ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 19/02/2012

צו איסור הלבנת הון (חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של תאגידים בנקאיים למניעת הלבנת הון ומימון טרור) (תיקון), התשע"א-2011

פרוטוקול

 
PAGE
50
ועדת החוקה, חוק ומשפט
19/02/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 561>
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום ראשון, כ"ו בשבט התשע"ב (19 בפברואר 2012), שעה 10:10
סדר היום
<צו איסור הלבנת הון (חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של תאגידים בנקאיים למניעת הלבנת הון ומימון טרור) (תיקון), התשע"א-2011>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד רותם – היו"ר
מוזמנים
>
פול לנדס - ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור

עו"ד שלומית ווגמן - יועצת משפטית, הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור

עו"ד מאיה לדרמן - עוזרת ליועצת המשפטית, הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור

רפ"ק שמעון בן שושן - ראש חוליית הלבנת הון באגף החקירות, המשרד לביטחון פנים

עו"ד חיים אמיגה - עוזר היועץ המשפטי, המשרד לביטחון פנים

עו"ד לילך וגנר - ייעוץ וחקיקה, פלילי, משרד המשפטים

עו"ד אורנה ואגו - הלשכה המשפטית, בנק ישראל

רונן נסים - הפיקוח על הבנקים, בנק ישראל

דרור גולדשטיין - הפיקוח על הבנקים

עו"ד אוהד מימון - היועץ המשפטי, לאומי קארד

עו"ד אתי אפללו - אגף הייעוץ המשפטי, כאל

עופר גולן - ממונה איסור הלבנת הון ומימון טרור וקצין ציות, כאל

רועי קירשנר - ראש תחום מניעת הלבנת הון וציות, כאל

יוסף דניאלי - קצין ציות, ממונה איסור הלבנת הון ומימון טרור, ישראכרט

עו"ד סמי ריצ'רד מועלם - ייעוץ משפטי, ישכאכרט

עו"ד רן ונגרקו - ראש תחום שוק ההון, איגוד הבנקים

נחמה שגב - מנהלת מחלקת איסור הלבנת הון, בנק דיסקונט, איגוד הבנקים

עו"ד חוה שלייפר - בנק דיסקונט, איגוד הבנקים

עו"ד נילי סופר - בנק לאומי לישראל, איגוד הבנקים

עו"ד נורית מגד - הבנק הבינלאומי הראשון
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרנית פרלמנטרית
חבר המתרגמים – אהובה שרון
<צו איסור הלבנת הון (חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של תאגידים בנקאיים למניעת הלבנת הון ומימון טרור) (תיקון), התשע"א-2011>
היו"ר דוד רותם
בוקר טוב. אני פותח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. על סדר היום צו איסור הלבנת הון (חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של תאגידים בנקאיים למניעת הלבנת הון ומימון טרור) (תיקון), התשע"א-2011.
רונן נסים
בוקר טוב אדוני. עומד היום לדיון התיקון הרביעי לצו איסור הלבנת הון שחוקק לראשונה בשנת 2001. התיקון האחרון אושר בדצמבר 2006 ומאז זרמו הרבה מים בירקון ואנחנו מציעים היום, בקצה הישורת האחרונה של דרך ארוכה, ארוכה מאוד אפילו, של כמעט ארבע שנים במהלכן הוכן התיקון שעומד לדיון היום. התיקון הוכן בשיתוף עם משרד המשפטים, עם הרשות לאיסור הלבנת הון, המשרד לביטחון פנים, משטרת ישראל ואיגוד הבנקים.

למעשה מאז נכנס לתוקף הצו בשנת 2002, המערכת הבנקאית עשתה כברת דרך ארוכה בנושא המלחמה בהלבנת הון ומימון טרור. למעשה מאז הצו, החוק וגם הוראה 411 של המפקח על הבנקים. זה לא סוד שהמערכת הבנקאית ניצבת בחזית המאבק בהלבנת הון ומימון טרור. למערכת הבנקאית יש יכולות שלא היו לה בתחילת הדרך, הן ארגוניות, הן מיכוניות והן הניסיון והידע שהיא צברה במהלך השנים. כל אלו פרי עבודה קשה של כל העוסקים במלאכה.

התיקון שיידון היום, מטרתו הגבהת הרף של הדרישות ואמות המידה בהן נמדדת המערכת. מדובר בחלק מחיזוק ניהול הסיכונים הכרוכים בהלבנת הון ומימון טרור בתאגידים הבנקאיים שהם סיכונים מורכבים ומשתנים על כל הכרוך בכך.

מדובר בהתאמה לתפיסה פיקוחית באמצעות הטמעה של גישה מבוססת סיכון בצו שהוא כיום ברובו נשען על כללים. חלק מהתיקונים, חשוב לציין, הוטמעו במערכת כבר עכשיו באמצעות כלים פיקוחיים. אני אזכיר שהחלק בתיקון שעוסק בחשבונות במערכת סגורה אושר על ידי הוועדה ונכנס לתוקף בדצמבר 2011.

התיקונים שיידונו היום, מקורם בשלושה מקורות עיקריים: האחד, תיקונים שהוכנסו בעקבות הערות של ארגון ה-מוני וול במסגרת דוח ציות של מדינת ישראל, בהמלצות ארגון ה-FETF. כך בין השאר הוראות הכר את הלקוח שהיו קבועות בהוראה 411 עוגנו בצו. הוספה דרישה לכלול במסמכי העברה אלקטרונית, סוויפט, פרטי מעביר יוזם ההעברה, הוטלה חובה לנקוט באמצעים סבירים לאימות זהות נהנה ובעל שליטה וכן חובת בדיקה מול רשימת ארגוני ופעילי הטרור גם במקרה של העברה שבוצעה דרך ישראל אך מקורה ויעדה אינם בישראל.

מקור שני לתיקונים, כמו שציינתי בפתח דבריי, הניסיון שנצבר מאז כניסתו של הצו לתוקף. היום זה כבר כמעט עשר שנים וזה במסגרת הביקורות שעורך הפיקוח על הבנקים והן במסגרת פעולות הסדרה ופניות שהתקבלו אצלנו. כך שונה מבחן הדיווח על פעולות בלתי רגילות ומבחינתנו זה אחד התיקונים החשובים בצו, אם לא החשוב בהם, הוקנתה סמכות לתאגידים בנקאיים באישור המפקח על הבנקים לקבוע דרכי זיהוי ואימות פרטים חלופיים במסמכים חלופיים וכן הורחבה סמכות המפקח לקבוע דרכי זיהוי ואימות פרטים למסמכים ואישורים חלופיים הן מערכתית והן במקרים ספציפיים.

המקור השלישי הוא שבוצעו תיקונים לצווים שכבר אושרו על ידי הוועדה, צו חברי הבורסה, מנהלי תיקים ובנק הדואר.

אתה רוצה שאתחיל לקרוא את נוסח התיקון?
היו"ר דוד רותם
לא, לפני שאתה מתחיל את התיקון, יש לי כמה שאלות.

בסעיף 4(ד) ו-(ה), סבירות ההצהרה ואמצעים סבירים להתייחס לסיכון הלבנת הון ומימון טרור. איזה חסינות אתה נותן לבנק אם הוא טעה? מה שהוא חושב שזה סביר, אתה חושב שזה לא סביר.
רונן נסים
לגבי סבירות ההצעה, מדובר בסבירות שהיא על פניה, סבירות לכאורית. אגב, ההוראה הזאת מצויה כבר היום בחוזר של המפקח על הבנקים מ-2004 והוא הוטמע במערכת כבר כמעט שמונה שנים. מדובר במקרים בהם נתקלנו בביקורות בהם בחברה פרטית לדוגמה לא הוצהר על בעל שליטה או שהצהרת הנהנה הייתה לא סבירה על פניה.
היו"ר דוד רותם
תסביר.
רונן נסים
לדוגמה, משרבטים, הנהנה בחשבון, מכונית. נתקלנו בתופעות כאלו. כמו שציינתי, הבחינה היא על פניה. אם בחברה פרטית מוצהר שאין בעל שליטה, הציפייה מהבנק שיבדוק למה אין בעל שליטה כי בדרך כלל בחברות פרטיות יש בעל שליטה. אין כאן כוונה לדרוש מהבנקים לעשות חקירה מאוד מקיפה כי ההנחיה שלנו היא לבדוק את הסבירות על פניה.
היו"ר דוד רותם
אני בנק ואני מדווח לך על כל פעולה שהיא. לא מעניין אותי אם זה סביר או לא סביר. למה לי לקחת סיכון? קח אלפי דיווחים כל שבוע ותעשה אתם מה שאתה רוצה.
אורנה ואגו
לא מדובר כאן בדיווח. מדובר כאן בקבלת הצהרה מהמבקש לפתוח חשבון.
היו"ר דוד רותם
ואם אין לי הצהרה, מה אני צריך לעשות? ההצהרה לא סבירה.
אורנה ואגו
לא לפתוח חשבון.
היו"ר דוד רותם
דבר נוסף רציתי להבין. בסוף פסקה (7). סעיף 5(א)(7). זה חשבונו היחיד מסוג זה? זה היה כבר קודם וזה לא חידוש שאתם מחדשים עכשיו. אם זה היה, זה לא אומר שזה נכון. על פי כללי לשכת עורכי הדין, עד כמה שאני יודע, עורך דין, כל פיקדון שיש לו, צריך להיות בחשבון נפרד. מכיוון שיש עורכי דין שיש להם הרבה פיקדונות, הוא לא יכול לחתום שזה חשבונו היחיד.
רונן נסים
מדובר כאן בחשבונות שנהנים מהקלה בדמות פטור מהצהרת נהנה. בדוגמה שציינת, אותו עורך דין יכול לפתוח כמה חשבונות שהוא ירצה ובלבד שהוא יצהיר בכל חשבון כזה על הנהנים בחשבון.
היו"ר דוד רותם
לא בטוח שמותר לעורך הדין לדווח לכם משום שהוא לא צריך לספר לכם מה יש לקליינטים שלכם.
אורנה ואגו
זה לא דיווח אלינו.
היו"ר דוד רותם
לחתום בחשבון מי הם הנהנים, זה בעצם מספר לבנק מי הקליינטים.
לילך וגנר
זהות הלקוח לא תחת חסויה תחת חיסיון לקוח.
היו"ר דוד רותם
זהות הלקוח וכמה כסף יש לו?
לילך וגנר
דיברתי על זהות הלקוח.
היו"ר דוד רותם
זהות הלקוח ואני מכניס כסף לחשבון.
אורנה ואגו
זה לא כמה כסף יש לו אלא בדרך כל זה פיקדון לצורך עסקה.
היו"ר דוד רותם
לא חשוב לצורך מה. אני לא בטוח שזה עומד בכללים.
אורנה ואגו
ההוראה הזאת קיימת כבר זמן רב. לשכת עורכי הדין אמרה הרבה דברים אבל את זה היא לא אמרה.
היו"ר דוד רותם
מה זה אומר?
אורנה ואגו
שלא נתקלו בקשיים בעניין הזה. כך אני מניחה, אבל אני לא יודעת.
היו"ר דוד רותם
מי כאן נציג לשכת עורכי הדין?
קריאה
לא נמצא.
היו"ר דוד רותם
בסדר. אם להם זה לא חשוב, למה זה חשוב לי?

אפשר להתחיל.
רונן נסים
1.
תיקון סעיף 1

בסעיף 1 לצו איסור הלבנת הון (חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של תאגידים בנקאים למניעת הלבנת הון ומימון טרור), התשס"א-2001 (להלן – הצו העיקרי) –
(1)
לפני ההגדרה "בעל חשבון" יבוא
"אזור" – כל אחד מאלה: יהודה והשומרון וחבל עזה.

"ארגון FATF" (Financial Action Task Force) – ארגון בין לאומי למאבק בהלבנת הון ובמימון טרור.

(2)
אחרי הגדרת "הממונה" יבוא
"העברה בנקאית SWIFT" (Society for Worldwide Interbank Telecommunication) – העברה בנקאית מאובטחת באמצעות SWIFT.

(3)
בהגדרת "הרשימה", במקום "ארגוני הטרור המוכרזים" יבוא "ארגוני טרור מוכרזים", במקום "מי שהוכרז כאדם" יבוא "מי שהוכרז אדם"

(4)
בהגדרת "כרטיס חיוב"
, בכל מקום, במקום "חפץ" יבוא "אמצעי", במקום "המיועדים לרכישת נכסים" יבוא "המיועדים לביצוע תשלומים ולרכישת נכסים". אחרי המלים "שהיתרה הצבורה האפשרית בהם" יבוא "(להלן – היתרה)" ובסופה יבוא "המפקח על הבנקים רשאי לעדכן את סכום היתרה ובלבד שלא יפחת מהסכום האמור".

(5)
בהגדרת "מבטח", במקום "חוק הפיקוח על עסקי ביטוח" יבוא "חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח)".

(6)
בהגדרת "מספר זהות", בספקה (2), בסופה יבוא "היה היחיד תושב האזור – מספר הזהות יכול שיהיה גם מספר זהותו בכרטיס מגנטי שהנפיק המינהל האזרחי".
(7)
בהגדרת "מקבל שירות", במקום "או אדם המבצע" יבוא "או מי שמבצע", ובסופה יבוא "או מי שמבצע בתאגיד בנקאי פעולה שאינה נרשמת בחשבון שמבצע הפעולה רשום בו כבעל או כמורשה חתימה".

(8)
אחרי הגדרת "נהנה" יבוא
כאן קיבלנו הערה מאיגוד הבנקים לגבי הגדרת עורך דין. בעקבות צו חברי הבורסה הוספנו דרישה שעורך דין יהיה גם נוטריון לגבי תאגיד שאינו רשום בישראל. איגוד הבנקים היפנו את תשומת לבנו שזה חל גם לגבי דרישת אישור על דין זר של תאגיד שרשום בחוץ לארץ או במקרה שאחד ממסמכי היסוד חסר, אישור של עורך דין. בעקבות כך חשבנו להעביר את ההגדרה לסעיף 3, במקום בסעיף ההגדרות, ולהוריד את הדרישה של נוטריון ולהכניס אותה רק לעניין העתק מאושר.

