ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 29/01/2012

תקנות חובת המכרזים (תיקון), התשע"ב-2011

פרוטוקול

 
PAGE
4
ועדת החוקה, חוק ומשפט
29/01/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 544>
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום ראשון, ה' בשבט התשע"ב (29 בינואר 2012), שעה 12:00
סדר היום
<תקנות חובת המכרזים (תיקון), התשע"ב-2011>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד רותם – היו"ר

אורי מקלב
מוזמנים
>
גבי שוחט - סגן בכיר לחשבת הכללית

עו"ד ברוך לוברט - לשכה משפטית, משרד האוצר

עו"ד ירון גולן - לשכה משפטית, משרד האוצר

חיים גוטהלף - יחידת החשב הכללי, משרד האוצר

חנן ארליך - יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

יגאל בן שלום - יו"ר "מנהיגות אזרחית"

שמעון סיאני - מנכ"ל ארגון "ידידים"

אוריאל לדרברג - מנכ"ל עמותת "פעמונים"
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשם פרלמנטרי
ירון קוונשטוק
<תקנות חובת המכרזים (תיקון), התשע"ב-2011>
היו"ר דוד רותם
אני פותח את הישיבה.
תקנות חובת המכרזים (הוראת שעה)(תיקון), התשע"ב-2012. כן, בבקשה.
ברוך לוברט
שלום, אדוני. אנחנו באים לוועדה בבקשה להאריך את הוראת השעה בנושא של מיזם משותף, הפטור שקבוע בתקנה 3(30) לתקנות חובת המכרזים. התקנה עוסקת בפטור מחובת מכרז בהתקשרות של משרד לביצוע מיזם משותף שמופעל ללא כוונת רווח.

רק אזכיר במלה. נוסח התקנה לאחר הרפורמה שעשינו בשנת 2008, שנכנסה לתוקף בשנת 2009. הנוסח דורש כתנאי לפטור, כי ההתקשרות תיעשה עם מי שתורם סכום שאינו נמוך ממחצית מעלות ביצוע המיזם או חצי מיליון שקלים חדשים. קביעת סכום המינימום למיזם משותף שיקפה לטעמנו את המטרה המקורית של התקנה, שנועדה לתת מענה להקמת פרויקטים משמעותיים שנעשים בשותפות הממשלה, ולא נועדה לתמוך בפעילות שוטפת של עמותות. עם זאת בעקבות חשיבה מחודשת שנערכה כבר בזמנו אצל החשב הכללי, נקבעה הוראת שעה שמשמיטה את הקביעה של סכום המינימום למיזם משותף עד לסוף שנת 2011.
בתיקון התקנות שהבאנו בפני הוועדה במהלך נובמבר האחרון אנחנו מבקשים לקבוע הסדר מפורט יותר שישמיט את הקביעה של סכום המינימום, אך יביא לדיון והכרעה של ועדת המכרזים, בהתאם להוראת תכ"ם שתיקבע בעניין, אם מדובר בהתקשרות או בתמיכה. בכל מקרה, לעת הזאת אנחנו מבקשים להאריך את הוראת השעה בחצי שנה, עד לסוף יוני.
היו"ר דוד רותם
למה רק חצי שנה?
גבי שוחט
משלושה חודשים, אמרנו חצי שנה.
היו"ר דוד רותם
הבנתי. אתם רוצים להכניס אותי ללחץ, לגמור לכם את התקנות כולן עד סוף יוני.
ברוך לוברט
אדוני, חס וחלילה, אנחנו לא רוצים להכניס ללחץ. הגשנו את התיקון לפני חודשיים וחצי, אחרי עבודה מאוד מאומצת שנעשתה אצלנו במשרד, ועדת היגוי. יושב-ראש הוועדה יושב כאן אתי, סגן בכיר לחשבת הכללית. התיקון מאוד משמעותי לייעול עבודת משרדי הממשלה. אנחנו מקבלים הרבה מאוד פניות בשבועות האחרונים, ואנחנו מאוד נשמח אם הוועדה תוכל לפנות דיונים לתיקון הזה.
היו"ר דוד רותם
לא, הוועדה תאשר לכם עכשיו את זה, ואני מניח שעד סוף יוני אתם תבואו עוד פעם, ותבקשו להאריך את זה עוד פעם.
גבי שוחט
אלא אם כן הוועדה לא תספיק לסיים את הדיונים שלה בנושא הזה של השינויים שביקשנו.
היו"ר דוד רותם
כן, נכון, אני יודע.
גבי שוחט
ברשותך, אפשר להתייחס?
היו"ר דוד רותם
כן, ודאי.
גבי שוחט
השינוי הזה היה בעצם חלק ממכלול שינויים שהוגשו לוועדה. אני רוצה להזכיר שבמהלך השנתיים האחרונות ביצענו מהלך מאוד אינטנסיבי מול משרדי הממשלה, מהיועצים המשפטיים ועד הגורמים המקצועיים במשרדי הממשלה, כולל התייחסות לנושא של הסעיף, תוך הסכמה עם יגאל, שקיימנו אתו מספר דיונים. אני יכול להגיד לך שמאות בקשות הגיעו לוועדה לשחרר אותם מכל מיני אילוצים שהתקנות עצמן הכניסו אותם. לאחר סדרת דיונים התכנסנו לאותם שינויים שראינו שזה נכון, שזה באמת יצר בעיה במשרדי הממשלה מבחינת יכולת הביצוע שלהם. זה לקח זמן, מכיוון שהעבודה היתה ממש מאומצת, יחד עם כל הגורמים המשפטיים. אני חושב שבאחד מדיוני הוועדה הראשונים נאמר, שבשלב יותר מאוחר אפשר יהיה להציג אותם.
אני חושב שהמהלך הזה נעשה בצורה נכונה, ראויה, הולמת, עם מי שהיה צריך להיעשות. אני חושב שהיינו מגובשים מאוד בהצעות שהגשנו לאחר מאמץ ולאחר העבודה שנעשתה, עבודה לא קטנה. אני סבור שהנושא הזה מחייב התייחסות של הוועדה בפרק הזמן הזה של שישה חודשים, מכיוון שבסופו של דבר בחלקם מדובר פה בשינויים ממש לא מהותיים, בחלקם מדובר פה בשינויים טכניים, ואין ספק שהדבר הזה בהחלט מחייב התייחסות של הוועדה.
היו"ר דוד רותם
אין ספק. אני כבר הארכתי את התקנות האלה ארבע פעמים, ביוזמתה של הוועדה, שפנתה לכל מיני משרדי ממשלה כדי להאריך את התקנות האלה. התחלנו לעסוק בתקנות שלכם, ואני הצעתי לנציגים שלכם לאשר את התקנה הזאת בלבד. הם סירבו: לא, תאשר לנו את הכול יחד. אז זה בסדר, נאריך את זה היום, ונאריך את זה אם יהיה צריך עוד פעם.

