולה לי במוסך של הרכבת. לכן, אחרי כל כך הרבה שינויים. אתה יודע, חבר הכנסת אקוניס, וגם היושב ראש – מה שמדהים שגם במקומות הכי מפותחים מבחינת הפרטות, אין כמעט מדינה שלא משאירה רכבת שהיא רכבת ממלכתית - -
אופיר אקוניס
זה ויכוח אחר. אני לא מקדש הפרטות, ואני נגד הפרטת הרכבת. הנה, אני אומר כאן למצולם – אני נגד הפרטת חברת הרכבת באופן מוחלט. שלא יהיו אי הבנות.
משה אוליאל
אנחנו לא רואים את זה. רואים בדיוק את ההפך.
אופיר אקוניס
אני לא מקדש הפרטות, אבל גם לא מקדש שביתות.
עמיר פרץ
מה שקורה זה דבר פשוט. כאשר אנחנו מדברים על מדיניות שמנוגדת להפרטות אבל בסוף מוצאים את עצמנו שרוב הפעילויות מתבצעות על ידי גורמים חיצוניים, יוצאת מסקנה שיכול להיות שבכותרת אין הפרטה, אבל בגדול – ההפרטה מתבצעת בפועל, כי חלק גדול מהשירותים העתידיים שעומדים להתפתח כאן ועל זה הוויכוח האמיתי – אני חושב שהנהלת הרכבת היום צריכה להוריד טונים. חברה', לשלהב זו לא בעיה. לצייר עובדים שהם חסרי אחריות זה דבר קל. לחשוף תלושים זה גם דבר קל. אבל בסוף, האחריות שלכם כהנהלה היא אחריות ראשונה כלפי הנוסעים. אני בטוח שעובדי הרכבת רוצים מאד לשרת את הנוסעים בישראל. אין לי ספק בכך. זה מקור פרנסתם. אני מקווה מאד שעובדי הרכבת ימצאו את הדרך להסביר לנוסעים שלא היתה שום כוונה לפגוע באף אחד מהם. שימצאו את הדרך לעשות זאת בצורה אמיצה. ואני בהחלט חושב שבמקרה הזה היו הגורמים – גם שר התחבורה, גם הגורמים בהסתדרות, צריכים להוציא את המשא ומתן מהאנשים, לקבוע עכשיו שאין שום – עושים צילום מצב, ומזה נכנסים גורמים שנכנסים וקובעים מה תהיה ההתנהלות לטווח ארוך. וזה נכון, לפעמים אומרים לעובדים – אל תתערבו. אם עובדים רואים שבתהליך הזה יש, לצערם, כניסה של הרבה מאד עובדים בכירים שלא בדרך מקובלת, שעולים הרבה מאד, בסופו של דבר, לרכבת, גם את זה צריך לקחת בחשבון. אני חושב שאירוע הרכבת הוא שחייב להיות מבחינתנו אירוע שאנחנו מנתחים אותו, ומבקשים גם מוועדי העובדים לנהוג באיפוק במקום שהם צריכים להתאפק, אבל מבקשים מההנהלות – אל תדחפו את הוועדים לפינה שמביאה אותם, לצערי הרב, לאירועים כאלה שהם אירועים מצערים, ובכל מקרה, החלטת בית הדין היא דבר שחייבים לקיים אותו.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אני מקווה שמדבריך לא יובן שיש פינה שדוחקים אותך שהיא מצדיקה הפרה של החלטה שיפוטית. החלטה שיפוטית היא מעל לכל.
עמיר פרץ
אמרתי. אמרתי זאת. אבל האחריות היא בסוף גם למי שמביא אותך לקצה, שמישהו אומר – אין לי מה להפסיד. זו אחריות קודם כל ניהולית. החכמה בניהול היא לא לדחוף את העסק למקום שנקרא חבל. זו החכמה. ועל זה צריך להקפיד.
ישראל אייכלר
אדוני היושב ראש, שמענו את אופיר אקוניס, הוא ביטא טו מאד את הצדק שבדבריו, וגם את עמיר פרץ שביטא את הצדק וגם את יושב ראש ועד עובדים דרום ששמענו דברים צודקים. המשפט הכי קשה זה שאנשים צודקים. כשמישהו לא צודק, אין לנו בעיה, היושב ראש לא צריך לכנס ישיבה של ועדה מודיעים שהם לא צודקים ושלום. הבעיה היא שיש פה שני צדדים צודקים, ויש גם צד שלישי. הצד השלישי הוא הנוסע.
אדוני היושב ראש, הוועדה בחרה בי כיושב ראש הוועדה לתחבורה ציבורית. ציינת את התלונות שיש על מה שהיה אתמול. רבותיי, אני רוצה לומר לכם, גם להנהלת הרכבת וגם לוועד העובדים: אתם צריכים לדעת שהרכבת לפני כמה שנים היתה בשקיעה נוראה, ואנשים כבר לא התעניינו בכלל, ועברו לכלי תחבורה אחרים.
גילה אדרעי
נכון.
ישראל אייכלר
והרכבת הולכת ומתפתחת בצעדי ענק.
גילה אדרעי
בזכות מי? בזכות מי?
משה אוליאל
בזכות העובדים.
אופיר אקוניס
הרכבת מתפתחת בזכות החלטת ממשלה. חבר'ה, הממשלה קובעת מדיניות.
גילה אדרעי
מי מיישם? מי מיישם?
קריאות
- - -
ישראל אייכלר
אני שוב בא ואומר: שני הצדדים צודקים. גם המדינה השקיעה עשרות מיליארדים וגם העובדים פיתחו את הרכבת. לכולם חלק בהצלחה. ברגע שאתם משביתים, ואני מקבל את מה שאמר עמיר פרץ, שיש שני צדדים לחבל. ברגע שמשביתים את הרכבת פוגעים באזרח שהוא הנוסע, והוא ימאס ברכבת, וזה מוריד את הרכבת ואת העובדים ואת ההנהלה אחורה לכמה שנים. ויש בזה אי צדק נוראי כששני הצדדים צודקים והצד השלישי נפגע. לכן אני מבקש – יש מדינות בעולם, ויש סדר בעולם, לא משביתים רכבות ברוב מדינות העולם. אפילו לא במדינות מזרח אירופה. הם כל כך לא יעילים, אבל הרכבות נוסעות 24 שעות. תדאגו אתם, ועדי העובדים, תדאגו אתם, משרד התחבורה, שהרכבת תהיה דבר שבשעות שהיא פועלת, שהיא תפעל כמו שעון, כי זה מה שיקדם את הרכבת, כי זה מה שישרת את האזרח, זה מה שיעשה צדק חברתי, זה מה שיעשה את הכל.