האם זה בסדר שנדון בזה בסעיף 3?
היו"ר דוד רותם
אין בעיה.
נורית מגד
זה צריך להישאר בסעיף ההגדרות כי סעיף ההגדרות הוא יותר כללי.
אורנה ואגו
רק בסעיף 3, אלא אם כן זה עורך דין ישראלי, יש שימוש בעורך דין שהוא לא רק ישראלי.
נורית מגד
סעיף 3(ד) מפנה לסעיף 3(ג) ושם יש הפניה לעורך דין ישראלי. סעיף (ד) מדבר על תאגיד שהתאגד בחוץ לארץ ואז מבינים שעורך הדין יהיה עורך דין ישראלי. לכן רצינו שתישאר הדרישה של הנוטריון.
רונן נסים
תישאר בסעיף 3.
אורנה ואגו
לפי דרישת הוועדה, אנחנו לא כל כך יכולים להסכים אבל ביקשנו לצמצם את זה. ניסינו לצמצם את זה רק למקומות שגם בצו הבורסה זה מופיע.
רונן נסים
אפשר להכניס את זה לסעיף 3(ב) ולומר "בסעיף זה, עורך דין" ואז ההגדרה עם נוטריון. בהעתק מאושר להוסיף לעניין תאגיד זר עורך דין שאינו בעל רישיון עריכת דין בישראל, שיהיה גם נוטריון.
חוה שלייפר
אם אני זוכרת נכון, חוץ מהמקום של החשבון המיוחד שנהנה מפטור על הצהרה, שזה חשבון שהיתרה שלו היא 300 אלף ומאה אלף לכל פעולה, היו מקומות בהם לפעמים כן צריך עורך דין זר.
קריאה
סעיף 6(א).
רונן נסים
לא, שם זה רק עורך דין ישראלי. עשינו בדיקה ומצאנו שזה רלוונטי רק לעניין של 3(א), (4) ו-(5).
חוה שלייפר
בכל מקרה, בכל מקום בצו שבו מתייחסים לעורך דין בעל רישיון עריכת דין בישראל, המצב היום הוא שבכל מקום הצו מחריג, כמו ב-5(א)(7) וכמו ב-(6). בעצם אין מניעה שזה יישאר בסעיף (1).
אורנה ואגו
אין צורך. אין לי בעיה. למה לא הבנתי למה יש צורך. אם השימוש בזה הוא רק בסעיף 3, חשבתי שזה יותר נכון מבחינה חקיקתית ויותר נקי לשים את זה בסעיף 3. אין לי התנגדות מיוחדת.
רונן נסים
סעיף 3(א)(3). זה צריך להופיע בסעיף 3 ולא בסעיף 3(א)(3). כרגע זה מופיע כך שזה מעורר קשיים פרשניים כיוון שלכאורה זה מתייחס רק לסעיף 3(א)(3).
היו"ר דוד רותם
זה לא משנה. הוויכוח הוא טכני. ענייני חקיקה וניסוחי חקיקה זה עניין שלנו. אין הבדל. זה יכול להיות סעיף הזה או בסעיף אחר. זה לא משנה.
חוה שלייפר
איך זה יופיע ב-3(ב) וההתייחסות היא לעניין העתק מאושר ולא לעניין כל האפשרויות. למשל,ש אישור תאגיד ומספר זהותו, זה לא היה ברור - למרות שהפרקטיקה כן מוכיחה שכך עושים – שזה עורך דין במדינת ההתאגדות של התאגיד. לכן שם התעורר הצורך. זאת אומרת, בכל מקרה נכון שהסעיף שהוא השחקן המרכזי הוא הסעיף של הזיהוי והאימות, בעיקר בתאגידי חוץ.
רונן נסים
בסדר. נשאיר אותו בסעיף 1, בסעיף ההגדרות. השאלה אם מבחינת הוועדה זה בסדר שנשמיט את הדרישה של היות עורך הדין גם נוטריון למעט הדרישה להעתק מאושר.
היו"ר דוד רותם
כן.
רונן נסים
(8)
אחרי הגדרת "נהנה" יבוא
"עורך דין" – עורך דין בעל רישיון לעריכת דין בישראל ולעניין תאגיד שאינו רשום בישראל, גם נוטריון שהוא עורך דין בעל רישיון באחת המדינות החברות בארגון לשיתוף כלכלי ופיתוח (להלן – OECD) או במדינת ההתאגדות של התאגיד, ובלבד שהמדינה או ה טריטוריה שבה מואגד התאגיד אינה מנויה בתוספת הרביעית.
חוה שלייפר
נניח נפתח חשבון תאגיד של מדינה ששייכת לתוספת הרביעית, אתם רוצים אישור של עורך דין מה-OECD לגבי מסמכי התאגיד? זה הרעיון?
רונן נסים
לא.
חוה שלייפר
ה"בלבד" נסמך על מדינת ההתאגדות או על מה הוא נסמך? אני לא אומרת שזה קורה, אבל לגבי מדינה בתוספת הרביעית, אין איסור.
היו"ר דוד רותם
עורך דין או נוטריון לא יספיק בשביל החברות האלה.
חוה שלייפר
כך הבנתי, אבל רציתי להבין שאכן לכך הכוונה.
היו"ר דוד רותם
גם עורך דין שרשום ב-OECD לא יכול בחברות שבתוספת הרביעית וגם אם עורך הדין הזה רשום במדינת ההתאגדות של התאגיד, הוא לא יכול לעשות זאת.
חוה שלייפר
אני לא מבינה למה עורך דין ב-OECD . אני מבינה, לא מבחינת העברית, שה"בלבד" נסמך על מה שלאחר ה"או".
היו"ר דוד רותם
גם עורך דין בעל רישיון באחת ממדינות החברות בארגון לשיתוף כלכלי או במדינת ההתאגדות של התאגיד, כל זה ובלבד ש.
חוה שלייפר
זאת אומרת, אם זה במדינה בתוספת הרביעית, צריך עורך דין ישראלי.
היו"ר דוד רותם
אם אתם שואלים אותי, אף עורך דין לא יכול.
חוה שלייפר
ועוד איך כן.
אורנה ואגו
אנחנו חשבנו שגם עורך דין מה-OECD יכול.
היו"ר דוד רותם
הוא לא יכול.
נילי סופר
זה לא לפי הניסוח.
היו"ר דוד רותם
תקנו את הניסוח כי זה לא מה שכתוב.
נילי סופר
רק עורך דין ישראלי יתאים לתאגיד שהתאגד במדינה. כך זה משתמע.
היו"ר דוד רותם
אם זאת הכוונה, זה לא מנוסח נכון. יש בעיה כי כתוב שבלבד והמדינה.
אורנה ואגו
אני מבינה שהנוסח הוא בעייתי אבל השאלה אם יש בעיה בתוכן שעורך דין מה-OECD יאשר.
היו"ר דוד רותם
כמה שתזכירו פחות את האותיות הזרות, יהיה יותר טוב.
אורנה ואגו
אני יודעת, אבל אין לי דרך לעשות את זה אחרת.
היו"ר דוד רותם
תמצאו פתרון. אין לי בעיה.
רונן נסים
הכוונה שעורך דין מארגון ה-OECD יוכל לאשר מסמכים של תאגיד שהתאגד במדינה שמנויה בתוספת הרביעית.
אורנה ואגו
נצטרך לשנות את הנוסח. נשנה את הנוסח.
היו"ר דוד רותם
אתם מבינים שיש כאן בעיה משום שכאשר עורך דין הוא ב-OECD, אין לאף אחד בישראל שליטה עליו. הוא יכול לאשר מה שהוא רוצה ולחתום על מה שהוא רוצה, אם יתברר שהכל בלוף, אתם לא יכולים לעשות לו כלום. לכו לחפש אותו.
פול לנדס
היות שהתוספת הרביעית מפורטת אצלנו, אנחנו בארץ קובעים מי יהיה כלול בתוספת הרביעית בהתאם לקריטריונים שנקבעו בצווים שאושרו בוועדות הקודמות. יהיה באמת יותר נכון שעורך דין ישראלי יאשר את הניסוחים האלה ולא להסתמך על עורך דין באחת ממדינות ה-OECD. מדינות ה-OECD הן לא בהכרח ערובה שהעמידה שלהן בנושא של איסור הלבנת הון – ואני מדבר על כל המדינות – יש את הדרישה כמו שצריך. אפשר לראות את זה בדוחות.
היו"ר דוד רותם
אני חושב שזה נכון. אני חושב שזה צריך להיות עורך דין ישראלי.
רונן נסים
באותה מידה ניתן לטעון את הטיעון הזה כלפי תאגידים שהתאגדו באחת ממדינות ה-OECD. גם שם אתה לא יכול.
היו"ר דוד רותם
זה נכון, אבל אני סומך על מדינות ה-OECD שהן מטפלות בחברות שלהן.
רונן נסים
ופחות בעורכי דין?
היו"ר דוד רותם
פחות בעורכי דין. מי יכול לטפל בעורכי דין? כשיש לי בעיה ואני צריך עורך דין, למה שלא יעשה את זה עורך דין ישראלי?
חוה שלייפר
ה-OECD זוכה למעמד מיוחס לאורך הצו הזה. סעיף 5א רבתי, יש ל-OECD מעמד מיוחד.
פול לנדס
נכון, אבל כאשר מדובר במדינה בתוספת הרביעית, מדינה שיש חשש בהקשר של מימון טרור, אנחנו סומכים על עורך דין ישראלי. זה משהו בהחלט לגיטימי.
אורנה ואגו
אנחנו גם סומכים על ניהול הסיכונים של הבנקים. לא בכל מקרה יסכימו שאוטומטית עורך דין מה-OECD יאשר. לכן אנחנו כן היינו מוכנים להרחיב כאן.
היו"ר דוד רותם
אתם תחליטו. אני מאמין שזה צריך להיות עורך דין ישראלי.
רונן נסים
(9)
ברישה להגדרת תאגיד יבוא "כל אחד מאלה"
(10)
אחרי הגדרת "תושב" יבוא
"תושב אזור" – מי שרשום במרשם האוכלוסין של האזור".
היו"ר דוד רותם
מישהו יכול להסביר לי מה זה מרשם האוכלוסין של האזור? לפחות כשאתם מדברים על יהודה ושומרון, יש שני אזורים, יש אזור A ויש אזורים B ו-C. לכל אחד מהם יש רישום אחר, מרשם אוכלוסין אחר. לאיזה מרשם אתם מתכוונים?
רונן נסים
אנחנו מתכוונים למרשם של המינהל האזרחי.
היו"ר דוד רותם
ואם הוא רשום במרשם של הרשות הפלשתינאית, מה אתו? הוא לא נחשב תושב אזור? יש לו רישיון מעבר ורישיון עבודה שאלה שני דברים שונים. זה לא מרשם האוכלוסין של המינהל האזרחי. אין לו תעודת זהות כתומה או ירוקה אלא יש לו כרטיס מגנטי שהוא יכול להופיע ולעבוד. אז הוא לא מופיע במרשם האוכלוסין אלא הוא מופיע ברשימת בעלי זכות העבודה.
אורנה ואגו
אני חושבת שהוא כן מופיע במרשם. לפחות אז דיברנו עם הצבא וזה נוסח בתיאום אתם.
רונן נסים
בתיקון סעיף 2 בוצעו התאמות לצווים שכבר אושרו.

2.
תיקון סעיף 2

בסעיף 2 לצו העיקרי –
(1)
בסעיף קטן (ב)(2), במקום "מי שמונה על ידי בית משפט, בית דין דתי או ראש ההוצאה לפועל" יבוא "מי שמינה בית משפט, בית דין דתי, ראש ההוצאה לפועל, הרשם לענייני ירושה או גוף רשמי אחר של המדינה שקבע המפקח על הבנקים" ובמקום "מכתב המינוי" יבוא "מן האסמכתה לכך".

(2)
בסעיף קטן (ו), במקום "לקוח" יבוא "בעל חשבון".

(3)
בסעיף קטן (ח) יבוא:

"כמו כן יראו לעניין סעיף קטן (ז), הפקד כספים במתקן שבאמצעותו יכול בעל חשבון או מורשה חתימה בו לבצע פעולות בחשבונו אצל תאגיד בנקאי באמצעות כרטיס חיוב הרשום על שם בעל החשבון או מורשה החתימה בו, תוך הקשת קוד סודי מזהה, כפעולה של בעל החשבון או מורשה החתימה בו".

(4)
בסעיף קטן (ט), במקום "ללקוח" פעמיים, יבוא "לבעל חשבון".

(5)
אחרי סעיף קטן (י) יבוא:

