ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 16/01/2012

היערכות מוסדות המדינה והקהילות היהודיות לאור החשש הגובר לפיגועי טרור - דיון דחוף

פרוטוקול

 
PAGE
9
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
16/01/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 228 >
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום שני, כ"א בטבת התשע"ב (16 בינואר 2012), שעה 10:30
סדר היום
<היערכות מוסדות המדינה והקהילות היהודיות לאור החשש הגובר לפיגועי טרור - דיון דחוף>
נכחו
חברי הוועדה: >
דני דנון – היו"ר
מרינה סולודקין
מוזמנים
>
חגי אליצור - מנהל תחום בכיר תפוצות, משרד ההסברה והתפוצות

יחזקאל סלע - רח"ט מודיעין, המטה ללוחמה בטרור, משרד ראש הממשלה

שמואל בן שמואל - ראש חטיבת תפוצות ודתות, משרד החוץ

ג'וש שוורץ - סמנכ"ל קשרי ממשל ותפקידים מיוחדים, הסוכנות היהודית

אריאל די פורטו - מנהלת תחום עלייה מצוקה, הסוכנות היהודית

אבינועם בר יוסף - נשיא ומנכל מייסד, המכון לתכנון מדיניות עם יהודי

עדנה ויינשטוק-גבאי - מנהלת יוזמות אסטרטגיות בינלאומיות, הקונגרס היהודי העולמי

אשר לב - מנב"ט, נתיב
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
קצרנית פרלמנטרית
ד.ש - חבר המתרגמים
<היערכות מוסדות המדינה והקהילות היהודיות לאור החשש הגובר לפיגועי טרור - דיון דחוף>
היו"ר דני דנון
אני מתכבד לפתוח את הישיבה, הנושא על סדר יומנו, היערכות מוסדות המדינה והקהילות היהודיות לאור החשש שגובר לפיגועי טרור.

כולנו ראינו את הכותרות לגבי ההתרעות החמות, שנמצאות כרגע בתאילנד. חלק מהאנשים נתפסו חלק מהאנשים עדיין מבוקשים, נמצאו חומרי חבלה שכבר היו ערוכים לערוך פיגוע במטרה ישראלית, יהודית. בטח אני לא רואה הבדל בין מטרות ישראליות ליהודיות, בעיני אותם מפגעים זו דרך לפגוע במדינת ישראל ולפגוע באזרחים ישראלים או יהודים.

ולכן אנחנו רוצים היום לעשות דיון דחוף, הוא יהיה דיון מהיר, לראות כרגע מה עושים הגופים השונים בנושא הזה, מה ההיערכויות וכמובן לראות אם יש תיאום. אני לא רואה שיש פה את נציגי חב"ד באולם, אבל אנחנו היינו בקשר גם איתם, כי לצערנו גם הם נהפכו, בתי חב"ד בעולם, להיות מטרות שונות לארגונים שונים. אנחנו כמובן גם זוכרים את המקרים הטראגיים שחווינו.

