ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 14/02/2012

חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 103), התשע"ב-2012

פרוטוקול

 
PAGE
19
ועדת הכלכלה
14/02/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 744 >
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, כ"א בשבט התשע"ב (14 בפברואר 2012), שעה 13:00
סדר היום
<הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 105) (מערכת לדיווח ומעקב לגבי רכב של תאגיד), התשע"ב-2011>
נכחו
חברי הוועדה: >
ישראל אייכלר – היו"ר
זאב ביילסקי
מוזמנים
>
חיים אמיגה - עוזר יועמ"ש, המשרד לבטחון פנים

יפעת רווה - עו"ד, משרד המשפטים

אליהו כהן - ראש חטיבת אמנה וחקיקה, מלמ"ב (ממונה למערכת הביטחון), משרד הביטחון

רוני לוינגר - ראש חוליית תעבורה באגף התנועה, משטרת ישראל

ג'קי יעקב לוי - מנהל גף קציני בטיחות בתעבורה, משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים

שרית זכוביצקי
עוזי יצחקי - לשכה משפטית, משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים

מאיר אלרם - מנהל אגף נהגים ואכיפה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

מרב רפאלי - מנהלת תחום חקיקה פניות ציבור וכנסת, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

דן קדרון - קצין בטיחות לשעבר, מדור הכשרת נהגים

ד"ר יעקב אדלר - "אנשים באדום"
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית פרלמנטרית
יפעת קדם
<הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 105)>
(מערכת לדיווח ומעקב לגבי רכב של תאגיד), התשע"ב-2011
היו"ר ישראל אייכלר
שלום לכם, אנחנו פותחים את ישיבת ועדת הכלכלה בהצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (מערכת לדיווח ומעקב לגבי רכב של תאגיד), התשע"ב-2012, של חבר הכנסת זאב ביילסקי וחבר הכנסת חמד עמאר. אני מבין שסדר היום עוסק קודם כל בבקשה לדיון חוזר?
לאה ורון
נכון, בבקשה לדיון מחדש.
היו"ר ישראל אייכלר
לדיון מחדש מאת חבר הכנסת ביילסקי. מה היה בדיון הקודם? למה צריך דיון מחדש מאז ההחלטה הקודמת?
זאב בילסקי
הגענו לכל הסיכומים הנדרשים בדיון הקודם, הצבענו על ההצעה וההצעה הייתה צריכה לעבור למליאה. קיבלנו פנייה ממשרד הביטחון שביקש להחריג מספר מצומצם מאוד של יחידות מבצעיות, ביטחוניות. אני לא נכנס למהות היחידות האלו. אנחנו, מציעי החוק, מבקשים ללכת לקראת אותו מספר מצומצם. אנחנו מדברים על מספר מצומצם של עשרות, מאות רכבים שאין לנו עניין שהציבור יתחיל להגיד מה הרכב הזה עשה ככה, מה הרכב עשה אחרת. אנחנו בהחלט לא התכוונו. מדובר פה בהצעת חוק ערכית ביותר. זאת הצעת חוק שנועדה להיאבק בנגע של תאונות הדרכים. מדינת ישראל משלמת מחיר של 400 הרוגים בשנה, עשרות אלפי פצועים. בהיותי שכן של בית לוינשטיין - אני כמעט כל שבוע נמצא שם - אני רואה את התוצאות. אנחנו עושים כל מאמץ בחקיקה, בענישה, באכיפה, בכל דבר שהממשלה יכולה לעשות, שהכנסת יכולה לעשות. אנחנו הגענו להצעת החוק. הלוואי ובמדינת ישראל היו 50 אלף שוטרים שהיו עוצרים כל נהג מתפרע בכל מקום. לצערנו, זה לא יהיה. אנחנו היום משתפים את הציבור במאבק בתאונות הדרכים. קבענו מדבקה. עשינו את זה בשיתוף מלא עם משרד התחבורה. קיבלנו את תמיכת משרד התחבורה וממשלת ישראל בוועדת שרים לחקיקה. הגענו היום ב-99% לסיום העניין. כל מה שהתבקשנו - לכן ביקשתי את הדיון החוזר - זה להחריג מספר מצומצם של גופים ביטחוניים כך שאך ורק סמכות ביטחונית עליונה היא זאת שתקבע באופן אישי ופרטני. אם נאשר את אותם אנשים אנחנו למעשה הוצאנו מלאכה שלמה מתחת הידיים שלנו, הלכנו בכיוון של מאבק בתאונות הדרכים וגם הכללנו מאות אלפי כלי רכב שיישאו מדבקה כך שאנשים יוכלו לצלצל, להתלונן ולספר. זה לא הליך פלילי, זה הליך משמעתי. במהלך החקיקה קיבלתי כל כך הרבה טלפונים מחברות מובילות במשק שהלכו עם הנוהל הזה עוד כשמשרד התחבורה התקין את זה כתקנות.
עוזי יצחקי
כנוהל.
זאב בילסקי
כל כך הרבה גופים הלכו עם הנוהל הזה ושבעי רצון מזה. יש גוף, שהוא אחד המרכזיים במדינת ישראל, שהודיע לי שבעקבות הנוהל שלכם, עוזי, יש 50% ירידה בתאונות דרכים. הם פיתחו את הנוהל הזה. הם יודעים בדיוק מי מתלונן סתם, מי לא מתלונן סתם. הם עשו את זה לנוהל שהמנכ"ל מתערב באופן אישי לגבי נהג שמקבל יותר מכך וכך תלונות. יש פה ברכה רבה בנוהל הזה, לכן אנחנו מאוד מבקשים שכל הנוכחים פה בוועדה יבינו את חשיבות הדבר שמוטל על כף המאזניים, יתמכו בנו ברצון ללכת לקראת מערכת הביטחון, שהיא מערכת יקרה לכולנו, ויסמכו על אותם אנשים שאמונים על ביטחון המדינה בדברים הרבה יותר חמורים והרבה יותר קשים מאשר הנוהל הזה. הם יפטרו רק את אותם אנשים שהם סבורים שהם צריכים להיות פטורים מזה, למעט כל התעשיות הביטחוניות, כל משרד הביטחון, כל הפקידים, כל המנהלים שיהיו חייבים לשאת באותה מדבקה. חשבנו שזה הגיוני, לכן אנחנו מבקשים לפטור אותם.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לשאול אותך שתי שאלות, חבר הכנסת ביילסקי. האם אתה מודע לכך שיש הצעת חוק לגבי משקיפים שיהיו מוסמכים לדווח, לא שכל אחד יוכל?
