ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 13/02/2012

סידורי הבטיחות בכביש 804

פרוטוקול

 
PAGE
18
ועדת הכלכלה
13/02/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 742>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, כ' בשבט התשע"ב (13 בפברואר 2012), שעה 13:00
סדר היום
<סידורי הבטיחות בכביש 804>
נכחו
חברי הוועדה: >
כרמל שאמה – היו"ר

חמד עאמר – מ"מ היו"ר
חנא סוייד
מוזמנים
>
ראיק סאלם - מנהל אגף תשתיות בין-עירוניות, משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים

מרב רפאלי - מנהלת תחום חקיקה פניות ציבור וכנסת, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

רדואן מנצור - מנהל מרחב צפון, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

ישראל ג'בלי - מנהל אגף בטיחות, מע"צ - החברה הלאומית לדרכים

שאוקי לטיף - ראש המועצה, ראמה

אחמד ניזאר - מ"מ ראש המועצה, עראבה

סעיד נסאר - מהנדס המועצה, מועצה מקומית עראבה

כאמל אל-פרס - עוזר מהנדס, מועצה מקומית עראבה

מוחמד אבו דעוף - סגן יו"ר מועצה אזורית משגב

נאיף חסן סואעד - יו"ר הועד המקומי, ואדי סלאמה

פאיז אבו ריא - תושב ואדי סלאמה

עלי מעתוק סואעד - תושב ואדי סלאמה

אחמד סואעד - תושב ואדי סלאמה

עבד סואעד - תושב ואדי סלאמה

עלי יוסף סואעד - תושב ואדי סלאמה

יוסף סואעד - תושב ואדי סלאמה

עלי חסן סואעד - תושב ואדי סלאמה

עבדאללה סואעד - תושב ואדי סלאמה

נאיף חסן סואעד - רכז נוער ותושב ואדי סלאמה
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
מוריה אביגד
<סידורי הבטיחות בכביש 804>
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
צהרים טובים. אנחנו פותחים את ישיבת ועדת הכלכלה בנושא הצעה לסדר היום, דיון מהיר שאושר בנשיאות הכנסת, בעניין סידורי הבטיחות בכביש 804 של חבר הכנסת חנא סוייד. בבקשה, זכות הדיבור שלך.
<(היו"ר חמד עמאר, 13:05)>
חנא סוייד
תודה, אדוני היושב-ראש. ראשית כל, אני מודה לך ולצוות הוועדה על קיום הישיבה בהקדם. אני רוצה לציין שהמוטו לקיום הישיבה הזו ולבקשתי לקיים את הדיון הוא האירוע המצער, תאונת הדרכים הקטלנית שקרתה לפני כחודש ושכתוצאה ממנה נהרגו שתי בחורות שנסעו מהיישוב ואדי סלאמה, השוכן ליד הכביש הנדון. הן נסעו מהיישוב שלהן למכללה, מכללת בראודה בכרמיאל, ובחור נוסף מאותו יישוב, ואדה סלאמה, שנסע מעבודתו בכרמיאל, משמרת לילה כפי שהבנתי, בחזרה לביתו. כתוצאה, כפי שאמרתי, נהרגו שתי הבחורות והבחור. בחורים צעירים והפסד ניכר לכל היישוב. לכן, ראשית כל אני רוצה בשם הוועדה להביע תנחומים ליישוב ולמשפחות ההרוגים.
לרגל הדיון הזה גם הגיעה נציגות מכובדת של התושבים ביישובים ואדי סלאמה, ראס אל-עין ויישובים אחרים באזור. גם הגיע ראש המועצה המקומית ראמה שנמצאת בקצה אחד של הדרך וסגן ראש המועצה האזורית משגב, מוחמד אבו דעוף, שהוא תושב אחד היישובים של משגב – היישוב שלו לא בדיוק שוכן על הכביש אבל הכביש הזה נמצא ברובו, לרוב אורכו, בתחום השיפוט של המועצה האזורית משגב. נמצא אתנו גם יו"ר הוועדה המקומית של ואדי סלאמה, מר נאיף סואעד, וכן נציגות של התושבים, שכפי שאמרתי, כולם משפחה אחת והתאונה שקרתה גרמה להם סבל רב.
אני לא רוצה להרבות במילים על תיאור הבעיה, אני אתן לאנשים המעורבים שנתקלים בכך יום-יום וסובלים יום-יום מהמצב הקיים והמצב הנוכחי של הכביש. מדובר בכביש 804, באורך של 10 קילומטרים, שמחבר בקצהו האחד עם יישוב ראמה, עם צומת ראמה, ומהעבר השני עם צומת חילזון, היישוב עראבה, כאשר לאורך הכביש הזה שוכנים מספר יישובים. אם אני מתחיל מצד דרום, קודם כל, עראבה, עם הרבה תחנות דלק, מרכזים מסחריים ושוק עירוני, לאחר מכן הישובים: מעלה צביה, קיבוץ לוטם, היישוב ואדי סלאמה עם שלוש כניסות – כי הכביש הזה חוצה את היישוב לשני חצאים ויש שלוש כניסות מהכביש ליישוב – אחר כך יישוב נוסף, ראס אל-עין ובסוף היישוב ראמה, כפי שאמרתי, גם עם כניסה לתחנת דלק.

