ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 29/02/2012

תקנות כרטיסי חיוב (תיקון), התשע"ב-2012

פרוטוקול

 
PAGE
3
ועדת החוקה, חוק ומשפט
29/02/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 575>
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום רביעי, ו' באדר התשע"ב (29 בפברואר 2012), שעה 10:30
סדר-היום
<תקנות כרטיסי חיוב (תיקון), התשע"ב-2012>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד רותם – היו"ר
מוזמנים
>
לירון מאוטנר לוגסי - עו"ד, משרד המשפטים

טל הראל - פיקוח על הבנקים, בנק ישראל

רונן ניסים - פיקוח על הבנקים, בנק ישראל

דוד קרונזון - מנהל פרויקטים, חברות כרטיסי האשראי
ייעוץ משפטי
רות גורדין
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשמת פרלמנטרית
רונית יצחק
<תקנות כרטיסי חיוב (תיקון), התשע"ב-2012>
היו"ר דוד רותם
בוקר טוב, תקנות כרטיסי חיוב (תיקון), התשע"ב-2012. כן, בבקשה.
רות גורדין
אנחנו נקריא את התקנות ומשרד המשפטים ובנק ישראל יסבירו.
"בתוקף סמכותי לפי סעיף 21 לחוק כרטיסי חיוב, התשמ"ו-1986, לאחר התייעצות עם נגיד בנק ישראל ובאישור וועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

"תקנה 1. תיקון תקנה 4 - בתקנה 4(א) לתקנות כרטיסי חיוב, התשמ"ו-1986, בסופה יבוא "; ואולם הסתיים חוזה כרטיס האשראי או השעה מנפיק את הזכות להשתמש בכרטיס אשראי, רשאי המפקח, כהגדרתו בחוק הבנקאות (רישוי), התשמ"א-1981 (להלן בתקנה זו – חוק הבנקאות) ליתן הוראות אחרות מכוח סעיף 5(ג1) לפקודת הבנקאות, 1941, לעניין מסירת הודעות על-ידי מנפיק שהוא תאגיד בנקאי או תאגיד עזר, כהגדרתם בחוק הבנקאות. 2. תחילה - תחילתן של תקנות אלה 30 ימים מיום פרסומן".
היו"ר דוד רותם
כן.
לירון מאוטנר לוגסי
בעקבות שתי הצעות חוק פרטיות שעלו, נעשה סבב עם חברות האשראי לשמוע מהן אילו תיקונים נדרשים להיעשות או בחוק כרטיסי חיוב או בתקנות כרטיסי חיוב. עלו מספר נושאים אשר לגבי כולם, מלבד הנושא הזה שתיכף אדבר עליו, הוחלט שניתן לתקן את הדברים בהוראות ניהול בנקאי תקין.

הנושא שעלה שלא ניתן לתקן אותו בהוראות ניהול בנקאי תקין כרגע, בגלל שאין הסמכה לכך בתקנות, זה נושא של כרטיסי אשראי שבוטלו ועסקאות מתמשכות. בעצם, במצב שבו כרטיס אשראי בוטל והעסקאות הן עסקאות מתמשכות, מתפרסות על תשלומים, כרגע לפי המצב המשפטי היום הם חייבים לתת פירוט של התשלומים כל חודש בחודשו.
חברות האשראי ציינו שהדבר מאוד מכביד ויוצר ניירת גם כלפיהם, ויוצר עלויות עליהם וגם כלפי הלקוח שמקבל את הניירת הזו. הם ביקשו ליצור איזשהו מנגנון שהוא יותר מאוזן, שמשקף גם את הצורך בהגנה על הלקוח ויידוע שלו, ומצד שני בכל זאת להוריד קצת מהמעמסה הזו.
אנחנו בבנק ישראל קיבלנו את העמדה הזאת, וחשבנו שנכון לעשות את זה בהוראת ניהול בנקאי תקין, אבל היה צורך לתקן את ההסמכה והתקנות ולכן בעצם הבאנו את התיקון הזה.
היו"ר דוד רותם
כן.
רות גורדין
רק לוודא שהדבר הזה יחול רק על עסקאות שכבר הסתיימו ולא עסקאות שיש להן עוד חיובים בסכומים משתנים או חיובי עתיד – שהחיוב התגבש עוד לפני שהכרטיס - - -
טל הראל
שום דבר חדש, לא עסקאות חדשות, לא תשלומים חדשים, דברים שהסתיימו, לא ניתן ממילא לעשות יותר שימוש בכרטיס, כי הוא נחסם, הוא בוטל - אז הסמכה אפשר לתת לה תדירות של משלוח מסמכים.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה.
טל הראל
תודה לך.
היו"ר דוד רותם
הצבעה

בעד – פה אחד
התקנות אושרו.
היו"ר דוד רותם
אז אנחנו ודאי ניעתר לבקשתו של שר המשפטים ונאשר את התקנות.
דוד קרונזון
תודה.
לירון מאוטנר לוגסי
תודה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה.
<הישיבה ננעלה בשעה 10:40.>

קוד המקור של הנתונים