ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 07/02/2012

שביתת מורי קבלן, שביתת מורי הקבלן, שביתת מורי היל"ה, שביתת מורי הקבלן, שביתת מורים המועסקים כעובדי קבלן , שביתת מורי הקבלן

פרוטוקול

 
PAGE
19
ועדת החינוך, התרבות והספורט
07/02/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

<פרוטוקול מס' 557>
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, י"ד בשבט התשע"ב (07 בפברואר 2012), שעה 11:00
סדר היום
<1. שביתת מורי קבלן>
<2. שביתת מורי הקבלן>
<3. שביתת מורי היל"ה>
<4. שביתת מורי הקבלן>
<5. שביתת מורים המועסקים כעובדי קבלן>
<6. שביתת מורי הקבלן>
נכחו
חברי הוועדה: >
אלכס מילר – היו"ר

עינת וילף – מ"מ היו"ר

מסעוד גנאים

ניצן הורוביץ

אורית זוארץ

דב חנין

איתן כבל
מוזמנים
>
חיים להב

- מנהל האגף לקידום נוער, משרד החינוך

יפעת קלמרו

- מפקחת ארצית, האגף לקידום נוער, משרד החינוך

אילן שי


- עוזר ליועמ"ש, משרד החינוך

יוסי בנבנישתי

- ראש מינהל פיתוח משאבים, החברה למתנ"סים

דני בר גיורא

- ראש מינהל החינוך, עיריית ירושלים – מנח"י

רות קופינסקי

- יו"ר המנהלים, הסתדרות המורים

מעין גרבר

- רכזת זכויות אדם ושיוויון מגדרי, התאחדות הסטודנטים

עמית רמון

- ועד מורי היל"ה, כוח לעובדים

עינת אברהמי

- מורה, ועדת תוכנית היל"ה

יעל וולפנזון

- רכזת פעילים, היל"ה

שחר עבוד

- יו"ר, מורי היל"ה

עו"ד מאירה בסוק
- נעמ"ת

ניצן תנעמי
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית פרלמנטרית
יפה קרינצה

<1. שביתת מורי הקבלן>
<2. שביתת מורי היל"ה>
היו"ר אלכס מילר
שלום לכולם, אנחנו ממשיכים בסדר היום. הנושא: הצעה לסדר היום (דיון מהיר), שביתת מורי קבלן, של חברי הכנסת וילף, הורוביץ, גנאים, חנין, כבל וזוארץ.

רבותי, אתן לכל חברי הכנסת שביקשו זכות דיבור בקצרה כדי שיוכלו להתייחס לעניין. אחר כך נמשיך לכל אורחינו כאן ולקראת השעה 12:00 נסכם. אני רק רוצה לציין בפניכם שהוועדה דנה על העניין לפני כשלושה-ארבעה שבועות.
דב חנין
אז הוא גם עלה במליאת הכנסת.
היו"ר אלכס מילר
אני מקווה מאוד שהמלצות ועדת החינוך הן חלק מהדיונים שמשרד החינוך מקיים כדי לפתור את המשבר. אני יודע שעובדי היל"ה נמצאים בשביתה מאתמול, אם אני לא טועה. כמובן שאנחנו מעדיפים שילדי ישראל יהיו על ספסל הלימודים ולא בביתם ושהמורים יקבלו את מה שמגיע להם, כמו כל מורה בישראל, במיוחד כאשר אנחנו מדברים על מקצועות שיש להם עדיפות לאומית.

חברת הכנסת וילף, בבקשה.
עינת וילף
תודה רבה. כמו שנאמר כאן, קצת בדומה לנושא של החזרת האחיות לבתי-הספר, זה הופך להיות אחד מהנושאים הקבועים שאנחנו דנים בהם. בכל פעם נשמע טיעון שבגלל שהאוכלוסייה שמורי היל"ה נמצאים אתה בקשר היא אוכלוסייה שבמובן מסוים אינה יציבה, מכך נגזרים תנאי העסקה לא יציבים למורים עצמם. אני חושבת שמדובר כאן בגזירה שהיא לא הגיונית. בעיניי זה צריך להיות להיפך. כלומר, דווקא המצב הלא יציב של האוכלוסייה שעימה מתמודדים מורי היל"ה מחייב העסקה יותר יציבה של המורים האלה כדי שהם יהיו גורם יציב עבור הילדים האלה, יוכלו להיות שקטים לגבי תנאיהם והעסקתם שלהם. לכן אני שמחה שהנושא הזה נידון שוב ושוב בכנסת.

כמו שבנושא האחיות לאט לאט חל שינוי לעבר החזרת האחיות לבתי-הספר, אני מקווה שגם כאן יהיה ברור שלא ראוי לגזור מהאוכלוסייה שאתה עוסקים המורים לגבי תנאי העסקתם של המורים. תודה.
היו"ר אלכס מילר
תודה. חבר הכנסת הורוביץ, בבקשה.
ניצן הורוביץ
ביקשנו את הדיון המהיר הזה כי הסיפור של עובדי קבלן, או במקרה הזה מורי קבלן, זו רעה חולה שצריך להיאבק בה והציבור והחברה הישראלית סופגים את התוצאות של השיטה הזו של העסקה. כשיש לך מוסד – למשל, בית-ספר או עירייה או איזו מרפאה - אותו עובד, אותו דבר, אותה עבודה, אבל תנאי העסקה, שכר ואופק שונים לחלוטין - זה מצב בלתי נסבל.

בדיוק כמו שאמרה חברתי, חברת הכנסת עינת וילף, דווקא בגלל האופי המיוחד של העבודה העובד צריך שתהיה לו יציבות, הוא צריך שיהיה לו אופק בחיים, הוא צריך שתהיה לו אפשרות לתכנן את עתידו ואת זה אפשר להשיג על-ידי העסקה ישירה. התופעה הזאת של עובדים שעובדים באותה עבודה אבל בתנאים שונים היא בושה וחרפה וצריך להיפטר ממנה, בין אם זה בבתי-ספר או במוסדות אחרים.

אני חושב שהמאבק של המורים במקרה הזה הוא צודק ביותר. הוא חלק ממאבק יותר גדול, אבל הוא אחד הצודקים שבמאבק הגדול. אני חושב שיש לכם תמיכה של הרבה מאוד חברי כנסת, זה חוצה מפלגות. טוב מאוד שהדיון הזה מתקיים היום, כדי לשים את זה על סדר היום. אני מאחל לכם בהצלחה גדולה.
היו"ר אלכס מילר
תודה. חבר הכנסת גנאים, בבקשה.
מסעוד גנאים
תודה, אדוני היושב ראש. תחילה אזכיר שהיו דיונים בעניין, אולי לפני שנה, בקשר למורי היל"ה במיוחד.
היו"ר אלכס מילר
לפני ארבעה שבועות.
מסעוד גנאים
אני מקווה רק שתהיה תועלת בסוף ויהיה פרי לדיונים. זה מה שאנחנו רוצים.

