ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 14/02/2012

תקנות החברות (הקלות לסוגים מסויימים של חברות איגרות חוב), התשע"ב - 2012, תקנות החברות (הוראות ותנאים לעניין הליך אישור הדוחות הכספיים) (תיקון), התשע"ב - 2012 , תקנות החברות (כללים בדבר גמול והוצאות לדירקטור חיצוני) (תיקון), התשע"ב - 2012 , תקנות החברות (עניינים שאינם מהווים זיקה) (תיקון), התשע"ב - 2012

פרוטוקול

 
PAGE
5
ועדת החוקה, חוק ומשפט
14/02/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 558>
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, כ"א בשבט התשע"ב (14 בפברואר 2012), שעה 11:00
סדר היום
<1. תקנות החברות (הקלות לסוגים מסוימים של חברות איגרות חוב), התשע"ב - 2012>
<2. תקנות החברות (הוראות ותנאים לעניין הליך אישור הדוחות הכספיים) (תיקון), התשע"ב - 2012>
<3. תקנות החברות (כללים בדבר גמול והוצאות לדירקטור חיצוני) (תיקון), התשע"ב - 2012>
<4. תקנות החברות (עניינים שאינם מהווים זיקה) (תיקון), התשע"ב - 2012>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד רותם – היו"ר
מוזמנים
>
חיים זקס - עוזר ראשי, משרד המשפטים

רוני טלמור - מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עו"ד סיון שימרון - משרד המשפטים

אורנה ואגו - משנה ליועץ המשפטי, בנק ישראל

עידו יד שלום - מנהל יחידת הסדרה, הפיקוח על הבנקים, בנק ישראל

שלמה שתיל - יחידת הסדרה, הפיקוח על הבנקים, בנק ישראל

ורד אורן - יועצת משפטית, אגוד תעודות הסל באגוד לשכות המסחר

ניצן סנדור - יועצת משפטית, אגוד תעודות הסל באגוד לשכות המסחר
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשמת פרלמנטרית
הדר אביב
<1. תקנות החברות (הקלות לסוגים מסוימים של חברות איגרות חוב), התשע"ב - 2012>
<2. תקנות החברות (הוראות ותנאים לעניין הליך אישור הדוחות הכספיים) (תיקון), התשע"ב - 2012>
<3. תקנות החברות (כללים בדבר גמול והוצאות לדירקטור חיצוני) (תיקון), התשע"ב - 2012>
<4. תקנות החברות (עניינים שאינם מהווים זיקה) (תיקון), התשע"ב - 2012>
היו"ר דוד רותם
תקנות החברות (הקלות לסוגים מסוימים של חברות איגרות חוב), התשע"ב-2012. בבקשה.
רוני טלמור
שלום, אני עורכת-דין רוני טלמור ממשרד המשפטים. אני רוצה קודם כל להודות לוועדה, להנהלת הוועדה ולייעוץ המשפטי שהסכמתם לקיים את הדיון בהתראה קצרה יחסית. אנחנו מתנצלים שזה היה ככה, ומבטיחים להבא לדאוג לתת לכם התראה נאותה והכנה נאותה לגבי תקנות שלנו.

התקנות שלפנינו הן תקנות שכולן סביב תיקון 17 לחוק החברות, שעבר בוועדה לפני זמן לא רב וייכנס לתוקף ב-17 בפברואר. התקנות האלה נועדו לעשות את ההקלות הנדרשות ואת ההתאמות הנדרשות לצורך החוק.

התקנות הראשונות הן תקנות הקלות לסוגים מסוימים של חברות אגרות חוב. בתיקון 17 נוסף סעיף 365א, שמאפשר הקלות כאלה. בחודשים האחרונים היינו בקשר עם גורמים רבים בשוק ההון, חלקם הודיעו על הצורך בהקלות כאלה עוד במהלך הדיון פה לתיקון 17. והיינו בקשר גם עם גורמים נוספים, ובעצם זיהינו ארבע קבוצות של הקלות שנדרשות בתקנות האלה.