זאב בילסקי
כל מה שייעשה ברוך הבא. שיהיו משקיפים, שיהיו שוטרים.
היו"ר ישראל אייכלר
דבר שני שאני שואל אותך זה בגלל שאני עכשיו יושב-ראש ולא כל כך הייתי בישיבות שהיו בעניין הזה. איך אתה מונע ממישהו בגלל שההוא בחלון לא מוצא חן בעיניו, לצלצל ולהלשין עליו שקר וכזב?
זאב בילסקי
עברנו כבר את השלבים האלה. דיברנו עם הרבה מאוד קציני בטיחות במקומות שמקבלים מאות תלונות כאלו. אומרים אצלנו שרבי עקיבא היה נותן בהם סימנים. ההליך הוא לא פלילי. זה לא הליך משטרתי. אתה לא בא למישהו וסתם מתלונן. אותו קצין בטיחות אחרי 5 דקות בעבודה יודע בדיוק. הוא רואה מאיפה התלונה, מתי היא מגיעה, איך היא מגיעה, הוא מזמין את הנהג. ההליך הוא משמעתי, נוהלי. צה"ל בעצמו בהרבה יחידות אימץ את הנוהל הזה. פשוט הנהג יודע. את אותם מקרים בודדים שמישהו יתחשבן עם מישהו ויצלצל כל הזמן תופסים ב-5 דקות. זה לא מהווה בעיה. מבינים שיש לאותו אדם בעיה עם איזה מישהו שמחפש את הדרך הזאת. זה נמחק כלא היה. זה ממש לא מהווה בעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
למה אני שואל אותך? כי כשהצעתי את ההצעה הזאת של המשקיפים המשטרה וגורמים אחרים אמרו שזה יפתח פתח למלשינים והתחשבנויות. הצעתי שיהיו משקיפים שיעברו איזה שהוא קורס ואיזו שהיא ביקורת. אם הוא ידווח שקר פעם אחת הוא יאבד את תעודת המשקיף שלו. אם כל אחד יכול לצלצל.. עד היום הבנתי שזה באופן התנדבותי, שהארגונים עצמם רוצים את זה. אם הייתי מנהל חברה הייתי רוצה שלכל הנהגים שלי תהיה מדבקה כדי שיסעו כמו בני אדם. אם אתה בא לחייב את זה בחוק אתה קודם צריך לבדוק מה היה עד היום, אם זה הצליח, אם זה עבד.
זאב בילסקי
משטרת ישראל מתייחסת לכל תלונה שהיא מקבלת. כל אזרח יכול להתקשר למשטרה, להתלונן.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, רק על אלה שיש להם מדבקות.
זאב בילסקי
גם היום הוא יכול להתקשר לא רק לגבי המדבקה. הרבה יותר גרוע. אם אתה רוצה לגרום נזק לבן אדם תתקשר למשטרה, תגיד שזה עשה ככה, זה עשה ככה. משטרת ישראל מטפלת בדברים האלה לפעמים גם ב-real time. במקורותינו כתבו שלמלשינים לא תהיה תקווה, לכן אנחנו לא רוצים..
היו"ר ישראל אייכלר
3 פעמים ביום אנחנו מתפללים עליהם, הם עדיין נמצאים.
זאב בילסקי
אתה רואה? אבל במיעוט. אנחנו לא חושבים שאנשים.. עשינו נוהל. אדוני היושב, אני רוצה שתהיה סמוך ובטוח. השקעתי כל כך הרבה בנוהל הזה. התקשרתי עם כל כך הרבה אנשים. ראיתי דוחות של חברות, ראיתי דוחות של חיל האוויר. קיבלתי ממנכ"לים - לא רק מקציני הבטיחות – דיווחים על הנוהלים שעשו. אנשים מברכים על זה. תראה היום הרבה מכוניות שנושאות את התווית הזאת - חוץ מחברי הכנסת שזה סיפור בפני עצמו – בהתנדבות. הם עושים את זה לפי הנוהל. אנחנו רק משכללים את זה. אנחנו עושים מספר קריא, גדול. משרד התחבורה כבר שוקל את הגודל, את המספר. נצבר פה ניסיון. אמרתי בישיבות קודמות שזה חוק ערכי. חוק זה חוק. אני לא יכול לפטור מישהו, אבל אם יש מנהל חברה שחושב שהחוק הזה לא טוב בשבילו, שהוא מזיק לו, אז אני אומר שבשבילי החברה הזאת לא שווה שום דבר, אני לא אקנה מהמוצרים שלה. זה חוק שנועד להציל חיי אדם. אנחנו פה מאבדים יותר מידי. תסתכל מה קרה לנו ביום שישי הקודם ש-4 נהגים שונים דרסו חיילת, אף אחד לא עצר ולא הזעיק עזרה. תראה לאן הגענו. יש היום חברי כנסת, כמו חמד עמאר, אני, אתה, אדוני היושב-ראש, שבשארית כוחותינו, יחד עם משרד התחבורה ובשיתוף עם הממשלה, מנסים ליצור עוד נדבך שיציל חיי אדם. מה יכול להיות יותר טוב מזה? בוא נלך עם זה. זה נוהל שכבר קיים. משרד התחבורה מאמץ את זה. אם צריך לפטור כמה יחידות ביטחוניות שעוסקות.. לך תראה מה שקרה אתמול במקומות מרוחקים. יש יחידות שעוסקות בדברים האלה, בדברים שקורים פה בתוך המדינה. אתה צריך כאשר הממונים על כך במשרד הביטחון, מלשכת השר ועד אנשים שדיברתי איתם, כולל היועץ המשפטי, תוקעים לידנו שאך ורק הסמכות הביטחונית העליונה היא זאת שתקבע מי יקבל את הפטור? אני חושב שאסור לנו להעניש את כל עם ישראל ואת מאות אלפי הנהגים בגלל הויכוח על כמה עשרות אנשים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לבקש את התגובה של משרד התחבורה.
עוזי יצחקי