אני רוצה לבקש מנציג משרד ראש הממשלה, מהמטה ללוחמה בטרור, יחזקאל סלע, שייתן לנו סקירה קצרה כרגע. בבקשה.
יחזקאל סלע
מבחינתנו, כפי שניתן לומר, אנחנו מודעים לאותם איומים שציינת בפתח הדברים, מבחינת המטה לביטחון לאומי, מתייחס במלוא כובד הראש אל חומרתם, ונעשים מעשים, פעולות לא מעטות שיהיה נכון לפרט ולדבר עליהם בועדת החוץ והביטחון.
היו"ר דני דנון
לגבי דברים שאתם מעבירים לנוסעים וליוצאים, אלה הדברים שהם לא מבחינת הפעילויות בשטח, שאנחנו לא רוצים פירוט בפורום הזה, אבל מבחינת עם ישראל והאנשים שמסיירים, מטיילים, יוצאים לטיולים, מה עשיתם עד כה בנושא הזה?
יחזקאל סלע
מבחינת המטה ללוחמה בטרור, קיים מנגנון שהוא שירות לציבור, של אזהרות מסע. כאשר מתקבל איום, אנחנו באופן מיידי מפיצים את המידע הזה לציבור, בכל אמצעי התקשורת והוא מועבר גם לאותם גורמים שיושבים פה סביב השולחן, על מנת לסנכרן את המידע ולמקד את המאמצים מול אותם איומים.
היו"ר דני דנון
כרגע יש לכם התרעות על מקומות מסוימים? מה כרגע, אם אני אכנס לאתר שלכם או אתקשר עכשיו למשרד, איזה מקומות יאמרו לי שהם בעייתיים?
יחזקאל סלע
האתר הוא אתר פעיל, הוא מתעדכן אונליין, גם בהוצאה של אזהרות וגם בביטולן, ניתן להיכנס לראות. האזהרה האחרונה היא על תאילנד, בנגקוק כפי שציינת, והוא מתעדכן מעת לעת.
היו"ר דני דנון
האם יש עוד מקומות מלבד בנגקוק ותאילנד, ואם כן האם תוכל לפרט בבקשה?
יחזקאל סלע
יש עוד למעלה משלושים מדינות, שניתן להיכנס ולראות אותן, זה נמצא באינטרנט. חלקן ברמות חומרות גבוהות יותר חלקן ברמות חומרה פחותות יותר חלקן אסורות ביציאה של ישראלים על פי חוק. והיתרה שיש בהם איומים משוקפים לכל הציבור.
היו"ר דני דנון
כרגע, הדברים החדשים, זה בנגקוק?
יחזקאל סלע
האזהרה האחרונה היא בבנגקוק.
היו"ר דני דנון
לגבי בולגריה, היו לאחרונה בתקשורת---
יחזקאל סלע
איננו רואים אזהרת מסע כרגע במקומות האלה, רק במקומות שאנחנו מפיצים עליהם.
היו"ר דני דנון
אוקי. לגבי הקשר שלך עם הגופים שנמצאים פה, איך עובר המידע לסוכנות, למשרד החוץ, לכל הגופים פה, זה שולחן עגול?
יחזקאל סלע
האזהרות משוקפות גם בציבור, בתקשורת וגם מופצות לגורמים שאנחנו מתואמים איתם. ניתן אולי יהיה להרחיב אחרי, את מעגל התפוצה הישיר, אין עם כך שום בעיה.
היו"ר דני דנון
לגבי הגופים שנמצאים במקומות עצמם, אתם, בתי חב"ד, בית ישראלי, כל אותם מרכזים, ההתרעות האלו, איך מגיעות לשם?
יחזקאל סלע
כל הגורמים הרלוונטיים, נגישים לאתר שלנו באינטרנט.
היו"ר דני דנון
על זה בדיוק אני רוצה להקשות עליך. אני טיילתי בצעירותי, כשאתה מטייל, לפחות בזמני, אתה לא נכנס כל רגע לאינטרנט ואתה לא מסתכל באתר של משרד ראש הממשלה, אתה מטייל. השאלה היא, באתרים של המטיילים, הבית הישראלי, מרכז, יש כל מיני מקומות שישראליים מסתובבים בהם, האם אתם פועלים להעביר את המידע לשם?
יחזקאל סלע
יש קישורים לאתרים השונים, גם הגיאוגרפיים, גם של הסוכנויות השונות וגם דואגים, אם זה באמצעות המשפחות פה בארץ ששואלות ומעדכנות. המודעות של אותם מטיילים גבוה ומצלצלים אלינו מחו"ל, יש לנו מענה ישיר. לאותם גורמים זה מגיע.
היו"ר דני דנון
תודה רבה.