המצב לאורך הכביש לא משביע רצון מבחינת סידורי בטיחות. מדובר בכביש שמתפתל, מזכיר במקטעים רבים שלו רכבת הרים עם עליות וירידות. הרי שם יש את שמורת הטבע נחל צלמון, יש הרבה מבקרים שמגיעים במיוחד בסופי השבוע, ימי שישי ושבת. אני כמעט כל יום עובר שם בכביש הזה, כביש מסוכן עם הרבה עקומות אופקיות ואנכיות מסוכנות. הקטע הכי מסוכן בכביש הזה הוא הכניסות ליישובים ששם אין סידורי בטיחות בכלל. אפס סידורי בטיחות. 3,000-2,500 יישובים עם כניסות ללא תאורה, ללא שילוט, ללא הפרדות, שום דבר. המצב מסוכן ביותר.
אני לא מגלה את אנטארקטיקה כאן, הבעיה ידועה. משרד התחבורה מכיר את הבעיה, מע"צ מכירה את הבעיה, הרשות לבטיחות בדרכים מכירה את הבעיה ועשתה עבודה שאני רואה כאן לפנינו על הסיכונים הקיימים בכביש הזה. אז לא מדובר בסוד, מדובר בסוד ידוע, גלוי, שכולם מכירים אותו, רק צריך את ההחלטה הפוליטית ואת המחויבות לטפל במפגעי הבטיחות, להיכנס ולתקן את המעוות שם. אני מסתפק בדברים האלה. אני מבקש, אדוני היושב-ראש, לתת לנציגי הציבור כאן להביע את מה שעל ליבם, את הסבל שהם עוברים ואת ההיכרות שלהם עם הבעייתיות הקיימת בכביש הזה.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה, חבר הכנסת חנא סוייד. קודם כל, אני רוצה להשתתף בצערן של המשפחות ולנחם אותן. אני בעצמי מכיר את הכביש, אני נוסע עליו לפעמים, אני יודע שהוא כביש מאוד מאוד מסוכן. קיבלתי נתונים כאן שרק אחרי התאונה הקטלנית שוקלים עכשיו להכניס את הכביש הזה לנקודת מוקד סיכון או כביש אדום. לפי הנתונים שקיבלתי עכשיו לגבי השנים 2008, 2009, 2010 ו-2011 היו נתונים שדיברו על שתי תאונות, ב-2009 עוד שתי תאונות, ב-2010 שלוש תאונות. אבל אני אומר לכם ללא קשר לתאונות: הכביש הזה מאוד מאוד מסוכן וברגע שיש לך תאונה שם – ואני מפנה את הדברים שלי למע"צ, החברה הלאומית לדרכים – זו תאונה קטלנית, וראינו את זה בחודש שעבר.
לכן, טוב עשה חבר הכנסת חנא סוייד שהעלה את הנושא הזה לדיון היום, שנראה ונשמע מתי החברה הלאומית אמורה להיכנס לשם, מתי היא אמורה לעשות את כל השיפורים הדרושים על מנת לשמור על ביטחונם של תשובי האזור. כי לא רק תושבי ואדי סלאמה עוברים שם, זה כביש מאוד מאוד חשוב, כל מי שנמצא בעראבה, סכנין, ראמה, רוצה לעבור מבית ג'אן – זה קטע קיצור. זה קטע שעוברים בו הרבה מאוד מכוניות ואנשים וכל תאונה יכולה להיות קטלנית.
עלי מעתוק סואעד
העיר כרמיאל מקשרת בין כל הכפרים האלה.
היו"ר חמד עמאר
אין הפרדה, כביש צר, כביש עם הרבה עיקולים, כביש שצריך באמת טיפול נקודתי. אני מקווה שנצא מהוועדה הזו בקריאה לחברה הלאומית לדרכים שתמצא כמה שיותר מהר את התקציב ותצא לפעולה בכביש הזה. אני רוצה לשמוע את ראש מועצת ראמה, אחרי זה את נציג הוועד, לאחר מכן נשמע את אלו שירצו לדבר מנציגי המשפחות, ולבסוף ניתן לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ולמשרד התחבורה לדבר על הנושא.
שאוקי לטיף
צהרים טובים לכולם, אני ראש המועצה המקומית של ראמה. אני מוסיף על הדברים שנאמרו, באמת הכביש הזה מאוד מאוד מסוכן. למען האמת, הכביש בנוי בצורה שכל כך נותנת תיאבון "להרביץ" מהירות שם, אני לא יודע למה, אנשים ממהרים ממש, נוסעים במהירות. אולי המבנה הטופוגרפי של השטח, אני לא יודע למה, אבל המוכניות "מרביצים" שם מהירות ללא שום סיבה. זה אחד.

אני מדבר על הכפר שלי, כפר ראמה. אני זוכר שלפני 7-6 שנים היתה תאונה גם קטלנית, שני אחים מהכפר מתו, זכרונם לברכה, ותאונת דרכים נוספת לפני כ-20 שנה שבה נהרג בחור באותו מקום, סמוך לואדי סלאמה. זה מחזק את העובדה שבאמת צריך לשים משקל לעניין הזה ולתת לזה עדיפות, על מנת שנגמור עם הסיפור הזה, שיהיה שם כביש רחב עם סידורי בטיחות, עם שדה ראייה רחב, שאנשים יוכלו לראות את הכביש כמו שצריך. בכלל, בחורף העניין יותר חמור מכיוון שהאזור הזה הוא נמוך וכל הזמן יש שם ערפל, ערפל שמפריע מאוד לראות. בימי הגשם הראות קשה, אם בכלל קיימת, וכמעט לא רואים את הכביש. כך שצריך לסמן את הדברים האלה ולהחליט החלטות נכונות.

