ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 24/01/2012

שינוי במדיניות משרד הבריאות במימון בדיקות מי שפיר לנשים זכאיות

פרוטוקול

 
PAGE
31
הוועדה לקידום מעמד האישה
24/01/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 125>
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה
יום שלישי, כ"ט בטבת התשע"ב (24 בינואר 2012), שעה 10:30
סדר היום
<שינוי במדיניות משרד הבריאות במימון בדיקות מי שפיר לנשים זכאיות>
נכחו
חברי הוועדה: >
דניאל בן סימון – מ"מ היו"ר
רחל אדטו
מוזמנים
>
רויטל טופר חבר-טוב - מנהלת הפיקוח על הגביה ושב"ן, משרד הבריאות

פרופ' יואל זלוטוגורה - מנהל מחקלת גנטיקה, משרד הבריאות

עו"ד מוחמד מסאלחה - עוזר משפטי, הרשות לקידום מעמד האישה, משרד ראש הממשלה

ד"ר ישראל שפירא - חבר ועד, ההסתדרות הרפואית בישראל

רונית שוורץ-בן דוד - דוברת ההסתדרות הרפואית בישראל

עו"ד מרב קסוטו-פסקרה - ההסתדרות הרפואית בישראל

עו"ד אדוה פרי-אבישי - תחום האתיקה, הסתדרות רפואית

פרופ' אהרון אריה הרמן - מנהל מחלקות נשים ויולדות, בית חולים אסף הרופא

משה פרץ - כללכן בשב"ן, מכבי שירותי בריאות

חניאלה וילנר - מנהלת השב"ן, מכבי שירותי בריאות

עידו הדרי - סמנכ"ל ודובר קופת חולים מכבי

ד"ר יחזקאל הורן
_
קופת חולים מאוחדת

עו"ד מאירה בסוק - לשכה משפטית, ארגון נעמ"ת

שרון צ'רקסקי - מנהלת תחום קשרי ממשל, ויצ"ו ישראל

פרופ' צבי אפלמן - מנהל מעבדה גנטית, בתי חולים פרטיים

עו"ד אורלי מימון - יועצת משפטית של הרצליה מדיקל סנטר
ייעוץ משפטי
תמי סלע
שמרית שקד
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
קצרנית פרלמנטרית
ר.כ. חבר המתרגמים
<שינוי במדיניות משרד הבריאות במימון בדיקות מי שפיר לנשים זכאיות>
היו"ר דניאל בן-סימון
בוקר טוב לכם. התבקשתי על ידי יושבת ראש הוועדה הקבועה, ציפי חוטובלי, להחליף אותה ולו רק לנושא הזה ונעניתי ובישיבה הבאה אתם בטח תזכו לראות אותה שוב, למי שמתגעגע. אנחנו נדון עד השעה 12:00 או 12:05 בנשוא שעל סדר היום – שינוי המדיניות לגבי בדיקת מי שפיר. אני מקווה שכל האורחים פה והשינוי הזה יש מחייבים ויש מתנגדים ואנחנו נדון בו ונראה לאן נגיע בסוף. אני מבין שיש גם איזה בג"ץ שגם דן בשינוי במדיניות הזאת, זאת אומרת שרק מתחילה הפרשה הזאת של שינוי בהסדרי הבדיקה של מי שפיר, ואני רוצה להתחיל עם פרופסור אריה הרמן, יושב ראש הארגון למיילדות וגניקולוגיה, מנהל מחלקת נשים ויולדות בבית החולים אסף הרופא, שאתה כמובן נגד ההסדר הזה. כמה זמן אתה צריך?
אהרון אריה הרמן
אני מעריך שלא יותר מרבע שעה.
היו"ר דניאל בן-סימון
אני אתן לך 3 דקות, מה דעתך?
אהרון אריה הרמן
שאלת אותי.
היו"ר דניאל בן-סימון
לא, לא, אני רק אומר לך, אני מבקש פשוט שאנחנו נגביל את עצמנו ל-3 דקות. רציתי לשמוע עד כמה אתה נדיב עם עצמך.
אהרון אריה הרמן
בסדר גמור.
היו"ר דניאל בן-סימון
אז שלוש דקות, תודה רבה, בבקשה, תתחיל.
אהרון אריה הרמן
ההסתדרות הרפואית בישראל ובאמצעותה האיגוד הישראלי במיילדות וגניקולוגיה, לא מייצגת רק את הרופאים, אלא מייצגת ודואגת גם לציבור של המטופלות. ולכן, בזמן שיוקצב לי, אני אתייחס לשלושה נושאים – לציבור המטופלות, לציבור הרופאים ולהנחיה הדרקונית של משרד הבריאות, שבקיצור ולעניין אומר – שאם אישה זכאית לבדיקת מי שפיר מחמת גילה, לצורך העניין גיל 35 ומעלה, בוחרת ברופא שיבצע את הבדיקה, משרד הבריאות לא ישתתף במימון של הבדיקה בכלל, והיא תצטרך לשלם את כל העלות מכיסה, שזה בית החולים, המעבדה והרופא שהיא בוחרת לבצע.

ואני אתחיל מזה שאין בדיקה כל כך דרמטית, כל כך משמעותית, כל כך כבדה בהיריון, כמו בדיקת מי שפיר. אני לא מגזים אם אני אומר שנשים לא ישנות בלילה לפני הבדיקה. הן חרדות לגורל ההיריון, הן מודאגות מהתוצאה. חלק גדול פונה למערכת הציבורית, וזה בסדר גמור, והמערכת הציבורית נותנת מענה הולם לבדיקה. אבל חלק לא מבוטל מהן, רוצה לבחור את הרופא. הן מכירות אותו, הן שמעו עליו, הן רוצות להרגיש נוח בבדיקה הכי חשובה שיש בהיריון. ומה שקורה עכשיו, זה שבעקבות ההנחיה הדרקונית הזאת, נמנע ממנה לקבל מימון, עזרה של המדינה, בביצוע הבדיקה. במי אנחנו פוגעים? אנחנו, המערכת, כי גם אנחנו שייכים למערכת, במי פוגעים? נשים שהן מאד אמידות מימנו בעבר את הבדיקה של הרופא וימשיכו ויממנו גם את החלק שהמדינה השתתפה. מעמד הביניים, שהוא המעמד שסוחב על הגב שלו את המדינה, והיינו עכשיו במחאה החברתית, ושמענו וראינו אותם. עבור חלק גדול ממעמד הביניים – השובר שוויון הזה, הסכום הזה שיצטרכו להוסיף שמכפיל את ההוצאה – פוגע בהם באופן ישיר.
היו"ר דניאל בן-סימון
בשכבות החלשות.
אהרון אריה הרמן
מעמד הביניים ומטה. השכבות החלשות היה להן קשה לממן גם קודם ופנו למערכת הציבורית ואמרתי את זה קודם וזה בסדר גמור. המערכת הציבורית נותנת מענה הולם. הנקודה היא שאנחנו מדברים על הזכות של אישה בהיריון לעבור את הבדיקה הכי משמעותית שהיא צריכה לעבור בהיריון, שמדירה שינה מעיניה, והיא עכשיו לא יכולה לבחור את הרופא, אלא אם כן מלוא עלות הבדיקה – תוטל עליה. ויש בזה עיוות קשה מאד מבחינה ציבורית, מאד. מבחינת הרופאים, ואני לא מתבייש להגיד שאני מייצג רופאים שעובדים גם ברפואה פרטית. מי הם אותם רופאים שעובדים ברפואה הפרטית, שכל כך מחפשים אותם ומשמיצים אותם? זה הרופאים הבכירים שעובדים בבתי חולים יום ולילה, בעלות, ואני לא אכנס לכל הנושא של השכר ולעיוות, המערכת שבעה מהדיונים האלה על רקע מה שהיה לאחרונה. ואותם הרופאים משלימים את ההכנסה שלהם בכבוד, באופן פרטי שנשים בוחרות בהן לעשות בכל מיני מסגרות. וזה פוגע. זה פוגע בהכנסה, זה פוגע בחופש העיסוק ויש עם זה קשיים רבים מאד לאנשים שזה היה, אדוני יושב הראש, ערוץ ההכנסה העיקרי שלהם.

ניסינו להידבר עם משרד הבריאות, כתבנו מכתב שבועיים אחרי שיצאה ההנחיה וביקשנו לשבת יחד ולדון בנושא. לא קיבלנו תשובה מסודרת. לא הזמינו אותנו, לא דנו איתנו. יש גוף שקוראים לו המועצה הלאומית למיילדות וגניקולוגיה, ניאו-נטולוגיה וגנטיקה. זה לא עלה לדיון במועצה הזאת, לא קיבל שום החלטה. מה שיצא הוא – החלטה אדמיניסטרטיבית ברמה של המשרד, שמנכ"ל משרד הבריאות ענה למכתבים הדחופים שלנו והוא כתב שזה השלמה ויישום הכרחי של מדיניות המחייבת וקובעת שמימון ציבורי לא יכול לסבסד פעילות פרטית של בחירת רופא. ואני שואל, כמעט 30 שנה הייתה מדיניות אחרת. הכל היה בסדר. מי התעורר על צד שמאל שזה כל כך הפריע לו שנשים בהיריון יוכלו לבחור את הרופא? מה קרה?
היו"ר דניאל בן-סימון
שאלה מצוינת, אני מפסיק אותך פה. תודה רבה. אני פונה לנציג משרד הבריאות פרופסור זלוטוגורה, שמעת את השאלות? התעוררת בצד שמאל? קיבלת אתגר יוצא דופן, אני מאד שוכנעתי מהדברים שלך, בוא נשמע עכשיו את הנציג ואחרי זה חברת הכנסת רחל אדטו.
יואל זלוטוגורה
אני הייתי רוצה להתחיל בהיסטוריה של המימון של הבדיקה.
היו"ר דניאל בן-סימון
בקיצור הנדרש.
יואל זלוטוגורה
כן, כן, אבל אני אבקש רק להגיד את הדברים, כמו שלמעשה בדיקת מי השפיר נכנסה בשנות ה-80 בעקבות תקנות בריאות העם, ולמעשה עם תקנות בריאות העם שקבעו את אמות המידה של הבדיקות, משרד הבריאות נתן רישיונות לבתי חולים לבצע בדיקות מי שפיר, כאשר ההסכם עם בתי החולים היה שהמימון יהיה מוחלט, זאת אומרת מתחילת, מהרעיון שהאישה נכנסת לבית החולים עד שהיא יוצאת – היא מקבלת הכל חינם – ללא כל תוספת כסף, ולמעשה משרד הבריאות נתן את הרישיון הזה לכל בתי החולים בארץ, כולל בתי החולים הפרטיים.
רחל אדטו
על כמה כסף מדברים, רק כדי לסבר את האוזן של כולם.
יואל זלוטוגורה
אני ביקשתי שתיתנו לי ואני אגיד את זה בהמשך, אבל אני מבקש להבהיר את הנושא.
היו"ר דניאל בן-סימון
לא ניקח מזמנך, בסדר גמור, בבקשה.
יואל זלוטוגורה
אז כך היה למעשה והבדיקות בוצעו בכל בתי החולים, גם בבתי החולים הפרטיים. בהמשך למעשה השתנה גיל הזכאות לגיל 35, ובהמשך גם התפתחו בדיקות כמו מה שנקרא היום בדיקת חלבון עוברי ותבחין משולש. קופת החולים כללית נתנה לנשים שהיו להן תוצאות לא תקינות, לצעירות שהיה להן תוצאות לא תקינות זה טעות, ולכן כאשר חוק ביטוח בריאות נחקק, למעשה נתנו זכאות לשתי קבוצות של נשים. מצד אחד משרד הבריאות לנשים מעל גיל 35, מצד שני קופת חולים – לנשים מתחת לגיל 35 עם תוצאה בלתי תקינה של חלבון עוברי.