אנחנו בהחלט תמכנו בהצעת החוק. ב-2005 הנהגנו את זה כנוהל. אנחנו גם עקבנו אחר ביצוע הנוהל. בהחלט ראינו תגובות חיוביות, כפי שציין חבר הכנסת ביילסקי. לא מדובר בהליך פלילי, אלא בהליך פנים ארגוני. הדגש הוא על פנים ארגוני. המחויבות של הארגון, המחויבות של המנכ"ל, של קצין הבטיחות והנהלת החברה לבוא ולטפל בנהגים שנמצאים או מסומנים כנהגים בעייתיים. כפי שנאמר, בהתחלה זה הפך כמלשינון, אבל מיד זיהו את התהליך, מי מגיב, איך מגיב. אני יכול לתת דוגמה על חברות תקשורת וחברות כבלים שאם הטכנאי היה יוצא ולא היו מרוצים מהשירות שלו היו מדווחים. קציני הבטיחות והמנכ"לים ידעו לסנן את הדברים. כשנביא לכנסת ולוועדה את התקנות כפי שהתחייבנו.. יש טיוטא של התקנות, כולל גודל המדבקה – מה שנשאלנו לפני הדיון – כולל הנראות שלה, סוגי כלי הרכב, איך מדווחים ואיך הדיווחים. אנחנו גם נבוא ונגיד איך נעקוב אחר הדבר הזה. בעיקר מדובר פה לעגן בחוק תהליך שהוא פנים ארגוני, להטמיע בתוך התרבות הארגונית של החברה את החשיבות של הפחתת מספר הנפגעים בתאונות דרכים.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה שנים יש את הנוהל?
עוזי יצחקי
הנוהל הוא מ-2005.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לכם איזה דוח, איזה סיכום כמה אנשים התלוננו, כמה תלונות היו מוצדקות, מה אחוז התלונות הנכונות, מה החברות עשו עם זה?
עוזי יצחקי
יש לנו מעקב אחר יישום הנוהל. זה לא מעקב מדויק כפי שנקבע בתקנות שיהיה, אבל ביצענו שני מחקרים או שתי בדיקות. הבדיקה הראשונה הייתה של הטכניון, שבדקה את האפקטיביות של נוהל 6. הבדיקה שנעשתה ב-2007,2008 המליצה לעגן את זה בחקיקה. בדיקה נוספת שנעשתה..
היו"ר ישראל אייכלר
העברתם את זה לוועדה?
עוזי יצחקי
בזמנו כן. אני רוצה להזכיר שהייתה הצעת חוק של חבר הכנסת גלעד ארדן, יושב ראש ועדת הכלכלה דאז. ההצעה בזמנו נפלה, כי היא הייתה יותר מידי דרקונית, היא באה וקבעה יותר מידי דברים שלא יהיו רק פנים ארגוניים.
לאה ורון
ההצעה של חבר הכנסת גלעד ארדן – היום השר ארדן – לא התקדמה מאחר והוא סבר שנכון יהיה שהמוקד יהיה ברשות לבטיחות בדרכים. הוא התחיל לקיים איתם שיחות על-מנת שהרשות תקים מוקד כזה. זאת הסיבה שההצעה התעכבה.
עוזי יצחקי
הסברתי, לאה, שלאור העובדה הזאת זה כבר לא היה משהו שהוא פנים ארגוני, כלומר שהממשלה היא זו שבאה, מובילה והאח הגדול מפקח מלמעלה. זה מה שגרם קצת לאי קידום ההצעה. בדיקה נוספת נעשתה בתחילת 2011. גם חברת הסקרים – שכחתי את שמה - עשתה פעילות, בעיקר על מה שנעשה בחיל האוויר. היא בהחלט ראתה אפקטיביות, כפי שציין חבר הכנסת ביילסקי, בהפחתה של מעורבות בתאונות דרכים. כמו שאמרתי, בתקנות יהיה מנגנון דיווח אחת לשנה כך שנוכל בצורה עקבית לעקוב אחרי העניין הזה. דרך אגב, רק כדי לסבר את האוזן, בחודשים האחרונים קיבלנו מידע מעמותת "אנשים באדום" על מספר חברות שלא מקיימות את הנוהל. אני פניתי באופן אישי במכתבים למי שעומד בכל אחד מהארגונים האלה. לא נגיד את השמות שלהם מפאת כבודם, אבל קיבלנו תשובות מכולם על כך שהם החלו ליישם את הנוהל ולהקפיד עליו. בהחלט יש לעניין הזה תוצאות, כי האיום היה שנפרסם את השמות שלהם בעיתונות. הם נבהלו מאוד וחזרו.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להבין את ההבדל בין נוהל, בין תקנה ובין חוק. מה ההבדל בין שלושת הדברים האלה? הנוהל הזה מחייב מישהו?
איתי עצמון
הנוהל, ככל שידוע לי, איננו נוהל מחייב, כלומר הוא נקבע מכוח תקנות התעבורה, אין לגביו סנקציה פלילית.
עוזי יצחקי
זה נוהל רישוי לכל דבר ועניין.
איתי עצמון
אין לצידו סנקציה פלילית ,לכן הייתה בעיה באכיפה שלו לפי מה שאני יודע.
היו"ר ישראל אייכלר
אמרת שהם נבהלו שמא יפרסמו שהם לא שמים את המדבקה.
עוזי יצחקי
זה מספיק, תאמין לי.
זאב בילסקי
זה הרבה יותר מעונש.
היו"ר ישראל אייכלר
זה מספיק. השר מוסמך לעשות תקנה כזאת בלי חוק?
איתי עצמון
השר מוסמך לקבוע בתקנות מכוח פקודת התעבורה כל מיני הוראות.
היו"ר ישראל אייכלר
כמו למשל הוראה כזאת.
איתי עצמון
בהצעת החוק הזאת השר הוסמך לקבוע הוראות לעניין המדבקה – אלו התקנות שאליהן כיוון מר יצחקי – ואת חובת התאגיד לערוך דוחות תקופתיים הכוללים מידע סטטיסטי על יישום הוראות סעיף זה. אלו תקנות נוספות לפי הסעיף המוצע.
ד"ר יעקב אדלר
אני הנציג של עמותת "אנשים באדום". היא הייתה בין הראשונות שקידמו את הנושא הזה..
זאב בילסקי
הראשונה.
ד"ר יעקב אדלר
..באמצעות חבר הכנסת ביילסקי ואחרים. אנחנו רוצים לומר שמהניסיון שנצבר בחו"ל.. אחד מהעמותה שלנו הביא את הרעיון הזה לארץ. הייתה הצלחה רבה ביותר בהורדת מספר תאונות הדרכים. מה אנחנו עושים בעצם? מגדילים את המעגל של האנשים שנחשפים בעצמם לתאונות דרכים, כדי שידווחו על נהגים שעושים עבירות. הידע הזה מצטבר באותן החברות שמעסיקות את הנהגים האלה, או נותנות להם רכב. על ידי כך אפשר להביא את האנשים לא לדין אלא להליך משמעתי ולומר להם: תשמעו, אם לא תשנו את התנהגותכם כי יש נגדכם המון תלונות, אנחנו לוקחים לכם את הרכב. זה מה שאנחנו רוצים לעשות. ככל שהמעגל הזה יגדל, כך הסיכוי יהיה שאנשים ידעו שמישהו מסתכל עליהם.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להבין עוד דבר אחד ממשרד התחבורה. אמרת כמה פעמים שזה רק נוהל פנימי, נוהל פנימי ונוהל פנימי. אם אדם נסע כמו נהג פראי ואני מדווח לקצין הבטיחות, אז על פי החוק – נדמה לי - המשטרה שיודעת שיש איזו עבירה לא צריכה שמישהו יתלונן, היא חייבת לפעול. קצין הבטיחות חייב להעביר את זה למשטרה, לא? איך אתה מבטיח שזה עניין של נוהל פנימי כאשר זה מנוגד לחוק הכולל שאומר שכשהמשטרה יודעת על ביצוע עבירה היא חייבת לפעול?