אני, בשמי ובשם המועצה המקומית ראמה, משתתף בצערן של משפחות המנוחים שנספו בדרכים שם. אני אומר שוב: אני מאוד מאוד מקווה שההמלצות יהיו חיוביות על מנת לתקן את המעוות בכביש הזה. תודה רבה.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. יושב-ראש הוועד, בבקשה, תציג את עצמך.
נאיף חסן סואעד
צהרים טובים. אני נאיף סואעד, אני פנסיונר צה"ל לאחר 26 שנות שירות ואני יושב-ראש הוועד המקומי סלאמה. אני רוצה לברך את יושב-ראש הוועדה כרמל שאמה שיצא. אני מברך אותך, אדוני הממלא-מקום, מר חמד עמאר, את חבר הכנסת חנא סוייד ואת כולם. אנחנו נציגי שתי הכפרים, ואדי סלאמה וראס אל-עין, שייכים מבחינה מוניציפאלית למועצה אזורית משגב. בתחילת דברי אני רוצה לברך אתכם ולהודות לכם על כך שנעניתם ליוזמה של חבר הכנסת חנא סוייד לקבל אותנו על מנת שנדון יחד באמצעי בטיחות בכביש 804. מיותר לציין שהכפר סלאמה היה בכותרות בשנים האחרונות בעקבות חטיפתו של בן הכפר עומר סועאד, זכרונו לברכה, על ידי חזבאללה.
נחזור לכביש 804. כביש 804 הוא ציר מרכזי שמחבר את הגליל העליון עם הגליל התחתון והוא חוצה את שני הכפרים שלנו, סלאמה וראס אל-עין, עובר בין השכונות ומסכן את 4,000 התושבים, בדגש על התלמידים שאמורים לחצות אותו בוקר וערב על מנת להגיע לבתי הספר שכל אחד נמצא בשכונה אחרת ומעבר לכביש. אלפי כלי רכב נעים כל יום על הציר הנ"ל ובמהירות מטורפת, ובכך מסכנים כל נפש חיה שמנסה לחצות אותו. לקטע הכביש שחוצה את הכפרים אין תאורה, מה שמחמיר ומסכן עוד יותר בשעות החשיכה ובלילה.
מדובר בכביש מסוכן מאוד, ועד כמה וכמה בקטע שחוצה את שני הכפרים ללא שילוט ואמצעי בטיחות אחרים, דבר שגורם לתאונות רבות שחלקן קטלניות. ולראיה, התאונה שאירעה לפני 3 שבועות בקטע הכביש הנ"ל, סמוך לכפר סלאמה, שבה נהרגו שתי אחיות, וקרוב משפחה שלהן – מוחמד, איוואנה ושירין סואעד זיכרונם לברכה – ונפצעו אחרים, כולם תושבי הכפר סלאמה. לכל הכניסות והיציאות מהכביש הראשי לשכונות אין אי-תנועה שיכול לעזור בהסדרת התנועה.
בשמי ובשם חברי אני פונה אליהם בבקשה לעזור לנו לשפר את הבטיחות בכביש המסוכן הזה ובבנייתן של 3 כיכרות מול השכונות של הכפר סלאמה וכיכר אחת בראס אל-עין. לכיכרות הנ"ל שני תפקידים חשובים, הראשון הוא האטת התנועה בכביש 804, בתחום הכפרים, והשני הוא הסדרת התנועה היוצאת והנכנסת לשכונות. לסיום אני חייב לציין שבתאריך 2 ביוני 2011 פניתי בנושא למר גונן סער, הממונה על הרשויות במע"צ, ובתאריך 14 לאוגוסט 2011 למר ישראל כץ, שר התחבורה, ועד היום לא קיבלתי שום תשובה או התייחסות. אני מודה לכם מאוד על ההקשבה, תודה רבה.
היו"ר חמד עמאר
תודה. מישהו מהתושבים רוצה להוסיף עוד?
חנא סוייד
אדוני היושב-ראש, נמצא כאן סגן ראש המועצה האזורית משגב, מוחמד אבו דעוף.
היו"ר חמד עמאר
בדרך כלל נרשמים מראש ואז אני נותן, אבל אני פותח את זה, בשביל זה שאלתי. בבקשה.
חנא סוייד
בסדר. נמצא כאן גם מהנדס המועצה המקומית עראבה שהיא בקצה השני של הכביש. אני מציע לתת להם אפשרות להתבטא, וגם, לפי החלטתך, לאחד מהאזרחים בבקשה.
היו"ר חמד עמאר
בבקשה.
מחמד אבו דעוף
שלום לכולם. אני לא אאריך במילים, האמת היא שעיקר הדברים כבר נאמר, גם מטעמך, חבר הכנסת חנא ומכולם. אני רק רוצה להדגיש מעבר לאינפורמציה שקיבלנו שהכביש הוא 9 קילומטר, יש לנו, למועצה האזורית, ארבעה יישובים שממש יושבים על הכביש, שני יישובים שאין להם שום כניסה, הם ממש על הכביש, סלאמה וראס אל-עין. ראס אל-עין הוא יישוב שפעם, מה שנקרא, היה לא מוכר והוא מוכר. והבעיה, מעבר לזה שהיא בטיחותית, גם לא ניתן ליישם שום תשתית או היתרי בנייה ללא התחברות הרשמית של הכביש. בסלאמה כמובן יש בעיה בפני עצמה, יש לנו היסטוריה של התכתבויות עם כל מיני משרדי ממשלה, אנחנו עוד ממתינים. כמובן, יש לנו עוד שני יישובים קהילתיים, מעלה צבייה ולוטם, אבל הם פחות, איך אומרים – כי הם מרוחקים, יש להם כביש גישה.
עומס התנועה שנבדק עוד ב-2010 היה שאלפי כלי רכב שעוברים יום-יום, נדמה לי מעל 10,000 כלי רכב, היום אני מניח שזה הרבה יותר. לפחות הובטח לנו זמנית לעשות איזושהי תאורה, תמרור 8 ומשהו כזה בדרכים האלו, או תחנות המתנה לפחות, עד שייכנסו לתכנון המפורט ולביצוע. אבל אנחנו גם את זה - - -
היו"ר חמד עמאר
גם ליד היישובים אין תאורה?
מחמד אבו דעוף
אין תאורה בכבישים האלה בכלל.
חנא סוייד
אין תאורה ואין הפרדה מהכביש. תאר לעצמך שיש לך שטח בנוי של היישובים, עם בתים, ומדובר שם באוכלוסיה הבדואית שכולם מגדלים גם בעלי חיים ליד בתיהם, או רובם, והגישה לכביש היא חופשית לחלוטין. אני עובר שם הרבה פעמים ואני זהיר כל הזמן כדי שלא אתקע באיזה עז או פרה.
מחמד אבו דעוף
בסלאמה במיוחד, בצד המערבי, יש את בית הספר המקיף, חטיבות ביניים ותיכון.
היו"ר חמד עמאר
איך התלמידים עוברים היום?
מחמד אבו דעוף
זה בדיוק מה שרציתי להגיד. אין מעברי חציה, אין שולים, אין תאורה וזו ממש סכנת נפשות. אני אומר לך, אנחנו ממתינים – נכון, אנחנו בהתכתבויות, היה גם סיור של השר לפני תקופה מסוימת עם סיכומים – אנחנו ממש ממתינים שמשהו יעשה, סלאמה, ראס אל-עין וכמובן גם היישובים האחרים. כפי שאמרו החבר'ה פה, הכביש משרת אזור שלם לאזור אחר. זה לא ראמה, אני מניח, זה גם מבית ג'אן וצפונה. כל האזור. זה כביש שמקצר דרך.
היו"ר חמד עמאר
כולם. זה כביש מרכזי, כביש יפה ואנשים עוברים בו. גם נוף יפה. אני מכיר את הכביש.
חנא סוייד
ציר מאוד חיוני.
היו"ר חמד עמאר
נכון.
מחמד אבו דעוף
אז אני חושב שכולנו פה, כולל אדוני היושב-ראש, מכירים את הכביש, מכירים את הצורך במענה מהיר ודחוף ואני חושב שבאחריותנו כולנו – אם חס וחלילה קורה משהו שלא נגיד: ישבנו, דיברנו ולא עשינו דבר.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. מהנדס המועצה המקומית עראבה, בבקשה.
סעיד נסאר
תודה. אני מהנדס מועצת עראבה זה כבר יותר מ-25 שנה. ישבתי עם כבודו גם בזמן שהיה במע"צ ודיברנו על הכביש הזה ועל כביש 805.
היו"ר חמד עמאר
אל תגלה סודות.
מחמד אבו דעוף
לא, זה נותן טיפה אחריות גם.