למעשה, משרד הבריאות המשיך על פי החוק, למעשה הוא מחויב עד גיל 35, אלא הוא הרחיב את הדבר הזה ואמר – כל אישה שיש סיבה רפואית ולא מכוסה על ידי קופת חולים – אנחנו נכסה אותה. זאת אומרת שלא רק 35, אלא נשים שהתוצאות שלהן של אולטרא סאונד לא תקין או כל מיני סיבות אחרות, והרופא, היועץ הגנטי אמר שיש הצדקה – אנחנו נתנו להם את אותה זכאות, למרות שזה לא כתוב בחוק. יתר על כך, גם סיסי שלייה, שהיא בדיקה שנכנסה אחרי זה, משרד הבריאות נתן זכאות לדברים האלה.

ובאמת, מה שקרה במשך השנים זה שעם ההתפתחות של הרפואה הפרטית, לאט לאט, בלי ששמנו לב וידענו, התחילו למעשה להציע לאותם נשים, למרות שהיה הסכם שלא ייקחו כסף, בדיקות פרטיות. ולכן, בחלק מבתי החולים התחילו באמת להוסיף, בנוסף למימון של משרד הבריאות, לקחת כסף מאנשים בבתי חולים השונים. וכמו שנאמר, למעשה כאשר התחלנו לעשות סדר בניסיון לשנות את הדברים ולהפנות את המערכת כמו שרצינו שהיא תהיה ולחזק את המערכת הציבורית בכל מיני נושאים, הגיעו גם לנושא הזה, והתברר לנו למעשה שאנחנו נותנים מימון מלא לנשים לעשות את הבדיקות, אבל יש תוספות, ולמעשה חלק מהנשים עושות בדיקות פרטיות, ולכן אמרנו שאנחנו חייבים, וזה מה שאנחנו דרשנו – להפריד בין שתי קבוצות. נשים שהולכות פרטי – יעשו הכל פרטי או בביטוח משלים, איזה שהוא ביטוח; ומצד שני – אלה שמקבלים ממשרד הבריאות – יעשו במשרד הבריאות.

אני רוצה להדגיש דבר שלא ברור לכולם, אבל עד היום למעשה לא הוכיחו, משרד הבריאות נותן את השירותים הטובים ביותר שיש, והרופאים שמבצעים את הבדיקות בבתי החולים הם רופאים עם ניסיון רב מאד, ואין כל הוכחה בספרות, ואני עומד על זה חד משמעית, שהרפואה הפרטית נותנת איזה שהוא יתרון לאישה.
היו"ר דניאל בן-סימון
כולל לא פגיעה במעמד הביניים, כפי שנאמר פה.
יואל זלוטוגורה
לא, שום ---
אהרון אריה הרמן
מבחינה רפואית אתה מתכוון.
יואל זלוטוגורה
מבחינה רפואית.
היו"ר דניאל בן-סימון
כן, כן.
יואל זלוטוגורה
אני הדגשתי את הנקודה הזאת ואני אומר חד משמעית שהסיכון לאישה הוא בדיוק אותו דבר. עכשיו, אנחנו לא מונעים מהנשים ללכת באופן פרטי, אנחנו אומרים – פרטית או ציבורית. ציבורית אנחנו נותנים הכל חינם, פרטית – הכל יהיה פרטי.
היו"ר דניאל בן-סימון
רק שנייה, אני מבקש לא להתערב בעניינים. האם סיימת?
יואל זלוטוגורה
כן.
רחל אדטו
אני שאלתי כמה עולה בדיקת מי שפיר.
יואל זלוטוגורה
השאלה כמה היא עולה או כמה אנחנו משלמים? כי זה לא אותו הדבר.
רחל אדטו
אני לא מכירה את ההסדרים, אז בוא תגיד, כדי שכולם יידעו על מה אנחנו מדברים, על איזה סכומים אנחנו מדברים.
יואל זלוטוגורה
על הסכום שאני משלם? אנחנו משלמים היום בסביבות 1,500 ו-2,400 שקלים. יש שני מחירים.
רחל אדטו
וכמה נשים עוברות את הבדיקה הזאת?
יואל זלוטוגורה
בזכאות של משרד הבריאות?
רחל אדטו
כן.
יואל זלוטוגורה
16,000 נשים.