אני מצטרף לחבריי, שאפשר לעשות את זה. נראה לי שאנשים נכנסו לסחרור. שמענו את זה אתמול גם בבית המשפט, שכבר האמוציות מדברות. צריכים לקחת אנשים קרים, אולי רואי חשבון, ואנשי עסקים, שישבו מצד העובדים ומצד ההנהלה ויגיעו להסדר, בתנאי אחד – לא להשבית את הרכבת. תודה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מי מדבר מטעם הוועד?
גילה אדרעי
אני. קודם כל בוקר טוב. אני יו"ר ארצי של ועד עובדי ישראל.
לאה ורון
התקבל אישור של יושב ראש הכנסת להמשיך את הישיבה עד השעה 11:20.
גילה אדרעי
תודה רבה.

קודם כל, אני מצטערת על הצרידות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
זה מובן. זה דבר שאנחנו יכולים להבין.
גילה אדרעי
באנו לפה כואבים כי אנחנו, ועד העובדים, אחרון המוצא שלנו זה לפגוע בציבור הנוסעים. חיפשנו פתרון, אפילו כמו שנעשה בחו"ל, להעלות את הנוסעים בחינם. פשוט, בגלל שהקופאיות והדיילים הם לא עובדי רכבת, הם במיקור חוץ, אני לא רשאית לעשות את זה. אחרת, כל הנוסעים היום היו נוסעים בחינם ברכבת ישראל.
ירון הדרי
זו החלטה של ועד העובדים.
גילה אדרעי
אני מייצגת את ועד העובדים. אני גם אמרתי את זה - -
קריאות
- - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אל תפריעו לה. היא לא תפריע לכם ואתם, אל תפריעו לה.
גילה אדרעי
אני אמרתי בתחילת דבריי: אנחנו ועד העובדים הכי הכי שקול שקיים במדינת ישראל, כיום. אני אסביר. אנחנו במאבק הזה שנה וחצי. החלפנו כבר הנהלה שניה בתוך המאבק הזה. היה מנכ"ל אחר ונכנס מנכ"ל אחר עכשיו. אנחנו, ועד העובדים, נהיינו כלכלנים ומשפטנים. הבאנו חישוב שאנחנו ב-30% זולים יותר מהקבלן החיצוני שרוצים לתת לו. הבאנו את זה שאנחנו בעלי מקצוע ולקבלן הזה אין כרגע עובד אחד שיודע לתחזק רכבת. הבאנו את זה שהמוסכים והמסילות הם שלנו. הנהלת הרכבת אטומה. הסכמנו למתווה של שלוש שנים שיתנו לנו חלקי חילוף ועובדים, ואנחנו בחברה חיצונית מוכנים שתבקר אותנו כל רבעון שאנחנו עומדים ביעדים. הם היו אטומים. השבתנו תשתיות, השבתנו מטענים, השבתנו תקשורת – כל מה שלא קשור לנוסעים. העלינו את הרף למשא ומתן לבכירים ביותר, לעופר עיני ולשר כץ. המתווה כשל. אמרו לנו – ברגע שהמתווה כושל מותר לכם להודיע 48 שעות ולהשבית את הרכבת. באתי אל מנכ"ל הרכבת לפני 48 שעות, דאז, אמרתי לו: כבוד המנכ"ל, אנחנו על שרטון, סיימנו את המתווה. אני מודיעה לך - כשההסתדרות מאשרת לי להודיע לו - שיש 48 שעות ואנחנו משביתים את הרכבת. אני מוכנה לעבור בדיקת פוליגרף בזה הרגע, מנכ"ל הרכבת אמר: מתאים לי. גם אם יועצת התקשורת, שזו לא פעם ראשונה, לכאורה, שהיא לא דוברת אמת, מהנהנת בשלילה – אני כרגע מוכנה לעמוד לבדיקת פוליגרף. ומה שתמצאו לנכון. לא אמר לי – גברתי, בואי נשב עוד פעם לדבר. אל תמהרי. התאים לו, ואני, גם כדי לחזק את דבריי, רוצה להגיד שהיום בבוקר - - -
לאה ורון
מנכ"ל הרכבת היה אמור להגיע לדיון, הוא גם נרשם לדיון, ומשום מה הוא מצא לנכון לא להגיע.
גילה אדרעי
בסדר, אני לא יודעת על זה, אז אני לא יכולה להגיב. אני רוצה רק לציין שבזה הרגע, חברי הוועד שלי והעובדים קיבלו מכתבי השעיה מהעבודה כדי להלהיט את האש ברכבת וכדי שאני אעשה עוד מעשה - -. בזה הרגע כולם מושעים ומחכים למוצא פי. הם עשו שרשרת אנושית - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כמה אנשים מושעים?
משה אוליאל
8 אנשים, ביניהם גם אני, יושב ראש ועד דרום.
גילה אדרעי
גם ועד נהגים, גם ועד בעלי מקצוע, גם עובדים שלנו, ביקשנו אתמול, יו"ר איגוד התחבורה מול סמנכ"ל משא"ן, יושב שעה וחצי ואומר לו – תדחה את זה. תדחה את זה, אחרי שתיגמר הפגישה עם השר ביום חמישי. אל תעשו אש מיותרת ברכבת.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
בואי נתקדם. אנחנו נברר את העניין לגבי האמירה של המנכ"ל, כי אם הוא אמר אותה זו אמירה אומללה.
גילה אדרעי
אני מוכנה גם לעמוד לבדיקת פוליגרף על זה, ומה שתחליט.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אבל בואי, יש דבר שהוא יותר בטוח, יותר ודאי לבדוק. לא משנה מה היה לפני כן. אנחנו לא נכנסים כרגע לשאלה איפה הצדק נמצא יותר, מבחינת המאבק שלכם, שיכול להיות שהוא צודק.
גילה אדרעי
קודם כל אני שמחה כי היום אני שומעת שכולם מצדיקים אותנו.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אבל מרגע שבית משפט אומר לכם להפסיק לשבות מאיפה את לוקחת את הסמכות לתת עדיין הנחיה להמשיך את השביתה?
גילה אדרעי
אם תביא לי אחד שאני התקשרתי ולא אמרתי לו לחזור לעבודה, אני מוכנה להתפטר מהרכבת.