"(יא)
לא יבצע תאגיד בנקאי הוראה של מקבל שירות להעברה בנקאית SWIFT מישראל לחוץ לארץ, בלא שירשום, בכל אחד ממסמכי ההעברה, את שם מקבל השירות יוזם ההעברה, מספר חשבונו ומענו, וכן את שם הנעבר ומספר חשבונו. בוצעה העברה כאמור שלא מחשבונו של מקבל השירות או שלא אל חשבונו של הנעבר, ירשום התאגיד הבנקאי בכל אחד ממסמכי ההעברה את שם מקבל השירות יוזם ההעברה, מענו ומספר הזהות שלו או את שם הנעבר ומספר הזהות שלו לפי העניין. לעניין סעיף קטן זה, מספר הזהות של הנעבר יכול שיהא מספר מזהה כפי שנמסר בידי מקבל השירות. סעיף קטן זה לא יחול על העברה עקב פעילות הנובעת מכרטיס חיוב למעט אם כרטיס החיוב משמש להעברת כספים, ובלבד שהתאגיד הבנקאי רשם במסמך ההעברה את פרטי הכרטיס.
נורית מגד
אנחנו ביקשנו הבהרה לגבי מקבל השירות לבין ההעברה. לא כל כך ברור מי בעצם יוזם ההעברה.
רונן נסים
זה עלה בעבר, עת נוסח הסעיף והועבר לעיונכם. כפי שהובהר לכם מדובר כאן בנותן ההוראה. היינו, מי שיוזם את ההעברה. בדוגמאות שציינתם לגבי חשבון משותף או חשבון של תאגיד, מי שמבצע את ההוראה בפועל צריך לרשום.
רן ונגרקו
זאת אומרת, לדוגמה, בתאגיד זה מורשה החתימה.
רונן נסים
שמבצע.
רן ונגרקו
אם יש שניים באותו תאגיד שנתנו בפועל את ההוראה, צריך לרשום את פרטיהם.
רונן נסים
במסמכי ההעברה.
נילי סופר
גם אם נתן מיופה כוח?
אורנה ואגו
את מיופה הכוח.
נילי סופר
תאגיד הוא אורגן, אבל מיופה הכוח בחשבון פרטי, את הפרטים של מיופה הכוח ולא את הפרטים של בעל החשבון? יש כאן בעיה.
פול לנדס
התשובה היא כן.
נילי סופר
גם מיופה כוח.
פול לנדס
לא גם אלא רק של מיופה הכוח.
חוה שלייפר
אני מבינה את הרעיון. אם אני מיופה כוח בחשבון של אדם פרטי שהוא נותן את ההוראה, ברור שרוצים להגיע אליו ושמיופה הכוח לא יחסום זאת. לעומת זאת בחשבון תאגיד, התאגיד בעצמו לא יכול לתת את ההוראה. זה לא כמו בחשבון פרטי שיש שני מועמדים למתן הוראה, בעל החשבון ומיופה כוחו. בתאגיד רק התאגיד יכול לתת את ההוראה ורק באמצעות האורגנים שלו. אם אתה תרשום יוזם ההעברה כפול לנדס, מורשה החתימה פול לנדס בע"מ, בשום מקום לא יופיע פול לנדס בע"מ. זה אמנם יהיה מידע לגבי הבשר ודם אבל לא יהיה כל רמז לתאגיד.
רונן נסים
אבל זה החשבון של התאגיד. זה מופיע שם.
חוה שלייפר
מספר החשבון ומענו.
רונן נסים
מי שנתן את ההנחיה. מי שנתן את ההוראה.
חוה שלייפר
יש הבדל בין המצב המשפטי שהוא ברור, בין הניתוח המשפטי שהוא ברור, לבין מה שקורה בצו. במצב המשפטי שלוחו של אדם כמותו. אם הוא נתן את ההוראה בשם אדם, ההוראה היא של אותו אדם, בוודאי שאם נתן את זה אורגן בתאגיד, הוא שקוף. זאת הוראה של התאגיד. בצו יש הגדרה למקבל שירות, אחד ממקבלי השירות הוא מורשה חתימה. מורשה החתימה הוא גם מורשה חתימה בתאגיד. לכן לכאורה מקבל השירות יוזם ההעברה, הוא מורשה החתימה בתאגיד ולא התאגיד עצמו.
רונן נסים
נכון.
חוה שלייפר
אז לא יהיה זכר לתאגיד.
היו"ר דוד רותם
באיזה חשבון הוא עושה את הפעולה?
חוה שלייפר
בחשבון תאגיד.
היו"ר דוד רותם
אז עכשיו יש לי את התאגיד ולכן אין לי בעיה. יש לי את החשבון שלו ואני יודע מי התאגיד.
חוה שלייפר
לא בהעברה. לא במסמכי ההעברה.
היו"ר דוד רותם
במסמך ההעברה יש מספר חשבון?
אורנה ואגו
כן. יש מספר חשבון.
היו"ר דוד רותם
אז אני יודע מי זה התאגיד.
פול לנדס
בכללי ה-SWIFT ממילא צריך לרשום את שם החשבון.
נילי סופר
השאלה אם זה יהיה במקום.
פול לנדס
זה לא במקום. זה בנוסף. בכל מקרה צריך את שמו של מי שנתן את ההוראה.
חוה שלייפר
במקרה הזה, זה לא יהיה בעל החשבון.
אוהד מימון
אדוני, אני רק רוצה לדעת אם אנחנו בשלב ההערות או בשלב ההקראה מכיוון שיש לי הערות לשלב ההגדרות אותן שלחנו אליכם בנפרד.
היו"ר דוד רותם
נגיע לזה.
חוה שלייפר
יהיה רק שם אחד. לא יהיה שם התאגיד.
פול לנדס
לא הבנתי למה לא יהיה שם התאגיד. אם אין את שם התאגיד, צריך להוסיף את שם התאגיד. מה שצריך להופיע במסמך ה-SWIFT זה שם החברה ומי שנתן את ההוראה.
חוה שלייפר
זה לא מה שאומר הסעיף.
פול לנדס
אם כך, צריך לתקן את זה באופן שישקף את זה.
היו"ר דוד רותם
לא זה מה שאומר הסעיף אבל זה מה שקיים במציאות. כשאת עושה העברה ב-SWIFT, יש את הפרטים של החשבון ואת שם בעל החשבון. הם רוצים לדעת גם מי נתן את ההוראה.
פול לנדס
נכון, זה בנוסף.
היו"ר דוד רותם
ולכן הוסיפו את זה כאן.
חוה שלייפר
אבל ה-SWIFT הוא מסמך שיש לו כללים ברורים.
היו"ר דוד רותם
האם שם בעל החשבון ומספר החשבון מופיעים באופן קבוע?
חוה שלייפר
כן.
היו"ר דוד רותם
מה שהם רוצים לדעת זה שאת תגידי לי גם מי נתן את ההוראה.
רונן נסים
גם אם זה לא מופיע בטופס ה-SWIFT, זה מופיע ברישומים של הבנק ושל חברת כרטיסי האשראי לפי העניין. זה כל הרעיון. אם מבוצעת העברה בנקאית בלי שאנחנו יודעים מי נתן את ההנחיה הזאת, הדבר הזה הוא בדיוק הבעיה שאנחנו לא יודעים מי עומד מאחורי ההעברה. אם ב-SWIFT זה לא מופיע, זה צריך להופיע ברישומים של הבנק.
נילי סופר
אומרים כאן שב-SWIFT השדות הם קבועים ולא יכולים להוסיף. אלה כללים בין לאומיים. השאלה היא אם באמת הכוונה שזה יהיה במסמכי ההעברה או במסמכים בבנק או בדיווחים לרשות.
פול לנדס
לגבי SWIFT, מה שלא מופיע, לא מופיעה בחברי בורסה ולא מופיעה בדואר המילה SWIFT. לכן ככל שחברת כרטיסי האשראי מבצעת את ההעברה שלא באמצעות SWIFT, ה-SWFT כאן הוא מיותר. מדובר על חובת רישום של הפרטים האלה. ב-SWIFT צריך לפעול בהתאם לכללי ה-SWIFT.
היו"ר דוד רותם
זה לא הניסוח.
נילי סופר
גם אנחנו ביקשנו להוסיף את המילה SWIFT.
פול לנדס
מכיוון שהמילה העברה לא הייתה ברורה.
נילי סופר
לא רק זה.
היו"ר דוד רותם
פול, מה שמפריע להם זה משפט אחר והוא כשאתה כתבת "בכל אחד ממסמכי ההעברה". הם אומרים לך שבמסמך של ה-SWIFT הם לא יכולים להוסיף שום דבר.
פול לנדס
צריך להשמיט את המלים "במסמכי העברה".
נילי סופר
מה זה מסמך העברה?
היו"ר דוד רותם
זה המסמך שבו אני נותן לך את ההוראה להעביר את הכסף. זה אחד ממסמכי ההעברה.
אורנה ואגו
גם העברה נעשית ב-SWIFT וגם מסמך ההוראה נעשה ב-SWIFT. כלומר, אין עוד מסמך.
נילי סופר
יש רישום במערכת אצלנו.
אורנה ואגו
אבל אז זה מסמך העברה?
נילי סופר
לכן צריך לתקן את זה.
היו"ר דוד רותם
יש כאן בעיה. בטופס ה-SWIFT
הם לא יכולים להכניס את זה.
נילי סופר
גם לכם אין כוונה כזאת.
חוה שלייפר
מאוד הגיוני שיהיה דין ספציפי שגובר על הרעיון של דיני שליחות. נניח בחשבון פרטי, אפילו שאדם הוא מיופה כוח של מישהו, הוא יהיה יוזם ההעברה.
רונן נסים
נשנה את זה.
פול לנדס
אפשר לומר במסמכי ההעברה במקום בכל אחד.
אורנה ואגו
זאת אומרת שב-SWIFT אתם לא צריכים.
פול לנדס
זה אומר שאתה לא חייב בכל המסמכים אלא אם יש לך מסמך אחד, אתה יכול לכתוב את זה במסמך אחר ובמסמך אחר אפשר לרשום את שם היוזם.
חוה שלייפר
איפה המסמך הזה יהיה? לרשות מי הוא יעמוד?
פול לנדס
הוא יהיה אצלכם. כללי ה-SWIFT דורשים את זה וכללי הארגון הזה מדברים על כך. בנושא הזה קבע הארגון מה צריך להיות באותה שרשרת העברה. לכן המלים "מסמכי העברה" צריכות להיות שם. ברור שבשאלות נפוצות, תעבירו שאלה ונענה לכם לגבי מה שעלה כאן בדיון. מה שנקרא שאלות נפוצות שנשאלות.
מאיה לדרמן
לעניין ה-SWIFT. חברות כרטיסי האשראי, בגלל הכנסת המילה SWIFT, זה לא יחול עליהם ואולי בנק ישראל צריך להתייחס לזה כי אין העברה אלקטרונית באמצעות SWIFT על ידי חברות כרטיסי האשראי. זה מופיע בהמשך בסעיף של בדיקה מול רשימה וגם כאן עם התמקדות ל-SWIFT. הם לא בודקים מול רשימה. בחברות כרטיסי האשראי זה נעשה בצורה של זיכויים וחיובים ואם זה נעשה בחוץ לארץ, יש איזשהו הליך זיכוי במערכת הבין לאומית. זה בעצם לא יחול עליהם.
אוהד מימון
נכון. אני אשמח להשיב. אוהד מימון מלאומי כארד. ראשית, הסיפא של הסעיף הוכנסה בהתאם לכללים הבין לאומיים של הארגון הבכיר כפי שפול אמר ולדעתי בפרשנות לסעיף 8 לאותם כללים אומר במפורש על העברות מהסוג הזה שנובעות מפעילות בכרטיסי חיוב, לא צריך לחול הכלל הזה.
שנית, אנחנו באמת היסטורית הוספנו את הסיפא מאחר ובהתחלה נרשם העברה ולא ברור מהי העברה, האם זאת העברת מצב כפי שנילי אמרה, האם זה SWIFT, כשהכוונה הייתה ל-SWIFT ואנחנו מבצעים העברות בדרך של זיכויים וחיובים מול הארגונים הבין לאומיים ורצינו שיובהר, מכיוון שהארגונים הבין לאומיים בנויים בצורה מסוימת, שהדבר הזה לא חל עלינו אלא אם כן הכרטיס משמש לפעילות של העברת כספים טהורה. זה מה שכתוב כאן. היום כאשר מובהר שההעברה היא העברת SWIFT, אין לי גם התנגדות שהסיפא תימחק, אבל אני חושב שעדיין היא במקומה.
פול לנדס
המשמעות היא שזה מדאיג. זה אומר שלא בודקים אם יש העברת כספים לחוץ לארץ של כרטיס אשראי.
אוהד מימון
לא, כאשר יש העברת כספים. כאשר הכרטיס משמש, בדיוק כמו ה-
SWIFT לביצוע העברת כספים, הסעיף הזה כן חל.
פול לנדס
אבל כאשר מבוצעת עסקה.
אוהד מימון
כאשר מבוצעת עסקה, מבוצעת עסקה. אנחנו מבצעים אותה מול הארגון הבין לאומי. אין לך אפשרות לבדוק. אני מעביר כסף לארגון ויזה או לארגון מסטר-כארד.
היו"ר דוד רותם
פול, עוד לא סגרת את כל העולם. יש עוד כמה עסקאות שאתה לא יודע עליהן.
פול לנדס
לכן אנחנו כאן. בדיוק לכן אנחנו כאן.
היו"ר דוד רותם
אז בוא נעשה את זה בסעיף אחד. אין דבר כזה פעולה שפול לא יודע עליה. זה צריך להיות הכלל.
פול לנדס
זאת לא פעולה שהרשות לאיסור הלבנת הון יודעת עליה. זאת בדיוק הנקודה.
היו"ר דוד רותם
לכן אני אומר שזה לא בסדר.
פול לנדס
מה שחברת כרטיסי האשראי צריכה לעשות, זה את הדבר הבסיסי ביותר שאני לא חושב שיש חולק עליו והוא לבדוק אל מול רשימת טרור אם אותו אדם מופיע.
היו"ר דוד רותם
זה היא עושה לפני שהיא נותנת לו את הכרטיס.
אוהד מימון
נכון.
אורנה ואגו
אבל העברה בסופו של דבר של הלקוח היא לחשבונו.
היו"ר דוד רותם
לא ייתנו לי כרטיס בין לאומי.
פול לנדס
אם זה כרטיס אשראי זר.
היו"ר דוד רותם
אם זה כרטיס אשראי זר, מה אתה רוצה מהחברות הישראליות? הן לא מתעסקות עם כרטיס אשראי זר.
אוהד מימון
כאשר אנחנו מנפיקים כרטיסים ללקוחות, אנחנו בוודאי מקרינים את שמם מול רשימות הטרור.
פול לנדס
אז מה המשמעות שאתם לא בודקים? למה הסעיף הזה משנה לכם?
אוהד מימון
מכיוון שיכול היה להיווצר מצב בו אדם מסוים נכנס לבית עסק בלונדון וקונה מהחנות ואני צריך להעביר את הכסף. מה שאני עושה, אני מעביר את הכסף ומשלם אותו לארגון הבין לאומי והארגון הבין לאומי מעביר את הכסף לחנות בלונדון. אני מולי רואה אך ורק את הארגון הבין לאומי. לכאורה יכולתם לומר – והיה מי שבהתחלה אמר לנו את זה בבנק ישראל – שזה יכול ליפול תחת פעילות העברה. אמרנו להם שזאת לא העברה. אם אני מבצע על גבי הכרטיס פעילות שהיא מקבילה להעברת כספים דוגמת SWIFT, אז בסדר, אנחנו נעשה את הבדיקות של שני הצדדים. אם בן אדם נכנס ומבצע עסקה וכל מה שאני עושה זאת פעילות ביני לבין הארגונים הבין לאומיים, אין לי יכולת לבדוק את זה. בסופו של יום אני גם מזכה את הארגון הבין לאומי ולא משהו מעבר לכך. אגב, זה מתאים לסטנדרט הבין לאומי.
פול לנדס
בדיקת שם הנעבר.
אוהד מימון
אני לא יכול לבדוק את שם בית העסק כיוון שאנחנו לא יודעים אותו. אני מעביר כסף לוויזה ולמסטר-כארד. כך זה עובד בכל העולם. גם כאן, כמו SWIFT, אנחנו לא יכולים לשנות את זה. אגב, אני לא מצליח להבין את הקושי מכיוון שבסטנדרטים הבין לאומיים עליהם אתם נסמכים, זה כתוב במפורש ברחל בתך הקטנה.
היו"ר דוד רותם
כשאני מקבל את הפירוט, כתוב באיזה בית עסק קניתי.
אוהד מימון
נכון. אדוני צודק.
היו"ר דוד רותם
אז אתם יודעים באיזה בית עסק מדובר.
אוהד מימון
אנחנו יודעים אבל לא בשלב ביצוע העסקה. אנחנו אכן מבצעים בדיקות. הדיון הוא פומבי ולכן אני אומר. אנחנו מבצעים בדיקות אבל הן לא יכולות להתבצע במה שנקרא בשלב ביצוע העסקה און-ליין. צריך להבין שאת העסקאות האלה יש זמן מאוד מוגבל לבצע, צריך להגיב תוך שלוש שניות, הרשימות שלנו הן רשימות שמבוצעות עם תעתיקים וכל מיני דברים מהסוג הזה. אנחנו לא בדיוק נוכל לעמוד בסטנדרטים האלה.
אתי אפללו
לגבי השם שמגיע בדף הפירוט, החובה לציין את שם בית העסק בדף הפירוט חלה רק אם הסולק הוא סולק מקומי מתוך ישראל. בחוץ לארץ אנחנו תלויים ברצונו הטוב, אם הוא מעביר לנו את שם בית העסק, בסדר, ואם הוא לא מעביר לנו את שם בית העסק, זאת לא חובה מכוח הוראת בנק ישראל.
שלומית ווגמן
למיטב הבנתי ישנו פרק זמן לפני אישור העסקה על ידי המוסד הבין לאומי בו אתם רואים את זהות הגוף הנעבר, של ביצוע העסקה מולו, ובפרק הזמן הזה אתם יכולים לבדוק מול הרשימה. עניין טכני או לא לגבי פרק הזמן, זאת שאלה אחרת שאני חושבת שאליה אוהד מתייחס, אבל למיטב הבנתי, מבחינה עקרונית, אתם יודעים למי זה אומר.
אוהד מימון
אנחנו הצגנו בפני בנק ישראל בפירוט את הנושא מכיוון שמדובר בנושא גם מורכב וגם טכני, כאשר בעיקר הבעייתיות שלו היא בזה שאין בו עקביות. הכוונה היא שלעתים זה קורה בצורה מסוימת ולעתים מול סולקים אחרים זה לא קורה. כאשר הדברים נכתבים כאן בצו שעליו יש עיצומים ויש קנסות, אנחנו צריכים להתחייב לסטנדרט בו אנחנו יכולים לעמוד ואותו אנחנו יכולים לוודא.
שלומית ווגמן
גם אני מכירה את מורכבות הנושא, את פרק הזמן של שש ושבע השניות.
אוהד מימון
שלוש שניות.
שלומית ווגמן
יחד עם זאת, אולי מבחינה טכנית זה פחות פרקטי לעשות את זה אבל זה לא בלתי אפשרי.
אוהד מימון
לא אמרנו שזה בלתי אפשרי. אנחנו גם הצענו לבנק ישראל.
שלומית ווגמן
אין מגבלה טכנית.
אוהד מימון
כן, אבל צריך לשים לב. מה קורה בבנק לאומי או באחד מהבנקים שיושבים כאן כאשר מתגלית התאמה או סיכוי להתאמה בין השם של הנעבר ב-SWIFT לאחד מהשמות ברשימת הטרור, העסקה לא מתבצעת. לעומת זאת, אצלנו, כאשר ניתן אישור לעסקה, אין לנו אפשרות מבחינת הכללים הבין לאומיים – מה שלא נעשה ואנחנו בדיונים נרחבים אתם על זה – לעצור את העסקה. אנחנו נעשה הקרנה של השמות האלה לאחר מכן, אנחנו נבדוק, ואם יש – אנחנו נדווח, אבל אנחנו לא יכולים לבצע את הבדיקה הזאת באון-ליין. לא יכולים לבצע אותה לפני כן ומכאן נוצרת הבעיה. אגב, הבעיה הזאת לא נוצרה רק פה במדינת ישראל. צר לי, היא לא נוצרה רק כאן. עובדה שהארגון הבכיר אותו פול מצטט אומר במפורש שהסטנדרט הזה לא יחול על פעילות שנובעת מכרטיסי אשראי.
במקרה הבאתי לכאן את כללי הארגון הבכיר ואני מיד אמצא אותם. לדעתי זה סעיף 8 אבל מיד אני אמצא את זה.

