ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 20/02/2012

צו הגנת הצרכן (שינוי התוספת השנייה לחוק), התשע"א-2011

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

<פרוטוקול מס' 750 ו-751>
מישיבת ועדת הכלכלה

יום שני, כ"ז בשבט התשע"ב (20 בפברואר 2012), שעה 12:00
סדר היום
<1. תקנות הגנת הצרכן (מתן שירות טלפוני), התשע"א-2011>
<2. צו הגנת הצרכן (שינוי התוספת השנייה לחוק), התשע"א-2011>
נכחו
חברי הוועדה: >
כרמל שאמה-הכהן – היו"ר

איתן כבל
מוזמנים
>
תמר פינקוס - ממונה הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, משרד התמ"ת

חנה טירי וינשטוק - יועמ"ש הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, משרד התמ"ת

הילה דוידוביץ-בלומנטל - עו"ד, משרד המשפטים

ברוריה מנדלסון - לשכה משפטית, משרד התקשורת

נוגה נחליאלי - מנהלת תחום ייעוץ משק המים, משרד האנרגיה והמים

סוזנה רבינוביץ - מנהלת המחלקה המשפטית, איגוד לשכות המסחר

סלעית קולר - יועצת משפטית, המועצה הישראלית לצרכנות

מירב יוסף - ראש אגף צרכנות, רשות החשמל

אורן הלמן - סמנכ"ל רגולציה וקשרי ממשל, חברת החשמל

ישראל מובשוביץ - מנהל אגף השיווק, חברת החשמל

עינב חשאי - עוזר סמנכ"ל רגולציה וקשרי ממשל, חברת החשמל

חיים זילבר - רו"ח, סמנכ"ל כספים, פזגז

אבי פרל - יו"ר, ש.א.מ. מרכז הגז בע"מ

אמיר דרגנר - עו"ד בלשכה המשפטית, אל על נתיבי אוויר לישראל בע"מ

עופר חברוני - סמנכ"ל, ראש חטיבת שירות וקשרי לקוחות, שירותי בריאות כללית

עדי ויינברג - מנהלת רגולציה, מירס תקשורת

יוליה מרוז - מנהלת אגף רגולציה, חברת פלאפון

דורי ציקו - מנהל תחום ממשל, חברת סלקום

מי טל נעים - עורכת דין, חברת יס

מיכל פליישר - מנהלת רגולציה, חברת הוט

שבי אסף גטניו - מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת

ברוך אורן - העמותה לדמוקרטיה מתקדמת
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
מוריה אביגד

<1. תקנות הגנת הצרכן (מתן שירות טלפוני), התשע"א-2011>
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אנחנו פותחים את ישיבת הכלכלה, על סדר היום תקנות הגנת הצרכן (מתן שירות טלפוני), התשע"א-2011, דיון שלישי בתקנות האלו.
איתן כבל
נקווה שזה יהיה הדיון האחרון.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אני גם מאמין שזה יהיה הדיון האחרון. התקנות האלו באות להסדיר את נושא מתן שירות טלפוני, מענה טלפוני על-ידי גורמים עסקיים, חברות, לצרכן הישראלי. זמן, מבחינת הצרכן, הוא גם כסף וגם בריאות, גם עצבים למי שמחכה בלי סוף ובאי וודאות מתי יענו לו, אם בכלל יענו לו ואם יענה לו מי שצריך לענות לו. ולכן, עושה נכון הכנסת וועדת הכלכלה, בהמשך להצעת חוק של חבר הכנסת איתן כבל שהיא בעצם הניעה את המהלך והתהליך, הגיעה הממשלה ואמרה: אני אפתור את זה בצורת תקנות. אלה התקנות, כבר בסיבוב דיונים שלישי כפי שציינו, לדעתי הן כבר בשלות להכרעה ולחקיקה ולהצבעה. אני חושב שזה עוד צעד בעשייה הצרכנית של הכנסת ושל ועדת הכלכלה. אני יודע לאמוד את התגובות של האזרחים, האזרחים פשוט מחכים לצעד הזה. חבר הכנסת איתן כבל, רשות הדיבור שלך.
איתן כבל
תודה, אדוני היושב-ראש. אני רוצה להגיד לך שתדע שהייתי מעורב בתקנות האלה וליוויתי אותן מא' ועד ת'. כפי שאני אומר לך, אני מאוד מקווה שהיום אנחנו נביא בשורה – וזו לא מילה קטנה, אולי זו נשמע מילה גדולה מדי – בשורה לציבור במדינת ישראל בכל הנוגע למערכת היחסים עם גופים עסקיים שהוא נמצא אתם בהתקשרות ארוכת טווח. זה חלק ממכלול של נושאים שהוועדה מוליכה בצורה מאוד מאוד מרשימה תחת הנהגתך, ויצאה לי הזכות יותר מפעם אחת להוביל פה כמה וכמה מהצעות החוק היותר חשובות בנושאים צרכניים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אתה הלקוח הכי כבד שלנו ואנחנו יודעים לתת שירות.
איתן כבל
האמת שחוק מענה קולי לא נוגע אליכם, אתם עונים מיד והכול בסדר גמור. לגופו של עניין, בדיון הקודם היו עוד מספר נקודות שביקשנו לטפל בהן. אני שמח שבאמת, בסך הכול הכללי, הגופים העסקיים – אלה שנמצאים סביב השולחן וגם אלה שלא נמצאים סביב השולחן – התכנסו סביב העניין, מי מתוך קבלת חשיבות העניין, מי מתוך הכרח. אבל בסך הכול, כל הגופים מקבלים עליהם את הדין ולכן אנחנו הגענו להסכמות כאלה ואחרות. אנחנו נציג את ההסכמות. אני מאוד מקווה, כפי שאמרתי, שהיום נוכל להגיד "ובא לציון גואל".
לאה ורון
עורכת הדין חנה וינשטוק-טירי, היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, אף העבירה נוסח מתוקן לוועדה והנוסח פורסם באתר הוועדה לכל המעוניין.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
שבי גטניו ביקש רשות דיבור, העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, בבקשה.
שבי אסף גטניו
אם אפשר, אני אעביר את הרשות לאורן.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מי שתבחרו. אתם רוצים גם שניכם לדבר?
ברוך אורן
בדואט.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
בסדר גמור.
ברוך אורן
רצינו לבקש לקבל תשובה מכבוד יושב-ראש הוועדה, מדוע הוא מתיר כניסה של לוביסטים בשכר לוועדת הכלכלה ומה עמדתו בנושא.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
ראשית, זה לא נושא הדיון אבל לא נשתמש בפרוצדורות כדי לחמוק ממתן תשובה. לגבי ניסוח השאלה "מדוע הוא מתיר", זה לא שאסור להכניס לוביסטים ואני מתיר, הכלל הוא שישיבות דיוני הוועדות הן ישיבות פתוחות. תקנון הכנסת עוסק בסגירת ישיבה בפני קהל במקרים מאוד חריגים ובהסכמת חברי הוועדה. אני, אישית, כשאני מדבר על ישיבות פתוחות הישיבות הן פתוחות, משודרות, שקופות לגמרי, בניגוד אולי לוועדות אחרות בכנסת. אני מקפיד על כך. אני מעולם לא משתמש בזכות להפוך פרוטוקולים לחסויים ולא חלק מהם. כלומר, הכול שקוף ופתוח, רואים מי זז באולם, מי מדבר באולם, מי עושה מה באולם.

עכשיו אני אגיד לך מבחינת הלוביסטים. הגישה שלי אומרת, מאחר ואני באופן אישי מעולם לא הרגשתי שלוביסט הצליח להטות את דעתי לכאן ולכאן, כמו כל אחד מהצדדים שבאים סביב השולחן לוביסטים מייצגים אינטרסים לגיטימיים. גם לחברות יש אינטרסים, כמו לאלה שעומדים מול החברות. אבל אני רואה אותנו, את חבר הכנסת כבל ואותי, לוביסטים של הציבור. בניגוד ללוביסטים האחרים שיושבים פה עם סרט כתום על הצוואר, שאין להם זכות הצבעה, לנו יש גם זכות דיבור וזכות הצבעה, ולי, כיושב-ראש, זכות גם לקבוע את סדר היום של הוועדה ולקבוע מתי תהיה הצבעה ומתי לא תהיה הצבעה. מבחן התוצאה מלמד שבכל המאבקים, בטח במאבקים המדוברים, האינטרס הציבורי תמיד מנצח את הלוביזם.

כל ההכרעות פה הן מעין הכרעות שיפוטיות. אתה שומע כמה צדדים, שני צדדים, שלושה צדדים, ארבעה צדדים ומכריע בסוף. אתה לא יכול להגיד לצד מסוים: לא תשמיע את עמדתך, לא תשמיע את דעתך, לא תשמיע את טיעונך. מה עוד שלעיתים גם קורה שהם מציגים נתונים שתורמים לדיון. אנחנו יודעים מראש לזהות שאלה נתונים אינטרסנטיים, כמו נתונים אחרים סביב השולחן. אנחנו יודעים את מי הם מייצגים ולמה, שהם מייצגים אותם בשכר, כמו גם אחרים לפעמים שמייצגים בשכר. כל עוד חברי הכנסת הם ישרים – קח את זה בחשבון – ומספיק חכמים, אין שום השפעה מהותית ללוביסטים.
פה אני אומר לך
מבחינתי, אין בעיה במהות, יש בעיה קשה בנראות. את זה אנחנו רואים. עם ישראל חושב שפה הלוביסטים השתלטו על הכנסת, מנהלים את הח"כים כבובות על חוטים בעקבות, בין היתר, תחקירים שפורסמו. אתה יודע, התחקיר שם איזה זום על מקרה ספציפי, בכלל לא מהכנסת הנוכחית, והתוכנית הזו היתה מזעזעת. כלומר, מי שראה וזה מה שהוא מכיר מהכנסת, הזדעזע והתחושה היא קשה. אני בימים האחרונים התייעצתי כל הזמן גם עם הנהלת הוועדה וגם עם חברי כנסת בוועדה בגלל האיזון הזה בין הנראות למהות, כי אני אומר לך: במהות אין שום בעיה. המשקל שלהם – לא רוצה לקלקל להם את הפרנסה – שואף לאפס, לפחות בוועדת כלכלה. לא רוצה לקלקל להם את הפרנסה פשוט, אבל הם עושים אולי עבודה של מודיעין עבור החברות שלהם, של סינון אינפורמציה, של תיעול אינפורמציה.
לאה ורון
אדוני, סליחה שאני עוצרת אותך. צריך לקחת בחשבון כשבוחנים היטב את החוק, שהיום שדלן, על פי החוק, הוא גם עורך דין שאיננו עובד חברה. זאת אומרת שאם גוף עסקי מסוים בוחר להיות מיוצג בוועדה באמצעות עורך דין, באמצעות כלכלן, באמצעות שדלן שמומחה לענייני הבית, הוא מבקש להעביר עבורם אישור כניסה על מנת לייצג את החברה. אז כשאתם מבקשים להוציא, את מי אתם מבקשים להוציא?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
נקדיש לזה עוד חמש דקות ונמשיך הלאה למהות. כמו שאמרתי, אני רואה בעיה קשה בנראות, בתחושה, באמון של הציבור בנבחרים שלו ובכנסת, וזה גם דבר שיש לו משקל בעיני. אבל אני אומר לך: במהות לא יישאר ואקום. נניח ונגיע להכרעה שהלוביסטים לא קיימים יותר, החוליה המחברת הזו בין הגופים העסקיים במשק לבין הכנסת תתמלא על-ידי אנשים אחרים. עכשיו אני אומר לך מי האנשים שכן יש להם אפשרות להשפיע על הח"כים. אם יכנסו במקום הלוביסטים לכאן פעילים פוליטיים, אם יכנסו במקום לוביסטים הוועדים נניח, והוועדים שיש להם עוצמות פוליטיות, אתה כן תראה תהליכים מתעוותים בכנסת. ללוביסטים אין באמת מספיק כוח – אני מקווה שהלקוחות שלהם לא קוראים את הפרוטוקולים, אני לא רוצה לפגוע בפרנסה של אף אחד – כדי לשנות.

אם יש חבר כנסת שהוא לא מספיק ישר או לא מספיק חכם להבין עובדות שמוצגות בפניו ומידע שמובא בפניו, אז הבעיה אתו, אם יש לוביסטים או אין לוביסטים, היא אותה בעיה. פנו אלי שני חברי כנסת חברי ועדה ואמרו: אנחנו לא מרגישים בנוח מקיומם של הלוביסטים בדיונים. שני הנתונים האלה יושבים אצלי להכרעה. שוחחתי גם עם יושב-ראש הכנסת בעניין, פניתי אליו, הצגתי את הפניה שהופנתה אלי, אמרתי לו את ההתחבטות ואת השיקולים שלי. גם שוחחתי עם היועצת המשפטית של הוועדה, שלא נמצאת כאן כרגע, גם עם מנהלת הוועדה וההכרעה היא לא פשוטה.

אני עוד פעם אומר לך בצורה אמיתית: אני לא נתקלתי בכל דיוני מעבודה של לוביסטים – היה, קרה, היו מקרים מגוחכים, שנכנס חבר כנסת והקריא איזו הצעה שהוא לא הבין על מה הוא מדבר אבל אז זה כבר נפסק. באותו רגע אני שאלתי אותו: תסביר לי מה אתה מתכוון, הוא לא ידע להסביר ויותר הוא לא יחזור על זה, וגם אחרים הבינו שאי אפשר לעשות את זה פה בוועדת הכלכלה. אנשים צריכים לדעת על מה הם מדברים. גלגלו אחורה את הפרוטוקולים תראו את זה. אבל אין הצבעות שהם יודעים למנוע, אין הצבעות שהם יודעים לשנות – לפחות לא בוועדה הזאת – לכן אני רגוע שלא צריך לעשות איזו הכרעה מהרגע, מהיום למחר. אנחנו שוקלים את הנושא הזה, מתייעצים.