אופיר אקוניס
אז אני שואל אותך שאלה בשם ציבור ענק שפנה אלי, באמת. עסקתי בהרבה דברים, אבל פה היו המון פניות, וזועמות. איך יכול להיות שבשעה 09:00 יוצא צו ובין 17:00 ל- 18:00 רק התנועה מתחילה לחזור? איך?
גילה אדרעי
אני שמחה שאתה שואל את השאלה הזו. גם אנחנו, מתוך בית המשפט ומתוך האוטובוס שבו הגעתי מחיפה לתל אביב, עשינו טלפונים. אמרנו – חבר'ה, אנחנו יודעים שלהפעיל רכבת זה לא בשניה. זה לקרוא לאנשים, לעשות בדיקת קו, לעשות סידורי מוניות, להוריד אותם - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מתי נתנה - -
גילה אדרעי
ב-09:00. הודענו לעובדים שיש צו של בית משפט וחוזרים לעבודה.
קריאה
ב-08:00.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
ב-08:00 הוא ניתן? ההחלטה השיפוטית ניתנה ב- 08:00 לחזור לעבודה ב- 09:00.
אופיר אקוניס
ומתי יצאה הרכבת הראשונה? אני באמת שואל.
גילה אדרעי
רק רגע. אני יכולה להראות לכם. אנחנו פנינו לכל מנהלי המתחמים שאמרו לנו, כמו ביום רביעי הקודם, כשחיברנו את הקטרים. אמרו לנו – יש הוראה של הנהלת הרכבת לא להוציא את הרכבות כדי ליצור באז תקשורתי נגדכם. חבר'ה, אין לנו את הכוח לעמוד מול זה. תעזרו לנו. תעזרו לנו. אנחנו מבקשים שתעזרו לנו.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
גברתי יושבת ראש הוועד, אנחנו עזרנו ונעזור למי שמכבד את החוק.
גילה אדרעי
אני מכבדת חוק מעל לכל.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לא נעזור, אני אומר לך, גם אם תהיי הכי צודקת בעולם, כי זה חורג מעבר לשביתה של - -
גילה אדרעי
אני מסכימה אתך. אנחנו מכבדים את כבוד בית המשפט וכל פסיקה שתינתן.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אני רוצה לתת זכות לאנשי הרכבת, גם כי הוטחו כלפיהם האשמות. אמנם המנכ"ל לא נמצא כאן, אבל יש מי שמייצגים אותו, וגם לגבי המשמעות – כמה זמן לוקח להחזיר את הרכבת לפעילות.
גילה אדרעי
רק דקה. הדוברת אמרה ב- 08:00. יש לנו SMS שהנהלת הרכבת הודיעה גם, רק ב- 09:00 לחזור לעבודה. אז חבר'ה, אין לנו בעיה לקבל על הראש על מה שמגיע לנו. אנחנו בני אדם, לא מלאכים. אנחנו מנסים לעשות את הדבר הכי טוב. ועד זה לא מקצוע שאתה לומד באוניברסיטה, עשיתי תואר ראשון, אני יכולה להגיד לך איך לעשות ממ"נים. אני לומדת ומפיקה לקחים כל פעם.
אופיר אקוניס
למדת באוניברסיטה הפתוחה.
גילה אדרעי
נכון.
אופיר אקוניס
כי גם אני עשיתי כמה מאות ממ"נים.
גילה אדרעי
אני מבקשת שתדעו שביום רביעי שעבר יצאה רכבת ממוסך לוד לראש העין. אני לא נותנת ויזות, אני לא פותחת סימנורים. זה הפיקוד שלנו שמפעיל את כל הרכבות. פתאום אנחנו מקבלים הודעה מהנהג – המנכ"ל אמר לי לחזור, לא לקחת נוסעים. היינו בשוק. אמרנו לו – אין מצב, הוא אמר: כן, גילה, תתכונני, הם הולכים לשרוף אותך תקשורתית. המנכ"ל החזיר רכבת נוסעים למוסך כדי להגיד שאני לא הוצאתי רכבות. חברה', אני יכולה להתעמת עם הכל. לא יכולה להתעמת עם הדברים האלה אם לא תעזרו לי. אני לא יכולה להתעמת אתם.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מי מדבר מטעם הרכבת? קודם כל - יש הכחשה של המנכ"ל לגבי האמירה הזו? יש הכחשה ברורה ממנו, מטעמו?
גילה אדרעי
היו לידי עדים.
ירון זפט
אני שומע עכשיו את האמירה הזו. אני לא מכיר אותה - - -
גילה אדרעי
הוא שמע גם בבית משפט, אתמול, והמנכ"ל היה ולא אמר שאני משקרת.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
המנכ"ל שמע אותך אומרת - -
גילה אדרעי
שמע את האמירה, ואני אמרתי על יד כבוד השופטת, ואם אני משקרת אני מוכנה להיענש.
ירון זפט
אני אוכל לבדוק את הנקודה הזו עם המנכ"ל, בהמשך. אני יכול להגיד די בוודאות שבין הזמן שהגברת אדרעי דיברה עם המנכ"ל לזמן שפרצה השביתה, לא חלפו 48 שעות, אבל לא זו הנקודה.
גילה אדרעי
חלפו 48 שעות.
ירון זפט
לא זו הנקודה. גברת אדרעי מעלה פה טענות וגרסה שנקבע אתמול על ידי בית המשפט בישראל שאלה טענות לא נכונות. בית המשפט קבע אתמול שוועד העובדים הפר שלושה צווים שיפוטיים ברציפות, בזה אחר זה. צו ראשון ניתן ביום ראשון בערב. צו שני ניתן ביום שני בצהריים וצו שלישי ניתן אתמול בבוקר בשעה 08:00 בבוקר, אתמול. אני לא צריך להגיד דברים בשם עצמי, אני אסתמך אך ורק על החלטות שיפוטיות שיתקבלו כחוק. בית המשפט קובע שהמשיבים 4 עד 6 – שלושת ראשי הוועדים שיושבים פה – הפרו בצורה בוטה ושיטתית שלוש החלטות בית הדין, שלוש החלטות שהיו חד משמעיות בנוסחן. בית הדין מוסיף עוד. הוא אומר שעולה מהנסיבות שהסתדרות העובדים הכללית החדשה לא מצליחה לכפות את מרותה ולהפעיל את סמכותה הארגונית על חברי הוועד הארצי הפועלים ככל העולה על רוחם תוך התעלמות ברורה מהוראותיו של מר אבי אדרי מטעם ההסתדרות. אבי אדרי – יושב ראש האיגוד המקצועי בהסתדרות, שהגיע לדיון בזמן.
