ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 14/02/2012

פניות ציבור בנושא העומס במחסום כביש 443- ישיבת מעקב לישיבה שהתקיימה בנושא ב-20.12.2011

פרוטוקול

 
PAGE
21
הוועדה המיוחדת לפניות הציבור
14/02/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 147 >
מישיבת הוועדה המיוחדת לפניות הציבור
יום שלישי, כ"א בשבט התשע"ב (14 בפברואר 2012), שעה 10:00
סדר היום
<פניות ציבור בנושא העומס במחסום כביש 443- ישיבת מעקב לישיבה שהתקיימה בנושא ב-20.12.2011>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד אזולאי – יו"ר

יעקב כץ

יריב לוין

אורי מקלב

מרינה סולודקין
מוזמנים
>
אל"מ עופר הינדי - ראש מינהלת "קשת צבעים" בפיקוד מרכז, משרד הבטחון

ישראל אפריאט - קצין מטה תחבורה איו"ש והמפקח על התעבורה, משרד הבטחון

סנ"צ ריכאד חרב - סגן מפקד עוטף מחוז ירושלים, המשרד לבטחון פנים

יוסי אברהמי - ראש המועצה המקומית גבעת זאב

אריה פאר - מהנדס המועצה המקומית גבעת זאב

סוניה קאופמן - עוזרת מהנדס המועצה המקומית גבעת זאב

אייל בק - קצין ביטחון, מועצה מקומית גבעת זאב

בתיה אבלין - יועצת משפטית, מועצה מקומית גבעת זאב

בן ציון בצלאל גלינסקי - חבר ועד תחבורה, ועד תושבי גבעת זאב

יצחק הנאו - פונה

דן קידרון - פונה
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
קצרנית פרלמנטרית
יעל – חבר המתרגמים
<פניות ציבור בנושא העומס במחסום כביש 443->
ישיבת מעקב לישיבה שהתקיימה בנושא ב-20.12.2011
היו"ר דוד אזולאי
בוקר טוב לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה לפניות הציבור. הנושא העומד על סדר היום, פניות ציבור בנושא העומס במחסום כביש 443, זהו כביש שהפך להיות כביש ראשי ורבים מהעולים לירושלים מעדיפים לנסוע היום בכביש זה. קיימנו מספר דיונים בנושא זה, היום זה הדיון השלישי או הרביעי. מיד נשמע התייחסויות לנושא.
אני מבקש לקבל בברכה, את תלמידי כיתה יב' מתיכון רוטנברג רמת השרון, ברוכים הבאים. אני מקווה שהנושא הזה יעניין אתכם, אם תהיינה לכם שאלות תוך כדי דיון אשמח לשמוע. קחו בחשבון שהדיון הזה מועבר בשידור ישיר.
אחת הבעיות שעלו בדיון הקודם, בין היתר, זה נושא של הכניסה למועצה המקומית גבעת זאב. הבנתי שהיה איזה מפגש והיו סיכומים. אני מבקש לשמוע מראש המועצה על הסיכומים האלה. אדוני לפי הנתונים שקיבלתי מהשר לביטחון פנים יש משהו שאינו ברור או המטעה, לגבי התקנים במעבר עופר. נתייחס לזה בהמשך, תחילה נתחיל עם גבעת זאב ולאחר מכן נעבור לנושא מעבר עופר. בבקשה, אדוני ראש המועצה.
יוסי אברהמי
ברשותכם, רוצה לפתוח ולומר, יישר כוח לכל העוסקים במלאכה.
היו"ר דוד אזולאי
אתה יכול להגיד ליושב הראש הקודם, שהתחיל במלאכה, אני רק הצטרפתי בסוף.
יוסי אברהמי
כל העוסקים, זה כמובן היושב ראש הקודם.
היו"ר דוד אזולאי
מגיע לו הקרדיט, כי הוא היה בין היוזמים.
יוסי אברהמי
יישר כוח מיוחד. אין ספק שמבחינתו המהלך שהובלתם יחד איתנו ועם כל הגורמים הקל על התושבים באופן מהיר. כרגע המעבר פתוח. לצערי ישנה בעיה שהמועצה אמורה לממן את זה ויש לנו קושי גדול. אני הבאתי את הנושא הזה בזמנו. לעת הזאת המעבר פתוח. מבחינתי יש לנו עוד בעיה שאנחנו אמורים לפתור אותה יחד עם מפקד מחוז עוטף ירושלים לגבי היציאה לתל אביב. כרגע המעבר נפתח לכיוון ירושלים לבאים מתל אביב לגבעת זאב - כאמור המעבר פתוח. לאלה האומרים לצאת מהישוב יש כביש סלול של משרד השיכון ומע"צ, אמורים לפתור גם את הנושא הזה. אני מקווה שבעזרתכם וגם בעזרת מפקד מחוז עוטף, נוכל להגיע להסכם בעניין הזה.
היו"ר דוד אזולאי
מה מעכב את הפתיחה?
יוסי אברהמי
ממה שהבנתי ממע"צ ומקמ"ט התחבורה במשרד התחבורה, יש כרגע בעיה עם סטאטוס הכביש. הכביש קיים, הוא נמצא בפועל - - -
אורי מקלב
הוא צריך לעבור מתחת או מעל כביש 443?
יוסי אברהמי
לא. זה כביש סלול מהיציאה מ- 443 שמאלה עד למחלף בית חורון. אמורים להסדיר את העניין, מבחינת תנועה ואישור של מפקד המחוז.
היו"ר דוד אזולאי
תכף נשמע התייחסות, מה מעכב את הפתיחה.
אורי מקלב
אדוני היושב ראש, לא רק שהוא מקל על התושבים, בעצם זה גם מקל על העומס במחסום עצמו. כיום כשהם יוצאים מכיוון תל אביב, הם עוברים דרך מחסום עופר, זה מגדיל את הנפח במחסום. כשהם ייצאו ישירות לתל אביב, מערבה יותר הם לא יצטרכו לעבור במחסום וזה יקל גם על המחסום.
ריכאד חרב
זה לא מקל.
אורי מקלב
למה לא מקל?
ריכאד חרב
כי כשהוא יוצא לתל אביב הוא יוצא בכניסה הראשית של גבעת זאב, פונה שמאלה וכך הוא לא נפגש במחסום.>
יוסי אברהמי
אנחנו מדברים על היציאה מ- 443.
אורי מקלב
הוא יוצא לכיוון כביש 443 – זה היתרון, הוא מקצר את הדרך לאנשים, כך שבמקום לנסוע דרך גבעת זאב, הכניסה הראשית היא גבעת זאב, לעלות שוב לכביש עילי. זה מה שאומר יושב ראש המועצה, ההפעלה כמובן גם בכניסה, מי שמגיע מתל אביב יש לו כניסה ישירה לגבעת זאב ויש לו גם יציאה ישירה לתל אביב. הבידוק אצלו כשהוא יוצא, במחסום עצמו ואחר כך במכבים. תמיד הוא יעבור גם אם דרך מבוא חורון.
היו"ר דוד אזולאי
הייתי מבקש לשמוע מנציג משרד התחבורה מה מעכב את פתיחת המעבר מגבעת זאב לכביש 443.
ישראל אפריאט
כמו שהבנתם עד עכשיו הסוגיה שבערה לא הייתה בכלל פתיחת היציאה ל- 443. קודם כל אנחנו שמחים.
היו"ר דוד אזולאי
אני עדיין לא התייחסתי לכביש 443. אתייחס לנושא. גם אני משתמש בכביש הזה ויש לי מה לומר, דווקא דברים טובים.
ישראל אפריאט
הפעולה העיקרית שנעשתה הייתה ראשית לפתוח. כעת זה פתוח, הצומת מוסדרת ואפשר לפנות ימינה וימינה מתל אביב. 50% מהבעיה למעשה נפתרה. כדי לפתוח או לבנות כביש בישראל צריך לבדוק כדאיות ואם בכלל קיים צורך ולא משיקול של כי אנחנו רוצים או יש - - -
יוסי אברהמי
סליחה שאני מפריע לך ישראל, הכביש קיים.
ישראל אפריאט
אני יודע, הכביש הקיים הוא כביש שנפרץ, ועד כמה שאני בדקתי, יכול להיות שאני לא בקי כי פעלנו קודם על הפתיחה, צריך לבדוק את הסטאטוס של הכביש מבחינה סטטוטורית כי זה משמעותי. זו יכולה להיות אדמה פרטית, יכול להיות שזה על אדמות מדינה, יכול להיות שצריך לעבור תהליך מסוים. פעם שנייה צריך שתהייה תב"ע (תכנית ערים) בתוקף. יש הליך תכנוני שצריך לבצע אותו.
היו"ר דוד אזולאי
אדוני, הפרוצדורה הזאת מוכרת לנו ובוודאי שאין לי צפיות שבדיון יבשר הזה אדוני 'מחר פותחים את הכביש'. בוודאי שלא. המטרה של הדיון היא שאתם תתחילו בהליך הזה, ברור שתעבור תקופה ואנחנו נבדוק את ההתקדמות.
ישראל אפריאט