זה לא פשוט גם לבוא ולפגוע בזכויות של אנשים להתפרנס, של אנשים לייצג, של החברות. החברות האלה – לא משנה איזו חברה – חלקן, אם אתה תעקוב אחרי החלטות פה, בוועדת כלכלה, הן כבר צועקות חמס מבחינת רגולציה והתערבות, לרבות ההחלטה שעומדת כרגע לדיון. אנחנו תמיד צריכים לאזן. אנחנו לא רוצים לחסל, הם לא מייצגים פה את החמאס, הם מייצגים חברות שמעסיקות אנשים שתורמות לקופת המיסים במדינה. הצד שלהם גם חשוב בקבלת החלטות יעילות ומאוזנות.

זה נורא נחמד אם אני הייתי עכשיו אומר: לוביסטים החוצה. כותרות ראשיות בכל כלי התקשורת, חביב העם. העם לא תמיד מבין ברזולוציות מה קורה פה. כמו שאפשר להפחיד אותו אפשר להלהיב אותו. אבל אם אתם מגיעים ובאמת זה חשוב לכם ואתם מתעמקים בעניין, אתם יכולים לראות בדיונים. ומי שנמצא בדיונים – אם לוביסט זז ומפריע באמצע הדיון או מתערב לחבר כנסת זה כבר משהו שחורג ועובר קו, אבל לא תראו תופעות כאלה. אם זה מתקרב לזה אתם כבר תראו מפה את לאה מתבייתת, מיירטת את המהלך בעודו באיבו. אני אומר שתבחנו את הדברים. זה מאוד נחמד להגיד: לוביסטים החוצה. זו אמירה שתזכה למחיאות כפיים אצל 90% מהציבור. השאלה לאן אנחנו נגיע. אני אומר לכם, אם הם ייצאו לגמרי, אני לא בטוח שלא יכנסו אלמנטים הרבה יותר בעייתיים ומשפיעים.
איתן כבל
אפשר לומר משפט?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
בבקשה, חבר הכנסת איתן כבל.
איתן כבל
הזיכרון שלנו הוא קצת קצר, אני אומר את זה אליכם, אבל לפני כן הסתובבו פה, בשיטת הבחירות הקודמת במרכז – אני כבר אומר: "אוי לי מיוצרי ואוי לי מיצרי". אני אומר עוד דבר, שתדעו לכם, בסופו של עניין צריך למצוא את הבעיה אצל חברי הכנסת, אצלנו, אנחנו. אני אומר את זה בצורה הכי ברורה. כי כל דבר שהוא מעבר לעניין הזה והוא בחצרות אחוריות או נעשה במחשכים, הוא כמו כל עניין אחר – אם יש בו חשד לפלילים הוא במקום שבו צריך לבדוק אותו.

אני מבין את העניין הזה שבתוך התחושה הכוללת יש פה איזה אבסורד. אנחנו אלה שאמורים לשרת את הציבור, אנחנו אלה שאמורים להיות השליחים, הלוביסטים של הציבור, ואם אנחנו לא עושים את מלאכתנו נאמנה יש את יום הבוחר בפריימריז, יש את יום הבוחר הכללי ושם כל אחד מאתנו אמור, אם באופן אישי ואם באופן מפלגתי, להיבחן. אני ראיתי את הכתבה, אמנם לא בשידור חי אלא ראיתי אותה בהקלטה, ואני יכול לומר לכם שגם אני הייתי בשוק, אבל כשמסתכלים על המציאות ומסתובבים - - -
שבי אסף גטניו
באמת? ברצינות היית בשוק?
איתן כבל
תראה, אני יודע שמחוץ לבניין הזה כולם חכמים. כולם רוצים להגיע לבניין הזה וכולם, כשהם יגיעו – כמוהם לא יהיה ולא היה. אנחנו מכירים את זה. זה בסדר גמור שכל אחד חושב שהוא יותר חכם בשיח. אני אומר שבסוף בסוף שקיפות ואיזון אלה כללי המשחק, בסוף שהכול נעשה בצורה הכי פתוחה והכי גלויה. מה שאני לא יודע – אני לא יודע. זאת אומרת, מה שנעשה בחצר אחורית יכול גם להיעשות אצלך ואנחנו לא יודעים.
שבי אסף גטניו
אבל חובה לדרוש לדעת.
איתן כבל
בוודאי.
שבי אסף גטניו
זה מה שלא נדרש במשך שנים רבות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לגבי השקיפות, אני לא יודע, עכשיו יושבים - - -
שבי אסף גטניו
אם אפשר רק להשיב?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
רק משפט אחרון בנקודה שעוד לא נגעתי. האלמנט של השקיפות, חשוב להגביר אותו וניתן להגביר אותו. היום קל מאוד להגביר אותו באמצעים הטכנולוגיים. אם באמת רוצים שכל המסמכים שמועברים לחברי כנסת יהיו פתוחים לציבור וזה צריך לחול על כולם – הלוביסטים מעבירים, ארגונים חברתיים כאלה מעבירים – שיקיימו איזה מסד נתונים באתר הכנסת שמחייב את הלשכה של כל חבר כנסת ואת שאר הצדדים להעלות. זו תהיה קצת מעמסה אבל אם זה מה שרוצים אין לנו בעיה עם זה. אין פתקים שמועברים, ואם יש כאלה אז גם זה לא ימנע את זה. אבל אם זו התחושה הטובה של כולם, לשים את כל המכתבים – למישהו יש תענוג לעבור על כל המיילים שלנו, בשמחה. לי אין בעיה עם זה. פרוצדוראלית שימצאו את המקום, אני ישר עושה "העבר" על כל מה שאני מקבל. אין לנו שום בעיה, אנחנו בעד הדברים.

אבל שוב אנחנו אומרים לכם, אתם תראו שגם היום, לדוגמה, התקנות האלה, זה נשמע קטן אבל זה מעניין את כל החברות הכי חזקות במשק. הן בטוח לא רצו את זה, והנה, עובדה שזה קורה. מחר יש פה דיון בנושא הורדת הקנסות בסלולר לאפס. חברות הסלולר גם לא אהבו את זה ולא הלוביסטים שלהן ועובדה שזה קורה. ואם נתחיל ללכת אחורה אז ששינסקי ומפעלי ים המלח ניסו לעצור עם צבא של לוביסטים, לא עם לוביסט אחד, לא השאירו לוביסט שלא שכרו אותו, וזה לא עזר. כי הצדק והאינטרס הציבורי מנצחים פה. כך אני רואה את הדברים. עכשיו תתנו תגובה ואחרי זה נמשיך בדיון, שלא תמנעו משהו שהוא מאוד חשוב.
שבי אסף גטניו
קודם כל, אנחנו מודים לך באמת מקרב לב על כך שפיתחת את הנושא ובוועדות אחרות לא, מקרב לב גם לך וגם ללאה. יש כמה דברים שלא מסתדרים בכל הדבר הזה. לי יש אישה בעמותה בשם סילבי ביטון, מובטלת, לקחו לה את הילד בגלל שאין לה עבודה ואין לה איך לפרנס אותו, והיא לא יכולה להשכיר לוביסט בשכר אשר ישרת את מטרותיה בוועדות. אנחנו טוענים על העניין העקרוני, הבסיסי, הערכי.

איך יכול להיות שפה יש לבעלי הון מישהו שכל הזמן, כל רגע ורגע נתון, בשנייה שמתפתח הדיון, הם זוכים פה לייעוץ מידי – זה מעולה, דרך אגב, אנחנו לא מזלזלים. אנחנו לא חושבים שמשלמים להם – ופה גם אתם זוכרים את המשפט "follow the money" – לא חושבים שמשלמים להם כל כך הרבה כסף סתם ככה. בדרך כלל משלמים להם אנשים שיודעים לעשות יפה מאוד רווח ממה שהם משלמים עליו. אז איך מתעלמים מהעניין הזה במשך כל כך הרבה שנים? אנחנו רואים בזה כהפרה. אנחנו מקבלים את זה שאתה הלוביסט של הציבור, אנחנו לא מקבלים שבוועדה צריכים להיות לוביסטים אחרים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לא רק אני. מה עם, נניח, המועצה לצרכנות, אמון הציבור, כל מיני ארגונים חברתיים?
שבי אסף גטניו
נציג. בוודאי, אנחנו לוביסטים של העם.
לאה ורון
ועדת הכלכלה עובדת מול 3,000 גופים וארגונים בנושא שהזכרת, לרבות ארגונים כמו "ידיד" וארגונים אחרים שמייצגים את אותם אנשים ואת הזכות שלהם לדיון.
שבי אסף גטניו
מדובר פה באנשים שמייצגים 100,000 אינטרסים, שבינינו, בואו נשים דברים על השולחן, הרי הם לא מאמינים בכל האינטרסים האלה. מה ה- essence של דמוקרטיה? לקדם משהו שאתה מאמין בו, לא משהו שמשלמים לך להאמין בו. וזה בדיוק מה שאנחנו מדברים. בואו תחשבו מה הוא העניין הדמוקרטי בכלל בהתנהלות פה. אנשים שמשלמים להם לפעמים לקדם דברים שהם מתנגדים להם, זה דמוקרטי?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אבל זה גם עורכי דין ובתי משפט.
שבי אסף גטניו
אבל אין לסילבי ביטון פה עורך דין, זה לא בית משפט.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
האינטרס של הציבור - - -
איתן כבל
סליחה, אתה טועה. אני לא מסכים.
שבי אסף גטניו
תשאל את סילבי ביטון.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
האינטרס של סילבי ביטון הוא שהאינטרס של החברות יוצג פה הכי טוב. זה גם האינטרס שלה כי אז המשק צומח, כי אז יש מקומות - - -
שבי אסף גטניו
תשאל את סילבי ביטון. תאמין לי, היא אמרה לי משהו אחר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לא כל אחד יודע מה האינטרס שלו הכי טוב. אבל אני אומר לך: האינטרס של האדם הממוצע, וגם המובטל, שהחברות האלה יצמחו וירוויחו וייצרו מקומות תעסוקה כי בלי זה לא תרד האבטלה.
שבי אסף גטניו
אבל למה בייצוג עודף של אינטרסים פה בוועדה?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אבל אין להם שום ייצוג בהצבעה.
איתן כבל
אני אגיד לך, ברשותך, איפה אתה טועה.
שבי אסף גטניו
סתם מזכירים אותם?
איתן כבל
לא, זה לא משנה. אני רוצה לומר לכם את הדבר הבא: אני לא הלוביסט של הלוביסטים, לי אין בעיה, יהיו פה, לא יהיו פה, זה לא רלוונטי מבחינתי.
שבי אסף גטניו
יפה, זו הנקודה שלי.
איתן כבל
סליחה, הנקודה היא אחרת. אני לא מוכן לקבל את העניין ואני חוזר ואומר – תראה, אני עושה לעצמי חיים קשים, אני מחזיר את זה לשולחן שלנו. בכל הכבוד, סילבי, כמו עוד הרבה "סילבי" – אני יכול לבוא אליך, ואני בטוח שאותו דבר אצל כרמל, תיקים עבי כרס של אזרחים שפונים אלינו במכלול. ודרך אגב, לעסוק בפניות ציבור זה התענוג הכי פחות ולמרות זאת ואף על פי כן – כי זו באמת, לפני הכול, השליחות הבסיסית. לכן, לבוא ולהציג כאילו סילבי צריכה את הלוביסט - - -
שבי אסף גטניו
היא צריכה. אם תשובה צריך גם היא צריכה.
איתן כבל
היא לא. אתה טועה.
שבי אסף גטניו
אם תשובה צריך גם סילבי צריכה.
איתן כבל
אתה טועה.
שבי אסף גטניו
למה לא?
איתן כבל
כי אני אגיד לך מה ההבדל, אנחנו אמורים להיות הלוביסטים שלה.
שבי אסף גטניו
כי היא טיפשה שלא יודעת מה היא - - -
איתן כבל
אפשר לקחת את זה למקומות הכי - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
רומנטיים.
איתן כבל
בדיוק. עזוב, זה לא ההוא, ונחזור עכשיו ליוון, למה לעשות - - -
שבי אסף גטניו
אז למה אתם מגרשים אותם מהמזנון?
איתן כבל
את מי?
שבי אסף גטניו
כן, יושב-ראש הכנסת זרק אותם מהמזנון. למה?
איתן כבל
עזוב. תשמע, אני לא נציגו של היושב-ראש - - -
לאה ורון
כדי חברי הכנסת יוכלו לאכול בשקט ולא נטריד אותם כולנו. שלא יקומו מהצלחות וישאירו את האוכל.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אני רוצה לתת לך דוגמה טובה, שבי.
איתן כבל
עד פה היה בסדר, פה נכנסת לעניינים - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
איתן, תן לי לתת לו דוגמה. אני רוצה לתת לך דוגמה. נא לא להפריע מהקהל.
קריאה
אבל אנחנו רוצים להתייחס.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אני אתן לך להתייחס אבל רק ברשות דיבור, אדוני.
קריאה
אז אני מבקש להתייחס.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
בסדר. אני רוצה לתת לך דוגמה טובה. מחר יש פה חוק לאיפוס הקנסות בסלולר. שלח אדם – אדם, כמו סילבי, תקרא לו סילבו, אני לא זוכר את שמו – ואמר שיש בעיה בהגדה של לקוח פרטי ועסקי מול חברות הסלולר בנושא הקנסות. זה פתח פה דיון שלם בוועדת כלכלה ששום מערכת של לוביסטים היתה יכולה להניע. למה? כי הוא פנה לחברי הכנסת. חברי הכנסת קראו, אחד נוסף בא אולי והופיע בוועדה, ומה לעשות? היחידים שמניעים פה תהליכים ומכריעים אלה חברי כנסת. הם מציעים הצעות חוק, הם קובעים סדר יום של הוועדות ושל המליאה והם הולכים בדרך כלל – וככה אני רוצה להאמין – עם הציבור. כי הציבור הוא זה שנותן להם את הכוח, זה ששולח אותם, זה שיכריע מי מהם יישאר פה גם בפעם הבאה.