סעיד נסאר
הכביש הזה מחבר בין כביש 805 לכביש 85. הוא מהווה היום כביש ראשי שהרבה תנועה עוברת בו. התכנון שלו לפי הקטגוריה הרביעית-השלישית, שזה כאילו כביש שירות. היום יש בכביש הזה, באזור עראבה, שלושה מכשולים. אחד, ההתחברות עם היישוב שהיא לא תקנית. בנחל חילזון יש הצפות בימי הגשם, זה נחסם, הרבה עוברים שם, מגיעים עד לחילזון וחוזרים לכיוון ראמה, או שיוצאים מעראבה וחוזרים לכיוון השני. מדברים על זה כבר – היה תכנון בשנת 98' ודובר על כך שפותרים את הבעיה, עושים גשרון, מרחיבים את הכביש ופותרים את הבעיה. לא נעשה דבר.
חנא סוייד
זה קרה השנה, אני נתקלתי שם וחזרתי.
סעיד נסאר
אני יודע לא רק את זה, אני ממשיך - - -
חנא סוייד
לפני חודש בערך.
סעיד נסאר
היום, אתמול. היינו בקטע הזה לפני שלוש שנים, דיברנו על זה עם השר והוא הבטיח לתקן את המצב.
היו"ר חמד עמאר
עכשיו נשמע את מע"צ, הם יתנו לנו נתונים מדויקים ואיפה אנחנו עומדים.
סעיד נסאר
דיברתי עם מע"צ, דיברתי עם אדון סער כמה פעמים, שלחתי מכתב למנכ"ל, הייתי עם המתכנן של הגשרון איפה שהנחל. לפני שבוע התפלאתי שקראו לי מרשות הניקוז, כאילו כל התכנון לא שווה והם לא רוצים את התכנון הזה, הם רוצים להתחיל מחדש. אז אני אומר להם: אם הגעתם עד התוכנית הסופית, לביצוע, ורשות הניקוז לא יודעת מהתכנון הזה, אני לא מבין איך מתכננים. עשר שנים ואחר כך חוזרים עוד פעם אחורה. הבעיה לא נפתרה. דובר על התאונות בדרכים. אתם שומעים על תאונות הדרכים הקטלניות אבל יש כל שבוע, כל חודש, תאונות עם פרות, עם רכבים, עם חניות אבל לא מדברים על זה, לא מתווכחים. אין מתים אז לא מדברים. נפצעים קל – עוברים. אז אני מבקש: זו הבמה באמת לפתור את הבעיה ומידית, לא לחכות עוד עשר שנים.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. אני מבקש שנציג מע"צ ייתן לנו תמונה כללית כי לפי הנתונים שיש לי - - -
עלי חסן סואעד
סליחה, לפני כן - - -
היו"ר חמד עמאר
אחרי זה אני אתן לך לדבר, אני רוצה לשמוע - - -
עלי חסן סואעד
לא, לפני, אני רוצה שבדיוק הוא יענה לכולם על הדבר הזה.
חנא סוייד
תן לו, תן לו.
עלי חסן סואעד
הכביש הזה לא חוקי, מהגשר, 35 מטרים, כביש לא חוקי.
לאה ורון
רק תציג את עצמך, בבקשה. מי אתה.
היו"ר חמד עמאר
תשמע, בדרך כלל כשאני מנהל ועדה אני לא נותן לאף אחד לדבר בלי אישור, אבל אני אתן לך לדבר עכשיו בלי אישור, תציג את עצמך ותדבר.
עלי חסן סואעד
אני יושב-ראש הוועד הקודם של ראס אל-עין, אני כרגע תושב.
לאה ורון
וקוראים לך?
היו"ר חמד עמאר
איך קוראים לך?
עלי חסן סואעד
יצאתי מהבית, באתי לאנשי הציבור שמייצגים את הציבור לכן - - -
היו"ר חמד עמאר
מה השם שלך?
עלי חסן סואעד
סואעד עלי.
היו"ר חמד עמאר
בסדר, לפרוטוקול.
עלי חסן סואעד
הכביש הזה הוא לא חוקי. תבדקו את עצמכם טוב טוב - - -
לאה ורון
על איזה כביש אדוני מדבר?
היו"ר חמד עמאר
על 804.
עלי חסן סואעד
הכביש הזה, שמתים בו הילדים שלנו, לא חוקי.
לאה ורון
מה זה "הזה"? אתה מצביע במפה, אנחנו לא יודעים למה הכוונה, ובוודאי ובוודאי שהרשמת הפרלמנטרית לא יכולה לרשום. בוא תאמר במילים למה אתה מתכוון.
היו"ר חמד עמאר
אתה מדבר על 804 שהוא כביש לא חוקי?
עלי חסן סואעד
804.
חנא סוייד
רגע, הוא לא מתכוון לכך, הוא מתכוון שהקטע הצמוד ליישוב ראס אל-עין הוא לא יושב במקום שלו. הוא זז מהתוואי הסטטוטורי.
קריאה
סטה קצת.
עלי חסן סואעד
זה ראס אל-עין וזה ראס אל-עין – לשני הכיוונים, זה הגשר, זה סיבוב. הסיבוב הזה הוא לא חוקי, שזה אדמה שלי וזה אדמה שלי. הפקיעו את שני הצדדים. בא השייח' בזמנו, עשו לו זביחה, שחטו לו כבש ועשה את הכביש מפה, איך שנוח להם. לכן זה לא חוקי. ועד עכשיו, תבדקו את המפות שלכם, אם אני טועה אני מצטער. לכן, מה שפדיחה לכולם, עומד לי שוטר פה בכניסה, פס לבן, כל האוטובוסים, מסיע את הילדים, שוללים לנהגים שלו את האישורים, עולה על פס לבן. באתי ועשיתי סימנים לא חוקיים שהאוטובוס שלו יעבור.
חנא סוייד
נכון, זה נכון.
היו"ר חמד עמאר
תודה.
עלי חסן סואעד
באתי מהבית שלי, התגלחתי לנבחרי ציבור, אם נבחרי ציבור משתמשים בדם של הילדים האלה זה מאוד לא בסדר.
היו"ר חמד עמאר
אתה יכול לחזור לשבת, בבקשה? תודה רבה. לפי הנתונים משנת 2008 עד היום נפגעו 168 איש ב-52 תאונות דרכים בכביש הזה. האם הנתונים האלו הופכים את הכביש הזה לכביש מסוכן, כביש שמוגדר כמוקד סיכון והוכן לו תקציב ל-2011 על מנת לפתור את הבעיות? אנחנו שמענו דברים מאוד קשים. אם תלמידים צריכים לעבור ממקום למקום זה מאוד מסוכן, במיוחד תלמידים וילדים. אני לא יודע איך אין לנו תאונה כל יום שם, כי לפי הנתונים עוברים שם המון רכבים ביום ולכן אני רוצה לשמוע את הנקודה הזו ממע"צ, מה אנחנו עושים ב-2012 על מנת לפתור את הבעיות בכביש הזה? בבקשה.
ראיק סאלם
ישראל ג'יבלי, ראש אגף בטיחות, יתחיל, יסקור את הבעיה בכביש, את כמות התאונות ואז אני אשלים. בבקשה.
לאה ורון
אגף בטיחות של מע"צ?
היו"ר חמד עמאר
של מע"צ?
ראיק סאלם
של החברה הלאומית לדרכים.
היו"ר חמד עמאר
אנשים זוכרים מע"צ, כולם מכירים.
לאה ורון
השם מע"צ לא מופיע כמקדמה לחברה הלאומית לדרכים?
ישראל ג'יבלי
החברה הלאומית לדרכים.
לאה ורון
כבר מחוק מע"צ?
היו"ר חמד עמאר
כבר משנת 2003.
ישראל ג'יבלי
נכון. ברשותך, ראשית אני רוצה בשם החברה הלאומית לדרכים להשתתף בצערן של המשפחות, סך הכול באמת היה פה אסון לא קטן, ביישוב אחד שלושה אנשים. היות ואני מלווה את תאונות הדרכים כבר 35 שנה, אני מכיר את האסונות האלה, מכיר את המשפחות ובאמת רוצים להשתתף בצערן.
קטע הכביש המדובר באורך 10 קילומטרים. אני רוצה לציין שבתקופה האחרונה, בעקבות תאונות בצומת ראמה, הצומת רומזר. זה לא צומת רגיל, זה צומת שהשקעה בו היתה 16 מיליון שקל. אם אני משווה אותו לצומת רגיל של התקנת רמזור זה חצי מיליון שקל, לטפל בכל התשתית שם, לסדר את הכול זה 16 מיליון. פשוט ככה כדי להבין את הפער בין צומת רמזור רגיל לבין צומת רמזור כפי שהושקע בצומת ראמה, שהוא חלק מכביש 804 והוא היה גם מקום של תאונות וטופל כעת.