אני חושב שהתנאים שבהם מועסקים המורים, במיוחד בהיל"ה, לא נותנים להם לא את ההערכה ולא את הכבוד למשימה ולעבודה שלהם, משום שהם נותנים מענה לנוער ולילדים שבתי-הספר הם לא המסגרת שנתנה להם את המענה. הגיע הזמן שמורים אלה, שעובדים אלה, יכובדו ויוערכו דרך שיפור תנאי העסקתם. אני מקווה שאנחנו, כוועדה, נלווה את זה מקרוב ונעקוב אחרי ההתפתחויות כדי בסוף להביא פתרון לבעיה הזו ולתת להם את הזכויות שלכם – אם זה בתנאים סוציאליים, אם זה לעבור מהעניין של השעות למשרות. העיקר זה לשפר את תנאי העסקתם, שיהיו כמו שאר העובדים ושאר המורים. תודה, אדוני היושב ראש.
היו"ר אלכס מילר
תודה. בבקשה, חבר הכנסת חנין.
דב חנין
תודה רבה, אדוני היושב ראש. אני מצטרף לדברי חבריי, אכן, הנושא שב ועולה גם על שולחנה של ועדת החינוך, העלינו אותו גם במליאת הכנסת, אבל הבעיה לא נפתרת. אני מסכים למה שאמרו חבריי, אני לא אחזור, רק אומר שזו דוגמה איך התופעה ההרסנית הזו, של עבדות קבלן, עבודת קבלן, הולכת ומתפשטת בחברה הישראלית. אם בעבר דיברנו תמיד על עובדי ניקיון, הסעדה, לפעמים מאבטחים, היום מדובר על מורים, אחיות, רופאים, עובדי היי-טק. אין היום תחום שאליו העבודה הקבלנית, ההעסקה העקיפה, לא נכנסה ברגל גסה, שבו המכה הקשה הזאת, עם הפגיעה הדרמטית בזכויות עובדים, במעמד שלהם, ביכולת שלהם לעבוד בצורה ראויה, לא מתפשטת.

מצער וכואב במיוחד כשזה נמצא במערכת החינוך. מערכת החינוך זה המקום שאמור לתת דוגמה איך החברה רוצה להיראות, איך החברה מכשירה את דורות העתיד וכדומה. אבל היום מערכת החינוך היא דוגמה של הרוע בהיבט הזה - גם אחיות בתי-הספר, שהן עובדות קבלן, גם מורי היל"ה. אלה הם דברים בלתי נסבלים.

לגופו של המאבק שעושים העובדים, אמרו חבריי ואני לגמרי מסכים - אין מאבק מוצדק מזה. המורים האלה עושים עבודת קודש, מתמודדים עם אוכלוסיות מורכבות ולא פשוטות, עם בעיות לא פשוטות, ומתכונת ההעסקה שלהם היא מתכונת פוגענית. אין להם ביטחון תעסוקתי - הם יכולים לעבוד היום ובעוד חודשיים לא לעבוד; התמורה שהם מקבלים לא תלויה בהם ובעבודה שלהם אלא היא תלויה במגוון של מנגנונים חיצוניים; אין להם עסקה משרתית בכלל - הם לא מקבלים תמורה על חודשי הקיץ, הם לא מקבלים תמורה אם תלמידים מבטלים שיעורים. דברים שהם פשוט לא יאומנו.

לכן, אדוני היושב ראש, אנחנו את הדיון הזה צריכים לסכם בהחלטות מעשיות, והחלטות מעשיות דחופות נדרשות במיוחד מכיוון שאנחנו שומעים שמשרד החינוך יוצא למכרז חדש. אני לא יודע אם המכרז החדש בכלל נעשה בידיעתכם, אם אתם שותפים בקביעת התנאים של המכרז החדש הזה. אנחנו לא רוצים שהסרט הקלוקל שבו אנחנו נמצאים עכשיו יחזור עוד פעם.

ברמת העיקרון, אדוני היושב, החלטות הוועדה צריכות לכלול, לטעמי, שתי מסקנות. המסקנה הראשונה היא: עובדי היל"ה צריכים להיות מועסקים בהעסקה ישירה על-ידי המדינה במשרד החינוך. זה המקום שלהם, משם הם צריכים לקבל את המשכורת, משם הם צריכים לקבל את התנאים ואת המעמד. זו חייבת להיות הגישה העקרונית. כל עוד זה לא מתרחש צריך להבטיח לעובדים האלה תנאי העסקה הוגנים. זה אומר משכורת משרתית, זה אומר ביטחון תעסוקתי, זה אומר היענות לדרישות המוצדקות שלהם באופן מלא. תודה רבה.
היו"ר אלכס מילר
תודה. חבר הכנסת כבל, בבקשה.
איתן כבל
אדוני היושב ראש, חבריי שהגישו את הדיון המהיר, אני מצטרף לכל מה שנאמר כאן ואני רק רוצה להוסיף עוד כמה נקודות. אני נעשה מוטרד מאוד כשאני שומע את המילים: כבר דנו בזה. כל פעם שאומרים: כבר דנו בזה, זה אומר שהעסק אבוד, העסק מת, זאת אומרת שאנחנו נכנסים לאיזה לופ.
עינת וילף
לא, בכלל לא.
היו"ר אלכס מילר
לא נכון. חבר הכנסת כבל, רק אסביר לך. בעקבות הדיונים שלנו משרד החינוך הקים ועדה לבדיקת - - -
איתן כבל
גם אתה לא כל השנה יושב ראש, אתה גם מבקר בוועדות אחרות, נכון? וכשאתה שומע את המשפט הזה – לא כי אני אומר שהוועדה לא עושה, אני אומר באופן עקרוני. כשאנחנו, חברי הכנסת, נמצאים בדיון ושומעים שכבר דנו בעניין הזה, האמירה הזו, היא עצמה מייצרת את גודל הבעיה, במובן הזה שאנחנו בלופ של עצמנו. מכדררים, כל היום ועדות ובעצם אנחנו דורכים במקום, במקרה הטוב, או לעתים גם נסוגים לאחור. זו כוונתי. אני יודע שהוועדה עושה, בגלל זה גם הבאנו את זה לכאן.

קיימנו לפני עשרה ימים דיון - מעניין לעניין באותו עניין, בניואנס הכולל - סביב סגירת חברת "בריל". הדבר הכי חשוב שביקשנו מיושב ראש הוועדה, והוא הלך אתנו, זה לעשות מעשה. אני עוד לא יודע להגיד שהתוצאה תהיה כמו שאנחנו מצפים, אבל לפחות הוועדה הראתה מעשה במובן הזה שהיא הודיעה למשרד הביטחון שאם הם לא יושבים ומנסים לתת מענה בלוח זמנים, אז כשיובאו תקציבים – ומובאים לשם תקציבים - ועדת הכספים תתייחס לכך בדיוק בהתאם. כוונתי היא שהנושא הזה, כל סופרלטיב שניתן רק ימעיט מערך העניין, עד כמה הוא באמת משמעותי ועצום, וכל אחד מחבריי כאן אמר את הדברים.

אני מבקש ממך בסופו של עניין לקבוע לוחות זמנים להתייחסות, שנביא את השר לכאן כדי שיתמודד עם השאלות, או לחילופין, המנכ"ל, כי זה כבר עניין ערכי. בוועדה שלך לא כדאי שנושאים מהסוג הזה יעברו כלאחר יד, כי בסופו של עניין כולנו נהיה שותפים למחדל לא פשוט. תודה.
היו"ר אלכס מילר
תודה. עובדי היל"ה, מי מדבר בשמכם? בבקשה.
עמית רמון
תודה. בוקר טוב לכולם. אני עמית רמון, מורה בהיל"ה וחבר בוועד העובדים. כמו שחברי הכנסת שדיברו לפניי תיארו, ואין צורך לחזור על זה, יש בעיות בתנאי ההעסקה שלנו, בעיות ביציבות התעסוקתית ואין צורך לומר ומה שזה גורם לתלמידים שלנו; תנאי העסקה פוגעניים, כמו שחבר הכנסת חנין דיבר. אני חושב שכולנו מכירים את זה, וזה לא עולה פה על השולחן בפעם הראשונה.