באנו להתאים את עצמנו לכללים של הארגונים הבין לאומיים ועכשיו אנחנו אומרים שדווקא כאן זה צריך לחול – זה לא מובן לי.
היו"ר דוד רותם
אל תדאג, אנחנו בהתאמה מלאה לארגונים הבין לאומיים.
פול לנדס
אני מציע שעד שיימצא הסעיף, נמשיך הלאה. בכל מקרה הפתרון שאנחנו מציעים, בהתחשב במה שנאמר כאן, הוא להוסיף את הביטוי ככל שניתן. במקום שזה קיים, יירשם. במקום שזה לא קיים, מטבע הדברים אין מה לרשום. כדי שהמקרים בהם יש את המידע הזה ויש עסקאות שמאושרות מראש, המקרים האלה יירשמו. אם זה לא קיים, אין מה לרשום.
היו"ר דוד רותם
תקריא לי את מה שאתה מבקש.
פול לנדס
אדוני, אנחנו נציע נוסח. השאלה אם מדובר ב-SWIFT או לא.
היו"ר דוד רותם
מתי תעביר לי נוסח? אלא אם כן לא איכפת לכם שאני לא אאשר את הצו היום.
חוה שלייפר
המילה העברה, בהגדרה זה משהו שעובר.
היו"ר דוד רותם
יהיה כתוב: במסמכי הבנק ובמסמכי העברה אם הדבר אפשרי את שם מקבל השירות.
חוה שלייפר
מקובל.
היו"ר דוד רותם
זה שעליכם מקובל, זה עוד לא אומר כלום. זה צריך להיות מקובל על פול.

תמשיך.
רונן נסים
(יב)
תאגיד בנקאי המנהל חשבון קורספונדנט שדרכו בוצעה עסקה הכרוכה בהעברה אלקטרונית מישראל לחוץ לארץ או מחוץ לארץ לישראל או שמקורה ויעדה אינם בישראל אולם בוצעה דרך ישראל, ירשום את כל המידע שקיבל אודות פרטי ההעברה, המעביר והנעבר, במסגרת מסמך ההעברה".
היו"ר דוד רותם
אפשר לרשום את זה במסמכי העברה.
חוה שלייפר
אנחנו מציעים שזה יהיה באותו נוסח, כפי שהציע אדוני ב-(יא).
רונן נסים
צריך לשים לב שמדובר כאן בפרטי מידע שהתאגיד הבנקאי קיבל. אם הוא קיבל את זה במסגרת מסמך העברה, מן הסתם הוא יכול להמשיך להעביר הלאה. זאת הכוונה.
היו"ר דוד רותם
לא. זה בסדר. יעביר את כל המידע שקיבל. אם לא קיבלתם, לא מעבירים.
רונן נסים
3.
הוספת סעיף 2א

אחרי סעיף 2 לצו העיקרי יבוא:

כאן ביצענו התאמה בעקבות הערת הייעוץ המשפטי לוועדה לנוסח הצווים שאושרו.

"2א.
הכר את הלקוח

(א)
לא יפתח תאגיד בנקאי חשבון ולא יבצע פעולה שאינה נרשמת בחשבון בלא שזיהה את מקבל השירות ובלי שביצע לגביו הליך של הכרת הלקוח לפי מידת הסיכון שלו להלבנת הון ומימון טרור.

לעניין זה, הליך של הכרת הלקוח, בין השאר בירור מקור הכספים, עיסוקו, מטרת פתיחת החשבון או ביצוע פעולה, הפעילות המתוכננת בחשבון ואם סורב מבקש השירות למתן שירותים בתאגיד בנקאי מסיבות הקשורות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור. לגבי תושב חוץ, גם בירור זיקתו לישראל ואם הוא איש ציבור זר. לגבי מי שהוא בעל עסק, גם סוג עסקיו.

תאגיד בנקאי יערוך רישומים של פרטים אלו.
אלעזר שטרן
זה בעצם נוסח כמעט אחד לאחד במה שיש אצל חברי הבורסה, מנהלי תיקים ובנק הדואר.
אוהד מימון
אדוני, את הניסוח הזה אנחנו שומעים עכשיו.
היו"ר דוד רותם
יוצא מן הכלל.
אוהד מימון
אני גם רוצה להגיב. אנחנו חושבים שיש בעיה ויש מקום להסתפק לכל היותר בנוסח הקודם ואני אסביר במה מדובר.

יש הבדל בין בדיקות סיכון שמתבצעות באמצעים פיננסיים שונים. כך למשל לא דינה של בדיקת סיכון שנערכת בעת פתיחת חשבון בנק לבין בדיקת סיכון שנערכת בעת הנפקת כרטיס אשראי לאדם מסוים. כאשר כרטיס אשראי מונפק במדינת ישראל, הוא מונפק מתוך חשבון בנק. במדינות העולם האחרות למשל האמצעי הזה כשלעצמו נחשב לאחד מהאמצעים המקלים שיש וזאת סיבה טובה מאוד כשלעצמה לא לבצע או לבצע בדיקת סיכון נמוכה ביותר מכיוון שאנחנו יודעים שהכרטיס מחויב מחשבון בנק שכבר זוהה.
במה דברים אמורים. עכשיו נאמר לנו כאן שבהליך הפתיחה צריך לבדוק גם את מקור הכספים בחשבון וכולי. זאת אמירה שמותאמת אדוני אולי לבנקים וגם זה בהסתייגות מסוימת. אני מציע לא להיכנס בכל הכבוד לפרטים טכניים שעלולים להגביל אותנו. אנחנו כותבים היום את הצו הזה, עברו שש שנים מאז תיקנו אותו בפעם האחרונה ואני מציע להסתפק בעניין של התוויית כללים ועקרונות ולאו דווקא בענין של התוויית טכניקות. יש את החוזרים של הפיקוח על הבנקים מפעם לפעם והם יודעים להנחיל אותם היטב.
אלעזר שטרן
שים לב לשתי הנקודות. כתוב כאן לפי מידת הסיכון שלו. זאת אומרת, זה משתנה לפי מידת הסיכון. שנית, סעיף שעוד לא קראנו, יובהר שהיישום של הסעיף יהיה לפי הוראות של המפקח על הבנקים. בכל מקרה הרמות השונות של הסיכון, סיכון מוגבר וכולי, אלה דברים שבאמת יפורטו ברזולוציה גבוהה יותר בהוראות.
היו"ר דוד רותם
רבותיי, חבל שתלכו עם הראש בקיר. זה נוסח שאנחנו דרשנו.
אוהד מימון
אני מנסה לשכנע את אדוני שדי להסתפק בנוסח הקודם מאחר שהוא מכיל בתוכו גם את הנוסח של אדוני.
היו"ר דוד רותם
לא חשבנו כך.
אוהד מימון
אני אנסה לשכנע.
אתי אפללו
יש לי שאלה. אני מתנצלת, אבל לא הספקתי לקלוט את הנוסח המלא. לגבי הבדיקות של הכר את הלקוח, הרשומה הזאת היא לא תלויית סיכון. נכון?
רונן נסים
היא כן.
אתי אפללו
היא תלויית סיכון. כשאתה מדבר על הסירוב, סירוב לפתוח חשבון, איך זה יושב ביחד עם כל חובות הסודיות, הפרות מידע ודברים כאלה?
רונן נסים
אין כאן דרישה להפר חובות סודיות או כל חובה אחרת שנמצאת בדין.
אתי אפללו
כי אתה אומר שאני צריכה לדעת האם בעבר היה סירוב להנפיק לו כרטיס על רקע הלבנת הון. שוב, אני מחברת כרטיסי אשראי ולא מבנק ולכן הפעילויות שלי הן בעיקר הנפקה וסליקה. אני צריכה לשאול את הלקוח האם פעם מסיבת הלבנת הון סירבו להנפיק לו כרטיס?
רונן נסים
שוב, זאת מידת הסיכון של הלקוח אבל אם זה מידע שאת יכולה להגיע אליו בלי להפר משהו, זה משהו שאת צריכה לקחת בחשבון. זה כבר קיים היום ב-411.
נילי סופר
אני רוצה להתייחס לנוסח שכורך ביחד בעל חשבון ותאגיד. כשאנחנו אומרים שצריך לשאול אפילו עובר אורח. עובר אורח, צריך להבין, זה מישהו שבא עם 200 דולר ומבקש להמיר אותם. כשאתם אומרים שאני צריכה לשאול אותו לעסקו, צריך להבין – אני מבנק לאומי – שהדברים הם ממוכנים במערכת. השאלות ששואלים עובר אורח, הגבלנו אותם גם בסכומים והם ממוכנים במערכת. האם כשאתם אומרים עיסוקו וזיקתו לישראל, אנחנו בודקים במערכת ממוכנת, האם הכוונה לכל עובר אורח שמבצע פעולות בסכומים מאוד נמוכים? יש לנו אלפי פעולות כאלה בחודש. האם גם אותם אנחנו צריכים לבדוק? מרווח שיקול הדעת לא כל כך רחב כאן.
רונן נסים
כמו שציינו כאן, זה פועל יוצא של מידת הסיכון של עובר אורח. אנחנו משאירים את שיקול הדעת לתאגיד הבנקאי.
חוה שלייפר
למשל, טיפולוגיה של מימון טרור היא בדרך כלל סכומים קטנים. יכול להיות שמגיע לקוח עם מאתיים דולר אבל מידת הסיכון אתו היא מאוד גדולה.
פול לנדס
בסעיף הזה הפכנו והפכנו כמעט דיון שלם ומצאנו את שביל הזהב באופן שעולה בקנה אחד גם עם צו הדואר, גם עם צו חברי בורסה, גם עם צו מנהלי תיקים ואנחנו למעשה מצלמים את אותה הסכמה, את אותו שביל זהב.
חוה שלייפר
ההבדל בין כל הצווים שמנית לבין הצו הבנקאי הוא שלצו הבנקאי יש גם את הפיגומים, נקרא להם כך, של הוראה 411 שלא קיימים בצווים האחרים. יותר מזה, גם בנוסח שהיה קיים וגם בנוסח הנוכחי קיים הסעיף האחרון ובסעיף (ד) כתוב במפורש שליישום סעיף זה יפעל התאגיד הבנקאי כאמור בהוראות המפקח. זאת אומרת, בכל מקרה הפעולות של הכרת הלקוח מפנות להוראת ניהול בנקאי תקין 411 שבה למיטב ידיעתי בסעיף 4 קיימת התייחסות לפעולות של הכרת הלקוח, דבר שלא קיים בצו חבר בורסה, בצו בנק הדואר וכולי.
פול לנדס
את רק מחזקת את הטיעון.
אתי אפללו
למה אתם מתנגדים לזה?
חוה שלייפר
אני אתן דוגמה. בצו כתוב איש ציבור זר, אין בצו הגדרה לאיש ציבור זר. איש ציבור זר, יש רק ב-411.
פול לנדס
הכוונה היא לקחת את ההגדרה ב-411.
חוה שלייפר
אז למה לא להשאיר כל דבר במקומו?
נילי סופר
אני רוצה לחזור לדברים שאני אומרת. בסיפא של 2(א)(א) כתוב:"תאגיד בנקאי יערוך רישומים של פריטים אלו". אני מבינה שכל פעולה אני צריכה לשאול אותו את כל השאלות ולרשום את הפרטים. במסגרת מדיניות מבוססת סיכון, אני אחליט אם לפרוט לו מאתיים דולר או לא אבל אני צריכה לרשום את הפרטים.
היו"ר דוד רותם
לא, את תשאלו את השאלות לפי הסיכון שאת חושבת.
נילי סופר
אבל זה לא הנוסח. זה ממש לא הנוסח.
היו"ר דוד רותם
הכול כתוב. לפי מידת הסיכון שלו להלבנת הון ומימון טרור.
פול לנדס
מידת הסיכון זה דבר דינאמי. אם הוא שואל שאלה והוא איש ציבור זר, מידת הסיכון שלו עלתה. אם הוא לא איש ציבור זר, אם הוא לקוח ותיק, מידת הסיכון שלו נמוכה. זה דבר שנעשה תוך כדי תנועה. אתם מכירים את זה ואתם עושים את זה כבר יום ביומו.
נילי סופר
אנחנו גם מבצעים את זה. אנחנו חסמנו פעולות של עוברי אורח ואנחנו עושים את זה, אבל עדיין הניסוח הזה הוא ניסוח שהוא בעייתי. אנחנו רואים אותו פעם ראשונה ואני כן רואה שהוא בעייתי. יש כאן נתונים שאני לא מבקשת על עובר אורח לגבי עיסוקו. תלוי בסכום כמובן.
פול לנדס
תלוי מה עובר האורח עושה. אם הוא מעביר עשרים מיליון דולר והוא עובר אורח, זה מעניין אותנו מאוד.
נילי סופר
עובר אורח לא מעביר סכום כזה.
קריאה
גם יש הבדל, כשבצו הבנקאי כתוב שאתה צריך לקבוע מדיניות לגבי הכר את הלקוח וכתוב איזה דברים אתה צריך לקחת לצורך גיבוש המדיניות, זה מותיר שיקול דעת מאשר לקחת בחשבון בין השאר את הגורמים הבאים.
נילי סופר
בין השאר. צריך לקחת עוד גורמים.
היו"ר דוד רותם
תמשיך.
רונן נסים
(ב)
תאגיד בנקאי יקיים בקרה שוטפת בהתייחס להליך של הכרת הלקוח שביצע עם תחילת ההתקשרות לפי מידת הסיכון של מקבל השירות להלבנת הון ומימון טרור ויעדכן את רישומיו לפי זה. התעורר ספק ביחס לזהות מקבל השירות או לאמיתות מסמכי הזיהוי שנמסרו לתאגיד הבנקאי, יבצע התאגיד הבנקאי הליך של הכרת הלקוח פעם נוספת.
אתי אפללו
זה נוסח חדש שאין לנו אותו. תקריא את זה שוב.
רונן נסים
(ב)
תאגיד בנקאי יקיים בקרה שוטפת בהתייחס להליך של הכרת הלקוח שביצע עם תחילת ההתקשרות לפי מידת הסיכון של מקבל השירות להלבנת הון ומימון טרור ויעדכן את רישומיו לפי זה. התעורר ספק ביחס לזהות מקבל השירות או לאמיתות מסמכי הזיהוי שנמסרו לתאגיד הבנקאי, יבצע התאגיד הבנקאי הליך של הכרת הלקוח פעם נוספת.