כן, בבקשה.
יגאל בן שלום
אני רוצה להתייחס. היה פה דיון בנוכחותך, שבעקבותיו קיימנו דיונים עם החשב הכללי, ואני חייב לציין שהיה שיתוף פעולה והגענו להסכמה לגבי התקנה הספציפית הזאת. ברור לנו לגמרי שעמדת האוצר היא שלא צריך להאריך את התקנה, אלא לבטל בכלל את הרעיון הזה של סכום מינימום, ושמחנו על כך.
אני רק רוצה להתרעם על כך – כאחד שמכיר היטב את עבודת משרדי הממשלה והכנסת, אני לא רוצה להתערב במערכות היחסים בין המשרד לבין הכנסת, ואני מבין שיש פה עניין של דרכי עבודה – כל פעם יש חרדות מחדש שגורמות התקפי לב לכמה מנכ"לים של עמותות, אני אומר את זה מהלב. יושב פה שמעון סיאני, מנכ"ל של עמותת "ידידים", עושה עבודה נפלאה. פתאום הוא מבין שבינואר חרב עליו עולמו. המון מיזמים משותפים הוא לא יודע אם הם יתקיימו או לא יתקיימו. את זה אני מאוד מבקש לסייע לנו. אני לא מתערב בעבודה שלכם, תעשו מה שאתם מבינים, אני מבין את הצורך של האוצר להביא כמקשה אחת. אני מאוד מבקש מאדוני יושב-ראש הוועדה לא להרוג אותנו לאט-לאט. זו הבקשה.
היו"ר דוד רותם
מה אתה רוצה, שאני יהרוג אתכם במכה אחת? אין שום בעיה, נהרוג אתכם במכה אחת.

טוב, מי בעד?
הצבעה
בעד אישור התקנה – פה אחד
התקנה אושרה.
היו"ר דוד רותם
אושר פה אחד.
<הישיבה ננעלה בשעה 12:09.>

קוד המקור של הנתונים