אני רוצה להתמקד במה אנחנו רוצים מהוועדה הזו. הוועדה התכנסה לפני כמה שבועות, הוועדה התכנסה גם לפני שנתיים – בדיוק בפברואר לפני שנתיים היה דיון בוועדה - ואנחנו נמצאים באותו מצב. כבר כמה חודשים אנחנו נמצאים במשא ומתן עם החברה למתנ"סים, ללא כל התקדמות. החברה למתנ"סים טוענת שהיא כבולה על-ידי ההסכם שיש לה עם משרד החינוך. כשפונים למשרד החינוך, משרד החינוך טוען שהכול נעשה על-פי חוק - כנראה שזה נכון, אבל התנאים עדיין נשארים פוגעניים - ומפנה אותנו בחזרה להתדיין עם החברה למתנ"סים. את מעגל הקסמים הזה צריך לשבור. אנחנו מצפים מוועדת החינוך וממשרד החינוך שינקטו יוזמה ויאפשרו לעשות את מה שצריך כדי להתיר את התסבוכת הזאת. אם משרד החינוך צריך לפתוח את ההסכם שיש לו עכשיו ולהוסיף תקציב כדי לשפר את תנאי ההעסקה שלנו כבר עכשיו - כי אנחנו דורשים שיפור כבר עכשיו ולא רק במכרז הבא שאנחנו לא יודעים מה יהיה בו - אז אנחנו רוצים שיעשו את זה. אנחנו רוצים לשמוע. דיברו פה על לוחות זמנים, בינתיים אף אחד לא מחויב לנו לשום לוח זמנים, אף אחד לא התחייב לנו בשום דבר והעניין הזה נסחב.

אתמול שבתו 23 מרכזים, שבוע לפני כן שבתו 15 מרכזים. לצערנו, אנחנו נאלצים להחריף את הצעדים, אבל לא נעצור עד שלא נקבל התחייבות מעשית ולוח זמנים ונדע איפה אנחנו עומדים. בינתיים אנחנו לגמרי באוויר.

הייתה לנו פגישה עם נציגי משרד החינוך, דיברו על כך שבמכרז הבא יהיו תנאים יותר טובים.
דב חנין
אני מבין שמתוכננת לכם פגישה עם המנכ"לית.
עמית רמון
יש לנו ביום רביעי הבא, ה-15 בחודש, פגישה עם המנכ"לית.

חבר הכנסת חנין שאל, אז אנחנו לא שותפים למכרז. לא היו שום דיונים על התנאים של המכרז, על איך המורים רואים מה צריכים להיות תנאי ההעסקה שלהם ומדוע. אנחנו בכלל לאל שותפים לכל העניין הזה.

בנוסף, בינתיים הייתה לנו פגישה עם נציגי משרד החינוך, אבל הם לא מוכנים, מסיבות שלהם או מאילוצים שלהם, לפרט במה התנאים במכרז החדש עומדים להיות יותר טובים. אנחנו, המורים של היל"ה, לא יכולים להישאר תלויים באוויר. אנחנו דורשים שיפור בתנאי ההעסקה שלנו אבל הבטחות אבסטרקטיות, שבשנה הבאה יהיה יותר טוב, לצערי זה לא הבטחות שאנחנו יכולים לקבל.
היו"ר אלכס מילר
מה אתם מלמדים? באיזה חטיבות ואילו מקצועות בעיקר?
עמית רמון
תוכנית היל"ה היא המענה היחיד והבלעדי של המדינה לבני נוער שנשרו ממערכת החינוך. אין משהו אחר. זו ה-תוכנית, זה ה-מענה של המדינה לבני נוער שנשרו ממערכת החינוך.
היו"ר אלכס מילר
זאת אומרת, אתם מלמדים את כל מקצועות הליבה. בבעלות מי נמצאים המוסדות שאתם עובדים בהם? זה הרי לא משרד החינוך.
עמית רמון
תוכנית היל"ה פועלת בצורה כזאת שהחברה למתנ"סים, בתור זכיין של משרד החינוך, היא זו שמספקת את המורים. יחידות קידום נוער ברשויות המקומיות, תחת פיקוח של משרד החינוך, הן אלה שמפעילות ומנהלות ביום-יום.
היו"ר אלכס מילר
זאת אומרת, הרוב בבעלות השלטון המקומי?
מסעוד גנאים
יש את החברה למתנ"סים. תוכניות הלימודים זה משרד החינוך.
היו"ר אלכס מילר
אתה יודע שכל החינוך המוכר שאינו רשמי אינו שייך למשרד החינוך. התוכניות הן של משרד החינוך, אבל הם לא הבעלים.

משרד החינוך, בבקשה.
מסעוד גנאים
אולי משרד החינוך ישיב על השאלה שהוא שאל: מה השיפור בתנאים?
דני בר גיורא
קודם כול, אני רוצה להצטרף לדעה שמדובר פה באנשים מסורים שעושים עבודת קודש עם הילדים, שצריך לשים אותם בקדמת הפוקוס שלנו ולתת להם את המענים הטובים ביותר. יש לנו הערכה גדולה מאוד לעבודה המסורה. מדובר בקבוצה איכותית של אנשים, שעושים עבודת שליחות מבורכת ביותר. זה דבר ראשון.

לפי מיטב הבנתי הבקשות והמחשבות של העובדים הובאו בפגישות עם הדרג המקצועי וכל הנושאים שהם העלו הועברו, גם בעל-פה וגם בכתב.
היו"ר אלכס מילר
קיבלתי מכתב ממנכ"לית משרד החינוך, שבו היא מפרטת לנו. בעקבות הישיבה שלנו הוקמה ועדה, שאתה חבר בה, מנהל מנח"י, מחוז חיפה ועוד. היא אומרת שכאשר תסתיים עבודת הוועדה, לאחר הבאת המסקנות בפני שר החינוך וכו'.

אני צריך מסגרת של זמן. אתם מכירים את העניין הזה, אתם מדברים אתי כל הזמן על חשיבות הנושא, ואנחנו לא רואים שום אופק להתקדמות. אני צריך להיות בפרופורציה מבחינת מה הולך לקרות. שוחחתי על הנושא הזה גם עם שר החינוך, שאמר שהוא רואה מחויבות אישית שלו לפתרון העניין הזה. אני גם בטוח שבשביל להחליט הוא צריך להחזיק ביד את ההיבט המקצועי, שלפיו הוא ינהג הלאה. כל עוד אתם לא מסיימים את זה אין גם משהו שאנחנו יכולים להתייחס. אני מבקש ממך להתייחס לפרק זמן שבו אתם הולכים לתת מסקנות בעניין סוגיית מורי הקבלן של היל"ה ובאופן כללי. זה דבר ראשון.

