ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 23/01/2012

חוק חניה לנכים (תיקון מס' 5), התשע"ב-2012, הצעת חוק חניה לנכים (תיקון - דו"ח חניה במקום אסור), התש"ע-2010

פרוטוקול

 
PAGE
33
ועדת הכלכלה
23/01/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 722>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, כ"ח בטבת התשע"ב (23 בינואר 2012), שעה 10:00
סדר היום
<1. הצעת חוק חניה לנכים (תיקון - הודעת תשלום קנס בשל חניה במקום אסור), התש"ע-2009, של חברי הכנסת אילן גילאון, ניצן הורוביץ (פ/1917).>
<2. הצעת חוק חניה לנכים (תיקון- דו"ח חניה במקום אסור), התש"ע-2010, של חה"כ נסים זאב, חה"כ אברהם מיכאלי, חה"כ יצחק וקנין, חה"כ אמנון כהן, חה"כ משה (מוץ) מטלון, חה"כ חמד עמאר, חה"כ אילן גילאון, חה"כ דוד אזולאי, חה"כ ציון פיניאן, חה"כ יעקב כץ, חה"כ מסעוד גנאים (פ/2581).>
נכחו
חברי הוועדה: >
כרמל שאמה-הכהן – היו"ר
מוזמנים
>
חה"כ אילן גילאון



דפנה מהלל - מנהלת מחלקת עדכון ובקרה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

חוה ראובני - עורכת-דין, סגנית בכירה ליועצת המשפטית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

טארק קסיס - עורך-דין, ייעוץ וחקיקה- כלכלי פיסקלי, משרד המשפטים

מיכל צברי דוד - עורכת-דין, לשכה משפטית, משרד הפנים

חיים אמיגה - עורך-דין, עוזר היועץ המשפטי, המשרד לביטחון הפנים

רפ"ק ריקי ויציהנלדר - תובעת, אגף התנועה, משטרת ישראל

פקד דניאלה פולקוב - תובעת, אגף התנועה, משטרת ישראל

יואב ירדני - מנהל אגף הפיקוח, עיריית תל אביב, מרכז השלטון המקומי

כפיר כהן - היועץ המשפטי, מרכז השלטון המקומי

ישראל אבן זהב - רכז תחום נגישות, מטה מאבק הנכים

יהודה דורון - מנכ"ל ארגון נכי הפוליו בישראל

חיה קינן - יושבת-ראש ארגון נכי הפוליו בישראל

מיכל שיק הר-טוב - יועצת משפטית, עמותת נגישות ישראל

הרצל מוכתר - מנכ"ל המרכז לעיוור

יוסי לוי - מלווה, נהג, המרכז לעיוור

שמחה בניטה - עמותת מזור

שמעון יאיר - ארגון נכי ישראל

אלכסנדר סיגלוב - ארגון נכי הפוליו

משה בר - יושב-ראש עמותת "תנו יד לחירש ונכים למען נכים"

דניאל גלילי - מזכיר יושב-ראש עמותת "תנו יד לחירש ונכים למען נכים"

עופר לידרור - "ביופארק"

דוד דהאן - פעיל המשמר החברתי

ליאור רותם - דובר הוועדה

תלמידי כיתה י"ב - בית-ספר תיכון "גאון הירדן", נווה איתן
ייעוץ משפטי
אלקנה אפרתי
אמיר רוזנברג – מתמחה
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית פרלמנטרית
טלי רם
<הצעת חוק חניה לנכים (תיקון - הודעת תשלום קנס בשל חניה במקום אסור), התש"ע-2009, של חה"כ אילן גילאון, חה"כ ניצן הורוביץ (פ/1917)>
<הצעת חוק חניה לנכים (תיקון- דו"ח חניה במקום אסור), התש"ע-2010, של חה"כ נסים זאב,>
<חה"כ אברהם מיכאלי, חה"כ יצחק וקנין, חה"כ אמנון כהן, חה"כ משה (מוץ) מטלון, חה"כ חמד עמאר, חה"כ אילן גילאון, חה"כ דוד אזולאי, חה"כ ציון פיניאן, חה"כ יעקב כץ, חה"כ מסעוד גנאים (פ/2581) >
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
בוקר טוב לכולם. אנחנו פותחים דיון, על סדר-היום: הצעת חוק חניה לנכים (תיקון – הודעת תשלום קנס בשל חניה במקום אסור), התש"ע-2009, של חברי הכנסת אילן גילאון וניצן הורוביץ (פ/1917); וכן הצעה מקבילה, הצעת חוק חניה לנכים (תיקון – דו"ח חניה במקום אסור), התש"ע-2010, של חברי הכנסת: נסים זאב, אברהם מיכאלי, יצחק וקנין, אמנון כהן, משה (מוץ) מטלון, חמד עמאר, אילן גילאון, דוד אזולאי, ציון פיניאן, יעקב כץ, מסעוד גנאים. חבר הכנסת אילן גילאון מופיע בשתי הצעות החוק.
אילן גילאון
כן. שלח לחמך על פני המים, אולי משהו יתפוס.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לפני שנתחיל לדון ולהתקדם בהצגה ובחקיקת הצעת החוק, אני רוצה לברך את תלמידי בית-ספר תיכון "גאון הירדן", כיתה י"ב, מנווה איתן. ברוכים הבאים לוועדת הכלכלה.

הצעת החוק היא הצעה פשוטה שמסדירה נורמה מצומצמת יותר לפיה רק שוטרים יוכלו לרשום דוחות חנייה לרכבים שנושאים תו של נכה, בניגוד למצב היום שהוא הרבה יותר רחב, שבו כל פקח עירוני יכול לתת דו"ח, קנס.
מציעי החוק מצביעים על בעיה שהרשויות המקומיות הפכו את דוחות החנייה למקור תקציבי לא מבוטל, ולכן השוטרים הם במקרה הזה חפים מכל ניגוד עניינים אלא רק אחראים לביצוע החוק – בניגוד לפקחים, שניתן "לחשוד" בהם שגם טובת קופת העירייה עומדת לנגד עיניהם או לנגד עיני מנהליהם.

בהצעת החוק סעיף אחד, יציג אותו חבר הכנסת אילן גילאון, בבקשה.
אילן גילאון
אדוני, תודה רבה. אני מודה לך על הדיון הזה שנקבע באמת במהירות בלתי מתקבלת על הדעת, ואני ממש מודה לוועדת הכלכלה.

הבעיה המרכזית היא לא שפקחים רוצים למלא את קופות העירייה – בסדר גמור, אין לנו טענה – גם זה בהחלט כיוון. הבעיה המרכזית היא שפקחי העיריות – בעיקר עיריות גדולות בארץ כי שם בעיקר יש את בעיית החנייה – עוברים על חוק מפורש מ-1994 לגבי חניית נכים ותוקעים דוחות על ימין ועל שמאל. חוק חניית נכים מ-1994 קובע במפורש באיזה מצבים בעל תג נכה למכוניתו יכול לחנות, כשאדם שאיננו בעל תג נכה אינו יכול לחנות.
על כן, אנחנו מגיעים בעשרות, אולי במאות – ואני אומר, באלפים – של מקרים לבתי-המשפט, ואני רוצה לומר לאדוני, בתור מי שגררו לו רכב שחנה – אם אדוני מכיר את אוסישקין בתל-אביב, זה מגרש סגור לגמרי – החנה את רכבו שם, באמצע הלילה באו וגררו לו את הרכב עם תג נכה. מדוע? כי זה היה מקום שאסורה בו החנייה.
לכאורה, אדם לוחם אחר – נניח שזה לא אילן גילאון שהוא אחד שלא כל כך נלחם, והוא סתם פחדן שיושב בבית – היה צריך לצאת למלחמת גוג ומגוג מול בתי-המשפט ומול עיריית תל-אביב. ואני, לבושתי, אומר לאדוני – לא הלכתי לעשות את זה ושילמתי בסופו של דבר את הגרירה כי הייתי זקוק לאוטו באותו רגע. אם אני לא עושה את זה, מה אדוני חושב על אלפי-אלפי נכים שמקבלים את הדוחות האלה, מה הם עושים? הם הולכים לקחת עורך-דין? הם הולכים לטפל בנושא הזה? מדובר על עירייה ועיריות – ובראשן צועדת לפני כולן עיריית תל-אביב, שהיא עיר ללא הפסקה כנגד נכים, באופן מוחלט, ללא הפסקה כנגד נכים ברמת הנגישות שלה וברמת המלחמה שלה בנכים; גם ירושלים לא מצטיינת במיוחד, וגם האחרים לא כל כך טובי-לב.