הסוג הראשון של ההקלות שאנחנו מציעים לתת הוא לחברות אגרות חוב, שעד סוף שנת 2012 יחדלו להיות חברות אגרות חוב. אנחנו חושבים שהנטל הרגולטורי שנובע מתיקון 17, כשמחילים אותו לתקופה קצרה מאוד, של פחות משנה, הוא לא מוצדק, וחשבנו לפתוח חברות כאלה בחריג אחד: שאם החברות האלה נמצאות בקשיים באופן שיש סכנה שהן לא יוכלו לפרוע את אגרות החוב – ובעצם, הציבור של מחזיקי אגרות החוב צריך במצב כזה שיהיה לו פיקוח יותר טוב לגבי מה קורה בתוך החברה – חברות כאלה לא ייהנו מהפטור. אני אציין גם שחברות כאלה, למרות שהן חושבות שהן יחדלו להיות חברות אגרות חוב, יכול להיות שבגלל הסדרי חוב או משהו כזה, הפירעון יידחה. ולכן, אין גם ודאות מספיק טובה שהן יחדלו להיות חברות אגרות חוב עד סוף השנה.

הסוג השני של החברות זה מה שנקרא - - - "חברות צינור". אלה חברות שמקימים בנקים ומבטחים, לאור הוראה שיש בתקנות התשקיפים של ניירות ערך שפוטרות חברות כאלה שמגייסות כספים עבור בנקים וחברות ביטוח, והן פטורות מגילוי מלא של פרטי הבנק בתוך התשקיפים. החברות האלה הן חברות שאין בהן פעילות, והחוב לציבור, החוב שנערב בידי הבנקים או חברות הביטוח – מכיוון שאין בהן פעילות, הסכמנו לתת להן הקלות גם מהחובה למנות דירקטורים חיצוניים, גם מהחובה למנות ועדת ביקורת, וזאת ההצעה שיש בסעיף 3 לתקנות.
ההקלה הבאה היא לקבוצה שנקראת תעודות סל, מוצרי מדדים. מוצרי המדדים, תעודות הסל, נמצאים בדרך לפיקוח של רשות ניירות ערך. הן עוברות ממחלקת תאגידים למחלקת השקעות, במובן זה שהן יעברו למסגרת של חוק השקעות משותפות בנאמנות. החקיקה הזו עדיין לא עברה, היא נמצאת בתהליך גיבוש, אבל רשות ניירות ערך כבר נמצאת בקשר מול הגופים הרלוונטיים, וההתאמות מתחילות להיעשות. משמעות השינוי היא שבניגוד למצב היום, שכל תעודת סל היא חברה שמנפיקה אגרות חוב ומשקיעה את הכסף הזה עבור הרוכשים – ובעצם מי שמנפיק כמה תעודות סל יש לו כמה חברות אגרות חוב כאלה – השינוי יהיה שהם יעברו למודל שיש בקרנות נאמנות, של חברה מנהלת שמחזיקה מספר קרנות או השקעות כאלה, ויש חברה מנהלת אחת מרכזית. הקלות שביקשו המנפיקים האלה לקבל מדמות את המצב שיהיה בעתיד, והם יהיו רשאים למנות את אותם דירקטורים חיצוניים בכל החברות כאילו מדובר בחברה אחת. אנחנו חשבנו שזו תקנה הגיונית ומתאימה, לכן הסכמנו לתת אותה והיא מפורטת בתקנה 4 לתקנות.

תקנות 5 ו-6 מתייחסות למנפיק מוצרים מובנים, שזה מוכר בעגה כ"סטרקצ'רים". לסטרקצ'רים יש מבנה יחסית דומה לתעודות הסל, אבל הוא מעט שונה מבחינת אופן ההשקעה. יש גם שונות יחסית גבוהה מבחינת רמת הסיכון. יש סטרקצ'רים שמהרגע שהם הונפקו, אין כבר שיקול דעת למנפיק לגבי המוצרים המגבים שרוכשים בכסף של המשקיעים; ויש כאלה שבהם אופי ההשקעה הוא כזה שיש מידה מסוימת של שיקול דעת. לכן בתקנה 5 חילקנו את המנפיקים לשתי קבוצות. כאשר אין להם שיקול דעת, נתנו להם הקלות דומות לאלו שנתנו לחברות הצינור, בתוספת הקלה מהחובה למנות מנהל כללי ומבקר פנימי שהם ביקשו מאתנו, ולא ראינו סיבה להתנגד לזה. כאשר יש שיקול דעת מסוים, הסכמנו לדמות אותם למה שנתנו לתעודות סל. כלומר, שיוכלו למנות את אותם דירקטורים חיצוניים כאילו היה מדובר בחברה מנהלת אחת. אבל זה בשני חריגים שמפורטים בתקנה 6. החריג החשוב ביותר הוא החריג לגבי מצבים שבהם התשקיף או התנאים של הסטרקצ'ר מאפשרים לבעל השליטה לבצע עסקאות עם הסטרקצ'ר, וראינו דוגמה כזאת. רשות ניירות ערך הפנתה את תשומת לבנו לדוגמה כזאת. במצב כזה יש סיכון יחסית גבוה למשקיעים, ולכן לא הסכמנו לפטור אותם בכלל מהתחולה של תיקון 17.