כדי להתחיל בהליך כזה, קודם כל צריך לבדוק כדאיות. אחרי שפתחנו אי אפשר עכשיו לסתור נוהל. יש לבדוק בכלל כמה יוצאים עוד לפני שנכנס לתהליך שהמשאבים של המדינה יבוזבזו על משהו שבכלל לא יגיע בקצה לפתיחה. צריך לבדוק את העניין, לבצע ספירות נוהל ולבדוק כדאיות. ניתן לדבר הזה לעבוד קצת כי רק כשאתה פותח לתקופה מסוימת, כבישים זה כמו מים, לאט הפיזור של התנועות לוקח זמן. אני ממליץ להמתין קצת ולראות איך התנועה תזרום שם, כמה בפועל יעברו דרך המעבר הזה.
היו"ר דוד אזולאי
האם אתם כמשרד התחבורה עורכים בדיקות?
ישראל אפריאט
אנחנו עושים את זה כל הזמן.
היו"ר דוד אזולאי
אני מדבר על הכביש הזה ספציפית.
ישראל אפריאט
מע"צ מבצעת כל הזמן ספירות תנועה, כל הזמן בודקים את הדברים האלה. הוא בודק גם בהיבט של נפגעים בתאונות דרכים, האם זה כדאי כלכלית או אם יש תאונות דרכים ואנשים נהרגים במקום, ברור שנכנסים - - -
יריב לוין
אתה סופר את מי שעובר עכשיו פנימה דרך המעבר כי יכול להיות שביציאה החוצה לכיוון תל אביב יש תנועה יותר גדולה, לא בהכרח זה חופף.
ישראל אפריאט
עדיין השימוש בצומת או הפיזור של הצומת, צריך לעבור בדיקה, יש מספיק כלים, אתה גם יכול לעשות סימולציה. בכל צומת זה משתנה. אני אתן לך דוגמה, כביש איילון הוא כאילו כביש שחוצה את תל אביב וכביש פסגת זאב הוא אותו דבר, יש שני נתיבים במסלול. במקום מסוים הוא מוביל הרבה יותר תנועה ובמקום אחר פחות. כל צומת וכל כביש לגופו. במקרה הספציפי הזה רק לפני כמה שבועות פתחו. אני מציע לתת לדבר הזה לעבוד ויהיה צורך, וכנראה הוא יעלה מראש המועצה, כי כמו שהבנתם הוא מייצג כמו שצריך את התושבים שלו, מע"צ תידרש לבדוק.
היו"ר דוד אזולאי
הייתי מציע שבנושא הזה נפגש בעוד חצי שנה, כאשר יהיו לכם נתונים, גם למועצה יהיו נתונים. אתם תערכו את הבדיקות הנדרשות ונשמח לשמוע בתוך חצי שנה דיווח גם מראש המועצה, גם ממשרד התחבורה איפה הנושא נמצא.
אורי מקלב
אני מבקש לומר לישראל שיש לי את הרגשה שהוא אומר 'תשמע, עכשיו הוצאתי מנה אחת, בעוד תקופה תהייה עוד מנה' בסך הכל עם האוכל בא התיאבון. הספירות שלך הן לא תהיינה האינדיקציה האמיתיות מאחר שאם תהייה יציאה ישירה לכביש 443 ללא דרך מחסום עופר, אלא מיד דרך מבוא חורון דרך המחלף, גם אנשים שגרים בגבעת זאב אולי, לאו דווקא מאגן איילות, יעברו דרך זו וייסעו ישירות לתל אביב במקום שהם יצאו מגבעת זאב, לעלות על הכביש הראשי, כביש 45 , כביש גבעת זאב - ירושלים, להגיע לצומת עופר, לעבור ולנסוע שמאלה. יתכן שהם יעדיפו לקחת את הציר המקל. אתה מקל עומסים ואתה קצת מווסת. מי כמוך משרד התחבורה יודע שיש חשיבות גדולה מאוד להקל על העומסים בבוקר. אני אומר אדוני היושב ראש שגם הספירה של היום היא עדיין לא האינדיקציה האמיתית כי אם תהייה יציאה ישירה לתל אביב, גם אלה שגרים בגבעת זאב, לאו דווקא מאגן איילות יעדיפו לנסוע משם ישירות לתל אביב.
אני רוצה לומר מעבר לברכות על הפתיחה, באמת היה כאן שילוב גם של המועצה וגם של משרד הביטחון. עשו כאן עבודה טובה ומהירה. אדוני היושב הברכות מגיעות לך בקטע הזה שבמשמרת שלך הדברים הטובים נופלים ויש סיכום ויש תכלית לישיבות. אבל דע לך שיש כבר התעניינות גדולה מאוד, כך מסרו לי אנשי אגן איילות לרכישת בתים במקום, אנשים באים ומתעניינים.
יוסי אברהמי
אין ספק, יש עכשיו תאוצה בכל נושא של אגן איילות.
אורי מקלב
חלק משיקולו של אדם לגור במקום הם דרכי הגישה והיציאה. יכול להיות שמגיעים אחוזים מהיזמים, אבל בזה לא נתערב.
יריב לוין
תן להם אחוזים מוגברים בכביש 45.
ישראל אפריאט
לגבי השלב של "עוד חצי", תבדוק את החלק הסטטוטורי של הכביש כי אם אין התכנות לביצוע כי זו אדמה בעייתית, אומנם קיים שביל, אבל זה שטח של מישהו, כלומר הכביש נפרץ שלא על פי הכללים, תבדוק את הדבר הזה ואם יש התכנות אפשר על מה לדבר. אם אין התכנות, חבל שאנחנו סתם נבזבז משאבים.
יוסי אברהמי
אני רוצה לעדכן, שהכביש נפרץ על דעת משרד השיכון, מנהל המחוז משה מרחביה. כלומר יש את כל הנתונים מבחינת הכביש, גם סטטוטורית, זה המידע שקיבלתי ממשרד השיכון. מפקד המחוז גם בשיחה וגם סגן מפקד המחוז דיבר איתי, הם מבחינתם מוכנים לאשר את הפתיחה של הכביש. המפתח נמצא כרגע אצלך ישראל, כמובן בעקבות בדיקות שאתם ואנחנו נערוך לגבי הסטטוטוריות.
יריב לוין
מה נדרש כדי לגמור את זה הלכה למעשה?
ישראל אפריאט
להתחיל לבדוק את סטאטוס הכביש.
מרינה סולודקין
מי צריך לבדוק?
יריב לוין
בהנחה, שהתגברנו על המסמכים ונניח שאתה מקבל מחר מהמועצה אישור.
ישראל אפריאט
המועצה פונה למינהל האזרחי.
יריב לוין
לא חשוב, נעשה התהליך הזה, מה מעבר לזה צריך לעשות בשטח? נניח שמחר מישהו נותן לך אישור שהכל מסודר, מה יש לעשות מבחינה מעשית?
ישראל אפריאט
התהליך לבניית כביש במדינת ישראל קשור למע"צ, משרד התחבורה ומשרד האוצר. אחרי שעורכים בדיקת כדאיות כלכלית והיה ומוצאים שהכביש כדאי מבחינת השקעה, זה אומר שאם אומדן הכביש הוא 20 מיליון שקל, כביש נבנה ל- 15 שנה, אם הכביש אחרי 15 שנה מחזיר למדינה את ההשקעה, בדרך כלל מאשרים אותו. היה ולא, אז מודיעים לא.
יריב לוין
מה נשאר מבחינת השקעה? הרי אחרי שפרצו את הדרך מבחינת פרופורציה מה נשאר ביחס למה שכבר הושקע, כמה נשאר להשקיע כדי לסיים אותו ברמה שניתן להשתמש בו. מישהו יודע להגיד?
ישראל אפריאט
ניתן לענות רק אחרי שעושים תכנון מפורט. בשלב שיכולים לעשות כתב כמויות ניתן לדעת אומדני עלויות.
יריב לוין
אני לא תופס אותך במילה, אבל עד היום הושקע בכביש הזה איזה שיעור, 60% ממה שהיה צריך, 20%?
ישראל אפריאט
אף אחד לא יכול לומר את זה. אני לא יודע, לא קיבלתי נתונים ואני לא יכול להגיד.
יוסי אברהמי
אני יכול לומר, זה לא איזה שביל שנפרץ בדרך עפר ואנשים נוסעים. זה כביש סלול. משרד השיכון אמרו לי שצריך בסך הכלל תמרור, יש שוליים, יש אבני סף, יש כביש, הכביש קיים.
היו"ר דוד אזולאי
אדוני יושב ראש המועצה, אני מציע לך שאתה תבדוק את הנתונים, מול משרד הבינוי והשיכון ומול משרד התחבורה. אנחנו נעמוד לרשותך בעניין הזה, נכון שהקצבנו לנושא הזה חצי שנה, אבל אם תמצא לנכון - - - -
יוסי אברהמי
סליחה אדוני היושב ראש, זה הרבה זמן, כי לזכותכם יאמר, ואני אומר את זה בפה מלא, כשלקחתם ונתתם לנו חודש וחצי ועוד חודש וחצי העניין נפתר. אני לא האמנתי שזה היה כל כך מהר. אני חושב שלוח הזמנים שאתה תקבע יהיה מאוד משמעותי מבחינתי כי ברגע שאתה אומר חצי שנה, אז הדברים נמרחים.
היו"ר דוד אזולאי
אנחנו יוצאים עוד מעט לפגרה ויש לנו בערך עוד חודש עבודה. בוא נקבע, שמיד לאחר הפגרה הנושא הזה ייבדק מולך לפני הישיבה. תעדכן אותנו.