דבר שני, במצב של אותם אנשים שנמצאים לפי המכרז הקיים, האם הולך להיות שינוי? כבר הבנתי שאתם הולכים לעשות שינויים במכרז הבא. דיברנו מזמן על כך שאנחנו רואים חשיבות רבה שמורים בכלל לא יהיו מועסקים על-ידי גוף מתווך. זו המטרה הכללית והעליונה שלנו.
יש לזה כמה פתרונות
שהשלטון המקומי יהיה המעסיק; שהבעלויות יהיו המעסיקים הראשונים; הפתרון השלישי הוא שמשרד החינוך. שלושת הפתרונות הללו מספקים, לדעתי, כי רוב המורים במדינת ישראל נמצאים תחת הפתרונות האלה. אתם צריכים להחליט איך אתם עושים את זה, כי יכול להיות שהפתרון הזמני – של מכרז ועובדים דרך מתווך - היה פתרון זמני, אבל זה לא יכול להיות פתרון קבוע לטווח ארוך. הם צריכים להתקדם הלאה, כי בסופו של דבר אנחנו מדברים על איכות ההוראה, ואיכות ההוראה תלויה במוטיבציה של אדם לעבוד במערכת, ללמד ולהשקיע, כי זו שליחות ציבורית. כולם יודעים שההוראה היא לא מקצוע שמפרנס משפחה בצורה מלאה. כולם יודעים מה ההבדל בין מורה שעובד במערכת החינוך לבין מהנדס היי-טק, אבל עוד יותר? לדעתי, זה כבר כישלון מוחלט של המערכת.

אנחנו צריכם לשמוע גם איך אתם פותרים את המצב בצורה מיידית, וכמובן, גם את האסטרטגיה של משרד החינוך קדימה. בסופו של דבר אתה מבין שחוק חינוך חובה עד י"ב הולך להיכנס לכל מדינת ישראל, כל שנה נשלים כאן 10%–15%. הפתרון לילדים שיוצאים מהמערכת הרגילה וצריך לתת להם פתרונות אחרים יהיה פתרון שתצטרכו לתת בכל הארץ, ואז תצטרכו להרחיב את המסגרות שאתם עובדים אתן וגם משרד התמ"ת נכנס לסיפור הזה. אנחנו צריכים לתת מסגרת לילדים כי זה בחובה וזה בחוק, אז זה לא יצטמצם אלא להיפך, יתרחב. אתם צריכים לבנות מערכת שנותנת מענה גם לזה. אותם אנשים שעובדים שם מתמודדים דווקא עם הילדים הקשים ביותר, שהרבה יותר קשה להתמודד אתם. אז הם צריכים את המוטיבציה קצת יותר מכל השאר.
דני בר גיורא
כבוד היושב ראש, אני שמח כי בדברים שלך עכשיו נגעת קצת במורכבות ובמסובכות של העניין הזה – מיהו המעסיק, מהם תנאי ההעסקה. יש פה באמת שאלות רחבות ולא פשוטות, שאנחנו יושבים כבר למעלה מ-20 ישיבות ושומעים אנשים בשביל פעם אחת לעשות ניתוח עומק ולהבין את מצב העניינים ואת ההשלכות.

אני רוצה לתת על קצה המזלג דוגמה. למשל, סוגיית מורי היל"ה, שהיא עניין כינוס הישיבה היום. יש הבדל בין מסגרות שקיימות בבתי-הסוהר ומסגרות שקיימות בחסות הנוער לבין מסגרות שהן מסגרות של מרכזי למידה לקידום נוער ברשויות המקומיות. צריך לזכור שהמענה הוא רק לתלמידי החטיבה העליונה, וכל המורים שמלמדים את תלמידי החטיבות העליונות הם מורי בעלויות ולא מורי רשויות, או מורי רשויות במידה שהן בעלויות.

אני מסכים אתך שצריכה להיות יציבות, שזה דבר חשוב מאוד במערכת, אבל חשוב להבין שיש אלמנט של גמישות שהעבודה הזאת מחייבת, מפני שבבתי-הכלא, למשל, נכנסים ויוצאים ילדים לא לפי לוח החופשות של משרד החינוך ואנחנו רוצים לתת להם מענה גם בחופשת הקיץ וגם בחגים.
עינת וילף
תשלמו.
דני בר גיורא
תיכף נגיע לתנאים. במובן הזה, הסכמי השכר התקפים לגבי המורים בחטיבות העליונות מן הסתם לא יכולים לתת מענה למקרה הזה. אני אומר את כל זה רק בשביל להגיד שהנושא הזה הוא מורכב, וככל שאנחנו נכנסים לתוך הבנתו היריעה מתרחבת ולא מצטמצמת.

(חילופי היו"ר, עינת וילף)
היו"ר עינת וילף
אגב, היה אולי רעיון פשוט להגדיר את כל הילדים שנושרים מבתי-הספר כסוג של בית-ספר, כלומר כמוסד בפני עצמו, ואז שהמורים יועסקו במוסד הזה אבל יהיו פרושים בכל הארץ?
דני בר גיורא
יש לנו מחשבות כאלה, וגם ברמה מחוזית. אבל שוב, השאלה היא איזה הסכם שכר תקף במקרה הזה, מיהו המעסיק. יש פה שאלות מורכבות, זה לא כל כך פשוט. זה ברור שלפי הסכם השכר התקף עכשיו הוא לא רלוונטי לסוג העבודה הזה. אז יש לנו כמה מחשבות, כמה מודלים שגם שונים מסוג ההעסקה. אנחנו יושבים, לראשונה אני חושב בתולדות משרד החינוך, לעשות עבודת עומק להבין כי זה לא פשוט המצב שאנחנו נמצאים בו היום.
היו"ר עינת וילף
>
אבל המטרה היא להגיע למצב שהמורים מועסקים באופן יציב.
דני בר גיורא
המטרה הראשונה היא בוודאי לא לפגוע בזכויותיהם של מי מהמורים ולתת להם שכר הגון והולם, כיאה למקום שבו אנחנו, כחברה, רוצים לראות אותם נמצאים.