נגד הכוח הזה, תקרא לו "כוח הפופוליזם", הכוח של הרוב, הכוח של העם – כי הרי לחברת חשמל, ל"סלקום", אין אפילו זכות להכניס פתק אחד בבחירות הבאות לכנסת, ולסילבי ולדומותיה ולשכנים שלה יש קול אחד בדיוק כמו בעלי ההון. זו הדמוקרטיה. והדמוקרטיה מכריעה ומאזנת את הדברים. אני אומר לך שאני לא בטוח שאם נניח הלוביסטים – אלה עם הסרטים הכתומים – יסולקו מהוועדות, יוצאו מהוועדות, ינוקו מהוועדות, תקרא לזה איך שאתה רוצה, מי אלה שיבואו במקומם כי לא יישאר ואקום.

ודרך אגב, כשמדברים על הון ושלטון, אני לא יודע אם לא עדיף שבמקום שנניח תשובה ייפגש בעצמו עם חברי הכנסת, אז תהיה החציצה הזו דרך הלוביסטים. כן, תחשוב, תתאר לך את התמונות שיראו הציבור שתשובה או דנקנר נפגשים עם חברי הכנסת ומנסים לשכנע אותם, ושם היכולות, גם אפילו בעיניים, יחסים של "תן וקח". אני אומר לך שאל תפחד ממה שקורה בחדרים בפנים, תפחד ממה שקורה מחוץ לחדרים או מחוץ לכנסת.
שבי אסף גטניו
וגם במפלגות ובפריימריז.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
גם במפלגות, נכון. במפלגות ובוועדים, שם הבעיה.
שבי אסף גטניו
אתה דיברת על זה שלשום ואנחנו מכבדים את זה, אבל זה מפיל את הטענה שלך שאתה רק לוביסט של הציבור.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
רק. קודם כל של הציבור.
שבי אסף גטניו
פריימריז?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מה זאת אומרת?
שבי אסף גטניו
אנחנו לא רוצים באמת להרחיב פה מעבר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
דבר, מה יש לך עם הפריימריז?
שבי אסף גטניו
אבל אנחנו בהחלט שמים גם את זה בסימן שאלה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
יקירי, נקשת על הדלת הלא נכונה. היתה פה הכרעה בעניין ששינסקי, הגיע אלי ראש קבוצה עם 12,000 קולות - - -
שבי אסף גטניו
ניסו למנוע את מינויך. אנחנו היינו העמותה היחידה שנשכבה על הגדר שאתה תמונה. אנחנו נגד צייד מכשפות מטעמים של הון-שלטון, אתה זוכר את זה? אנחנו לא חלילה נגדך.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לא ידעתי אבל אני מודה לכם.
שבי אסף גטניו
תשאל את העוזרת הפרלמנטרית שלך.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
בסדר, אוקיי. אבל זה כרגע, יש תהליכים שמתפתחים בכנסת בסיפור הזה, אני לא חושב שיש פה איזה מצב חירום שמצריך – אני אומר לך ששקלנו את העניין עוד לפני שהופעתם פה.
לאה ורון
יש לנו תקנות של טלפון.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כן ואתם כרגע עושים נזק לציבור.
לאה ורון
ממש.
שבי אסף גטניו
נשמח לפגוש אותך בארבע עיניים ולהסביר לך את כל המכלול.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
נציג הלוביסטים ביקש לדבר באופן חריג.
קריאה
לא מעוניין.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מוותר על זכות הדיבור? תודה רבה. אתה רואה?
לאה ורון
יופי, לתקנות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לתקנות. עד איזה סעיף - - -
שבי אסף גטניו
אנחנו בוחרים לא להשתתף בישיבה, תודה רבה על האפשרות לדבר.
איתן כבל
תגיד לסילבי שתשלח לי מכתב.
שבי אסף גטניו
רשום, מחר אצלך.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כן, באיזה סעיף אנחנו?
איתי עצמון
בדיון שהתקיים ב-19 בדצמבר אושרו תקנות משנה (א) ו-(ב) של תקנה 1, ואנחנו בעצם ממשיכים את תקנת משנה (ג) של תקנה 1.
חנה טירי וינשטוק
התחלנו לדון בסעיף (ג) כבר בדיון הקודם והתבקשנו להציע נוסח. הנוסח שאנחנו מציעים לאור ההערות שנשמעו כאן בוועדה – לפי ההערות יש בעלי עסקים שלא עובדים ביום שישי ויש ימי חג שהם שונים מעדה לעדה וכו', אז מה שכתבנו הוא סעיף כללי שאומר:


" (ג) השאיר הצרכן לעוסק הודעה פחות משעתיים לפני תום יום העבודה, רשאי העוסק לחזור לצרכן במענה אנושי ביום העבודה הבא של העוסק, עד תום שלוש שעות ממועד תחילת יום העבודה."


זאת אומרת, אנחנו מדברים על יום עבודה. לא נכנסים לפינות של ימי חג, ימי מנוחה וכו'. יום העבודה הבא של העוסק, בין אם אתה עובד ביום שישי, אם אתה לא עובד ביום ראשון אז זה יהיה יום שני.
איתן כבל
יש הגדרה של מהו יום - - -
תמר פינקוס
לא, יש הגדרה למה הוא יום מנוחה.
איתי עצמון
אין כאן הגדרה.
איתן כבל
מנוחה, מנוחה.
תמר פינקוס
אין הגדרה למה הוא יום עבודה. לא כתבנו כאן "יום מנוחה" כדי לא - - -
איתן כבל
אמרתי, בדיוק בגלל זה. התכוונתי למה שאת אומרת.
איתי עצמון
מה שכתוב כאן הוא יום העבודה של העוסק, שאני מניח שזה יום העבודה שבו פועל אותו עוסק.
חנה טירי וינשטוק
נכון, זה נראה לי אפילו לא דורש הגדרה, לדעתי.
איתן כבל
כן, צודקת.
חנה טירי וינשטוק
אנחנו מבקשים, לאור ההערה של היועץ המשפטי של הוועדה, שתהיה תוספת לסעיף שאומרת כך:"ביום שאינו יום עבודה של העוסק יודיע העוסק לצרכן בהודעה מוקלטת בדבר שעות פעילותו".
איתי עצמון
מכיוון שיש ימי מנוחה שהם אינם ימי מנוחה כהגדרתם בפקודת סדרי שלטון ומשפט, למשל חופשה מרוכזת שהיא איננה קבועה מראש לגבי כל העוסקים אלא לגבי עוסקים מסוימים.
לאה ורון
את יכולה לחזור על זה? "ביום שאינו יום עבודה של עוסק יודיע - - -
חנה טירי וינשטוק
"יודיע העוסק לצרכן בהודעה מוקלטת בדבר שעות פעילותו".
תמר פינקוס
"ימים ושעות פעילותו", לא רק את השעות.
חנה טירי וינשטוק
נכון, "ימים ושעות פעילותו".
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
הערות נוספות? אין הערות, מצביעים. מי בעד?

הצבעה

בעד – פה אחד

הסעיף אושר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אושר.
איתן כבל
אני מצביע במקום חבר הכנסת עמיר פרץ.
חנה טירי וינשטוק
"(ד) חזר העוסק לצרכן כאמור בתקנות משנה (ב) ו – (ג) והצרכן לא ענה, ישאיר

העוסק לצרכן הודעה קולית או ישלח לו מסרון קצר (sms) לגבי המועד הבא שהעוסק

יחזור לצרכן ובתנאי שהמועד הבא לא יעלה על שלוש שעות מהמועד שבו חזר לצרכן

כאמור; חזר העוסק לצרכן כאמור בפעם השניה והצרכן לא ענה, ישאיר לו הודעה

קולית או ישלח מסרון קצר המודיע לו שמאחר והצרכן לא ענה עליו לפנות לעוסק

מחדש."

הסעיף הזה בא להתמודד עם מצב שבו הצרכן משאיר הודעה לעוסק והעוסק צריך לחזור לצרכן. התלבטנו לגבי השאלה כמה פעמים מחויב העוסק לפנות לצרכן ומהו המועד שממנו אפשר לומר שהעוסק מילא את חובתו ואז הצרכן צריך לפנות מחדש. זאת אומרת, יכול להיות מצב שהעוסק יתקשר לצרכן כדי לתת לו את המענה והצרכן לא יענה מכל מיני סיבות, יכול להיות. במקרה כזה אנחנו באים ואומרים: אם הצרכן לא ענה, זה לא שאתה ממלא את חובתך בכך שאתה אומר "אני חזרתי אליך". גם מאוד קשה להוכיח האם באמת העוסק חזר לצרכן. אנחנו אומרים: אם אתה לא מצליח להשיג אותו תשאיר לו הודעה קולית או תשלח לו sms – אגב, יש מקומות שכבר עושים את זה היום – לגבי המועד הבא שהעוסק יחזור לצרכן, ובתנאי שהמועד הבא לא יעלה על 3 שעות מהמועד שבו חזר לצרכן כאמור.

אם העוסק יחזור לצרכן וגם בפעם השנייה הצרכן לא יענה, אז אנחנו אומרים: אתה העוסק צריך להשאיר הודעה קולית או לשלוח מסרון קצר שמודיע לו שמאחר והוא לא ענה עליו לפנות מחדש לעוסק. זאת אומרת, אחרי שניסו פעמיים, חזרו אליו ולא תפסו אותו, שלחו לו sms או השאירו לו הודעה, ניסו לחזור אליו בפעם השנייה וגם לא ענה, אז הוא צריך להשאיר לו הודעה והצרכן צריך לדעת לא לצפות שיחזרו אליו אלא שהוא צריך להתקשר ולהתחיל מנקודת ההתחלה.
תמר פינקוס
את כל הסיבוב מחדש, back to square one.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
בבקשה, ביקשת רשות דיבור.
חיים זילבר
השאלה שלי היא למה צריך להפיל על העוסקים את הפעם השנייה. העוסק צריך לחזור במועדים שקבעתם – אני לא רואה עם זה בעיה – ולהשאיר הודעה קולית או sms. אני חולק על ההנחה הבסיסית שהעוסק צריך להשית עליו – זה גם עליות וגם זמן וגם עובדים ובסוף זה מתגלגל במחיר. למה צריך לחזור עוד פעם? הצרכן השאיר הודעה, העוסק חזר אליו במועדים הקבועים בחוק, השאיר הודעה קולית או sms. אני לא חושב שהוא צריך לחזור שוב.
איתן כבל
זו הטעות שלך אבל, בגלל זה החוק. כל מה שעשינו בחוק הזה, בתקנות האלה, זה כדי ללכת לקראתך. כי אני מצפה כשאני מתקשר לקבל את השירות בזמן האמת, לא שיענו לי בעוד 2,000 שנה. בדיוק את כל הנרטיב הזה אנחנו מבקשים לשנות כי בפועל אני אזרח, אני מתקשר, אני צריך לחכות חצי שעה? מה עשינו? הלכנו לקראתכם. אמרנו: חברים יקרים, מבינים את העניין ובגלל זה, כדי לא להעמיס וכו'. אתה מכיר את זה – כמה פעמים אומרים לנו: תחכו ליד הטלפון, אל תנשמו, אל תלכו, אל תזוזו, בדיוק הוא התקשר? ותמיד, חוקי מרפי, בדיוק גם מתקשרים כשאתה יצאת לשנייה או לרגע מסוים. לכן, מה שאני אומר בשורה התחתונה: את התפיסה הזו אנחנו באים לשנות. לכן הפעם השנייה היא כל כך obvious.
חיים זילבר
למה obvious? אני לא מבין למה היא obvious? המחוקק קבע מנגנון סדור שמגדיר לוחות זמנים, מגדיר תוך כמה זמן צריך לענות במענה אנושי, ואם לא כן, אחרי 2 דקות צריך להשמיע הקלטה ואתה יכול להשאיר לו הודעה.
איתן כבל
אתה לא מקשיב לעצמך. אתה היית צריך לענות לי ברגע שאני התקשרתי אליך לקבל ממך שירות.
חיים זילבר
חבר הכנסת כבל, אני הקשבתי לדבריך.
איתן כבל
לא, בוא נגדיר את זה ככה: בגלל חשיבה כזאת יש את החוק.
חיים זילבר
אני חולק עליך אבל בסדר.
איתן כבל
בגלל זה אני מחוקק.
חנה טירי וינשטוק
אני רוצה גם להגיב. אני לא כל כך מבינה למה אתה מתכוון "בפעם השנייה". אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שאם הצרכן לא תפס אתכם והוא בחר להשאיר הודעה, יכול להיות מצב – מה לעשות? צרכנים עובדים, יש להם משפחות – באותו הרגע שבו חזר העוסק לצרכן, הצרכן לא יכול היה לענות.
לאה ורון
אז הציפייה מהעוסק היא שהעוסק יידע מתי בפעם הבאה הוא הולך להתקשר לצרכן?
חנה טירי וינשטוק
לא, העוסק לא יכול לדעת. אבל אנחנו אומרים: יכול להיות שגם הצרכן, באותו רגע שהעוסק התקשר אליו, לא היה יכול לענות.
לאה ורון
אבל זה מה שכתוב בתקנות.
חנה טירי וינשטוק
נכון, אני משיבה לו. ובפעם השנייה, אם התקשרת לצרכן והצרכן לא השיב, אתה בסך הכול משאיר לו הודעה קולית לגבי הזמן הבא שאתה אמור להשיג אותו. חייבים, אני חייבת את הפעם השנייה. אי אפשר בלי. אני לא מבינה מה אתה מצפה שיהיה כתוב.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
הפסקה של 10 דקות בדיון ואנחנו חוזרים לדיון.