לכן, אם אני צריך לצטט את האחראי על החנייה בעיריית תל-אביב, אדוני – אני רוצה שאתה תראה כי קיימנו ישיבה. אגב, החוק הזה שאנחנו מביאים הוא בהסכמת הממשלה, יש לנו איזושהי המרה שנרצה לעשות תיכף, אבל כך היה. אני שואל בישיבה כמה דוחות חנייה ניתנו לבעלי תג נכה בתל-אביב בשנת 2010, התשובה היא: אינני יודע כמה דוחות לבעלי תג חנייה של נכה בוטלו. אומר אלון שרף מאגף החנייה: בשנת 2010 בוטלו 5,163 דוחות, זאת אומרת אם זה מספר הדוחות שבוטלו, כמה ניתנו?
באתי ושאלתי
אדוני, כמה דוחות נתתם לאנשים שאינם בעלי תג חנייה, שחנו בחניית נכים – אתה יכול להסביר לי? הוא אמר: 6,100.

זה מאוד יפה, אני עכשיו מבין. זאת אומרת, זה נכון מה שאדוני אומר שהנכים הם מקור הכנסה מצוין לעיריות, ואוי לנו שכך. אם אלה המספרים, אליבא דמי שאחראי לחניות בתל-אביב, אז מה יש לנו להלין, על מה אנחנו בכלל מדברים.

ולמרות הכול ולחילופי חילופין, כך הגענו לסיכום גם עם שר התחבורה וגם עם השר מיקי איתן, שאנחנו בכל זאת, ומשום שהמשרד לביטחון פנים איננו מסוגל למלא את המטלה הזאת, ואנחנו לא רוצים – למרות שהרשויות העירוניות, ובראשן תל-אביב, אני אומר שוב - - -
שמחה בניטה
וירושלים.
אילן גילאון
וירושלים – בסדר.
חיה קינן
גם נתניה. כל הערים.
קריאות
- - -
אילן גילאון
ירושלים, שלא נזניח רשויות. נגיד גם חיפה.
הרצל מוכתר
תל-אביב בעיקר.
אילן גילאון
לא, גם רמת-גן, כל מקום. כל מקום שיש קצת חנייה ואפשר לעשות בוננזה על אנשים, ובעיקר כאלה, כי הם יוצאים מנקודת הנחה – בסדר, נלך ונלבן בבית-המשפט. כמה אנשים יבואו להתלבן בבית-המשפט, ומי מתאר לעצמו מהי המטלה הזאת של לרוץ לבית-המשפט?
ולמרות הכול, אדוני, אנחנו אומרים
בסדר, תישאר המטלה בידי הרשויות המקומיות, ובלבד שכל עבירה אשר מתבצעת על-ידי אדם הנושא תג נכה על מכוניתו, תצולם, אבל לא סתם תצולם – יצולם האופן שבו הוא מפריע לתנועה והוא פועל בניגוד לחוק חניית נכים מ-1994.

הראיה תהיה הפעם על הרשות המקומית. היא תצטרך להציג בתמונה בדיוק מהי העבירה – האם לא נשמר המרחק הסביר מקיר? האם לא חנו במרחק סביר ממקום חנייה? באיזה אופן האוטו הזה הפריע לתנועה בסך הכול? את הדברים האלה אני רוצה לדעת, ואני חושב שמן הדין ומן הצדק לקבל את זה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תודה רבה.
שמעון יאיר
הערת ביניים, היושב-ראש. מה שהגענו לסיכום עם הממשלה זה קצת יותר מזה, אילן. הגענו לסיכום שתצטרך להופיע בצילום הפרעה, שיצטרכו לראות הפרעה ממשית.
אילן גילאון
כן, ממש אמרתי את זה. זה אפילו כתוב – הצילום חייב לכלול את ההפרעה הממשית.
שמעון יאיר
בדיוק. שרואים פקק, שרואים משהו.
אילן גילאון
זה בהסכמה עם השר מיקי איתן וזה בהסכמה עם שר התחבורה.
שמחה בניטה
ואחרי שהשר מיקי איתן באמת נוכח בכך.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תודה רבה, חבר הכנסת גילאון.
אילן גילאון
והנה אני רואה את האנשים מראשות עיריית תל-אביב, שלום לכם. קיבלתי עוד דו"ח בינתיים, מאז קיבלתי עוד דו"ח.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
חבר הכנסת גילאון.
אילן גילאון
אני צריך להגיד להם שהם יתעשרו בעוד 250 שקלים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אני יכול להגיד לך שפעם עשיתי בדיקה ברשות מקומית מסוימת לגבי מאזן הכנסות מחנייה וכל ההוצאות שהרשות מוציאה כדי לגבות את הקנסות – מערך הפיקוח, עורכי-הדין החיצוניים – לא נשאר הרבה כסף בסך הכול בסוף, לפחות ברשות המקומית שבה אני בדקתי.
אילן גילאון
מה שנקרא, זה עולה להם יותר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כן. או שמערך החנייה שם הוא כר למינויים של פי כמה פקחים ממה שצריך, משיקולים פוליטיים כאלה ואחרים, או שעורכי-הדין עושים שם חגיגה. כשעשיתי הכנסות מקנסות פלוס הוצאות של אותו אגף, זה כמעט מתאזן.
אילן גילאון
אני יודע שפוליטיקה וכסף זה לא מעניין אותי...
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
הדובר הבא, ישראל אבן זהב, מטה מאבק הנכים.
ישראל אבן זהב
בוקר טוב. אני רוצה לספר על נושא החניות בעיריית תל-אביב. היה לי דיון עם מר טיומקין לפני כשבועיים, הוא אמר שאצלם יש הפרדה מוחלטת בין הפיקוח לתביעה. שאלתי איך זה יכול להיות, כי את המספר של 5,000 דוחות שבוטלו אנחנו יודעים. מתברר שהפקחים קיבלו הנחיה לרשום דוחות – כן מוצדק, לא מוצדק, כן מפריע, לא מפריע – הם רושמים דוחות באופן אוטומטי.

אני חושב שבכל זאת יש פה איזשהו ניסיון להוסיף הכנסות לעירייה כי חלק גדול מהנכים לא נלחמים – כמו שחבר הכנסת אילן גילאון אמר – ולא הולכים לבתי-משפט.