עוזי יצחקי
מה שבאנו וקבענו פה זה שכשאותו גוף שינהל את הדבר הזה – זה כבר יהיה על פי תקנה וחוק – יקבל יותר מ-4 דיווחים של עבירות שביצע הנהג, הוא יהיה חייב לדווח לנו. אנחנו כמובן נפעל.
היו"ר ישראל אייכלר
למשטרה אתה לא חייב לדווח?
עוזי יצחקי
לא. אם יש עבירה של משטרה, אז זה כבר – יסביר פה השוטר רוני- הופך להרשעה ולעבירה. זה מטופל בדרך אחרת. אם עבר אותו אדם רמזור אדום, אז הוא עשה עבירה שהוא מורשע בה. זה כבר טיפול..
היו"ר ישראל אייכלר
לא הורשע. אדם מצלצל ואומר שהאיש עבר ברמזור צהוב, כמעט אדום. אתה לא חייב להעביר את זה למשטרה?
זאב בילסקי
הרב אייכלר, אנחנו לא הולכים על מסלול משטרתי. יש מסלול משטרתי. הם יודעים את העבודה שלהם. כשאנשים מתקשרים הם מטפלים. זה משהו אחר. אנחנו עשינו תוספת.
היו"ר ישראל אייכלר
גם אם הוא לא עבר על החוק?
זאב בילסקי
עבר על החוק, לא עבר על החוק, יש פה מסלול מינהלתי חשוב מאוד בזה שמנכ"ל החברה מתעניין לדעת מי הנהגים. למדנו שיש נהגים שאנחנו יודעים מראש שיעשו תאונה.
היו"ר ישראל אייכלר
כל יום כשאתה נוסע בכביש אתה יכול לדעת אם הנהג הזה..
זאב בילסקי
נכון. הוא יעשה תאונה. מה שקורה פה זה שאנחנו מוציאים את הנהגים האלה על ידי כך שהציבור שרואה אותם 24 שעות ביממה מדווח. כשמנכ"ל החברה רואה שיש פה נהג שיעשה בסופו של דבר תאונה, הוא מטפל בו הרבה יותר טוב מכל אחד אחר.
היו"ר ישראל אייכלר
זה לא שולל את הטיפול המשטרתי?
זאב בילסקי
לא. זה נדבך נוסף.
היו"ר ישראל אייכלר
אם זאת עבירה אמיתית המשטרה תיכנס ל..
זאב בילסקי
ברור. למשטרה יש את שלה.
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו שאלה אחרונה לפני שאנחנו עושים את ההצבעה לחידוש הדיון. מה קורה עם אנשים פרטיים? אם החוק כל כך טוב וזה כל כך חשוב להצלת נפשות, למה אדם שיש לו רכב מחברה יופלה לרעה לעומת נהג שיש לו..?
זאב בילסקי
שאלה יפה, אדוני היושב-ראש. אתה יודע, ירושלים לא נבנתה ביום אחד. זה תהליך שלוקח. יום אחד גם יהיה מספר שכולם יוכלו להתקשר. יום אחד זה יהיה על כל רכב במדינה. אם קניתי רכב פרטי ומישהו מדווח עלי, אז געזוגט, אני יודע מה עשיתי. היתרון בהצעת החוק הזאת שאנחנו לוקחים מקום שנותן לאנשים כלי רכב, או שיש סמכות מינהלית למישהו. אנחנו מנצלים את הסמכות המינהלית של מפקד הגדוד שיש לו בגדוד 30 רכבים. אם על אחד מהם הוא מקבל כל שבוע 3 תלונות, הוא בא ואומר: רגע, רגע, זה יעשה את התאונה הבאה. הוא קורא לו ואומר לו: אדוני אני לוקח לך את האוטו, תלך ברגל, תיסע באוטובוסים. לאותן חברות שיש קצין בטיחות.. הלכנו דרך קצין הבטיחות, כי הוא המומחה, הוא האדם היודע ,הוא זה שידע לטפל. אנחנו במהלך הזה נעשה דברים שהם מחוץ לחקיקה יחד עם משרד התחבורה. אנחנו נביא לכך שהחברות יכירו בערך של הטיפול בחוק הזה. לא רק שהם יעשו את זה מפחד החוק , אלא מתוך הכרה שהם גם ירוויחו. הסביר לי אחד המנכ"לים מאחת החברות הגדולות כמה כסף הוא מרוויח מזה. אמרתי לו: איך אתה מרוויח כסף? הוא אמר: אצלנו כל משאית שמושבתת ליום אחד זה נזקים של עשרות אלפי שקלים. אם אני לא משבית את הרכב הזה אני מרוויח את הכסף הזה. מאז שהתחלנו להפעיל את הנוהל הנהגים יודעים שהם צריכים לנהוג בדיוק לפי זה. אז אני מרוויח את ימי העבודה של המשאיות.
דן קדרון
מהרגע שזה נכנס לצבא התאונות ירדו בצורה דרסטית. כמו שאמר חבר הכנסת ביילסקי, יש לפעמים שמתקשרים אנשים וזה לא נכון.
לאה ורון
אדוני, סליחה שאני קוטעת אותך, אבל הוועדה סיימה את הליך הכנת החוק לקריאה השנייה והשלישית. על סדר יומה בקשה לדיון מחדש. זה הנושא.
דן קדרון
אני חושב שזה יוריד את תאונות הדרכים בצורה דרסטית.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נעמיד להצבעה את הבקשה של חבר הכנסת זאב ביילסקי.
עוזי יצחקי
כבוד היושב-ראש, דיברנו על תיקון נוסח. זה תואם עם חבר הכנסת ביילסקי.
לאה ורון
מר עוזי יצחקי, מדובר בשלב הזה של התיקון אך ורק בהחלטה של הוועדה אם לפתוח את הדיון מחדש, לפתוח את האישור שנתנה הוועדה בדיון הקודם לקריאה שנייה ושלישית.
עוזי יצחקי
מאה אחוז. לא הבנתי. סליחה.
היו"ר ישראל אייכלר
זה מה שאמרתי. ההצבעה תהיה על בקשתו של חבר הכנסת זאב ביילסקי לדון מחדש בהצעת החוק שהוא הגיש לתיקון פקודת התעבורה (מערכת לדיווח ומעקב לגבי רכב של תאגיד). מי בעד הדיון מחדש?
ה צ ב ע ה
בעד – פה אחד