כמו שאתם מבינים, הנושא הזה הוא נושא רחב ומורכב. אני מקווה שלא יארכו ימים רבים עד שנסיים את גיבוש המסקנות. מן הסתם זה יעלה לדיון פנימי קודם כל אצל המנכ"לית והשר, שהזמינו את העבודה הזו.
היו"ר עינת וילף
>
על איזה סדרי זמנים אנחנו מדברים?
דני בר גיורא
אני לא רוצה להתחייב פה, אבל אנחנו בתוך עבודה מאוד-מאוד אינטנסיבית, שקשורה גם בהבנת ההשלכות הכלכליות של החלטות כאלה.
היו"ר עינת וילף
אבל אנחנו מדברים על ימים, שבועות, חודשים, שנים?
דני בר גיורא
אני מאמין ששבועות. מבין כל האופציות ששמת שבועות נראה לי הגיוני יותר.
דב חנין
שאלה, אדוני. אני מבין שאתם יוצאים במכרז חדש. זה נכון?
דני בר גיורא
המכרז הנוכחי מסתיים באוגוסט. במקביל לעבודתו ולהמלצותינו מתחילה עבודה על אפיונו של המכרז הבא.
דב חנין
אני רוצה לשאול אותך שתי שאלות. שאלה ראשונה: האם במסגרת האופציות שאתם שוקלים נשקלת גם האפשרות להעביר את המורים האלה להעסקה ישירה על-ידי משרד החינוך? למרבית השמחה, יש לנו עדיין משרד החינוך בישראל, ואנחנו מאוד מעריכים את הפעולה שלו.
דני בר גיורא
רק שמשרד החינוך לא מעסיק כמעט אף אחד ממורי החטיבות העליונות. הרוב המוחלט של מורי החטיבות העליונות אינו מועסק על-ידי משרד החינוך אלא על-ידי בעלויות.
יעל וולפנזון
שזה עניין מטריד בפני עצמו. זה היבט נוסף של הפרטת ההוראה.
מאירה בסוק
הרשויות עושות אותם עובדי קבלן.
היו"ר עינת וילף
שניה, נעשה הכול מסודר.
דב חנין
זו השאלה הראשונה. השאלה היא גם סוג של הצעה, כי אני אומר לך ולכם שהמתכונת הזאת היא הרת אסון, היא לא הדרך הנכונה לעבוד במשרד החינוך. לכן אני מציע, כהצעה, שתשקלו מתכונת של העברה להעסקה ישירה על-ידי המערכות הציבורית – יש לנו את משרד החינוך ויש לנו רשויות מקומיות, עם ההסדרים ביניהם. זו הדרך הנכונה, זו דרך המלך.
השאלה השניה
יש כאן מורים שיש להם ניסיון מצטבר, הם יודעים מה הבעיות. הם מנהלים מאבק, לטעמי, מאוד מוצדק. אני מניח שגם אם אתם לא יכולים לומר את זה בצורה פורמלית כאן בוועדה, גם אתם חושבים שהם צודקים במאבק שלהם. האם לא נכון שבתהליך ההכנה של מכרז כזה, שיקבע את כללי המשחק לתקופה הבאה – בהנחה שאתם הולכים למכרז, אני מקווה שתעבירו אותם למדינה ולרשויות המקומיות – האם לא נכון לשתף את נציגות העובדים בקביעת כללי המשחק לגבי השלב הבא? לי זה נראה אלמנטרי. יש להם כל כך הרבה ידע, ניסיון, הבנה, הם סופגים את הצלקות מהדברים האלה.
אילן שי
אני מהלשכה המשפטית של משרד החינוך. במסגרת דיני המכרזים יש מגבלות על היכולת של מי יכול להשתתף בהכנת מכרז. בתי המשפט קבעו במספר מקרים שעובדים, אנשים שמתמודדים במכרז, לא יכולים להיות שותפים לקביעת הכללים של המכרז, במסגרת דרישת השוויוניות. ניתן לקבל איזשהו מסמך. אני יודע שהטענות של העובדים הועברו - - -
דב חנין
פניתם אליהם שיעבירו אליכם מסמך מסודר בעניין הזה?
דני בר גיורא
כן, יש מסמך. היו גם פגישות, וכאמור, המנכ"לית אמורה לפגוש אותם בשבוע הבא. סדר היום הוא פתוח לחלוטין, כלומר הם יוכלו להעלות שם כל אותן טענות ורעיונות שיש.
היו"ר עינת וילף
עוד שאלות של חברי הכנסת למשרד החינוך?
מסעוד גנאים
שאלתי אם הם לקראת מכרז חדש או חידוש המכרז. מה יש בו חדש, כשיפור תנאי העסקתם של המורים, אם יש?
דני בר גיורא
כמובן שהכוונה היא לשפר. אנחנו כמובן מנועים מלפרט כאן את הפרטים, וכאמור אנחנו נמצאים בתוך תהליך עבודה. אבל בוודאי שהכוונה היא לשפר ואני מאוד מקווה שגם מול הוועדה הנכבדה הזו נוכל בסופו של יום לבוא ולספר על בשורות טובות.
היו"ר עינת וילף
אם אתה מעריך שתוך מספר שבועות – ויש לנו כאן את המכתב של מנכ"לית משרד החינוך – אתם אמורים לבוא עם המלצות בכלל לכל הנושא, של כל עובדי הקבלן במערכת החינוך, ובמקביל יש את הכנת המכרז; האם יש סוג של מחשבה פשוט לוותר על המכרז או לפחות שהמכרז יהיה ברוח ההמלצות שתבוא אתן?
דני בר גיורא
יש סנכרון. למשל, היום יש דיון בנושא המכרז ואני, שנמצא בוועדה, נמצא גם שם. בוודאי, המערכות מסונכרנות ואנחנו עושים את התהליכים האלה במקביל. אם יהיו פתרונות שבסופו של דבר ייתרו את המכרז הוא בוודאי ייותר, ואם יהיו פתרונות שישפיעו על המכרז הם בוודאי ישפיעו עליו. אלה לא שני מהלכים בלתי קשורים אחד לשני.
דב חנין
אני יודע ששינוי של העברה להעסקה ישירה הוא שינוי מורכב, יש לו הרבה מאוד משמעויות מבחינת המערכת. אבל מתוך ההכרות שלי עם הגורמים המקצועיים הבכירים במשרד, ההתרשמות שלי היא שישנה הרבה מאוד הבנה של מורכבות העניין במתכונת הנוכחית שלו. אני רוצה לומר לך, ואני מבקש שתעביר את המסר, אני חושב שזה בשם כל חברי הוועדה שנמצאים כאן וגם אלה שאינם כאן, שאנחנו בכנסת נשמח לעמוד לצידכם. אני יודע שיש פה גורמים ממשלתיים אחרים, יש תפיסות עולם והשקפות עולם – משרד האוצר וגורמים אחרים. נשמח לעמוד לצדכם במערכה הזאת, שיכולה להיות מורכבת, אבל לזה מה שאנחנו צריכים זה קודם כול עמדה שלכם, של משרד החינוך, שאומרת: אנחנו כשלעצמנו היינו רוצים א', ב', ג', ד', וכדי שזה יקרה אנחנו צריכים ה', ו', ז', ח'. תודה רבה.

(חילופי היו"ר, אלכס מילר)
היו"ר אלכס מילר
נציג אגודת הסטודנטים מבית ברל, בבקשה.
שחר עבוד
שלום. אני יושב ראש אגודת הסטודנטים של בית ברל וגם ראש פורום המכללות לחינוך בישראל. קודם כול, למעט כבוד היושב ראש, נראה לי שדיברתם מעט מדי על הבעיה במורי קבלן בעניין של החינוך. זה לא מנקה, זה מי שמחנך את הילדים שלנו, וזה חתיכת דבר.
דב חנין
גם מנקה עושה עבודה מאוד חשובה.
שחר עבוד
אין ויכוח, אבל זה מי שמחנך את הילדים שלנו. אני במקרה גם לומר חינוך ומתעתד להיות מורה בעתיד. תסתכלו במכללה שלי ותבינו שאנשים לא רוצים להיות מורים כשהם יודעים שהעתיד שלהם זה, כנראה, להיות מורי קבלן. אנחנו מדברים כרגע רק על היל"ה, אבל יש פה עוד הרבה גופים של קבלנות הוראה, שפשוט צריכים להיות פסולים. צריך לעבור מיידית לשיטה של העסקה ישירה. חייבים לוודא שהתנאים הם נכונים. מורה שעסוק בדברים משניים, כמו הכסף שלו, בדרך כלל לא יהיה עסוק בילדים שלנו. הוא יפעל על אוטומט, אולי ידאג למבחן הקרוב, הוא לא יתעסק בחינוך של הילדים, הוא לא יתעסק בבעיות שיש לתלמיד בבית, וזה תפקיד מורה ומחנך, בטח ובטח במקומות כמו היל"ה.