רחל

אוקי. ומה אתם מתכוונים לעשות עם הקבוצה של הנשים מגיל 35 עד גיל 37 שביטוח לאומי משלם את זה? מה הדין שיחול עליהם?
יואל זלוטוגורה
מבחינתנו זה אותו דבר.
רחל אדטו
כלומר גם הקבוצה שלא אתם משלמים אלא הביטוח הלאומי משלם, גם לקבוצה הזו אתם נותנים, אתם מחילים עליהם את התקנות שלכם, את ההחלטות שלכם?
יואל זלוטוגורה
מבחינתנו זכאות היא אותה זכאות. המקור של הכסף הוא שונה בזה שחלק מהכסף מגיע מהביטוח הלאומי, חלק מהכסף מגיע מתקציב משרד הבריאות.
רחל אדטו
אבל לא ענית לי. זאת אומרת שגם אנשים בגיל 35 עד גיל 37, הכללים החדשים שאתם קבעתם עכשיו יחולו גם עליהם?
יואל זלוטוגורה
כל הנשים שבזכאות שמשרד הבריאות משלם, ההסדר הזה יחול עליהן.
היו"ר דניאל בן-סימון
תודה רבה. היועצת המשפטית, את רוצה להגיד משהו?
תמי סלע
כן, רק הבהרה. אם אני מבינה נכון את הנוהל החדש שפורסם, בעצם אישה כן יכולה ללכת גם לבית חולים פרטי או לגורם פרטי, ובלבד שהוא לא גובה ממנה תוספת תשלום מעבר למימון שאותו גורם מקבל עבור הבדיקה ממשרד הבריאות. כלומר, אפילו לכאורה אפשר גם שאותו גורם יאפשר לבחור רופא, כל עוד לא גובים על הבחירה הזאת תוספת, מעבר למימון. כלומר, אם היו מסתפקים במחיר הזה, המצב היה יכול להישאר כפי שהוא היום.
קריאה
אין מצב חוקי כרגע.
יואל זלוטוגורה
לא רק לכאורה.
תמי סלע
אני אומרת, כאילו אם הייתה מתפתחת פרקטיקה כזו, זה יכול היה ---
היו"ר דניאל בן-סימון
אוקי, שנייה, רק שנייה. קיבלת תשובה?
תמי סלע
זאת הבהרה אחת.
יואל זלוטוגורה
אני יכול לתת תשובה להבהרה?
היו"ר דניאל בן-סימון
כן.
יואל זלוטוגורה
למעשה, ההסדר הזה קיים, למעשה מוחלט מ-1 בדצמבר. הוא קיים מאוקטובר, אבל מוחלט מ-1 בדצמבר, וחלק מבתי החולים, כולל אסותא ובתי חולים פרטיים נוספים, משתמשים ונותנים את השירות הזה לפי התנאים החדשים. זאת אומרת בלי לגבות כסף. ככה הם התחייבו וככה דיווחו לנו.
תמי סלע
הם מאפשרים לבחור רופא?
יואל זלוטוגורה
כן. עוד דיווחו לנו---
תמי סלע
מאפשרים לה לבחור רופא לפני התנאים?
קריאה
לא, לא, לא. אסור על פי חוק.
יואל זלוטוגורה
רופא בית שלהם. אין בחירת רופא, אלא רופא בית של בית החולים הפרטי.
היו"ר דניאל בן-סימון
ברור, תודה רבה. עוד שאלה, בבקשה.
תמי סלע
רציתי לשאול גם על שירותים אחרים. האם זה חריג הנוהל הזה החדש, לגבי בדיקת מי שפיר, או שזה בעצם המקרה הרגיל והמצב שהיה עד היום הוא היה חריג. כדי שנדע קצת מה התמונה הכוללת בשירות.
רחל אדטו
הוא לא יכול לענות לך על כל הדברים של המשרד.
יואל זלוטוגורה
היום, היוצא דופן במקרה הזה הוא שמשרד הבריאות הוא זה שמשלם. כל השירותים האחרים הם ניתנים על ידי הקופות, ולמעשה כאשר ניתן שירות על ידי הקופות, כאשר אדם בוחר רופא פרטי, הוא מקבל את הרופא הפרטי דרך איזה שהוא ביטוח, וכל השירות הוא דרך הביטוח הזה. זאת אומרת שאנחנו יחידים שלמעשה המימון הציבורי חל לרפואה פרטית.
קריאה
לא נכון.
היו"ר דניאל בן-סימון
רגע, תודה רבה. בבקשה, רחל אדטו.
רחל אדטו
טוב, אני לא מקבלת בכלל את שינוי המדיניות הזו של המימון של משרד הבריאות. בעיני יש פה איזו שהיא צביעות של המשרד בדרך שבה הם מנסים להגיד אנחנו רק בעד מימון ציבורי, וזו עצימת עיניים במצב קיים כרגע, ויש לי מספר טיעונים למה אני חושבת שזה לא נכון – גם הדרך וגם המהות.
היו"ר דניאל בן-סימון
שצריך להשאיר את ההסדר הישן.
רחל אדטו
תראה, בוא נתחיל בדבר הזה .אין דבר כזה שיש חוק, שיש תקנות ובא המשרד ועושה בדרך עוקפת. בכלל, אתה יודע, אם אנחנו מדברים על חוק, כל הנושא של בדיקות מי שפיר דרך ביטוח בריאות ממלכתי הם דרך חקיקה. מה זה הדבר הזה שמשנים הסדרים ועוקפים חוק ולא מביאים את זה לוועדה לשנות תקנות. אתם רוצים לשנות תקנות, אתם רוצים לשנות הסדרי מימון – תביאו את זה בצורה מסודרת ותביאו את זה בדרך שבה משנים תקנות. ואני מצטערת, פרופסור זלוטוגורה ידידי שנים רבות, אבל הוא יושב כאן מטעם משרד הבריאות והוא יקבל דברים שהוא צריך לענות והוא לא הכתובת.
היו"ר דניאל בן-סימון
אני מתרשם שהוא מסכים עם המדיניות החדשה.
רחל אדטו
כי הוא מתעסק בדברים שהגנטיקה ---
היו"ר דניאל בן-סימון
נכון?
יואל זלוטוגורה
כן, אני מסכים.
היו"ר דניאל בן-סימון
לחלוטין, גם בעברית וגם בצרפתית, נכון?
יואל זלוטוגורה
גם בצרפתית.
היו"ר דניאל בן-סימון
יפה מאד, אני התרשמתי ככה.
רחל אדטו
לכן, אתה יודע, למה הדבר דומה? זה דומה לדבר שעכשיו יש רפורמה בבריאות הנפש, לא מצליחים להעביר את הרפורמה, פתאום אנחנו שומעים שמשרד הבריאות רוצה להעביר את זה בצו. מה זה הדבר הזה? יש רפורמה, עברה חקיקה בנושא בריאות הנפש, כמשל, אני עושה הקבלה. יש רפורמה בבריאות הנפש, לא עוברים. אם לא מצליחים להעביר את הרפורמה דרך הוועדה אז אומרים בואו נעשה צו. יש לנו חוק ויש לנו תקנות לגבי מימון בדיקות מי שפיר, לא מצליחים לשנות, או מה, אומרים – בואו נעביר את זה עכשיו בהוראות מנכ"ל. לא נראה לי שזה נכון ---
אהרון אריה הרמן
אפילו פחות מזה. זה אפילו לא הוראות מנכ"ל.
רחל אדטו
אוקי.
היו"ר דניאל בן-סימון
יש את התשובה על העניין המשפטי הזה של למחוק?
שמרית שקד
הזכאות נקבעת בחוק או בתקנות, עצם הזכאות של האישה לבדיקה. מי בדיוק בפועל ייתן לה את הבדיקה, מה שאנחנו מגדירים מי יהיה נותן השירותים, זו זכותו של משרד הבריאות כנותן שירותים, להחליט מי ייתן את השירותים, כמו שהזכות של קופת חולים כללית להחליט מי הם נותני השירותים שאיתם הם מתקשרים.
אהרון אריה הרמן
יש הסדר קיים כבר הרבה שנים.
רחל אדטו
סליחה, את לא משנה הסדרים בערך כגנב בלילה. את מעבירה את זה בלי, את לא עושה את זה.
שמרית שקד
לא, בסדר, זה לעניין אחר, אבל מהבחינה החוקית.
אהרון אריה הרמן
אם היה משהו חדש, מילא. זה ישן. עשרות שנים.
רחל אדטו
אוקי, בסדר.
היו"ר דניאל בן-סימון
את מעוררת סערה פה, חברת הכנסת אדטו. כמו שאת עושה כל הזמן.
רחל אדטו
תשמע, כי אני אגיד לך, כמו שאתה יודע זה קרוב לליבי והנושא הזה לא רק שזה ---
היו"ר דניאל בן-סימון
הבעיה שרופאים מגיעים לכנסת.
רחל אדטו
כמו שאתה יודע זה המקצוע שלי.
היו"ר דניאל בן-סימון
אני יודע.
רחל אדטו
ולכן מאד קל לי להתחבר לכל הבעייתיות שכרוכה בדבר הזה. ולכן כשראיתי שזה נעשה בחטף ובלי התייעצויות ואני לא יודעת, זה נעשה במסגרת המשרד. אבל יש עוד גופים, והזכיר את זה פרופסור הרמן. יש גופים במשרד שהם גופים מקצועיים, שגם הם חלק מהתהליך. המועצה הלאומית, האיגוד הגניקולוגי, הם גם חלק מתהליך של קבלת החלטות או של שינויים, והם לא התייעצו איתם, ולכן אני מוחה על זה.
היו"ר דניאל בן-סימון
אגב, פרופסור זלוטוגרה, מה הייתה בעיה להתייעץ עם הגורמים לפני ששיניתם?
יואל זלוטוגורה
לא, לא היה שום החלטה מקצועית. זאת אומרת לא הייתה ---
רחל אדטו
זה בדיוק העניין.
קריאה
מה אנחנו טכנאים?
היו"ר דניאל בן-סימון
רגע, רגע, כל אחד ידבר, רק שנייה, בבקשה.
יואל זלוטוגורה
רק רגע, ההחלטה היא מנהלית.
רחל אדטו
היא מהותית.
יואל זלוטוגורה
מבחינתנו אנחנו נותנים לנשים לבחור איך שהן רוצות, ואנחנו עשינו החלטה מנהלתית להבדיל בין הדברים. מצד אחד שוב, אנחנו נותנים על פי החוק את כל השירות, ללא כל תוספת כסף. מצד שני, אישה שרוצה לבחור פרטי – יכולה לעשות פרטי. ולכן, מבחינה מקצועית, אנחנו לא שינינו שום דבר.
היו"ר דניאל בן-סימון
לא חל שינוי. רחל.
רחל אדטו
אוקי. לא שינינו שום דבר, זו החלטה מאד מהותית.
יואל זלוטוגורה
לא, לא, זה לא שינוי.
אהרון אריה הרמן
שינינו הכל.
רחל אדטו
זו החלטה שהיא מהותית גם לרופאים וגם לנשים, אבל בוא רגע הלאה, הלאה, לא גמרתי, יש לי עוד. עכשיו, אנחנו ממשיכים הלאה בענייני משרד הבריאות, ואחר כך אני אמשיך הלאה בדברים האחרים. עכשיו, יש היום הרחבה. אתם נתתם הרחבה ונתתם הרשאה במשרד בחצי השנה האחרונה, שבדיקות מי שפיר תעשנה גם מחוץ לבתי חולים, נכון?
יואל זלוטוגורה
זה לא אנחנו, זה הכנסת.
רחל אדטו
זה עבר בתקנות, לא משנה, אבל בהסכמתם, לא משנה. פתחתם את האפשרות לעשות את הבדיקות לא רק בבתי חולים. זאת אומרת, שעכשיו הגורם הוא לא רק בית חולים, אלא פתאום יש לנו עוד מוסדות שעושים את הבדיקות ובמוסדות האלה גם עובדים רופאים שמקבלים כסף על העבודה הזאת שהם עושים במוסדות, בין אם זה באסותא, בין אם זה במקומות אחרים. אתם משנים את כללי המשחק כי אתם נתתם הרשאה להרחיב את זה מחוץ לבתי חולים. אז מצד אחד אתם נותנים הרשאה להרחיב מחוץ לבתי חולים. מצד שני אתם אומרים למרפאות ומרפאות פרטיות גם כן, לא רק לקופות חולים, אבל אתם אומרים – אוקי, אבל אנחנו מגבילים את הנשים. אז פה יש בעיה שלא עליתם על זה.

הדבר השלישי, אנחנו שנינו גדלנו במוסד, גם אתה וגם אני גדלנו במוסד שמאפשר שר"פ. מה אתם רוצים לעשות עם שר"פ בירושלים ובשערי צדק? הרי מותר לגיטימי לאנשים ללכת לעשות שר"פ. אז אם מישהי עושה שר"פ כי זה ההסכם מזה 62 שנה או 63 שנה לעשות שר"פ בשערי צדק ובהדסה. עכשיו אתם אומרים להדסה ולשערי צדק לא יהיה שר"פ אצלכם לבדיקות מי שפיר, כי הנשים צריכות לשלם. זאת אומרת, אתם לא לקחתם בחשבון מוסדות שבנויים בהסכמה ובאישור ובחוק – על נושא השר"פ ולא הכללתם אותם. אז מה אתם רוצים לעשות עם המוסדות האלה? אז פה לא עניתם. יש לכם איזו לקונה של גם הרחבת ההרשאה וגם המוסדות שלגיטימי לעשות שר"פ.