<(הישיבה נפסקה בשעה 12:40 ונתחדשה בשעה 12:47.)>
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
למי היתה זכות הדיבור? בדיוק סיימת לדבר, נכון?
חנה טירי וינשטוק
כן, אבל אולי נבהיר את העניין?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
את רוצה להמשיך במשהו? בבקשה.
חנה טירי וינשטוק
מה שחשוב לנו הוא שכאשר הצרכן לא ענה לעוסק, העוסק ישאיר לו הודעה קולית או ישלח לו מסרון קצר ויאמר לו מה טווח השעות שאמורים לחזור אליו. למשל, לפי התקנות אמורים לחזור אליו בתוך 3 שעות. זאת אומרת, לא חייבים לומר את המועד המדויק, אבל חייבים לומר לצרכן: אנחנו נחזור אליך בתוך 3 שעות מרגע זה. החשיבות היא שהצרכן יוכל להיערך ולדעת שבשעה הזאת הוא אמור לקבל טלפון, כי אם הוא מפספס את השיחה הזו הוא למעשה מתחיל מחדש. אנחנו רוצים ליצור איזשהו איזון שגם הצרכן יהיה מודע שהטלפון הזה – מן הסתם זה גם טלפון חסוי והוא לא מזהה את המספר – יידע שב-3 שעות הקרובות הוא צריך לענות לכל שיחה כי יכול להיות באמת שחוזרים אליו עם מענה לעניין הליקוי שלו.
איתי עצמון
מה שאת מבקשת כרוך בשינוי קל בנוסח.
חנה טירי וינשטוק
כן.
איתי עצמון
כלומר, בשורה השנייה, במקום: "לגבי המועד הבא" – לגבי "טווח השעות שבהן העוסק יחזור לצרכן ובתנאי - - -
חנה טירי וינשטוק
או שנאמר: "או ישלח לו מסרון קצר ויודיע לו כי יחזור אליו בתוך 3 שעות". כלומר, לומר את זה במפורש.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
יש היום אפשרות טכנולוגית שהטלפון חזרה מהעסק יהיה מאותו טלפון שאליו התקשר הצרכן? שהמספר המזוהה יהיה כזה?
מי טל נעים
לפעמים הוא לא מזוהה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אני מבין שהוא לא מזוהה, אבל למה הוא צריך להיות לא מזוהה?
איתן כבל
בעיה אחת היא "לא מזוהה" ובעיה נוספת היא שאתה כל פעם מגיע וצריך לספר את הסיפור מהתחלה.
חיים זילבר
לא, אתה לא יכול כי זה 1-800. 1-800 זה רק תחפושת של מספר. הרי התקנה הזו יושבת על חיוג למספר חינם שהוא 1-800 היום, אבל כשאתה מתקשר חזרה ללקוח אתה לא מתקשר מ-1-800. אין כזה מספר 1-800.
איתן כבל
חבר'ה, את הצרות שלנו כצרכנים אנחנו מכירים.
חיים זילבר
לא, 1-800 זו לא צרה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
למה, זה חל רק על 1-800? מי אמר?
אבי פרל
מדובר פה רק על 1-800 ומדובר פה רק על פניה של צרכן בנושא של שירות ואיזושהי תקלה, לא לנושא של הזמנה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
איפה מדובר?
חיים זילבר
בסעיף 1.
חנה טירי וינשטוק
לא, החוק מדבר על חובתו של עוסק שמנוי בתוספת ומספק שירות טלפוני חינם לעניין מענה לליקויים ופגמים בטובין או בשירותים. אנחנו מדברים רק על מקרים כאשר צרכן מתקשר, יש לו תקלה, יש לו ליקוי בטובין, בשירותים שמספקים לו. במקרה כזה החוק אומר שחייבים לספק לו שיחת חינם. התקנות האלה קובעות את המסגרת ותוך כמה זמן צריך לענות לצרכן לגבי אותה שיחת חינם של הליקויים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
ואם הלקוח התקשר לקו הרגיל?
חנה טירי וינשטוק
אז לכאורה זה לא חל כי זה לא במסגרת החקיקה הראשית. זאת אומרת, זה לא במסגרת הסעיף המסמיך של החוק הראשי.
אבי פרל
אדוני, זו הבעיה. אנחנו באיזשהו מקום, כחברות שמנסות לתת שירות ומנסות לתת אותו הכי טוב שאפשר - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
רגע, לא הבנתי. למה ההפרדה הזו? אם חברה כבר מחויבת למספר חינם אבל היא מפרסמת גם מספר רגיל, או אנשים מוצאים באינטרנט או באיזשהו מקום מספר רגיל – לפעמים יותר נוח להם להתקשר למספר רגיל – למה זה כך?
חנה טירי וינשטוק
מבחינה משפטית, התקנות הן מוכח חוק מסמיך, החוק מסמיך במפורש מה אפשר לקבוע בתקנות. אם החוק בעצם מתווה ואומר שהמענה הטלפוני הוא לעניין ליקויים ופגמים, התקנות האלה הן גם לעניין מה שהחוק, אלא אם כן נרחיב את החוק.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אין בעיה, אני לא דיברתי על זה.
איתן כבל
הוא לא שאל את השאלה הזו.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אז לא הסברתי את השאלה שלי טוב. אמרתי שאם, לצד המספר חינם שהחברה מחויבת בו על פי חוק, יש לה גם מספר גיל למענה שירות לקוחות הטלפוני, ואדם מתקשר למספר הזה, האם שם לא תהיה חובה למענה תוך 3 דקות?
חנה טירי וינשטוק
זו שאלה משפטית, אני חושבת שלא.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לא, זה לא טוב.
איתן כבל
למה לא?
אבי פרל
הוא גם לא בהכרח מתקשר לאותו מוקד.
חנה טירי וינשטוק
השאלה היא שאלה משפטית. מאחר והסעיף המסמיך מדבר על סמכות השר לקבוע תקנות לעניין מענה טלפוני חינם לפניות שעניינן ליקויים ופגמים, אז אם יש לו טלפון נוסף לעניינים שהם לא ליקויים ופגמים, לכאורה התקנות האלה לא חלות. אם היועץ המשפטי של הוועדה חולק עלי אז אני אשמח לשמוע, אבל זו עמדתי.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לחברת החשמל, לדוגמה, היתה כוכבית 103 ויש גם טלפון רגיל שאתה יכול לחייג אליו.
ישראל מובשוביץ
לא, אנחנו מוקד רב תכליתי.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אין טלפון רגיל בחשבונית?
קריאות
יש טלפון.
לאה ורון
יש טלפון, יש מספר רגיל לחיוג.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
יש טלפון, יש מספר רגיל לחיוג, הוא מתחיל ב-9 לדעתי.
ישראל מובשוביץ
אנחנו ב-103 נותנים שירות רב תכליתי, לא רק ל - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
נכון, אני יודע. אבל עדיין בחשבונית שאתה מקבל מפורסם גם - - -
לאה ורון
אבל לא זה מה ששואל יושב-ראש הוועדה. הוא שואל האם בנוסף ל-103 יש עוד מספר רגיל בן 6 או 7 ספרות.
קריאה
ממש לא.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מה לא?
איתן כבל
מיכל, לכי ותביאי את אותו השובר של קופת החולים, בבקשה. אני זוכר שיש.
חנה טירי וינשטוק
אין.
קריאה
גם ב"הוט" יש, גם ב"יס" יש. בוודאי שיש מספרים רגילים.
ישראל מובשוביץ
אין דבר כזה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
או שזה יחול גם על המספר הרגיל שהחברה מפרסמת למתן שירות, או לאסור על חברות שמחויבות במספר חינם לפרסם גם מספר רגיל. לא יכול להיות שיהיה פה את ההבדל מאיפה הבן-אדם חייג.
איתן כבל
אתה צודק לחלוטין.
חנה טירי וינשטוק
אבל אין לי מה לעשות כרגע בתקנות האלה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
למה?
חנה טירי וינשטוק
החוק מדבר על השר יקבע - - -
איתן כבל
אבל למה אנחנו עושים מזה עכשיו פה דיון? האזרח מתקשר כדי לקבל שירות, אוקיי? אם יחליטו שהשירות הוא ב-103, למשל, אז האזרח יודע שהוא צריך להתקשר ל-103. לאזרח יש מספרי טלפון, הוא רואה לפניו, הוא מתקשר שלא למספר החינם, אומרים לו: סליחה, הפרשנות אומרת שפה אני לא – חבר'ה, נו, זה קצת - - -
אבי פרל
מה קורה, חבר הכנסת כבל, אם האזרח הזה מתקשר למשרד ממשלתי?
איתן כבל
תעזוב.
אבי פרל
סליחה, לא, למה אתה אומר לי "תעזוב"? אני מבקש לדעת, התקנות האלה גם חלות על המשרדים הממשלתיים?
תמר פינקוס
לא, זה חל על מה שכלול בתוספת.
אבי פרל
סליחה, למה זה לא חל על המשרדים הממשלתיים?
איתי עצמון
זה חל רק על עוסקים שכלולים בתוספת השנייה, אך ורק.
איתן כבל
אבי יקירי, אתה ב"דיליי". סליחה שאני אומר לך את זה, אני לא אומר את זה כדי – זה היה הדיון הראשון בוועדה. כשהתחלנו את הדיון בוועדה היתה השאלה הזו. הצעת החוק הזו איננה נוגעת למשרדים הממשלתיים, יש את השר מיקי איתן, יש את הממשלה, הממשלה עכשיו עוסקת בעניין הזה. אנחנו לא פותחים ולא חוזרים לאחור. זה הכול. באופן עקרוני אתה ועוד איך צודק.
אבי פרל
אוקיי, אז אולי נפתח את הכול, גם את ה- 1-800, גם את המספר הרגיל וגם את זה.
איתן כבל
אני אשמח.
אבי פרל
וגם את חוק הגז נפתח, שאנחנו מחכים לו גם 22 שנה.
קריאה
זה קרוב יותר מאי פעם.
אבי פרל
הקרוב הזה זה "הניתוח יצליח והפציינט מת". נראה כמה קרוב.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
טוב. מי עוד רוצה לדבר?
סוזנה רבינוביץ
בקשר לחובה של העוסק להשאיר הודעה לצרכן הודעה קולית או מסרון קצר. לפעמים אין לצרכן הודעה קולית, אין לו טלפון עם מענה קולי ולפעמים גם אין לו פלאפון עם אפשרות להשאיר מסרון, מה קורה במקרים כאלה?
תמר פינקוס
אין אז אין.
איתן כבל
נשלח לו מברק 24.
סוזנה רבינוביץ
וכן, לפעמים גם הצרכן אולי לא ישאיר את כל הפרטים שלו. לכן אנחנו מבקשים שאחרי "או ישלח לו מסרון קצר (sms)" יהיה כתוב גם "במידת האפשר ובלבד שהשאיר הצרכן פרטים להתקשרות". זה יותר ברור וזה לפחות לא חושף את העוסק ל - - -
איתן כבל
אנחנו הלכנו בנושא הזה לקראתכם. אני רוצה להזכיר שההתחלה היתה הרבה יותר דרקונית מבחינת מערכת היחסים. בואו לא נחזור לאחור, חבר'ה. אני רוצה להזכיר שבסוף החלטנו שעושים הקשה של המסלול לאן אתה רוצה ולאן יחזרו. כי אם הוא יתחיל לדבר, יתחיל להגיד לאן לשלוח לו וכו', אבי עכשיו יתלונן שהוא יצטרך להקים מחלקה לפענוח מה כל אחד אמר לו.
סוזנה רבינוביץ
לעוסק אין בעיה לעשות את זה, אבל אם אין לו אפשרות?
אבי פרל
היא אמרה דבר נכון, את המינימום. אתם צריכים גם להבין את המהלך הסדיר של עסק. קודם כל, אנחנו מתייחסים - - -
איתן כבל
אבי, אין לי בעיה, במקור אנחנו הצענו. חברים, אתם שכחתם?
אבי פרל
אבל היא אמרה דבר נכון, בתנאי שיהיה כתוב שישאיר - - -
איתן כבל
אבל, סליחה, אבי. שוש, את שכחת? זאת היתה ההצעה המקורית. מה קורה לכם?
ברוריה מנדלסון
רק צריך להבהיר שהחובה חלה ככל שהמכשיר תומך בשירותים האלה, שהעוסק לא יהיה חשוף לתביעה פה. אם יש למישהו מכשיר שלא תומך ב-sms או בתא קולי, הוא לא מחויב להשאיר הודעה.
סוזנה רבינוביץ
נכון.
איתן כבל
קודם כל, זה כבר דיון אחר. זה לא בדיוק מה ששוש אמרה.
סוזנה רבינוביץ
אמרתי "במידת האפשר".
ברוריה מנדלסון
זה מה שהיא התכוונה.
איתן כבל
אם הייתי יודע מה כולם מתכוונים, מה נועה מתכוונת כל הזמן, הייתי חוסך חצי מהוויכוחים. אבל אני לא יודע כל הזמן מה מתכוונים, אוקיי? לכן אני מנסה לומר לך דבר אחר לגמרי. תראי, אנחנו כל הזמן מנסים ללכת לנקודות הקיצון. זה מחזיר אותי כל הזמן לדיונים שאנחנו דנים בהם בנושאי צרכנות, שיש את הקבוצה, המסה המרכזית, שיש לה טלפון, שיש לה טלפון תומך sms ויש קבוצה קטנה שהיא לא. אני מניח שמשרד התמ"ת או מי שיוציא את כל הפרסומים, יגידו: בתנאי שזה תומך.
סוזנה רבינוביץ
לא, זה צריך להיות כתוב.
הילה דוידוביץ
שוש, הסעיף הזה הוא לא פלילי כרגע. בבוא היום הוא עשוי להיות - - -
סוזנה רבינוביץ
אבל תובענה ייצוגית אין שום בעיה.
הילה דוידוביץ
גם בתובענה ייצוגית, נדמה לי שזו טענת הגנה אלמנטרית - - -
ברוריה מנדלסון
הילה, למה צריך לבקש הגנה? בואו נקבע. אנחנו גם אמרנו לשר התקשורת להעביר את זה בהוראות.
הילה דוידוביץ
אבל מה זה "במידת האפשר"?
ברוריה מנדלסון
לא "במידת האפשר" אלא "ככל שהמכשיר תומך בשירותים האלה". למה צריך טענות הגנה עכשיו? זה פשוט לא הגיוני.
תמר פינקוס
היא אומרת לא "במידת האפשר", היא אומרת "ובלבד שהטלפון תומך".
הילה דוידוביץ
זה נראה לי מיותר. לי אין התנגדות זה נראה לי פשוט מיותר.
איתן כבל
מה שהיא אומרת כאן זה לא מופרך. אם אתה צריך לחזור למישהו, הרי תמיד יש את הדווקנים האלה. הוא אומר: לא כתוב – לא כתוב אז תחזור, תבוא אלי הביתה, תעיר אותי בלילה, אני לא יודע מה. מכירים גם את אלה ולכן צריך שיהיה מובהר.
לאה ורון
צריך להוסיף את זה.
הילה דוידוביץ
אפשר, זה פשוט נראה לי מיותר.
אבי פרל
האינטרס של החברה זה לחזור כי אנחנו צריכים את הלקוח, רוצים לחזור ללקוח וזה האינטרס שלנו קודם כל.
לאה ורון
אז איך כל כך הרבה צרכנים לא מרוצים קיימים במשק מהשירות שהחברות נותנות, אם זה כזה אינטרס של החברה?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
ראית אתמול את הדוגמה בערוץ 2?
אבי פרל
כן, אדוני היושב-ראש. אני רוצה לומר שאם היו משפרים את הרפורמה בתחום שאני עוסק אז באמת הלקוחות היו יותר מרוצים. אבל מה שאני רוצה לומר פה, כהערת אגב – כן, לאה – זה שבאמת, עם כל הכבוד, אנחנו משתדלים וככה אנחנו יכולים להביא עוד לקוח ועוד לקוח. אז הבסיס הוא שאנחנו רוצים שהלקוחות יהיו מרוצים ואנחנו משתדלים לחזור אליהם. אבל, אני כבר רוצה לומר לכם: התקנה הזו, 18ב, יצאה רק לפני 3 שנים וכבר השכילו - - -
תמר פינקוס
2005 ואנחנו ב-2012.
אבי פרל
2005. ומאז כבר, אדוני היושב-ראש, רצו והגישו נדמה לי 10 תביעות ייצוגיות על הנושא הזה כי כבר מחפשים עבודה. יש כבר 10 תביעות ייצוגיות.
לאה ורון
18ב אני מבינה שזה לא על התקנות, אתה מדבר על החוק.
אבי פרל
על החוק של ה-1-800.
לאה ורון
18ב זה בחוק.
אבי פרל
על זה אני מדבר. כבר יש תביעות ייצוגיות ורצו מהר מהר. אנחנו לא מחפשים פה עבודה למשפטנים ולא, חס וחלילה, לפגוע בלקוחות. אבל אנחנו צריכים גם לא לגרום פה, כוועדה שמחוקקת, שתהיה עכשיו עבודה בעתיד למשפטנים ולבעיות. אנחנו צריכים לפשט את הדברים ולא להכביד על מנת שלא נגרום אחר כך לבעיות אחרות בבתי משפט.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
בסדר. אני חושב שאנחנו בעד שהלקוח ישאיר פרטים כי אולי הפרטים שלו בחברה לא מעודכנים, אולי הוא נמצא באיזה משרד.
סוזנה רבינוביץ
נכון.
לאה ורון
"ובלבד שהצרכן השאיר פרטים להתקשרות".
סוזנה רבינוביץ
"במידת האפשר" גם. שיהיה כתוב "במידת האפשר".
קריאות
לא, לא "במידת האפשר".
חנה טירי וינשטוק
לא, לא "במידת האפשר", זה מאוד עמום לדעתי. לא להגזים.
איתן כבל
אני שוב אומר לכם, תזכרו את הדבר הבא, זאת חרב מתהפכת. אני אומר את זה גם ליושב-ראש וגם לי, אני רוצה הרי להביא את התוצאה הכי טובה. תחשבו על העניין שאנחנו מתחילים: האזרח לא משאיר פרטים – מה העניין? יתחילו להגיד: הוא לא השאיר ברור, כן ברור, ודברים מהסוג הזה. לכן אני אומר, תראו על מה עכשיו אנחנו רוצים לפתוח את הכול.
סוזנה רבינוביץ
לא, לא לפתוח.
איתן כבל
אני אתכם אני כבר הלכתי אתכם. חבר'ה, נו.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
נו, אז מה ההצעה? מספיק להתווכח, איתן. מה ההצעה?