גילה אדרעי
איך שאבי אדרי הוציא הודעה הוצאנו הודעה תקשורתית בערוץ 2, מספיק פריים, להגיד לכל העובדים לחזור לעבודה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
טוב. בלי הערות ביניים.
ירון זפט
מר אבי אדרי, שאני שמעתי אותו ב- 08:30 ברדיו, בערוץ 2 - -
לאה ורון
גם הוא הוזמן לדיון, הודיע שהוא השתתף ומשום מה מצא לנכון לא להגיע.
אלי יריב
אני מייצג אותו. סליחה.
ירון זפט
אני שמעתי את מר אבי אדרי ברדיו אתמול בסביבות 08:30 אכן קורא לכל העובדים לחזור לעבודה. בדיון שהתקיים בשעה 11:00 הוא הגיע בזמן לדיון, הודיע מר אדרי בצורה חד משמעית ונחרצת שהוא שוחח עם יושבת ראש הוועד, גב', אדרעי, הינחה אותה מפורשות להחזיר את העובדים לעבודה.
גילה אדרעי
ככה עשיתי.
ירון זפט
הוא עוד אמר שהעובדים קיבלו הנחיה מפורשת לחזור, גם ברדיו, כמו שאמרתי, וגם - - -
גילה אדרעי
גם אנחנו הנחינו.
ירון זפט
והציג מכתב שהוא הפנה לגב' אדרעי והורה לחזור לעבודה. למרות זאת בית המשפט קובע חד משמעית שוועד העובדים באופן - - -
גילה אדרעי
כי אתם גרמתם לא להוציא רכבות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אני קורא אותך לסדר, פעם ראשונה.
ירון זפט
באופן מודע, נוכח הפרה מתמשכת, וכו' - - -
ישראל אייכלר
אדוני היושב ראש, זו השאלה המרכזית: האם יכול להיות שההנהלה השביתה את הרכבת.
קריאות
כן, כן.
משה אוליאל
בהחלט כן.
גילה אדרעי
כן. חד משמעית.
ירון זפט
קובע בית הדין, לא אני – "המשיבים, שלושת ראשי הוועדים, נהגו בהפקרות כאשר הפרו בבוטות החלטות של בית הדין, וכו'. הם גרמו להתרופפות מוחלטת של יחסי העבודה בין הצדדים ולירידה של הרכבת מן הפסים".
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
את זה השופטת כותבת?
ירון זפט
כן. ציטוט מהחלטת בית הדין מאתמול. "ההפך..." הוא אומר – "...חרף התנהלותם הנפסדת של המשיבים 4 עד 6 גילתה המבקשת- הרכבת, דעתה, כי יש לשמור על האיזון שבין הצורך להבטיח את המשך פעילותה התקינה של הרכבת ומאידך לשמור על ערוצי השיח והתקשורת בין הצדדים פתוחים".
גילה אדרעי
- - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לא להפריע, אני ביקשתי.
ירון זפט
הרכבת לא השביתה אתמול את הרכבת, ודאי שלא. הנהלת הרכבת. ועד עובדי הרכבת מנע אתמול מעובדים שהגיעו לעבודה, מנע מהם לעבוד. עובדים אוימו, עובדים היו חשופים לאלימות פיזית - - -
קריאות
לא נכון.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אני אתן לכם זכות תגובה.
ירון זפט
הטענה שגברת אדרעי העלתה קודם על קטר, על רכבת שהוחזרה חזרה – הרכבת הזו הוצאה תוך ביזיון של החלטת בית הדין שקבע - - -
גילה אדרעי
איזה ביזיון?
משה אוליאל
להוציא רכבת זה ביזיון?
גילה אדרעי
להוציא רכבת זה ביזיון?
ירון זפט
ביזיון של החלטת בית הדין שקבע שהעובדים מחויבים להפעיל את הרכבות - -
קריאה
· - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
פעם ראשונה, אדוני – אני קורא אותך לסדר.
ירון זפט
באמצעות הקטרים החדשים – יורו 4000 - - -
קריאה
לא בטיחותיים.
ירון זפט
- - -שהרכבת רכשה ב- 3.4 מיליון יורו האחד.
גילה אדרעי
בלי פתחי מילוט.
ירון זפט
בית הדין נותר בהחלטתו גם אחרי שהוא שמע את ההחלטות שהצהירו בדיון חברי הוועד.

אני רוצה רק לומר: אין הפרטה של הרכבת .
משה אוליאל
יש, יש, יש.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
נציג משרד התחבורה, בבקשה. איפה משרד התחבורה, בתמונה?
גילה אדרעי
איפה.
יהודה אלבז
משרד התחבורה בתמונה כל הזמן. מאד מאד מצער שהוועד פה החליט להשבית את הרכבת למרות הבקשה המפורשת של שר התחבורה לקיים דיון מחר, עם יושב ראש ההסתדרות, על מנת למנוע את שבירת הכלים ואת המצב שבו הצדדים יפסיקו להתדיין ולהגיע להסכמה - -
לאה ורון
הישיבה נועדה למחר, יום חמישי.
אופיר אקוניס
זו שאלה מצוינת – האם הישיבה נקבעה לפני ההשבתה?
קריאה
כן, ודאי.
גילה אדרעי
לא, לא. אמרו לנו שמנסים - - אני גם אתמול הרמתי בערב טלפון לישראל כץ, אפשר לקחת את הפלאפון שלי, ולבדוק אותו, ואמרתי לו שהנהלת הרכבת מנסה לעשות אש בקרב ועדי העובדים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
ומה הוא ענה לך?
גילה אדרעי
ניתק לי.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
ניתק לך?
גילה אדרעי
ניתק לי.
קריאה
פשוט, כרגיל – לא נכון.
גילה אדרעי
אתה יכולה להביא את הפלאפון?
אופיר אקוניס
אני מדבר מדי פעם עם שר התחבורה, בטלפון, הוא לא נוהג - -
קריאה
לך הוא נוהג לענות. לנו – לא.
אופיר אקוניס
הוא לא נוהג לנתק טלפונים.
גילה אדרעי
אנחנו פחות מקורבים. אני דקה אחת רוצה להגיד משהו על הקטרים שרכשו.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
רגע, אבל נציג משרד התחבורה - - -
גילה אדרעי
יהודה, סליחה. אנחנו מכבדים אותך, סליחה, חשבתי שסיימת.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אולי זה הזמן לבקש סליחה על מה שקרה אתמול? על השבתה אחרי פסק הדין?
גילה אדרעי
לא השבתנו אחרי, אז על מה אני אבקש סליחה? אין לי בעיה, ביקשתי אלף פעם סליחות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אז איך השופטת נתנה את פסק הדין שהיא נתנה?