עכשיו, הטיעון הנוסף של השוויוניות ושאתם לא מממנים. היום, כשמישהו רוצה ללכת לאסותא למשל, לניתוח אלקטיבי לגמרי, הוא מקבל התחייבות מקופת חולים שיש לה הסדר עם אסותא, ובאסותא משלמים את חלק התוספת של הרופא. כל החלק הזה הוא לגיטימי, הוא מותר. למה אתם מחריגים את בדיקות מי השפיר מהבדיקות האחרות. אומרים ניתוח בקע, ניתוח קטרקט, ניתוח לב – הקופה נותנת התחייבות. פה אנחנו לא. אז אתם טענו לי – בגלל שפה הקופה משלמת ולא משרד הבריאות משלם.
היו"ר דניאל בן-סימון
אוקי, לא עכשיו, בבקשה, סיימת, תודה רבה רחל.
רחל אדטו
לא, לא, לא, תן לי.
היו"ר דניאל בן-סימון
לא, לא, אני ממש מבקש, טיעון אחרון.
רחל אדטו
לא, לא, עוד דבר אחד יש לי. עכשיו, אם תענו לי על העניין של הלידות, אמרתי לך, זה נוגע לי אישית. כלומר זה קרוב אלי, לכן אני, וצר לי שזה אליך. הדבר הנוסף שתענו לי, שבמקומות אחרים קופות החולים משלמות ופה משרד הבריאות, אז בוא ניקח את הלידות. לידות - אתם משלמים – זה תשלום של המשרד, משרד הבריאות משלם על הלידות. לא משנה דרך ביטוח לאומי או מה, אבל משרד הבריאות משלם. עכשיו, בואו תיקחו את הלידות ותראו. כמו שאמרתי, יש לידות שנעשות באופן פרטי ואתם עדיין משלמים, אז תגידו לידות פרטיים אנחנו נפסיק לשלם? או לידות שאחרי 24 שעות האישה הולכת למלונית ואתם עדיין ממשיכים לשלם על הלידה. אז איפה השוויוניות? אז למה אתם מחריגים רק את בדיקת מי השפיר? אם אתם רוצים ללכת על קו אחד – תלכו על לאורך כל הדרך. אל תעשו את הסלקציה בשם השוויוניות ---
היו"ר דניאל בן-סימון
אוקי, טוב.
רחל אדטו
בשם השוויוניות שהופכת את הדברים הרבה פחות שוויוניים. השוויוניות הזאת הופכת את הדברים להרבה פחות שוויוניות, בגלל שבעצם הקריאה לשוויוניות – אתם פוגעים באחוז הרבה יותר גבוה של נשים – כי פה אתם יוצרים את המעמד של אלה שיש להם כסף יעשו פרטי, ואלה שאין להם כסף – לא יעשו פרטי. ולכן אמרתי, התחלתי ואמרתי שהנושא של לקרוא לזה בשם שוויוניות הוא צביעות, כי הוא הופך את הדברים להרבה פחות שוויוניים.
היו"ר דניאל בן-סימון
אוקי, תודה רבה, רחל. משרד הבריאות, אתם פה עומדים טוב בינתיים בהתקפה. רויטל, תציגי את עצמך ותעני על חלק מהשאלות, וגם זלוטוגורה יוכל להמשיך.
יואל זלוטוגורה
אני אענה רק על שאלה אחת לגבי השר"פ בהדסה מבחינתנו זה בדיוק אותו דבר כמו רופא פרטי, ולכן אסרנו גם על הדסה ושערי צדק על השר"פ.
רחל אדטו
רק על זה אתם תלכו לבג"ץ. אתה יודע מה, רק על זה שאתם פוגעים בדבר חוקי. אתם לא יכולים לאסור על זה כי הדסה עושה את השר"פ ,הדסה ושערי צדק עושים שר"פ חוקי, מאושר. אין פה, אתם לא יכולים להפסיק את זה.
יואל זלוטוגורה
יכולים לעשות.
היו"ר דניאל בן-סימון
בדיוק, יפה. בבקשה רויטל.
רחל אדטו
זו עשיית עושר שלא במשפט, סליחה, בקטע הזה.
היו"ר דניאל בן-סימון
בבקשה.
רויטל טופר חבר-טוב
שמי רויטל טופר חבר-טוב מאגף הפיקוח על קופות החולים. אני רוצה לתקן את מה שאמרת. ברגע שניתוח בוחרים בו מנתח, הוא ניתוח פרטי לכל דבר והקופה לא מממנת בו שום חלק.
רחל אדטו
סליחה? לא, לא, לא, לא.
רויטל טופר חבר-טוב
זה מתחיל מאפס. יש פה את קופת חולים מכבי והם יגידו לך, ואסותא ----
היו"ר דניאל בן-סימון
רגע, רגע. תיכף נגיע לכל אחד.
רויטל טופר חבר-טוב
האם הם מממנים או לא.
רחל אדטו
תקשיבי, לא, לא, לא נכון. רויטל, סליחה, ברגע שמישהו הולך לניתוח הוא יכול ללכת להביא את החלק של האשפוז הוא מביא מהקופה, ואת החלק של הרופא ---
רויטל טופר חבר-טוב
הוא מביא מהביטוח המשלים.
רחל אדטו
לא. לא. לא. לא.
היו"ר דניאל בן-סימון
רגע רחל, אני רק מבקש לתת לה לסיים.
רחל אדטו
15 שנה זה מה שעשיתי, ישבתי מול קופות חולים, זה לא יעזור. הקטע של הניתוח הוא קטע שהקופה משלמת. התוספת היא ---
היו"ר דניאל בן-סימון
רחל אדטו צריכה ללכת ולכן היא מאריכה פשוט. אז האם סיימת? תודה רבה. לא להפריע לרויטל, יש לך שתי דקות, נא לענות.
קריאה
זה לא נכון אבל.
רויטל טופר חבר-טוב
יש הבדל בין המימון הציבורי למימון הפרטי. ONCE החלטת, אתה הולך לניתוח פרטי ובוחר מנתח, גם אם זה בבית חולים ציבורי – מי שמממן את זה זה או הבן אדם או הביטוח המשלים שלו, או הביטוח הפרטי שלו, לא קופת החולים ולא מהסל הבסיסי.
רחל אדטו
לא נכון.
רויטל טופר חבר-טוב
ולכן מה שהיה חריג עד היום היה העניין הזה שמשרד הבריאות מימן את החלק של הבדיקה בבדיקות מי שפיר פרטיות.
רחל אדטו
לא.
רויטל טופר חבר-טוב
וזה בדיוק השינוי שעשינו. אנחנו הבאנו את השינוי בבדיקות מי השפיר בדיוק כמו שהוא קיים בניתוחים היום, זהו.
רחל אדטו
רויטל, אני אעביר לך כרגע את משרד קבלת חולים של שערי צדק, תשמעי שמה שאת אומרת לא מדויק.
רויטל טופר חבר-טוב
אנחנו כבר היינו בדיון הזה בפעם הקודמת.
היו"ר דניאל בן-סימון
רחל תודה רבה, It’s been a pleaser , תודה רבה, להתראות. אמרו לי שאת ממהרת לוועדה.
רחל אדטו
באחת עשרה ורבע, כן.
היו"ר דניאל בן-סימון
לפני שאני אחזור אליכם, לאלה שדיברו, אני רוצה ---
אהרון אריה הרמן
לא, לא, אבל אני מבקש להשלים את הנתונים, כי משרד הבריאות כל הזמן שאלו אותם שאלות והם ענו, ואתה עצרת אותי ואני כיבדתי את העניין, אבל אני חייב להשלים.
היו"ר דניאל בן-סימון
בבקשה.
אהרון אריה הרמן
אחד העקרונות הכי חשובים בנושא של משפט, חוקה וכו' זה מדתיות. ואנחנו שמענו, ודווקא בגלל זה, שאישה זכאית מגיל 35 ומעלה יכולה לפנות לבית חולים אסותא, שתעשה שם במימון מלא של משרד הבריאות, שרופא הבית יעלה להם את הדיקור, בדיקת מי שפיר, וזה בסדר גמור. אבל, לצורך העניין בית חולים אסותא הוא בית חולים ציבורי. עכשיו, כשאנחנו לוקחים את הסכום הכולל שמשרד הבריאות מממן בדיקת מי שפיר, הסכום הזה מחולק חלק לרופא, חלק למעבדה, חלק לציוד וכו'. ואם האישה עושה את זה ממילא באסותא, וכבר שמענו שזה בית חולים ציבורי, למה לא לקחת את הסכום הכולל ולפרק אותו ולהגיד, ואני מדבר על תעריף משרד הבריאות לבדיקת מי שפיר לצורך העניין, דיקור. 450 שקלים מתוך החבילה כולה זה מה שיש לרופא, אוקי, נוריד מאסותא את ה-450 שקלים האלה, יישאר 1,600, 1,500 שקלים, את זה אנחנו נותנים. כי זה בית חולים ציבורי, כי זו מעבדה ציבורית, כל המילה ציבורי שאמרנו קודם עונה לדרישות ועונה לקריטריונים. זאת אומרת מה שנעשה פה, זה לקחו עם גרזן וחתכו את הכל בבת אחת, הורידו את הכל, לא נתנו שום מקום לשום פשרה וגם את זה במכתב שאנחנו כתבנו למשרד הבריאות, היינו מוכנים לדון על העניין. עכשיו, משרד הבריאות, ובצדק או לא בצדק זה כבר עניין אחר, מנופף בדגל שצריך להקטין את ההוצאה מהכיס הפרטי. יותר מדי יוצא מהכיס הפרטי. מה עושה משרד הבריאות? מגדיל את ההוצאה מהכיס הפרטי משום שאם היו 100 נשים מגיל 35 ומעלה שקודם שילמו מי שפיר באופן פרטי לרופא, אני מבטיח לכם שלפחות 60% , 70% מהן יתאמצו ויטפסו על ההר ויגייסו את הכסף, ויכפילו את ההוצאה הפרטית. ולכן, אם אנחנו לוקחים את זה בתור ערך ---
ישראל שפירא
משרד הבריאות יחסוך, זה מה שהוא רוצה.
אהרון אריה הרמן
לא, אוקי. לא, שנייה. משרד הבריאות מדבר פה במתק שפתיים ועם העיניים ככה מצעף בעיניים ומדבר בלשון כפולה כמו שאמרה חברת הכנסת אדטו, מדברים בשם הצדק והשוויון וכו' וכו'. נהפוך הוא. מעלים את ההוצאה מהכיס הפרטי, חולבים את האנשים, פוגעים במעמד הביניים ומונעים מהאישה את הזכות הבסיסי לבחור רופא בפעולה והבדיקה הכי חשובה שיש בהיריון.
היו"ר דניאל בן-סימון
תודה רבה. תרשמו, אתם במצב קשה היום, תרשמו ואחר כך אנחנו נעבור. בבקשה, פרופסור צבי אפלמן, אתה רוצה לדבר?
צבי אפלמן
כן.
היו"ר דניאל בן-סימון
בבקשה, תציג את עצמך. את רוצה להגיד משהו?
שמרית שקד
כן.
היו"ר דניאל בן-סימון
בבקשה, אתם מבינים שהיועצים המשפטיים שולטים פה בחיינו. בבקשה.
שמרית שקד
אני רוצה להסביר. פשוט אמרת לעניין הזה אסותא היא בית חולים ציבורי ולעניין הזה אסותא היא לא בית חולים ציבורי. זו לא האבחנה שבנוהל. האבחנה היא לא לגבי בית החולים, האבחנה היא – אם אותו גורם גובה תשלום נוסף מהאישה או לא גובה. כל גורם שמוכן לקבל את התעריף של משרד הבריאות ולא לגבות שום תשלום נוסף מעבר לאישה, אז זה ממומן על ידי הזכאות ----
אהרון אריה הרמן
נכון, וזה בסדר, אבל ---
שמרית שקד
זה לא שאסותא, שנייה, הצגת את זה פשוט כאילו אסותא פעם אחת הוא בית חולים ציבורי ופעם אחת לא בית חולים ציבורי. זו האבחנה. אם הוא לא גובה תשלום נוסף יקבלו מימון. מי שרוצה לגבות תשלום נוסף לא יכול ליהנות גם מהמימון ---
אהרון אריה הרמן
לא, לא, לא, סליחה, גברתי טועה. משרד הבריאות הוציא שני חוזרים. בחוזר הראשון, יתקן אותי פרופסור זלוטוגרה ותאמיני לי שאני לא טועה. הוא אמר בית חולים כמו אסותא או הדסות, יצטרכו להצהיר אם הם הולכים על מסלול ציבורי מלא, אי אפשר יהיה לעשות שם בדיקות פרטיות בכלל. ככה אמרו. נבהלו מהעניין הזה, מה שאת אומרת עכשיו, נבהלו. הבינו שיש פה בעיה מאד מאד קשה, זה לא יעמוד בשום מבחן ---
שמרית שקד
אוקי, אבל כרגע זה המצב.
אהרון אריה הרמן
החוזר החדש אומר – מי שרוצה מימון ציבורי לא יהיה מימון פרטי, אבל מאפשרים לאסותות לעשות את המימון הפרטי המלא ---
שמרית שקד
אבל כרגע זה המצב, נכון?
אהרון אריה הרמן
זה המצב השני. רגע, את נוגדת את מה שאת אומרת. המעבדה היא אותה מעבדה. אם המעבדה היא טובה לקבל כסף מהמשרד, למה היא לא טובה מהצד השני?
רחל אדטו
תרשה לי רק מילה לתקן לפרוטוקול. הלכתי לבדוק בעקבות הויכוח עם רויטל, צלצלתי להנהלת בית חולים שערי צדק כרגע, לבדוק את מה שכרגע היה ויכוח בינינו. אין שאלה שאם מישהו בא לניתוח אלקטיבי, עם התחייבות של קופת חולים ומחליט לעשות על זה פרטי, אז קופת חולים מממנת את הניתוח והבן אדם או השב"ן שלו משלם את התוספת הפרטית ---
רויטל טופר חבר-טוב
את לא יודעת מה ההתחשבנות בין הקופה לשב"ן.
רחל אדטו
אני יודעת, בוודאי שאני יודעת ---
רויטל טופר חבר-טוב
לא, בתוך קופות החולים ---
רחל אדטו
רויטל, אני יודעת כי אני הייתי שם 15 שנה אל מול החשבונות של קופות החולים.
רויטל טופר חבר-טוב
בקופות החולים? את היית בבית חולים, אבל בקופת חולים יש התחשבנות בין ---
רחל אדטו
אני הייתי מול ההתחשבנות --- רויטל, אני יודעת כי אני באתי משם.
קריאה
בתי החולים בירושלים קיבלו היתר לעשות שר"פ. רק בתי החולים בירושלים.
היו"ר דניאל בן-סימון
אוקי, תודה רבה. אני לא רוצה פה ויכוח. מי אתה?
ישראל שפירא
ד"ר שפירא.
היו"ר דניאל בן-סימון
רגע, אבל התחלנו עם פרופסור צבי אפלמן. תדבר, יש לך שלוש דקות. אחר כך אני אגיע אליך, לא שכחנו.
ישראל שפירא
תודה.
צבי אפלמן
ביקשת שאני אציג את עצמי קודם. יש לי למען האמת שני כובעים – אני מנהל המכון הגנטי של מדיקל סנטר בהרצלייה, ואני גם מנהל של מכון גנטי במערכת הציבורית, של בית החולים קפלן.
היו"ר דניאל בן-סימון
בבקשה, בואו נשמע את דעתך בויכוח הזה.
צבי אפלמן
דבר ראשון, כל מה שאמרה חברת הכנסת אדטו, ד"ר אדטו וכל מה שאמר פרופסור הרמן – מקובל עלי לחלוטין – אי אפשר להתווכח על זה, כולל הדוגמא הנהדרת על הלידות שממומנות על ידי משרד הבריאות ולא על ידי שום קופת חולים וניתן לכל אישה לבחור מיילדת, לבחור רופא, לבחור ניתוח קיסרי, לשלם עליו פרטי. העסק הזה עובד 30 שנה, לא מפריע לאף אחד וכרגע נוצר מצב שסותר, יש סתירה בין שניהם. למעשה זה אותו דבר, אבל זה לא אותו דבר.
רציתי להגיד בכל זאת כמה הערות. שירות הולם - המערכת הציבורית ב-95% מהמקרים אולי, או ב-90% מהמקרים נותנת שירות הולם. המערכת הציבורית לא מסוגלת לעמוד בעומסים בזמן קיץ, בזמן חגים, ואז המפלט אליו מגיעים כל המצטיינים האלה זה לבתי החולים הפרטיים, זה בעיקר במכרז – אסותא ומדיקל סנטר הרצלייה, ומקבלים את השירות שם. אז הם גם חיוניים. המערכת הזאת, כל הדברים החדשים שעשו כאן, זה בעצם נועד לפגוע בשני בתי החולים האלה, לפחות לפי הבנתי.