אני יודע שיש הרבה יותר מדי תגי חנייה, יש תגים כפולים, כשאנחנו מנסים כבר מספר שנים, יחד עם משרד התחבורה או מול משרד התחבורה, לשנות את חוק חנייה לנכים – ראשית, שיהיה תג אחד לנכה ולא שני תגים, ושנית, שיהיו קריטריונים ברורים למי מגיע תג ולמי לא, כי היום יש הרבה מאוד אנשים שלא מגיע להם תג ובכל זאת מסתובבים עם תגים, והם לדעתי גורמים גם לחוסר במקומות חנייה.
יש לזה כמובן גם פתרונות טכנולוגיים חדישים, משום מה משרד התחבורה לא רוצה לבדוק את זה – פתרונות הרבה יותר חכמים מהתג שישנו כיום.
שמעון יאיר
בסדר, זה לא נושא הדיון.
ישראל אבן זהב
אני חושב שבכל זאת, אם הפקחים לא יודעים למי כן לרשום דו"ח ולמי לא לרשום דו"ח, פשוט צריך לשלול מהם את הזכות לרשום את הדוחות, ואז שהמשטרה תעשה את האכיפה. תודה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תודה רבה. דורון יהודה, מנכ"ל ארגון נכי הפוליו ונציג פורום ארגוני הנכים.
יהודה דורון
אנחנו נתקלים בתופעה שרושמים לנו דוחות חנייה במקומות שאנחנו עומדים ולא מפריעים לתנועה, ואנחנו באים לבטל – ויש הוראה לא לבטל, לא מבטלים דוחות חנייה בעירייה.
אנחנו כולנו מגיעים לבתי-משפט. בבתי-משפט יושבת שופטת עירונית שאומרת לנו: אדוני, אתה תשלם את הקנס. אל תשלם את הריבית וההצמדה, תשלם רק את המקור. אני אומר לשופטת: למה אני צריך לשלם אם אני לא מפריע לתנועה? אין הפרעה ממשית, תראי לי איפה ההפרעה.

אתן לכם דוגמה. אני עומד במדרכה, כאשר השטח של המדרכה הוא 10 מטרים רוחב, יכולים לעבור עשרה כיסאות גלגלים ויש מקום. אני עומד באותו מקום – יש לי את הדו"ח פה – והם כותבים שאני מפריע. למה אני מפריע? אני מוציא מעלית שהאורך שלה 1.5 מטרים. כדי לצאת מהמעלית אני צריך עוד מטר, זאת אומרת אם אני מצליח לצאת ולהכניס את המעלית, כל בן-אדם יכול לעבור וזה בדיוק על-פי החוק. אבל מה? הרשויות לא מבטלות, וזוהי שיטה – כל יום יש דו"ח.

דבר נוסף, הרשויות עושות גינון על שפת המדרכה לכל אורך הכבישים, ושימו לב – רחוב וייצמן, סמילנסקי, שדרות בנימין.
חיה קינן
רזיאל.
יהודה דורון
כל הרחובות. גם לבית שלי שהיה אני לא יכול להגיע, לא יכול לעמוד. למה? עשו גינון על שפת הכביש – אתה רוצה להוציא מעלית, אתה לא יכול, כך שאתה צריך לעמוד בכניסה לבניינים ולחסום לדיירים את הכניסה. זה מה שיצרו.
אילן גילאון
אם זה חדש, יהודה, זה כבר עבריינות - - -
קריאה
חבל שלא הבאתי את התמונות.
יהודה דורון
יצרת מצב שאתה לא מאפשר לי בכלל לחנות בעיר. בנוסף, הפכת את כל החניות – כדי להרוויח כסף מהציבור – אחת ליד השנייה. אני ממתין כמו ילד טוב, עושה סיבוב ומחכה. התפנה מקום, אני נכנס – אני לא יכול להוציא את המעלית, אני צריך שייצאו שתי מכוניות כדי שאני אכנס. זאת אומרת, האפשרות שלי כנכה להחנות בהרבה מקומות לא קיימת.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תודה רבה. עורכת-דין מיכל שיק הר-טוב, היועצת המשפטית של עמותת נגישות.
מיכל שיק הר-טוב
שלום. אנחנו מברכים על הצעת החוק הזאת, חבר הכנסת אילן גילאון וחבר הכנסת מוץ מטלון, אנחנו מנסים לקדם חקיקה בכל מה שקשור לחניות נכים כי יש בעייתיות אמיתית.
אנחנו בעמותת נגישות ישראל מקבלים מאות פניות ותלונות של נכים על דוחות שהם קיבלו שלא כדין, לטענתם. הבעיה בחוק חנייה לנכים, שנטל ההוכחה הוא על הנכה. הנכה פשוט צריך ללכת עם מצלמה ולהראות.
שמעון יאיר
זאת לא הבעיה בחוק הנכים.
מיכל שיק הר-טוב
זו אחת מהבעיות.
שמעון יאיר
זאת לא הבעיה בחוק.
לאה ורון
שמעון, אתה לא ברשות דיבור.
שמעון יאיר
זאת הערת ביניים.
לאה ורון
אבל יושבים פה הרבה אנשים בחדר.
שמעון יאיר
אבל היא טועה.
לאה ורון
אז בתורך אתה תדבר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תפסיק להפריע. אתה מעיר יותר מדי הערות, שמעון.
מיכל שיק הר-טוב
אני אשמח להראות לך שאני לא טועה.
שמעון יאיר
זה לא בחוק. החוק הוא בסדר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אתה תדבר בזכות הדיבור שלך.
מיכל שיק הר-טוב
חוק חנייה לנכים בא ואומר שצריכים להתקיים מספר תנאים כדי שאדם עם מוגבלות חונה את רכבו במקום שהוא אסור ולא יקבל דו"ח. בית-המשפט בא ואמר בהמון פסקי-דין – נטל ההוכחה הוא על הנכה.
שמעון יאיר
בדיוק. אז הבעיה לא בחוק.
מיכל שיק הר-טוב
הבעיה היא בחוק. נטל ההוכחה הוא על הנכה, וזו הסיבה שהרבה מאוד נכים לא הולכים לבתי-משפט כי הם יודעים מראש שהדרך שלהם אבודה.

קיימת מצוקה אמיתית של חניות לנכים, אין הרבה חניות לנכים. והשרירות – אין מה לעשות, אנחנו מקבלים המון-המון תלונות על כך שפקחים נותנים דוחות חנייה לנכים.