אדוני ראש המועצה, אנחנו מיד לאחר הפגרה נבקש את מנהלת הוועדה לקבל ממך עדכונים, בהתאם לעדכונים אנחנו נחליט אם לקיים ישיבה או לתת אורכה נוספת.
ישראל אפריאט
אני רק רוצה להשלים. הריבון ביהודה ושומרון זה המינהל האזרחי והייתי מבקש שמי שייתן את הנתונים לגבי סטאטוס הכביש, אם הוא בוצע בצורה סטטוטורית - - - -
היו"ר דוד אזולאי
אני סומך על ראש המועצה ואני מאמין שגם אתה, הוא ייעזר בך ואתה תעזור לו ותמצאו יחד את הדרך להציג את הנתונים בפני הוועדה.
יריב לוין
הערה נוספת, את תהליך המצאת האישורים הרי אפשר לעשות באופן מהיר מאוד, בהנחה שאתה תקבל, אם לא קיבלת לא קיבלת, אבל בהנחה שקיבלת אני מציע שתהייה הסכמה שברגע שאתה מקבל אותם, אתה מהצד שלך תכין הערכה כמה עולה להשלים את הכביש. למיטב הבנתי באופן יחסי למה שכבר הושקע זה מעט. הרי רוב ההשקעה נעשתה שם. מדובר במשהו שהוא לא לפרוץ את הדרך.
ישראל אפריאט
כבוד חבר הכנסת, אני לא נערכתי לכביש הזה ואני לא רוצה ליפול בלשוני, אני לא רוצה להטעות.
יריב לוין
אני אגיד לך לאן חותר. בהנחה שאתה תקבל את מה שאתה צריך כדי לראות שאתה לא מבזבז את הזמן והעסק הוא מסודר. אנחנו אחר כך נעמוד במצב שנצטרך לדעת מבחינתך, כמה זה עולה כדי שנוכל לרוץ למשרדי הממשלה המתאימים ולהביא אותם לכאן, לאגם את המשאבים כדי לסיים ולהוציא את הכסף הזה. אני מניח שזה לא יהיה בשמיים כי לא נראה לי שמדובר בסכומי עתק ביחס למה שכבר הושקע שם.
היו"ר דוד אזולאי
בהתחשב בעובדה, את מי זה משרת.
יריב לוין
לכן אני לא רוצה שלא נעמוד במצב, בהנחה שתקבל את החומר תוך חודש, אז נמתין כחודשיים כדי לבקש להתחיל. הרי בלי שנדע כמה זה עולה לא נוכל להתקדם.
ישראל אפריאט
אוכל לתת הערכה ולא אומדן, כי האומדן הוא אחרי - - -
יריב לוין
כן, הרי זה ברור לגמרי, לא תופסים אותך על השקל.
היו"ר דוד אזולאי
תודה לך אדוני. חברת הכנסת מרינה סולודקין, בבקשה.
מרינה סולודקין
אדוני היושב ראש, אני מרגישה משום מה, שבמשרד התחבורה לא רוצים לעסוק בנושא. שואלים שאלות של 'מי יבדוק, מי יעשה'. אתם לא צד?
ישראל אפריאט
אני אעדכן אותך, אומרים 'ביהודה ושומרון נעשה בשנה האחרונה מה שלא נעשה עשרים שנה'. אני פשוט לא רוצה להטעות את חברי הכנסת, אני שואל מהו הסטאטוס קיים, ואם אני לא יודע אני לא יכול לומר משהו שאני לא יודע. אני לא רוצה להטעות אתכם. אני לא הייתי מוכן במידע על הכביש הזה, לא בדקתי אותו סטטוטורית, לא יודע מה המצב שלו.
מרינה סולודקין
אני לא סיימתי. אני רוצה שבהמלצות של הישיבה שלנו למשרד התחבורה לציין בצורה מאוד מאוד נחרצת שאנחנו רוצים להקל את מצבם של התושבים של גבעת זאב והסביבה, כמובן שאחרי הפגרה לקיים ישיבה. אנחנו לא מבינים את האדישות של משרד התחבורה, בנושא כל כך חשוב.
יריב לוין
אם אני צריך להיות הסנגור של המשרד. שר התחבורה עשה מהפך אדיר בכבישים - שר התחבורה עצמו ביהודה ושומרון בשלוש האחרונות, לא רק שאין אדישות, אלא להפך, ישנן הרבה בעיות. המשרד ירש מציאות איומה ונוראה והעובדה שמהישיבה הקודמת נעשתה כאן עבודה. אנחנו צריכים להיות גם הגונים. התקדמו הדברים וצריך להמשיך לבקש להתקדם באותו מתווה ולסיים את העניין.
אורי מקלב
אדוני היושב, לפני שאנחנו מברכים על המוגמר בעניין המחסום הזה, אנחנו באמת מברכים את כולם ואני לא אחזור על זה. היום המחסום פתוח, לפי מה שאני יודע, מהשעה 06:00 עד 19:00. זה פתוח רק לתושבי המקום. אנחנו צריכים לשאוף, אנחנו צריכים לדעת שעדיין אין לנוח על זרי הדפנה, אנחנו צריכים לשאוף ליותר שעות ובמיוחד על הרחבת הכניסה ליותר אנשים. בסופו של דבר מי שנותן שירותים לאותה שכונה וגם המבקרים עדיין צריכים לעשות את כל הסיבוב. כשכבר משקיעים בעניין כזה, הבנו שבשלב הראשון זה מה שצריך להיות, אבל עם הבדיקות שלכם צריך להתקדם. המטרה והיעד צריכים להיות פתיחת המחסום ליותר שעות וליותר אנשים.
היו"ר דוד אזולאי
יש איזו סיבה שהמחסום פתוח עד השעה 19:00 בלבד ורק לתושבי המקום?
קריאה
זו הייתה הבקשה של המועצה..
יוסי אברהמי
ביקשנו בזמנו לפתוח את השער, כרגע המצב הוא עומס התנועה, אנחנו עושים סקר כדי לראות כמה. המועצה מממנת את זה, זה עול תקציבי לא קטן עלינו.
אורי מקלב
המדבקות הן רק לשכונה והן מסיבות ביטחוניות.
יוסי אברהמי
מסיבות ביטחוניות, זה מה שהציב לנו מפקד המחוז.
אורי מקלב
כל כוח האדם במקום, הוא רק לאלה שיש להם מדבקות, כלומר שמכירים אותם.
היו"ר דוד אזולאי
אם היו מגדילים את כוח האדם, היה אפשר לפתוח את זה לכלל האוכלוסייה?
יוסי אברהמי
ל- 24 שעות לכלל האוכלוסייה.
היו"ר דוד אזולאי
אני חושב שזה השלב הבא שצריך לחשוב עליו. אי אפשר להטיל את העומס התקציבי על הרשות המקומית, זה לא צודק. המועצה לא חייבת לממן אזרחים אחרים.