כל האזור הזה – יש את כביש 805 וכביש 806 – זה חלק מהקומפלקס של כל התנהלות התנועה באזור הזה. שני הכבישים, גם 805 וגם 806, נכנסו למוקדי הסיכון והם מטופלים – הם טופלו בעבר על ידי החברה הלאומית, וגם עכשיו, השנה הזו, הם בתוכנית העבודה לטיפול. אני יכול גם לפרט, אם אני אדוני ירצה, איזה טיפול הולך להיות בכבישים 805 ו-806.
מחמד אבו דעוף
איפה זה כביש 806?
ישראל ג'יבלי
806 זה כביש שהולך מכביש 65 ועולה למעלה לכיוון צומת סלאמה וחותך את 804. 805 חוצה את סכנין ואת - - -
שאוקי לטיף
לא הבנו, איפה זה?
היו"ר חמד עמאר
805 זה כביש סכנין, כביש שטופל בו כבר כמה שנים.
שאוקי לטיף
אבל איפה זה 806? תגיד לי יישובים.
היו"ר חמד עמאר
איפה שאתה יוצא מצומת גולני, נכנס ל - - -
שאוקי לטיף
אה, אוקיי, עיילבון. אנחנו דנים בכביש ראמה-עראבה.
ישראל ג'יבלי
אוקיי, לגבי כביש 804, סך הכול מבחינת הטיפול השנה: איפה שיש את ההצפה שדיברו עליה יש כבר תוכניות והשנה האזור הזה יורם למעלה כדי שלא יהיה מצב כל שנה שיורד גשם וסוגרים את קטע הכביש. השנה זה יטופל. אני מקווה שהנושא הזה של סגירת הכביש - - -
היו"ר חמד עמאר
מתי זה יצא לביצוע?
ישראל ג'יבלי
זה כבר נמצא בתוכניות עבודה, השנה זה יבוצע.
היו"ר חמד עמאר
אנחנו בפברואר, מתי זה ייצא?
ישראל ג'יבלי
השנה. אני לא יכול להגיד בדיוק איזה חודש. אני יודע שבשנת 2012 הכביש הזה יורם.
חנא סוייד
עד סוף השנה?
ישראל ג'יבלי
עד סוף השנה הולכים להרים אותו.
שאוקי לטיף
אתה מתכוון למשפך הזה שסמוך לסלאמה?
קריאה
סמוך לואדי סלאמה ועראבה.
ישראל ג'יבלי
כן, כן.
שאוקי לטיף
אוקיי, המשפך הזה.
ישראל ג'יבלי
איפה שיורד הגשם - - -
חנא סוייד
הגשר האירי.
ישראל ג'יבלי
קילומטר 5, אם אני לא טועה זה באזור הכניסה לסלאמה, הולכים להאיר אותו. בנוסף, על פי המלצות המשטרה בעקבות התאונה, הולכים לטפל בנושא של העקומות, לשלט אותם ולשים עיני חתול לכל המקומות האלו. זה בהתאם להמלצות המשטרה.
היו"ר חמד עמאר
כל מה שאמרת ייצא לביצוע השנה?
ישראל ג'יבלי
השנה, זה ייצא השנה. אני רוצה לציין מבחינת מוקדי סיכון, הכביש הזה הוצף אלינו בקילומטר אחד בציר הזה, בין קילומטר 8.2 לקילומטר 9.2. זה הקטע היחיד שעלה לנו במוקדי הסיכון. שם המשטרה המליצה לטפל בנושא של העקומות, עיני החתול ונושא השילוט. את זה אנחנו גם נעשה במהלך השנה. בנוסף לזה, אנחנו גם נבדוק עם האנשים שלנו מה ניתן לעשות בקילומטר הזה מעבר לעיני החתול ולשילוט.
היו"ר חמד עמאר
מה בקשר לתלמידים שצריכים לעבור? בדקתם את זה?
ישראל ג'יבלי
אני פעם ראשונה שומע על הנושא הזה של התלמידים. הנושא הזה לא מוכר ואני לא רוצה לענות על דבר שאני לא מכיר אותו.
ראיק סאלם
שיעבירו לנו את הבעיה.
ישראל ג'יבלי
אין לי שום בעיה, אל"ף, שיעבירו לנו את הבעיה על מנת שנבחן אותה, ואין לי שום בעיה, נציגות המקום, לבקר באזור הזה ולראות בדיוק מה צריך לעשות. אין לי שום בעיה.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. אתה רוצה להוסיף עוד משהו?
שאוקי לטיף
אז אתה מוזמן לעראבה ולאזור.
עלי חסן סואעד
הכניסה ליישוב ראס אל-עין – אין? לא בתוכנית?
שאוקי לטיף
תזמינו אותו.
היו"ר חמד עמאר
בסוף זה יהיה בהחלטות אחד הדברים, שמע"צ יצטרך לבקר במקום ולראות.
ראיק סאלם
תזמינו ואנשי המקצוע יבקרו בה.
עלי חסן סואעד
יעני הכניסה ליישוב ראס אל-עין לא בתוכנית העבודה? יישוב מוכר עם מיקוד – ללא כניסה. תמשיך המשטרה – אתה יודע מה? שאוטובוסים שלך, שילכו, מה אני אגיד לך?
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. אתה רוצה להוסיף עוד משהו?
ראיק סאלם
אני רוצה להוסיף רק שבאזור הזה, לגבי 804, נכון שהכביש הוא מסוכן גם מבחינה טופוגרפית וצריך לטפל בו בשני מישורים. המישור הראשון הוא הטיפול הנקודתי של מוקדי הסיכון, לטפל בכך מיידית. במישור העתידי צריך גם לחשוב על איזה שהן תוכניות להרחיב את הכביש ולהתאים אותו למצב הנוכחי של החיבורים ליישובים שכל הזמן גדלים. צריך להתאים את הכביש הזה, גם להרחיב איכשהו, לשים שוליים, מה שצריך לעשות, אבל זה בטווח היותר רחוק.
לגבי האזור הזה, חוץ מכביש 804, גם כביש 805 שחוצה עראבה-סכנין בתוכניות העבודה שלנו. בעלות של עשרות מילונים משדרגים את כל הכביש, מרחיבים אותו. כמו שאמר ג'יבלי, עשינו לא מזמן את צומת ראמה בעלות של כ-16 מיליון שקלים, זו עלות מאוד מאוד גבוהה יחסית למוקד סיכון. האזור היה מרובי תאונות ולאחר ביצוע הרמזור ראינו שכמות התאונות בצומת ירדה אופן דרסטי. אני רוצה להגיד שבגדול משרד התחבורה משקיע כל שנה כ-300 מיליון שקל בכבישים הבין-עירוניים, במה שנקרא תוכנית של מוקדי סיכון. כל שנה אנחנו מטפלים ב-65-60 מוקדי סיכון, שזו כמות מאוד מאוד מכובדת. אנחנו מנסים להגיע לכל המקומות אבל יש לנו תקציב מוגבל. במסגרת התפקיד הזה אנחנו עובדים ומנסים לעזור לכולם, איפה שאנחנו יכולים.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה לך. נציג החברה הלאומית לבטיחות בדרכים, בבקשה.
רדואן מנצור
אדוני יושב-הראש, מכובדי, מעבר למה שנאמר אני אוסיף כמה דברים קטנים, אני לא אחזור על דברים שנאמרו. דובר על חשיבות הציר והכביש, אין ספק שהנתונים והמאפיינים שלו הם בעייתיים, שחשוב בהחלט לקחת אותם בחשבון. הכביש הוא כביש חד-מסלולי, דו-סטרי, ללא הפרדה. השוליים שיש בו הם שוליים צרים, הטופוגרפיה היא קשה, השטח הוא הררי, מתאפיין בעקומות אופקיות ואנכיות רבות. אין ספק שזה מהווה בעיה גם בשדה הראייה, עקומות רבות, צמחיה נושקת, ממש קרובה מאוד לכביש. גם ישנן התחברויות שמתנקזות לכביש, לכאורה הן פיראטיות והן משמשות כניסה למטעים או כניסה לשטחים חקלאיים, ובחלק מהמקומות גם הכניסות ליישובים לא מוסדרות ואין להם נתיבי האטה או האצה. הכביש ברובו לא מואר, מלבד קטע אחד בלבד.