לדעתי, ואתם תראו את זה לאור מה שקורה עכשיו, פחות ופחות אנשים רוצים להיכנס להוראה. אני יכול להגיד לכם שזה מה שהולך אצלנו, במסדרונות בית ברל, וחבל.


ממש מטריד אותי שאנחנו מדברים רק על היל"ה, למרות שאני מבין שזה הנושא העיקרי על הפרק ואנחנו צריכים לפתור את הנושא של המכרז הקרוב, אבל צריך להבין שזו בעיה גורפת שצריכה להיפתר.

אני פה בשלושה כובעים; גם כסטודנט אני אומר לכם שאנחנו הולכים למקום שאם זה לא ישתנה יהיו פחות ופחות מורים איכותיים; גם כמחנך אומר לכם שמי שהולך להיות בצד של המחנך יהיה לו מאוד קשה להתעסק בילדים שלכם כשהוא עסוק בכיס שלו כל הזמן, או בתנאי ההעסקה שלו או מה קורה בחופש, כשאין לו שכר; בסופו של דבר כהורה, אני רוצה שהילדים שלי יקבלו חינוך ראוי.
היו"ר אלכס מילר
תודה רבה. החברה למתנ"סים, בבקשה.
יוסי בנבנישתי
אני רוצה להעיר כמה הערות, כמי שמפעילים את התוכנית כבר למעלה מעשר שנים. אנחנו עומדים בכל תנאי המכרז, אין פרט קטן במכרז שבו זכינו ואנחנו לא מבצעים, כולל שמירת התנאים הסוציאליים, זכויות הפנסיה, מורה שמתפטר או מפוטר מקבל פיצויים. זאת אומרת, אנחנו עובדים ממש לפי כללי המכרז.
דב חנין
מורה שמפטר או מפוטר מקבל פיצויים - טוב שזה נמצא במכרז. חשבתי שיש עדיין חוקים במדינת ישראל, אפרופו מכרזים.
מאירה בסוק
הם מקבלים 12 חודשים בשנה משכורת?
יוסי בנבנישתי
זה לא כתוב במכרז. אנחנו פועלים לפי כל כללי המכרז. המכרז נתן מחירי מינימום לסוגים מסוימים של שעות, אנחנו עומדים באותם תנאים. אני רק רוצה להבהיר שאם היינו נותנים מחירים יותר גבוהים לא היינו זוכים במכרז כי היינו יותר יקרים. גוף שרוצה לתת תנאים משופרים מלכתחילה עלול להפסיד את המכרז כי הוא יהיה יותר יקר, אתם יודעים שעיקר השיקולים הם השיקולים הכספיים ופחות השיקולים האחרים.

אני רוצה להבהיר עוד דבר. השביתה של המורים פוגעת – חוץ מהפגיעה בילדים - ישירות בחברה למתנ"סים כי כל התקורות חלות על השעה, וברגע שהשעה של המורה מול הילד לא קיימת אז העסקת 50 מנחים, שהם חלק מהמכרז, וכל מטה התוכנית וכל הפעילות מסביב גורמת לנזק, כי כולה מועמסת על השעה וכשהשעה הזאת לא מתקיימת זו בעיה. אנחנו חוששים ממצב - - -
עינת וילף
אגב, מה הסכום הכולל של המכרז?
יוסי בנבנישתי
כ-70 מיליון שקל.
אורית זוארץ
ומה התקורה שלכם?
יוסי בנבנישתי
התקורה בנויה משני סוגים: תקורה מוכתבת על-ידי המשרד, כמו העסקת כ-60 מנחים, מנחי השכלה ומנחי חינוך, והעסקת מטה. להערכתי, כ-10 מיליון מתוך ה-70 מיליון הם לתקורה, שכולל לכאורה - - -
אורית זוארץ
מתוך הסכום הזה, לא בנוסף.
יוסי בנבנישתי
כן, כן. הכול בתוך הסכום.
אורית זוארץ
בעצם, אתם משיתים את התקורה על המורים.
יוסי בנבנישתי
לא, התקורה מועמסת על השעה. אבל התקורה מוכתבת.
אורית זוארץ
זה בדיוק אותו דבר כמו בניקיון.
יוסי בנבנישתי
לא, לא, זה לא כמו בניקיון.
אורית זוארץ
למה לא כמו בניקיון? אם אתה משית את כל התקורות על המורה, אז זה כמו בניקיון.
יוסי בנבנישתי
זה לא על המורה, זה על השעה.
אורית זוארץ
בוודאי, שעה משכרם.
יוסי בנבנישתי
כן, אבל התקורה זה לא רווח, זו פעילות מוכתבת על-ידי המשרד. המשרד אומר לנו: תעסיקו 60 מנחים, וגם קובע מי יהיו המנחים. אז ברור - - -
אורית זוארץ
איך זה בא לידי ביטוי מבחינתכם, ברמת המכרז? האם יש מחשבה לעשות הפרדה בין השכר של המורים לבין התקורות ולצאת למכרז שקצת מרחיב את האופציות הכלכליות בתוך זה?
דני בר גיורא
לא ניכנס פה לדיון על פרטי המכרז.
אורית זוארץ
אבל זה רעיון הדיון. הדיון בא לדבר על פרטי המכרז ועל מתן מענה לשכר הבסיסי של המורה. אם אתם, כמו משרדי ממשלה אחרים – אני פשוט מכירה את הסוגיה הזו מעובדי הניקיון - משיתים את כל התקורות על המורה או על העובד בקצה, שכרם נפגע.
אילן שי
במסגרת המכרז הקודם נקבעו הוראות לגבי שכר המינימום של המורים.
אורית זוארץ
צמוד לאיזה שכר?
אילן שי
הוא נקבע בסכומים, בערך 50 עד 70 שקלים לשעה, לפי המפעילים של המורים. מעבר לזה, המודל שבו התשלום מול החברה למתנ"סים נעשה הוא על בסיס שעתי. ערך השעה של התשלום לחברה למתנ"סים כולל את שכר המורה – נקבע שכר מינימום מסוים - אבל הוא כולל מרכיבים מסוימים נוספים, שהם - - -
אורית זוארץ
ואז ה-50 השקלים הופכים להיות?
אילן שי
50 שקלים הם 50 שקלים. הסכום הזה הוא רק חלק מהתשלום לחברה למתנ"סים, שהוא על בסיס שעתי, אבל הוא כולל עוד פעילויות שהחברה למתנ"סים עושה, מעבר להוראה הפרונטלית.
יוסי בנבנישתי
כחלק מתנאי המכרז.
אילן שי
כן, זה חלק מתנאי המכרז. זה, למשל: הנחיה, השתלמויות, תפקידי מטה פדגוגיים, שהם מעבר לשעה של מורה שמלמד.
איתן כבל
זה מזכיר לי את אחד המערכונים של הגשש: כמה ביד? בסוף כל אחד עושה את ההסברים, את הניתוח, איך צריך לעשות. בשבילי לפחות, באופן אישי, הדרך חשובה, אבל במקרה הזה היא פחות חשובה, כי יש כאן שתי מסגרות מרכזיות - מבלי חס וחלילה לפגוע בכם, זו החלטה של הדרג הכי גבוה – וזה מערכת היחסים שמתקיימת בין כל גורם שנמצא באחריות משרד החינוך, איזה סוג התקשרות; ופעם שניה – בסוף אין ביטחון תעסוקתי. הכותרת של כל הדברים האלה היא ביטחון תעסוקתי, וכל שאר הדברים הם סוג מכבסה של דברים. בסוף אנשים מגיעים הביתה, אתה רוצה שהם יחנכו את ילדי ישראל והם צריכים להביא משכורת שכל כך לא מתמודדת. לפעמים אני נדהם איך אדם יכול להחזיק מעמד עם משכורת מן הסוג הזה. הדרך היא פחות חשובה, אל תספר להם את הדרך.
אורית זוארץ
צריך להגיע לשורה התחתונה.
איתן כבל
בסוף הוא צריך ביטחון תעסוקתי ולקבל שכר הוגן. אתה יודע, אני אפילו לא אומר שכר גבוה – שכר הוגן. כל אחד רוצה שכר גבוה. גם אנחנו, גם אנחנו שמקבלים שכר גבוה מרובם, גם כן יש כאלה שירדו בשכר בצורה דרמטית. לא על זה הוויכוח, בסוף-בסוף הוויכוח הוא סביב שאלת ההוגנות. בן-אדם אומר: אני בא, נותן מעצמי, משקיע, עוסק בנושא אולי הכי חשוב אחרי ביטחון מדינת ישראל, ובסופו של עניין נוגע גם לכם, כמי שעובדים במערכת. זאת אומרת, אם אתה נכנס לנעליים שלהם ואומר לעצמך: אני מגיע הביתה, וכאילו מה?
יוסי בנבנישתי
אני מבקש לסיים בעוד שני משפטים, פשוט קטעו אותי באמצע. אני רוצה לפנות למורים, אולי דרך הוועדה, שהשביתה נועדה מול משרד החינוך כדי שישפרו את התנאים שלהם, אבל היא פוגעת גם בחברה למתנ"סים כי ברגע שאנחנו לא מקבלים כסף על ההפעלה אנחנו נפגעים מזה מבחינה כספית.
אורית זוארץ
יש פה אחריות מאוד גדולה גם שלך, שמי שעומד מאחורי ההפעלה של המורים.
יוסי בנבנישתי
לכן אנחנו נפגשים ומדברים אתם.
אורית זוארץ
לכן אני אומרת שאתה לא יכול להתנער מזה ולהסיר את האחריות שלך. לדעתי, אתה צריך לקחת אחריות כמתווך, כמי שמפעיל את אותן תוכניות. אתה צריך לדאוג לעובדים שעובדים אצלך.
היו"ר אלכס מילר
תודה, חברת הכנסת זוארץ.
מסעוד גנאים
אולי נשמע את המורים, לא שמענו אותם.
עינת אברהמי
אני רוצה להוסיף עוד כמה דברים. אני מורה בהיל"ה ומהוועד של מורי היל"ה. יש כמה נקודות שלא עלו פה. תנאי ההעסקה האלה יוצרים תחלופה מאוד גבוהה של מורים, וזה כמובן פוגע בתלמידים. אני מזכירה שהתלמידים שלנו הם תלמידים שנפלטו מהמערכת, נפלטו מיותר מאשר מסגרת אחת. כשהם מגיעים למצב שהם לומדים ורוצים ללמוד ויש תחלופה גבוהה של המורים, זה מצב רע מאוד. זה כמובן פוגע במקצועיות של המורים, ביכולת שלנו להתמקצע וביכולת של המורים להישאר במערכת ולתת לתלמידים האלה את החינוך שמגיע להם. אני רוצה שנזכור את זה, שהיציבות חשובה לא רק לנו, כמורים, אלא גם לתלמידים.