גילה אדרעי
כי הם שיקרו. אני רוצה להגיד לך: במתחם חיפה צלצלו למנהל המוסך, אמרו לו, ועד הנהגים: למה אתה לא מוציא את הרכבת? הוא אמר: אני הורדתי אותם רק שידפיסו כרטיס, קיבלתי הוראה לא להוציא.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
ממי הוא קיבל הוראה?
גילה אדרעי
ממי מקבלים הוראה?
אופיר אקוניס
נגיד שיש ויכוח על קטר מסוים. יש מאות קטרים אחרים שהם כבר - - למה הם לא נסעו?
גילה אדרעי
זה מה שעשינו. שמנו קטר אחר והמנכ"ל רצה להראות שאנחנו ברברים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
גילה. קריאה לסדר פעם שניה. פעם שלישית זה בחוץ.
יהודה אלבז
אני חושב שחבל שמנסים לחפש תירוצים כאלה ואחרים כדי למצוא הצדקות לשביתה. בנושא המהותי, התקיים משא ומתן ארוך, וניסינו להביא את ועד העובדים למשא ומתן מהותי על עתיד הפעולות של הרכבת ועל היכולת לעשות outsourcing חלקי בתחזוקת הקרונות שזה, לדעתי, הדבר שיאפשר את הצמיחה האמיתית של הרכבת. ועד העובדים בסופו של דבר החליט להפסיק את המשא ומתן בינינו - - -
גילה אדרעי
- - -
משה אוליאל
יהודה, לא מתאים.
קריאה
לא יפה, לא יפה להשמיץ. לא יפה.
קריאה
תוציא את המתווה.
קריאה
תוציא את הפרוטוקולים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
האם אתה יכול למסור לוועדה את התאריכים שבהם ישבתם עם נציגי ועד הרכבת?
יהודה אלבז
בוודאי, בוודאי, בוודאי. עד סוף השבוע שעבר.
גילה אדרעי
יהודה, מה היה המתווה? 4 פגישות. לא הופענו ל- 4 פגישות, יהודה?
קריאה
ואחר כך יוחלט על המשך.
קריאות
- - -
אופיר אקוניס
אבל הפגישה הבאה נועדה למחר.
גילה אדרעי
לא, לא.
קריאות
לא, זה לא נועד.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אבל למה אתם עונים במקהלה?
משה אוליאל
כי אתם לא נותנים לנו לדבר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אתם דיברתם עד עכשיו.
גילה אדרעי
אבי ניסנקרון, יו"ר האיגוד, התווה את המתווה. 4 פגישות. בסיום הפגישה הרביעית הוא הודיע על פיצוץ.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
גברתי, יושבת ראש הוועד, אני מבקש ממך, בכל לשון של בקשה. קראתי לך פעמיים לסדר. אני לא רוצה להוציא אותך. נא לשמור על - - הבטחתי לך זכות תגובה.

נא לסכם, מר אלבז.
יהודה אלבז
אז אני מסכם. בסוף השבוע שעבר ועד העובדים עם ההסתדרות החליטו שאין טעם בהמשך משא ומתן, ושהם צריכים ללכת לצעדים ארגוניים. כך הם הודיעו לנו. כך הם הודיעו לנו בסוף המשא ומתן, בסוף הפגישה הרביעית. למרות זאת, השר ביקש לקבוע פגישה ואכן קבע פגישה ביום חמישי עם יושב ראש ההסתדרות על מנת לנסות למנוע את הצעדים הארגוניים ולהמשיך במשא ומתן על מנת כן להגיע להסכמה, כי נראה לנו שאפשר להגיע להסכמה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תודה. נציג ההסתדרות - -
ישראל אייכלר
אתה לא רוצה שמר אלבז יגיד לנו האם משרד התחבורה יבדוק מי השבית את הרכבת – ההנהלה או העובדים?
קריאות
- - -
קריאה
לא, מר אלבז יענה. לא אתה, לא אתה.
אופיר אקוניס
לא. בית הדין לעבודה הוא מעל כולם. בית דין, באופן כללי, הוא מעל כולם.
גילה אדרעי
אנחנו מכבדים אותו.
קריאה
בית דין לא חוקר.
אופיר אקוניס
אבל בסוף - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אל תפריעו לי לנהל את הדיון. מר יריב, האם ההסתדרות מגבה את השביתה, שהמשיכה מהשעה 09:00 אתמול?
אלי יריב
ההסתדרות בעד קיום החוק. אנחנו בעד קיום פסק דין של בית המשפט. ההסתדרות עשתה את כל המאמצים יחד עם ועד העובדים להחזיר את העובדים בזמן לעבודה. קרה מה שקרה אתמול – זה לא הוויכוח. קרה פנצ'ר.
גילה אדרעי
לא היה פנצ'ר.
קריאות
- - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
חברים, נא לא להפריע. תקשיב, אתה יכול להגיד שאתה לא רוצה לענות, אתה יכול להגיד כך או אחרת, מה שאתה חושב. אל תגיד דברים דו משמעיים. היתה שביתה אתמול מהשעה 09:00 והלאה אחרי פסק הדין. מה זה אומר מבחינתכם? אתם מגבים? אתם מתנערים? חשובה לנו האמירה הציבורית שלכם.
אלי יריב
ההסתדרות בעד קיום פסקי הדין של בית המשפט. אנחנו בעד קיום החוק. אנחנו לא מעל לחוק, ולראיה, בשביתה הגדולה שהיתה, בלשכת השופטת, אמר עופר עיני לנשיאה, נילי ארד: את רוצה להפסיק את השביתה?- תני צו, אני אפסיק אותה. באמצע המשא ומתן. זה היה.
לכן אני אומר
אנחנו בעד קיום החוק. אבל צריך לזכור דבר אחד: המשא ומתן ברכבת – שנה וחצי. הנושא זה הנושא, אדוני היושב ראש, הנושא שאתה התחברת אליו, נושא העסקה לא ישירה, ולא משנה השמות. אנחנו פה זורעים את הזרעים לשביתה הגדולה הבאה. לתעסוקה הלא ישירה הבאה.
אופיר אקוניס
אתם הסכמתם לא לשבות. בעניין הזה שנפתר ביום ראשון בבוקר - -
גילה אדרעי
לא, זה לא קשור למשק רק.
אלי יריב
זה נושא שהתחיל קודם.