תיקון, כאן נאמר בקול רם ולא נסתר, שעם השנים בתי החולים התחילו לקחת כסף מאנשים. לא הוא הדבר. כל בתי החולים שבהם בהסדר עם משרד הבריאות – לא לוקחים אגורה אחת מהאישה. הכסף הנוסף עובר מהאישה ישירות לרופא שעשה לה את הבדיקה.
היו"ר דניאל בן-סימון
יפה.
צבי אפלמן
ואלה שהם רופאי בית לא לוקחים כסף וזה הכל חינם, כל הדברים האלה. מבחינת משרד הבריאות זו אותה הוצאה. אם הם שילמו למערכת הציבורית או למערכת הפרטית – העבירו את אותו כסף. עכשיו הם מנסים לחסוך, בגלל שאותה אישה שזכאית, פתאום לקחו לה את הזכאית בצורה שרירותית. אני לא יודע אם זה חוקי או לא חוקי, זה יידון בבג"ץ.

דבר נוסף שכאן אמרו את זה בדרך אגב, וזה גם משהו שאולי גם מבחינה היסטורית, אבל לא כל דבר היסטורי הוא נכון. פרופסור זלוטוגרה אמר יש שני תעריפים – מעל גיל 37 ובין 35 ל-37 ואף אחד לא שואל למה. שם גם מתקשר למה שאמר פרופסור הרמן. מעל גיל 37 משרד הבריאות משלם רק את המעבדה, הוא לא משלם ייעוץ גנטי, לא משלם רופא כי זה תעריף יותר נמוך. אבסורד. אישה שיש לה אינדיקציה יותר רצינית למי שפיר, יותר מבוגרת – משרד הבריאות מעביר פחות כסף. אז מזה עוד רוצים שבתי החולים הציבוריים יממנו את הרופאים ואת הייעוץ הגנטי, מתעריף שמראש שכחו, שכחו פשוט להחליף. התיקון היה שהורידו את זה מגיל 37 ל-35, אז נזכרו שבהליך יש גם יועץ גנטי, יש גם רופא שמבצע את זה, ואז המחיר הוא מהותית יותר גבוהה.
היו"ר דניאל בן-סימון
תודה רבה פרופסור אפלמן. בבקשה, פרופסור שפירא, מי אתה?
ישראל שפירא
ד"ר שפירא, רופא נשים, עושה הרבה בדיקות מי שפיר, ובהסתדרות הרפואית בישראל גם.
היו"ר דניאל בן-סימון
אתה מסכים עם כל מה שנאמר עד עכשיו, חוץ מאשר משרד הבריאות.
ישראל שפירא
נכון. כן, אבל אני רוצה להוסיף סעיף קטן, של כמה שורות שגם ד"ר רחל אדטו אני חושב לא מעודכנת שהן מופיעות. לפני שבועיים קיבלנו תקנות בריאות העם חדשות, שיצאו זה עתה. ואם מישהו קם בצד שמאל, רבותי, הוא גם הלך לישון על צד שמאל. יש פה דבר שהדעת ---
היו"ר דניאל בן-סימון
כשאתה אומר צד שמאל אתה פוגע לפחות באדם אחד פה. אז אנא, תמצא ביטוי אחר, טוב?
ישראל שפירא
וודאי. אישה עשתה בדיקת מי שפיר ---
היו"ר דניאל בן-סימון
ישן, עקום, אבל אל תגיד צד שמאל, כי זה נשמע לא טוב, לפחות ליושב הראש הישיבה הזו.
ישראל שפירא
טוב. אישה עשתה בדיקת מי שפיר ---
היו"ר דניאל בן-סימון
לא, לא, אי אפשר כל הזמן – קם בצד שמאל – שזה רע. אצלנו זה טוב. בבקשה.
ישראל שפירא
אישה עשתה בדיקת מי שפיר, לא ביקשה את ... של משרד הבריאות, עשתה את הכל פרטי מאלף ועד תו. עכשיו, יש בדיקה אחת ציטוגנטית, זו הבדיקה הרגילה והיא רוצה, והיום הרבה רוצות, למשל לשלוח גם לארצות הברית לבדיקה חדשה שנקראת צ'יפ גנטי, או C.G.H, על חשבונה, בלי טובות, בלי אף אחד. רבותי, אני לא יודע אם ד"ר רחל אדטו יודעת, מהיום אסור לה. מכיוון שיש כאן בתקנות בריאות העם החדשות, זה נאמר ככה – דגימה שניטלה בבדיקת אבחנה פולשנית (זה בדיקת מי שפיר) תישלח למעבדה ציטוגנטית לבדיקת מעבדה, נקודה. בדיקות שאינן ציטוגנטיות, למשל C.G.H, C.M.V, מה שלא יהיה – יבוצעו בהפניית רופא גנטיקאי בלבד, ויישלחו למעבדה רפואית לפי תנאי רישיונה וכו'. זאת אומרת, אישה עשתה בדיקה פרטית – רוצה לשלוח לבדיקות קצת יותר מעמיקות שלא מממנים אותן, עד היום מימנה לבד, לא ביקשה טובות מאף אחד, מעתה ואילך אסור לה להחליט שהיא רוצה לעשות את הבדיקות.
רחל אדטו
בשם השוויון. בשם השוויוניות.
ישראל שפירא
אבל כאן גם זה לא עולה כסף למשרד הבריאות, הוא מעולם לא מימן C.G.H בארצות הברית, אבל לאישה אסור פתאום לעשות, ועדיין, כשכבר לקחו לה. כלומר אני עשיתי אתמול, אני מודיע לכם, 5 בדיקות מי שפיר. היו לי בידיים בדיקות, אישה רצתה לשלוח C.G.H, אני אומר לה – תשמעי, קחי את המים תעשי מה שאת רוצה, לי אסור לשלוח.
היו"ר דניאל בן-סימון
ד"ר שפירא, כל הכבוד.
ישראל שפירא
זה נבצר מבינתי.
היו"ר דניאל בן-סימון
עידו הדרי, תציג את עצמך ותדבר.
עידו הדרי
אני עידו ממכבי. רק ברשותך שאלה, האישה לא תממן את הבדיקות, אבל אם הרופא ממליץ – היא כן יכולה לעשות אותן?
ישראל שפירא
לא. צריך שגנטיקאי ימליץ.
קריאה
ואם הוא ממליץ?
ישראל שפירא
למה שהוא ימליץ? אישה סתם ככה, היא לא בסיכון יתר, Nevertheless, היא רוצה לשלוח צ'יפ גנטי לאמריקה, שזה בודק דברים שהבדיקה הרגילה לא מגלה אותם, על חשבונה. הוא לא ימליץ, כי זה לא משהו שיש לו אינדיקציה רפואית.
מאירה בסוק
אנחנו יודעים שיש כיום כאלה שממליצים.
ישראל שפירא
לא, לא. אם יש סיבה רפואית. הוא לא ממליץ כי אין סיבה רפואית, אז אסור לה.
היו"ר דניאל בן-סימון
תודה רבה, בבקשה.
קריאה
יש כאלה שממליצים בצורה גורפת.
מאירה בסוק
נכון.
עידו הדרי
אני משתדל לדבר עברית ואני למדתי שהמילה לרגולטור, משרד הבריאות ---
היו"ר דניאל בן-סימון
תציג את עצמך.
עידו הדרי
עידו הדרי ממכבי.
היו"ר דניאל בן-סימון
מה אתה עושה במכבי?
עידו הדרי
אני הדובר ומטפל בתחום הלובי, קשרי ממשל.
קריאה
לוביסט.
עידו הדרי
לא, אני לא לוביסט, אני עובד הקופה.
היו"ר דניאל בן-סימון
אה, לוביסט, למה לא אמרת?
עידו הדרי
משרד הבריאות הוא הרגולטור של-. אני לא לוביסט, אני עובד מכבי. משרד הבריאות הוא הרגולטור של מערכת הבריאות. רגולטור בעברית זה מהסדר. כאן משרד הבריאות החליט למצוא מילה חדשה והרגולטור מבלגן. הוא פשוט עשה בלגן והוא עשה את זה בלי עבודת מטה. אנחנו קיבלנו ב-21 בספטמבר ---
רחל אדטו
לא יכול להיות.
עידו הדרי
נכון, גם אני מופתע. ב-21 בספטמבר אנחנו מקבלים מכתב שב-1 באוקטובר אנחנו צריכים להחיל את ההנחיה הזאת כבר, בתוך 10 ימים. נשים קבעו תורים לבדיקת מי שפיר, נשים קובעות תור שבועות מראש. השאירו אותנו מול שוקת שבורה, השאירו את הנשים האלה מול שוקת שבורה. אנחנו עכשיו אלה שהנשים האלה מאוכזבות מאיתנו. הן אומרות לנו – אנחנו לא מבוטחות במשרד הבריאות, אנחנו מבוטחות במכבי, מה זאת אומרת השתנתה ההנחיה? עד עכשיו אישה שרצתה לבחור מדקר, משרד הבריאות העביר את המימון לבית החולים, והשב"ן – הביטוח המשלים של מכבי – שילם על בחירת הרופא. ההשתתפות העצמית, אותה הוצאה פרטית כל כך גדולה של האישה – עמדה על 106 שקלים. אם משרד הבריאות רוצה לעשות סדר בשילוב של הוצאה פרטית או ציבורית, אז בואו. אם אתם רוצים עיקרון כזה, בואו נמצא שהעיקרון הזה עונה לעוד דוגמאות במציאות הישראלית. למשל – דוגמא הרבה יותר קיצונית, הרבה יותר פשוטה וברורה – יש חולי סרטן לבלב, הם מטופלים בתרופה שנמצאת בסל שקוראים לה אקסלודה. יש עוד תרופה שנמצאת בסל שנקראת סיספלטין, רק לא כולם רוצים אותה, הם רוצים תרופה מעט יותר טובה ולכן הם משלמים עליה מכספים. כלומר, מקבלים תרופה אחת מהסל ותרופה אחרת קונים מכספם, היא נקראת אוקסל אי פלטין. לפי ההיגיון הזה, משרד הבריאות עכשיו יוציא הנחיה לקופת החולים – חולה שקונה לעצמו את האוקסל אי פלטלין, תפסיקו לממן לו את אקסלודה. מדהים.