בנוסף לכל האמור, יש בעיות של קליטה ברשת הסלולרית. בקטעים מסוימים, לא לאורך כל הכביש, אין שום רשת סלולרית שפועלת וקולטת שם וזה מהווה סכנה ויכול לעכב גם כוחות חילוץ והצלה. אין ספק שבתנאי מזג אוויר קשים הכביש הזה הופך להיות למסוכן יותר, גם ריבוי הערפל שנמצא במקום, סכנות החלקה ומגבלות בשדה הראייה. זה מבחינת הנתונים של הכביש, וכשבוחנים אותו – וכמובן שבודקים לאורך כל הדרך את הקריטריונים המדעיים הבאים – הכביש הזה עומד בקריטריונים של מוקד סיכון. אנחנו גם שותפים בוודאי עם החברה הלאומית לדרכים ומשטרת ישראל בוועדה שקובעת את מוקדי הסיכון. כשבוחנים את נתוני תאונות הדרכים אנחנו רואים שבקטעים מסוימים הכביש מתקרב למוקד סיכון, הוא לא בהכרח מוקד סיכון לפי הקריטריונים המובהקים. אנחנו כמובן נמליץ בוועדה, יחד עם השותפים שלנו, כן לקדם את זה, במיוחד בקטע המדובר בין קילומטר 8.2 לקילומטר 9.2, כאשר התאונה האחרונה היתה בקילומטר 9.1.
חנא סוייד
מאיפה מתחילים למדוד, מדרום או מצפון?
רדואן מנצור
מדרום, מודדים מדרום לכיוון צפון.
חנא סוייד
אז זה ממש לקראת הסוף.
רדואן מנצור
איפה שהיתה התאונה זה מוקד סיכון. הוא נקודת תורפה שאנחנו כמובן נמליץ כרשות לאומית לקדם אותו למוקד סיכון ולטפל בו בשנה הקרובה.
היו"ר חמד עמאר
הבעיה של התלמידים היתה ידועה לכם, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים?
רדואן מנצור
לאורך כל הדרך אין הסדרים של חציית כביש, אין מעברי חציה ואין תחנות הסעה להורדת תלמידים. זה קיים כביש הזה.
קריאה
אין שולים.
רדואן מנצור
וגם מפרצי חניה אין, כשצריך לעצור בצד.
סעיד נסאר
אין מפרצי חניה.
חנא סוייד
אדוני היושב-ראש, ברשותך.
היו"ר חמד עמאר
בבקשה.
חנא סוייד
תראה, אני אמרתי שאני עובר בכביש הזה כמעט כל יום בסופו השבוע וזו עובדה. אבל אילו הייתי התושב של אחד היישובים האלו הייתי מאוד מוטרד מהתשובות שקיבלנו כאן. מה עוד צריך? איזה סיכונים נוספים צריך להערים על הכביש הזה בשביל שייקחו אותו ברצינות ושתהיה תוכנית יסודית לטפל בו? ואדי, ערפל – יש תופעה מטאורולוגית שנקראת "אינורסיה", במקרה כזה בגלל הקור וההתקררות יש שם תמיד ערפל – אינורסיה, טופוגרפיה קשה, עקומות אופקיות ואנכיות, יישוב משני הצדדים, בית ספר מצד זה, הצפות מים, שולים צרים, צמחיה נושקת, נוסיף עוד סיכון אחד שאין קליטת פלאפונים שם, מי שמתקשר מתחיל לצעוק ולא מתרכז בנסיעה.
מה אתם עוד צריכים? מה אתם עוד צריכים? איזה סיכונים נוספים אפשר עוד להערים בשביל שהתשובה שלכם לא תהיה רטורית כפי שהשבתם עכשיו? מה זה עיני חתול? עיני חתול זה טיפול בטבח שהיה שם לפני חודש? תסכמו מה שאתם רוצים, אבל, אדוני היושב-ראש, אם מדברים על 27 מיליארד שקל השקעה בדרכים, כשהתושבים של ואדי סלאמה נהרגים שם – מה שנאמר כאן הוא לא מספק. אני לא רוצה לדבר גבוהה-גבוהה ואני לא רוצה להתקיף אף אחד אבל אני, אילו הייתי תושב היישובים האלו, הייתי הולך הביתה, אוסף את הבנים והבנות ואומר להם: חבר'ה, דירו בלקום, לא למהר כאן, אפילו לא לנסוע בכביש הזה. איזה תשובות אלה? מה זה עיני חתול? עיני חתול – עם כל הסיכונים האלו? תביאו לי עוד כביש אחד במדינה שהוא ברמת הסיכון הזו, תביאו.
אני עובר שם בשבתות, מרוב מכוניות של מבקרים באתר הטבע – יש שם נוף יפה, מצוין – אנשים נכנסים ויוצאים מהכביש כמו חתולים. ולא דיברתי גם על הפרדה בין הכביש והשטח הבנוי, הזכרתי את זה, אבל זה מערב פרוע. זה המצב הכי מסוכן שאפשר לחשוב עליו בנוגע לכביש בתפר עם יישוב. המצב הקשה ביותר. יש פה אנשי מקצוע – תגידו לי שלא. לכן, מה שאתם כאן והתחלתם לספר – 805, 806 ועוד פעם תגידו לי כביש 6 – זה לא מספק, זה לא רציני.
ראיק סאלם
מה שאמרנו לך זה שני מישורים. המישור הראשון הוא הטיפול המידי שאנחנו עושים, זה לא רק עיני חתול. אמרת עיני חתול אבל יש שירות - - - וגם תאורה. אנחנו נעשה מה שצריך בהמלצת המשטרה. בעקבות התאונה היו המלצות של המשטרה, של אנשי המקצוע במשטרה, מה שהמליצו אנחנו נעשה באזור הזה.
חנא סוייד
מה, אתם עובדים אצל המשטרה?
ראיק סאלם
לא, אנחנו לא עובדים אצל המשטרה אבל יש למשטרה גם כן - - -
חנא סוייד
לא, זה לא מספק, זה לא מספק.
ראיק סאלם
תן לי להשלים.
חנא סוייד
אני אמרתי לך, מה שתרשמו, תרשמו בסוף, אבל החובה הציבורית שלי כופה עלי להגיד את הדברים שאני אמרתי ובחריפות שאני אמרתי אותם.
עלי חסן סואעד
קיבלנו את התשובה, תודה רבה.
ראיק סאלם
זה הדבר הראשון שאמרנו. הדבר השני שאמרנו הוא שבהקדם האפשרי אנשי המקצוע ילכו לשם, יסיירו וימליצו המלצות. אנחנו נעלה אותם, נשקול אותם וננסה לטפל בבעיה הזו בצורה מאוד - - -
חנא סוייד
תראה, יש בעבר אחד של היישוב בית ספר שמאות תלמידים מגיעים אליו מהעבר השני. מה אתה אומר להם? אתה עכשיו תלך לשם, תעמוד על הבעיה הזו, ועכשיו לא תסתתר מאחורי כך שלא פנו – אולי הם – תראה אותם, הם לא כל כך בקיאים אולי בכתיבה למשרדי ממשלה.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. לפני שאני מסכם - - -
סעיד נסאר
אני הייתי מציע לחבר'ה ממע"צ - - -
היו"ר חמד עמאר
סליחה, אני מבקש שעכשיו אף אחד לא מדבר בלי אישור שלי. אני נותן אישור.
יוסף סואעד
שני מילים?
היו"ר חמד עמאר
שני מילים אני אתן לך. תציג את עצמך.
יוסף סואעד
אני חבר ועד ראס אל-עין. חבר'ה, תיקחו את העניין ברצינות, לא כעניין של דיבורים. מי שיושב שם וגר שם, הוא זה שמכיר את המסוכנות שבנושא. לא באנו בשביל לטייל או לשמוע אחד את השני, באנו לפה כדי לפתור בעיה, בעיה חמורה מאוד. בעיית התלמידים, החבר'ה אמרו שאין תחנות, אין כניסה מסודרת. אוטובוס שצריך להיכנס מסכן לא בן-אדם אחד, אלא מסכן 50 תלמידים שיש בו. העניין הוא שאין כניסה לראס אל-עין ואין כניסה לואדי סלאמה, אין שם כניסות מסודרות. אין בכלל. יש כניסות שקיימות לפני 40-30 מעפר.