שוטרים הם נטולי אינטרסים, הם מבינים את הבעייתיות, הם מבינים את הרגישות. הצעת החוק הזאת היא נכונה מאוד לטעמנו ואנחנו תומכים בה.
יהודה דורון
המשטרה גם מבטלת את הדוחות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
עורך-דין כפיר כהן, מרכז השלטון המקומי, ראש מינהל למשפט.
כפיר כהן
בוקר טוב. אני רוצה לפתוח בבקשה בהתייחסות לדברי ההסבר של ההצעה. דברי ההסבר – אנחנו לפחות בשלטון המקומי מוצאים אותם פוגעים, מיותרים, מה גם שאינם נכונים.
לבוא ולצייר תמונה שהשלטון המקומי גמר אומר לצאת כנגד ציבור הנכים ולמצוא בו איזושהי כתובת נוחה על מנת להעשיר את קופתו, זאת דמגוגיה זולה וזה לא נכון, והטענה הזאת היא פוגענית בעליל.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
על איזו שורה בדברי ההסבר אתה מדבר?
כפיר כהן
אני מדבר גם על שורה בדברי ההסבר וגם על הדברים שנאמרים פה.
אילן גילאון
אני אמרתי את זה, ואני עומד מאחורי הדברים שלי.
שמחה בניטה
גם אני עומדת מאחורי הדברים שלי.
יהודה דורון
כולנו.
כפיר כהן
אתה אמרת, ואני אומר מה שאני חושב. יואיל אדוני לא להפריע. אני מבקש לסיים את דבריי.
שמעון יאיר
אנחנו משתתפים בצערך.
כפיר כהן
אל תשתתף בצערי. אל תשתתף בצערי.
שמעון יאיר
פגענו בו.
כפיר כהן
לא, אתה לא פגעת בי. אתה פוגע בציבור שלם של עובדים. אתה לא פוגע בי. אני אומר את דברם.
שמעון יאיר
ואנחנו לא נפגענו...
כפיר כהן
אני לא מנהל איתך עכשיו ויכוח. אני רק רוצה להגיד לך, שאני – בניגוד להרבה דברים אחרים ובניגוד להרבה אנשים אחרים, ויעידו פה חלק מיושבי השולחן הזה – עוד בתקופתו של היושב-ראש הקודם, אני זה שיזמתי "שולחן עגול" במרכז השלטון המקומי על מנת שיגיע ציבור, לפחות חלק מהאנשים כאן שמייצגים את ציבור הנכים, לפתוח ניסיון הידברות כדי לתת איזשהו מענה לחלק מהמחלוקות שעניינן מצוקת חנייה. אני הייתי האדם, אז לא אני זה שנפגעתי.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
עורך-דין כהן, אתם תומכים בהצעת החוק? בנוסח?
כפיר כהן
אנחנו תומכים בה, בהסתייגות קלה, ולפני שאני אסיים את דבריי נעביר את רשות הדיבור ליואב ירדני מעיריית תל-אביב, שגם יסביר את הבעייתיות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
בבקשה, מר ירדני.
יואב ירדני
בוקר טוב לכולם. קודם כול, הערת ביניים. הפקחים בעיריית תל-אביב מכירים את החוק לא פחות טוב מציבור הנכים, אם לא יותר טוב – כולל כל הפרשנויות, כולל זה שבעיריית תל-אביב, בניגוד לחוק שמותיר 1.30 מטרים על מדרכה – אנחנו קבענו בהחלטה שלנו שמאפשרים חניית חסימה למטר ולא ל-1.30 מטרים, ומי שמבין את המשמעות, היא משמעות קיצונית בהיקף כמות הרכבים שאפשר לחנות על מדרכות.
אז קודם כול, זה לא רק שאנחנו לא יודעים, אנחנו יודעים מצוין, המפקחים שלנו מתודרכים חדשות לבקרים, ואפשר לבדוק את זה. הכי קל לזרוק ולהגיד שלא מעודכנים ולא מבינים, זה הדבר הכי קל כי הם לא פה.
אילן גילאון
הם גם מבינים, תאמין לי, זה חטא על פשע מה שאתה אומר עכשיו.
שמעון יאיר
בדיוק. זה עוד יותר גרוע.
יואב ירדני
תודה, תודה. אחד הדברים הבעייתיים שנאמרו פה בחוק – החוק מקובל עלינו, למעט סעיף אחד.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כולו סעיף אחד. כל החוק זה סעיף אחד.
יואב ירדני
לא. ההערה שלך היא נכונה, יש פה פסקה, לגבי הסיפה. כשרכב של נכה חונה בכביש ברחוב דו-נתיבי, קרוב לצומת, או חוסם נתיב נסיעה, לא צריך לחכות לתאונה הבאה שתקרה כי מישהו מחכך רכב אחר, אלא זאת חסימה והפרעה לתנועה.

אפשר תמיד לבוא ולהגיד – בנקודת זמן שהוא חלף שם, בשעה הזאת, אולי לא עבר רכב ואולי כן עבר רכב. המשמעות היא האם אנחנו חיים את הרגע או מונעים את התאונה הבאה. זאת השאלה, ומהניסיון שצברנו בעיר יש לא מעט אנשים שחונים ברחובות שהם דו-נתיביים, יש הפרעה לתנועה כשרכב בא ממול.
אילן גילאון
כמה לא מעט, אדון ירדני? אם אתה ביטלת 5,200 – ביטלת – כמה נתת? וכמה מתוך אלה עשו את מה שאתה אומר כאן? מה אתה נותן לנו פה מסך עשן, איזה מין שטויות אלה.
שמעון יאיר
שטויות לגמרי.
יואב ירדני
אני מכבד את מה שאתה אומר ואני לא אמרתי על מה שאתה אמרת שזו שטות.
אילן גילאון
לא יכול לכבד את מה שאתה אומר - - -
קריאות
- - -
יואב ירדני
סליחה, אני מכבד את מה שאתה אומר - - -
אילן גילאון
מישהו אומר לך לסכן את התנועה? מישהו אמר לסכן את התנועה?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
חבר הכנסת גילאון.
כפיר כהן
אני לא מבין את הסגנון הזה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
חברים, לא חייבים להסכים פה על הכול אבל חייבים לפעול לפי ההוראות של סדר הדיון.
אילן גילאון
מסכנים את התנועה. מי שמסכן את התנועה זה הנכים האלה שחונים לך בכיכרות, הם מסכנים לך את התנועה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
חבר הכנסת גילאון, זה רק מפריע עכשיו להתקדמות של החקיקה. הוויכוחים האלה לא מקדמים אותנו.
אילן גילאון
חשיבה מינימלית צריכה להיות גם. אני, אין לי טענה נגד הפקידים ונגד הפקחים. יש לי טענה נגד ראש עיריית תל-אביב וראש עיריית ירושלים וראש עיריית חיפה כי זאת המדיניות שלהם. אני, אין לי טענה אליך אבל אתה לא ידעת לענות לי גם בפעם הקודמת כששאלתי אותך – אם ביטלתם את המספר הזה, כמה נתתם. גם אז לא ידעת וגם עכשיו כנראה.
יואב ירדני
זה לא הייתי אני, אבל לא חשוב, אני הייתי בדיון – כי לא על כל דבר אפשר לקבל נתונים, מה לעשות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תודה. זה ברור שאם הוא ביטל X, הוא לפחות נתן X פלוס 1.
יואב ירדני
אני רק אסבר את האוזן – צריך להציג את הפרופורציה, קודם כול להבין את המשמעות הזאת. דבר שני, אם לדבר על הנתונים, אנחנו בשנה אוכפים רכבים שחונים בחניית נכים, מעל 7,000 דוחות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תבורכו.
יואב ירדני
זאת אומרת, צריך לראות את הפרופורציה.
שמעון יאיר
איך זה קשור? מה זה שייך?
כפיר כהן
ועוד איך שייך.
יואב ירדני
סליחה, כל דבר קשור לכל דבר. כל אחד מסתכל, בצדק, דרך חלקת האלוהים הקטנה שלו. לכן אנחנו הולכים – לא סתם אמרתי, המשמעות היא 30 סנטימטרים על מדרכה, כשרוב המדרכות הן 1.30 מטרים או לפחות 2.20 מטרים, מה המשמעות של עוד 30 סנטימטרים בחנייה, צריך להבין את גודל העניין. ואם אנחנו עושים את זה – לא שאנחנו לא רוצים את רעתם, אלא להיפך. אני חושב שזה חלק מהעניין, שמסתכלים דרך משהו שהוא לא נכון.