(ג)
בחשבון ממוספר ינקוט התאגיד הבנקאי פעולות מוגברות להכרת הלקוח. לעניין זה, חשבון ממוספר, חשבון שזהות בעליו ידועה לתאגיד הבנקאי אולם תחת הפרטים המזהים מופיעים מספרים או שמות קוד בחלק מרישומי התאגיד הבנקאי.

(ד)
ליישום סעיף זה יפעל התאגיד הבנקאי כאמור בהוראות המפקח על הבנקים לפי סעיף 5(ג)(1) לפקודת הבנקאות 1941.
רן ונגרקו
שאלה לפרוטוקול. היות ואנחנו ראינו את הנוסח של 2(א) רק עכשיו ולא מצליחים לרדת כאן לכוונה, האם אפשר להבהיר לפרוטוקול שמבחינתנו, מבחינת אופן הפעולה שלנו כיום, כל עוד לא תוקנו ההוראות שנתתם לפי סעיף (ד), למעשה אנחנו לא צריכים לשנות את דרך הפעולה שלנו?
קריאה
אין בזה כדי לשנות את מה שאנחנו עושים לפי 411.
רן ונגרקו
אם כן, אז צריך לכתוב.
אורנה ואגו
זאת הייתה הכוונה. הכוונה שלנו הייתה להעלות את 411 למעמד של הצו.
רן ונגרקו
לכן היה מספיק הסעיף האחרון. אנחנו עבדנו על זה בשנת 2008, על הצו, ביחד עם בנק ישראל ובדקה התשעים, בזמן פציעות, אנחנו מקבלים כאן שינוי של סעיף שעל פניו הוא מאוד מהותי ומאוד חשוב לנו לדעת איך לעבוד מחר.
אוהד מימון
האם הובהר שלגבי כל הסעיף פועלים לפי היישום של הוראות המפקח?
אורנה ואגו
כן.
אוהד מימון
לכן לדעתנו היה מספיק רק הסעיף האחרון, אבל בסדר.
רונן נסים
4.
תיקון סעיף 3

בסעיף 3 לצו העיקרי –
(1)
בסעיף קטן (א) -

(א)
בסוף פסקה (2) יבוא "היה היחיד תושב האזור, רשאי התאגיד הבנקאי לרשום את פרטי הזיהוי על פי כרטיס מגנטי שהנפיק המינהל האזרחי, והעתק מצולם שלו – ככל הנוגע לפרטי הזיהוי האמורים – יישמר אצל התאגיד הבנקאי. התאגיד הבנקאי ישווה את פרטי הזיהוי עם מסמך נוסף כאמור לעניין תושב חוץ או יאמת את פרטי הזיהוי עם מרשם המינהל האזרחי, ישווה את תאריך הנפקת התעודה המופיע בה עם תאריך הנפקת התעודה האחרונה הרשום במרשם האמור וישמור תיעוד של בדיקה זו".
היו"ר דוד רותם
איך בודקים בפועל?
אורנה ואגו
כמו אזרח ישראלי. הכוונה היא שיהיה קישור לבנקים גם למרשם הזה.
היו"ר דוד רותם
מתי זה יהיה?
אורנה ואגו
התחילו לטפל בזה לפני כמה שנים.
היו"ר דוד רותם
זה אני יודע אבל השאלה היא מתי זה יסתיים. את מטילה עליהם חובה שהם לא מסוגלים לבצע.
אורנה ואגו
לא, סליחה. הניסוח כאן הוא רשאי. כמו שהיום הם פותחים, הם אמורים לפתוח לתושב חוץ. אפשר לפתוח לו חשבון על פי דרכון. אנחנו מאפשרים כאן לפתוח חשבון.
היו"ר דוד רותם
התאגיד הבנקאי ישווה את פרטי זיהוי מסמך נוסף. זה לא רשאי.
אורנה ואגו
נכון, אבל נניח שעוד אין תעודה או אין מרשם. אפשר גם בלי המרשם.
נילי סופר
תמיד אפשר יהיה או דרכון או תעודה.
היו"ר דוד רותם
מה המסמך הנוסף שהם צריכים?
אורנה ואגו
הם יכולים עם דרכון. אם יש את התעודה הזאת, אפשר עם דרכון או רישיון נהיגה.
היו"ר דוד רותם
רישיונות נהיגה של הרשות הפלשתינית.
אורנה ואגו
כמו שאתם עושים עם תושב חוץ.
נורית מגד
היום כמעט ואי אפשר לפתוח חשבון לתושב הרשות הפלשתינית כי לרובם אין דרכונים. אם תהיה אפשרות של הגישה למרשם, לכאורה זאת הקלה משמעותית. השאלה אם זאת חובה שחלה עלינו. האם ברגע שאתם אומרים שאנחנו רשאים לאמת מול מרשם או המינהל האזרחי, אנחנו חייבים לפנות למינהל האזרחי או שאנחנו יכולים לומר ללקוח כזה שבא שאנחנו רוצים תעודה נוספת.
רונן נסים
אם אין לו כרטיס מגנטי, ממילא את לא יכולה להשוות את זה למרשם.
נורית מגד
האם אני יכולה לחייב אותו במסמך נוסף? האם אני חייבת לפנות למרשם?
אורנה ואגו
לא. לפי הנוסח, לא. או להשוות את זה עם מסמך נוסף או לאמת מול המרשם.
חוה שלייפר
בעניין של סירוב לפתיחת חשבון. מגיע מישהו שיש לו רק כרטיס של המינהל האזרחי ומטעמים שלהם, מטעמים של כדאיות, החליטו לא להתחבר למינהל האזרחי.
אורנה ואגו
את רוצה סיבה ותירוץ לא לפתוח או שאת רוצה אפשרות לפתוח?
חוה שלייפר
אני רק אומרת שיש בנק שמחליט לא להתחבר.
אורנה ואגו
אז יש אפשרות לבקש ממנו מסמך נוסף כמו דרכון.
חוה שלייפר
לא למשל דרכון. הוא תושב חוץ ולכן חייבים דרכון.
אורנה ואגו
נכון.
היו"ר דוד רותם
איזה דרכון? מאיפה יש לו דרכון? אין לו דרכון.
רונן נסים
אין לו ולכן לא פותחים היום. זה המצב.
נילי סופר
אם אין לו דרכון, היום לא פותחים.
אורנה ואגו
היום זה נכון, היום הוא תושב חוץ וגם מחר הוא יהיה תושב חוץ, אם אין לו דרכון, אי אפשר לפתוח. הסעיף הזה בא לאפשר לפתוח אם יש לו תעודה של המינהל האזרחי.
נילי סופר
השאלה היא האם חייבים. האם זה מטיל חובה.
קריאה
כתוב רשאי.
היו"ר דוד רותם
לא, לא כתוב רשאי. אל תתבלבל. רשאי כתוב בחלק הראשון אבל בחלק השני כתוב שהתאגיד הבנקאי ישווה את פרטי הזיהוי במסמך נוסף. זה לא רשאי אלא זאת חובה.
אורנה ואגו
אני לא חושבת שיש בעיה כזאת אלא אולי עם בנק הדואר. אני יודעת שאלינו כבר שנים הייתה פנייה בעניין הזה. היה קצת קושי מול המינהל האזרחי לפתור את הבעיה, אבל כבר שנים אנחנו יודעים על הבעיה הזאת שהרבה מתושבי האזור אין להם דרכונים והם הרי תושבי חוץ ולכן קשה לפתוח להם חשבון. זאת אומרת, אי אפשר לפתוח להם חשבון.
רן ונגרקו
שאלה לפרוטוקול, כדי שנבין. לפי מה שאני מבין כיום, אחרי שזה ייכנס לתוקף, יוכל לבוא הלקוח הפלשתינאי אלי עם הכרטיס של המינהל, אני לא מתחבר למרשם הזה, ואז אני רשאי לקחת מסמך נוסף כמו לצורך העניין רישיון נהיגה.
רונן נסים
כמו לגבי תושב חוץ.
רן ונגרקו
כמו תושב חוץ ואז אני יכול לפתוח לו חשבון.
רונן נסים
כן.
רן ונגרקו
בלי אימות. האימות נעשה מול המסמך הנוסף.
נילי סופר
לא חייבים לאמת מול המרשם. האימות יכול להיות מול מסמך נוסף כמו אשרת עבודה או אשרת שהייה או רישיון נהיגה.
רונן נסים
או לפי הדרישות של תושב חוץ.
רן ונגרקו
מצד שני אני רשאי לומר לו שאת הכרטיסים האלה אני לא מוכן לאמת אלא אני רוצה דרכון, כמו המצב היום.
אורנה ואגו
למה?
רן ונגרקו
זה המצב.
אורנה ואגו
למה אי אפשר? אנחנו כותבים רשאי. אנחנו סברנו שכן. לפחות בזמנו אני חשבתי שאפשר או דרכון, כמו שהיום, וכדי להקל על אלה שאין להם דרכונים, כתבנו את הסעיף הזה. אם יש לו דרכון ואתם רוצים לפתוח לו על סמך הדרכון, אפשר.
נילי סופר
כרטיס מגנטי לתושב הרשות הפלשתינאית הוא שווה ערך לדרכון בפתיחת חשבון. זאת המשמעות.
אורנה ואגו
נכון.
היו"ר דוד רותם
אתם מבינים באיזה חוסר הגיון אתם מדברים? איזה דרכון יש לו? תגידו לי איזה דרכון יש לו. יש לו דרכון ירדני, אם יש לו. אין לו דרכון של הרשות הפלשתינאית. על פי הסכמים הם לא יכולים להנפיק דרכונים.
אורנה ואגו
אדוני, בדיוק בגלל חוסר ההיגיון הזה אנחנו פתרנו עכשיו את הבעיה ואנחנו מאפשרים לו לפתוח עם הכרטיס.
היו"ר דוד רותם
יוצא מן הכלל. אז תבואו ותאמרו שיש לו כרטיס מגנטי של המינהל האזרחי שהוא כמו תעודת זהות ועל סמך זה אפשר לפתוח חשבון. עזבו את הדרכונים. הדרכון רק יבלבל כי הדרכון הוא ירדני והרישום הוא פלשתינאי אבל אלה שני דברים שלא קשורים אחד לשני.
אורנה ואגו
כאן לא כתוב דרכון. עד עכשיו אמרו שאי אפשר אבל עכשיו אפשר למרות שיכול שיהיה קשה.
חוה שלייפר
תושב הרשות הפלשתינית שיש לו רק כרטיס מגנטי ואין לו מסמך נוסף. אין לו דרכון ואין לו כלום.
אורנה ואגו
אז הוא לא יוכל.
חוה שלייפר
יש לו כרטיס מגנטי ואנחנו לא מחוברים למינהל האזרחי. הסירוב הוא סירוב סביר? זאת השאלה.
היו"ר דוד רותם
מפריעה לי החובה להשוות את זה עם מסמך אחר. כשהמרשם יהיה פתוח, תזכירו לי. את אמרת קודם שאת עובדת על זה כמה שנים, אבל זה עוד כמה שנים.
נילי סופר
אז בלי אימות?
היו"ר דוד רותם
אני לא מבין. אתם יודעים כמה פעמים מאמתים את הכרטיס המגנטי הזה? כל יום שהוא נוסע לבנק, מאמתים לו את הכרטיס הזה. אין דבר כזה שהוא לא מאומת. הוא לא יכול לעבור את המחסום בלי שזה מאומת.
קריאה
אולי יהיה לו עוד מסמך.
היו"ר דוד רותם
איזה מסמך נוסף? אל תחייבו אותם.
קריאה
בואו נוריד את העניין של האימות.
היו"ר דוד רותם
נכון. אני אומר שהתאגיד הבנקאי ישווה, אין לנו בצווים האחרים ואני חושב שלא צריך את זה גם כאן. הכרטיס המגנטי הזה הוא הדבר הכי טוב שיש. תאמינו לי שהוא פי אלף יותר טוב מתעודת הזהות שלנו. את תעודת הזהות שלנו אף אחד לא בודק ואף אחד לא יודע מה זייפנו שם, אבל הכרטיס הזה נבדק כל יום שהוא עובר במחסום.
נילי סופר
אם כן, יהיה הכרטיס עם מסמך נוסף כמו אשרת עבודה או אשרת שהייה.
היו"ר דוד רותם
אין לו אשרה נוספת.
נילי סופר
אין לו אשרת שהייה או אשרת עבודה?
היו"ר דוד רותם
בוודאי שלא. הכרטיס המגנטי שלו הוא הרישיון שלו, זאת אשרת שהייה, זאת אשרת מעבר, זה הכול.
נילי סופר
אנחנו לפעמים רואים אשרות.
פול לנדס
נוצר מצב מוזר שדווקא בארץ כן מאמתים אבל אל מול הרשות הפלשתינית לא מאמתים. את התעודה הזאת אפשר לזייף. דווקא תעודת זהות כן בודקים כי בודקים את תאריך ההנפקה מול המרשם.
קריאה
אפשר לדרוש כאן מסמך נוסף. אם אין לו, לא נפתח.
היו"ר דוד רותם
מה זה המסמך הנוסף עליו אתם מדברים? עד עכשיו אני לא מבין על מה אתם מדברים.
רונן נסים
יש הפניה למסמך הנוסף שנדרש לגבי תושב חוץ. היינו, מסמך נוסף הוא מסמך הנושא תמונה ומספר זהות ובהיעדרו, המסמך הנושא שם ומספר זהות וכן מען או תאריך לידה.
היו"ר דוד רותם
בקיצור, רישיון נהיגה.
רן ונגרקו
אפילו חשבון טלפון נכנס לזה.
היו"ר דוד רותם
לא, אין בו תמונה.
רן ונגרקו
יש שם ומען.
היו"ר דוד רותם
הם רוצים תמונה.
קריאה
לא, לא בהכרח. זאת חלופה נוספת.
היו"ר דוד רותם
תמשיך.
רונן נסים
(ב)
בפסקה (3א) אחרי "בפסקה (3)" יבוא "בהנפקת כרטיס חיוב או". אחרי "לסליקת עסקאות" יבוא "או לניכיון עסקאות".

מדובר כאן בהערה של חברת לאומי כארד וישראכארד. הואיל ולגבי סליקת עסקאות אנחנו נותנים הקלה, מוצדק גם לתאגיד בנקאי, לתאגיד עזר שעוסק בניכיון עסקאות, לתת הקלה דומה ממסמכים מסוימים כיוון שהם למעשה פועלים על הפלטפורמה של הסולק.

(ג)
בפסקה (7), אחרי "מסמכי הזיהוי המקובלים" יבוא "לאותו סוג חשבון", אחרי "חקיקה המחייבת זיהוי לקוחות" יבוא "נרשמו פרטי הזיהוי כאמור על סמך מסמך זיהוי אחד, ישווה התאגיד הבנקאי את פרטי הזיהוי או חלקם עם מסמך נוסף".

(ד)
בפסקה (8), אחרי "אחד מאפוטרופסיו" יבוא "היה הקטין תושב חוץ – על פי דרכונו של הקטין או על פי העתק מאושר שלו".