אני רוצה לבקש מנציג משרד החוץ, מר שמואל בן שמואל, ראש חטיבת תפוצות ודתות להתייחס לנושא.
שמואל בן שמואל
לצד הביטחוני אין הרבה מה להוסיף, יש כידוע תיאום עם משרד, רוב הגופים והסוכנות, הגופים השונים העוסקים בדבר, ואזהרות מסע יוצאות, בעיקר אזהרות מסע זה לישראלים, יוצאות ממשרד החוץ, כמו שבמקרה האחרון של תאילנד. ישנה פעילות נמשכת במהלך כל השנה בכמה זירות של פעילויות משותפות והתייעצויות משותפות בינינו לסוכנות, לגורמי משרד ראש הממשלה למיניהם, בנושא ביטחון קהילות יהודיות במקומות שונים, בעיקר התמקדות כמובן בשנה האחרונה, ביהודים במדינות ערביות, שבהם בעקבות באביב הערבי היו בעיות כאלה ואחרות ומשרד החוץ גם נוטל חלק בפורום שהסוכנות למעשה מובילה.
היו"ר דני דנון
שמואל, אם עכשיו יוצאת התרעה, האם יש איזה נוהל שהשגריר בתאילנד, יודע לידע את כל המקומות המקומיים של הישראלים, או שזה נשאר בשגרירות? נניח שהגיע מברק, הוא נשאר בשגרירות?
שמואל בן שמואל
אם זה נשאר בשגרירות עדיף לא לשלוח, יש גורמים בשגרירות שזה תפקידם, שהם בקשר עם גורמי האבטחה המקומיים והם על פי הצורך מתריעים בפניהם על פעילויות כאלה ואחרות. כמובן יש דברים גם, כמובן שהם מגיעים רק לצורך שמירה פנימית של איזושהי התרעה, אבל בדרך כלל יש, זאת אומרת השגריר וקצין הביטחון של השגרירות מקבלים הנחיות ברורות איך לפעול, באיזה---
היו"ר דני דנון
ברור. חברת הכנסת סולודקין, בקשה.
מרינה סולודקין
ראיתי בתקשורת שיש פירוט של אל קעידה בתימן בתפיסת כפרים. אנחנו עושים משהו כדי להוציא את כולם? אני מבינה את המורכבות של הנושא.
שמואל בן שמואל
תימן בגדול, בלי להיכנס יותר מדי, וכמובן זה נושא מאוד רגיש, תימן זה נושא נמשך, אולי גם נציגת הסוכנות שפעילה מאוד תוכל קצת להרחיב. תימן זה נושא נמשך של טיפול ביהודים בכל מיני צורות. זאת מדינה שהיא כבר לא מדינה למעשה במשך שנים רבות, זו מדינה שבטית וישנה פעילות, הייתה ומתקיימת פעילות עם גורמי, עם יש צורך גם מול גורמי ממשל שם ועם ידידים שלנו ברחבי העולם, לסייע. ברור גם, שגם יש לנו מגבלות, אנחנו לא הגורם השולט שם. נכון שיש פעילות של אל קעידה, יש פעילות של שבטים אחרים, שחלקם זה אפילו לא מכוון כנגד יהודים, אבל בגלל המצב זה יכול לפגוע גם בקהילה היהודית הקטנטנה מאוד שם, שנותרה שם.
מרינה סולודקין
יש לנו יכולת לפנות את כולם, להוציא את כולם?
היו"ר דני דנון
אנחנו דנו בזה בעבר, חברת כנסת סולודקין, אנחנו נשמח לדון בזה גם בעתיד, אבל לא כרגע.