איתן כבל
אני לא מנסה. אני אומר שתהיה תוספת שתגיד בפירוש שמי שאין לו אפשרות לחזור אליו או על-ידי sms במכשיר תומך – אז נוסיף. זה הכול.
לאה ורון
אז הציעה עורכת הדין רבינוביץ לוועדה להוסיף "ובלבד שהצרכן השאיר פרטים להתקשרות". מה לא טוב בזה?
תמר פינקוס
משרד התקשורת נתן נוסח יותר נכון: "ובלבד שהטלפון תומך בשירותים האלה".
איתן כבל
נכון, מקבל את זה. מאה אחוז.
אבי פרל
שהלקוח ישאיר את הפרטים לאן לחזור אליו.
לאה ורון
אני לא הבנתי מה זה "ובלבד שהטלפון תומך בשירותים האלה".
חנה טירי וינשטוק
שיש לו אפשרות לקבל sms ויש לו תיבה קולית. יש כאלה שלא מאפשרים.
הילה דוידוביץ
אבל אם אין לו פלאפון גם? מה, לא נצא מזה?
סלעית קולר
כל הנקודה היא לא במענה, הבן-אדם חזר - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
חברים, לא לדבר בלי רשות דיבור, מספיק. מה, זה לא ברור שאם שלחת לאדם sms והטלפון שלו לא תומך אתה פטור מחובתך? מה העניין? אני שלחתי למישהו מכתב ואין לו תיבת דואר, אני אשם? יש גבול כמה אפשר להאכיל את הצרכן עם כפית. גם האחוז הוא מאוד זניח.
תמר פינקוס
אני אישית חושבת שהתוספת הזו מיותרת. הרי מה שיצטרכו להוכיח הוא שהיתה פה רשלנות אבל אם למישהו אין אז לא היתה רשלנות, אז לא צריך יהיה הגנה. אני חושבת שכל תוספת כזאת בחקיקה ובתקנות – אנחנו יורדים לרזולוציה של רזולוציה עד שאנחנו מטפלים בפרט הבודד, והחקיקה לא נוצרה לצורך זה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
נכון. שיחזרו ל-90% מהאנשים עשינו את שלנו.
איתן כבל
נכון.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אז אנחנו מאשרים את הסעיף כפי שהוא?
מיכל פליישר
אני חייבת לומר דווקא מהמקום של עורכת דין, אני דווקא הייתי מאוד שמחה לקחת את זה שנחזור ל-90% מהאנשים עשינו את שלנו. הייתי שמחה אפילו לאמץ את זה כסעיף בתקנות שיחזרו ל-90%. אבל בסוף חקיקה היא דבר גורף וה-10% שלא חזרו אליהם הם 10% שמייצרים תביעה ייצוגית.
תמר פינקוס
ולכן תהיה טענת הגנה: אין לנו איך לחזור אליהם. זה הכול.
מיכל פליישר
אני חייבת להגיד, אני לא אעמוד על זה, אני מאמצת - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
את רואה שופט שקונס חברה?
מיכל פליישר
נשתמש בפרוטוקול לדיון, אגב. לגבי מטרות החקיקה, אבל, לטעמי – אני לא רוצה להכניס רעיונות – אפשר לפרש את זה - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כשאתם שולחים sms וזה קו שלא יכול לקבל sms יש לכם אינדיקציה מהחברה. כן, יש אינדיקציה.
מיכל פליישר
לא בטוח.
דורי ציקו
שה- smsלא הגיע? לא בכל מצב.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
שה- smsלא הגיע, בטח. למי שחסום?
דורי ציקו
אתה יכול גם לא לקבל אפילו - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אה, זה החוק של אפללו שהתנגדתם לו.
דורי ציקו
נכון, אבל אתה יכול לא לקבל sms גם אם הטלפון לא חסום כי פשוט אין ללקוח טלפון בכלל שתומך ב- sms.
ברוריה מנדלסון
או תא קולי.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
איזה טלפון היום לא תומך ב- sms? גם בטלפון קווי יש sms.
דורי ציקו
לא בכל קווי יש sms. בכשרים אין sms.
ברוריה מנדלסון
בכשרים אין sms.
דורי ציקו
בכשרים יש לי חיווי אבל.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אנחנו נותנים את השירות הזה למי שיש לו את האפשרות לקבל.
חיים זילבר
אז למה לא לכתוב שמי שאין לו, לא יקבל.
תמר פינקוס
כי זה כמו להגיד: מי שיודע ללכת שילך.
חנה טירי וינשטוק
זה מיותר.
חיים זילבר
זה לא אותו דבר.
תמר פינקוס
אותו דבר.
הילה דוידוביץ
אותו דבר.
תמר פינקוס
מי שיודע ללכת הולך.
הילה דוידוביץ
ומי שאין לו פלאפון, אז מה? צריך לכתוב גם שאם לו פלאפון אז גם?
ברוריה מנדלסון
זה לא פלאפון, זה טלפון. לא בהכרח לפלאפון.
הילה דוידוביץ
אין לו משיבון ואין לו פלאפון נייד.
ברוריה מנדלסון
על זה אנחנו מדברים. חוזרים אליו מהטלפון שאליו הוא התקשר. הילה, על מה אתם מדברים?
חנה טירי וינשטוק
לא, ישאירו הודעה קולית.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
רגע, מה הבעיה? לטלפונים נייחים לא יחזרו ב- sms, מה הבעיה?
חנה טירי וינשטוק
לבעלי עסקים יש את כל הפרטים גם של הצרכנים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לניידים שולחים sms. נייד שאין לו sms בעייתו. זו הגישה שלנו, נכון, איתן? לגבי טלפונים קוויים בבית, sms זה לא פיתרון, הודעה קולית או שיחה.
חנה טירי וינשטוק
אז הודעה קולית.
איתי עצמון
לפעמים אין תא קולי.
חנה טירי וינשטוק
אם אין אז אין, אני לא יכולה לבוא ולהגיד שהעוסק התרשל אם אין לו.
תמר פינקוס
אם אין אז אין, אז העוסק יחזור תוך 3 שעות בלי שהוא השאיר הודעה.
חיים זילבר
- - - 7 שנים אחורה?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מה זאת אומרת? אתה אומר: אני התקשרתי אליו ולא היה מענה ולא היתה אפשרות להשאיר הודעה, אין אינדיקציה כזו.
אבי פרל
איך אני שומר את זה?
תמר פינקוס
בפלט של השיחות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מה הבעיה? אתה התקשרת לאותו אדם?
אבי פרל
כן.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
הוא לא ענה לך?
אבי פרל
כן.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
ולא ענה מענה קולי?
אבי פרל
כן.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לידו רשום "בוצעה שיחת חזרה ואין מענה קולי ואין מענה אנושי".
אבי פרל
אבל, אדוני היושב-ראש, כמה זמן אני יכול לשמור כזה דבר מתוך 10,000 השיחות שאני מוציא ביום?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
את כל זה אתה שומר על דיסק און-קי 10 נשים.
אבי פרל
סליחה, לשמור 10,000 שיחות שמגיעות בכמות, והוא יתבע בעוד 3 שנים?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אבל, אבי, זה שני גרושים וחצי היום לשמור את כל המידע הזה.
אבי פרל
אדוני היושב-ראש, זה לא גרוש וחצי, אני רוצה להסביר לך מה הבעיה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
1,000 גרוש.
אבי פרל
זה גם לא 1,000 גרוש. אנחנו שמים פקידה היום במשרה מלאה - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אבל היא עשתה את הטלפון הזה.
תמר פינקוס
אז תענו מיד.
אבי פרל
סליחה, גם אתם עונים מיד? את עונה מיד?
תמר פינקוס
אני כן.
אבי פרל
את עונה מיד? אז אני רוצה לומר לכם שלפני שאתם אומרים לנו מה לעשות תעשו את זה אתם. הכי טוב. נלמד מכם. משרדי ממשלה קודם כל שיענו בזמן, אחר כך תפנו אלינו, המעסיקים, בנוסף לכל הבעיות. אנחנו אמרנו שהבסיס הוא שאנחנו, כחברות מסחריות, רוצות לתת את השירות הכי טוב.
תמר פינקוס
אז תיתן.
אבי פרל
חוץ מזה, שבתקנות אנחנו הפרדנו, אם זו תקלה זה 1-800, ועל זה אנחנו דנים כרגע ולדבר הזה צריך גם לתת איזשהו מרווח ולא להכניס אותנו כל שני וחמישי להגיע לתביעות ייצוגיות. זה מה שייגרם בסוף וזה מה שיקרה.
חנה טירי וינשטוק
אבל העובדה שנוסיף את התוספת שאתם מבקשים זה לא מה שימנע את התביעות הייצוגיות. מה, זה שאנחנו נכתוב "ובלבד שיש אפשרות להשאיר הודעה"?
אבי פרל
מה אתם מחפשים? קודם כל תענו אתם בזמן, שאתם תהיו כפופים לאותם החוקים, אחר כך אתם תראו איך זה.
חנה טירי וינשטוק
אל תגיד לי דבר כזה, אני לא מנהלת אתך את הוויכוח הזה.
אבי פרל
יש סנקציה והסנקציה תהיה גם עליכם, כל הפוסל במומו פוסל.
חנה טירי וינשטוק
סליחה, אני לא מבינה את הוויכוח הזה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אני רוצה להבין, כשאני התקשרתי לחברה, איך הם יודעים למי לחזור? השארתי הודעה, נכון? או הזדהיתי במהלך הניתוב?
ברוריה מנדלסון
זו באמת הנקודה, שלא כתוב פה לאיזה טלפון חוזרים. זה עמום. לא כתוב לאן חוזרים, לטלפון שהוא התקשר ממנו, לטלפון שרשום בחברה.
מיכל פליישר
הוא יכול לבקש מספר אחר.
ברוריה מנדלסון
אבל זה לא כתוב.
מיכל פליישר
בהודעה שהוא משאיר הוא מקליד כנראה את הטלפון שאליו הוא רוצה שיחזרו.
ברוריה מנדלסון
זה כנראה, אז אני אומרת, זה נושא שנשאר פתוח.
מיכל פליישר
הוא יכול להתקשר מהעבודה ולבקש שיחזרו אליו לסלולר.
ברוריה מנדלסון
אבל צריך להבהיר את זה.
סלעית קולר
זה לא צריך להיות בתוך התקנות, סליחה.
חנה טירי וינשטוק
לבעל העסק יש בדרך כלל את פרטי ההתקשרות עם הלקוח, בדרך כלל יש לו את כל הפרטים, יש לו את מספר הטלפון שלי, יש לו את מספר הסלולרי שלי. אם אני מתקשרת ואני מבקשת שיחזרו אלי, אז מן הסתם אני משאירה פרטים.
תמר פינקוס
שילמדו מ"נט-סל". ב"נט-סל" חוזרים ואם הם לא מוצאים אותו פה – עוד לא קרה לי שהייתי צריכה לעשות הזמנה, השארתי הודעה ולא חזרו אלי. הם יודעים לחזור אלי, לא משנה איפה אני נמצאת.
איתן כבל
יש הבדל ואני אגיד לך מהו, ב"נט-סל" הוא רוצה אותך. זה לא דומה כי ב"נט-סל" הוא צריך אותך.
תמר פינקוס
גם הם צריכים אותי.
לאה ורון
לא, זה לא רק זה. זו מערכת שבנויה על טלפוניה. זה בסיס לכל השירות הזה.
תמר פינקוס
זו מערכת, שילמדו איך עובדת המערכת הזו. מערכת מעולה.
איתן כבל
השירות הוא אחר, לא בגלל זה הוא חוזר. הוא רוצה לקחת ממך את הכסף שלך, זה לגיטימי.
תמר פינקוס
גם הם רוצים לקחת ממני את הכסף.
אבי פרל
אז למה את מחייבת אותנו, למה אנחנו צריכים את הסנקציה? בואו נתייחס לביטוח לאומי לראות איך זה עובד, הם גם חוזרים מביטוח לאומי.
איתן כבל
חבר'ה, שניה. אדוני היושב-ראש, נכנסנו לפה כאילו עכשיו המצאנו את הגלגל.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
יש פה הצעה של הייעוץ המשפטי ש"הוראות תקנות משנה (ג) ו-(ד) לעניין התקשרות של עוסק לצרכן יחולו אם הצרכן השאיר בהודעה מוקלטת פרטים להתקשרות עמו". מקובל?
סלעית קולר
אז אתה תגיד שיש להם חובה לתת לי את האפשרות להגיש פרטים להתקשרות עמו.
חיים זילבר
סלעית, כתוב בהתחלה שצריך להשאיר הודעה אחרי 3 דקות. זה כתוב.
סלעית קולר
אבל איזה פרטים אתה צריך להשאיר?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
פרטים להתקשרות.
איתי עצמון
זה יכול להיות בדרך של הקשת מספר במערכת ממוחשבת, זה יכול להיות בדרך של השארת הודעה קולית, יש כל מיני דרכים. אני לא חושב שכדאי להיכנס לזה תחת תקנות.
חנה טירי וינשטוק
אם העוסק יבוא ויטען: אתה לא השארת פרטים, אני לא הייתי חייב לחזור, איך הצרכן יוכיח שהוא השאיר פרטים?
אבי פרל
שהוא יוכיח שהוא השאיר פרטים.
חנה טירי וינשטוק
אני לא רוצה להעמיד את הצרכן - - -
חיים זילבר
יבוא לבית המשפט ובית המשפט יחליט, כמו כל הליך משפטי.
איתי עצמון
אפשר להוכיח שהוא השאיר לו הודעה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
איך הוא יוכיח אחרת? בלי זה, איך הוא מוכיח?
תמר פינקוס
אנחנו יורדים לרזולוציות לא נכונות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
איך הוא יוכיח שהוא בכלל פנה? הוא יתקשר, יוציא את פלט שיחות?
אבי פרל
הוא יוציא פלט שיחות כמו שאנחנו צריכים להוציא.
חנה טירי וינשטוק
נכון, הוא יכול להוציא פלט שיחות, אבל בפלט שיחות יש לך רק את המספר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
יש את משך השיחה.
חנה טירי וינשטוק
אתה לא יודע מה השארתי שם, אין לך את תוכן השיחה.
תמר פינקוס
אנחנו יורדים לרזולוציה לא נכונה כי אנחנו נצטרך עכשיו על כל "ויץ" לעשות חקיקה. הוא יוכיח שהוא הלך עד הטלפון וכשהוא דיבר הוא ישב, ולכן החקיקה היא כזו, שיש לה גם היגיון, וכמשהו לא קורה אז אתה חסר רשלנות. ולכן להתחיל לכתוב "ובלבד שהשאיר" ואיך הוא יוכיח – בשום חקיקה זה לא מופיע. בשום חקיקה זה לא מופיע. אי אפשר לעשות רזולוציות כאלה. אנחנו עושים עוול לעוסקים, אנחנו עושים עוול לצרכנים. בואו נשאיר את זה כך, זה תקנות. אנחנו נתאסף לכאן עוד חצי שנה או שנה, ואם אנחנו נקבל מבול של תלונות של עוסקים ושל צרכנים – השארנו לא השארנו – זה לא נכון.
איתן כבל
אני חושב שהתקנות הן בסך הכול בסדר, התוספת שאומרת שישאיר את מספר הטלפון שאליו הוא מבקש שיחזרו אליו וזה הכול.
לאה ורון
זו בקשה של איגוד לשכות המסחר, של עורכת הדין רבינוביץ.
איתן כבל
זה הכול, זה כל הסיפור.
תמר פינקוס
להתחיל מעבר לזה זה פשוט לא נכון.
איתן כבל
להשאיר רק מספר טלפון, כמו שאתה משאיר הודעות, זה הכול.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אז אנחנו מוסיפים את התוספת: הוראות תקנות משנה (ג) ו-(ד) - - -
חנה טירי וינשטוק
אני מציעה שלא זה יהיה "ובלבד ש..." אנחנו מציעים שזה באחד הסעיפים הראשונים, כשכתוב - - -
קריאות
- - -
חנה טירי וינשטוק
רגע, תנו לי לסיים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תנו לה לסיים. מה זה הדבר הזה?
חנה טירי וינשטוק
אני מבקשת שלא יהיה כתוב "ובלבד" כי ה"בלבד" הזה מכניס את הצרכן למקום שאחר כך יהיה לו מאוד קשה להוכיח אם הוא כן השאיר או לא השאיר ויגידו לו: לא השארת.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תנסחי את זה.
חנה טירי וינשטוק
אבל אפשר באחד הסעיפים הראשונים, בסעיף (ב) יהיה כתוב: "בחר הצרכן לעבור לשירות השארת הודעה, ישאיר את הפרטים שלו" משהו כזה.
תמר פינקוס
"ישאיר את פרטי המספר לשם להתקשר". שם זה צריך להופיע.
חנה טירי וינשטוק
ישאיר את פרטי; העוסק יחזור לצרכן במענה אנושי".
לאה ורון
"ישאיר את הפרטים להתקשרות עמו".
חנה טירי וינשטוק
זאת אומרת, בתחילת הסעיף הזה יופיע העניין של השארת הפרטים, לא "ובלבד".
תמר פינקוס
אז הנה, עכשיו מנסחים. "ישאיר את הפרטים להתקשרות עמו".
לאה ורון
הרעיון הוא ברור, ככל שתמצאו נוסח יותר טוב היושב-ראש בוודאי יאפשר לכם לשבח את הנוסח.
איתי עצמון
אני מציע שהוועדה תחליט על העיקרון ואנחנו נחשוב אחר כך איך לשלב את העיקרון הזה בנוסח, מכיוון שתקנת משנה (ב) אושרה כבר.
תמר פינקוס
אבל זה צריך להיות בסעיף (ב).
איתי עצמון
עורכת הדין פינקוס, תקנת משנה (ב) אושרה בוועדה בדיון הקודם. אנחנו נמצא את הדרך לשלב את העיקרון הזה בנוסח.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תמצא את הדרך, אנחנו הבנו את הרעיון. אנחנו נצביע על העיקרון ועל סעיף (ד) ואתם תתקנו את זה. אנחנו סומכים עליכם. מי בעד?