ברשותכם אני עובר לנושא השני – שיפורים בכביש 443. תפקידנו לא רק לבקר אלא גם להגיד מילה טובה. אני חושב שמאז הדיון האחרון, אני בעצמי נוסע לפחות שלוש-ארבע פעמים בשבוע בכביש הזה. אין ספק שיש שיפור משמעותי. אני בטוח שחבריי מסכימים איתי על כך. על כך אתם ראויים לתודה ולהערכה.

יש כאן נתון שקיבלתי מהמשרד לביטחון פנים ואני אבקש את התייחסות לנתון לגבי מעבר עופר. מעבר עופר בעל שלושה נתיבים, עם חמישה עשר מאבטחים, חמישה שוטרי מג"ב, ושישה עשר אנשי המשטרה הצבאית – סה"כ שלושים ושישה איש. מצד שני בסעיף 4, הדרישה היא לתגבר את המאבטחים מחמישה עשר לעשרים מאבטחים, להוריד את שוטרי המג"ב ובמקום שישה עשר אנשי המשטרה הצבאית מבקשים רק שניים עשר, סה"כ שלושים ושניים איש והעלויות הן הרבה יותר גבוהות. מה הסיבה לכך? במיוחד לאור העבודה, שבשבוע שעבר העברנו הצעת חוק שאומרת, שהמשטרה יכולה לקבל כוח אדם מהצבא. לא ברור לי, האם ניתן לתגבר והאם כתוצאה מכך נוכל לפתוח נתיב נוסף במחסום עם אותן העלויות. לא ברור לי, מדוע היה צורך בקיצוץ.
ריכאד חרב
בדיון הקודם, סגן מחוז ירושלים התבקש להציג נתונים לגבי משמעות הפתיחה של שישה נתיבים במעבר עופר. כידוע לכם אנחנו בעוטף ירושלים מפעילים 17 מעברים ומחסומים. כמובן שלכל מעבר ומחסום יש את המורכבות ואת הייחודיות שלו. להפעיל מעברים צריך משאבים.