אושר
לאה ורון
חבר הכנסת ביילסקי מצביע במקום חבר הכנסת ישראל חסון.
היו"ר ישראל אייכלר
הבקשה התקבלה פה אחד.
לאה ורון
עכשיו אני מציעה שנציג משרד הביטחון יציג את הבקשה שלהם, שכן חבר הכנסת ביילסקי הגיש את הבקשה במענה לפנייה של משרד הביטחון.
אליהו כהן
אני חושב שחבר הכנסת ביילסקי פירט בצורה מאוד מאוד נכונה את הצרכים שלנו. אני יכול לבוא ולומר שבשל תקלה מהותית אצלנו לא היינו חלק מהתהליך המוקדם. ייתכן שהוועדה הייתה מסכמת את הדברים לצד הגופים שמפורטים כבר בסעיפים הרלוונטיים. אנחנו ביקשנו, גם באמצעות לשכת שר הביטחון, מחבר הכנסת ביילסקי, בתיאום עם הלשכה המשפטית, לפתוח את הדיון ולהוסיף מספר מצומצם של גופים שבתוכם הצבענו על מנגנון מאוד מאוד מאוד פרטני להחרגת אותם רכבים שיהיו קשורים לפעילות ביטחונית מיוחדת. דקות לפני הדיון דיברנו עם סמנכ"ל בכיר עוזי יצחקי. אני הסכמתי להרחיב או להגביר את מנגנון ההחרגה גם לעניין היחידות ויחידות הסמך של משרד הביטחון, שעיקר פעילותן לביטחון המדינה, כפיילוט לאותו מנגנון שסוכם לעניין החברות הממשלתיות. גם לגבי יחידות ויחידות הסמך של משרד הביטחון הגורם הביטחוני המוסמך, שזה ראש מלמ"ב, ישמש כמי שיאשר פרטנית רכב רכב. אני רוצה לבוא ולומר שתהיו סמוכים ובטוחים שזה לא יהיה כלאחר יד. בניגוד לארגונים אחרים שהתחולה הרבה יותר רחבה, כאן המנגנון יהיה פרטני. לנגד עיניו יעמוד רק העניין הביטחוני והאינטרס הביטחוני. אני באמת מבקש מהוועדה לאשר את הדבר הזה.
לאה ורון
אני מניחה שכל האמור אלה דברים שאתה מוסר לחברי הכנסת שיירשמו בפרוטוקול, אבל בנוסח לא יהיה שינוי, כי כבר נאמר בו שהפקודות יחולו לפי העניין של אותם גופים. אני מבינה שאתם מתייחסים לזה, או שאתם..?
איתי עצמון
לא ברור אם אתם רוצים לשנות את הנוסח, כי רגע כתוב שהוראות לפי סעיף זה לא יחולו על יחידות ויחידות סמך של משרד הביטחון שעיקר פעילותן בתחום ביטחון המדינה. זה גורם אחד שביקשתם להחריג. גורם אחר אלו חברות ממשלתיות, כפי שמפורט בפסקה (9) המוצעת. לגביהן מדובר על כלי רכב מסוימים.
שרית זוכוביצקי-אור
זה הכל. הפתרון הוא..
זאב בילסקי
אנחנו סיכמנו להחיל את הרישא של (9) על (3), ואז ינוח דעתו של משרד..
איתי עצמון
אני לא כל מבין מה זה הרישא. הרישא של (9) היא חברה ממשלתית כהגדרתה בחוק החברות הממשלתיות, כמפורט להלן, ששר הביטחון אחראי לענייניה לפי חוק החברות הממשלתיות. זה רק לגבי כלי רכב מסוימים שברשות אותה חברה ממשלתית שהמלמ"ב הורה כי אין להחיל לגביהם את הוראות החוק בשל מעורבותם בפעילות ביטחונית. זה ההסבר. אני לא כל כך מבין מה אתם מבקשים לשלב כרגע בפסקה (3).
לאה ורון
לי חסר מידע מוקדם. אני רואה את ממלא מקום יושב-ראש הוועדה מחפש. מה הכוונה בלהחיל את הרישא של (9)? מאיפה הרישא של (9)?
איתי עצמון
אני מציע שתגידו בצורה מהותית מה אתם..
אליהו כהן
בוא נציע את המנגנון. נראה לי שאז זה יהיה ברור. המנגנון שחל לגבי החברות הממשלתיות שבאחריות שר הביטחון הוא שמי שמחריג את אותה פעילות זה הממונה על הביטחון במערכת הביטחון. אין לנו התנגדות שאותו מנגנון יחול גם לגבי יחידות ויחידות הסמך של משרד הביטחון.
איתי עצמון
מה הסיבה לכך, להבדיל מיחידות ויחידות הסמך של משרד ראש הממשלה או כל אחד משאר הגופים?
אליהו כהן
כדי שנצליח להחריג את אותן פעילויות ביטחוניות. זאת הייתה האמירה של סמנכ"ל בכיר.
עוזי יצחקי
אני אסביר לכם למה אנחנו מתכוונים.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לי שאלה אינפורמטיבית. חברות השכרה זה תאגיד של קצין בטיחות?
עוזי יצחקי
כן, נכללות פה.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת שכל חברה או מישהו שלוקח רכבים מחברת השכרה חייב?
עוזי יצחקי
כן.
איתי עצמון
כל עוד הוא מעמיד אותם לרשות עובדיו. כל עוד אותו גוף מעמיד את כלי הרכב לרשות עובדיו.
היו"ר ישראל אייכלר
אז הוא חייב, למרות החוק הזה.
עוזי יצחקי
כן, חייב. מה זה למרות?
היו"ר ישראל אייכלר
החוק הזה לא מחריג אותו?
עוזי יצחקי
הסעיף הזה לא מחריג אותו. אני אסביר לכם למה הייתה פה הכוונה.
היו"ר ישראל אייכלר
אם התעשייה האווירית שוכרת מחברת..
זאב בילסקי
לא חל.
איתי עצמון
מה שמוצע כאן זה לקבוע הוראות מיוחדות לגבי אותן חברות ממשלתיות.
זאב בילסקי
הרב אייכלר, היחידים שאנחנו מחריגים אותם, כפי שאמר אלי כהן, זה פרטני, רכב רכב. המופקד על הביטחון הוא זה שקובע שהרכב הזה משמש לביטחון המדינה. לפי שיקול דעתו הוא מוכן להחריג אותו.
היו"ר ישראל אייכלר
זה לא כתוב. כתוב פה לפי העניין של אותם גופים, כמו למשל אם מנהל בשירות בתי הסוהר רוצה לתת איזה שהוא..
אליהו כהן