ולעצם העניין, אני חוזר. כל דו"ח שנעשה היום, לא רק שהוא נעשה, הוא גם מצולם, ורוב הדוחות הם באמת בהפרעה ממשית לתנועה. הרבה פעמים, או רוב הדוחות שבוטלו – הסביר את זה גם מי שהיה פה – לפנים משורת הדין, פה בגלל בעיה כספית ופה בגלל בעיה כזאת או אחרת, ולכן אני מציע להסתכל על זה דרך המשקפיים הנכונות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
נא לסכם.
יואב ירדני
לכן אני מציע – אני מקבל את העניין. אנחנו מצלמים את העבירות, אנחנו לא יכולים לעמוד ולחכות לאירוע הבא שיקרה, ואני בטוח שאף אחד פה בחדר לא רוצה שתהיה התאונה הבאה ויגידו: טוב, אמרנו לכם, אבל כשאמרנו לכם זה יהיה מאוחר מדי.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תודה רבה.
קריאה
בפריקה וטעינה יש הפרעה לתנועה?
יואב ירדני
המשאית הבאה שחונה בפריקה לטעינה היא כן מפריעה לרכב הבא.
שמעון יאיר
אגב, פריקה וטעינה לא מופיע פה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
שמעון יאיר.
יואב ירדני
בסדר, אז בוא נהפוך את כל הפריקה וטעינה לחניית נכים, ונפתור את הבעיה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
ידידי, זמנך עבר.
שמעון יאיר
אני רוצה לספר איך הצעת החוק הזאת נולדה, החוק ייוולד עוד מעט. לפני ארבע שנים הלכתי למסעדה בעשר בלילה ברחוב נידח בירושלים וחניתי באזור פריקה וטעינה – ריק, עשר בלילה. אני יוצא אחרי שעתיים, שתים-עשרה בלילה, יש לי על החלון דו"ח 500 שקלים שחניתי באזור פריקה וטעינה, הפרעתי לתנועה – חניתי בניגוד לחוק חניית נכים, לפי טענתם.

התקשרתי לעירייה, במקרה היועץ המשפטי שם היה חבר שלי, שאלתי: משה, מה הסיפור? בשתים-עשרה בלילה 500 שקלים? הוא אמר: אתה יודע מה, תשלם 250 שקלים, בוא נגמור את זה. אמרתי לו: אתה לא מקבל כלום, אני לא נותן אגורה, ואנחנו נלך לכנסת לשנות את החוק. נשנה אותו.

אגב, לגבי מה שנאמר – החוק הוא טוב, החוק מכסה את כל האופציות. יש לנו ארבעה מקומות ספציפיים שבהם אסור לנו לחנות – נכון, ישראל? – מוניות, אוטובוסים וצומת.
ישראל אבן זהב
ברזי כיבוי.
שמעון יאיר
זה הכול, ארבעה מקומות. באו העיריות, לקחו חוק שחוקק הריבון – הבוס של העיריות; מי הריבון במדינה הזאת? הכנסת. לקחו העיריות את החוק הזה, אדוני היושב-ראש, ושינו אותו. הוסיפו לו והגבילו אותו ועיקרו אותו והרגו אותו.
אילן גילאון
ופירשו אותו.
שמעון יאיר
ועכשיו הם יושבים פה והם מספרים לנו ש-15 שנה של התעמרות ושל ניצול הנכים ושל שוד הנכים, זה בשביל למנוע תאונות דרכים.
כפיר כהן
אני מוחה בתוקף על מה שאתה אומר.
שמעון יאיר
סליחה, אל תפריע לי. אל תפריע לי.
כפיר כהן
אתה הפרעת לי.
שמעון יאיר
אל תפריע לי, אני לא הפרעתי לך.
כפיר כהן
ועוד איך אני אפריע. אתה אומר דברים קשים שהם לא נכונים.
שמעון יאיר
אלה הדברים, אתה צודק. אתה פושע.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לא, לא , לא.
כפיר כהן
אתה תתנצל.
שמעון יאיר
כעירייה, לא אתה.
כפיר כהן
אתה תתנצל עכשיו. זה חסר-גבול מה שאתה מדבר כרגע.
שמעון יאיר
העיריות פושעות, העיריות שודדות, העיריות מתעמרות.
כפיר כהן
אני מבקש שהוא יתנצל.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
ברור, רק - - -
שמעון יאיר
אני לא מתנצל, והעיריות פושעות.
כפיר כהן
אתה תתנצל.
שמעון יאיר
העיריות פושעות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
רק בית-משפט קובע מי פושע.
כפיר כהן
אתה תתנצל בפניי באופן אישי.
שמעון יאיר
סליחה, מי שעובר על החוק ועושה פשע – הוא עבר על חוק חניית נכים, נקודה.
כפיר כהן
מי? אני?
שמעון יאיר
העיריות. לא יודע מי אתה, לא מכיר אותך בכלל.
אילן גילאון
- - -
כפיר כהן
לא, אתה קראת לי.
שמעון יאיר
אישית, אני לא התכוונתי אליך. לעיריות התכוונתי.
כפיר כהן
ועוד איך התכוונת.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
עבירה על חוק הנכים זה לא פשע לדעתי.
אילן גילאון
אתה יודע שהוא לא התכוון אליך, הוא לא מכיר אותך אישית.
שמעון יאיר
זה עוון. העיריות עושות עוון כבר 15שנה.
כפיר כהן
הוא כן מכיר אותי, וזה לא מהיום.
שמעון יאיר
סליחה, משנת 93' העיריות מתעמרות בנכים.
כפיר כהן
חצוף.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
נא לסכם את דבריך.
שמעון יאיר
חוק חניית נכים הוא חוק מצוין. מה שעכשיו אנחנו נדרשים לעשות זה להוסיף איזה סייג.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
הבהרה.
שמעון יאיר
הבהרה, כי העיריות לא מבינות, אנחנו צריכים לבוא ולהגיד להם – ילדים, מפגרים שכמותכם, אתם מבינים מה זה חוק חניית נכים?
מיכל צברי דוד
איזה צורה, חוצפה.
כפיר כהן
אני לא מבין את זה, היושב-ראש, אני לא מבין - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אני מחיתי והתריתי בפניו. אתה רוצה שאני אוציא אותו?
כפיר כהן
אני לא מוכן לקבל את סגנון הדיבור הזה. אני לא מבין איך נותנים לזה יד. אני דיברתי אליו בכזאת צורה פוגענית?
שמעון יאיר
אתה לא מדבר אלי בצורה פוגענית, אתה לוקח לי כסף.
כפיר כהן
אני לא מדבר אתך עכשיו, אני מדבר עם היושב-ראש.
שמעון יאיר
יותר גרוע. אני מדבר אתך.
כפיר כהן
אני מדבר אתו. אני אתך סיימתי.
שמעון יאיר
לא, אני לא סיימתי אתך. אני לא סיימתי אתך.
כפיר כהן
הסגנון שלך לא מקובל. הסגנון שלך לא מקובל.
שמעון יאיר
מקובל, ועוד איך. בוא נשאל את החבר'ה שאתה דופק אותם.
כפיר כהן
לא, לא מקובל. לחלוטין הוא לא מקובל. אתה מבייש את המקום הזה.
שמעון יאיר
- - -מקובל. לא אותי. חצוף.
כפיר כהן
אני חצוף?
שמעון יאיר
כן, העיריות פושעות, העיריות שודדות.
כפיר כהן
אולי תשמור על הפה שלך מסגנון הדיבור הזה. תתבייש לך.
שמעון יאיר
העיריות פושעות. לא יעזור כלום.
כפיר כהן
אף אחד לא דיבר אליך בכזאת צורה פוגענית.
שמעון יאיר
כי אני לא עשיתי שום דבר רע.
כפיר כהן
אתה עשית בעצם הדיבור שלך.
שמעון יאיר
אני חונה לפי החוק.
כפיר כהן
לא, אתה לא.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מספיק. די.
הרצל מוכתר
לא יפה. באמת לא יפה. תפסיקו עם זה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
זה לא מוסיף - - -
אילן גילאון
אני מבקש את סליחתך, זה לא עניין אישי בכלל.
כפיר כהן
גם לא לגבי ציבור עובדים שלם, באמת.
אילן גילאון
אדוני, זה לפי החלטות הכנסת עלול לעלות 300,000 שקלים בקלות...
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לא, בית-משפט צריך להכריע שזה שווה 300,000 שקלים.
אילן גילאון
בסדר, אבל נכים לא הולכים לבית-משפט כפי שאתה יודע כי קשה להם. אני מתנצל בשם חברי. אין לנו שום טענה – לא לירדני, לא אליך, באמת שלא, אלא לקובעי מדיניות כזאת.
הרצל מוכתר
הם עושים את העבודה שלהם.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
שמחה בניטה, ארגוני הנכים.
שמחה בניטה
כיושבת-ראש העמותה, אני מטפלת ומקבלת הרבה מאוד תלונות, והמסה של התלונות, של המכתבים שאנחנו מקבלים ומטפלים בעמותה, מול חניות של נכים, בעיקר מדובר ליד בתי-חולים. בתל-אביב אין מקומות חנייה, ואנשים – גם חולי סרטן – הולכים לטיפולים, חוזרים ומוצאים על הרכב דוחות חנייה.
אני אומרת – לפעמים אפילו האנושיות. אדם – גם נכה, חולה סרטן, טיפולים סופניים – אתה כותב מכתב לעירייה, כמו שאומרים, לגעת בציפור שבציפור של הנפש – לא מעניין אותם.