הבעיה המרכזית כאן היא המשאבים. בכדי לפתוח נתיבים נוספים צריך כוח אדם. כרגע אין לנו ולכן אנחנו במחוז ירושלים עושים בתקופה האחרונה עבודת מטה נרחבת כדי לבצע התאמות בכל המעברים של עוטף ירושלים ביניהם מחסום 443.
על פניו, ניתן לראות שבתקופה האחרונה יש שיפור ניכר בכל המעברים. אנחנו מקפידים בשעות העומס, גם בבוקר וגם בערב ומוצאי שבת, שיהיה קצין שיפקד על המעבר כדי להקל. דיברתי על ביצוע התאמות, כמובן שזה כפוף להערכות מצב, מידעים שיכנסו וכדומה. אני מאמין שעבודת המטה תוך חודש תסתיים ובין היתר אולי נוכל לפתוח נתיב רביעי או חמישי. כמובן שזה יהיה מותאם לשעות העומס. לא תהייה פתיחה של נתיב נוסף לאורך כל היום אלא רק בשעות הבוקר המוקדמות, שעות הערב ובמוצאי שבת. כאמור, הבעיה המרכזית היא המשאבים.
היו"ר דוד אזולאי
לאדוני יש את המכתב של השר לביטחון פנים?
ריכאד חרב
לא. אני מחזיק במכתבו של סגן מחוז ירושלים.
היו"ר דוד אזולאי
אני מציע שאולי תראה את המכתב הזה. אני מסב את תשומת לך לסעיף 3.4 במכתבו של השר לביטחון פנים. משום מה אני לא רואה כאן, נעזוב את העלויות שאדוני מדבר עליהן, אבל במצב הקיים היום אתה יכול לפתור בעצם את הבעיה. משום מה, אומר לנו השר כאן, שים לב לסעיף 4 במכתבו, הוא כותב שמקום חמישה עשר שוטרים צבאיים יהיו שניים עשר. במקום זה הוא להגדיל את מספר המאבטחים שעולים כסף, הוא הגדיל את מספרם מחמישה עשר לעשרים.
ריכאד חרב
שניים עשר החיילים, זה למשמרת אחת. כלומר, המשמעות כאן היא כפולה.
היו"ר דוד אזולאי
היו שישה עשר.
ריכאד חרב
לא. שישה עשר לסדר הכוחות הנוכחי, שמדבר על 24 שעות לשלושה נתיבים. כדי לפתוח שישה נתיבים, אתה צריך שישה עשר חיילים למשמרת אחת.
היו"ר דוד אזולאי
אבל אתה גם לא פותח. אתה אומר בעצמך שכדי לפתוח - - -
ריכאד חרב
היום כדי לפתוח שישה נתיבים - - -
היו"ר דוד אזולאי
לא כל היום, רק בשעות הלחץ.
ריכאד חרב
המשמעות היא, שאני צריך לוותר על בידוק ברמה מסוימת.
יריב לוין
אני לא מצליח להבין את הנתונים שאתם כותבים. אתם אומרים שהיום המצב הקיים הוא שלושה נתיבים, זה מצריך חמישה שוטרי מג"ב, שישה עשר חיילים של המשטרה צבאית וחמישה עשר מאבטחים". אם אני מבין נכון, בעצם צריך עשרים ואחד מאבטחים כדי לתפעל את המצב הקיים. כלומר אתם עובדים במינוס שישה אנשים כבר במצב הנוכחי?
ריכאד חרב
אמת.
יריב לוין
אחר כך אני רואה, שכדי להכפיל את מספר הנתיבים, בשורה התחתונה אני צריך פחות אנשים?
היו"ר דוד אזולאי
שלושים ושניים איש.
יריב לוין
איך זה מסתדר? אני הייתי מצפה שאם זה המצב - - -
ריכאד חרב
מה שדיברת, זה בעצם למעברים נוספים. כיד לתגבר את המעבר זה יהיה על חשבון מעברים אחרים.
יריב לוין
לא. אני רוצה לשאול שאלה פשוטה, אולי זה כתוב פה ואני לא מצליח לראות. אם אני מבין נכון, לא מעניין אותי מה יש במקומות אחרים. אני כדי להפעיל שלושה נתיבים במעבר עופר צריך: חמישה שוטרי מג"ב שיש לי, שישה עשר חיילי משטרה צבאית שיש לי ועשרים מאבטחים שמתוכם יש כרגע חמישה עשר, זאת כדי לפעול במצב אופטימאלי בשלושה מעברים. זה מה שכתוב כאן? את זה אני מבין. אני מניח שאם רוצים לפתוח שישה נתיבים, אני לא יודע אם המספרים צריכים להיות כפולים, אבל זה צריך להיות קרוב לכפול. לעומת זאת כשאני מסתכל אני רואה שבשביל שישה נתיבים קודם כל מספר האנשים הכולל צריך להיות פחות – שלושים ושניים במקום שלושים ושישה, נעלמו מהתמונה שוטרי מג"ב בכלל ולעומת הזאת צריך שניים עשר חיילים במקום שישה עשר ותוספת של חמישה מאבטחים, אגב גם זה פחות מאשר הפער של השישה שאתם טוענים שיש לכם בפתיחה של שלושה נתיבים. בטוח שזה לא יכול להיות.
ריכאד חרב
בסעיף 4 כתוב: "...השלמה למקורות הקיימים...". זאת אומרת, שבנוסף לסד"כ צריך להוסיף עוד שניים עשר חיילים - - -
היו"ר דוד אזולאי
סליחה, אני מתייחס ככתבו וכלשונו.
ריכאד חרב
בסעיף 4 כתוב: "...ודרישות ההשלמה למקורות הקיימים...".
יריב לוין
תסביר לי בבקשה למה - - -
ריכאד חרב
מבחינת סד"כ מג"ב לא משתנה, גם כך המג"ב הוא מפקדים, כלומר המפקד נשאר בין אם לפקד על שלושה או שישה הוא נשאר אותו מפקד.
יריב לוין
בעשרים ואחד, אתה כולל את השישה שאתה מבקש להוסיף לשלושת הנתיבים במצב הקיים.
שלומית אבינוח
שישים וארבעה, זה מה שרוצים, שלושים ושניים. רוצים בסך הכל שיהיו שישים ושמונה? שלושים ושש ושלושים ושתיים? זה מה שאתה כותב. זה לא מה שכתוב.
ריכאד חרב
כתוב בסעיף 4 במפורש "דרישות השלמה למקורות הקיימים" בנוסף לסעיף 3 צריך להוסיף עוד שניים עשר חיילים ועוד עשרים מאבטחים.
היו"ר דוד אזולאי
סליחה, תסתכל בסעיף 4 שאומר "דרישות להשלמה למקורות הקיימים" כלומר לקיימים, ,ושניים עשר חיילי משטרה צבאית ועשרים מאבטחים, שבעה עשר וכדומה. כלומר אם אני משווה את זה לקיים הרי שיש כאן ירידה במספר כוח האדם משלושים ושישה לשלושים ושניים.
ריכאד חרב
לא ירידה. זה אולי עניין של ניסוח, מדובר על השלמה למקורות הקיימים. היום כדי לפתוח עוד שלושה נתיבים אני צריך עוד שניים עשר חיילים.
יריב לוין
על מה מדובר כאן? המספרים האלה מתייחסים למה? ליום, משמרת, לשעה?
ריכאד חרב
למשמרת. אם צריך לפתוח משמרת שלמה, מדובר על שניים עשר - - -
היו"ר דוד אזולאי
משמרת שלמה לשלושה נתיבים נוספים?
יריב לוין
אני לא מצליח להבין, לצורך העניין, למשמרת אחת בשלושה נתיבים אני צריך עשרים ואחד מאבטחים פלוס - - -
ריכאד חרב
לא. העשרים ואחד זה לא למשמרת אחת. העשרים ואחד הם ליממה שלמה – 24 שעות.
יריב לוין
ליממה, לא למשמרת?
ריכאד חרב
ליממה.
אורי מקלב
אנחנו לא ביקשנו שלושה נתיבים ל- 24 שעות.
היו"ר דוד אזולאי
יש כאן איזה נתון לא ברור, או שיש כאן איזו הטעייה.
יריב לוין
אנחנו רוצים לדעת בשורה התחתונה, הרי ישנן שעות עומס מסוימות שכולנו יודעים מהן. הן לא 24 שעות – הן הרבה פחות. מה נדרש נקודתית כדי לתגבר את זה? אגב, זה לא חייב לקפוץ משלושה לשישה, יכול להיות שתפתח רק ארבעה נתיבים וזה יפתור לך את הבעיה.
ריכאד חרב
זה מוסיף לכל נתיב - - -
יריב לוין
איפה הנתון הזה?
היו"ר דוד אזולאי
סליחה, אני רוצה להיות ממוקד. אני רוצה לומר לך שכדי לקבל את התשובה הזאת לקח הרבה מאוד זמן – חודשיים ובסוף היא לא ברורה. חודשיים עד שקיבלנו את התשובה.
ריכאד חרב
מפקד המחוז, התחייב בוועדה הקודמת ומיד התייחסנו לנתונים.
שלומית אבינוח
קיבלנו את זה אתמול בצהריים, אחרי הרבה שיחות.
היו"ר דוד אזולאי