עכשיו, אם משרד הבריאות רוצה להיות מבלגן ולא מהסדר, אני ממליץ לו לפחות, ולו למראית עין, לעשות את זה עם עבודת מטה מסודרת. לא יתכן שאנחנו מקבלים הנחיה 10 ימים לפני שהיא נכנסת לתוקף, בלי שימוע, בלי להביא את דעתנו בפניו. מותר שהיא לא תתקבל, אבל לפחות שתישמע.
היו"ר דניאל בן-סימון
יפה מאד. הצגת את זה יפה, כמו דובר, כמו שצריך.
עידו הדרי
מודה לאדוני.
היו"ר דניאל בן-סימון
אני רוצה לפני כן, לגבי השינוי הזה מחוק להחלטה מנהלתית, לשנות את מה שיש בחוק, יש בעיה עם זה מבחינת ---
תמי סלע
בוודאי.
היו"ר דניאל בן-סימון
כלומר, לא התייעצו עם הגורמים ---
תמי סלע
כיוון שהחוק לא קובע את ההסדרים לגבי המימון, הוא קובע את הזכאות של אישה ועדיין למשרד הבריאות וגם לקופת החולים, תלוי מי הגורם שאמור לממן ---
היו"ר דניאל בן-סימון
לא, יש פה שאלה לגבי הסמכות של המשרד, לעשות שינוי כזה בלי ---
תמי סלע
שאמור לממן, יכול לקבוע מי נותן את השירות. זה קיים בהרבה שירותים רפואיים אחרים. זאת אומרת כמעט בכולם אני חושבת, אולי למעט כמה חריגים, שיש אפשרות לקופות לקבוע הסדרים, או למשרד לקבוע הסדרים עם גורמים מסוימים שהם נותנים את השירותים, בדרך כלל הגורמים הציבוריים, לפעמים אולי גם גורמים פרטיים.
רחל אדטו
לא בדברים מהותיים כמו הדבר הזה. לא בשינוי סדרי עולם.
תמי סלע
יש פה טענה לגבי עבודת מטה אולי שלא נעשתה, התייעצות שלא נעשתה, שינוי מהותי במציאות שהיה צריך להיעשות בצורה מתואמת, אבל הטענה, לפחות למיטב הבנתנו המשפטית, לגבי סתירה לחוק או חריגה מהחוק בנוהל, אין לה ---
היו"ר דניאל בן-סימון
אין שום בעיה כאן, כן. מי את?
אדוה פרי-אבישי
אדוה פרי-אבישי, עורכת דין בהסתדרות הרפואית.
היו"ר דניאל בן-סימון
אז רק שנייה, לפני שאני מגיע אליך, נעמ"ת, יש לה עמדה חריגה בנושא, או שאת הולכת להגיד את מה שידוע?
מאירה בסוק
אני לא יודעת מה זה מה שידוע.
היו"ר דניאל בן-סימון
תציגי את עצמך.
מאירה בסוק
עורכת דיןמאירה בסוק מנעמ"ת. אני מנקודת המבט שלנו, של המטופלות, של הנשים. עכשיו, מה שאני רואה ומה שאני יודעת מניסיוני האישי כמטופלת לשעבר. עכשיו, מה שאני רוצה להגיד זה דבר כזה – אלף מאד מפריע לי שדווקא התרופה, פתאום לנשים. זאת אומרת יש פה איזה עליהום על נשים, אני לא יודעת מה קורה על שאר הדברים. מה שאני מרגישה שזה פה חיסכון כספי של משרד הבריאות וזאת רק ההתחלה. משרד הבריאות יבוא ויגיד אחר כך על הלידות, למה שאני אשלם על הלידות? שקופות החולים ישלמו על הלידות.
רחל אדטו
מה שאמרתי, עשיית עושר שלא במשפט.
מאירה בסוק
וזו רק ההתחלה. זה מה שאני מרגישה, שזה לא התחלה, זה לא איזו שהיא, מצאנו איזו בדיקה שפתאום אנחנו משלמים יותר מדי כסף, וגם כן אנחנו מדברים פה על מעט מאד כסף, על מה אנחנו מדברים? הרי חלק גדול מהאוכלוסייה לא עשה את הבדיקות האלה. אני בדקתי, ראיתי, קראתי גם בעיתונים. החרדיות לא עושות, חלק מהנשים לא עושות, כי בסך הכל זה בדיקה די פולשנית ---
אהרון אריה הרמן
65% מהזכאיות עושות מי שפיר.
מאירה בסוק
בסדר, מהזכאיות. עכשיו, יש נשים בכל אופן שעושות את זה גם לפני ---
קריאה
לפי העיתון בבוקר – 47.5%.
מאירה בסוק
נכון, גם לפני גיל 35. חלק מהנשים עושות את זה גם לפני גיל 35. גם יש עוד דבר, שאני אמנם שאלתי את פרופסור זלוטוגורה. לפני זה אני קראתי גם כן, הוא ראה את העיתון, שבשנים הקרובות הולכים לשנות בכלל את הבדיקה הזאת, ואולי הבדיקה הזאת בכלל תצא ויהיו בדיקות יותר קלות ולא פולשניות, זה יכול לקרות. למה פתאום, אחרי כל כך הרבה שנים – משנים? מה קרה?
היו"ר דניאל בן-סימון
אה, מה קרה? צודקת. יפה.
מאירה בסוק
לכן, אני חושבת שיש פה איזו שהיא בעיה שמשרד הבריאות מנסה לחסוך כסף על חשבון הנשים, ותמיד נשים.
היו"ר דניאל בן-סימון
בלי קשר לזהות השר, אני לא בטוח שהם רוצים לפגוע בנשים, אבל זה ---
מאירה בסוק
זה אי אפשר לדעת.
היו"ר דניאל בן-סימון
סגן שר הבריאות. בבקשה, תציגי את עצמך ותדברי, ההסתדרות הרפואית.
אדוה פרי-אבישי
אדוה פרי-אבישי, עורכת דין מההסתדרות הרפואית. לעניין הטיעון המשפטי – אז קודם כל כמו שנאמר כאן, ההליך עצמו בוודאי שהוא הליך פגום מבחינה מנהלית, מבחינה משפטית מנהלית, היות ולא נעשתה שום היוועצות בגורמים המקצועיים, וזה נאמר בצורה מאד ברורה על ידי פרופסור זלוטוגורה, שלא נעשתה היוועצות, כי זו לא הייתה החלטה מקצועית. אז זאת אומרת אין מה להוסיף על משפט כזה, כי אם נאמר שזו לא החלטה מקצועית, ובוודאי שזו החלטה מקצועית, כי חייבת להיות כאן איזו שהיא היוועצות בגורמים המקצועיים. לומר זו לא החלטה מקצועית – זה בעצם כבר נותן את התשובה לעניין הזה. זה מבחינת העניין של ההיוועצות.