שמואל בן שמואל
עדיף לא להיכנס לדברים האלה.
היו"ר דני דנון
תודה רבה שמואל בן שמואל ממשרד החוץ.
אני רוצה את נציגי הסוכנות היהודית. נמצא איתנו ג'וש שוורץ, המנכ"ל לקשרי ממשל לתפקידים מיוחדים, וגם אני רואה את אבינועם בר יוסף נשיא המכון לתכנון מדיניות עם יהודי, אז מי מביניכם רוצה להתחיל או להתייחס?
אבינועם בר יוסף
בזמנו, הסוכנות יזמה איזה גוף, שג'וש יסביר אותו שהוא מטפל בזה, באופן פחות או יותר מסודר. אני חושב שהדגש צריך להיות על ערנות אצלנו לגבי יהודים בחוץ לארץ. לפני שלוש שנים, הכנו חוברת הדרכה להכנת הקהילות, שהיא ממש חוברת אופרטיבית ואני חושב שהרבה קהילות לקחו את זה לתשומת ליבם. אבל הדבר החשוב ביותר זה באמת, שכשמתקבלות החלטות בארץ על פעולות שיכולות לגרור תגובה נגד יהודים, שהמרכיב היהודי יילקח בחשבון, ושבשולחן מקבלי ההחלטות תובא גם הזווית היהודית זה הדבר המרכזי.
היו"ר דני דנון
תודה. ג'וש.
ג'וש שוורץ
הסוכנות היהודית נמצאת בקשר רצוף עם הקהילות בעולם, יש לנו פריסה, אני חושב הרחבה ביותר של גוף ישראלי, למעלה מארבע מאות אנשים מוצבים בשטח. מטבע הדברים ההתייחסות שלנו היא לקהילות היהודיות ולאו דווקא לישראלים, מאחר והקהילות היהודיות זה אוכלוסיית היעד של הסוכנות היהודית. אנחנו כמובן מתואמים עם כל הגופים הישראליים הרלוונטיים ומקיימים על זה מפגשים ומחליפים מידע באופן, בתדירות גבוהה.
היו"ר דני דנון
תודה.
ג'וש שוורץ
גם פעילות על פי החלטת ממשלה. זה ממש ממוסד.
מרינה סולודקין
יש חדר מצב בסוכנות?
ג'וש שוורץ
כן יש חדר מצב.
חגי אליצור
בכל גוף יש חדר מצב.
היו"ר דני דנון
חגי אליצור, משרד ההסברה והתפוצות.
חגי אליצור
אין לי מה להוסיף, מעבר לזה שאנחנו שותפים לסוכנות.
היו"ר דני דנון
היה לכם יוזמות למטיילים הישראליים לגבי התנהגות, היה לכם קמפיין.
חגי אליצור
זה דבר שקשור לתחום ההסברה, פחות לתחום שאנחנו כאן מדברים על---
היו"ר דני דנון
אני יודע. השאלה שלי, אם אתם כבר מפיקים עלון ומשווקים אותו ליוצאים לחו"ל, האם בעלון הזה יש גם תכנים של אחרים?
חגי אליצור
אין תכנים שנוגעים לדבר הזה. אני חושב, כמו שאמר פה נציג משרד ראש הממשלה, יש היום מודעות הרבה יותר גבוהה, כל מטייל שיוצא, בסך הכול זה דברים שיש את הגופים שמטפלים בהם, חשוב גם שיהיה תיאום, אין צורך שכולם יעשו את אותו דבר, אנחנו משותפים לסוכנות בחדר המצב, זה הדבר החשוב שאנחנו עושים. מבחינת מטיילים ישראליים בחו"ל יש להם כתובת ומי שמטפל בהם.
היו"ר דני דנון
תודה.