נכה כזה מקבל 2,300 שקלים לחודש. כל יום שהוא בא לטיפול – זה בנוי על שבוע טיפול, שבוע מנוחה – ואם בכל יום טיפול הוא מקבל דו"ח, זה כל המשכורת שלו, והעירייה, לא נוגע בה. אז אתה יודע, אני אומרת, אם לא נחוקק חוק שיזעזע את אמות הסיפים שם, אז אנחנו הנכים לא עושים את מלאכתנו נאמנה כלפי האוכלוסייה שלנו. זה אל"ף.
בי"ת, בשנים האחרונות יש את המכוניות הגדולות, כשבאמת היטיבו איתנו שאנחנו מסוגלים לנהוג עם העגלה בתוך הרכב. המעלית לוקחת מטר וחצי, ואצלי למשל – משום שהרגליים שלי ישרות עקב תאונה – זה לוקח עוד יותר ממטר וחצי כי אינני יכולה להיתקע במשהו, שהרגליים שלי יישברו – הרגליים צריכות לצאת עד שאני יוצאת מהמעלית, ואחר כך לסגור את המעלית.
אתה בא לעירייה, הם מסדרים לך מקומות חנייה אבל שמים עמודים. אם יש ארבעה-חמישה מקומות חנייה לנכים, ושני נכים נכנסו, אני עם האוטו הגדול שלי צריכה לתמרן בצורה כזאת שהדלת שלי תיפתח ושהמעלית תהיה בין שני העמודים. אם מישהו נכנס לפניי אני לא יכולה – או אחורה או קדימה – אתה לא יכול לעמוד. אפילו אם אני אעמוד באמצע, המעלית תיפול על העמוד.

החלמאיות הזאת – רק לא לתת למישהו לעמוד בחנייה – הם סוגרים לך את כל המדרכות או בעצים, או בעציצים, או בעמודים, אז דחילק, איפה תעמוד.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תודה. שמחה, הנקודה ברורה.
שמחה בניטה
אני רוצה להסביר. אתה בא לבתי-משפט ואתה מבהיר שאין מקומות חנייה לנכה עם כיסא גלגלים – עם עגלה, עם המעלית שנפתחת – אטימות טוטלית.

אני אומרת לך, מיכאל איתן לא היה תומך בנו אם הוא בעצמו לא היה נוכח בכך לגבי עיריית ירושלים ועיריית תל-אביב – כשרוב הדוחות משם. היושב-ראש, רוב האכזריות והאטימות אתה מגלה בעיריית ירושלים ותל-אביב.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תודה.
שמחה בניטה
לכן, אני אומרת, המשטרה היתה צריכה לקחת את זה על עצמה כי שם כשאתה כותב מכתב, יש איזושהי התייחסות שונה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אם כל אחד ימשיך פה לנאום את הנאום שהוא תכנן, לא יהיה חוק היום. תסביר להם. כולם מדברים באותו נושא, ואתם רוצים שהחוק יעבור היום, יש לנו דיון נוסף עוד מעט.
אילן גילאון
אתה יודע, פעם היו אומרים אצלנו: מה אתה רוצה ממגן-דוד-אדום - שיהיה יותר אדום, אז הנה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
הרצל מוכתר, בבקשה.
הרצל מוכתר
אדוני היושב-ראש, אנחנו קודם כול רוצים באמת להודות לך על הצעת החוק כי לדעתנו החוק הזה בא לעשות סדר בכל הבלגאן.
אנחנו במרכז לעיוור בדרך כלל נושאים תו נכה, ואני נוסע בדרך כלל עם אותו נהג. לעתים קרובות אנחנו מגיעים לאיזשהו מקום ומתברר שאין חניית נכים. מחנים את האוטו במקום שהוא מאוד מאוד לא מפריע ואנחנו שואלים אלף פעם אנשים שמסתובבים בשטח האם זה מפריע, אומרים שלא.
היות ואני בתור אדם עיוור לא יכול להגיע למחוז חפצי, הנהג חייב לרדת מהאוטו וללוות אותי. הוא אפילו לא נשאר כשאני נכנס לישיבה, הוא מייד רץ לרכב וכשהוא מגיע הוא רואה דו"ח חנייה – לפעמים 500 שקלים, לפעמים 250 שקלים.

כשאנחנו פונים לעירייה ומתחננים שיבטלו את הקנס כי בכל אופן זה כסף ציבורי – בשום אופן אנחנו לא מצליחים, ואז שולחים לנו אפשרות ללכת לבית-משפט או פשוט לשלם את הקנס המקורי.

פעם אחת בכל זאת הלכתי למשפט ובאמת עשו צחוק מהעניין. השופט נתן לנו את הקנס המקורי וגם הוסיף על הקנס.

לכן אני אומר – החוק הזה צריך באמת לעשות סדר. לצערי, לא בכל מקום יש אפשרות לנכה לחנות, ואם הרכב לא מפריע ויש תו נכה – לא שאין תו נכה – למה צריך לרשום דו"ח? תודה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תודה רבה, מר מוכתר. משה בר, בבקשה.
אילן גילאון
חבר'ה, מהדובר הזה אני כבר מבקש, אנחנו צריכים להתקדם עם החוק. אם יש לכם דברים חדשים לומר, תאמרו; אם לא, בבקשה בואו נתקדם עם החוק.
משה בר
אני רוצה להגיד דבר אחד שפה לא אמרו. יש לנו בעיה שלהרבה נכים יש רכב גדול של נכים קשים, עם מעלון.
קריאה
אמרו את זה.
משה בר
בכל החניונים של בתי-חולים אנחנו לא יכולים להיכנס עם הרכב, גם לחניון פה בכנסת אנחנו לא יכולים להיכנס עם הרכב, ואז אנחנו חונים במקומות שהם לא מפריעים. אני צילמתי את זה והגעתי עם זה לפיקוח אחרי שקיבלתי דו"ח – עברו משאיות ועברו רכבים והמדרכה היתה פנויה והכביש היה פנוי- נאמר לי: בבית-חולים איכילוב ביקשו ממני לא להתחשב ולרשום דוחות.
אילן גילאון
זה נאמר, חבל.
משה בר
הוא נכנס ליועץ המשפטי. אחרי שעה שהייתי שם ביטלו לי את הדו"ח ואמרו: אם עוד פעם תהיה שם אנחנו לא נבטל לך את הדו"ח. חניתי שם בכיכר וצילמתי במקום רכבים גדולים מאוד, פתחתי אפילו את דלת הרכב, רכבים הצליחו לעבור ולא היתה הפרעה לשום דבר.