החריג השני הוא חריג לגבי מוצרים מובנים עתידיים. בעניין הזה צריך להוסיף שבשנים האחרונות, בערך מאז שנת 2008, רשות ניירות ערך לא מצהירה הנפקה של סטרקצ'רים חדשים בגלל היבטים שקשורים לסיכון שכרוך בכך. אנחנו נענינו לבקשתם לומר שאם יהיו סטרקצ'רים עתידיים, הפטור לא יחול. במידה שרשות ניירות ערך תחליט לאפשר את זה ותקבע לזה תנאים, אנחנו במידת הצורך גם נתאים את התקנות. כרגע הכוונה היא לא לתת את הפטור אלא למוצרים קיימים. זה הסעיף הראשון של התקנות.
היו"ר דוד רותם
תסבירו לי את תקנה 7. מה זה 17 בפברואר?
רוני טלמור
17 בפברואר זה היום שבו תיקון 17 נכנס לתוקף. אם התקנות לא יהיו בתוקף ב-17 לפברואר, החובה למנות דירקטורים חיצוניים וכולי, תחול עליהם ולא יהיה להם פטור. לכן גם הדיון היה מבחינתנו דחוף.
היו"ר דוד רותם
אם הם לא מינו עד היום והיום יש להם פטור, אז הם לא צריכים למנות.
רוני טלמור
היום תיקון 17 עדיין לא בתוקף. תיקון 17 יהיה בתוקף ב-17 בפברואר.
היו"ר דוד רותם
וב-17 בפברואר הם לא מינו. מה יקרה?
רוני טלמור
הם נמצאים בהפרה אז.
היו"ר דוד רותם
בסדר, כי אני לא אוהב לעשות תקנות שעד שהן מתפרסמות כבר עבר המועד שלהם.
רוני טלמור
עד שהן מתפרסמות? לא הבנתי.
היו"ר דוד רותם
אתם תדאגו שהתקנות האלה יתפרסמו עד ה-17 בפברואר?
רוני טלמור
כן, כן. הן יתפרסמו מחר. מחר זה ה-15, אם לא, אז ב-16. ב-17 בפברואר הן יהיו מפורסמות כבר ב"רשומות".
היו"ר דוד רותם
טוב, אוקיי.
רוני טלמור
זה לא יהיה רטרואקטיבי.
היו"ר דוד רותם
הערות?
קריאה
- - -
רוני טלמור
היא כבר שלחה את התקנות להדפסה ב"רשומות", שהן יהיו מוכנות על המחשב.
היו"ר דוד רותם
מצוין. יש למישהו הערות על התקנות האלה? אין.
אוּשר.
רוני טלמור
תודה.
התקנות הבאות הן תיקון לתקנות החברות (הוראות ותנאים לעניין הליך אישור הדוחות הכספיים). תקנות אלה נחקקו לפני בערך שנה וחצי, אפילו כבר שנתיים, ומסדירות את ההקמה של ועדת מאזן בחברות ציבוריות.
אנחנו עושים בתקנות האלה שני שינויים. השינוי הראשון הוא שינוי בהגדרה של חברה. היום, ההגדרה מתייחסת לחברות ציבוריות, ואנחנו רצינו שהיא תתייחס גם לחברות אגרות חוב בגלל שתחול עליהן חובה דומה להקים ועדת מאזן. השתמשנו במונח שנכנס לחוק בתיקון 17 של תאגיד מדווח – כלומר, חברת אגרות חוב או חברה ציבורית שמדווחת לרשות ניירות ערך ולבורסה; והחרגנו את תאגיד שהוראות פרק ה'3 לחוק ניירות ערך חלות עליו – כלומר, את התאגידים הדואליים שנסחרים גם בארץ וגם בחו"ל. משום שאותם תאגידים, באופן רוחבי – אנחנו מסתמכים על הממשל התאגידי שמוחל עליהם בבורסה בחוץ-לארץ, והם נהנים מהרבה הקלות בדיני ניירות ערך וגם בדיני התאגידים. הסכמנו לתת להם הקלה כאן מתוך ידיעה שהבקרה על הדוחות הכספיים תיעשה בהתאם לדרישות הלא-פחות מחמירות שיש בדין הזר.