הצבעה

בעד – פה אחד

הסעיף אושר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אושר פה אחד.
איתי עצמון
ברמה של הבהרה, מה שדובר קודם, שהעוסק בעצם יאמר מה הוא טווח השעות שבו יחזור לצרכן, העיקרון הזה התקבל?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כן.
איתן כבל
הצבענו עליו.
איתי עצמון
לא, לא הצבענו, רק דובר, רק רציתי לוודא.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
הצבענו על השינויים. כן, בבקשה.
חנה טירי וינשטוק
"חובת מענה אנושי לעניין
2. (א) המענה האנושי של שירות טלפוני חינם ייתן לצרכן מענה לכל פניה
שעניינה ליקויים או פגמים בטובין שהעוסק מוכר או בשירותים אותם

הוא נותן מכוח דין או הסכם.


(ב) השאיר הצרכן הודעה כאמור בתקנה 1(ב) יחזור העוסק לצרכן במענה
אנושי ויספק לו מענה לעניין הליקוי או הפגם שבגינם פנה."


כל מה שרצינו לומר בתקנות האלה הוא שהמענה האנושי של העוסק יהיה מענה מקצועי שהוא באמת ייתן מענה לצרכן לעניין הליקוי או הפגם, שלא יענו לו, יחזרו אליו ויגידו לו: כן, אני אשלח אליך טכנאי בעוד 3 ימים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אם אני רוצה לברר משהו לגבי החשבונית, זה לא כלול?
איתן כבל
זה כן, גם.
קריאה
זה לא פגם.
הילה דוידוביץ
זה כן.
איתי עצמון
השאלה איך מפרשים את המונח "ליקוי או פגם". השאלה אם זה ליקוי או פגם במתן השירות.
חנה טירי וינשטוק
השאלה איך מפרשים, זו פרשנות. הפרשנות שלנו היא שזה כן חל.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
למה לא להבהיר את זה?
חנה טירי וינשטוק
החוק מדבר על ליקוי בטובין או בשירותים. אם יש לי שאלה לגבי חשבונית, אני חושבת שטעו בחשבונית, הפרשנות שלנו היא שזה כן חל על המקרים האלה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
איתן, להכין תיקון לחקיקה הראשית לגבי הליקוי.
איתן כבל
כבר אמרנו להם את זה בשיחתי עמם, שאנחנו רוצים לעשות הרחבה נוספת.
איתי עצמון
אבל אני מבין שגם כיום משרד התמ"ת מפרש את המונח "ליקויים או פגמים" ככוללים טעות בחשבונית.
חנה טירי וינשטוק
זאת הפרשנות שלנו.
תמר פינקוס
כשיש טעות בחשבון זה ליקוי.
חנה טירי וינשטוק
הסעיף הוא סעיף אזרחי, הוא אמנם לא פלילי אבל גם במישור האזרחי זאת הפרשנות שלנו.
אבי פרל
אדוני היושב-ראש, יש לי הערה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
בבקשה.
אבי פרל
אני רק מבקש, אדוני, ברשותך, בסעיף (ב), אם אפשר להוסיף "השאיר הצרכן הודעה ברורה ומפורטת" ורק אז אני אוכל להתייחס אליה. כי אם אני לא מקבל - - -
חנה טירי וינשטוק
אבל אתם טענתם לא להשאיר דבר כזה, להפך. אנחנו רצינו בהתחלה, במקור, שהוא יפרט מה פגם או הליקוי אבל הם התנגדו לזה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
טוב, הנקודה ברורה.
איתן כבל
כבר עברנו את זה.
תמר פינקוס
זה כבר אושר, תעזבו.
חנה טירי וינשטוק
היו לך הערות נוסח?
איתי עצמון
כן, אני רציתי פשוט להבין את הכוונה המפורשת שלכם בתקנה 2, מכיוון שמה שכתוב כאן כרגע בעצם חוזר פחות או יותר על מה שכתוב בסעיף 18ב לחוק הגנת הצרכן. הכוונה היא שעוסק ייתן מענה מקצועי בפניה שעניינה ליקויים או פגמים בטובין או בשירותים, נכון?
חנה טירי וינשטוק
כן.
איתי עצמון
ולהבנתי, תקנת משנה (ב) מיותרת.
תמר פינקוס
אלא אם כן אי אפשר באמת לתת מענה בטלפון ויגידו: תשמעו, זה קלקול, אנחנו צריכים לשלוח אליך טכנאי, אנחנו לא יכולים לעזור לך.
איתי עצמון
השאלה מה זה מענה מקצועי. מענה מקצועי יכול להבין את הבעיה ולהגיד שהיא תטופל אחר כך, גם זה מענה מקצועי.
איתן כבל
נכון, גם זה מענה מקצועי.
תמר פינקוס
זה מענה מקצועי.
איתי עצמון
אני חושב שתקנת משנה (ב) מיותרת.
חנה טירי וינשטוק
אפשר לנסח את זה כמו שאתה מציע: "העוסק ייתן לצרכן מענה מקצועי לכל פניה שעניינה ליקויים או פגמים בטובין שהעוסק מוכר או בשירותים אותם הוא נותן מכוח דין או הסכם" ולוותר על תקנת משנה (ב).
איתי עצמון
תקנת משנה (ב), אני לא כך כל מבין מה היא מוסיפה פשוט, אני חושב שהיא מיותרת.
חנה טירי וינשטוק
בסדר, אפשר למחוק אותה.
לאה ורון
אדוני מאשר את סעיף 2?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כן.
לאה ורון
תקנה (ב) נמחקה, סעיף 2 אושר.
חנה טירי וינשטוק
"סייג
לתקנות
3. תקנות אלו לא יחולו במקרה בו קיים ליקוי או פגם מערכתי כללי
באספקת טובין או שירותים והפגם או הליקוי כאמור הוא לפחות