אני חושב שבמקומות ציבוריים ואיפה שיש חניות, את המקומות למעלה צריכים לתת לרכבים גדולים.
אילן גילאון
משה, תאמין לי, כל המוסיף גורע.
משה בר
ובחניות להכניס את הרכבים הקטנים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תודה.
אילן גילאון
אני רוצה למקד את עצמנו. אנחנו מדברים רק על דבר אחד - לחשק את חוק חניית נכים מ-1994 כדי שלא לתת פרשנות, וחובת הראיה על הרשויות, זה הכול. בואו, בלי דוגמאות נוספות.
שמעון יאיר
בדיוק, זה הכול.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
חיה קינן, בבקשה.
חיה קינן
אנחנו מוותרים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אלכסנדר סיגלוב.
אלכסנדר סיגלוב
מוותרים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אוקיי. נא להקריא את סעיף החוק.
אלקנה אפרתי
אני אקריא את הצעת החוק כפי שהיא עברה בקריאה טרומית, אחרי כן אני מבין שיש איזשהן הסכמות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
קודם כול, נאחד בין שתי הצעות החוק.
אילן גילאון
יש את ההסכמה הממשלתית, אמרת את זה.
לאה ורון
יש פנייה של חבר הכנסת נסים זאב – אומנם בכתב – אבל יש פנייה עם בקשה ליושב-ראש הוועדה לאחד את הצעתו עם הצעת החוק של חבר הכנסת גילאון.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מי בעד הצעת האיחוד?

הצבעה
בעד – 1

נגד – אין

נמנעים – אין

הבקשה לאחד את הצעת חוק חניה לנכים (תיקון – דו"ח חניה במקום אסור), התש"ע-2010, עם הצעת חוק חניה לנכים (תיקון – תשלום קנס בשל חניה במקום אסור), התש"ע-2009, נתקבלה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אושר פה אחד.
אלקנה אפרתי
לגבי ההסכמה שמופיעה בהחלטת הממשלה, אני אקריא את החלטת הממשלה, לאחר מכן איזשהו נוסח לסעיף הזה, ונשמע אם יש הערות: "הממשלה החליטה לתמוך, בכפוף לתיאום הליכי החקיקה עם משרד הפנים ובהסכמה כי סמכות האכיפה לא תופקע מידי העירייה, ובמקום זה הצעת החוק תקבע כי פקחי העירייה ירשמו דוחות רק במקרים שבהם יש הפרת תנועה בפועל, ומהות ההפרעה לתנועה תצולם."
סעיפים 2 ו-3 לחוק חניה לנכים – סעיף 2 במפורש מדבר על הפרעה ממשית לתנועה, גם סעיף 3 כולו מתייחס להפרעות מהסוג הזה. למעשה, בהתאם להחלטת הממשלה, מה שנשאר לנו להתייחס אליו זה נושא צילום העבירה.
שמעון יאיר
צילום ההפרעה. לא העבירה.
אלקנה אפרתי
כן, מהות ההפרעה. אני אקרא ונשמע ככל שיש הערות – נוסח ראשוני שיעבור עוד ניסוח: על-אף האמור בכל דין, לא תימסר הודעת תשלום קנס לגבי רכב הנושא תג נכה החונה בניגוד להוראות סעיפים 2–3, אלא אם כן צולמה מהות ההפרעה לתנועה.
שמעון יאיר
מה זה מהות?
אילן גילאון
מהות זה הפרעה ממשית לתנועה.
קריאה
שרואים את הפקק?
כפיר כהן
אני מבקש להבין מה זה מהות. אני באמת רוצה לעשות את זה בעצה אחת.
אילן גילאון
לא תוכל לתת דו"ח מבלי לצלם צילום שמוכיח את ההפרעה לתנועה.
כפיר כהן
גם היום - - -
קריאות
- - -
כפיר כהן
אני שואל שאלה.
אילן גילאון
על-פי הצעת החוק הזאת, כל רכב הנושא תג נכה, והעירייה נותנת לו דו"ח, הדו"ח הזה יהיה צריך להיות מצולם בצילום המוכיח מהי ההפרעה לתנועה.
כפיר כהן
אני מבקש לשאול אותך שאלה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
הנוסח מקובל?
קריאה
הוא לא ברור.
אילן גילאון
אני מבהיר כדי שיהיה ברור לכולי עלמא.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
הממשלה, בבקשה.
אילן גילאון
האם אפשר להקריא את חוק חניית נכים מ-1994 כדי שיהיה ברור מה מותר לבעל תג נכה ומה לא מותר לו?
חוה ראובני
בדיוק בהקשר הזה רציתי להעיר. יש שני סוגים של איסורי חנייה לנכים. האחד, אמירה כללית בסעיף 2 – הכול מותר, ובלבד שזה לא גורם הפרעה ממשית לתנועה; סעיף 3 קובע רשימה של איסורי חנייה שחלים בכל מקרה, בלי קשר להפרעה לתנועה.
שמעון יאיר
נכון.
חוה ראובני
לכן לדעתי, הצילום של מהות ההפרעה לא צריך להיות מוסב על סעיף 3 אלא רק על סעיף 2.
שמעון יאיר
אנחנו לא מסכימים. זה לא נכון.
חוה ראובני
מר יאיר, תן לי להשלים. החוק הנוכחי אוסר לחנות על מעבר חצייה – בין אם זה מפריע לתנועה ובין אם לא; הוא אוסר לחנות בנתיב תחבורה ציבורית.
אילן גילאון
לא גברתי, לא. יהיה צילום על העבירה.
חוה ראובני
אם כך, אם רוצים לצלם את זה, אין בעיה, אבל - - -
שמעון יאיר
על כל החוק. לא על סעיף.
אילן גילאון
אני מציע שהתיקון יהיה הפרעה בפועל. הפרעה לתנועה, בפועל – לא הפרעה לתנועה לפי הגיגים של מישהו.
קריאות
- - -
אילן גילאון
חבר'ה, אם זה לא ברור, אני אגיד לכם, כי אם לא – נחזור להצעה הקודמת, שהזכות תופקע.
שמעון יאיר
- - -
אילן גילאון
שמעון, אל תעזור לי. כל עבירה שתינתן לרכב נושא תג נכה תצטרך להיות מצולמת ומוכיחה את מה שאתם אומרים, בפועל. יש משהו לא ברור במשפט הזה?
קריאה
ברור מאוד.
אילן גילאון
אני חושב שהוא ברור לגמרי.
אלקנה אפרתי
אדוני, כמו שאמרו נציגי משרד התחבורה, סעיף 2 אכן מתייחס להפרעה ממשית לתנועה.
שמעון יאיר
אבל למה זה משנה להם?
קריאות
- - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
חברים, מספיק להפריע. גם לממשלה אסור להפריע.
אילן גילאון
אם הוא חונה קרוב לתחנה - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
חבר הכנסת גילאון, אני רוצה לשמוע את היועץ המשפטי.
אלקנה אפרתי
סעיף 3 לא מתייחס להפרעה ממשית לתנועה, אבל הוא מונה – וכדי שיהיה ברור על מה אנחנו מדברים, נדבר על איזה מצבים הוא מונה, ואני אקרא:
"מבלי לגרוע מן האמור בסעיף 2(א)(3) ו-(4), לא יחול ההיתר שבסעיף 2 על חניה –