נציגת הקונגרס היהודי העולמי, את רוצה להוסיף?
עדנה ויינשטוק-גבאי
אין לי הרבה מה להוסיף. אנחנו פחות עוסקים בנושא הזה, אנחנו שוקלים עכשיו פחות או יותר במקביל למה שאבינועם מציע, איזושהי פעילות בתוך הקהילות, הכנה קהילתית למצב של טרור, אבל עדיין זה לא קיים בשטח, אנחנו יותר בהכנה של הרעיון הזה.
היו"ר דני דנון
אתם מקבלים תגובות מהקהילות?
עדנה ויינשטוק-גבאי
אנחנו קיבלנו פניות מקהילות, זה בא יותר בעניין של איראן ובסוגיה הזאת של רצון להכנה למצב של טרור, של פגיעה ביהודים, ואנחנו התחלנו לבחון עשיית משהו בנידון.
היו"ר דני דנון
תודה.

חברת הכנסת סולודקין, את רוצה להתייחס?
מרינה סולודקין
לא.
היו"ר דני דנון
אני רוצה לשאול את נציג משרד ראש הממשלה, הנושא של הישראלים שיוצאים, אין שום דבר יזום בעצם, זאת אומרת, זה כלי התקשורת, זה הצינור שדרכו אתם מעבירים את המידע. זאת אומרת, אם אתם רוצים היום לתת התרעה על בנגקוק אתם מוציאים הודעה לתקשורת ומשם, אני מניח אתם מעבירים את המסר לציבור.
יחזקאל סלע
ככל שזה קשור לציבור, דרך התקשורת.
היו"ר דני דנון
עכשיו, אני ראיתי בתקשורת עצמה, בסיפור האחרון, לגבי ההתרעות בבנגקוק, קלסתרונים וממש כאילו יצאו דמויות. השאלה, גם זה דרך התקשורת או שאתם מעבירים את זה גם לגורמים אחרים?
יחזקאל סלע
אחריותנו והתוצר שלנו לציבור הוא אזהרת מסע בלבד.
היו"ר דני דנון
זאת אומרת, הקלסתרון שיצא זה לא קשור אליכם?
יחזקאל סלע
הוא הועבר בתקשורת התאילנדית המקומית, לא קשור אלינו.
היו"ר דני דנון
אני חושב שזה יכל להיות רעיון מעניין, לא יודע מי מהגופים, אבל כן שאותם ישראלים שמסתובבים יהיו מודעים לדברים האלה ולא לסמוך רק על התקשורת הישראלית. אני מצטער שלא הגיע לכאן נציג חב"ד, אנחנו נפנה אליהם.
קריאה
יש להם כנס היום, הוא רצה לבוא, כנראה שהוא לא תיאם.
היו"ר דני דנון
כי אני חושב, שאנחנו צריכים לעשות פעולות במקומות שבהם הישראלים מגיעים אליהם, המרכזים השונים ששם אנחנו, אני מסתכל פה על הגופים המכובדים ואני מעריך את כולם, אני לא בטוח כמה מאיתנו בפועל יש לנו נגיעה למקומות שבהם ישראלים ישנים ושוהים ומבלים, אנחנו די התנתקנו מזה. ופה צריך לחשוב איך מערבים את הגופים המקומיים בהתרעות, בהעברת הקלסתרונים, הסכנות וכל הדברים.

אני רק אציין, יחזקאל, אנחנו נכנסנו לאתר שלכם ובהחלט יש פירוט של כל המדינות. אין התרעה, צריך להיכנס לכל מדינה כדי להבין את החומרה של האזהרה שקיימת. איך זה מחולק? יש איזה, לפי מספרים או, איך החלוקה של האזהרות?
יחזקאל סלע
מבחינת האתר, בדף כניסה יש את האזהרות האחרונות שהן בעצם הקונקרטיות ביותר. והחלוקה הפנימית היא על פי סדר המדינות, שיש ציון של קיום אזהרת מסע באותה מדינה. האזרח נכנס לתוך הלינק ויש לו שיקוף של עולם התוכן. מהי האזהרה, מה חומרתה והדבר החשוב ביותר שאנחנו מוסיפים זה גם המלצות להתנהגות.
היו"ר דני דנון
במקום?
יחזקאל סלע
במקום. ספציפית לאותה אזהרה, מעבר להנחיות הכלליות שמופיעות בדף השער של האתר.
היו"ר דני דנון
אתם מחליטים גם מתי כמובן להוריד את האזהרה?
יחזקאל סלע
כן.
היו"ר דני דנון
ראיתי פה את טורקיה, מתי התווספה האזהרה של טורקיה?
יחזקאל סלע
אין אזהרת מסע לטורקיה.
היו"ר דני דנון
לפי מה שהעתקתי באתר שלכם, כרגע יש.
יחזקאל סלע
לא, יש אולי אזהרות מסע- - -
היו"ר דני דנון
ישנות?
יחזקאל סלע
שציין ידידי ממשרד החוץ. יש שני סוגים של אזהרות, אזהרות מסע לטרור שהן באחריותנו ואזהרות לגבי שאר הנושאים שהם במשרד החוץ. מחלות, מגפות, אסונות טבע, אירועים פנימיים באותה מדינה. ולאזרח יש שיקוף של אזהרות לטרור ואת כל המידע המשלים האחר על מנת שתהיה לו תמונה מלאה כהערכת מצב לפני נסיעה לחו"ל.
מבחינת טרור, אין אזהרת לגבי טורקיה.
מרינה סולודקין
רציתי לומר לך דני, שבצדק אתה עושה ישיבה. היו זמנים שכל הזמן אמרו לנו שהכול כשורה, הכול בסדר והלקוחות שלי פנו אלי ואמרו שבטורקמניה היה מצב שבלילה אחד עצרו את כל היהודים ואת כל חצי היהודים, זה היה לפני שמונה שנים או עשר שנים, היה מצב כזה.
אני ניסיתי ליצור קשר, שיגידו לאלה שמתכוונים ללכת לטורקמניה שלא כדאי, לא מצאתי כתובת ועשיתי את האזהרה בכוחות עצמי, ואחר כך קיבלתי רב תודות מאנשים, בגלל שזה היה מצב שהיה מאוד בעייתי לישראלי להגיע למדינה הזאת. אז בגלל זה עוד פעם לשאול אם הכול מוכן, אם כולם יודעים, אם יש תקשורת ואם יש אחריות, זה מאוד חשוב.
היו"ר דני דנון
בהחלט. אם נצליח להעביר מסר לישראלי אחד ושהוא יהיה יותר ערני, אז זה מצדיק את הדחיפות של העניין.עוד הערות לגורמים השונים?