אתה ציינת שכניסות שם של שטחים, אדמות – זה לא, אנחנו לא מדברים על כניסות של אדמות חקלאיות, לא. אנחנו מדברים על כניסות של תושבים, כניסות שקיימות ביישוב מוכר. יש לך בתי ספר, יש לנו גן לאומי בראס אל-עין שמשרת את האוכלוסייה. תבוא לשם כל יום שבת ותראה אלפי רכבים, חונים שם, וגם להם יש בעיה איך לצאת ואיך להיכנס. השטח שם הוא פארק לאומי וכל שנה הוא גודל ותושבים רבים באים. אני מבקש לקחת את העניין ברצינות. לא להפקיר את העניין, שמענו ויצאנו וזהו. תחשבו טוב טוב ותבצעו את זה כמה שיותר מהר.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה.
שאוקי לטיף
אם אפשר לסכם במשפט או שניים?
היו"ר חמד עמאר
בבקשה.
שאוקי לטיף
אדוני, דיברת על הרמזור של כפר ראמה, הכפר שלי. למען האמת, התשובה הזו לא קשורה לבעיה הזו. אתה השקעת ברמזור 16 מיליון, זה לא מעניין אף אחד, עם כל הכבוד. תשקיע בכביש הזה. חוץ מזה, האדון מנצור, כמה אנשים צריכים להיהרג על מנת – יענו, אנחנו עושים סטטיסטיקה, אם יהרגו בשנת 2011 עוד שני אנשים – הייתם מתייחסים לזה אחרת?
ראיק סאלם
סליחה, יש לנו ועדה שיש לה כל שנה תקציב של 300 מיליון שקל, אין לנו תקציב של מיליארדים להשקיע בבטיחות.
היו"ר חמד עמאר
כן, אבל לפי הקריטריונים שיש עכשיו, אחרי התאונה הזו, הוא עובר לכביש מסוכן, נכון? למוקד סיכון לפי הקריטריונים שיש לכם?
ראיק סאלם
מטפלים. איזה פיתרון? יש לנו אנשי מקצוע שקובעים את הפתרונות, זה אחד.
היו"ר חמד עמאר
בסדר, אני מבקש לסכם את הדיון.
שאוקי לטיף
אני מבקש עוד משפט אחד. עיני חתול ותאורת לילה – אני מאוד מאוד רוצה את זה אבל זה לא מספק אותנו, זה לעניין החשיכה בלילה, זה כן. אתה מבורך שאתה מבצע את זה אבל אני מזכיר לכולם שהתאונות אירעו דווקא ביום, לא בלילה. תתקנו אותי אם אני טועה. דווקא ביום. אז תתנו לנו תשובות לגבי היום ולגבי הלילה. לגבי הלילה, מה שאתה מבצע – עלא ראסי ועלא עיני, אתה מבורך, אבל תן לנו תשובות על הבעיה הקריטית שאירעה בשעות היום ולא בשעות החשיכה.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה.
חנא סוייד
רק תסכים אתי שאנחנו בכל זאת נברך אותם על כל שסידרו את צומת ראמה. את האמת צריך להגיד.
שאוקי לטיף
כן, נכון. אין בעיה, זה מבורך.
היו"ר חמד עמאר
צומת ראמה היא נקודה מאוד מאוד חשובה. אני רוצה לשמוע אותך, בבקשה.
נאיף חסן סואעד
רבותי, אני מוסיף על הדברים שנאמרו כאן על הסכנה שאנחנו, כתושבים, סובלים ממנה. אני רכז נוער בראס אל-עין. הכביש 804 חוצה את הכפר ראס אל-עין לשני חצאים, דרומי וצפוני. כל הפעילויות החברתיות, הן מועדון נוער, הן מגרש כדורגל והן גן ילדים, הם בצד הצפוני של הכביש וחצי מהכפר הוא בצד הדרומי של הכביש. יום יום, חמישה ימים בשבוע, יש לי בסביבות 35-30 בני נוער שמגיעים ברגל, מסכנים את עצמם ומגיעים לפעילות. אני מוכן לצלם לכם את זה בסרט וידאו ולהביא לכם את זה כדי שתאמינו כמה אנחנו סובלים. עין של חתול ועין של עכבר זה לא מוסיף. צריך לפתור את הבעיה מהשורש. השקיעו המון כספים על מנת לקחת לנו את האדמות, לסדר את הכביש הזה. תודה רבה לכם.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה.
חנא סוייד
במיוחד שבקטע הזה שהוא מדבר עליו הכביש הוא ממש פרסה, הוא U-turn. הוא U.
שאוקי לטיף
הרי חבר הכנסת עמאר מכיר את האזור יותר טוב ממני.
היו"ר חמד עמאר
קודם כל, אנחנו חייבים לסכם כי ב-14:00 יש לנו עוד ישיבה.
עלי מעתוק סואעד
שתי דקות?
היו"ר חמד עמאר
בבקשה.
עלי מעתוק סואעד
תודה. צהרים טובים לכולם. אני מכבד ומברך את הצוות ואת החברים שיזמו את הישיבה הזו. אני קודם כל רוצה לדבר על סלאמה. אני סואעד עלי, נכי צה"ל, אנחנו מעל 25 נכי צה"ל בסלאמה, חוץ מהחייל שנחטף בשנת 2000, שהוא בן אחי. שם אנחנו מבקשים, וביקשנו דרך המועצה ודרך כל המשרדים, שיעשו כיכר בשלוש כניסות. אתה דיברת על עין חתול, הקטע הזה, הבנתי שהוא הכניסה לבסיס לצלמון, ששם צריכה להיות כיכר, ועוד שתי כיכרות. אולי זה יוריד לנו את כל התאונות. אנחנו בסלאמה צריכים מעבר, כמו המעבר בגשר בין ירדן לבין ישראל, מרמת הגולן עד משגב כי עוברים. באים ביום שבת וביום שלישי שיש שוק בכניסה לעראבה ובאים מכל הכפרים, גם מהרמה וגם תושבים יהודיים. יש לנו גם כמה יישובים יהודיים, קיבוץ לוטן, מעלה צבייה. אנחנו מדברים על סלאמה, יכול להיות שחלק כן מכיר אבל חלק לא מכיר, והוועדה, ועד שדנים ועד שמחליטים – זה באמת בעיה.