אנחנו מדברים רק על הטיפול של החברות הממשלתיות בסעיף (9). זה המנגנון.
איתי עצמון
האם לגבי אותן יחידות בחברות הממשלתיות יהיה גם נוהל?
אליהו כהן
כן, אין שום בעיה.
איתי עצמון
יהיה מדובר על כלי רכב מסוימים, הכל בהתאם לנוהל?
עוזי יצחקי
ובהתאם לאישור אותו ממונה.
אליהו כהן
כן. אין לנו כוונה ליצור מצב שאדם שאין לו צורך בזה בנסיעה מינהלית או אין שום פעילות ביטחונית סביבו יהיה פטור מהעניין הזה של המדבקה, בטח לאור מה שאני שומע כאן. אין לנו שום אינטרס בזה. נוהל.. ואישור פרטני הם שניהם אותו דבר. לפי הנוהל יצטרך להיות אישור פרטני. זה שני מושגים זהים לחלוטין.
איתי עצמון
מה שאתה אומר זה שהסיפא של פסקה (9) המוצעת בעניין כלי רכב שברשות אותה חברה וכו' תחול גם לגבי פסקה (3)?
עוזי יצחקי
הכוונה היא שלא יקבלו פה פטור גורף. כמו שרק באותן חברות ממשלתיות רק הרכבים המבצעיים יקבלו, כך יקבלו את הפטור הגופים בסעיף (3). בסעיף (3) יהיה מישהו שיבוא ויקבע, זה לא יהיה גורף. על פקידה של איזו שהיא יחידה, או על פקיד שעובד מ-8:00 בבוקר עד 16:00 באיזו שהיא חברה שנוהג כמו מטורף זה כן יחול.
איתי עצמון
אני רק מסב את תשומת הלב לכך שאותו רציונאל שאתה מדבר עליו כאן יכול להיות רלוונטי גם לגבי שאר הגופים, שכן הוחרגה רשימה ארוכה של גופים מתחולת הסעיף.
זאב בילסקי
עכשיו אנחנו מוסיפים רק את אותו סעיף שהתבקשנו על ידי משרד הביטחון. נענינו. אנחנו לא מורידים מעולמו של הקב"ה, אנחנו רק מוסיפים. אנחנו פשוט נענים לפנייה של אנשים שעוסקים בביטחון המדינה. זה הכל. שום דבר אחר אנחנו לא מחריגים. יוצאת מלאכה טובה תחת ידנו, לאחר שנחה דעתו של משרד התחבורה בכך שהוא וידא שכלי הרכב משמשים לביטחון המדינה, שבעל הסמכות מוכר להם והם מוכנים לקבל אותו.
יפעת רווה
רק שאלת הבהרה. הניסוח המוצע זה מה שיהיה, או שאתם עושים עוד שינוי לזה?
איתי עצמון
לפי מה שהבנתי מוצע כאן שינוי.
יפעת רווה
מה בדיוק השינוי?
עוזי יצחקי
שלגבי סעיף (3) יחול מנגנון הבקרה והסינון שמופיע בסעיף (9).
זאב בילסקי
זה מנגנון מחמיר שאנחנו מחילים אותו גם על משרד הביטחון.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מבין שיש פה הבדל בין רשות הכבאות שכל המכוניות של הכבאים ובני משפחותיהם יהיו פטורות, לעומת אנשי רפא"ל והתעשייה האווירית שיצטרכו משהו פרטני. אומר היועץ המשפטי..
זאב בילסקי
אם אתה רוצה אנחנו מוכנים לעשות שכולם יהיו..
עוזי יצחקי
אם אתם מוכנים לפתוח אני אשמח.
איתי עצמון
זה לא כל כך פשוט.
זאב בילסקי
הרב אייכלר, תן לי קצת חוכמת חיים להגיד לך. נער הייתי וגם זקנתי. לא ראיתי צדיק נעזב, לא ראיתי את זרעו מבקש לחם, אבל ראיתי את מה שקורה פה. אנחנו הגענו בכוחות האחרונים שלנו לרגע הזה. אם יש למשטרת ישראל 15 כלי רכב – סתם זרקתי מספר - ומתוכם יש מספר שיכולנו גם לעשות אותם ככה, לא שווה לי להתעסק 3 חודשים עם משטרת ישראל או עם כיבוי אש שנוסעים פעם ברכב שהוא מבצעי ופעם לא. אני לא אתחיל לריב איתו על המדבקה. ממילא יש פה נוהל שישתרש. מסכנים משטרת ישראל. כל אחד שקונה פלאפל, שם את האוטו באדום לבן, תוך שנייה ב-ynet רואים את מספר הרכב והמפכ"ל נדרש לתת עונש מינהלי. תאמין לי, הרבה יותר טוב מהמדבקה. הלוואי שיכולנו להחיל את זה על כולם. הדיון מתמקד בבקשה שלי לדיון חוזר אך ורק בסעיף של משרד הביטחון שקיבלנו עליו הסכמה של משרד התחבורה. לפחות לך, הרב אייכלר – אני לא יודע עוד כמה זמן אני אשב בבית הזה – אני מאחל שתשב הרבה שנים ונוכל לעשות חוקים חדשים, לעשות דברים על-מנת לשפר את העניין. יש לי גם רעיונות לשפר את העניין. ברגע הזה זה עומד ותלוי. או שנאשר את זה ונביא למליאה וסוף סוף, לאחר כל כך הרבה שנים, לאחר השתדלות של אנשים ששילמו את המחיר הכי יקר בחיים שלהם ונשכבו על הגדר.. לא היה שבוע ש"אנשים באדום" לא דחפו ועשו את הכל. עכשיו אנחנו מגיעים לזה. מה שאני מבקש זה לאשר את זה, לא להיכנס עכשיו לכולם. הייתה בקשה ספציפית של משרד הביטחון. יש להם מספיק קרדיט אצלנו כדי שנאשר את הבקשה הזאת. אנחנו יודעים שזה רכב ביטחון. מה עוד אני יכול להגיד לך, הרב אייכלר?
היו"ר ישראל אייכלר
אני מציע, חבר הכנסת ביילסקי, שנעשה המשך דיון מהיר כי יש לי פה כמה דברים בעניין הזה. נראה לי שהחוק הזה מאוד מאוד טוב ומאוד מאוד חשוב, אבל יש לי כמה דברים שלא ברורים לי.
זאב בילסקי
יש לי בקשה אליך, הרב אייכלר. אני מאוד מבקש ממך. אנחנו יכולים להצביע על זה. אם אתה רוצה נברר בינינו את הדברים לפני שזה יבוא למליאה. תן לנו לפחות לסיים את הדיון הזה, להצביע עליו.
היו"ר ישראל אייכלר
אני בסך הכל ממלא מקום של יושב-ראש הוועדה.