(2)
בסעיף קטן (ב), בהגדרה "העתק מאושר", במקום (פסקה (2) יבוא "עורך דין, ובלבד שלעניין תאגיד שאינו רשום בישראל יהיה עורך דין שאינו בעל רישיון לעריכת דין בישראל גם נוטריון".
זה לגבי העתק מאושר. הואיל ובהגדרה כללית הורדנו את הדרישה של הנוטריון, אבל לגבי העתק מאושר אנחנו כן רוצים שהיא תהיה.
חוה שלייפר
לא הבנתי.
אורנה ואגו
אין כאן שינוי מההצעה הקיימת. כלומר, כאן כן תיכנס הדרישה הזאת שאם הוא עורך דין זר, הוא גם נוטריון. זה רק לגבי העתק מאושר. עשינו הקלה.
חוה שלייפר
צריך להיות גם עורך דין וגם נוטריון או רק נוטריון?
אורנה ואגו
לא, עורך דין שהוא גם נוטריון.
רונן נסים
עורך דין שהוא גם עורך דין וגם נוטריון.
חוה שלייפר
אתה יכול לקרוא לי שוב את הנוסח?
רונן נסים
(2)
בסעיף קטן (ב), בהגדרה "העתק מאושר", במקום (פסקה (2) יבוא "עורך דין, ובלבד שלעניין תאגיד שאינו רשום בישראל יהיה עורך דין שאינו בעל רישיון לעריכת דין בישראל גם נוטריון".

זאת אומרת, עורך דין זר יהיה גם נוטריון.
חוה שלייפר
בסעיף 4 מדובר על אמנה לביטול דרישת האמון בה צריך נוטריון ואפוסטיל. לפי חלופה 4, צריך נוטריון ואפוסטיל. ב-3 צריך עורך דין ונוטריון? למעשה האופציה היום היא שרשות שהנפיקה את מסמך המקור, נניח אם רשות התאגידים בארצות הברית, אחרי כן עורך דין שהוא גם נוטריון, אחרי כן פקיד ואחרי כן הנוטריון ואפוסטיל. זאת האופציה שאתם רוצים? יש חמש אופציות להעתק מאושר. הנוטריון היום, לפי ההצעה שלכם, תהיה קיימת בשתי אפשרויות. האחד זה נוטריון בצירוף חותמת אפוסטיל, שזאת חלופה 4 לסעיף קטן (ב), והשנייה זה עורך דין שהוא גם נוטריון.
רונן נסים
לעניין תאגיד זר.
חוה שלייפר
כן. כאשר עורך דין הוא גם נוטריון, לא צריך אפוסטיל?
היו"ר דוד רותם
נכון. לא יהיה צריך אפוסטיל.
חוה שלייפר
זה בעצם מה שאתם אומרים. אני רוצה להבין שלזה התכוונתם.
פול לנדס
הכוונה הייתה שיש חלופה של עורך דין שהוא גם נוטריון.
חוה שלייפר
אף אחד לא ילך לאפוסטיל.
אורנה ואגו
אף אחד לא ילך לסעיף קטן (4), זה נכון, את צודקת.
היו"ר דוד רותם
כן. אפוסטיל זה סתם בזבוז כסף, זמן וטרחה.
אורנה ואגו
אפשר לבטל את סעיף קטן (4). לא?
היו"ר דוד רותם
יש מדינות שאין בהן נוטריונים ולכן הוא הולך לאפוסטיל.
רונן נסים
(3)
במקום סעיף קטן (ג) יבוא:
"(ג)
על אף האמור בסעיף זה, רשאי תאגיד בנקאי, בנסיבות מיוחדות ובהתייחס לסיכון של הלבנת הון ומימון טרור, להחליט על דרכי זיהוי, דרכי אימות פרטים ומסמכים חלופיים, ובלבד שקיבל את אישור המפקח על הבנקים לכך".
מאיה לדרמן
יש לנו הערה לעניין הסעיף הזה. גם הייעוץ המשפטי לוועדה העיר על כך. זאת חריגה מהצווים האחרים בכך שאצל חברי הבורסה, מנהלי התיקים וצו הבנקים ניתנה סמכות לממונה לקבוע דרכים חלופיות. כאן בעצם מועברת הסמכות לתאגיד הבנקאי.
היו"ר דוד רותם
לנגיד.
מאיה לדרמן
לא. לתאגיד הבנקאי.
רונן נסים
אבל הוא חייב לקבל את אישור המפקח.
פול לנדס
בסעיף הזה יש שתי בעיות. האחת, באמת מי שקובע את זה, זה התאגיד הבנקאי אבל צריך לקבל את אישור המפקח. מה שמופיע בצווים האחרים, מה שיש בו גם הגיון בגלל שיש לו השלכה רוחבית, זאת התייעצות עם הרשות לאיסור הלבנת הון וזה מופיע בצווים האחרים באותה קונסטלציה. צריך להוסיף את זה גם כאן. אם יטענו שממילא מתייעצים עם הרשות, אין שום בעיה שזה יכול להיות רשום.
קריאה
אין לנו בעיה עם זה.
רונן נסים
אנחנו מבקשים לשמור את שיקול הדעת למפקח על הבנקים.
היו"ר דוד רותם
בנק ישראל רוצה לשמור את שיקול הדעת אם כן להתייעץ או לא להתייעץ ולכן הוא לא רוצה להכניס את זה. אם יש לכם בעיה עם זה, הממשלה מדברת כאן בקול אחד. מבחינתי בנק ישראל והרשות, הכול ממשלה. אתם רוצים להחליט ביניכם, תבואו אלי עם תשובה. אני לא מנהל כאן את המריבות האלה. תחליטו ביניכם. פול, הלבנת ההון תהיה לא על אחריותך אלא זאת תהיה האחריות שלהם.
מאיה לדרמן
זאת פשוט משמעות פרקטית. אם אישרו לזהות במסמך אחר, הם צריכים לדעת איזה מספר זהות למשל אנחנו מקבלים מתעודה איקס או וואי, אבל בסדר.
רונן נסים
5.
תיקון סעיף 4

בסעיף 4 לצו העיקרי –
(1)
בסעיף קטן (א), ברישא, במקום "אם הוא פועל בעבור עצמו או בעבור אחר" יבוא "אם קיים נהנה בחשבון" ובמקום "כי הוא פועל בעבור אחר" יבוא "כי קיים נהנה בחשבון".

(2)
בסעיף קטן (א)(2), במקום "מהחלטת בית משפט, בית דין דתי או הוצאה לפועל המעידה על המינוי" יבוא "מן האסמכתה לכך".

(3)
בסעיף קטן (ב), המלים "או אישור של עורך דין" – יימחקו.

(4)
בסעיף קטן (ב1) במקום "אם בוצעה" יבוא "אם נעשתה" ובמקום "לקוח" יבוא "בעל חשבון".

(5)
אחרי סעיף קטן (ג) יבוא:


"(ד)
תאגיד בנקאי יבדוק את סבירות ההצהרה, כאמור בסעיפים קטנים (א) עד (ב1) על פניה
חוה שלייפר
ב-(ב1) יש תיקון לשוני. אם קיים נהנה, כמו ב-(א).
אורנה ואגו
את צודקת. נכון. תודה. נקריא שוב.

(4)
בסעיף קטן (ב1) במקום "אם בוצעה" יבוא "אם נעשתה", במקום "לקוח" יבוא "בעל חשבון" ובמקום "אם הוא פועל בעבור עצמו או בעבור אחר" יבוא "אם קיים נהנה בחשבון".
בהמשך נאמר
הצהיר מקבל השירות כי הוא פועל בעבור אחר. זה יהיה: הצהיר מקבל השירות כי קיים נהנה בחשבון.
אתי אפללו
יש לנו הערות. בעבר פנינו גם לפיקוח על הבנקים וגם לרשות לאיסור הלבנת הון. חברות כרטיסי האשראי מתקשות מאוד ביישום הסעיף בהינתן הנוסח שנקבע בתוספת הראשונה לצו. הסיבה היא שהפעילות של חברות כרטיסי האשראי היא שונה מהפעילות של הבנקים ורוב ההגדרות שמופיעות בטופס בתוספת הראשונה, לא רלוונטיות לפעילות שלהם. הדבר יוצר מצב בו אני הולכת ללקוח ומבקשת ממנו לחתום על הצהרת נהנה, זה לא ברור לו כי היא לא כתובה בלשון פשוטה. מכיוון שגם כך רוב האפשרויות שמופיעות בה לא רלוונטיות לנו, זה מביא למצב שיש הרבה מאוד שגיאות במילוי ההצהרה והתהליך הופך להיות מאוד מסורבל. בית עסק פתח עכשיו עסק, אנחנו חוזרים אליו כמה פעמים עם ההצהרה הזאת שלא לצורך כי בעצם אין שם פעילויות שהן רלוונטיות לנו.
ביקשנו מבנק ישראל שינוי בהצהרה. הבנו שזה אפשרי בעקבות איזשהו שינוי שיהיה בצו ואנחנו מבקשים לקדם את זה, בין אם נוסח סגור, בין אם הקלות שיקבע המפקח. נשמח מאוד לקדם את זה. הבנתי שגם לישראכארד וללאומי כארד יש הערות בסגנון הזה.
אוהד מימון
אדוני, בהקשר הזה. אנחנו הערנו את זה בכתב ובמכתב ששלחנו לוועדה וזה מופיע. אנחנו הצענו שיתוקן סעיף 4(ג) לצו ובו ייכתב, בסופו: או לפי נוסח אחר שיאשר המפקח. זאת על מנת למנוע את הבלבול, ויש בלבול כזה בקרב הלקוחות, ולהתאים את הפעילות לפעילות הרלוונטית בתחום כמו תחום כרטיסי האשראי. לא שמענו אם הפיקוח מתנגד לזה או לא, אבל אני לא סבור שיש עם זה איזושהי בעיה בצד המהותי.
אתי אפללו
אנחנו שלחנו נוסח מוצע להצהרה גם לבנק ישראל וגם לרשות לאיסור הלבנת הון. אם אין בעיה מהותית עם העיקרון, נוסח ההצהרה יכול להיקבע כפי שהציעו לאומי כארד וישראכארד.
רונן נסים
לנו אין בעיה שיסמיכו את המפקח לקבוע.
פול לנדס
נראה את הנוסח.
אוהד מימון
לא סגרנו כאן על הנוסח.
פול לנדס
נראה אותו.
היו"ר דוד רותם
הם אומרים לתת את הסמכות למפקח.
פול לנדס
אבל כשהמפקח יאשר נוסח, חזקה עליו שהוא יעשה לפני כן את הפעולות הדרושות כדי לאשר את הנוסח. מן הסתם, אם צריך להתייעץ, הוא יתייעץ.
רונן נסים
אנחנו מבקשים לראות את הנוסח הזה. הנושא הזה של הצהרת נהנה הוא נושא מאוד קריטי. אנחנו רוצים לראות אותו לפני כן ולבדוק כמה דברים. ראשית, אם זה באמת נותן מענה, ושנית, אם זה עולה בקנה אחד עם הסטנדרטים הבין לאומיים.
היו"ר דוד רותם
אנחנו נכתוב על פי הוראות המפקח בהתייעצות עם הרשות להלבנת הון.
קריאה
איפה אנחנו כותבים?
פול לנדס
ב-4(ג), בסיפא. על פי נוסח אחר שיאשר המפקח.
רונן נסים
בהפסקה אנחנו מבקשים לבדוק את הנושא של ההתייעצות עם המפקח על הבנקים.
היו"ר דוד רותם
אין בעיה. אני עוצר את הדיון, לכו להתייעץ בכל הדברים שאתם רוצים, תחזרו אלי רק כשיהיה לכם נוסח מוסכם.
רונן נסים
זאת נקודה מאוד ספציפית שעלתה כרגע.
היו"ר דוד רותם
אין בעיה. יש עוד הרבה נקודות ספציפיות שעולות לאורך כל הצו הזה כי הוא לא מתואם. עם כל הכבוד, הצו איננו מתואם. אני לא אמרתי לכם לתאם אתם אבל ביניכם תתאמו, מה שנקרא אצלי, הממשלה.
רונן נסים
אדוני, אנחנו מבקשים להמשיך בהקראה בלי לעשות את התיקון הספציפי הזה.
היו"ר דוד רותם
אני אעשה את התיקון הזה. אין בלי לעשות את התיקון. אתם לא אומרים לי מה כן ומה לא. אם אתם מוותרים על ההתייעצות בעניין הזה, אז כך אני אאשר את זה. אם לא, אני לא אאשר את זה.
רונן נסים
בסדר.
היו"ר דוד רותם
תמשיך.
קריאה
לסיכום הדברים, מה הנוסח של הסעיף? שיקבע המפקח.
אורנה ואגו
בהתייעצות עם הרשות לאיסור הלבנת הון.
היו"ר דוד רותם
חיים קלים לא יהיו לכם מזה. אל תהיו מרוצים.
קריאה
עברו כבר מספיק שנים כדי שנדע את זה.
רונן נסים
(5)
אחרי סעיף קטן (ג) יבוא:

"(ד)
תאגיד בנקאי יבדוק את סבירות ההצהרה, כאמור בסעיפים קטנים (א) עד (ב1), על פניה.

(ה)
תאגיד בנקאי ינקוט אמצעים סבירים, בהתייחס לסיכון הלבנת הון ומימון טרור, לאימות זהותם של הנהנים ובעלי השליטה כאמור בסעיפים קטנים (א) עד (ב1), תוך שימוש במידע רלוונטי או בנתונים שהתקבלו ממקור מהימן המניחים את דעתו. לצורך כך רשאי התאגיד הבנקאי לאמת את פרטי הזיהוי כאמור עם מרשם האוכלוסין".
אוהד מימון
אדוני, לסעיף הזה. אולי גם כאן נבקש שיובהר לפרוטוקול – וזה מתקשר להערתו של אדוני בתחילת הדברים – שכאשר אנחנו מאמתים את פרטי הזיהוי של אותם נהנים ובעלי שליטה במרשם האוכלוסין, יראו בזה כאמצעים סבירים מבחינת הפיקוח על הבנקים.
אורנה ואגו
זה לא כתוב.
אוהד מימון
כתוב שלצורך כך אנחנו רשאים לעשות אבל לא כתוב שאלה הממצאים הסבירים. אם זה ברור לכולנו ומובן לכולנו, רק ייאמר לפרוטוקול.
אורנה ואגו
הכול תחת הרישא של בהתייחס לסיכון הלבנת הון ומימון טרור.
אוהד מימון
כן. במקרים הרגילים, אני מסכים.
אורנה ואגו
במקרים הרגילים זה יהיה.
חוה שלייפר
יש לי הערה. לגבי בעלי שליטה, צריך לרשום שהם עם מספר תעודת זהות. הצו דורש רק רישום שם ומספר תעודת זהות. לצורך פנייה למרשם, צריך יותר משני הדברים האלה. לפי דעתי צריך גם תאריך לידה. אולי כדאי לציין שאנחנו רשאים לבקש את הפרטים האלו.
אורנה ואגו
אתם לא תקבלו. כמו שאני מכירה את משרד הפנים, אתם לא תקבלו. השאלה אם אתם תבקשו עוד נתון כדי שתוכלו להשתמש בו. אני מוכנה לעזור לכם בפנייה למשרד הפנים אבל אני פשוט מכירה אותם כדי לדעת שלא תקבלו.
חוה שלייפר
אני מדברת על הוראת ההסמכה כלפי בעלי השליטה. לפעמים כשאתה מבקש פרט נוסף לגבי נהנה או בעל שליטה, הוא שואל אותך איפה כתוב בצו שהוא צריך לתת לי משהו מעבר לשם ומספר זהות. אפשר להוסיף את זה בסעיף הזה.
היו"ר דוד רותם
אתם יכולים לפתור את הבעיה באופן פשוט ביותר. הוא לא רוצה לתת לכם מידע נוסף, תאמרו לו שילך להביא תמצית רישום.
חוה שלייפר
במקרה של תאריך לידה, יש ב-2(א) אפשרות.
אורנה ואגו
מה את הצעת?
חוה שלייפר
שיהיה ברור מן הכתוב שבמקרים האלה שאנחנו רשאים, אנחנו רשאים גם לבקש מהנהנים פרט זיהוי נוספים מעבר לאלה שמצוינים בסעיף 2(א).
נילי סופר
להוסיף בסיפא: לצורך כך יהיה רשאי לקבל תאריך לידה.
אורנה ואגו
ואם הם לא ירצו לתת, תאמרו שאתם לא פותחים כי אין לכם דרך לאמת?
חוה שלייפר
כן.
נילי סופר
אנחנו נרצה לאמת אותם מול משרד הפנים.
חוה שלייפר
כן, חד משמעית. אנחנו רוצים שתהיה החובה עליהם לתת לנו.
נילי סופר
אם זה לפי רמת הסיכון, רק הסירוב עצמו מעורר סימני שאלה.
אורנה ואגו
לא, אני לא חושבת. הרי הנהנה לא בא בפניכם ופותח את החשבון.
חוה שלייפר
הנאמן.
נילי סופר
אבל הנאמן מקבל את האינפורמציה מהנהנה או מבעל השליטה. נניח שבעל השליטה או הנהנה לא רוצים לתת תאריך לידה, מדובר בנהנה ישראלי או בבעל שליטה ישראלי.
אורנה ואגו
אין לי התנגדות להוסיף בסיפא: ולצורך כך רשאי הוא לבקש ממבקש השירות פרטי זיהוי.
חוה שלייפר
את הפרטים המפורטים ב-2(א).
קריאה
פרטי זיהוי נוספים המפורטים ב-2(ב) כי ב-2(ב) זה רק שם ומספר תעודת זהות.
חוה שלייפר
או את הפרטים הנדרשים כדי לפנות למרשם. אורנה, אולי זה הכי טוב. את הפרטים הנדרשים כדי לפנות למרשם.
היו"ר דוד רותם
אם זה יהיה כך, משרד הפנים יראה את זה ויכלול את המשקל, את מספר הנעליים וכולי.
רונן נסים
6.
תיקון סעיף 5