רק אתמול קיבלנו אותם, אנחנו שמים את זה בפניכם ולכן גם לא הועברו אליך קודם לכן. עזוב לרגע את המכתב. שואלים כאן חברי הכנסת שאלה אחת ואנחנו מבקשים תשובה עליה. הרי כדי לפתוח נתיב נוסף, אתה לא פותח אותו 24 שעות אלא פותח אותו רק בשעות הלחץ. תגיד מה צריך לפתוח נתיב בשעות הלחץ? כמה כוח אדם דרוש כדי לפתוח נתיב אחד נוסף? אנחנו נעשה את המכפלות.
ריכאד חרב
פלוס שלושה אנשים.
היו"ר דוד אזולאי
כל נתיב תוספת של שלושה אנשים שזה אומר לשעות הלחץ בלבד, שש שעות פחות או יותר?
ריכאד חרב
שלוש שעות בבוקר, שלוש שעות אחר הצהריים.
היו"ר דוד אזולאי
זה מה שאני אומר, שש שעות במשך היום שזה לבוקר, צהריים. יש לנו בסך הכל תוספת של שלושה תקנים.
ריכאד חרב
שישה חיילים ועוד שלושה מאבטחים, כדי לפתוח עוד שלושה נתיבים.
יריב לוין
לא. נתיב אחד.
ריכאד חרב
לנתיב אחד, שלושה איש אדוני.
יוסי אברהמי
ברשותך אדוני, אני רוצה להבין, בפועל יש כאן איזו הטעייה לפחות מהנתונים - - -
היו"ר דוד אזולאי
גם מהמכתב של השר לביטחון פנים, הדברים לא ברורים. מישהו מוכן להסביר את הדברים? אני אשמח לשמוע.
יוסי אברהמי
אדוני, אני רוצה להבין בצורה מאוד ברורה, כמה נתיבים פתוחים כרגע בפועל?
ריכאד חרב
שלושה.
יוסי אברהמי
לא.
ריכאד חרב
לפעמים שניים.
יוסי אברהמי
מידע אישי שלי, גם מאופן אישי בנסיעה - - -
ריכאד חרב
אני מזמין את הפורום הזה - - -
יוסי אברהמי
אני חזרתי אתמול אחר הצהריים בשעות העומס, אני אומר לך שאני באופן אישי ואני לא מדבר על נתונים של התושבים שלי שמגיעים אלי, נסעתי בשעות העומס חזרתי, היו שני מסלולים פתוחים – בוודאות. זה היה בשעות אחר הצהריים. אני חזרתי בשעה 18:00 היו שני נתיבים פתוחים. השאלה איך מנתבים, האם מנתיבים שניים או שלושה נתיבים?זה הבדל מהותי כרגע ביחס למה שאתם נותנים. אם בפועל 24 שעות פתוחים שלושה נתיבים זה נתון אחר, אם שני נתיבים זה נתון אחר. אני לא מבין.
היו"ר דוד אזולאי
אדוני, הדרישה פשוטה. אדוני גם יודע ואנחנו לא מחדשים כאן חידושים. במצב הנורמאלי, בדרך כלל פתוחים בין שנים לשלושה נתיבים שזה לא בשעות לחץ. אני לא זוכר יותר משלושה נתיבים פתוחים. אני לא זוכר דבר כזה ואני מוכן לעשות איתך ניסיון - - -
ריכאד חרב
אמרתי, שלושה נתיבים.
היו"ר דוד אזולאי
בסדר. הדרישה שבשעות הלחץ לפתוח לפחות עוד שני נתיבים נוספים, זה אומר שש שעות. אנחנו מבקשים לקבל נתון של כמה זה אמור לעלות, זאת הדרישה של הוועדה.
שלומית אבינוח
כמה כוח אדם.
יריב לוין
אגב, לא רק שם אלא גם בכניסה לגבעת זאב, כמה זה עולה? בסוף ננסה בכוחותינו הדלים, להתמודד אחר כך עם העניין הזה. ראשית, שנבין במה מדובר ומהי העלות - - -
יעקב כץ
מדינת ישראל, היה ויש לה שישה נתיבים, היא חייבת לפתוח את כל הנתיבים, יהיה חוק.
היו"ר דוד אזולאי
חבר הכנסת יעקב כץ, למה ללכת לחקיקה אם אני יכול לפתור - - -
יעקב כץ
חבר הכנסת דוד אזולאי ידידי היושב ראש, הרי היינו בזמנו נגד העסק הזה וטענו שזה מה שהוא יגרום, אם מישהו זוכר את ההחלטה של בית המשפט העליון שהחליט לפתוח את זה לנסיעה של תושבים מקומיים, אז אמרנו שזה מה שיקרה, להפוך נתיב מרכזי לנתיב בעייתי. אמרו שיפתחו שישה נתיבים – זאת הייתה התשובה. אם אתה תאמר לו 'יושבים כאן חברי כנסת, אנחנו נחוקק חוק שאומר שבכביש הזה, אם יש בו שישה נתיבים, חייבים לפתוח את כל ששת הנתיבים'. אם זה יהיה חוק זה חייב אותם. אם אתם לא רוצים שיהיה חוק כזה - - -
יריב לוין
חבר הכנסת יעקב כץ, אני אגיד לך מה יקרה. במעלה אדומים הפקק יהיה פי שתיים. הבעיה היא בעיית כסף, להם אין בעיה, העניין בסוף הוא עניין של כסף. הרי כולם יודעים את זה.
יעקב כץ
יחייבו אותו לפתוח - - -
יריב לוין
כדי שאנחנו נדע איפה ללחוץ על מנת שיתנו את הכסף בין אם במשרד לביטחון פנים, בין אם זה באוצר, בין אם זה משרד הביטחון או במקום אחר, אנחנו צריכים להבין על מה מדובר. יכול להיות שמדובר על פרויקט מטורף בסכומי עתק, ויכול להיות שכמו שנדמה לי שמדובר בסכומים שהם לא בשמיים ואפשר לדאוג - - -
יעקב כץ
ואם יהיו שלושה נתיבים פתוחים, בכמה זה יצמצם?
יריב לוין
לתת את התגבור במקום שצריך. לכן אנחנו צריכים לדעת את הדברים הבאים שהם מאוד מאוד פשוטים. אחד – מה נעשה כרגע בשטח? כלומר, בכמה משעות היום יהיו שני נתיבים ובכמה משעות היום יהיו שלושה נתיבים. שניים – במה כרוך להפעיל נתיב נוסף לפרק זמן של שש שעות, כמה זה עולה? מה שעולה שם זה עולה גם בכניסה מאגן איילות והוא עולה בכל מקום, הכל אותו דבר. אז נוכל לדעת ולנסות לראות איך אנחנו סוגרים את הקצוות האלה. עם המסמך הזה אנחנו לא יכולים לעשות כלום.
היו"ר דוד אזולאי
צריכים את הנתון הפשוט הזה. הרי כאן סביב השולחן הזה אין ויכוח שיש שעות לחץ ושבשעות הלחץ צריך לפתוח שני נתיבים נוספים, על זה אין ויכוח.
יעקב כץ
מה יפתח את כל ששת נתיבים בלי אבטחה בכלל?
ריכאד חרב
אז בוא נוריד את המחסום.
יעקב כץ
נניח שהמחסום הזה קיים, עשיתם שישה נתיבים, מה יפתח את כולם?
ריכאד חרב
אנחנו אחראים על בטחון.
יעקב כץ
לא. מה יפתח את הכל בלי אבטחה בכלל? מה אני צריך לסגור כדי לפתוח בלי אבטחה, שזה יהיה כמו כביש תל אביב?
היו"ר דוד אזולאי
מטעמי בטחון, אתה לא יכול לעשות את זה.
אורי מקלב
בלי החלטת בג"צ, אין על מה לדבר.
היו"ר דוד אזולאי
במיוחד אם הולכים לפתוח את הכביש לכל האוכלוסיות.
אורי מקלב
חבר הכנסת יעקב כץ, צריך לדעת שהיו מחסומים שהיו פזורים גם ברמות - - -
היו"ר דוד אזולאי
רבותיי, בבקשה אני רוצה להמשיך.
ריכאד חרב
אני חייב תשובה - - - -
אורי מקלב
סליחה, לפני שאתה נותן תשובה, תן לי תשובה כוללת. אמר חבר הכנסת יריב לוין ואדוני היושב ראש, אין ספק שהשיפור שחל בשעות הבוקר מובהק. ראינו שברגע ששלושה נתיבים פתוחים באופן קבוע זה נתן את המענה. אנחנו רואים שהיום המצב הרבה יותר טוב, יכול להיות שצריך לבדוק פתיחה של ארבעה נתיבים. כאשר באופן קבוע יש שלושה המצב הוא הרבה יותר טוב. אנחנו לא דיברנו רק על עצם המסלול עצמו אלא גם על ההתייחסות של הבודקים שתהייה רצינית יותר. כשאתה מגיע למקום אתה רואה קצת קלות דעת ודיבורים, לדעתי מאז הועברו הנחיות בהתאם ויש שיפור, יש ריכוז במאמץ לבדוק את האנשים. אחר הצהריים, ואמרו גם הנמצאים כאן, וגם ממה שהגיע אלינו ולוועדה, אחר הצהריים ישנם עומסים, יש שוב תלונות על עומסים. מתברר שבשעות האלה אין שלושה נתיבים אלא רק שניים. אין ספק שכל מסלול שנפתח מוריד את הלחץ. הנתון שמבקשים חברי הכנסת לדעת היא מהי העלות לעניין הזה.