אדוני היושב ראש, העלתה פה יושבת ראש הוועד את הנושא שהשעו עובדים. גם בזה עכשיו ההסתדרות מתעסקת. אני קורא לך, כיושב ראש הוועדה, לקרוא להנהלת הרכבת להחזיר את העובדים המושעים בחזרה לעבודה, להרגיע את הרוחות ברכבת. מחר יש פגישה עם השר כץ ועם יושב ראש ההסתדרות. היום יש פגישה של כל הוועדים עם יושב ראש ההסתדרות, צריכים להחזיר רגיעה ומתינות ולא לחמם את הרכבת. אני חושב שאדוני היושב ראש, בישיבה הזו, בנוכחות שלך, בעצם הקיום שלה אתם יכולים לעשות את זה. ואני חוזר עוד פעם, בשם ההסתדרות: אנחנו בעד קיום החוק. אנחנו בעד קיום הסכמים. אף אחד לא מעל לחוק. כולל הסתדרות, כולל הוועדים, וכך נמשיך לפעול.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אני חייב לומר לך שתמיד דלתנו היתה פתוחה בפני ועד העובדים של רכבת ישראל. הם יכולים להעיד על כך.
גילה אדרעי
נכון.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
ובאופן טבעי כל אדם מזדהה עם עובדים לפני שהוא מזדהה עם הנהלה. בטח אני, מאיפה שבאתי ואיפה שגדלתי, בדרך כלל מזדהה קודם כל עם עובדים, לפני שמזדהה עם הנהלה. אבל אני לא יכול כמחוקק, כיושב ראש ועדה, לסבול ולו לשניה שמישהו מפר החלטה של שופט במדינת ישראל.
גילה אדרעי
אנחנו לא מפרים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
ערערתם על ההחלטה שלה?
גילה אדרעי
אנחנו מערערים לעליון.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אתם מערערים על הפסיקה, גם על השביתה - -
גילה אדרעי
כן, גם על השביתה הלא חוקית, שהם התלוננו - - -
קריאות
- - -

<גילה אדרעי>
גם בפסיקה שלה שזה פוליטי ערערנו וניצחנו.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
רגע, שניה, שניה. אני רוצה ממך אמירה אחת ברורה: אם בית המשפט לא יקבל את הערעור שלכם, אתם תביעו התנצלות וחרטה?
גילה אדרעי
חד וחלק.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אלה כללי משחק שמקובלים. אם מישהו מכבד ופועל בכללים המקובלים, אני אתו. וזה מקובל. לא ידעתי על הערעור שלכם. אם מקובל עליכם שאם בית המשפט יאמץ את הפסיקה הקודמת של הערכאה הקודמת, אתם תביעו חרטה והתנצלות על מה שאירע - - -
גילה אדרעי
חד וחלק. חד וחלק.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כבר מפה אפשר להמשיך - - -
אלי יריב
כחלק מכללי המשחק, אדוני היושב ראש - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מתי יהיה הדיון הזה, דרך אגב? אה, עוד לא הגשתם את זה?
גילה אדרעי
עכשיו עורכת הדין שלנו מגישה את זה.
אלי יריב
אבל אדוני, כחלק מכללי המשחק שאתה נוקב בהם, תבקש מהנהלת הרכבת שתחזיר את העובדים המושעים.
ירון הדרי
ומה ההסתדרות עושה בקשר לזה שלא נשמעו להוראותיה, שלא סרו למרותה?
גילה אדרעי
זה בערעור. זה בערעור.
קריאות
- - -
משה אוליאל
עם כל הכבוד, ההנהלה היא לא רשות שיפוטית והיא לא זו שתפרש את מה שבית המשפט אומר.
עכשיו אני רוצה להגיד פה אמירה ברורה: תראו, אתם כל הזמן מפעילים אצבע מאשימה שאנחנו לא מכבדים צווים וכו'. אתם צריכים להבין דבר פשוט – אנחנו שנה וחצי מנהלים דיון, משא ומתן. כל השטח בוער. לא צריך להאריך במילים שכאשר דוחקים מישהו לפינה עם אקדח צמוד לרקה, אז גם אם הוא יהיה האדם הכי מתון והכי שקול, לפעמים הדברים יוצאים מכלל שליטה. אנחנו ועד מתון, ואנחנו רוצים להמשיך ככה אבל תבינו ששנה וחצי אנחנו טוחנים אתם מים, ולא מתקדמים לשום מקום. לפני חצי שנה קיימנו דיון בנושא בטיחות שכל המדינה רעשה וגעשה, והעובדים שילמו מחיר כבד וויתרו על הרבה דברים כדי לתת בטיחות, בלי לבקש שום תוספת שכר. ועל זה לא יוצא הד תקשורתי וכלום. וכשאנחנו באים להילחם על זכויות העובדים שלנו, ועל העתיד שלנו ושל ילדינו, פתאום כל יפי הנפש יוצאים וצועקים כאשר הם עושים יום יום הפרות בוטות בנושא בטיחות, והם בעצמם נשכבו על הגדר כדי לשים - - -ואני אתן לך דוגמה. הם מקצרים הדרכות ב-50% מהזמן. הם קונים קטרים בלי פתחי מילוט, כאשר בכל המדינות באירופה - - -
גילה אדרעי
אותו קטר. אותו קטר.
קריאה
פשוט לא נכון.
משה אוליאל
- - - יש את הקטרים האלה עם חלונות מילוט. ופה הם הביאו אותם בלי חלונות מילוט.
אופיר אקוניס
איך יכול להיות? זה הקטר - -
קריאות
- - -
משה אוליאל
אז אי אפשר תמיד לבוא ולהפנות אצבע מאשימה - - -
גילה אדרעי
חבר הכנסת אופיר, אני אתן לך את החוברת.
משה אוליאל
וגם הם הגדילו לעשות, אחרי שכבר השופטת באה והוציאה את הצווים, ונתנה את הענישה, באה ההנהלה ומוציאה צווים על צעדים ארגוניים לגיטימיים שעשינו, ואני אגיד לך מה עשינו. עשינו טבעת אנושית למנכ"ל שעובדים באו והביעו מחאתם בזמן סכסוך העבודה, הביעו מחאה ולא נתנו לו להתקדם לשטח המפעל. אף אחד לא הרים יד, אף אחד לא פגע בו. באה ההנהלה ומנסה לעשות ציד מכשפות. הם חושבים שעל ידי זה שהם ישעו ראשי ועד, סליחה, אני רוצה שאתה תבין - אם משעים ראשי ועד ועובדים שאנחנו אמונים להגן עליהם, אז אתם צריכים להבין, עם כל הכבוד, שאף אחד לא יבוא אחר כך בטענות מה קורה בשטח. אם ראשי ועד מושעים, יש אנדרלמוסיה. כנראה שזה המצב שאליו רוצים להוביל. אז אנחנו מאד מקווים שפה השכל יפעל ותפעילו אתם קצת את הסמכות שלכם כדי להוריד אותם מהעץ. תודה רבה.