תקנה 3(א) משלימה את התקנות הקודמות שדיברנו עליהן ובאה לפטור מהחובה להקים ועדת מאזן את אותם גופים, את אותם סוגים של חברות אגרות חוב שפטרנו ממינוי דירקטורים חיצוניים ומהקמת ועדת ביקורת, משום שבלי דירקטורים חיצוניים לא ניתן למנות גם ועדת מאזן; גם מהחובה הזאת הם יהיו פטורים.

לגבי התחולה של התקנות האלה, הצענו שהן יהיו רלוונטיות החל מאישור הדוחות השנתיים לשנת 2011 ושצריכים להיות מאושרים בסוף מאי, אם אני זוכרת נכון.
היו"ר דוד רותם
יש הערות למישהו?
אוּשר.
רוני טלמור
תודה. התקנות הבאות הן תיקון לתקנות החברות (כללים בדבר גמול והוצאות לדירקטור חיצוני). התיקון פה הוא מאוד טכני, ובא להתאים את התקנות לגבי גמול דירקטורים חיצוניים להחלה גם לגבי חברות אגרות חוב. כי הכוונה היא שאותם כללים בדיוק יחולו גם על הדירקטורים החיצוניים בחברות אגרות חוב. לכן, בתקנה 1 הגדרנו את הגדרת חברה כך שתכלול גם חברת אגרות חוב. התיקונים האחרים מתייחסים לכך שבמקומות שבהם דרך המינוי של דירקטור חיצוני מוזכרת בחברה ציבורית – הדירקטורים החיצוניים מתמנים באסיפה הכללית ובחברת אגרות חוב אין חובה כזאת. אז דאגנו שבמקום שבו יש התייחסות לאישור המינוי באסיפה הכללית, או למינוי באסיפה הכללית, אז יהיה ברור שהכוונה רק לחברה ציבורית. רק אם החברה היא חברה ציבורית אז אותו תנאי יהיה רלוונטי. זה נכון גם לגבי אישור הגמול השנתי בתקנה 4(ד), וגם לגבי גמול בניירות ערך שבתקנה 8ב רבתי.
גם לגבי התקנות האלה, אנחנו מבקשים שהן ייכנסו לתוקף ביום שבו נכנס לתוקף תיקון 17.
היו"ר דוד רותם
הערות? אנשים באו הנה סתם בשביל לשבת בלי להעיר הערות? הרי לא יכול להיות. משהו פה מתחיל להיות מעורר שאלות אצלי.
רוני טלמור
יש הרבה מאוד גורמים שחשוב להם שהתקנות האלה ייכנסו במועדן לתוקף.
היו"ר דוד רותם
אה, אז זאת אומרת, אתם כולכם באתם להפעיל עלי לחץ? כי אם כן, רק תגידו לי, אז אני לא אאשר את התקנות.
קריאה
באנו לתמוך.
היו"ר דוד רותם
טוב.
רוני טלמור
התיקון הבא הוא לתקנות החברות (עניינים שאינם מהווים זיקה). גם כאן התיקון הוא טכני מאוד. סעיף 240(ב) לחוק החברות קובע את תנאי הכשירות מבחינת זיקה של דירקטור חיצוני ויש מספר הקלות שמגדירות עניינים שאינם מהווים זיקה בתקנות. אנחנו לא מציעים שום שינוי מהותי בתקנות אלא את ההתאמות הנדרשות כדי להחיל את אותן הקלות גם על חברות אגרות חוב שממנות דירקטורים חיצוניים. לכן התיקונים במהותם הם – בכל מקום לבטל את המילה "ציבורית", לגבי חברה. זהו, זה תיקון די פשוט בעצם.
היו"ר דוד רותם
טוב. הלחץ פעל, מצוין. אושרו כל התקנות. אם אתם רוצים מכתב לשר, יש לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 11:15

קוד המקור של הנתונים