זאב בילסקי
תראה מה שקרה פה. היושב-ראש של הוועדה העביר את זה לחבר הכנסת וקנין, אחר כך העביר את זה לך.
היו"ר ישראל אייכלר
פשוט התבקשתי למלא את מקומו.
זאב בילסקי
אני מאוד מעריך אותך ואת הנכונות שלך. כל מה שאני מתחנן בפניך זה שתתן לנו להעביר את זה. אני מבטיח לך שזה לא יגיע למליאה עד שנשב שנינו ואני אסביר לך הכל. יש דברים שאולי צריכים לעשות. אם נחליט שנינו שלא, אז אני מתחייב בפניך עכשיו שלא נעלה את זה למליאה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מאוד הייתי רוצה לעשות את זה למענך, זאב, כי אתה אדם מוערך, חבר כנסת מוערך. אני לא יודע למה חבר הכנסת גילאון, שהוא בעיני איש מצפון והגיע לנושא אחר, לא לוקח את זכות הדיבור גם בנושא הזה. האם מבחינת מה שאתה דוגל בו - זכויות הפרט והזכות לפרטיות – אתה בעד שכל המכוניות בארץ או כל המכוניות של כל התאגידים, כולל אנשים שנמצאים בסיכון..?
אילן גילאון
אדוני עושה פה דבר שלא נהוג לעשותו.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה לא חייב.
אילן גילאון
זאת הצעת חוק של חבר הכנסת ביילסקי.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה לא חייב. פשוט ראיתי שאתה שותק ולא ידעתי מה דעתך.
אילן גילאון
אני בהחלט איש מצפון, אבל גם איש מצפון לא צריך לתת את דעתו על כל דבר.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, סליחה, אני מכבד..
אילן גילאון
לעיתים צריך לשמור..
זאב בילסקי
יש לי בקשה אליך. מהיום הראשון שלי בכנסת אני עובד על הצעת החוק הזאת. לא ישנתי בלילה כדי להגיע לדיון הזה היום. אני מבטיח לך שלא נביא את זה לקריאה שנייה ושלישית עד שלא נלבן את זה בינינו. אם לא תנוח עליך דעתך זה לא יבוא לקריאה שנייה ושלישית, ואז תקענו את זה כמו שרצינו. אם נרצה נחזיר את זה לוועדה.
איתי עצמון
אני לא כל כך מבין למה הכוונה.
זאב בילסקי
הכוונה היא שחבר הכנסת אייכלר לא נחה דעתו מסעיפים מסוימים בחוק. הוא יושב-ראש הוועדה.
איתי עצמון
ממלא מקום של היושב-ראש.
זאב בילסקי
ממלא מקום של יושב הראש. הוא התוודע לחוק שאנחנו מ-2005 הולכים והגענו לסוף הדרך. יכול להיות שאם הוא היה בתוך העניין הזה מ-2005 הדברים היו יותר ברורים. אני מכבד את דעתו. מה שאני מציע זה שאנחנו נצביע על זה עכשיו, אבל לא נביא את זה לקריאה שנייה ושלישית במליאה עד שלא נשב בינינו. אני אבוא ללשכתו ואני אסביר לו. היה ונחה דעתו, הכל בסדר. היה ולא, נעצור את החקיקה הזאת. בקדנציה הבאה – אני לא יודע מי יהיה פה..
היו"ר ישראל אייכלר
למה שתעצור חקיקה? שנינו הרי רוצים דבר אחד: שלא יהיו תאונות דרכים. שנינו רוצים שנהגים פראיים יפחדו לנסוע מהר.
זאב בילסקי
תן לנו להעביר את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
השאלה היא איך נמצא דרך שלא תגרום..
זאב בילסקי
אני מצאתי דרך. אני לא יכול עכשיו לקחת.. אני אבוא אליך ואסביר לך הכל. אם לא תנוח עליך דעתך, לא נביא את זה..
אילן גילאון
בתור איש מצפון אני יכול להגיד לך שהטענה שלו היא סבירה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה יודע על דבר כזה שיכול..?
אילן גילאון
כן, האיש מתחייב. אנחנו הרי מכירים אותו.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, על דברתך.
זאב בילסקי
על דברתי.
היו"ר ישראל אייכלר
משום כבודו של חבר הכנסת ביילסקי אני מעמיד להצבעה..
לאה ורון
השאלה את מה.
איתי עצמון
בדיון האחרון הוחלט להחריג שורה של גופים. כרגע הבקשה היא להוסיף לאותה רשימה של גופים שיוחרגו יחידות ויחידות סמך של משרד הביטחון שעיקר פעילותן בתחום ביטחון המדינה, וכן 3 חברות ממשלתיות: התעשייה האווירית לישראל בע"מ, התעשייה הצבאית לישראל בע"מ, רפאל מערכות לחימה מתקדמות בע"מ, כאשר לגבי הגופים האלה שציינתי עכשיו יהיה מדובר בכלי רכב שברשות אותם גופים שהממונה על הביטחון במערכת הביטחון הורה כי אין להחיל לגביהם את ההוראות לפי הסעיף המוצע בשל מעורבותם בפעילות ביטחונית. אני מבין שיחול גם איזה שהוא נוהל על אותם גופים, כפי שנקבע לגבי יתר הגופים, שהרי ברישא של סעיף קטן (ז) המוצע כתוב שלעניין הגופים המנויים בפסקאות (1) עד (8) יחולו פקודות או נהלים, כלומר יהיו גם נהלים לגבי כלי הרכב שיוחרגו.
שרית זוכוביצקי-אור
(|1)-(9).
איתי עצמון
יהיה צורך לשנות. אני פשוט רוצה להבין את הכוונה.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת הכוונה.
זאב בילסקי
על זה אנחנו מצביעים.
איתי עצמון
לפני ההצבעה אני מבקש הבהרת נוסח במשפט לגבי סעיף העונשין.
עוזי יצחקי
לא דיברנו על המנגנון של (3).
איתי עצמון