גילה אדרעי
אני רוצה להתייחס לשלוש נקודות שעלו.

הקטר – הוצאנו את החוברת, איך שהוא נמצא בספרד, שם יש להם פתח מילוט. כשאני העליתי את הבעיה בפני המנכ"ל הוא אפילו לא ידע מה הוא רכש. הוא אמר: באמת? אני אלך לבדוק. עד היום הוא עוד לא בדק.
דבר שני, אני רוצה לענות לחבר הכנסת אופיר אקוניס. הוא אמר: אז אם לא הקטר הזה, קטר אחר. וזה מה שהיה. יצא עם קטר אחר. המנכ"ל רצה להראות שאנחנו משביתים והורה להחזיר - -
קריאות
· - -
גילה אדרעי
אני רוצה לדעת: אם יצאה רכבת בדוקה עם ויזה, עם קטר אחר והמנכ"ל החזיר, האם המנכ"ל ייענש?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
עזבי את מה שקרה עד היום. אנחנו מחכים, אם אתם היום מגישים ערעור – אותי מעניין מה תהיה הפסיקה של בית הדין העליון. אבל עכשיו: מה צפוי לאזרחי ישראל בשבועיים הקרובים, מבחינתנו?
משה אוליאל
תלוי בהם, תלוי בהנהלה.
גילה אדרעי
ביום חמישי יש דיון. קודם כל אני חייבת לפתור את הבעיה של המושעים, כי אחרת אני לא יכולה לבוא למשא ומתן.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אני שואל אם ביום חמישי – ואני מאחל לכם שתגיעו להסכמות, היה ולא תגיעו להסכמות – מה צפוי לנוסעי הרכבת?
גילה אדרעי
אז עופר עיני והשר כץ יתוו מתווה. גם באנו לשופטת ואמרנו: תגידי איך אתה רוצה שביתה. את רוצה רק קו ראשון עומד? את רוצה שעתיים כל יום? את רוצה יום כן –יום לא? אבל תני לנו זכות לגיטימית. השבתנו 4 ימים עבור עובדי הקבלן, לא קיבלתי טלפון אחד לחזור. אחד. אני משביתה חצי שעה בשבילי, בשביל הפרנסה שלי וכולם יוצאים נגדנו, למה? למה אין את אותה אמפתיה? כשהעמדנו 4 ימים עבור עובדי קבלן, חצי שעה עבור הפרנסה שלנו? למה אין את האמפתיה הזו? למה כל הבוז הזה נגדנו?
אני רוצה לדעת אם מנכ"ל הרכבת ייענש על זה שהוא לא הוציא קרונות וקטרים. אני רוצה לדעת אם גם הוא יבוא לסדר או שזה רק אנחנו נושאים בעול. האם גם אלה עם המשכורות הגבוהות שאתם נותנים להם, בונוסים והכל – האם גם הם יעמדו פעם אחת לדין?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אנחנו לא נותנים בונוסים לאף אחד.
גילה אדרעי
מאשרים להם, רשות החברות.
משה אוליאל
אתם מאשרים להם.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
רשות החברות זה לא הכנסת. אל תערבבו דברים.
אופיר אקוניס
מה השכר הממוצע ברכבת ישראל?
קריאה
יש לי פה תלוש.
אופיר אקוניס
לא, אל תחשפו - -
קריאות
לא, אנחנו נחשוף, נחשוף.
גילה אדרעי
יש לנו 600 עובדי דור ב' - -
אופיר אקוניס
חברים, מה השכר הממוצע, באמת?
קריאה
תראה, תראה למצלמות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
חברים, תלושים זה דבר של פרטיות. אני - -
קריאה
לא, אנחנו מוכנים, מוכנים.
גילה אדרעי
זה שלו, זה שלו.
קריאה
אנחנו מוכנים לחשוף, זה שלו.
קריאה
מספיק עם המניפולציות.
קריאות
- - -
תומר כהן
בבקשה. תסתכל מה הערך לשעה. 17:29. זה של עוד נהג, קצת יותר ותיק ממנו – 21 שקל. תתביישו לכם.
גילה אדרעי
הם יראו לכם ממוצע עם השכר שלהם. הם מרוויחים 35 אלף לחודש.
קריאות
- - -
גילה אדרעי
הם - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
חברים, פה זה לא הרכבת. אל תרדו מהפסים. השכר שהוא הציג פה, הבחור, לא שכר - - שכר ממוצע.
קריאה
סליחה, זה נהג קטר. נהג קטר. הוא לוקח אלף איש עליו. אתה מבין?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לי לא היו טענות לגבי השכר של עובדי הרכבת. בחרתם בחרתם להציג תלושים - -
גילה אדרעי
אופיר שאל, אופיר שאל.
קריאות
- - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
יש פה שכר ברוטו של - - -
גילה אדרעי
אבל לא רבנו על השכר ולא באנו בדרישות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אני הצעתי שלא תציגו את זה, בכלל.
קריאות
· - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
הצגתם פה תלוש משכורת של 10,000 שקל, שזה מעל לשכר הממוצע במשק.
גילה אדרעי
תסתכל כמה שעות עבודה, בבקשה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אני לא אכנס לפרטים.
גילה אדרעי
אבל זה חשוב.
קריאה
צריך לראות כמה שעות וכמה משמרות יש.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
חברים. אין לנו בעיה שעובדי הרכבת יתפרנסו וירוויחו יפה. אין לנו בעיה.
גילה אדרעי
זה גם לא ה- issue כרגע.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
עינינו לא צרה, לא בעובדים ולא במנהלים. כל אחד שיעשה את העבודה ויתפרנס. באנו לכאן בשביל שני דברים. אחד זה זעקת הציבור. היתה זעקה, אם לא שמתם לב. אם לא שמעתם את הציבור, תראו את העיתונות של - -
משה אוליאל
אנחנו זועקים כבר שנתיים. מי שומע אותנו? איפה הזעקה שלנו?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מה זה עושה לכם טוב? "העובדים ירדו מהפסים".
משה אוליאל
הם קונים את התקשורת. הם מוציאים מיליונים על תקשורת, ההנהלה. מה לעשות?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
התקשורת – ברגע שכולם באותו קו, אז תעשו אולי בדק בית.