בסעיף 5 לצו העיקרי –
(1)
בסעיף קטן (א) -


(א)
בסוף פסקה (7) יבוא "בפסקה זו, "עורך דין" – בעל רישיון לעריכת דין בישראל".

(ב)
בפסקה (8), המלים "קבע המפקח על הבנקים כאמור – ישלח הודעה מנומקת על כך לוועדת החוקה, בתוך שלושים ימים מיום קביעתו" – יימחקו.

(2)
בסעיף קטן (ב), המלים "קבע המפקח על הבנקים סוג אחר כאמור – ישלח הודעה מנומקת על כך לועדת החוקה, בתוך שלושים ימים מיום קביעתו" – יימחקו.
היו"ר דוד רותם
למה?
רונן נסים
זה בעקבות הצווים הקודמים שהוועדה גילתה דעתה שהיא מבקשת לפטור אותה מההודעות הללו.
היו"ר דוד רותם
בסדר. רק רציתי לראות שאתם מקשיבים.
רונן נסים
7.
תיקון סעיף 5א

סעיף 5א לצו העיקרי –
(1)
בפסקה (1) -

(א)
בפסקת משנה (ב), בסופה יבוא "על התאגיד לעניין איסור הלבנת הון ומימון טרור".

(ב)
בפסקת משנה (ד), במקום "הואגד התאגיד" יבוא "הרשות המפקחת על התאגיד לעניין איסור הלבנת הון ומימון טרור היא" ואחרי "ומניותיו" יבוא "של התאגיד".

8.
תיקון סעיף 5ב
כאן אנחנו עושים התאמות לתיקון שכבר עבר.

בסעיף 5ב לצו העיקרי -

בסעיף קטן (ב) אחרי המלים "הוראות סעיפים" יבוא "2א". סעיף קטן (ג) – יימחק.
9.
תיקון סעיף 6
בסעיף 6(ב) לצו העיקרי, אחרי "פנים אל פנים" יבוא "על פי מסמך זיהוי כמפורט בסעיף 3 או על פי מסמך שהנפיקה מדינת ישראל הנושא שם, מספר זהות, תאריך לידה ותמונה".
10.
תיקון סעיף 7

בסעיף 7 לצו העיקרי, אחרי "כאמור בסעיף 2(ו)" יבוא "או לתקופה ארוכה יותר אם נדר שלעשות כן בידי המפקח על הבנקים", אחרי "תקנות העדות (העתקים צילומיים), התש"ל-1969", יבוא "(להלן – תקנות העדות), ובסופו יבוא "ומסמכים עיקריים ששימשו את התאגיד הבנקאי להכרת הלקוח לפי סעיף 2א".
11.
הוספת סעיפים 7א ו-7ב

אחרי סעיף 7 לצו העיקרי יבוא:

"7א
הוראות בנסיבות מיוחדות

על אף האמור בפרק זה, רשאי המפקח על הבנקים, בנסיבות מיוחדות, לקבוע בהוראה, דרכי זיהוי, דרכי אימות פרטים, אישורים ומסמכים חלופיים.


שיקולים לעניין חשבון פטור

דיווח התאגיד הבנקאי על פעולה לפי סעיף 9, ומקבל השירות נושא הדיווח מנהל חשבון לפי סעיפים 5 או 5ב או שנקבעו לגביו הליכי זיהוי חלופיים לפי סעיפים 3(ג) או 7א (להלן – חשבון פטור), ישקול התאגיד הבנקאי בהתאם למידת הסיכון להלבנת הון ולמימון טרור את ביטול הפטור או הליכי הזיהוי החלופיים, לפי העניין, ויחיל על החשבון את כל ההוראות החלות על חשבון שאינו חשבון פטור".

12.
תיקון סעיף 8

בסעיף 8(ב) לצו העיקרי, במקום "או לקוחותיהם" יבוא "או חבר בורסה, אף עם הפעולה נעשתה עבור לקוחותיהם".

13.
תיקון סעיף 9

בסעיף 9 לצו העיקרי, במקום סעיפים קטנים (א) ו-(ב) יבוא:
"(א)
תאגיד בנקאי ידווח לרשות המוסמכת על פעילות בלתי רגילה של מקבל השירות. בסעיף זה -

"פעילות" – לרבות ניסיון לביצוע פעולה.


"מקבל השירות" – לרבות מי שניסה לקבל שירות.

"פעילות בלתי רגילה" – פעילות שלאור המידע המצוי ברשות התאגיד הבנקאי, קיים יסוד סביר לחשש או התעורר חשש שהיא קשורה לפעילות האסורה לפי חוק איסור הלבנת הון ומימון טרור ובכלל זה פעילות בעלת סממנים לכאורה של דפוסי פעילות של הלבנת הון או מימון טרור. התעורר ספק אם פעילות חייבת בדיווח – על התאגיד הבנקאי לדווח עליה לרשות המוסמכת.

(ב)
בלי לפגוע בכלליות האמור בסעיף קטן (א), יראו כפעילות בלתי רגילה פעולה התואמת את הפעולות המפורטות בתוספת השנייה, שאין לה הסבר סביר.

"ב1)
תאגיד בנקאי ידווח לרשות המוסמכת על פעילות שעליה דיווח למשטרת ישראל לפי סעיף 6(א)(1) לחוק או לפי סעיף 10(א) לחוק איסור מימון טרור".
רן ונגרקו
כמו שאמרתם, מלכתחילה הסעיף הזה, לפחות לתפיסתכם, הוא למעשה הסעיף המרכזי בצו.אנחנו יושבים על המדוכה הזאת משנת 2008 ולצורך כך אנחנו גם גייסנו את טובי המשפטנים בבנקים שמתעסקים עם החוק והצו עוד משנת 2000 וגייסנו גם את נבות תל-צור שמייעץ לנו בתחום הזה ונתן לנו חוות דעת. אנחנו לא מצליחים – ואני אומר לכם בצורה הכי כנה – איך ליישם את הסעיף הזה שהוא סעיף מרכזי. זאת אומרת, זה סעיף שמכוחו אני מדווח לרשות איסור הלבנת הון על לקוחות שלי, על פעולות שעשו לקוחות שלי, עם איזושהי תווית בעייתית. זאת אומרת, אני מודיע לרשות שלמרות שאין כאן חובת דיווח רגילה, יש כאן בעיה עם הפעילות הזאת ואני עכשיו מדווח את כל הפרטים על הפעולה לרשות ואני גם אומר לרשות שתשים לב, יש כאן כנראה בעיה. הנושא הזה הוא מרכזי לנו. זאת אומרת, זה נושא שיורד מהצוות שנמצא כאן עד לאחרון הבנקאים בסניף. אנחנו צריכים קודם כל להבין אותו ואנחנו לא מבינים אותו בעצמנו גם אחרי שלקחנו כוח עזר מקצועי במעלה שהוא ממש מומחה בתחום הזה. אנחנו לא מצליחים להבין את הסעיף הזה. אחרי שאנחנו נבין את זה, אנחנו צריכים ללכת ולהסביר אותו לעשרות אלפי עובדים בבנקים. אני רוצה להזכיר שחלק מהעובדים האלה, אם הם לא יפעלו, הם חשופים לצרות צרורות וגם יש כבר פקידי בנקים שהועמדו לדין.

לכן אנחנו מבקשים לנסות לחשוב עוד פעם מה התיקון הזה רוצה להשיג כי לכאורה, גם אחרי שיחות אתכם, גם אחרי ניסיון שלנו להבין, אני מבין שהמטרה שלכם היא או לתייב את הדיווחים שלנו או לצמצם את מספרם או להשיג את שתי המטרות האלה יחד. אם זאת המטרה, אנחנו לא יודעים איך הנוסח הפתלתל עם הסתירה הפנימית כאן משיג את המטרה הזאת.

אם לא קראתם את המכתב ששלחנו לוועדה, למעשה אתם מנסים לתפוס גם יסוד שהוא סובייקטיבי, שזה כאשר התעורר חשש אבל מה זה חשש, אני לא יודע, וגם יסוד אובייקטיבי שזה קיים עם יסוד סביר לחשש. אתם רוצים שנעשה איזשהו קשר, כבנקאים, לפעילות שהיא אסורה, שזה דבר בו פעם ראשונה אנחנו נתקלים בו כשאני צריך לנסות לקשור את זה לפעילות ש הלבנת הון קלאסית. זאת אומרת, אולי אפילו לקשור את זה לעבירות מקור.
אורנה ואגו
זה כבר מופיע בהוראות המפקח מ-2004.
רן ונגרקו
כן, אבל ברגע שאנחנו מעלים את זה לרמת הצו, יש לזה משמעות הרבה יותר כבדה.
רונן נסים
זאת אומרת, זה לא התוכן.
רן ונגרקו
המהות.
רונן נסים
אבל המהות כבר קיימת היום.
רן ונגרקו
אנחנו נמצאים אתכם במגעים מ-2008.
היו"ר דוד רותם
מה הבעיה בניסוח? במהות? אם רוצים שתדווח על כל דבר.
רן ונגרקו
אין בעיה. אם זה מה שאתם רוצים, בסדר.
היו"ר דוד רותם
זה מה שכתוב כאן. התעורר ספק אם פעילות חייבת בדיווח, על התאגיד הבנקאי לדווח עליה. למה לך להסתבך? יש לך ספק, דווח. מה פול יעשה עם כל הדיווחים האלה, אני לא יודע.
רן ונגרקו
ככל שהוא מקבל יותר דיווחים, הוא שמח.
פול לנדס
אני לא מקבל את הדיווחים אלא הרשות מקבלת אותם.
רן ונגרקו
אם המערכת הבנקאית מדווחת היום 9,000 דיווחים בשנה ובוא נגיד שבשנה הבאה נדווח ל עוד 9,000 דיווחים כאלה.
פול לנדס
אני חושב שהמספר הוא לפחות כפול.
רן ונגרקו
זרקתי מספר. לפי הגישה שלכם מספר הדיווחים צריך עכשיו לרדת.
פול לנדס
ראשית, הכוונה היא לתייב את הדיווחים, ושנית, לשפר את איכות ניהול הסיכונים והבקרה בתוך התאגיד הבנקאי, לפני שרצים ומדווחים לרשות לאיסור להלבנת הון לעשות איזושהי בקרה נוספת שתואמת את ההנחיות הפיקוחיות שקיימות כבר קיום. לא מספיק שפעילות שנחזית כפעילות בלתי רגילה בעלמא אלא לבדוק באמת את הקשר שלה לאיסור הלבנת הון ומימון טרור. היינו, הפעילות הבלתי רגילה היא רק טריגר לביצוע בדיקות נוספות. אגב, החוזר של המפקח שדורש את הקשר הזה להלבנת הון ומימון טרור הוזכר בדוח של ה-מוני וול לחיוב. שוב, לעשות בקרות ובדיקות נוספות כאשר מבחינת הפקיד בשטח כמובן שהוא לא יחליט בסופו של דבר אם באמת זה קשור להלבנת הון ומימון טרור.

כמו שציינתי בפתח הדיון, עברנו דרך מאוד ארוכה של כמעט עשר שנים מאז הצו נכנס לתוקף. היום מערך הציות – ונמצאים כאן נציגים של מערכי הציות בבנקים – הוא לא איזושהי יחידה איזוטרית שעושה עוד דברים על הדרך בנושא של הלבנת הון ומימון טרור אלא אלה יחידות מאוד מקצועיות. בביקורות שנערכו נמצא שחלק מהדיווחים הועברו במהירות בלי לבדוק אם באמת יש הסבר סביר, מה הקשר של זה להלבנת הון ומימון טרור, והמטרה המרכזית שלנו בתיקון הסעיף היא באמת להדגיש את הנושא של גישה מבוססת הסיכון ושהבנקים באמת יפנו את המשאבים לאירועים או מקרים או פעילות שבאמת מצדיקה דיווח לרשות ולא ידווחו כדי, כמו שאמרת קודם, כי חוששים מהשלכות של אי דיווח.

אני אציין בפני הוועדה שהסעיף הספציפי הזה נדון כבר כמעט שנתיים בממשלה והוא פרי פשרה של הממשלה, משרד המשפטים, הרשות לאיסור הלבנת הון ומשטרת ישראל.
היו"ר דוד רותם
אתם גם תשלמו לבנקים משכורות? הם מתחילים להיות עובדים שלכם. הם יבדקו אם כן או לא. הם עובדים אצלכם?
אורנה ואגו
כל הלבנת הון.
היו"ר דוד רותם
כל הלבנת הון, עד גבול מסוים הם באמת עובדים שלכם. לכן אני סירבתי לאפשר לכם ולכן אני אמרתי שהעובדים של הבנקים, תהיה להם חסינות ולא תוכלו להזמין אותם לבתי המשפט כעדים. יש גבול למה שאתם רוצים מהם. אם אתם באים ואומרים שהם יתחילו לעשות בדיקות, שיבדקו וכולי, זאת כבר עבודה אחרת אבל אתם רוצים שהם ידווחו לכם על מה שהם חושבים. אל תדרשו מהם לבצע בשבילכם בדיקות עומק.
אלעזר שטרן
גם מבחינה ניסוחית, מעבר למה שהיושב ראש העיר, אם הבנתי נכון את הדברים שלכם, אמורים להיות כאן תנאים מצטברים. זאת אומרת, גם הפעולה נחזית להיות בלתי רגילה לפי מה שנראה בעיני הבנק וגם בין אותן פעולות שנראית כבלתי רגילות, צריך לסנן במסננת את מה שמוגדר כפעילות בלתי רגילה. אם הבנתי נכון שזאת הייתה הכוונה, אז הניסוח לא תואם את הכוונה כי סעיף קטן (ב) מדבר על מבלי לפגוע בכלליות האמור. זאת אומרת, יש כאן שתי חלופות, גם דיווח על פעולות שנחזות בלתי רגילות וגם דיווח על פעילות במסננת המשפטית.