אמרתי. ציינתי את רשימת הגופים. אמרתי שלגבי כל הגופים האלה שציינתי יחול אותו מנגנון.
רוני לוינגר
המנגנון שמופיע בסעיף (9) חל רק על..
איתי עצמון
על פסקה (3), על הגופים המנויים בפסקה (3).
רוני לוינגר
לא. זה משהו חדש. זה גם לא עלה בבקשה לדיון מחדש.
איתי עצמון
בקשה לדיון מחדש עסקה בהוספת הגופים האלה. אם יהיו שינויים כאלה ואחרים אפשר לעשות את זה בוועדה, השאלה מה הוועדה מחליטה.
רוני לוינגר
זה שינויים מהותיים. לא מדובר על זה בכלל. אתה משווה את המשטרה לתעשייה האווירית?
קריאה
לא נגעו במשטרה.
זאב בילסקי
המשטרה לא בעסק.
רוני לוינגר
למה אתה אומר סעיף (3)?
איתי עצמון
בפסקה (3) שנוספה מדובר על יחידות ויחידות סמך של משרד הביטחון שעיקר פעילותן בתחום ביטחון המדינה.
רוני לוינגר
עליהן יחול סעיף (9).
איתי עצמון
כן, זה מה שאמרתי.
היו"ר ישראל אייכלר
משטרת ישראל נרגעה. אם יש שוטר פראי שאני רוצה לדווח עליו?
רוני לוינגר
אם יש שוטר פראי ידווח עליו ראשון, כי כמו שאמר חבר הכנסת ביילסקי, יש תופעה חדשה שלכל אזרח יש תחביב..
היו"ר ישראל אייכלר
רק של המפכ"ל ושל חברי הכנסת.
רוני לוינגר
הם מצלמים אותנו. השוטרים נענשים בחומרה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא. זה רק של המפכ"ל ושל קצינים בכירים. אני רואה פה שכל הגופים החזקים דאגו שזה לא יהיה.
רוני לוינגר
דנו בזה בהרחבה בישיבה הקודמת.
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא מערער על זה, זאת זכותה של הוועדה. יש אפשרות אחר כך, כמו שביקש חבר הכנסת ביילסקי, לפתוח דיון מחדש?
איתי עצמון
דיון מחדש הוא בנושא מסוים.
היו"ר ישראל אייכלר
מה אם מישהו רוצה להוסיף?
לאה ורון
לא. מאחר ועל סדר יומה של הוועדה מה שנרשם זה בקשה לדיון מחדש ודיון מחדש מבלי לציין באיזה מהסעיפים מתקיים דיון מחדש, הרי שמיצינו את הבקשות לדיון מחדש.
איתי עצמון
אני מבקש בכל זאת לבדוק את העניין, כי ככל שאני יודע, דיון מחדש מכוון להצבעה על נושא מסוים. אם נערכה הצבעה על נושא החריגים..
לאה ורון
זאת אומרת שאפשר יהיה עכשיו להגיש בקשות..?
איתי עצמון
כל עוד זה נושא אחר. לגבי השאלה אם ניתן להחריג עוד גופים אני לא כל כך בטוח. צריך לבדוק את זה.
זאב בילסקי
יש התחייבות ג'נטלמנית שלי ליושב-ראש הוועדה. בוא נסתפק בזה. אם נצטרך לזה נפנה לוועדה, אם לא, החוק הזה יתקדם.
היו"ר ישראל אייכלר
שאלתי אם הוועדה תוכל לקבל את בקשותנו.
זאב בילסקי
אם לא נעשה שנינו הצעת חוק חדשה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני יודע מה זאת הצעת חוק חדשה. אני אשאל את זאב ביילסקי מה זה. מ-2005 התחלת, נכון?
זאב בילסקי
לא.
היו"ר ישראל אייכלר
אני בכל אופן עומד בצד שלי..
איתי עצמון
התחלתי לומר שאני מבקש להבהיר ברמה של הבהרת נוסח את הנושא של הסנקציה הפלילית על הפרת הוראות הסעיף המוצע. ההחלטה בדיון ב-4 ינואר הייתה שהענישה תהיה קנס כאמור בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין. הסעיף שנוסח בסעיף קטן (ו): "העובר על הוראות סעיף זה". מכיוון שבדרך כלל לא מקובל לנסח סעיף פלילי בצורה כללית אלא ממש לפרט בדיוק את העבירות, שקלנו אם לעשות את זה כאן. לאחר התייעצות עם משרד המשפטים - עו"ד רווה תשלים - הוחלט בכל זאת להשאיר את זה כך.
יפעת רווה
אנחנו באמת משתדלים שהדברים בסעיף הפלילי יהיו מדויקים. מה שכאן קרה זה שבהתחלה זה היה חוק נפרד. בסופו של דבר זה שולב בפקודת התעבורה. באחרית הימים תהיה רפורמה בפקודה, אבל כרגע יש סעיף מאוד מאוד כללי. כיוון שברור שעל הדבר הזה לא יכניסו למאסר והודגש כאן שלא הקטע הפלילי הוא הכי חשוב, חשבנו שאפשר להסתפק בסעיף הזה כך שמי שעובר על זה דינו קנס.
איתי עצמון
כל דבר שלא נפרט ישר מחיל את סעיף 62 לפקודת התעבורה, שהוא סעיף כללי שקובע ענישה חמורה יותר. ננסח את זה כך אם הוועדה מקבלת.
זאב בילסקי
אנחנו מודים לך.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו ניגש להצבעה בקבלת ההבהרה וההבטחה של חבר הכנסת ביילסקי שיקדם את החקיקה רק אחרי שיוסכם בינינו על הדברים שצריכים כך שתנוח דעתנו. אני מעמיד להצבעה את הסעיפים המתבקשים, שזה סעיף..
איתי עצמון
בנוסח שמונח בפני הוועדה זה פסקאות (3) ו-(9) של סעיף קטן (ז), עם השינויים שעליהם דיברתי קודם.
היו"ר ישראל אייכלר
מי בעד האישור של פסקאות (3) ו-(9) עם השינויים שדיברנו עליהם?
ה צ ב ע ה

בעד – פה אחד

ההצעה אושרה
זאב בילסקי
זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו.
היו"ר ישראל אייכלר
אם הצלת נפש אחת מישראל הצלת עולם מלא. תודה רבה. יישר כוח לחבר הכנסת ביילסקי.
<הישיבה ננעלה בשעה 13:42.>

קוד המקור של הנתונים