משה אוליאל
תראה את הטוקבקים. אחרי דקה שיוצאת כתבה – 100 טוקבקים שהם מוציאים. מאיפה הם באים, כולם?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אנחנו נמתין לראות מה תהיה פסיקתו הסופית של בית המשפט. מצער לשמוע שעדיין יש סכנה של שביתה. אבל שהשביתה תהיה חוקית.
גילה אדרעי
גם זו היתה חוקית.
משה אוליאל
הם צריכים להבין שהם גם לא יכולים לעשות צעדים ארגוניים, הם צריכים להבין - - חד צדדיים, והעסק ימשיך - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אם בית הדין העליון יקבע שהכל היה כדין אנחנו מושכים את טענותינו. היה ולא, דבר מיידי שתצטרכו לעשות – להתנצל בפני הציבור ובפני בית המשפט.
גילה אדרעי
אנחנו נתנצל, חד משמעית.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לגבי שאר הדברים – שר התחבורה נפגש אתכם מחר, ועם ההסתדרות.
גילה אדרעי
מה עם העובדים שהיום? היום אנחנו צריכים תשובה. ואני יכולה להראות לך פלאפון – כמה אהדה יש בציבור על המאבק שלנו. אנשים שאני לא מכירה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אנחנו לגבי הנושא של השעיית העובדים – אני מתחייב לבדוק את הנושא ולעמוד אתכם בקשר במהלך היום. זה לא חלק מה - -
גילה אדרעי
תודה רבה.
יהושע שי טל
אני יושב ראש ועד צפון, אחד הנתבעים. ביום ראשון בערב, עד השעה 22:30 בלילה עמדתי במוסך הדיזלים ודאגתי שיחליפו, ואני חייב לציין שברכבת ישראל יש סך הכל 4 קטרים של יורו 4000 שאחד מתוכם מושבת לטובת בית הספר, שלומדים עליו. סך הכל – 3 קטרים בתפעול, שזה דבר יחסי מאד נמוך, שלא צריך לפגוע בהסעת הנוסעים. אני, אישית, עמדתי שם, דאגתי, עוד לפני שיצא צו של בית משפט. אני החלפתי קטר בקטר, מודה ומתוודה – לא היה צו של בית משפט. יכולים גם מההנהלה להגיד. ביום ראשון בלילה, בשעה 22:00 לא היה צו של בית משפט.
ירון זפט
היה.
גילה אדרעי
לא היה.

<יהושע שי טל>
אם תתנו לי, אני לא הפרעתי. עם כל הכבוד, אני ישבתי בשקט, תנו לי דקה. אני החלפתי אותו באופן אישי, בבוקר קמתי והודיעו לי להגיע לבית המשפט. הגעתי לבית המשפט וגם בפני השופט הודעתי שאני החלפתי. אבל עם כל זה עמדו במוסך חיפה, עמדו בלוד – מערכים מוכנים עם 9 קרונות להסיע נוסעים. אנחנו, הוועד, לא העמדנו את הרכבת. כמו שאופיר שאל – יש קטרים אחרים. אבל האגו והמלחמה הפנימית שהנהלת הרכבת משרישה רעל ומחזירה את רכבת ישראל 30 שנה אחורה, וזה לא בגללנו אלא בגלל המתווה שלהם, זה לא באשמתנו. היו מערכים להסיע נוסעים. מי שהשבית את הקווים זה נטו הנהלת רכבת ישראל.
סלעית קולר
צריכה להיות חקירה על העניין הזה כי הם טוענים טענות כאלה - - אני, הצרכן, רוצה גוף מוסמך שיגיד לי - -
גילה אדרעי
בדיוק. את צודקת.
קריאה
- - -
קריאה
בית המשפט במדינת ישראל.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
גברתי מוזמנת להגיש תלונה. אנחנו לא חוקרים.
קריאות
- - -
סלעית קולר
הצרכן רוצה לנסוע ברכבת. אנחנו רוצים.
גילה אדרעי
את צודקת. את צודקת במאה אחוז.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אוקיי, היא רוצה – היא תגיש תלונה לחקירה.
סלעית קולר
אני לא יודעת להגיד אם נכון או לא נכון. שמישהו יבדוק את זה.
גילה אדרעי
יצא יו"ר הדירקטוריון, שהוא עוד לא מינוי בפועל, כי שר התחבורה ושר האוצר לא חתם לו. שנה וחצי בתפקיד בלי מינוי, עד שגב' שפניץ פרשה, היא רק חתמה מרוב פחד. הוא יצא אתמול ברדיו, השמיץ אותנו, קרא לנו ברברים, קרא לנו בכל מיני שמות. אנחנו מבקשים התנצלות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לא פה, לא פה.
גילה אדרעי
ההנהלה שתדאג להוציא התנצלות, כי העובדים באים לתת לו שירות, בזכות זה הוא יו"ר דירקטוריון, לא מאושר, עוד. אנחנו באים לעבודה.
קריאות
- - -
אופיר אקוניס
- - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
חברים, די. המליאה התחילה, אנחנו כבר באיחור. במשפט אחד אפשר לסכם, באמת, את כל הדיון הזה: אל תפגעו בנוסעים שלא לצורך ולא במידה. ותשתדלו, ואני אומר לכם – תשתדלו, גם לא לפגוע באינטרסים של עצמכם גם בלי כוונה.
גילה אדרעי
אתה צודק.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אני אומר לכם, מה שקרה ב-48 השעות האחרונות, תאמינו לי. אנחנו שומעים, אנחנו קשובים, אנחנו יודעים להעריך. גרמתם לעצמכם נזק, ולא קטן. זה לא הגיוני שאדם מזיק לעצמו, זה נכון, אבל זה מה שאתם עושים.
משה אוליאל
תדאגו לעשות איזון, תדאגו לעשות איזון.
גילה אדרעי
אנחנו נשמח לקבל מכם עצות ותגידו לנו איך אנחנו יכולים להילחם עבור האינטרס הזה שלא תהיה הפרטה ומיקור חוץ ברכבת ישראל. אל תשלחו אתנו למו"מ, כי מו"מ כבר עשינו. תנו לנו משהו מקורי אחר. אני מבטיחה לכם, כיו"ר, אני מאמצת את זה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
הבסיס – לשמור על החוק. תשבתו. אם השביתה היא על פי חוק ואתם חושבים שזה מסייע לכם, זו זכותכם, זה לשיקול דעתכם.
הישיבה נעולה, תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:45.>

קוד המקור של הנתונים