שמעתי דברים קצת מעורפלים, אבל אני רוצה שיהיה ברור שאנחנו לא נסכים למצב של דור א' ודור ב', או מורים מסוימים שיועסקו ישירות ואחרים לא, מורים שחלקם ימשיכו לעבוד בתנאים האלה וחלקם לא. אני מקווה שהוועדה תמשיך לעקוב אחרי העניין הזה.

אני רוצה להודות לחברי הכנסת שהעלו את הנושא ולבקש ליווי של הוועדה במשא ומתן שלנו מול החברה למתנ"סים, מול משרד החינוך. אני חושבת שזה משהו שיכול לקדם את הנושא הזה.
עינת וילף
אותם 70 מיליון שקלים שהם היום במכרז, עשינו אותו דבר לגבי אחיות בתי-הספר, שהתברר בסוף שלא היה שום רווח מבחינה כלכלית בהעברתן למתכונת של קבלן. מה העלות של העברתם למתכונת מסודרת של העסקה על-ידי בעלות, משרד החינוך או מה שזה לא יהיה?
דני בר גיורא
זה בדיוק אחד הדברים שהוועדה עסוקה בהם – לאן רוצים להגיע, לפי איזה הסכם שכר לעבוד – ואז להבין את המשמעויות הכלכליות של זה. אין לי כרגע תשובה. זה אחד הנושאים שאנחנו בודקים.
היו"ר אלכס מילר
אוקיי. בבקשה, גברתי.
מאירה בסוק
אני מטפלת בנושא של עובדי קבלן כבר הרבה מאוד זמן, בערך משנת 2005. כל הנושא של עובדי קבלן הולך ומתרחב בצורה מאוד גדולה. הנושא המרכזי הוא עבודה שעתית. מה שאנחנו רואים בכל המשק שזו עבודה לפי חוזים, והעבודה השעתית הזאת גורמת לאנשים לא להרוויח. זאת אומרת, גם הנושא של הפנסיות שלהם – האנשים הצעירים האלה, בשנות ה-60 שלהם לא תהיה להם פנסיה. את זה אנחנו רואים כבר היום.

צריך להבין, האנשים האלה לא מקבלים שכר לא בחודש ספטמבר ולא בחודש מאי, כי זה חגים, ואני לא מדברת על זה שזה עשרה חודשים בשנה.
קריאה
שמונה.
מאירה בסוק
הם מקבלים שמונה או תשעה. אני מבינה שמשרד החינוך פתאום גילה את זה, אנחנו יודעים על זה משנת 2005. זה תמיד מדהים אותי בכל ישיבה, שהם אומרים: אנחנו חוקרים, אנחנו עובדים. הייתי בעשרות ישיבות - הם כל הזמן הם חוקרים ועובדים והם עושים את עצמם כאילו הם לא יודעים מהעניין הזה. יש לנו תוכניות קרב, עמותת רנה קאסין, עמותות בתל-אביב, עמותת היל"ה - יש עשרות עמותות. לדעתי, משרד החינוך לא יודע על כמות העמותות שיש לו ואולי באמת הגיע הזמן שהם יביאו נייר עמדה, כמו עם האחיות, לראות כמה זה. איך הם לא יודעים כמה עולה להעסיק עובדים ישירות דרך העיריות וכמה במכרז? זה הכול היתממות, לא יכול להיות שהם לא יודעים את זה.