(1) בתוך צומת או בתחום שנים-עשר מטרים ממנו, פרט לקטע שסימנה רשות תימרור..."
אילן גילאון
אנחנו יודעים. לזה אנחנו צריכים את התמונות יותר מכול.
אלקנה אפרתי
לזה צריך תמונה. השאלה אם פה צריך - - -
שמעון יאיר
אז הוא יגיד שחניתי בתחנת אוטובוס, ואולי לא חניתי בתחנת אוטובוס?
שמחה בניטה
עמדתי שני מטרים ממנו.
אילן גילאון
מה ההתחכמות הזאת?
חוה ראובני
אם כך, האמירה צריכה להיות - - -
אילן גילאון
לא חשוב האמירה. האמירה צריכה להיות שכל עבירה שאתם נותנים היא מצולמת.
לאה ורון
כל דו"ח. לא כל עבירה.
שמעון יאיר
צריך לשאול את השאלה למה זה מפריע להם.
אלקנה אפרתי
זאת אומרת, אדוני, אדם שעבר על הוראות סעיף 3, מהות העבירה - - -
אילן גילאון
לא משנה איזה עבירה הוא עבר. כל עבירה שתינתן לגבי רכב הנושא תג נכה, תהיה מצולמת ומוכיחה את מהות הדברים שנאמרו, גם אם הם מובנים מאליהם.
קריאות
- - -
אילן גילאון
והמילה "בפועל" תהיה המילה שתיכנס. בחוקיות הזאת אני רוצה שנהיה ברורים. אגב, השפה הפשוטה היא הנגישות, שאתם כל כך מבלבלים אותה כדי שאף אחד לא יבין מה מצפים ממנו. אז אני מודה לך על ההערה. כל עבירה תהיה מלווה בתצלום, גם אם היא מובנת מאליה, גם בסעיף כמו סעיף 3.
חוה ראובני
אם כך, צריך פשוט לנסח סעיף אחר, זה הכול.
אילן גילאון
אם כך, לא צריך שום דבר. צריך לנסח את החוק.
שמחה בניטה
גם בחוק הנת"צים התנגדת.
אילן גילאון
באמת, אני מכיר את התחמון והתחכום המשפטני.
שמחה בניטה
כל דבר, יש לה התנגדות.
חוה ראובני
אדוני היושב-ראש, אפשר להימנע מהערות אישיות ולאפשר לי להעיר הערות מקצועיות?
לאה ורון
עורכת-הדין ראובני עושה את עבודתה.
אילן גילאון
גברתי, יש 70,000 עורכי-דין במדינת ישראל - - -
שמעון יאיר
יש לעשות את עבודתה, ויש לעשות את עבודתה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אתם חייבים להירגע בצד הזה, אילן.
אילן גילאון
מה הסיפור הזה.
חוה ראובני
חבל שתיאלץ להתנצל פעם נוספת בדיון אחד.
אילן גילאון
אני לא מתנצל.
שמעון יאיר
לא, היא דיברה אלי, אבל אין על מה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
נא להירגע. מה הנוסחים שמוצגים לוועדה?
אלקנה אפרתי
מה שהקראנו קודם זה לגבי צילום מהות ההפרעה לתנועה. אני מבין שלמשרד התחבורה יש הצעה אחרת.
חוה ראובני
אנחנו לא חולקים על התוצאה שאנחנו רוצים להגיע אליה. אם הכוונה היא בכל דו"ח שנותנים לנכה, לצלם את העבירה, צריך לומר את זה בסעיף ולנסח את זה אחרת: צולמה מהות ההפרעה לתנועה, אלא אם כן צולם הרכב בעת ביצוע העבירה – משהו בסגנון הזה.
אילן גילאון
בדיוק. צודקת.
חוה ראובני
כי אחרת, אם נאמר "הפרעה", כשלא נדרש הפרעה תיווצר בעיה פרשנית.
שמעון יאיר
בסדר.
קריאה
אז שיצלמו את זה.
קריאות
- - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
חברים, אני אתחיל להוציא מעכשיו אנשים.
אילן גילאון
מקבל את הניסוח הזה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
עם כל הכבוד, אני צריך פה להצביע על החוק, תנו לי להבין על מה אני מצביע.
אלקנה אפרתי
אם אפשר לחזור.
חוה ראובני
אלא אם כן צולם הרכב באופן המראה את נסיבות העבירה, משהו בסגנון הזה. לא הכנתי ניסוח, אבל זה הרעיון. אני חושבת שזה הרעיון שמקובל על כולם.
אילן גילאון
מוכיח את אופן ההפרעה בפועל.
קריאה
לא.
אלקנה אפרתי
אני מבין שלזה הם מתנגדים.
שמעון יאיר
היא מתכוונת לסעיף 2.
אילן גילאון
היא לא אמרה שהיא מתנגדת.
קריאה
גם לסעיף 2 וגם לסעיף 3.
אלקנה אפרתי
כי בסעיף 3 לא נדרשת הפרעה.
מיכל צברי דוד
בסעיף 3 לא נדרשת הפרעה.
קריאה
לא נדרשת הפרעה אבל חשוב שתצולם העבירה.
מיכל צברי דוד
תצולם העבירה, אבל לא נדרש בסעיף 3 להוכיח הפרעה בפועל. אין לנו בעיה שתצולם העבירה בכל מצב – גם בסעיף 2, גם בסעיף 3. העניין הוא שבסעיף 2 צריך באמת להוכיח את ההפרעה הממשית לתנועה, ובסעיף 3 לא צריך להוכיח את ההפרעה הממשית.
שמעון יאיר
תחנת אוטובוס - - -
מיכל צברי דוד
מספיק שאתה מוכיח שהוא עמד על מעבר חצייה. אין בעיה לצלם. מספיק להוכיח.
קריאות
מקובל.
אלקנה אפרתי
אלא אם כן צולמה העבירה באופן המראה את נסיבות העבירה – משהו כזה, לאחר מכן נקבע את הניסוח אבל ברור לכולם למה התכוונו.
אילן גילאון
נסיבות העבירה בפועל.
מיכל צברי דוד
מספיק נסיבות העבירה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
בסעיף 2 צריך להוכיח את ההפרעה; בסעיף 3 את נסיבות העבירה. בסדר?
קריאה
בסדר גמור.
שמחה בניטה
בפועל.
יהודה דורון
המילה "בפועל" חשובה.
אילן גילאון
תעשו את ההתאמה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מי בעד הנוסח שהוסכם והסמכת שינויי ניסוח לייעוץ המשפטי?
אילן גילאון
אני לא חבר ועדה, לכן אני לא יכול להצביע.

הצבעה

בעד – 1

נגד – אין

נמנעים – אין

הנוסח שהוסכם והסמכת הייעוץ המשפטי לשינויי ניסוח, נתקבלו.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אושר פה אחד. תודה רבה לכולם.
לאה ורון
נציג אגף התקציבים באוצר, עמית סדן, מסר שההצעה אינה כרוכה בעלות תקציבית.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תודה רבה, הישיבה נעולה.
<הישיבה ננעלה בשעה 10:55.>

קוד המקור של הנתונים