עכשיו, מעבר לכך, מבחינת הסמכות, מדובר כאן בהנחיה מנהלית שהתוקף שלה, כמובן מבחינה משפטית, נורמטיבית – הוא הנמוך ביותר מתחת לתקנות, בוודאי מתחת לחקיקה ראשית.
רחל אדטו
יש לי דיון על האלטרוקסין למעלה, סליחה. יהיה לכם שקט. סליחה.
היו"ר דניאל בן-סימון
רבותי, חברת הכנסת אדטו הולכת. אני מבקש חצי דקה של שקט עכשיו, נלווה אותה החוצה.
רחל אדטו
ההיפך, יהיה לך שקט עכשיו.
היו"ר דניאל בן-סימון
גם ככה המפלגה שלה רועשת, אז בבקשה. תודה רבה רחל, להתראות.
אדוה פרי-אבישי
מעבר לעניין חוסר ההיוועצות, שזה פגם מנהלי-משפטי-בסיסי שהיה כאן, גם מבחינת סמכות, ההנחיה המנהלית הזאת, שהיא בדרגה הנורמטיבית הנמוכה ביותר, הוצאה בחוסר סמכות, היות שחוק ביטוח בריאות ממלכתי קובע שבתוספת השלישית שלו, את השירותים, חלק מסל השירותים שהמדינה מחויבת לתת, נאמר במילים מפורשות שמדובר בבדיקות מי שפיר.
תמי סלע
לא, אבל ממשיכים לתת את המימון, רק יש להם תנאים מסוימים.
קריאה
אבל בחוק אין שום תנאים.
אדוה פרי-אבישי
אבל שנייה, שנייה, החוק קובע, החוק ותקנות בריאות העם קובעים קריטריון אחד בלבד שהוא קריטריון הגיל, ולא ניתן לשנות את הקריטריונים בצורה של הנחיה מנהלית. הווה אומר ---
שמרית שקד
הם לא קובעים את הקריטריונים של הזכאות.
אדוה פרי-אבישי
שנייה, תני לי לסיים את הטיעון בבקשה. המשמעות היא שהקריטריון היחיד שניתן להתייחס אליו, שהחוק מתייחס אליו, הוא קריטריון הגיל לעניין הזה, ולא הקריטריון של היכן מבוצעת הבדיקה, כי נאמר פה קודם תלוי איפה היא מבצעת, כי התקנות מגדירות מה הוא בית חולים והוא לא רק בית חולים ממשלתי, אלא כל מוסד רפואי שמאושר בפקודת בריאות העם, והתקנות והחוק לא מגבילים את הזכאות של אישה לבדיקות בשאלה מי מממן את הבדיקה. אין הגבלה לא בתקנות ולא בחוק, שום הגבלה, למעט הקריטריון של הגיל, לעניין הזכאות של האישה לקבל כחלק מהסל וחלק מהשירותים שהמדינה נותנת מכוח התוספת השלישית לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, אין הגבלה כזאת.
תמי סלע
לפי מה שאת אומרת גם קופות חולים לא יכולות לקבוע הסדרים מבחינתן כשהן מממנות, שאם את הולכת לגורם אחר אז לא תקבלי מקופת החולים ---
אדוה פרי-אבישי
אני מתייחסת כרגע לנקודה, שנייה, תנו לי רק לסיים את הטיעון, אתם כל הזמן מתפרצים, אני רק מנסה לסיים את הטיעון.
היו"ר דניאל בן-סימון
צודקת, בבקשה.
אדוה פרי-אבישי
אתם קוטעים לי את חוט המחשבה פשוט. ברגע שנקבע הסדר חוקי, וברגע שההגבלה היחידה, אני לא מתייחסת כרגע, אני מתייחסת לנקודה הספציפית הזאת. החוק קובע שהאישה זכאית לבדיקה הזאת מכוח חוק בריאות ממלכתי - התוספת השלישית, המדינה אמורה לתת את הזכאות הזאת. אין הגבלה של איפה היא מבצעת את הבדיקה, למעט התקנות שקובעות מוסד רפואי מוכר, ואין הגבלה של מי מממן ואיך הסדרי המימון. האישה זכאית לבדיקה הזאת, אם היא עומדת בקריטריון הגיל. עכשיו, יש דרך חוקית לשנות, ויש דרך חוקית לגרוע מסל השירותים, והדרך הזאת גם היא קבועה בחוק, וניתן לעשות אותה לפי סעיף 8 לחוק בריאות ממלכתי, ניתן. שר הבריאות יכול לגרוע שירות מסל השירותים, ברגע שהוא הולך במסלול המקובל. הוא יכול לעשות את זה בצו שזכה להסכמה של שר האוצר ושר העבודה והרווחה והוועדה של הכנסת. הוא יכול לגרוע מהסל, אם הוא עושה את זה בדרך המקובלת, אבל לא באמצעות הנחיה ---
היו"ר דניאל בן-סימון
ולא נעשה ככה.
אדוה פרי-אבישי
לא נעשה, בוודאי שלא נעשה.
היו"ר דניאל בן-סימון
תודה רבה. אתן רוצות להתייחס לנקודה, לפרש את החוק אחרת?
שמרית שקד
לא, זה משהו בסיסי בחוק בריאות ממלכתי. יש לי זכאות לריפוי בעיסוק, יש לי זכאות לצילום, אני לא יכולה לבחור. אני לא יכולה לבוא לקופת החולים ולהגיד להם אני רוצה את הריפוי בעיסוק דווקא אצל X ותממנו לי בדיוק את הקליניקה הפרטית שנמצאת אצלי מתחת לבית. אותו דבר. קופת חולים צריכה לתת לי את רשימת השירותים שרשומים בתוספת השנייה ---
אדוה פרי-אבישי
אבל היא קיימת בתקנות בריאות העם ומוגדר מה הוא מוסד רפואי שיכול לבצע בדיקת מי שפיר.
שמרית שקד
רגע, אנחנו מכירים את התקנות והן אושרו בכנסת לפני זמן קצר. העובדה שהזכאות נקבעת לפי גיל או לפי קריטריון רפואי וכו', היא לא סותרת את השאלה מי יהיה נותן השירותים.
תמי סלע
אבל לא מדברים על נותן השירותים.
שמרית שקד
אבל לא מדובר על נותן השירותים.
אדוה פרי-אבישי
חוק בריאות ביטוח ממלכתי קובע בתוספת השלישית שהמדינה נותנת את השירותים במוסד רפואי.
אהרון אריה הרמן
גברתי, אבל אם יש נוהג של עשרות שנים? מה המעמד של נוהג?
היו"ר דניאל בן-סימון
פרופסור הרמן, מזמן לא דיברת, בבקשה, אתה רוצה להוסיף משפט?
אהרון אריה הרמן
כן, כן, אני מבקש להגיד.
אדוה פרי-אבישי
לא, כי זה לא מדויק פשוט משפטית מה שנאמר כאן. זה פשוט חוסר דיוק משפטי.
היו"ר דניאל בן-סימון
אוקי, רק שנייה, משפט אחד של פרופסור הרמן.
אהרון אריה הרמן
לגמרי. הוועדה הזאת, לקידום מעמד האישה, זה הפורום הכי מתאים לדון בנושא ולהוציא בת קול שקוראת למשרד הבריאות לחזור בו.
היו"ר דניאל בן-סימון
טוב.
אהרון אריה הרמן
לא, לא, רק שנייה.
היו"ר דניאל בן-סימון
אתה רוצה לשבת במקומי? בבקשה, בוא.
אהרון אריה הרמן
בהנחה שזה מה שיוחלט ואני מקווה שזה מה שיוחלט, כי אחרת אני לא רואה איך אפשר לעזור לנשים יותר מהקריאה הזאת. אני מאד פונה לוועדה, במידה וזה מה שתהיה השורה התחתונה, לעשות את זה בהקדם, כי אני מבקש שיירשם בפרוטוקול שגם אנחנו מגישים בג"ץ, עם נשים שנאלצו לשלם מכיסן ובג"ץ ידון בעניין.
היו"ר דניאל בן-סימון
תודה רבה.
אדוה פרי-אבישי
סליחה, רק לחדד. לפי הטיעון שהועלה כאן למעשה אפשר לעקר מתוכן כל שירות שניתן בסל השירותים, כי יכולה לבוא המדינה ולומר, לפי הטיעון הזה, שלשמחתי העניין המשפטי גם יידון בבג"ץ, ואין לי ספק שמבחינה משפטית הטענות הן נכונות כי ההחלטה התקבלה בחוסר סמכות, אבל אפשר לפי הטיעון הזה לבוא ולעקר מתוכן את כל השירותים שמקבלים. כי אפשר לבוא ולומר לאישה – מהיום והלאה אסור לבצע בדיקת מי שפיר באף מוסד רפואי, גם לא ממשלתי. אז הנה, אנחנו רק קובעים איפה אפשר לעשות ואת לא יכולה לעשות בשום מקום, ואז אין שירות.
היו"ר דניאל בן-סימון
אוקי, תודה רבה. יש פה תרעומת באגף המשפטי, אבל אנחנו לא נתעסק בזה עכשיו. לפני שאני חוזר למשרד הבריאות, בבקשה גברתי.
מרב קסוטו-פסקרה
לי קוראים מרב קסוטו, אני בהיריון ועברתי את בדיקת מי השפיר עכשיו, באופן פרטי ואני באה לייצג, בגלל שלא כולם יכולים, שבשבילי לעשות את זה באופן פרטי זה דרש ממני לבקש הרבה עזרה מהרבה גורמים אחרים, זה לא שיש לי את הסכום הזה. אבל זה הגיע בגלל שאני נמצאת מעל לגיל 36, השקיפות העורפית לא הייתה תקינה ואני נמצאת בהיריון בסיכון, ואני לא אתרום את הגוף שלי ואעשה את מי השפיר אצל כל אחד בבית חולים. אני חושבת שאתם מונעים ממני את האפשרות להרגיש בטוחה מספיק, כשאני עושה את המי שפיר אצל כל אחד. ואני רוצה להגיד שאם השקיפות העורפית שלי הייתה יוצאת תקינה – אני לא הייתי עושה את הבדיקה בכלל, הייתי מוותרת עליה כי אני מעדיפה לא לעשות את הבדיקה אצל כל אחד, מאשר לא לעשות אצל מי שאני בוחרת לעשות.
היו"ר דניאל בן-סימון
כן. אחר כך תתייחסו לעניין הזה. עוד, בבקשה? אוקי, יפה מאד. בבקשה, משרד הבריאות. נשמעו פה הרבה דברים, בבקשה, תגידו מה שאתם ---
יואל זלוטוגורה
נקודה אחת לגבי מכבי, הטענות האלה הועלו לבג"ץ וזה ידוע. ידונו בבג"ץ בנושא הזה, ולכן אני, זה מכבי ש----
אהרון אריה הרמן
גם מכבי. מכבי, אסותא.
יואל זלוטוגורה
לא, אני מדבר על זה שכרגע יש בג"ץ בנושא הזה על ידי מכבי, שדיבר כאן ואסותא, ומבחינתי אין לי מה לעשות. לגבי הדברים ---
אהרון אריה הרמן
והיום הוגש גם הבג"ץ שלנו.
יואל זלוטוגורה
לגבי הנקודות המסוימות, אני לא זוכר אותן, אבל אני חושב שאני אמרתי.
היו"ר דניאל בן-סימון
הגברת כאן דיברה על כך ש---
יואל זלוטוגורה
מבחינתנו, אני חוזר ואומר, לי יש ניסיון של 30 שנה ואני אומר בצורה חד משמעית ---
היו"ר דניאל בן-סימון
שאין הבדל.
יואל זלוטוגורה
שאת מקבלת את הטיפול הטוב ביותר בבתי החולים הציבוריים ואני עומד על זה חד משמעית. הטוב ביותר.
היו"ר דניאל בן-סימון
יפה.
יואל זלוטוגורה
אני עומד על זה. זאת דעתי.
היו"ר דניאל בן-סימון
רויטל, תאמרי את דעתך.
רויטל טופר חבר-טוב
המטרה הייתה לא לבוא ולחסוך בכסף, כי כמו שמקודם פרופסור זלוטוגורה ציין, שאנחנו הכנסנו עוד דברים כמו סיסי שלייה, שלא היינו מחויבים מכוח שום חוק ועשינו קידום של דברים טכנולוגיים שנכנסו, הכנסנו אותם בתור משהו שמשרד הבריאות מממן. המטרה לא הייתה לבוא ולחסוך. המטרה הייתה שכסף ציבורי לא יממן הוצאה פרטית. זו הייתה המטרה, וזה קורה גם היום במסגרת בדיקות מי שפיר, שהזכאות להן היא דרך קופת החולים, שנשים מתחת לגיל 35 עושות את זה במסגרת קופת החולים, גם קופת החולים לא מממנת בחירת רופא. היא מממנת הסדרי בחירה שיש להם נותני שירותים מסוימים, ורק שזה במסגרת של בלי בחירת רופא.
היו"ר דניאל בן-סימון
זה ברור. יש לנו עוד 5 דקות לסיים את הדיון, אנחנו בשלב הסיכומים. רצית להגיד משהו?
יחזקאל הורן
שמי ד"ר הורן, מאוחדת. הגברת שמימיני הביעה חוסר אמון בכלל מערכת הבריאות הציבורית בישראל, ואני חייב להביע את מחאתי, כי אין לזה סוף.
היו"ר דניאל בן-סימון
יפה, תודה רבה. אתה רוצה משפט אחד?
צבי אפלמן
כן, תשובה. נשים בהיריון זה עם מיוחד.
היו"ר דניאל בן-סימון
כן, אתה מספר לי?
צבי אפלמן
הן בחרדות ---
קריאה
אנחנו בוועדה לקידום מעמד האישה.
צבי אפלמן
נכון, אבל לא יעזור, הן עם מיוחד ואני לא אומר את זה לרעה. ולכן, כשהן הולכות לפעולה הן רוצות לדעת שהן בחרו את הרופא הכי טוב בפרספשין שלהן. ולכן אי אפשר להגיד שהשירות הכי טוב לכל אישה ניתן במערכת הציבורית, כי שם היא לא יכולה לבחור רופא שהיא מאמינה בו. ולכן, אם היה סידור שאפשר לנשים לבחור רופא, למשרד הבריאות זה לא עלה יותר כי הוא לא שילם לרופא הזה, לקחו מהן זכות וזכות שנלקחה מהן לא בהגינות, ולפי דעתנו גם לא לפי החוק.
היו"ר דניאל בן-סימון
יפה. עכשיו, אני ממש רציני איתך עכשיו ---
אהרון אריה הרמן
משפט אחד.
היו"ר דניאל בן-סימון
משפט אחד ואנחנו ניפרד כחברים.
אהרון אריה הרמן
אני מבקש לשמוע את הזעקה של גברת קסוטו. מה היא אמרה לנו? היא אמרה לנו שבגלל השינוי הדרקוני הזה, נשים זכאיות לא יעשו בדיקת מי שפיר. לא יעשו. לא יעשו.
קריאה
לא, הן יעשו ----
קריאה
לא, לא יעשו חלק בכלל.
אהרון אריה הרמן
לא יעשו. היא עושה את מי השפיר כי השקיפות העורפית הציגה בפניה דילמה מאד קשה ולכן היא עשתה ומימנה את הכל מכיסה. אבל הזכאות, נכון להיום, לא תלויה בדברים אחרים ואנחנו יודעים שהסיכון של אישה הוא כזה וכזה, שהמערכת החליטה שכן. ולכן, אנחנו פה נשפוך את המים עם התינוק, תרתי משמע. ונשים לא יעשו בדיקת מי שפיר רק כי הן לא מרגישות נוח וביטחון עם המבצע. זה עוול. פשוט עוול.
היו"ר דניאל בן-סימון
יפה. טוב, אני חושב שפחות או יותר מיצינו, או שנאמרו כל הדברים שנאמרו. את רוצה משפט אחד?
תמי סלע
אולי עוד משפט אחד מנקודת מבטן אני חושבת של נשים, וגם אני עשיתי פעמיים בדיקות מי שפיר ובחרתי את הרופא ---
אהרון אריה הרמן
אדרבא.
תמי סלע
אבל אני רוצה לומר שאני חושבת שיש באמת ממש בטענה שלאישה חשוב לבחור אצל מי. אני מניחה שהרבה גם הולכות למערכת הציבורית, אבל יש פה גם איזה שהוא מהלך, אולי תהיה תקופת ביניים מסוימת שבה תהיה פגיעה, בגלל שיש פה איזה שהוא מעבר שהשוק עוד לא ערוך לו. אבל אולי במבט קדימה יש פה גם איזה מהלך של חיזוק המערכת הציבורית וגם של בתי החולים הפרטיים, שבסופו של דבר ירצו להמשיך למשוך את הנשים לעשות בדיקות מי שפיר אצלם ויעדיפו לא לגבות מהן את התוספות שבחלק מבתי החולים מגיעות לסכומים מאד מאד גבוהים, ונשים משלמות אותן היום. אולי בסופו של דבר הן ישלמו פחות ויקבלו את השירותים גם מאותם גורמים פרטיים, שפשוט יתאימו את עצמם לנהלים החדשים.
היו"ר דניאל בן-סימון
תודה רבה.
אהרון אריה הרמן
לא, זה לא מסתדר. את אומרת דבר והיפוכו, גברתי.
היו"ר דניאל בן-סימון
כן, כן, זה היופי בעניין.
אהרון אריה הרמן
לא, זה דבר והיפוכו. את בחרת מבצע. עכשיו, בתי החולים של אסותא למשל עשו המון בדיקות מי שפיר ציבורי גם קודם, זה לא שהם לא עשו את זה, כמו המערכת אחרת. אבל נמנע מהאישה. לא צפויה שום תקופת מעבר. לא תהיה תקופת מעבר, זה סתם דיבורים בעלמה, גברתי. הנשים שבחרו לעשות מי שפיר באופן פרטי, כל מי שיכולה – תעשה את זה, רק תשלם כפול, זה הכל. מאד פשוט.
אדוה פרי-אבישי
אלה שיש להן כסף ימשיכו לבחור. אלה שאין להן כסף – לא יבחרו ולא יעשו גם.
אהרון אריה הרמן
ולהגיד שתהיה תקופת מעבר כזו וכזו, לטעמי זו עצמית עיניים. והן לא יעשו בכלל.
היו"ר דניאל בן-סימון
תודה רבה. אני מבקש לסיים את הדיון ולומר שבגלל שהנושא מגיעה לערכאה הגבוהה, לבג"ץ, כדי לבחון האם ההחלטה הייתה נכונה, האם לא דרוש מצב של התייעצות עם כל הגורמים לפני שמקבלים החלטה כזאת, אני נמנע מלבוא עם סיכום חד משמעי לגבי הדרך הרצויה, בגלל שהנושא בדיון משפטי. אני לא רוצה להכריע לטובת המערכת הפרטית או הציבורית, בגלל שזה מגיע לערכאה גבוהה יותר, וכל עוד הערכאה הזאת עדיין קיימת בחיינו – צריך לתת לה את הכבוד שמגיע לה.