אדוני היושב ראש, אני רוצה לומר לך שבתקופה האחרונה אני מקבל תלונות, אולי גם אתם נתקלים בזה, שבכביש בגין יש לחצים מאוד גדולים מה שלא היה בתקופות האחרות. יש לחצים בכביש בגין כהמשך לכביש 443, יש עומסים ותנועה רבה. שאלתי את העירייה והם לא יודעים את הסיבות. צריך לבדוק. יכול להיות שברגע שהמחסום טוב יותר ויש זרימה שוטפת זה משפיע על כביש בגין. יכול להיות שהמחסום הוא זה שעצר את העומס בכביש בגין.
יעקב כץ
רד לאילת ותראה כמה מכוניות נפרקות שם כל יום. מה הפלא? יש תוספת של אלפי כלי רכב.
אורי מקלב
ביקשתי גם לשאול ואולי בהמשך לדבריו של חבר הכנסת יעקב כץ, כמה מכוניות פלשתינאיות עולות על כביש 443, אם יש לכם את הנתונים מאז כשנה כשיש החלטה - - -
ריכאד חרב
כמעט ולא עולים, ממש כלי רכב בודדים.
אורי מקלב
טוב לראות את החלטת בג"צ עם המשמעויות הכספיות והשינויים ומה זה הטיל על תושבי מדינת ישראל. אני לא נתקלתי - - - -
היו"ר דוד אזולאי
אם לשפוט על פי הניסיון שלי מהנסיעה, אני לא נתקלתי, לא נוסעים על הכביש.
יוסי אברהמי
זה נשמע לי הזוי ואבסורד, שכביש כניסה לירושלים, כביש מרכזי במדינת ישראל, עליו אנחנו אמורים בכלל להתווכח כדי לפתוח נתיב נוסף. תבינו על מה אנחנו מדברים, גבעת זאב בכלל לא בתמונה. על הכניסה הראשית לירושלים עם מאות אלפי כלי רכב אנחנו מתווכחים על נתיב או שניים. זה נשמע הזוי.
היו"ר דוד אזולאי
יוסי אברהמי, לצערי הרב אתה צודק, אתה יודע שאנחנו לא יכולים לקחת על עצמנו את האחריות על נושא הביטחון.
יוסי אברהמי
אין ויכוח על הביטחון.
היו"ר דוד אזולאי
הקוד הוא נושא הביטחון, כשאומרים לך את הקוד הזה אז אתה אומר בסדר. אנחנו דורשים לפתוח עוד שני נתיבים. הנושא המתבקש על ידי חברי הכנסת לתת לנו את סכום העלויות, כמה עולה לפתוח כל נתיב למשך עוד שש שעות ביממה, שלוש שעות בבוקר ושלוש שעות בצהריים. מהי העלות לפתיחת כל נתיב. אבקש ממך, היות והשר לביטחון פנים כותב לי במכתבו "פנייתך אל סגן מפקד מחוז ירושלים מיום 21 בדצמבר 2011 הועברה לעיוני. למען הסדר הטוב על מנת לקבל התייחסות זרועות המשרד, אודה להבהרות לבקשות באמצעות לשכתי". אני מתנצל, חטאתי, פשעתי שפניתי ישירות לאיש שישב כאן בדיון ובקשנו את הנתונים, להבא אני אפנה נכון. אבקש ממך כדי שהתיק הזה לא ייפול עליך, אתה נמצא כאן בדיון, זו בקשתם של חברי הכנסת, אנא ממך תעביר את הנתונים הללו בהקדם למשרד לביטחון פנים, כי אנחנו עוד היום או מחר בבוקר נפנה אליהם ונדרוש לקבל את הנתון הזה.
ישראל אפריאט
אני רוצה להתייחס פעם אחת למחסומים. אני גם המפקח על התעבורה ביהודה ושומרון. אני יכול לומר שמה שנעשה השנה ביהודה ושומרון - עשינו מה שצריך והשיטה הייתה לראות בפריזמה אזרחית. לדעתי הבעיה שעל המחסומים מסתכלים בפריזמה צבאית למרות שהם נמצאים על כביש שהוא חלק תחבורה. לבדוק כמה זה עולה זה חלקי. אם אנחנו נבדוק מהי עלות לבנאדם שעומד רבע שעה כפול כל האנשים שעומדים במחסום, כמה דלק האנשים מבזבזים במקום לרכוש. פעם שנייה, כמה זמן הבנאדם איחר לעבודה ובמקום לייצר למדינה הוא עומד, כלומר המדינה מפסידה כסף בבדיקות בתחום הכבישים, תחום שאני מכיר, כי זה התהליך שעושים מבחינת הכדאיות. אין ספק שהעלות שתתקבל היא שולית. לכן אני מציע לבדוק פעם אחת גם את נושא המחסומים בהיבט הרווח של המדינה מעצם העובדה שהיא שמה או פותחת עוד מעבר ובמעבר הזה יעברו למשל מאה חמישים. סדר גדול של מעבר של כביש שאתה פותח, אם אני לוקח קורלציה לאיזה מחסום שעשניו עליו מודל, מאה וחמישים שעוברים ביום שווים לעשרה מיליון שקל חיסכון.
היו"ר דוד אזולאי
אדוני, הנתון הכי חשוב מעבר לכל מה שאמרת, אסור לנו לשכוח ולו לרגע שזאת הכניסה לבירת ישראל. זה הנתון הכי חשוב.
ישראל אפריאט
בדיוק. זה יפגע בכלכלה של מדינת ישראל, אם לא ישתמשו בדבר הזה בפריזמה אזרחית-כלכלית.
היו"ר דוד אזולאי
לא הייתי לוקח את כל המשתנים, אלו נתונים חשובים ולא הייתי מקל ראש בהם. הנושא היותר חשוב מבחינתו זו איך רואים את אחת הכניסות הראשיות לבירת מדינת ישראל. מזה אסור להתעלם. אנחנו לא יכולים לעמוד כאן כעניים בפתח ולבקש עוד פתיחת נתיב בשעות מסוימות. לדעתי מן הראוי היה אפילו לפתוח את כל הנתיבים במשך כל שעות היום, כך נאה וכך יאה לבירת מדינת ישראל. אבל זה לא המצב. אנחנו מבקשים כרגע את הנתון הזה, תוך שבוע שבועיים לקבלו כדי שנוכל להתקדם.