בפריסה אזורית ובתנאי שכאשר פונה הצרכן לעוסק לקבלת מענה אנושי

לפי תקנות אלה, יודיע לו העוסק, בהקלטה טלפונית, מהו האזור בו קיים

הליקוי או הפגם המערכתי ומהו הזמן המשוער לתיקון הליקוי או הפגם

כאמור. "


התקנה הזו היא תקנה חדשה, הוספנו אותה לאור הערות שנשמעו פה בדיון הקודם. אנחנו ניסינו לתת איזשהו סייג מאוד ספציפי, מאוד נקודתי. זאת אומרת, רק כאשר קיים פגם מערכתי כללי באספקת טובין או שירותים והפגם הזה מתייחס לאזור מסוים, ליישוב מסוים, לעיר מסוימת, למשל, היתה קריסה של עמודי חשמל או יש פגיעה בצינורות וכו' והפגם הזה מתייחס לאוכלוסיה רחבה שהיא לפחות בפריסה אזורית, במקרה כזה אנחנו מוכנים שיהיה סייג לתקנות. זאת אומרת, לא חייבים לתת מענה תוך - - -
תמר פינקוס
גם אי אפשר כי אז יש מפולת של טלפונים של אנשים ואז יש מענה קולי שאומר: קיימת תקלה באזור הזה – כמו שחברת חשמל עושה.
חנה טירי וינשטוק
אנחנו מוכנים לתת את הסייג בתנאי שכאשר הצרכן פונה לעוסק – זאת אומרת, שלא יהיה מצב שהצרכן פונה ואף אחד לא עונה. הוא לא יודע מה קורה ויש לו חושך בבית והוא באמת לא יודע מה המצב. לכן, הסייג הזה יחול רק כאשר הצרכן פונה לעוסק לקבלת מענה אנושי ויש הודעה מוקלטת שהעוסק משאיר שאומרת מהו האזור שקיים בו הליקוי ומהו הזמן המשוער לתיקונו.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
הבנו.
חנה טירי וינשטוק
חברת חשמל, למשל, עושה את זה היום. זה אפשרי. רק במקרה הספציפי הזה. לא במקרה שיש עומס על הקווים וכו', זה לא המקרה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
הבנו. כן, בבקשה.
איתי עצמון
יש לי מספר הערות לנוסח התקנה. קודם כל, אתם מדברים על פגם או ליקוי בפריסה אזורית, רציתי להבין למה הכוונה. האם הכוונה ביישוב מסוים, בעיר מסוימת, באזור בארץ? לא כל כך ברור.
חנה טירי וינשטוק
לא רצינו שזה יהיה, למשל, רק לגבי בית מסוים או לגבי בניין מסוים, אלא שזה יהיה בפריסה אזורית, למשל ביישוב או ברמה של שכונות מסוימות בעיר מסוימת, אבל לא ברמה של בית או בניין בודד.
איתן כבל
אני רוצה לחדד. בעקבות הפניה כאן כמעט של כל הגופים, בוודאי הגופים הגדולים, שבאו ודיברו איך הם צריכים להתייחס למצב שיש בו קריסה של מערכת, אחרי דין ודברים שניהלו בינינו, ניסינו לכמת את השאלה מהי קריסה. אם זו קריסה ארצית אז זה לא בשליטתם. אבל אנחנו לא רוצים שכל קריסה או כל בעיה בבניין תהפך להיות בעיה רב-לאומית, רב-מערכתית. הניסוח הזה מנסה ללכת בעצם בין הטיפות, בהגדרות השונות של הבעיות שיש.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אי אפשר לקבוע שסייג זה לא יופעל יותר מכך וכך פעמים בשנה?
תמר פינקוס
לא, איך הם יכולים לדעת? זה יכול להיות לפעמים כל יום. אני יודעת כמה פעמים יהיה ברק שיפגע או ישרוף?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
יש הסתברות.
תמר פינקוס
לא, לא.
איתן כבל
אני מבין את השאלה של היושב-ראש. היושב-ראש לא שאל כמה פעמים הברק יפגע, ברק לא פוגע פעמיים באותו מקום אבל גם קורה. העניין הוא אחר, שלא זה יהפך למה שנקרא עיר מקלט. זאת כוונתו של היושב-ראש, שאתה יכול לבוא ולבדוק.
מירב יוסף
כל מקרה חירום מגובה בחירום, אם נפעיל קווים - - -
חנה טירי וינשטוק
אני רוצה לחדד עוד נקודה קטנה. אם יש פגם מערכתי, למשל בירושלים, וההודעה המוקלטת באמת מופנית לתושבי ירושלים ולגביהם יש לאותה חברה סייג. תושבי תל-אביב, למשל – זה לא שהפטור הזה חל ספציפית לחברה, אלא זה אומר שתושבי ירושלים באזור שבו יש את הפגם - - -
איתן כבל
ברור.
איתי עצמון
מה התשובה לשאלה ששאלתי על פריסה אזורית, האם אתם רוצים לחדד את הנוסח?
חנה טירי וינשטוק
אפשר להוסיף "לרבות ביישוב מסוים" בכל מקרה וגם להגיד "באופן שלא מאפשר עמידה בהוראת התקנות".
איתי עצמון
כלומר, לא מדובר על עצם קיומו של ליקוי או פגם מערכתי כללי אלא פגם כזה שהוא בהיקף שאינו מאפשר עמידה בהוראת התקנות?
חנה טירי וינשטוק
כן.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
בסדר. מי בעד?

הצבעה

בעד – פה אחד

הסעיף אושר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אושר. סעיף הבא.
ישראל מובשוביץ
אפשר?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
הצבענו על זה כבר.
ישראל מובשוביץ
טוב, אז אחר כך אני אתייחס.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אוקיי. סעיף הבא.
חנה טירי וינשטוק
אנחנו הצענו נוסח חדש שאומר: "שמירת
הוראות
4. אין בהוראות תקנות אלה כדי לגרוע מזכותו של צרכן לפי דין אחר."
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
הערה ברורה.
איתי עצמון
צריך רק להבהיר שדין כאן – אני לא בטוח בכלל שהוא כולל רישיון למשל, ויש גם הוראות ברישיונות, למשל של חברות התקשורת. צריך אולי להבהיר.
ברוריה מנדלסון
צריך למצוא נוסח שזה כולל גם רישיון.
איתי עצמון
גם אני חושב.
חנה טירי וינשטוק
אז אפשר להגיד "לפי דין אחר".
תמר פינקוס
"בדין" או "ברישיון שבא מכוח דין". אני יכולה לתת להם רישיון שלי שהוא לא שווה כלום. כדאי שהרישיון יהיה מכוח דין.
איתי עצמון
אנחנו ננסח.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אין בעיה, מי בעד הסעיף?
מירב יוסף
אם אפשר לפני שאתם מצביעים שתהיה לי אפשרות לדבר?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כן, בבקשה.
מירב יוסף
קודם כל, בהמשך למה שהיועץ המשפטי שלכם אמר, לפי דין אחר, אנחנו קובעים אמות מידה. אני רוצה אם אפשר שיהיה גם הכנסת המילים "אמות מידה" לתוך העניין. הסעיף הזה, בהמשך לישיבה הקודמת של ועדת הכלכלה בנושא, נבנה לצורך ההכרה ברגולטור. זאת אומרת, אם הרגולטור קבע שתקנות או כללים מיטיבים – בזמנו דיברנו על המילה "מיטיבים" – מיטיבים עם זכותו של צרכן, עם יכולתו.

אני רוצה לצורך העניין לומר מספר דברים. קודם כל, הרשות לשירותים ציבוריים חשמל, בעקבות כל הנושא של המוקד הטלפוני שעלה פה לפני מספר חודשים רב, קבעה בהחלטת רשות את התנהלות חברת החשמל בנושא המוקד הטלפוני. זאת אומרת שהיום יש אמת מידה מחייבת לחברת החשמל ואני מברכת על ההבחנה בנושא של החירום שהכנסתם כאן, כאשר אמת המידה שלנו באמת עושה את ההבחנה בין חירום לעיתות שגרה, איך מתנהלים בכל אחד מהדברים.

מהמקום שבו אני יושבת, כאשר אני בונה אמות מידה ומתייחסת לדברים שבחברת החשמל צריכים, אני בודקת בצורה מאוד מדוקדקת את הצרכים הספציפיים של החברה. כאשר החוק הזה נבנה הוא נבנה לצורך טיפול בהבחנה בין לקוחות חדשים ללקוחות קיימים, וכל הנושא הזה של עמידה בזמנים, שלקוח קיים עומד ומחכה שיענו לו לעומת לקוח חדש שצ'יק-צ'אק עונים לו. חברת החשמל לא מתעסקת, לא עם לקוחות חדשים ולא עם לקוחות קיימים.
תמר פינקוס
עם לקוחות שבויים.
מירב יוסף
היא מונופול, בגלל זה יש לה רגולטור.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מונופול זו מילה עדינה.
מירב יוסף
מבחינת ההתייחסות של לקוחות כאלה או לקוחות כאלה, לחברת חשמל אין את הדבר הזה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
טוב, מה גברתי רוצה? אני לא מבין. אין לנו שעתיים.
מירב יוסף
אני אגיד לך מה אני רוצה. אני רוצה שתחריגו את חברת החשמל מכל התקנות האלה. אני ביקשתי את זה גם בפגישה הקודמת וכאשר דיברנו על זה הגברת טירי אמרה שהיא תקבע בתקנות האלה שברגע שיש אמות מידה או דין שמיטיב אז בעצם החברה תוחרג מזה. אנחנו בנינו אמות מידה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
הבנו את הבקשה.
תמר פינקוס
היא לא תוחרג.
חנה טירי וינשטוק
אז זו בדיוק ההוראה הזאת.
מירב יוסף
לא, זו לא ההוראה הזו, זו הוראה אחרת.
אבי פרל
להחריג גם את חברות הגז.
חנה טירי וינשטוק
זו ההוראה הזו, אולי אני צריכה להסביר.
מירב יוסף
יש רגולטור לחברת החשמל והוא קובע את ההוראות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
ההוראות האלה לא פוגעות בשום זכויות של צרכן שניתנות לו מכוח הסכם, דין או אמות מידה.
מירב יוסף
זה נכון, אבל התקנה הזו מתייחסת למשהו שמבחינת חברת החשמל - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אם אמות המידה מוגברות מאלה, אז הן יחולו.
איתן כבל
בוודאי, יחולו.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
הן אלה שיחולו.
תמר פינקוס
אז לא יתלוננו נגדך.
מירב יוסף
לא, לא.
חנה טירי וינשטוק
אם אמות המידה שלך קובעות זכויות יותר טובות לצרכן - - -
מירב יוסף
יש פה תהליך, התהליך הזה אומר: ירים טלפון, יחכה על הקו 3 דקות, אם חיכה על הקו יענו לו תוך 2 דקות, יחזרו אליו – כל הדברים האלה לא קיימים בחברת חשמל.
תמר פינקוס
מצוין.
מירב יוסף
מצוין, הכול טוב ויפה, אבל בזכות התקנות האלה חברת חשמל תצטרך להושיב כמה וכמה מוקדנים במוקדים שלהם למקרה וכן יקרה. כל דבר כזה – עלות בצידו. אני חושבת שבמצב שבו חברת החשמל, מבחינת ממוצע, עונה תוך 47 שניות במענה אנושי, לא לפגמים בטובין ולא לתקלות אלא עונה לכולם כמו שצריך במוקד חינם 103 לכל מה שהם מבקשים, אני חושבת שמהמקום הזה לא צריך להחיל עליה את התקנות האלה ולתת לרגולטור לעשות את העבודה שלו, עם כל הכבוד.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אוקיי, תגובת משרד התמ"ת.
חנה טירי וינשטוק
אנחנו מתנגדים להחרגה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תגובת כבל?
איתן כבל
לא, אני מתנגד.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מתנגד.
ישראל מובשוביץ
שאחרי הדברים של הרגולטור – שבימי שגרה אנחנו נוהגים להתווכח, אם לא לריב – אני למרות זאת רוצה להוסיף אחרי מה שנאמר פה. אני מאוד מבין את מטרת החוק ואת המקום שממנו הוא בא, מאוד מבין ולא רוצה להרחיב את הדיבור כדי לא לריב עם חלק מהאנשים שנמצאים פה. יש לי את הזכות לייצג חברה שנמצאת במקום אחר לגמרי.