ולכן אני מסיים את הישיבה.
אהרון אריה הרמן
הערכאה תשמע בקול הוועדה המכובדת הזאת, ויכול להיות שחלק ---
היו"ר דניאל בן-סימון
אני יודע, אבל אני אמנע בשלב זה.
אדוה פרי-אבישי
הקריאה מפה מאד חשובה.
אהרון אריה הרמן
זכותו של יושב הראש לא לקבל החלטות ואנחנו נכבד כל החלטה.
היו"ר דניאל בן-סימון
אתה צודק, אתה צודק, ואני מבקש להימנע.
אהרון אריה הרמן
אבל זה לא סוביודיצה במידה כזאת שאי אפשר לקבל איזו שהיא אמירה שבג"ץ אולי יתחשב בה.
היו"ר דניאל בן-סימון
אתה לא יודע כמה אני באמת מרותק מהרטוריקה שלך, אבל אני יחד עם זאת, שבית את ליבי פשוט ואני אומר לך, כמעט נסחפתי ---
אהרון אריה הרמן
אבל לא מספיק.
היו"ר דניאל בן-סימון
אחרי הטיעון שלך, אבל הפעם אני אמנע מלהביע דעה חד משמעית, בגלל שזה נושא כל כך, גם בעיני, מורכב, יש לו פנים לכאן ולכאן. אני מעדיף להעביר את זה לאנשים חכמים יותר ולכן אני מסיים את הדיון ללא החלטה. בישיבה הבאה, שיושבת הראש תחזור – יכול להיות שתהיה החלטה אחרת. בשלב זה אני מסיים את זה ככה.

תודה רבה לכם, להתראות.
<הישיבה ננעלה בשעה 11:30.>

קוד המקור של הנתונים