אם אין, יחזקאל, אני מבקש לברר רק את הנושא של טורקיה, כי פה מופיע. אז אתה אומר שההתרעות אצלכם זה רק לטרור, או שזה גם לדברים אחרים?
יחזקאל סלע
לטרור.
היו"ר דני דנון
אז באתר מופיע טורקיה?
יחזקאל סלע
מופיעה המדינה, אבל אין תחתיה אזהרת מסע. יש את כל המדינות של העולם ורק - - -
היו"ר דני דנון
לא, לא אנחנו הוצאנו את המדינות שיש עליהם אזהרת מסע בלבד.
יחזקאל סלע
אני אביט אחרי זה במה ששלחתם.
היו"ר דני דנון
אוקי, ונסתכל על זה. לי זה חדש בכל אופן, למרות שלפי דעתי היום טורקיה זה לא מקום הכי נעים. יש פה גם את נציגת הסוכנות שמכירה את המציאות הבעייתית, אבל אנחנו לא ניכנס לה כרגע.
אריאל די פורטו
אני כן חושבת שיש אזהרת מסע, או לפחות הייתה עד לפני חודשיים.
יחזקאל סלע
הייתה עד לפני חודשיים, האזהרה בוטלה.
מרינה סולודקין
לפני שבוע, אני הייתי בריאיון בטלוויזיה הטורקית, בקשר לאיזה אוטוריטה רוחנית, שדיבר איתי במשך ארבעים וחמש דקות. הוא אמר שיש צד שמאוד רוצים יחסים טובים עם מדינת ישראל, אבל לשאלות שלי בקשר לבורקה פוליגאנה, הוא לא ענה.
היו"ר דני דנון
אנחנו נבהיר את הנושא של טורקיה.

אני רוצה לסכם ולומר, שאנחנו קוראים למשרדים השונים, בייחוד למשרד ראש הממשלה, לפעול יותר בקרב האזורים שבהם שוהים ישראלים בחו"ל, להשתמש בישראלים השוהים בחו"ל אם יש צורך להעביר אליהם דרך המרכזים השונים מידע, קלסתרון, אזהרות, כל דבר שקורה. לא רק דרך התקשורת אלא גם להשתמש בגופים של הארגונים השונים, שנמצאים בשטח. אנחנו מקווים שהמידע הזה יצמצם את הפעילות של הטרור. לגבי טורקיה, יש כרגע לפי האתר שלכם אזהרה שמוגדרת כאיום פוטנציאלי מתמשך.
יחזקאל סלע
אני אבדוק את זה.
היו"ר דני דנון
אז נבקש גם להתייחס לנושא הזה בעתיד. אני מודה לכולם, הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:50.>

קוד המקור של הנתונים