שמעתי פה מילה שאנחנו לא אוהבים לשמוע אותה – "לקוחות שבויים" – אנחנו מתייחסים ללקוחות שלנו כאילו שהם בוחרים להיות לקוחות שלנו ואנחנו באים עם ערכים של שירות. היעדים האגרסיביים שלנו במתן שירות הם מאוד גבוהים ובגלל האופי המיוחד של המוצר אנחנו בכלל לא יכולים להרשות לעצמנו להתייחס ללקוחות בצורה שונה. אין דבר כזה אצלנו לקוח שמתקשר בגלל פגם בטובין או שהחשבון לא מצא חן בעיניו או שהוא סתם רוצה לברר איזה שירות הוא יקבל מאתנו.

ולכן, הקמנו מוקד רב-תכליתי, אין לנו מוקד לתקלות, ולכן נתנו חיוג חינם לכל סוגי השיחות. זה הקו שמנחה אותנו. אבל מה לעשות שהאפיון המיוחד של המוצר שלנו הוא שונה מכל מוצר אחר? המצב השגרתי שלנו הוא מצב של אי שגרה. בכל רגע נתון יכולים להיות אלפי אנשים מתוך 2.5 מיליון לקוחות במדינה - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
נתנו לך את ההחרגה בתקנה 3.
ישראל מובשוביץ
ההחרגה הזו, קודם כל, היא טובה, אבל היא לא נותנת מענה מושלם והיא הופכת אותנו כל הזמן להתייחס לסוגיה האם אנחנו נמצאים במצב של תקלה או לא של תקלה. לטעמנו, אני מבקש בכל אופן לדון בזה, לשים אותנו במקום אחר, עם רגולציה שמקפידה לראות שאנחנו עובדים על פי אמות מידה שירותיות ולא להימצא תחת התג ותו של החוק הספציפי הזה. זה מה שאנחנו מבקשים, שבכל זאת תשקלו את זה שנית.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אוקיי, שינה את דעתך?
איתן כבל
לא. הוא כבר שוחח אתי ואני לא יכול לומר שהדברים מופרכים אבל זה יפתח את כל החוק, אני יכול לומר לו - - -
לאה ורון
הרשות לשירותים ציבוריים חשמל איננה הרגולטור היחיד במשק.
איתן כבל
בדיוק. שתדע לך שלאותה שיחה כל אחד בא עם הייחודיות שלו, לאחד יש פה את הכובע הזה ולשני אחר – מכל אחד נמצא כאן סביב השולחן ואלה שלא נמצאים סביב השולחן. ההפך, אני חושב שיחסית למונופול אתם נותנים שירות יוצא מן הכלל, אני אומר את זה גם באופן של מי שנתקל בזה. אבל ככל שהרגולטור – ואני גם אמרתי את זה לך – יודע לתת שירות עוד יותר טוב מהחוק הזה אנחנו נברך. זאת אומרת, החוק הזה אמור להיות רק "עין לציון צופיה" בעניין הזה שהוא מכוון את הדרך. זה הכול.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
נכון. זה רף מינימום. אנחנו נעבור להצבעה. מי בעד תקנה 4 עם השינוי?

הצבעה

בעד – פה אחד

התקנה אושרה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אושר. תקנה 5, התחילה.
חנה טירי וינשטוק
"תחילה
5. תחילתן של תקנות אלה חצי שנה מיום פרסומן."
מיכל פליישר
אני רוצה לעלות בקשה – ציינתי את זה כבר בסוף הדיון הקודם – שהיות והתקנות בנוסחן מייצרות הרבה מאוד אפיונים למערכות אצלנו, שכבר קיימת מערכת דומה שפועלת אבל עדיין לא תואמת את כל האפיונים, וה-sms וכו', ובוצעה אצלנו השוואה ועבודה במערכות מידע כי אנחנו כבר הולכים להטמעה של הנושא – אנחנו הרי מכירים את זה וזה כבר הועבר – והיות והתוכניות במערכות מידע הן מאוד עמוסות ושנתיות וכו', התבקשתי – ובדקתי את זה אתמול שוב – לבקש הארכה ב-3 חודשים נוספים ושהתקנות יכנסו לתוקף 9 חודשים מיום פרסומן.
חנה טירי וינשטוק
אנחנו לא מתנגדים להארכה, אנחנו מבינים את הצורך להתאים את המערכות. אנחנו לא נתנגד להארכה של 3 חודשים נוספים אבל לא יותר.
איתן כבל
אין לי התנגדות.
מיכל פליישר
ביקשו ממני שנה אבל אמרתי שאני לא מעלה את זה פה.
תמר פינקוס
יפה עשית.
מיכל פליישר
שתדעו שגם אני רואה איזון בדברים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מה אתה אומר?
איתן כבל
אין לי בעיה. רק שיעשו את העבודה ברגע שהתקנות יכנסו לתוקף. אם זה יגרום לכך שהדברים יעשו בצורה הטובה ביותר אני לא אתנגד.
מיכל פליישר
תודה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כמה זמן לוקח לפרסם את התקנות האלה?
תמר פינקוס
הבעיה היא לא הפרסום.
חנה טירי וינשטוק
אני מניחה שבערך 3 שבועות. כמה ימים לעבוד על נוסח ועוד שבועיים להחתים את השר.
איתן כבל
הבעיה היא לא הפרסום, הבעיה שהם יהיו מוכנים כמו שצריך לקראת המהלך.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
"תחילתן של תקנות אלה מיום 12.12.12".

הצבעה

בעד – פה אחד

הסעיף אושר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אושר.
איתן כבל
אני רוצה רק לומר משהו, סיימנו?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לא, יש את הצו. סיימנו את הדיון בנושא תקנות הגנת הצרכן (מתן שירות טלפוני), התשע"א-2011 ונעבור לדיון בנושא הבא.

<2. צו הגנת הצרכן (שינוי התוספת השנייה לחוק), התשע"א-2011>
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כעת נעבור לנושא הבא בסדר היום: צו הגנת הצרכן (שינוי התוספת השנייה לחוק), התשע"א-2011. כן, בבקשה.
חנה טירי וינשטוק
סעיף 18ב לחוק מסמיך את השר גם לשנות את התוספת השנייה. התוספת השנייה מונה את בעלי העסקים שעליהם תחול החובה לתת שירות טלפוני חינם. נכון להיום, מי שנמצא שם הם שירותי הטלפוניה, בזק, כל מי שנותן שירותי רדיו טלפון נייד, סלולרי, השידורים – שזה כבלים ולוויין, ספק גז, ספק מים וספק חשמל. זה מי שנמצא היום ברשימה. אנחנו מציעים להוסיף את הרשימה, אני אתחיל בהקראה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תתחילי בהקראה.
חנה טירי וינשטוק
"צו הגנת הצרכן (שינוי התוספת השנייה לחוק), התשע"ב – 2012

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 18ב(ב)(2) ו – 37 לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א – 1981 1 (להלן – החוק), בהתייעצות עם הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן, בהתייעצות עם שר התקשורת ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מצווה לאמור:

תיקון התוספת השניה
1. בתוספת השניה לחוק –
(1) בפרט 1, במקום "למעט" יבוא "לרבות"; "




נכון להיום, החוק מדבר על בעל רישיון כללי למתן שירותי בזק פנים ארציים נייחים לפי חוק התקשורת, למעט בעל רישיון כללי ייחודי. אנחנו לא מבינים למה היתה ההחרגה בעבר.
איתי עצמון
תוכלי להסביר מי הוא בעל רישיון כללי ייחודי? במה מדובר?
חנה טירי וינשטוק
אתם רוצים להסביר?
ברוריה מנדלסון
לפי חוק התקשורת יש סמכות להעניק רישיונות כלליים ייחודיים ויש כמה בעלי רישיונות שקיבלו את זה.
תמר פינקוס
מי?
ברוריה מנדלסון
כמו סלקום, יש רשימה של חברות.
חנה טירי וינשטוק
לא, בבזק פנים ארציים נייחים.
ברוריה מנדלסון
חברות שמספקות שירותי בזק פנים ארציים נייחים הן לא מחויבות לתת את זה בפריסה אוניברסלית אלא הן רשאיות לעשות את זה באזורים מסוימים בלבד.
תמר פינקוס
אז גם עליהם זה יחול.
חנה טירי וינשטוק
אז אין שום סיבה שזה לא יחול עליהם. אנחנו מבקשים להרחיב.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אוקיי.
חנה טירי וינשטוק
"(2) בפרט 2 אחרי "בעל רישיון כללי למתן שירותי רדיו טלפון נייד" ובוא "וכן בעל רישיון רדיו טלפון נייד ברשת אחרת";"

לאחרונה נכנס שחקן נוסף בתחום הסלולר, לפי ההגדרה של חוק התקשורת הוא נקרא "בעל רישיון רדיו טלפון נייד ברשת אחרת", הוא לא נכנס להגדרה - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מפעיל וירטואלי?
חנה טירי וינשטוק
כן.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
הלאה.
חנה טירי וינשטוק
3) אחרי פרט 7 יבוא:

"8. בעל רישיון מיוחד כהגדרתו בסעיף 1 לחוק התקשורת למתן שירותי גישה לאינטרנט או מי שקיבל היתר כללי כהגדרתו בסעיף 1 לחוק התקשורת למתן שירותי גישה לאינטרנט;"
האינטרנט לא נמצא היום ברשימה ואנחנו מבקשים להוסיף אותו.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כל מה שאת מוסיפה פה לא נמצא.
ברוריה מנדלסון
רק הערת נוסח. חנה, אנחנו העברנו לכם נוסח שאנחנו חושבים שהוא יהיה נכון עוד יותר במכתב ההתייעצות, אז מבחינת המהות אנחנו מסכימים, נחיל את זה על כולם, אני חושבת שהנוסח שהעברנו מדויק עוד יותר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
התאמות ניסוח – יש הסכמה כללית ליועץ המשפטי שלנו לעשות כל התאמת ניסוח.
איתי עצמון
נבדוק מהו הנוסח הנכון ביותר.
חנה טירי וינשטוק
בסדר, אנחנו נעשה התאמות בהתאם למכתב היוועצות.
ברוריה מנדלסון
בסדר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אוקיי, הלאה.
חנה טירי וינשטוק
"9. עוסק העושה עם צרכן עסקה מתמשכת בעניין שירותי רפואה כמשמעותה בסעיף 13ה לחוק."

תיקנו לאחרונה את סעיף 13 לחוק וקבענו שיש כל מיני חברות פרטיות שנותנות שירותי רפואה דחופה, כמו שח"ל, נטלי, לחצני מצוקה. הם נותנים שירות שהוא שירות מתמשך ויש המון ליקוים ופגמים בשירות.
תמר פינקוס
זה שירות שבעיקר נותן מענה לקשישים וחולים ואנחנו גם מייחסים לו חשיבות רבה בתוך החוק, עם סנקציה יותר כבדה. יש לנו חשיבות לצרף אותם הנה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אוקיי.
חנה טירי וינשטוק
"תחילה
2. תחילתו של צו זה 60 ימים מיום פרסומו."
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
יש פה בעיה עם התחילה?
חנה טירי וינשטוק
לא, אני חושבת שהיא לא חייבת להיות כמו התקנות.
הילה דוידוביץ
היא לא חופפת.
איתן כבל
זה על ההרחבה, בכל מקרה זה כפוף לתקנות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אוקיי. מי בעד תיקון תקנה 1?

הצבעה

בעד – פה אחד

תקנה 1 אושרה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תקנה 1 אושרה. מי בעד תיקון תקנה 2?

הצבעה

בעד – פה אחד

תקנה 2 אושרה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אושרה. הצו אושר. הדיון הסתיים, תודה רבה.
איתן כבל
אדוני היושב-ראש, בכל זאת אני רוצה להגיד תודה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
ברור.
איתן כבל
זה לא במליאה אבל אני בכל זאת רוצה לומר - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אפשר לסדר לך את זה במליאה.
איתן כבל
אני באמת קודם כל רוצה לומר תודה לעוזרת שלי מיכל בן בסט, שהחוק הזה הוא רעיון שלה בעצם.
תמר פינקוס
את יודעת כמה שונאים קנית לך פה?
איתן כבל
רציתי באמת לומר לה תודה על הרעיון. אני רוצה לומר לך, אדוני, תודה. לך, גברתי לאה, תודה. ליועץ המשפטי, איתי עצמון ולכן, גם לך חנה וגם לך תמר על העבודה היוצאת מן הכלל שעשית, ולכם כולכם, כל הנציגים, אלה שנמצאים פה ואלה שלא. בסופו של עניין, נקודת המוצא שלי בכל החקיקה הצרכנית היא באמת לשפר את מערכת היחסים בין העוסק לבין הצרכן, שבסופו של תהליך היא מגבירה תחרות והיא עושה טוב לכולם.
אבי פרל
נקווה שבהמשך תכניס גם את משרדי הממשלה לחוק הזה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אבי, מספיק.
אבי פרל
למה?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מספיק, אל תקלקל חגיגות.
אבי פרל
למה? למה שמשרדי ממשלה לא יכנסו לחוק?
לאה ורון
אל תדבר בלי רשות דיבור.
איתן כבל
תן לי.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
חבר הכנסת כבל.
איתן כבל
אני יודע שאתה ממהר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לא, אני לא ממהר, יש עוד דיון.
איתן כבל
תודה רבה לכם.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
עשינו צדק טלפוני היום. תודה לכולם, הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:40.>

קוד המקור של הנתונים