אתם עושים מכרז – תעשו מכרז. למה לא חוזי העסקה ישירה? חוזה מיוחד. היום יש המון גופים שמעסיקים בחוזים מיוחדים. הם יעבדו שנה לפי כמות המשרות שלהם. אני לא מבינה למה הם צריכים לא לקבל משרה לשנה, למה לא לקבל בחודשים מסוימים. אני מבינה שחברת המתנ"סים גם רוצה להרוויח ומשרד החינוך – והכול עליהם. זה דבר שלא ייעשה. אתם לא מבינים מה אתם עושים. אתם מרוויחים משכורת – משרד החינוך, משרדי הממשלה – אתם לא יודעים מה אתם עושים לעוני במדינת ישראל. אני לא מדברת עליהם חלילה, אבל בגדול האנשים האלה עניים. אתם פשוט לא רואים את זה.
היו"ר אלכס מילר
תודה. בבקשה, גברתי.
יעל וולפנזון
אני מעמותת במעגלי צדק. אני רוצה להצטרף למה שנאמר כאן. משרד החינוך וארגוני המורים מציגים לנו בשנים האחרונות מצג שווא של שיפור מצב המורה. משיגים הסכמים קיבוציים שיש בהם תוספת נאה לשכר, אבל בפועל יותר ויותר מורים מוחרגים מאותם הסכמים קיבוציים דרך הפרטות למיניהן, והיל"ה היא הבולטת ביניהן. יש כמובן את קרן קרב וכל העמותות של העיריות, כמו רנה קאסין, יובל חינוך וכו'. איזה מין דבר זה, שמשרד החינוך מצד אחד מצהיר על מחויבותו למורי ישראל, ובפרט המורים שמתעסקים עם האוכלוסייה הכי רגישה, של ילדים שנפלטו מהמערכת, ומאחורי הדלת מפריטים הכול והמורה נותר מאוד חלש?

משרד החינוך צריך להידרש לנושא. כל מה ששמענו בדיון הזה עד עכשיו זה שורה של מילים מכובסות – גמישות תעסוקתית. הצד השני של גמישות תעסוקתית זה חוסר ביטחון תעסוקתי לאותם מורי היל"ה. אתם מדברים על שיפור, אבל מה המשמעות של השיפור? באנו לפה לקבל תשובות ואמירות קצת יותר קונקרטיות ולצערי, נציגי משרד החינוך נותרים בערפל.
היו"ר אלכס מילר
תודה. שאלה לי אליך: כמה זמן אתם צריכים בשביל לתת מסקנות של הוועדה? חברת הכנסת וילף שאלה ואתם לא עניתם בצורה מסודרת. אגיד לך מה קורה - אם אתם לא עונים, אז אני קובע. אני נותן לכם את כל האפשרות לעשות את זה בצורה הכי מקצועית והכי טובה שיש, אבל אי-אפשר בצורה כזאת לעבוד.
המסקנות שלי הן כאלה
קודם כול, ועדת החינוך רואה חשיבות רבה בכך שכל המורים שמלמדים היום את ילדי ישראל יעבדו בצורה ישירה אצל מי שמעסיק אותם, אם זה משרד החינוך, אם זה רשויות מקומיות או בעלויות. אנחנו רואים בעיה מאוד גדולה בהעסקת מורים על-ידי חברות ביניים, כי יש לזה עלויות מיותרות שהיו צריכות ללכת כשכר לאותם מורים ולתנאים הסוציאליים. אני לא רואה שום היגיון בזה, במיוחד כשאנחנו מדברים על הרחבה של העניין ולא על צמצום העניין, בטיפול בכל מה שקשור לאותם ילדים שיוצאים מהמסגרות הרגילות.

דבר שני, אני חושב שכבר עכשיו יש לכם אפשרות לשנות ולהשפיע. זה אומר שכבר באותו הסכם שקיים אתם יכולים לתת נקודות שיכולות לשפר את מצבם של אותם מורים.

לקראת המכרז הבא אני רוצה לקבל את מסקנות הוועדה שלכם ולראות איך אתם עושים שיפור ושינוי במעמדם של אותם מורים שעובדים אצלכם. אבל אתם צריכים לתת לנו פה הצהרה חד-משמעית, שבסופו של דבר אתם מתקדמים לקראת העסקה של המורים בצורה ישירה. אתם גם תִדְרשו מכל מי שנמצא אתכם בשיתוף פעולה, אם זה שלטון מקומי או בעלויות, שיעסיקו מורים בצורה ישירה, וככה גם יהיה לכם פיקוח. אתם לא יודעים מי האנשים, במה הם עוסקים. בסופו של דבר אתה לא רוצה שייכנס לבית-הספר בן-אדם עם חוסר מוטיבציה ללמד בגלל המצב הכלכלי, זה דבר אבסורדי.

אני מבין שבשבוע הבא יש לכם פגישה עם המנכ"לית. מתי התכנסה הוועדה? מתי התחלתם בסוגיה הזאת?
דני בר גיורא
לא רחוק מההתכנסות הקודמת שהייתה פה, זה אומר משהו כמו חודשיים ימים.
היו"ר אלכס מילר
בשבוע הבא יש לכם ישיבה עם דלית, מנכ"לית משרד החינוך. אני מבקש מכם שעד תחילת מרץ, פלוס מינוס שבוע, תיתנו לנו איזשהו אופק להתקדמות העניין הזה. כמובן, נעקוב ישירות אחרי הסוגיה.

אני מבקש מהמורים שמועסקים בפרויקט היל"ה לחזור לעבודה.
דב חנין
אדוני, אני מציע שלא נפנה לעובדים לחזור לעבודה. הם נמצאים במאבק לגיטימי, הכנסת בדרך כלל לא מתערבת בדברים כאלה.
היו"ר אלכס מילר
הכנסת כן מתערבת. כשהכנסת מתערבת בסוגיה של הגנה - - -
דב חנין
אם ייענו תביעותיהם הם יהיו הראשונים לחזור.
היו"ר אלכס מילר
רבותי, צריך לגלות גם אחריות כלפי אותם ילדים שצריכים להיות בבית-הספר.
יעל וולפנזון
אתה לא יכול לפגוע בזכות השביתה של העובדים.
היו"ר אלכס מילר
אף אחד לא פוגע.

רבותי, אגיד לכם איך זה עובד אצלי. זה לא חד-סטרי. אם אתם מבקשים סיוע שלי, של יושב ראש הוועדה ושל חברי הכנסת, אנחנו גם מבקשים מכם לגלות אחריות. אתם מבקשים סיוע, שנפקח ונדרוש, ותאמינו לי, אני כבר יומיים מדבר עם שר החינוך, מדבר עם כל המערכות. אנחנו מחפשים פתרון שיהיה כמה שיותר מהיר מבחינתכם, גם אם מדובר על עכשיו וגם אם על המכרז הבא. אבל אנחנו כאן בוועדת החינוך ואנחנו גם לוקחים אחריות על החינוך של ילדי ישראל. מבחינתנו, המצב שהם נמצאים בבית זה מצב בעייתי. הם לא נמצאים במערכת החינוך שבה הם צריכים להיות, במיוחד כשמדובר על מסגרות מיוחדות.

אני חושב שמצד אחד יש לכם כאן מהלך שהתחיל לפני כחודש, הוועדה התכנסה, נראה את המסקנות. אני מאמין שבשבוע הבא תקבלו הבהרות ממנכ"לית המשרד. אני מבקש מכם להחזיר את הילדים לספסל הלימודים. זה מבחינתי.

נתכנס כאן אחרי שהוועדה המיוחדת של משרד החינוך תביא לנו מסקנות בחודש מרץ. תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:00.>

קוד המקור של הנתונים