אם הכוונה שלכם הייתה לצמצם מתוך אותו מעגל של דברים שנחזים בלתי רגילים, זה פשוט לא מנוסח טוב.
היו"ר דוד רותם
מה זה פעילות בעלת סממנים לכאורה של דפוסי פעילות של מימון טרור?
קריאה
זה גם בחוזר המפקח.
היו"ר דוד רותם
מה איכפת לי מה כתוב בחוזר המפקח? אני אישרתי אותו? אני רק צריך להבין את מה שאני מאשר ואני לא מבין מה זה סממנים לכאורה של פעילות כזאת או כזאת או כזאת. זה כל כך רחב עד שהם יחליטו להעסיק צוות של עורכי דין.
רן ונגרקו
כבר מעסיקים.
היו"ר דוד רותם
על כל דיווח.
פול לנדס
בהתייחס לשאלתך, האמצעים והבקרות שאנחנו מצפים מהבנקים להפעיל, הם למעשה מפעילים כבר כיום. שוב, זה כל העניין של גישה מבוססת סיכון. אנחנו לא מתערבים להם בשיקול דעת. כמובן שאנחנו לא נדרוש להם לבצע את התפקיד של הרשות לאיסור הלבנת הון. ברור שלא זאת הכוונה. הכוונה היא שלפני שהם מדווחים לרשות לאיסור הלבנת הון, לעשות איזושהי בקרה נוספת בתוך התאגיד הבנקאי. כן, זה מטיל עליהם עוד איזשהו נטל.
היו"ר דוד רותם
הם הפכו להיות חוקרים? הם הרשות לאיסור הלבנת הון? הם משטרת ישראל? מה אתה רוצה מהם? אם אתה אומר לי שהמצב גם היום כזה ושהם עושים את זה, אז תמחק את ההגדרה הזאת ותעזוב אותם. אתה רוצה, תכתוב רק סעיף למטה. תכתוב שהתעורר ספק אם פעילות חייבת בדיווח, על התאגיד הבנקאי לדווח עליה לרשות המוסמכת. בזה אין בעיה. אם הם יציפו אתכם, אתם תיחנקו. תחליטו מה אתם רוצים.
פול לנדס
אנו סבורים שהסעיף כיום לא משקף את המצב או את התפיסה שלנו. זה לא ראוי שזה יעוגן רק בחוזר של המפקח אלא אנחנו רוצים להעלות את זה לרמה של הצו. שוב, הסיכון בהקשר של דיווחים בלתי רגילים ינוהל בצורה אחרת ולא שנמצא בביקורות שפשוט מיהרו לדווח כדי לצאת ידי חובה.
היו"ר דוד רותם
איפה זה כתוב כאן? מתוך מה אתה למד את זה?
פול לנדס
אני מודה שהניסוח הוא פרי פשרה.
רן ונגרקו
לא פשרה אתנו.
פול לנדס
לא אתכם.
היו"ר דוד רותם
פשרה, אני לא יודע עם מי אבל צריך להבין אותה כי אחרת אנחנו עושים פשרה שאף אחד לא יבין מה כתוב בה ואתה לא עשית שום דבר מעבר לכך שכאשר יש ספק, אתה תקבל דיווח. אתה תקבל דיווח על הכול. אני לא יודע למה הם לקחו כל כך הרבה עורכי דין. הם היו באים אלי ובשלוש דקות הייתי נותן להם את העצה.
פול לנדס
הממד האיכותי שהוספנו הוא המבחן של החשש או יסוד סביר לחשש כי הפעילות קשורה לאיסור הלבנת הון או למימון טרור. היינו, זאת המסננת שאלעזר ציין קודם. לא השתמשנו במונח חשד וזאת בגלל התנגדות של המשטרה.
רן ונגרקו
מה זה חשש? קיבלנו חוות דעת מעורך דין נבות תל-צור כי ניסינו להבין מה ההבדל בין חשש לבין חשד. אני חושש לומר, גם אובייקטיבית וגם סובייקטיבית, שלא הבנו את זה. אנחנו לא מבינים עד לרגע זה האם כאשר אנחנו חוששים שזה קשור לפעילות אסורה, האם אנחנו צריכים להיכנס לנעלים של משטרה ולנסות לחשוב כשהלקוח פרט את הכסף שפרט, האם הוא הלך עם זה עכשיו לסחור בסמים או משהו כזה. אנחנו באמת לא הצלחנו להבין משפטית מה החובות החדשות שמוטלות. המילה חשש, זאת פעם ראשונה שאנחנו נתקלים בהקשר הזה בחקיקה.
פול לנדס
שים לב שהסעיף נפתח במלים: על פי המידע המצוי ברשות התאגיד הבנקאי.
רן ונגרקו
אתה עכשיו אמרת שאני צריך לבדוק ואני צריך לא לחקור אולי.
פול לנדס
על פי המידע המצוי בידי התאגיד הבנקאי. אני מזכיר לך שלפי 411, לאחראי על איסור הלבנת הון יש גישה לכל המידע המצוי בתאגיד הבנקאי כדי למלא את תפקידו. זאת אומרת, הפקיד, כמו שאמרת, זה יורד לרמת הפקיד, לא צריך להכריע כי אין לו גישה לכל המידע הזה ואין לו את הידע ואת הניסיון המקצועי.
רן ונגרקו
זה לא נכון להסתכל על זה בצורה הזאת.
פול לנדס
דיווחים בלתי רגילים, התאגיד לא מדווח עד כמה שאני יודע.
רן ונגרקו
עד כמה שאני יודע, היוזמה מתחילה מהסניף. יכול להיות שלאחראי לא יגיע משהו שלפי הנוסח הזה כן אמור להגיע אליו וזאת הבעיה.
פול לנדס
כאן זה בא לידי ביטוי בניהול סיכונים בתוך התאגיד הבנקאי. אנחנו לא נותנים הנחיה דווקא לרמת הסניף או לרמת החטיבה במחוז או לסניף הראשי. אנחנו מדברים על התאגיד הבנקאי בכללותו. איך אתם מנהלים את זה בתוך התאגיד הבנקאי, אנחנו לא מתערבים לכם.
רן ונגרקו
אי אפשר לזרוק עלינו דבר כזה כשאנחנו אומרים לכם כבר שנתיים שאת הדבר הזה אנחנו לא מסוגלים לקרוא ולא יכולים להבין אותו.
פול לנדס
להזכיר שיסוד סביר להניח כי הפעילות קשורה להלבנת הון ומימון טרור אתם כן מסוגלים.
חוה שלייפר
לא. זה בדיוק העניין. המבחן האובייקטיבי הוא מבחן חדש גם לפי חוזר המפקח.
פול לנדס
אני מזכיר שהחוזר הוא מלפני שמונה שנים.
חוה שלייפר
אני מדברת על חוזר מ-2004 ונמצא לפני. גם בחוזר המפקח וגם בסעיף 9 בנוסח שלו, כל הזמן דיברו על המבחן של הפקיד, המבחן הסובייקטיבי, מה שאני רואה, מה שאני חושבת ולא על יסוד סביר להניח. זה הנחה בצורה מאוד ברורה את כל מי שניסח את הסעיפים האלה וזה גם התייחס לזה בחוזרי המפקח כי רצו להגן על הפקיד, רצו שהוא ידווח על פי מה שידוע לו ולא על פי איזשהו מבחן אובייקטיבי. זה לא מה שהיית צריך לדעת אלא זה מה שאתה יודע. לכן הנוסח של סעיף 9 בנוסח הקיים היום הוא מה שנחזה בעיניו כבלתי רגיל ובחוזר המפקח דיברו על יש סיבה להאמין. בשני הנוסחים האלה מדובר על יסוד סובייקטיבי. הפעם הראשונה שנכנס כאן יסוד אובייקטיבי היא כעת בנוסח החדש של סעיף 9.

החשש או החשד או החרדה שלנו מפני היסוד האובייקטיבי לא נגמרת בסעיף 9. סעיף 9 הוא הסעיף שיש בו הכי הרבה שיקול דעת ושיקול דעת לא מפחית אבל סעיף 9 הוא הבסיס להגשת כתב אישום נגד עובדי בנק לפי סעיף 3(ב) לחוק איסור הלבנת הון.
פול לנדס
אם מתקיימת כוונה מיוחדת.
חוה שלייפר
את כל סעיף 3(ב) אפשר להוכיח באמצעות חזקות, באמצעות פרזומציות. יש את עצימת העיניים ויש את מבחן הצפיות. העושה פעולה במטרה למנוע דיווח. מי שעשה פעולה והתוצאה הטבעית של הפעולה שלו היא דיווח, נחשב כמי שממלא את יסוד המטרה. מאוד קל להוכיח את יסודות העבירה של סעיף 3(ב) כי אין מפניו שום הגנה. סעיף 3(ב) מוכח באמצעות חזקות. גם יסוד הכוונה, הכוונה הפלילית.
פול לנדס
ואם הוא פעל בהתאם לנוהלי הבנק?
חוה שלייפר
לא נותן לו הגנה.
היו"ר דוד רותם
אתם נצמדים לצווים האחרים. באיזה צו אחר יש לי סעיף כזה?
פול לנדס
כאן אנחנו מובילים.
היו"ר דוד רותם
אתם יותר מדיי פעמים מובילים לי. כשמובילים אותי יותר מדיי, בסוף אני מגיע ל-דד אנד. אין אף סעיף באף אחד מהצווים שאישרנו נוסח כזה.
אורנה ואגו
כי הם יישרו את הקו לפי הנוסח הקודם שלנו בצווים האחרים. הצווים האחרים יישרו את הקו לפי הנוסח שקיים אצלנו כיום.
היו"ר דוד רותם
בצווים האחרים אין גם אובייקטיבי וגם סובייקטיבי של אותן מלים וזה מה שאתם עושים כאן. קיים יסוד וחשש. זה פעם אחת אובייקטיבי ופעם אחת סובייקטיבי, ואם יש ספק, תדווחו.
חוה שלייפר
אם הוא היה צריך לדווח, אפילו אם הוא לא ידע שהוא צריך לדווח אלא מישהו במבחן של סבירות – והנה תשובה לשאלתך לגבי הרשלנות. אני לא דיווחתי כי לפי האינפורמציה שבידי לא הייתי צריכה לדווח אבל הייתי אמורה לדעת והייתי אמורה לדווח לפי מבחן אובייקטיבי. אני בפירוש יכולה להיכנס ל-3(ב).
לילך וגנר
אני לא רואה את זה כך.
חוה שלייפר
בפירוש. לא דיווחתי, כי קיימתי את היסוד העובדתי. מוכח באמצעות חזקות, אני יכולה בפירוש להיכנס ל-3(ב).
רן ונגרקו
כשהפרקליטות לקחה שני עובדים של בנק פאגי והעמידה לדין, זה לא מה שנאמר. דרך אגב, זה לא הפריע לפרקליטות לקחת שני עובדים של בנק פאגי, לפני חמש שנים, ולהעמיד אותם לדין. זה שהם זוכו, זה משהו אחר.
לילך וגנר
זה ביסוד הנפשי של 3(ב).
חוה שלייפר
אפשר להוכיח באמצעות עצימת עיניים ב-3(ב) והנה היסוד.
לילך וגנר
עצימת עיניים זה גם כולל חשד לפי הפרשנות של עצימת עיניים. זה לא היעדר יסוד נפשי.
חוה שלייפר
חשד ממשי. בגדול, הבסיס של זה הוא שמי שהיה לו יסוד סביר להניח.
היו"ר דוד רותם
לא יהיה מצב כמו שאת מתארת.
חוה שלייפר
זה מה שכתוב היום.
היו"ר דוד רותם
יכול להיות אבל מה שכתוב כאן זה שהתעורר ספק, על התאגיד לדווח. מה שיקרה זה שאתם פשוט תדווחו על כל פעולה. אני נותן שיק של מאתיים שקלים מתנת חתונה, תדווחו על זה כי יכול להיות שזה מימון טרור.
רן ונגרקו
אז בנק ישראל יגיד שזה לא תקין.
היו"ר דוד רותם
יאמרו לך שזה לא תקין, תגיד שהיה לך ספק וכשיש לך ספק, אתה מדווח.
רונן נסים
אדוני, היום הרף הוא הרבה יותר נמוך. זה לא ספק ביחס לשאלה האם זה קשור להלבנת הון ולמימון טרור אלא האם זה ספק אם זה בכלל רגיל או בלתי רגיל במשקפיים של בנקאי.
רן ונגרקו
זה מקובל עלינו לגמרי. אין בעיה.
היו"ר דוד רותם
בניסוח כאן, חשש גם אובייקטיבי וגם סובייקטיבי, הם צריכים להסתובב סביב עצמם בשני המקרים וזה דבר שהוא לא סביר. תחליטו, אובייקטיבי או סובייקטיבי.
חוה שלייפר
עד היום זה היה סובייקטיבי. כך גם בחוזר המפקח.
רונן נסים
לגבי אובייקטיבי, נזכיר שאתם הסכמתם בנוסח של סוף 2009.
חוה שלייפר
לא, לא הסכמנו.
רונן נסים
יסוד סביר להניח.
רן ונגרקו
לא, לא הסכמנו. יש לי את הנוסח עליו הסכמנו.
חוה שלייפר
בכל מקרה, גם המעבר מחשש לחשד, על פניו חשש נשמע משהו יותר רחב מחשד.
היו"ר דוד רותם
יסוד סביר להניח, זה לא חשש. אנחנו נשאיר את הסעיף הזה פתוח. אני כבר רואה שהיום לא נגמור את הצו הזה.
לילך וגנר
אם אנחנו לא גומרים את הצו היום, אנחנו רוצים להשאיר עוד נושא שיכול להיות שנתייחס אליו בישיבה הבאה לגבי שמירת מסמכים.
היו"ר דוד רותם
איזה סעיף?
לילך וגנר
סעיפים 7 ו-14.
היו"ר דוד רותם
לסעיף 14 עוד לא הגענו. נעצור לפני סעיף 14.
לילך וגנר
גם בסעיף 7 אותו כבר עברנו.
אוהד מימון
אדוני, אני מזכיר שיש לנו הערות לסעיפים קודמים.
היו"ר דוד רותם
אנחנו ניתן לכם את האפשרות להעיר את כל ההערות.
אוהד מימון
תודה.
רונן נסים
קראתי עד סעיף 13.
היו"ר דוד רותם
בישיבה הבאה נמשיך בסעיף 14.

לגבי הסעיף הזה אני מבקש שאתם תמצאו דרך שלא תטיל עליהם את האחריות, גם האובייקטיבית וגם הסובייקטיבית ותמצאו דרך לנסח את זה בצורה שגם אני אבין ואני לא בנקאי. הניסוח כפי שהוא מנוסח עתה, אם הוא יעבור, הרשות להלבנת הון עושה חגיגה גדולה כי היא תקבל כל כך הרבה דיווחים.
תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:10.>

קוד המקור של הנתונים