רבותיי, אני מודה לכם, אני מבקש לסכם.
בן ציון בצלאל גלינסקי
אנחנו מוזמנים ויש לנו מה לומר. היה כאן דיון מאוד מעניין - - -
היו"ר דוד אזולאי
בבקשה בקצרה.
בן ציון בצלאל גלינסקי
תודה. ראשית אני רוצה לדבר על נושא הכביש, אני לא יודע מהו התקן, אבל חרשו את הכביש ואת המחסום עצמו בכל ששת הנתיבים יש ארבע חרישות מאוד עמוקות. במכבים יש רק שלוש ובערך חצי מהגבוה כך שיש בלאי מאוד מאוד גבוה לכלי רכב. אני ממליץ לוועדה אולי לפתוח מוסך מיד אחרי המחסום לתיקון כל כלי הרכב. אני לא אומר את זה בצחוק, זה יהיה עסק מצליח כי יש שם ארבע חרישות מאוד מאוד עמוקות בכביש. אני לא יודע מה התקן לחרישות, מהו הגובה המותר. במחסום ממול במכבים זה רבע מהגובה ורק שלוש ולא ארבע.
קריאה
נעמיק את החרישות במכבים.
בן ציון בצלאל גלינסקי
לא, אתם יכולים לתקן.

אני רציתי להעיר כאן לראש המועצה בנושא של פתיחת אגן איילות, אני מאוד מודה לראש המועצה רואים שיש לו כוח ביד וברוך ה' זה נפתח. אנחנו רואים שאין צבא והמאבטחים של גבעת זאב עושים במקום ורק לתושבים. אני רוצה לשאול למה זה רק מהשעה 07:00 עד 19:00? כל הפתיחות האחרות של גבעת זאב הן 24 שעות, זה אותו מאבטח שעומד בכל חמש-שש כניסות של גבעת זאב במשך כל היום. באגן איילות זה רק משעה 07:00 עד 19:00. אני חושב שאגן איילות משלמים סכום נוסף בנוסף לארונה לביטחון. אני לא חושב שמגיע להם פחות מאשר תושבי גבעת זאב להם הפתיחה היא במשך כל היממה עם מאבטח בפתח.
יוסי אברהמי
אין ספק. גבעת זאת, זה דבר שהוא בלתי נתפס מבחינת כניסות. בכל עיר נורמאלית במדינה עם מאות אלפי תושבים יש שתי כניסות. כניסה ויציאה. במעלה אדומים יש כניסה ראשית ויציאה. בגבעת זאב יש שמונה כניסות וזו הכניסה התשיעית. מבחינת זה עול תקציבי, המועצה קורסת. אני לא מסוגל לעמוד בעניין הזה. פשוט מאוד.
בן ציון בצלאל גלינסקי
יש תקציב בטחון, שכל תושב משלם עוד 56 שקל. רק מאגן איילות זה תקציב של כ- 16 אלף שקל. אני לא חושב שעם סכום של 16 אלף שקל לא ניתן להחזיק מאבטח 24 שעות ביממה. אני לא חושב שזה כזה קשה.
אורי מקלב
שאלה שהתייחסנו אליה קודם במכבים. אנחנו נתקלים במחסום עופר, עופר הינדי אתה אחראי לא רק על מחסום עופר אלא אתה אחראי על המרחב כולו. על מכבים לא רצינו לעשות ישיבה מיוחדת אבל אנחנו יודעים שיש צוואר בקבוק למשך לא מעט שעות במיוחד בשעות העומס ובעיקר אחר הצהריים. במחסום מכבים באופן מובנה שרק שלושה נתיבים, אבל נדיר לראות - - -
עופר הינדי
בדרך כלל, לא פתוחים כולם.
אורי מקלב
אני לא נתקלתי בשלושה. יש משמעות לכך שרק שני נתיבים, יש עומסים גדולים מאוד. אם אתה צריך לנסוע מחוץ לעיר אתה צריך לקחת מרווח זמן הרבה יותר ארוך, אתה לא יודע כמה זמן תתקע במחסום מכבים. מהן התכניות?
עופר הינדי
לגבי מעבר מכבים אני אומר, ראשית מעבר מכבים במתכונת שלו בנוי משנת 2004 פחות או יותר. התנועה ממעבר מכבים, מירושלים לשפלה היא גדולה בכ- 2,000 כלי רכב מאשר מהשפלה לירושלים. בנינו את מעבר עופר עם שישה נתיבים כי זה השער לירושלים.
היו"ר דוד אזולאי
עם שישה נתיבים, אבל - - -
עופר הינדי
האויב של הטוב מאוד זה המצוין. התחלנו עם פתיחת אגן איילות, כאן הדיון הפך לכבישים, זה בסדר וזה טבעו של עולם. במעבר מכבים, מהכרות שלי שהיא הכרות לא קטנה, אני נוסע בכביש הזה בין ארבע לחמש פעמים ביום בכל השעות, כולל מבדקים ומבחנים שאני עושה וגם שיחות עם המג"ד האחראי. זמן ההמתנה הממוצע בשעות הלחץ הוא בערך בין 12 ל- 16 דקות – בדוק. בין 12 ל- 16 דקות וזה בשעות הלחץ. יכול להיות שזה המון, כל אחד בעולם שלו.

אני רוצה לומר שעל מנת להקל וגם לאור הפנייה של חבר הכנסת אורי מקלב אלינו, בשבוע שעבר שדרגנו קצת את המחסום. בנינו מפרצונים, כלומר אם את הרכב שאנחנו בודקים עד היום לא הייתה לנו יכולת להסיט ימינה או שמאלה, היום כדי לאפשר את רצף התנועה בנינו מפרצונים כבר בשבוע שעבר - - -
יעקב כץ
מה קורה בשעות הלחץ, כשאתה אומר 12 עד 16 דקות?
עופר הינדי
שעות הלחץ, בגדול, בין השעות 06:00 עד 09:00, ואחרי צהריים, פלוס מינוס, משעה 14:00 עד 17:00, אלו השעות שאנחנו מכירים.
יצחק הנאו
אז למה לא לתגבר לשלושה נתיבים?
עופר הינדי
יש שלושה נתיבים, לא הייתה פעם אחת שבשעות הלחץ הם לא היו פתוחים. נכון, במהלך היום פועלים שני נתיבים, כי אין צורך ליותר.
יצחק הנאו
זה לא נכון.
עופר הינדי
לא נכון לשיטתך. אם את הדברים שלי אתה רוצה לסתור ולומר לא נכון, תביא אותם בצורה בדוקה, מאומתת. על כל דבר אני מוכן להזמין את כל אחד - - -
יצחק הנאו
סליחה, אני נותן מחמאות למחסום עופר, שבאמת השתנה מהקצה לקצה מיום שזה פתוח בשלושה נתיבים, וכשזה ארבעה נתיבים זה בכלל חלום. במחסום מכבים, בשעות הלחץ, אני נתקע שם ולא כל שלושת הנתיבים פתוחים ואני נוסע שם - - -
עופר הינדי
לא מכיר דבר כזה, תרשום את הטלפון שלי ובשעות הלחץ כשיש לך פקק תתקשר אלי. לראש המועצה שלך יש את הטלפון שלי - - -
יצחק הנאו
אתה תקבל ממני דיווח כמעט על בסיס יומיומי.
עופר הינדי
אני מתחייב כאן בשם צה"ל ופיקוד המרכז שבשעות הלחץ שלושה נתיבים פתוחים.
יעקב כץ
אני יכול להעיד, אני נוסע הרבה על כביש 443, בציר מכבים אני כמעט אף פעם לא נתקלתי בהמתנה.
היו"ר דוד אזולאי
רבותיי, אני מציע שכדי שהויכוח הזה לא יישאר פתוח, יש כאן ויכוח ואני נוטה להאמין לכולם. אני מציע לך, אולי זה לא תפקידך, אבל כאזרח טוב שרוצה לייעל, עד רבה תעדכן אותנו. אתה יודע שאתה אפילו יכול להעביר לוועדה נתונים שבועיים ונרשום, כך שבדיון הבא נוכל להציג את הנתונים האלה בפני החברים ונבקש את ההתייחסות שלהם.

לפני שאני נועל את הדיון, אני רוצה לסכם שני דברים.

אדוני ראש המועצה מר יוסי אברהמי, אבקשך לדווח לוועדה עד לתחילת חודש מאי בנוגע לפתיחת הציר מהישוב שלך לכביש 443. בהתאם לעדכון שלך נחליט מתי לקיים את הדיון בוועדה. אני מניח שאנשי משרד התחבורה יעמדו לרשותך בעניין הזה. בכך אנחנו נוריד את ההמתנה של חצי שנה. אנחנו נמתין לעדכון על ההתקדמות שלך.

את הנושא השני אני מפנה לסגן מפקד המחוז. אני אבקש ממך להעביר לנו נתונים מדויקים על פתיחת הציר בשש שעות ביום, שעות שהן שעות הלחץ, שלוש שעות בבוקר ושלוש שעות אחר הצהריים. מהן העלויות לתוספת כוח אדם. אבקשך להעביר לנו את הנתון. אני אעביר אותם לחברי הוועדה ואנחנו נפעל שאם יש דרישה לתוספת תקציבית נמצא את הדרך לעשות את זה ובלבד שהגישה לבירת ישראל תהייה גישה מהירה, יעילה ונוחה.

תודה רבה, הישיבה נעולה.
<הישיבה ננעלה בשעה 11:00.>

קוד המקור של הנתונים