אני מאוד מבקש בשם כולם ובשם החללים, גם שנפלו על הכביש וגם שנפלו במערכת, תדאגו לזה. יש מעל 30 קצינים בסלאמה, חלק לא יודעים מי אנחנו. אז לכבוד יושב-הראש פה, חמד עמאר, מי כמוהו שיודע, הוא גר בשפרעם, עובר ומכיר את סלאמה. גם יש לנו בית ספר תיכון, באים מחוסנייה, באים מכאמנה, באים מראס אל-עין ואין מדרכה, אין מעבר חציה, אין כיכר, אין שום דבר. יש נהגים צעירים היום שלא חושבים כמוני וכמוך, הם נוסעים ולא מתחשבים בתנאי הכביש. אנחנו באנו לכאן לא כדי לטייל אלא כדי שתשמעו אותנו ושבאמת תדאגו לעניין הזה. אנחנו נהיה שמחים ונברך על כך שאנחנו עוד כמה חודשים ועוד כמה זמן נראה את הכיכר, נראה את עמודי החשמל ואת כל הדברים האלה. תודה רבה לכולם.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. אני חייב לסכם. תודה רבה לכם. אני מכיר בחשיבות הנושא ואנחנו רואים את הנוכחות הרבה של תושבי ואדי סלאמה, ראש מועצת ראמה, המהנדס של ראמה. ראו חשיבות רבה בנושא והגיעו עד כאן. הוועדה מסכמת את הדיון. הוועדה מביעה את תנחומיה למשפחת הרוגי התאונה הקטלנית בכביש 804 לפני כחודש. לוועדה נמסר כי בכביש 804 המשתרע בין צומת חילזון לבין צומת ראמה שאורכו כ-11 קילומטר, אירעו משנת 2008 52 תאונות דרכים ונפגעו כ-168 איש, מתוכם 11 תאונות דרכים בקטע הכביש בין קילומטר 8 ועד קילומטר 9.4.
הוועדה מבקשת מהחברה הלאומית לדרכים לסיים עד סוף שנת 2012 את מה שמסר נציג החברה לוועדה, ואני אומר את מה שאתם כתבתם: נחל צלמון – הגבהה, מניעת סגירה על-ידי זרימת מים. קילומטר 5 – התקנת תאורה. בין קילומטרים 9.3-8.2 – התקנת עיני חתול ושילוט על מנת להגביר את הבטיחות בקטע הכביש הזה. הוועדה מציינת לחיוב את הסדרת צומת ראמה, אני חושב שהוא צומת מאוד חשוב והוא ימנע לנו הרבה הרבה תאונות דרכים קטלניות.
הוועדה ממליצה לנציגי החברה הלאומית לדרכים לקיים סיור במקום ולבחון את כל מה שמחייב טיפול, ובכלל זה מעגל תנועה - מה שאמרו התושבים כאן, וכן, הסדרה דחופה להולכי רגל ולתלמידים שאמורים לחצות את הכביש. הוועדה ממליצה לכלול את כביש 804 ברשימת מוקדי סיכון ולהעמיד את כל התקציב המתחייב לטיפול יסודי בכביש. תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 14:00.>

קוד המקור של הנתונים